Norska Naf har gjort sitt årliga stora test av vinterräckvidden för elbilar och Tesla Model S AWD 2023 fick den längsta räckvidden medan många andra elbilar tappade 25 – 30% i räckvidd, med Toyota, Mercedes och Skoda sämst. Nya Tesla Model S har imponerande helljus, som faktiskt fungerar bra för svenska viltrika förhållanden även om tekniken med modern led-belysning inte är unik för Tesla.

Elbilar tappar räckvidd vintertid, beroende på främst uppvärmning av kupé och batterier, men detta varierar stort mellan olika tillverkare och bilmodeller.
I norska Nafs (motsv Motormännen) årliga stora vintertest där men kör slut på ett antal elbilar i vinterförhållanden så tappade Skoda Enyaq -33.73% av sin angivna räckvidd vintertid och nådde bara 338 km istället för 510 km och Mercedex EQE 300 tappade -33.39%. BMW i7 XDrive60 tappade -28.74% från 595 km till 424 km. Allra sämst var Toyotas första elbil med det omöjliga namnet bZ4X som tappade hela 35.75%. Bilen finns också som Subaru Solterra med lite annan finish.
Längst räckvidd har Tesla Model S 2023 med 530 km och ett tapp på -16.4% vintertid. Notera att förbrukningen var endast 17.4 kWh per 100 km, vilket är rejält mycket bättre än de 23.4 kWh/100 km som jag mätte upp 2021, förvisso i -27 grader och då utan värmepump för uppvärmning i min förra Model S. Räckvidden på runt 50 mil vintertid vid normal kyla är dock i linje med min egen tidigare erfarenhet.
Nafs test har även ett antal skumma kinesiska elbilsmärken som knappt finns i Sverige. Maxus Euniq6 tappade minst med endast -10.45% för en räckvidd om 317 km.
Det är alltså stora skillnader på elbil och elbil och uppenbarligen klarar inte gamla biltillverkare som BMW, Toyota, Mercedes och Skoda av att designa elbilar tekniskt så de klarar vinter och inte bara snygga WLTP-tester. Elbil är mer än att stoppa i batterier och en elmotor samt skryta om hur många Volt man har i spänning eller hur fet kabel man kan ladda bilen med. Ofta finns en aura av “min HDMI-kabel är guldplätterad”1. över mycket elbilssnack.
Nafs tester i Elprix Vinter 2023 finns här.
Sedan kan jag tillägga att det längsta jag kört under fem års elbilsägande utan att ta en naturlig paus är 350 km, inte ens vid körning Sätila – Vemdalen. Även om räckvidden vintertid bara blir 30 mil för många bilmodeller så ser inte jag det som ett enormt problem. Man får dock ha respekt för att fossila brännbilsförare är vana vid att köra med vuxenblöja eller pissa i en PET-flaska för att dagligen kunna köra 1 000 km utan att lämna förarsätet, och då ska man förstås inte köpa en elbil. Ingen tvingar dig till att köpa en elbil, sluta vara kränkt. Man får inte ens någon bonus för elbilar längre.
Även om Tesla är designad för fuckin’ California och t ex backkameran inte klarar svensk vinter utan sätts igen, så är helljuset suveränt. Man får en widescreenuppelvelse där en rektangel formad som framrutan badar i ljus på ca 300 m avstånd, eller förstås mindre på kortare avstånd.
Kanterna på ljuskäglan är också knivskarpa, vilket man ser ovan, och den har också rejäl belysning ut åt kanterna. Det senare är suveränt i vilttäta Sverige, där största faran kvälls- och nattetid här på landet framför allt är vilt, särskilt rådjur och älg. Med den bredden på helljuset så ser man dem långt utanför vägen kan jag intyga.
Fotot ovan är på vår egen väg hemma, där man kan stå still utan att riskera möte eller annars utgöra en trafikfara. Jag ska se om jag kan ordna motsvarande foto på 300 m. Man får ju inte pilla med handhållen kommunkationsutrustning när man kör bil.
Oavsett, bästa helljuset jag någonsin haft och detta utan några extra ljusramper eller extra ljus.
Dock finns inte selektiv utsläckning vid möte, utan helljusautomatiken är binär av och på, även om den numera faktiskt fungerar klanderfritt på nya Model S och klipper direkt vid möte. Ska jag ponduspostulera kan det återigen handla om patent och att Tesla inte vill köpa dem från någon annan, likt man under många år inte läste vägskyltar pga patent som MobileEye satt på. Att fixa punktvis utsläckning av helljuset kommer väl i en mjukvaruppgradering framöver när patenten löpt ut eller man hittat ett sätt att implementera det utan att inkräkta på någons immateriella rättigheter.
För övrigt – för er som köper en person, ett land eller en VD och inte en bil, så antar jag att ni bojkottar allt där Kina har lika stort delägande som Musk har i Tesla, dvs drygt 10%. Exempel på sådant ni ska bojkotta är således Volvo.
1. För er som inte fattar det så är HDMI digitalt och ska bara kunna skilja på en etta eller en nolla, samt har inbyggd felkorrigering, så en guldkabel ger inte bättre bild eller ljud, bara tommare plånbok. Dock finns det förstås aktörer i hifibranschen som desperat försöker fortsätta hävda att deras ettor och nollor blir bättre än andras ettor och nollor. Verkligheten är att det är först där ettorna och nollorna omsätts till den analoga verkligheten som det blir någon skillnad, t ex i högtalaren. Innan dess kan du ha vad för utrustning som helst, etta och nolla som etta och nolla. Se kränkta kommentarer från hifinördar nedan.
167 kommentarer
Tappet på knappt 26% för Tesla model Y stämmer med min egen erfarenhet från körning av model 3 i -20. Men därtill visade det sig att tiden för laddning vid superchargern gick upp med 200% (från 30 till 90 minuter cirka i en för mig normal laddning på en sträcka jag kör ett antal gånger per år) eftersom förkonditioneringen inte klarade att kompensera för kylan vid laddstationen (som jag tolkar det) . Ska man vara elbilsförare har man en del att tänka på.
Eller som dieselförare vid -27. Bensin är ju att föredra när det är svinkallt.
I övrigt finns det ju få anledningar att ifrågasätta Nafs siffror, de verkar genuina.
Problemet är väll egentligen inte att räckvidden bara är hälften jämfört med en fossilbil, utan att det tar så lång tid att ladda. Är man gammal pensionär så kan man säkert sitta och dricka kaffe 1 timme i bilen medan man väntar på laddning. Då kan man roa sig med att kolla på bilarna som kör förbi. Om man är yngre och har mycket att uppleva vill man inte sitta och vänta.
En halvtimme räcker oftast. Men visst tappar man tid jämfört med en fossilbil, så ofta behöver man inte käka. Men det är en rätt liten nackdel i praktiken. De som alltid kör 100 mil per dag tycker förstås annorlunda.
För min del överväger vardagsbekvämligheten med råge den lilla nackdelen att vänta vid en snabbladdare. Senast jag snabbladdade var i augusti…. de flesta resmål jag har är antingen sådana så att bilen fixar t o r utan extra laddning, eller sådana där jag åker enkel väg och sover över och kan ladda över natt på resmålet.
Om det fattas litegrann för att bilen ska orka hela vägen, så snabbladdar man litegrann några minuter så löser det sig. Man behöver ju oftast inte komma fram med 40% kvar.
Är inte bara pensionärer som gärna stannar en timme. Det låter som en normal lunch för en medelålders, och har man familjen med sig får man nog räkna med att det tar 1h30 minst.
Hur skall man då som yngre orka med att åka till macken i tid och otid, även när man inte är ute på långresa?
Vågar lova att genomsnittsbillisten sparar tid över året med elbil, genom att alltid starta fulltankad varje morgon, och enbart vid långresor behöva bry sig om snabbladdning.
Tid till att ränna på macken regelbundet är snarare något för den med mycket tid över.
Gammal Vilvo V70 med lilla D2 motorn, mest vanliga motorn här i Norge. Jag tankar var 14 dag ungefär, ca 50-_0L varje gång. Tar mindre än 10min öven om jag får vänta på bilen framför. Dvs jag kör närmare 200 mil. Vill tro de flesta använder betydligt mer tid än så även om de kan ladda hemma och på jobbet. Jag kör då dieselvärmaren ofta vid minusgrader utan att behöva tänka på batteri osv. Bosatt i Noege är min upplevelse att du inte bara har fel i ditt antagande, du missar grovt. Dessa hybridbilar skall vi inte ens nämna…
Nu kan jag tänka mig en elbil, men då enbart pga de subventioner som fortfarande styr bilköparna här i Norge.
Johan S, klockade in åtta sekunder för att koppla in bilen för laddning. Behöver nog femton sekunder att koppla loss i morgon bitti, ska hänga upp sladden också. Två gånger i veckan, säg trettio sekunder för att räkna högt och fyra och en halv vecka per månad gör fyra och en halv minut i månaden tidsåtgång för laddning.
250 mil per månad.
Räckviddstesterna brukar sällan återspegla vardagslivet. Förbrukningen minskar om man kör längre, men vid kortpendling kan det se riktigt illa ut ibland.
Jag får ut drygt 40 mil vintertid och det verkar inte variera nämnvärt om det är plus 2 eller minus 15 grader.
På sommaren är det uppåt 57 mil, trots att WLTP-siffrorna säger 35 respktive 47.
Detta beror naturligtvis på körstil och hastighet. I mitt fall är det långt från räckviddsångest.
Påverkas ju också av om man värmer upp eller kyler ner bilen i förväg medan den är inkopplad. Men ja, jag har fått så lågt som 1.4 kWh/mil med min gamla Model S sommartid på landsväg med 50-80 km/h. WLTP och sådant är ju en jäkla mix. Kör man mest landsväg och inte motorväg/stadstrafik blir förbrukningen låg. Men när jag bara kör till byn och hem (ca 5 km) kan förbrukningen vara 3 kWh/mil.
Jag testade att förvärma bilen förra vintern men såg ingen förändring på förbrukningen, bara dyrare elräkning. Det som avgör mest är nog hastigheten. Vi har mestadels 70-vägar och därmed låg förbrukning till vardags.
Rekordet är en långresa på 52 mil som gjordes i somras. Då hade vi en förbrukning på 1,2 kWh per mil i en VW ID4.
WLTP är nog bra för ren jämförelse mellan bilar, men inget att lägga stor vikt vid.
Tesla är OK, eftersom “mEn kInA dÅ”. Men Marabou och Mello är inte OK för att..?
Det belyser verkligen hur svårt det är med gränsdragning och att som konsument bojkotta något på ett vettigt sätt, men köper man Tesla – och gör gratisreklam för dem – kanske man ska låta bli att ha hög svansföring när det gäller trivialiteter som choklad och schlager.
Gränsdragningen är enkel. Så länge man själv inte påverkas nämnvärt är bojkott bra.
Många biltillverkare gjorde sina kabelhärvor i Ukraina tidigare, men har nu flyttat produktionen av naturliga skäl.
Man kan ju se det som att dessa inte stöttar Ukraina om man vill leta fel.
Storföretag har sällan rent mjöl i påsen om man letar lite under ytan. Man får välja det minst sämsta.
.. och det minst sämsta är Elons Tesla?
Förstår inte heller. Teslas största ägare och VD är det största hotet vi har mot västlig demokrati och yttrandefrihet, men vi hyllar bolaget vars hela varumärke bygger på Muskoviten?
Ok att bojkotta Marabou för att man tycker Aladdin är äcklig, men inte Tesla för man tycker den är cool?
Eller tycker vi Muskoviten inte är ett problem?
Största hot mot yttrandefriheten? Annars brukar ju kritiken mot Elon Musk vara att han tillåter för mycket yttrandefrihet och inte censurerar Twitter tillräckligt.
Han är dock jävligt snabb med att banna folk som kommer med relevant kritik mot honom, i satir-form eller inte. Så att hävda att han är för yttrandefrihet är bara falskt, han är för yttrandefrihet som inte drabbar honom.
Jag pratar om Musk här. Bara för klargörning. 🙂
Är du ett rysstroll? Musk drar på sig en oändlig mängd idioter pga att han gör Twitter öppet igen. I övrigt har han varit en publik person länge, dessutom öppen för dialog. Han är känd som en idealist som jobbar för en bättre framtid, och han lägger all tid och alla pengar på det. Jeff Bezos kan köpa en båt. Gates köper grejer. Musk lägger allt på sina idéer och bolag.
Sen är även Musk en idiot ibland. Kasta första stenen.
Försöker du på allvar försvara Musk? Han har helt öppet sagt att han tycker att Ryssland ska få Donbass och Krim, han förhindrar Ukraina från att använda Starlink militärt, tycker att Kina borde invadera Taiwan osv.
Även Ukrainas hyllade president antydde i uttalanden i början av kriget att Ukraina skulle kanske behöva lämna Krym men han har aldrig blivit kallad för Rysstroll.
En viss skillnad mellan att UAs president uttalar sig i frågan, kontra någon som sitter bekvämt bakom en skärm någonstans – vara sig den personen är du, jag, fd president i USA, eller för den delen storägare i en elbilstillverkare.
Personkulten runt Muzk är stark, det tar nog några år innan folk är helt avgiftade. Särskilt om de inte får professionell hjälp.
Du vet om att Gates tar över där Musk censurerar? Jag tänker på Starlink som drar tillbaka funktionalitet i Ukraina, där konsortiet som Gates sponsrar istället går in.
Kvaliteten på dem är ju dock sådär….
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/tesla-och-volvo-i-botten-i-jd-powers-kvalitetsmatning/?didomiConfig.notice.enable=false
Kundnöjdheten verkar dock vara i topp:
https://electrek.co/2023/02/02/tesla-highest-customer-retention-industry-should-worry/
Och i Sverige….. Så ä’r det Kia 🙂
Electrek är väl ett 100% teslafanboisforum?
Verkar onekligen som det.
Men är S&P Global som gjort undersökningen också det?
Ingen aning. Läste du undersökningen direkt från källan eller bara det Electec sa?
hehe mjo, men det är ju “teslasekten” också så det känns ju inte så konstigt att de sätter höga betyg. finns ärligt talat inte många normala människor med teslor
jag brukar läsa i tesla facebookgrupper för nöjes skull. folk är så otroligt inkompetenta att de inte kan dra åt en hjulbult utan att först veta korrekt vilket moment de ska dra med, eller så klagar de på att lånet blivit dyrare, eller så är det någon som menar att man visst kan ladda med 15 meter lång kabel… eller någon som fått en BMW som lånebil och uttrycker sig kring vilken HEMSK upplevelse det var. någon annan undrar hur man tvättar bort de svarta prickarna som avfettningen är till för. en annan vill endast ställa bilen i varmgarage för att inte batteriet ska må dåligt och någon annan som vill montera stänkskydd tror sig behöva åka 15 mil till stockholm för att montera dem hos tesla…..
ärligt talat, någon tok skrev “tänkte höra om det finns något medel att ta bort skit från nedersta delen av bilen?”
självklart är de nöjd med sin bil, eller, jag menar techprodukt….
en normal människa hade nog snarare uppmärksammat alla fel bilen har. högt vindljud (äldre M3), fönster som fastnar, dåliga handtag på vintern, vindrutor som inte tinar, automatisk vindrutetorkare som tydligen inte går att stänga av, det klassiska lacksläppet på trösklar, ratt med torrsprickor, baklyktor som tar in fukt och går sönder, bakluckan som inte öppnas ordentligt, konstant strul med appen osv. att äga en tesla med passerad garanti kan bli en jävla mardröm
Påminner lite om ”pump and dump”.
Småföretagsanalytiker och kungar på aktieforum som hyllar en aktie som de vill dumpa för att de vet att den är övervärderad. Säljer på högsta nivå, baissar den sen och gör om allt om kursen sjunker tillräckligt.
Kanske många Teslaägare som behöver sälja sina 3 år begagnade Teslor och vill haussa andrahandsmarknaden?
“en normal människa hade nog snarare uppmärksammat alla fel bilen har. högt vindljud (äldre M3), fönster som fastnar, dåliga handtag på vintern, vindrutor som inte tinar, automatisk vindrutetorkare som tydligen inte går att stänga av, det klassiska lacksläppet på trösklar, ratt med torrsprickor, baklyktor som tar in fukt och går sönder, bakluckan som inte öppnas ordentligt, konstant strul med appen osv.”
Smågrejor ju. Inget som haft problem med eller som stört mig, årsmodell 2020.
Vem avgör om någon är normal? du? Både jag och frugan kör Teslor. Jag är maskinförare med 5k mil om året och hon väktare med 2.5k mil om året. Fortfarade bästa bilarna vi har haft under dom 20 år som vi pendlat till våra jobb. och då har jag förbrukat många under dom åren. Men så är man väl inte normal…kan leva med det för 2kr milen.
jag förstår. man vill givetvis försvara sin bil för 500k med fler brister än vad man kan räkna till
och påstå inte att den kostar 2kr milen, för det stämmer inte
bitter much? Men visst 2kr drivmedel 2kr till på det övriga. 10k mil på min kärra inget mer än att slutsteget la av gick på garantin. Och då poppar jag hårt. Grymt ljudsystem. Men det är väl så att om man inte klarar av sin egen ekonomi så gnäller man gärna på grannens i sann jantelag.
Vad kör du själv som är så mycket bättre en en tesla? Ge mig ett köpråd du som verkar sitta på facit.
Så din bil är varken försäkrad, förbrukar däck eller har någon värdeminskning? Vad bra! Väldigt konstigt dock, eftersom en 2020 m3 med 10k mil har tappat 180-200k enligt blockets priser bara där. PÅ TVÅ ÅR
Jag åker bmw, men åker inte mycket bil numera då jag jobbar hemifrån till stor del, kanske 700 mil/år just nu
Och jag har aldrig sagt att tesla är en dålig bil, men att de har många brister och att teslaägare är tämligen speciella allt som oftast. Sen imponeras jag inte speciellt av bilar, ärligt talat. Har en väns bror som är vaktmästare och åker rs6, det är inte speciellt sunt att belåna sig för att imponera på grannen
Läs igen vännen. 2 kr energi 2 kronor på övrigt. Men förstår att du kör BMW trodde inget annat. har för övrigt en vän vars hårfrisörska kör en Yaris.. utan lån.
kan du visa mig kalkylen då?
en 2 år gammal M3 med 10k mil (så mycket du kör per år) på blocket INNAN PRUTNING: https://www.blocket.se/annons/stockholm/tesla_model_3___srp___dragkrok/105354191
nypris MINST 520k + drag 15k, men du köpte väl innan priset sjönk med 50k, så du gav väl 570k+?
bara där har du en minskning på typ vadå, 570+15-350 PLUS 10k prutning PLUS vinterdäck 10k=255k på 2 år och 10k mil. därtill försäkring på 1200/mån= 29k på 2 år.
+ el och slitage på däck. vi landar på 255+29+el+däck delat med 10k mil=28.8kr milen, utan el och däck. du kanske behåller bilen längre än 2 år, men du förstår nog vad jag menar.
dessutom har du väl säkert belånat bilen, ska vi räkna in räntekostnader i detta också eller?
10k mil på 2 år, menade jag förstås
Min senaste elbil fick jag 500kr/betalt för att köra. Då räknar jag in alla kostnader såsom parkering etc. En klar trigger varning. Nu är dock sötebrödsdagarna slut vad kommer till elbilar. Vet många som tjänat sex-siffriga belopp på elbilar. Själv så var jag sen på pucken dock (2018), men fyra år med extrainkomst blev där.
500kr per mil i inkasso menade jag.
JDPowers återkommande undersökning är totalt opålitlig.
Vilka betalar den? Inte-Tesla. You gets what you pays for.
Samma poängavdrag om hjulen ramlar av som om det glipar i en bakdörr. Aningen hårdraget, ja. 😉
Mitt rekord i långkörning är 160 mil utan längre avbrott. Men var ju tvungen att tanka och käka en korv ibland. Love the smell of Petrol in the morning.
Jag är hifi nörd. Jag har lyssnat på optiska kablar för upp till 15k och jämfört, har inte kunnat höra någon skillnad
Jag har jämfört d/a omvandlare mellan 1000kr-25k – har inte hört någon skillnad där heller
Strömfilter + nätkabel har jag dock hört skillnad på
Analoga högtalarkablar är det skillnad på, som kan mätas, men jag tvekar att man kan höra någon större skillnad även där
Jag bygger diy hifi. Ni blir så sjukt jävla blåsta när ni köper era högtalare för 60k (tex boenicke w5, som jag byggt kopia på med samma komponenter med cnc fräst bänkskiva för 6000kr)
Jag antar att du inte heller kör med de där “kabelhållarna” som håller högtalarkabeln 5 cm från golvet, som små stativ 🙂
Pysslar själv en del med vintage-hifi, främst Pioneer.
Du får börja ta upp beställningar!
Du har inte fastnat i rörförstärkare- och hornhögtalarträsket än?
Satan vad roligt det är.
nej, det har jag undvikit hittills. senaste bygget blev även utan impedanskorrigering men jag lär väl testa det framöver
Impedanskorrigering i analoga filter lär betyda väldigt mycket.
Faslinjaritet är Graal.
Många år sen jag slutade snickra dock, “ugglebona” störde inredningen fick jag veta. 🙂
Det säljs optiska kablar med guldpläterade anslutningar?
Verkar som om testet behöver göras om?
Hva skjer med ladetestene?
“Vi må dele dårlige nyheter med dere, kjære El Prix-følgere ! Vi må gjøre samtlige ladetester på nytt grunnet problemer med lastbalansering på ladestasjonen under testen. Det betyr at mange av elbilene trolig har mottatt vesentlig lavere effekt enn de burde fått .Dette er jo noe dere også kan oppleve i hverdagen, og det er surt når det skjer! Men – det betyr at vi ikke kan stå inne for resultatene i årets test og kan ikke bruke de i beregningene vi gjør – derfor kjører vi ladetestene på nytt. Stay tuned – vi kommer tilbake !”
Det är siffrorna på hur lång tid det tog att ladda bilarna som blivit missvisande. Räckvidden påverkas inte av om det tog 50 minuter eller 30 minuter att ladda..
Själv undviker jag Musk företag, på samma sätt som jag slutat med Marabou. Hans fredssträvande förut var ju troligen en del av Rysslands kampanj att försena MBTs och nu senadt med Starlink. För mig spelar det inte så stor roll om Marabou smakar bättre eller Tesla går längre
Jan inte låta bli att titta på börsvärde. Musk äger aktier i Tesla för 2 gånger hela börsvärdet för Volvo Cars
vad nu nån skulle vilja ha Volvo Cars för 😀
En fundering av en novis. Har hört talas om nått salt som smälter vid 400 grader. Detta skulle kunna användas för energilagring. Frågan är om det per vikt ger samma energi som batteri? Det skulle i så fall kunna ge värme på vintern.
Ja, det är baserat på en svensk uppfinning. Kolla upp bolaget Salt X Technology
Är det någon skillnad på S och X när det gäller helljusen? Jag tycker inte att min X (LR2020) har tillfredställande helljus, men det kanske är mina ögon som börjar bli trötta? Har det hänt något sedan 2020? Vad har du för årsmodell?
Angående räckvidd, passar det mig bättre att få ladda lite oftare så att man kan få en kaffe 🙂
Årsmodell 2023. Nya generationen, så det är helt andra ljus.
Ååååh så coolt. Grattis 🙂
Jag är enormt sugen på nya X (jag behöver sju säten), men jag har ett år kvar på den jag har nu. Körde du yoken eller ratt? Nöjd i övrigt?
Jag citerar: “Se”
https://twitter.com/Cornubot/status/1625388651084390402
+1 för HDMI-liknelsen. Läste nyligen i en HiFi-grupp på FB om en ny ultra-avancerad och snordyr nätverkskabel för att koppla sin streamer till nätverket med. Köparen hävdade mer “öppen ljudbild”.
Revaxör är det som gör stört skillnad för ljudupplevelsen.
lite så. jag vill påpeka att det finns många liknelser mellan teslafanboys och hifitöntar. båda har inslag av svag autism, om man får uttrycka det så
hifitöntarna har en tendens att göra sjukt dåliga jämförelser med de åtgärder man gör och inverkan på ljudet. vad jag menar är typ att tex om vi säger att en högtalarkabel skulle hänga i luften, ja då blir ljudet luftigare. briljant…..
en klassiker är att en billig optisk ljudkabel “läcker” ut ljud vid anslutningarna och att man då tappar ljudbilden medans en dyrare håller tätt. vilket skitsnack
Det är nog bara de som sitter i studion som vet hur det skall låta. När det kommer ut på skiva eller Spotify, genom en helt annan stereo med andra högtalare i ett hem med möbler, etc, blir det något annat.
Ford Mustang Mach-E
Long range Rwd med 91 kwh batteri tar sig 34 mil vintertid. (under nollan)
Under 5 plusgrader är det 39 mil.
På pappret 60 mil räckvidd. Antagligen enbart vid utförsbacke och när det är prick 20 grader ute. Samt vindstilla och sol
Det här mina vänner är varför det krävs varmepump i dessa förhållanden (Och Volkwagen med id4 och id5 nu utan värmepump komemr vara lika usla)
Det här är min egen uppmätta förbrukning när jag gubbkört och legat på max 90 km/h med 18 grader varmt i kupén 🙂
Utöver den katastrofala förbrukningen går laddhastigheten sällan över 50 kwh/timme när det är under nollan.
Roligt för de som betalar närmare 900.000 för den bilen.
(Jag har den på långtidshyra med 50% rabatt)
Jag skriver det för säkerhets skull igen. Hela testet av NAF kommer göras om då det var fel på laddstationen där de gjorde testet.
Bara laddningsdelen va
Ja bara laddningen, som TAC2 själv skrivit högre upp.
här skrev han “hela testet”
Ok, då missförstod jag norskan. Jag trodde de behövde göra om testet för att bilarna laddats på fel sätt.
En liten anekdot om stora biltillverkare och elbilar: Hade möte med två personer varav den enda inte kunde starta sin ID4 i -6 i Sverige häromveckan bara. Han var tvungen att ta taxi till mötet. Tydligen är den inte så driftsäker ens vid “normala” minusgrader (här menar jag att det ofta blir -6 i Stockholmsområdet till exempel, men inte -20 så ofta)
VW har inte bra track record vid kallt väder.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160511/volkswagen-passat-gte-och-golf-gte-stoter-pa-patrull-i-svenskt-vinterklimat/
Och då har de “gamla” id4 värmepump. Nu tar man ju bort dem.
Riktigt dåligt. Elbilen är den som borde vara driftsäkrare än fossilbilen. Jag tippar att det är trassel med 12V-batteriet och att det laddat ur under natten.
James May har berättat om hur han inte kunde köra sin Model S som varit stående länge. Trots att han underhållsladdat med jämna mellanrum laddade Teslan bara 12V-batteriet vid körning… om VW har en liknande logik och det finns någon förbrukare som inte fimpats plus att det blivit lite kallt skulle det kunna få den effekten.
Glad att ha en elbil som underhållsladdar 12V-batteriet även när bilen står.
Vi svenskar borde bojkotta Sverige och alla svenska varor. (Kan ju bli svårt, chokladpraliner är lättare att avstå) Vi har en HÖB (HamsterÖB) som vägrar skicka flygplan och inte mer än pluttevolymer av tunga vapen till Ukraina. Vidare stoppar “Försvåret” 90% av all energi-utbyggnad i Sverige vilket innebär att de demokratiska Europa måste fortsätta importera fossilbränsle från Ryssland som därmed kan fortsätta finansiera kriget i flera år. Sverige stöder därmed fel land i Putins krig.
ÖB har såklart helt rätt, och mkt bättre koll än dumma amatörer. Ja, tråkigt att S+Mp la ner en massa kärnkraftverk, klart man inte kan ha en massa propellrar överallt.
Nja, HÖB kan ju inte ens skolgeografi. Han vet ju inte vilket land Ryssland anfallet. Men välkommen på Putinsidan Loke.
En reflektion som är off topic.
Varför kan man bojkotta choklad, mello, P&G, mfl, men köpa och gilla en Tesla?
Jag har också lite svårt att få ihop det. Allt ifrån Musks “fredsmäklande” på twitter, till att han inte vill tillåta starlink-funktioner som är nödvändiga för att kunna leka sänka skepp på svarta havet.
Håller med Surtrutn. Vill ni behålla eran Tesla så låt bli min choklad. Eller tvärtom då. Vill mi få mig att bojkotta Choklad så börja bojkotta Tesla.
Trodde alltid man hade guldplättering i kopplingen för att slippa korrosion och andlutningsproblem. Se tex gamla tv-spel där korrosion på anslutningarna är en stor orsak till att både konsol och spel slutar fungera.
Jag bytte en sk. connector på mitt NES 8-bit. Därefter fungerade samtliga spel utan problem. Innan bytet gick det knappt att spela överhuvudtaget.
Den nya connectorn var guldpläterad och köpt på en populär svensk auktions-site. Den gamla connectorn var inte i ett bra skick.
Ja man måste nästan byta, hittade ett gammalt NES och SNES på fruns föräldrars vind och försökte fixa upp det men när jag försökte sandpappra bort korrosionen på connectorsen så är det så tunt och så korroderat att man slipar bort hela metallen.
Du sparade väl guldet? 🙂
Tycker sånna här kommentarer är lika barnsliga och kränkta som många elbilshatares kommentarer
“Man får dock ha respekt för att fossila brännbilsförare är vana vid att köra med vuxenblöja eller pissa i en PET-flaska för att dagligen kunna köra 1 000 km utan att lämna förarsätet, och då ska man förstås inte köpa en elbil. Ingen tvingar dig till att köpa en elbil, sluta vara kränkt. Man får inte ens någon bonus för elbilar längre.”
Kör inte elbil idag men kommer nog göra det nästa gång jag byter bil. Kan dock ändå se en fördel med att kunna stanna var jag vill och ta min paus, t.ex. på en naturskön rastplats utan eluttag eller en snabb paus på en skogsväg. Inser dock att med de fördelar och den räckvidd moderna elbilar har så är de fåtal laddstopp man kan behöva göra är det en acceptabel nackdel.
Samma visa var det tidigare, innan man kunde rimligt få dragkrok på en elbil, så hävdade elbilsfanatikerna att det var svart eller vitt. Antingen behövde man dragkrok och då var det för att man körde 1000-tals mil med en två ton tung husvagn i 160 km/h eller också var dragkroken helt onödig. Själv tycker jag dragkrok är väldigt trevligt att ha, oftast för att köra cycklar på ett enkelt och smidigt sätt och ibland för att flytta möbler/köra sopor.
Tycker båda “sidor” skulle vinna på att nyansera debatten.
Jag håller med.
När den officiella räckvidden når runt 1000 km som standard på helelbilar, då är blir det intressant på riktigt! Då kör jag ändå helel idag, där den påstås att jag ska kunna må runt 45 mil i testförhållanden.
Nackdelen är just laddning, och den uppsjö av appar osv som finns idag.
Det handlar ju om confirmation bias, dvs att anpassa argumenten efter det önskade utfallet.
Jag har en dieselbil med 80-literstank, som drar runt 0,6 l/mil i snitt. Givetvis handlar det inte om att köra 130 mil i sträck. Det handlar om att man istället alltid har friheten att pissa när man vill och äta när man vill istället för när bilen tvingar en. Det är ju inte så att de med elbilar idag tyckte att det var skitmysigt att sträcka på benen eller äta vid exakt samma tidpunkter som de tvingas till idag utan det är en efterhandskonstruktion för att motivera sitt dyra köp och kunna berätta för fossileldarna hur dumma i huvudet dom är.
Men visst fungerar det jättebra för de som har villa och kan ladda själva med solel och sällan åker längre sträckor. Det är det ju ingen tvekan om. Men ska det ta över vägarna som helhet så krävs det en helt annan teknik eftersom det med dagens batteriteknik är omöjligt. Inte minst för att de afrikanska barnen kommer slita ut sina händer.
Skoj tt du dömer ut batteritekniken som omöjlig och inte ens har kört elvil själv. Sitter du kvar med en Nokiatelefon och dömer ut smartphonen för att den har sämre vatteritid och kasst tangentbord? Tror knappt det finns en elbilsförare som inte säger att det inte finns saker som är sämre med elbil, vara det att fördelarna väger över extremt mycket. Och att dra koboltkortet är ju bara extremt oinsatt trams.
Laddningssystemet för elbilar är ett projekt, utfört av klass 7C i Kungsängen på sin fritid under en vecka. De hade ingen aning om att deras provisoriska appar och kommunikationsprotokoll med bilarna skulle testas i så stor skala.
Hyrde elbil en vecka i vintras. Ärligt talat, det funkar ju inte alls. Bodde sju mil från en supercharger, och i hela stan fanns en enda laddstation som fungerade bra, men den gav runt 20 kW mot de 55 annonserade. De övriga var defekta, opererade med appar som inte längre underhålls, eller reserverade för vissa kunder. De som behöver en bra festblåsa är inte fossilbilsägaren, så mycket har jag kommit fram till.
Håller med, valde hybrid nu för det var den enda vettiga bilen jag fick in rätt hundbur, elbilar verkar alltid ha väldigt sluttande bakruta.
Annars hade jag nog valt en elbil.
Sen ser jag inte fram emot laddköerna hem från fjällen efter sportlovet, fy faan vad det ser jävligt ut.
Tesla bygger bilar av ryskt aluminum som de fortfarande hösten 2022 importerade från Rusal. Se granskning:
https://www.cnbc.com/2022/03/14/tesla-has-bought-aluminum-from-russian-supplier-rusal-since-2020.html
Någon som är förvånad, det är väl den stora anledningen till att Muzk är pro-Ryssland? Det, och driftkostnaden för Berlins Giga-fabrik.
Nåväl, det förstnämnda drabbar ju inte Model 3-ägarnas moral-konto, för de är ju av plåt (ja, bilarna alltså).
Bojkotta…
Är tämligen säker på att det inte har med patent att göra.
Möjligen kan man hänvisa till patent när det gäller hur man dimmar ner för reflekterande vägskyltar.
När jag tänker vidare på detta, då tror jag det till aldeles nyligen inte varit lagligt med delvis nedsläckning av helljus i USA. Jag tror det är en anledning till att Tesla endast kör med on/off för sin helljus automatik. De nya reglerna som tillåter delvis nersläckning i USA är ganska stränga.
Du hoppas på en mjukvaruupdatering. Har du kollat om HW har stöd för detta?
Det verkar vara delade meningar om teslas prestanda vad gäller belysning.
https://teknikensvarld.expressen.se/bilhjalp/experterna-svarar/storande-stralkastare-hos-tesla-de-blandar/#:~:text=I%20stort%20sett%20samtliga%20gånger,ska%20optimera%20ljuskäglan%20för%20föraren.
Gäller dock modell 3 och y. Tesla är dessutom inte ensamma om kass automatik, kör en V90 cc 2022 på jobbet och det är ett lotteri med automatik vid kurviga/backiga vägar eller 2+1 väg. Hade före det en Toyota Rav4 2022 som inte var nämnvärt bättre.
Att just helljuset skulle vara en USP för Tesla Model S är helt enkelt inte sant. Bara att läsa trådarna hos Tesla Club Sweden med alla som svär över att det tar sekunder innan helljuset går på efter avbländning. Eller avsaknaden av Matrix som alla bilar i samma, och lägre, prisklasser har.
Sen är det ju underleverantörer som kör R&D för saker som helljus, inte fordonstillverkarna. Tesla har ju som de flesta har noll koll på inte tillverkat ett enda batteri själva utan är fastighetsägare för Panasonic och andra underleverantörer.
Tror OEMer tar en allt större del av ansvaret för detta numera med flera leverantörer i samma lampa.
Sedan hella sålt sin bildigenkänningsverksamhet, så behöver du nog flera olika leverantörer för att få ihop ett system.
Lampan vet jag inte. Men Tesla har händerna djupt ner i syltburken när det gäller batteritillverkning
https://electrek.co/2022/12/25/tesla-4680-battery-cell-production-1000-cars-week/
De lisensierar ut sin teknik till batteritillverkare dock och köper av dem.
Precis. 4680 med tap-less utvecklade de och Panasonic fick höra det någon månad innan de gick ut med det på Battery Day. Och kemin på de tidigare formaten har de väl rätt bra koll på. Klart större skillnad mot andra tillverkare som för några år sedan bara ville “köpa av någon” och inte säkrat kontrakt för att nå några volymer.
Tesla har underleverantörer men sitter ju inte helt i knäet på stora tier 1 och tier 2 likt de klassiska märkena som bara ville sätta på logotyp på bilar.
Efter två vintrar med BMW adaptive LED är jag fortfarande imponerad. Har dock inte testat så mycket annat heller 🙂
Varför är så många här bilburna trots att det är så dyrt? Bloggläsarna tycks vara ekonomiinttesserade, men bilägandet får kosta vad det kosta vill?
exakt
men tesla som är så “billigt”?
eller justja, denna har ju haft en milkostnad bra långt norr om 30kr milen, trots att snubben kört 5000 mil om året. https://www.blocket.se/annons/stockholm/tesla_model_3___srp___dragkrok/105354191
Hur har du räknat då? Vad vet du som inte vi vet? Vilket inköpspris räknade du på? Om vi räknar på inköpspriset som gällde i november 2021 (550 tusen SEK) och att han faktiskt får det begärda priset på Blocket så är ju värdeminskningskostnaden ungefär 21kr/mil. Lägg till skatt och försäkring. Sedan är det ju lite beroende på vad elen han laddat med kostat, men ponera att han antingen snott elen av sin arbetsgivare eller bostadsrättsförening, eller producerat elen själv så behöver det ju inte bli så mycket mer.
Han har dessutom haft bilen i 3 år, så han har kört runt 3000 mil per år. Och sedan kan du ju jämföra med milkostnaden för motsvarande Audi och BMW, som Tesla säger Model 3 konkurrerar med.
Eller ja, jag har inte kontrollerat ägarhistoriken, men bilen är i alla fall utplockad i mars 2020.
Det finns flera anledningar att transportera sig med egen bil. Avsaknad av vettig kollektivtrafik är en. Bekvämligheten att kunna åka dit man vill och hem igen efter helt egen tidtabell är en annan. Att kunna transportera inköpta varor är ytterligare en. Sist men inte minst har vi fördelen att inte behöva trängas med människor som nyser och hostar.
Det där är Norrlands inland-argumenten. De konstiga är att även de som inte bor lantligt också väljer bilen. Trots vettig kollektivtrafik. Trots att åka dit man vill och hem igen inte kräver bil. Osv… Ändå väljer ekonomiintresserade det jättedyra bilalternativet?
Nej, det är mina argument. Jag bor inte i Norrlands inland, men mina argument är giltiga ändå. *Kräver* bil är det väl få resor som gör, men att åka bil är bra mycket bekvämare än att åka kollektivt.
Numera besöker jag mycket sällan innerstaden i Stockholm, men när jag arbetade i utkanten av Stockholm gjorde jag hyfsat ofta besök in till staden för diverse ärenden. I början åkte jag kollektivt, men så småningom tog jag bilen istället. Det var mycket bekvämare.
För mig är bekvämligheten med bil helt klart värd kostnaden.
Bloggaren bor väl lite ocentralt, och har bristfällig kollektivtrafik. Fullt förståeligt med en eller fler bilar i det läget, för mobilitet. Och hans tidigare Tesla var ju svinbillig per mil, i alla fall sett till bilstandard och storlek.
Tycker elbilar är en fantastisk uppfinning och räckvidden en bagatell i sammanhanget – finns ju laddstationer överallt vid långfärder. Har en Model 3 – 2020 och gillar skarpt, underbar bil att köra och bara tanken på en fossilbil får det numera nästan att rysa inom mig… Har egna solpaneler och sluter lixom cirkeln med bilen som blir pricken över i:t.
Var nära att köpa en Model Y, men beställde BMW iX1 istället. Teslan bättre på räckvidd och lastutrymme, men BMWn bättre på allt annat, framförallt stolar och detaljkvalitet.
Bra också att inte stödja Musk.
Signalkablar o högtalare kablar i alla ära. Gör rätt liten skillnad. Industristandard på elbilar går dock mot 800V, varför nu det ska vara är en trigger är dock oklart. 100$/tesla är besparingen samt synergieffekter såsom snabbare laddning. Att jmf med guldpläterade HDMI-kontakter säger en del.
Kan ge mig på bloggarn sitter på ett par Inohögtalare.
Sony.
Någon som kan jämföra helljuset på Model S MY2023 med en äldre dito?
Jag hyrde en Model S (MY2016) och det ljuset var det bedrövligaste jag använt. Jag körde snirkliga vägar i Dalarna och ljuset lämnade en hel del att önska. Och likadant genidraget att man behövde på touchskärmen för att tända och släcka dimljuset var inte heller någon höjdare – är det fortfarande lika dumt?
Bortsett från det var jag överlag nöjd, jag hann fara runt 100 mil över helgen jag hade den.
Korrekt jämförelse. Gamla helljuset var bedrövligt.
Värmepumpar har funnits i rätt många bilar i flera decennier så varför är det först de senaste åren de har börjat användas för att värma upp elbilar?
För att de med förbränningsmotor så avger motorn mer värme än som går åt till att värma kupén? Ett överflöd och enklare komponenter.
(Svaret hamnade fel, nedan, så jag upprepar det på rätt plats så att det inte försvinner i bruset).
Javisst, men nu undrade jag om varför inte elbilar har haft värmepumpar för uppvärmning förrän ganska nyligen. Bilar
med förbränningsmotor har ju haft värmepumpar i många decennier. För kylning, förstås.
Därför att det inte är skitbusenkelt att vända på funktionen hos värmepumpen. Bara busenkelt. Och det är ju lite tillgång och efterfrågan, när tillverkare jagar ören vid tillverkning så är det ju fånigt att lägga kronor på något som inte efterfrågas. Nu, när det börjar efterfrågas, så gör man det, inget konstigt alls.
Ja, speciellt svårt tycks det inte vara. Våra luft/luft-värmepumpar i huset går att både att värma och kyla med. Den äldsta är tretton år gammal.
Under en stor del av elbilarnas existens har räckvidd varit populärt att jämföra och diskutera, så jag tycker att det borde ha varit en marknadsfördel att kunna peka på att räckvidden inte minskar rejält under det kalla halvåret.
Vi här uppe i Arktis är väl en ganska liten del av marknaden, förstås.
Nackdelen värmepump för uppvärmning är att den väsnas. Gamla elradiatorerna var tysta. Det märks på en elbil som annars är knäpptyst. Förvisso bara på utsidan, men ändå. På en fossilbil spelar det ingen roll, för där låter motorn mer.
Ja, jag skulle gärna dra igång elradiatorerna i huset igen och stänga av värmepumparna, men 1970-talets energipolitik lär vi inte få tillbaka i första taget. (Ännu hellre skulle jag ha vattenburen elvärme, men huset är cirka 150 år gammal och pga elöverskottet i Sverige installerades inte vattenburen värme vid moderniseringen).
Att det låter lite på utsidan av en elbil är väl snarast en fördel? Det glunkas ibland om att elbilar är en olycksrisk för gångtrafikanter eftersom de är så tysta.
Javisst, men nu undrade jag om varför inte elbilar har haft värmepumpar för uppvärmning förrän ganska nyligen. Bilar med förbränningsmotor har ju haft värmepumpar i många decennier. För kylning, förstås.
“1. För er som inte fattar det så är HDMI digitalt och ska bara kunna skilja på en etta eller en nolla, samt har inbyggd felkorrigering, så en guldkabel ger inte bättre bild eller ljud, bara tommare plånbok. Dock finns det förstås aktörer i hifibranschen som desperat försöker fortsätta hävda att deras ettor och nollor blir bättre än andras ettor och nollor.”
–
Visst kan det vara skillnaden i kvalité mellan en billig och dyrare HDMI-kabel, då den dyrare kan hålla ihop bättre i längden för den har mer påkostade kontakter och hållbarare material i kabeln.
Seriöst? Har du någonsin varit med om att en hdmi kabel gått sönder? Nej, jag tänkte väl det.
Visst kan HDMI-kablar gå sönder och därför behöva bytas ut eller lagas! Tror du att dessa är undantagna från allt annat i världen och heller inte varierar i kvalité och också håller obegränsat länge oavsett vad de utsätts för och hur gamla de än blir? I så fall får du tänka om.
Jag har haft en HDMI-kabel med glapp i, så man var tvungen att böja kabeln åt rätt håll för att det skulle funka.
Billig skitkabel är fortfarande billig av en anledning.
Just HDMI-kablar är ju ett skumt exempel, då det ju inte är bara en enkel kabel utan måste uppfylla olika standarder (1, 1.1, 1.2-1.2a, 1.3-1.3a, 1.4-1.4b, 2.0-2.0b, 2.1) beroende på vad du vill ha ut av den. För att inte tala om om man skall ha en passiv eller aktiv kabel.
Ja, jag har varit med om att HDMI-kablar går trasiga, ibland utan yttre påverkan. Men framförallt har jag varit med om att kablar inte gett bild, trots att de hävdat att de uppfyllt den standard som krävs för den ihopkopplade utrustningen. Samma kabel med simplare utrustning fungerar dock, ibland.
Guldplätering har dock aldrig medfört någon skillnad, mig veterligen.
HDMI var ett jävla härke till standard ett tag, men nu börjar det ju ordna upp sig.
Guld är dessutom praktiskt om man kedjeröker, bor vid strandkanten där luften tidvis består av aerosol med saltinslag eller om man har andra udda inslag i sin inomhusmiljö.
Har fått låna en Q4 e-tron under ett par månader nu medan vi väntar på Q8 e-tron att anlända från fabriken. Är enormt imponerad över deras matrix LED-helljus som dynamiskt stänger av enskilda LED där bilar är. På så sätt kan man ha fullt pådrag ner mot högra diket utan att man bländar mötande bilar. Genialiskt!
Ja Audis Matrix är riktigt bra, Tesla har kaske blivit bättre men verkar ligga efter.
Grattis din Q8 är nog bland det bästa man kan åka i nu. Premium. Åkte i en Tesla X nyss och betydligt högre ljudvolym och känns inte lika premium som Audi Q8. Har dom kvar den platta laddkurvan så laddar den snabbare än en Tesla både när det är varmt och kallt
Nya Tesla Model X 2023? Eller en 2020 eller äldre?
2016 Model X mot 2020 Audi E-tron(stora)
Nån som vet varför NAF inte tar med Volvo i testerna?
Inte i år och förra året i alla fall.
Säljs väl inga Volvo elbilar i Norge, kanske?
Så, det är ok att köpa en bil från ett företag med en VD som är Putinist, men det är inte ok att titta på Mello för att de sponsras av ett företag vars moderkoncern har verksamhet kvar i Ryssland. Är det korrekt? Jag har lite svårt att hänga med i svängarna, trots bra helljus.
Själv tycker jag det ÄR ok, båda två. Men en till kommentar för att bemöta sakfrågan, att Muzk bara har kvar runt 10% av aktierna betyder ju bara att de som äger resterande 90% accepterar hans politiska åsikter. Annars hade de ju sparkat ut honom vid det här laget.
Som jag skrev ovan så är Musk aktier i Tesla värda dubbelt så mycket som hela Volvo Cars börsvärde, dvs han gynnas enormt av hur Tesla går
Bojkott av mello på grund av Marabou men hyllar Musk som skada Ukraina? Konstiga tider.
Var hyllar jag Musk? Musk är en idiot och en rövhatt, men jag leasar en bil, inte en minoritetsägare i Tesla.
skadar skulle det varit.
För övrigt häpnar jag ofta över hur glatt samma personer som hatar elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet gärna betalar blodspengar till diverse diktatorer för att tanka sin fossilbil, och försvarar detta med mer och mer skruvade argument.
Jag skaffade elbil just för att kunna bidra till oljebojkott. Och minska co2-avtrycket. Mina 2 eurocent, så att säga.
73% av vår (som i Sveriges, inte min personliga) råolja importerades 2022 från Norge. Och en del av vinsten där skänks nu till Ukraina. Jag kan leva med det, faktiskt.
Jämförbart med argumentet att elbilar är SÅ miljövänliga. Ja, här i Sverige (och Norge) där elen kommer från förnybar källa i stor utsträckning (även om en stor del av DEN i Sverige kommer från miljövidrig vattenkraft). Kolla i Tyskland, där elen är kolkraft i stor utsträckning.
2021 skall det stå, inte 2022.
9% kom från Ryssland, känns mindre bra men är lägre nu.
5% Nigeria.
3% Libyen.
2% UK (inte UA, utan riktiga UK).
Och USA 7%.
Får jag fråga vilka diktatorer du tänkte på mer specifikt? 🙂
Spelar ju ingen roll om vi köper norsk eller annan olja, varje liter mindre betyder att någon annan kan köpa den norska litern och inte från någon diktator och att priserna därmed går ner
Ja, och varje kWh mindre el som konsumeras i Sverige innebär att vi kan exportera “ren” el till andra länder. Vad är din poäng?
Japp, olja är utbytbar, fungible på engelska, eftersom det är en global råvara. Någon annan köper inte den norska oljan, utan den ryska istället. Enda sättet att straffa Ryssland är att köpa mindre olja oavsett varifrån oljan kommer. Punkt.
Visst, så är det. Men det gäller ju annat också. Följdfråga: har Tesla slutat köpa Model S-aluminium från Ryssland, eller är det någon annan (ännu) mindre nogräknad aktör som gör det nu istället?
Vad jag ville ha sagt är att jag trots bloggarens argument känner mig rätt trygg med Sveriges oljeimport parat med de sanktioner på rysk olja som införts. Trots kritik mot sanktionerna så verkar de ha haft effekt, då Ryssland ju för en knapp vecka sedan rapporterade att de kommer minska sin oljeexport med en halv miljon fat från och med mars i år.
Som extra plus slipper jag ju konka runt på batterier i min bil (som väger ganska exakt ett ton mindre än en Model S).
Jag försöker desperat hålla mig till ämnet genom att nämna Model S i så många av mina inlägg jag bara kan. 🙂
Och för övrigt, vilket ju inte nämns så ofta, så har ju Tysklands avskaffande av kärnkraft inneburit rejält uppsving för kol. Eldningskol är inte sanktionerat när det kommer till Ryssland, så de gör sig en rejäl hacka på det. Så, återigen, varje minskad kWh i Sverige gör att Tyskland kan låta bli att elda lite kol som gör att Ryssland kan exporta lite mindre.
Tyskland importerar 43 miljoner ton kol 2022, upp 4,7% sedan 2021. Och en delmängd av det från Ryssland. Men enligt er så spelar det ju ingen större roll vem Tyskland importerar från, väljer de någon annan importör än Ryssland så hamnar ju den kolen bara någon annanstans.
Det enda rätta är nog att helt sluta köra bil. Lycka till med det.
Nu vill jag inte fråga min närboende som jobbar på raff, och han vill nog inte svara heller, hur mycket olja som kom från Ryskland före krigsåret 2022 när den kranen ströps. Men det var nog en hel del eftersom avstånden är kortare än från Mellanöstern t ex.
Kan också ha att göra med råoljekvaliteten, såsom svavelhalten. Mycket av sjöfarten går väl på mer eller mindre oraffinerad olja, har jag fått för mig.
Du har fått svar ovan. 9% år 2021. Det är inga hemliga siffror.
2021 9 %
2020 8 %
2019 27 %
2018 32 %
2017 36 %
2016 42 %
2015 43 %
2014 45 %
2013 39 %
2012 42 %
2011 51%
2010 45 %
Källa: Energimyndigheten
Tack.
Får nog korrigera Herr Bloggare en smula.
Vad som är ett och noll definieras av en spänning, noll eller matningsspänning. Noll uppträder inte vid 0V, liksom 1 inte uppträder vid matningsspänning, istället någonstans därimellan. Eftersom tiden det tar för spänningen att ändras från ett till noll inte är oändligt kort finns en osäkerhet inför när det blir noll eller ett. En hdmi kabels induktans och kapacitans påverkar drivaren som driver systemet vilket betyder att sladden påverkar när ett definieras om till att tolkas som noll och tvärtom.
Men eftersom de flesta digitala system överför data enligt ett protokoll så spelar det där ingen roll, tidsfel korrigeras bort. Om sladden påverkar resulatet så beror det på helt andra saker, sannolikt jordsystem och störningar.
Ett undantag är digital audio, spdif. Den signalen tolkas “som den är” eller snarare blir när den trillat igenom utgångssteg och kabel. Numera är drivsteget i en spdif utgång oftast bra, men förr kunde spdif signalen se bedrövlig ut, långt bort från ett snyggt pulståg.
Vissa hör skillnad på olika nätverks eller usb sladdar som kopplas in i deras stereosystem. Placebo eller ej, att skräna “idiot, kan inte vara skillnad” är ett rättså urbota metod, för tänk om de har rätt? Själv har jag ingen aning, det enda jag vet är att dyra hifisladdar är ett optimalt sätt att lura av folk deras pengar.
Beträffande dyra analoga och spdif sladdar så lyckas de alltid på något märkligt sätt trixa med ljudet, vilket alltid är till det sämre jämfört med en vanlig studiokabel, men eftersom hifiprylar vanligtvis är utvecklade av folk som inte får vara med och utveckla “vanlig” elektronik så finns det massor med obskyra fel inne i hifiapparater, fel som mår bra av att smetas över av en guldkantad sladd för några tusen.
Så, ja, Herr Bloggare har rätt, men vägen dit är inte alls så enkel som han ger intryck av att påskina.
Från blogginlägget av LW ovan
“För övrigt – för er som köper en person, ett land eller en VD och inte en bil, så antar jag att ni bojkottar allt där Kina har lika stort delägande som Musk har i Tesla, dvs drygt 10%. Exempel på sådant ni ska bojkotta är således Volvo.”
–
I ett blogginlägg av LW den 2022-10-09 skrevs det att “Kia EV6 – bästa alternativet till Tesla Model Y” på
https://cornucopia.se/2022/10/foton-kia-ev6-basta-alternativet-till-tesla-model-y/
Och vidare bl a att ” I övrigt avser bloggen tills vidare sluta rekommendera Tesla som, utan kommer på grund av Musk Kremlkramande och nu även antidemokratiska Beijingfjäsk titta på vad de bästa alternativen är”, “Bloggen kommer sluta trycka på Tesla som främsta valet för den som vill ha en elbil” och “Förhoppningsvis kraschar Tesla-aktien framöver, då affären byggt på nollräntor och med stigande osålda lager av bilar kommer förr eller senare marknaden ge bolaget sin dom”.
Nu så här fyra månader senare verkar det ovanstående som skrevs om Tesla vara glömt och överspelat och LW är nu själv ägare till en ny Tesla och framhåller här dess goda kvaliteter. Ibland kan det svänga ganska fort från det ena till det andra.
Sydkorea vägrar ju skicka vapen till Ukraina, så de kan man ju inte heller handla av. Vi får försöka odla hipsterskägg, skaka liv i Saab-liket, och köra på egenodlad ekologisk etanol alternativt metanol-bränsleceller, det är det enda rätta. Frågan är om vi kan få Wall Enberg med på tåget?
Eller möjligen acceptera att ens etik-fotavtryck kan rymma lite Putinism-galjonsfigurer, ryskt aluminium, tyskt kol och/eller norsk olja. Fast det kanske är för pragmatiskt?
Ja, eller så kan man vara flexibel med sina ideal och känna av om mediestormarna lagt sig eller ej! Ena dagen kan man alltså vägra ha med ett företag att göra som har en känd delägare man ogillar, för att inte så långt senare handla av samma företag för då tonar man kraftig ned betydelsen av ägarskapet. Har samma företag dessutom kommit med en produkt man gillar och som man känner att man “förlorar” på att inte köpa/ äga, spelar det ännu mindre roll vad man tyckte och kände innan och som man kan ha gått ut offentligt med. Men upplevs man som speciellt trovärdig? Nej, antagligen inte.