Två år efter beställning har nu nya Tesla Model S börjat levereras till Sverige. Förutom minimala utvändiga förändringar och osynliga förändringar under huven har framför allt inredningen och förarmiljön omarbetats från grunden. Rönnbär är alltid sura så kritiken om premiumkänsla och passform kommer förstås inte försvinna, liksom gnället på stilren avskalad design, men som ägare så känns nu inredningen faktiskt premium. Då man främst upplever bilen inifrån är detta ett rejält lyft och i princip en helt ny bil.
Nu ska man komma ihåg att min jämförelse är med en Model S 2017, så en del teknik har införts löpande, men den nya inredningen är som sagt helt ny.
Bilen är nu några hundra kilo lättare och ska ha en räckvidd på typ 650 km. Vi kommer kunna köra till Stockholm utan att behöva ladda på vägen, men det blir ändå alltid stopp för skaffning, förarbyte eller bensträckare ändå. Men verkligheten återstår att se.
Den vanliga Tesla Model S har nu även insane mode på accelerationen och inte som tidigare bara chill eller sport. Det finns också dragstripläge för insane+, men detta ger ändå bara runt 3.1 s för 0 – 100 km/h. Skillnaden mot tidigare 4.2 sekunder märks ändå när ögonen ploppar ur, men det är förstås inte i närheten av nya performanceversionen Plaid med 2.1 sekunder 0 – 100 eller snabbare än 1G. Sett till hur fånigt snabbt insane är, så vet jag inte varför man ska betala en halv miljon för att få ludicrous. Lämnade en Polestar 2 vid ett grönljus vid Ullevi nyss i 0 – 50 km/h, och då försökte verkligen Polestaren. Förvisso bara en dryg sekunds nöje, men man får ta vara på de små stunderna här i livet.
Vad gäller vikt så väger väl nya Volvo EX90 elbil typ 500 kg mer än Tesla Model S. Inte siffror jag kontrollerat bör tilläggas, utan jag bara drar till med något här för att göra Volvofanatikerna upprörda.
En bidragande orsak till längre räckvidd förutom nya effektivare motorer och lägre vikt är värmepump som gör att räckvidden särskilt på vintern blir bättre då värmen bara drar en bråkdel av vad den gjorde förr. 2 kW mot tidigare 7 kW ser det ut som när man förvärmer den inkopplad på elnätet. Nackdelen är att värmepumpen per definition låter mycket mer än en fläkt och elpatron. Vinterpaket är nu också standard med rattvärme och sätesvärme i baksätet. Sätena är för övrigt nu också ventilerade, så man kan också få kylning i sätena sommartid, vilket kommer göra långfärder ännu bekvämare.
Utvändigt är kromen borta. Fälgar, såväl som handtag och kanter på fönstren är numera svarta. Det känns också som att motorhuven dippar av brantare, för den skuggar inte längre förarens sikt på denna annars väldigt stora landsvägs-GT. Eller så beror detta på den nya inredningen och att förarsätet sitter annorlunda placerat i höjd.
Ju dyrare en bil är, desto fler tycker förstås att den är ful i enlighet med rönnbärslogiken, men nya Model S är snyggare än tidigare. Största förändringen är dock invändigt, och det är ju den man primärt upplever som ägare.
Passformen är utan anmärkning och premiumkänslan infinner sig i material och detaljer. Nu är fotona här med gummimattor som tillköp, vilket är nödvändigt men inte följer med som standard då bilen är Designed in Fuckin’ California fortfarande, vinterpaketet till trots.
Samtliga tidigare brister i inredningen är åtgärdade.
Alla dörrar har nu handskfack och plats för en dryckesflaska. Det fanns inte alls tidigare.
Man har nu brytt sig om de små detaljerna och låtit exempelvis stolsinställningarna vara blanka. Inte för att man ser dem, men för att det förväntas i prisklassen.
Framskärmen är nu horisontell likt på Model 3 och Model Y, men större och knivskarp.
Infotainmentsystemet stöder också inte bara Netflix mm, utan nu även Steam så den avsevärda beräkningskraften i en Tesla kan användas för datorspel om man köper till en controller. Dock fungerar Steam bara när man är parkerad. Mittskärmen går också att vinkla via en motor, så den kan vridas mot föraren, mot passageraren eller som på dessa bilder hållas i mitten.
Även baksätet har nu en egen skärm tillsammans med två USB-C uttag. Skärmen går att användas för bl a Netflix och även för inställningar av sätesvärme, värme och ventilation bak.
Hela baksätet har i sig fått ett enormt lyft. Det finns nu den obligatoriska mittkonsolen, vilket saknades förut.
Den är inte bara rejält bred med två bra mugghållare, utan har dessutom två trådlösa Qi-laddare för mobiler och ett förvarningsutrymme för pennor och annat smått som annars kan fara runt.
Faktum är att baksätet nu tillsammans med USB C-uttagen för datorladdning är en riktigt bra och rymlig arbetsplats när man har privatchaufför och jag kan se mig sitta bak istället för på passagerarsätet fram för att jobba under bilfärd.
Baksätet har nu också krokar för att hänga upp kläder, vilket saknades tidigare.
Bagageutrymmet fortsätter vara rymligt även om subwoofer nu ingår som standard och därmed tar upp ena sidofacket. Men det finns två fack på djupet och med fällt baksäte sväljer man det mesta. Bilen är en så stor kombikupé att det inte behövs en kombi är min erfarenhet med nästan fem år och 16 000 mil med gamla Tesla Model S.
Den mest omtalade förändringen är annars yokestyret istället för ratt. Detta var vad som oroade mig mest, men alla tvivel är som bortblåsta. Det är inget problem med att blinka med knapp i rondeller och rätt skönt att inte ha några spakar utan bara tumknappar för helljus och vindrutetorkare. Sett till att jag mest kört i mörker, snö och regn så fungerar det utmärkt. Helljuset är för övrigt extremt. Det är inte längre några fingrar som letar sig ut längs vägbanan utan hela framrutan öppnas upp som en widescreenteve och man börjar leta efter var extraljusrampen är monterad.
Yoken är i själva verket fånigt bekväm vid långkörning. Den är bredare än en ratt, vilket gör att händerna sitter mycket bekvämare. Man har inte armen i knät och handen på ratten, utan armen på armstödet i dörren eller mittkonsolen. Nedsidan är att den som gillar att ha stolen inställd för höga knän får tänka om, då yoken når rätt långt ner vid skarpa svängar i stadstrafik.
Men körningen blev nu ännu bekvämare för oss som kör långa sträckor landsväg eller motorväg.
Frånvaron av växelspak är inte heller något problem. Man sveper upp eller ner på skärmen alldeles bakom ratten för att välja körriktning eller P-broms när bilen står stilla. En virtuell växelspak som känns helt naturlig. I nödfall finns det även knappar intill knappen för varningsblinkers om skärmen skulle paja.
I övrigt är mittkonsolen helt omdesignad. Längs fram hittas två Qi-laddare för mobilerna och under armstödet finns nu ett enormt utrymme för större saker. Resten av mittkonsolen är en labyrint.
Rejält med förvaringsutrymme helt enkelt.
Kort sagt uppfyller nu inredningen i Tesla Model S det man kan kräva. En helt ny förarmiljö, förbättrad på alla vis.
Men alla gillar förstås inte den avskalade designen.
Finns det då några identifierade brister i nya Tesla Model S AWD Long Range (eller vad nu standardmodellen heter)?
Ja. Backkameran klarar fortfarande inte av vinterväder. Designed in California. Sidobackkamerorna fungerar dock utmärkt.
Överlag är jag helt nöjd med ny tjänstebillease, särskilt som den låstes in på det pris som gällde för två år sedan. Med leverans den 30:e december så ingick även 10 000 km gratis Supercharger, vilket annars inte följer med längre. Tjugo resor till eller från Stockholm, men eftersom man börjar med laddad bil räcker nog detta till minst det dubbla.
Tesla Model S förblir en ledande elbilsdesign och med den invändiga omdesignen – både tekniken som inte syns såväl som den synliga inredningen – har Tesla antagligen återigen den ledande elbilen i premiumsegmentet. Men bilmärken är starka åsikter, så alla andra konstaterar att rönnbären är sura och Tesla är ful, dålig kvalitet och saknar premiumkänsla. Varsågoda. Vi bjuder på det.
Ska återkomma med en separat artikel om värdeminskningen på gamla Tesla Model S. Preliminärt ser det ut att ha varit ca 40:- SEK per mil vid inbytet.
105 kommentarer
Svar ja – Det var onekligen ett lyft. Ser snyggt ut. Ger ett lyxigt intryck som sig bör. Mitt hushålls elinstallationer är väl förberett för en elbil men i nuvarande osäkra tider är inköp tills vidare lagt på is.
Du är nog inte ensam om det.
Verkligheten är väl att det skiljer ca 50kg inte 500 kg men du kanske la till en nolla för säkerhets skull?
På elbilsvarianten?
Recharge är ju logiskt nog hybriden när det kommer till XC90 och den väger bara ca 50 kg mer. XC40 recharge= elbil, XC90 recharge=hybrid och EX90= elbil. EX90 väger drygt 600kg mer än model S och ca 250 kg mer än Model X
Var EX jag menade.
Hej
Du har järnkoll på Ukraina, men inte på bilar. Sverige inte redo för elbilar ännu. Minst av allt på landsbygden. Hybrid är bra. För samma pengar som Tesla, finns flera alternativ
Putin är Rysslands diktator, inte president. Rub it in.
Trevlig helg
Lustigt. Jag har kört elbil i snart fem år, ca 4000 mil om året. Har inte upplevt några problem.
Och du bort ju till och med på landet! Herregud Poul.. kom in i matchen.
Haha kom in i matchen Poul! Sverige är mer än redo för elbilar, det är effektbrist vi har i Sverige, inte elbrist. Och majoriteten av elbilarna laddad nattetid när vi har effektöverskott (det är därför elpriset är billigare på natten).
Hybrid är det sämsta ifrån två världar. När man kör på el, släpar man omkring på en tung fossilmotor, när kör på förbränningsmotorn så släpar man omkring på batterier och elmotor, vilket ökar förbrukningen.
Jag har både elbil och gammelbil, bor på landet och kör omkring 3000-4000 mil per år.
Mitt val av bil i olika situationer.
1. Köra korta sträckor (<5 mil) tex in till stan. Elbilen.
2. Köra medellånga sträckor 10-20 mil, elbilen.
3. Långkörningar +20 mil, alltid elbilen.
4. Kör långkörningar med hund, fossilbilen. (Har ont om utrymme i bagaget på elbilen)
5. Köra släp, fossilbilen då jag saknar dragkrok, även om den finns med dragkrok.
6. Köra med husvagn (2-3ggr per år), fossilbilen.
Så den absoluta majoriteten av milen är i elbilen. Så jag vet defacto vem som har koll och inte koll på bilar av dig och Lasse… och ledtråden är att den som har sämst koll… har även sämst koll på Ukraina! 😉
Bor på landsbygden och har haft elbil i snart två år. Drygt 3000 mil per år. Jätteskönt att ha laddad bil när man kommer ut på morgonen.
Den har låg tyngdpunkt och funkar fint när vägen utanför är glaserad med blöt blankis.
När jag ska hem från jobbet och framrutan är täckt av en tjock hård isskorpa, tar det bara några sekunder så får jag 1.5 kW värme mot rutan – det smälter fort. Har inte skrapat rutor sedan jag blev med elbil. Förra fossilbilens kupevärmare klarade inte ens att få isfritt på två timmar hemma…
En hybrid skulle inte klara mina arbetsresor på el, varför ha underhåll på en förbränningsdrivlina som man bara helst av allt vill slippa använda?
Elbilen har heller inga problem att starta när det är kallt, tjuvstannar inte när man stannat vid stopplikt, man har bra ax när man ska ut på större väg med mycket trafik, eller köra om en traktor som man vackert fått ligga kvar bakom med fossilbilen.
Helt enkelt en överlägset bättre bil. Nackdelar finns, men de väger lätt i jämförelse.
Ett stort steg framåt. Sålde min S 2021 när jag trodde att den här var på väg, för att hinna före värdeminskningen. Visade sig vara väl tidigt, då den höll sig bra och steg i värde ett år till. Nu känns gamla Model S verkligen föråldrad. Har du fått din såld?
Japp, Tesla köpte den. Har inte gått in i systemen än ser jag. Kunde kanske fått bättre om jag sålt separat, men Tesla hade nog tagit semester över jul, för jag fick den nya med tre dagars varsel. Telefonsamtal på tisdag, leverans på fredag.
Det gäller att vara med i svängarna när Tesla erbjuder leverans. Missar man den så ringer de någon annan känns det som.
Ge oss gärna en uppdatering när du haft bilen ett tag. Bra med en balanserad och neutral ägare.
Vet inte om jag är vare sig balanserad eller neutral. Men visst, jag dyrkar inte Musk och har länge ansett att aktien varit övervärderad.
Musk har bara 13% av aktierna. Inget att hänga upp sig på.
Eller hur.
fin ju en viss VD som håller med dig i detta 😀 han har upprepat detta vid ett flertal tillfällen fast det når inte mainstream media för det är inte intressant 😀
Kul att du verkar nöjd med din nya bil.
Har inget emot designen.
Men jag är en kombi gubbe.
Lite roligt att du uppskattar mittkonsolen i baksätet. Väldigt lika design som på våran snik Skoda från 2012. En smart lösning.
Vi har väldigt olika bil behov. En långkörning för oss är till stan 150 km totalt.
Skulle klara oss ypperligt med ett batteri som räcker för 200km körning
Vad har man för nytta av en enorm acceleration?
Det enda är väl om man kör dragracing.
Att dra någon vid rödljusen kan vara kul om Tesla drivlinan skulle sitta i en gammal folkvagn.
Vilket Electric Car Classic roar sig med på YT
“What nobody needs … but everybody wants” som är von Brauns slogan. https://cornucopia.se/2016/04/fredagsmys-det-ingen-behover-men-alla/
När det gäller acceleration så är det lika bra att erkänna för sig själv att det är barnsligt. Men jävligt kul! 🙂
När det gäller sportbilar och entusiastbilar så uppskattar jag personligen det hantverk och den känsla som konstruktörerna uttrycker med sin “maskin”. Jag har haft förmånen att besöka Koenigsegg i Ängelholm och efter ett par timmar i fabriken kan jag säga att deras bilar är riktigt prisvärda. De lägger ner så sjuuuuukt många timmar på alla detaljer och gör lösningar som ingen annan tänkt på. Christian är ett geni, för övrigt. Kan verkligen rekommendera hans sommarprat: https://sverigesradio.se/avsnitt/christian-von-koenigsegg-sommarprat-2022
Jag är för gammal för att oroa mig över att jag upplevs som barnslig.
En stor fördel med att komma en bit upp i ålder. Väldigt befriande att skita i vad andra tycker! 😉
Online kan man ju dessutom med ett enkelt klick stänga dörren för dem och slippa dem.
Vi är lite olika som tur är, har aldrig tyckt att super sportbilar är något att ha.
Gillar det som bilfolk kallar sleepers.
Så min supersport bil skulle vara en Volvo 245 med en Tesla drivlina. Ligger tyvärr utanför min budget idag.
Någon gav ut en låt som gick ungefär: Volvo, Volvo – jag vill ha en Volvo! En Volvo med en åtta i! Åh jag skulle känna mig så friii!
Liknande sentiment?
Allas vår Eddie Meduza: https://www.youtube.com/watch?v=pxhzz4wkKeU
Sentiment. Vet jag inte. Kan nu efteråt bara konstatera att det var en rätt bra bil. Med två mindre bra egenskaper högbränsle förbrukning samt rostkänslig.
Det jag saknar på idag är att det går inte att köpa en bil utan en massa elektroniskt lull lull . Elektriska fönsterhissar, el öppning/ stängning av bakluckan m.m.
Upplever att premium bilar är lite övermotoriserade.
Svar till GOSTA: Du är inte ensam om denna åsikt. Det är därför som Dacia blivit ett väldigt populärt bilmärke. Enkel, beprövad teknik och inte en massa futuristiska funktioner. Inte heller krocktålighet i toppklass, men det är smällar man får ta … 😉
Elhissar är idag billigare att producera än de gamla mekaniska. Så de slipper du inte undan, även hos Dacia. Men är du enbart ute efter prisvärda modeller, också som begagnade, då är Dacia ett varumärke att utforska. Ägs av franska Renault, och det är därifrån tekniken kommer. Produktion i Rumänien och Nordafrika, där lönerna är låga.
Ja, det är kul att accelerera och köra fort, men om man har kört motorcykel så är de flesta bilar ganska tråkiga i det avseendet (undantag finns förstås, det är därför jag skrev “de flesta”). För att matcha en MC behöver man hosta upp rejält med pengar för en bil.
Att köra på bana är en helt annan sak. Där kan inte en sport-MC åka ifrån en sportbil.
Dragracing tycker jag att man bör syssla med på därför avsedd bana.
Jag uppskattar axet eftersom jag ofta behöver ta mig ut på annan väg och inte behöver vänta in en jättestor lucka i trafiken, och vägen har gott om traktorer och EPA-traktorer som jag kan köra om nu, när jag tidigare fastnade.
Sedan är det förstås kul också, men om inte förr så tröttnar man när man slitit ut däcken i förtid. Man klarar sig bra med lite lugnare pådrag – man kommer upp i fart skapligt snabbt ändå. Sedan har jag en enkel skitbil med tvåhjulsdrift – tillgänglig friktion är dimensionerande för accelerationen, inte vridmomentet…
Kul – grattis till nya bilen! 🙂 Och tack för en bra sammanställning där du jämför nytt med gammalt, helt ovärderligt då det bara kan göras av en erfaren ägaren som levt med föregångaren.
Skulle misstänka att det mesta av viktbesparingen kommer från Teslas Giga Press, där man gjuter stora komponenter i ett stycke. Billigare, starkare och bättre precision. Samt lättare, förstås. Inget man upplever från utsidan, man behöver få upp bilen på en lyft för att se konstruktionen underifrån.
Kunde du göra någon slutlig utvärdering av batterikapaciteten på gamla bilen? De som inte har erfarenhet av elbilar brukar ju hävda att det “blir skitdyrt att byta batteriet”, men då vet man inte att ett Tesla-batteri överlever bilen, så att säga. https://tesla-info.com/blog/battery-degradation.php
Jag har ännu inte kört en bil med den här typen av ratt. Magkänslan säger att det skulle vara underlig känsla, men man kanske vänjer sig?
Hör har vi en skön tysk som lagt 20.000 MIL per år bakom sig i sin tesla! 3 batteribyten och 5 motorbyten, efter 170.000 mil! Ändå ganska mäktig statistik för såväl teslan som tysken ifråga!
https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-tesla-model-s-rekord-har-kort-1-miljon-kilometer-6980379
Årsmodell 2013-2014 har tyvärr ett konstruktionsfel på batteripaketet som kan bli mycket kostsamt. Rättades till senare och sedan dess har konstruktionen förbättrats i flera steg. Tesla är ju utan tvekan det företag som har störst erfarenhet på området. https://www.facebook.com/grufmanbilab/photos/a.1042893382526777/2355866677896101/
Teslas största fördel är att de kan tillverka batterierna så billigt. Där ligger de hästlängder före alla andra och det faktiskt tveksamt om någon annan tillverkare hinner ikapp. Billiga batterier är grunden till lönsamheten.
Ska bli intressant att se hur den nya battericellen 4680 fungerar: https://insideevs.com/news/598656/tesla-4680-battery-cell-specs/
Tesla tillverkar inga batterier, däremot är de fastighetsägare för underleverantörer som tillverkar batterier. Den enda fordonstillverkaren med egen batteritillverkning är BYD, vad jag vet.
Om man skall vara petig så tillverkar Tesla de nya 4680 batterierna själva. Dock har rampningen av produktionen försenats. De tog nog in lite för mycket ny teknik i den tillverkningsprocessen. Men om någon kan få till det är det nog Tesla.
Jag märkte aldrig av någon försämring på batteriet hos gamla bilen. Vi körde vidare som vanligt, men som jag har skrivit – blir ju aldrig mer än 35 mil utan naturlig paus. Nu med timmätning och elpriserna laddade jag ofta bilen bara 1x i veckan när det var som billigast. Körde även till Vemdalen när bilen var tre år gammal, och det i -20, vilket inte var något problem räckviddsmässigt. Känns som en storm i ett vattenglas det där. 16000 mil och jag kände aldrig av att bilen inte räckte längre.
Dock finns det ingen giga-press för S/X i Freemont, så de är byggda traditionellt.
Vi valde bort Tesla S pga avståndet till service och det ännu längre avståndet till leverans.
Det blev en annan modell med ungefär samma prislapp, så nu får vi se om tyskarna har kommit ikapp. Räckvidden ska i vilket fall vara ganska motsvarande. Förhoppningsvis mer än så, men det får vi se snart.
Med ett startpris på 1,3 miljoner bör det vara premium-känsla.
Nu kommer jag inte äga en bil i denna prisklass men det motsvarar ju i pris en EQS som ska vara Mercedes elbils-S-klass.
Det hade varit intressant att läsa ett långtidstest där dessa två bilar jämförs.
Är över 100 års erfarenhet av att bygga premium-bilar en fördel när man ska bygga en ny premium elbil eller kan Tesla komma med nya ideer och Mercedes sitter kvar i forntiden?
EQS är fantastisk på många sätt. Men är den lika bra som prislappen? Tveksamt …
https://bilkoparguiden.merinfo.se/artikel/mercedes-eqs-580-4matic-for-dig-som-vill-ha-extra-allt/
Nu råkade jag titta på den bakhjulsdrivna som verkar börja på 1,3 något
Fick dock 2021-priset, dvs dryga miljonen.
Sjukt kap!
Var e dragkroken?
Min undran också.
På vår andrabil en Subaru XV. Kör som längst några mil med släp. Behöver inte dragkrok på en landsvägs-GT. Fast nya S ska eventuellt stödja dragkrok. Finns inställningar för det iaf.
Tack. Fast jag har blivit för gammal och stel att knö in mig i S numera.
Det har ju gått att skruva dit en krok, även om det inte är godkänt och tillåtet. Släp stör väl bilens omvärldsuppfattning dessutom.
Släpläget gör väl bland annat att autopiloten inte fungerar.
De levereras som standard typade för drag numera. Du behöver bara beställa själva kroken för 8490:- i webbshoppen.
Bara att beställa i Teslashoppen och sätta in. Allt är förberett och klart.
Haha, kände igen mig i det där axet vid Ullevi. Gjorde samma sommaren 2015 när jag hämtat min. Jäddrar vad det gick. På den tiden fanns ju inga Polestarar men nog retade jag upp en, som hann ikapp när jag tog det riktigt lugnt vid påfarten till E6.
Grattis, den som väntar på något …
Förresten ser den väl snarare blå ut? Kan vara en synvilla. Eller så beror det på Midnight.
Reta Audi och BMW är ju en favorit. De ska alltid blås förbi i 100 efteråt bara för att visa att de också är snabba. Förr eller senare står polisen och väntar vid Ullevi …
Grym bil, grattis! Har en MYP sedan i somras, fantastiskt nöjd.
Skulle gärna vilja ha nya S, älskar interiören + yoken mm.
Fin bil. Grattis!
Kan bara inte undgå tanken på om man istället lagt all F&I kostnad runt acceleration på att istället ytterligare förfina räckvidd, miljö eller koldioxid-neutralisering. Men riktigt fin bil. Läste dock om VW iD7 igår (jag vet, Tesla-ägare garvar säkert🤣) men det verkar vara ett stort steg framåt. Typ halva priset mot en Tesla nånstans.
Nejdå, det är bara bra att det kommer efterföljare, fossilerna dör ut annars och en del börjar inse det.
De har ofta lite tätare servicenät, kanske eventuellt om lusten ligger på och verkmästarn inte är sur.
Men utan Tesla hade ingen annan satt fart. Då hade Kina tagit över totalt.
Den är faktiskt extremt mycket mer utvecklad på alla områden. Accelerationen och prestanda kom på köpet. Jag kör själv en X och förbrukningen är inte mycket högre än för Model Y. Som ju slår alla bilar från VW-koncernen med hästlängder gällande förbrukning och bilarna från Torslanda är ju inte ens i närheten.
X drar klart mer än Y. Teslas överlägset sämsta och mest otidsenliga bil.
Snyggt!
Har du någon uppfattning om hur ratten fungerat när man behöver ratta fort? Tänker tex på om man ska häva en sladd. Att man kan missa var man ska sätta händerna.
Det skulle vara intressant om de lagt några säkerhetsklassade funktioner i menyerna.
Knappen för varningsblinkers är nog lagkrav.
Varningsblinkers är ju i konsolen, inte i skärmen.
Tror inte bilen klarar kometkrock heller, vill man klara det bör man nog köpa en Volvo.
Har lite svårt att se hur mycket man ska häva en sladd med. Man svänger ju 90 grader med ett halvt varv på ratten, typ.
De gånger jag totalsladdat med fossilbilar har ju hävning av sladde bara krävt pyttelite rörelse på ratten, vet inte vad som kräver enorm rörelse. Då har jag ändå gjort en 360 en gång på en norsk vinterväg.
Ja precis i konsolen i stället för skärmen men det är pga lagkrav. Funderingen var hur man tänker om safety och knappar i menyn
Vad för safety tänker du på då? Bromsen är ju under foten och ratten i handen.
Det beror ju på vad varje oem gör för analys, men skulle kunna vara ljusvredet som stänger av ljuset, eller att stänga av vindrutetorkare. Blinkers. Aktivering av AD lägen som stänger föraren ute ur loopen
Blinkers och ljus sitter som knappar på ratten.
Att häva sladd: menar du man hanterar det genom en annan utväxling mellan ratt och hjulvinkel?
Model S och X går att beställa med vanlig ratt nu. Och de som har Yoke kan Tesla montera in en vanlig rund ratt i för ca 10.000 SEK från och med ngn gång i mars. Kolla deras hemsida.
Om man kör försiktigt behöver man inte häva sladdar. Jag har fått sladd en enda gång under den tid jag har kört bil, och det berodde på att jag var oförsiktig. Det gick bra, och sen dess är jag försiktigare.
Tesla har väl som alla moderna bilar antisladdsystem som häver en sladd bättre än vad en människa kan.
Jag har kört med yoke i två veckor nu (model X). Alla skriverier om yoke-ratten var en “storm i ett vattenglas” och clickbaits IMO. Det tog en parkering, så hade man vant sig. Jag behövde liter mer tid att vänja mig vid blinkersknapparna. Speciellt när man vill aktivera dem för att blinka sig ur till vänster ur en rondell.
Körglädjen är fantastisk.
Det jag saknar är ett enkelt sätt att se momentana förbrukningen (och medel senaste 50 km).
Japp, saknar den mätaren också.
Det är dock ingen riktig yoke. Den påverkar bara sidorodret. Skevroder och höjdroder är helt stumma hur mycket man än ruskar i “yoke”:n .
🙂
Som gammal elbilsmotståndare måste jag erkänna att jag sakta är på väg att ändra ståndpunkt. Modellen ovan är enligt mitt tyckande inte snygg, utan snarare vrålsnygg. En riktigt “mean machine” i mina ögon. Som jag ser det finns det egentligen bara 3 saker som fortfarande talar mot elbil. 1. Priset. Hur många Svensson har råd att hosta upp + 1 miljon sek för en bil idag? Visst det finns billigare modeller, men de är fortfarande betydligt dyrare än motsvarande “fossildrivna”. 2. Den katastrofala energipolitiken som gör att en bensin/dieseldriven bil fortfarande (inte alltid, men ofta nog) är billigare at köra per mil än en elbil. Sverige kommer i en nära framtid behöva åtminstone fördubbla sin elproduktion, och som vi alla vet är det inget man fixar på en kafferast. Min slutsats av det blir att elen kommer förbli svindyr åtminstone 10-15 år till. 3. Fortfarande är det mycket “glädjesiffror” när det kommer till elbilars räckvidd, framförallt under den kalla årstiden. Såg så sent som häromdagen ett reportage i tv där man testat bilproducenters uppgifter gentemot verkligheten. Det diffade -12-24% minus uppgiven räckvidd. Jag tror att elbilsproducenterna biter sig i röven genom den hår sortens vilseledande information.
Testade de fossilbilarnas räckvidd och förbrukning vintertid också?
Nää, sku’nte tro de va.
Vad jag vet drar även fossilbilar mer när det är kallt ute, men det pratar man förstås inte om.
Svar till Labbibia:
Jag tycker också att designen på Model S är lyckad. Det var viktigt vid lanseringen, men ännu viktigare var att göra en elbil i premiumsegmentet – där finns köparna som har råd att betala. Tidigare elbilar var som ”mopedbilar”, helt hopplösa budgetversioner som ingen vill ha. Ska du lyckas som biltillverkare måste du träffa rätt känslomässigt.
Sen har jag en del att invända och kommentera.
Punkt 1: Vid ett bilköp måste du tänka ett steg förbi inköpspriset. Det som är intressant är vad du betalar i månaden för att få den mobilitet du behöver. Man brukar benämna det som TCO, Total Cost of Ownership. Inköpspriset är en del av TCO, men inte den viktigaste.
Börja med att beräkna vad din nuvarande bil kostar. Bränsle, skatt, service, reparationer, osv. Där glömmer många den största utgiften som inte syns: värdeminskningen. Att köpa en BMW är dyrare än att köpa en Citroën, skillnaden är att Cittran störtdyker i värde medan många sätter ett (högt) värde på BMW:n.
Räkna sedan på den nya (eller begagnade) bilen du vill ha. Om du vill fortsätta med en fossilbil är det relativt enkelt.
Sedan räknar du på en elbil. Vill du absolut ha en Model S så kostar det en del. Men en Model 3 eller Model Y har mycket lägre inköpspris.
Räkna på ”bränslet”. I dessa tider finns det inget lätt sätt att uppskatta elpriset. Men som regel kan du ladda hemma under natten och då blir det inte så dyrt. Här vill jag understryka att kan du inte ladda hemma då är elbil inget vettigt alternativ, rent ekonomiskt.
Andrahandsvärdet på elbilar är MYCKET bättre än fossilbilar. De senaste åren har många fått mer för sina begagnade elbilar än vad de kostade nya. Så är det inte längre, men du får fortfarande bra betalt för din elbil. En fossilbil kan tappa 50 procent i värde de första 3 åren.
Punkt 2: Här är du ute och cyklar, bokstavligen. Det är betydligt billigare att ”tanka” en elbil än en fossilbil. Att snabbladda vid en laddstolpe är relativt dyrt, men förmodligen är du inte ute på långfärd så många gånger varje år. Majoriteten av laddningarna sker i hemmet, nattetid, till låg kostnad.
Sen är det en annan sak att vi behöver mycket mer energi och elproduktion, bland annat för att tillverka fossilfritt stål, med mera.
Punkt 3: Det är olyckligt att vi har så dåliga mätverktyg för bilars bränsleförbrukning. För några år sedan genomfördes WLTP, som var tänkt att vara en global standard. Men så blev det inte eftersom jänkarna (med rätta) ansåg att den var skitdålig och behöll sin egen mätnorm.
Du kan ALDRIG förvänta dig att uppnå WLTP-siffror i verkligheten. Siffrorna är enbart användbara för jämförelser mellan olika bilmodeller. I verkligheten blir förbrukningen 20–50 procent högre.
Det handlar INTE om vilseledande information. Det är en lagstadgad mätnorm som alla biltillverkare måste acceptera. Oavsett om det är en elbil, diesel- eller bensinbil.
Alla bilar drar mer vid låga temperaturer, även elbilar. Alla bilar drar också mer vid höjd hastighet. Om du ökar från 90 till 110 km/h så kan du i de flesta fall räkna med 30 procent ökad förbrukning.
Det som är mycket viktigt, men tyvärr sällan diskuteras, är att fossilbilar visserligen har mycket låga avgasutsläpp (numera) men det sker först efter att motorn blivit hyggligt varm. En kallstart innebär helt orenade avgasutsläpp. Att starta en bil kan ge lika stora utsläpp som att sedan köra 30 mil. Det händer inte med en elbil, det är alltid noll utsläpp från bilen (även om det sker miljöpåverkan vid produktionen av energin, någonstans). Merparten av körsträckorna är korta, därför ger fossilbilar höga avgasutsläpp i praktiken.
Andrahandsvärdet är av mindre betydelse om man kör sin bil tills den inte fungerar längre. Då är det snarare livslängden på bilen som är det viktiga.
Min hybrid drar ca 10% mer på vintern i Stockholm. Skulle förmodligen bli 15% eller så i Norrland. Det är förstås ren fysik. Om man suger in kallare luft behövs förstås mer bränsle för att värma upp luften och få ut samma effekt som när det är varmare ute. 27 graders skillnad uppskattas till (300K-273K)/273K -> ungefär 10%.
Priset måste vägas mot andrahandsvärde och driftkostnader. Om man köper något mera Svenssonaktigt än en amerikansk Musk-elbil har det till och med för många blivit att de fått igen pengarna de gav när de bytt. Därför har många elbilsägare bytt till ny bil oförskämt ofta. Det här kommer väl att normaliseras nu när man får betala räntor som märks.
Den dyra elen klarar många av genom att ladda på nätterna och ha timdebitering. Jag som är gammaldags och sitter på ett långtidsavtal med riktigt bra pris har ändå kunnat se kollegor med elbilar som laddat mycket billigare än jag själv gör…
Nä, det är som med hus och hyreslägenheter. Hus är ofta billigast att bo i, men man måste klara av att binda in kapital i huset. Elbilen är billigast för många, men kapitalet som är bundet i bilen måste man hosta upp. När det regnar manna har den fattige ingen sked.
Som en gammal bilnörd och tillika teknikfreak, är det hatten av för detta bilköpet. Brukar tänka på var vi hade varit idag med elbilar. Om det inte hade motarbetas från begynnelsen till “igår”.
Teslas kostnadsbesparing genom att eliminera fysiska knappar är mitt stora problem. Är verkligen inget fan av touchskärmar och ser det som ett stort säkerhetsproblem i bilar (så länge man kör manuellt). Kan man ens köra denna bil med handskar på sig?
.
(Ja, jag saknar även vissa fysiska knappar på telefonen som man hade i tidigare modeller…)
Det är många användare, bilägare, som tycker precis likadant. Tesla lär inte ändra sitt koncept, men Volkswagen körde enligt samma linje och har fått svidande kritik. De kommer snart att göra ett snabbt “facelift” där de viktigaste fysiska knapparna återuppstår. De visar en konceptbil, ID.7, i Las Vegas just nu som ger en hint om vad vi kan vänta oss.
Köra bil med handskarna på? Är det relevant, numera? Har du en elbil kan du värma upp den via appen i telefonen innan du åker iväg. Eller slå på AC:n på sommaren.
Nokia har ju flera “pensionärstelefoner” med fysiska knappar, till ett lågt pris. Kanske är det något sådant som du söker?
Rattvärme är standard nu.
Det finns handskar som fungerar att peta på en telefonskärm med. Kanske fungerar på en bilskärm också.
Annars håller jag med om att vrid- och skjutreglage är mycket användbarare än fläckar på en skärm. Det är ännu större skillnad när man flyger i lätt turbulens.
Då behöver man inte handskar … och kan hantera skärmen.
När jag först såg ratten tänkte jag att det kommer aldrig fungera. Sedan tänkte jag på hur jag håller i ratten på min bil. Förstår precis den bekväma känslan vid långkörning.
De fjuttiga 5 milen jag kommer med laddhybriden räcker 11 av 12 månader per år (bor i villa och laddar både hemma och jobb). Inte att jag märker annat än ett litet morr när bensinmotorn tar över så är det ändå kung att köra på el. Och då har jag bara typ 110 el-hk.
Var inte tänkt som svar utan eget inlägg, ursäkta.
Hm trodde aldrig den skulle komma så här “snabbt”…så jag köpte en begagnad 2020 för ett år sedan. Nu börjar jag lite smått ångra mig…
Skulle vilja höra mer om “förberedd för dragkrok” framöver, har själv monterat en från Mrdotcom (mycket gediget kit).
Men är bilen “godkänd” för mer än blomlådor?
Du missade att nämna det bästa, Tesla-tillägget i Home Assistant har nu även stöd för “emission control” (prutt-ljud via bilens utehögtalare).
Ger möjlighet till “intressanta” automationer.
Grattis till vad som ser ut som en riktigt fin bil.
Hämtade själv ut min första Tesla, en MYSR, innan årsskiftet.
Fin bil det med, duger gott till mig och familjen. Bor på landsbygden.
Mittkonsol med dryckeshållare fanns på min gamla skrotade saab 95.
Tesla är mycket trevliga, i alla fall S o X modellerna. Men som någon tidigare sa, Avsaknaden av knappar blir för mig en helt omöjlig ekvation. Belysta knappar och övriga gripbara reglage är ur säkerhetssynpunkt överlägset att hålla på att leta i menyer. hur intressant är det att stanna varje gång du behöver göra en förändring som inte finns lätt tillgänglig. Knappar kan du dessutom känna dig till med händerna och du behöver inte ta blicken från vägen någon längre tid. Kör KIA nu och dom har tack och lov det mesta i knappform fortfarande. (Blir dock lika irriterad på KIA när man måste in i undermenyer för att ställa in något) Jag vet jag är väl en gammal dinosaurie men jag kommer fortfarande ihåg när man med ett enkelt vred kunde ställa in både bas o diskant på bilstereon utan att släppa vägen med blicken…
Om en gammal Volvo-räv som jag kan vänja sig kan du det också…garanterat.
Alla inställningar i en Tesla sparas i nyckeln. När frugan tar bilen ställs stol och alla hennes inställningar in. När jag tar bilen blir det mina inställningar. Din mobil kan vara nyckel.
Det *där* är en riktigt bra finess som alla biltillverkare borde införa.
Det här med avsaknad av knappar. De enda funktioner man återkommande använder manuellt har knappar/spakar. Övrigt är automatiserat. Som alternativ kan röstkommando användas.
Kört knapplöst sedan 2019 och inte funderat på det annat än när jag läser kommentarer på nätet. Vad som däremot kan vara värt att nämna är att ett högupplöst gränssnitt kan göra att gamla trötta ögon får kämpa en smula ibland när man skall titta längst bort till höger på skärmen.
Ja, jag vet inte vad Volvoförare pillar med under körning, men blinkers, vindrutetorkare, helljus, ljudvolym på stereon och stop/start/byt låt är ju alla knappar. Även cruise control/autopilot. Klimatkontroller är tillgängliga på skärmen hela tiden utan att bläddra i några menyer. Går iofs att konfigurera själv, men jag har temperatur, sätesvärme, rattvärme, defrost fram, defrost bak tillgängligt direkt alltid.
Hade möjligen velat ha en snabbknapp för luftfjädringen när man kör i stan och vill höja vid varenda väggupp, men jag vet inte om Volvo har sådant.
Var länge sugen på denna men mitt inre behov av ett bra bug out vehicle har styrt över mig på diesel och pickup med hög markfrigång.
Vad kostar den om man vill köpa och inte leasa?
Vita säten? What were they thinking?
Den kostar nu runt 1,3 miljoner, men Lars beställde när den kostade ungefär 300.000 mindre och fick behålla det priset. (Jag beställde också på den tiden och fick det gamla priset men väntar fortfarande på leverans). Se priser annars på tesla.com.
Vita säten är en option. Standard är det svarta.
Tyvärr följer förmånsvärdet det nya priset, inte det gamla priset.
I dagsläget duger nog en KIA GT som kostar lite drygt 750″ om man “måste” köpa bil. Har bra utrymmen och accar snabbt också. HUD och fysiska knappar finns även trots att den är helt eldriven…
Det verkar som om en del kineser är förbannade på Tesla.
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/teslakunder-i-kina-rasar-ge-oss-pengarna-tillbaka/ar-AA164Sj1?ocid=msedgntp&cvid=6252294fd0c444aeb4353983bf58d5b5
Den var inte bara snygg utan riktigt jäkla snygg på insidan. Synd att man inte har 1,3 miljoner att hosta upp. 😂
Teslas senaste är ju lite som man gjorde när man var barn.
Klippte till mjölkkartong och satte fast med klädnypa i framhjulet för att det skulle låta som en moped om cykeln 🤣
https://www.dagensps.se/motor/tesla-saljer-bromsar-som-ar-fake/