Dags för lite härligt fredagsmys igen. Det har varit mycket Tesla Motors och elbilar här på bloggen den senaste dryga veckan. För oberoendet och konsekvensneutralitetens skull har jag besökt den lokala bilhandlaren von Braun, provsuttit lite anti-Teslor, diskuterat bilmarknaden och tagit lite foton.
![]() |
What nobody needs … but everbody wants. |
![]() |
Lite bilar. |
![]() |
En lite äldre Ferrari Dino, som nog är att betrakta som vintage och går loss på tre miljoner. |
![]() |
Maserati. |
![]() |
Ferrari. |
![]() |
Lamborghini |
![]() |
En fälg. Tydligen stabiliserad så RR ständigt står vertikalt även vid körning. |
![]() |
Aston Martinfälg. |
![]() |
En Volvo 262 Bertone 1981 i bakgrunden och i förgrunden en Ferrari av Magnums modell. |
![]() |
En gul Ferrari av ny modell. |
![]() |
Du vet att du vill. Egentligen. |
Den lokala bilhandlaren Von Braun Sports Cars i grannbyn Skene har en del bilar till salu och min gamla Honda CR-V 2005 är ju inne på sitt elfte år, så det är dags att börja titta på ny bil. Som boende på grusväg med branta backar behöver man ju en fyrhjulsdriven bil och von Braun hade några sådana att erbjuda.
Inte speciellt dyrt heller. En riktigt fin och ganska ny Aston Martin Vantage S Roadster SP10 kostar ju ungefär som en betydligt fulare Volvo XC 90 eller Merca med lite extra tillval. Eller drygt en miljon. Fanns annars många andra fina alternativ om man vill köpa en bil för under miljonen.
![]() |
Dagens besökstavla. Övriga
namn censurerade. |
Kunderna är målmedvetna och ekonomiskt ansvarstagande personer, som mycket väl vet vad de köper och varför. Det kan rent av vara så att det är en förutsättning att man är ekonomiskt ansvarstagande och vet vad man håller på med för att nå en nivå där man köper en sådan här bil. Att en och annan kund flyger in med helikopter och landar utanför är inte helt ovanligt.
I själva verket har efterfrågan på supersportbilar ökat i takt med den ekonomiska återhämtningen och de flesta bilar kan säljas med vinst kontra inköpet. Det går förstås att diskutera hur mycket detta handlar om en bubbla driven av billiga krediter, men liksom konst är det en liten marknad med få objekt och dessa säljs internationellt. Bland sålda objekt i utställningslokalen hos Von Brauns fanns det bilar som skulle till USA och det fanns utländska namn på dagens besökstavla.
I själva verket innebär de stigande priserna på begagnade supersportbilar att milkostnaden ofta är lägre än för en ny Volvo XC 90 eller ny Merca, som antagligen tappar flera hundratusentals kronor i värde bara du vrider om nyckeln första gången.
Det fanns flera exempel i utställningslokalen på bilar som dubblats i pris det senaste året, och då pratar vi ändå inte om de dyraste unika objekten som kan kosta 10-tals miljoner kronor och ändå dubbleras i pris på några år, utan om bilar som gått från sexsiffrigt till sjusiffrigt. Andra exempel var bilar som ökat i pris från säg tre miljoner kronor till fem på några år.
Von Brauns har förstås uppet 24/7/365, men det är lämpligt att avtala tid.
Av extra intresse i detta fredagsmys är att Von Brauns tillsammans med några andra investerare köpt upp Jösse Cars konkursbo och nu har en liten bilfabrik vB Automotive AB där man återigen tillverkar den svenska sportbilen Indigo 3000R Signature. Dessvärre råder det fotoförbud på bilarna och fabriken, men det är en mycket trevlig bil för den som har lite sextiotalsnostalgi , men ändå vill ha en ny bil om än ett retrokoncept.
Orderboken är redan tecknad för de första tio bilarna. Officiella foton nedan.
![]() |
Indigo 3000R Signature. |
![]() |
Indigo 3000R Signature |
Verksamheten i vB Automotive är helt ägarfinansierad av en finansiellt stark ägargrupp, där det finns kopplingar till bilstaden Göteborg, som med sin kompetens hittas inom 45 minuter från fabriken ute i skogen. Man satsar på lokalt och svenskt producerade komponenter och det hela ger en bil som kan sägas vara svenskare än Volvo.
Indigo 3000R Signature har en ny motor med 300 hästkrafter och ett vridmoment på 400 NM, vilket är 50% kraftigare än den äldre Indigon och den svensktillverkade motorn uppfyller Euro 6 utsläppskrav.
Just supersportbilar är rätt fascinerande i Sverige, där Jantelagen lätt slår till. En supersportbil kostar inte mer, utan ofta mindre, än en hyfsat normalstor fritidsbåt eller sommarstuga, som används någon vecka om året. Att priserna på åtminstone motorbåtar och sommarstugor också är drivna av den kreditdopade skuldbubblan är en annan sak.
Jag tolkar prisökningarna på supersportbilar som ännu en anekdot kring konjunkturläget och att den ekonomiska uppgången närmar sig eller har passerat sin topp. Säkerligen visst kognitivt bias i att ständigt leta anledningar till fortsatt börsnedgång.
Ingen form av ersättning har utgått för detta blogginlägg, annat än att jag fick ett mycket trevligt besök hos den lokala bilhandlaren här ute i skogen, en kopp kaffe och en bulle.
Så trevligt fredagsmys på er där hemma med Volvo-Villa-Vovve-Vagga.
36 kommentarer
"Maseratifälg." är nog i själva verket Aston Martin. Härligt fredagsmys! 🙂
Ni måste bara se den här ofantligt roliga filmen om Miljöpartiet. Man skrattar så tårarna sprutar:
https://www.facebook.com/hanif.bali/posts/10153465683585686?fref=nf
Får väl öppna plånboken från Panama.
RT har en underhållande diskussion om medias lättlurade och styrda rapportering om skattehamnen i Panama:
https://www.rt.com/shows/crosstalk/338885-panama-papers-interpretation-west/
Varför inte "Panamera"?
Finns ju en dylik modell.
Bloggaren med "parallell dam"?
Var det inte en dylik herr Lidbom hade i Paris gentila salar en gång i tiden?
Själv skulle jag önska mig en utriggad roddbåt med rörlig sittbräda.
Kevlar åror och en hustru med ombord( egen kan vara kul som omväxling…) och vackert väder.
Samt-givetvis – Stockholms skärgård.
Lidbom- han hade i alla fall inte en dam i varje hamn som skeppare brukar ha!
Nackdelen med roddbåt är att sikten är i dåtid-dvs framtiden kan överraska!
Så även hustrun!
Ack, jag är en trofast f-n!
Pi minus en räcker för mig…
Sikten håller jag med om.
Har rott på grund några gånger.
Tänk om hustruns man kunde överraska även!
Skall göra ett försök.
Dålig koll skepparn… Allt verkar legitimt…!
Vill bara visa att jag är läraktig, trots allt.
"Skene"?
Verkligen?
Var visst aktuella för ett tag sedan på bloggen.
Fast då var det anatomi detaljer som voro aktuella.
Detta inlägg från min sida borde väl kopplas till "vagga" ovan.
Fina bilar.
Å ena sidan skulle en bil vara Nice, å andra sidan vet jag faktiskt inte vad jag skulle göra med den tillräckligt ofta för att motivera ett bilägande. Fel sorts bilar. Har dock åkt i en Maserati en gång. Ståndsmässigt och njutbart.
Maserari började väl som traktorbyggare?
Något lättare att motivera ett köp av dylik mackapär.
Tror du förväxlat Maserati med Lamborghini.
http://www.lamborghini-tractors.com/
Maserati började med tre bröder som byggde tävlingsbilar.
Jo.
Oförlåtligt!
Tur ingen i bygden vet om mitt kommenterande.
Jaså, kul att se började med det. 🙂
När SHTF så kommer alla Zoombies att jaga alla Supercars…
Känns som mkt smartare och bättre att köra runt i en 220+ hp Volvo, relativt billigt, ganska anonym och låg stöldrisk & status, perfekt för en prepper med låg profil, eftersom jag aldrig tvättar eller vaxar eller fixar onödigt coola fälgar !
Men tillräckligt med drag för att köra om dom flesta, eller för racing high speed till min BOL ! Spår av Ironi — !
Min 280+ hp Volvo som blev stulen och joyride:ad till döds. Föraren skadades inte ens, det var ju en Volvo. 🙁
Var den gul?
På allvar: Om jag fick önska en Italiensk bil skulle jag välja en replica av den klassiska Italan av 1907.
Vann ( med inbyggd mekaniker) Peking-Paris just år 1907.
Fast jag skulle göra resan utan jäkt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kastar in lite Tesla Motors-nyheter 😛 🙂
Fler än 325 000 stycken förhandsbokningar av Tesla Model 3, första veckan
"Biggest one-week launch of any product, ever"
Jag lärde mig en gång något från en helt vanlig inföding från obygden när jag gjorde lumpen, och det var:
"Va ska he va bra för!" – inföding från inlandet.
Han förstod nog inte riktigt själv hur vis han var. Men det är numera min devis.
Noterar att jag sedan jag köpte den senaste bilen för flera år sedan har hållit mig under 0,45 liter per mil. driftkostnaden blir extremt låg. Värdeminskningen, bränsle + alla kostnader landar på 16kr/mil.
Vad är milkostnaden för en av de där testosteronmonstren?
Intressant att få veta att Jösses Indigo lever vidare. Undrade just härom veckan vad det blev av den. Nu vet jag.
Allt över 10 papp för en bil är för dyrt.
En bilbutik för ICA-handlare.
Och asyl-entreprenörer.
Tråkigt för dig. Du kanske vill tala ut? Det känns faktiskt bättre, faktiskt, än att vara inlåst i ett självdestruktivt tänkande som ingen annan bryr sig om.
Du brydde dig ju tillräckligt för att kommentera. Jag vill definitivt inte vara en annan.
Som doktor kan du väl skriva ut något mot din fientlighet mot verkligheten.
Apropå prisökningen på dessa sportbilar:
Det var inte många år sedan en Ferrari Dino kostade modesta sexsiffriga belopp i kronor. Fick en smärre chock när jag googlade runt och såg hur vansinnigt priserna har stigit. Alla vill tydligen vara Tony Curtis i Snobbar som jobbar.
Hellre det än Roger Moore, för den Aston han har är ju skitful!
Toni var ju Ungrare.
I serien från Bronx.
Namn efter svensk från "Nya Sverige."
Hm, en mustang boss eller, en alldeles utmärkt bil på landsbygden, lancia delta s4.
Ny kamera?
Vadan detta intresse för lyxiga sportbilar?
Bor man som du borde intresset vara större med en nyare traktor.