Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) grundare och VD Elon Musk skrev i torsdags på Twitter att första veckan innebar 325 000 förbeställda Tesla Model 3. Samtidigt rekylerade Tesla-aktien ner under torsdagen och fredagen.
Dagschart Tesla Motors |
Buy the rumour, sell the news kanske därmed kan sägas vara över, då aktien föll under torsdagen och fredagen. Samtidigt är antagligen 325 000 förbokade bilar någon form av rekord.
Over 325k cars or ~$14B in preorders in first week. Only 5% ordered max of two, suggesting low levels of speculation.
— Elon Musk (@elonmusk) April 7, 2016
Dett handlar alltså om cirka 14 GUSD i förbokningar eller om man så vill 114 miljarder kronor i förbokningar på en vecka.
8% av responderande bloggläsare säger sig ha förbokat en Tesla Model 3 och ytterligare 10% har svarat att de avser att göra det. Nu är inte bloggläsarna representativa för befolkningen i stort – varken i inkomster, kapital eller utbildning, men man kan nog dra slutsatsen att Tesla Model 3 åtminstone så här i förhand verkar bli en succé.
Tesla Model 3:s 325 000 förbokningar på en vecka kan sättas i relation till världens mest sålda elbil Nissa Leaf, som sålt 200 000 exemplar 2010 – december 2015 enligt Wikipedia.
19 kommentarer
Mycket Tesla på bloggen det senaste, och du brukar ju skriva ut ev sponsring?
Kanske för att en sådan (trolig) framgång är värt att skriva om? Tror du på fullaste allvar att Tesla sponsrat Lars?
Nej för i så fall hade han nog skrivit ut det. Men Tesla har väl en svensk marknadsföringsapparat med en egen budget, så varför skulle inte det kunna ske? Skulle dessutom passa bloggens profil.
Avvaktar batteriteknikens utveckling.
Det sker en del på den fronten:
http://www.biosolar.com/super_battery.php
Jag köpte Tesla dagen innan presentationen med avsikt att sälja direkt. Men nu har utvecklingen ur perspektivet marknadsföring blivit så stort att jag behåller. Funderar på att leasa en bil under några år för att sedan köpa en ren elbil. Vill definitivt provköra en Tesla innan jag eventuellt köper och tillhör därmed de som kan finns i gruppen närmast de 8 och 10% av läsarna. Uppgången för mina Teslor sedan köpet förra veckan är nu 9,27% efter en rejäl nedgång igår. Helt omöjligt – men stiger de bara i närheten av den takten kan jag byta en av dessa Teslor mot en xxx inom några år.
Provkörde en elbil första gången för några år sedan vid ett seminarium på Siggesta där Cornucopia? deltog (han visade där en del positiva andra dimensioner av sig själv än den goda föreläsarförmågan).
Jag blev mest förvånad vid elbilskörningen när jag fick instruktionen att vara extra försiktig när vi passerade några hästar. Hästar är vana vid att rörliga bilar låter och kan bli skrämda och råka i sken av en bil som rör sig ljudlöst. Hästlösa fordon kallades de första bilarna. Snart blir de "Förarlösa bilarna" en möjlig beteckning på vanligaste transporterna. Strax efter köps lika många nya fossiler som det köps hästfordon i dagens Sverige och förmodligen är det få som bryr sig om att skaffa egen. Nya företag tar över nästan alla transporter.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Fundera om du inte vill vänta några år till och ta en bränslecell istället – snart blir det väl fart på vätgasmackbygget !
Hoppas verkligen vi slipper vätgasbilar. Det får vara slut på sådant trams. Det är som med Etanolbilarna som det tjatades om en jävla massa.
Jag funderade på det, men kände det att model S eller X kommer falla en hel del i pris framöver och blir bättre alternativ, samt att om man bokar i dagsläget så lär man inte få sin bil förrän 2020. Väntar hellre in en Volvobil istället. Alla håller på att ta fram rena elbilar, utbudet kommer nog vara rätt ok när Teslan (3) väl levereras.
Undrar hur många som hinner ledsna innan 2020 och backar ur. Reservatyionsavgiften är ju "fully refundable".
När det väl sker så har nog Tesla fått in det behövda beloppet och betalar nog tillbaka med 'glädje'. Är ju nu under utveckling som det är mest kritiskt med pengar.
Att folk går på Tesla-bluffen, helt otroligt! 100 år gammal teknik som knappt har utvecklats alls. Om några få år finns de inte mer. Beroende av bidrag och miljöidioter för att överleva.
http://davidstockmanscontracorner.com/the-tesla-3-scam-an-answer-to-elon-musks-snow-job/
Ibland är ny teknik hundra år för tidig. Men det kommer förmodligen att ske en långsam diversifiering av energislag. Så länge det finns fossil olja kommer bensin och dieselbilar att finnas. Gas kommer förmodligen även starkt, kanske man tillverkar diesel av den. Men i slutändan tar fossilerna slut och då återstår bara el från fusion, fission eller solkraft (även vind är ju solkraft).
Processen kommer att ta kanske ett århundrande eller så, lite beroende på hur man utvecklar utvinningstekniken av olja och gas. In-situ produktion av gas från kol kommer stort, är min prognos.
Och när CO2 når ca 1000 ppm får vi verkligen dra i den fossila handbromsen, för då har man passerat nivån för de flesta växters optimala förhållanden. Andnöd behöver man inte bekymra sig om då det krävs % för det och inte promille. Växthuseffekten avtar asymptotiskt med CO2 så den behöver man inte heller bekymra sig om. Men visst kanske en del kustnära boende måste flytta, men det är ett mindre problem. Om och när detta inträffar är både du och jag döda sedan länge. Således inget att oroa sig för. Våra ättlingar kommer att med exponentiell utveckling att ha bra mycket bättre förutsättningar än vi att hantera detta.
Eller så blir det folkvandringar, social oro, isolationspolitik, krig och samhällets samt logistikkedjans sönderfall. Läs "a la Mad Max" eller "Zombiekatastrofen".
Musk meddelar idag att första steget, av hans rymdraket, kom tillbaka och landade på flotte i sjön som det avsågs.
Tydligen första lyckade försöket.
Kille med mycket på gång denne herre ,Elon Musk.
Elon Musk är mest troligt inte från planeten Tellus. Men det blir svårt att bevisa.
Tesla är värt lika mycket som BMW som säljer 2 miljoner bilar till branschens högsta marginaler på 10+procent. Därmed torde succén redan vara inbokad i kursen, ingen potential för uppgång finnas på 15 år och risken för bakslag vara enorm.
Köpte aktier i februari då aktien har dalat omotiverat mycket och förra årets hype var över. +35% sen dess. Om jag inte hade betraktat aktier som långsiktiga investeringar så skulle jag sålt nu. Det är inte eldriften i sig som gör Tesla speciellt, det är hur väl de uppfyller sin strategiska plan, och deras konkurrenters oförmåga, som gör Tesla intressant.
Det som är signifikant för framgångsrika företag är ej dess förträfflighet, utan deras konkurrenters brist på det.
Ja, exempelvis Apples intåg med smartfånar och paddor. Disruptivt intång å det grövsta.