Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol, Kjell & Company och Webhallen.
Även om elpriset är lågt så här under eftermiddagen är det rätt gott att köra på solkraft idag och kyla huset och arbetsrummet med A/C. I värsta fall även garaget går att kyla.

Om det är någon investering man ska göra för villan pga klimatförändringarna så är det förutom solkraft att installera en luft-luftvärmepump med luftkonditionering (kylning), eller A/C som man också kan kalla det på anglikanska. Ni som har bergvärme kan eventuellt installera djupkyla om era värmepumpar stöder det.
Vi har Mitsubishis Hero installerad både på bottenvåningen i mangårdsbyggnaden, i garaget och i arbetrsrummet/konferensrummet i ladan och sådana här dagar är det rätt gott att vara inomhus. Primärt är de till för elkraftsnål uppvärmning vintertid, men när det går över 25 grader utomhus körs kylning i arbetsrummet och huset, om än inte i garaget. Det drar väldigt lite energi att kyla – se det som att energiförbrukningen är temperaturskillnaden, och åtta grader drar väsentligt mindre än t ex 30 graders skillnad vintertid, plus att energi måste gå åt till avfrostning av aggregatet vintertid.
Något miljösamvete behöver man inte heller ha över det hela. Vi matar ut nästan 10 kW av de dryga 12 kW vi producerar just nu, vilket också visar hur lite energi kylningen förbrukar. Då körs även tvättmaskin efter Almedalsveckan nu, men den förbrukar i princip bara energi när värmepatronen går, resten är försumbart när bara tvätt ska cirkuleras i en trumma. Nedsvettade linneskjortor efter Almedalen behöver dessutom bara 30ºC vatten, så energiförbrukningen är ett avrundningsfel.

I Sverige har vi traditionellt byggt för maximalt solinsläpp mot söder och kan ofta få det väldigt varmt numera i svenska hus när klimatet blir allt varmare. Markiser är också bra att ha.
Svårare att hantera i lägenheter i söderläge med ljus och öppen planlösning även om det numera även finns portabla A/C som kan ställas i en lägenhet (annonslänk) med cirkulation ut med rör genom ett fönster på glänt. Går förstås även att ha i villan om man inte har tid eller råd att fixa en permanent installation så här under värmeböljan. Lite sent att tänka på nu kanske. Tillägg: Medan jag skrev denna artikeln gick luftkonditioneringen hos Kjell & Co från tillgänglig online till slutsålt både i butik och online … Det är dock inte slut på enheterna hos Webhallen (annonslänk). Än.
Ja, portabel A/C låter, men det gör även fast installerad dito beroende på hur mycket luftflöde man behöver.

Vi får se om det blir klimatanpassad bostadsdesign framöver så fönster skuggas sommartid, men kan ha direkt sol från oktober till mars när solen står lägre? Spanjorerna har kompetens på detta med överhäng över fönstren, alternativt väldigt små fönster.
Men så länge blir det väl fullhöjds fönster från golv till tak här i Sverige i nybyggda lägenheter, utan möjlighet att montera markiser utanpå. Lägenheter i norrläge kanske kommer bli allt populärare framöver, men med de långa dagarna i Sverige sommartid träffar solen även norrfönstren framåt kvällen eller på morgonen.
Vill du ta in fyra kostnadsfria offerter på solkraft, kontakta Hemsol så ska du få offerter anpassade till villan, företaget eller lantbruket (annonslänk).
Och för er som inte märkt det så blir det vanligare och vanligare med extremtemperaturer i takt med klimatförändringarna. +1.1ºC är snittökningen. Det betyder dock att extremtemperaturerna har ökat desto mer när dessa inträffar och än så länge är det värst nere på kontinenten även om vi också får våra slevar ibland.
5 kommentarer
Jag har bergvärme i min “sommarstuga” (som inte är en stuga utan en villa).
När jag flyttar dit 100% så kommer jag installera en luft-luftvärmepump med, för kylan på sommaren, dels som backup för man kan ge sig fan på att den 10-15 år gamla bergvärmepumpen kommer lägga av när det är -25 ute…
Det är ju inte stora pengar. En Hero med installation får man nog för runt 25k.
Inga stora pengar om man äger en villa alltså.
Söderläget är den enda riktiga nackdelen med min lägenhet. Tills vidare har jag “löst” det genom att belägga rutorna med film avsedd för bilfönster (anges reflektera 80% av infrarött ljus)… det lindrar åtminstone.
Kombinationen markiser, isolering på vinden, vädra under natten samt modell större USB-fläktar på nattduksbordet funkar förvånansvärt bra. Har en portabel AC som kan kyla ett rum också. Men eftersom vi har bergvärme (200m) så börjar jag fundera på sk. frikyla. Ska ta in offert på det för att förstå kostnaden. Någon som har erfarenhet av det?
Det går ett tag men efter några dagar med 30 grader så har huset värmts upp och kyls inte ner på natten.