Ett antal tunga FP-5 Flamingorobotar bombade i morse en rysk ballistisk robotfabrik som tillverkar system och fordon för bland annat Iskander-robotar, men också ryska internkontinentala ballistiska kärnvapenrobotar.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
En kvintett fem tunga FP-5 Flamingo kryssningsrobotar avfyrades mot en rysk ballistisk robotfabrik i Stalingrad (Volgograd) och minst tre av dem träffade i morse. Ukrinform skriver att fabriken tillverkar lavettsystem för internkontinentala ballistiska kärnvapenrobotarna Jars och tunga Topol-M (som har världens kraftigaste ballistiska robotladdning med en enda stridsspets på 800 kiloton), men också komponenter till taktiska ballistiska Iskander-M som Ryssland använder mot Ukraina, samt eldrör till bandhaubitsar.
Tre byggnader ska träffats skriver Ukrinform.
Ukraina har publicerat en video på avfyrningen av de tunga kryssningsrobotarna och (MILD VARNING!) här är en supercut där tre eller fyra av dem träffar målet, eldjusterat av ryssar som gärna publicerar filmer på det hela. Varning pga att WarTranslated har översatt ryska svordomar.
Flamingo är som sagt en tung (eller supertung) kryssningsrobot, och då den avfytras från markfordon för detta ändamål är det inte ett problem. Den är bara framtagen för att orsaka maximal skada och inte modulärt kunna både hängas på flygplan eller i VLS-tuber ombord på ytstridsfartyg och ubåtar. Närmaste ryska storleksjämförelsen är de supertunga sjömålsrobotar som Ch-22/32/AS-4 Kitchen som bärs i enstaka exemplar av Tu-22M i den mån sådana flygplan fortfarande finns kvar fungerande hos ryssarna. De robotarna är dock supersoniska, vilket inte FP-5 är.
Anläggningen hittas här på Google Maps och någon har postat recensionen 5/5 och ett foto på en flamingo, andra har beskrivit den som en häckningsplats för flamingos.
Ryssland har som rapporterat igår omgrupperat sitt luftvärn till Moskva och Putins datja vid Valdajskojesjön och lämnar resten av landet relativt oförsvarat. Valdaj söder om svenskgrundade Novgorod ligger för övrigt behagligt nära gränsen till Nato med bara 33 mil, vilket öppnar för t ex Storm Shadow-robotar när Putin får feeling och anfaller Nato.
Ber om ursäkt till svenska Flamingokvintetten. Gick inte att motstå rubriksättningen. Ni kan kompensera genom att lyssna på dem på Spotify.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
Razom do peremohi!
10:52 Med allt mer akut drivmedelsbrist har ryssarna förstås börjat blåsa varandra. Här en översatt vädjan om juridisk hjälp sedan en ryss köpt något som ska kunna uppgradera 92 oktan till 98 oktan och när han skulle hämta det på en busshållplats fanns bara en tom tub, och när han klagade ombads han köra upp tuben i arschlet. Ryssen undrar vad han ska göra …
11:01 Visualisering förmodat från ryska källor på hur Flamingos spelade i gryningen. De flög ursprungligen mot nordost innan de tvärvände för att anfalla mot Stalingrad rakt norrifrån. Två verkar inte nått målet.
KOMMENTAR
Man kan förmoda att flygvägen dels är för att inte avslöja vad det faktiska målet är, få ryskt luftförsvar att felfokusera och sedan gå runt eventuellt luftvärn vid Stalingrad.
Varför ryssarna inte skickar upp spetsflyg och skjuter ner dessa robotar är en gåta. Kanske är inte rysk jakt särskilt kompetent eller utsliten av kriget och framgrupperat till frontnära baser, så när väl robotar är igenom finns inte längre något ryskt jaktflyg. Jaktflyg kan annars mot kryssningsrobotar täcka en stor yta, men det verkar inte Ryssland klara av. FP-5 Flamingo kommer lysa som facklor på radar, och är precis av den typ som även alla gamla sovjetiska radarsystem ska kunna plocka upp.

Å andra sidan kunde Mattias Rust landa på Röda Torget 1987, så hur bra det där sovjetiska luftförsvaret var kan diskuteras i små grupper. Rusts påverkan på Sovjetunionens fall i och med utrensingar av reformfientliga officerare och ökad takt i Gorbatjevs reformer de orsakade ska inte underskattas. Utresningarna av äldre sovjetiska officerare som Rust orsakade var de största sedan Stalintiden, och utan dessa kanske kuppförsöket mot Gorbatjev lyckats och Sovjetunionen bestått.

11:15 KOMMENTAR
Det finns en annan symbolik i att bomba Volgograd. Det ukrainska Moderlandsmonumentet i Kyjiv är vänt mot det ryska Fosterlandet kallar i Volgograd, och de enorma statyerna står alltså och stirrar på varandra. Pga svärdet är den ryska statyn Moder Ryssland 85 m hög från piedestal till svärdsspetsen. Piedestalen är dock rätt låg och Ukrainas Moder Ukraina är visserligen 62 m hög som staty, men totalt sett 102 meter och därmed högre än Moder Ryssland som med sin pedestal bara blir 87 meter.
Det är rätt rejält med ingenjörskonst bakom dessa statyer, och är nog ingen slump att man inte ser sådana byggas i Väst pga den enorma kostnaden inblandad i det hela. Kostnaden idag med dagens arbetskraftskostnader skulle vara monumental. Ni som behärskar ingenjörskonst och hållfasthetsberäkningar, inklusive både statik och dynamik, kan fundera lite på de där utsträckta armarna och svärden på statyerna eller vindfånget som den ukrainska skölden utgör.
Ukraina visar för övrigt genom FP-5 Flamingo mot Volgograd vad som skulle hända om Ryssland bombar det ukrainska Moderlandsmonumentet.

Det finns dock andra moderna byggen, som Garuda Wisnu Kencana på Bali ovan. Med piedestalen är den 121 meter hög. Bygget tog 28 år och kostade ca en miljard svenska kronor. Då har den inte några utsträckta armar …

Själva statyn är 75 m hög. Intresset i Väst för sådana här byggen är av förklarliga skäl idag begränsat. Men vem vet, kanske kommer sossarna vilja bygga en 122 meter hög staty på helgonet Palme som arbetsmarknadsåtgärd när man avskaffar ROT-avdraget och ställer en massa byggnadsarbetare arbetslösa? Ställ den högst upp på Hammarbybacken så den får blicka ut över Vita Stockholmia*. Kom igen, det blir kul. Bara ingenjörskonsten bakom näsan kommer vara en bedrift i sig.
Amerikanska Frihetgudinnan är 46 meter hög som staty och 93 meter inklusive piedestalen.
*obskyr popkulturell referens
11:46 En analys visar att samtliga kända sju anfall med FP-5 Flamingo i år har skett längs floderna Volgas och Kamas dalgångar. Dessa förmodas användas som rutter för Flamingo, som därmed kan flyga lite lägre utan risk att krocka med något på vägen. Det handlar annars om rätt brutalistiska robotar som inte kan flyga lågt och snabbt precisionsnavigera för att undvika hinder på vägen, men floddalarna ger utrymme för detta med låg risk för krock.
12:04 Ryssarna eldjusterar åt Ukraina genom att publicera detaljerade foton på skadorna på en av broarna till Krym.
12:05 Tråd från ChrisO om hur ryssarnas panik och hamstring av bränsle orsakar ännu större problem.
82 kommentarer
Först?
👍
Grattis till förstaplatsen!
Tack
Va?
BGB får det bli!
👍
Blir en peng till BgB.
👍
Nylander?
Topp 10
BGB
Aldrig aldrig ger vi upp !
👍
Slava Ukraini 🇺🇦
Heroiam slava!
Det här var ju kul. Hjälp till att bidra https://maps.app.goo.gl/kd7DVy7KNEfyCnm7A?g_st=ac
Smart att först läsa hela artikeln klicka på alla länkar för att sedan läsa ”0 kommentarer”… 😂
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God förmiddag!
Aldrig!
God Morgon!
Tack Lars för dina uppdateringar och allt det jobb du lägger ner på det här för Ukraina och allas vår fred, frihet och demokrati!
Tack själv, det var snällt skrivet.
Bra skrivet. Tack Lars!
Instämmer i tacket till Lars!
🫡🏅🇺🇦🇸🇪
God övertalningskampanj, 39 dagar kvar?
Åter till fasadtvätten, svalkar rätt bra 😃
Om varje dag innebär ökad intensitet i övertalningsförsöket lär det bli väldigt jobbigt för Putler innan vi är på sista dagen.
Det kanske blir som om Putin skulle göra ‘idioten’ med 40 rundor. Idag är runda ett. Mouhahaha.
Död åt slemgnomerna ⛽️🔥
Instämmer till fullo i din synnerligen välformulerade kommentar @FiN
⛽🔥 🦩💥
Lång analys av läget i NATO.
https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2026/jun/27/nato-leaders-fear-they-can-no-longer-rely-on-us-help-if-russia-attacks-trump-eastern-europe
All quiet on the eastern flank? Nato leaders fear they can no longer rely on US help if Russia attacks
Shaun Walker
Sat 27 Jun 2026 09.01 CEST
Trump administration’s rhetoric has created so much uncertainty that Poland and Baltic states have fresh doubts as alliance prepares to meet next month
https://x.com/InUKRofficial/status/2070126109434265908
God förmiddag alla!
Här är en fin cover att starta dagen med (varning för x länk)
Gåshudsvarning på den.
Verkligen! 🥰
Fantastiskt!! 💙💛
Tack för denna Saltaren!
Tack själv Erik!
Du är en inspiration och ett föredöme för alla som backar Ukraina. Jag vet att du gillar att sprida berömmet, men du och LW^2 har pannben som inga andra. Respekt 🙏
Väldigt bra ledare i Norrbottenskuriren.
Om vi skulle hamna i krig med Ryssland skulle inte bara svenska soldater hamna i strid vid ryska gränsen.
Istället skulle bomberna regna över civila mål hos oss, precis som i Ukraina. Lokalt är det Sunderby sjukhus och lekplatsen i stadsparken som skulle drabbas direkt – förutom då F21 och hamnen.
På tiden att folk förstår vad som faktiskt skulle hända!
https://www.kuriren.nu/ledare/kronika/artikel/den-ryska-terrorkrigforingen-bor-forskracka-oss-mest/jp9gkpml
(ev bakom betalvägg)
I gårdagens tråd som svar till Justanothernickname
2026-06-27 02:59 – 02:59:28 skrev jag:
“Man möter ofta sitt öde på den väg man tar för att undvika det.” Det är mycket möjligt att Kinas väg hoppar upp och biter dem i svansen. Min önskedröm är att när Moskvastaten är i fullt separatistiskt inbördeskrig så sprider sig separatismen och “China broke again”.
Jag skänker 100:- till JvM om någon knäcker referenserna till båda citaten. Det första är enkelt, det andra svårt.”
Återpostningen sker då det är tråkigt om ingen se tävlingen.😀
Det första citatet kommer från en fabel av Jean de La Fontaine. Den franska originalformuleringen lyder “On rencontre souvent sa destinée par les chemins qu’on prend pour l’éviter.
Det andra citatet kan komma från YouTube-videon “history of the entire world, i guess” av Bill Wurtz.
China broke again kommer väl från Bill Wurtz video där Kina är enat och sedan splittrat igen.
Här är videon, rätt kul.
https://youtu.be/xuCn8ux2gbs?is=MOImQvlQMqKm7xQa
Att bara skicka en flock flamingos 🦩🦩🦩🦩🦩 utan hjälp av en massa “billiga drönare” är rätt intressant.
“What air defence doing?”
– What air defence?
Var säkert gott om drönarrobotar i luften också initialt.
Hela flocken av flamingos:
https://bsky.app/profile/blagulabilder.bsky.social/post/3mi6oeq27is2n
Ref Flamingokvintetten:
“Jag ska bomba hela ryzzland lilla putler…”
https://youtube.com/watch?v=Oo2KnnGWMWM&is=XYgzigfMnjH6CAMD
Putin, är du ledsen? Varför ler du ej
Vill du jag ska bomba, Ryssland åt dig
Många vackra färger, har jag ännu kvar
Gråt vidare lilla Putin, allt ska bombas bra
Jag ska bomba hela Ryssland lilla Putin
Full av bomull varje dag
Att det regnar och är grått det gör detsamma
Du ska brisader i ditt fönster ändå ha
Lysande 🌞
Snyggt!!
Underbart
Mycket roligt! 😁👍
Ingen musiker här som kan lägga upp den på tuben med den texten?
Borde kunna hamna högt på spellistorna 🤘
Lyssna på Trump. Retoriken har börat svänga. Han är säkert fortfarande Putins knähund, men administrationen har insett att Ukraina har övertaget och Trump vill väldigt gärna “stå på vinnarens sida”. Har föraktar svaga människor och ser upp till starka vinnare…
Alltid bra att lyssna på vad folk säger, men glöm inte att budskapet kan var helt annorlunda imorrn. Eller om 10 minuter.
Absolut positivt för ögonblicket! Men Trumps ord väger lätt enligt min ödmjuka åsikt.
God förmiddag!
Låt inte Ukraina snubbla på mållinjen tycker jag är ett viktigt budskap.
Återbetalning av skatt —> oavkortat till Ukraina.
I mitt fall blir det drygt 10 % av en månads pension före skatt.
Den gamla traktorfabriken i Stalingrad får smäll igen. Bara det oerhört symboliskt. Förhoppningsvis inte på det olycksbådande sättet.
🔥 Update from Shebekino, Belgorod region
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpb33dq6522x
💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpb33dqexs2x
New from Shebekino, Belgorod region 🔥
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpawlydkwc25
Varför vet vi så lite om historien – och vart leder analysen?
Avsnitt 130. Försvarsupplysning och psykologiskt försvar. Skärpt uppmärksamhet inåt och utåt. Analytiska och semantiska verktyg.
Varning. Långt och tekniskt avsnitt.
Igår, just igår, möter på tillfartsvägen en gräsandsmamma med tre vaggande dunbollar i följe. Situationen väcker en insikt och två frågor. Insikten är att skapelsen förmår att reproducera sig med nya friska generationer. Fråga 1 är, en liten kull, vi har tidigare sett upp till sex eller åtta, har något hänt? Fråga 2 är hur ska det gå, på väg till sjön behöver familjen passera, en visserligen lågtrafikerad, hastighetsbegränsning 70 km i timmen, men ändå väg med biltrafik? Vi alla, och vemhelst, skulle antagligen fundera så.
I denna enkla och lättförståeliga bild döljer sig två logiska problem. Det ena är en sannolikhetskalkyl över om familjen klarar vägövergången med förluster om en, två, tre eller fyra, eller inga. Det är då, förenklat, en klassisk sannolikhets/konsekvenskalkyl som kan deriveras från trafikintensitet, siktbarhet, bromssträckor, flyktbeteende och annat. Den kalkylen med hygglig precision klarar vilken statistiker eller vilket försäkringsbolag som helst.
Den andra frågan är lite värre, där finns knappast statistik. Den omgärdas av osäkerhet, kunde kullen varit betydligt större? Har kråkorna hackat ägg i boet? Genuin osäkerhet, och någon kanske skulle säga att där har vi ett mörkertal.
-0-0-0-
När någon säger mörkertal, då viftar jag med varningsflaggan, för propaganda, påverkan, icke evidensprövad information, vilseledning. För kanske ett decennium sedan var det en journalistisk sport att använda kvantiteten mörkertal just i de fall där man inte hade en aning om frekvens. I synnerhet då om oönskade fenomen, våld i nära relationer, hedersrelaterat, utsatthet ja, ni kan rabbla dem alla. Problemet uppstår när mörkertalet grundlöst anges vara överraskande stort, och då ingjuter rädsla och osäkerhet. Ibland också ett startskott för syndabocksjagande, ett egenintierat drev.
-0-0-0-
Den ytterst banala idén om mörkertal associerar till vårt behov av trygghet och beräkningsbarhet, riskaversion och förutsebarhet. Det journalistiska påhittet om att en oönskad och besvärande företeelse som inte kan beläggas med kunskap och således påstås vara betydligt större än vi tror, är klassisk vilseledning. Det är relevant för hur vi tolkar vår omvärld idag. Ryssland använder det storskaligt, i att understryka hybridkrigföring där den är tveksam, att återupprepa kärnvapenförmåga, att desarmera information med ryktesspridning om motsatsen, att systematiskt utnyttja absorptionen av mörkertal som fakta. Mängden dåliga nyheter om Ukraina är att förstå som att det är värre där än vad vi kan veta.
-0-0-0-
Mängden trollerier och desinformationer, också via förment trovärdiga källor i väst, ska inte undervärderas. Och desinformation, den svårkvantifierade mängden vilseledning, som en angripare utnyttjar för söndring och osäkerhet är real och effektiv. Men, I mörkret är alla kattor grå, det kan vara nyttigt att sätta en ljuskägla på fenomenet.
(Exkurs. Som reningsbad för att rationellt sortera bort alla fiktiva mörkerentiteter föreslår jag en enkel och tankeklargörande distinktion om mängdtillhörighet eller inte. Den utesluter logiskt alla ”mörkertal” som fiktiva och behöver axiomatiskt bara två odefinierade men intuitivt accepterade konnekriva begrepp: Efterföljare och Likmäktighet. Axiomsystemet, för talsystemet, efter italienaren Peano, ser ut så här, om jag minns rätt:
O är ett tal
Varje tal har en efterföljare
Ett tal är mängden av alla mängder som är likmäktiga med mängden
Dvs ett tal 12 är alla dussin (månader på året, Jesu lärjungar etc) eftersom de innefattar en exakt numerär av likmäktiga entiteter. Noll är en tom mängd, men har en efterföljare, talet 1 osv. Ett axiomsystem som är briljant i sin enkelhet och skönhet. Därifrån kan härledas irrationella tal, all algebra, aritmetik osv.
Ett mörkertal är då en mängd entiteter som utan visade karaktäristika av oegentliga skäl hänförs till mängden. Detta är irrationalitet närmande ockultism. Det borde journalistiskt utraderas, i namn av klarhet och stringens).
-0-0-0-
Försvarshögskolan har tittat på hur förrädiskt missledande språkbruket kan bli, exempelvis:
”Användningen av hybrida hot i ett tidigt skede utan bekräftade uppgifter utgör ett exempel på sensationsjournalistik som riskerar att sprida motståndarens narrativ eller tillskriva en strategi som inte finns.
Det kan också krävas en noggrann kontroll av källans trovärdighet och motiv. Ett exempel på att potentiellt driva fel narrativ är rapporteringen om de skadade kablarna i Östersjön. Innan det finns faktiska bevis på att det är främmande makt som ligger bakom så finns det anledning att avvakta och inte lägga hela pusslet direkt. Att påstå att detta utgör misstänkt sabotage eller att kalla det för ett hybridhot kan vara att gå angriparens ärenden. Om det var angriparens gärning har denne lyckats med att sprida informationen och fortsatt inte vara avslöjad. Om det inte var angriparen har vi lyckats skapa en rädsla och oro för att angriparen skulle kunna ta till sådana medel trots att denne inte gjort någonting. Oavsett vad har vi gått i fällan. Det förekommer ofta uttalanden som just beskriver händelser som hybrida hot eller misstänkt sabotage. Det är kanske inte fel men det kan innebära att vi går motståndarens ärenden.”
-0-0-0-
Orden är viktiga. Och användningen. Jag brukar framhålla källkritik, till det kan läggas källvärdering och hederlighetsprövning, att läsa två gånger och reflektera över bruk och missbruk av information innan man händelsevis vidarebefordrar. Språket behöver vårdas för att undvika förvridning och misstolkningar.
Politikens polemiska tonläge är en arena som dessvärre är en grogrund för subversivt språkbruk, misstänkliggöranden och självförhärliganden. Barbro Westerholm, då riksdagskvinna för folkpartiet, blev förfärad när hon intog sin riksdagsplats. Med erfarenhet som läkare och då i kontakter med läkemedelsindustrin, där det etiska principen att aldrig tala illa om sina konkurrenter, eller deras produkter, gäller, önskade hon i riksdagen mer av sakfrågor och färre personangrepp. Talmanskollegiet och representanter för partierna bildade en sanitär arbetsgrupp. Efter kort tid nedlades försöket.
-0-0-0-
Orden är viktiga. Det klara språket, entydighet, eller tvetydighet där den är verksam, stringens, fattbarhet, precision där det behövs (att eliminera oavsedda tolkningar av en utsaga) är kanske den första försvarslinjen mot en angripares påverkansförsök. Språket är en nationaltillgång som inte ska berövas oss av en angripare. Det är en underskattning att tro att han inte arbetar för att överta det.
-0-0-0-
Vi nästa besök vid sjön ska jag bland måsar och knipor, och andra gräsänder, försöka urskilja en familj med exakt tre ungar. Om så, finns grund för en förmodan om att vägpassagen gick bra.
-0-0-0
För övrigt, jag tror flera med mig saknar vår fältkaplan här, HMS Repulse. Han är alltid välkommen och uppskattad för sina ord om uppbyggelse, motstånd och kärnvärden.
Stort tack Volcano för dina fina och djupa texter.
Jag uppskattar dem mycket!
Tänkvärt. Viktigt. – Låt dig inte luras!
Det totala övervakningssamhället
📱All phones in Russia will be registered with the state – Putin signed a law creating a unified database of IMEI codes for mobile devices in Russia.
All devices with a SIM slot will be required to receive a unique code and then register them in the state database.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mpb2o6rkks2x
⛽️ Gas stations in Ingushetia have begun to close and fuel coupons are being introduced, – Moscow Times
Now, the number of regions facing restrictions has reached 85.
Refueling limits are in place: 20 to 40 liters of gasoline and up to 80 liters of diesel per vehicle.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpb2gxxly22x
Update from Lipetsk, Russia
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpayeidqf225
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpayeidz6c25
💥 Lipetsk, locals are reporting the sounds of detonation/air defense systems work from the airfield.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpay3bnevk25
Har den här länken varit uppe tidigare?
En av Liberalernas riksdagskandidater nekas vapenlicens, enligt honom beror det på att polisen styrs av Putin:
https://www.sverigesradio.se/artikel/liberal-riksdagskandidat-nekas-vapenlicens
Lite klen tavla i bakgrunden. En fullklottrad tavla med streck och pilar hade verkat rimligare.
Nu blir jag nyfiken på vad “elecciones regionales” (jag får sökträffar om Peru) har att göra med ANC (Sydafrika?)
Tragiskt med psykisk sjukdom, men L lär väl inte ha några riksdagskandidater efter nästa val ändå.
Att neka honom vapen var nog en god idé.
Känns inte som en felaktig bedömning, nej.
🔥 For the second time in a month, the SBU has struck Vtorovo oil pumping station, which supplies fuel to Moscow
Drones hit the technical buildings of the facility, after which a detonation occurred.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpaxaeu3ok25
Betr nationalmonument.
Mitt drömmonument är en förgylld staty av Melania Trump på toppen av kongressbyggnaden (The Capitol) som hon kvalificerat sig för genom att utföra en Charlotte Corday (https://sv.wikipedia.org/wiki/Charlotte_Corday) på sin man.
Den skulle kopieras världen över inklusive på de amerikanska passen.
När händer det ?
https://bsky.app/profile/blagulabilder.bsky.social/post/3mj627jex5k2k
Fantastic footage from Russia 🤩🚘⛽️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpaursvcsk25
⛽️🚘🚙🚗 Zabaikallya Krai, Moscow and other regions!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpatqgom4s25
⛽️🚙
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpatqgovvc25
113/129 drones shot down! 🇺🇦
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpauceulvk25
Och vi vet att Ukraina låg på minst 310 st redan på kvällen.
In Sumy, 13 people were injured as a result of Russian attacks, including 2 children
A five-story residential building, private households and civilian transport were damaged.
Bilder. Finns ett offer på bår på en av bilderna, men det är ingen direkt varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mpb5k3lafk2t
“en rysk ballistisk robotfabrik”…
Då small det på bra, om fabriken blev ballistisk. 😉
Mer sånt. Skicka hela skiten ut i rymden, gärna ut ur solsystemet!
Håll ut, håll hårt, håll ihop!🇸🇪🇺🇦
Nu har jag hjälpt LW kompensera Flamingokvintetten genom att lyssna på 7 av deras sånger. Om någon annan vill hjälpa till så kommer här lite konsumentupplysning:
Följande fyra är i alla fall lyssningsbara – “Nu är det lördag igen”, “En dans på rosor”, “Lycka till med nästa kille” och “Jag går i en dröm och låtsas”. De övriga tre tiger jag om.
Dessutom bötar jag några hundra till PowerUp Ukraine. Elektricitet kommer att behövas kommande vinter också.
Hur var det med progressiva moderna värderingar? En hel del dansbandsmusik är lite … moderna i sina texter.
10:52
Get a brain and get out of Ukraine 🧠 🟡 🔵
LW 11:15
Weird Donald John kanske skulle kunna tänka sig att ersätta sina algbemängda dammar utanför skitahuset med en 200 m hög staty av sig själv (naken?)
12:05
som när svenskarna tokbunkrade toapapper under china virus/covid.