Ukrainas nya kontraktsystem för soldater lanseras nu och skyttesoldater och stormsoldater får 10x så hög lön som bakre specialister inom t ex drönare eller artilleri, kortare tjänstgöringstid och längre uppehåll vid hemförlovning, och ett bonussystem införs som kan höja ersättningarna för skyttesoldater ytterligare.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Sedan i våras har det arbetats med ett nytt kontraktssystem för ukrainska försvarare och det nya kontraktssystemet har nu offentliggjorts och innebär riskbaserade ersättningsnivåer och bonussystem. Armyinform har en detaljeras artikel och United24 Media har en tråd på Bluesky som summerar huvudpunkterna inriktat på att rekrytera utländska legionärer. Även Kyiv Independent har en artikel, som citerar Zelenskyj:
“Allt vilar på den ukrainska skyttesoldaten.”
Bloggen redogör nu för det som står hos Armyinform, som trots allt riktar sig till den ukrainska personalen.
Skyttesoldater och stormsoldater får 10x så hög lön som bakre specialister och en grundlön på 300 000 UAH i månaden. Deras kontrakt blir på 14 månader för nyrekryteringar, 10 månader för de som är i militären nu och sex månader för de som tjänstgjorde i början av kriget.
Man får också bonus om 10 000 UAH för varje dag man försvarar en ställning på plutonnivå, 20 000 UAH för varje dag man genomför räder och 40 000 UAH för varje dag som man genomför anfall där man intar och håller terräng.
Det finns också generella bonusar för all personal med 100 000 UAH för att ta en krigsfånge och 15 000 UAH för varje fiende eliminerad i eldstrid, dvs i direktkontakt.
Stridande enheter i bakre läge som drönarpiloter, telekrig, artilleri etc får kontrakt på 24 månader och en tiondel av skyttesoldaterna eller 30 000 UAH i månaden, med bonus på 30 000 UAH för ledanede funktion 50 000 UAH för att tjänstgöra på ledningsplats och 100 000 UAH om man hamnar i strid.
Övriga bakre funktioner ges en grundlön på 20 000 UAH och 10 000 UAH i bonus för tjänstgöring vid bas eller bakre frontområden, och man får ytterligare bonus för att delta i ledning av strid ifrån högkvarter för maximala 120 000 UAH i månaden. Även dessa bakre funktioner får 24 månaders kontrakt.
Efter kontraktstidens utlöpande är man som skyttesoldat eller stormsoldat garanterad ledighet på sex månader, pls tre månader för varje månad man deltagit i strid som exempelvis skyttesoldat, plus sex månader för varje år sedan 2022 man tjänstgjort och en månad för varje år man tjänstgjorde innan.
Övriga garanteras sex månaders ledighet plus en dag per dag i strid och plus en månad för varje års tjänstgöring sedan 2022.
Systemet är alltså kraftigt utformat för att gynna skyttesoldaterna, som också har de farligaste uppgifterna. United24 Media skriver att målet är att upp till 50% av skytte- och stormförbanden ska vara utländska legionärer och man kommer använda privata rekryteringsbolag som kommer söka och rekrytera utländsk personal.
United24 Media skriver att skyttesoldater kan tjäna upp till 10 000 USD per månad, vilket är växelkursöversatt från UAH, “placing them among the highets-paid military personell in the world”. Detta utan bonusarna ser det ut som, men det pratas också om en högsta lön, så oklart om bonusarna har ett tak.
United24 Media uppger också att det blir en amnesti för desertörer, som inte kommer behöva återvända till sina tidigare förband utan får välja mellan de 50 mest framgångsrika brigaderna. Som skytte.
KOMMENTAR
Ukraina satsar här på gameifiction. 10 000 UAH per dag för att hålla en position – en del soldater har suttit avskurna i månader och det blir snabbt stora summor pengar för att försvara en sådan ställning.
Sedan är frågan hur detta administrativt ska hanteras. Ska bloggen ponduspostulera så blir det någon form av appstöd. United24 Media nämner Mission Control, vilket ska inkludera geolokalisering att man är i frontposition och ska garantera att man får sin betalning utan mellanhänder som kan ta ut kvittofria avgifter. Systemet ska även kunna användas för att lokalisera skadade soldater.
Skyttesoldaten förblir helt avgörande även i drönarkrigets Ukraina. Det är bara skyttet som kan hålla en position 24/7/365 och det är bara skyttet som kan inta och hålla en position. Pansarfordon måste alltid dras ur för att tankas och laddas, och i drönarmiljön kan de inte ens stanna kvar inom någon mil från fronten efter genomförda anfall.
Rekryteringen av utländska soldater kommer rimligtvis inrikta sig mot t ex brasilianare, kolombianer, Fillipinerna etc, för vilka lönerna är extremt attraktiva. För européer och nordamerikaner inte lika mycket, speciellt som inte man som exempelvis svensk får pensionsdelarna och socialförsäkringarna etc som är inbakade och dolda i svenska löner och skattesystem.
Sedan inkluders det ju även fordonspersonal i stormförbanden.
Att reformen presenteras efter att de nya lånen från EU gått igenom är nog inte en slump.
Man ska samtidigt komma ihåg att ukrainska soldater vid fronten finansierar mycket utrustning och fordon själva, och inget sägs att detta ska ändras.
Bloggen hoppas kunna återkomma med anekdotiska reaktioner från soldater på reformen.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
Razom do peremohi!

09:38 Missade nog att redovisa de ryska förlusterna i gårdagens artikel, så jag kör dem direkt idag.
Enligt Ukrainas generalstabs morgonsammanräkning tog ryssarna massiva 1 310 manskapsförluster, massiva 88 artilleripjäser, fyra ovanliga salvpjäser, ett tungt luftvärnsystem, massiva 424 transportfordon, sju enheter särskild utrustning, tolv krypare och tolv pansarfordon varav en stridsvagn i förluster under gårdagen.
09:49 Svensk och andra allierades incidentberedskap gick upp två gånger igår för att möta ryskt attackflyg av typerna Su-24 och Su-34 över Östersjön skriver man i ett pressmeddelande.

Viceamiral Ewa Skoog Haslum, chefen för operationsledningen säger:
“Det ryska agerandet är allvarligt och är ett återkommande beteende som hotar både vår territoriella integritet och säkerhet. Svenskt och allierat stridsflyg agerade snabbt, resolut och tydligt genom att möta de ryska planen och säkra Sveriges och alliansens territorium.”
Två rotar Gripen gick upp för att “hävda det egna territoriet och möta och idenfitiera de ryska stridsflygen”.
Försvarsmakten ska stärkt närvaro och anpassat beredskap pga ökat hot mot allierat luftrum.
10:59 Ukraina ska bombat en terminal för flytande fossilgas, LNG, i Krasnodar Kraj vid Svarta Havet skriver Kyiv Indpendent och bekräftar bränder via Nasa Firms.
11:01 En marknadsplats i Dnipropetrovskregionen har bombats av inte mindre än tolv ryska glidbomber. Tack och lov skadades bara nio personer, men åtta butiker och tio marknadsstånd förstördes.
13:02 Ukraina har nu bombat pontonbron vid Tjonhar, vilket visas på denna film, där man också bombar lastbilar vid platsen. Pontonbron installerades efter att motorvägsbron bombats. Som man ser på filmen är den isärplockad vid tillfället, som förmodligen är nattetid, men bara flyttad några meter vilket inte hjälper mot attackrobotar.
Man bombar också en järnvägsbro.

13:10 Livsmedelskooperativet och internationella mjölkjätten Arla har gått samman med tyska mejerijätten DMK Group och äger nu omfattande verksamhet i Ryssland, inklusive osttillverkning avslöjar SvD.
Betyder inte nödvändigtvis att Arlas ostar tillverkas i Ryssland, men att svenska Arlabönder profiterar på att verka i Ryssland och ledningens bonusar förstås påverkas av den totala lönsamheten.
Arla säger till SvD:
”Först nu när fusionen är genomförd kan vi börja fatta konkreta beslut. Samtidigt har vi ett ansvar att hantera situationen för de lokala medarbetarna på ett korrekt och respektfullt sätt.”
Det handlar om två mejerier för osttillverkning i sydvästra Ryssland.
Nya DMK+Arla kommer kallas Arla och omsätta över 215 miljarder kronor, inklusive verksamheten i Ryssland. Arla var sedan tidigare inte exklusivt svensk utan gick samman med danska MD Foods år 2000 och sedan brittiska Milk Link och många Arlaprodukter är i själva verket danska, vilket kan ses om man läser detaljer som stämplar på produkterna. Huvudkontoret ligger i Danmark och man har även verksamehter i Argentina. Bahraina och Tyskland sedan tidigare.
Arla har dock vårdat sitt varumärke och många svenskar tror fortfarande att det är ett svenskt företag eller kooperativ. Som alla vet när man gör affärer med en dansk är man alltid på den förlorande sidan. Vill man köpa garanterat riktig svensk mjölk och mjölkprodukter finns ett antal mindre tillverkare i Sverige – i Västsverige t ex Wapnö eller Falkö-ping.
I övrigt så är det inte ens säkert att det är lokal mjölk fastän du handlar Arlas produkter från en butik med en Arlabondgård som granne. Viss tillverkning av enskilda produkter som smör eller creme fraiche sker bara på enstaka eller en enda plats och långväga transporter kan vara inblandat. Arlas smör tror jag bara tillverkas på Gotland för att ta ett exempel.
Bloggen har bloggat en massa om detta förr. Färsk mjölk (ej UHT som på fotot – notera att det inte finns någon svensk flagga eller ett enda ord om Sverige på framsidan på produkten, vilket är en ledtråd …) brukar dock komma från det närmaste mejeriet, men så ej med mer raffinerade Arlaprodukter som ofta kan vara danska och framöver förmodligen även tyska.
Eller ryska.
Läs det finstilta. Arla är inte ett unikt svenskt varumärke. Vill du vara säker på att köpa svenska produkter, köp inte Arla.
Dock kan man argumentera med den impopulära åsikte att “köp svenskt” är en återvändsgränd.
“Nu ska jag skriva en impopulär åsikt, men den behöver skrivas. Tänket med lokalproducerat och köp svenskt missgynnar lilla Sverige och svenska producenter av såväl jordbruk och livsmedel, som t ex bilar eller annat. Sverige är helt enkelt en för liten marknad och språkområde, och just exakt samma tänk och kampanjer finns i princip i alla världens länder. Sverige borde istället aktivt arbeta mot att köpa lokalproducerat och kanske rent av arbeta mot ursprungsmärkning inom EU, för att kunna nå en större marknad.”
Alla länder kör nämligen “köp inhemskt” och alla länder (tappat räkningen, men det är många) jag varit i så menar man att de egna jordgubbarna är de bästa… Bättre att satsa på internationell handel och att göra de bästa produkterna än någon nationalromantik och att Sverige och svenska bönder därmed ska ta marknadsandelar och gynnas genom en större marknad än den svenska. Fast ryskt ska man inte köpa. Där går en gräns.
Men för er som till kör “köp svenskt” så är alltså inte Arla svaret.
13:37 Ukraina bombar nu så många djupa mål i Ryssland att det är svårt att hänga med längre. Senast är nu att en pipelinepumpstaiton i Volgograd Oblast bombats.
14:12 En tankbil. En tankbil. Ännu en tankbil. En tankbil.*
Ännu en rysk tankbil står och brinner på en väg långt bort från fronten.
*obskyr pop-kulturell referens

14:14 Filmen med bombningen av pontonbron mm kom från drönarförbandet Code 9.2 från 1:a avdelta stormregementet, som ni som stött Lenas leveranser av utrustning och fordon har bidragit till. Code 9.2 bombade även järnvägsknutpunkten Dzjankoj på Krym.
14:20 Ryssar vid en vägspärr på en motorväg filmar hur ett ryskt fordon på väg mot vägspärren sprängs av en attackrobot. Soldaterna verkar resignerade.

















