Kias nya stora crossoverelbil EV6 har precis börjat levereras i Sverige och bloggen sprang på en läsare på byns återvinningsstation och fick några bilder. En mycket imponerande elbil, där Hyundai Motor Group återigen vågar vara sin egen istället för att försöka härma Tesla. Antagligen är man på väg att bli världens ledande elbilstillverkare och EV6 är det starkaste alternativet till Tesla Model Y jag sett. I övrigt avser bloggen tills vidare sluta rekommendera Tesla som, utan kommer på grund av Musk Kremlkramande och nu även antidemokratiska Beijingfjäsk titta på vad de bästa alternativen är.
Flera läsare har i dagarna fått sin EV6 och jag sprang på en läsare på byns återvinningsstation som precis fått sin, och var mycket nöjd.
Sammantaget ser bilen mycket imponerande ut. Priset är från 640 000:- för bakhjulsdrift och från 675 000:- med fyrhjulsdrift. Ja, det är inte en fejkcrossover, utan går alltså att få med fyrhjulsdrift för oss som bor på branta backar på landet. Därtill med dragkrok, vilket vi ju alla vet är ett krav för en bil i Sverige. Går man upp till högsta utrustningsnivån och GT-paketet kostar bilen 755 000:- vilket kan jämföras med grundnivån på fyrhjulsdriven Tesla Model Y på 769 000:- SEK.
Räckvidden enligt WLTP på EV6 är 528 km mot 533 km för Model Y Long Range. EV6 erbjuder dock snabbare laddning och kan med en supersnabbladdare ladda 10 – 80% på endast 18 minuter, eller 100 km på 4.5 minuter. Den fyrhjulsdrivna versionen gör 0 – 100 km/h på 5.2 sekunder så det finns även klös i klass med Tesla Model Y med sina 5.0 sekunder.
Hyundai Motor Group, till vilken både Kia och Hyundai hör är på god väg att bli ledande elbilstillverkare i världen och vågar även till skillnad mot euroepiska försök till konkurrens avvika från Teslas stora mittskärm. Man har tillräckligt gott självförtroende för ett eget designspråk även i interiören, och satsar istället på en bred och långsmal skärm, som till skillnad mot Tesla även stöder Apple Carplay och Android Auto (eller vad det nu heter). Nya Apple Carplay ska ju också kunna ta över hela panelen på bilar, inklusive hastighetsmätare men det är okänt för mig om det stöds av EV6.
EV6 är byggd på samma plattform som Hyundais nya sedan Ioniq 6, som dock inte verkar finnas i Sverige än, och är en klassisk sedan och antagligen den bästa konkurrenten till Tesla Model 3. Dock ingen hatchback eller kombikupé, utan en ren sedan likt Model 3.
Tyvärr vill ju bilköparna fortfarande ha högbyggda crossovers eller fejksuvar, vilket håller nere räckvidden. I ett lågt GT-utförande borde plattformen kunnat ge över 600 km i räckvidd tack vare sedanbilars lägre luftmotstånd och Ioniq 6 ska när den kommer ha en räckvidd på cirka 640 km på en laddning.
Ända sedan Hyundais ursprungliga Ioniq har man visat att man kan bygga elbil, och den första Ioniqen är fortfarande den snålaste elbilen, även om det är så just på grund av den idag ålderstigna korta räckvidden och med det låga vikten på batterierna.
EV6 har också vad Kia kallar V2l – vehicle to load – alltså eluttag som gör att man kan använda bilen som ett enormt mobilt batteri, och t ex driva rätt mycket hushållsutrustning vid ett strömavbrott. Totalt 3.6 kW, om än bara enfas. En utmärkt lösning vid strömavbrott alltså.
Vore jag ute efter en crossover skulle jag idag utan tvekan välja Kia EV6, antagligen i GT-utförande och med tillhörande fyrhjulsdrift. Nu vill jag dock ha en låg och med det stabil landsvägs-GT och inte ett högbygge, även om fyrhjulsdriften är ett krav då vi bor högst upp på ett berg med en kilometer egen väg och spännande vinterförhållanden. 755 000:- är lite högt för en andrabil, men med dragkrok och fyrhjulsdrift hade den förstås varit ett alternativt till vår Subaru XV, om än större.
Bloggen kommer sluta trycka på Tesla som främsta valet för den som vill ha en elbil.
VD:n Elon Musk har som bekant först kommit ut som Kremlkramare, som tycker att man ska ha folkomröstningar på etniskt rensat och folkmördat territorium och i strid mot internationell rätt följa dessa om de röstar som Kreml vill. Nu gick han också ut med att detta gäller inte Taiwan, där folket inte ska få bestämma utan ska tillhöra fastlands-Kina, för vilket Beijing-diktaturens ambassadör i USA nu gick ut och tackade Musk för. Tesla aktiverar inte heller Starlink i Kina för att inte stöta sig med diktaturen. Trots allt har Tesla fabriker i Kina.
Förhoppningsvis kraschar Tesla-aktien framöver, då affären byggt på nollräntor och med stigande osålda lager av bilar kommer förr eller senare marknaden ge bolaget sin dom.
Teslas aktiekurs är uppblåst och med Musks diktaturkramande är blodet i vattnet och blankarhajarna är på väg in när de känner vittringen.
Kanske kommer aktieägarna ta sitt förnuft till fånga och helt enkelt dropkicka minoritetsägaren Musk från VD-posten och bolaget då. Någon som faktiskt kan ta till sig kritik kring bolagets produkter vore välkommen, och förbättra dem istället för att förklara att alla andra är dumma i huvudet, samt sluta göra utfästelser som inte kommer hållas skulle visa en mognad hos bolaget.
Tills dess kan jag inte rekommendera Tesla och ser mig om efter en stor GT som alternativ, dock inte från någon av de överprissatta kontinentaleuropeiska premiummärkena, som sitter kvar i ålderdomligt tänkande med ingrodda arv och ännu högre priser än Tesla. Det dröjer tyvärr några år till Hyundai Motor Group eller Polestar kommer med en stor GT, fast å andra sidan har jag redan väntat snart två år på min beställda nya Model S, och det kan lätt bli två år till, särskilt som jag med bundet pris kommer köpa den med förlust för Tesla sett till prisutvecklingen sedan dess på råvaror. Tesla kommer knappast skynda sig med att leverera de förbeställda bilarna och sälja dessa med förlust.
Så länge kör jag dock vidare i väntan på ett alternativ. Kalla mig en hycklare, men jag är inte en perfekt människa.
Kan tilläggas att Kia inte slutat med sin verksamhet i Ryssland så hur man än vänder sig gör man fel.
101 kommentarer
Ionic 6 kanske, sedan som kommer vid årsskiftet
Står i texten i artikeln. För liten för mig och ingen hatchback.
EV6 har väl sitt märkessyskon i redan släppta Ioniq 5 på samma plattform.
Som Stoffe säger nedan så finns redan Hyundai Ioniq 5 på samma plattform. Hatchback, jätterymlig, samma motor-/batterialternativ. Dragvikt upp till 1600 kg, precis som EV6. Dock något sämre räckvidd än EV6 pga den senare har mer avancerad programvara och annat fabrikat på batterier. Ser mer ut som en vanlig bil men räknas tydligen som crossover, antar att det är för att den har några cm förhöjd fjädring. Och just det, märkbart billigare än EV6 att köpa.
Sedan kommer som du säger IONIQ 6 (nästa år) som nog blir den nya räckviddskungen tack vare rekordlågt luftmotstånd (cW 0,21), något som också torde ge en ännu tystare kupé. Den kommer också att vara första Hyundai med OTA-uppgraderingsmöjlighet.
Vem är det _egentligen_ som äger Polestar? Ägs inte Polestar _egentligen_ av Militärdiktaturen Kina? Hur blir det bättre än att köpa en bil av Elon Musk?…
Du kan t.ex. läsa mer här:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=63&t=30028&start=0#p641503
Sorry missade det i texten, men jag tror den är ett bra alternativ för många
Är eldrift ett krav? Annars finns det gott om alternativ för 500k.
Krav. Både för miljön, andrahandsvärde och driftskostnad, samt för att jag inte orkar åka till bensinstationen hela tiden här på landet utan ständigt har bilen fulltankad varenda morgon utan att lägga tid på det.
Då är det Mercedes EQE som gäller.
Inte om man vill ha folk i baksätet eller ha bagage med sig. EQE är en 5 meter lång elbil, designad som en elbil från grunden, där man totalt bommat bagageutrymmet samt baksätesergonomin. Helt osannolikt.
Om man är max 2 personer i bilen 95% av tiden så är det rimligt att prioritera körkomfort.
Klar man inte inte att få till ett baksäte där en vuxen får plats. För de 5% av tiden vi är mer än två personer i bilen. När man bygger en stor bil. Då har man misslyckats med designen.
Har väldigt svårt att förstå varför man ska lägga pengar på något som är sämre än min snik Skoda från 2012.
Den är dessvärre inte eldriven.
Designen på bilar idag imponerar inte på mig.
Kollegan var sugen på EV6an som ny tjänstebil men leveranstid på 18 månader gjorde att han valde ID4an istället.
Ser att det är textilmattor, något som ska blivit standard nu eftersom det inte går att få tag på gummi. Även däcksäljare påstår att det är gummibrist och det kommer bli svårt att få tag på vinterdäck.
Alla har väl textilmattor. Köpte till gummi till min Tesla. Går att köpa till till EV6.
Att bojkotta putinistens varor är bra, en köpt Tesla är ett moraliskt o finansiellt stöd till diktaturerna Kina o Ryssland.
Toyota RAV4ärjaglite sugen på som andra bil. finns även med Suzuki-smak om man har den läggningen. Hursom,0-100 på 5,5, batteri till 8mils elkörning. (6 mil på vintern?) skillnaden på suzuki och toyota är att suzukin är billigare med hänsyn till utrustning men (om jag minns rätt) har inte 11kW laddning på AC-laddning. För och nackdel är att den har en förbränningsmotor. Sen saknar den ju det goa direkta med el-bil utan fördröjningar i drivlina.
Värt att tänka på är att RAV4, om inte Toyota gjort om på senare år, inte är äkta fyrhjulsdrift utan bara snålfuskfyrhjulsdrift. Finns funktion att tvinga 4WD men den stänger av automatiskt om man kör i mer än låg fart (jag tror jag såg någonstans att gränsen går runt 40 km/h, men kan ha fel), annars kopplar den bara in 4WD automatiskt när automatiken anser att det skulle hjälpa. Så det hjälper sannolikt för krokiga backiga vägar som man tar i rimlig fart, men inte lika mycket när man är ute på slingriga landsvägar. Rätt hög också med allt vad det innebär i sidvindfång och luftmotstånd (och därmed bränsleförbrukning, oavsett om den körs på el eller flytande fossila bränslen), men det gäller ju alla bilar i den klassen.
Har haft en RAV4 hybrid som hyrbil i jobbet och pendlat Gällivare-Skellefteå och måste säga att det nog är den bästa fejkfyrhjulsdrift jag testat. Även när det damp ner 3dm nysnö på en eftermiddag längs E45an.
Själv tycker jag det är ett onödigt slöseri med resurser att alla ska vräka sig i stora elbilar, framförallt i tätort. Här i småstan har jag sedan länge gått över till EUC som mitt huvudsakliga vardags-transportmedel. Funkar t.ex utmärkt när jag behöver handla till mig och mina två barn. Behöver aldrig bekymra mig om parkering eller trängsel heller. Att det sedan är jävligt kul att bara åka är en ytterligare fjäder i hatten. Nu har jag iofs en vräkig SUV iaf men jag kör den inte särskilt ofta.
De första EV6:orna kom nog redan under 2021 för jag mötte min första privatägda i julhelgen
Jupps, de har rullat ett tag!
Ja vi har tid kvar på nuvarande priseffektiva leasing av en e-niro men spanar mot model Y eller EV6 efter det, inte leasing nästa gång dock utan köp. EV6 ligger ändå rätt bra i pris med tanke på riktigt fina prestanda. Ett litet smolk är att Teslas Superchargers (iaf i sverige) inte riktigt kan hantera 800V-arkitekturen än så länge så har man otur kan man inte ladda alls eller så går det långsamt på “open for all” SUC. På andra snabbladdare går det dock sjukt snabbt.
För övrigt angående att bo högt med spännande vintervägar. Såg en norsk video med test vid vinterkörning av ev6, han kör start från stillastående i en riktigt brant vinterbacke med RWD versionen och det går hur fint som helst (typ 13:30 in https://youtu.be/CGSzsQUdQ8o ). Testar även GT-line AWD versionen i samma backe senare i videon och det går så klart ännu bättre men EV6 verkar ha väldigt fina vägegenskaper även i vinterväglag även om man inte satsar på AWD versionen.
Rolig kille som kör i videon. “Her er det ennu brantare, her kan det ikke gå!” och så rullar bilen igång fint varje gång 😀
Köpte en sprillans Kia Niro PHEV förra året, sjukt nöjd. Var sugen på en ren elbil, men fegade ut pga räckviddsångest (Niro EV =440 km). Nu har det visat sig att trots ca 6 mils räckvidd så kör jag 95% på el, dessutom mest solpanelsel) Nästa blir EV6
Fin bil, men det är fortfarande bara Tesla som fattat att folk vill ha ett rejält bagageutrymme!
Finns det nån riktig kombi från Tesla? Dvs en kombi utan sluttande baklucka?
Tack för recensionen! Trevligt att EV6 verkar kunna dra upp till 1600kg! Låter som utvecklingen går åt rätt håll och att man “snart” både kan komma långt och tungt även med elbil. Så får vi se när snart är 🙂
I beg to differ. Testade en EV6 för några månader sedan och den föll mig inte i smaken.
Den har absolut sina styrkor (teknik i framkant med bl.a. bra snabbladdning, därtill generösa garantier och bra dragvikt) men även stora brister. En hopplöst trång kupé, omöjligt att hitta en vettig körställning, svårt att nå hela infotainmentsystemet (bredden gör att man behöver gorillaarmar för att nå), framsätenas ryggar är väldigt plastiga, som baksätespassagerare går det knappt att få in fötterna under stolen framför, hopplös utformning på bagageutrymmet, dålig svängradie, mm, mm.
Då är kusinen (Ioniq 5) ett par snäpp bättre. Men båda saknar… bakrutetorkare! Hur tänkte man där?
Många bilar saknar bakrutetorkare t.ex Teslas model Y. Inget stort problem i praktiken.
För övrigt håller jag med om att Ioniq 5 är ett väldigt starkt alternativ. Både rymligare, bekvämare och tystare.
Kanske större problem med odiskade bakkameror? Hrmm – Tesla?
Ja Ioniq 5 är det bekväma alternativet. Vill minnas ev6:an inte har laminerade rutor (bak iaf), men det har väl inte Tesla 3/Y heller. Ägt både 3:an och Ioniq 5 (awd), så det var en väldigt skilland i ljudkomfort (förvisso helt olika biltyper).
Personligen tycker jag ev6:an är rätt ful bakifrån, ioniq 5 är förutom Honda E de enda elbilar jag tycker är lite unika. Dessutom billigare. Men väntetiden är låååg, varav många tjänat över 100k på att flippa den.
Jaja, nu äger jag ingen bil i väntan på ett vettigt alternativ som passar mina små behov.
Är också lite sugen på Ioniq 5 men handlaren tecknar inga kontrakt eftersom 2022 är slut och 2023 inte har fått priset bestämt. Kör en liten Kona EV idag, fått lite klagomål från “regeringen” som tycker den är aningen för liten. Annars är det en kul budgetbil som är supersnål och går riktigt långt. Om man står ut med vägbuller och lite billig inredning.
Jobbpendlingen större delen av året går på under 1.2 kWh/mil.
Nu kände jag att jag behövde lägga en premiärkommentar. 🙂
Det finns faktiskt ett inte alltför överprissatt tyskt alternativ som i siffror matchar Kia EV6 väldigt bra samtidigt som det är en helt annan upplevelse (kört båda, beställt den ena).
BMW i4 (eDrive40) är iofs inte fyrhjulsdriven, men är också en halvkombi, den lastar marginella 10 liter mindre än EV6, får dra lika mycket (1600 kg) och har också en långsmal skärm.
BMW i4 har även ett bekvämare baksäte (sittvinkel) om än lite sämre takhöjd, den har magnetfria elmotorer (inga sällsynta jordartsmetaller), har betydligt bättre kvalitetskänsla i inredningen, är tystare, mer energieffektiv och verkar faktiskt även ladda lika snabbt eller snabbare i verkligheten. Till eDrive 40 kommer även en eftermarknadsfrunk (ska enl uppgift släppas runt årsskiftet). Och den kostar med marginal under 700 000. Innan utrustning iaf. Men som en fyrdörrars coupé är den förstås tightare inuti.
Så för de som inte bor så till eller regelmässigt kör under sådana förhållanden att fyrhjulsdrift är nödvändigt är den absolut ett alternativ.
Idag är det egentligen bara i4an, TM3 (som går bort av samma skäl som bloggaren anför) och så Porsche Taycan/Audi e-tron GT som är “klassiskt” körglada elbilar. Det är verkligen en mycket trevlig bil att aktivt köra (vilket iofs också EV6 AWD är, den är sannolikt den trevligaste crossovern i den aspekten), så för den som tycker att det är viktigt så rekommenderas en provkörning.
i4 väger som en Range Rover, svårt att klassa in den som en klassiskt körglad bil.
Har du kört den? Det är en GT, inte en sportbil, men som sådan mycket trevlig att köra. Personligen tycker jag den lättare eDrive40 är trevligare än M50 på lite kurvigare vägar med reservation att båda bara är körda en lite utökad provkörning.
Nej, förhållandet vikt / utrymmen gör den helt ointressant.
Alla är inte målgruppen för den, själv är jag fantastiskt glad över att det kommit någonting eldrivet för i sammanhanget överkomliga summor som är förarorienterad och inte är en crossover eller suv.
Och där hittade vi den BMW anställde 😀
har tittat brett på elbilar. Men ska du ha samma utrustning som en gt variant av ev6 så får du ju lägga till 250.000 på de tyska bilarna
Dessutom;
BMW koncernen kan just nu inte leverera adaptiv farthållare. Ett absolut minimikrav för mitt bilägande.
Nu nämnde jag iofs bara EV6, men jag har förstås testat andra alternativ också, från några varianter på VWs MEB-plattform, Fatboy, Polestar 2 etc även om jag inte brytt mig att testa modeller som jag redan från början vet inte är aktuella. 😉
Så jag är bara nöjd att jag hittat en elbil som både ryms i budgeten och som jag gillar även om det till min förvåning blev just BMW, har aldrig haft en tidigare.
i4an blir absolut dyrare när tillvalen börjar kryssas i – vilket jag faktiskt skrev – däremot har vi alla olika måsten på en bil och det jag själv lättast kan avvara är de olika körassistentsystemen givet hur sällan jag faktisk använt dem (och hur lite jag uppskattat dem) i de senaste bilarna och den nuvarande.
Så, för en familj som vill ha en BEV med lång räckvidd och vettigt med bagageutrymme men inte vill ha en Crossover eller SUV så är i4 ett intressant alternativ.
Sedan kan jag tänka mig att Stellantis nya modeller Peugeot E-308 SW / Opel Astra-e också är bra (och billigare val), men de är inte här ännu. För egen del håller jag tummarna för att de verkligen får fram en eldriven Alfa Romeo Giulia till -27.
Som jag förstår det så ägs Polestar av Volvo Cars. Och 85% av köpeskillingen som Geely betalade för Volvo Cars kom från olika statsägda banker. Banker som alla direkt kontrollerades av Militärdiktaturen Kina. Så vem är det _egentligen_ som äger Polestar?…
Du kan läsa mer om det t.ex här:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=63&t=30028&start=0#p641503
Du får också traditionella kolborstar i BMW:s “magnetfria” motorer, och troligtvis något sämre verkningsgrad.
Vanligtvis så anses neodymiummagneter ge bästa kompromissen. Ja, de innehåller “sällsynta jordartsmetaller”, vilka trots namnet inte alls är särskilt sällsynta, men man behöver mindre batteri för en given räckvidd och man får lägre elförbrukning.
BMWn är väldigt effektiv, nästan i Tesla klass när det gäller elförbrukning, så detta kan inte spela så stor roll
BMWn är trevlig men tyckte min Audi E-tron (den stora) är både roligare att köpa och bättre komfort. Baksätet i BMWn var väldigt trångt och svårt att komma in i tyckte vi så det var en av anledningarna att det blev en EV6 istället när vi skulle ersätta E-tronen (min fru tycker den är för stor), men jag är impad av elförbrukningen på BMWn
Jag är starkt skeptisk till KIA efter att ha ägt en begagnad Kia Sportage. Livsfarlig bil. Bakvagnen rostade helt AV, ren tur jag hade bilbesiktning som såg det precis innan sista delen brast. Det dock bilbesiktning ej upptäckte var att bromsskivorna fram rostat mellan “skivorna” (bromsskivan bestod av två skivor med distans emellan som då rostade) så att hela bromsskivan hade kollapsat vid en hård inbromsning, också ren tur att min mekaniker upptäckte det när vi skulle kolla på en länkarm som levde om lite grann.
Med 7 års garanti löste sig väl allt?
Det är intressant att Tesla börjar tappa den solklara ledningen i elbilsteknik de hittills har haft.
Hyundai och KIA är ikapp och på några områden även förbi Tesla på deras kärnområde, eldrivlina och elbilsteknik.
Ett par exempel som bloggaren även nämner är V2L och snabbladdning.
Tesla behöver nog både se över sitt modellutbud och sin prissättning för konkurrensen hårdnar och alternativen blir fler och kompetentare.
Det har pratats mycket om bilindustrin skall lyckas ställa om till elbilsrevolutionen (som Tesla i stort drivit), frågan som börjar bli aktuell nu är om Tesla skall lyckas ställa om till en konkurrenssituation där andra biltillverkare börjar leverera kompetenta elbilar…
Är väl inte särskillt svårt för Tesla som har 20%-30% marginal på sina bilar, jämfört med en 10-15% som konkurrenter har. Telsa kan skära priset 10-15% och ändå göra bra vinst, medan konkurrenterna då kommer sälja med förlust. Släng därtill till att de inte säljer via återförsäljare som i t.ex. USA slänger på en $30k på priset, så även om bolagX skulle sänka sitt pris med 10% och knappt ha någon marginal i vinst, så skulle bilen ändå kosta mer än en tesla.
Blir ju inte bättre av att de andra först nu har börjat vakna till vad gäller batteriproduktion, och i två-tre företag konstellationer ska dela på produktionen från enskilda fabriker, medan tesla bundit långa kontrakt och skaffar fler å fler fabriker som börjar tillverka helt för deras egen del.
När det var dags att byta ut vår Kia e-Niro från 2019 kollade vi på EV6 men det var omöjligt då att få reda på månadskostnaden. Den var helt ny då. Det fick bli en Niro till istället.
Den ligger mycket bra i pris och vi är mycket nöjda med den. Inte 5 sekunder till 100, men det är ju å andra sidan överkurs hur man än vrider och vänder på det. 7.5 sek på Niro är helt adekvat.
Helt klart varit en av nackdelarna. När man vill veta serviceavtal med mera så har det varit omöjligt att få veta månadskostnaden.
I efterhand borde jag ställt mig i kö där i februari mars för då hade man fått en bil.
Leasingkostnaderna på elbilar i 700K klassen börjar nu gå upp mot 8000 i månaden…
Jo, lägg på Bolundska elpriser och ränteläget och ökande matpriser så får nog medelklass-Svensson prioritera vad man lägger pengarna på.
EU har dock deklarerat att 2026 skall det finnas laddare var 10e mil längs alla större vägar så frågan är om man behöver så stora batterier, vilket gör bilen dyrare och onödigt tung.
Fördelen med flytande eller gasformigt bränsle är ju att i takt med att det förbrukas blir fordonet lättare.
8 mikrogram lättare blir bilen när man tömt 100kWh batteriet 🙂
Har haft en elbil som huvudbil med 33 mils officiell räckvidd. Aldrig mer!
Nu finns det såklart bättre alternativ än Audi e-tron. Men dagens elpriser kanske man inte ska satsa på en elbil som drar runt 2,5kWh/mil.
Bilen i sig var utmärkt. Där har jag inga synpunkter. Det var räckvidd vi pratade om.
Även om det finns laddare var tionde mil så vill jag inte ha mindre än 45 mils räckvidd.
Ioniq 6 kanske kan vara ett kommande alternativ om du klarar dig utan SUV-stuket. Går väl över 60 mil WLTP.
Det är ju laddningstiden som spelar roll, haft en e-tron och den laddar ju med en plan laddningskurva dvs snabbt, tyckte inte att det var problem att ta 15-20 minuters rast efter 2 timmars körning
Vilken bil håller reda på flest telefonnummer?
Kia Eniro!
Vilken hollywoodkändis håller reda på flest telefonnummer?
Robert Eniro!
Om några veckor får jag min Megane e-tech.
Jo, primärt ska den gå som en pendlarbil.
Någon som provkört nya elektriska multivan? Kör man mycket och långt är ju T5/T6 kungligt skön så är tveksam till att den nya är byggd på plattformen för vanliga småbilar.
Det stora problemet nu är leveranstiderna, jag beställde en ionic 5 i juni 2021 och den har inte fått produktionsstart än. Det verkar också som att tillverkarna prioriterar olika marknader, den Svenska är inte prioriterad och många klagar livligt på deras generalagent som inte ens finns i Sverige. Alla som beställde 2021 0ch i början på 2022 har fått överge sitt ursprungliga kontrakt och fått ett erbjudande om en 2023 till ett något högre pris. En del klagar andra ser det som att de får en bättre bil med mer batteri och förvärmning av batterierna inför snabbladdning.
Supply chain trouble, battery materials, …
Men, lycka till.
Teslabjørn gör annars rätt så seriösa tester av alla möjliga olika elbilar. Kolla hans kanal t ex
https://www.youtube.com/watch?v=e-wywx-Tu7M
för just Kia EV6 för ett år sen. OK, låg bandbredd då han snakker litt vitt å brett på engelsk da. 🙂
Han började med en röd Tesla MSP som han körde gods med land och rike runt, Hifianläggningar, 100 kg fryst älgkött, 400 pärmar och 12 brevduvor bl a. Testar snabbkorv och kakor lite vid sidan om. 🙂
Självutlämnande humor.
Jag har med tiden fått intrycket att Hyundai/KIA verkar ha den bästa ackuteknologin på marknaden idag.
Kör Tesla Y LR sedan knappt ett år. I jämförelse med EV6 är den klart större i kupén och bagaget är enormt. Den är lite snabbare (om man inte jämför med GTn) och ffa bättre om man vill köra aktivt, men den största fördelen är ändå Teslas laddningsinfrastruktur. Har svårt att tänka mig att vara utan detta på långresor! Alla dessa egenskaper låg bakom valet av MY, men i takt med Elons allt grövre snedsteg börjar det smyga sig in en olustkänsla. Full förståelse för LWs önskan att byta ut Teslan! Personligen ser jag inte något likvärdigt alternativ tyvärr och är inte så imponerad över EV6. Det känns som att gå tillbaka i tiden när kupén är fylld av små knappar och ologiska menyer, samtidigt som alla nyckelegenskaper ligger efter Tesla MY. Möjligen Audi A6 e-tron som ser ut att komma ut i slutet av 2023?
Ska du ha ut miljöpengen är du dock begränsad till RWD versionen av Model Y (för att komma under 700k). Du får dock en AWD ev6 för under 700k, då har du alltså fyrhjulsdrift, bättre räckvidd, bättre acceleration (om nu någon bryr sig om det) jämfört med model y. Vilka andra nyckelegenskaper är det som skulle ligga “långt efter” tesla?
En model Y är en hyfsat stor bil, och XXL i bagaget. En EV6 är långt ifrån det. Kia behöver en ny modell för att konkurrera med Model Y bland ex. familjer.
Ok, jag hade ingen ambition att objektivt utvärdera alla parametrar i detta! Men, eftersom jag har lite erfarenheter från båda dessa fordon, tänkte jag att det kunde vara relevant att kommentera. För att förstå min åsikt om EV6 behövde jag kort förklara hur jag värderade Tesla MY. “Nyckelegenskaper” var bara mitt sätt att benämna de egenskaper jag värderade högst. Storlek, prestanda och laddstationer är ganska hårda fakta, men utöver detta finns nog utrymme för en hel del känslostyrning hos de flesta, vilket i varierande grad kan kompensera prisskillnader. Jag hade turen att få ut bonusen när jag köpte 2021, så priset var lite mindre avgörande.
Låter som att den saknade nyckelegenskapen är att det fattas ett stort “T” i fronten på EV6 😀
Är det något jag verkligen ogillar med bilen är det “T” emblemet 😒
Kan hålla med om att 100 knappar runt ratten känns lite “gammalmodigt”. Men faktum är att de flesta teslaägare som jag pratar med medger att det faktiskt är rätt bökigt att ändra inställningar under färd i teslan.
Tycker nog ändå att användbarhetsmässigt så är t.ex. stolsvärme bättre med ett fysiskt reglage.
Tesla har ju öppnat sitt laddnätverk nu, så detta är ju inget Tesla unikt längre. Alla laddstationer är inte öppna men dom flesta verkar vara det, högre laddpris för icke Tesla men detta spelar ju liten roll för de flesta
Japp. EV 6 är en mycket trevlig vagn.
För folk i södra Sverige i eller nära en stad så är gasbil ett alternativ – betydligt billigare än elbil i inköp. Bränslet kostar mer dock men är billigare än bensin (dock stor variation mellan olika mackar). Det bästa med en gasbil är att den går att köra på 100% biogas, vilket vi gör, och med vissa sätt att räkna så har den då en negativ klimatpåverkan (dvs positiv för klimatet) då den minskar – teoretiskt – koldioxiden i atmosfären jämfört med om avfallet lagts ut på åkrarna utan att ha processats för att få gas. Kanske någon annan kan mer detaljer om hur det faktiskt funkar?
Jag har så oerhört svårt att begripa mig på Musk. Å ena sidan är han både en utmärkt entreprenör och en skicklig ingenjör. Faktiskt nästan en perfekt ingenjör ur en snäv synvinkel, eftersom han verkar vara oerhört duktig på att bryta ner problem till sina beståndsdelar och lösa varje beståndsdel på ett effektivt, ofta nyskapande, sätt. Det kan man beundra. Men å andra sidan verkar han dels ha obehagliga politiska åsikter och en rent ovetenskaplig grundsyn, oavsett hur naturvetenskapligt skolad han är. Jag började ana ugglor i mossen när han började tjafsa om singulariteter och AI som tar över världen (vilket varje person som faktiskt jobbar med AI inser ligger mycket, mycket långt från det vi kallar AI idag), och sen när han verkade vara bundis med Mr Donald och hans gelikar.
En del av detta kan väl förklaras med den gamla vanliga insikten att bara för att man är intelligent och utbildad (till och med disputerad) så är man inte skyddad från konspiratoriska idéer, särskilt på områden man inte pysslar med. Men jag undrar, och rätta mig gärna om detta är helt tokigt, om det inte kan ligga någonting i hans ursprung i Sydafrika. Apartheid-Sydafrika var på många sätt en fungerande, modern och avancerad stat – förutom att den var byggd på naken, rå och brutal rasism. Ett samhälle som kunde kombinera bildning, en slags demokrati och detta medeltida samhällssystem måste ha inpräntat en alldeles särskilt skev moral och världsbild hos sin härskande klass. Är det det som lyser igenom? Eller är det helt enkelt en slags udda empati genom analogi som får en vit sydafrikan att sympatisera med ryssarna? Båda grupperna har sett sin forna “imperium” falla pga “utländska komplotter”, och vägrar inse att deras imperium faktiskt var onda imperium (i ordets rätta bemärkelse) som bara har sin egen renons på moral och empati att skylla.
Tro det eller ej, men hela världen ser inte på saker och ting som man gör på den här bloggen. Jag exempelvis tänkte förra året att det är rimligt att Krim tillfaller Ryssland pga historik. Men nu när jag läst en del och tittat på en del presentationer inser jag att nutiden är viktigare än historiken och vi måste se till att Ryssland vänder bort blicken från oss. Dvs Ryssland kan inte få någonting från Ukraina. De flesta i världen har inte riktigt dykt ned i Ukrainafrågan som genomsnittet på den här bloggen, eller värderar säkerheten för våra grannländer lika högt.
Jag ser arr många här satsar på nybil, ofta med en orimligt lång leveranstid. För en sån som jag, 80+, är risken stor att nybilen levereras till dödsboet. Jag kör nog vidare med den nu tjugoåriga mersan där farthållaren är det enda som kan kallas körassistans.
Funderade på en sista ny bil på min 80-årsdag, dit det är fyra år. Men man kanske skulle beställa redan nu?
Jag kan tycka att Kia EV6 på bilderna ovan och som kostar från 640 000 kr, verkar betydligt billigare och mer budget än så med tanke på den stora mängden grå-svart plast som ramar in bilen i nederkant och över hjulhusen. Man borde kunna kosta på sig att lacka ned den, alltså ha samma färg där som på resten av bilen.
Plasten är inte budget, det är “terrängplast,” och ett mode. Det ska synas att man har i teorin en bil för terränglådan och tuffa tag. Versionen med plast är dyrare, tvärt mot vad du tror.
“Versionen med plast är dyrare, tvärt mot vad du tror.”
–
Vad menar du med detta?
EV6 med GT Line-paket från 709.700 kr har mindre andel svart plast på karossen och fler delar är istället lackade i bilens färg. Men så kostar den också därefter.
Kändes som du tog min kommentar på allvar, även om du redan hade tankarna, kul!
För den delen, en sån summa för en Kia, pffffff!
Priserna på elbilar kommer att leverera MP:s dröm, att avbilifiera Sverige. Vi kommer gå tillbaka till tidigt 50-tal när vanligt folk bara kunde drömma om bil.
Personligen hade jag gärna sett kinesiska lågprismärken men i väntan på det så drömmer jag om nästa generations Dacia Spring som ryktas komma 2024 på en nyare plattform med högre säkerhet.
SUV-styling är som bloggaren säger kraftigt räckviddsreducerande så jag tippar att MPV-styling kommer tillbaka med mindre fyrkantiga linjer och lägre tak.
En fråga: Efter den ryska demokratiska revolutionen (som förhoppningsvis kommer snart) – vem skall medla mellan det nästa Ryssland (som dragit sig tillbaka inom sina gränser) och NATO/FN/Världen?
Jag har svårt att se att någon politiker kan göra det så som polarisering på nätet fungerar numera. Helt omöjligt för t.ex USA:s president att ens ge ett lillfinger till annat land utan att hens parti förlorar nästa val.
Finns det någon annan ledare för ett stort globalt techbolag som skulle kunna axla rollen? Elon Musk är ju körd nu efter sitt oerhört klumpiga sätt att försöka positionera sig för rollen.
Det kan vara olika saker att medla mellan Ryssland/NATO och inrikes i diverse olika västländer.
Tippar att Trump har störst chans, men det kan hända först efter att Ryssarna är ute ur Ukraina. Se på Abraham Accords.
Själv väntar jag på min Enyaq, som tyvärr blivit lite försenad… (Om nu någon mot förmodan bryr sig. 🙂 )
Jisses – 700 tkr för en koreansk familjebil! Vad hände med “nybilspriserna på batteribilar kommer gå ner” ?
+1 på tänka om Musk.
Ingen tillverkare som prissatt till 699.999 kr och sedan skickar en separat faktura på extrautrustningen på max 50.000 som betalas med klimatbonusen?
Köpte precis en Mercedes diesel som gått 3000 mil.
De trehundrafemtiotusen jag sparat räcker till minst 12000 mil.
Såg ju fin ut, synd att dom bygger en SUV/Crossover med bara 16 cm markfrigång dock.
EV6 är en mycket bra bil. Synd bara att den är så ful i bakänden.
Jag beställde en Ioniq5 i juli 2021 istället. Samma bil men snyggare.
(Den har inte fått ett prodoktionsdatum ännu dock)
Den bästa elbilen jag brukar är dock en Taycan Turbo S.
Som vanligt så överpresterar den på acceleration och räckvidd. Fantastisk bil men betydligt dyrare.
Ja när Musk pratar geopolitik låter han som en psykpatient. Går inte försvara honom där.
.
Men Tesla är världsledande både på bilarna och produktionen av dem, laddning, mjukvara… Hyundai Motor bygger typ 1/4 så många bilar som Tesla. Och nu har Tesla 2 jättefabriker i Texas och Berlin som inte ens kommit upp i volym ännu.
.
Tesla ligger på över 30% marginal på bilarna.
Skulle det bli lågkonjunktur har de enorm marginal att sänka priset och då finns typ inte resten av bilvärlden längre.
Bara för att Musk fått en hjärnblödning på Twitter så betyder det inte att Tesla kommer gå under.
Jag begriper helt enkelt inte var folk får pengar ifrån, trekvarts miljon för en bil?? Hur går det ihop? Jag tyckte det var tillräckligt med 92000 för min finfina beg. skoda 🙂
Pengarna kommer från olika krediter (med än så länge “låg” ränta), vilket ofta ger en överskuldsättning.
Ofta i form av företagsleasing i någon form. Sen ökar ju privatleasing i stadig takt. Vi har själva en elbil på leasing på ingående.
EV6 flyttas därmed högst upp på julklappslistan!
Har faktiskt sneglat på den ett tag nu, men genom ditt inlägg får det bli den
Då man inte precis är gjord av pengar så har man fått leasa elbil i totalt fem år nu. Började med en Leaf men lyckades sträcka mig till en e-Niro som andra bil. Den måste jag säga var en fullt fungerande elbil med tillräcklig räckvidd och funktion för at funka till allt, förutom att den inte hade dragkrok. Åkt på 70-mils vinterresa med familjen i den. Funkade, även om man alltid önskade att den laddat lite snabbare och gått lite längre.
Med tre barn som växer och hund blev den dock för liten när de växte ur de bakvända barnstolarna. Har gått och klämt och kännt på baksäten i de flesta elbilar som finns på marknaden men det finns inget som når upp till funktionaliteten och flexibiliteten i vår gamla Toyota Corolla Verso som familjebil. När leasingkontraktet tog slut på e-Niron blev det därför ingen ny elbil utan nu får vi klara oss på en gammal bensinare som går på övertid.
Personligen har jag nog blivit för gubbig och kan inte alls tänka mig att behöva åla ner i förarsätet längre så jag har egentligen inget emot lite mer högbyggda bilar. Med det sagt förstår jag dock inte varför de måste se jättestora ut men ändå inte rymma något invändigt. EV6 t.ex. gick bort direkt på grund av det stympade bagageutrymmet. Sneglade länge på Ioniq 5 som är lite bättre men baksätet är för trångt. Hoppades på Skoda Enyaq som enligt spec ska vara bredare i baksätet men mittsätet visade sig vara en riktigt sorglig historia. BMW IX har ju en jättebred hylla till baksäte som borde rymma hur många som helst i bredd, men ack vad plågsamt obekvämt det var att sitta i mitten där.
Man hoppades ju lite på att ID Buzz skulle kunna vara lösningen för en familj som inte följer tvåbarnsnormen men ryktet säger väl att förlängda versionen kommer först 2024. Den som kom nu först och blev slutsåld innan den ens hann till Sverige har ju inga fördelar över en helt vanlig bil mer än bagageutrymme. Onödigt dyr, medioker räckvidd och helt vanlig baksäte med mittsäte som bara är nödlösning.
De halvdanna el-MPV-försöken från Peugeot och Renault är för dåliga och går bort. De hade kanske funkat om de kommit i samma veva som Leaf men idag är deras teknik och prestanda helt utdaterad. Mercedes EQB och EQV går också bort. För dyra i förhållande till vad man får. Kinabilar och Tesla är inte heller intressant.
Det sägs att Ioniq 7 och Kia EV9 kommer i början av 2023. Ett par gigantiska SUV:ar. Kanske rymmer familjen men ryms knappast inom någon budget. Dessutom lär de säkert kvala in under “gigantisk på utsidan men knappt OK på insidan”.
För övrigt gråter man lite inombords varje gång det lanseras en “ny” elbil som återigen är ännu en kompakt crossover eller något slags superlyx.
Det var som… Bloggaren har släppt Tesla? Jag väntade på regn i Simrishamn innan det var dags att köpa in sig.
Mycket ska man se.
En sak verkar ju Nikola Tesla och Elon Musk ha gemensamt. Elon Musk har köpt Twitter och Nikolas stora kärlek var en vit duva.
Du gör helt rätt som ditchar Tesla, Lars. Jag tycker dessutom att du ska skrinlägga planerna på en Polestar, eftersom det bolaget ägs av Kina. Satsa på t.ex. KIA/Hyundai, eller någon europé.
Vad glad jag e att vi inte køpte en Tesla.
Vi ær mycket nøjda med vår Audi Q4.
helt el. 🙂
Q4 är riktigt snygg! Den får mitt official stamp of approval. 🙂
Kör själv en Kia EV6 sedan april. Är otroligt nöjd. Har två barn, så i baksätet finns en framåtvänd barnstol och en babyskydd. Körde en VW Passat GTE (kombi) innan, och var själv skeptisk över utrymme i EV6. Kan säga att jag får plats med precis lika mycket. Barnvagn får plats ypperligt, och det extra utrymmet man får som en följd av att mittenbalken är helt borta på golv gör att det t.om. får plats mer i EV6:an… jämförde båda bilarna sida vid sida, och EV6:an är imponerande. Jag har bilder där jag jämför Passatens och EV6:ans bagageutrymme sida vid sida. Kan skicka om någon önskar!
Kör en Hyudai Ioniq 5 Advanced AWD sedan december 2021 och är väldigt nöjd. Ett av våra krav var att 4 vuxna ska kunna sitta bekvämt vid en lite längre resa. Utrymmet i baksätet är bra även om det inte är riktigt lika bra som i vår förra bil, en Skoda Superb med stora V6 bensinmotorn. Bagageutrymmet är inte lika stort som i Skodan, så man får pyssla lite när man ska få in 4 medelstora resväskor och några ryggsäckar.Vi körde till Helsingör i Danmark från Stockholm i februari och det var lite nervöst i början men det fungerade väldigt bra att ladda på Ionity snabbladdare. Vi hann normalt med en fika eller en snabb lunch när bilen laddades. Tiden att ladda bilen kändes aldrig som något problem.Nu har vi kört lite drygt 1700 mil och det känns väldigt bra att ha minskat bränslekostnaden med över 30 kkr jämfört med vad det under denna period skulle ha kostat att köra vår Skoda som normalt drog lite mer än en liter bensin per mil. Vi laddar bilen hemma vid villan under natten med billig el för alla vardagsresor. Det är så bekvämt att aldrig behöva fundera på att åka och tanka bilen utan det är bara att köra iväg.