Det brukar sägas att Göteborg är Sveriges viktigaste hamn, men uppenbarligen klarar sig Sverige alldeles utmärkt utan åtminstone godshanteringen i hamnen, vilket de senaste månadernas arbetsmarknadskonflikt visat. På sikt kanske det blir något dyrare, men varje förlorat jobb i Göteborg är ett vunnet jobb i någon annan hamn när rederierna väljer någon annan.
Göteborgs hamn. |
Sveriges ekonomi har ännu inte gått under på grund av arbetsmarknadskonflikten i Göteborgs hamn. Vi lever nämligen i en fri ekonomi, där marknadens aktörer kan hitta och välja andra leverantörer av tjänster och kort sagt välja en annan hamn.
Förlorade jobb i socialisternas Göteborg blir vunna jobb någon annanstans. Kanske en minimal förlust för Göteborg, som dock likt alltid kommer kompenseras via det kommunala utjämningssystemet för ökad arbetslöshet. För Sverige som helhet är förlusten marginell. Individuellt kan det förstås vara surt att bli av med jobbet, men det finns andra jobb. Värst drabbas antagligen småföretagande underleverantörer och egna företagare beroende av hamnen, som kan få se en sund affärsverksamhet utplånas på kort tid.
På kort sikt kan förvisso logistikkedjorna i teorin bli dyrare när de behöver läggas om, vilket kan dra upp inflationen något eller sänka Sveriges konkurrenskraft, men att välja en annan leverantör är generellt ett tillfälle att istället pressa priset och få ett bättre avtal än tidigare.
Så det livet i Sverige går vidare, med eller utan godshantering i Göteborgs hamn. Möjligt dock att miljön kommer ta stryk på grund av förlängda transporter, men arbetsmarknadskonflikter beror som alltid på egoism och inte på miljöhänsyn.
20 kommentarer
Iofs så är väl fackföreningen I fråga ej anslutna till LO utan fristående
Och när man söker lite på nätet, så verkar det ju som delar av konflikten bottnar I att arbetsgivarsidan vill att hamnarbetarförbundet ska teckna samma avtal som transport. Så egentligen är det väl arbetsgivarsidan som verkar gynna de socialistiska transport.
Att de inte är LO-anslutna är väl närmast att betrakta som en kvalitetsstämpel?
Det blir bara mer som körs med lastbil från Rotterdam och Hamburg. Den andelen har ju ökat sedan tidigare, och lär ju öka ännu mer nu.
https://www.hd.se/2017-06-19/hamnen-i-helsingborg-tjanar-stort-pa-konflikten-i-goteborgs-hamn
Enligt uppgift är en av de viktiga arbetsmiljöfrågorna den lokala maffian, förlåt facket, strider om är tydligen gratis kabel-TV i lunchrummet.
På den nivån är det…
Herregud! Vem tittar på teve i lunchrummet nu för tiden? Har tiden stått stilla sedan 2012 eller? Gamnacke över den egna mobiltelefonen är vad som gäller på en modern arbetsplats!
Utmärkt att APM börjat sparka folk i hamnen men man kan ju undra om det är rätt personer de sparkar eller om det är de som inte är fackanslutna alt med i LO facket? En rapport från insidan hade varit upplysande.
Förmodligen turordningsreglerna som gäller, eftersom 85 procent tillhör HF drabbas såklart de i högre grad jämfört med Transportare.
APM beter sig som en ouppfostrad och bortskämd 5-åring när de av PRESTIGESKÄL inte vill teckna ett likartat avtal med hamnarbetarförbundet som med transport..
Tror att det verkliga skälet är att de vill manövrera ut hamnarbetarförbundet till förmån för det lama regimfacket Transport, där Löfventyper styr.
Det är väl Transport som inte medger kollektivavtal med annat fackförbund.
Perfekt timing med att Kapellskärs hamn blev expanderad. Sen kommer även Norvik 2020. Däremot ska Frihamnen lägga ner sin ctf i framtiden.
Fel sida landet för volymfrakt från annat än Östersjön.
Konflikten handlar om att Sveriges Hamnar endast vill förhandla med Transport, samt att HF täcknar hängavtal på transportavtalet. HF som organiserar 85% av arbetstagarna vill vara förhandlingspart och täckna ett eget avtal med Sveriges Hamnar istället för ett hängavtal.
Stämmer inte enligt mina uppgifter. Det är Transport som vägrar.
Konfliktens grund är nog att LO/Transport inte för alla lingon i Småland vill gå med på att en konkurrerande organisation likvärdig status som ett LO-förbund.
Har en container från Kina på väg. Skulle kosta 40lax å köra den från Hamburg till Gbg. Just nu går den på järnväg från Stockholm. Har inte fått fakturan ännu men räknar med å lägga 20- 30tkr extra för att lasta den i Sthlm i stället. Containervärde ca 350000kr. Tog dessutom 3 veckor längre än normalt.
Bana väg for mer lastbilar och sämre miljö,svergie går ju redan bakåt.
Bana väg for mer lastbilar och sämre miljö,svergie går ju redan bakåt.