Dags för lite fredagsmys, och denna gång med lite reflektioner kring storylying, vilket verkar tillämpas för mycket reklam på Facebook. Man ska ljuga ihop en berättelse, som tilltala läsaren, men som till varierande grad är rena lögner. Och vem vill egentligen göra reklam på FB när man ser hur kommentarsfälten ser ut för SAS eller Polestar.
Storylying |
Begreppet storytelling handlar normalt om att man ska bygga upp en berättelse om varumärket, om hur de två grundarna inte var nöjda med produkterna som fanns av olika anledningar och själva skapade ett bättre produktkoncept. Ibland handlar det om rena fantasier som marknadsföring, där t ex den amerikansk-italienska konceptrestaurangen Joe Farelli’s i Göteborg var ett tidigt exempel innan man hade vant sig vid detta.
Vid andra fall handlar det om rena lögner, storylying. T ex är det populärt att med bildbanksfoton och filmer slänga på lite text om hur “två svenska läkare” hittade en mirakulös produkt, som presenteras med lite animationer. Reklam är exakt likadan i andra länder, men då är det två danska läkare, franska läkare eller amerikanska läkare. Och produkten är inte alls ny, utan finns att köpa på närmaste apotek för en tiondel av priset som annonsreklamen leder till. Det handlar i princip om bedrägeri. En del reklam är för piratkopior som marknadsförs som officiell merchandise, vilket jag t ex drabbas av när det gäller Rammstein. Där är förstås inte kommentarerna nådiga heller.
En del berättelser är förstås äkta, vilket man ofta ser på att de som presenteras som grundarna inte direkt ser ut som fotomodeller. RevolutionRace är ju ett svenskt gott exempel på hur storytelling och FB-reklam kan lyckas och byggt ett bolag med närmare 300 MSEK i omsättning. Sitter själv i ett par RR-byxor i skrivande stund, och mina än så länge två par svarta GPx och GPx Pro används som min primära fritidsbyxor. Har rent av slängt lämnat in mina dubbelt så dyra Fjällräven Vidda till välgörenhet, så stor skillnad i kvalitet var det.
Lyckad storytelling förutsätter förstås att produkten är bra och prisvärd. För när produkten inte är bra är det dikeskörning som gäller. Även för miljardmärken. Och reklam på Facebook har kommentarsfält. Så försök inte köra storytelling om produkten inte håller måttet.
Låt oss ta SAS-reklamen på Facebook som exempel. Texterna i reklamen gränsar eller passerar Storylying och ärligt talat vem f-n vill hosta upp pengar för en biljett som när som helst kan avbokas och sedan får man vänta på sina pengar i antagligen över ett år? Eller få en värdelös voucher.
Det är sorgligt att läsa kommentarerna, som till 95% består i fd SAS-kunder som undrar var f-n deras pengar är, och varför SAS lägger pengar på reklam istället för att betala tillbaka det de är skyldiga. Jag vågar hävda att varje gång en av SAS ofrivilliga finansierande kunder ser reklamen på Facebook så faller varumärket ännu hårdare. Man bör nog byta namn framöver, likt Sydkraft gjorde efter stormen Gudrun. Att SAS sedan ger inklistrade standardsvar i de fall de faktiskt svarar på den massiva och svidande kritiken ger inte ett bättre intryck. Själv är jag inne på sjätte månaden utan de pengar jag skulle få tillbaka på en vecka för mina extra dyra avbokningsbara biljetter, och det verkar som SAS bara nått till april än så länge, eller cirka tre månader för att avverka en månads skulder.
Ett annat exempel är att jag fick reklam för Polestar 2 på Fejjan idag. Där de hävdade “en riktig elbil från Hisingen” som storylying. Ni kan aldrig gissa vad som hände i kommentarsfältet? Cirka en tredjedel handlade om tillverkningsfel och mjukvarufel på bilen, eller om folk som sett bilen bogseras eller bärgas, eller på verkstaden, trots bara några hundra levererade i Sverige än så länge. Eller köpare som personligen drabbats av felen. Som bloggen skrivit om tidigare så är Polestar 2 uppenbarligen inte en färdig produkt, alternativt av diskutabel kvalitet. Jag känner till fler än de jag skrivit om och rätt spektakulära fall, men med respekt för inväntan på juridiska lösningar för drabbade kunder så kommer jag inte skriva om de fallen just nu.
Polestar 2 hemma vid byns utsiktsplats |
Övriga två tredjedelar handlade om att bilen inte alls kom från Hisingen utan från Kina. Storylying leder direkt till dikeskörning i kommentarerna. Hittade totalt en kommentar som var nöjd med bilen, även om den också påtalade att bilen inte alls kom från Hisingen.
Vad gäller kritiken och sura kommentarer ska man komma ihåg att fossilbiltillverkarna i åratal ägnat sig åt att baktala Teslas elbilar, men vanligt folk (som inte har råd med en elbil) tar detta som intäkt att kritisera alla elbilar, så i den mån fossilbilslobbyn lagt pengar på förtalet av elbilar, så biter det dem själva i baken nu när de släpper egna modeller.
Inga recensenter i traditionell media i Sverige kommer dock skriva något negativt om en Volvo, någonsin, om så bilen faller sönder när de kör. Ingenting från Volvo kan vara annat än bäst i svensk motorjournalistik. Att motorjournalisterna inte plockat upp den långa raden av mer eller mindre allvarliga fel säger det mesta – utifrån en del fel så borde PS återkalla samtliga bilar för åtgärd omgående innan vi får se dödsfall. Med bara några hundra bilar hos kunderna är det nog billigare att göra det nu än sen. Tillägg: Nåja, Carup har faktiskt en artikel komplett med foton på åtminstone sex bilar på bärgare och en tidigare som pekar på 12V-systemet och nämner åtminstone 30 bilar drabbade. Då finns 564 bilar reggade i landet, så det är rätt höga procenttal som hamnat på verkstad redan. I Norge verkar mediauppmärksamheten för felen vara större, men så försöker ju inte norrmännen inbilla sig att det är en norsk bil heller.
Frågan är hur länge företag kommer vilja annonsera på Facebook, med tanke på all den badwill som man kan få? Men så länge det finns nya annonsörer som ännu inte lärt sig, så lär väl framgångssagan Effbe fortsätta.
Nåja, ha ett fortsatt göttigt fredagsmys. Kanske är storylying och storytelling som reklam här för att stanna, eller så kommer en backlash till traditionell reklam igen framöver. Eller reklam utan kommentarsfält …
27 kommentarer
Men det hjälper inte, då loggan på RR är så hiskelig och STOR.
Svart spritpenna.
Håller det?
Mobilreklamen på denna artikel blev för mig SAS Amex…
Jag får reklam för CDF-handel och annonsören utlovar exakt 76 % bättre resultat.
Bokade av en bonusresa med SAS i slutet på juli, fick tillbaka pengarna på kortet i förra veckan. Så det tog c:a 2 månader. Tror det gått fortare tidigare, typ ett par veckor. Har å andra sidan guldkort med SAS, så det kanske är skillnad på skit och pannkaka?
Uppenbarligen.
Har på senare tid fått mycket reklam snuttar på FB om diverse fantastiska mojänger och hjälpmedel för hembyggare. Noterar att många av dessa utgår från konstruerade situationer som inte finns.
Exempelvis en grej för att få exakta konturer på något, vilket i sig kan vara praktiskt.
Men exempelklippen som att lägga klinkers runt en toastol och använda den formbara mallen för att få rätt böj på klinkerna… Näe, så gör man bara inte. Man tar bort toastolen, sen lägger man klinker förutsatt att underarbetet är ok. Eller att lägga parkett runt dörrlister… Näe så gör man bara inte. Man tar bort listerna, sedan lägger man parkett och sätter dit listerna efteråt. Och så håller det på. Nästan varenda reklamsnutt är konstruerad på falska premisser.
Sen finns det en uppsjö av prylar som verkar jättebra för något, men kolla först på närmaste bygg/prylvaruhus (Bauhaus, Krauta, biltema, etc). Finns det inte där så är det förmodligen inget att ha.
Sen är det ju rätt slumpmässigt om man får det man beställer eller inte. Har provat några ggr. Första gången dök den upp efter flera månader, någon gång efter en vecka, och två ggr aldrig.
Det jag har svårast att förstå är att seriösa företag vill figurera ihop med massa reklam för rena bedrägerier.. Eller någon som tror på all reklam med kända svenskar och fantastiska ekonomiska erbjudanden
Uppenbarligen funkar det med folkkära, avdankade, sluddrande hockeyspelare och skådespelare, annars hade de väl aldrig fått vara med i reklamen.
Om bara de som betalar tror att det fungerar så räcker det, oavsett om det fungerar eller ej.
Men hur fasen vågar man skriva att en bil som alla vet är från Kina är från Hisingen.
"Made by Sweden"? 🙂
En nordisk bank påstod i vintras att de hade haft drive-inbank redan 1960. Någon här som är gammal nog att minnas?
Har funderat på den en del… Är det två strategier i en? Toungue-in-cheek- gentenmot oss som är gamla nog att minnas eller begripa att det givetvis är båg, å ena sidan, och blålögn gentemot de som är för unga för att ha koll, å andra sidan? Om en ung person konfronterar dem kan man ju helt enkelt säga "vi skojade bara".
Exakt varifrån är en bil nuförtiden?
Men är detta ett metainlägg med storytelling om RR?
Ska testa dessa byxor också.
Facebook borde erbjuda reklam utan kommentarsfältet är min spontana reaktion. Borde tillverkarna vara beredda att betala extra för:)
Samtliga Polestar 2 som levererats återkallas tydligen nu. Så kan det gå!
https://www.expressen.se/gt/polestar-2-aterkallas-2-200-fordon-dras-in/
Ouch
Ingenjörer, vi har 5000 buggar och är klara med 80 % av testerna, marknadsavdelningen: "Bra, då lanserar vi om en månad"
Tja, en WLAN modul för under hundra kronor hade räckt för att uppdatera bilarna i fält, likt Tesla.
Finns det inte, ska det inte kommer senare med OTA updates ?
Vi fick tillbaka SAS-pengarna från VISA efter att ha reklamerat där. Kommer aldrig någonsin boka SAS hädanefter. Sjukt dåliga telefonsamtal med SAS där de uppenbart ljuger och vi påpekar det men de fortsätter ljugarsvadan ändå.
Som att prata affärer med Putin.
Detta verkar gälla de som är lyckliga nog att komma iväg. Står inget om problemen innan avfärd.
Sedan finns det en skog av människor på Facebook som bara är ute efter att kasta skit och antagligen njuter av det. Har en vän som startade ett företag som har en unik tjänst de erbjuder i Sverige med supertydliga villkor. 1/3 av kommentarerna är alltid ren dynga eller ljug om hur deras upplevelse varit från människor som aldrig varit kunder.
De gör reklam på bland annat Facebook alltså.
Timingen var väl rätt för Sydkraft var ju kanske rätt att byta till Eon, men det var inte riktigt Gudrun som drev fram det. Sydkraft var som flera andra europeiska kraftbolag uppköpt av av ett tyskt bolag som bildats med bas i VEBA/Preussen Elektra/VIAG. I samband med merger och den nya europeiska strategin så fick man byta, det blev Eon för hela slanten i Tyskland, Sverige och resterande marknader där tyskarna köpt bolag.
Bloggaren verkar en smula inkonsekvent.
Han kallar Volvo Cars för "Kina-Volvo", eftersom ägaren råkar vara ett kinesiskt holdingbolag.
(Att huvudkontor, utveckling och produktion finns i Sverige, spelar ingen roll.)
Nu är plötsligt Polestar 2 en kinesisk bil, trots att Polestars ägare är svensk.
Rimligen borde ju i så fall Polestar 2 vara en svensk elbil, om man bara ser till ägarbolagets hemvist. Den är dessutom utvecklad på Hisingen, så jo – Polestar 2 ÄR en äkta elbil från Hisingen.
Det är synd att i övrigt bra inlägg ska fläckas av dessa felaktiga epitet.