Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börsmorgonen går blandat i de asiatiskat idszonerna. Rövhatten Elon Musk förlorade sin tvist med OpenAI och Facebooks rövhatt Zuckerberg uppges sparka ytterligare 10%, med AI som påhittad anledning, och skittjänsten kommer bli ännu sämre för kunderna än idag. AI-bubblan är den värsta sedan 1700-talet med brantare uppgångar än IT-bubblan när den sprack. Med höga elpriser under dagen och strålande sol ute är det ännu en utmärkt dag för solkraften.

Stockholmsbörsen inledde veckan positivt med +0.63% för storbolagsindex OMXS30 och +0.42% för OMXSPI. Kronfallet har stoppats upp för stunden och dollarn kostar 9:42 SEK och euron 10:95 SEK medan guldpriset återfinns på 1 373:- SEK per gram.
I USA stängde börserna på minus med -0.07% för S&P-500 och -0.45% för tekniktunga Nasdaq 100. Bäst inom FANANGST gick Netflix med +3.02% och sämst gick rövhatten Elon Musks Tesla med -2.90%. Musk förlorade även sin tvist med OpenAI efter korta två timmars juryöverläggning skriver Financial Times. Fascisten var grinig över att delar av OpenAI har blivit vinstdrivande och inte delar med sig av sin teknik till Musks vinstdrivande bolag och yrade något om att plundra välgörenhetsorganisationer medan Musk själv skiter fullständigt i välgörenhet förutom att ge pengar till nazistiska och fascistiska organisationer i Europa eller till Donald Trump. Juryn underkände Musks gnäll med att man inte går till domstol flera år efteråt, utan när det påstådda sker.
Rövhatten Zuckerbergs Facebook uppges enligt interna dokument sparka 10% av de anställda, eller ca 8 000 personer och skyller på AI, samt överföra ytterligare 7 000 personer till AI-utveckling, vilket kommer göra skittjänsten ännu sämre för användarna. AI är som bekant en ursäkt för att sparka personal och när Facebook inte längre kan växa organiskt för ungdomarna inte är intresserade av att bli nya användare, så återstår att växa vinsterna genom att sparka folk. Som tidigare rapporterat märks det inte av ökade uppsägningar i AI-påverkade branscher, utan uppsägningarna är de samma oavsett bransch och ska alltså inte skyllas på AI. Facebook gic k -0.49% igår, men det verkar som läckan om uppsägningarna skedde efter börsens stängning. Det sägs bli officiellt i morgon onsdag.
Borta i de asiatiska tidszonerna spretar börserna. ASX 200 går +1.00% i skrivande stund, Hang Seng +0.12%, KOSPI -2.31%, Nikkei 225 -0.49% och Strais Times +0.80%.

AI-bubblan är den värsta sedan 1720-talet med den snabbaste uppgången sedan Missisippikompaniet, snabbare än IT-bubblan vid dess topp, och då har inte AI-bubblan ens kraschat ännu enligt uppgifter hos Handelsbankens hobbyprojekt EFN som skriver:
“Bank of America-strategen Michael Hartnett poängterar även att glappet mellan nuvarande nivåer och medelvärdet är högre än det var innan dot com-bubblan sprack år 2000 och längs vägen fram till den ”svarta måndagen” på börsen 1987 och 1929 års börskrasch.”
En expert avfärdar pratet om bubbla för hen menar att det finns “mycket som är fundamentalt fungerande inom AI” och att vinsterna minsann ökat 13% medan bolag har rusat betydligt mer än 13%. Att AI fungerar (oklart till vad) gör ju inte att man itne kommer förlora pengar när bubblan spricker, likt Internet fungerade år 2000 men många förlorade allt på IT-kraschen.
Kom ihåg ni som var med under IT-bubblan att det är en sak att förlora några månadslöner som ung, och en annan sak att förlora ett helt livs tjänstepensioner eller ett livslångt sparande i 60-årsåldern. Det tar man inte igen så lätt.
Då har iaf AI-bubblan inte spruckit än, även om vi är inne i allmänhetenfasen där smarta pengar ska dumpa över bolagen på pensionsfonder och privatsparare. När bolag handlas med PS-tal på flera hundra – inte p/e som även det är vansinnigt i hundratalsmultiplar – så finns det ingen som helt möjlighet att under sin livstid få tillbaka de pengarna.
Man ska successivt avveckla alla globalfonder, USA-fonder och teknikfonder, och successivt gå över på räntebärande och i de fall beloppen är lägre än bankgarantin bankkonton, vilket dock inte är möjligt i alla tjänstepensioner. Jag kan till skillnad mot experter inte säga när bubblan spricker, men den kommer spricka. Min konjunkturmodell är dock störd av Operation Epstein Fury, och annars hade min prediktion där varit att en säljsignal hade utlösts i höst.
CNN Fear & Greed är kvar på Greed, men säger inget långsiktigt utan bara om aktuell stämning.
Vad som är annorlunda nu i den nya ekonomin är att bubblan är ännu värre. Och den analytiker som hävdar att det inte är en bubbla bör entledigas från sitt jobb och omyndigförklaras, och det inkluderar de som tror på AI-serverparker i rymden, som förutom kylningsproblematiken även har den kosmiska strålningen som gör att AI-chippen kommer gå sönder eller få fel. Någon har tagit för mycket inspiration från Thessier-Ashpools* och blandat ihop fiktion med verklighet.

Här i Sätila och Sjuhärad, med Sveriges regnigaste område, är det en utmärkt dag för solkraften idag med full sol och inte ett moln så långt ögat kan nå**, samt höga elpriser under dagen på som lägst 74 öre per kWh. Vi matar som ni ser ut ca 9 400 W till ett elpris på 128 öre just nu och då är inte solen som högst än. Solkraften lär väl nå uppåt 14-15 kW idag och total energi lär väl passera 100 kWh idag igen, vilket redan skett flera gånger nu i maj.
Claes Hemberg har tydligen blivit energiekonom*** nu och hänger på Tidölagets kris-och-panik-snack om värsta energikrisen någonsin (mer om Tidölaget i denna fråga i en separat artikel i eftermiddag klockan 13:37 – känner ni inte energikrisen och hur alla pratar om plundringarna, ransoneringen och hur de letar i soptunnorna efter mat) och påstår att elpriserna ska bli höga i sommar och menar att en villaägare ska få en elräkning på 3 000 – 4 000 för en månad i sommar. Hur nu det ska gå till med den låga förbrukningen sommartid, som i princip bara är varmvatten på runt 400 kWh, plus lika mycket hushållsel. För 4 000:- SEK på 800 kWh så krävs ett elpris inklusive allt på 5:- SEK per kWh. Energiekonom minsann.
Nåja, solkraften tuggar på och om gården inte är såld innan dess så ser vi fram emot bra pengar in om elen går på 500 öre per kWh.
Vill du ta in offerter på solkraft eller hembatterier, kontakta Hemsol för upp till fyra kostnadsfria offerter från installatörer inriktade på din typ av anläggning (annonslänk).
Medan jag skrev detta gick utmatningen på elnätet up till 9 621 W, och det trots att spabadet sparkade igång.
*obskyr pop-kulturell referens
**obskyr pop-kulturell referens
***säljare åt Nibe
146 kommentarer
OCH!!!!!
Inte för att glädjas åt andras olycka
Men det går inte så bra för Hemnet.
Tihi 😀
Oh noes. De kan väl sparka 10% av arbetsstyrkan och satsa på AI och hundrafaldigas i värde?
Det känns ju som ett bolag där man kan minst halvera ledningsgruppen. Hur många behöver man vara i ledningen för att driva en hemsida.
Två?
Resten kan de fråga AI om 😀
Tycker gott man kan glädjas när bolag man inte gillar går dåligt. Hemnets utsugeri med annonspriserna gör att deras trogna kunder kan räknas på Hitlers pungkulor.
En annat roligt bolag att följa är ju Intrum. Bolag som köper billiga skräplån och driver in försenade betalningar, ska det verkligen vara nyemission där, tihi?
Det är en jävla misär att bli arbetslös eller förlora investerade pengar.
Att hata på ett företag vill jag skilja från att glädjas åt andras olycka. Det är få bolag som går dåligt utan att “oskyldiga” drabbas.
Men ja. Hemnet tillför ju inget utom att de hade en monopolliknande marknadsdominans som man utnyttjade. Och nu när de är ersättningsbara så går det inte så bra.
@pollinering4hire
Påstår du att Hitler var en Einstein?
I biologisk bemärkelse, ja.
Tuplaner, Holland – nån?
“Köp en tulpan, annars får du en snyting.”
Argumentationen kan förmodligen appliceras på Space X-aktier också. Eller så får man snytingen av att aktiekursen gör en Telia.
Eller ännu värre. En LME.
De som suttit kvar i den aktien sen Bubblan har bara tappat 85% sen toppen.
“Marknaden återhämtar sig alltid” betyder inte “alla aktier återhämtar sig alltid”.
Jag har, likt många andra ingenjörer, jobbat åt det bolaget. Men jag är frisk nu. Och inga aktier därifrån, någonsin.
Kan faktiskt avslöja lite om AI och hur det implementeras. Kan komma som en en nyhet för många, men många chattar är AI-bottar, som tagit extremt mycket timmar att få fram till att vara så usla som de verkligen är. Man lägger ned otroliga timmar och resurser på att få en AI-bot, eller som den enligt Marknadsavdelningen måste heta, Assistent.
Och eftersom AI lätt svävar iväg i svaren, ja då lägger man ännu fler timmar på att täppa igen utsvävningen, vilket gör att svaret blir jättetight, och helt meningslöst för användaren.
Man försöker alltså, få en FAQ att svara på det som en användare tror att FAQ innehåller. Typ så. Vet man vad man söker efter, och dokumentationen är bra, ja då löser det sig automagiskt.
Så som många brancher försöker implementera AI, bara för att man minsann ska ha AI, är bara dyrt. Och jobb, ja det blir vi inte av med, bara ökar för att helt plötsligt har man en AI bot att underhålla med 🙂
Duh. Menar du att det inte är människor man chattar med. Jag är chockad. CHOCKAD!
Förstår att att sanningen är tuff och hård.
Ber även om ursäkt så klart, för att jag kanske var lite hård och inte packade in orden mer i bomull och fluff.
Mitt liv är tomt nu. Nu återstår bara spriten som tröst.
Spriten? Ok, boomer. En hipp spoling som jag hade gått till lustgasen för tröst.
AI är inte chatbottar.
Men det är en bra metod för att folk ska få mer i lön för att de “jobbat med AI”
Att tro att AI är chatbotten är lite som att tro att internet var AOL.
Moderna chatbotar är absolut AI, om du med AI menar att de är utvecklade baserat på maskininlärning.
Jag tolkade det som matt Sebulon menade att AI inte bara är chatbotar.
Chatbotar är en av alla möjliga tillämpningar av AI.
Krut får godkänt i ämnet läsförståelse.
Favoriterna bland usla chatbottar är Aftonbladets och Expressens. Man kan fråga dem vad som helst, och de hittar svaret, genom att söka ENBART i sina egna artiklar. Det är gåtfullt hur sällan man undrar över något som besvarats i deras texter.
Men eftersom texterna är mänskligt skvaller och spår av intelligens inte kan skönjas blir det fel att blanda in AI i det hela.
Det är väl som biltillverkarnas AI implementation med.
De gatekeepar AIn så att den undviker ALLT som kan vara kränkande eller berätta om konkurrenter.
Och med tanke på definitionen av “jag är kränkt” om man ska täcka in hela världen så inser man att AI botten på sin höjd kommer kunna eventuellt rekommendera en restaurang. Som såklart fått betala för sin rekommendation.
Så redan nu är det en stor red flag när bilar ska ha en “assistent.
En betald reklamguide menar man såklart
Man skriver alltid “kan jag få prata med en människa tack” det första man gör i en supportchatt
Exakt
Och där det inte fungerar så lägger man in goobledygoop tills den säger “kan inte hitta svaret på din fråga vill du prata med en människa” 😀
Muckade med IKEAs AI-chat i går. Tvärsäkert usel. När jag till sist hittade ett telefonnummer så hamnade jag hos en riktigt kompetent supportperson. Hon var så pass kompetent att hon insåg att hon inte viste svaret utan kopplade mig rätt.
“Hon var så pass kompetent att hon insåg att hon inte viste svaret utan kopplade mig rätt.” – lite som när man lyckas få en remiss från vårdcentralen till specialistläkare…
Sist jag försökte mig på att kommunicera med ett företags chatt så bad jag att få prata med en människa för svaren jag fick var så dåliga, visade sig att jag redan pratade med en människa…
Problemet, skulle jag vilja påstå, med LLM och AI är att det är ett rätt avancerat verktyg det inte är helt lätt att lära sig. Som man ropar får man svar så vet man inte vad man pratar om så blir det tokigt. Det är lite som skillnaden mellan en spade och en grävmaskin, man kan göra mycket större gropar snabbare och på fel ställen med den senare.
Du menar att man bör kräva att kunderna tar en 100poängs universitetsutbildning innan de får använda kundsupportchatten, blir säkert väldigt nöjda kundet då😉
Mjae… menade nog inte riktigt så… fast på sätt och vis har du rätt, kräver mycket mer av användaren att få vettiga svar av en AI kundservice bot än t.ex. Gemini.
Säkert så att det är en megabubbla, men AI i sig är ju en bra sak för de flesta företag som utnyttjar det på rätt sätt. Man får nästan känslan här att AI är värdelöst och inte kan göra nånting när man läser.
Blanda inte ihop värde med värdering.
Jag skulle säga att problemet här i kommentarsfältet är att det är många äldre som inte gillar att vardagen förändras med de nya verktygen som kommer.
AI har mycket bra det kan bidra med och det kommer bidra till en revolution på sikt inom många yrken.
Men företagen bränner just nu pengar och det kommer visa sig vilka som klarar av att få ett positivt kassaflöde.
Eller också är det så att de äldre blir hänvisade att använda AI-tjänster som inte fungerar, och yngre kan dra fördel av dem i sitt arbete? Att “vardagen förändras” när tjänster försvinner är ju väldigt snällt uttryckt.
Det beror ju helt på hur AI används. I vissa tillämpningar är det en enorm värdeökning och i andra tillämpningar blir det ingenting. Just detta att ingen vet exakt var värdena skapas med AI gör hela värderingen på börsen så skakig. Vissa tillgångar får skyhöga värderingar som sedan visar sig inte infrias och andra med lägre värdering ökar enormt. Det är lite hela havet stormar och vi får se vilka som blir framgångsrika eller inte.
Ja, lite så är det ju.
Med tillägget att en generell nedgång (minus 20-30%) är att vänta i år. Dock inte en total kollaps (över 50%).
Att AI drar med sig resten i fallet det kan vi nog räkna med, men frågan är hur djupt det blir. Precis som LW påpekar är värderingarna helt sinnessjuka och den här gången talar vi inte om några nystartade bolag med hemsidor, vi talar om de bolag som har överlägset högst värdering av alla trots att de i de allra flesta fall inte ens har en omsättning på tio procent av det värdet och vad värre är, överhuvudtaget inte går med vinst. Vilket ska kombineras med bl.a. det faktum att amerikanska finansinspektionen fått ballarna avskurna av Trump, så när Raket-Elon nu begär att SpaceXAI ska få ligga med i indexet från början är risken överhängande att de faktiskt går med på det.
Fast exakt precis allting är en bra sak för företag som nyttjar det rätt. Även giftigt avfall, gammalt radium, telefonkataloger från Mongoliet, osv.
AI är mestadels värdelöst, men värderas som att det vore en evighetsmaskin ungefär. Det är en enorm bubbla. Punkt.
Det är väl få som hävdar att AI inte skulle fungera i vissa fall, t.ex. programmering. I andra fall är AI frapperande dåligt (som i supportfallet ovan – det är fullkomligt meningslöst eftersom man får FAQ-svar på frågor som man redan förgäves letat svar efter i FAQ:n). Poängen är dock att AI dels nu används som ursäkt för att säga upp folk (många av dem var väl eventuellt folk som anställdes under pandemin – jag har nog missat varför man gjorde det just då), dels att det inte finns tillräckligt stor efterfrågan på AI-tjänster, dels att AI-tjänster inte är prissatta ens i närheten av vad det faktiskt kostar att tillhandahålla dem. Så det hjälps inte att AI är superbra inom området proteinvikning, det kommer fortfarande att kosta jättemycket att använda dem för det. Ingen kommer att i framtiden ge rabatt för det, för nu måste kulorna in.
Exakt. Skillnaden är enorm på att använda LLMer till att utföra uppgifter där det går att binärt avgöra “fungerar det eller fungerar det inte” (utveckling, säkerhetsanalyser etc) och “blev den här sammanfattningen av läkarens ordinationer korrekt”.
Precis. Mitt generella intryck är att AI fungerar avsevärt mycket sämre i situationer där den inte har klara och tydliga regler att hålla sig till.
Alltså Hem Claesberg lämnade ju ett jobb på Avanza som han skötte väldigt bra. Men det känns som att uppmärksamheten då gav honom lätt Hybris att han var “the next big shit”.
Efter att blivit mer eller mindre irrelevant och “expert” är väl (o)förmågan att uttala sig om alla möjliga saker enda sättet att betala hyran.
Tråkigt. Hans tips om privatekonomi var många gånger både konkreta, lättsmälta men ändå med en verkshöjd som gjorde att den insatte kunde få nya vinklingar.
Nu som talking head är han väl bara ett av alla andra talking heads i lilla ankdammen
“Man ska successivt avveckla alla globalfonder, USA-fonder och teknikfonder, och successivt gå över på räntebärande”
Har allt mitt investerade i Lysa Bred. Sparandet är långsiktigt (10+ år)
För någon månad sen drog jag i reglaget för fördelningen aktier/räntor från 90/10 till 50/50.
Räcker det…. tro? 🙂
Bättre än 90/10.
Sämre än 6/7
Framförallt gäller det ha en strategi för uttag relativt risk.
Behöver man ha en pensionsnivå för att kunna leva det liv man vill behöver man sätta en risknivå därefter.
Därför alla bra prognosverktyg ger möjlighet till olika värdeutveckling fram till pensionsstart och under uttagsfasen.
Håller inte med om att man skall gå på räntefonder. Men väl undvika hög risknivå eller nya balla saker. Allt på börsen och satsa på tillverkningsindustrin är min melodi.
Blöjor, ölburkar, däck och kläder kommer alltid behövas.
LW kan berätta en rolig anekdot om inlåsning i räntefonder.
Den s.k. “Spiltan härvan”…
Jag satt också i Spiltans räntefonder under Covidkraschen.
Skrattbefriande. Numera är fondpensionskapitalet uppdelat hegemoniskt på fyra olika räntefonder (varav IKC Avkastningsfond gått bäst, +5,42 % i år).
För utbetalning fr pensionsfonder säljer Avanza alltid av den egna avgiftsfria Zerofonden först. Man får själv omfördela, dvs köpa tillbaks Zero i pensionsportföljen vid tilltro på börsutvecklingen.
Good times.
Räntor åker väl också ned i källaren vid stora krascher?
En kort räntefond som t ex Spiltan Räntefond Sverige avkastar lika som statsräntan, då fonden till stor del äger just Sveriges (Nordens) statsskuld. Resten av utlåningen är mot de stora nordiska bankernas bolåneväxlar. Ingen duration av ca 25 st är längre än ca ett år, varför denna fond avkastar mindre än sina räntekonkurrenter. Om alla vill sälja fonden samtidigt går det åt skogen, dvs ned. Normalt annars inte om man har is i magen (och väntar ut en-två mån kris).
Största nedgången jag sett var just Coronautbrottet, annars är det en plan avkastningsgraf med ca 3-4 % stigning årligen. Kika själv på fondens hemsida.
Ok. Funderar på att dra ned Lysa från 100% aktier till någon lämplig nivå. Går väl köra Lysa på 100% räntor, men då känns avgiften på ~0,33% lite trist i jämförelse med nämnda Spiltans 0,1%.
Angående Tessier-Ashpool så prickade Neuromancer in en sak väldigt snyggt: RAM-minnen är värda sin vikt i guld just nu.
För en 10-15 år sen höll jag en hel del presentationer internt inom bolaget jag jobbar för, och jag brukade avsluta presentationerna lite skämtsamt med att säga “Har ni frågor så bara hör av er så svarar jag. Det är inte säkert att mitt svar kommer att vara sant, men jag lovar att ni ska få ett svar!”.
Inte visste jag då att jag faktiskt definierade framtidens AI. AI-har alltid ett svar, men det är sällan korrekt. Problemet är att personer med väldigt lite kunskap i ämnet man söker svar kring vill framstå som kunniga och tar AI till hjälp, inte sällan med katastrofala följder. Men chefer vill verka insatta och moderna, så de låter de anställda som pysslar med AI fortsätta att mätas på burn-rate.
Jag tror att AI har sin plats i samhället, inom forskning och medicin t.ex. Det finns med all säkerhet massor och åter massor tillämpningsmetoder för AI, men att bolag sätter tilliten till AI för att kunna anställa personer med lägre kompetens (=lägre lön) för att AI ska stå för kunskapen är att skjuta sig i foten. Och att privatpersoner använder AI istället för traditionella informationskällor tror jag att vi alla kan räkna ut vart det leder.
Låter som du jobbar inom sälj och är en man 50+ 😀
Annars brukar det ju vara att man ser till att ta reda på svaret med hjälp av kompetens/nätverk även om man inte kan det just där och då.
Ponduspostulerare är ju främst inom vissa delar av organisationen som sälj, marknad och HR 😉
Misstänker att du själv ponduspostulerade lite nu, och kanske använde AI för din slutsats? 😉 Men nej, jag är inte 50+ och jobbar inte inom sälj, inte heller marknad eller HR (det sistnämnda är en extrem förolämpning!).
Närmar mig iofs 50-strecket men har några år kvar. Sälj lämnade jag för ca 20 år sen och jobbar med produktutveckling numera. Men jag kan nog tycka att AI används mest inom just sälj, marknad och HR. Och det är även där man hittar kollegorna med störst karriärsdriv (i negativ bemärkelse) och minst faktiskt kunskap.
AI ger sällan ett korrekt svar, men spås ändå ha en plats inom forskning och medicin? Låter som att vi går en mörk framtid till mötes 🙂
Jag förstår motsatsförhållandet i det jag skrev, och som du helt korrekt noterade!
Ett konkret exempel inom medicin är att man låter massvis av röntgenbilder scannas av AI, och om anomalier upptäcks så flaggas detta för kunniga läkare som gör sin bedömning. Det spar massvis av tid för kompetenta läkare och annan personal att inte behöva utföra det arbetet manuellt, men diagnosen och själva själva beslutet om typ av behandling görs inte av AI utan av en läkare med rätt kompetens. AI kan alltså sålla, men beslut behöver tas av människan. Om vi låter AI ta beslut åt oss, vem ansvarar för konsekvensen?
Prompt: “Har den här patienten cancer, scanna bilderna.”
AI: Nej, den här patienten har inte cancer.”
Prompt: Fast nu två veckor senare har patienten dött av cancer?
AI: “Du har rätt, patienten hade cancer. Mitt misstag. Vill du att jag visar dig andra bilder på cancerpatienter, eller funderar du på att börja röka? Jag kan länka dig till det mest populära tobaksmärket, eller säkerställa att du får en bra tidsbokning med Fonus.”
+2
Har haft några kommunikationer exakt som denna, men gällande finansiella ting. De första svaren är så fruktansvärt fel att det är pinsamt, och när man sedan hjälper till måste man i princip ge det resultat man tror mest på. Är man bekymrad för confirmation bias inom finans ska man hålla sig borta från Chat GPT.
Franska luftförsvarsfregatter beställda idag med snabb leverans och från en pålitlig partner. Motköpen inleddes redan igår (17 st Saab radarsystem 1XGiraffe med chassis leverade från Scania)
Otroligt bra. Vi ska främst samarbeta med våra allierade inom EU samt Ukraina och beprövade lösningar “off the shelf” är en fördel när de kan levereras snabbt.
10 miljarder styck i grundkonfiguration (dagens penningvärde). Luleå-klassen kommer bestå av fyra fregatter av FDI-typ. De kommer ha svenska vapen (Rbs 15, torpeder, 57mm AKAN, Trackfire vapenstationer mm) och svenska radarsystem. Ett fartyg levereras årligen fr 2030, och europeisk kärnvapenmakt övervakar att inga störningar i schemat sker. Vid behov kan leverantören ev låna ut kraftigare laddningar än konventionella?
Det enda man kan invända mot är väl att de inte är särskilt vackra – fregatter har historiskt varit ganska smäckra och vackra fartyg, men med den stäven ser den snarare brutalistisk ut.
Är väl mest Trump som värderar vapen efter om de är fina eller ej.
Det väl en inverterad stäv i stället för en fallande stäv.
https://www.youtube.com/shorts/QYWnXCxXZH4
Såg en bra video förra veckan som gjorde en god poäng när det kommer till att handla enskilda aktier eller s.k. stockpicking så borde det vara din sista prioritet när du ska börja investera.
Säg att du är duktig på det och lägger ett par timmar i veckan och får 1-2% högre än index med det. Men om du bara har 100k eller någon mindre summa investerat så tjänar du bara 1~2k extra på det för hela årets insats och du har jobbat för 10kr i timmen eller något.
Du får mycket bättre tillväxt i starten på att fokusera på att öka kapitalinsättningarna genom att istället jobba lite extra och investera i index. Sedan när du kommit upp i första miljonen då kan det bli värt att lägga tid på att öka avkastningen men även då lämna 70-80% i breda fonder och bara aktivt investera med 20-30%.
De flesta börskrascher återhämtar sig ju inom 2 år så sparhorisonten bestämmer väl hur du bör balansera också. Ska du använda pengarna inom 2 år till bostad eller dylikt är nog ett räntekonto det bästa, 2-5 år 20% ränta 80% aktier/fonder och 5+ år kan man ju köra 100% investerat men anpassa för varningssignaler.
Helt riktigt. En anledning till att jag slutade med aktier var att det inte var värt tiden per timme.
De som är riktigt framgångsrika på börsen är väl de som spekulerar med andras pengar?
Bästa sättet. Noll risk förlora eget kapital.
Min bedömning mot slutet av förra året var att bubblan inte skulle spricka innan april, men efter den tidpunkten så börjar den kritiska fasen.
Jag tror att den fasen nu börjar, och att vi ser resultatet senast vid årslutet (dvs minus 20-30%). Facit kommer …
(Favorit i repris)
John D Rockefeller fick en gång frågan om hur han kunde bli så rik.
“-Jag sålde för tidigt”
*årsslutet
Ja, man kan sälja för tidigt, eller för sent. Eget ansvar.
Sålde ut aktiefonder direkt efter Epstein Fury inleddes, tyvärr med liten förlust på kvartalsbas, och lade in all nettocash i de fyra räntefonder Avanza erbjöd till lägst avgift. Behöll innehavet i demokratifonden Finserve G och 5 % av hela totalen i Avanza Zero. Vid pensionsutbetalning säljer A alltid först av från sin egna Zerofond.
Hur ser året ut?
Jag är upp 9% över mina innehav.
Jag hade gärna velat ha bloggarens kommentar kring “Sverige ska köpa franska fregatter”. Det är extremt mycket pengar i dessa fregatter och jag hade velat förstå varför man behöver fregatter för luftvärn och inte istället handlar upp markbaserat luftvärn istället som då antagligen kostar mycket mindre. Skälen som jag ser är att fregatterna kan hjälpa till inom NATO och därmed kunna placeras där de behövs, hos en allierad till exempel. Eller hjälpa till med att säkra sjöfart. Men det man är orolig för är ju vattenburna drönare liknande de som Ukraina använt mot ryska fartyg.
Vi har ju Gotland där luftvärn kan placeras men med 4 st fregatter kan vi ju täcka in i princip hela Östersjön – över Gotland och in över Baltikum/Kaliningrad.
Precis. En luftvärnsbåt kan omgrupperas längs hela landets marina närområde. Men såklart även bidra till marina insatser i hela operationsområdet.
Det handlar såklart om att det är en förmåga som efterfrågas som vi kan bidra med. Och fartyg kan ha fler kvalificerade vapensystem än bara luftvärn
NATO har i princip sagt att vi inte behöver bygga upp nån större landarmé utan att vad som efterfrågar är logistik, flyg och marina krafter som kan skydda uppmarsch och logistik
Det är då klart att dessa fregatter kan säkra sjöfart över till Finland och Baltikum och därmed skydda militära transporter över havet/sjön. Låter ju rätt så rimligt. De får väl färdas som i en liten bassäng med fiskenät en 10-20 meter utanför fregatten som skyddar mot drönare 😀
Jag mejlade journalisten av artikel om höga elpriser och frågade hur mycket Nibe betalt, inte fått något svar och är inte förvånad.
Jag tror du överskattar din egen betydelse.
Journalister får oerhört mycket mail och de har inte tid att svara på alla mail.
Inte ens när de kommer från dig och andra kverulanter.
Jag överskattar inte min betydelse, jag ville bara påpeka för ‘journalisten’ att det är betald annons som inte är märkt som annons som publiceras.
Kverulent enligt wikipedia: Rättshaverist, ordet är pejorativt, det vill säga nedsättande.
Ha en trevlig dag du också gmogmo.
Jag mailade svt om ett objektivt faktafel förra månaden, såg aldrig någon rättelse eller svar.
Tror de flesta journalister bara inte bryr sig.
Solcellerna ger fina pengar nu.
Igår producerade jag 55 kwh (16 st 500W paneler och 8 kWh batterier).
Jag använde 17 kWh istället för att köpa = 51 kr sparat jämfört med om jag skulle köpa (3 kr/kWh).
Jag sålde 38 kWh för runt 1,30 kr/Kwh = 50 kr tillgodo.
Batteriet gjorde att jag bara behövde köpa 0,8 kWh.
Hela paketet kostade 85.000 kr att installera för lite mindre än ett år sedan men har sett att nu kan man få upp till 16kWh batterier och 8 kW solpaneler för 90-95.000 kr.
Mitt hus, 151 kvm drog 168 kWh i April
(mars 175 kWh, feb 160 kWh, jan 182 kWh)
tror inte jag blir så uppskrämd av Hemberg.
För övrigt så rekommenderas att avinstallera apparna för sociala medier på mobila enheterna och bara behålla meddelandetjänsterna.
Det är bästa sättet att behålla det bra (behålla kontakten med vänner och diverse) men få bort doomscrollandet.
Vill man se vad algoritmerna vill ge en så kan man gå in på en webbsida istället.
Fungerar skitbra som detox. Just nu går jag in på ansiktsboken kanske en gång i månaden. Och saknar det inte.
Boomerbook kan det byta namn till
Till och med vi gamlingar har listat ut att rätt address till FB är: http://www.facebook.com/?filter=friends&sk=h_chr
Men kräver som sagt att man inte använder appen till att börja med
Kör samma upplägg! Är hur nöjd som helst 🙂 Bra koncept.
Sociala medier _utan_ algoritmer fungerar jättebra. Det är rätt hemskt att vi numera jämställer sociala medier med annonseringsalgoritmer (dvs, premierar sånt folk blir upprörda över) med tanke på att Sverige hade ett av de första sociala medierna som fanns som inte hade sådana 🙂
(Lunarstorm!)
Problemet är att om man inte betalar för tjänsten så är man produkten.
Och algoritmer ger en enorm ökning i intjäning.
Lunarstorm et al konkade ju när de inte kunde matcha algoritmerna….
Det finns gott om saker som drivs helt ideellt. Jag var med och gjorde det redan på Fidonet-tiden och jag gör det än idag 🙂 Decentraliserade tjänster kan serva många miljoner när varje enskild del inte kostar mer än kaffepengar att drifta.
För säker chat startade jag upp en publik server för två veckor sen t.ex. Samma system (Matrix) som europeiska företag och offentlig sektor går över till för att komma ifrån USA-beroendet.
AI tar knappast några jobb annat än riktigt tråkiga instegsjobb, som du varit inne på tusentals gånger förut Lars. Jevons paradox etc etc.
Men med tanke på hur många människor som ändå genuint använder AI som verktyg i arbetslivet och privat så ser jag inte varför det måste vara en sådan extrem superbubbla, annat än möjligtvis “lite övervärderad”, precis som börsen alltid kan vara.
Gällande börsens värdering över lag så var Shiller P/E 38-39 på S&P500 i slutet av 2021. Ändå har vi fått cirka +80% avkastning i SEK i en global indexfond sedan dess, och värderingen har “bara” klättrat till 41 i skrivande stund. Värderingar kan komprimeras snabbt.
Men visst, om man inte måste spela spelet så varför spela… själv är man för fattig och ung för att gå in i räntor.
Så länge det är gratis är det ju dumt att inte använda där det passar. Men förr eller senare måste någon betala för det. Jag såg någon uträkning att för att få alla AI-serverhallar att få runt skulle alla personer på jorden behöva betala $1000/år i genomsnitt för AI-tjänster…
Och hur stor andel av jordens befolkning använder regelbundet (säg dagligen) AI idag? Jag har ingen aning, men det skulle förvåna mig oerhört om det ens är i närheten av 50 %.
Knäckfrågan är hur användbart AI är när folk måste börja betala vad det faktiskt kostar. Det lär inte räcka med några annonser i sidolisten på gratistjänsterna om man säger så och varje enskild prompt drar igång tröskverket på nytt.
Exakt. Det här är en otroligt relevant punkt som nästan alla missar.
Kostnaden att “producera” AI är flera gånger större än vad en anställd kostar.
Men idag betalar ingen vad det verkligen kostar. Och DET är bubblan.
Idag betalar en utvecklare några hundralappar för en AI-tjänst som kostar leverantören flera tusenlappar.
Om leverantörerna skulle ta betalt för att täcka sina kostnader skulle utvecklarna välja billigare alternativ.
Som vilket knark som helst alltså – du säljer det billigt tills köparen blivit beroende av det.
Det är minst två dimensioner man måste ha koll på här:
Dels som flera andra redan sagt, så är intäktsprojektionerna rätt fantasifulla. Idag betalar användare inte på långa vägar tillräckligt mycket för att tjänsterna ska gå plus. Dessutom finns det redan tecken på att ARR (Annual recurring revenue – favoritmått för SaaS-bolag) börjar sjunka, dvs tillväxtprojektionen är negativ. (Gäller bl.a. OpenAI, vilket gör deras tänkta IPO till ett extra spännande äventyr.)
Dels har du den andra sidan, där AI-bolagen, molnbolag, NVIDIA, hyperscalers och fan och hans moster investerar allt de äger och har och kan låna, i GPU:er, serverhallar etc, samtidigt som de skriver korsvisa avtal med varandra om att köpa av varandra. Alla dessa investeringar motiveras i princip med att du måste satsa på den vinnande hästen och att tillväxten är oändlig, men alla dessa hästar kommer inte att vinna. Det är där den verkliga bubblan finns och en stor del av den syns inte på börsen, då det är riskkapital och s.k. private credit som står för en väldigt stor del av alla dessa pengar.
Jag blir inte det minsta förvånad om OpenAIs IPO plötsligt läggs på is och skulle det hända så är det det första tydliga nålsticket i AI-ballongen.
Och nu har de här bolagen utan att direkt tillkännage det med pukor och trumpeter börjat lägga många av utbyggnadsplanerna i malpåse, medan andra anläggningar sägs vara driftsatta med kanske 10–20 procent av den planerade kapaciteten i bruk.
Jag är inte kapabel att bedöma det här, men om inga av de där bolagen är lönsamma (med undantag för NVidia som tillverkar spadarna och skyfflarna) och det varken finns tillräcklig efterfrågan på tjänsterna eller hållbara modeller för intäktssidan samtidigt som kraftförsörjningen redan idag – d.v.s. långt innan de projekterade anläggningarna är färdigbyggda – är ett problem, hur ska de överhuvudtaget överleva?
Om man gillar att det går dåligt för bolag, så kolla på Fortnox, “småbolagens värsta vän” *
Strömavhopp från både direktkunder och mindre byråkunder. Själv flyttar jag tre av fyra bolag från Fortnox i samband med periodavslut/årsbokslut, den första uppsägningen ringdes in i dag.
Företag kan bli för giriga.
* = Tidigare slogan var “Småbolagens bästa vän”. Not so much änümöre.
Det är ju alltid så. Man kör på ett tag med att vara en god partner som inte tar hutlöst betalt och då förändras ledningen och det kommer in någon med lite mer gränstestande och så kör man tills det går sönder, och så backar man. Man måste ju testa gränserna för att veta var det är så att säga.
Bara det att man måste ringa in en uppsägning är väl ett tecken.
Ett bolag som har en bra produkt gör det lika enkelt att säga upp som att teckna produkten.
Fortnox såg ju vi med ekonombakgrund tydligt hur man ville lura in kunder så man kunde höja priserna/enshittificationera produkten när man hade cashat in.
I ärlighetens namn så vet jag inte om man måste ringa in för att säga upp, jag ringde in för att jag ville förlänga avtalet med endast en månad (så att jag hinner göra årsbokslutet) och sedan säga upp.
“Lura in kunder”… Nja, jag har varit kund i 13 år, och 11 av dessa har jag varit väldigt nöjd . Det är först de senaste två åren med massa smygprishöjningar för alla extra småtjänster och sedan som löken på laxen Fortnox Access som det verkligen brakade åt helvete.
Jag noterar, Master Card, att din missnöjdhet sammanfaller i tid med att Fortnox noterades på Nasdaq-börsen 2024.
Köpte affärssystem (bokföring till eget AB) till min Mac Pro fr Adlerstedt Software samtidigt som datorn inköptes för 15 år sedan. Licensen betalades en gång. Har därefter bara uppgraderat mitt OS i macdator till den nivå som krävts för att kunna logga in med Bank-ID på nödvändiga myndigheter och firmans bank. Bokföringsprogrammet är aldrig uppgraderat då revisionsfirman årligen bara vill ha min exporterade SIE-fil att importera till sitt eget (PC)-system. Blev bra affär på lång sikt, jag avvecklade AB ifjol och gick i pension.
Om två personer hävdar att de är Jesus har minst en fel. De vansinniga värderingarna handlar väl om vilket, om något, av de myriader företag som nu växer fram med anknytning till AI som blir enhörningen. Alla tycks därtill förvänta sig att alla led i näringskedjan ska ha fantastiska marginaler.
Det hela är inte så lite likt exemplet med de två Jesusarna och att det även när det gäller AI är högst osannolikt att någon av dem har rätt.
Vad är det då som pågår? Alla förstår , precis som med Teslas absurda värdering, ändå fortgår det år efter år? Humlan kan inte flyga men flyger ändå. Ett gigantiskt chicken race ?
Man får lite känslan av att det är ett enormt pyramidspel, grupptänk och grupptryck som gör att ingen går ur. Jag tänker att det är svårt bland AI-bolagen att bli riktigt unik. Många tillämpningar kan säkert fungera bra med äldre modeller. Likadant med Tesla. Det är ju inte så att de är så särskilt unika längre alls, och utvecklingen pekar ju snarare åt det motsatta. Självkörande förmågor är ju inte heller något som är direkt unikt med Tesla.
AI kan användas till mycket där det är jätteplusbra. AI är en språkmodell, så det som har med språk att göra löser den bra. Exempelvis om du skall läsa 1800-tals tyska böcker tryckta i Frakturstil och andra liknande originalkällor där du kanske inte ens kan språket, så är modeller typ ChatGPT totalt överlägset. Det som tidigare tog mig en hel kväll att läsa, översätta och tolka tar nu 10 minuter.
Sedan finns det andra användningsområden där AI är totalt värdelöst.
Hur klarar den av släktforskning`?
Vet ej, men att tolka handskrivna brev från 1800-talet gör den “hyggligt” (dvs läser bättre än jag gör, men inte perfekt). Jag har märkt att de vanligaste felen görs vid ortsnamn, vilket faktiskt är fullt förståeligt (senaste exemplet var ett brev skickat år 1870 från München till Haag (5-10 mil över om München) men som AI hävdade var till den Haag, Nederländerna, där behövs lite manuellt handpåläggande med en rimlighetsbedömning via portotaxor, hur snabbt brevet var framme mtp ankomststämpel och liknande.
Hur många Ryd har vi inte i Sverige exempelvis.
Dock, det är rätt lite ekonomi i att läsa tyska böcker i frakturstil.
Jag skulle vilja anmäla en något avvikande åsikt här: AI klarar språk hyfsat upp till en viss nivå, sedan tar det fanimej tvärstopp. Har man lite högre kvalitetskrav (som jag av nödvändighet har) ligger AI en bit under medel och tycks trots flera års förtvivlade ansträngningar inte komma vidare.
Detta innebär att man exempelvis kan läsa AI-översatta tidningsartiklar från all världens språk och se på film, tv o.s.v. med automatisk textning på källspråket. Även om båda innehåller ganska många fel, så är det inte värre än att man hänger med, men på den nivån har det legat i några år nu.
Och sedan är det då det lilla abret att vi i dagsläget inte betalar för vad det faktiskt kostar.
Prediktion? Med det kanske författaren avser begreppet förutsägelse, men väljer istället den obskyra populärversionen av anglifierad felsägelse? Lika som intention istället för avsikt, week-end istället för veckoslut eller know-how istället för sakkunskap? Att som författare bidra till språklig utarmning ger inga pluspoäng!
Styrkekram och handhearts.
I övrigt heter det berika språket när man för in låneord, inte utarma.
För det trejde är pre-diktion mycket riktigt samma som förut-sägelse. Samma ord, men med latinsk grund. Inte engelsk.
Claes Hemberg tar till både hängslen och livrem.
Konstaterade vi inte igår i ekonomitråden att det bara leder till att man gör på sig när man blir snabbt nödig…
Antar att man kan sälja undan lite värdepapper och investera i hemmet. T ex betala ner huslån. Kanske investera i solceller med batteri. Eller köpa en elbil. Det är också bra att ha en sparad slant eftersom den förmodligen är skattefri till skillnad från intjänad slant. 🤓
Det är aldrig fel att betala av lån. Det värsta som kan ske vid en krasch är att du har kvar lånen men tappat tillgångarna. En finfin dubbelsmocka.
Och belåna absolut inte dina aktier!
Avdragsrätt för räntan för CSI-lånen försvann, och nu är nettokostnad på studieskuld högre än nettokostnaden (efter skattejämkning) på fortsatt avdragsgilla bolån. Personlig slutsats; betala av studieskulden först.
AI är nog en bubbla då många satsar just på att utveckla tekniken. Men AI som verktyg är väldigt effektivt. Assistenter i all ära är bara en liten del av AI. Använder AI dagligen och sparar mycket pengar på det. Den hjälper till att skriva program. Analysera stora data mängder och kommer med förslag. Kan övervaka data och hitta mönster som effektiviserar. Bara att låta AI titta på logistik spara stora summor. De som bara ser AI från en BOT ser inte hela möjligheten och dess kraft. Som någon sa. Internet är mer än hemsidor. Samma med AI.
Hur har bloggaren gjort själv? Gått över helt till räntefonder (baserat på statsobligationer), bankräntekonto, eller bara minskat aktieexponeringen något?
Nysparande i större klump har gått in i räntebärande. Månadssparanden och pensionsparanden ligger kvar i aktier så länge i naiv tro att sälja av för tidigt längre fram.
Kör liknande, om än utan så stora klumpar att placera. 1999 började värderingarna kännas ansträngda ungefär som nu, men OMXS30 gick sedan upp ytterligare 60% till toppen. Hade även varit betydligt mer värt att hoppa av i oktober 2000 än i mitten av 1999, trots att tappet från toppen redan då (okt 2000) var nästan 20%.
Problemet är förstås att allt är så lätt i efterhand, samt att när nedgången väl börjar så kommer många råd vara “ha is i magen” och att man redan missat chansen att sälja.
Jag sålde som bekant med +/- en dags perfekt timing på toppen för Nasdaq Composite. Sedan köpte jag tillbaka efter några månader. Effekten blev skatteskulder och utplåning av kapitalet när jag sedan satt med resan ner.
Jag har lite att investera men känner mig tveksam på om man ska gå in i global index (där jag har det mesta nu) eller om man ska satsa på något annat. Om AI kraschar så borde det väl påverka det globala indexet mycket men det påverkar väl det mesta tänker jag…
Då det är brist på något köper man fondandelar i de bolag som har säker tillgång, BGF Global Energy A2 (de största oljebolagen), alternativt motsatsen; Storebrand Renewable Energy (de största bolagen för alternativ energi, dvs motsatsen till fossil energi). Båda fonderna är kraftigt på plus under detta år. För (brist)råvaror kan man handla den svenska fonden AuAg Essential Metals, vilken också 2026 är klart på plus.
Sebulon prickar rätt.. AI ≠ chatbot, lika lite som internet var AOL.
Det folk har testat är supportchatten på Telia eller en bilassistent som gatekeepar bort allt utom reklam för sin egen verkstad. Klart man blir less. Men det är 5% av vad tekniken faktiskt gör.
Värdet sitter i agenterna.. LLM i loop med riktiga verktyg — terminal, filsystem, webbläsare, kompilator, CAN-bus, vad du nu har. Inte en chattruta som spottar text utan något som faktiskt utför arbete. Jag vibecodar OVMS-firmware till min eGolf med en agent som läser kodbasen, kör tester, gör reverse engineering på CAN-trafik och skriver pull requests. Saker jag inte hunnit med på 10 år får jag gjort på eftermiddagar. The_Stig hade rätt med spaden och grävmaskinen.. men man måste lära sig grävmaskinen.
Lars eget citat funkar bra här.. blanda inte ihop värde med värdering. Två saker kan vara sanna samtidigt: värderingarna är vansinniga OCH verktyget levererar på riktigt. När bubblan spricker försvinner inte agenterna, lika lite som internet försvann år 2000.
Nej, agenterna kommer inte att försvinna, men då ska du/arbetsgivaren börjar betala vad det verkligen kostar. Som sagt, ingen tvivlar på att AI är extremt användbart på vissa områden. Om uppgiften stämmer att den faktiska kostnaden är motsvarande 1000 dollar per år och invånare på jorden torde priset för de faktiska användarna bli rätt högt.
Nej.. trenden är motsatt. Inferens per capability har fallit ~80% sen 2023. Haiku 4.5 är billigare idag än GPT-3.5 var då, och bättre. Snabbast fallande kostnadskurvan tech har sett.
$1000-siffran är Sequoias “AI revenue gap” delad på världens befolkning. Det är inte vad det kostar att köra en query.. det är vad VC och Amazon-aktier subventionerar nästa träningskörning med. Helt olika saker.
Riktig kostnad per token har tre lager.. marginal compute är några öre per fråga, redan lönsamt. Amortering av nuvarande modell täcks av API-priset. Subventionen av nästa generations träning är där förlusten sitter.
Anthropic förlorar 5 mrd på 1 mrd intäkter inte för att inferens är dyrt utan för att de finansierar nästa modell. Plattar racet ut så sjunker priset, det stiger inte.
För agenter.. man kör inte Opus på allt. Haiku eller självhostad Qwen-Coder gör 80% av jobbet. Min OVMS-pipeline mixar dyrt på det svåra, billigt på resten. Ett 5090 + Gemma 4 kostar 25k engångs och kör frontier-nära kvalitet lokalt. Noll per query efter det.
Att extrapolera dagens prislapp uppåt är att missa hela kostnadskurvan. Den pekar NEDÅT.
Men det är de finansieringskostnaderna som kunderna ska betala, eller hur? Plus drift och underhåll av datacenter (som de inte redovisar). Och nästa modell är inte den sista, utan bara ännu en i en lång rad. Således behöver man fortsätta investera, vilket i sin tur innebär att intäkterna måste öka dramatiskt. Det finns en hel del som tyder på att Anthropic saltar sin bokföring, men det är egentligen inte relevant i sig: så länge intäkterna understiger kostnaderna har vi ett problem … För det är ju det som är den springande punkten, det finns inte tillräcklig efterfrågan på tjänsterna, det finns inte tillräcklig kapacitet för att bygga ut serverhallarna och det tar dessutom tid, vilket innebär att redan inköpt utrustning är föråldrad när anläggningarna väl kör i gång. Plus då att de drar oerhört mycket energi och kraftproduktion tar också tid att bygga ut. Det är rätt stora investeringar som kan tjänas in.
Amerikanska tioåringen nu på 4,66!!
Oljan, Räntan och Börsen är alltså på samma party, märkligt. Oljan vill inte gå hem ännu, finns ett par intressanta håligheter till att utforska, Räntan får inte gå hem, kortet är fast i baren och där sitter Börsen, svinfull, och vet inte längre var han är någonstans.
Angående just solproduktion och avtal för för att sälja solenergi. Vad har bloggarjäveln för för bolag/ avseende just försäljningen av solel? Om denne vill besvara detta förstås. Övriga tips tas gärna emot. Upplever att de olika avtalen mer eller mindre ser ganska likartade ut med en smula högre avgift på vissa och ev lite mer påslag avseende försäljning alternativt omvänt.
Jämtkraft på Södra Medlemsels gamla avtal.
Är detta måhända det avtal som nämnts i tidigare inlägg ett par år tillbaka? Där såld energi lades i en pott som användes för utjämning under de kallare månaderna om året. Om jag minns rätt. Vill minnas att det såg ganska bra ut i jämförelse med mer “moderna” avtal.