Börserna ser ut att gå blandat i de asiatiska tidszonerna och det är nytt börsrekord (i Sydkorea förstås) trots att de fundamentalistiska rövhattarna i Vita huset och Teheran har börjat bråka igen i Persiska Viken. Bolagets Studsvik i Nyköping har lämnat in en ansökan om att få bygga två till fyra små mysiga reaktorer (SMR) vid sin anläggning och fd kärnkraftreaktorer norr om Nyköping. Elnätmonopolen har höjt sina priser 26% när inflationen varit 5% och effektavgifterna har använts för smyghöjningar om 10%.

Stockholmsbörsen fortsatte upp igår och när nära börsrekorden från innan Operation Epstein Fury, även om det krävs att fundamentalisterna i Vita Huset och Teheran håller borta fingrarna från avtryckarknapparna lite till. Vilket de verkar ha svårt för då hjärnverksamheten verkar begränsad.
OMXS30 gick +1.48% och OMXSPI +1.49%. USD kostar 9:31 och EUR 10:82 medan guldpriset hittas på 1 355:- SEK.
USA ska öppnat eld mot iranska robotbatterier och båtar som påståtts lägga minor skriver Financial Times, men effekterna på oljepriset är att det stiger ca 1% till 92 respektive 98 USD för WTI samt Brent. Marknaden verkar alltså ta rövhatteriet med ro och bryr sig allt mindre om vad de kristna respektive islamistiska fundamentalisterna hittar på.

I USA steg börserna och nådde nästan börsrekord efter en uppgång på +0.37% för S&P-500 och +0.42% för Nasdaq 100.
FANANGST spretade med Spotify i toppen på +6.11%, vilket fortfarande gör bolaget till den sämsta av broligarkaktierna i år, men nu iaf är bättre än Netflix på 12 månader. Sämst gick spadtillverkaren Nvidia med -1.90%.
Borta i de asiatiska tidszonerna spretar börserna på beskedet om att fundamentalisterna bombat fundamentalisterna och ASX 200 går i skrivande stund -0.33%, Hang Seng +0.30%, KOSPI +2.84% och noterar nytt börsrekord om börsen stänger där, Nikkei 225 -0.17% och Straits Times -0.43%.
Om den värsta energikrisen någonsin föreligger som Ebba “Packet” Busch hävdar, varför är börserna på eller nära börsrekord och oljepriset inflationsjusterat 44% av det högsta någonsin? Curious.

Studsvik (fd konsumnamngivna AB Atomenergi) ansöker om att få bygga mellan två och fyra små mysiga reaktorer (SMR) vid sin anläggning i Studsvik. Reaktorerna ska få en effekt om melaln 600 och 1 400 MW tillsammans skriver Studsvik i sitt pressmeddelande. Detta är i linje med tanken att etablera ny kärnkraft på samma platser som tidigare kärnkraft och i Studsvik har det funnits sex reaktorer genom åren: R0 (1959 – 1972), FR-0 (1964 – 1971), R2 (1960 – 2005), R2-0, TZ (1963) samt KRITZ (1969 – 1980-talet).
AB Atomenergi byggde förstås även R1 i KTH i Stockholm, men man kom så småningom på att det nog fanns mer plats för kärnreaktorer i Studsvik än i centrala Stockholm och flyttade successivt verksameheten. R1 lades ner 1970 och slutrevs ganska nyligen. AB Atomenergi byggde och drev även Ågestaverket i … Ågesta, samt Marviken i … Marviken, som aldrig startades som kärnkraftverk men användes för kul experiment i kärnkraftssäkerhet. Bägge dessa sista finns för övrigt med i min roman Redovisningsavdelning Marviken, där prologen rent av utspelar sig i Ågesta.
En fördel med små mysiga reaktorer kontra traditionella stora kolosser är att det inte blir så mycket effektbortfall när dessa individuellt ska tas ner för service och underhåll. Med upp till fyra SMR på samma plats kan man rimligtvis rotera detta så två eller tre stycken konstant kör medan de andra servas.
Studsvik ska redan tillsammans med sitt dotterbolag Kärnfull läknat in en ansökan om kraftverk på 1 200 – 1 600 MW i Valdermasvik en bit lämgre söderut längs kusten ochs kriver att “[f]Fler ansökningar kan följa i takt med att koncernens projektportfölj mognar“.

Elnätmonopolen har höjt priserna betydligt mer än inflationen och effekttarifferna innebar smyghöjningar på 10% rapporterar Dagens Industri.
De senaste tre åren har priserna för elnäten höjts 26% av monpolen, medan inflationen varit 5%. Senaste året har priserna höjts 8% och inflationstakten är som bekant -0.1% trots världshistoriens värsta energikris enligt Busch.
De bolag som infört effektavgifter har höjt elnätpriserna 10% senste året mot 4% för övriga bolag. Nu avskaffas kravet på effektavgifter, men man kan ju förstå om bolagen inte slår knut på sig själva med att ta bort dem. Prishöjningarna ligger väl kvar ändå.
Nils Holgerssonsgruppens ordförande konstaterar till Dagens Industri:
“[D]et här visar på att vi har en reglering som inte fungerar.”
Exakt ingen är överraskad. Monopol kommer alltid monopola sig och vilken politiker vill förstöra den möjliga pensionskarriären som styrelseledamot i ett större elnätbolag genom att skärpa regleringarna i lagtext, förordningar och tillämpning?
113 kommentarer
Snart är det lika bra att försöka bygga en egen SMR hemma på gården, för husbehov (strålsäkerhetsmyndigheten jag skojar bara). Men det hade varit en skön känsla att be Vattenfall att klippa kabeln och dra åt helvete.
Nu ska vi iofs flytta, men jag är osäker på om vår lilla sjö har tillräckligt med vatten för kylbehov åt en LMR (liten mysig reaktor). Tänkte annars att man kunde få badvarmt i den året runt. Hade varit najs. Kylcirkulationen kunde även dragits under uppfarten också, så hade man sluppit skotta snö.
En kärnreaktor har väl en verkningsgrad runt 30%, så en SMR på 400 MW torde ge runt 800 MW spillvärme, eller tillräckligt för att koka bort ca 350 liter i sekunden. Så länge tillrinningen till sjön är på mer än 350 liter/s går det bra, och det kommer att bli väldigt vackra frostformationer på trakten vintertid!
Egen härd är guld värd.
lol
old news, en herre i Ängelholm försökte detta hemma i köket redan 2011. Ganska underhållande läsning faktiskt.
Som jag förstod det var reglerna att effektavgifterna skulle vara kostnadsneutrala. Därför hade jag så svårt att förstå narrativet att det blev dyrare för folk och antog att det var en högljudd minoritet som drev igenom en paus och istället la kostnaden för sin nätbelastning på alla andra. Visar det sig att nätbolagen höjt 10% så har de ju uppenbarligen brutit mot direktiven och det är mer förståeligt att många var negativa. Rimligen borde det utgå nån form av återbetalningskrav på de elbolag som brutit mot reglerna.
Man kan säkert räkna på detta lite hur man vill. Nej det blir inte dyrare för att xxx. Nu när Ellevio går tillbaka så lär de se till att höja igen. Gissar att de räknar på ett worst case scenario för dem och sätter priset därefter. De kommer välja det mest fördelaktiga sättet för dem i varje läge vilket innebär ett positivt väntevärde för den samlade avgiften. Naturliga monopol kanske borde skötas av staten..
“Naturliga monopol kanske borde skötas av staten..”
Visst är det spännande att libertarianer är de som propagerar för att hejda en del av den påstått marknadsekonomiska utvecklingen. Vägar, vatten, avlopp, el, Internetkablar …
Det faller väl i samma kategori som de som inte kan skilja mellan begreppen marknad och företag.
Anekdotiskt har jag kontrollräknat för den fastighetsorganisation där jag jobbar, och det lokala elnätsbolaget har faktiskt sett till att det blivit kostnadsneutralt med nya effektavgifterna. Lite dyrare på vissa fastigheter och lite billigare på andra, men netto är det ingen kostnadsförändring. Det lokala elnätsbolaget är kommunalägt.
Di berättar inte hur Nils Holgersson har mätt nätkostnaderna, men man kan ju misstänka att en hel del folk fick högre kostnader pga att de inte förstod hur effektavgifterna fungera.
Kanske påverkar krisen inte börserna för att dom länder som drabbas, tex Bangladesh och Sri Lanka inte är så inkopplade i världsekonomin. Skulle börsen bry sig ifall avgrunden öppnade sig och slukade dessa länder i ett inferno av magma?
Åtminstone Bangladesh har väl en tämligen omfattande klädindustri, så alla som känner att de varje vecka måste ha en ny outfit från H&M eller Temu eller liknande skulle troligen starta upplopp.
Effekten av ett sådant upplopp torde vara ungefär lika samhällsomstörtande som en filosofstrejk.
Nu röstar jag inte på KD, men blir likväl nyfiken på varför hon associeras med “Avskum”?
Jag hoppas på några SMR längs Vätterns södra del, så att badvattnet äntligen kan nå acceptabel nivå. Det skulle dessutom generera biprodukten el till en industrität region.
Hon kallade en del invandare för avskum i någon artikel nyligen. Säger en del om hennes kristna värderingar.
Jag har missat det. Extremt klantigt (och klandervärt) oavsett hennes värderingar.
Ovärdigt en minister. Men KD tävlar om SD:s väljare och då blir det mer och mer Trump på det. Snart börjar hon väl häckla personer med funktionsnedsättningar också.
Enligt vissa kristna är funktionsnedsättningar deras guds straff.. eller nåt. Teologi är svårt.
Försökt att hitta källan men hittar inget. Du får gärna hjälpa mig? Det är populärt att hata på Busch från vänsterkanten så jag skulle gärna vilja se vad hon har sagt för att förtjäna detta epitet.
Det var en intervju i typ DN eller SvD, men googlar man hittar man bara grejer om förtalsrättegången.
Är det inte ”hålla packet borta” du tänker på?
https://www.expressen.se/nyheter/politik/busch-maste-ha-en-grans-for-att-halla-packet-borta/
Ah, det kanske var packet och inte avskum hon använde?
Busch kallade efter 7 oktober Hamas för avskum.
Inte bara Busch tycker att Hamas är avskum.
Vreden mot Hamas i Gaza: “De är avskum”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMl211/vreden-mot-hamas-i-gaza-de-ar-avskum
Din kommentar inväntar godkännande
Nytt försök.
Inte bara Busch tycker att Ham.as är avskum.
Vreden mot Ham.as i Ga.za: “De är avskum”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMl211/
Din kommentar inväntar godkännande
Nytt försök.
Inte bara Busch tycker så.
Vreden mot Ham as i Ga za: “De är av skum”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMl211/
@HW
Avskum är ju en rätt träffande beskrivning på en grupp som H*mas. Särskilt med tanke på hur de behandlar sin egen befolkning.
Ja usch, vad är det hon säger:
Att alla människor är lika mycket värda eller att män och kvinnor har samma rättigheter är något den som vill leva här måste ställa upp på,
Vill hon deportera SD-anhängare? Det är där vi hittar alla som anser att kvinnan-ska-stå-vid-spisen-och-föda-barn.
Bekymret är att alla människor inte är lika mycket värda. Jag värderar t.ex. Anders Brevik (före namnbytet) till exakt noll, om inte ännu lägre.
@FlaskGordon
Det är väl ganska nära det Busch sagt enl. artikeln som Fickludd länkade till.
Det är möjligt men det framgår inte direkt ur sammanhanget, så för den som inte har Buschs citat-lista tillgänglig framstår det mest som ännu ett exempel på att tonen i det politiska samtalet blir alltmer hatfull.
Du är bättre än så.
Vill man häckla Buschs energipolitiska ställningstaganden (som väl är vad artikeln handlar om) går det nog att skriva något på temat “två uranstavar och fem kornbröd” eller nåt. Jag är ju inte inte lika litterärt stilistiskt kompetent som hr Bloggaren men jag utgår från att du kan komma på något bra.
Och inte bara lämna avskum inom citattecken
Härskarteknik “du är bättre än så” och ett försök att manipulera mig genom falskt fjäsk, men jag sparkar dig inte än för jag känner mig frikostig idag.
Nä, jag är inte bättre än så. Du lider av idoldyrkan och uppblåsta förväntningar på andra personer som liksom du själv bara är människor. Själv har jag väldigt låga förväntningar på mig själv.
Utelämna påverkansförsök som “du är bättre än så”, “det trodde jag inte om dig”, “jag hade högre tankar om dig än så”, “om du inte ändrar dig slutar jag läsa din blogg eller köpa dina böcker” och liknande trams. Det fungerar kanske på dina barn, dina medarbetare eller din partner, men det fungerar inte på mig. Många är inte medvetna att de använder härskartekniker, men det kan vara bra att påminnas om att man gör det.
Skriv istället “du har fel” och argumentera för det.
Jag har drivit blogg i 18 år, och varit professionell förlagspublicerad författare i 15. Jag har hela tiden skitit i vad folk tycker om mig, inklusive mina läsare, och det är en nödvändighet om man ska vara kändis eller publik person, och jag avser att fortsätta skita i det.
“Själv har jag väldigt låga förväntningar på mig själv” – hahahaha, ett citat värdigt Black Adder…
Jag ser inte “Du är bättre än så.” som härskarteknik och det var inte min avsikt att det skulle uppfattas så. Jag tar med mig det och använder en annan formulering nästa gång.
Men visst, jag /har/ höga förväntningar på dig och jag blir besviken när de inte uppfylls. Oavsett om det är ett “oj, det där blev klumpigt uttryckt” eller nåt annat. Den besvikelsen är väl just mänsklig.
Det är inte samma sak som att jag anser att du är skyldig mig någonting. Det är din blogg, dina böcker etc. och du skriver vad du vill inom lagens råmärken och sedan kan jag välja om jag vill läsa eller inte och du har ingen skyldighet att vara mig och andra läsare till lags och jag tänker inte hålla på med någonslags “dramatic exit” som memet är.
Avsikten var att komma med konstruktiv kritik precis som jag ibland påpekar när du har fel i sak i tjänstepensionsfrågor. Sen kan du ju skicka den raka vägen till den digitala papperstuggen om du vill.
Men jag tycker att tonen i ditt svar är hårdare och aggressivare än vad jag har förtjänat.
Då ber jag om ursäkt för den hårda tonen.
Iaf framför för all del kritik, men då utan sådana tillägg, så slipper man svar på tal.
Håller helt med dig Jespert. Det här epitetskastandet är inte bara fånigt utan sänker direkt kvalitetsintrycket på avsändaren. Gäller naturligtvis oavsett vilken politisk hemvist personen har.
Off-topic men swish till Blågula.
Sen sprang jag på din fru i helgen, och utbrast ”är det inte Wilderäng?” och sa hej. Egentligen tycker att även folk som känns igen ska få vara ifred men har följt bloggen så länge så det blir som att möta en vagt bekant.
Det jag borde sagt om jag nu tvunget skull är: Tack för det fantastiska jobb ni gör.
//Sjö
Tack själv, jo, de flesta som känner igen mig eller Lena brukar bara titta, kanske viska ngt till sällskapet, ibland nicka en hälsning, men några går fram och hälsar. Alltid trevliga människor som du. Man får helt enkelt känna efter vad man upplever som inom privatlivets gränser. Lite skillnad på om man sitter tillsammans på restaurang, respektive om man står och väntar på bussen.
Tack för de fina orden! (Jag gick fram och hälsade en gång på Kungsgatan, när ni skulle ha signering på scifi-bokhandeln. Tackade specifikt Lena för att hon hjälpt med tips osv när vi tog emot en Ukrainsk familj 2022.)
Kärnfull har även kollat på platser runt Motala.. Vad (s)äger politiker efter informationen… nej.
Gärna… men inte hos mig, anser att Motala skulle må bra av mer kvalificerad industri.
Små Mysiga Reaktorer ™, underbart, tisdagsmys t.o.m. 🙂
Klarar Studsvik att bygga utan investeringsstöd från staten? Vattenfall verkar ju inte göra det. De är ju ändå ägda av staten. Men ändå
Varför skulle de bygga utan investeringsstöd om det finnes?
Klart de tar investeringsstöd om det finns. Har varit så mycket snack om Vattenfalls investeringsstöd men inte hört något om Studsvik. Kan Studsvik bygga billigare och smartare?
Studsvik är inte ett statligt företag …
Må de som bygger först och snabbast använda upp det statliga investeringsstödet. Det kan inte gå för snabbt att göra oss mindre beroende av skurkstater, få elnätet i ballans så de tekniska orsakerna till elområden inom sverige försvinner, få el till nya industrier, göra europa mindre beroende av importerad gas och minska CO2 utsläppen.
Det behövs väl rätt mycket kärnkraft för att konkurrera ut gaskraftverken?
Ärlig fråga: vad finns det för alternativ till att ha monopol på elnät? Det är ju inte rimligt att bygga flera konkurrerande elnät, så vad göra? Själv har jag tänkt förstatligande av alla elnät vore det bästa, men kanske finns andra alternativ?
Givetvis borde samhällsbärande infrastruktur, där det bara kan finnas ett alternativ, vara statlig (eller kommunal). Det är helt sinnes att privatisera något dylikt, det blir inte normala bolag liksom.
Elproduktion liksom distribution var en gång ett samhällsansvar. Man visste att en skattefinansierad kontroll av elektriciteten i ena ändan resulterade i stabila priser, stabil tillgänglighet, ett stort oberoende av utländska aktörer och fördelar i form av att industrier och annan verksamhet kunde räkna med tillgång på el vilket i sin tur resulterade i ett stabilt samhälle.
Nu är elproduktionen och distributionen ett marknadsintresse. Resultatet är skenande, volatila elpriser, beroende av utländska aktörer och deras politiska beslut, marknadsmanipulationer med konstlad och verklig skapad brist, vinstmaxmering utan hänsyn till samhällseffekter.
De skattemedel som våra och tidigare generationer betalat till staten är nu föremål för energijättars och lokala elnätsbolags vinstintressen där brister genererar vinster och där aktörerna genom politisk naivitet och inkompetens har blivit de som i verkligheten definierar regelverken och där elmarknadsinspektionen i princip utgör en tandlös myndighet som enbart har som uppdrag att skriva under elbolagens beslut.
Exakt så ligger det till. Två tydliga alternativ finns och det är att detta blir en politisk fråga så att något görs eller att vi får ett teknologiskt genombrott så det går att lagra energi eller generera el stabilt även under vintertid.
Det lustiga i soppan är ju att det dyraste elnätet i landet (enligt ertikeln)är just kommunalt. Kraftringen.
Det är ju svårt att driva en tes om att det är eleka kapitalister som driver upp priserna då.
De flesta elnätsbolagen ägs av kommunerna, som plockar ut fina vinster ur dessa.
Precis detta gör att denna monopolverksamhet får hålla på. Så fort monopol kritiseras så gnälls det om att man bara vill åt elaka kapitalister och så gör man ingenting åt saken. Man måste förstå något grundläggande och det är att alla former av monopol missbrukas till slut, oavsett om det är kommuner eller företag.
Lustigt nog meddelade landets dyraste elnät (Kraftringen, med Lunds kommun som huvudägare) att det inte tyckte om att vara dyrast längre. Ska tydligen sänka fasta avgiften med 7% till halvårsskiftet. Nu ska de visserligen ha höjt med 14 vid årskkiftet…
Lustigt nog meddelade landets dyraste elnät (Kraftringen, med Lunds kommun som huvudägare) att det inte tyckte om att vara dyrast längre. Ska tydligen sänka fasta avgiften med 7% till halvårsskiftet. Nu ska de visserligen ha höjt med 14 vid årskkiftet…
Monopol är ju rimligt bla. när det gäller el och fjärrvärme, men då ska ägaren vara stat eller kommun.
Det mesta såldes under senare hälften av 90-talet och början av 2000-talet, lite för att rädda den dåliga ekonomin inom kommunerna i en tid när den svenska ekonomin var ganska svag.
Även om jag då, och även nu, anser att det var och är fel att privata bolag äger el- och fjärrvärmenät och annan monopolverksamhet, så hade försäljningarna till viss del även något gott med sig.
Pengar frigjordes för “skuldsanering” och investeringar i annat och jag vill påstå att skötseln av näten förbättrades även om jag mest arbetade inom fjärrvärmeproduktion då. Där blev det också klara förbättringar vid de flesta produktionsenheter jag arbetade med.
Med det sagt så hade det varit bättre att behålla näten och på något vis sälja ut drift och UH på ett vi så att kommunen fick lite pengar, men slapp kostnader för drift och UH.
Du kan väl fråga dem som privatiserade järnvägen?
Fungerar svensk järnväg bättre eller sämre idag? Det mesta tyder på att den fungerar bättre efter “privatiseringen”.
Punktligheten, att tåget ankommer högst 5 minuter efter tidtabell, ligger stadigt över 80% nu, vilket kan jämföras med en bottennotering på ynka 53% punktlighet 1980.
För den som undrar: Järnvägen avreglerades under regeringen Carlsson och SJ bolagiserades under regeringen Persson.
Man kan ju tänka sig teknikutveckling med IT-system som ger bättre punktlighet sedan 1980.
Jag vet inte jag……
Man införde ett nytt system 2023 för att planera tågrörelser och det blev tydligen ingen succé.
https://www.transportochlogistik.se/20250110/20515/miljonvite-hotar-trafikverket-sakerhetsbrister-i-nya-tagplansystemet-mpk
Det kanske har blivit bättre nu?
Det verkar som runt hälften av alla tågförseningar beror på Trafikverket som äger spåren.
2023 var inte året man gick från pappersplanering till dator.
Nej sannolikt inte, men när gjorde man det?
Vad gjordes tidigare med dator och vad gjordes manuellt?
SJ och Banverket var pionjärer inom datorisering i Sverige. Redan på 50-talet hade man primitiva datorer för administrativa uppgifter, på 60-talet datoriserades själva järnvägen och man kunde i realtid ha koll på var varje enskild vagn befann sig, och på 70-talet infördes digitalt platsbokningssystem.
Jag har själv varit inne i en av SJ:s datorhallar och seyt en IBM 7070 in action.
Jo, jag vet. Jag har, eller snarare hade, en nära släkting som jobbade hela sitt liv i branschen. Först som stins och med åren allt högre upp i ledningen för SJ.
Det du beskriver är att datoriseringen var tidig, men som Krut Olsson skriver var punktligheten ändå ganska dålig periodvis.
Det var länge stora delar manuellt arbete i själva planeringen som utfördes av mycket kunniga och erfarna medarbetare med (visst) stöd av datorer.
Det där blev ju konstigt skrivet eftersom jag svarade Krut Olsson, men i sak rätt.
Jag skulle snarare påstå att det är svårare att bedriva järnväg efter avregleringen eftersom att “snabbtåg” (fniss) som X2000 kräver mycket högre precision och bättre spårkvalitet än de gamla Rc-loken. Ändå fungerar det enligt de flesta sätt att mäta på bättre idag 🙂
Papper, blyertspenna och linjal används fortfarande flitigt på Trafikverket. Det kan jag intyga efter att ha varit på studiebesök.
“Bättre förr.”
För att vara tydlig så är ju själva järnvägen (räls och växlar, signalanläggningar, kontaktledningar, trafikledning samt stationers spår och bangårdar) inte privatiserad, det är driften av tågen och ägandet av lok och vagnar som är till viss del är privatiserad. SJ och Green Cargo är de två största bolagen (äger flest lok och vagnar) och dessa båda bolag är statliga.
Större delen av hela den svenska järnvägen (räls mm, lok och vagnar) är alltså statligt ägt.
Om man jämför järnvägen med tex. el-leveranser så skulle privatiseringen inom el-området varit:
El-näten behölls av kommunerna.
El-produktionen såldes av de kommuner som så önskade, samtidigt som nya elproducenter skulle släppas in av de kommuner som så önskade.
Nu har ju många kommuner behållit sina elnät och det finns fortfarande ett 50-tal ekonomiska föreningar som driver lokala elnät. Både dessa och kommunnäten har oftast högre servicenivå, högre stabilietet och lägre priser. Så det kan bli.
Det var ungefär det jag ville belysa genom att tidigare säga att kommunerna borde behållit sina elnät.
Var kan man läsa om hur servicenivån varierar mellan olika nätägare?
Järnvägen är väl ändå inte privatiserasd utan bara trafiken?
Konstruktion och underhåll är till största del också privatiserat. Det är bara själva ägandet som inte är det.
Att äga något innebär att man kan sluta använda externa konsulter och entreprenörer när man så önskar. Sedan är det inte lätt att bygga upp en sådan organisation internt, men det är möjligt.
Monopolet är politiskt bestämt iochmed att det krävs koncession för att överföra elkraft över en fastighetsgräns.
Den lokala nätägaren, ex Ellevio, har vetorätt mot nya koncessioner i ditt område.
Voila!
Japp, man får inte dra en förlängningskabel över fastighetsgränsen.
Koncession har inte med fastighetsgränsen att göra.
Sen finns det mängder med undantag från kravet på nätkoncession.
Den som vill ha extra tråkigt kan läsa Förordning 2007:215 om vilka undantag som finns.
Tjerenkovstrålning är 2000-talets lavalampa.
Det har nog blivit lite fel med börkurserna från USA. Det var stängt därborta igår på grund av Memorial day.
Idag blir det möjligen ett bidrag till storstadsbefolkningen, halverat kostnad för månadskort på kollektivtrafik enligt medieuppgifter. Visserligen bara ett halvår och visserligen under sommarmånader då betydligt färre köper månadskort, men ändå.
Högst märkligt ändå, varför? Kanske för den kommande, också tillfälliga, skattesänkningen på drivmedel annars skulle missgynna bussåkarna. Logiskt rimligt kanske, men ändå märkligt.
Men nu sabbar ju Tidö min kalkyl för elcykelinköpet (sparad kostnad för kollektivtrafiken). Kanske Tidö ger mig ett elcykelbidrag?
Kallas för valfläsk.
MP är så till den grad upprörda av det populistiska förslaget att de vill permanenta det.
https://www.gp.se/politik/mp-vill-gora-halveringen-av-biljettpriserna-permanent-.f719ec05-8a01-4c47-90ac-b6fc3acc90b0
Valfläsk…
Tidö behöver visa sig miljövänliga och att de tänker på andra än bilisterna (sänkt bensinskatt).
Alla tillfälliga grejer som sänkt bensinskatt, månadskort etc är för att Tidölaget sedan i opposition ska kunna peka på socialisterna och säga “de dubblade kollektivtrafikkostnaden och bensinpriset”.
Alternativt klaga på de resulterande skattehöjningarna som kommer när socialisterna väljer att permanenta den ökande subventionen av kollektivtrafiken.
Och hur ska de nu kunna klaga på idéer som helt kostnadsfri kollektivtrafik från den yttre vänsterkanten? “Det är inte okej om inte vi gör det”, kanske.
Att skylla på extrema kostnader i nuläget håller inte. Bensinpriset är kanske högt historiskt, även inflationsjusterat, men relaterat till köpkraft snarare rätt genomsnittligt. Att då ta till så här drastiska åtgärder låter inte rimligt och hade väl inte genomförts om det inte varit valår. För mig som hade tänkt rösta på ett Tidöparti (ej SD) så blir jag snarast mindre motiverad av detta valfläsk.
Kan förstås vara en nyhetsanka, hoppas på det.
Som en tangent på detta råkade jag läsa en S-affisch när jag åkte förbi en busshållplats idag: “Vi tar dina skattepengar på allvar”. Undrar om de inser hur freudianskt det låter med “vi tar dina skattepengar”..?
Fattas bara ett kommatecken … 😉
Det är klart att det till en del är valfläsk, men det gäller ju även att hålla ekonomin igång genom att ge stöd till hushållen för att undvika en inbromsning i ekonomin.
Vi är i en konjunkturuppgång och det skulle nog inte vara så bra om den bromsade in i förtid.
Givetvis använder politiska motståndare, oavsett partitillhörighet, en annan retorik än den jag beskriver ovan. Jag tror att hela oppositionen vill ha sänkta priser i kollektivtrafiken (permanent), men de är inte lika överens som hur skatten på drivmedel ska hanteras.
I praktiken har det väl ingen större betydelse om regeringen sänker priserna permanent eller bara tidsbegränsat. Nästa regering, oavsett vilken det blir, kan ju ändra på beslutet.
En vänsterregering kan ju bara förlänga sänkningen av kollektivtrafikpriserna och ta bort skattelättnaden på drivmedel om de bildar regering.
Jag önskar mage-tarm besvär med dålig timing till alla elnätsmonopol-enablers.
Jag kom äntligen på vad 51st state är – Isr@el. Inte Kanada, Mexico eller Grönland.
Nu gäller det bara att få Thumpen att säga det också så får vi se vad som händer. Kommer Bibi och hans gelikar tycka det är bra eller dåligt? Vore intressant.
Det Bor/Bodde ca 800 000 amerikaner i den nya delstaten redan. Det är lika mycket eller mer än 5 andra delstater.
Å andra sidan bor det där också en bra bit över 1 miljon som invandrat från Sovjetunionen eller Ryssland.
Bägge de grupperna har dock det gemensamt att de försämrat det politiska klimatet och samhället i landet.
Utan tvivel. Om jag minns rätt så är många av de invandrade från Sovjetunionen eller Ryssland ortodoxa och därmed befriade från militärtjänst, vilket har väckt mycket ont blod.
Puerto Rico skulle ju kunna bli en delstat. Annekterat av USA sedan 1898.
Eftersom Marviken var på tapeten: Om ni inte läst den boken än, så rekommendar jag den varmt (för er som gillar technothrillers)
Ja den är verkligen lite av en favorit; inser att det var ett tag sen jag läste den så kanske läge att lägga till den på listan inför semestern.
Det känns också som att den skulle kunna bli en storslagen TV-serie om det inte vore för att det skulle kräva enorm budget. Att frigöra internationellt kapital genom att flytta handlingen skulle förstöra centrala delar av intrigen enligt min mening så det känns inte som ett alternativ heller. Fast det är klart – med animering och AI kanske det skulle kunna lösa sig.
Från di.se
Nya rekryter kommer att kunna bli av med sina skulder, lovar Rysslands president Vladimir Putin i en ny insats för att locka fler att kriga i Ukraina.
Nu ska ryssar som undertecknar armékontrakt – samt deras makar – bli berättigade till skuldlättnader på upp till 10 miljoner rubel, motsvarande närmare 1,3 miljoner svenska kronor.
Dör man blir man onekligen av med sina skulder.
Fast dödsboet blir det inte nödvändigtvis om där finns utmätningsbara tillgångar…
Läste att USAs armé har krav på minst 80 i IQ (och max 10% i spannet 81-85 i IQ), lärdomar dragna från Vietnamkriget var att låg-IQ dog som flugor, relativt sett (3 ggr överdödlighet).
Jag misstänker att Ryssland läst samma rapporter, och tagit samma beslut, fast tvärt om.
Bergman har en bra bok om konsten att döda och hans tillhörande föreläsningar. Man klarar både jobbet och psyket bättre som krigare ju högre intelligens man har. Intelligentare får inte PTSD lika lätt utan kan abstrahera.
Sverige gör alltså rätt nu när 8-10% av årskillarnas elit tar ut till värnplikt istället för att alla ska göra det.
Den där begränsningen beror väl snarare på att vi inte klarar att utbilda fler. Och redan på min tid satte man bara de mest psykiskt stabila på t ex massgravtjänst just på grund av orsakerna du nämner. Man sätter naturligtvis de lägst presterande på enklare tjänster.
Det är inte så många lågpresterare idag längre.
Upplägget för Ivan är det samma, en nästan säker död för ekonomisk vinning. Skillanden är att man inte kan betala upfront, utan istället gör det genom skuldavskrivning (= bortfall av framtida intäkter).
https://www.dagensarena.se/innehall/arbetskraftsinvandring-27-yrken-far-sankt-lonekrav/
“Det nya lönekravet motsvarar en lön på 90 procent av medianinkomsten i Sverige, det vill säga knappt 33 400 kronor i månaden. För de yrken som nu får ett undantag för lönekravet gäller istället att de ska tjäna 75 procent av medianlönen.
Bland de 27 yrken som undantas från det höjda lönekravet finns vissa ingenjörer, flera kategorier av undersköterskor, flera yrken inom jord- och skogsbruk, slaktare och flera grupper av tekniker inom it.
Yrkena som får undantag bygger på en analys av vilka yrken där det råder brist på arbetskraft, och där bristen inte bedöms minska inom nära förestående tid.”
Utan att ha läst igenom lagförslaget låter det ju som en bra idé att göra det för en del yrken som till exempel säsongsarbete. Man verkar fortfarande inte lätta det för bärplockare dock så där försvinner väl majoriteten snart.
Just med kategorin bärplockare slog regeringen onekligen knut på sig själv förra veckan, när man gav undantag för jordgubbsplockning i plantering, men inte för blåbär/lingon i skogen. Jag har svårt att se någon skillnad i sak.
Det ena är skörd och det andra är stöld.
Då tänker jag på alla bärplockare som överutnyttjar allemansrätten och säljer bären.
Lite illavarslande att Erdoğan försöker krossa oppositionen nu.