Börerna går blandat i de asiatiska tidszonerna under tisdagsmorgonen. Sverige hade sitt lägsta bostadsbyggande av flerbostadshus sedan 2015 och för villor sedan 1999 under förra året. De europeiska oljejättarna BP, Shell och Total har gjort stora vinster på ca 44 miljarder SEK på sin trading med anledning av Operation Epstein Fury.

Stockholmsbörsen steg igår med +0.19% för OMXS30 och +0.36% för breda OMXSPI som allt mer går bättre än storbolagen, men har mycket att ta igen. Storbolagsindex är upp +6.82% i år och OMXSPI +3.06%, och på ett år är siffrorna +25.74% respektive +14.85%.
Dollarn står i 9:25 SEK och euron i 10:87 SEK. Guldet hittas på 1 399:- SEK per gram.
I USA gick S&P-500 +0.19% och Nasdaq 100 +0.29%. Bäst inom FANANGST gick Tesla med +3.89% och sämst gick Google med -3.03%.
Borta i de asiatiska tidszonerna är det blandade skurar under morgonen. ASX 200 går -0.43% och hang Seng +0.21%. KOSPI är just nu -2.82% och slår alltså inte börsrekord för en gångs skull. Nikkei 225 går +0.54% och Straits Times -0.10%.

Bostadsbyggandet i Sverige var förra året det lägsta sedan 1999 för villor och sedan 2015 för flerbostadshus. Villabranschen verkar helt enkelt aldrig återhämta sig till fornstora dagar, trots avskaffad fastihgetsskatt och bostadsbubblans räntor.
Det färdigställdes endast 5 567 villor förra året mot 12 760 toppåret 2022, som dock är ingenting mot topparna på 28 685 år 1991 eller 47 057 under miljonprogrammets utrullande av villamattor 1975. Även om majoriteten av svenskarna bor i villor – på grund av att barnfamiljer oftare bor i villor – och villan anses vara drömtillvaron, så byggs det helt enkelt inte. Kanske för successionsmarknaden är så pass stor i takt med att boomers som hållit fast vid fillan de byggde på 1970-talet nu börjar dö av. Eller så säger man en sak och köper sedan en lägenhet.
Flerbostadshusens färdigställda lägenheter rasade till 25 792 eller mer än en halvering mot toppåret 2023 med 53 383 lägenheter, vilket är mer än 38 201 under bostadsbubblans 1991 men inte når 77 578 från miljonprogrammets toppår 1968.
Nu är det väl inte världens rusning efter nybyggt heller, och nya hyresrätter får marknadsbaserade presumtionshyror och är därmed dyrare att bosätta sig i än en bostadsrätt, vilket iofs är som det ska vara. Köper man ett klubbmedlemskap i en BRF så tar man en risk och det ska också leda till billigare boende än den riskfria hyresrätten.
Villabranschen har iaf tillväxtpotential om man vill uttrycka sig snällt men har också nedsida till 1996 års 3 726 byggda villor. Förvisso med lägre befolkning än idag i landet.
Nu behövs det iofs inte så mycket nybyggnationer av bostäder längre, eftersom rådande politik både från Tidölaget och Socialdemokraterna är att invandrare ska samlas ihop, koncentreras till läger (“Migrationsverkets förvar”) och sedan inte längre behöva svenska bostäder om de överlever och bara utvisas. Särskilt inte om de har jobb och bidrar, utan då ska det prioriteras att de sparkas ut är bägge blocken överens om, liksom att ungdomar som växt upp i Sverige och bara talar svenska ska koncentreras till läger och sedan ut ur landet när de fyllt 18 år, så några nya förstagångsboenden behövs inte heller när dessa som Sverige lagt miljoner på att utbilda i skola och gymnasium inte ska få nå svensk arbetsmarknad.

Financial Times summerar de tre europeiska oljejättarna BP, Shell och Totals tradingvinster på Operation Epstein Fury till 44 miljarder kronor. Detta alltså enbart jättarna. Sedan finns det många småfirmor.
Nu är det dock så att någons vinst är en annans förlust och i fallet oljeterminer så handlar det i slutändan om en konsument som får ta notan utan att ha någon att skicka vidare den till. Vilket iofs gäller allt. I slutändan är det alltid en konsument eller skattebetalare som betalar, t ex vid populistiskt införande av bankskatter som att de skulle tas ur bank-VD:arnas bonusar och inte föras vidare som höjda avgifter och räntor till kunderna. Vänstern är för gulliga i sin naivism.
68 kommentarer
Att det byggs för lite kan ju helt enkelt bero på att priset för att bygga en ny villa är för dyrt i förhållande till begagnatmarknaden?
Det som är för dyrt är adressen, dvs fastigheten. Plus förstås att vi inte kör villamattor med identiska villor längre, utan nu ska alla villor vara unika snöflingor.
Flera faktorer som spelar in IMHO.
Driftkostnaderna för en enfamiljsbostad är höga efter kostnadsökningen som varit. Och man är helt enkelt uppmärksam på risken för en elräkning på 30.000
Folk är fortfarande brända av räntorna. Man är medvetena om att 4,5% ränta inte är omöjligt
Bankerna är dessutom rätt restriktiva med utlåning och barn och fordon drar ner utrymmet till lån rätt ordentligt.
Villor i lantligt läge har varit upp som en sol och ner som en pannakaka pga minskad möjlighet att jobba hemifrån för de flesta. Så livspusslet kräver villa relativt centralt. Eller lägenhet.
Iaf här ute, 35 minuter från centrala Sthlm är det generellt de med utflyttade barn som köper.
Och villorna mer centralt är för dyra för att omsättas till högre pris än vad ägarna är beredda att betala för att bo kvar.
Nyproduktionen här ute är för dyr mot marknadsvärdet.
En tomt på en miljon (ja jag bor på landet). Sen markberedning för en miljon, vatten, avlopp och el för en halv miljon. Kataloghus för två miljoner (minst). Sen finplanering och planteringar en kvarts miljon. Tillkommer altan, friggebod, garage och annat.
Då får man en begagnad bostad betydligt billigare och med charmigt med uppvuxen tomt och ej kataloghus.
Samtidigt ska man inse att det kommer komma ut en stor andel småhus nu när ägarna blir för gamla. Jag tror is i magen kommer löna sig för köparna.
Och är inte alls säker på att jag gjort så bra affär med min fastighet. Utöver att jag älskar huset och vill bo här tills jag blir gammal.
LTDR; Håller med Flying delvist
Att det byggs fler lägenheter än villor beror i många fall på att kommunerna prioriterar antalet bostäder mer än vad månniskor efterfrågar. I tex Stockholm är politiker och tjänstemän i kommunen helt fokuserade på antalet bostäder. Inget annat är viktigt, inte hur männsikor vill bo (villa eller inte) eller hur det påverkar området det byggs i.
Låter som Linköping, bostäder är det viktiga inte vad och var.
Nja, jag tycker nog att det gjorts påtagliga framsteg med att utveckla och förtäta innerstaden i Linköping, även om det fortfarande är lite ängsligt med att bygga på höjden. Norra Vasastaden t ex är ett område som verkligen ger mig en positiv känsla av modern, mellanstor stad.
Å andra sidan skulle jag säga att marknadshyran som nyproduktionen ger är indikativ.
Jag vet om personer som nu kan bo relativt centralt och nytt trots 2-3 år i bostadskö.
Det kostar bara därefter.
För dem har det gett stora fördelar att kunna få ett boende.
De långa köerna och låga hyrorna i attraktiva lägena i främst sthlm gynnar bara en grupp. De som är inne i systemet.
För ett par veckor sen var det någon som kommenterade att det var svårt/omöjligt att lägga beställningar på nya företags-laptops med leverans efter maj/juni. Orsaken var att Kina hade börjat strypa leveranser av elektronik för att säkra hemmarknaden. Hur ser det ut idag, är det fortfarande så ?
Företags-laptops. Verkar som någon sitter med kassa avtal med Vissolit eller ngn sådan inkompetens som gjort bort sig.
Inte hela sanningen. Vissa märken har gjirtnbort sig på minnessidan, så laptops i stora mängder finns inte med 16 o 32gb ram.
Enstaka hit o dit till mindre företag är möjligt.
Laptoptillverkarna har ju även rationaliserat bort typ användbara grejer som USBs (plural) så man kan bara ha 1 sak inkopplqt i USB, t.ex en Yubikey.
Med fantasin så löser man det. Men inget som HR kommunikatören löser utan att ringa it-supporten
32 gram-bit? 😜
Anledningen är att det fanns tre större tillverkare och en av dem har lagt ner sin produktion av RAM och satsar istället på AI eftersom det ska ge mer pengar till aktieägarna. Följden är brist och höga priser.
Precis.
Nu är priserna så höga att nya fabriker startas upp men de har en uppstartstid på 1-2 år. Minst
Och existerande komponenttillverkare har tidigare haft brutalt låga marginaler så de passar på nu när de är en efterfrågechock
Det är fortfarande problem med skyhöga priser på RAM, ibland kallat RAMaggedon. Anledningen sägs vara att AI slukar mycket till sina datacenter och det är mer lönsamt att sälja dit i stället för till gnälliga datortillverkare som inte vill betala vad det kostar. Därav bristen på datorer.
Det pratas för lite om vad heliumbristen pga Epstein Fury innebär för _all_ halvledartillverkning.
Många sitter med bra avtal med Dell och HP.
Dessa har valt att sluta leverera vissa modeller pga “komponentbrist”.
Vilket främst innebär att man inte vill sälja dem till de priserna som överenskommits.
Minnen och lagring har 4-5 dubblats i pris pga AI hajpen.
Konstigt nog kan man köpa andra modeller till väsentligt högre pris.
Det här är INTE pga nån brist på grund av nått krig (Vissa här vill skylla allt på orangehuvudet….) utan en befintlig komponentbrist som förvärrats.
Jag jobbar i en bransch med enorma komponentflöden och vi har inga problem med leveranser överhuvudtaget. Utöver att vissa delar blir dyrare.
Datorkomponentutmaningarna är ett efterfrågeproblem. (för hög)
Anekdotiskt så har nybyggda BR faktiskt varit lite dyrare än nybyggda HR här i byn. Mest beroendet på att det färdigställdes en hel del när räntorna var höga. Samma sak vid ombildningar där de tuffare reglerna (riktlinjerna? ) för godkännande av den ekonomiska planen har gjort att de mest pårökta BR projekten fått mer realistiska avgiftsnivåer redan från början.
Och naturligtvis för att de större hyresvärdarna är betydligt bättre på att köpa bostadsbyggnader billigt och bra med gigantiska förhandlingsmuskler (kanske inte jämfört med HSB/Riksbyggen, men sen finns det många glada amatörer i kön).
HR-männschor bor i hyresrätt?
Hur ser kötiden ut då?
Om det är billigare med HR borde ju ingen bo i BR.
Om det nu inte var för att. Tadaaaa. Det inte finns tillräckligt många HR.
Det byggs fortfarande fler HR än BR.
Och det var som sagt var anekdotiskt.
Den stora mängden villor som byggdes under 70-talet skedde med subventioner, tex garanterat fast ränta för bostadslånet. Inget konstigt i sig, vill man öka bostadsbyggandet kan det få kosta.
Ah, Vi-Måste-Bli-Fler-För-Att-Kunna-Betala-Kostnaderna-doktrinen, så man sedan klagar över vattenbrist, brist på skolor, förskolor och igenkorkad trafik och upptäcker att kostnaden för en kommun är linjär till antalet invånare och att man inte tjänar något på att bli fler.
Nej, jag tycker inte det finns ett självändamål med att bli fler. Men om vi nu ändå har en befolkning som ökar, oavsett orsak, så är det rimligt att alla får bra bostäder. Och då har jag själv inget problem med att staten exempelvis garanterar en låg ränta. Eller står för initiala kostnader för va- och elinfrastruktur, eller något annat.
“Staten står för” betyder att du som skattebetalare betalar ändå. Det fick svenskarna göra under 90-talskrisen och har betalat på sedan dess i form av “det var bättre förr när vi slapp betala”.
I viss mån betalar jag ändå, för när staten står för kostnaden så fördelas den över hela skattebasen. Vilket innebär att de boende inte nödvändigtvis betalar hela kostnaden för boendet. Och det tycker jag är helt ok, men där verkar vi tycka olika.
Sen har vi en helt annan diskussion om hur otroligt mycket större möjligheter staten har att finansiera saker som den tycker är viktigt, speciellt i ett land som Sverige med egen riksbank. Det enklaste är att medvetet gå med underskott på nationell nivå och låta tillväxten äta upp underskottet.
Fast eftersom t ex företag betalar skatt så betalar du det via högre priser på annat du köper, och det offentliga betalar via sämre samhällsservice i övrigt osv, svagare valuta och därmed högre priser på allt importerat mm.
TANSTAAFL*
*obskyr popkulturell referens
På samma sätt som att de lätt infantila tror att bankskatterna betalas av nån magisk person som inte är en kund.
När det i själva verket är kunderna som kommer betala.
Var väl nån VD som sa “kommer det en bankskatt höjer vi bara boräntorna”
Men ökar den verkligen? Särskilt regionalt minskar den ju tvärtom, men politiker vill ändå bygga mer. Bostadsbristen heter det, men samtidigt är det motigt att sälja bostäder och särskilt då nya.
Sverige har ju också skattat ihjäl sina invånare så det enda sättet för många att ha råd med en bostad är höga lån, och börjar man slå i taket där finns helt enkelt inte efterfrågan. Arbetslösheten är också fast på en hög nivå.
Det är inte höga skatter som gör att huspriser är höga. Ökad disponibel inkomst höjer bostadspriserna.
Blir vi fattigare pga ökad skatt kommer huspriserna sjunka, förmodligen.
@Matt Är inte stor del av kostnaden med att bygga hus i Sverige direkta och indirekta skatter och avgifter?
Cirka halva kostnaden med att bygga är ju arbetet och det beskattas ju till 50% sedan tillkommer moms på det hela.
@ELBOW Arbete är väl mer skatt än 50% av kostnaden, men det är inte poängen. Priset på en nybyggd villa har legat på strax över vad den sedan värderas till.
Villapriserna har gått upp långt snabbare än inflationen och av en (o)lycklig slump har även kostnaden för att bygga hus gått upp lika mycket.
Detta beror på hur mycket vi är kapabla/villiga att betala för boendet, eftersom byggarna är villiga att ta precis så mycket betalt som vi är villiga att betala.
Tror du har rätt att ny villa är lite lyxkonsumtion istället för en ren investering. Tittade runt lite och kunde bygga en hyffsad villa på 140kvm för 3 miljoner, sedan tillkommer ju tomten på 1-2 miljoner. Hade jag köpt ett liknande hus från miljonprogrammet hade jag nog betalat 500′ mindre så blir en ganska hög premium.
Det som har en viss logik är när “det allmänna” bygger kontracykliskt. Då kan de utnyttja sina (eventuella) ekonomiska muskler och bygga när det är billigt (en hyresvärd bygger ju med, typ, 100-års perspektiv).
Problemet är när prognoserna skiter sig och bostäderna inte går att hyra ut. Då blir det lätt socialtjänstens budget som får stå för hyrorna samtidigt som området förslummas.
Problemet är när man tror att det allmänna besitter nån superkompetens idag…..
Vi blir ju dessutom inte fler längre, mänskligheten krymper över i stort sett hela världen och så även i Sverige. År 2024 föddes 1,43 barn per kvinna i Sverige, vilket är den lägsta noteringen sedan mätningarna började 1751.
Öh, vi blir visst fler. Man blir inte per automatik färre bara för att det föds färre än 2.1 barn per kvinna.
Det föddes fler i Sverige än det dog förra året. Man måste förstå statistik man citerar, inte bara rabbla siffror utan förståelse.
Kan du förklara det där? Ja på kort sikt gör ökad medellivslängd att vi faktiskt kan bli fler men på lång sikt blir det svårt att ersätta en styck man och en styck kvinna med mindre än 2.1 barn utan att befolkningen minskar. Oaktat då invandring.
Precis – svårt att se hur vi, på sikt, inte blir färre om det föds färre än 2,1 barn per kvinna.
Blev så irriterad att jag skrev en separat artikel här https://cornucopia.se/2026/05/det-foddes-fortfarande-fler-an-dog-i-sverige-forra-aret/
Börjar väl bubbla fakta om att det i mångt och mycket handlar om justering av ålder för barnafödandet.
Att yngre väntar med barn tills man pluggat klart, fått fart på yrkeslivet och ett stabilt boende
Inte att yngre inte vill ha barn (Media lyckas alltid hitta de som är ickerepresentativa).
Tvärtom ser jag att nästan alla unga jag pratar med längtar efter kärnfamilj med partner och barn. Bara inte när de är 20.
Det stämmer att Sveriges befolkning fortfarande kan öka trots att födelsetalet ligger under 2,1 barn per kvinna. Men det betyder inte att min poäng var fel.
1,43 barn per kvinna är långt under den nivå som krävs för att en befolkning ska reproducera sig själv på sikt utan invandring. Det är därför SCB och demografer beskriver utvecklingen som historiskt låg.
Att det fortfarande föds fler än det dör just nu säger mest något om befolkningens åldersstruktur idag, inte om den långsiktiga trenden. Sverige har fortfarande stora generationer i barnafödande ålder. När de generationerna blir äldre och de mindre generationerna ska ta över, då märks effekten tydligare.
Så, ja, befolkningen kan fortfarande öka kortsiktigt. Nej, ett födelsetal på 1,43 är inte långsiktigt hållbart om man vill undvika befolkningsminskning utan invandring.
Det ena motsäger inte det andra.
“Rätt skall vara rätt”
Vi blir fler (invandring/utvandring exluderad).
MEN, fertilitetstrenden på 1,43 är ju en bra bit under reproduktionstalet 2,1 som är vad man räknar på för att hålla befolkningsmängden över tid, dvs befolkningsmomentum ät fortfarande positiv men kommer bli negativ över tid (>30 år framåt…), allt beroende på hur demografin ser ut…
“allt beroende på hur demografin ser ut”. Ja. 1.43 är en idiotsiffra om man inte tittar på demografin.
Den siste keynesianen är uppenbarligen inte född än.
Död än?
Träffande text gällande Sveriges dysfunktionella migrationspolitik. Man blir förbannad när ,man tänker på hur många välintegrerade och hårt arbetande människor (inte sällan med eftertraktad/ovanlig kompetens) har utvisats genom åren.
Parallellt med det har personer som är direkta hot mot vårt samhälle fått stanna.
Bakom tidningsrubriker om skötsamma individer som utvisas döljer sig inte sällan ett eller ett par årtionden kantade av nekade uppehållstillstånd och flertalet utvisningsbeslut.
Jag tycker i grund och botten inte att man ska utvisa skötsamma och produktiva individer, men jag tycker inte heller att man ska sätta rättssäkerheten ur spel genom att belöna människor som lyckats krångla sig undan ett verkställande tillräckligt länge och åsamkat migrationsdomstolen och andra myndigheter miljontals kronor i kostnader under tiden.
Så kallade “tonårsutvisningar” som handlar om unga vuxna som hamnat i kläm p.g.a. föräldrarnas försummelse är solklart skit enligt mig, men Tidösidan verkar öppna för en förändring: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-erfar-tidopartierna-pausar-tonarsutvisningarna
Begreppet “tonårsutvisningar” gör att folk tror att det är 13-åringar som utvisas, när det istället är (unga) vuxna det handlar om.
MEN det är såklart diskutabelt att utvisa personer som klarat av gymnasiet och står i begrepp att arbeta eller fortsätta på en högre utbildning (givet att man anammat svenska värderingar i övrigt).
Det är INTE de skötsamma och arbetande som är problemet – det är den svenska oförmågan att hantera personer som kommit hit helt utan avsikt att göra sig till en del av det svenska samhällsbygget.
Är ju världens stora problem generellt. Det är inget land som klarar av att utvisa alla som får avslag.
Då ingen normal människa vill stoppa in vanliga människor i läger så blir det så att man kan hålla sig gömd och söka nya vägar att få stanna.
Normalt funtad ser man det mänskliga i det hela. Att man vill bygga ett liv nånannanstanns.
Rent juridiskt är det ju tveksamt om man vill låta folk stanna som inte bidragit till en rättssäker prövning till att börja med.
Men normala människor vet ju att människor som enbart hänvisar till lagar och förordningar sällan besitter den högt uppskattade egenskapen medmänsklighet.
Rättssäkerhet och medmänsklighet står inte sällan i konflikt med varandra. Vi kan antingen välja att vara rättssäkert omänskliga och tillämpa lagar förutsägbart och lika för alla, eller vara rättsosäkert medmänskliga och köra med godtycke som varierar kraftigt beroende på oförutsägbara parametrar som t.ex. vem som handlägger eller dömer i ärendet, hur mycket uppmärksamhet fallet får i media, etc.
Själv väljer jag det förstnämnda, med tillägget att jag så klart anser att lagar bör ändras eller förtydligas om man upptäcker att de gör mer skada än nytta.
Jag blir fundersam på varför ungdomarna inte får uppehållstillstånd om de nu har anknytning, språk, arbete, föräldrar, utbildning.
Öh, anledningen kallas “SD”.
… och M, KD, L och S.
M, KD, L och S vill få vara med och bestämma, och då måste man vilja koncentrera utlänningar till läger för hantering eftersom SD bestämmer allt i svensk politik numera.
Shell BP o Total omsätter 6000 miljarder SEK.
FT lyckas bryta ut 7 promille av detta, designera det som ett överskott från specifik maknads spekulation och påvisa kuasialitet? Ekonomijournalister är halvledare.
Halvgudar, satan må ta Androids ai baserade ordgissande.
Det är brist på halvledare sägs det. Utom inom politiken.
Halvledare vore ett lyft. Nu är det mest motstånd och ackumulatorer.
En halv spalt på ledarsidan?
Nu är det ju borrfartyg på bilden och inte borriggar, men vem är jag att påpeka..?
Sedan kan man ju undra hur attraktivt det är att spendera 10-15-20 av sina hårt beskattade miljoner på en villa om sossarna med en axelryckning beslutar att halvera värdet över en natt genom att förstöra lugna, luftiga, trygga områden genom skattefinansierad aktivism likt det som pågår i exvis i Hovås eller Örgryte i Göteborg.
I Örgryte är en hel del bebyggelse till och med K- eller Q-märkt på grund av den unika och ovanliga bebyggelsen…
Klart alla skall ha det lika dåligt. Ingen skall kunna jobba hårt och köpa sig frihet eller välstånd i vänsterns Sverige.
Vi som bor på landet vet att enda sättet att behålla sin utsikt är att äga granntomten.
Dvs. Det finns många i Sverige som tror sig vara rika när de egentligen inte är det 😉
Därför man ska äga en gård.
Eller sjötomt.
Eller både och.
Problemet är väl också att man inte får köpa mark hur man vill.
Talade med en markägare i Örebro i vintras och han säger att kommunen i princip agerar som en maffia. Vill han som privatperson sälja mark till en entreprenör att bygga bostäder så förhindrar ofta kommunen det och ursäktar det med VA eller liknande, samtidigt som de gärna vill köpa marken på reapris från privatpersonen för att sedan sälja vidare dyrare och ge byggtillstånd.
Marken ligger ju i angränsning till stort villaområde också, tror han försökt att sälja i en längre period nu utan att få det. Samtidigt köpte kommunen upp ett hus med stor hästhage i närheten, årets stora fråga om allt plötsligt löser sig när de är dem som vill bygga i samma område.
Anekdotiskt kan jag ju tillföra att jag numera aldrig skulle flytta in i nybyggt.
Har nyligen bott i nybyggd lägenhet där avloppssystemet var felbyggt så efter några månader började grannarnas spolningar komma upp i vår dusch i stället för ut i avloppet. Tog över ett halvår för byggbolaget att fixa så vi slapp oväntat besök. Fler fel följde efter det bottennappet.
Så efter 3 år flyttade vi till nybyggt radhus i stället.
Problemen började redan innan vi flyttade in, vattenläckage på båda våningarna så större delen av undervåningen fick göras om efter vattenskada. De hade dragit in skruvar i vattenrören! Väggar det regnade in genom. Brandskydd på vinden som trillade ner. Ytterdörrar som läckte in vatten. Felen tog aldrig slut, så efter 4 år flyttade vi igen. Nu till 70-tals lägenhet och känner oss trygga med att vi aldrig mer kommer flytta in i nybyggt. Byggare i dag kan helt enkelt inte bygga hus!
Så från min synvinkel är det inte alls konstigt att byggandet går ner då ingen vill flytta in i nybyggda hus.
Dags för börsen att ta ett glädjeskutt igen, Donald håller på att avsluta ännu ett krig, det 11:e i ordningen. För att komma med i statistiken behöver landet ifråga (lotten föll på Kuba denna gång, grattis) beskjutas först, men det kan säkert raskt ordnas; det där hangarfartyget utan fungerande toaletter närmar sig rätt zon, och det frustrerade manskapet skulle säkert kunna övertygas att invadera ett nytt land på hemvägen.
Imponerande med denna rationalisering av processen, han gör alltså Tacon redan nu, innan anfallet. Det sistnämnda kan eventuellt bero på att han faktiskt glömt att de inte anfallit ännu, men det är ändå en väsentlig produktivitetsökning.
Fredsfursten!