Ryssland genomförde en stor terrorbombning mot Ukraina i natt medöver 200 drönarrobotar efter att den så kallade vapenvilan som Ryssland brutit mot uppåt 30 000 gånger var över.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Ryssland bombade Ukraina med 216 drönarrobotar i natt efter att den så kallade vapenvilan som Ryssland redan brutit mot uppåt 30 000 gånger var över på pappret. Ukrainas flygvapen konstaterar att av 216 drönarrobotar nedkämpades 192 stycken inklusive skenmål. 25 drönarrobotar träffade tio platser.
President Zelenskyj kallar vapenvilan för “tystnad” i referens till att den var till för att inget skulle störa Putins parad på Europadagen i lördags och skriver på sin officiella Facebook:
“Russia itself chose to end the partial silence that had lasted for several days. Overnight, more than 200 attack drones were launched against Ukraine. Aerial bombs were used again on the front – more than 80 of them, and over 30 air strikes were recorded. Attack drones were shot down in the Dnipro, Zhytomyr, Mykolaiv, Sumy, Kharkiv, and Chernihiv regions, as well as in Kyiv and the region. Energy facilities, apartment buildings, and a kindergarten were damaged, and there was also a strike on an ordinary civilian locomotive on the railway… People have been reported injured as a result of these strikes. And, unfortunately, there are fatalities. My condolences to the family and loved ones.
We have said that we will respond in kind to all Russian steps. Russia must end this war, and it is Russia that must take the step toward a real, lasting ceasefire. Until that happens, sanctions against Moscow are necessary and must remain in place and be strengthened. It is important that there be no easing of pressure and that partners do not stand aside, but continue working together for security, justice, and a reliable peace.”
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
09:28 Civilsamhälle och näringsliv i samarbete. Blågula Bilen hjälper Apotea med att leverera deras akutryggsäckar, som numera är av en efterfrågad mindre modell för ökad rörlighet och enklare att få plats med i fordon.
KOMMENTAR
Allt stöd till Ukraina behövs oavsett om det är ifrån det offentliga som statligt, regionalt eller kommunalt, från näringslivet eller från civilsamhällets organisationer.
Civilsamhälle är allt som inte är företag eller det offentliga. Kyrkor, idrottsföreningar, bostadsrättsföreningar, frivilligorganisationer och schackklubbar är alla delar av civilsamhället. Civilsamhället är ofta snabbast på att agera och kostnadseffektivast, då det bygger på frivillighet, men musklerna är förstås störst hos det offentliga.
I fallet Rysslands fullskaliga invasion mot Ukraina var det offentliga ovanligt snabba på att reagera, även om medlen och volymerna initialt var små tills man kartlagt sina möjligheter. Civilsamhället struntade i sådant, organiserade sig och körde på, och har gjort det sedan dess, och visar vilken styrka det finns i det gemensamma och frivillighet.
Eget personligt engageman är också bra för motståndsviljan och det psykologiska försvaret, kontra att bara betala en hundralapp i autogiro per månad eller betala skatt, även om det också bidrar. Ukraina fångade upp detta vid invasionens start genom att dela ut vapen till frivilliga, eller om det så var det som fanns spadar för att gräva värn, samt uppmuntrade alla civilsamhällets initiativ oavsett om de sedan kom till nytta eller ej. Man ska inte avvisa de som vill hjälpa till vid kris även om det kan behövas riktning och styrning.
För övrigt fick Ukraina efter slaget om Kyjiv tillbaka fler vapen än man delade ut när man började med dokumentation och sådana detaljer, och begärde in vapnen igen. Anledningen var stupade och tillfångatagna ryssars vapen. Påståenden om läckor av vapen till Väst från kriget i Ukraina har inga belägg och är rysk desinformation för att få svenskar och Väst att vilja låta Ukraina ockuperas och deras kvinnor, män och barn våldtas, torteras och mördas.
Gällande stödet till Ukraina kunde man önska att fler av civilsamhällets organisationer kan delvis få statlig finansiering, även om det förekommer som t ex vissa av Operation Aids projekt. Alla är organisationer förstås inte lämpade av olika anledningar och det finns faktiskt ett självändamål i att vara helt frivilligt finansierad. Att en del kommuner, regioner eller myndigheter ger bort viss gammal utrustning till organsiationerna för leverans eller säljer dem til ett underpris kanske är en bra kompromiss.
09:40 Under gårdagen använde Ryssland 8 246 FPV-drönare, sköt 2 416 artillerigranater och -raketer och genomförde 174 markanfall under den påstådda vapenvilan summerar Ukrainas generalstab.
10:07 Ukraina har integrerat Palantir i sin analys och planering av bombningar mot ryska mål. Man kan ha väldigt många åsikter om lämpligheten att släppa in fascisten och antidemokraten Peter Thiels programvara i det ukrainska försvarets system och data, men Ukraina fokuserar på seger i det här läget och vi får hoppas att det inte blir läckage.
Även Baltic Sea Diving Resource är skeptisk på sikt. Svenska Polismyndigheten använder också Palantir, och är det något som är ett säkerhetshot så är det att släppa in amerikansk programvara i en närmast gudomlig allvetande och allsmäktig position och ge det interna hemliga data. Särskilt med tanke på vem grundaren och ägaren Thiel är. Integritetshotet och det antidemokratiska hotet från Palantir får Teslas uppkopplade bilkameror att framstå som en mild västanfläkt.

10:20 Ryska förluster igår blev svåra 1 020 man, mycket svåra 145 transportfordon, massiva 72 artilleripjäser och två ovanliga salvpjäser samt ett särskilt system, två krypare, samt låga fyra pansarfordon varav två stridsvagnar.
12:08 Den ryska gunrunnern Ursa MAjor, som sänktes i Medelhavet av Ukraina 2024, kan burit kärnreaktorer avsedda för nordkoreanska atomubåtar, och som kan varit tankade med bränsle rapporterar CNN.
Sedan dess har det framkommit att Ukraina har baser i Libyen, varifrån man kan angripa rysk sjöfart i Medelhavet.
För övrigt skulle det vara långt ifrån den första ryska kärnreaktorn på havets botten. Sovjetunionen och Ryssland brukade och brukar dumpa sina fartygsreaktorer i havet när de är förbrukade. Vattnet absorberar och späder ut strålningen. Trots allt kom uranet en gång från naturen till att börja med och total mängd strålning ökar inte.
13:03 Bland det som terrorbombades av Ryssland i natt fanns ett bostadshus i Kyjiv skriver Kyiv Independent.
13:19 Ukraina uppges ha bombat mål i Tjeljabinsk i södra Ural igen, centret för rysk kärnvapenindustri och mycket annat krigsindustri.
13:22 Ukrainska posten Nova Poshta bygger nya logistikcenter mitt under brinnande krig och har färdigställt nya i Vinnytssia och Poltava, samt planerar att bygga elva till i år. Man har idag elva center, så det handlar om en dubbling. Bolaget ska ökat sin omsättning med 27% första kvartalet.
13:32 Ett passagerartåg bombades av Ryssland i Tjerkasy och 40 passagerare fick evakueras från branden.

17:15 Skicka vidare till Ukraina hjälper nu en enhet de hjälpt tidigare, som behöver sätta upp ett militärsjukhus efter att ha blivit omgrupperade till ett nytt frontavsnitt. Se information ovan om hur ni stöder eller läs mer på länken. Det handlar om inköp av flergångsartiklar som patientkläder och sängkläder.
Militärsjukhusen är stegen efter stabiliseringspunkterna och eventuell operation, där man hamnar innan man antingen återvänder till sina förband eller går vidare bakåt för rehabilitering och eventuellt avmönstring för de svåraste skadorna. Exempelvis kan man ligga några dagar på militärsjukhus vid de så vanliga hjärnskakningarna av tryckvågor från granater eller bomber, innan man återvänder till sin enhet.
17:22 Jättesist på bollen, men ryske generallöjtnanten Leonov, som var chef för Ryska Federationens luftförsvar (luftvärn) trillade för två månader sedan ut genom ett fönster i Moskva.

17:32 Skuggflottans prejade CAFFA har förts i hamn på beslut av Polismyndigheten rapporterade polisen i ett pressmeddelande igår och besättningen kommer hanteras av gränspolisen. Det ska nu vara i beslag tills domstolsprocessen är färdig.
Det prejade tankfartyget SEA OWL I ligger kvar på redden.
KOMMENTAR
Förmodligen skickar man hem besättningen och fartyget hålls kvar utan besättning, vilket inte är möjligt på redden utanför Trelleborg. Fartyget är rimligtvis inte sjövärdigt eftersom det är falskflaggat och det därmed inte finns någon flaggstat som tar ansvar för sjösäkerheten ombord.
18:05 Reportage om kidnappade ukrainska barn som bland annat blev tillsagda av den för folkrättsbrott efterlysta ansvarige ryska kvinnan som ansvarar för kidnappningarna att:
“”She told us (Ukrainian children abducted by Russia) that we are Russian children, that Russia will win, that Russia is the best country ever, and that we would have more opportunities there than in Ukraine,” she said.
“There will be no Ukraine soon,” Lvova-Belova told the Ukrainian children, according to Chvylova.”
20 750 ukrainska barn har identifierats som kidnappade av Ryssland från ockuperat territorium sedan den fullskaliga invasionens start, men den faktiska siffran bedöms vara avsevärt högre och Ukrainas ombudsman för mänskliga rättigheter tror att det är 150 000 barn medan presidentens kommissionär för barns rättigheter har uppget 200 000 – 300 000 kidnappade ukrainska barn.
KOMMENTAR
Förutom folkrättsbrottet och den etniska rensningen, så är den ryska självbilden intressant.
Ryssland har en BNP per capita och livslängd som ett mindre lyckat afrikanskt land. Inget fel på afrikanska länder på det viset – de går generellt i rätt riktning till skillnad mot Ryssland. Finns andra likheter också, som så kallade bananrepubliker, diktaturer som exporterar oförädlade råvaror (“bananer”) likt i Rysslands fall olja och gas. Man kan som bekant få ut 1000x värdet på gasen och oljan om man likt Sverige använder den för att förädla högvärdig export som t ex fordon eller läkemedel. Nämn ett ryskt läkemdel.
Tror t ex Nigeria på punkt efter punkt är bättre än Ryssland och ett ungefär lika folkrikt land.
Men Ryssland anser sig alltså vara bäst i världen fast de objektivt och mätbart är i bottenskiktet på punkt efter punkt. Problemet är att väldigt många ryssar tror på den propagandan. En del svenskar också, men att en del svenskar tror att Ryssland är ett föredöme har en historik på över 100 år.
Har man en skev självbild kan man likt Ryssland ändå ställa till stora problem för omvärlden även om Nigeria är jämförelsen som land.
260 kommentarer
Oj!
Förvånad jag blev, fast så sent.
Blir givetvis utdelning till nån av de vanliga, BGB el PUU.
🏅
👍
Fck Ptn!
god morgon
Bättre utfall än igår!
Jonas får ett bidrag.
🏅
👍
Heja Ukraina!
Nu får det f-n vara nog!! FCK PTN!
Vredesdonerar!
🏅
👍
https://www.politico.eu/article/europol-investigates-abducted-ukrainian-children-russia-war/
Inside the digital hunt for Ukraine’s missing children
The International Criminal Court has issued arrest warrants for Vladimir Putin and Russia’s children’s rights commissioner over alleged abductions.
May 12, 2026 4:00 am CET
By Alexander Dinger and Philipp Woldin
https://www.theguardian.com/world/2026/may/12/teen-bedroom-art-installation-shines-spotlight-on-ukraines-stolen-children
Teen bedroom art installation shines spotlight on Ukraine’s stolen children
Since the start of the current conflict, more than 20,500 Ukrainian children have been taken by Russia
Jennifer Rankin in Brussels
Tue 12 May 2026 07.00 CEST
Jag saknar redan de dagliga rapporterna om strategisk bombning av ryska industrier. Tusen döda om dagen är en tragedi som rysk ledning inte bryr sig så mycket om men bombandet slår där det gör ont, i plånboken.
Ukraina har hållit vapenvilan.
Jag antar att de under tiden har förberett något riktigt rejält anfall.
Jag kan inte bärja mig!
Perm igen? Ser lovande ut, hellre rökplymer som syns från ISS än FPV videor.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlnwhnoyjs2n
Putler krigar inte längre för att vinna, han krigar för att skjuta upp nederlaget, vilket är hans dödsdom.
En fördel till med det strategiska bombandet, det tar ifrån Putin möjligheten att kriga lika intensivt, till sist kan han bara marchera folk till slakt.
Eftersom allting går åt H-e i Ryssland, och resurserna minskar så är det positivt för de kvarvarande om befolkningen minskar.
Sämre skördar och sjuka djur ger mindre med mat.
Infrastrukturen förfaller ger färre lämpliga bostäder, vägarna och järnvägen klara mindre transporter.
Och så vidare.
Låter som ett mycket krystat resonemang – befolkningsminskning brukar inte ses som något annat än problematiskt. I det här fallet är det dessutom män i produktiv ålder som stryker med ..
En hel del pack i alkoholiserad ålder också.
top tio?
Noop elva om jag har räknat rätt. Jag stödjer Power Up Ukraine!
Slava Ukraini!
🏅
👍
Reportage om ryssar som hoppat av och strider för Ukraina. Om att vara uppväxt i Ryssland och ha en moralisk kompass, och om att det är människor med släkt och familj som Putin skickar att döda och dödas.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mot-de-ryska-desertorerna-nu-strider-de-for-ukraina
Mycket bra. Obligatoriskt att se. Inte för att få en att tro att det finns rättfärdiga ryssar utan för att det finns potential i ryska anti-kremlska styrkor. Gött vore att se dem insatta i Ryssland och dra igång ett inbördeskrig i Ryssland.
Lägger över en sent postad fråga från gårdagstråden här också.
Ämnet är noll rapporterade KAB de senaste dagarna.
Har det ruziska flygvapnet börjat att obstruera sig mot husse?
Sitter nån av er på osint eller rumint i ämnet?
Siffrorna som kom inatt/morse är väl från gårdagen. Då var det vapenvila (ja, jag tycker också att det är otroligt att någon på ryska sidan brydde sig) och de kanske behöver tid för underhåll av planen etc.
Jag antar att skottlossning/aktivitet vid fronten kan initieras på ganska låg befälsnivå men att skicka flygplan måste nog initieras på högre befälsnivå.
Den 19 maj finns det ett evenemang för Ukraina.
Lite sent att anmäla, men anmäler ni er fram till och med torsdag så går det att hantera.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1369723875192176&set=a.463218812509358
Om inte länken fungerar sök på Norrköping Kneippbaden Rotaryklubb på facebook.
Även denna från gårdagstråden.
Skarpskytten 09:15
fast här på tuben, CNN om sänkningen av Ursa Major
https://youtu.be/ftc4PZQlSdw?si=udrz2wRXKtL7fe9x
God morgon-ish, kamrater!
RFU har publicerat en sammanfattning av aktionen i Tjetjenien nyligen:
https://youtu.be/ot3LA8Obxwc
Kortfattad redogörelse, men något mer detaljerad än vad jag redan hört.
*mot tjetjenska styrkor, inte i Tjetjenien *palmefejs*
Jag har blivit tilldelad mer semester än vad jag önskar mig. Jag har lite idéer om vad jag kan göra men jag tänkte bredda min horisont lite. Har ni, här på forumet, förslag på vad jag praktiskt skulle kunna hjälpa Ua med under en vecka i sommar?
Jobba extra i Sverige och skänk lönen till Ua. Ger mest bang for the bucks!
Hej Bengt
Här finns en länk där man kan anmäla sig för att vara med och bygga upp hus till behövande på plats i Ukraina.
https://www.ywamwavesofhope.org/ukraine
Hoppas att Du hittar något som passar Dig.
Tack för input, bägge två 🙂
Tack för ditt engagemang, hur det än blir!
Det där ser mer ut som religiös indoktrinering än husbyggen. Skulle nog välja TJNs förslag.
Evgen Istrebin
A gasoline shortage has begun in Russia, as Kommersant has already reported. Admittedly, the article is worded rather crudely to avoid panic, but the gist is already clear to anyone with an understanding mind.
A shortage of AI-95 gasoline is worsening on the Russian fuel market.
According to market participants, refineries are being forced to reallocate production in favor of the more socially significant AI-92. Meanwhile, demand for AI-95 is growing faster than supply ahead of the summer season, and over-the-counter volumes are being sold at a 10% premium. Even at this price, Kommersant’s sources say, the fuel is difficult to find.
Farsoterna fortsätter att drabba moskvastaten, likt det gamla Egypten. Just nu minst tre pågående och uppmärksammade problem
Evgen Istrebin
Ticks are attacking Russians en masse, Rospotrebnadzor reported. They have already bitten more than 43,000 people. St. Petersburg and the Leningrad Region are among the cities with the highest number of calls. Experts urged people to use repellents, wear protective clothing, and carefully check themselves after outdoor walks.
Wild bees, foot-and-mouth disease, ticks…
Bara 7 farsoter kvar då 😁
Kan man fundera på, kanske färre kvar?
UA-kanaler kallar ofta drönare flr myggor.
Den förstfödde är nog i många fall borta nu.
Floder som blir till blod, Siverskyj Donets, Dnipro mfl. Check på den.
Oljeregnet borde räknas, men bajsfontäner är väl att betrakta som SNAFU.
Södra Rysslands jordbruk har haft problem med vandringsgräshoppor sedan 2023, och blir det en torr sommar så lär det bli samma visa igen.
Är Putin äldsta barn, förstfödd ?
Det gäller att rita tecknet på dörren!
Klara bevis för de ökända biolabben…
Ryssland har en ökande mängd HIV-positiva, speciellt män i 40 års åldern. Kan det vara “kamratuppfostran”
Tillsammans med multiresistent TBC så kanske bästa alternativet är att ta värvning.
Evgen Istrebin
The Russian government is considering banning cryptocurrency mining in all regions of the Central Unified Energy System (UES) due to increasing load on the power grid, Kommersant reports.
Evgen Istrebin
VK has stopped working. The website won’t load
Evgen Istrebin
High prices for Russian Urals crude could help the budget get closer to the planned deficit of 3.8 trillion rubles. For this to happen, Urals must remain above $90 per barrel until the end of the year — Izvestia
Sanktionerna återupptas
💥 Orenburg, the moment of the explosion.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnhzywf432z
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnhzywuq32z
More from Orenburg 💥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnieilykd2z
BAVOVNA in Orenburg 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnhdu63l32z
🦅💥 Orenburg is under attack by drones. One of “Liutyi” UAVs crashed in a residential area, probably due to electronic warfare, – Dnipro Osint
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnjezwzhl2z
🦅 Liutyi UAV maneuvers at very low altitudes in the sky over Orenburg.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnizago6d2z
New from Orenburg 🦅
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnkcipru32z
💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnkcipurt2z
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnkcipvr32z
Chelyabinsk 💥
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnhibunzd2z
Är vi Sverige/EU redo och på banan gällande detta?
🙏🇺🇦 In one day, four wounded were successfully evacuated by ground complexes, – 210th OSH
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnedjascd2z
Vapenvilor är väldigt farliga för Ukraina ☹️
⚠️ Russia completes preparations for massive missile and drone strike — enemy overturns Tu-95MS/160 closer to Ukraine, — monitoring channels .
The strike is planned in the next few days, and the western and central regions of Ukraine may be the targets.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlne3kvm732z
Då får vi hoppas på att planen kan få något explosivt på sig på marken innan de lyfter. Det kanske går att skicka extra många till alla tänkbara platser nu när även hjältarna haft några dagar att samla på sig extra många.
😎 Magyar: SBS birds operate in the enemy’s operational depth.
🔥PRV-16 radar “Nadezhnost”, Donetsk region.
🔥Radar (P-18), Donetsk region.
🔥Fuel and ammunition depot, Donetsk region.
🔥Enemy’s BP and PDD depot, Donetsk city
🔥Enemy’s PTD, Donetsk region.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlncyvrm2l2z
På tal om Magyar (och Magyar): Har de ungerska sanktionerna mot drönarbossen lyfts än?
Ingen aning
Samma, på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ZWMQXY8-6Pw
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God eftermiddag!
Aldrig!
Den rödhåriga apan Krasnov kämpar hårt för sin älskade diktator och mördare
🇺🇸🇺🇦 Lachen: According to intelligence sources, Americans are negotiating with the Russians on a temporary ceasefire between Ukraine and Russia before the fall elections in USA.
The goal is to maintain the level of trust in Trump, who has completely failed his promises regarding Ukraine.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnbjeaicc2z
The Russians are offered to lift a number of sanctions that will save the Russian economy from collapse, but for now they are still only focused on taking the Donetsk region, but at the same time they are actively communicating and hammering out better conditions for such a possible agreement.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnbjeawx22z
📉 The official forecast for Russian GDP growth in 2026 has been reduced from 1.3% to 0.4%, and inflation is expected to rise from 4% to 5.2%, — Russian Deputy Prime Minister said.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnkpiitl32z
Välfriserade siffror, tror att verkligheten visar på sämre siffror än så.
Är jag säker på
Fullständigt ryskt narrativ 😡
Men så är väl Tulsi ansedd som en rysk tillgång, tex Keystone och Anders S kan ha haft detta uppe
🇺🇸🤔🇺🇦 US to investigate bio-labs in Ukraine, – Tulsi Gabbard
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnkdailkl2z
Och jag. 🙂
Konspirationsteorin om “bio-labben” var f.ö. en av de stora propagandanumren från Kreml vid krigsutbrottet. Detta är en ren beställning från Ryssland.
Sovjet var ökänt för sin NBC forskning där Stalin inte drog sig för att använda regimens fiender eller folk i närheten som försökskaniner. Att moderna Ryssland anklagar andra för “biolabb” är god anledning att undersöka vad som gav dem inspirationen, vad har de bevarat och fortsatt utveckla av sovjettidens fanstyg? Putinregimen har skrutit och försökt sprida fruktan genom att radiakförgifta med exotiska radioaktiva ämnen och mörda med udda nervgifter. Det skulle inte förvåna mig om de även har mera användbara biologiska stridsmedel som t.ex. skulle kunna ge normala handikappande eller dödliga sjukdomar genom att t.ex. utlösa autoimmunitet.
En sådan koll vore även bra för den ryska befolkningen så de inte vodkar iväg något smittsamt fanstyg på sig själva och alla andra eller börjar driva maktkamp genom att förgifta mat med något som ger en massa offer. Jag killgissar att västs säkerhetstjänster har försökt undersöka detta grundligt och att det finns en obegränsad budget får de som tar risker med att säkra sådana eländen.
På ‘Nätet numera brukar det ju talas om ~”Everything they accuse others of doing, is because they’re doing it themselves”… (Måste dock erkännas att det inte bara sägs om Ryssland, utan ungefär lika ofta om de amerikanska Republikanerna.)
Den kortare svenska versionen är väl kanske “Efter sig själv känner man andra”.
Jag mindes att det var flera, men hade glömt vilka.
Och du brukar ha bra koll på det där klientelet i staterna 👍👍
Undersöka… De var ju amerikanska enligt ryska propagandan så det är väl enkelt att undersöka 🙂
Även Johan den förste nämnde detta., och det var innan valet 2024…
Tidigare medarbetare vittnar om hennes moskovit-kopplingar, finns hur mycket vittnesmål och artiklar som helst om detta. Här en ur Google-högen:
https://abcnews.com/US/gabbards-views-russia-shaped-part-kremlin-propaganda-outlet/story?id=116430097
Säkrast är att anta att allt som kommer från den nuvarande administrationen antingen är:
* falskt, i bemärkelsen osant
* en talespunkt som linjerar med Moskvas (eller Tel Avivs) intressen
* syftande att samla all makt inom de förenade staterna till en enda person (omvänd maktdelning)
eller alla dessa samtidigt.
Och ja, jag räknar även med Rubio här. Jag litar inte för fem öre på den svängkappan.
👍
12:08 – Men mängden plutonium, och andra Urandöttrar , ökar även om utspädningen förhoppningsvis gör det ofarligt.
Processerna i kärnreaktorn skapar nya isotoper vilket medför att strålningsnivån från bränslet ökar kraftigt. Oanvänt kärnbränsle har ingen hög strålning. Använt kärnbränsle har så hög strålningsnivå så att det behöver lagras i bergrum i 100 000 år.
De sänkta reaktornerna från fartyg som varit i drift är ett stort miljöproblem som kan påverka havsmiljön.
Men efter ett antal 10 000 år kan strålningen ha jämnat ut sig och motsvara den från oanvänt bränsle.
I det fall reaktorerna varit laddade men aldrig startats (vilket jag tror är osannolikt, bränsle bör då ha skeppats separat) så är strålningsnivå inte särskilt hög.
Lyckligtvis bromsas all strålning kraftigt av vatten. Och bränslet är vanligen bundet till keramer som inte är vattenlösliga, och måste eroderas bort för att spridas. En långsam process, och i havet späds de ut rejält. De lite elakare, gammastrålande klyvningsisotoperna har relativt kort halveringstid (30 år ca för Cs137 och Sr90, ännu kortare för ännu elakare dito).
Detta betyder inte att jag förespråkar att man använder havet som slutförvar, men i blygsam skala är det ganska lite att oroa sig för.
Jag håller med. Det är ett i sammanhanget faktiskt rätt litet problem.
ollec.
Du har faktiskt inte helt koll.
Utbränt kärnbränsle har en hel hög med snabbt sönderfallande nukleider.
Börja med att kolla här, så slipper jag räkna upp en massa olika isotoper.
https://www.reddit.com/r/NuclearPower/comments/v820uf/composition_of_nuclear_fuel_in_a_reactor_over_time/
Många av dessa är rejält elaka, men samtidigt har de väldigt kort halveringstid, en del bara minuter, sekunder, eller dagar, dvs efter bara något år är det typ ingenting kvar.
Cesium 137 brukar vara den som brukar få vara vägledande då den har en halveringstid på hela ca 30 år, samt sönderfaller i beta-sönderfall + röntgenstrålning.
Så efter 90 år så finns det bara 1/8 kvar, efter 120 år 1/16 del kvar, det blir alltså inga flera tusen år som du ser.
Varför snackar man om 100000 år då?
Jo, det är för 240Pu har en halveringstid på 24000 år, och när det är kvar bara 1/16 av det så är uranbränslet lika lågstrålande som det Uran man en gång i tiden grävde upp.
Men det man inte ska glömma är att 240Pu sönderfaller i alpha-sönderfall, dvs ett papper, en tunn kartongskiva stoppar det.
alfa-partiklarna tar sig inte ens en mm genom vatten.
Det stora problemet med 240Pu är istället att det är satans giftigt.
Rent livsfarligt att äta eller andas in ett enda pyttedammkorn.
En alfa-strålkälla inne i kroppen är extremt obra.
Du kan få lägga en klump med 240Pu under min säng om du vill, om du bara kan garantera att den inte släpper ifrån sig minsta lilla bråkdel av mikrogram korn.
Jag skulle vara helt orädd (tja, ganska i alla fall … ;)), för strålning, men skulle vara extremt orolig att det blir något elektronmikroskåp-litet dammkorn som virvlar omkring.
Siffran 100.000 år är huggen nästan ur luften, men sen har den fått ett eget liv.
Pu är inte så giftigt som många tror, läs om beagle-experimenten, fullt jämförbart med kadmium eller liknande tungmetaller då Pu saknar metaboliska vägar utan försvinner ut rätt fort vid intern kontaminering. Se UPPU-klubben.
Undantaget är inhalation av stora mängder tillsammans med rökning…
Oerhört cyniskt, 100 % ryskt 😡
Russia proposed to include abducted Ukrainian children in the exchange lists, — MFA Sybiha
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnkxfhdyd2z
😂 The Kremlin tried to show Putin greeting a “random passerby.” However, it turned out to be an employee of the company managing Putin’s villas, – “Agency”.
The Kremlin published a video of Putin meeting with a schoolteacher.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnjtfn72d2z
In it, he also interacts with the “random passerby,” shaking their hand and asking about the weather and their impressions of Moscow.
It turned out that the person in the video was Alexander Bazarny, who previously worked for the company that managed the villas of Putin and mother of Alina Kabaeva.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnjtfnhtl2z
Jo men det är ju alltid så när svt intervjuar en medborgare på gatan……
Svar till WAX 10:22
Se slutet av texten nedan
Zelensky said Russia refused to extend the ceasefire and Ukraine will act symmetrically. He said Russian forces launched 200 strike drones overnight and dropped 80 aerial bombs on the front, adding that sanctions on Moscow must keep working and be strengthened
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mln7kcq5n22n
“If U.S. policy toward Russia and Ukraine does not align with European interests, the allies must initiate a dialogue with the Russian Federation themselves.” – stated Finnish President Alexander Stubb in an interview with Corriere della Sera.
https://www.corriere.it/esteri/26_maggio_11/alexander-stubb-finlandia-putin-intervista-ae9e981c-8a2b-4cf2-9377-33493d5daxlk.shtml
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlnlhjhllk22
I Casablanka 1943 kom Roosevelt och Churchill överens om att inte inleda några som helst samtal med Tyskland, att det bara var villkorslös kapitulation som gällde.
Personligen skulle jag vilja se något liknande från Västeuropas ledare. Den här fåniga idén om att Moskvastaten ska finnas kvar i nuvarande form efter kriget behöver släppas!
Gärna en ordnad uppdelning i delrepubliker.
The ISW reports that Russia used the “truce” to regroup rather than to de-escalate. Combat operations did not cease for a single day.
https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-offensive-campaign-assessment-may-11-2026/
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlnhwxja3c22
While the “silence regime” was in effect, the Russian Federation brought up reserves and built up personnel. It sharply increased the use of “Molniya” drones – likely stockpiled in advance specifically for this purpose.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlnhwzf53222
Nåja, men så är det väl alltid, på alla sidor i alla krig. Du tror väl inte att Ukraina heller lät bli att passa på och göra så mycket underhåll, logistik, reparationer och rotation som möjligt bara för att de lät bli att låta vapnen tala?
Hade ju varit otroligt dumt av dem i så fall, tycker jag.
Jag tänkte att jag skulle ta och fråga om lite hjälp. Jag ser att det finns en hel del skriverier om ekonomin i Ryssland på en övergripande nivå och det är framförallt i kommentarsfältet här som man hittar detaljer.
Jag tror inte att jag sett ens här i kommentarsfältet något om rådata på BNP över tid i rubel. Jag reagerade härom dagen på att det federala underskottet sattes i relation till BNP. Det ser inte så illa ut i det sammanhanget kanske, men jag saknade en hel del information för att komplettera sammanhanget.
Som jag ser det så är första felet att de jämförelser av skuldbördan som jag ser tittar på andel av budget eller BNP som är skuld snarare än att jämföra skuldkostnaderna. Enligt ECB-länken nedan så ligger samtliga EURO-länder under 4% ränta på sina lån medan Ryssland ligger väl i storleksordningen 13-14% vad jag minns. I det sammanhanget så är en belåningsgrad på 30% av BNP i Ryssland liknande 100+% belåning i EURO-zonen.
Jag noterar också att den ryska budgeten i väldigt stor utsträckning går till att skapa död BNP. Det är produktionsvärden som exploderar i Ukraina och är inte lika bra tillgångar att luta sig mot när man tittar på vad det finns för underliggande styrka för att hantera lånekostnaderna.
Givetvis finns det en hel del osäkerhet i data ifrån Ryssland. Auktionerna som sålde statsobligationer (eller vad det nu var man sålde) tror jag nog var hyfsat tillförlitliga då när jag såg siffrorna (via https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social) däremot så är väl den officiella inflationen numera helt påhittad. Det skapar ju justeringar åt båda hållen. Dels innebär det att BNP förmodligen har en klart sämre utveckling över tid och förmodligen varit negativ sedan de ryska krigsindustrierna skalat upp i ett tidigt skede av kriget. Det innebär också att det blir mindre kännbart framöver om inflationen håller i sig med höga lån så en fortsatt nivå på inflationen är säkert en fullt acceptabel lösning på låneproblemet för Kreml.
Någon som har åtminstone halvvettig data på de här punkterna? Går det att se några siffror på BNP över tid i förhållande till realistisk inflation och gärna även justerat för krigsindustrin? Finns det några analyser för hur stor del av den ryska ekonomin som hålls uppe av krigsekonomin?
Som jag ser det just nu så kommer fortsatta ukrainska sanktioner att ytterligare minska på den civila delen av industrin och med tiden så kommer även jordbruket att börja få det svårt om raffineringen kan slås ut. När väl raffineringskapaciteten i Ryssland understiger behovet så kommer det inte längre att finnas underlag för ryssarna att hålla ställningarna i Ukraina av vad jag ser av läget i Ryssland redan nu. Jag tror dock att det kommer att behövas ett år till åtminstone nu när oljepriset höjdes till skyarna och Ryssland med säkerhet kommer att prioritera skydd av raffinaderi mer och mer ju färre som finns kvar i brukbart skick.
Som en liten bonus så är jag enormt nyfiken på en djupgrävning i Moskvas ekonomi. Jag har inte koll på vad som produceras i Moskva idag men föreställer mig att det kommer att kunna bli enormt kännbart där när resten av den ryska ekonomin inte längre förmår att skydda kärnan. Finns det något där som kan kliva in i luckan när provinserna kräver injektioner av medel i större utsträckning än vad de bidrar med?
https://www.ecb.europa.eu/stats/financial_markets_and_interest_rates/long_term_interest_rates/html/index.en.html
Fiat-pengarna liknar alltmer en Lada, som förhoppningsvis snart faller ihop som ett korthus.
Jaha, du kör en “favorit i repris”? Då gör jag det också:
Iofs var du antagligen bara ute efter den (EMEÅ rätt lyckade) ordvitsen, men ifall du — eller någon annan — skulle tro på några mer eller mindre konspirationsartade teorier om pengar: ALLA valutor är “fiat”-valutor.
Ja, ÄVEN de som baseras på guld eller något annat med förment “inneboende” värde: Visst, “fiat”-valutor är värda något bara för att alla har enats om att (“låtsas att”) de är värda något. Visst, visst, men… Precis så är det med guld också. Guld är också värt något bara för att folk någon gång har enats om att det är värt något.
CRCONRAD
JO,visst har Du rätt i det!
Och i princip gäller det påståendet , just av den anledningen i praktiken allt vad vi handlar med som betalas i just pengar !
Jepp, “pengar” har egentligen inget värde i sig själva; de “är värda” något bara för att man kan köpa allt annat man behöver eller vill ha för dem, både varor och tjänster. Men de är jättebra just för att alla varor och tjänster därmed värderas s.a.s. “på samma skala”, och därför enkelt kan jämföras sinsemellan. Alternativet vore ju byteshandel, och (som jag kan ha nämnt här tidigare) det påminner mig om en scen i ett gammalt Asterix-album*: “Hur många fiskar vill du ha för det här svärdet?” — “Vet inte, jag har ingen koll på växelkursen mellan lerkrukor och bautastenar idag!”
Och därför är det ju bra för gemene man om man inte hattar runt med pengarnas värde; det krånglar till vardagens bestyr med att hålla reda på sina finanser, veta vad man har råd med. Vanlig inflation är irriterande nog (man måste förhandla upp lönen då och då bara för att behålla samma reallön), hyperinflation är jätteilla, och även kurssvängningar mellan olika valutor är lite störande då de förändrar “växelkursen” mellan olika (import- vs inhemska) varor.
Här är en åsikt från farsgubben**, som vid första anblicken kan vewrka nästan hädiskt radikal men som jag numera kommit att m.e.m. ta i arv: Allra värst är att det överhuvud taget finns något sådant som “finansmarknaden”! Vadå, handla med “pengar” som om det vore vilken som helst vara eller tjänst?!? Men pengar är ju enheten man mäter värdet på det man handlar i! Så, vadå, handel med pengar förändrar värdet på pengar, räknat i… Pengar???
Är det inte lika knasigt som att ha en “marknad” för andra enheter vi mäter värden i — kilo, liter, meter osv? I tygaffären: “Nej nej, det här tyget kostar fortfarande bara åttio kronor löpmetern, men marknadsvärdet på en meter idag är vad som var 93 cm igår”. Hos slaktaren: “Visst, kilopriset på falukorv har gått upp till 69:50, men å andra sidan förutspås ju marknadskilot gå upp till ca 1023 av dagens gram!” Osv, osv. Det skulle bli kaos, inte fan kan vi ha marknader som ändrar värdet på enheterna vi mäter i. Och pengar är ju också en enhet vi mäter i!
Så att fippla runt med pengars värde borde väl vara lika olagligt som för slaktaren att “trimma” vågen och fippla med värdet av ett kilo? I stället har vi en global “finansmarknad” som inte gör något annat, och till stor del styr den reala ekonomin — varor, tjänster, arbete, investeringar — i stället för att reflektera den. Svansen viftar på hunden… Och suger på vägen ut reella värden ur den reella ekonomin, utan att bidra till den. Är det inte ett nytt frälse, som — helt lagligt, i motsats till slaktarren som fipplar med vågen –exploaterar både arbetare och företagare som faktiskt håller igån hjulen i den verkliga världen? Varför ska de få hålla på så, när de gör samma sak som slaktaren åker i buren för?
Ett förslag vore förstås att den globala “finansmarknaden” kunde handla med monopolpengar, i stället för riktiga. Då kunde vi alla strunta i de ständiga börsnyheterna om hur valutor och räntor hattar hit och dit varenda mikrosekund. TV-nyheterna har inga dagliga minujter dedikerade åt hur värdet på kilo, liter och meter går på Stockholms- respektive Frankfurt- och New York-börserna heller, så det behövs inte om bara just denna enda måttenhet heller. Den borde väl ligga fast den med.
___
*: Kanske “Gudarnas Hemvist”?
**: När jag var ung jobbade jag mycket med farsan i hans olika vewrksamheter och företagsförsök; eftermiddagar / kvällar efter skolan och veckoslut var sällan “lediga” som klasskompisarna hade. Så det blev mycket diskussioner om politik, ekonomi, och allt möjligt. Jag tyckte då att han hade den mest galna blandning av åsikter, någon sorts blandning av nazist-kommunist, och distanserade mig genom att vara av typ motsatt åsikt om allt. Men så här i efterhand… Åtminstone i den här frågan kan jag inte se var han skulle ha haft fel, här är jag nog fullt enig med honom.
RFU News:
Industrial collapse: Russian GPD in freefall, steel industry collapses (-96% cash reserves)
https://www.youtube.com/watch?v=VOzxaxEr5ps
Finns det några analyser för hur stor del av den ryska ekonomin som hålls uppe av krigsekonomin?
Om jag minns rätt står krigsindustrin för runt 40 % av den ryska BNP:n.
40 fucking %. Det är helt sinnesjuka siffror.
Om det blir fred så kommer omställningen till att producera icke krigsmaterial ta lång tid och vara jobbigt för det ryska samhället.
Varför skulle Ryssland sluta med att producera krigsmaterial bara för att det blir fred ?
Finns massor av tomma krigsmateriellager i Ryssland som behöver fyllas til nästa konflikt.
Det beror på vad man räknar in , Surtrutn!
Den ryska krigsindustrins andel av BNP är något mindre än 20 procent
Många frågor i ett inlägg, Moralist!
En del kan inte jag svara på, I vart fall inte så här på rak arm, och nyckelfrågan om rysk statistik är att lita på är under alla omständigheter helt omöjlig för mig att ge svar på.
Detta sagt…..q1 nyckeltal kommer att presenteras den 27 maj har det sagts, och om Du påminner mig i slutet av maj ska jag försöka mig på att ge min uppfattning av vad jag tror mig se.
En fråga som Du har ställt i texten ovan är om GDP talet tar hänsyn till inflationen, och då följer faktiskt Ryssland I M F’ s rekommendationer med en s k ” deflator” , och då är utgångspunkten satt till en inflation på 6, 2 procent!
Och , ja , Ivan och Olga, med ” hushållsinflationen” i åtanke , skulle önska att inflationen inskränkte sig till just 6,2 procent!
Och en annan invändning är, för att ta ett exempel hämtat från ett inlägg från en gubbe som säger sig jobba med stridsvagnstillverkning på Uralvsgonzavod på telegram skrev, ” komponentpriserna steg med 20 procent, så i min avdelning så räckte tilldelade pengar till 9 vagnar i stället för 10, och då hade vi ändå tvingats till en lägre specifikation på två vagnar”.
Om vi utgår från att gubben talar sanning sjönk tillverkningen med 10 procent, och två vagnar utav nio var i någon mening undermåliga…men GDP talet mätt i rubel påverkades inte.
Snitträntan på de obligationer Siluanov prackat på ryska banker under de senaste åren varierar , men genomsnittet är kring nio procent
Om jag minns rätt så halveras mängden strålning var 7:e cm vatten. Det är därför dykare kan rengöra de bassänger där kärnavfallet mellanlagras. Om du inte når bränslestavarna när du sträcker ut armen så är det ok, typ.
https://what-if.xkcd.com/29/
Haha, den var riktigt bra. OCH on topic!
Följer man länken ser man att 7 cm gäller strålningen från kärnavfall. Om det gäller annan strålning rekommenderar jag att du räknar innan din simtur.
Nej det finns inte ”annan strålning”. 7 cm gäller gammastrålning, som är den mest penetrerande typen. Kärnavfall genererar alfa, beta, gamma, och neutronstrålning. Alfa- såväl som beta-strålning stoppas i stort sett omedelbart, gamma kommer klart längre men efter några decimeter vatten har 90% stoppats. Vatten modererar, eller saktar in, neutroner väldigt effektivt vilket är en del av en fungerande reaktor. Det finns typ noll risk med strålkällor nersänkta i vatten – risken består i att det radioaktiva materialet kan transporteras mot grunda vatten, men det får vara rejäla mängder för att riskera havsmiljön.
Dagens poddtips:
SRs Gräns har ett avsnitt helt och hållet om CV90, dess historia, var och hur den använts och om den digitaliserade framtiden.
FMV har t ex beslutat att den nya modellen ska kallas pansarbandvagn istället för stridsfordon…
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/hemligheten-bakom-hur-svenska-stridsfordon-90-blev-en-exportsucce-grans
👍
👍🏅🫡
Sven-Erik Volberg har skrivit en tråd på bluesky om ryzka problem med att konvertera T-80U och T-80BVM till turbinmotor. Så går det när de konverterar mekaniker till köttvågor. 😑
https://bsky.app/profile/volberg.bsky.social/post/3mlnea5gf7k2b
Metal shavings in engines…jo det är bra varken hos dieselmotorer eller gasturbiner….
En tolkning av VK2 är att det var två kompisar som slog vad om vem som kunde döda flest “ryssar”, Stalin vann.
En tolkning av samtiden är att den är en tävling om vem som kan förstöra sin nation mest. Tyvärr blir det svårt att kora en vinnare då Putin når lägst nivå medan Trump summerar ihop en större värdeförstörelse.
“Converting one hull requires 600 man-hours and major structural changes. […] The worst engines fail after just 60 hours […] Crews report metal shavings inside engines, unground welds, and external casting overflows up to 10cm.”
(Skulle ha varit en fortsättning på ovanstående, såklart.)
“Col. Karpov reportedly drafted all 45 technicians into assault units, […] leaving only officers behind. None of the technicians returned.”
“Skilled workers stay 2-3 months to get defense industry papers, then flee to Kazakhstan for higher pay and safety.”
Det är som att putzler sitter i ett träd och sågar febrilt på grenen där han sitter. Samtidigt ropar han till en gubbe som gräver en grop i marken rakt nedanför: “Gräv snabbare, så att jag hinner falla längre innan jag landar!”
Vad finns det som talar för och emot att Ryssland säger att nu vill ha fred och man gör ett fredsavtal som Trump får visa upp och så släpps sanktionerna. De börjar handla som tusan och fyller på lagren. Sen är det mellanårsval och efter det så startar man kriga igen. Vad tror ni?
Inte så troligt som jag ser det för jag hoppas och tror att Rep. förlorar båda husen. Om det inte blir så kanske USA lyfter sanktionerade, men få andra länder gör detsamma.
Jag tror följande:
Fredsavtal är omöjligt, men det finns en liten chans till eld upphör och gränserna blir frysta vid nuvarande front.
Det ska mycket till för att Europa ska minska sanktionerna vid eld upphör, men det krävs nog inte mycket för att USA ska ta bort sanktionerna helt. Det kommer bara hjälpa Ryssland marginellt.
Jag är väldigt skeptiskt till en varaktig fred där främst Ryssland inte bryter mot ingående avtal dagligen, men Ryssland kommer så klart hävda att så inte är fallet och försöka argumentera för att det onda Europa ska släppa alla sanktioner och ge Ryssland tillgång till alla frysta medel. Men det tror jag inte kommer funka på minst ett par år.
Ryssland behöver in i värmen igen för att få förmåga att betala av på krigsskadeståndet om det skall göras på något modernt sätt och inte betalas i natura genom avvträde av lämpligt antal regioner till Ukraina.
Det blir nog politiskt enklare när Putin har, hmm, pensionerat sig.
Om det då blir ett så omfattande sönderfall att ryssland inte längre finns som reststat och Ukraina bara får beslagtagna medel kan nog Ukrainarna ta det med jämnmod så länge som ryssland håller sig litet.
Men Ryssland kommer att kräva krigsskadeståndet för det som Ukraina förstört, och för förlorad inkomst därav.
Det är vinnaren som begär krigsskadestånd.
Regioner till Ukraina? Njaa… Då blir ju Ukraina “den elake erövraren, som har snott mark från Moderlandet”. Bättre då att typ “införa speciell administration” i regionerna närmast; säg en zon på sådär tio-tjugo mil innanför gränsen som blir den buffertzon mot Väst Ryssland alltid önskat sig. Tungt bemannad med trupp från EU/NATO, under FNs överhghet.
Och krigsskadeståndet får de väl betala på samma “halvmoderna” sätt som t.ex. Finland och (östra) Tyskland betalade till Sovjet efter 2.VK: In natura, en rejäl andel av output från (vad som nu finns kvar av) deras tunga industri. Samt, eftersom det är är nästan det enda de har att erbjuda, petroleumprodukter — olja och gas. Visst, att köpa sådant av dem är och förblir helfel — men bara för att då får de ju pengar. Att tvinga dem att ge bort det är däremot såvitt jag kan se helt OK (iaf så länge man nu använder sådant; att det i sig kan vara fel är en annan diskussion).
USA bestämmer inte över europeiska sanktioner och Moskvastaten hade tidigare väldigt liten handel med USA. Det gäller bara för Europa att steppa upp och bli bättre på sekundära sanktioner.
För övrigt anser jag att Sverige och Europa bör sanktionera Donald J Trump.
Tvärt om, istället för att på något vis godkänna trumpen, borde man införa sanktioner mot honom.
“a busy week of work on the Zaporizhzhia front from the soldiers of the Department of Active Actions of the Defence Intelligence of Ukraine.”
Börjar med en evakuering av en skadad, fortsätter med attacker på ryssar och deras mark- och flygdrönare.
https://www.youtube.com/watch?v=_lMUIwAhHtc (2m1s)
Ukrainska SOF slår mot diverse i söder och öster.
https://www.youtube.com/watch?v=0rAX8SLCsFI (2m54s)
Automatöversatt beskrivning:
Until May 5, SSR drones struck warehouses, logistics, a command post, a repair base, and other enemy facilities in the temporarily occupied territories of Donetsk, Luhansk, and Zaporizhia regions, as well as in the Belgorod region of the Russian Federation.
In Sartan near Mariupol in Donetsk, SSR Middle-strike units struck ammunition depots of enemy units. In Boykivske, a logistics warehouse and a logistics center of enemy units were struck.
In occupied Mykolaivka in Donetsk, SSR drones struck an enemy repair base, and in Svyatotroytske in Zaporizhia, they struck an enemy command and observation post.
In Rovenky in Luhansk, SSR struck a temporary location of enemy mechanics, and in Kulykivske in Zaporizhia, an enemy training ground.
The Middle-strike SSO unit also struck the location of the enemy’s drone unit in Novaya Tavolzhanka, Belgorod region, Russia.
The destruction and destruction of the enemy’s arsenals, warehouses, repair bases and logistics reduce its combat capability. The SSO continues asymmetric actions to strategically weaken Russia in waging war against Ukraine.
Special Operations Forces: Always Beyond the Border!
Den 19 maj finns det ett evenemang för Ukraina.
Lite sent att anmäla, men anmäler ni er senast torsdag så går det att hantera.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1369723875192176&set=a.463218812509358
Om inte länken fungerar sök på Norrköping Kneippbaden Rotaryklubb på facebook.
Det är Blå Gula bilen och en volontär från Lettland, Nils, som berättar om sina engagemang för Ukraina.
Den 19 maj finns det ett evenemang för Ukraina.
Lite sent att anmäla, men anmäler ni er senast torsdag så går det att hantera.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1369723875192176&set=a.463218812509358
Om inte länken fungerar sök på Norrköping Kneippbaden Rotaryklubb på facebook.
Det är Blå Gula bilen och en volontär från Lettland, Nils, som berättar om sina engagemang för Ukraina.
Lars W
Nigeria har nästan 100 miljoner mer invånare än Ryssland, men I övrigt håller jag med Dig!
“Nämn ett ryskt läkemdel”
Stolichnaya – för självmedicinering?
Vodka?
Själv föredrog jag ” Krystal” , utomordentlig vodka, men nuförtiden blir det bara Nemiroff när det passar.
Innan 2014 erkände mina ukrainska vänner motvilligt att Krystal var minst lika bra som någon ukrainsk vodka. Jag nämnde Absolut och de asgarvade åt mig.
Sputnik V mot Covid.
Har de covid epidemi? Nej. Alltså funkade det skitbra.
Krokodil mot depression och meningslöshet funkar också bra.
Jepp, om man tar rejält med Krokodil är man, som jag förstått det, inte deprimerad så värst länge till…
Novitjok
Te
Fönsterhakar
😂
Va? Nää, fönsterhakar har de väl inte just alls…?
Po-210
Alexander Novak, Rysslands vice Premiär Minister, reviderade inte b a r a ner den officiella prognosen för tillväxt, han passade på att revidera industriproduktionen, retail, investeringar , olje och gasprodultionen och exportintäkterna också , medan han ändå höll på!
Perfekt! 😂
Det är väl inte så konstigt. Det är ju allt det där som utgör tillväxten. Reviderar man ned det ena så måste man ju snarast revidera ned det andra också, annars hänger det inte ihop.
Visst, så är det, CRCONRAD!
Men det är det uppenbarligen inte så många som förstår, men det unika med just Novaks yttrande är just tydligheten i vad han uttrycker!
Satans mördare!! 3000 attacker mot Ukrainsk sjukvård!
https://lakartidningen.se/nyheter/notiser/over-3-000-attacker-mot-ukrainsk-sjukvard-sedan-kriget-brot-ut/?utm_medium=email&utm_source=Newsletter&utm_campaign=Debatt%3A%20Modern%20m%C3%A5ste%20ges%20egen%20etisk%20tyngd%20i%20fr%C3%A5gan%20om%20extremt%20f%C3%B6r%20tidigt%20f%C3%B6dda
Satans mördare!! 3000 attacker mot Ukrainsk sjukvård!
https://lakartidningen.se/nyheter/notiser/over-3-000-attacker-mot-ukrainsk-sjukvard-sedan-kriget-brot-ut/?utm_medium=email&utm_source=Newsletter&utm_campaign=Debatt%3A%20Modern%20m%C3%A5ste%20ges%20egen%20etisk%20tyngd%20i%20fr%C3%A5gan%20om%20extremt%20f%C3%B6r%20tidigt%20f%C3%B6dda
Vredesdonerar en slant till, till Ambulance by Wahlander!
…och dubbelpostningsboten går till BGB…
👍
😡😡😡
Alexander Novak är egentligen en intressant figur som sällan annars låter höra talas om sig, men bland ryska ekonomer är han känd, och i oljebranchen är han t o m välkänd!
Han var en tid energiminister, och rysk huvudförhandlare i alla OPEC sammanhang.
Han är en typisk teknokrat, mig veterligen inte ens medlem i något ryskt parti.
Själv har jag respekt för honom, han är, liksom undertecknad, rätt tråkig i professionella sammanhang, men han är inte storbjuden när det gäller att ta sig en liten ” rackare” när det bjuds)))
Det är vi dom tillfällena man lär känna mannen.
Ursäkta… men jag hänger inte med på den senaste militärterminologin (på min tid fanns det infanteri, kavalleri och katapulter). Men 10:20 under gårdagens förlustsiffror, vad är Krypare? Är det orcher som är för fulla för att gå?
Markdrönare.
Tack! Nu kryper jag med!
Jag anar att det kommer att skära sig med “krypare” när markdrönaren gör 120 km/h.
Ål-in.
Det finns nog ett stort mörkertal inom den nya kategorin “Orcher för fulla för att gå” som (felaktigt) raglar in i den vedertagna kategorin “Manskapsförluster”.
Det är dags att adressera elefanten i rummet som ingen pratar om. NÄR FAN BLEV DET OKEJ FÖR EN MINISTER ATT SE UT SOM EN TÖNTIG SLÖJDLÄRARE FRÅN 80-TALET??? Jag pratar såklart om Peskov som med sin muppiga fluff-lugg töntiga tunnväxta mustasch ser ut som att han peakade ca 1986 bland rubankar och limknektar och liksom mentalt blev kvar där. Man får banne mig välja, antingen obehagliga skåp i furu och mörkgrön verkstadsrock ELLER världspolitik, men väljer man det senare får man “shäjpa upp” sig.
Såg att han apade efter sin husse i DN, därav ett okynnesraseri. Man har lov till ett var tredje månad.
haha 70talets porr mustache ringde och efterlyste sin stjärna.
Och ta med Luka, så har du dagens dubbel i den antika sänghalmen
Bra reportage av Bengt Nordborg i Rapport om ryssar som desserterar och byter sida.
https://www.svtplay.se/video/8myy5dw/rapport/ikvall-19-30?video=visa&position=573
Vid ca8:30 kvar av sändningen
Tyvärr verkar det som denne duktige journalist nu går i pension efter ca 40 års tjänst. Alltid utmärkta reportage.
Bra reportage och utmärkt att ryssarna byter sida.
+1
Verkar vara att Ukraina plockat fram en ny bingobricka, som koncentrerar sig på industri med militär anknytning.
Accentmannen berättar mer om detta:
https://youtu.be/yZSR86zOfV8?is=fNmw0vMbrknoUJ1J
Admin-fråga:
Det känns lite obekvämt att varje gång man uppdaterar sidan behöva kryssa i kakorna på nytt.
Ska’re va’ så? Har pågått i någon vecka nu.
Prova med annan webbläsare.
Tackar för svar.
Något har ändrats nyligen. Inte min webbläsare.
Har inte stött på det i Edge eller Chrome på W11.
Tack E XIV för uppdatering ang min fråga 10:22. Då var det alltså mer än noll..!
👍
Klart vi ska lösa så att Europas försvarare får ett militärsjukhus medan de slåss för alls vår frihet, eller hur? Swish’s away!
👍
På Aktuellt ikväll ett intressant inlägg om ryssar som bytt sida. Först försett Ukraina med info från sin sida fronten, sedan tagit sig över till Ukraina. Finns på Svtplay.
Det pratas om Nato-inblandning (ev, Barracuda-torped) vid sänkningen av Ursa Major, enl. CNN
https://www.cnn.com/2026/05/12/world/a-russian-ship-sank-in-mysterious-circumstances-it-may-have-been-carrying-nuclear-reactors-to-north-korea
(finns också på DN, men CNN verkar vara källan)
https://omni.se/a/43bXbe
Grekland hittade en ukrainsk drönare drivandes. Tror ukraina sköter detta själv i medelhavet.
Det är inte rimligt att en superkavierande torped ger “made a noiseless impact”. Vidare var tyska superkavierande Barracuda var en prototyp. Det står också ‘Multiple Western security and intelligence officials approached by CNN have described the incident as strange or suggested some of the Spanish investigation’s conclusions were far-fetched”. Historien är rätt märklig.
18:05 ryskt läkemedel, novitjok?
De var först med covid-vaccin. Vet inte hur bra det var.
Sputnik, ganska kasst…
Spridda skurar ser mer ut som taktiskt än strategiskt:
23:20 | 12/05
Approximate flight routes of our UAVs:
🔴 Red arrow – directions of movement of strike UAVs;
According to Russian sources, around 250 drones were reportedly launched; however, these figures and the indicated routes are highly approximate.
https://bsky.app/profile/dronebomber.bsky.social
Såg accentmannens video om Ukrainska räder mot rysk försvarsindustri nyss. Hoppas på mer sånt, det verkar effektivt.
Ja från Mars och framåt är det på en helt annan skala.
Vet inte om detta diskuterats tidigare
https://www.dn.se/varlden/spionutbildning-pa-ryskt-toppuniversitet-avslojad/
“På en hemlig avdelning vid det statliga Baumanuniversitetet i Moskva undervisas ryska studenter för att bedriva hybridkrig åt landets militära underrättelsetjänst.”
Och absolut ingen är förvånad.
https://www.politico.eu/article/ukriane-corruption-scandal-volodymyr-zelenskyy-andriy-yermak-eu/
Kyiv’s corruption scandal threatens Zelenskyy’s EU push
New charges against a former aide test Ukraine’s claim that it is ready for fast-track membership.
UNPACKED
May 12, 2026 7:01 pm CET
By Jamie Dettmer
PerraG55.
Tyvärr måste jag göra dig besviken, även om jag inte vill🤷♂️
Alexander Novak är med i Jedinaja Rossija, dvs Enade Ryssland. På hans post går det nog inte att komma undan en sådan sak..
Ja, där ser man!
Tack , Erik14, rätt ska vara rätt!
Kartändring, ej officiell.
Men det börjar bli slående att man får posta dessa var eller varannan dag. För ofta för att det ska vara en slump..
The AFU advance north of Staritsa, Vovchansk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2054237310921888075?s=20
Hurra!
Evgen Istrebin
A little about inflation😁
Funerals in Russia this year +19%
Men men, priset kanske går upp delvis pga hög efterfrågan? 😇
Evgen Istrebin
Today, banks borrowed 4.78 trillion rubles through repo.
This is a new record.
PerrG55 har haft uppe Novak idag, ett par ggr.
Här lite tillägg
Evgen Istrebin
The Russian government faces the challenge of balancing the budget amid declining revenues, Deputy Prime Minister Alexander Novak told Vedomosti. He said the authorities will have to prioritize expenditures, as oil prices are low, the ruble is strong, and spending needs have increased, “including for defense and security.” “The key task here is prioritizing expenditures and focusing on the most effective areas,” Novak said.
Evgen Istrebin
He emphasized that the budget restructuring has become a “challenge” for the economy. According to the Gaidar Institute, the share of spending on security agencies in the treasury has reached 40%, up from 24% before the war. Meanwhile, the share of social spending has fallen from 38% to 25%, a 15-year low.
Novak’s comments may indicate that the authorities are preparing for budget consolidation, according to Raiffeisenbank analysts. From January to April, the federal treasury deficit reached 5.8 trillion rubles, 1.5 times exceeding the full-year plan. At the same time, Novak announced a sharp reduction in the economic growth forecast—from 1.3% to 0.4%, according to the bank’s analysts. This could mean a shortfall in non-resource revenues.
Källa: Banks, money, two offshore companies
Russians are now being offered “torture insurance” in prisons, Izvestia has learned. This special “security policy” for pretrial detention centers and penal colonies supposedly protects against illegal actions by guards and beatings by fellow inmates. According to sellers, a copy of the insurance is supposedly sent to the prison warden, after which the inmate’s risk of problems is supposedly reduced
Försäkring, cigg eller drönare.. ingen aning
Moscow 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlosjvgbok2f
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlosjvh3322f
Moscow, more 🔥🤩
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlornnfgzk2f
More from Moscow 🔥
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mloqrsr2dc2f
🔥 A fire broke out in a building on the Kremlin grounds in Izmailovo, Moscow, according to Russian media.
The fire reportedly engulfed the roof of the administrative building, covering an area of 200 square meters.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlopi6yop22f
🔥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlopv5k6s22f
🦅💥Drones over Simferopol (Crimea) and explosions!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlosajzthk2f
Explosions in Mariupol and Crimea! 🔥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlor3no6422f
BAVOVNA in Luhansk region 🔥
And explosions in Simferopol, Crimea
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mloozpab5c2f
🇺🇦 Ukrainian ground drone almost completely destroyed a huge building with Russians in Kostyantynivka using 300 kg of explosives.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mloncejvtc2f
Inte jättespektakulärt, men T-90 ser man inte varje dag numera
💥 Destruction of Russian T-90M tank in occupied part of Kharkiv region, – 151st Separate Mechanized Brigade
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlomnbrayc2f
❤️🩹🇺🇦 Even in the midst of war, life remains the highest value!
While performing combat missions, the border guards of the RUBpAK “STRIX” noticed a roe deer entangled in an anti-drone net.
Film. Info inkl spoiler: Rådjuret för en hård kamp, men räddas till slut
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlolst2mo22f
🔥 Today LPDS “Perm” was probably hit again. Most likely we are finishing off the smaller tanks that survived from previous attacks, – CyberBoroshno
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlolbspenk2f
Perm again 💥🔥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnr3ogjr32z
More from Perm 🔥
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlnrm5yghl2z
🙏 The delay in the exchange of “1000 for 1000” is due to the Russians, – Lubinets
The Ukrainian negotiating team has long done its job – the lists have long been transferred, and the Russian side is dragging out the process, blaming Ukraine for this, – Ombudsman added
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlokhaevcc2f
Be ready! A massive attack by the Russian Federation is planned in the coming days, — Yuri Ignat confirmed about the readiness of Russia to attack.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mloizxs7os2f
Russia’s war against NATO: “Theoretically, it could happen tomorrow,” said 🇸🇪 Swedish Rear Admiral, head of military exercises, the Associated Press reports.
According to the expected scenario, the Swedish island of Gotland will face power outages and food shortages.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mloidntfzs2f
I kommentarerna är det ett par som exemplifierar ett vanligt missförstånd: de menar att de stora materiella och personella resurser Ryssland lidit i Ukrainakriget gör att de inte har förmågan att angripa NATO. Missförståndet består i att scenariot inte handlar om ett storskaligt angrepp mot ett NATO-land utan om ett avgränsat angrepp för att på så sätt testa NATO:s förmåga och alliansens enighet. Det sistnämnda är fullt realistiskt och det måste vi ha beredskap för, och dessutom förstås förbereda oss för ett större angrepp, som dock högst troligt kan bli aktuellt först efter att Ukrainakriget kommit till någon form av avslut.
Precis!
Dom kan ju också komma fram till att det är lättare att ta Baltikum än Ukraina. Säg att dom förlorar Krym. Då kanske dom ställer om ambitionen och tidsplanen vad gäller Ukraina, och bara bedriver försvarsstrid ii Donbas.
Ger ryssarna sig på Baltikum så blir det för Sverige och Danmark att stänga sjöfarten till och från ryska hamnar.
Ryssarna kommer troligen att militärt eskortera skuggflottan för att bryta blockaden, och sedan eskalerat konflikten snabbt.
NATO/JEF kommer att hjälpa Ukraina att omintetgöra rysk hamninfrastruktur.
Sådär, svarade på dem jag såg. Fixat, hoppas jag?
Ha! “Fixat”… Trodde jag, ja. Men de fattar ju inte när man skriver ut det i klartext heller. På det viset är BS ungefär lika mycket BS som Twitter; ungefär (nåja, OK, nästan) lika stor andel idioter på båda.
Avslutar dagen med en dusör till Skicka vidare 🇸🇪🇺🇦Slava Ukraini🇺🇦🇸🇪
🏅
👍
There’s an indistinct video just published..
It’s said to show the fire after the strike on the port in Russia’s Krasnodar region.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlp7ipqxnk2m
Russia says “drone debris” damaged a company in Krasnodar region.
It’s likely a strike rather than debris, in the village of Volna. Local authorities say one person was injured.
There is a fire at the impact site but no further details are given.
Karta
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlp75la3o22m
There’s been a big explosion in Kharkiv during a drone attack.
The Mayor says an infrastructure facility in the Kholodnohirskyi district has been hit.
Drone wreckage has also fallen on a road in the Shevchenko district.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlp4udmhcs2m
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Stort tack till nattpasset!
God morgon, vi håller hårt i spjuskaftet!
Godmorgon, ja vi håller i. Håååårt!!!
1130 KWIA
2 tanks
1 APV
50 artilleri
1 MLRS
3 LV
1853 UAV
2 markdrönare
287 mjuka fordon
2 special
Hyfsat bonkat!
Bra där 👌
Tackar
👍
LV och special är alltid en positiv extra krydda i bonkraden.
Brinn, lv, brinn!
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mlpis6h2d22m
Tack Justanothernickname!
Slakten av allt mjukt har hållit på länge nu… LV, fordon, artilleri… FPVgrupperna måste fått nya leksaker förra månaden, gissningsvis längre räckvidd men kan vara annat som tex AI eller svärmarteknologi?
40 000+ i artilleriförluster borde betyda att vara just artillerist är det farligaste yrket i rysland. Rimligen har varje enhet 3-4 gubbar i absolut närhet när fpv eller en Ukrainsk art-pjäs smäller av. 40 000 × 3 = 120 000, 40 x 4 = 160” o.s.v. Skattar man x antal gubbar på andra enheter i förlustraden typ 1 per fordon så blir man tveksam till totalen brända orcher. En del material träffas förstås på parkeringsplatser men ändå….?
40 000+ i artilleriförluster borde betyda att vara just artillerist är det farligaste yrket i rysland. Rimligen har varje enhet 3-4 gubbar i absolut närhet när fpv eller en Ukrainsk art-pjäs smäller av. 40 000 × 3 = 120 000, 40 x 4 = 160” o.s.v. Skattar man x antal gubbar på andra enheter i förlustraden typ 1 per fordon så blir man tveksam till totalen brända orcher. En del material träffas förstås på parkeringsplatser men ändå….?
Menar alltså att 1,3 mille kanske är i underkant???.
Verkligen hyfsat!
Såg ett bra TV program i går kväll om hur Putin och FSB tog makten i Ryssland. Dom samverkade med kriminella och FSB var också kriminellt. Det var så mycket rackarspel så Ni måste se själva.
https://www.svtplay.se/video/jR5mGLv/gudfadern-putin/2-absolut-makt
AFU rapporterar:
210 combat clashes
111 air strikes
314 KAB/CAB
8 923 kamikaze drones
3 353 shells (148 from MLRS)
KAB är tyvärr tillbaka på listan igen och då med ovanligt många.
Tack Matsextrude !
UNITED24 Media
@United24media
👀 @PalantirTech has become a key part of Ukraine’s wartime tech ecosystem.
In our interview, CEO Alex Karp discusses Ukraine’s defense-tech transformation, AI on the battlefield, Brave1 Dataroom, and how software is reshaping modern warfare.
https://x.com/United24media/status/2054203473743192334
Some people don’t like our commercial success.
Some people don’t like the reality that our software platforms [provide].
I mean, in Ukraine, Palantirians [are some of the most] fun-to-be-around people I’ve ever met who are definitively risking their lives.
I walk around…
And I see the nobility of what you guys have done.
– When I came four years ago, there was a general sense of, wow, we have a daunting task.” (on his first visit to Kyiv shortly after the 2022 full-scale invasion
– “Everyone said, ‘You’re crazy to help them, there’s no way they’re going to survive.’”
– “I kind of like being in a place where people like us.”
– “Ukraine built a whole industry from beginning to end—a complete supply chain. You built an operating system that allows you to navigate, compress time, and adapt on the battlefield under the harshest conditions.”
– “Ukrainians are improving things we built, making them much more useful. They do it on the battlefield with a small number of people, then show the world how these things work in both government and commercial contexts.”
– “It’s our software primitives or infrastructure and your people building things that are completely different than we would have ever built on top of this.”
– “Parts of that system are us, but a large part was built by them [Ukrainians].” (on Ukraine’s adaptive targeting systems)
– “You need to build a small team of technically talented people who are mission-driven, who are believers, and who are fighting for their lives.”
– “one of, if not the best, I’ve ever seen.” (describing Ukraine’s feedback loop for improving tools)
Jaha, även fascistoida tech-oligarker kan tydligen vara till viss nytta… Men bara för att bekämpa än värre fascistiska råvaru-oligarkhärskare, alltså. Det gör dem bara till ett för stunden nödvändigt ont, inte till något gott.
Sammanfattades väl bäst här: https://x.com/bumpdiddlyumkin/status/2054401027714224199
Vad tror vi om mötet Xi-Drumpster? Kommer Drumpster att sälja ut Taiwan och Ukraina mot att Kina beordrar Iran att öppna Hormuz och leverera sällsynta jordartsmetaller?
Agent Orange och Asien är ingen bra kombo den kan förgifta omgivningen
Fullt möjligt, för Trump är allt en fråga om transaktioner: om jag ger dig detta, vad ger du mig i retur?
Tveksam om Trump spelar bort Taiwankortet, han har en delegation med sig med många privata företagstoppar. Tror ingen vill sätta Kina i förarsätet när det kommer till halvledare…
Däremot håller jag helt med om att det kan komma andra väldigt udda deals från detta om Kina lockar med att de kan få Iran att backa från Hormuz… I värsta fall lättade sanktioner eller liknande mot Ryssland….
Det räcker väl med att kineserna tar något av alla halvfärdiga fuskbyggda höghus och säger att de skall bygga det färdigt och döpa det till Trump-Tower.
Vill trmpf verkligen öppna sundet ?
Klart han inte kan. Han trodde han kunde tvinga perserna att göra det, men allt han kan göra är att tigga och be dem om det.
WTF… Kunde ha svurit på att där stod “kan”, inte “vill”.
(Vad tusan är det som pågår med gaslamporna här…?)
🎯 Ukraine has hit suppliers of Iskanders and S-400s with sanctions, – Vlasyuk
The new sanctions package does not hit the weapons manufacturers themselves, but their suppliers – companies without which the assembly of missiles is simply impossible.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlpvkbjx4c2s
🔺Manufacturer of S-300/S-400 Avangard, Perm Powder Plant and Votkinsky Plant – manufacturer of Iskanders.
🔺”Unitest-Rentgen” supplied equipment for quality control of parts for Avangard and cooperated with developers of Topol-M, Yars and Bulava missiles.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlpvkfoxx22s
🔺”A2 Group” provided Perm Powder Plant with raw materials for production of powders and rocket fuel.
🔺”RT-Komplektatsiya” and “Spetstekhnologiya” helped to circumvent international sanctions by importing prohibited equipment and electronics.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlpvkfozvk2s
Nya!
https://cornucopia.se/2026/05/uppdateras-fabrik-i-ryska-jaroslav-bombad-oljeanlaggning-i-basjkortostan-bombad-flygbas-pa-krym-bombad-kertjbron-stangd/