Ukraina har återupptagit sina kinetiska sanktioner mot Ryssland och bombat en fabrik i ryska Jaroslavl, en oljeanläggning i Basjkortostan, en flygbas och flera andra mål på Krym, där det illegala svartbygget Kertjbron stängdes.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Ukraina har återigen börjat med kinetiska sanktioner och bombar ryska mål på djupet.
Ukrinform skriver att flera mål inklusive flygbasen Katja på ockyperade Krym bombades i natt att en Transneftoljehub i Basjkortostan bombades samt en industri i Jaroslavl.
Ser ut att brinna rätt bra i Basjkortostan i alla fall. Även på denna film och denna.
En processanläggning för fossilgas ska även bombats i Astrachan vilket bekräftas av Nasa Firms på denna skärmdump.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
12:28 Ryska förluster igår blev mycket svåra 1 130 manskapsförluster, massiva 287 transportfordon, svåra 50 artilleripjäser, en ovanlig salvpjäs, tre luftvärnssystem, två enheter särskild utrustning, två krypare och låga tre pansarfordon, varav en stridsvagn.
13:01 Ryssland har inlett ett stort terrorbombningsanfall mot Ukraina med Shahedrobotar. Det sägs att man väntar sig kryssningsrobotar och ballistiska robotar längre fram efter vågen med Shaheder.
13:06 Det ska handla om över 200 Shaheder i dagsljus och ett bostadshus ska träffats i Lutsk.
13:07 Shahed på låg höjd över Rivne.

13:08 Ukraina ska besegrat svenska styrkor på Gotland i ett simulerat ryskt anfall mot ön där ukrainarna alltså spelade ryssarna. Svenskarna var tvungna att tre gånger pausa övningen för att omformulera sin taktik. I verkligheten skulle det svenska försvaret av ön utplånats av drönarförbanden.
Lång artikel hos Associated Press om det hela. Även referat hos Miltarnyi som citerar:
““Swedish forces have potential, but they need to improve their drones and tactics, and commanders must better understand the realities of drone warfare,” a Ukrainian UAV operator with the callsign “Karat” shared.”
13:18 Ukraina verkar även ha bombat en rysk oljehamn i Svarta Havet skriver Kyiv Independent.
13:24 Oljehamnen som bombades var Taman, och denna film sägs visa nattlig brand och explosioner. Hamnen ligger intill Kertjsundet och Nasa Firms bekräftar brand i hamnens cisterner.
13:50 Två civila ska mördats och fyra skadats i bombningar mot Rivneregionen där ett bostadshus träffades. Nio personer ska skadats efter att en buss bombats i Cherson.
17:05 Dödssiffran i Rivne har nu stigit till tre mördade.
17:09 Zelenskyj kommenterar dagens ryska terrorbombning:
“It certainly cannot be called a coincidence that one of the longest massive Russian attacks against Ukraine takes place precisely at the time when the President of the United States arrived for a visit to China – a visit from which much is expected. In this difficult geopolitical moment, Russia is clearly trying to disrupt the overall political atmosphere and draw attention to its evil – seeking to do so at the expense of Ukrainian lives and Ukrainian infrastructure.
Throughout the entire day today, the Russians have been launching waves of “shaheds” against our regions – and, in particular, deliberately targeting regions closest to the borders of NATO countries. Hits have already been recorded in Zakarpattia, Lviv region, Volyn, as well as in Ivano-Frankivsk and Rivne regions. Unfortunately, there are also hits in many of our other regions – Vinnytsia, Chernivtsi, Khmelnytskyi, Dnipro, Kirovohrad, Zaporizhzhia, Zhytomyr, Kyiv, Mykolaiv, Odesa, Sumy, Cherkasy, Kharkiv, and Kherson regions. As of now, dozens of people are reported injured, including children. Sadly, six people have been killed. My condolences to their families and loved ones. Since midnight, at least 800 Russian drones have already been launched, and the attack is ongoing, with additional drones entering our country’s airspace.
According to our intelligence, after all the waves of drones, missile launches against Ukraine are also entirely possible. Our warriors are defending Ukraine, but Russia’s obvious aim is to overload air defense systems and inflict as much grief and pain as possible specifically during these days. It is important that the world does not remain silent about this. It is important that Russia’s true intentions are made clear to leaders and countries. It is important to apply real pressure on the Russian aggressor so that this terror is brought to an end. All services are currently engaged in dealing with the consequences of the strikes. Please pay attention to air-raid alerts. I am grateful to every partner who stands with Ukraine!”
278 kommentarer
Först!?
Grattis 🥇
Först?
Attans, dubbelpostning! Blir JvM!
👍
👍
Tjohoo!!! Första gången jag var först med att posta! 🙂 Donerar till JVM 🙂
👍Grattis!
👍
Aah, nästan. Vi ger aldrig upp
Blågula Bilen och JvM får sedvanligt stöd
👍
👍
Nylle Nylander?
Nåja, den är ju svårast.
Bajskorvistan. 🤭
Det blir en slant till JvM.
👍
👍
Thihihi.
Vi är garanterat inte de enda som läste fel på samma vis haha! Grattis, du får välja var jag skickar 200kr. Endast de som Bloggaren har sanktionerat.
Jag brukar ge till Power Up Ukraine eller JvM, så kanske någon av dem? 🙂
Tryckt stämning?
Ja, den oljehubben kan vi nog lägga på avföringslistan.
Top Tio?
I dag gick det som ……sa. Jag stödjer Power Up Ukraine!
👍
👍
Slava Ukraini!
Skicka vidare till Ukraina får en slant till militärsjukhuset.
Vi kämpar på och ger aldrig upp!
Razom do peremohi!
🏅👍
👍
Vad sägs om lite softcore NATO-p0rr för att fira in storhelgen? NSFF (not safe for fredisar) såklart. 😉
Tvärsnitt från storövningen Aurora 26, med snitsig produktion och föredömligt kristallklar kommunikation om vad, vem, hur och varför. Allt detta på mindre än 4 minuter. 🤩
https://youtu.be/cly2NLMoi4g
Avslutningen var bäst, fick en tår i ögat…
Jäk** pollenallergi på slutet…
Mycket bra, i en tid av moskvastatens påverkansoperationer är det viktigare än kanske någonsin tidigare att på ett enkelt och inspirerande sätt kommunicera vad vi vill och vad vi gör tillsammans. Avslutningen är blytung, vi kan väl gissa från vilken brigad han kommer. De är tillbaka i Marioupol och lever rövare med moskoviternas transporter 💪🇺🇦🇸🇪
Rysslands ekonomi pressas hårt av kriget
Rysslands regering har kraftigt nedjusterat tillväxtprognosen för 2026. Den förväntade bnp-tillväxten sänks från 1,3 procent till bara 0,4 procent, rapporterar Moscow Times.
Samtidigt har budgetunderskottet för hela året redan sprängts efter bara tre månader. Enligt ryska tidningen Kommersant har underskottet uppgått till 5,9 biljoner rubel under perioden januari till april – 50 procent mer än den planerade siffran för hela året.
De federala intäkterna landade på 11,7 biljoner rubel, medan utgifterna nådde 17,6 biljoner. Underskottet motsvarar 2,5 procent av Rysslands bnp. Samma period förra året var underskottet nästan hälften så stort.
Enligt finansdepartementet beror det snabbt växande underskottet bland annat på förskottsbetalningar på statliga kontrakt.
Trots stigande oljepriser pekar Rysslands centralbank på ett genomsnittspris på 65 dollar per fat i år.
Minst 0,4% av deras BNP sprängs i Ukraina, så välstånder krymper absolut. Dessuton kan man ha teorier om huruvida siffrorna är korrekta eller om de blivit friserade….
Vi fortsätter att stötta de som vill fortsätta att bestämma i sitt land.
👍
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God eftermiddag!
Aldrig!
God eftermiddag, vi ger aldrig upp!
https://www.nrk.no/norge/russland-ville-verve-ukrainske-spioner-i-norge-_-ble-avslort-av-pst-1.17873354
Har vi hört något om värvningsförsök i Sverige?
Inte jag, men det struntar jag i: Skit i om jag har hört något, huvudsaken SÄPO har.
Nja, det finns ju för och nackdelar med den svenska modellen att hemlighålla allt, speciellt när man hemlighåller saker för den egna befolkningen som motståndaren redan känner till i detalj.
De bägge ryska stålgiganterna, Severstal och MMK , har också gigantiska problem med lönsamheten, den är praktiskt taget ” 0″ och Severstal har meddelat att det inte blir någon utdelning på aktierna för 2025.
I MMK är problemen lika stora, vinsten blir där också praktiskt taget ” noll” det har det varnats för!
Som trogna Cornucopiakämpar redan vet, så försöker jag bevaka ryska regioner så gott jag hinner, och därför har jag tittat på vad det betyder för Vologdaregionen , Severstals hemregion, och Chelyabinskregionen där MMK är lokaliserat , och I bägge dessa regioner så innebär stålgiganternas förluster ett sksttebortfall på mellan 12- 14 procent!!!
Det är kolossalt kännbart, det kan lugnt sägas utan att överdriva!
Tack Perra! Alltid härligt att läsa hur ekonomin haverar i Moskvastaten.
Instämmer
Tack, fint att höra!
13:01 – Eftersom Putin inte fick några ukrainska drönare över nederlagsparaden och han kommer inte på något annat så aktiverar han hämndplanen, något vi inte borde vara förvånade över.
Hämnd är ett felaktigt begrepp. Ryssland gör alltid allt de kan för att skada Ukraina så mycket som möjligt i ett krig Ryssland driver. Ryssland kan per definition aldrig hämnas, och de lär maxa så ofta de kan.
13:08
Man kanske inte ska dra för stora växlar kopplat mot enskilda moment i övningen.
Just sayin’
Dessutom är det ju just därför de ukrainska operatörerna är här. Inte för att vi är i krig idag utan för att vi ska lära oss vad vi behöver fixa till för att klara kriget som kanske kommer imorgon. Vi kommer vara bättre förberedda om en vecka, ändå mer så om en månad resp ett år. Det vi däremot får hoppas på är att ryssarna inte får feeling och anfaller Gotland precis nu, då finns risk att vi ligger lite risigt till.
OBS: Det som saknas idag är inte i första hand drönare som material utan snarare kvalificerade drönaroperatörer. Dessa behövs förstås i krig men inte minst för att kunna öva på krigföring, både som anfall och i försvar.
Utbildning pågår men det tar tid och det behövs fler.
Försvaret skulle kanske satsa på att arrangera drönartävlingar med fina prissummor för att öka det allmänna intresset så fler har rätt grundkunskaper.
Ja , tävlingar och statligt subventionerade drönare till ungdomar. Inbillar mig att det är roligt att flyga slalom mellan träd och genom rör mm.
Det är skillnad på att tro, gissa eller spekulera och att veta. Jag lämnar det där.
Är det verkligen bara lilla Sverige som vågar???
Verkar så!
🇬🇧🇷🇺 𝗥𝗨𝗦𝗦𝗜𝗔𝗡 𝗦𝗛𝗔𝗗𝗢𝗪 𝗙𝗟𝗘𝗘𝗧: 𝗦𝗧𝗔𝗥𝗠𝗘𝗥’𝗦 𝗕𝗟𝗨𝗙𝗙 𝗖𝗔𝗟𝗟𝗘𝗗
1/11
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3mlq6c5jsnj2q
Sverige/Danmark kan stänga Östersjön, men visst vore det fantastiskt om England/Frankrike också stängde Engelska kanalen (finns inget internationellt vatten i kanalen, de måste gå i franskt eller brittiskt vatten).
Sverige, eller rättare sagt regeringen, har ju hajat hur det funkar med Ryssland. Alla andra är kvar i den eviga freden.
Vetenskapsradion (SR) hade ett kort inlägg om invasiva (växt-)arter imorse och hur de sprids i krigszonerna, och visar på att det finns volontärer som vill hjälpa till inom alla områden: https://www.sverigesradio.se/artikel/kriget-i-ukraina-okar-spridning-av-invasiva-arter
Det ska finnas ett längre reportage också men hittar det inte nu. Jag har heller inte hittat en transkribering tyvärr.
I Sverige har man lyckat öka spridningen av invasiva arter på ett innovativt sätt genom att halvera budgeten om länsstyrelse och naturvårdsverk får för bekämpning . tex Stenmård ( här hade man en reell chans att utrota den men pro jektet stoppads , inga pengar), Gul skunkkalla ( några år utan pengar= ruta 1 igen).
Chelyabinskregionen har dessutom kolbrytning inom sina gränser, alls inte i samma omfattning som Kuzbass, men stor tillräckligt för att addera ytterligare cirka en och en halv procent till sitt elände med skattebortfall
Just nu känner jag mig bara så förtvivlad. Moskvastaten bombar Ukraina, vår demokratiska granne, en masse varje dag och vi står i princip bara bredvid och tittar på. Det är bara så oerhört sorgligt på så många olika sätt.
Fortfarande är det många som säger att dom står på rätt sida, dom vill hjälpa till osv. Men ändå får Ukraina förtvivlat få Patriotrobotar tex ☹️
Shaheds kan man möjligen bekämpa, men sedan kommer ballistiska i mängder, då har man inte mycket…
Och så kommer kanske strategiska bombflyget framåt kvällen ev…
Jag menar att det självklara är att hjälpa till att besegra Moskvastaten. Vi hade tex kunnat cernera st Petersburg med hjälp av finnarna…
Den du, den fick även jag tammefan slå upp…* Från Synonymer till cernera – Synonymer.se: “(mil.) militärt innesluta, innesluta, avspärra, belägra”
(Fast jag tror nog det skulle formuleras tvärtom: Finnarna, med viss hjälp av Sverige. 😉 )
___
*: …för att vara säker, fast det visade sig vara vad jag gissade från din kontext.
Relationen mellan Jerevan och Kreml har varit ansträngd i flera år. Avgörande försämringar har varit Rysslands krig mot Georgien och Ukraina samt att Kreml, trots en militär allians inte hjälpte Armenien i kriget mot Azerbadjan 2023. Sedan dessa har Jerevan vänt sig västerut och i början av maj hade man ett toppmöte med EU. Till att börja med har Armenien lämnat den ryskledda militära CSTO-alliansen (där en mängd fd sovjetrepubliker ingår), och nu har man börjat inleda förhandlingar om att gå med i EU. Putin gläds inte åt detta och har nu sagt att det inte är möjligt att vara med både i EU och i EAEU (den euroasiatiska handelsunionen, vilken har samma medlemmar som CSTO). Putin har nu varnat Armenien för att det var precis det här som utlöste kriget i Ukraina.
Armenien ska hålla parlamentsval den sjunde juni. Premiärminister Pasjinjans parti “Samhällskontraktet” förväntas tappa stort, det förlorade kriget och fredsförhandlingarna har varit impopulära, särskilt från kyrkans håll. Inte helt oväntat är utmanaren en Kreml-vänlig oligark – Samvel Karapetyan -som tjänat sina pengar i Ryssland. EU har varnat för att Ryssland kommer att genomföra valmanipulation och har därför skickat experter för att förhindra detta. Den åttonde maj grep armenisk polis två personer knutna till Karpetyan anklagade för att försöka köpa röster.
Vinner Kremls man kommer vi antagligen att få se ett Georgiens-scenario i Armeninen. Ett närmande till Ryssland, avdemokratisering och stora folkliga protester. Vinner de västvänliga partierna får vi förhoppningsvis se ett fredligt närmande till EU. I värsta fall att Kreml försöker utnyttja det folkliga missnöje som finns i landet.
https://www.consilium.europa.eu/sv/press/press-releases/2026/04/21/armenia-eu-establishes-a-new-civilian-mission-to-contribute-strengthening-the-country-s-resilience%
https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/armenien/inrikespolitik-och-forfattnin%
https://oc-media.org/armenia-arrests-suspects-in-two-karapetyan-linked-alleged-vote-buying-cases
https://www.bbc.com/news/articles/cgkp1124y3yo
Tack Niklas 2,kul att se att någon mer intresserar sig för Caucasus!
Jag åker till Georgien imorgon. Ska bli intressant att höra vad folk vet och tycker där. 🇬🇪
Ja återkom med vad de säger
Berätta väldigt gärna för oss här sedan!
Själv postar jag lite kort saker då och då.
Det vimlar av Kreml-påverkan på väldigt många håll. Deras villiga lakejer jobbar hårt
Jag passerar Georgien ofta,faktiskt i morgon också, Soren 765
Om någon är nyfiken på vad Som Ukraina bombade i Jaroslavl i natt så var det tydligen återigen Yaroslavlneftegaz raffinaderi.
Det har Ukraina gjort förr också
Jag är mest nyfiken på om de kommer använda samma strategi som i Tuapse och Perm med återbesök när branden från första besöket brunnit ut… (Disclaimer: har inte kollat om några cisterner brinner i Jaroslav…)
Evgen Istrebin
As of May 12, cash withdrawals from Russian banks totaled 824 billion rubles, exceeding last year’s annual level!
🇺🇦🔥 Special Operations Forces drones hit the loading pier of Tamanneftegaz oil terminal on the Black Sea coast.
Also, in a joint operation with the Unmanned Systems Forces, Deep Strike units struck the port of Taman with the Tamanneftegaz oil terminal.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqduandac2n
Strike near the railway station in Kovel (Volyn): buses, minibuses, and cars damaged
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqdge57ec2c
🇲🇩🇺🇦 Shahed in the side of Moldova now, near the border with Ukraine, according to monitoring channels.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqd5bowek2c
Wild Hornets 🐝
The enemy’s massive drone attack across Ukraine is ongoing. As of now, crews operating interceptor STING have already downed more than 100 Shaheds — and the work continues.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqciwiwws2c
@PerraG55, jag besvarade din kommentar 2026-05-13 04:51 i gårdagstråden. Ursäkta upprepningen, kör en repris (med rättning av några slagfel) här, för det fall du missade den.
PerraG55: “…i praktiken allt vad vi handlar med som betalas i just pengar !”
__________________________________________________
Jepp, “pengar” har egentligen inget värde i sig själva; de “är värda” något bara för att man kan köpa allt annat man behöver eller vill ha för dem, både varor och tjänster. Men de är jättebra just för att alla varor och tjänster därmed värderas s.a.s. “på samma skala”, och därför enkelt kan jämföras sinsemellan. Alternativet vore ju byteshandel, och (som jag kan ha nämnt här tidigare) det påminner mig om en scen i ett gammalt Asterix-album*: “Hur många fiskar vill du ha för det här svärdet?” — “Vet inte, jag har ingen koll på växelkursen mellan lerkrukor och bautastenar idag!”
Och därför är det ju bra för gemene man om man inte hattar runt med pengarnas värde; det krånglar till vardagens bestyr med att hålla reda på sina finanser, veta vad man har råd med. Vanlig inflation är irriterande nog (man måste förhandla upp lönen då och då bara för att behålla samma reallön), hyperinflation är jätteilla, och även kurssvängningar mellan olika valutor är lite störande då de förändrar “växelkursen” mellan olika (import- vs inhemska) varor.
Här är en åsikt från farsgubben**, som vid första anblicken kan verka nästan hädiskt radikal men som jag numera kommit att m.e.m. ta i arv: Allra värst är att det överhuvud taget finns något sådant som “finansmarknaden”! Vadå, handla med “pengar” som om det vore vilken som helst vara eller tjänst?!? Men pengar är ju enheten man mäter värdet på det man handlar i! Så, vadå, handel med pengar förändrar värdet på pengar, räknat i… Pengar???
Är det inte lika knasigt som att ha en “marknad” för andra enheter vi mäter värden i — kilo, liter, meter osv? I tygaffären: “Nej nej, det här tyget kostar fortfarande bara åttio kronor löpmetern, men marknadsvärdet på en meter idag är vad som var 93 cm igår”. Hos slaktaren: “Visst, kilopriset på falukorv har gått upp till 69:50, men å andra sidan förutspås ju marknadskilot gå upp till ca 1023 av dagens gram!” Osv, osv. Det skulle bli kaos, inte fan kan vi ha marknader som ändrar värdet på enheterna vi mäter i. Och pengar är ju också en enhet vi mäter i!
Så att fippla runt med pengars värde borde väl vara lika olagligt som för slaktaren att “trimma” vågen och fippla med värdet av ett kilo? I stället har vi en global “finansmarknad” som inte gör något annat, och till stor del styr den reala ekonomin — varor, tjänster, arbete, investeringar — i stället för att reflektera den. Svansen viftar på hunden… Och suger på vägen ut reella värden ur den reella ekonomin, utan att bidra till den. Är det inte ett nytt frälse, som — helt lagligt, i motsats till slaktaren som fipplar med vågen — exploaterar både arbetare och företagare som faktiskt håller igån hjulen i den verkliga världen? Varför ska de få hålla på så, när de gör samma sak som slaktaren åker i buren för?
Ett förslag vore förstås att den globala “finansmarknaden” kunde handla med monopolpengar, i stället för riktiga. Då kunde vi alla strunta i de ständiga börsnyheterna om hur valutor och räntor hattar hit och dit varenda mikrosekund. TV-nyheterna har inga dagliga minuter dedikerade åt hur värdet på kilo, liter och meter går på Stockholms- respektive Frankfurt- och New York-börserna heller, så det behövs inte om bara just denna enda måttenhet heller. Den borde väl ligga fast den med.
___
*: Kanske “Gudarnas Hemvist”?
**: När jag var ung jobbade jag mycket med farsan i hans olika verksamheter och företagsförsök; eftermiddagar / kvällar efter skolan och veckoslut var sällan “lediga” som klasskompisarna hade. Så det blev mycket diskussioner om politik, ekonomi, och allt möjligt. Jag tyckte då att han hade den mest galna blandning av åsikter, någon sorts blandning av nazist-kommunist, och distanserade mig genom att vara av typ motsatt åsikt*** om allt. Men så här i efterhand… Åtminstone i den här frågan kan jag inte se var han skulle ha haft fel, här är jag nog fullt enig med honom.
***: Senare tillägg: Så då var jag alltså lika extrem, bara åt andra hållet? Där han var “nazist-kommunist” var jag i stället “kommunist-nazist”? Fan vet… Suck. (Men jag har ju det att skylla på att jag var tonåring!)
Tack CRCONRAD! Mycket tankeväckande vinkling! 🙏😅
Jag vill nog hävda att din (Conrads) uppfattning av “finansmarknaden” är både felaktig och ofullständig. Finansmarknaden är väl rimligen ett mycket vidare begrepp än du tycks definiera den som?
Här ingår ju t ex aktiemarknaden som ju inte alls i grunden innebär att “handla med pengar” utan att göra det möjligt att handla med delar av stora företag. Men det verkar som du menar att finansmarknaden är en snäv del av valutamarknaden(?).
Jepp, erkännes, men till mitt försvar vill jag anföra att både resonemanget och terminologin inte ursprungligen är mina, utan farsans. Jag vet faktiskt inte, kommer inte riktigt ihåg, om han inbegrep aktiemarknaden eller ej. (Nu var han nog rätt säkert emot den också, men kanske av andra orsaker. 🙂 )
Fast på den sidan har jag på senare år radikaliserat mig helt själv: Till stor del är aktiemarknaden numera också rätt skit. Inte för att den skulle vara att “förvränga själva måttenheten för det vi handlar med”, det är sant, klart jag vet att det man där handlar med är (små delar av) företagsverksamhet. Men för “svansen viftar med hunden”-effekten: Vad som känns naturligt — och, i.a.f. som jag minns, också lärs ut på universitetens nationalekonomiska institutioner — är att företag gör saker (d.v.s. producerar varor och / eller tjänster), denna verksamhet(s lönsamhet) kan bedömas ha ett visst monetärt värde, och detta alltså utgör företagets värde. Utifrån dessa bedömningar kan man alltså handla med ägarskapsandelar i företaget: Verksamheten avgör värdet. (Verkar väl vettigt, eller hur?)
Men som vi har blivit varse — i mitt fall åtminstone sedan någon gång kring sekelskiftet, då jag första gången jobbade för ett “multinationellt” (d.v.s. amerikanskt) företag — så är det ju inte så det funkar. I dagens “kvartalsekonomi” funkar det snarast tvärtom: Aktiekursen är inte en följd av verksamheten, utan aktiekursen styr verksamheten. Fyra gånger om året utgår ukaser från styrelserummen någonstans i Kalifornien om att “Quarterly report next week, all hands on deck!” och så börjar man fippla med allt man kan fippla med för att kvartalsrapporten till börsen ska se bra ut, för att hålla uppe (och helst förstås höja) aktiekursen. Om aktiekursen går upp anställer man kanske folk; om den går ner sparkar man säkert folk.
Men hallå där — är inte det här precis tvärtom mot vad “conventional wisdom” och de där läroböckerna från NEk A säger — att om verksamheten går så bra att man anställer folk, då stiger aktiekursen, och om verksamheten går så dåligt att man sparkar folk, då sjunker aktiekursen? Jo, tvärtom är just vad det är. Här viftar inte hunden med svansen, utan svansen med hunden.
Men nä, som sagt, jag vet inte om farsan inbegrep det här i sitt tal om “finansmarknaden”; på hans tid var ju “klassfienden” inte amerikanska kvartals-“entrepreneurs”, utan Wallenbergarna och Nicolin, som (åtminstone de förstnämnda) hade en lite annorlunda syn på aktieägande och ägaransvar.
Lite oklart vad du egentligen är ute efter men Nek avhandlar nationalekonomi, det är inte Fek du tänker på? Oavsett så är plattformen du argumenterar från svajig och med det lämnar jag frågan därhän.
Jo tack, jag känner till skillnaden — 65 p NEk, kanske ca 30 FEk.
Är inte ett grundläggande problem i ditt resonemang att i motsats till kilo och meter där det finns ett enda mått/en definition så har vi inte en “peng”. Vi har mängder av valutor och du köper en valuta och betalar i en annan. Påminner mer om byteshandel när jag tänker efter…
” Quanitative ease”….minns ni begreppet?
Om ni tillförde gör det….kan ni på rak arm definiera begreppet!
Det är nog inte många som kan definiera det ” hittepåbegreppet utan att fråga A I eller ganle farbror Google.
Jag kan faktiskt den gängse förklaringen till begreppet…..men jag kan inte alls förstå det , måste jag erkänna.
Men ett förstår jag och det är att efter Lehmann kraschen och införseln av ” quanitavive ease” har penningvärdet försämrats, aktiemarknaden fått fart, idiot projekt kan introduceras på börsen, filurer som Musk, Thiel, Trump etc har blivit smällrika och anomalier som bitcoin gjort sitt intrång, och som bieffekt skapat massor av bostadsmiljomärer möjliga.
Men….ursäkta….det där inlägget hör nog hemma på ekonomitråden….och vill någon ifrågasätta gamle Perra’s inlägg så flytta gärna den kommentaren dit och debattera den
Perra själv kommer dock knappast deltaga…
Jahadu? Jag trodde faktiskt jag hade förstått “quanitative ease”: Det var ett kodnamn, ett alibi för att slippa erkänna / slippa bli anklagad för vad det egentligen var. Stolta högerregeringar som de brittiska och amerikanska kan ju inte ägna sig åt något så vänstervridet som keynesianism, så när även deras egna experter förklarade för dem att nu är nog keynesianism det enda som hjälper, då döpte man raskt om den till något annat.
Detta alltså om “quanitative ease” som stöd för gemene man under finanskrisen efter 2008.
Framväxten av techbroligarker som Musk, Thiel et al och svindelprojekt som — tja, allt från Enron till Open AI, antar jag — trodde jag inte att de har något alls med QE att göra, utan något helt annat: De är frukterna av “Venture Capitalism”.
Törs man sätta en liten guldmyntfot i dörren innan ni stänger?
Nej, den komplicerar bara saken ytterligare. Eller i bästa fall, ersätter (åtminstone några av) nuvarande komplikationer med en annan sorts helt nya komplikationer som den tillför: Varför knyta värdet av pengar, som ju i sig inte har något att göra med tillgång eller efterfrågan på någon enskild random vara, till tillgången och efterfrågan på en enskild random metall?!? Typ: Ny supermassiv guldgruva upptäckt vid Åmål –> All världens valutor sjunker i värde. Eller: Ny teknologi gör äntligen guld användbart för något vettigt användningsområde i verkligt stor skala, till skillnad från de rätt marginella smycken och elekroniska kontakter det används för nu (lagar man längre tänder med guld ens i u-länder?) -> All världens valutor stiger i värde. Så knäppt! Varför ska just den random metallen guld ha sådan inverkan; varför inte lika gärna zink eller aluminium? Eller för den delen björkved, eller grus? (Löv, någon…?*)
Det är inget fel på “fiat”-valutor i och för sig… Vilket är lite lustigt att alla dessa “goldbugs” har så svårt att inse: Guld är ju också en “fiat”-valuta! (Som jag skrev redan igår: https://cornucopia.se/2026/05/uppdateras-stor-terrorbombning-mot-ukraina-i-natt/#comment-1670280 ) Så då borde de — ni? — ju vara lika mycket mot guldmyntfoten som de är mot alla andra “fiat”-valutor. Eller lika mycket för alla andra “fiat”-valutor som de / ni är för guldmyntfoten.
Bestäm er, liksom.
___
*: OPKR.
Kan bara hålla med Enrico Palazzo, felaktig och ofullständig. Visst, värderingen av dagens AI-bolag, SpaceX o.s.v. är helt uppåt väggarna och motsvarar inga som helst rimlighetskalkyler, men det är samma sak som med valutahandeln: i teorin återspeglar valutans värde det förtroende ett lands ekonomiska ställning och politik åtnjuter. Sedan spelar andra faktorer också in (som orimliga och idiotiska förväntningar i AI-bolagens fall) Man kan t.ex. med visst fog hävda att dollarn är övervärderad med tanke på den korrupta och inkompetenta regim som landet har, men å andra sidan, får de bara rättning i leden är naturligtvis landet inte särskilt utsatt.
Aha, så då är alltså, som du ser det, problemet det samma med aktie- som med valutamarknaden? Inte vet jag, då kanske farsan menade dem båda i ett ändå, med sitt “finansmarknaden”…
Men jo, det är ju just det som är problemet, det jag ser som ett stort problem och du minimerar: Rimligheten. Du säger “i teorin återspeglar…”, och hoppar sedan glatt vidae och ignorerar att så är det inte alls i praktiken. Visst, om praktiken fungerade som den ska enligt teorin så vore allt frid och fröjd (äggkaka!).
Men det gör den ju inte; i praktiken fungerar praktiken snarast tvärtom mot hur den ska enligt teorin. Det är inte rimligt att vi ska ha det så. Då är det dags att byta, inte bara teorin utan, eftersom vi vet att vi tydligen gärna skulle vilja att världen fungerade som den ska enligt teorin, även praktiken.
Man kan också se det som att vi även idag har byteshandel, bara att pengar är den vanligaste bytesvaran eftersom den är smidigt på många sätt jämfört med tex färsk fisk. Genom tiderna har folk använt snäckskal med mera på samma sätt.
Jag har alltid velat åka till New Hampshire i USA. Det ska finnas en skidanläggning där som enligt vad som sägs ska vara närmast himmelskt. Fina pister, magiska vyer och, enligt vad som sägs, ha en historia värd att beakta. Enligt legend träffades en massa prominenta herrar där i slutet av WWII. Antagligen för att klunka konjak men vad vet jag. Om någon åkte skidor förtäljer inte historien men man snackade en massa skit och så tog man varandra i händerna och sen gick det som det brukar; åt fanders! Fast det tog sin tid. Nästan 30 år.
(Om någon undrar så hette platsen Bretton Woods)
Consequences of the Russian attack as of 15:00:
In Kherson, the occupiers hit a minibus with a drone – nine people were injured.
In Lutsk, a residential building was hit: two people were killed, four more were injured.
In Kharkiv region, a 60-year-old man died due to an attack by FPV drones.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqb5megqc2i
In Rivne region, two people were killed, four people were also injured.
In Zaporizhzhia region, the Russians killed a 76-year-old man.
In Cherkasy region, three people were injured.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqb5qpkv22i
In Khmelnytskyi region, three people were injured as a result of a Russian attack.
In Odesa, two people were injured as a result of an attack.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqb5ulwes2i
An enemy Shahed was also spotted as far away as Bukovel.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqatklrl22i
🇺🇦❤️ A total of 9,048 citizens were returned to Ukraine from Russian captivity, including 452 civilians, — Lubinets
In 2025, it was possible to transfer about 5,000 packages with warm clothes and medical assistance, as well as 5,000 letters, to Ukrainian prisoners of war in Russia.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mlpuihvgjk2s
13:08
Nyttig läxa.
🇩🇪 German defence company Rheinmetall has started mass production of kamikaze drones, – CEO Armin Papperger
The drones, called FV-014 loitering munitions, can fly for up to 70 minutes and strike targets up to 100 km away.
Production is expanding to Rheinmetall’s Neuss plant.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlpu7hl3ec2s
🫠 The military command has convinced Putin that the Russians will be able to capture the Donetsk region by the fall, — FT.
After that, the dictator plans to raise the “price” of any ceasefire by expanding territorial demands.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mlpsi6rhfs2s
Ha, lycka till med det i nuvarande takt. De kommer ju bara bli mer bombade till avgrunden i höst i så fall.
Att vilja men inte kunna..
…gissar att det är samma med Putlers sexliv.
Ew. Bomba bunkern istället!
Den ryska militärledningen var kanske medvetet luddiga om vilket års höst de menade… Om någon frågar så är det hösten efter att de gått i pension för de trillar de inte ut genom ett fönster när inte geller der uppfylls.
Putin’s real ambitions remain to secure control of Ukraine at least along the Dnipro River, which would include the capture of Kyiv and Odesa, — FT reported, citing two people involved in behind-the-scenes talks to end the war.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlpsdgk2nc2s
He will not take Zaporizhzhia, he will not take Donbas, he will not take Kherson. But remember, the plan was always to take Kyiv. The task is set and must be accomplished.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlpsdimbrs2s
🚀💥 MANPADS missile shoots down a “Shahed 131/136” – soldiers of the 38th Anti-Aircraft Missile Regiment in the southern direction.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlps3ix7tk2s
Händer mycket konstiga saker. Österrike är tvungen att ”stoppa” amerikanska spaningsplan som flyger in illegalt i deras luftrum.
https://militarywatchmagazine.com/article/how-capable-are-the-austrian-eurofighters-that-scrambled-to-stop-u-s-airspace-violations
⚔️ Sybiha: About $450 million is costing Ukraine a day of war. In addition, we are paying with the blood of soldiers.
🇺🇦 Zelensky: There are now more than a hundred Russian drones in our sky, and there may be more waves of drone attacks during the day.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mlprdjz2a22s
Och ryssarna tar kostnader på minst halv till en miljard dollar per dag, enligt en del siffror jag sett
🤬 Shahed attack in Rivne region, – local channels
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqfbxussc26
🥴 Putin believes the Russian army can fully seize Donbas by autumn 2026. The Kremlin reportedly plans to use potential battlefield gains to strengthen its position in future talks on the war in Ukraine.
Read more
https://theukrainianreview.info/putin-expects-to-capture-donbas-by-fall-and-tighten-demands-on-ukraine/
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mlqf3sqoh226
Evgen Istrebin
Oil production in Russia fell by 107,000 barrels per day in April
According to OPEC data, oil production in the Russian Federation in April fell by another 107,000 barrels per day to 9.057 million barrels.
The deviation from the OPEC quota has already reached 580 thousand barrels.
The drop in oil production in the Russian Federation continues for the sixth month in a row, in six months the drop in production amounted to 330 thousand barrels.
Glory, to the heroes!
Death, to the enemy!
Wolfanger – Glory to the Heroes
https://open.spotify.com/track/7MzzgyScaSTKKs1rBmxpDz?si=zXj3EFJKQSydx15WSVlfZA
*Death to the enemies
Lite pinsamt att Sverige inte kontinuerligt följt Ukraina bättre vad gäller taktik mot drönare, såhär 4 år in i kriget..
Spännande utveckling, skjuta fram flickrörelse och kvinnliga turistguider istället för gröna gubbar är smart.
Återstår att se om den gradvisa förflyttningen av rysk intressesfär leder till väpnad konflikt.
De nämner ofta Svalbard i samma sammanhang som östra Ukraina även om historiken och förutsättningarna ser olika ut.
https://www.thebarentsobserver.com/news/behind-russias-victory-day-ceremony-on-svalbard-was-a-veiled-effort-to-build-a-militarised-presence/450491
Sverige ansvarar för kontroll av Svalbard-kontraktet om jag inte minns fel.
Rurik kanske bör sätta ned foten snart innan rysk kadettutbildning är etablerad på NATO-lands territorium.
Låt er inte luras av dessa unga flickor, gubbs! Testet har pågått sedan GRU installerade sin gubbe där 2022.
Evgen Istrebin
“Nurlino” is the largest linear production and dispatch station (LPDS) within Transneft – Ural. Siberian oil passes through the station in the western direction. It has the largest reservoir park, as well as pumping stations of three oil pipelines: Ust-Balyk – Almetyevsk (UBKUA) and Tuymazy – Omsk (TON-1). It is important that heavy Ural-Povozh oil is mixed with low-sulfur Siberian oil at LPSD — the Urals export grade, which meets international standards, is obtained.
Evgen Istrebin
The station acts as a key transit and balancing node connecting Siberian fields with export corridors. Thus, oil flows through Nurlyno to the Transneft-Prykamye and Transneft-Pryvolga pipelines (to Samara, and from there to the Druzhba pipeline), to the Baltic pipeline system (for shipments through the ports of Primorsk and Ust-Luga). due to work on TON-1 pipes, it can also be a balancing node for oil supplies to the PRC, although it is not directly connected to the WTO.
😡
Russian occupiers hit a residential building in Ivano-Frankivsk, — the mayor of the city.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqioybylk2z
Här kränker Ryssland Moldavien ännu en gång
🇲🇩 Claimed as Russian shahed flew deep into Moldova (Beltsi)
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqhqub3kc23
🇲🇩During today’s attack, a Russian drone flew into Moldovan airspace and remained there for at least 23 minutes, – the country’s Defense Ministry
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqgzb2oe223
Chinese-made FN-16 MANPADS in service with soldiers of the air defense battalion of Ukraine’s 160th Mechanized Brigade. It unclear how exactly these systems reached Ukraine.
Bilder
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mlqgrnlxmk2n
Ryssarna är lite bittra och mindre nöjda med bunkerfegisen
Russian Z-blogger Aleksei Larkin, who supported the war and actively aided the Russian army, has suddenly had an epiphany and taken a swing at the Commander-in-Chief himself.
Översatt text
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlqc5dztns23
The 🇷🇺Perm Oil Refinery has completely halted operations following a 🇺🇦Ukrainian drone attack on May 7, — Reuters.
After the strikes, three primary crude oil distillation units were urgently shut down. In addition, some secondary processing units were also stopped.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlqdu6whes2p
It is also known that the AVT-4 unit had already been out of operation since April 30 due to a previous drone strike. Repairs to the equipment are reported to take several weeks.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlqduer3zs2p
Zelenskyy stated that the July NATO summit in Turkey must demonstrate the strength of the Alliance, its unity, and its inability to fall apart or weaken despite tensions between the United States and Europe. He called for the development of
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlqa4rpjls2r
self-sufficient European defense capabilities and a common defense policy.
The President also announced that everything is ready for the opening of the first negotiating cluster on Ukraine’s accession to the EU —
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlqa4rprfs2r
this is a strong signal of European unity and a defeat for Russia’s policy.
Ukraine’s Defense Minister Fedorov, together with Boris Pistorius, visited front-line regions. The German Defense Minister is one of the few who personally came so close to the front line.
They discussed the situation at the frontline, the operation of the DELTA system,
Bild
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlq7eb5qtc2y
drone coordination, and assault operations. Germany has provided over $1 billion in funding for mid/deep strikes, which already enables around 5,000 strikes per month at a depth of 20+ km.
Germany was also the first to support drone-assault units.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlq7ee4mxk2y
During the visit, they took part in a meeting of EU defense ministers.
We thank Boris Pistorius and Germany for their genuine support and willingness to see the war with their own eyes. Together — we are stronger.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlq7ee4ow22y
🇺🇦 Zelensky: It is certainly no coincidence that one of the longest-running Russian attacks against Ukraine has come at the same time as the President of the US arrived on a highly anticipated visit to China.
All day today, Russians have been launching waves of “shaheds” against our regions.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlql4nkjoc2e
As of now, dozens of people are known to have been injured, including children. Unfortunately, six people have died. Since the beginning of the day, there have been at least 800 Russian drones, and the attack continues, with more drones flying into our country’s airspace.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlql4utrk22e
After all the waves of drones, missile launches against Ukraine are also quite possible. Our soldiers are defending Ukraine, but Russia’s obvious goal is to overload the air defenses and cause as much grief and pain as possible these very days. It is important that the world does not remain silent.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlql4uttik2e
Groggens 13.05.2026 uppdatering-
Den ukrainska ekonomin genomgår just nu en av de mest underskattade förändringarna i hela kriget. Samtidigt som många fortfarande talar om Ukraina som ett land på gränsen till kollaps sker i verkligheten något helt annat under ytan. En ny krigsekonomi byggs upp i realtid. Inte genom mirakel. Inte genom propaganda. Utan genom brutal anpassning till verkligheten.
När Ryssland inledde invasionen 2022 kollapsade stora delar av ekonomin nästan omedelbart. Hamnar stängdes. Industrin stoppades. Miljontals människor flydde landet. Staten överlevde till stor del tack vare västligt stöd. Det var verkligheten då.
Det som nu sker är att Ukraina gradvis bygger om hela sin ekonomi kring uthållighet, decentralisering och krigsanpassad produktion. Det är exakt därför så många gamla analyser om ”ukrainsk kollaps” nu faller sönder.
Ett land som kollapsar bygger inte nya fabriker varje vecka.
Ett land som kollapsar utvecklar inte Europas snabbast växande drönarindustri.
Ett land som kollapsar lockar inte privata investeringar mitt under ett fullskaligt krig.
Det är här många totalt missförstår situationen. De tittar fortfarande på BNP-siffror från 2022 medan Ukraina redan gått vidare till nästa fas.
Det vi nu ser är framväxten av en verklig krigsekonomi där privata aktörer blivit en central del av statens överlevnad. Drönarproduktion, elektronik, reparationsindustri, energilösningar, logistikkedjor och decentraliserade produktionsnoder växer fram över hela landet. Inte för att allt är bra — utan för att alternativet är att dö.
Det är precis därför Ukraina i många sektorer blivit snabbare än Ryssland.
Ryssland fungerar fortfarande till stor del enligt sovjetiskt stil:
med centralisering, långa beslutskedjor, toppstyrning, massiv tröghet, och korruption i flera nivåer.
Ukraina däremot tvingades in i decentralisering genom själva invasionen. Resultatet blev att privata nätverk, småföretag, volontärer, ingenjörer och lokala initiativ började lösa problem snabbare än staten själv hann reagera.
Många tror fortfarande att uthållighet bara handlar om ammunition och soldater. Det gör det inte längre. Den moderna uthålligheten avgörs av: reparationshastighet, energistabilitet, lokal produktion, drönartillgång, logistik, OODA-tempo, och hur snabbt system återställs efter attacker.
På alla dessa punkter har Ukraina förbättrats kraftigt sedan 2022.
Rysslands stora strategiska missbedömning var att man trodde Ukraina skulle fungera som en klassisk centraliserad postsovjetisk stat som kollapsar när huvudsystemen slås ut.
Det gäller särskilt energin.
Ryssland försökte slå ut det ukrainska elsystemet genom massiva robotattacker. Resultatet blev istället att Ukraina började bygga: mini-grids, lokala batterisystem, decentraliserad reservkraft, mobila energinoder, och alternativa produktionslösningar.
Energyfront är egentligen resultatet av exakt detta tänkande. Inte bara elproduktion — utan energiuthållighet.
Det är därför små energisystem idag blivit lika viktiga som ammunition vid många fronter.
Utan elektricitet: inga drönare, inga verkstäder, inga sambandssystem, inga reparationer och inga stabiliseringspunkter.
Här börjar den verkliga skillnaden synas mellan Ukraina och Ryssland.
Ryssland kan fortfarande producera enorm destruktion. Men Ukraina har blivit betydligt bättre på att återställa funktion snabbt efter attackerna.
Det är exakt detta som avgör moderna krig.
Inte vem som skjuter mest.
Utan vem som fortsätter fungera längst.
Samtidigt ser vi något annat mycket intressant: framväxten av nya privata förmögenheter inne i Ukraina. Det används ofta i rysk propaganda som ett ”bevis” på korruption eller kollaps men verkligheten är mer komplex än så.
Ja — korruption finns fortfarande och är ett enormt problem.
Samtidigt sker också något helt naturligt i en krigsekonomi: nya industrier växer fram, försvarsproduktion expanderar, logistikbolag växer, energisektorn förändras, teknologiföretag exploderar och människor som lyckas lösa verkliga problem tjänar pengar.
Detta är inte unikt för Ukraina. Alla stora krigsekonomier i historien har skapat nya ekonomiska eliter.
Skillnaden är att Ukraina samtidigt försöker genomföra anti-korruptionsreformer mitt under ett existentiellt krig. Det är en extrem belastning på staten — men också ett tecken på att systemet fortfarande fungerar.
Ryssland slåss fortfarande till stor del som 2022.
Ukraina slåss redan som 2026.
Hmmmmm, Extremt hoppfullt 👍😊😊
Han låter ChatGPT skriva hela hans poster, vilket också är uppenbart om man är lite inkörd på AI-språket. Och mig veterligen är det ej tillåtet att posta AI-texter på denna blogg?
Det verkar som din inkörning på ai är lite felkörning.
Nej, som jag säger är texten AI-genererad. Uppenbart för oss som jobbar professionellt med det.
Då har jag kontrollerat Groggens text och kört den genom Isgnen Ai-detektor.
Den mest exakta svenska AI-detektorn för ChatGPT och mer.
Isgens AI-detektor kan exakt upptäcka AI-genererat innehåll skrivet på svenska.
Och här är svaret:
Mänsklig 100% – AI 0%
Tack, läste texten mer med fokus på sakinnehållet, och enligt min mening verkar den beskriva läget mycket bra.
Tyvärr för dig så har Groggen redan medgett ett flertal gånger att han låter AI skriva åt honom. Alla som minns hur hans texter såg ut tidigare vet varför. 🙂 I övrigt kan jag bara hänvisa till en tidigare likadan tråd efter en Grogg-postning, där jag körde Groggs text genom en professionell AI-detektor.
Accentmannen rapporterar idag om viktiga händelser i ryzzland.
Här har Ukraina flyttat fokus från ryzzlands oljeindustri och börjat rikta in sig på ryzzlands försvarsindustriella bas. Vågor av ukrainska drönare som kraschat in i ryska fabriker som tillverkar sprängämnen har bara förstärkt eldverket och orsakat irreparabel strategisk skada på Rysslands militära försörjningskedja.
Nyligen genomförde Ukraina en betydande attack riktad mot ryzzlands sprängämnesproduktionskapacitet vid Sverdlov-fabriken i Dzerzhinsk. Två Lyuti-drönare träffade separata verkstäder som ansvarar för tillverkning av sprängämnena TNT, RDX och HMX, samt för montering av ammunition till ryska artillerisystem. Trots att anläggningen skyddades av tre Pantsir-luftförsvarssystem placerade på höjder med utsikt över anläggningen, nådde alla ukrainska drönare fram till sina mål genom att flyga lågt för att undvika att upptäckas av radar. Anläggningen är ryzzlands främsta tillverkare av högexplosiva ämnen och producerar upp till sex tusen ton sprängämnen årligen
Som en del av den omfattande kampanjen för att försvaga ryzzlands förmåga att tillverka sprängämnen har Ukraina även riktat in sig på kemiska anläggningar, såsom kemifabriken Apatit i Tjerepovets. Ukrainska drönare träffade en högtrycksledning för svavelsyra och skadade Ammoniak-3-komplexet, där kvävebaserade produkter tillverkas. Vid en uppföljande attack mot samma anläggning observerades bränder vid två av dess tre produktionsenheter, vilket skadade infrastrukturen för lagring av ammoniak. Anläggningen står för cirka tio procent av Rysslands ammoniakproduktion, en viktig baskomponent för alla konventionella sprängämnen, såsom artillerigranater, missiler, bomber och minor. Dessutom riktade ukrainska drönare in sig på kemifabriken Phos-Agro i Cherepovets, vilket bekräftats av geolokaliserade bilder. Anläggningen är en av Rysslands största gödselproducenter med en årlig kapacitet på över åtta miljoner ton och står för ytterligare cirka tio procent av landets ammoniakproduktion, vilket innebär att totalt mer än en femtedel har förstörts. I en annan operation träffade en ukrainsk Liutyi-kamikaze-drönare en petrokemisk anläggning i Sterlitamak, cirka 1 400 kilometer från Ukraina. Denna anläggning producerar flygbränsle, tillsatser till fotogen och landets enda syntetiska gummi. Den står för upp till tjugofem procent av ryzzlands isopren-gummiproduktion, ett material som används i stor utsträckning vid tillverkning av gummiband för stridsvagnar och andra tunga militära fordon.
Utöver kemisk produktion riktar Ukraina in sig på fabriker som tillverkar avancerade tekniska komponenter till Rysslands vapensystem. En av de mest uppmärksammade attackerna drabbade Vniir Progress-fabriken i Tjeboksary. I attacken användes en Flamingo-kryssningsmissil i samverkan med Lyutyi-drönare, där drönarna utmanövrerade det ryska luftförsvaret så att missilen kunde nå målet och skada en av fabrikens byggnader samt området nära huvudingången. Detta är en viktig fabrik som tillverkar komponenter avsedda att skydda navigationssystem från elektronisk krigföring med adaptiva antennarrayer. Dessa moduler används i glidbomber, kryssningsmissiler och Shahed-drönare. I en separat operation slog ukrainska styrkor till mot den elektromekaniska fabriken Strela i Suzemka. Attacken förstörde två verkstäder och utlöste en brand som omfattade cirka 250 kvadratmeter och orsakade betydande skador. Fabriken tillverkar radarutrustning, transformatorer och andra elektroniska komponenter som används inom ryzzlands försvars-, rymd- och elektronikindustri i stort.
Efter att de största kemiska anläggningarna och komponentfabrikerna hade förstörts riktade Ukraina in sig på anläggningar som tillverkar de färdiga militära systemen. En sådan attack riktades mot Atlant Aeros drönartillverkningsanläggning i Taganrog, där Neptune-missiler träffade anläggningen. En stor brand observerades efter attacken, som förstörde två byggnader och skadade ytterligare fyra, tillsammans med en containerpark där utrustning förvarades. Anläggningen är involverad i tillverkningen av Molniya-drönare, Orion-rekognoseringsdrönare och andra delar kopplade till rysk utveckling av UAV- och rymdteknik. I en separat attack i samma stad träffade ukrainska styrkor en annan UAV-produktionsanläggning tillsammans med Beriev-flygplansfabriken. Attacken skadade drönarproduktionsverkstäder och infrastruktur kopplad till moderniseringen av flygplanen. Anläggningen är specialiserad på utveckling, serieproduktion, reparation och modernisering av amfibieflygplan som används för att motverka ukrainska marindrönare och specialiserade flygsystem, såsom Awacs-plattformar och Tu-95-strategiska bombplan, som används för att avfyra vågor av kryssningsmissiler mot ukrainska städer.
Ukrainarna har verkligen fått jackpott med de här anfallen
Tack Zekeulv för att du postar detta!
Det var hyggligt. Att läsa denna sammanfattning spar mig minst tio min av mitt liv! Det investerar jag i att läsa vidare på bloggen 😂
710/753 drones shot down! ❗️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqno6e2u224
Suveränt jobb av UA. Snart kommer inte en enda att komma igenom. ryZZland lägger enorma summor på något som ger extremt mager utdelning.
710/753 = 94% ryzka drönare nedskjutna av Ukraina!
Tyvärr bekräftas väl här det vi misstänkte 14:57
4 Tu-95MS aircraft have been recorded taking off — they are flying towards the launch lines.
5 more Tu-95MS are ready to take off from the Olenya airfield.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlqsj5sfhk2x
Längtar till den dagen då 🇺🇦 lyckas skjuta ner TU-95:orna innan dom avlossat sina misiler.
Spiderweb 2.0 vore en dag att minnas, även om det nog blir svårt att upprepa på samma sätt
Dom är påhittiga ukrainarna, snart kommer det att hända något oväntat och för mordoriterna kostsamt. Det är vad jag tror och hoppas på.
Hoppas det sker snart!
Lite skillnad ändå
Hungary has summoned the Russian ambassador “to the carpet” for the first time over the Russian attack on Transcarpathia, Hungarian Prime Minister Magyar said.
DroneBomber
Död åt slemgnomerna 🔥 ⛽️
Väl skrivet, Instämmer helt✊
Det genomnazifascistiska Ryssland
😡
Ukraine’s General Staff said Russian troops ambushed soldiers of the 225th Assault Regiment near Huliaipole on May 12, killing 2 Ukrainian troops. Intercepted radio traffic indicates a Russian commander ordered the mutilation of their bodies and public display “for confirmation.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlqsuyi7xs2u
Vidrigt
Ser framför mig Nürnberg 2.0
Skulle tammefan hållas just där också, för symbolvärdet. Den Haag kan väl tillfälligt utlokalisera sig dit.
Personligen skulle jag vilja se den i ett fritt Mariupol (fritt Moskva är väl att hoppas på för mycket)
Hmjo, lär väl finnas typ stålverksruiner man kan ha till rättssal där. Symbolvärde det också… Så jo, också bra, fast på ett anna sätt.
Men det saknar den stora symboliska fördelen med att sitta på de anklagades bänk i just Nürnberg: Länken till vilka som satt där förut. Och det är ju en symbolik som berättar något ryssarna verkligen behöver få indunkat i sig.
ETA, apropå “stålverksruiner “: Och vad var det, barn- eller förlossningsjukhus? Och en teater. Jo, gott om lokaler i den sta’n.
Finns för- och nackdelar med Nürnberg respektive Mauripol.
Nürnberg – visar släktskapet i krigsbrott och brott mot mänskligheten.
Mauripol – stärker Ukraina som nation men skapar incitament att “det var en orättvis förlust” á la Världskriget utan suffix.
För riktigt effekt bör krigstibunalen hållas i Kursk eller liknande städer.
På tal om regionerna
Putin replaced governors in 2 Russian regions bordering Ukraine, naming Aleksandr Shuvayev to Belgorod and Yegor Kovalchuk to Bryansk. Shuvayev fought in Russia’s invasion and holds the Hero of Russia title, while Kovalchuk served in the so-called LPR.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlqs3456f22u
Kul jobb att få. Lär inte bli lätt för dom att göra Putler nöjd, fast det går ju alltid att ljuga ihop något å hoppas på att slemgnomen tror på lögnen.
Litauen kombinerar naturvård och totalförsvar, när de restaurerar torvmossar som torrlades under Sovjettiden längs med gränsen mot Belarus. De sumpiga mossarna tvingar en eventuell angripare att använda vägnätet, som är begränsat och lätt att bevaka.
Dessutom funkar en aktiv torvmosse som en koldioxidsänka (bättre än en levande skog)
https://www.nytimes.com/2026/05/13/climate/lithuania-peat-defense-tanks-climate.html?unlocked_article_code=1.iFA.Q6J9.4RMLYSmdt1iL&smid=nytcore-android-share
Går även bra att dränka infiltrations grupper av slemgnomer i torvmossar, tillägg till totalförsvars förmågan.
Risken med det är väl att fanskapen bevaras i tusentals år, typ Bockstensmannen.
Inte ens den sortens “odödlighet” förtjänar de.
Sant, tänkte inte på det.
En trevlig liten sång med en ypperlig text
https://www.youtube.com/watch?v=K6tfxJNFXLE&list=RDfWNjoV0fQYc&index=27
Mhh, skumt. Låter inte som EU utan snarare som en parodi – ja tyvärr på Sojvetunionen. Scrolla vidare.
The Russian attack on Ukraine continues — the first missile launches have been carried out, — Zelenskyy
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlqwvfj7gk2f
21:40 | 13/05
Approximate flight routes of our UAVs:
🔴 Red arrow – directions of movement of strike UAVs;
According to Russian sources, around 260 drones were reportedly launched; however, these figures and the indicated routes are highly approximate.
https://bsky.app/profile/dronebomber.bsky.social/post/3mlqxcir2322q
Kul inlägg från Power Up Ukraine, att dom planerat en hel transport med transformatorer och trafostationer sen länge, och precis när dom anländer så träffar Ryssarna just dessa i närheten, så PUU kan leverera dem direkt till dom förstörda stationerna.
https://bsky.app/profile/powerupukraine.bsky.social/post/3mlqx72yoks2k
Det mesta norrut
21:40 | 13/05
Approximate flight routes of our UAVs:
🔴 Red arrow – directions of movement of strike UAVs;
According to Russian sources, around 260 drones were reportedly launched; however, these figures and the indicated routes are highly approximate.
https://bsky.app/profile/dronebomber.bsky.social/post/3mlqxcir2322q
😉
Tvåa på bollen 😁👍
Krävs minst två för en fotbollsmatch 😉 👍
Hoppas allt träffar där det svider som mest för mordoriterna.
Alttid klockrena kommentarer 😀 🔥⛽️
Väntar på +1260 💥
Vore fantastiskt underbart, ukrainska drönare förmörkar himlen över Kräklm sen störtdyker dom…
Watch the damned (god bless ya)
They’re gonna break their chains (hey)
You can’t stop them (god bless ya)
They’re coming to get you
And then you’ll get your balls to the wall
(Popkulturell referens)
Bryta ner ryssen, jo det accepterar vi 👍
Tänkte som ledmotiv för drönarna. Det är från 1983 så aningen obskyrt:
https://youtu.be/IrwXSfcJmnU?is=UTHzvMu7mwo-deGE
Haha, det där är verkligen en antik video. Härligt 😉
Russia’s attack today may continue until TOMORROW AFTERNOON: missile launches at night, followed by another wave of drones – advisor to the Minister of Defence “Flash”.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlqqdzobqc2b
Vad bra att pruttler fick en fin “vapenvila” för att ladda om… 😒
Död åt slemgnomen och hans anhang!
Nu har det kommit en film gällande det hemska jag postade tidigare. Jag väljer att inte länka, även om den är skuggad. Finns på flera håll.
💔🔞 The occupiers committed a war crime – they beheaded the bodies of two Ukrainian fighters.
▫️ On May 12, 2026, in the Hulyaipole direction, while performing a combat mission, two soldiers of the 225th OSHB came across an infiltrated group of Russians
▫️ Rejecting the offer to surrender, our brothers entered into battle with superior enemy forces.
▫️ Having exhausted their ammunition, our heroes went into hand-to-hand combat and died.
▫️ After which the commander of the Russian group gave the order to cut off the heads of the fallen and put them on the side of the road.
▫️ The occupiers carried out the order without objection. The Russian negotiations were recorded in the radio interception.
Ännu en bekräftelse på den nationens… Moraliska bankrutt. De står helt tydligt på samma nivå som Tyskland för lite över åttio år sedan. Fy för den lede, ett sådant folk.
Och botemedlet kan inte heller vara något annat: De behöver slås i grunden, så att världen och framför allt de själva begriper att beter man sig sådär så blir man, och förtjänar inte annat än att bli, slagen i grunden.
Förmodligen/förhoppningsvis vet ukrainarna identiteten på krigsförbrytaren som gav ordern och soldaterna som utförde dådet.
Man har ju spelat in radion, så det ör troligt att man vet vilket förband och rent av vilka individer. Och dessa kommer att behöva se sig om resten av det korta liv dom har kvar.
Hoppas innerligt att det är väldigt korta liv dom har kvar att leva.
Fy fan, må dom alla brinna i helvetet.
Kommentar gällande dekapiteringen.
1 skott i högerfot, 1 skott i vänster fot, 1 skott i höger knä, 1 skott i vänster knä, 1 skott i höger armbåge, 1 skott i vänster armbåge och till sist 1 skott i magen, sen lämna asen att sakta döden dö.
Eventuellt en halv flaska vodka i ansiktet som antänds…
Varken mer eller mindre!
“I´ma gonna get medieval on you ass”
Du är civiliserad StefPalm, för det där är rena barnleken vad man kan hitta på. Medeltidarna utvecklade det där till en konst.
Men jag stannar där, detta är ett anständigt fourm 😇
Ibland kan det vara lite trevligt ombyte med lite mer civilt liv från Ukraina. Här, 20 minuter av ta hand om gården och förbereda lite mat från en by någonstans i Ukraina:
https://www.youtube.com/watch?v=qYaHQY8VnFk
Slutresultatet gör hur som helst, vem som helst hungrig och sugen på att smaka! 🙂
Hmmm. Måste nog ta en sväng till kylskåpet.
Man får hoppas att försvaret snabbt drar lärdom och lär sig krigsföring med drönare. Lite oroande att man inte redan gjort det, drönarkriget är ju inte direkt någon nyhet. Kanske borde man bjuda in ukrainska instruktörer för ytterligare övningar och utbildning
Borde inte Sverige också ha särskilda drönarförband? Och marina drönare borde ju vara ett väldigt viktigt område för oss med all den kust vi har
Medhåll, men frågan är hur stort behovet kommer vara av marina drönare? Sjöfartyg kan relativt enkelt angripas från luften. Kommer det finnas en stor rysk flotta i Östersjön vid händelse av ofred?
Det som finns under ytan rår inte en marin drönare på, förutom för spaning om de är utrustade med undervattensanordningar. Men kan vara en god idé om det trillar ut en massa nyproducerade ubåtar från Nyen.
Angripa hamnar? Inte så många, längst in i Finska Viken och den där ryssplätten söder om Litauen, om nu inte kriget är långt gånget och Baltstaterna ockuperats.
“särskilda drönarförband”
Snarare tvärt om. Drönare behöver implementeras på kompani- om inte pluton-nivå.
Denys Davydov pratar om övningen på Gotland och hur Nato har mycket att lära sig. Intressant!
https://m.youtube.com/watch?v=RA_QPofT3JE&pp=0gcJCQQLAYcqIYzv
Känns som detta dygn kan bli ett av de värsta hittills
Repeated departure of Tu-95MS aircraft from Olenya airfield
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlr7fbzqjs2b
Så jävulskt tragiskt för ukrainarna.
Hatet mot mordoriterna är över max nivå hos mig. Orcherna lär inte få någon fler vapenvila för sin fåniga hittepå parad.
Illa! Finns det en svacka i senaste dagarnas attacker som indikerar att de bunkrat upp med exploderande prylar?
Eller lyckas de öka produktionen med hjälp av Charlies vänner (obskyr referens till “Apocalypse Now”)?
Eller kan mullagubbarna i *ran fortfarande stödja gropfolket?
Det var inte mycket Shaheds under vapenvilan, och strategiska bombflyget var inte i tjänst.
Det brukar gå till så här efter Putin’s vapenvilor, massbombningar som bara den.
För tillfället verkar det vara 4st Tu-95 och 4st Tu-160.
Dom kommer från Olenja och Ukrainka
Och det skjuts upp shaheds o dyl hela tiden.
Tidigare idag var även Mig-31 uppe (Kinzjal)
Ballistiska från Kursk
Minst 2 st mot Krementjug
Ajdå, tryckte fel bokstav. Extra illa då det är rysk stavning
*Krementjuk
Men inte ens Maks var före 😉
🚀 Ballistics threat in Kyiv and regions where the alert has been declared.
Ballistics flying to Kremenchuk.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlrc6trqu22b
Ännu ett hån mot Trump, som just nu besöker Kina. Ryssland har kunnat ladda upp under några dagar och använde tiden till att visa att de skiter i såväl Trump som Xi. Alla hajar att i det långa loppet finns bara en väg framåt och det är att Ryssland måste krossas (tänk Japan, tänk Tyskland) och splittras (tänk Jugoslavien, tänk Österrike-Ungern, tänk Sovjetunionen). GrattisPutin, du blev den siste i en låg räcka av förtryckare. Du går till historiern som en loooser, med tre o.
Torde närma sig 1000 Geran-2 idag det var 753 mellan 08:00-18:30
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlqoe4xy7c2b
Kan nog bli över 1000 ☹️
Försöker Lilleputtler knuffa in Luka i kriget? Undrar om belarusierna känner för att kriga. Officerarna är väl mer för parader eller skjuta på obeväpnade landsmän som hotar ordningen.
Accentmannen.
https://youtu.be/9WLAQclpYOY?is=IG8EVFh3InaZvZ95
Luka är hal som en ål. Vill han inte så blir det inget.
Så är det, det sen gammalt.
Läste en blänkare i Expressen, har Fico stängt gränsen till Ukraina p g a “säkerhetshot” efter ett besök i Moskva?
Förhoppningsvis är den gränsen av mindre betydelse när det gäller stöd till Ukraina.
🪖 The commander of the SBS “Magyar” proposed setting a goal for all crews of strike UAVs of 10 eliminated occupiers per month.
This should allow to double the rate of replenishment of enemy losses.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlrbvu37i22b
🇺🇦 How a gunner of a mobile air defense fire group sees enemy “Shaheds” in a thermal imager, and how shots are fired in advance.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlrasnay722b
Och träff!, sen.
Good shot, indeed …
Nice! SOLDF 1986 kanske fortfarande är aktuell… Men snubben sköt nog inte flygfartyget med AK5…
Officiellt
➡️ Ukrainian military has success in the Oleksandrivka direction, — Syrskyi
During the visit, Oleksandr Syrskyi met with the command staff of the army corps, as well as 31 and 67 separate mechanized brigades.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mlr7lnjy522b
Leningrad, Rom, Gibraltar, Kartago osv, släng er i väggen.
Äntligen har Putin slagit rekord! Duktig rekordtsar det där.
🤯 The Defense of Mala Tokmachka Will Definitely Be in History Textbooks
A small village in the Zaporizhzhia region, where about 200 people lived before the full-scale invasion, became a real test for the “second army of the world.”
Russian troops spent about 1,500 days on assaults…
Lista
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlr5igksi226
Kharkiv under attack by drones.
Hits have already been recorded in 2 districts of the city
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlr55fabv226
Kharkiv
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlr55faips26
🔥 Attack on the port of Taman, – CyberBoroshno
FP-1/2 UAV hit connecting overpass between berths No. 3 and No. 4.
At the time of the impact, a tanker was being loaded near the berth, and there is a possibility that it was also damaged.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlr4qellfk26
🔥 Satellite images of the aftermath of the drone attack on the Taman terminal last night. Two tanks, a pipeline, and a pier were damaged, – Radio Svoboda
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlr4gnvb4226
🇺🇸🇺🇦 A bipartisan effort to force a vote on legislation sending fresh American security aid to Ukraine has amassed the 218 signatures needed to force a floor vote, – NYT.
Bill would authorize $1.3 billion in security assistance for Kyiv and up to $8 billion more in additional support via direct loans.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlr4cnlr4s26
It would also seek to replenish U.S. weapons stocks, establish financing mechanisms for postwar reconstruction, and impose new sanctions targeting Russia and the entities supporting its war effort.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlr4cp2uws26
Snyggt! Nu tvingas MAGA-Mike ta upp den för omröstning. Det är alltid bra att sälja in med “bipartisan”. Även om det är två republikaner (av 218) som skrivit på.
Kinzhal missiles threat in Ukraine!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlrcdji6sc2b
There are about 80 UAVs in the airspace now.
• New groups of drones are being spotted in the Sumy region, in addition, there have been new waves of launches from different directions in the last half hour.
• Also, some of the drones are passing north of Kremenchuk and moving towards Cherkasy region
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlrdrfmzjc2l
Group of Iskander-K missiles in Kyiv region, heading towards Boryspil/Ukrainka
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlre4nxyq22l
Jag fattar inte hur nöthjonen tänker. Om dom inte kunde bryta deras vilja i vintras när det var tufft. Vad försöker dom bryta nu? Dom är bara en dålig förlorare som ska skapa maximal skada. Men öga för öga tand för tand. lita på att skulden kommer få betalas tillbaka.
Jag hoppas och tänker som dig!
🇵🇱✈️ The Polish Air Force scrambled fighter jets due to a Russian Il-20 aircraft over the Baltic Sea, the head of the Polish Ministry of Defense claims.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlrd6qhzac2l
The AFU cleared east of Vozdvizhskaya
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2054664915517059354?s=20
Ej officiell ändring
King Charles III reaffirmed Britain’s unwavering support for Ukraine in his throne speech, saying his government will continue backing the brave Ukrainian people fighting on the front line for freedom. The monarch also stressed the UK’s commitment to NATO.
Film, engelska
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlr7ydplxk2u
Denna tillägnar vi cornukämpen Soren765, som reser till Georgien imorgon
🇬🇪
Today, another student, Elene Gelashvili, was arrested and sentenced to 2 days in detention for protesting against Georgian Dream from the sidewalk. She was also taken from the university to be arrested.
Film
https://bsky.app/profile/publikage.bsky.social/post/3mlqt75wqmk2b
Hunting university students one by one and handcuffing them at university entrances for merely standing on a sidewalk in protest is the Georgian Dream’s new staple.
https://bsky.app/profile/marikamikiashvili.bsky.social/post/3mlqdrfh2hs27
🇬🇪
Imprisoned journalist Mzia Amaglobeli marked her second birthday in prison as she turned 51. Her colleagues congratulated her on her birthday outside the prison.
Bilder
https://bsky.app/profile/publikage.bsky.social/post/3mlppptwzic2d
Mzia är den kända och flerfaldigt prisbelönta journalisten och politiska fången
Då var det dags, som väntat
Launch of X-101 cruise missiles from strategic aircraft
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlrfwduqwc2b
Dessutom:
Drönare
Sumy-regionen – 7x
Tjernihiv-regionen – 11x
Kyjiv-regionen – 36x
Poltava-regionen – 36x
Tjerkasy-regionen – 2x
Dnipropetrovsk-regionen – 1x
Charkiv-regionen – 5x
Mykolaiv-regionen – 19x Kirovohrad-regionen – 10x
Totalt antal: 127x
Russian missiles are flying in Ukraine.
10 cruise missiles arrived into Ukrainian airspace at which point a succession of ballistic rockets were launched in pairs.
Kyiv is among the targets. One multi-storey building has been hit.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrlk52no22m
Mayor of Kyiv Klychko does not say there are any direct hits, but admits the Dniprovskyi, Holosiivskyi, Obolon and Solomianskyi have all been affected – details are here in his own words (translated)
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrluheous2m
There have been repeated huge explosions in Kyiv. Definitely hits now.
Ballistics and cruise missiles combined and air defence is struggling.
This photo shows damage to a minimarket shop in Vydubychi, south of central Kyiv.
Bild
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrmjbhwrc2m
Kyiv – UPD
A non-residential building is confirmed to have been hit in the central Shevchenko district.
Meanwhile officials say debris has also hit another non-residential building in Obolon district, and in Darnytsia, missile fragments fell in an open area.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrmoo6cjc2m
The other building hit in Kyiv this morning during Russia’s mass-missile attack.
No word on casualties yet.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrn46i64c2m
The Governor of Kyiv region has confirmed people are reportedly trapped in the Darnytskyi district of Kyiv.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrnlqccr22m
How parts of Kyiv look this morning.
Russia battered the Ukrainian capital with various ballistic missiles.
Kiosks and a gas/fuel station on fire. Various buildings damaged.
Bild
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrnui76us2m
First photo of the scene where people are feared trapped in Darnyskyi district of Kyiv.
A whole section of an apartment block in Kharkivska has been destroyed.
#RussiaIsATerroristState
Bild
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrnydnssc2m
New video from Kyiv’s Darnytskyi area where locals say people are trapped after a Russian missile hit a multi-storey building.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrohyb3yc2m
KYIV UPD
A clearer video from Kharkivska in the Darnytskyi district of Ukraine’s capital.
The Mayor has confirmed people are trapped and a rescue operation is underway.
We don’t yet know how many are stuck, nor the number injured.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlroo5aqrs2m
The first fatality from this morning’s attack on Kyiv, has been announced.
It came here when Russia deliberately bombed a gas/fuel station in Ukraine’s capital.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrpr57fp22m
☹️
It’s just 4 days since the Kremlin said “there will be no missile strike on Kyiv because there were no strikes on Red Square.”
So much for the 3-day ceasefire, which Ukraine offered to extend.
Trump is tied up in China, so Russia strikes.
This is what happens if you don’t punish terrorists.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrmtnsfis2m
A very dark 24 hours in Ukraine.
A country we expect to hold off Russia so the west is not attacked yet.
But we cannot adequately help them defend themselves. And nearly all Ukraine’s offensive successes are now from their own weapons.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrqtqm2e22m
This is an approximate map of how things looked at the start of the missile attack on Kyiv.
Over 100 drones were also flying.
Those north and south, heading to Kyiv are arriving now. There remain about 85 attack drones over Ukraine right now.
Karta
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlroavrqx22m
This evening Ukraine’s railway company, Ukrzaliznytsia, revealed its losses today.
23 Russian strikes on facilities in several regions.
Power generation, bridges, depots and locomotives were damaged.
Two workers were killed and 2 more injured.
#StopRussia
Bild
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlrpmknscs2m
För några minuter sedan, kvarvarande hot:
Kiev-regionen – 23x Zhytomyr-regionen – 1x Vinnytsia-regionen – 1x Poltava-regionen – 1x Cherkasy-regionen – 6x Kirovohrad-regionen – 6x Mykolaiv-regionen – 1x Zaporizhia-regionen – 2x
Totalt antal: 41x
Men inga kryssningsrobotar flr tillfället
1060 KWIA
3 tanks
3 APV
68 artilleri
1 MLRS
3 LV
2319 UAV
6 markdrönare
213 mjuka fordon
2 special
Brinn, lv, brinn!
Bra jobbat av 🇺🇦. Lider med 🇺🇦 efter senaste dygnets brutala krigsförbrytelser mot 🇺🇦. Verkar som vanligt ha varit höghus och andra icke militära faciliteter som tagit största smällarna. 🤬
Har dåligt kassa flöde just nu så det blir endast en liten vredes donatation.
👍, varje bidrag bidrar….
Ryzzka Duman har antagit en lag som tillåter Putler att invadera andra länder. Då var alltså invasionerna av Georgien och Ukraina olagliga……
Man kan fundera på varför denna lag beslutas nu. Något jävelskap på G gissar jag.
Finns det kopplingar till det ÖB resonerade runt härom dagen ?
Kan vara så att Putler tror att han har fått ett till kort att skrämmas med. Personligen tror jag att går han in i ett NATO/EU land så är han totalt körd och mordoritstaten kommer att falla sönder.
Det är den enda förlusten han kan acceptera någorlunda… hela NATO och väst måste attackera oss för att vi ge upp.
Låter troligt, med andra ord är det lika bra att jämna Kräklm med marken.
Gomorron gott folk
Kampen fortsätter på alla plan.
Vi ger aldrig upp !
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Caolan har kommit med en nytt sevärt reportage, denna gång från Venedig.
https://youtu.be/ZyRRDakwOLk?is=gRPl2UzrZ-nGYdtV
Aggregat för terrorbombningarna för dagen och natten (08:00 och framåt)
Totalt 1,484
Nedskjutet 1,403
Mest Shahed-type men också;
0/3 Kindzhal aeroballistic.
12/18 Iskander-M ballistics.
29/35 Kh-101 cruise.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlqoe4xy7c2b
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mls4dr5xmk2x
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mls2sgxijc2m
Oerhört imponerande av Ukraina. Det är helt sjuka mängder terrorstaten skickat.
Men några nådde fram och skapade förödelse. Vredesdonerar till Come Back Alice.
Slava Ukraini 🇺🇦
👍
94,5 % av Shaed/Geran skjuts ner. Alltså måste ryzzen skicka 20 för att få en träff.
Otroliga mängder som har skjutits ner. Men oxå förstås, trots det, ett 80-tal som når sitt mål.
Hur ryzzarna väljer att fortsätta på det här viset övergår mitt förstånd. Jag hoppas de som beslutar om det får sitt rättmätiga straff vad tiden lider. Ryss-äckel!!! 🤬
Kommer Trump ”ge” nalle puh Taiwan mot att Kina får Iran att (låtsas) gå med på allt eller ett gratis Trump tower fuskbygge i Peking?
Trumpen går nog med på vadsomhelst om Kina räddar honom från Fiaskot Iran.
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2026/05/ukraina-hoghus-kollapsade-i-massiv-terrorbombning-mot-kyjiv-minst-en-mordad/