lYttelrigare minst tre civila mördades av Ryssland och sexton skadades igår samtidigt som Ryssland bröt mot vapnevilan över 14 000 gånger igår och inte verkar vilja lämna ut de överenskomna krigsfångarna.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Jonas har besökt stridsvagnsbataljonen med svenska stridsvagn 122 igen och denna gång fått åka stridsvagn (alla vill åka stridsvagn) som tack för stödet och leveranserna av utrustning och lätta fordon genom åren. Se separat artikel från honom här på Facebook, inklusive filmer.
Ni stöder Jonas leveranser direkt till frontförbanden utan mellanhänder via Paypal: https://www.paypal.me/jvmukraine, eller via “JvM Medical kit” på https://disarmamentsolutions.com/ukraine/donate/jvm. På grund av svenska banker och kortföretag är Swish olämpligt då mycket köps på plats i Ukraina, utan använd Paypal.
Ryssland mördade tre och skadade minst sexton civila under vapenvilan igår och bröt mot vapenvilan över 14 000 gånger under gårdagen. Ukrainas generalstab rapporterar att ryssarna använda 8 037 FPV-drönare och 6 380 aritllerigranater, samt genomförde 180 markanfall.
Kyiv Independent har uppgifter om de mördade och skadade civila.
Ryssland verkar inte vilja lämna ut de överenskomna 1 000 krigsfångarna och hävdar att Ukraina inte gett dem någon lista, medan Ukraina säger att man har gett en sådan lista och nu vänder sig till USA för att få garantier för att Ryssland håller avtalet som vapenvilan byggdes på.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
16:00 En rysk propagandist kritiserade Putinregimen för att ha stängt ner Internet och skickades som respons på detta på ett köttvågsanfall och fick sin telefon konfiskerad. Bra att han får en chans att komma till någon nytta som gödningsmedel på ukrainska söndersprängda åkrar.

16:02 Vår unions utrikesminister Kaja Kallas konstaterar att Putin inte var intresserad av vapenvila, han var bara intresserad av tystnad runt hans parad på Europadagen, då han ville slippa bli störd av flyglarm. Något intresse av faktiskt vapenvila och att spara människorliv har Kreml inte.

16:08 Det finns ett ovanligt 2-euromynt utgivet av Estland 2022 med texten Slava Ukraini samt Eesti 2022. Se ovan. Som bekant får alla länder välja motiv till ena sidan på euromynten, och Estland valde detta. Myntet finns i cirkulation, så kolla dina euromynt en extra gång. Två miljoner mynt ska präglats.

16:18 När Ukraina legalt försvarade sig under vapenvilan mot anfallen från de illegala ryska ockupanterna tog ryssarna igår kraftiga 920 manskapsförluster, mycket svåra 76 artilleripjäser, massiva 231 transportfordon, två enheter särskild utrustning, en salvpjäs, elva pansarfordon varav fyra stridsvagnar, samt nio krypare som förluster.
16:33 En VD i Västra Sverige ska häktats för grovt sanktionsbrott rapporterar Expressen:
“De nu aktuella misstankarna ska enligt uppgifter till Expressen, röra avancerade verkstadsmaskiner som via mellanhänder har exporterats till Ryssland och kan användas vid tillverkning av robotkomponenter och vissa detaljer i flygplansproduktion.
[…]
De aktuella verkstadsmaskinerna är mycket avancerade, och Ryssland försöker via olika mellanhänder få tag på dem till den militära industrin.”
Man kan inte förtala företag, så det vore intressant att veta vilket företags maskiner det handlar om. Behöver inte vara företagets egna maskiner, utan det kan varit ett universellt import- och exportföretag* som stått för den misstänkta brottsligheten.
*obskyr popkulturell referens
19:09 Film på ukrainsk bombning med drönare mot ryska fiberoptiska FPV-drönare som ligger och väntar på mål.
19:30 Mer dödsskräck och sista sekunderna i flera ryska soldaters liv när ukrainska FPV-drönare jagar dem på denna film. Filmerna av denna typ borde visas upp för ryssar innan de luras att ta värvning. Som man ser på sista filmen är det inte heller små smällar som skyttesoldaten tar emot när FPV-drönaren spränger sin stridspets.
19:32 Foto på ukrainska Olha Krivohub med sin nya bebis. Hennes tre make och tre tidigare barn mördades av Ryssland den 10:e februari, men hon själv överlevde gravid i 35:e veckan trots att explosionen kastade henne över till taket på ett grannhus.
20:14 President Zelenskyjs stabschef Budanov uppger att man är redo för direkta samtal mellan Zelenskyj och krigsbrottslingen Putin, givet att Ryssland menar allvar med diskussionerna.

20:20 Sverigs ÖB Michael Claesson varnar för att Ryssland kan anfalla ett Natoland tidigare än man tror, dvs när som helst, då Nato annars hela tiden blir starkare. Syftet är att till låg risk testa Natosamarbetet:
“Han menar alltså att Ryssland kan vilja slå till medan Nato och Europa fortfarande håller på att rusta upp – innan försvaret blivit så starkt som det är tänkt. En sådan operation skulle kunna göras i mindre skala, utan att de trupper som idag är uppbundna i Ukraina behöver flyttas.”
Bland exempel på Ryssland kan göra är att besätta någon ö i Östersjön, eller varför inte i Nordnorge där logistiken för Nato blir svårare att hantera än i Östersjön?
235 kommentarer
På en bensinmack nära dig! #FckPtn
Grattis 🔥⛽️ 🥇
Framåt uppåt med JvM vid rodret!
👍
🇺🇦
Kom igen nu, skriv under
https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2026/000002_en
Kass dock totalt sett att nästan hälften av underskrifter är svenskar
signerat
Oj , när jag skrev under var Finland i stor ledning där har vi verkligen hämtat upp.
Oj, jag missade ditt inlägg och postade själv en uppmaning.
Ja, det är lite konstigt att man klagar på att företagen inom EU-länderna (och säker staterna också) köper varor från Ryssland, men att man själv inte vill skriva under ett upprop för att få handeln att upphöra.
LW:s uppmaning tog skruv (Sverige har gått från 600 underskrifter till 6 000 underskrifter på några dagar), så det gäller att hitta andra bloggare i Europa som har liknande inflytande som LW och få dem att gå ut med info om uppropet.
Det borde vara enkelt att få hundratusentals människor i Sverige att skriva under detta kan man tycka. Stödet för Ukraina och motviljan mot Ryssland är stort i Sverige. Dit når man snabbt om alla bloggläsare skriver under och dessutom sprider info om uppropet till vänner, nära och kära och i sina sociala media som kanske innehåller flera läsare.
Har också nu undertecknat.💙💛 Bra med en påminnelse. Hade glömt av detta helt.🫣
Jag skrev under rätt tidigt. Visst hajade jag till över att behöva ange personnummer, men kom fram till att man skall kunna stå för sina åsikter och att det är nödvändigt att uppge sin identitet för att det skall kunna ha juridisk betydelse.
På detta forum är jag anonym. Jag kan personligen stå för allt jag skriver men vill inte att min arbetsgivare skall behöva göra det. Anonymitet gör diskussionen friare (med risk för troll). Uppropet till EU är dock ingen diskussion utan har juridisk betydelse.
Personnumret är en offentlig uppgift som vem som helst kan begära ut från Skatteverket, så om någon vill dig illa genom att ta reda på ditt personnummer så finns det enklare sätt än att hacka en webbsida som EU driver.
Min egen anledning att vara anonym på sociala media är att familjemedlemmar (läs tonårsbarn) inte ska behöva bära ev belastning p g a vad deras farsa skriver på Internet.
Om man begär ut ett personnummer från Skatteverket är det inte kopplat till några åsikter. Personnummer vid underskrift av upprop för att en myndighet ska kunna kontrollera en underskrifts giltighet, har däremot en sådan koppling. Till skillnad från om jag skrivit under eget namn i sociala medier, kräver det dock ett olaga intrång (eller slarv med datahanteringen), så jag tror risken är betydligt mindre att barnen ska behöva kopplas ihop med mina åsikter – jag har skrivit under.
Skrev under i ett tidigt skede. Det var för mig som för de flesta cornucopianer en no-brainer att signa 🙂
Ukrainahjälpen
🏅
👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Russia is ready for a new mobilization: one option is to call up another 300,000 people, – RBC-Ukraine sources.
Moscow has not yet made a final decision.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlkvlzfsuk2q
Vi undrar då om de har materiel till några hundratusen soldater. Frågan känns rätt retorisk. Men kanske materiel från nk och kina? Samma fråga gäller om de har nog officerare? Samt hur populärt skulle detta bli? Mest hot?
Den delen är nog knappast ett problem. De har nog nära “oändligt” med äldre materiel och som du skriver så finns NK och Kina.
Officerare kan de nog också skaka fram, krävs ju ingen kompetens direkt för att hota och mobba folk. Kompetenta officerar är en helt annan sak. (Men naturligt urval har nog skakat fram en del kompetenta “officerare” också)
Nä, som jag skrivit många gånger tidigare så är det ingen brist på något materiel eller personal som kommer avgöra kriget, det vinklar och ändrar förutsättningar i små vågor men inget avgörande. Det är den sida som först lider stor brist på moral och stöd som kommer att förlora.
Det temat har varit uppe flerfaldiga gånger i tråden. Satellitbilder har visat hur ryska lager successivt reducerats så att decennier av produktion och upplagring decimerats under de gångna fyra åren. Naturligtvis tar man de tanks, artilleripjäser etc som är i bäst kondition i första hand. Resultatet blir att efter hand måste utrustning, som är i allt sämre skick användas.
Nyproduktion sker men inte i den takt, som motsvarar förlusterna (även detta har avhandlats vid ett antal tillfällen för olika typer av materiel).
Och det kommer aldrig att ta slut, de använder bara mindre av de sakerna och mer av andra. (Ibland bättre och ibland sämre). Ren personlig soldatutrustning, lite kläder och nått man kan ha i handen som säger pang kommer alltid att gå köpa in eller tillverka i den mängd man behöver.
Intressant. Låter som att Kreml vill testa reaktionen i samhället först.
En bra testballong är att gå ut med att fördelningen blir 150 000 man* från M*skva och 150 000 från St Petersburg?
*Har vi sett några kvinnliga stridande för Ryzzlands sida?
Tror det finns några enstaka enstaka exempel på kvinnor som stridit
💣ASTRA has discovered that the 24th Russian aerial bomb has fallen in Russia (or in occupied territories) in 2026.
One of FABs landed directly in the garden of residents of Donetsk.
In 2025, Russia dropped at least 143 aerial bombs on its own and occupied territories. In 2024, at least 165 FABs.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mll4w3wby224
God Middag Cornucopiakämpar
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
God dag! Vi ger aldrig upp!
God eftermiddag!
Nej, vi får aldrig ge upp!
God eftermiddag!
Aldrig!
“13” lever farligt, klarar han sig till den 13:e?
💀 As recently revealed, Yegor Guzenko, a leading voice of “Thirteen” channel for criticizing Putin, was sent on a violent assault and given a rusty machine gun from a dead man.
The administrators of his Telegram channel are begging command to spare Guzenko
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mll262hrpk2k
Russian logistics are already affected a hundred kilometers from the frontline, which means that Putin’s so-called “land bridge” to Crimea will never fully work
On the video, the Crimean highway in front of Dzhankoy
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlkyjwwqy22k
Det här tror jag är betydligt större än vad många uppmärksammar…
Här läser man i lugn och ro, inte inloggad, och märker arr det bara är två kommenterar….
Precis åter från Norrmalmstorg kan konstateras att stämningen börjar kännas lite hoppfull rentav. En av dagens talare var en tidigare riksdagsman som stridit för Ukraina och numera delvis bor i Kyiv. Hennes namn fastnade pinsamt nog inte i min hjärna, men hon menade att hon nu åtminstone vågar tänka att kriget nog kan vara slut om ett år, och det har jag också hört från annat håll så kanske ligger det något i det.
Gästade gjorde även Belarus rättmätiga och folkvalda president Svetlana Tichanovskaja, som påtalade att vi fortfarande behöver ge Ukraina allt stöd som bara går för att slänga ut ockupanterna, och Alexandra Anstrell som är riksdagsman och ordförande för de svenska Lottakårernas riksförbund – hon hade som medgäst en representant för Apotea som berättade om deras projekt med stöd via akutvårdsryggsäckar som beräknas ha räddat över 8000 liv vid fronten.
Tymur hade tyvärr slutprov i skolan och kunde inte närvara, varför Eva från Operation Aid hoppade in med en minuts varsel och framförde Ukrainas nationalsång med den äran.
Återstår att se vilken plats mitt inlägg hamnar på – bidrag skänktes idag till Operation Aid, Paws for Peace och Blågula Bilen under Norrmalmstorgsmötet.
Se där – två personer hade skrivit när jag började skriva – har man svårt att fatta sig kort hamnar man på tolfte plats 😉
Caroline Nordengrip 🙂
Så var det ja, tack så mycket! Hade förmodligen kunnat leta fram det men man var ju lite stressad över att det bara var två inlägg postade så jag ville ju inte ramla för långt ner 😂
Caroline Nordengrip 🙂
Caroline Nordengrip 🙂
👍
2025 tyckte jag det var mycket snack om att Ryssland kan fortsätta för stunden. Många prognoser antydde Rysslands brister går från hanterliga till akuta under 2026. Som kontrast hör jag inget om 2027 nu, men har flera gånger hört att “det är svårt att spå när Ryssland inte kan strida längre”. Det går så länge det går. Att de ens fortfarande håller på är bara Putins vägran att inse att kriget inte går att vinna. När det inte går längre, kollapsar krigandet och det tar tvärstopp. Om jag ska göda den egna optimismen med det här, blir det: Snart! Och då vore det bra om Ukraina orkade mota in Rysslands cojones i ett skruvstäd också, så det blir någon ordning på ansvarsfördelningen för återuppbyggnaden i Ukraina.
Hej.
Vilken tid brukar man börja manifestationerna.
Jag har kanske vägarna förbi Stockholm om någon vecka, kunde vara kul att gå dit och stödja Ukraina.
På Norrmalmstorg är det klockan 12 måndagar. Ofta någon minut över då torget verkar ligga i en egen tidszon – eller om det är en väggklocka på ett av husen som går någon minut efter kanske och som åtminstone Gunnar Hökmark brukar rätta sig efter när det är han som öppnar och hälsar alla välkomna 😉
Tack för svaren Stefan och Wesslan.
Är du här på en onsdag så är det kl 12 på fria Ukrainas plats på Kungsholmen.
Vilket alltså är platsen framför det som Fredrik Malm vid Norrmalmstorgsmötena brukar kalla för den ryska terrorambassaden.
Du är välkommen. Och på onsdagarna brukar jag vara på plats. Har svårare att gömma mitt fordon mitt i stan.
👍👍👍
🇺🇦 For the first time in almost three years, the initiative in the war appears to have shifted to Ukraine, — The Economist.
Ukraine is now turning the tide and inflicting increasing damage on Russia on virtually every front;
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlkvuq6whc2q
Russia’s spring offensive not only failed, but in April, Russian troops suffered their first net territorial losses since August 2024. Russia has lost control of 113 sq km.
The drone kill zone, which stretches about 20 kilometers between the front lines, is expanding far into Russia’s rear;
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlkvusq53k2q
Economic and military targets located almost 2,000 kilometers from the Ukrainian border are being regularly hit;
Overall, this looks like a turning point in the war. If the Russians fail to achieve any results, everything will begin to crumble in some places.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlkvusq62s2q
JVM
FCK PTN FCK TRUMP FCK SD
🏅
🇺🇦🙏 The Coordination Headquarters stated that negotiations on the exchange with Russia are currently ongoing, and the lists of 1,000 people were formed based on the principle of the period of captivity.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlkvaifhok2q
🔥 Even with a short break in deep strikes on Russia, their factories do not stop burning, – Exilenova
A fire broke out at the large metallurgical plant “Severstal” in Cherepovets, something is burning on the territory of the coke-chemical production.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlkuruks5s2q
Pro Ukrainian channel claims the liberation of Grekovka (Hrekivka), Sviatohirsk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2053777806325363058?s=20
Goddagen!
Glöm inte bort LW:s uppmaning för några dagar sedan (2026-05-06).
14:46 Här finns ett EU-medborgarinitiativ och upprop om att stoppa alla onödig import av produkter från Ryssland som man kan skriva på online.
https://cornucopia.se/2026/05/uppdateras-fyra-mordade-och-31-skadade-i-terrorbombning-mot-poltava-rysk-robotfabrik-bombad-rysslands-nast-storsta-raff-bombad/#:~:text=Europatorget%20i%20Kyjiv-,14%3A46%20H%C3%A4r%20finns%20ett%20EU%2Dmedborgarinitiativ,-och%20upprop%20om
Länk till uppropet.
https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2026/000002_sv
På skrivet så klart!
Evgen Istrebin
Will farmers feed Russia?
The number of KFHs in a single state register per hour decreased by almost 6,800. Accordingly, every working day of the previous year in Russia disappeared by 25 KFHs!
KFH – collective farms
The Dutch government wants emergency legislation to crack down on Russia’s shadow fleet in the North Sea, De Telegraaf reported. The plan would allow inspections, escorts to anchorages and, in extreme cases, seizure of falsely flagged ships carrying sanctioned Russian oil.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlkrngeww22u
Stöd gärna UkrainaHjälpens arbete.
Behövs hjälp till nästa körning samt inköp av filament.
Swish 123 486 1993
Skickar en slant!
Det finns tecken på att den sammantagna ryska krigsundustrin gick in i en form av platå under q4 förra året, åtminstone när det gäller anställda.
Sant är visserligen att vissa delar av krigsindustrin nyanställer , drontillverkare och optiktillverkare t ex, men lika sant är att den tunga krigsindustrin som bygger exempelvis stridsvagnar och artilleri inte arbetar övertid och i vissa fall t o m drar ner på skiftarbete.
Uralvagonzavod har delar av sin personal till en fyradagarsvecka.
Kanske inte vissa militära delar, men den personalen har alltså inte kunnat sättas in i tex stridsvagnstillverkningen, så militära går inte strålande heller (vilket den borde)
Riktigt, Erik, och vad gäller just Uralvagonzavod så jobbar inte den krigsindustriella delen övertid numera.
Och det slår i sin tur också på de ryska stålverken, de har också allt bistrare tider, vilket också slår på transport industrin som också av detta och andra skäl också har bistra tider.
Ännu när ryssarna tillverkade så mycket stridsvagnar mm. de förmådde gick stålproduktionen ner. Den troliga förklaringen är att byggbranschen gick i stå ganska kort efter att den mycket speciella militära operationen startade.
Tilläggas kan att allt fler underleverantörer till krigsmaterialtillverkare klagar på försenade betalningar och att de lider av de höga räntekostnader de har eftersom de tagit icke subventionerade banklån för att utöka sin produktions förmåga.
Känt sedan tidigare är att de ganska allmänt klagar över låga marginaler på vad de säljer till de krigsmaterial industrin
Man vill gärna spekulera i varför artillerifabrikerna inte går för högtryck, det låter märkligt….
Har de fortfarande tillräckligt med haubitsar i förråden?!?!
Får de tillräckligt från Kina/NK/andra länder?
Har drönare ersatt artilleri?
Har de inte råd?
Papper
Det är nog därför att drönare på flera sätt minskar betydelsen av artilleri
Jag tror att de har brist på den stålkvalitet som behövs till eldrör. För något år spekulerades det i alla fall så.
Att tillverkar ett eldrör till en haubits är inte bara att gjuta ett rör.
Först är det en halvkomplicerad metallurgisk process att få fram rätt stålkvalitet.
Stålet gjuts till homogena avlånga stålklumpar, sk. göt.
Dessa göt smids till rätt yttermått, men det krävs noggrann temperaturkontroll och värmebehandling under och efter smidesprocessen.
Sedan ska man borra ett jättelångt hål i rätt dimension och lägga in bommar så att granaten får rotation.
Detta är överkomliga processteg, men inget man skalar upp särskilt snabbt. Det krävs nog åtminstone ett år eller två.
Det svåraste är att få eldrören att hålla och då använder man en metod som jag inte kan något om, men som går ut på att man trycksätter hålet (loppet) så kraftigt att metallen i eldröret deformeras och jag tror att det även krävs viss värmebehandling i samband med detta.
Alternativet är att antingen tillverka eldrör som inte håller särskilt länge eller använda den äldre metoden att krympa på flera lager av rör ovanpå varandra, inte heller någon lätt operation.
Det jag läst är att Ryssland hade kapacitet att tillverka några hundratals eldrör per år före kriget och jag tor inte det har förändrat särskilt mycket. De hade säker eldrör i lager och det sker säkert en viss svart import av eldrör, men jag tror absolut att det kan vara mängden eldrör som bromsar tillverkningen av haubitsar.
Det är verkligen spännande att hålla ögonen på!
Kallas avfärdar konsekvent den för krigsförbrytelser internationellt efterlyste autokratens i kreml exempellöst befängda begäran om att den svårt korrupte tyske socialisten Gerhard Schröder ska företräda EU vid eventuella fredsförhandlingar. Politico rapporterar:
https://www.politico.eu/article/kaja-kallas-rejects-gerhard-schroder-as-russia-ukraine-negotiator/
Kallas går från klarhet till klarhet. Hon får gälla som favoritkandidat till posten som generalsekreterare i Nato när Rutte får silkessnöret…
SR:s internationelle korre, Daniel Alling, rapporterar i Talkshow i P1 att tyska Putinverstehers i allmänhet och socialdemokrater (SPD) i synnerhet anser att den sinnessjukt befängda tanken på Schröder som EU:s medlare är en toppenidé…
Vad säger svensk socialdemokratis (S) utrikespolitiske talesperson, Morgan Johansson, om det?
Alltså på riktigt, eller är Alling sarkastisk / menar han att tyskarna är det?
För om de på allvar är entusiastiska över det, kan man ju bara undra om de har hål i huvudet…
Kanske EU kan säga att de önskar att Gary Kasparov ska förhandla för ryssland som motdrag?
Vad trodde Zelenskyj egentligen när han kom överens om eld upphör och fångutväxling? Att storlögnare Putin skulle hålla vad han säger? Nej, han gör precis tvärtom vad han säger han är nämligen en stor narcissist och säger vad som passar honom för stunden. Löften kostar ingenting i hans värd bara dra en större lögn nästa gång. Sedan går Zelenskyj till den största av den största narcissisten och ber honom om hjälp om hjälp. Problemet med Trump är inte vara han ät världens största narcissist utan han är även världens största dåre. Zelenskyj skulle gjort precis tvärtom och fyllt himmelen över Moskva med drönare och raketer under Europadagen. Men han har förhoppningsvis lärt sig till nästa gång att gå med på eld upphör och sedan dra på för allt vad tygen håller för. Det är det enda språk Narcissisten och fascisten Putin förstår.
@Lars 14:26
Förnedring, naturligtvis. “Jag tillåter dig att ha din parad på Röda torget inom de här GPS-koordinaterna”.
Han måste inte sänka sig och spela lika fult för att dra ner brallorna på sina motståndare. Putte står nu med rumpan bar och Trumpeten har gylfen öppen. Rätt spelat om du frågar mig. Jag tror inte han trodde ett ögonblick på att vapenvilan skulle respekteras, däremot kanske han hoppades på släpp av krigsfångar.
Jag tror Zelenskyj sa just detta: parader är oviktiga, få loss krigsfångar högt prioriterat.
Exakt och att lämpa över det på Trump är oerhört smart. Trump (som tror att han fortfarande har något anseende) lär se det som oerhört viktigt att inte förlora ansiktet i frågan
🌮 bryr sig inte. Han fick sin vapenvila, det är ju nästan så att han kan räkna det som det tionde kriget som han med bravur har lyckats avsluta.
Han bryr sig inte om detaljerna personligen nej, men om nog många Världsledare ifrågasätter att han misslyckades med villkoren så lär han bry sig, givetvis genom att slå ifrån sig och skylla på alla andra men definitivt bry sig.
Amerikanerna fick nog lova att snabba upp leveransen av luftvärns missiler också.
I krig finns inga hedrande 2;a platser. Med det sagt så behöver Ukraina svara upp mot Putins fulspel.
Varför så? Ukraina kan väl bara fortsätta att slå mot högvärdiga mål?
“Putte står nu med rumpan bar och Trumpeten har gylfen öppen.”
Jag tror de flesta med mig tänker sig det scenariot precis tvärtom.
Sen är ju narrativet att Putin måste gå till Thump som måste be Zelensky att inte bomba röda torget väldigt demoraliserande i Ryzzland.
Om nu Zelenskyj går ut och offentligt säger att Putin är redo för samtal, så kan ju inte Putin gå med på några samtal.
Det är så att jag undrar om Zelenskyj vill ta tillbaka mark nu när det verkar gå lite bättre för Ukraina.
@Tebz
Landbryggan till Krym är nog snart körd. I och med det låser man nog upp både det ena och det andra.
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Här ska pennfäktas till segern!
God eftermiddag!
Aldrig!
God kväll! 🙂
God kväll spjutskaftshållare!
Det är nu man önskar att UA har 15 elitbrigader i reserv, utrustade med pansar, minröjning och hundratals Loke-ekvivalenter plus tunga robotar så att de kan klippa bron och göra Azovstöten för att sedan vända sig söderut och isolera 400 000 man på Krim, som tvingas kapitulera snart nog. Magen är positiv-positiv.😀
I princip håller jag med dig, men……
Frågan är om det räcker så långt med 15 elitbrigader (70 000 befäl och soldater eller så) mot 400 000 rätt outbildade soldater på en ö som är åtta gånger så stor som Gotland?
Om Ukraina kan flytta fram sin drönarlogistik och sensorer spelar det ingen större roll om det är 40 eller 400 tusen ryska soldater på Krim, förutom att deras förnödenheter tar sluta fortare om de är flera.
Jag tror att orcherna skulle fly, meddelas att simma järnet om 🇺🇦 skulle knipsa av logistiken till Krym och spränga stjärtbron.
Det jag försöker få fram är att det är en rätt stor landbit det gäller. Krym är bara något mindre än Småland eller som en cirkel med 18 mils diameter.
Det är närmare 15 – 20 mil från det ukrainska fastlandet till bron.
Med dessa avstånd så är förutsättningarna för att genomföra en belägring inte så mycket sämre idag, så varför gör man inte en belägring?
Stockholmsområdet!
Tyger sökes akut!!
Överlämning på Skolvägen,1 månd-fredag kl.12-17
Tyger bomull (sängkläder, mm) söker akut till camouflage nät.
Färger: brun, blå och grön passar i princip alla mörka färger!!) Obs tas emot bara tvättade 🙏🩵💛
Kan du överlämna i Häggvik Paws of Peace på lördag-söndag går jätte bra! De har öppet mellan kl.12-17 🙏🇺🇦 🇸🇪
https://www.facebook.com/groups/424631756132522/posts/1508080614454292/
16:33 – Ian Fleming? Namnet har jam bonnat. Numret minns jag.
Angående diskussionen kring namnkonvention för markgående robotar med hjul noterar jag att Illustrerad Vetenskap nu kallar Nasas Curiosity för “Marsströvare”.
“Strövare borrade i sten på Mars – då fick forskarna sig en överraskning”
https://illvet.se/universum/strovare-borrade-i-sten-pa-mars-da-fick-forskarna-sig-en-overraskning
Den kallas ju rover på engelska så rätt naturlig översättning
Det enkla tycker jag är:
Drönare flyger i luften på något vis.
Markdrönare rör sig på marken på något vis.
Havsdrönare rör sig på vattnet på något vis.
Undervattensdrönare (-u-drönare) rör sig under vattnet på något vis.
I de fall det är viktigt om drönaren förflyttar sig med ben, med hjul eller med band eller om den har vattenjett eller propeller eller något annat för framdrivning så kan man beskriva det i dessa troligen mycket enstaka fall.
Livet som drönare är tyvärr enahanda och ödesmättat. Ens enda livsuppgift är att para sig med drottningen och sedan dö. I slutet av säsongen blir drönaren utjagad av arbetarna oavsett om livsuppgiften är avklarad. Dessutom saknar drönaren gadd och kan inte försvara sig.
Analogin om livet som en surrande engångshändelse är träffande även om den haltar för avsaknaden av gadd. Men etymologin för drönare som pilotlösa flygplan går långt tillbaka till England på 30-talet och i modern lingvistik omfamnar man språkets ständiga förändring snarare än att rätta hur man pratar.
Men tycker att behåller ordet torped för undervattens dito.
Jag ser en torped som något som avfyras mot ett fartyg som man ser och siktar mot, men kanske inte? Det är ju ett nytt fenomen med undervattensdrönare. Jag tror knappt att de finns ännu.
En undervattensfarkost som likt en hanvsdrönare färdas flera hundra distansminuter tycker jag inte är en torped.
Intressant och ovanligt med undervattensdrönare. Det har ju mest förekommit i vetenskapliga syften som den ökända Boaty McBoatface vara namngivning är en underhållande historia om Engelsk humor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boaty_McBoatface
Men också för minröjning och kan tänka mig att oljeindustrin har några. Jänkarna verkar fila på något nytt:
https://www.twz.com/sea/manta-ray-extreme-endurance-underwater-drone-unveiled
16:08
Inte bara Estland utan även Lettland och Litauen har gett ut ett 2 euro-mynt med Ukraina.
https://www.royaldutchmint.com/latvia-2-euro-ukraine-2023
https://www.royaldutchmint.com/lithuania-2-euro-ukraine-2023-unc
Det från Estland är snyggast, men jag kanske är partisk då min mammas släkt kommer därifrån
16:18 Det är ingen bra önskan, eller så är det det, fyra stridsvagnar var lite efterlängtat så det hinner passera 12 000 innan kriget är slut. Fånig var nog ordet, en fånig önskan.
Om Putinregimen börjar kollapsa borde det hända underligheter i de ryska förlusterna när Putin skickar verkliga och inbillade oppositionella till köttkvarnen och sedan när konkurrenterna om att ta över som rysslands toppplundrare försöker skicka varandras nyckelresurser dit.
Även OM alla förlustuppgifter är riktiga (historiskt sett så alla överskattat fiendens förluster) så är det ju garanterat en kombination av hela förluster och sådana som gått att reparera. D.v.s. det lär vara flera vagnar som förlorats flera gånger. Därav blir det nog ännu fånigare.
(Min magkänsla säger att det är osannolikt Terroristerna haft 12 000 unika stridsvagnar i strid i Ukraina)
Uppgivna förluster är en bra indikator på utvecklingen genom kriget men ska nog inte ses som absoluta tal.
Jag upplever att alla meningar som ifrågasätter Ukrainas rapportering är onödig. Det finns inget som talar för att de skulle ljuga och idag har de till och med video på allt 🙂
Jag tror inte att Ukraina ljuger i sina officiella rapporter, men utan att det är avsikten så torde det finnas såväl dubbelrapportering som underrapportering. Det är oundvikligt. Sedan är det inte alldeles lätt att totalförstöra en artilleripjäs; hur trasig är trasig och hur svårt är det att reparera? Materiel som rapporterats som bekämpad kommer att återvända efter reparation (jmf soldater på kryckor). Förmågan att reparera skadad materiel kan vara väl så krigsvinnande som förmågan att nyproducera.
Men vad är poängen med att ifrågasätta siffrorna? Ingenstans i LWs inlägg eller det som postades här fanns det något som bjöd in till det?
Jag tror inte att någon, åtminstone inte jag, misstror Ukraina. Jag försöker förstå vad siffrorna innebär för att förstå hur kriget utvecklar sig. Om det är onödigt eller inte visar sig kanske, men hittills har jag nästan alltid haft nytta av att grotta ner mig i detaljer och siffor för att förstå världen. Den här typen av diskussioner har ingen som helst påverkan på kriget, bara på vår förståelse av detsamma. Jag är ingenjör….
@NP 2026-05-11 23:21
Och vad är poängen med att försöka förbjuda källkritik?
Om det är onödigt kan diskuteras, det är farligt att bli blind på siffror också.
Jag tror som defluencer att centrala Ukraina inte ljuger av vilja men att det alltid finns en felprocent och vilja från lägre förband att överdriva sina bedrifter. Det har som sagt hänt från i princip alla armeer i alla tider. Ukraina har ju också infört en belöningssystem som direkt kan blåsa upp siffror (vilket är anledningen till att de vart tvungna att införa videokrav på allt).
Men oftast är just reparationer (och sjukvård) den stora “felet” i uppskattningar och det finns massor av exempel från framförallt ww2 där. Ett förband rapporterar träff och stridsvagn utslagen men stridsvagnen är operativ redan dagen därefter. Det tror jag är mindre vanligt idag, framförallt tar reparationer oftare längre tid med mera avancerade fordon. Men det lär förekomma, även med videokrav. Långt ifrån alla fpv följs av spaningsdrönare som kan utvärdera.
Jag tror risken för felaktiga siffror för ukrinska framgångar var större i början av kriget. Sedan är jag nöjd om felet är ganska konstant och jag hoppas på aktivt styrda felaktigheter med fördröjd rapportering när Ukraina har framgångar som de inte vill att den illa fungerande ryska organisationen skall uppfatta så snabbt.
Sedan vet vi att tveksamma förluster så som flygplan som kanske förstörts av vapeninstas eller ramlat ner pga dåligt underhåll inte har räknats med. Det finns en chans att en mängd bakre förluster inte är medräknade så totalen borde kanske vara högre.
Vi får se vad ukrainarna hittar av kvarlämnad materiel och dokumentation när de återtar sitt territorium. Jag tvivlar på att den ryska byråkratin har brytt sig om att vara exakt och pålitlighet och korruption är sämre än hand i strumpa.
F.ö. saknar jag de dagliga rapporterna med brinnande rysk krigsmaterielindustri och brinnade krigsfinansierande ekonomi. Malandet vid fronten med tusen döa ryssar om dygnet tycker jag mest är en tragedi medan vi väntar på de avgörande slagen mot det som den ryska ledningen bryr sig om, plånboken.
Art Vandelay.
Det trodde jag också, men det var visst fel. Skulle lyssnat på George Costanza. if every instinct I have is wrong, then doing the opposite must be right. 😂
Har haft en del ” tidsluckor ” idag och för fösta gången kikat in på några öppna jordbrukschattar och också en kanal som tydligen är inriktad på förpackningsindustrin
Jordbrukarna klagar över höga utsädespriser och höga priser på gödningsmedel och idkarna i förpackningsindustrin klagar över höga materialkostnader, och samfällt med jordbrukarna klagas det dels över högre transportkostnader , pressade marginaler så många tvingas att ta dyra banklån för att finansiera verksamheten.
Allt tillsammans räknat….tja..det blir inflationsdrivande..
Jag har hört (men obekräftat) att det även klagas på att det utsäde man kan skaffa idag inte ger lika bra skördar som när man köpte utsäde från Europa eller andra länder som nu inte säljer utsäde till Ryssland.
Jag måste säga att tonen på Telegram chattret har verkligen förändrats under de senaste 15 månaderna.
I klara ord sägs den sviktande ekonomi sällan bero på kriget….men numera kan ingen ta fel på att den meningen är underförstådd!
Tänk att det fortfarande finns öppna chattar! Tack för att du kollar och berättar
Inte utan att jag också förvånas, faktum är att de som skriver det de skriver tyder på mod!
Och det ger åtminstone mig ett gryende hopp!
*obskyr popkulturell referens
Är det Art Vandelay? (Seinfeld)
Universal Imports är det officiella täcknamnet för den brittiska underrättelsetjänsten MI6 i böckerna och filmerna om James Bond.
Universal Exports skulle det så klart stå 🤦♂️
Universal Imports & Exports om jag får be.
Imports har jag aldrig hört; när är det nämnt? Normalt är det Exports…?
https://www.youtube.com/watch?v=5BMu0DnF9EE
Jag har mitt minne från att ha läst böckerna. Vet inte vad de kör med i filmerna.
Jag tänkte på Graham Greene och “Våa man i Havanna”. Men det kanske är fel…
Jag hade absolut ingen aning, men “ACME” flög i alla fall genom huvudet …
Det var ju såklart fel, men hjärnan min klarade i alla fall av att producera en tanke – vackert så …
En fan-sajt rapporterar: https://jamesbond.fandom.com/wiki/Universal_Exports
Måste vara något slags Bondfångeri det handlar om.
Tyskland och Ukraina ska tillsammans massproducera drönare med 1500 km räckvidd. Det kan bli mycket pang.
https://united24media.com/world/ukraine-and-germany-launch-joint-long-range-drone-production-18693
Massproduktion av en enklare drönare i Japan
https://www.realtid.se/it-tech/japan-lanserar-dronare-gjord-av-kartong/
Det finns definitivt plats för klassen, men rätt löjligt av artikeln att jämföra priset med shaheddrönare då det inte är jämförbar klass.
Där håller jag med, men massproduktion av dessa för att nå 10 mil kan vara en del av ett brett spectra av användningsbara försvarsvapen.
Såg även en artikel om SAABs nyframtagna Barracuda Poncho som verkar intressant
https://petterssonsblogg.se/2026/05/11/saab-lanserar-barracuda-poncho-kamouflage-for-soldater/
Japan har lättat på sin regler för vapenexport och gått med i Drone Capability Coalition som leds av Litauen. Glädjande.
Hej alla Cornucopia vänner.
Letar efter länk till “the battle of Hostomel Airport”
Har för mig det finns en Youtube film med antingen UA eller ryzz perspektiv, eller så finns det kanske olika???
För evigt tacksam till den som kan peka i rätt riktning😊👍
Får man skryta här? Har träffat 2 personer som slogs där. Andriiy (operator starsky) och en till som jag håller lite hemlig. Men jag anser att det var en av dom större vändpunkterna i kriget. Lärdom är att ha en vagn lastat med diesel/olja vid Visby flygplats om dom kommer ska dom inte få kunna landa.
Ja, Andriys berättelse kring händelserna vid Hostomel var gripande, vilka hjältar!! En riktigt sympatisk kille med ett otroligt mod. Jag hade förmånen att umgås med honom och en av hans kompisar en dag i juli 2024. Har fortfarande sporadisk kontakt.
Har inte sett någon Youtube kanal, däremot har jag sparat en text om Hostomel, ganska intressant, varsågod.
https://warontherocks.com/the-battle-of-hostomel-airport-a-key-moment-in-russias-defeat-in-kyiv/
Varsågod!
https://www.youtube.com/watch?v=r0Ji7KqqEqg
Tack!
Här är en bra på 22minuter
https://youtu.be/r0Ji7KqqEqg?is=zp8u-VIHHRb8YpRR
Och en på 18minuter
https://youtu.be/oBYuWL9DvIY?is=tq3evw3-cETRdbDs
Oj tack.
analys https://youtu.be/Pe8AWujGuR0?si=_Bd30OTsQi8LyxxD
rysk video https://www.youtube.com/watch?v=QH3OUTqzMZ8
ukrainsk försvarare https://youtu.be/p_c1S-PQE6A?si=p1bOp8-_xs3W9rCl
Orchernas BNP i fritt fall. Elände elände. Accentmannen.
https://youtu.be/VOzxaxEr5ps?is=P6tM51PaUhQ2IqDr
Låter fantastiskt 👏 😀
20:20 – I så fall borde det vara taktiskt av Putin att bråka innan mellanårsvalet i USA, medans Don Donald har maximalt med inflytande kvar.
Kommer att gå bra efter också, eftersom (R) antingen kommer att fuska till sig valsegern eller se till att valet blir inställt.
Angående detta med ett avgränsat angrepp från rysk sida, som är avsett att åstadkomma splittring i NATO-leden beträffande hur eniga/oeniga länderna är beträffande gensvar: detta är något, som Puck-Nielsen signalerat som ett troligt scenario redan för ett par år sedan. Som jag ser det borde vi förbereda oss genom att ha en snabbinsats-styrka redo inom ramen för JED-samarbetet (förhoppningsvis finns en sådan). Vi talar trots allt inte om någon stor invasion utan om ett begränsat anfall från rysk sida som det troliga.
För övrigt instämmer jag med förre NATO-generalsekreteraren och danske statsministern Fogh Rasmussen om hans tankar med ett närmare samarbete mellan europeiska länder (plus ev. Kanada) inom ramen för NATO – ett slags utvidgat JED – som kan fungera även om Trump sviker helt i händelse av skarpt läge.
Trump har börjat tala om Grönland igen nu. Av någon anledning vill han öppna tre nya baser där. Det skulle väl vara ett ypperligt tillfälle för både Putin och Trump.
Tja, baser får han gärna öppna. Det är bara bra och avtal för det föreligger redan. De kunde kanske börja med att gräva fram de baser de lagt ner.
Ja, det vore en början. Bra om Europa långsiktigt får hjälp med att hålla koll på vad Kina och Ryssland sysslar med runt Arktis.
Är det dags för vridknutsnät på flottans korvetter?
“Russia’s Black Sea Fleet has begun fitting its boats with cage armor to protect against kamikaze drones.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlkzsucrr22u
Sammanfattning av långdistans attacker för Mars och April. Ser ut som OSINT -uppskattningar inga officiella siffror:
“In April and March 2026, Ukraine launched many long-distance strikes on Russian military and industrial targets over 1000km away multiple times. This has shown Ukraine’s increased capacity to target Russia even past the Ural Mountains routinely”
https://united24media.com/war-in-ukraine/ukraines-record-deep-strikes-are-knocking-out-russias-industrial-heartland-18660
Intressant. Rysslands geografiska storlek har traditionellt betraktats som en strategisk styrka – invaderande arméer får logistiska utmaningar, jfr Napoleon och Hitler – men i denna typ av krigföring förvandlas storleken till en svaghet: det blir svårt att försvara alla delar.
Har någon beställt piké från spjutskaftet och vet hur de är i storleken?
https://spjutskaftet.se/produkt/polotroja-premium-unisex-broderad-tryzub/
Stoooora!
16:33
https://c4ads.org/commentary/putting-the-pieces-together/
” Turkish corporate records spanning from 2019 through 2023 indicate that members of the Jacobson Backman family, which owns and operates a series of Swedish entities including CNC machine tool manufacturer SMT Swedish Machine Tool Company AB, likely owned Jacbac until at least February 2023 along with business partner Fatih Elagöz, a Turkish resident of Sweden.[7] According to those same Turkish corporate records, since February 2023, Turkish national Selçuk Elagöz has acted as the manager and sole shareholder of Jacbac, and currently functions as its liquidator.[8]”
https://www.smtcompany.se/
4BS | Economics, Business, and Finance
A hidden banking crisis has begun in Russia, according to analysts at the Center for Macroeconomic Analysis and Short-Term Forecasting (CMASF). They report that the share of problem assets has exceeded 10%, which formally corresponds to the crisis indicator. Meanwhile, corporate overdue debt has reached 8.2 trillion rubles, 2.5 times the five-year average. The crisis is currently being concealed by restructurings and state-owned banks; analysts expect the consequences to become apparent by early 2027.
Evgen Istrebin
Foot-and-mouth disease continues to spread across Russia, in the Kemerovo Region, 2,000 head of cattle have been culled!!!
Residents of the Promyshlennovsky District of the Kemerovo Region reported a mass slaughter of cattle at the Vaganovo dairy complex, according to the NGS42 portal , after citizens contacted their editorial staff concerned about the situation. According to them, the enterprise has already euthanized “around 2,000 head,” and checkpoints have been set up at the entrance to the complex.
Evgen Istrebin
High oil prices are helping the Russian budget, but not saving it.
Due to a global shortage of raw materials, Russia’s oil and gas revenues are growing. In April alone, the budget received an additional 238.6 billion rubles.
But there’s a problem: along with oil, gasoline and diesel prices are rising, meaning the government is having to increase fuel buffer payments to oil producers.
Evgen Istrebin
Experts believe that even if the Strait of Hormuz blockade remains in place, oil prices are unlikely to rise much above $100-$120 per barrel. After that, the global economy will simply begin to cut consumption.
If the situation continues, the Russian budget could receive approximately 2.1 trillion rubles in additional revenue by the end of the year. But the treasury deficit is already almost twice as large – approximately 4.6 trillion rubles.
It turns out that high oil prices are no longer capable of solving all of the country’s financial problems alone.
Novovodyane, Sviatohirsk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2053914168051532283?s=20
Strike UAVs launched from Kursk, Navla, and Primorsk-Akhtarsk!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlm6own7tc2z
Rysk vapenvila betyder förberedelse.
Alltid
Dock inte för de flesta västerländska politiker, för dem betyder det lugna puckar.
🔥 Satellite images of the aftermath of the Ukrainian strike on an oil pumping station in Perm from Radio Svoboda.
Journalists report that the fire ended 12 days after the Ukrainian strike.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlm6iunwzc2z
PERM LPDS:
The fire was extinguished on the 12th day. Six tanks, each with a capacity of 50,000 cubic meters, burned completely.
🇺🇦🚀 Ukraine expects to receive from the American corporation RTX, the manufacturer of missiles for Patriot, new promising cheaper missiles to combat drones.
Deputy Head of OP Pavlo Palisa held talks with a delegation of the defense corporation RTX on this issue.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlm6af2f522z
🇺🇸🇺🇦 Ukraine is counting less and less on the US to end the war. Peace talks are frozen — the state has become more independent, President Zelensky seems to be moving away from the US, he is tired of communicating with the Trump administration, — The New York Times.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlm5wtelkk2l
▪️The negotiation process, supported by Washington, almost stopped at the end of February.
▪️Reasons: the US is switching attention to other crises, faith in a quick peace is weakening, and Kyiv is preparing more for a long war.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlm5wupohk2l
Det har ju börjat talas om att EU skulle ikläda sig en medlarroll (t.o.m. Putin öppnade ju delvis för en sådan – han nämnde visserligen Schröder men samtidigt sade han någon pålitlig medlare, som EU kunde utnämna) och det kanske kunde fungera bättre. Stubb har varit inne på detta liksom den tyske utrikesministern.
Kanske har de läst mina många påstötningar på detta forum i den frågan … 🙂
Att hitta någon bättre än Witkoff och Kushner ska väl inte vara helt omöjligt, att hitta någon sämre än dessa skulle däremot ha varit en svår uppgift.
Medhålles!
Det amerikanska fredsmäklandet saknar nog inte Zelenskyj alls. Och eftersom Ukraina blir mindre och mindre beroende av USA behöver man inte låtsas längre.
Ukraina verkar ha fått en hel del good will från deras antidrönarinsatser i Persiska viken, från länder inom Opec som har haft goda relationer med Ryssland. Kanske skulle någon form av förhandlingsinitiativ kunna komma därigenom?
💣 Ukraine is looking for a way to “mirror response” to Russian KABs, – Zelensky
According to the head of state, the issue of countering Russian aerial bombs and protecting Ukrainian positions from such threats was considered in detail at the Stavka meeting.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mllszlfvw22t
🇺🇦 Syrskyi took part in training shootings
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mllrwutobs26
🔥 Map of recorded medium-strike UAV strikes in the occupied territories of Ukraine in April, – Oko Gora.
A total of 148 recorded attacks, including:
🟢Logistics depots – 31;
🟢Headquarters/deployment points – 24;
🟢Ammo depots – 20;
🟢Air defense – 19;
🟢Oil depots/fuel and lubricants – 15;
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mllqqh35z223
🟢Radars – 8
🟢Sea transport – 8;
🟢Communication nodes – 7;
🟢Airfields – 5;
🟢Locomotives – 4;
🟢OTRK – 3;
🟢MVG – 2;
🟢VPK – 1;
🟢Drilling rigs – 1.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mllqqjydhc23
Terrorist Igor Strelkov-Girkin:
“We tolerate these idiots in power in the hope that they’ll ‘come to their senses’ and finally defend Russia from an external enemy—but the longer it goes on, the more these idiots ‘celebrate cowards.’ Russia has been humiliated before the entire world.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mllq6ku3vs23
😂
🇺🇦 Ukraine has simplified the procedure for obtaining Ukrainian citizenship for citizens of a number of countries.
The list included: Canada, Germany, Poland, USA, Czech Republic. Added, in particular: Great Britain, France, Italy, Spain, Netherlands, Sweden 🇸🇪, Switzerland.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mllj4rckxs2r
🇰🇵 Nikkei reports that the economic growth of the DPRK in 2024 was 3.7% – the highest figure in 8 years. After that, the GDP of the DPRK was about $ 26.6 billion.
Thanks to the supply of weapons military personnel to help Russia, the Kim Jong-un regime earned up to $ 14 billion in three years.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mlldulum5k2m
Donetsk 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlmeyrsbks25
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlmeyrsnbs25
Russian Z-blogger Nikita Tretyakov, who fought in Ukraine, admits that Putin’s army has no chance of victory. A perfect summary to congratulate his zombie compatriots on Victory Day.
Översatt text
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mllyozggbc2u
“Ukraine is preparing for new attacks; Russia has no intention of ending the war.” – Zelenskyy.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mllwldeehk2u
JvB skriver intressant om ryzzk opposition. Varning; på Fejjan.
“Fler ryska partisaner än någonsin tidigare!
I skrivande stund existerar det minst 35 aktiva partisangrupper i Ryssland. De senaste attentaten ägde bara rum vara för några dagar sedan och det allra senaste igår då järnvägen i Kirov attackerades! Granskar man årets fyra första månader har det i genomsnitt skett ett par attacker varje vecka.”
https://www.facebook.com/joakim.vonbraun
Han rekommenderar dessa sajter för mer information kring detta:
https://kyivindependent.com/tag/partisans/
https://www.kyivpost.com/topic/partisans
35! 👍
Lovande om rysk opposition kan kanaliseras i denna form.
Man hoppas på Den hundrade apan-effekten snart!
🇬🇪😡
Världen hänger ihop numera, och ryska lydregeringen i Georgien levererar till husse.
Här med en svensk inblandad 🇸🇪
Eliasch nomineras av Georgien
Johan Eliasch kan få fortsätta som
ordförande för Internationella skid-
förbundet, Fis. Detta då svensken har
nominerats av Georgien.
Nyligen fick Eliasch nytt medborgarskap
av Georgien, vilket gjort att landet
kunnat nominera honom. 64-åringen, som
bland annat propagerat för att släppa
tillbaka Ryssland på internationell
nivå, har nobbats av Sverige.
SVT Text
Bra att han fått Georgiskt medborgarskap så att vi kan dra in hans svenska dito. 😀
OT: Vad gör man inte för att bli ordförande.
Sverige hade nominerat en egen kandidat vid förra valet, då var Eliasch nomenerad av UK
Den här gången vägrade UK att nominera honom så då blir man georgier.
Suck.
The ceasefire has scarcely ended when Russia was already dropping aerial bombs on Sumy region.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlmbjlplzk2m
Aerial bombs in Kharkiv region too.
And now a growing threat from Russia’s Shahed drones, moving a little deeper into Ukraine’s skies.
Karta
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlmdpfrjr22m
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
God morgon, nej det gör vi inte!
ALDRIG 🙅♂️ 🦅 💫
God morgon, vi ger aldrig upp!
God morgon!
Aldrig!
Inte idag heller.
Inte upp, inte ner, utan MER!
BGB får en mitt-i-månadspeng.
Håll i, håll hårt, håll ihop! 🇸🇪🇺🇦
1020 KWIA
2 tanks
2 APV
72 artilleri
2 mlrs
1252 UAV
2 markdrönare
145 mjuka fordon
1 special
Godmorgon, alla här på forumet!
Tack för resultatlistan, Justanothernickname!
Lägre siffror, om än fortfarande höga.
Slava Ukraini!
Länge leve Europa, demokratin och friheten!
Tack Justanothernickname!
👍
👍
Regnigt? Det kommer nya dagar med högre resultat.
Ändock megabonk med god marginal. Tack Ukraina!
Instämmer, duktigt med t.ex. KWIA och artilleri.
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mlmwu66fo22a
Tack Matsextrude!
During Russia’s drone attack, debris fell on a house in Kyiv.
Officials say the shot-down UAV landed on the roof of a 20-storey building in the Obolon area.
There are no reports of injuries.
Bild
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlmolz6lhc2m
AFU rapporterar
174 combat clashes
8 246 kamikaze drones
2 416 shelling (82 from MLRS)
Lite konstigt, fortfarande inga KAB med i rapporten.
Har UA lyckats bomba sönder någon fabrik där någon nödvändig komponent för KAB tillverkades!? Vad finns det för alternativa förklaringar, knappast välvilja i alla fall!
Vore en väldigt bra förklaring om ukrainarna lyckats bomba bort nån fabrik som tillverkar komponenter.
Tänker att som alternativ har något stort lager gått upp i rök. Räcker om det är några 1000 vingar till glidbomberna som förstörts för att användandet ska begränsas kraftigt.
Lägre antal granater. Jag satt just och funderade över det förhållandevis låga antalen numera när jag läste detta. Är det brist på granater (även nordkoreanerna torde ha gjort slut på lager de är villiga att skicka vid det här laget), brist på eldrör eller att de helt enkelt inte vågar/kan föra fram så mycket artilleri numera. Jag har för mig att i början av kriget lobbade de iväg 15 000/dag och sedan under lång tid 10 000/dag.
Jag tror inte på att drönare ersatt granater. Jag läste en erfaren drönarpilot som skrev att hans jobb oftast gjorts bättre av en granatkastare. Hursomhelst borde drönare + granater vara mycket bättre än bara drönare både i anfall och försvar.
Var det inte uppemot 60 k artilleri granater per dygn i början av kriget?
Tror som dig @Ofredrik att drönare inte kommer att kunna ersätta artilleri helt och hållet.
Kollade upp, var runt 60 k granater per dygn som mordoriterna sköt mot Ukraina.
Oh herregud, det hade jag glömt. En 95-procentig minskning då mot nu om man räknar runt 3000/dag som det varit på sistone.
Är galet mycket som orcherna sköt i början av kriget
Har ruziska flygvapnet börjat obstruera sig mot husse?
Mycket tyder på att Non Performance Loans ( N P L) , f f a vad gäller företag ökar nu, även om bankerna med Centralbankens goda minne, döljer detta!
Vad man gör är s k ” rekonstruktion ” av kreditera, man förlänger kredittiden eller omförhandlar räntorna.
Systemet håller inte i längden, efter vad jag hör har antalet problemlån ökat från 10 procent av alla utställda företagslån ökat från 10 procent vid årsskiftet till dryga 11 procent sedan årsskiftet
Det är en den gamla devisen “om du är skyldig banken en miljon har du ett problem; om du är skyldig en miljard har banken ett problem”. Dom måste antagligen ge nya lån för att betala förfallna lån annars gör dom kreditförlust. En ökning från 10 till 11% låter kanske lite, men en procentenhet kreditförluster (här står bara “problemlån”) är i alla fall väldigt mycket. Och fler ska det bli …
Instämmer, D J, det är precis vad vi ser nu!
Ökning från 10% till 11% av krediterna innebär att själva ökningen är 10% på fyra (?) månader. På årsbasis 33% med samma takt. Men om bollen rullar fortare …
Intressant att det finns personer här som är insatta i rysk ekonomi.
När jag satt i morse och summerade vad man uppenbart ser vad gäller öppet redovisade N P L och lägger till vad som kallas för ” rekonstuerade” krediter häpnade jag!
Jag skickade en summering till en bra och tillförlitlig kontakt i den ryska banksektorn, och fick bekräftat vad jag tyckte mig se.
Bekräftade N P L och rekonstruerade krediter tillsammans räknade motsvarar ungefär en fjärdedel av Siluanovs federala budget!
Det låter som ett korthus.
Fiat-pengarna ser mer och mer ut som en Lada, som snart faller ihop. 🥁
Iofs var du antagligen bara ute efter den (EMEÅ rätt lyckade) ordvitsen, men ifall du — eller någon annan — skulle tro på några mer eller mindre konspirationsartade teorier om pengar: ALLA valutor är “fiat”-valutor.
Ja, ÄVEN de som baseras på guld eller något annat med förment “inneboende” värde: Visst, “fiat”-valutor är värda något bara för att alla har enats om att (“låtsas att”) de är värda något. Visst, visst, men… Precis så är det med guld också. Guld är också värt något bara för att folk någon gång har enats om att det är värt något.
Jag börjar så smått att tro att den innersta silovikkretsen i stigande grad inser att de kommer att ha stora ekonomiska problem flera år framåt i tiden
Tack för infon, Perrag55, det gör mig gott att läsa om dessa inre problem i ryzzland!
Långläsning på CNN om det ryska skuggfartyget Ursa Major som sjönk under mystiska omständigheter utanför Spaniens kust i december 24: https://edition.cnn.com/2026/05/12/world/a-russian-ship-sank-in-mysterious-circumstances-it-may-have-been-carrying-nuclear-reactors-to-north-korea.
Lasten innehåll troligen två reaktorer avsedda för nordkoreanska ubåtar. Oklart vad hon sjönk av och vem som sänkte henne.
Sugmina eller superkavitetande torped?
Det antyds att USA kan ha varit den skyldige.