Börsveckan inleds blandat i de asiatiska tidszonerna efter nya stönanden från despoten i Vita Huset, även om reaktionerna i oljepriset blir allt mindre. Trots Operation Epstein Fury väntar sig nu SEB sänka sin inflationsprognos. Nordeas chefsekonom menar att regeringen överdriver krisen och att regeringens uttalanden inte matchar regeringens egna prognoser. Sysselsättningen ökade, arbetslösheten minskade och hushållens konsumtion ökade i Sverige enligt SCB trots regeringens retorik om kris, panik samt tandagnisslan och varnagel land och rike runt.

Stockholmsbörsen steg förra veckan och breda indexet OMXSPI gickmed +0.90% bättre än storbolagsindex OMXS30 med sina +0.43%. Guldpriset hittas på 1 392:- SEK per gram.
Kronan har tappat en halv procenten mot dollarn senaste veckan och ligger nu på 9:26 SEK medan tappet mot euron är ännu högre och en kurs på 10:89 SEK.
Med fallande krona och fortsatta uppgånger i USA bör de flesta portföljer ligga på eller nära sina högsta noteringar någonsin. I USA gick S&P-500 +2.33% på vckan och Nasdaq 100 +5.50% och stängde veckan med nya börsrekord mätt i dollar.
Bäst inom FANANGST var Tesla med +9.60% följ av Nvidia med +8.44%, och sämst gick Spotify med -5.36% tillsammans med streamingkollegan Netflix på -4.96%. Streaming är ute, fast de faktiskt tjänar pengar, nu ska allt vara AI istället oavsett hur krystat.
Borta i de asiatiska tidszonerna inleds börsveckan blandat efter att despoten i Vita Huset stönat om Iran igen skriver Financial Times. Oljepriset sägs stiga, men högst marginellt, och marknaderna skiter allt mer i vad för ljud som kommer från Vita Huset.
ASX 200 går -0.62%, Hang Seng 0.37%, KOSPI +5.14% och förstås nytt börsrekord, Nikkei 225 -0.40% och Straits Times +0.37%. KOSPI är nu upp +205.88% på tolv månader.

SEB uppger sig sänka sin inflationsprognos men inväntar detaljerna som redovisas på onsdag noterar man i sitt veckobrev. SEB tror rent av att så kallade paketresor, alltså flygresor tillsammans med boende, blir billigare, inte dyrare. Nordea i sin tur tror inte på några räntehöjningar:
“In sum, the low inflation is due to the multi-year strengthening of the SEK. In addition, energy prices have largely normalized over the past years, pulling down cost pressures, while wage increase have been modest. Thus, the low inflation makes sense, although it has been lower than forecast in recent months. Obviously, it means the Riksbank doesn’t have to rush to hike rates. The Riksbank has a rate announcement tomorrow and the bank will nevertheless emphasize that the bank stand ready to hike rates if it proves necessary. After all, there are some inflation risks ahead on the back of the war in Iran and the Riksbank’s focus on inflation is longer out. We maintain our view that the Riksbank will stay on hold with the policy rate at 1.75%.”
Nordeas chefsekonom menar att regeringen överdriver krisen och att uttalandena inte matchar regeringens egna ekonomiska prognoser om t ex 2.3% i BNP-tillväxt, vilket är högkonjunktur. Det framkommer i en paneldiskussion hos SVT. Därmed ansluter sig Nordea till bloggens linje att det inte alls är så illa som det sägs. Det har nu t ex tjatats om skenande inflation ända sedan Operation Epstein Fury inleddes men istället sjunker inflationen och har rent av blivit negativ.
Regeringen vill dock skylla sin egen inkompetens och fantasibrist på Operation Epstein Fury i ett försök att eliminera oppositionens kritik mot regeringens politik, och skrämmer då hushållen samtidigt. Politik har som bekant inte med verkligheten att göra.
Lite citat från Nordeas chefsekonomi i SVT-panelen:
“Statsministern och finansministern kallar till presskonferens och säger att vi har ett allvarligt läge och det är påtaglig påverkan på svensk ekonomi. Och sen reviderar de ner tillväxten till 2,3 procent. Det historiska snittet för tillväxten i Sverige ligger runt 2%. Så det är fortfarande en bra tillväxt, ett bra normalt utgångsläge.
[…]
Om man lyssnar till de klippen vi har här, så tycker jag de målar upp en alldeles för mörk bild av Sverige. Det tycker jag är lite bekymmersamt.
[…]
Man målar upp ett energisystem som det vore bland de sämre i världen. Det är bland de bättre i världen. Vi har bland de bättre pensionssystemen i världen. Vi har väldigt mycket som fungerar bra här.”
Men det är klart att när man byggt sin politiska karriär och politiska makt på att det är kris och panik i Sverige och allt dessutom är invandrarnas fel*, så måste man bita sig fast vid den retoriken även om statistiken och de egna prognoserna säger tvärt om. Extra patetiskt är alla de som svalt retoriken långt ner i halsen och tycker det är för jävligt i alla fall. Snacka om lättmanipulerade får oförmögna till egna tankar** utan sväljer det de matas med ifrån politiker, som är så usla att deras enda karriärmöjlighet var att fjäska sig till positioner i klubbarna politiska partier.
Tittar man på verkligheten rapporterar istället SCB om ökad hushållskonsumtion, ökad sysselsättning och minskad arbetslöshet. Hushållskonsumtionen ökade 1.4% i mars i alla områden utom bostad, el och uppvärmning. På ett år ökade konsumtionen av möbler samt rekreation och kultur mest med 8.9% respektive 11.1%.
51 000 fler svenskar var sysselsatta under första kvartalet medan antalet arbetslösa gick ner. Och som bekant så jobbar de flesta vuxna heltid – 90.4% i åldern 45 till 54 – så kom inte med en massa svärjislögner om att det räcker att jobba en timme och att statistiken är fel.

Graf ovan från tidigare artikel i frågan, som visserligen avser fjärde kvartalet 2025, men vill någon hävda att detta inte stämmer längre får de väl visa det. Det är unga och pensionärer som inte jobbar heltid. Punkt.
Nej, man räknas inte som sysselsatt om man studerar. Definitionen är den samma i hela EU, där Sverige alltså ligger i toppskiktet på sysselsättning. Av de i åldern 15 – 74 år som inte räknas till arbetskraften var 790 000 pensionärer, 653 000 heltidsstuderande och bara 288 000 långtidssjukskrivna. De senare kan alltså i verkligheten ha jobb, men kan inte jobba på grund av hälsoutmaningar, och räknas därmed inte som sysselsatta.
Sedan gäller det som gäller tills det inte gäller längre. Det enda vi är säkra på är förändring. Och lögner från politiker.
*när alla invandrare koncentrerats till läger så får du fundera på vems fel allt ska vara då? Kvinnors? Homosexuellas? Woke-människors? Jönköpingsbors? Boende i villor? Brunögdas? Någons fel måste det ju vara när man byggt upp decennier av retorik på att det alltid är någon annans fel och att det aldrig är eget ansvar.
**dessa som inte kan formulera egna tankar utan sväljer skit de matas med okritiskt brukar kalla sig själva för “fritänkare”
103 kommentarer
Har alltid tyckt att Jönköpingsbor varit lite extra suspekta. Det är säkert deras fel
+1. De dyrkar tändstickor, bara en sån sak.
🙂 🙂 🙂
Har alltid tyckt att Jönköpingsbor varit lite extra suspekta. Det är säkert deras fel
Jag tror inte du har fel. Det verkar vara nått speciellt med vattnet där i vättern som gör att det enda folk tänker på är berusning, motorer och jesus (Alternativt män som svettas i grupp).
Jag kan av egen erfarenhet meddela att det där med jesusandet, det är ännu värre inne i länet. I jämförelse är länets centralort en oas av frihet – det finns grader i helvetet. Ju mindre samhälle, desto fler frikyrkolokaler.
Nu har jag inte varit mycket i Jönköping senste tiden, men Jönköping fick ett mer normalt uteliv iom att Högskolan drog dit lite utsocknes som hade lite andra ideer. Och tänker väl mest på expansionen efter att man blev en stiftelse driven högskola, tidigare var det väl mest lokala som läste till lärare och sjuksköterskor efter blev det lite bredare upptagning av studenter.
Vättern stiger ju fortare i norr än i söder så det är väl det enda (?) stället i Sverige som har landsänkning (eller har Lidköping samma sak?).
Klart att man blir lite eljest när man bor i en (långsam) översvämning där stenåldersbostäderna hittas spå botten av sjön.
2 nyanser av brunt /SCB
Finnar, ryssar och Jönköpingsbor,
de har det värre än man nånsin tror
för det blir inge raj-raj när lampan är släckt
om man har en ful dialekt
Angående fel… jag vill minnas att humorgruppen Grotesco var tämligen tydliga i sin uppfattning gällande vilkas fel allt var…
Se även Ronny Eriksson/Euskefeurat/Hoven Droven/trad:
https://youtu.be/YmSeTa08UkY
Vissa saker håller faktiskt Trump tyst om.
Trump säger inte så mycket om det franskägda fartyget San Antonio (ägt av CMA CGM) som USA misslyckades att skydda vid passage av Hormuzsundet. Däremot avblåstes ”Project Freedom”, som skulle skydda fartyg vid passage, några timmar efter att det franska fartyget träffats.
Man har inte heller hört mycket från Trump om att Exxons och Chevrons vinster minskat med runt 40 % sedan Trump startade kriget mot Iran, medan det samtidigt går jättebra för europeiska oljebolag.
Fortsätt att undvika amerikanska produkter och tjänster och res inte till USA ens för att titta på fotbolls-VM. Avböj tjänsteresor så långt som möjligt, säg att det är billigare med videomöten så slipper du nog resa.
Stötta Ukraina till 200 % och använd europeiska produkter och tjänster långt som möjligt.
Alla tänker bara på sig, det är bara jag som tänker på mig.
Tyvärr har det blivit så i världen med Trump som president och det är bara att spela med och göra samma sak tillsammans med alla vänligt sinnade länder som faktiskt finns kvar.
Aramco ökade vinsten Q1 med 25%
Men det allra tröttsammaste är raljerandet kring Trump.
Det finns betydligt intressantare saker att diskutera.
Kinas värdelösa vapen i kriget Thailand-Kambodja
Kinas utrensning av alla höga militärer som nästan når Stalin nivå (utan nackskotten)
Samt återigen hur krisen kring oljan främst handlar om pris och och inte reell brist.
Sen kan vi i små grupper konstatera att Europas misslyckade energiomställning ligger bakom en stor del av “energikrisen”. Och hur mycket vi bör undersöka bakgrunden till att SD saboterar omställningen till elbilar. Husse i Kreml har nog gett instruktioner
Helt missat “Kinas värdelösa vapen i kriget Thailand-Kambodja” – what’s up with that???
De sålde ju en del pangare till Thai.
Nu visar det sig att pangarna inte höll att panga med (exploderande eldrör pga materialutmattning) och motorerna drabbades av återkommande ras.
Det vapensystem som fungerat bäst i konflikten verkar varit JAS.
Kombinerat med att Pakistan i princip hade noll förmåga att försvara sig mot Indien så förstår man att Kina rensar ut
Den konspiratorisk sinnade kan ju undra varför media valt att rapportera som saker som ställer väst och dess vapen i dålig dager men sopa allt som visar på kinesium under mattan.
Att Thailand “vinner” över Kambodja var ju en lågoddsare. Men ingen hade väl trott att Pakistan skulle i princip stå helt maktlösa mot Indien.
Indien verkar ju ha missat att de kunde möta motstånd vilket gjorde att de tappade tre Rafale. Men sen när man satte ihop komplexa missioner med olika funktioner som CAP, SEAD och attackföretag så var som sagt Pakistan chanslösa.
Där ser man, ja jag hörde att JAS hade gjort fint ifrån sig i konflikten mellan Thailand/Kambodja men visste inte att kinesiska grejerna hade funkat så dåligt. Tack för infon!
Det är nog inte så att Kreml styrt SD men däremot sponsrat de rödgröna som jobbat hårt med att lägga ner kärnkraften som är orsaken till att Europas omställning kan ses gå långsamt.
Samtidigt, hur fort eller långsamt går det i andra delar av världen? Kina byggde ut kolkraft med närmare 100GW under 2024 och fortsätter godkänna nya kolkraftsprojekt för att ta ett exempel.
Kreml har nog stött och därmed styrt en stor del av västvärldens ytterlighetspartier. Det är så man har verkat sen sena 60tal. Att skapa internt missnöje och instabilitet för att möjliggöra “revolution” har varit deras agenda.
Likväl som att ha agendan att när revolutionen kommer så är de första man nackskottar de som tagit emot penganra.
Gör analysen att det långtgående gett mycket större effekter än alla klavertramp CIA har sysslat med.
Kina lägger ner fler kolkraftverk än de startar nya. Netto så minskar kolkraft i Kina, och ersätts av sol, vind och batterier.
“Det är nog inte så att Kreml styrt SD men däremot sponsrat de rödgröna…”
Por que no los dos?
(Aj visst fan, det var HW. Klart hen bara vill se den ena möjligheten, och helst blundar för den andra.)
Ja är väl en gammal sanning att sovjet och sedemera ryssland har stöttat såväl freds som miljörörelser. Så hellre på V, MP, S ssmt andra partier som överlag i europa har lagt ner känrkraftvärk och valt rysk olja och gas.
SD är inte ens ett ytterlighetsparti, bara andra som önsksr de var det och som har påstått det för egen politisk vinnings skull.
expandera gärna hur, på vilket sätt som omställningen till elbilar saboteras.
Den här frågan är så passivt aggressiv att det är uppenbart att du inte vill ha ett svar utan bara jobba med FUD.
Det finns långtgående befintlig argumentation för att SD är emot omställningen och hellre stötta diesel och bensin framför att bli självständiga från oljeproducerande länder.
Jag tror du har flera rätt med din analys. Men underskatta inte SD:s väljarbas när det gäller att vurma för bensin och dieselmotorer samt oviljan att ”ta order från en miljöpartist”. Samma sak gäller vänsterns aversion mot kärnkraft. Många inom vänstern är seriöst livrädda för kärnkraft och ser det som något onaturligt samt har svårt att förstå storheter, dvs hur mycket el du faktiskt får ut från ett kärnkraftverk jämfört med andra energislag. Det som också brister är den lite djupare analysen som du är inne på.
Och om jag uppriktigt är intresserad av hur SD, eller andra partier med för den delen, aktivt gör för att motarbeta – då? Att endast anse att elbilar inte är något bra räcker ju inte här. Dessutom, Scania och Volvo har inte fått någon vidare snurr på sin försäljning av elfordon, och detta sett över många marknader där SD inte ens finns.
Men det allra tröttsammaste är raljerandet kring Trump.
Det kan man tycka om man vill.
För egen del tycker jag inte Trump direkt har förbättrat världsläget, läget för Europa eller läget för Ukraina.
Inrikespolitiskt ligger Trump på “net approval rating” runt – 20 % vilket jag tror är nära rekordlågt, kanske slaget av Truman och Bush I.
38 % (+/- några %-enheter) “approve” är också ganska illa, tom. sämre än Trump I.
Det ser väl ev. något bättre ut inrikespolitiskt för Trump eftersom han har sin MAGA-svans som röstar på en “kul kille”, men jag hoppas och tror på ett rejält tapp i mellanårsvalen så att Trump inte kan ställa till mera oreda.
Att raljera över Trump är väl en rätt naturlig försvars- eller hanteringsmekanism med tanke på omständigheter. Det är ju inte bara det att en människa som är så uppenbart olämplig för uppdraget, och helt oförmögen att växa in i rollen, för andra gången valts att leda världens mäktigaste land, utan också att han den här gången sett till att omge sig med människor som endast är marginellt mindre lämpade för och vuxna för sina uppgifter.
Det är helt enkelt oerhört allvarligt för hela världen att USA nu styrs av en bunke människor vars värlsbild är så skruvad att hela efterkrigstidens världsordning är i rejäl gungning. Skadorna är förmodligen irreparabla.
Det är ju jättebra och helt fantastiskt att det går så bra för Sverige när vi har en så kass regering. Det måste vara någon annans förtjänst. Jag ser fram emot en ny satir med Grotesco.
Sverige fungerar trots politikerna, inte tack vare. Globala världskonjunkturen styr och trots vissas självbild så påverkar inte Sverige världskonjunkturen, och således är det inte våra politiker som avgör hur det går.
Tycker nog att det är en rätt grov förenkling, i extremfallet så betyder det tex att kapitalism,kommunism och alla andra ismer fungerar lika bra eftesom de är politiska system och politiker inte påverkar. Sen att ett bra system undviker stor påverkan av enskilda politiker och regeringar och snarare ser till att det finns en förutsägbarhet och tjänstemän som kan agera och en administration utan förödande korruption.
Politikerna själva säger ju alltid att det inte är deras fel när det går dåligt, bara deras fel när det går bra. Bägge kan inte stämma.
Håller med, politiken kan påverka mycket. Och vore bättre om politikerna rakryggade tog ansvar för det som går dåligt, så att de också kan få välförtjänt cred när det går bra. Och hur det går för politikerna speglar hur det går för folket som röstat fram dem.
Politiken kan väl sköta eller missköta det som världskonjunkturen erbjuder.
Ja det rimligen enkelt att bevisa att det finns politiskt skapde skilnader mellan hur framgångsria länder är. Tex Haiti och Dominikanska republiken brukar lyftas som exempel, i när tid har Haiti haft en del påverkan av ej politisk natur som naturkatastrof men även innan det fanns det en tydlig skillnad med utgångspunkt från rätt lika förhållanden
Ett ännu bättre exempel är Korea – 1945 ett land fullständigt förött av Japans härjningar under kriget, idag två länder, där det södra tillhör världens mest framgångsrika, med hög levnadsstandard, medan det norra i bästa fall är kvar på ungefär samma nivå som 1945.
Eller för den som vill jämföra inom samma politiska system, Kina kontra Sovjet/Ryssland under, säg, kulturrevolutionen och idag.
Ekonomi trumfar vanligtvis politik för förbättring av ett samhälle, men politik kan lätt ödelägga ekonomi.
Ett mycket bra jämförelsepar är Hong Kong och Tanzania. Jämför utgångsläget 1945 (efter VK2) och hur det ser ut idag. (Eller kanske hur det såg ut innan Storbritannien förrådde Hong Kong-borna 1997).
Absolut. Demens-Dumpen hade ett riktigt bra läge när han tillträdde – hade han bara lutat sig tillbaka och rullat tummarna, så hade UZA förmodligen blomstrat som aldrig förr.
Som alla (snygga) kvinnor i hans närhet vetat i decennier så vill han fingra på allting. Grab them by the tariff.
Bör inte alla länder fungera på liknande vis som Sverige trots sina politiker?
Hur kommer det sig att vissa länder går bra,
Danmark
Irland
Nederländerna
Norge
Polen
Schweiz
Sverige
medan andra länder går sämre, som
Albanien
Belarus
Bosnien – Herzegovina
Grekland
Italien
Moldavien
Nordmakedonien
Spanien (kanske)
Ukraina hör också hit, men var på uppgång innan Rysslands fullskaliga krig.
Jo, man kan se ett mönster och jag är ganska säker på att det åtminstone delvis ligger politik bakom detta mönster.
Den där “det räcker ju att man jobbar en timme i veckan för att räknas som sysselsatt!!!” hör och läser man ju ganska ofta.
Då börjar det ist gnölas om “arbetspolitiska åtgärdsprogram” osv.
Fast det är väl rimligt att inte ens ge politikerna chans att städa undan arbetslöshet med verktyg som “arbetspolitiska åtgärdsprogram”?
“arbetspolitiska åtgärdsprogram” har inte så dålig effekt som många verkar tro, mycket handlar om direkt utbildning mot vad som har en direkt efterfrågan av arbetsgivare. Tex körabuss, om man anses ha tillräckligt låg sannolikhet att få jobb men skulle klunna jobba med det kan man få utbildning, ofta då kortare utbildningar som tex buss 4-5 mån med sen goda utsikter till arbete. Över tid och region varierar det just buss är nog något man kan få utbildning till idag.
När man bemöter påståendet så börjar det ist gnölas om “arbetspolitiska åtgärdsprogram” osv.
Föll bort lite där.
“Vd misstänkt för grovt sanktionsbrott
En verkställande direktör från Västsverige har gripits av Säpo och begärts häktad, misstänkt för grovt sanktionsbrott. Han är den andra personen som misstänks ha fört ut verkstadsprodukter ur Sverige, med den ryska militärindustrin som slutanvändare.”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vd-misstankt-for-grovt-sanktionsbrott
SKF? De har så att säga erfarenhet sedan gammalt.
Det är väl Kubal det handlar om?
Hej, jag anser inte att glaset är halvfullt och är inte svärjis. Jag är inte racist eller fascist. Jag är för full meritokrati och anser slutligen att vi har de politiker vi förtjänar. Just nu tycker jag de gör ett hyfsat jobb i runda slängar.
Med anledning av redovisad statistik vill jag dock hävda att de som inte söker jobb anses stå utanför arbetskraften och därför ingår de inte i beräkningen av sysselsättningsgrad.
Jag håller med till stor del, men även med bra politiker i toppen får vi de beslut vi förtjänar. Samhället blir bara bättre och bättre av att fler engagerar sig i politiken, åtminstone/speciellt på lokal nivå – och inte bara när det är valår. Löftena kunna de svika, men besluten – de stå kvar.
Det är väl ingen som sagt att man är svärjs bara för att man tycker glaset är halvfullt?
Däremot är det suspekt att säga att man inte är svärjis och brukar vara ett av första tecknena på att man är svärjis 😀
Det gäller väl bara arbetslöshet och inte sysselsättningsgrad? Vi vet ju hur många som finns i en ålderskull utan att de måste söka jobb.
Stämmer säkert att Sverige ligger högt med sysselsättningen men 85~90% låter egentligen lite lågt för åldersgrupper förbi studieåldern. Antar att det är arbetssökande, långtidssjukskrivna samt folk på bidrag?
Stavar “rasist” på engelska, och kör med det gamla amerikanska högernyckelordet “meritokrati”.
Nej, så sant, det tyder ju på att du är väl inte svärjis då — snarare MAGA-fan. Det är inte just bättre.
Jag vill nog säga att oddsen är högre att det är det funktionsvarierade MED som kan vara aktuellt.
Man kan ju fundera lite på det, om genomsnittlig tillväxt ligger på 2% och stockholmsbörsen går i genomsnitt ca 8.5% varför aktiemarknaden inte blir övervärderad.
Större och större andel av ekonomin som hamnar på börsen, att de företag med finansierar tar marknadsandelar samt ökad penningmängd? Är väl samma princip som att i perioder med höga stimulanser följt av hög inflation så är det många som konsumerar upp pengarna och vinnarna i slutändan är de som sitter på tillgångar. Oroväckande många yngre jag vet om som kör med abonnemang där man byter till ny iPhone vartannat år för typ 1000kr i månaden.
500 kr för abonnemanget + 500 kr för mobilen.
Det blir 12000 kr på 24 månader för mobilen – ungefär vad en ny iPhone kostar.
Du äger ju inte telefonen men leasar.
500kr i månaden låter också som ett väldigt dyrt abonnemang, tror jag betalar strax över 200kr för familjeabonnemang med obegränsad surf. Behöver ju inte obegränsat egentligen men morsan använder grundabonnemanget som heminternet.
Menar bara att om man sparar till bostad och kanske bara har 10k till över varje månad så är det slöseri att lägga 10% av det på en mobil.
Är detta något som allmänheten har tillgång till? 200 kr för ett familjeabonnemang med obegränsad surf för 200 kr i månaden? Vet du om detta stämmer? Är det du eller mamma som betalar? 😉
Vet att Telia tar runt 200 kr för att lägga en familjemedlem på sitt familjeabonnemang men då behöver man ju som sagt ett grundabonnemang.
Kollade runt – Telia och Tre – de har runt 500 kr för sina abonnemang med oändlig surf.
För många är ju ett mobilabonnemang och en mobil det enda de behöver. Inget fast bredband. Ingen dator.
Tror det är 780kr vi betalar för tre abonnemang som vi skaffade under kampanj. Grundabonnemanget är ju det som kostar för att hon har obegränsat för heminternet, men att lägga till fler simkort kostar ju bara runt 200 som du säger. Även om vi splittrar det jämt blir det 260kr.
Står på henne då jag inte kan ha abonnemang på mig själv som skattemässigt bosatt i utlandet men överför pengar för mitt abonnemang en gång i året.
Du kan få ungefär samma nu på kampanj hos telia https://www.telia.se/mobilabonnemang/mobil-obegraensad-plus
469 grundabonnemang med obegränsat surf + 179 per extra person så 827kr för samma vi har.
Ja – men det är ju lite orättvist att jämföra vad det kostar att skaffa ett abonnemang själv mot vad det kostar att bli tillagd av mammsen eller pappsen på familjeabbonemanget.
Själv kör vi Tre och 4 abonnemang totalt med obegränsad surf.
876 kr/månad om man binder sig i 24 månader vilket blir 219 kr/person.
Ökningen av börsvärdet är den äkta s.k tillväxten. Kan även ses som att valutan deflaterar (?) om värdet istället ses som konstant.
Kan spåras långt tillbaka i tiden om man tittar på varor eller tjänster som kan anses ha stabil marknad och hur mycket av en disponibel medelinkomst de kostar då jämfört med nu.
BNP är justerat för prisökningarna, så med 2% inflation och 2% tillväxt ska börsen stiga 4%, inte 2%.
Sedan är det inte alla bolag som placeras på börsen, och det är lönsamheten på bolagen som styr. Generellt placerar man antingen lönsamma bolag eller bolag med tillväxtpotential på börsen, så det blir inte representativt för all ekonomisk verksamhet i landet.
I BNP ingår ju t ex privat och offentlig konsumtion, inte bara näringslivets produktion.
Det gnälls för mycket. Jag lyssnade på något radioprogram i helgen som tog upp faktumet att vi i Sverige är bland 1% av de rikaste i världen men är ändå inte nöjda.
Ja, fy faan för alla gnällspikar! 😉 Men välformulerade, skarpa svador KAN vara väldigt underhållande. Se bara på den här bloggen… eller lyssna på I’ve Had It podcast! Smärtsamt roligt, alltsom oftast.
Det är ju humorn.
Är man född i Sverige är man ju i princip alltid the 1%. Om man ser globalt.
Det är en vinst på lotteriet bara att vara född här.
Därför skall man alltid ifrågasätta lite vad de har för agenda som säger att det här landet är så hemskt. Vems bästa är det de har för ögonen. Knappast ditt eller mitt. I regel enbart sitt.
Vi har även kategorin som är genuint intresserade av att förbättra hur nationen fungerar, både på riksnivå och kommunal nivå.
Att vi i Sverige dragit vinstlotten utgör åtminstone inte för mig en anledning att rycka på axlarna åt alla galenskaper.
Jag är tacksam varje dag, men jag skakar även på huvudet varje dag åt dysfunktionaliteter.
Absolut. Men man ska inse att vi vill förbättra något som i grunden är väldigt bra.
Vi har accepterat att världen är orättvis efter som vi tillhör det gynnade fåtalet. Utopin med världsomfattande inkomstutjämning förblev de blåögda idealisternas konceptuella lekstuga. Hur många undernärda eller malariasjuka spädbarn skulle kunna räddas årligen om vi införde en “lyxskatt” (hur den skulle utformas skulle vi aldrig kunna enas om!) som kunde styras till dem av internationella organ som var korruptionsfria?
Jag tror vi kan titta på alla miljarder som gått till bistånd och hur lite effekt detta bistånd faktiskt gjort.
Så att tro att det blir “bra” bara för att folk “vill väl” är… Ännu mer blåögt
Favoritexemplet är ju det pappersbruk som Socialdemokraterna lät uppföra med svenska pengar i Vietnam.
Som antagligen främst användes till att skapa papper åt propagandan. Om ens det.
Allt gnäll handlar inte om ekonomi. Digital massövervakning, surrogatmödraskap, miljöförstöring, kärnvapenallianser…etc Take favourite pick.
“One of those things is not like the others…”
Varför skulle någon gnälla om surrogatmödraskap?
Svensk sjukvård får inte tillåta surrogatmödraskap, så de som ändå gör sådana arrangemang får ingen juridisk rätt till barnet, trots att det är deras biologiska barn. I många andra länder är surrogatmödraskap tillåtet, så det kan man väl klaga på i Sverige, om man är drabbad.
Det ligger i människans natur att vilja förbättra sin situation, det är det som gör att vi inte bor i grottor fortfarande. Man kan kalla det för gnäll.
Jag tor det är så att om man har det ekonomiskt okej och någorlunda tryggt så finns det utrymme att engagera sig i (gnälla om) sådant man inte tycker är bra.
Det finns massor med saker som vi i Sverige inte gnäller om, men det betyder inte att allt är perfekt.
Ja det är väl ändå rätt bra att den %en som var så lyckligt lottade att de hade tillgång till grottor inte bara var nöjda med det 🙂
Ärt det någon i sällskapet här som kan förklara den nationalekonomiska teorin bakom höjningen av inkomstgränsen för arbetskraftsinvandring? Är tanken att man vill förvandla Sverige till Schweiz? Vi var visserligen rätt lika för 50 år sedan så det kanske finns en och annan svärjis som tror vi kommer dit igen inom deras livstid.
Jag vill påstå att det ovillkorligen kommer att pressa upp lönerna i låginkomstskiktet när det uppstår akut arbetskraftsbrist i serviceyrken som städ, transporter, restaurang, vård & omsorg osv. Det är visserligen bra för alla som jobbar inom dessa men det i sin tur driver upp kommunalskatter samt givetvis även övriga löner. Men det blir inte mer händer och fötter av det, tvärtom, så det som sker är att kostnadsläget drivs uppåt. Vi som blir kvar i landet får mer pengar att spendera på utlandsresor på bekostnad av än skitigare toaletter på Arlanda och fler åldringar som ligger timmar i bajsblöjor. Är det målet för regeringen?
Målet för alla beslutande organ tillsatta genom allmänna val är att säkerställa att de blir omvalda. Det i sin tur beror på hur populära de har kunnat göra sig hos väljarkåren som till övervägande delen har ett tidsperspektiv på ett fåtal år, bakåt och framåt. Det är det bästa system som hittills har kunnat vinna den nödvändiga acceptansen. “Vox populi, vox Dei” (Folkets röst är Herrens).
Man får väl hoppas att bättre villkor för låginkomstskiktet och mindre lågkvalificerad arbetskraftsinvandring gör att fler av de arbetslösa tar de jobben. Driver ju upp kostnaden för kommunen som du säger men kompenseras ju åtminstone till viss grad av färre på bidrag.
Systemet med lägre löner, högre tillgång på arbetskraft och fler konsumenter är ju definitivt positivt för företagen, likaså för staten åtminstone kortsiktigt. Om det har varit så positivt för låginkomsttagare med högre bostadspriser och mer konkurrens om jobben vet jag inte.
Kan också säga att jag tycker det är komiskt att vänstern som regel är för hög invandring och högern emot när man ser på utkomsterna att de borde varit tvärtom.
Att försämra tillväxt och marginalerna till företagen för att minska klasskillnaderna och att låginkomstskiktet får bättre villkor känns ju mer traditionellt vänster. Bernie Sanders t ex var väl starkt emot arbetskraftsinvandring av de grunderna, åtminstone tills det blev del av strategin för att vinna val.
Det fenomenet beror väl främst på att den höger du talar om här inte är företagare utan snarare låg- och medelinkomsttagare i arbetarklass, samt att vänstern de facto är akademiker. Man har s.a.s. bytt plats med varandra sedan det glada 50/60-talet.
Akademiker definitivt fast höginkomsttagare generellt röstar ju fortfarande höger, medelklass och låginkomsttagare ganska splittrat och bidragstagare vänster.
Problemet med den taktiken är att de arbetslösa som man tänker sig ska konkurrera om jobben lyser med sin frånvaro. De existerar helt enkelt inte, åtminstone inte i här i norr där jag befinner mig. Så antingen får man tvångsförflytta folk från t.ex. Skåne upp till Kiruna, eller underlätta arbetskraftsinvandring. Just nu gör regeringen ingetdera, utan tvärtom gör de sitt bästa för att skicka iväg folk som redan är integrerade och väl fungerande i arbetsmarknaden utan att lösa vakanserna som uppstår.
Jag vill påstå att det ofta, oavsett vad det gäller, blir problem just vid förändringar även om det på sikt kan bli bättre.
Om vi har en halv miljon människor (eller hur många hundra tusen det nu är) som inte har ett arbete och där många mycket sannolikt kan klara av ett mindre välbetalt arbete med en kortare introduktion så tycker jag det är rimligt att inte ta in andra personer till dessa arbeten.
Det olyckliga är att tidigare och nya lagar gör att de som redan har lågavlönade arbeten inte kan fortsätta med dessa en tid. En rimlig “uppsägningstid” skulle ju kunna vara sex månader om man inte varit så länge i Sverige och längre, eller evig, om man själv och familjen är väl etablerad.
Det du kallar tvångsförflyttning är inget konstigt tycker jag. Sådana regler gäller redan på arbets- och bidragsmarknaden utom när det gäller försörjningsstöd (socialbidrag).
Felet är att så många gått på en myt om att det finns en massa lättrörliga arbetslösa som “kan motiveras” till att ta dessa jobb.
USA har precis fått inse samma sak. Vi tänker dock att det är en bra idé att upprepa exakt samma trollfabriksinfluerade misstag.
Är väl lite av ett spektrum beroende på hur bidragsystemet ser ut, arbetsmiljön samt kompensationen. För argumentations skull, hade skogsbruk t ex betalat 40′ i månaden hade nog folk köat för att arbeta med det.
Men jag är enig att det är dumt att utvisa dem som redan är produktiva samt att arbetskraftsinvandring för specifika yrken kan vara positivt. Min poäng är att bara fylla på med folk i arbetspoolen för lågkvalificerade yrken generellt är nog inte i överlag positivt för de som redan har svårt att hitta hyffsade jobb.
Hur kommer det sig att ingen av den ungefärliga halvmiljonen arbetslösa kan motiveras till att ta ett arbete?
Bra fråga!
Givetvis finns det personer som inte är anställningsbara i den typ av arbeten som finns i Sverige, men som exempel:
Varför tar man in utländsk arbetskraft för att sätta gipskivor på i stort sett alla byggen?
Varför tar man in utländsk arbetskraft för att utföra enkla rivningsarbeten vid ombyggnader?
Varför tar man in utländsk arbetskraft för att städa på byggen och för att bära in byggnadsmaterial?
Även om byggbranschen just nu inte är så blomstrande, så har det varit många år med mycket byggande och med en hel del importerad arbetskraft.
Utan att veta ett skvatt om byggbranschen så gissar jag att utländska gästarbetare inte får samma löner och förmåner som svenska arbetare, hur mycket byggherren än försäkrar att man följer svenska kollektivavtal även för gästarbetare.
Hyrde rum i ett hus som ägdes av en polack som ägde ett byggföretag här i Norge. De hade ju inget kollektivavtal så de fick svensk lön i princip samt att han använde dem till en del svartarbete utan att betala övertid eller arbetsgivaravgift för det. Fuskas gör det definitivt.
Det var väl precis det som ledde till Lex Laval?
Sen är det ju självklart så att om ett bygge ska påbörjas i närtid och man inte har tillräckligt med folk så spelar det ingen roll om det finns en miljard arbetslösa på hemmaplan om inte en enda har den kunskap som krävs för att jobba på ett bygge.
Min fråga ska tolkas som: Hur kommer det sig att samhället acceperar att så många arbetsföra människor ligger på sofflocket i flera år utan att lyfta ett finger för att göra sig själva anställningsbara?
Oavsett hur bra eller dåliga saker och ting är och oavsett hur mycket man har vaknat angående nödvändigheten med en omställning för att frigöra sig från beroendet av olja och gas är väl fortfarande en rejäl fekaliemacka på väg? Hormuzsundet förblir stängt, och även om man har reserver så betar man av dem i rask takt så priserna lär stiga ytterligare om 3–4 månader även om sundet öppnades idag och alla gick på stort kramkalas (för det kommer ta lång tid att få orndning på produktionen. Värre är dock bristen på naturgas och helium, som används vid framställning av konstgödsel och halvledartillverkning. Det kommer också att slå till rejält om några månader.
Kan mycket väl komma att stämma! Och de ledare som står bakom det hela är valda i god demokratisk ordning …
Både USA och Ryssland har ju god erfarenhet av att det är lättare att starta krig än att avsluta dem. Med den vetskapen borde Ryssland inte ha anfallit Ukraina och USA borde inte ha anfallit Iran.
Om jag inte minns fel fanns det ett kärnavtal med Iran som USA sade upp för ett antal år sedan. Gissningsvis var det Trump I som sade upp avtalet.
Jajjemensan! Så klart det var Trump som skulle fram och peta med pinnen i myrstacken. Ett väl fungerande, förvisso tidsbegränsat, avtal revs upp 2018.
Det ska också påpekas att den nu avdöde ayatollan utfärdade en fatwa mot inhemsk kärnvapenframställning 2004. Som Salman Rushdie kan vittna om och tar de sina fatwor på stort allvar. Båda dessa fatwor dog med sin utfärdare och jag tror vi alla (inte bara Salman Rushdie) kan vara eniga om att det var lite bättre att den ena ströks ur rullorna än den andra.
Oj, det var mera än vad jag kände till.
Så otroligt korkat att döda den som var garant för att kärnvapen inte skulle utvecklas av Iran. Sedan tror jag kanske inte att det skulle vara helt vattentätt med den där antikärnvapenfatwa, men nu vet vi ju iaf. att den inte längre gäller.
Jag tvivlar på att Salman Rushdie håller med om att den dog med Khomeini, med tanke på vad som hände 2022 …
@PentiiVarg Ayatolla Khameini förklarade att den fatwan skulle upprätthållas efter att dåvarande presidenten Mohammed Khatami hade sagt att den var utlöpt.
Det avtalet slöts ju under Obama, så det var klart att det måste rivas upp…
För ett par-tre veckor sedan tyckte jag att jag såg rubriker (OK, ingresser?) om hur “The Master of the Art of the DEAL” hade förhandlat sig fram till ett fredsavtal med mullorna som faktiskt var nästan lika bra för USA som det avtal han själv (TMotAotD) hade rivit upp då.
För han är ju en sådan Master of the Art of the DEAL.
Det roliga (eller sorgliga) är hur en berättelse kan bli viktigare än verkligheten den påstår sig beskriva. När den väl satt sig blir allt som inte passar in “undantag” och allt som bekräftar den känns som bevis.
Och då hamnar man lätt i den där märkliga situationen där man tror att man är extra bra på att se sanningen, men i praktiken har man bara blivit väldigt lojal med en enda förklaringsmodell.
Säg bara nej till domedagsprofeterna. Det är den riktiga domedagen – för dem.
Jag googlar och får då fram att det räcker 1t jobb/vecka för att räknas som sysselsatt. Någon ILO standard tydligen enligt wiki. Wiki är ingen absolut sanning, men de länkar jag hittar verkar bekräfta detta
Kan någon hjälpa mig? Vad är rätt?
Det finns ingen som jobbar en timme i veckan. Svårt att förstå?¨
Ni svärjisar försöker i era ansträngningar att svartmåla Sverige hävda att vi inte alls har så hög sysselsättning för att alla bara jobbar en timme i veckan. Ingen jobbar en timme i veckan. Skulle vara Jimmie Åkesson då. Jobbigt för herrn nu när han måste till jobbet och inte kan kvitta ut sig.
Hur många fler av era riksdagsledamöter finansierar den organiserade brottsligheten genom kokain, amfetamin och ecstasy förresten? Himla otur ni ständigt har som åker fast, medan de aldrig åker fast i andra partier. Såg någon SD-politiker som nyss blev dömd för flera våldtäkter också.
Baserat på detta är alla SD-politiker knarkare och våldtäktsmän. Sådetså.