Denna artikel publiceras i samarbete med Svensk Värdeförvaring.
Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under tisdagsmorgonen. Google ska ta in 80 miljarder dollar från marknaden för att finansiera sina AI-investeringar, medan det ledande AI-bolaget Anthropic ansökt om börsintroduktion. Vattenfall har på tre år delat ut 434 MSEK i bonus till sina trajders, inte till linjemontörer och annan produktiv personal som får dela på småslattar per huvud. Matpriserna fortsatte nedåt i maj enligt Matpriskollen.

Stockholmsbörsen backade ordentligt igår med -1.39% för storbolagsindex OMXS30 och -1.55% för OMXSPI. Kronan försvagas till 9:29 SEK mot kaliforniendollarn och vår unionsvaluta euron hittas på 10:81 SEK.
Guldpriset ligger på 1 350:- SEK i skrivande stund.
Påminner om att investeringsguld, viktiga papper, offsitebackuper och vissa sällan använda samlarföremål ska förvaras i bankfack. Svensk Värdeförvaring erbjuder bloggens läsare 30% i rabatt hela första året om man anmäler intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm via detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF. Svensk Värdeförvarning erbjuder också nu möjligheten för äkta makar att ha gemensam tillgång till bankfack, vilket tidigare inte var möjligt.

Oljepriset chillar lite och backar för att fortsätta hålla sig lite över 90 USD, vilket verkar vara en nivå där marknaden inte är orolig. Kom ihåg att inflationsjusterat är det högsta oljepriset någonsin 211 USD, trots Ebba Busch prat om värsta energikrisen någonsin. Marknaden håller alltså inte med Busch, men det är klart att KD:s partiledare med sin låtsaskompis vet bättre än marknaden.
I USA steg dock börserna och S&P-500 gick +0.46% medan tekniktunga Nasdaq 100 gick +0.84%.
Sämst bland techbroligarkernas FANANGST var Suckerbergs FAc ebook med -3.94% följt av Tesla med -3.59%. Bäst gick Nvidia med +6.37%.
Google gick -0.78% och sökmotorjätten ska nu ta in 80 miljarder USD (GUSD) för att finansiera sina AI-investeringar som tydligen inte längre kan finansieras organiskt. Financial Times säger att det ska ske genom aktieförsäljning, och det framgår ej om det är försäljning av tidigare återköpta aktier, nyemissioner eller en kombination därav. Warren Buffets Berkshire-Hathaway, som ska ha en rejäl bunt likvider liggande, ska gått in med 10 GUSD.
Samtidigt kommer också beskedet att det ledande AI-bolaget Anthropic ansökt om börsintrodukuktion och börsvärdet ska ligga på 1 000 miljarder USD, mer än OpenAI med sin ChatGPT som värderas till 852 GUSD.
Anthropic tog just in 65 GUSD i finansiering till ett värde av 900 GUSD, och tydligen räcker inte dessa pengar.
Ska bloggen dra några slutsatser så är det att AI-pengarna inom sk private equity eller på svenska riskkapital är slut, så nu når AI-bubblan fasen där allmänheten ska luras in och lösa ut riskkapitalet. Därmed kommer bubblan nå den maniska fasen, varpå kraschen följer. Den maniska fasen innebär dock generellt de största uppgångarna.
Det blir alltså din pension som ska rädda det tidigare kapitalet, som ska sälja av till pensionsfonderna, vare sig du vill eller inte. De svenska AP-fonderna sitter på knä med tungorna ute och flåsar, ivriga att få använda dina pensionspengar till att köpa SpaceX, OpenAI och Anthropic.

Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat. I skrivande stund är ASX 200 oförändrad på -0.05%, Hang Seng +1.77%, KOSPI +0.24%, Nikkei 225 -0.37% och Straits Times +0.64%.

Dagens Industri avslöjar att på tre år har Vattenfalls hundratal marknadstrejders, som sitter och spekulerar på marknaderna, fått dela på 434 MSEK i bonusar eller 20% av alla bonusar. Det handlar om ca 100 traders, som alltså i så fall vardera fått 4 MSEK, men alla på tradingavdelningen omfattas inte av bonusarna. Summan kan jämföras med att övriga 771 MSEK i bonus förra året fördelades på ca 20 000 anställda eller ca 39 000:- SEK per anställd.
En stor del av tradingen består enligt DI i att köpa rabatterad el inom Vattenfalls interna flöden och sälja det till marknadspris eller vad som kallas “gratispengar”.
Bonusarna för Vattenfalls anställda följer grovt sett elpriset, så ju mindre el Vattenfall producerar, desto högre blir ju det svenska elpriset och bonusarna blir alltså större. För tradingen gäller det extra mycket. 2017 fick trejders 24 MSEK i bonus mot 163 MSEK år 2023.
Relevans kan man fråga sig? Vattenfall är ett 100% statsägt bolag, så de tär de facto dina pengar som går till dessa bonusar, pengar som annars hade gått som utdelning in i statskassan och minskat behovet av statligt skatteuttag, eller kunnat användas för att förbättra det som gnälls på i kvällspressen för stunden.

Matpriserna fortsatte ner i maj enligt Matpriskollen rapporterar DN

Livsmedelspriserna backade vidare 0.2% trots talet om energikris och skenande inflation och på ett år är priserna ner 5.4% vilket är vad de ska ner via momssänkningen från 12% till 6% (1.06/1.12-1=-5.36%).
Så energikrisen har ännu inte lett till högre matpriser. Annars är tanken att vi som ett av världens rikastse länder kommer fortsätta köpa mat, om än till högre priser medan fattiga länder får svälta. Så har alltså inte skett – det är varken svält i Sverige eller högre priser.
Fast regeringen vill förstås ropa kris för att kunna skylla sin misslyckade mandatperiod på Donald Trump, samt motivera en massa valfläsk som du betalar via skatten och höjd statsskuld. För glöm inte att det alltid är du som betalar när staten spenderar.
Som tidigare rapporterat håller Nordea och Swebank med bloggen om att det inte föreligger någon kris för svensk del trots Tidölagets skrikanden.
125 kommentarer
Nu har vi alltså också facit på varför Google den senaste tiden (iUSA främst) gjort om sina sökresultat så att det blir mycket mycket mer AI-resultat än tidigare (som även det var AI-nedlusat). För ju fler AI-resultat desto mer kan Google säga att “folk använder vår AI-motor massor, give money”.
Undviker att använda Google numera.
De få tillfällen med bildsök har AI:n dessutom fel…
“Anka anka gå!”
Skrev för lite sen här på bloggen att AI CAPEX håller på att konsumera upp kassaflödet hos de stora hyperscalers som enas i rusningen mot stupet. Verkar som att Google nu insett det fullt ut…
Jag försöker komma ihåg att slänga på “-ai” i min söksträng, för att slippa se AI-blajan överst.
Det har varit protester mot att sökmotorerna iom AI-sammanfattningen förhindrar klick (och därmed intäkter) från övriga bolag.
Min lilla protest kommer såklart inte att ändra något i sak, men det är ändå bra att veta att möjligheten finns.
Vet inte var jag lärde mig detta trick, men det var säkert nån vänlig Cornucopian 😀
Och nu var du denne vänlige Cornucopian som lärde mig det; tack!😀
(Kör väl ändå också vad jag först tänkte svara: Få se hur länge det håller i sig…)
Det finns massor med alternativ till google för sökning som är mer eller mindre bra. Själv använder jag kagi.com som är en betaltjänst. Bara inställningen att permanent kunna blocka siter från sökresultaten är i sig värt massor. Bildsök tex blir 1 200% bättre när jag slipper att se allt AI-slop som kommer från pinterest…
Kagi använder Yandex.
För att utveckla:
Folk här har ju valt att bojkotta Marabou då man stöttar Ryssland fyra steg bort (Du – Marabou – Mondelez – dotterbolag i RU – ryska staten), men använder man Kagi så stöttar man Ryssland bara tre steg bort (Du – Kagi – Yandex – ryska staten).
Googles AI hjälpte mig hitta infon om Kagi 🤣
Juni månad börjar med att elpriserna just nu är 500% högre än förra året. Sverige exporterar just nu 480 MW vilket medför höga elpriser för konsumenterna och bra vinster för elbolagen och vattenfalls traders. Jag kan bara gratulera våra kära ledare som i praktiken sålt ut det som föräldragenerationerna och vi som lever nu betalat i skatt och avgifter för att säkra svenskt välstånd och stabilitet till aktörer som genom politiska beslut och andra åtgärder har lyckats förstöra ett energisystem som en gång gav oss stabila elpriser, säkrade svensk enbergiförsörjning och som dessutom var fossilfri.
En fortsatt bra dag önskas.
Håll ut, snart kommer elstödet!
Men Darzyl, har du tänkt på att Sverige är ovanligt gynnat av sina möjligheter till vattenkraft? Är det inte bra om vi inom EU delar på de resurser som finns i varandras länder? Snarare än att hålla ett lågt pris inom landet och slösa bort allt själv? Det man ska se upp med är såklart kärnkraften. Vi ska tex inte bygga kärnkraft för att exportera elen till andra länder.
Samtidigt kan vi se att Tyskland skrotat sin egen kärnkraft vilket driver upp priset, samtidigt som de köper kärnkraftsel av oss vilket driver upp vårt pris.
Åtminstone för mig sänker det motivationen för solidariskt tänkande.
Precis! Tänk t ex bara att alla som använder kärnkraftsel, påtvingas ett ansvar för att bygga det där slutförvaret som kanske blir stort som två (2!!!) fotbollsplaner för att kunna rymma världens samlade kärnavfall! Det kanske till och med blir dubbelt så mycket! Och så måste det kunna hålla netto-negativ strålningshalt (minska bakgrundsstrålningen) i 700 miljarder år, annars kommer atomvintern. 🥶
Jag skulle föredra ett system som kräver att varje land till en viss %-sats skall ansvara för sin egen energiproduktion så att endast topparna utgör “handelsvara” samt att pengarna för den energi som varje land säljer återförs till de egna medborgarna och även används för ytterligare investeringar i energiinfrastruktur.
Som det nu är verkar det uppenbart att elbrister genererar vinster som inte sig kommer medborgarna till del, dels göder privata och i en del fall offentliga aktörer. Sverige som en stor nettoexportör har blivit en “Energikoloni”, ett begrepp som innebär att vårt lands tillgångar utnyttjas av andra samtidigt som medborgarna inte kan dra fördel av det.
Den oförmåga att inte använda dessa flaskhalsavgifter som nu i åtskilliga miljarder ansamlats outnyttjade har upptäckts av EU som naturligtvis ser dessa som lågt hängande frukter. Men meddelandet kan nog också tolkas som en politisk örfil: Sätt igång och få ur fingrarna ur r*ven – Investera ! – Annars tar vi pengarna och använder dom inom resten av EU.
“Jag skulle föredra ett system som kräver att varje land till en viss %-sats skall ansvara för sin egen energiproduktion så att endast topparna utgör “handelsvara” samt att pengarna för den energi som varje land säljer återförs till de egna medborgarna och även används för ytterligare investeringar i energiinfrastruktur.”
instämmer. Andra länder ska inte ta smällen för hl-i-huvudet-beslut som när Tyskland la ner all kärnkraft eller Danmark bestämde sig för att vind- och sol var det enda de behövde.
Varför just varje land? Varför inte varje region, varje kommun eller rent av varje fastighet? Eller varje hushåll?
EU:s gemensamma marknad är en gemensam marknad, inte något man väljer eller väljer bort som det passar.
Den gemensamma marknaden sätter onekligen fingret på vad vi vill med vår union. Ska vi nöja oss med ett gemensamt torg, eller ska vi bli ett samhälle? Om målet är att vi ska bli en federation kommer förmodligen Babels straff bli ett problem, med i dagsläget väl i storleksordningen dryga tjoget officiella språk?
Jag tror det är oundvikligt att en federation måste ha ETT gemensamt officiellt språk för att överleva, men i så fall vilket? Oavsett vilket man väljer skulle det bli upprörda känslor hos alla andra. Rent praktiskt skulle förmodligen engelska ligga bäst till, med tanke på dess nuvarande dominans i världen. Någon som tror att fransoser, tyskar och italienare glatt kommer omfamna det? Att svenska politiker utan tvekan skulle förkasta ärans och hjältarnas språk är antagligen det enda vi kan vara helt säkra på i ett sådant läge. Kanske kan latin få en renässans? Eller den grönköpingska dialekten transpiranto?
Baskiskan saknar väl släktingar i Europa? Då får alla det lika jävligt och ingen blir gynnad.
@MindreVetande 2026-06-02 16:17
Det har visst varit spekulationer om att det baskiska språket skulle kunna vara släkt — på rätt längt håll, som grekiskan och svenskan (eller finskan och ungerskan) — med det albanska.
Annars är väl just albanskan lika föräldralös som baskiskan, så det skulle ju kunna vara en lika bra kandidat.
Vi bör bygga massor med kärnkraft i form av SMR.
Nä jag har ingen lust att Sverige ska vara Europas kärnkraftsbakgård. Så kul är det inte med Ryssland i närheten. Det vi medborgare tjänar på de höga priserna är faktiskt att vi får en spark i röven att energieffektivisera. Utan höga priser hade vi väl fortfarande haft direktverkande el överallt.
Och inte lär elen bli billigare när våra naiva politiker släpper in fler gökungar i vårt el-system i tron att det ska skapa nya jobb, när man i Europa i övrigt anstränger sig för att minska beroendet av de amerikanska tech-jättarna som under ‘The Cloud Act’ är skyldiga att överlämna lagrade data till amerikanska myndigheter vid begäran.
Google har nu inlett bygget av det första datacentret i Horndal (av planerade totalt 5) och AWS har också planer på att bygga AI-datacenter i Sverige, okänt var ännu så länge, men det pågår förmodligen intensivt lobbyarbete för att spela ut olika platser för att avgöra vilka lokalpolitiker som erbjuder bäst villkor när det gäller tillgång till mark, el och vatten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/beskedet-google-bygger-datacenter-i-horndal
Microsoft etableringar i Gävle har redan lett till att man tvingats avslå nyetablering till annan industri (som ger jobbtillfällen) på grund av att elförsöjningen inte klarar mer belastning, trots närheten till Forsmark. Det har i sin tur gett Blykalla förhoppningar om att få bygga 6 st SMR-verk någon gång i framtiden i regionen.
https://www.di.se/digital/vill-bygga-mini-karnkraft-i-gavle-lang-process/
Här är några andra planerade datacenter mes förväntad elförbrukning i Sverige:
https://www.blackridgeresearch.com/blog/latest-list-of-top-upcoming-data-centers-in-sweden-europe-nordics
Ja det var korkat att lägga ned delar av kärnkraften.
Men du skriver det som att vi har höga elpriser i Sverige nu pga att vi exporterar el.
Tror du har missat grundkursen i ekonomi vad gäller tillgång och efterfrågan.
Om vi hade haft mer kärnkraft kvar hade vi väl dessutom exporterat ännu mer och med den logiken haft ännu högre priser?
Nej för det råder marginalprissättnig så kommer man bara lite över efterfrågan kollapsar priserna. Detta ligger givetvis inte i privata aktörers intresse.
Nja, jag kritiserade ju påståendet att priserna är höga pga att vi exporterar eftersom vi exporterar för att vi har överskott. Hade vi inte haft överskott hade ju priserna varit ännu högre.
Busch kan fortfarande få rätt. På marginalen lever vi nu på en kudde av strategiska oljereserver och det som flöt runt utan köpare innan Epstein fury inleddes. Om priset vid pump går upp 4 SEK över sommaren betalas skattesänkningen av momsintäkten (allt annat lika).
Apropå AI känns väl den av bloggaren beskrivna el-trejdningen som ett utmärkt exempel på något som kan utföras av ett gäng AI-agenter och därmed spara in några hundra miljoner samt låta trejdarna ägna sig åt något mer produktivt.
Tror du de kan skolas om till linjemontörer??
Förutom att elförbrukningen ökar dramatiskt pga alla de där AI-agenterna… det är en evighetsmaskin! (Vila i frid, Michael B. Tretow ❤)
Varför inte skicka ut all personal för att byta ut de kinesbyggda elmätare som Vattenfall installerat. Dessa är fjärrstyrbara från xina, de kan klippa vår el med ett knapptryck…
Hur kommunicerar elmätaren med moderskeppet?
Min elmätare kommunicerar med min mobiltelefon. Det finns garanterat ett sätt att kommunicera åt andra hållet…
Min elmätare kommunicerar än så länge bara via PLC (högfrekvent signal i själva elnätät) för fjärravläsning, och det är enkelriktad kommunikation med extremt låg bandbredd.
Nyare elmätare kan kommunicera via mobilnätet, men det känns som att någon begått grov tjänstefel om de stoppat in ett SIM-kort som ger obegränsad internetåtkomst i stället för att sätta upp privat APN eller använda ett operatörslåst M2M-simkort.
Elmätarna kommunicerar via mobilnätet (IoT)…
Nyare elmmätare kan göra det ja, men det innebär inte per automatik att de har fri tillgång till Internet. Att låta elmätaren kommunicera med vad som helst kräver aktivt uppsåt eller försummelse av den som installerar elmätaren.
Alla elmätare ska hos privatkunder ska rapportera på 15min intervall till ett system.
Detta systemet kan även skicka ned data, t.ex om hanporten ska vara aktiverad eller ej.
Så om man är konspiratorisk, så sitter ett skiljerelä eller bara något som gör att mätaren slutar funka på givet kommando.
Smäller gött när man nyttjar skiljerelät i en elmätare
Japp, men som sagt… den som sätter upp elmätaren på ett sätt som innebär att den kan kommunicera med något annat än elbolagets utrustning, eller med andra elmätare i mesh-fallet, borde i teorin kunna åtalas. Elmätare räknas som kritisk infrastruktur och måste skyddas mot cyberhot och yttre påverkan.
@KRUT OLSSON
“kommunicera med något annat än elbolagets utrustning”
Var har elbolaget köpt sin utrustning? Kina?
Elektronisk utrustning är inte per automatik osäker bara för att den tillverkats i Kina.
Om så vore fallet skulle ingen regering eller myndighet i hela världen kunna kommunicera på ett säkert sätt.
Även det omvända gäller: utrustning är inte säker bara för att den tillverkats i Europa eller USA.
Va?
Är det sant?
Tror Du inte att dom skrev på ett papper vid upphandlingen att följa alla svenska regler ?
( kan innehålla visst spår av ironi…)
Nja, det är relativt enkelt att koppla förbi elmätaren. Ja, det blir strömavbrott tills vi varit olydliga nog att koppla runt dessa. Ja, det kommer bli jobbigt. Men det går att lösa.
Men du har såklart rätt i att svenska, sedan nordiska, och därefter EU-alternativ skall vara skall-krav för infrastrukturinvesteringar, och det går att få in i upphandlingen genom att hänvisa till rikets säkerhet och totalförsvaret.
De kan styra varje fas för sig… Lyft pn, poff. 400V i uttagen.
Systemet som vattenfall använder är inkluderat i leveransen av mätare, en xinesisk molntjänst.
Hur försvarar Vattenfall beroendet av kinesisk molntjänst?
De säger bara att de är bundna av LOU. Att de sedan har så fega jurister att de inte törs ställa rimliga krav är en annan story.
Jag har viss branschinsikt och extern access till elmätare är en styrelsefråga i och med NIS2.
Personligt ansvar för alla i styrelsen och inte bara VD.
“regeringen vill förstås ropa kris för att kunna skylla sin misslyckade mandatperiod på Donald Trump”
Jag håller inte med dig! Jag tycker regeringen har navigerat hyfsat bra med tanke på världsläget, där tyvärr Trumpen ingår. Visst finns det en del beslut som jag tycker är märkliga, vissa luktar lite desperation till och med. Bara det att ytterligare sänka skatt på fossila drivmedel är rent tramsigt, dock var det bra att de tog bort avarten från reduktions plikten. Vi kan inte avvika för mycket från omvärlden i dessa frågor utan att påverka vår konkurrenskraft negativt, men nu är oljepriserna höga i hela världen och det ger oss bra incitament för omställning.
Saft o bulle politiken har de också styrt av. Tack vare det har även S vaknat i dessa frågor, även om de aldrig kommer att erkänna det.
Sedan har det blivit mycket focus på försvaret och stöd till Ukraina under denna mandatperioden, även om jag naturligtvis blir lite frustrerad av att det inte går fortare. Miljöprövningar i all ära, men jag tror inte att det finns i det ryska språket.
Saft o bulle, alla som använder det där begreppet vet aldrig vad de talar om. Inget konkret att tillföra, ingen fakta, bara tom retorik. Det mest konkreta brukar vara, kasta ut dom eller bura in dem och kasta nyckeln.
Nu innehöll ändå Johanpers kommentar mer innehåll än din som begränsade sig totalt till tom retorik.
Men det lät myndigt!
Så när Johanper som använder begreppet Saft och Bulle, då ska jag förklara vad det betyder?
Intressant debatt-teknik.
Du får gärna förklara och motivera vad du menar? Johanper listade ett par saker om hur han bedömer att regeringen skött sig under mandatperioden och gav exempel på några i hans mening sämre och några bättre beslut.
Du, Sapiens, väljer att baserat på ett relativt vanligt raljant uttryck, “saft o bulle”, avskriva honom som någon som “aldrig vad de talar om” utan att själv uttrycka något alls som stödjer det eller något annat för den delen.
Med andra ord är din debatteknik att med retorik och utan innehåll avfärda andras inlägg. Dessutom, när du ifrågasätts flyttar du fokus vidare och ställa retoriska frågor till mig. Jag tror de flesta förstår vad Johanper försöker säga och att du enbart vill trolla.
Det ligger fortfarande inte på mig att definiera andras luddiga eller raljanta uttryck, jag bara petade på en del.
Nej, det stämmer. Det ligger dock på dig att förklara vad du menar, varför Johanper kan avfärdas som ovetande och irrelevant samt kanske faktiskt säga något i sak kring det Johanper eller Bloggaren skrivit om?
Jag tycker nog Sapiens har en poäng. Den här “saft och bulle”-retoriken är ett av brun-SDs härskartekniker, alltså att hävda att alla andra än SD förespråkar någon slags velour-politik där våldtäktsmän (“utrikiska”, så klart) helst ska få skadestånd av brottsoffret och att de är de enda som vågar ta i tu med saker och “bura in dem och kasta nyckeln”, osv. Lite som att de använder sig av uttrycket “msm” för att försöka normalisera att media i allmänhet inte är att lita på (ref. “lugenpresse”).
forts. Alltså att använda sig av “saft o Bulle”-retorik visar att man gått på brun-SDs retorik och spelar dem i händerna. Sen kanske Tidölaget förbättrat rättsläget, det vill och kan jag inte uttala mig om, men om de har det skulle jag gärna se ett par konkreta exempel, inte brun-SDs ful-retorik.
Är det en härskarteknik att använda idiomatiska uttryck som “saft och bulle”? i så fall måste det väl anses vara härskarteknik att använda idiomatiska uttryck i största allmänhet, eller?
Själv har jag alltid betraktat uttrycket som synonym till “kravlöshet” och “daltande”.
På samma tema: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/praktikanter-blev-forvirrade-av-ordsprak-pa-umea-kommuns-moten-kande-att-jag-maste-avbryta
Krut Olsson sammanfattar det perfekt. Jag menar att uttrycket “saft o bulle” är väl känt och de flesta förstår vad som menas, alltså “kravlöshet och daltande”.
Sapiens kommentar är tyvärr ganska vanlig. Tas något upp som inte passar egna åsikten så gäller det att avleda genom att dra på det totalt motsatta, “kasta ut dom eller bura in dem och kasta nyckeln”. Ibland ska det även hävas ut lite epitet också.
Nu pratar vi inte om ämnet jag tog upp, utan vem sade vad och vad vi ska kalla budbäraren.
Jag tycker saft o bulle åtgärderna inte bara är fel utan skadar samhället på sikt. Alla har sin åsikt, kan vi inte prata om vad är lämpliga lagar och regler som hjälper oss att hålla ihop vårt samhälle för allas bästa, utan att kasta epitet?
Tomt innehåll om komplexa problem, men nu med orden kravlöshet och daltande.
Att alla vet vad som åsyftas med “saft o bulle” gör det inte till ett legitimt begrepp, det betyder bara att alla vet att det är brunhögerns försök att förlöjliga den mer vänsterorienterade sidans rättspolitik.
Så, likt Sapiens, undrar jag fortfarande vad det är Tidölaget gjort inom rättspolitiken vs förra regeringen som är så fantastiskt och som gjort sådan skillnad, det borde vara enkelt att lista om det nu är så självklart? Helt uppriktigt vet jag inte själv och är ödmjuk inför att de gjort en del bra saker. Det vore intressant att få reda på vad.
Jaha, så man måste hålla reda på alla extremisters eller politiska fienders uttryck för att inte avfärdas när man resonerar. Anar även att det är hopplöst att raljera eller ironisera. Jag klarar inte detta utan nöjer mig med att försöka förstå det mera bokstavligt, ös på med kritik när folk säger något dumt!
Nu skall jag ta ett glas saft och önskar att jag hade en bulle.
Spännande detta, ni menar att “saft och bulle” skulle ha förändrat betydelse och numera är någon högerextrem hundvissla snarare än ett sätt att beskriva en rättspolitik som generellt är emot hårdare straff och polisära åtgärder tillförmån och för olika former av prevention och dialog. Jag tolkar “saft och bulle” ungefär som “fler fritidsgårdar kommer inte att fungera”. Naturligtvis avslöjar uttrycket vad avsändaren står i frågan, men jag uppfattar det inte som extremt. Snarare jämförbart med “sänka skatten för de rika” eller “sätta barn i fängelser” från andra sidan.
Och ja Sapiens, detta blev tomt på innehåll kring komplexa problem. Huvudsakligen för att du ledde bort diskussionen från lätt uppfattade ståndpunkter till en metadiskussion om ett uttryck.
Att Johanper inte tycker om Tr*mp och sänkta skatter på drivmedel var tydligt. Lika så att hen gärna ser omställning till fossilfritt, är positiv till den sänkta reduktionsplikten, är för hårdare rättspolitik, är för ett starkare försvar och för stöd till Ukraina. Därtill framgick att hen står på den högra sidan politiskt.
Det enda du förmedlat att är att Johanper är någon som inte vet något och alltså bör bortses ifrån då han använde uttrycket “saft och bulle”.
@Scott Sheeran
Här kan du läsa vad regeringen gjort på det rättspolitiska området under denna mandatperiod: https://karrholm.se/leveransrapport/
Vad det gett för effekt kan man läsa om nästan dagligen i diverse medier:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-har-halverat-dodsskjutningarna-pa-tre-ar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/efter-nya-lagen-polisen-har-beslagtagit-lyxprylar-for-miljoner
Jag kan säkert hitta hundratals fler artiklar på ämnet, men något säger mig att du egentligen inte alls är intresserad. Har jag rätt? 🙂
Haha, det står helt klart att Sapiens syfte är att förstöra diskussioner online på samma sätt som trollen gjorde twitter oanvändbart. Man ska ju inte mata dem, men här har de en tendens att försvinna genom bloggarens försorg för eller senare.
Som redan sagt, det är en konstig metod att uppmana andra att definiera ens egna uttryck. Så visst, det är att förstöra en diskussion.
Det är ett allmänt vedertaget
idiomatiskt uttryck. Att just du inte vet vad det betyder förändrar inte den saken, Sapiens.
Genom att använda sig av uttrycket Saft och bulle, utgår man från en känsla, när man inte klarar av att vara konkret.
Sapiens, att medvetet låtsas inte förstå (vilket vi verkligen får hoppas att du gör), inte svara på något och bara vara oförskämd är skolboksexempel på trollande och att förstöra en diskussion.
Man vet aldrig… det finns ju bevisligen universitetsutbildade människor som inte förstår vad “lågt hängande frukt” betyder.
Därmed inte sagt att det är någon annans skyldighet att hålla språklektioner. Förstår man inte vad något betyder så kan man fråga på ett civiliserat sätt, googla, fråga AI, eller helt enkelt avstå från att ge sig in i diskussioner som handlar om begrepp man inte förstår.
@Magnus Redin
Nej det behöver du inte, du kan chilla och ta du en saft och en kanelbulle om det känns bra.
@Krut Olsson Du har fel. Jag är visst intresserad, genuint intresserad till skillnad från de flesta som verkar nöja sig med att slänga sig med idiom. Jag kanske reagerar starkt på “saft och bulle” men det finns en anledning. Jag följer en diskussionsgrupp populerad av, tja, en hel del människor från LHS kan man väl säga (mest för att jag vill förstå hur de tänker och vad som får dem att engagera sig så starkt).
Där används uttrycket flitigt och det är tydligt att det är ett uttryck med avseende att undergräva det de uppfattar som meningsmotståndare. Likt användandet av “msm” för att undergräva media i allmänhet. Fascinerande kan jag tycka (och rätt korkat också faktiskt), de tror verkligen på riktigt att om S vinner valet så kommer alla fångar släppas fria och våldtäktsmän få semester på Bahamas, typ.
Jag personligen är dock väldigt ödmjuk inför vad som verkligen ger effekt i form av rättspolitiska åtgärder. Har egentligen ingen aning, är inte påläst och besitter ingen expertis i ämnet. Men om jag ska ha en uppfattning är den att jag tror på en kombination av mjuka och hårda åtgärder, det ena behöver inte utesluta den andra. Men vad jag ser i den s k debatten så är det mest förlöjligande av den ena och den andra sidan som är viktigt, likt användandet av “saft o bulle” för att förlöjliga den andra sidan. Gärna följt av en länk till en SVT-sida med något lustigt exempel på någon som gjort något tokigt, som om det bevisar tesen.
Jag tror inte den s k vänstern enbart förespråkar “saft o bulle” utan misstänker att det finns en mer nyanserad bild. Jag tror heller inte Tidölaget heller enbart förespråkar “lås in dem och kasta nyckeln” utan eventuellt också har en mer nyanserad syn på saken (minus SD om det rör sig om icke-arier då). Tyvärr kommer det aldrig fram i någon diskussion utan de flesta nöjer sig med att kasta idiom alternativt dum-förklara meningsmotståndare.
OSTERBACKA, vad är det som är så svårt att förstå? Jösses!
Det var som sagt, inte jag som tog upp begreppet saft o bulle. Det ligger inte på mig att definiera detta. Men det är ett slarvigt och förljuget begrepp som används för att förlöjliga försök på lösningar av komplexa problem.
Användare av det saknar nästan alltid djupare kunskaper i ämnet.
KRUT OLSSON, AI är ett bra verktyg, om man förstår sig på det.
Du kan ganska lätt styra svaret så att du får de svar du vill ha (speciellt på oklara begrepp och förhållanden där AI saknar korrekt data)
Väldigt enkelt genom att ställa en fråga om vad t.ex. begreppet Saft och bulle betyder.
Är man inte nöjd med svaret så formulerar man en motfråga och ifrågasätta om inte det är ett retoriskt knep.
Se där, nu lärde du dig något.
Nu går jag över till en ny dags ekonominyheter.
Fortsätt där, om ni vill lära er mer.
Jag är för uttråkad så jag svarar på detta med, men Sapiens, jag har inte avkrävt dig en defintion, hur svårt är det att läsa?
Jag tycker att man i regel bör diskutera i sak. Förutsatt att du faktiskt inte förstod den kommentar som allt detta följt så kan du förstås fråga. Men nu har du har fått det förklarat massor av gånger men fortsätter att haka upp dig på ordvalet.
Ett ordval som inte är extremt på någotvis i min mening (jag kan dock ha fel och att det numer är ett rasistuttryck och vill i så fall gärna veta). Det kan stämma att det används av personer som ljuger om hur saker faktiskt är, men det betyder inte att du ska sjunka till deras nivå. Det är ett uttryck i linje med bloggarens rövhatt, fiskmåshöger och svärjis. Alltså bör du svara i sak eller åtminstone förklara varför det uttrycket inte kan användas.
Elmarknaden styrs av dåliga incitament med ett givet resultat därefter. Borde gå att ha en modell där landet som producerar kan sälja överskottet eller en viss del, dock inte sälja allt och pressa upp priserna till konsumenter som redan försörjer monopolen med dyra avgifter. Oavsett politisk färg borde man kunna vara överens om att stabil och billig el gynnar alla.
Svensk snabbmat är en fryst box från Findus snarare är lyxburgare för flera hundra kronor.
Vattenfall får väl symbolisera varför Sverige ännu inte har en drönarindustri för att försvara civila mål och infrastruktur, dvs sådant som kan vara bra att för för att stötta militären.
Och till sist bör jag nogsamt övervaka mina ITP-fonder och skifta över till verkligt värde när det maniska fasen börjar ebba ut och kollapsen närmar sig.
Findus… minns särskilt deras frysta jultallrik i mitten på 00-talet. Det var prinskorv, janssons, brunkål, köttbullar OCH risgrynsgröt med sylt(!). Efter ett antal minuter i mikrovågsugnen hade man något fullständigt oaptitligt framför sig.
“Efter ett antal minuter i mikrovågsugnen hade man något fullständigt oaptitligt framför sig.” Funkar generellt som en träffande beskrivning av min kosthållning under tiden som student (och mer än sporadiskt därefter 😂).
VILLAVOLVOVOVVE: Fryst box från Findus är lyxvarianten … vi med begränsad ekonomi får nöja oss med Dafgårds …
Även Dafgårds torde räknas som lyx relativt en kokt med bröd från Ikea.
PENTIVARG: … En kokt med bröd är gudaspis värdig en statsminister!
Vissa kör Ajdå. Andra kör Elbil
Vissa kör Findus. Andra äter burgare för 300 kr
Findus är väl utländsk mat nuförtiden. Ägt av Uzbekistan?
Ditt resonemang sätter liksom likhetstecken mellan elbil och dyrt. Och här ligger den springande punkten. Omställningen kommer liksom inte igång så länge priserna är ohemula.
Men räddningen kommer!
New Yugo https://carup.se/varldens-samsta-bil-tillbaka-nya-modellen/
och
Skoda Kylaq https://carup.se/ny-skoda-for-75-000-kr-pa-vag-till-europa/
visar vägen.
“Kylaq”? Nä, nu börjar jag bli lite sylak på de här fåniga namnen…
Nej, Skoda, det är inte alls häftigt att bara hitta på något tok med q på slutet.
Eltrading i interna flöden, stora bonusar som drivs primärt av att elpriserna hålls höga, vad kan gå fel?
Man kanske skulle se om “Smartest guys in the room” ikväll…
Det vore märkligt om “störningen” vi Hormuz-sundet inte får påverkan på världsekonomin och det rejält. Just nu balanseras allt av enorma uttag ur “strategiska oljereserverna” i USA och Kina. Det är ju inte bara oljan som saknas från Persiska viken. Väldigt stor del av världens konstgödning produceras där. Stora mängder svavel utvinns ur den sura oljan. Det svavlet används till syror som behövs vid kopparutvinning tex.
Jag tror inte det blir någon “deal” mellan Trump och Iran. De står för långt ifrån varandra. Förhandlingarna är ett bra sätt för Iran att få världen att tömma sina oljeförråd. Tiden är på Irans sida.
Håller med. Det är TACO varje vecka i år.
Kan bara hålla med.
Iran kan bara vänta och tiden ökar ständigt pressen på Trump och övriga omvärlden.
Jag brukar inte oroa mig och/eller se svårigheter i framtiden, men i det här fallet anser jag att vi har en pågående kris även om den inte märks så mycket ännu.
Om man lyssnar lite mera på hur analytiker och experter utanför Sverige resonerar varierar naturligtvis deras oro också, men det finns en oro att vi kan få ett oljepris på 200 USD/fat fram mot årsskiftet om Hormyzsundet inte öppnas de kommande månaderna.
Exxon sa ju igår att vi bara är veckor från en oljeprischock. De borde ju ha lite koll på läget kan man tycka. För många verkar det nog uppenbart att Iran, på goda skäl, bara fördröjer det hela nu, de har inget mot prischock, nedgång i ekonomin och börskrasch. Man kan tycka vad man vill om deras förhatliga regim, men givetvis kommer de att försöka hämnas genom att skapa oreda.
Donald borde väl fatta det, han som ägnar arbetstiden och resurserna till att ta hämnd för personliga oförrätter som inte ens har med administrationen att göra.
Vad som är konstigt är den avslappnade marknaden som sänker oljepriset med automatik och förväntar sig bra nyheter hela tiden när det är uppenbart att Donald inte har koll.
Men det är väl automathandeln som gör att priset inte stiget mer? Alltså, att den inte gör någon omvärldsanalys (eller kanske inte matas med någon).
Det är förvisso sant som LW och RunDMC brukar påpeka att handeln fortsätter trots kriget och att ett antal techbolag har helt sinnessjuka värderingar (ursäkta att jag uttrycker mig lite slängigt).
Det innebär dock inte att åskmolnen inte tornar upp sig vid horisonten eller att vanligt fôlks problem inte förvärras av att oljepriset stigit med tiotals procent. En spik i foten gör inte mindre ont bara för att huvudena föll som limpskivor under franska revolutionen.
Häromdagen försökte tydligen mästerförhandlare Trump dessutom skruva åt kraven gentemot iranierna, vilket fick till följd att en till synes nära förestående fredsuppgörelse (eller åtminstone fortsatt vapenvila och åtminstone halvöppet Hormuzsund) gick upp i rök och mullorna istället lämnade förhandlingsbordet. Tycker det är mycket som tyder på att saker och ting kommer att bli rejält mycket värre innan de blir bättre igen – ljuspunkten för närvarande är att det tycks gå alldeles utomordentligt bra för Ukraina.
Fast något är ju konstigt när man kan sälja iväg nödlagren av olja utan att priset skenar? Normalt borde väl kunderna bunkra upp just nu? Att de inte gör det tyder på att de inte tycker situationen är allvarlig.
Stämmer det som Exxonchefen säger lär vi få veta det om några veckor, han menade att oljepriset ska upp till 160 USD/fat, dvs +70% mot idag.
Donald säger ju typ en gång om dan att nu ska vi skriva på, och lite senare att han kan vänta till iranierna har bestämt sig. Han är ett förhandlingssnille, allt det där med att få med ett engagemang av motparten, med åtaganden och tidplaner bemästrar han som en riktig champ.
Den här dealen kommer ju bli sååå mycket bättre än Obamas, värt att påminna sig om när man ser kaoset i Mellanöstern. De tömde ju inte robotlagrena för ingenting.
Alla investeringar kring AI är ju verkligen helt galna, det är ju inte som att investera i järnvägar eller broar som ju lever rätt länge.
Det mesta av AI investeringen har en livslängd på typ 3 år… Sen har utvecklingen gått så fort att den måste bytas för 80 GUSD igen…
Snacka om att springa allt vad vi orkar rätt in i ett ekonomiskt haveri.
Om du tar i lite så kanske du kan klämma ut 4-5 år men jag delar din observation fullständigt, hur man ska ta hem investeringarna är onekligen en intressant diskussion. Vad är det bloggaren brukar säga, vi lämnar det som en övning i mindre grupper…
Företag som erbjuder AI-tjänster och som nu drar upp i himlen utan att ha haft några vinster att tala om ännu är redan i den maniska fasen av bubblan, kan inte tänka mig att den största uppgången återstår. Att många investerare, i synnerhet institutionella, är fullinvesterade nu tyder väl också på att den stora uppgången varit. I vissa bolag blir det nog så att den stora uppgången sker utanför börsen, och att det kommer finnas väldigt goda skäl att springa så långt bort från allt som heter IPO som man bara kan.
Hårdvarubolagen har ju däremot visat en enorm uppgång i försäljning och tillhörande vinst, vilket nu dras ut i oändliga scenarior. De kommer krascha först när det blir uppenbart att mängden installerad hårdvara inte länge ökar explosivt, och det vet vi ju inte när det blir. Ser lite paralleller till Ericsson här faktiskt, när bolaget var redo att skeppa ut astronomiska mängder hårdvara 2001 dog marknaden när ingen ville betala.
Ägarna till serverhallarna måste ha gjort något bet på att det är en engångskostnad. Man köper in sig på marknaden med kapacitet och räknar kallt med att när det är dags att uppdatera hela rasket har man dels uppnått väsentliga kontantströmmar, dels har hårdvaran relativt sett sjunkit i pris.
Nog har dom tagit ett bet alltid, men vem vet – det kanske är annorlunda den här gången…
Man ska inte underskatta stressmomentet. När man står vid sidan av är det svårt att fatta hur pressade de är att inte tappa marknadsandelar och följa med uppåt i tillväxtkurvan. Risktagandet blir helt enormt och man tänker till slut “alla andra gör ju såhär” som någon slags trygghet, det finns inte i tankemodellen att de andra kan konka de också.
Det kommer inte att gå – det finns inte tillräcklig efterfrågan på tjänsterna för det och nu har företagsanvändarna börjat protestera. Ubers vd sa det förmodligen många tänker (jag parafrserar): AI är fint och bra när man inte behöver betala, men för det här priset? »Naaah, needs garlic.» (mindre obskyr populärkulturell referens)
Någon AI-analytiker kollade nyligen Microsofts förmenta investeringar i datacenter. Trots flera tillkännagivanden har man inte färdigställt eller börjat bygga en enda serverhall sedan år 2023. Och så verkar det vara med alla inblandade. Låg nyttjandegrad på det som är i drift, många byggprojekt som ligger i malpåse och massor av inköpta chips som bara ligger och samlar damm. Så skulle mot förmodan efterfrågan trots en stigande kostnad plötsligt raka rejält i höjden så kommer det inte att finnas någon möjlighet att tillgodose den förrän om 3–4 år. Och då kommer alltså maskinvaran att vara 7–8 år gammal.
Projekten ligger i chipspåse, helt enkelt?
Hahaha! Ja, så verkar det!
Var på Håstensgrillen för inte så länge sedan. Sällskapet beställde någon slags ätartävlingstallrik utan att riktigt förstå vad han gjorde. Jag lovar, har man inte sett det tror man inte på det, ingen idé att ens försöka beskriva mängden bacon med vanliga begripliga ord.
Jag har avråtts att gå in på den grillen av den bättre hälften…. :/
Hon är både bra för mig och lite taskig.
Ingen fara att gå in, men gå inte in med den bättre hälften. Mindre risk om en kompis ser dig äta en hel gris än att frun gör det.
Mmm… Arnold 😎 Cheeseantor “hasta la cheesta”
800 gram kött
40 ostskivor
Ostbågar
Rena hälsokosten 👍
Endast 599:- och då ingår ett par solglasögon!
Se till att ha en ask trombyl nära tillhands.
Riktiga män äter kött!!
Med ostbågar!
Och nu bygger Google serverhall. Mer el åt folket.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/beskedet-google-bygger-datacenter-i-horndal
Med en elförbrukning ungefär motsvarande Londons, eller nåt …
Det är mycket som är märkligt. Därav bullshit jobben på Vattenfall, hur kommer det sig att de som skapar värde – linjemontörerna etc. Inte får ta del av denna bonusen? Vad kan jag göra för att driva på en ändring? Känns som en rävsax. Monopol, dåligt, privatisering verkar inte heller vara bra – incitamenten är ju densamma. Återföra verksamheten till ett verk?
Elnät är tyvärr en av få saker som är svårt att få till utan monopol. VA är samma sak. Fiber har konkurrens av 5G så inte riktigt samma.
Sophämtning är tveksamt om det går att konkurrera med. Fysiska brev är en förlustaffär som ingen vill ha.
Privat polis och militär blir inte heller något bra.
Man skulle kunna se den syntetisk elmarknaden som en konspiration för att försörja kontorsarbetare med trading, marknadsföring, juridik, kundkontakter och div administration i stället för att behöva smutsa ner händer med att bygga och underhålla elnät och elproduktion med planekonomiska marginaler. Men så ökade elbehovet så det vart ändå dubbelt arbetskraftsbehov och dubbel kostnad.
Det behövs en annan modell. Förmodligen där intäkts-centra och kapital (fast infrastruktur i kraftverken) ligger i statliga verk men kostnadsställen ligger hos privata genomförare med konkurrens (t ex Vattenfall). Kanske kan man lära något från trafikverkets upphandlingar som inte blir fiaskon. Det behövs också säkras mot ideologisk politiskt sabotage.
Ett symptom så här långt med företagiserade naturliga monopol är att personalen börjar cosplaya varumärkeskonsulter, traders, affärsutvecklare med övriga ensemblen av linkedin-karaktärer. Det bör ju inte ske på bekostnad av de konsumenter och skattebetalare som redan en gång finansierade kalaset.
Det är rätt många så kallade “naturliga monopol” som ha privatiserats de senaste årtiondena. Ännu när jag läste nationalekonomi på 80-talet var även rätt konservativa ekonomer fullständigt med på att sådana funkar bäst i offentlig ägo och regi, men men… “Nyliberalismens” vindar blåste hårt och länge — ända in på SAP:s partikansli, under Feldt och Persson.
Och så gick det också år helvete med besked, och på den vägen är vi.
Alltså, mycken allmännyttig verksamhet lämpar sig väldigt dåligt för privatisering. Det finns ett allmänintresse i att minska sin förbrukning – både av kostnads- och miljöskäl – som står i direkt strid med de privata leverantörernas vinstintresse. Så när man lyckas snåla på förbrukningen genom olika lösningar måste de höja enhetspriset. Det råder inga verkliga marknadsförhållanden. Som konsument har jag inget val – om jag så bara ska koka en kopp kaffe behöver behöver el komma ur vägguttagen och vatten ur kranen. Man kan inte göra som vid exempelvis persontransport där man dels har många medel till sitt bud, allt från apostlahästar och cykel till kollektivtrafik och liten elbil till vräkigaste förbränningsmotorbilen, dels kan välja det som passar bäst för stunden.
Misslyckad mandatperiod? Jag vill gärna ha fyra år till av detta då så mycket av politiken är praktisk, trist och teknokratisk, precis som jag älskar då jag vill se saker fungera. Ännu bättre om vi dessutom ökar bekämpandet av ekonomisk kriminalitet, fokuserar på invandrare som individer och inte grupp och regelförenklar för mer fart på näringsliv osv.
Det tristaste var att startsträckor var långa, det är gott för min själ att lyssna på presskonferenserna men mycket som inte är valfläsk hade det kunnat göras mer av för ett år eller två sedan.
När det gäller pratet om kris tror jag att regeringspartierna är rädda för att det skall smälla till med en chock före valdagen och därför försöker de prata kris före ev chock som vi inte kan göra något åt.
Går det på tok för Tidö eller nya konstellationer med mycket M i är det jag är mest rädd för Mp inflytande som river upp energi och klimatpolitik i stället för att fullfölja investeringar och lägga på mer åtgärder utöver kärnkraft. Och utöver detta risken för allmänna stollerier om Mp och därefter C får inflytande och det finns nog även risk att SD kan bli övermodiga och släppa spärrar om valet går bra för dem och de uppvaktas från båda sidorna.
För valet 2030 hoppas jag att hårdare straff inte blir en valfråga utan att skärpningarna som är påbörjade blir klara och rimligt jämkade mellan brottskategorier före valet. Så jag hoppas på mild “tough on crime”närmaste halvåret utan knäppa överdrifter, men det är nog att hoppas på väl mycket i dessa tider av polarisering.
Oavsett vad man tycker om sakpolitiken så kan man i alla fall krasst konstatera att Tidöpartierna varit hyfsat bra på att uppfylla sina vallöften: https://karrholm.se/leveransrapport/
En intressant sak som flugit lite under radarn senaste veckan är den nya kohandeln mellan C och S, med gemensamt arbetsplatsbesök i Norrköping. Är det ett tecken på att S tänker syna V och kanske även MP? Om vi slipper V och MP i regering behöver man kanske inte gå i ekonomisk exil.
En minoritetsregering utan Mp där det mesta av sakpolitiken är detsamma för S, M, C, Kd och kanske L om de finns kvar skulle vara helt ok för en teknokrat som mig.
Blir det S i regeringen blir det irriterande att myndigheter osv kommer att packas med SAP medlemmar som om det vore den naturligaste sak i världen medan vi naturligtvis inte skall göra det till en tradition för alla för det är ju dåligt, och ja det är dåligt.
Myndigheterna är uppenbart redan packade med SAP-medlemmar och klimataktivister.
Jag vill ha mera klimatinvesteringar men inte aktivism.
Om du är kund hos LYSA kommer du att äga SpaceX från och med augusti.
Citerat från mail från LYSA, efter förfrågan:
“När det gäller SpaceX har vår indexleverantör Solactive nyligen gjort en metodförändring gällande så kallade mega-IPO:er, vilket träder i kraft den 30 juni. För Lysas del innebär detta att SpaceX med största sannolikhet kommer att inkluderas i vårt breda investeringsfokus vid kommande ombalansering i augusti.”
SpaceX är ett fantastiskt raketföretag men denna AI-sjuka. 🙁
Kan vi inte bara ha vanliga nyttoproducerande småtråkiga lågavkastande företag i en stabil och sakta växande ekonomi? Med folk som klipper hår eller vadsomhelst i stället för att snickra ihop pyramidspel och göra dem obligatoriska.
Och som pengar kan vi använda löv, så slipper vi trycka sedlar! (OPK)
*OPR.
Eller OPKR.
Och problemet är också att SpaceX är oerhört beroende av skattemedel. AI-satsningen klumpades ihop med SpaceX, men har uppenbarligen gått helt i stå med tanke på att man hyr ut datacentret till Anthropic (det egna reusrutnyttjamdet låg på drygt 10 %). Den enda riktiga tillväxtgrenen torde vara Starlink, men där är det nog en hel del önsketänkande i prognoserna.
Intäktstakt 15 GUSD per år är icke att förakta.
Dock 3 månaders uppsägning (ömsesidigt).
Licens på terrest global mobiltele kan nog bli lukrativt.
Skattemedlen är f ö likaså ömsesidigt beroende av SpaceX – var finns alternativen när astronauterna längtar hem eller behöver akutvård, eller när nya spionsatelliter ska upp?
Bezos’ small nyss. Ryssarna? Kineserna? Vänta, jag har det på tungan: den där ESA-Pekka i Lappland? (Jo, jag vet att det finns någon down under också.) Alla små.