Ukraina har upp ill 40 000 drönarpiloter och 80 000 man inom obemannade system, vilket är flerfaldigt Natos totala manskap i området. För tredje dagen på raken fortsätter de massiva ryska manskapsförlusterna. Frankrike har prejat ett stort tankfartyg i den ryska skuggflottan. Putin bönade om en vapenvila under trefaldighetssöndagen igår, vilket skjutit upp den massiva ryska terrorbombningen.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Ukraina har upp till 40 000 drönarpiloter och 80 000 man inom drönarförbandent uppger Kyiv Post i en reportagefilm. Nato uppges ha 15 000.
Detta är resultatet av den utveckling som inleddes av att nuvarande försvarsminister Fedorov, då som digitaliseringsminister, besökt att inom mandatet för digitalisering stödja massiv skalning av små drönare istället för dåvarande ukrainska försvarsledningens önskan om stora och dyra drönare som Bayraktar eller ännu större amerikanska.
80 000 man är grovt räknat 8% av alla mobilserade ukrainare. Eller var tolfte om man vill avrunda för den som vill ha lite proportioner att jämföra med för svensk del.
Idag har drönarkriget helt förvandlat slagfältet och är ingen fluga, och handlar om så mycket mer än bara själva farkosterna, utan är ett helt integrerat system med ledningssystem, taktik, doktrin, utbildningar, teknikutveckling inklusive hos frontförbanden själva.

Fick på Veterandagen pratat lite med FMV som använder ukrainska drönarpiloter och drönare för utvecklingen av Tridon Mk2, som itereras fram modulärt. De ukrainska drönarpiloterna är extremt skickliga och har behövd flyga enklare initialt för att man ska ha någonstans att börja – annars kan de flyga fram en halv meter under trädtopparna, dyka ner till en halv meter över marken och rusa fram mot målet, för att sticka upp precis på slutet och anfalla bepansrade fordon rakt uppifrån mot det svaga takpansaret. Skickligheten hos ukrainarna är enorm och FMV kan inte ha bättre motståndare att öva och utveckla mot.

De ryska massiva förlusterna fortsätter för tredje dagen på raken med enligt Ukrainas generalstabs morgonsammanräkning massiva 1 410 man, mycket svåra 50 artillerpjäser, en salvpjäs, massiva 384 transportfordon, fem särskilda system, nio krypare samt låga sex pansarfordon varav fyra stridsvagnar.

Frankrike ska prejat tankfartyget TAGOR i den ryska skuggflottan på Atlanten rapporterar Kyiv Independent och citerar Frankrikes president Macron:
“It is unacceptable for ships to circumvent international sanctions, violate the law of the sea, and fund the war that Russia has been waging against Ukraine for more than four years.”
Fartyget ska ha avgått från Ryssland och var således förmodligen lastat med olja, men har inte rapporterat position via AIS på en vecka.
Putin ska bönat om en vapenvila igår söndag och därför genomfördes inte den väntade massiva terrorbombningen skriver WarTranslated. USA ska varit informerade.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
10:53 Ukrainas Nemesisbrigad och säkerhetstjänst SBU ska bombat ett ammunitionsfartyg i hamnen i Beredijansk igår. Stillbild kort innan en träff.
12:21 Film på bensinkö i ockuperade Sevastopol. Den är rätt lång. Filmen räckte inte till tydligen. En till film på bensinkö.
15:52 Affärsvärlden hyllar Ukrainas företagande i en krönika om kombinationen av ekosystemet där företag, teknik och försvar “utvecklas tillsammans i realtid”.
Kriget är en drivkraft för företagandet och inte ett hinder, och då pratar vi ändå om en nation som varit ockuperat av Sovjetunionen.
Martin Boldt-Christmas skriver:
“Huvudbudskapet är att decentraliserad specialisering, handel och marknadssignaler skapar välstånd mer effektivt än central styrning. Det är tydligt. Faktum är att dagens Ukraina troligtvis är världens bästa handbok i företagande och självtillit. Exemplen är många, vilket jag tidigare skrivit om […]”
Läsvärt, och tillgängligt även för icke-betalande, men man måste eventuellt vara inloggad och reggad för att kunna läsa krönikorna.
15:59 Film från den franska prejningen av TAGOR. Det hela ska skett även med brittiskt stöd.
16:00 En ryss kallar det att “korsa gränsen” att köra in i ockuperade Donetsk mot Mariupol, trots att Ryska Federationen illegalt hävdar att Donetsk är Ryssland. De har redan sett det första utbrända fordonet, dvs öster om Mariupol vilket visar att Ukrainas attackdrönare härjar även in på det territorium som ockuperades sedan krigsstarten 2014 och inte bara det som invaderats sedan 2022.
16:02 Den ryska diktatorn och krigsförbrytaren Putins presstalesperson Peskov kallar prejningen för TAGOR för olagligt och “Internationellt piratdåd” skriver Kyiv Independent.
Undrar vad Peskov kallar att illegalt i strid med FN-stadgan och internationell rätt invadera och ockupera ett (tre) grannland(länder)? Eller fyra om vi medräknar Itjerkerien, som dock inte hann erkännas internationellt trots att de vunnit sina gränser och sin suveränitet via blod, vilket är hur de flesta länder uppstått inklusive Sverige.
16:06 Ryssland stoppar exporten av raffinerat flygbränsle rapporterar Bloomberg. Bombningarna av ryska raffinaderier och oljeinfrastruktur har alltså slaagit så hårt att Ryssland inte längre ens kan täcka det egna behovet av flygbränsle, utan måste stoppa exporten.
16:08 En ukrainsk F-16 skjuter ner en rysk Ch-101 kryssningsrobot i hög fart på låg höjd på denna markfilm. Snart Gripen i Ukraina.
16:42 Den genomkorrupta krigsförbrytardiktaturkramarorganisationen UEFA dömde Estlands och Lettlands kvinnliga ungdomslag till förlust eftersom de vägrade spela mot Belarus, som på så vis fick sex av sex poäng. UEFA kvalificerade således Belarus lag till EM utan att de spelat en enda match.
16:45 United24 Media har en artikel om att Ukraina med sina attackdrönare nu även slår ut logistiken i ockuperade Luhanskregionen, och inte bara i Donetskregionen, Zaporizjzjiaregionen och Chersonregionen. Man har bombat en gränsövergång 205 km från fronten.

16:50 En förlossningsavdelning bombades i Odesa där sex nyblivna mödrar och deras nyfödda fbefann sig, samt en födande kvinna skriver Ukrinform. Även om över trettio fönster på avdelningen förstördes skadades ingen av kvinnor, nyfödda eller personal.
20:00 President Zelenskyjs stabschef Budanov sade på en internationell konferens att det finns en realistisk möjlighet att upphöra med fientligheterna innan vintern. Kyiv Independent har ett längre citat:
“The president has tasked us with trying to end this war as quickly as possible. I can confirm that this is indeed his goal — to bring hostilities to an end as soon as possible, preferably before winter.”
20:04 Budanov förnekade också kännedom om en vapenvila i söndags och konstaterar att ryssarna bombade på som vanligt, även om det väntade massiva anfallet inte skett än.
“”I have not received any information regarding a ceasefire for Trinity Sunday,” Budanov said. “Moreover, you can look at how much was struck by the Russian Federation yesterday (May 31), and how many casualties there were.””
Så det verkar bara varit Putin som bönat om en vapenvila, men glömt berätta det för Ukraina.
368 kommentarer
Ukrainahjälpen
Först det får bli en Swish till Ukrainahjälpen 1234861993
Att vara först har sitt pris men det hjälper någon som slåss för sitt lands fortsatta existens.
👍
👍
Swishar också till 🇺🇦hjälpen.
👍
Power Up Ukraine!
👍
👍
BGB!👍
👍
👍
Slava ukraini!
Heroiam slava!
Ge de jävla ryssarna mer bonk!
Slava Ukraini.
Heroiam slava!
Nylander minsann!
Oj!
Lästehela artikeln för att sedan komma på att jag nog låg rätt bra till.
Jag tror många tappat en del av fokuset att bojkotta de företag som stödjer Rysslands krig mot Ukraina, så den här påminnelsen är nog på sin plats även här på Cornucopia.
Se vidare mitt inlägg lite längre ner.
Slava Ukraini!
Svenskbyborna.
Vi kämpar på och ger aldrig upp!
Razom do peremohi!
Heroyim Slava.
👍
Om det fortsätter så här, hur länge kan ryzzland hålla ut? Med massiva attacker mot logistik samt oljeinfrastruktur så måste väl r till slut nå en punkt där det blir ohållbart om de inte hittar ett sätt att motverka dessa attacker?
Inget som direkt drabbar bunkerfarfar.
Det är som att tro att en knarkare slutar knarka för att de har spenderat alla pengarna på knark. Det gör de inte.
Enligt den 87-åriga (eller vad det var) ryska fredsaktivistkvinnan jag läste om här om dagen, så har det börjat knorras lite bland befolkningen nu. Men jag tror det när jag ser det.
Putin har förstås surrat sig vid masten, men naturligtvis påverkar dessa slag mot infrastruktur, logistik och tillverkningsindustri Rysslands förmåga att utkämpa kriget – därmed kan allt fler ryssar börja inse det kontraproduktiva att halstarrigt köra på med “SMO:n”. Inklusive makthavare, som till slut kan tvingas till vågspelet att avsätta Putin, detta när alternativet – att köra på i Putins fotspår – börjar se ut som ett ännu värre alternativ.
Vilket dock, givet repressionen, kan dröja länge. Tyskarna i AVK är väl skolboksexemplet, men det finns gott om exempel på ledare som fått med sig folk och armé långt ned i avgrunden för att risken med att vara först att vara öppet emot galenskapen är hög.
Och även om Ryssland går på knäna ekonomiskt pratar vi inte om ngt ens i närheten av Tyskland 1945 eller Paraguay 1870.
Ja.
Ryzzland är stort, har enorma resurser och är villigt att offra mycket inklusive människoliv för att vinna. Samtidigt är det inget magiskt med r. Resurserna är ändliga, och just nu åtminstone verkar de ha svårt att skydda sig mot angreppen på logistik mm så de måste fullkomligt blöda resurser. Bollen är i rullning och jag undrar om de verkligen har förmågan att vända på detta. Ukrainarna är mycket mer innovativa och mindre stela och toppstyrda, det kommer nog bara att bli värre och värre för r om de inte lyckas ta sig ur detta med något drastiskt nytt grepp. Dessutom har Ukraina EU-pengarna på ingång och verkar ingå avtal med olika länder till höger och vänster om vapenutveckling mm. Jag undrar vad r kommer göra om/när Ukraina börjar ta tillbaka mycket mer land än vad ryzzland lyckas ockupera, eller när situationen på Krym blir ohållbar. Kommer de att gasta efter vapenvila då? Eller kör Putin på in i kaklet eftersom han är körd vilket som? Och hur länge står det ryska folket/andra makthavare då ut med galenskaperna? Tycker det verkar som att Ukraina metodiskt har jobbat mot detta under lång tid, och nu börjar snaran dras åt. Jag tror inte att vi kommer få fred imorgon, men jag hoppas att det här är början på slutet som vi nu ser
Ryssland kommer att begära demilitariserade buffert zoner mellan sig och Ukraina och det är en tanke som behöver tas på fullt moraliskt allvar för fredens skull, Ukraina borde t.ex. acceptera DMZ i Bryansk, Kurs, Belgorod, Voranezh och Rostov oblast…
Alldeles riktigt, och demilitariserade zoner ryssland begär av ukrainsk skall motsvarabde beaktas på ryskt territorium.
Ukraina kan begära DMZ i kräkml
Engyr, läs mina oblastnamn igen.
Att även ha DMZ på den ukrainska sidan skulle jag finna nervöst, jag tror Ukraina kan hålla avtal men Ryssland?
Det känns som att det behövs en rejäl frontkollaps för att något ska hända. Olika kuppförsök etc verkar inte aktuellt. Just frontkollaps tror jag Ukraina bäddar för varje dag, men för oss kanske det inte syns så mycket förrän väldigt plötsligt. I det läget tror jag tyvärr att Putin kommer göra vad han kan för att smälla ett kärnkraftverk i Ukraina. För att inpränta skräck för Ryssland och för att hämnas på hela Europa och för att förstöra Ukrainas mark. Ukraina har säkert förutsett det och vidtar mått och steg för att även denna, Putins sista potatis, ska gå åt helvete. Sen får väl Putin, tillsammans med sina vidriga protegéer, med eld i baken dra till Kina och Xis varma famn.
Tror din analys skaver lite
Nordkorea. Nog enda landet de är safe
Godmorgon alla kämpar!
Som vanligt så blir det Power Up Ukraine!
👍
👍
Top 10 kan väl vara värt en slant till Bgb.
👍
Om! 👍
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God förmiddag!
Aldrig!
Aldrig!
God lunch! Vi ger aldrig upp!
Med landkorridoren inom räckhåll så är väl hamnarna i Berdyansk, Mariupol, Kertj och Feodosia det naturliga steget i kampanjen att isolera Krym…. Jag tror dessa hamnar kommer få regelbundna besök hela sommaren….
Bra skrivet i gruppen Ryssland ut ur Ukraina
—————————-
Säg ifrån!
Henrik Lundqvist, Stina Blackstenius och Benjamin Ingrosso lånar sina namn till bolag som fortfarande tjänar pengar i Ryssland: Procter & Gamble, PepsiCo och Mondelez ( i den ordningen).
Svenska kändisar måste förstå att konsumenter faktiskt har alternativ. Kung Henrik kunde ha gjort reklam för #Dove (Unilever) i stället för Head & Shoulders. Stina kunde ha valt Cuba Cola (Spendrups) i stället för Pepsi. Benjamin kunde ha signat med #Cloetta i stället för Marabou.
När kändisar tjänar pengar på varumärken som kritiseras för sina kopplingar till Putins krigsekonomi får de också tåla att konsumenterna och fansen säger ifrån.
https://www.facebook.com/groups/stoppaputinskrig/posts/2042418623360834/
Jag tror många tappat en del av fokuset att bojkotta de företag som stödjer Rysslands krig mot Ukraina, så den här påminnelsen är nog på sin plats även här på Cornucopia.
Jag påminner om appen Puch to Leave med vilken man kan skanna strerckkoder för att se om en vara är okej eller inte.
https://www.pushtoleave.org/
Nej, alterantivet är att tacka nej. Det är inte så att man som kändis väljer mellan Procter & Gabmlbe och Unilever. Man får erbjudande från en av dem om att göra reklam, inte från bägge.
Valet är att tacka nej till pengarna. Inte att ta pengar från något alternativ. Punkt.
Det handlar bara om pengar för dessa. De skiter helt i vad bolagen sysslar med.
Så är det ju såklart. Det viktiga är att få upp bojkottfrågan på agendan igen tycker jag.
Jag tycker mig se och höra att den delen av “kriget” mot Ryssland har glömts bort lite.
Passa på att bojkotta USA också och Kina och allt annat! 😉
Nej, för mig får det får räcka med att bojkotta Ryssland, Kina och USA.
Henke gör inte bara reklaminslag utan är rent av ambassadör för Head & Shoulders, ett snäpp upp. Och har väl varit det i över 15 år eller vad det blir nu?
Men produkten borde nog undvikas då den trots 15 års användning inte hjälper det minsta för stackars Henke 😉 !
För övrigt tror jag det var miljögifter i den där flaskan, var något rabalder för några år sedan.
Vem är han Henke egentligen? De har jag aldrig riktigt förstått.
Butiken hade rea på Marabou-choklad förra veckan. Avstod och köpte Fazer. Inte lika stort utbut av smaker tyvärr så det blev lite klag hemma.
Jag beställer direkt från Fazer.se, där finns många sorter!
Går det fortfarande att köpa Roshen choklad hos Dollar Store?
Här i stan tog den slut för nån månad sen och man kan ju inte sticka in skallen där varje vecka bara för att kolla om den är tillbaka.
Verkar hopplöst att få t ex ICA/Coop att ta in Roshen.
Inte kollat på ett tag, så vet ej.
Det är synd GB är så dominerande på glass. 50% av handlare kanske har Triumf också. I min by (sån där Nära-Dej-butik med inpassering med BankID och självservice) finns det bara GB när det gäller glass i strut och på pinne medan vanilj från Triumf finns i halvlitersförpackningar. SIA och Kling kan man ibland hitta om man har tur i någon enstaka affär. Glasstarmen brukar få spö av min envishet för det mesta men ca 1 gång per år från 2022 får jag nog erkänna att det blivit någon Magnum mandel. Hade jag varit katolik hade jag gått och biktat mig.
Tack ock lova dricjer jag inga söta drycker och det är heller inga problem att alltid välja Fazer framför Marabou, so dessutom (i min smak) har för söta grejor. Mycket lite slår Fazers blå mjölkchoklad. Mums!!
GB är väl Unilever och de valde till slut att gå ur ryZZland. Då jag uppskattar många av deras varumärken valde jag att inte fortsätta att straffa dem för gamla synder. De som har kvar verksamhet i ryZZland undviker jag så mycket jag kan.
Stämmer!
https://leave-russia.org/unilever
Ser man på. Hage jag missat.
GB är numera en del av The Magnum Ice Cream Company eftersom Unilever bröt ut glassverksamheten. Unilever äger numera knappt 20 % av TMICC enligt deras investor relations-sida.
Jag e långsint så jag bojkottar även de som lyckats lämna moskovitien .
Det är bara att bojkotta artisterna som har dåligt omdöme.
Har aldrig gillat H&S.
Det är svårt med att bojkotta, Volvo borde bojkottas då deras ägare gör stora vinster i Ryssland, “men Volvo kan man ju inte bojkotta det är ju Svenskt”.
Det finns ju olika sorters korruption, men vad kallar man det när man av någon sorts historiskt ideologiska eller arbetsmarknadspolitiska anledningar väljer att inte bojkotta Kina-Volvo?
Det kan man fråga sig, vi gör vårt bästa men , det ska gudarna veta, det är inte lätt.
Kinesisk
Måste erkänna mina synder… föll för frestelsen att gå in på SwebbTVs facebooksida efter att jag hörde att dom intervjuat ryska ambassadören. Alltså snacka om öppet mål för SÄPO att förkovra sig i vatniksoup! Herregud vilken skara covid-19, antivaxx, klimatkonspirations rysslandskramar-idioter som frodades där! Men sen fanns det ju faktiskt även en hel drös med keyboardwarriors som ändå tog upp kampen emot lögnerna, och det var lika delar intressant! Snacka om att jobba i motvind!
Jag har sett lite på SwebbTV då jag tycker att det inte är så mycket stake i Skräckfilmer numera.
Där blir jag riktigt skrämd . Undrans var de hittade Ukrainaren som pratar om Diktatorn Zelenskyy ???
SvammelTV med besserwissern Lars Bern?
Tittade snabbt av ren nyfikenhet men fy f-n, orkade inte mer än ett par minuter.
Är ju totalt uppenbart att de papegojar rakt ut ifrån de som betalar sk1ten.
Vilka vidriga förrädare!
Och en ”ukrainare” i ett av klippen, säkert en ryzz som råkat befinna sig på ockuperad mark ett tag.
Nä hoppas SÄPO sätter klorna i de där personerna snart. Måste finnas massvis av material om de gräver.
Hur slår man hål på risska folkets paralella värld? Vi gör sanktioner och fördömmanden. Men vad leder de till jo de hugger ett vedträ till istället. Jag tror vi måste lägga mycket mer kraft på att försöka motarbeta deras propaganda, inte bara för att få slut på kriget i UA utan att få till en långsiktig stabilitet.
Kanske naivt men kapprustning löser ju inte själva grundbroblemet?
En personlig anekdot:
En nära släkting blev plötsligt oerhört intresserad av den där skräpsidan och började i princip vidarebefordra allt som dök upp där, helt ofiltrerat. Förändringen kom väldigt hastigt och var oväntad, särskilt eftersom personen tillhörde den övre percentilen både utbildningsmässigt och intelligensmässigt.
Två månader senare fick han diagnosen en mycket aggressiv hjärntumör, och fyra månader efter det avled han.
Summa summarum: 100% av alla jag någonsin känt som följt dem har haft ett ännu odiagnosticerat fel i hjärnan.
Eller så får man fel i hjärnan om man tittar på Swebb-TV.
Jag undrar hur det står till med Lars Berns tankeförmåga egentligen och vilken agenda han har. Det kan ju inte vara så att han alltid har diametralt motsatt uppfattning mot gängse normer och/eller vetenskapliga rön. Det måste ju vara någon sorts vall att alltid välja tvärt om-vägen.
Klimatet påverkas inte av koldioxidutsläpp.
Vaccinationsprogrammet vi har för barn i Sverige är skadligt.
Covid är ett påhitt, eller är iaf. ganska ofarligt.
Covidvaccin gör att man börjar gå baklänges eller något annat konstig.
Ryssland är i sin fulla rätt att anfalla Ukraina som styrs av en diktator.
Internationella hjälporganisationer är djävulens påfund.
Lite hårdraget kanske, men ungefär så.
Inom psykologin kallas det ODD, eller Oppositional Defiancy Syndrome.
Det är samma syndrom som gör barn motsträviga och brukar generellt växa bort med åren… Men jag är av den bestämda övertygelsen att det finns många människor där ute som aldrig helt utvecklas vidare. Därav att dessa människor är helt oförmögna att kolla källor eller faktagranska de påståenden de läser.
Det i kombination med att personen har vad som kallas contrarian ideation är det som gör skillnaden mellan en konspirationsteoretiker och en ren fanatiker.
Vad är SwebbTV?
Det undrar jag med efter att ha läst kommentarerna ovan… Det verkar efter en googling vara någon form av antiinvandring youtube kanal som sprider de vanliga konspirationsteorierna.
En svensk youtubekanal som ändå skrämmande nog har typ 14k följare på YT och det dubbla på sin Facebook. Riktar sig till Sveriges alla högerextrem foliehattar, som letar efter ursäkter för att få hata på folk, fokusera på konspirationer och gulla med Putin.
SwebbTV är SD Stockholms ickeofficiella partiTRUMPet.
Njae, Swebb-TV framför ju kritik mot SD:s politik.
Däremot har ett antal knäppgökar från SD deltagit i Swebb-TV, men jag har för mig att jag hört talas om knäppgökar från vänstersidan också. Lite oklart då jag inte direkt är så intresserad av kanalen.
Några usla viner på Systemet är det… Det är väl det som är den riktiga vatniksupen… *hittar ut själv*
Det är ingen synd TWATTEN, det är nyfikenhet. Bla så ingår ETC i min morgonläsning oavsett vad jag tycker om stollarna till vänster.
Det glädjer mig kraftfullt att Ukraina uppenbart fått träff på den ryska logistiken.
Med logistik vinner man krig. Slår motståndaren ut ens logistik så förlorar man kriget.
Meningen “Putin bönade om en vapenvila under trefaldighetssöndagen igår, vilket skjutit upp den massiva ryska terrorbombningen.” I bloggens ingress är för mig helt obegriplig. Hjälp mig att förstå.
Zelenskyj/Ukrainas har varnat för en nära föreståense storoffensiv från Ryssland, jag antar det är denna som de refererar till. Ongen aning om detaljerna, om dte bara är massiva drönarmängder eller om det är en markoffensiv inblandad. Tror på det föregående, massa drönare och robotar….
Om Putin ber om vapenvila kan man börja undra vad av rysk militär förmåga som är “instängd” och behöver ro för att retirera. Ryktet är ett genuint gott tecken och är det allvarligt “instängt” går det att ge sig oavsett vapenvila.
Eller så är det desperat att få fram förnödenheter och kanske förstärkningar, det är nog troligare.
Oavsett vilket så är det skäl nog att öka trycket. Fortsätt bomba raffen och exporthamnarna utan uppehåll, det är det som kommer få björnen på fall.
Det var väl helt väntat att så fort det blir lite förluster av km2 så kommer eldupphör att komma på tal.
Det knepiga blir att om Ukraina fortsätter, så kommer Ukraina att uppfattas som den aggressiva parten.
Om Ukraina går med på en frusen kontaktlinje, så kan ryska trupper i Zaporizjzja oblast få fungerade logistik, och återhämta sig.
Ukraina är inte den aggressiva parten så länge som ryzzarna är kvar i Ukraina.
Om man kör ut packet helt från Ukraina och därefter fortsätter in i Ryzzland så blir de den aggressiva, men inte innan dess.
Så länge som ryzk trupp finns på ukrainskt territorium så pågår aggressionen. Per definition.
Så länge det finns rysk ockupation av ukrainskt territorium, får ukrainarna vara “aggressiva” (om man med aggressiv menar att man tar terräng) – de tar tillbaka det som tillhör dem.
Det är lite svårt att tro att världen i allmänhet skulle säga till Ukraina att lugna ner sig och låta ryssarna vara i fred på de ockuperade områdena. Och skulle det ändå mot förmodan hända, hoppas jag att ukrainarna skiter i det och fortsätter.
Utifrån det @Mido säger, Ukraina är inte aggressiva då *Ryssland har invaderat* Ukraina. Helt klart en icke-fråga och inte knepigt alls. Om något bör Ukraina dra upp takten rejält nu när det börjar göra ont hos Ryssland.
Krossa terrorstaten.
—– Jo jag vet ——
Jag skrev uppfattas, eftersom många inte förstår att man har rätt att freda sitt territorium.
Varför skulle det vara ett problem? Trump-regimen hjälper redan Ryssland, delar av Europa vacklar men i NB8 + några till är stödet mycket starkt. Det lär inte ändras.
Usa hjälper Ukraina varje dag än, tycker det är synd inte tänka på det med
Angående “De ukrainska drönarpiloterna är extremt skickliga och har behövd flyga enklare initialt för att man ska ha någonstans att börja – annars kan de flyga fram en halv meter under trädtopparna, dyka ner till en halv meter över marken och rusa fram mot målet, för att sticka upp precis på slutet och anfalla bepansrade fordon rakt uppifrån mot det svaga takpansaret. ”
Med dessa förutsättningar och Triton-enheter som drönarförsvar kanske det är bättre att gruppera mitt ute på ett fält än i skyl i skogsterräng, där man ändå upptäcks av spaningsdrönare med värmekamera. Detta för att ge närskydds-lv fritt skottfält. Jämför rådjur som står ute på åkrarna och betar och därmed upptäcker varje räv långt innan den utgör ett direkt hot.
Spännande tanke som låter alldeles riktigt.
Täta omgrupperingar då för undvika artilleri och robotanfall?
Gruppera? Nutida krigare sitter kvar i bilen och åker sen tillbaka till hotellet, minst tre mil från fronten när passet är över.
Jag förstår tanken, men samtidigt ökar risken för att exponeras på en vid öppen yta och träffas av kraftfullare artilleri/missiler, därför tror jag för egen del att det fortfarande är bättre att placera antidrönarförsvar så dolt som möjligt (även om försvaret mot just drönare kan försvåras något av omgivande vegetation jmf. m. en siktfri åker).
Jag uppfattade det som att Triton ska skydda infrastruktur mot trögnavigerade långdistansdrönare inte att Triton ska skydda trupp mot agila FPV:er men möjligt att jag har fattat fel.
Hela dagens text andas framtidstro.
🇪🇺 EU plans to present the sanctions package officially in early June. The sanctions would also cover around 20 more vessels from Russia’s shadow fleet. In addition, they would apply to ships carrying liquefied natural gas.
Read more
https://theukrainianreview.info/eu-considers-freezing-russian-oil-price-cap/
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn7rqaljjc2w
💥 On the night of May 26-27, the Ermish oil pumping station was hit – an intermediate oil pumping station of the Gorky-Ryazan-1 main oil pipeline in the Ryazan region, – Exilenova
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7qkcdtok2q
💥 Ukraine carried out at least 16 attacks on Russia’s fuel-producing facilities in May, targeting eight of Russia’s 10 biggest refineries, – Bloomberg.
May’s should total 4.58 million barrels a day. That’s down about 700,000 barrels a day, or 13%, from a year earlier and lowest since October 2009.
Grafer mm
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7pfukozs2c
Russia has banned jet-fuel exports and most gasoline sales to foreign markets to safeguard local supplies, amid risks of domestic fuel shortages and higher fuel costs.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7pfwpcds2c
🚀 Russia has the resources to conduct massive missile and drone strikes on average every 5-10 days, – RBC-Ukraine sources
Over the past week, Russia tried to attack both energy substations, gas production facilities, airfields, railway and transport infrastructure facilities + civilian buildings.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7mrfu6oc2o
🇺🇸🇺🇦The Trump administration has sharply cut funding for investigations into Russian war crimes in Ukraine.
Reuters tracked more than $283 million in US funding allocated to war crimes investigations in Ukraine since 2022.
At least 40% of these programs were suspended or depleted in January 2025.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn7m5ifa322o
Tror det mest är en kombination av “America First” och skitdålig ekonomi.
Visserligen, men något säger mig att dessa utgifter inte hade stoppats om de handlat om att granska Kuba eller Venezuela.
Mycket talande – det råder ingen tvekan om på vilken sida Trump rent personligen står på.
Bara att hoppas att det finns filantropiska miljardärer som kan rycka in och finansiera dessa efterforskningar så att arbetet kan fortsätta (och ännu viktigare, alla befintliga dokument som bevisar ryska krigsbrott kan säkras från att gå förlorade!).
Bevis #24783914728 på hur Trump och hans fascistregim *aktivt* jobbar proryskt och antiukrainskt. Helt vidrigt.
Trumpapologeter är de facto putinapologeter. Som det alltid varit.
Du har fruktansvärt rätt!
🛳️ According to FT, at least a third of “shadow” tankers need to be scrapped immediately, and more than half are actually at risk.
The “shadow fleet” has about 1,800 ships, of which about 1,500 are oil tankers. Most of them are over 20 years old, the age at which cargo ships are usually scrapped.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7ls2vck22o
Dessutom ofta dåligt underhållna och med tveksamt kunnig (eller nykter) besättning så är de tickande miljökatastrofer.
🇸🇪 POLITICO: NATO is turning Sweden’s Gotland island into a military stronghold because it is strategically important and seen as vulnerable to Russian aggression.
Sweden is increasing troop numbers, air defenses, and military infrastructure, while NATO is conducting large-scale exercises there.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7kctlam22o
Officials are also worried about Russian hybrid attacks such as sabotage, espionage, and drone activity.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7kcupdus2o
Som vanligt var författarjäveln 10-15 år före i sina romaner.
+1
Stor rekommendation på att läsa Höstsol/Höstregn i väntan på Satellithjärta…
Även Midvintermörker och Midsommargryning känns högst relevanta i sammanhanget.
Tillbaka till framtiden? 📺
Vad är det som är så före sin tid?
Gotland har väl alltid bedömts som en viktig plats att försvara även om det blev lite si och så med det efter att regeringarna Persson och Reinfeldt avvecklat stora delar av försvaret.
Jag hade en god vän som var krigsplacerad på Gotland på 80-talet och vid mobilisering skulle han flygas ut med Linjeflygs trafikflygplan Focker F28 (tror jag det var då) till Gotland 50 meter över havets yta.
Det verkar finnas en “master strategist” på var sida om Atlanten (eller Berings sund):
https://www.dn.se/varlden/bbc-storre-skador-pa-amerikanskt-robotforsvar-an-kant/
Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri!
😡
😡
“Russian drones hit Odesa residential area as attacks across Ukraine kill 3, injure over 60.
Russia launched 265 Shahed-type attack drones against Ukraine overnight, the Air Force said. Ukrainian air defenses shot down 228 of them, while 27 drones struck targets at 18 locations.”
https://kyivindependent.com/russian-drones-hit-odesa-residential-area-as-attacks-across-ukraine-kill-3-injure-over-60/
Ethundrafemtiosju miljarder rubel ( 157) av ryska småsparares pengar gick bankerna förbi under innevarande år, genom att de i stället användes för att köpa obligationer, antingen direkt utgivna av Siluanov, eller utgivna i statsägda företag, som allmänheten förmodar är för stora och viktiga för att gå omkull.
Och av allt att döma fortsätter den här trenden, kupongräntorna är högre än vad banksparandet ger.
Personligen tror jag att detta fenomen inte har så värst mycket att göra med misstroende mot de stora bankerna i detta initiala skede, men om trenden tilltar i styrka får de konsekvenser.
Vad tror t ex den mångkunnige Volcano om den saken?
Vi får se när han kommer till del 300
Jag vet inte riktigt varifrån bloggaren fått uppgifter om att Putler tigger om vapenvila, men om så är fallet tror jag att ryssarna behöver tid att reparera sina raffinaderier bl a.
Min teori är att det är för att bygga drönarnät längs vägen Mariupol-Krym… Den vägen gick från att vara säker till livsvarlig på 24h
Ordet LW använde var väl “bönade”, vilket exempelvis skulle kunna innebära att han i något religiöst sammanhang, kanske som PR-trick, setts/hörts “be” och även försökt att framstå som en andens man och därvid fyllt sin bön med något som skulle kunna få honom att framstå som en fredsduva. Kanske skulle funka rent internryskt?
Det intressanta är väl problemen med logistiken vid fronten. Utan ammunition och vatten blir det svårt för ryzzarna.
Någon referens i TV4:
https://youtu.be/z-w55Uofvhc?si=GEY3M0L_CdT08E8p
Svar till perrag55
Tack TEBZ!
Upplagd för två år sedan?
Tack MASJA!
🤬Russian bastards just attacked a hospital in Konotop, Sumy region, where people are being treated, – the mayor of the city
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7xzb7p6s2q
📉 Reuters: Russia’s $3 trillion, commodity-dependent economy slowed sharply to about 1% growth last year from 4.9% in 2024, and shrank by 0.2% in the first quarter of 2026, which officials blamed on high interest rates, Western sanctions and a strong rouble.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7ww7pkc22q
Growth is now forecast at a modest 0.4% this year.
Putin has ordered officials to look for ways to restore growth in the Russian economy, but businesses say the best way to achieve this is to end the war against Ukraine.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7wwcl5wk2q
The Russians have a plan in case the war freezes or its intensity decreases, – sources of RBC-Ukraine
The enemy’s plan is to push Ukraine to elections and achieve its goals through internal fragmentation.
However, this is still a relatively distant prospect.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7snaijcc2z
Se gärna Anders Puck Nielsens senaste video på Youtube där han går igenom en del möjliga scenarion
💥 “Schemes” publishes satellite images of the consequences of the SBU attack on the Russian oil depot in Armavir, Krasnodar Krai.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7sgfuxus2z
💥 On May 28, a strike was carried out on the 126th Separate Coastal Defense Brigade (military unit 12676, Perevalnoye), – Dosiye Shpiona
15 service members were killed, and another 26 were injured to varying degrees.
The strike damaged the barracks and mess hall.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7scclvck2z
🤬 Russian troops dropped three aerial bombs on high-rise buildings in Druzhkivka.
Five civilians aged 20 to 68 were injured as a result of the shelling. 5 apartment buildings were damaged.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn7y7ac2ek2q
The Armed Forces of Ukraine cleared the grey zone east of Kryva Luka
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2061405857854972196?s=20
Ej officiell ändring
Evgen Istrebin 🙃
Fuel shortages in Crimea are high on the agenda, and authorities at all levels are working to resolve the problem, Peskov told reporters.
Evgen Istrebin
The Kremlin has another problem.
The captain of the tanker detained by France turned out to be a Russian. The Kremlin is now working its ass off to get the captain released
🇪🇺🇺🇦 “Ukraine has the best army in Europe and perhaps in the world. It will be difficult to understand if we in Europe do not perceive the integration of the best military force into our European security system as a vital interest,” — European Commissioner for Defense Andrius Kubilius.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn7ykpgjk22q
Exakt rätt!
Ukrainian mid-range drones are now hitting Russian truck before they enter Ukrainian territory. This is reportedly the highway near Taganrog, Rostov region, in Russia. Those Ukrainian drones are operating without any Starlink connection, since there is no support for that system in Russia.
Film
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mn7j7qyp4k2o
Imagine waiting in an ambush as an Azov drone operator and suddenly seeing this roll into view.
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mn7nnosfr224
Damaged/Destroyed 🇷🇺Russian radar 48Ya6-K1 “Podlet” somewhere on the front line.
Bild
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn7ydhpjbc2v
Bilder
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn7ydhpszs2v
In the temporarily occupied Crimea, due to a gasoline shortage, locals are switching to horses.
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn7qe6xkgs2a
Bra logga på ryttarens jacka! 😂
Grassprom
Gasproduktionstransport med något längre processfördröjning.
Ännu en rysk innovation i detta hypertekniska tidevarv av AI-drönarsvärmar mm
The moment a 🇷🇺Russian Shahed kamikaze drone was shot down by a 🇺🇦Ukrainian MiG-29 fighter jet
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn7ixdktpc2a
Greyskull
@FreudGreyskull
Fighterbomber laments that the effective loss of Kersch Bridge for rail fuel, the loss of rail ferries, 5 day waiting times for car ferries and a lack of willing drivers means resupply to Crimea is galacticly f$%^…
In summary, here are the explanations from the explanatory team regarding the reasons for the fuel shortage in Crimea.
– It is allowed to transport fuel by rail across the bridge in exceptional cases after a terrorist attack.
Plus, the owners of railway fuel tanks are not eager to provide them, because no one insures them.
Greyskull
@FreudGreyskull
– There were three ferries for rail transport, all of which were damaged, and a new one is expected around September. Moreover, there is a shortage of sailors for these ferries.
– The railway pier is blocked.
– The waiting time for car ferries can be up to 5 days.
– There are simply no drivers willing to transport fuel in new territories. These are civilian drivers who don’t even accept more than 100 rubles per trip, or even 200.
– On the peninsula itself, there are practically no private individuals willing to store fuel, because all their facilities have been attacked multiple times.
– Insurance companies do not insure it.
Greyskull
@FreudGreyskull
Therefore, without the intervention of the state and the military (who will transport fuel for free), this problem cannot be solved.
Of course, all these are just rumors and not about Crimea, but about Laos.
Inga länkar pga twitter
Knepigt läge i Laos 🇱🇦 tur att de ansvariga är transparenta och inte sopar problemet under mattan…
P.g.a. det ansträngda läget anser jag att Putin bör föregå med gott exempel och köra en stor tankbil med bensin över Kerchbron som ett slags repris på hans bilfärd när bron var nybyggd.
Fick svar från UD om stavning av ukrainska städer.
Hej!
Tack för ditt mejl.
Regeringskansliet använder på svenska Kiev (det vedertagna svenska namnet) och på engelska Kyiv (det vedertagna engelska namnet).
För de flesta orter i Ukraina använder Regeringskansliet på svenska de ukrainska namnen i svensk translitterering. Som den dåvarande utrikesministern sade 2023 står den samlade språkvården bakom den allmänna principiella strävan att använda inhemska namn, men att använda etablerade svenska namn där de finns. Som Institutet för språk och folkminnen (Isof) skriver är Kiev, som alltså är den absolut vanligaste formen, ett sådant hävdvunnet och vedertaget undantag (liksom t.ex. Krim), något som utrikesministrar av flera olika politiska färger poängterat (senast 2024). Du kan läsa mer om hur svenska myndigheter, som Regeringskansliet och Isof, använder utländska namn i Myndigheternas skrivregler (punkt 5.2.2).
Med vänlig hälsning,
Gustaf Hansson
Gustaf Hansson
Översättare och terminolog
Språktjänsten
Kommunikationsenheten
Utrikesdepartementet
Jag tror det där är byråkrati, folk som gör allt för att slippa få arbetsuppgifter med att uppdatera policy-dokument, utbildningsmaterial, etc etc. Man vill köra på i gamla spår, få sin lön och slippa jobba helt enkelt. Att ta egna initiativ ligger inte i korten, lättare att peka på vad nån annan bestämt även om det inte längre är aktuellt.
Kopierar in mitt svar från Isof här, som i princip säger att stavningen av Kyjiv och Krym i första hand har politiska orsaker och att det därför är UD som har den tyngsta rösten….
“Tack för ditt brev. Du är långtifrån ensam som anser att det behöver bli en ändring av stavningen av de ukrainska namnen i svenskan, och frågan har diskuterats många gånger av såväl företrädare för medierna (bl.a. i mediespråksgruppen, som består av representanter för olika medier) som i andra språk- och namnvårdande sammanhang. Än så länge har det inte landat i en rekommenderad ändring, men diskussioner pågår alltså. Det är inte Isof som bestämmer över rekommendationen utan det är en fråga där både medierna, politiken (UD) och språkvården styr. I just detta fall är det väl närmast UD som utifrån politiska argument kunde verka för en förändring.
Bakgrunden till de svenska namnformerna för ukrainska orter finns förresten beskriven i den här posten i Frågelådan: https://frageladan.isof.se/faqs/31323?search-id=245720. Där finns också en länk till nu rådande translittereringsregler, samt till andra källor. Formen Kiev har historisk hävd som svensk namnform och är inte att betrakta som en transkription från den ryska namnformen – de flesta andra språk har på samma sätt egna namnformer, som till exempel Kiova på finska, Kiiev på estniska och Kiew på tyska. En translitterering från den ukrainska namnformen skulle bli Kyjiv på svenska, och ska vi övergå till en ny form är det kanske främst den som kommer i fråga.”
Dessutom stavade vi Kijev på 70 talet. Iaf enligt den röda kartboken som LW hade (och jag).
12:21 – Ett stort grattis till ryssarna. Ni har fått tillbaka livet i Sovjetunionen.
När alla arbetare i en stad släppte allt de höll på med och ställde sig i oändliga köer utanför affärer när det kom ett ryckte om att någon bristvara fanns tillgänglig.
Apropå bloggarens framsynthet så skrevs ju den välbekanta (för oss äldre)
”Operation Garbo” på slutet av 80-talet. Det spekulerades mycket om ”vem” eller vilka som låg bakom pseudonymen ”Harry Winter.” Sanningen kom så småningom fram och rapporten jag länkar till går på djupet kring såväl bakgrund som innehåll i boken. Precis som man anade så var det en samling mycket initierade individer som låg bakom boken. I rapporten framgår också i vilket syfte boken skrevs i kontext av kallt krig och svensk aningslöshet (läs nedrustning). Väl värt att läsa!
https://timbro.se/app/uploads/2017/01/berattelsen-om-operation-garbo.pdf
Operation Garbo finns i nytryck. 3×89 SEK på Bokus.
https://www.bokus.com/search?q=operation%20garbo&qt=auto
tack för tipset
För den oinitierade, är dom läsvärda?
Då, som läsande ung man, tyckte jag definitivt det. Sedan kom ju bok II och III ut när jag tagit steget och blivit YOFF och för mig blev det då än tydligare att ”författaren” visste vad han skrev om och det på alla nivåer. Prosan är väl inte mästerlig och bok I och II är som jag mins det, de bästa.
Jag tyckte själv det var en smula paradoxalt att del 2 hade undertiteln Slutet, men att själva slutet inte kom förrän i del 3 som har undertiteln Upplösningen…
Jag tyckte de var det då. Har inte läst sedan dess. Mycket initierade!
Jag tror senare skribenter (inga namn nämnda) har inspirerats av böckernas fiktiva ryska anfall, med förbekämpning, sabotage och klämkäcka svenska soldater.
Mina böcker är mer läsvärda. Garboserien är hopplöst föråldrad på flera vis och de flestas minnen av böckerna baserar sig på ungdomshallucinationer och självskapade minnen.
Man ska generellt inte läsa böcker igen som man läste i tonåren. Låt minnena vara.
Känner Hugemark, en sann Ukrainavän och trevlig äldre herre.
Själv tycker jag min Midvintermörker (2011) är föråldrad, men den är iaf spännande.
Vi minns naturligtvis hur ukrainska drönaroperatörer spöade skiten ur både Sverige och Estland.
Nu har Estland och Ukraina tränat igen med mycket bättre resultat för Estland. Hoppas att Sverige också lär sig och förbättras.
https://militarnyi.com/en/news/ukrainian-drone-operators-reassess-estonian-defence-forces-for-second-time-and-notice-remarkable-changes/
Utmärkt – det måste vara melodin för Estland att som första försvar ha draktänder och minfält kombinerat med drönarkapacitet modell större. Naturligtvis krävs mer, men detta som första försvarslinjen.
Ang. att “Frankrike prejade skuggflottetanker” vilket naturligtvis är bra, men Frankrike fortsätter att vara det EU-land som värdemässigt köper mest fossilbränsle från Ryssland och överträffar hårt kritiserade Ungern värdemässigt varje månad med något enstaka undantag, enligt statistik framtagen av CREA.
https://energyandcleanair.org/wp/wp-content/uploads/2026/05/image-23-1024×455.png
Hämtat från CREAs senaste månadsanalys av rysk export av fossila bränslen och sanktioner:
https://energyandcleanair.org/april-2026-monthly-analysis-of-russian-fossil-fuel-exports-and-sanctions/
Förvisso är det LNG som ännu inte är under sanktioner, men de visar inga tendenser att förändra sina inköpsvanor eftersom det är i samma storlekordning månad efter månad, så att stoppa en (1) skuggflottetanker med ena handen och samtidigt fortsätta att göda den ryska krigsmaskinen med den andra luktar dubbelmoral.
CREAs ‘Russia Fossil Tracker’ https://www.russiafossiltracker.com/ är en intressant läsning, som t.ex. visar att trots både omvärldens administrativa sanktioner och Ukrainas kinetiska sanktioner är det små förändringar i Rysslands exporterade volymer, det som mest påverkar exportintäkterna är oljepriserna, och efter ‘Operatin Epstein Fury’ pekar tyvärr dessa uppåt.
Sen är det ju en absolut gåta hur LNG efter 4,5 år fortfarande inte är under sanktioner. :/
Gissningsvis för att stora delar av Europa fortfarande är beroende av LNG.
Jag hoppas det sker en rejäl genomlysning av alla organisationer och individer som vurmat för naturgas under 2000-talet, som exempelvis WWF, Greenpeace, Shell, BP, m.fl.
Be en fransk eller tysk regering att förklara för sin befolkning att Pga. kriget i Ukraina kommer vi nu införa kraftiga ransoneringar av hur ni kan laga mat, värma bostaden…eller för företag att Ni kommer få stänga nn dag eller två i veckan pga. brist på råvaror till er produktion.
I nuläget borde de gå ut och förklara för befolkningen hur de kunnat hamna i ett läge där de inte kan göra det som skulle behövas göra (sanktionera rysk LNG) utan dramatiska konsekvenser. Vore intressant att höra hur de resonerade tidigare.
Bra tanke. “Vi lägger ner all kärnkraft och gör oss beroende av Ryssland” kräver kanske en del förklaringar.
“Sanktionera rysk LNG”?
Tvärtom tycker jag.
/Don Quijote
Fick detta svar från Isof:
Hej xxx!
Tack för ditt brev. Du är inte ensam som anser att det behöver bli en ändring av stavningen av de ukrainska namnen i svenskan, och frågan har diskuterats av såväl företrädare för medierna, bl.a. i just mediespråksgruppen, men också i andra språk- och namnvårdande sammanhang. Än så länge har detta inte landat i en rekommenderad ändring, men diskussioner pågår alltså. Det är inte Isof som bestämmer över rekommendationen utan det är en fråga där både medierna, politiken (UD) och språkvården styr. I just detta fall är det väl närmast UD som utifrån politiska argument kunde verka för en förändring.
Bakgrunden till de svenska namnformerna för ukrainska orter finns förresten beskriven i den här posten i Frågelådan: https://frageladan.isof.se/faqs/31323?search-id=245720. Där finns också en länk till nu rådande translittereringsregler, samt till andra källor. Formen Kiev har historisk hävd som svensk namnform och är inte att betrakta som en transkription från den ryska namnformen – de flesta andra språk har på samma sätt egna namnformer, som till exempel Kiova på finska, Kiiev på estniska och Kiew på tyska. En translitterering från den ukrainska namnformen skulle bli, som du också skriver, Kyjiv på svenska, och ska vi övergå till en ny form är det kanske främst den som kommer i fråga.
Med vänliga hälsningar
Leila Mattfolk
Leila Mattfolk
namnvårdskonsulent
Institutet för språk och folkminnen (Isof)
Vi som har några år på nacken minns att staden kallades Kiovia på latin.
/Princeps
En lång och bra förklaring, Leila verkar ta sitt jobb på allvar.
Jo, fast det blir ju ändå inte bättre. UD och politikerna bestämmer.
I vanliga fall går man nu till media för att det ska bli bättre/rätt. Det fungerar ju inte här då de också är med i mediarådet där det känns som om UD har utslagsröst…
förklaringen till den utförliga svaret av Mattfolk , beror väl på att hon är från Österbotten.
Bara för att det är ett långt svar är det väl inte bra? Samma rappakalja som alla andra “det har varit så förut”. Det enda som spelar roll är väl vad landet i sak önskar för stavning? Om Ukraina vill ta avstånd från imperialistiska ryzzland så är det bara ursäkter att inte gå deras önskan till mötes. Dumheter är vad det är.
Man kan ta fasta på att de anser Kiev vara en egen namnform och inte en ren translitterering av den ryska.
På ryska uttalas namnet ‘kijif’ vilket är ganska långt från svenskans ‘kijävv’
Fast det där är helt enkelt inte sant. På svenska blir translittereringen av stadens namn från ryska Kiev. Det går inte att hävda att det skulle vara en egen namnform för bruket har i årtionden varit att translitterera suffixen -ev, -ov, -iev och -iov, trots att det korrekta på svenska egentligen skulle vara -eff, -off, -ieff och -ioff. Maltsev, Streltsov, Selesniev, Larionov.
Vad händer med börsen om Rysslands invasion kollapsar? Vart borde man investera om man tror på det?
Heidelberg inför uppbyggnad i Ukraina och ev. säljoptioner i SAAB?
Så länge Ryssland finns kvar i minnet på våra politiker så kommer SAAB aktien inte försämras, men det ganske bara räcker tills nästa val.
16:42 Det är ju nästan så man hoppas att samtliga lag i det kommande EM-slutspelet (uppfattade att det var för ungdomslag?) vägrar spela mot Belarus så kan de ju få bli europamästare via walk-overs. Det om något skulle väl ändå dra ner brallorna på UEFA?
Bang on target!🎯
Jag skulle hellre vilja se att man ställde upp i matcherna, men gör på följande sätt:
Alla i laget ställer upp på sina positioner, men när domaren väl blåst igång matchen står alla blick stilla tills denne blåser av den. Formellt sätt spelar man då matchen och kan inte bestraffas på något sätt, men ingen kommer kunna undgå demonstrationen, vare sig publik, funktionärer eller motståndare. Det skulle garanterat bli världsnyhet, betydligt mer än att vägra möta dem.
Ja, det var ett mycket mer elegant sätt att göra det på.
Det skulle vara läckert och en tydlig signal till UEFA 👍
+1
Ja, den bucklan kommer ju glänsa lika ärorikt som FIFAs “fredspris”…
Regeringen presenterar idag sin Arktis-strategi: https://www.dn.se/sverige/sveriges-svar-nar-ryssland-rustar-upp-i-arktis/
Och här är själva dokumentet: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/skrivelse/2026/06/skr.-202526268
“Rysk upprustning sker i Sveriges omedelbara närhet och utgör ett hot
mot säkerhet och stabilitet i Arktis. Militärstrategiskt utgör Arktis och
Östersjön en sammanhållen geografi: En konflikt i det ena området kan få
omedelbara följdverkningar i det andra. Det är därför en styrka att samtliga
arktiska stater och östersjöstater förutom Ryssland är Natoallierade.
…
Även Sveriges samarbete med Kanada fördjupas i arktiska frågor. ”
Vidare lyfter man hoten som ett Arktis-expanderande Kina (som idag utnyttjar Rysslands svaghet för att expandera norrut).
Bra där, regeringen!
Strategin lyfter norra Sverige och Arktis som allt viktigare för Europas säkerhet, med fokus på fossilfri energi, kritiska mineraler och digital infrastruktur. Även rymd och satellitberoende system lyfts som strategiska områden.
Det som inte sägs rakt ut, men som följer av logiken, är vad detta i praktiken möjliggör: AI och storskalig beräkningskapacitet.
För just AI och beräkningskraft krävs samma grundförutsättningar som strategin bygger upp.
På det sättet blir strategin inte bara en säkerhets- och industriplan, utan också en beskrivning av den fysiska basen för Europas framtida AI-förmåga – även om AI som begrepp knappt förekommer alls.
Sambandet mellan energi och digital kapacitet kommer vara en av de mest betydelsefulla geopolitiska frågorna under de kommande decennierna.
Man kan nästan undra om det glömdes bort i redigeringen… eller om det bara placerades i kategorin “det säger sig självt”.
Man kan inte annat än att sitta och filosofera kring en samtidig bekämpning av landsvägar in det av R-lands ockuperade Ukraina, hamnar och stjärtbron. Det blir en fin belägring! Snart läge att pipa i väg med svansen mellan benen?
16:50 – funderar på hur många sandsäckar det går åt för att täcka glasfasaden på Nya Karolinska?
Tror att en bra lösning i stället kan vara att man målar tydliga röda kors på glasfasaden i krisläge, det om något borde väl vara en garanti för att sjukhuset inte av misstag skulle bombas? Förmodligen har de ansvariga tänkt så, och att även om detta kommer att innebära en förlust rent estetiskt, så får man se det som så att i krigstider måste alla göra vissa uppoffringar.
Med tanke på Rysslands respekt för röda kors, så fungerar kanske stora Z-n bättre!???
Jo det kanske skulle hindra att det bombas av misstag men det finns ju en känd agressor österut som verkar prioritera bl.a. sjukhus
Mitt inlägg ovan innehöll en stor dos ironi om ni inte uppfattade det!
Jag uppfattade definitivt ironin. Det var bara roligare att du skrev det så torrt utan onödiga blinkningar.
Nja, det är nog bröata ok om det inte går emot arkitektens vision och moodboardens estetik.
NIMBY
“Bröata”= tjockfingerska för “bara”.
Det ‘är väl ett generellt problem med nybyggda sjukhus och andra skrytbyggnader som banker etc att dom har stora fina glasfasader söm lär blåsa ut totalt om det exploderar något t.ex. en kyssningsrobot i närheten. det behövs nog inte en fullträff för det.
Stora glasfasader är ju det nya svarta bland arkitekter.
Liljewalchs has entered the chat. Bra med konstmuseum som ska klara kärnvapenkriget.
Ja, sjukhuset härvid byggdes under kalla kriget och markplan i hissen är på våning 12. Det var andra prioriteringar då (gällande yttre hotbild(?)).
Lägg in en tjock skiva polykarbonat mellan glasskikten så blir fönstret ganska motståndskraftigt. Det är inte dyrt. Problemet är inte fönster kontra väggar utan att det ligger ovan jord.
Funderar på hur denna kollaps av krym kan se ut?
Jag är i detta helt novis och har inga ideer men på något vis är jag orolig.
Försvaret får brist på allt men långt innan dess kommer de boende att få stora problem. Ökade inre spänningar som inte gör det lättare att anfalla.
Alla som bor där kommer att skylla problem både på R o UKA.
Desinformation och påverkan kan göra hela området ostabilt.
Deras historia med självstyre kommer inte att göra saker lättare.
I stället för ett övertagande blir det ytterligare en oroshärd som UKA måste hantera.
se nedan
Det första som händer är att civila moskoviter åker hem om de kan. Det i sig kommer att orsaka kaos. Kan mycket väl vara ett av skälen till att bron fortfarande fungerar.
Därefter är det väl lite mer oklart men Moskoviterna opererade på Krym långt före 2014 för att destabilisera och förbereda.
Jag tror inte att Ukraina gav upp 2014 men de överväldigades. Förutom den tatardominerade aktiva motståndsrörelsen lär man ha en stay behind rörelse som kan aktiveras när det blir dags. Ukraina kommer inte gå på samma nit två gånger varför jobbet lär göras grundligt.
https://efn.se/radgivarna-varnar-putin-foreslar-nedskarningar?
(I försvarsbudgeten 🤣🤣🤣)
Litet som att plocka ned någon ur fronten på mötande lastbil och be hen se se upp med mötande trafik!
Captain Hindsight, at your service! 😂
OM Krym blir ostyrbart ? Frågan är väl hur många inflyttade ryssar med rysk ideevärld och tro på rysk överlägenhet Great Russian chauvinism (in Russian: великорусский шовинизм, velikorussky shovinizm). blir kvar i TOT tillfälligt ockuperade områden och som håller fast till lojalitet till fosterlandet . De som bor där har väl i stor utsträckning bevittnat sånt som får dem att ändra uppfattning .
Apan i väst blir nu ytterligare förnedrad av mullorna, apan verkar inte fatta att hans kulor sitter i ett järngrepp. Så då drar han väl krigskortet igen och ska utrota hela civilisationen i Iran. Mycket negativt för UA för då bränner UZA resten av förrådet och ingenting finns kvar till andra länder. Råttan i öst är överlycklig över utvecklingen. Till slut får apan vara nöjd med att Hormus öppnas igen, ska bli intressant att se hur apan ska utropa den mest lyckade operationen i Uzas historia.
16:42. Jag gillar fotboll men ogillar UEFA och avskyr FIFA.
En fundering som kanske redan avhandlats tidigare, men hur lyckas ryssarna att ersätta artilleriförlusterna? 50 st idag…
Att fylla på med rekryter och transportfordon är en sak, men att torska så mkt artilleri dag ut och dag in i flera år. Förstår att de hade stora reserver innan kriget började, men ändå…
Är den inhemska produktionen i den skalan för det, eller köper de av Nordkorea, Iran etc?
Allmän vedertagen sanning att i artilleriförluster ingår även enklare korträckviddigt art., dvs. granatkastare.
Sen är frågan var gränsen går. Själv är jag övertygad om att 12-cm ingår absolut, men kanske inte 8-cm.
Anders S – aha, ok. Det gör det lite mer förståeligt. Tack!
Dessutom är enkelt eldrörsartilleri svårt att förstöra permanent.
@LW 16:02
Peskov kallar det Russkij Mir – inget annat…
😏😏😏 Russians…
Nya attacker 😀👏
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnajgpe35c2e
Lämnar dom 🇺🇦, låter 🇺🇦 vara i fred, skickar krigsförbrytarnsa till Haag och betalar krigsskadestånd så kommer nog ukrainarna att lämna orcherna i fred.
Russian logistics are on fire again. Oh, what a tragedy.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mnamuravvk25
Svart rök och svärande soldatorch. Hade varit 👑 på verket om orcher hade bröstat en drönare medan han filmade.💥
Det uppkommande ekonomi forumet I St Petersburg kommer att bli intressant, tror jag.
Skälet till det är att frispråkigligheten om Rysslands ekonomiska problem är ovanligt stor den senare tiden.
Du tror inte Putler ställer in det? Eller ser han konferensen som ren propaganda?
Jag ser Putin som en dovboyob
Forumet öppnar i övermorgon så det är för sent att ställa in det
Ja, vad kommer man att säga på forumet?
Går man utanför vanliga tugget så blir det intressant. Det skulle vara en snöboll i smårullning kanske 🍿
FSB stryker förmodligen omkring på konferensen och arresterar alla som pratar utanför manus.
Jag tror faktiskt att vi kommer att vi kan komma att höra en och annan röst säga att det enda sättet att få rysk ekonomi på benen igen är att avsluta kriget
Nja, om Putin vill så kan han göra precis som han vill 😉
Äh, skulle varit till:
perrag55 2026-06-01 21:38 – 21:38:01
Forumet öppnar i övermorgon så det är för sent att ställa in det
Apropå drönare och hur bra de ukrainska piloterna är. Samt att de är 40 tusen. Detta efter bara fyra år. Drönare styrs väl med en kommandolåda med display och kanske glasögon.
Kan inte FMV utveckla ett drönarspel där du kan träna på simulerade ryssar och så får du poäng efter AI-scoring som kan lösas in mot vodka.
Kanske lite simpelt men ger grundträning. Och vi kan snabbt få upp volym.
De finns flertalet FPV simulatorer tillgängliga. De flest övar innan de börjar flyga sin 10 tkr FPV drönare.
Bara köpa en flygkontroll som kan kopplas till datorn.
20:00 Slut på kriget till hösten på Budanovs villkor låter ganska lovande. Jag misstänker att det i ett mer primärt skede innebär en ganska lång sommar med fortsatt ukrainsk drönarutveckling i realistisk miljö.
Semestersäsong i den misslyckade landmassan med ukrainska bombningar och ingen bensin, kan det bli bättre?
20:00 – När Budanov går ut och säger att striderna snart kan ta slut, så tolkar Putin det troligen som att Ukraina har problem, och Putin kommer troligen att beordra att militären intensifierar anfallen.
Eller, vad vet Budanov som jag inte vet?
Som gammal KGB:are så vet jag att alla ljuger, så vad ljuger alla mina närmste medarbetare om?
(Ja, kanske lite önsketänkande, men va då 😎 )
⛽️❌ In occupied Crimea, it is reported that there are queues of 300+ cars at some gas stations.
The logistical lockdown of Russian logistics is yielding results.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnaqricmrc2m
Klart det är långa köer till bensinmackarna!
Har sett på flera bilder att priset på soppan är nere på 0 rubel vid pump.
Alla vill väl passa på att tanka till det priset?
Eller? Eller??? 😄⛽️
Jaja, även jag hade köat en stund för nollad bränsleräkning 👍
Men 300 före i kön? Njae, hade hoppat det..
The scale of recruitment barely covers the losses of Russia on the battlefield. For Putin, the mobilization crisis is growing, – GUR Yusov
Demonstrating readiness for shelling, and then delaying, transferring it is also an element of pressure and psychological influence by Russia.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnal7pmtrs2r
💥 Satellite images of the Yaroslavl-3 NPS after the attacks on May 19 and May 29, – Supernova
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnal3levvs2r
May was a record month for the number of Russian drones launched over Ukraine — AFP
Last month, 8,150 Russian drones and more than 200 missiles were recorded in Ukrainian airspace, surpassing the previous record set in April — 6,583 drones and 141 missiles.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnagzizkwk2e
🇺🇦 In May, the Russian army occupied less territory than the Ukrainian troops liberated, – DeepState
In May the enemy occupied 14 km² of Ukrainian territory.
ℹ️ In April the Russian army launched a strategic offensive in all directions, which turned out to be a failure.
Diagram
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnab2d7dhs2g
⛽️❌ Gasoline in Crimea is no longer available even by coupon.
The two main gas station chains of the temporarily occupied peninsula, ATAN and TES, announced that they were stopping the sale of coupons for 92nd and 95th gasoline.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnaavn46cc2g
🇺🇸🇬🇧 The US and UK held large-scale military exercises near the border with Belarus, — Forbes.
The two-week joint FlyTrap 5.0 exercises were held in Lithuania, 30 km from the border with Belarus.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mna66g4kmk2g
The main goal of the maneuvers was to practice the latest tactics for combating enemy drones in close-quarters maneuver combat.
Special attention was paid to coordination between allies, in particular, the creation of a single data exchange system between different units and countries.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mna66j5ga22g
💥 Almost 40% of primary oil refining in Russia was out of order as of May, — Zelensky
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnarnphczs2m
🇺🇦 Zelensky: “Russia will drive into this wall of a real crisis due to its stupidity. We have been saying for a long time that the Russians must end this war, Ukraine has proposed all formats of real negotiations, all formats of security, the format of a decent peace.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mnartcrl2k2m
All across occupied Crimea there are huge queues. A queue of around 300 cars formed at a gas station in occupied Alupka as Crimea’s fuel crisis deepens.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mnasb65hqs2r
Imprisoned former Russian FSB officer and separatist leader Igor Girkin said Ukrainian drone attacks on transport routes to Crimea fit a classic battlefield isolation strategy, cutting communications. He warned the strikes threaten supplies and said a possible Ukrainian offensive may be approaching.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mnarapnd222r
Ska vi se detta som ett förebud? I natt kommer massattacken?
🤡 Putin: The Kyiv leadership has decided to open a new page in the series of its crimes, to give a new quality to the conflict as a whole. Well, that’s their choice.
Putin threatens with “inevitable retaliation” for the strike on Starobilsk.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnaoyh4ds22o
😎🇺🇦 IT’S THE MOST BEAUTIFUL TIME OF THE YEAR…
Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnau332ydc2m
Ca 210 dönare
En tiopotens saknas…
Men det kommer….
Som ett svart moln på himlen fram i natten 🌙
likt en månförmörkelse över Kräklm.
Exactlymente 🏹
BAVOVNA in Dzhankoy, Crimea 💥👀
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnauvnpkwc2m
Lite nålstick först så ryzzen kör slut på bränsle och ammo. Dunk nån annanstans och en månad senare återkomma med storanfall.
https://www.politico.eu/article/france-seizes-russian-ship-in-atlantic/
France seizes Russian suspected shadow fleet vessel
The French navy has intercepted four ships believed to be evading Western sanctions so far this year.
June 1, 2026 3:33 pm CET
By Jonas Loesel
Ryssland ockuperar delar av Georgien, Japan, Ukraina, Moldova, Lettland, Estland, Finland samt hela Tjetjenien. Hur man ska se på Belarus, Tatarstan samt Königsbergsområdet är för mig mer oklart.
Däremot har man ju lämnat Artsach.
Telys, du glömde Kina.
Kina är tillräckligt stora för att ta hand om sig själva, Kina är ett imperium också, ett folkens fängelse likt Rysssland.
Och hur ska man se på Arktis?
🇺🇦 The Economist reports that Ukraine may attempt an armored breakthrough on the front this year.
👇ALT
https://bsky.app/profile/osintradar.bsky.social/post/3mnasuacw7c2w
https://www.theguardian.com/world/2026/jun/01/macron-french-navy-boarded-russia-linked-oil-tanker-atlantic
French navy seizes Russia-linked oil tanker in Atlantic
President Macron says ship subject to sanctions and posts video of operation that took place with UK support
Angelique Chrisafis in Paris and agencies
Mon 1 Jun 2026 13.34 CEST
Väldigt få nyheter nu…
Brukar tyda på nya offensiver.
Men slut på stridigheterna. Vad händer då? Vapenvila medan ryssen laddar upp igen? Ukraina behöver ju pengar till annat, inte bara köpa vapen.
Och meningslösa förhandlingar där Ryssland gör som de brukar och säger nej till allt. Vad gör Ukraina då?
I händelse av en längre vapenvila och val i europeiska länder där dyr bensin ställer till det.
Ja, jag tror Budanov har rätt i att det kan bli slut på skjutandet innan vintern.
Men sedan?
Jag känner både hopp och oro.
Men slut på stridigheterna. Vad händer då? Vapenvila medan ryssen laddar upp igen? Ukraina behöver ju pengar till annat, inte bara köpa vapen.
Och meningslösa förhandlingar där Ryssland gör som de brukar och säger nej till allt. Vad gör Ukraina då?
I händelse av en längre vapenvila och val i europeiska länder där dyr bensin ställer till det.
Ja, jag tror Budanov har rätt i att det kan bli slut på skjutandet innan vintern.
Men sedan?
Jag känner både hopp och oro.
Det sägs ju att ryssarna har en slavmentalitet, eller ska man säga “politiskt ointresse”? Det låter ju som ganska lämpligt för en ockupation. Det skulle lösa upp många knutar ifall Ukraina med EUs stöd kunde tvångsförvalta Ryssland under den tid det tar att vänja om dom vid nya tider. Europa skulle få tillgång till billiga råvaror, löser hela sitt säkerhetsproblem, slipper all subversiv verksamhet, vanliga ryssar skulle kunna få det bättre (att skatten går tillbaka till folket), Kina får ingen militär fördel av det, regioner som är lämpliga för självständighet kan få det, Trump blir snuvad på konfekten.
Det bygger förstås på politisk vilja i Europa (dit Ukraina hör) och att ukrainsk kapacitet är på starkt uppåtgående samtidigt som rysk förmåga är på nedgående.
Ett första krav är ett avtal, där det bl.a. ingår att Ryssland måste betala ett enormt skadeståndsbelopp – de beslagtagna tillgångarna är en given del.
Idealiskt har Ukraina återtagit Krym-halvön och gjort tydliga framsteg i Donbas – då blir det oerhört svårt för den ryska ledningen att spinna resultatet av kriget som någon form av framgång.
Men det är korrekt: så länge vi har en statsledning dominerad av FSB och GRU-folk, så länge är problemet Ryssland kvar. Slutsatsen av det måste vara fortsatt återuppbyggnad av Europas försvarskapacitet och satsning på att integrera den ukrainska krigsmakten med Europas övriga försvar. Men även en storsatsning på återuppbyggnaden av Ukraina.
Ordentliga säkerhetsgarantier för landet måste ingå.
Men Ryssland som säkerhetsproblem måste vi tyvärr räkna med framöver, någon ny “evig fred”-period är inte aktuell även om det säkert dyker upp politiker, som kommer att ha den retoriken.
Tyvärr, som befarat ☹️
Tu-160 takeoff from Ukrainka airport, — monitoring channels
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnawld2jjc2m
Russian actions have been recorded that may indicate preparations for a missile strike using strategic aviation this night, – monitoring channels
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnauk2itrs2m
🇺🇦 Kyiv residents are already preparing to sleep in the subway
Monitoring channels write that up to 7 Tu-95MS planes are ready for departure. There is also a threat of using Tu-22M3 planes.
In addition, there is threat of launch of “Kalibrs”. + It is possible to involve MiG-31K planes.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnat5tsyzc2m
Tu-95 takeoff recorded from Olenya
Bygger upp för en massattack ikväll ☹️
🔴 Up to 16 Kalibr missiles launched from the Caspian Sea
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnay635htc2m
1 Tu-22M3 was recorded in the air
Skulle ju kunna vara den där Tu-160, men visar sig väl.
Minst 30-40 Shaheds i luften redan nu
😄 The head of the food department at the Russian Ministry of Defense has been arrested.
Viktor Tarazevich is suspected of large-scale fraud.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnauteo6zk2m
Ukrainian Armed Forces may attack Crimea in June, land troops, or make a dash across Dnipro, — Girkin-Strelkov
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnaufl5ls22m
✈️ The number of aircraft in the air has increased to three Tu-160s and one Tu-95MS.
Vanyok: There will likely be two waves of missile attacks tonight.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnb2pegjp22t
About 60 UAVs are in Ukrainian airspace. The drones are heading toward the central and western regions.
About 8 UAVs are also approaching Poltava.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnb32hnzhk2t
Kh-101 missile launches from Tu-160
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnb4t2j34s2v
🚀 Ballistics threat — in Kyiv and regions where the alert has been declared.
The first cruise missiles have flown into Ukraine and are heading towards Konotop via Shostka
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnb6beks6c26
✈️ There were also launches of Kh-101 missiles from Tu-95MS.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnb6ecn4as26
Cirka 10x KH via Tjernihiv mot Kyjiv
Russian strategic aviation may launch overnight missile strikes, with 6 Tu-95MS/Tu-160 bombers, 6 Tu-22M3 aircraft and 6 MiG-31K reportedly prepared for combat sorties. Three Kalibr cruise missile carriers are also in Novorossiysk, while one Tu-160 has taken off from Ukrainka airbase.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mnaxihxw4c2r
2 Ballistic missiles on Kyiv, 5 missiles on Dnipro, one on Kharkiv
8 missiles on Kyiv. Ballistic and Zircon
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnb7vtrvmc2f
15 shaheds mot Kyjiv
🔥 The enemy attacked Dnipro. A fire broke out. Information about the injured is being clarified. The threat continues. Stay in safe places, — the head of the Dnipropetrovsk OVA Oleksandr Ganzha.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnb5az643c2i
Sumy publics report strike on a house in the regional center. A fire broke out at the scene of the impact.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnb4llgtj22v
1440 KWIA
3 tanks
7 APV
75 artilleri
1 MLRS
1 LV
1583 UAV
14 markdrönare
517 mjuka fordon
2 special
Dunderbonken fortskrider!
Tackar och godmorgon på’re
👍 och God morgon!
Megabonk! Tack Ukraina!
Oj, vilken rad återigen – KWIA och artilleri på fortsatt höga och för ryssarna ohållbara nivåer!
Wunderbonken, Ja!
Tack Justanothernickname!
Tack, Ukraina!
👍
Tack Justanothernickname!
👍
1,0 BPM igår. Barbar per minut.
Och där definierades den nya måttenheten.
Alltså seriöst, det är ju ett jättebra mått. X antal per dag blir så abstrakt, men 1 Barbar/minut är så ytterst påtagligt.
Brinn, lv, brinn!
Fantastiskt fin rad. Över 500 mjuka, killgissar att köra logistikbil börjar bli en straffkommendering.
Finns rapporter om att många chaufförer nu vägrar köra sträckan Mariupol-Krym, speciellt om du fraktar bränsle…
Haha, måste vara ett av världens farligaste jobb just nu.
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mnbr4ahbok2m
Att mjuka har gått från 100-150 (en bra dag) till 400-500 är för mig jättetydligt att FPVdrönare har nya jaktmarker. Och att det nu hållit i sig lång tid visar lika tydligt att ryssarna inte hittat alternativ för att mitigera förlusterna. Dvs det är inte på östra/norra fronten, då hade de bara backat med tunga transporter och gjort som de tidigare gjort närma fronten. Nä, i princip hela ökningen måste vara vid södra fronten, vilket innebär att 200-300 lastbilar stryker med enbar på den sträckan. Upp till 300 färre leveranser till Cherson/Krym måste märkas, både bland militären och civila. (Lägg därtill leveranser som inte blivit av pga chaufförsbrist, gissningsvis mest oviktiga saker som inte är värt att riskera livet för?)
Jag har intrycket att KWIA ökat med cirka 50% de senaste 5-6 dagarna, vilket får en att undra om något särskilt är i görningen. Mer höga knän än vanligt, eller är det Ukraina som blivit bättre på att hitta ansamlingar av orcher längre bak som man eliminerat luftvägen?
Fria Ukraina
Då var nattens massiva ryska attacker mot Dnipro, Zaporizjzjia, Kiev och Charkiv i princip över. Det är bara att konstatera att läget är illa för luftförsvaret: Det finns knappt några patriot-robotar kvar att skjuta ner ballistiska robotar med och följderna blir därefter. Redan nu är 7 dödsfall /
https://bsky.app/profile/friaukraina.bsky.social/post/3mnbmlvdadc2n
/ kända, den siffran kommer att stiga. Över stan stiger brandröken nästan från alla håll och det verkar vara strömlöst på många håll. Ryssarna har slagit mot många objekt – och lyckats med det eftersom deras robotar i många fall inte kunnat skjutas ner.
Det behövs hjälp utifrån med luftvärn för /
https://bsky.app/profile/friaukraina.bsky.social/post/3mnbmlvddb22n
/att ta hand om ballistiska och en del andra robotar omgående.
Det är ingen mening att skönmåla detta. President Zelenskyjs brev till amerikanerna där det vädjades om att få köpa fler patriotrobotar skickades av just det här skälet.
https://bsky.app/profile/friaukraina.bsky.social/post/3mnbmlvdsv22n
🤬 FCK PTN FCK TRMP
💔😪
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
Europa måste se till att vi får ett system mot ballistiska som är lika bra eller bättre än Patriot…
Gissar att det jobbas på det, i europeiska vapensmedjor.
Och förhoppningsvis ett bättre pris. Även om att rädda liv på människor är värt varje krona/€!
Det blir ju ett bättre pris direkt om orderingången ökar. Fler missiler som delar på overhead.
Även jänkarnas generaler har tröttnat på kostnaden:
https://www.twz.com/land/cheap-patriot-interceptor-costing-under-1-million-now-being-sought-by-army
Satans mördare.™️
Ragedonation till BGB för blodtryckets skull. 🇸🇪🇺🇦
👍
Då Putler inte kan tvinga fram landavträdelser genom militär styrka försöker han nu bomba sönder UAs civilsamhälle i hop om att folk ska tröttna och kräva fred på Putlers villkor, dvs landavträdelse så han kan hävda att han vunnit kriget.
Ibland önskar man att det funnes ett helvete där onda människor fick lida i alla evighet!
Kyiv Independent rapporterar nu 10 döda och 104 skadade.
https://kyivindependent.com/explosions-rock-kyiv-amid-intelligence-warnings-of-russian-mass-attack/
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
God morgon, vi ger aldrig upp!
ALDRIG!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
AFU rapporterar:
276 combat clashes
86 aviation strikes
264 KAB/CAB
8 557 kamikaze drones
3 114 shelling (55 from MLRS)
Tack Matsextrude!
👍
FN’s generalsekreterare borde efter såna här anfall mot civil infrastruktur, kalla till presskonferens och “läsa lusen av Ryssland”.
Ryzen borde bara få ha en ambassadör, den i FN.
Basta!
En svagare generalsekreterare än den nuvarande får man leta efter – FN är hittills i princip helt oviktigt/irrelevant för lösandet av detta krig. Orsaken är inte enbart den inkompetente ledaren utan att när en medlem av säkerhetsrådet (med vetorätt) är inblandad, kan FN inte uträtta mycket.
De ständiga medlemmarna har lärt sig av sina tidigare misstag – de första generalsekreterarna (Trygve Lie, Dag Hammarskjöld) tog sin uppgift på allvar och gjorde saker, det vill man inte råka ut för igen. Även tänkbara kandidater till posten har lärt sig att det gäller att vara så menlös och oförarglig som möjligt för att få jobbet.
Det gäller hela FN, inte bara generalsekreterarna. Att vara menlös och oförarlig är något som genomsyrar hela organisationen.
För att tillägga något så hade jag vetat mer om vad som hände Kyiv inatt om jag hade följt diskussionen på Cornucopia! Men jag sov i skyddsrummet, och ett tag på morgonen låg internet dessutom nere. Nu är det hur som helst en vacker och solig morgon. Säkert är det så som Fria Ukraina och andra skriver på BlueSky att Patriot är slut eller nästan slut, USA skickar inga nya, och då kommer de ballistiska missilerna igenom. En lärdom för Sverige och Europa: vi borde snarast konstruera motsvarande egna förmågor. USA kommer inte att skicka Patriot till oss heller, om det kniper.
Börja pumpa ut SAMP/T NG i mängd, bygg fabriker , full fart framåt!
Det är korrekt. Men som komplement gäller att ha en egen långdistans-robotförmåga, som tydligt överstiger den ryska. Det innebär samtidigt att Europa måste ha ett trovärdigt kärnvapenparaply, eftersom den aspekten med säkerhet kommer att bli aktuell om vi tvingas mosa rysk infrastruktur, produktionskapacitet, energiförsörjning och massor av militära mål.
När man börjar från ett bottenläge finns det mycket att ta tag i.
Det kommer produceras Patriot pac-2 i Tyskland med leverans i början av 2027. Det finns preliminärt tillstånd för produktion av pac-3 i Polen.
Med SAMP/T NG + Aster 30 B1 NT är förhoppningsvis barnsjukdomarna borta.
Zelenskyj sade att SAMP inte klarar ballistiska missiler. Jag antar att Ukraina har tillgång till senaste versionerna(?)
Hursomhelst utgår jag från att det jobbas stenhårt på att då det att fungera om det fortfarande är undermåligt…
Pac-2 är väl inte det som behövs (mer än marginellt), Polens licenstillverkning av Pac-3 är det som kommer göra skillnad…
🚫 There is a shortage of air defense missiles in Ukraine, which will last until the end of the war, so there will be strikes, — Ignat
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc64u3iis27
ISW har publicerat en sammanställning för maj… Trenden fortsätter, ryska avancemanget har stoppats. Själva frontlinjen tolkar jag som att det är nästan +- 0, men området där ryssarna infiltrerat så har Ukraina tagit kontroll över 281 km2.
Den ryska köttvågstaktiken har väl länge varit att skicka fram små patruller och leta efter hål, därefter infiltrerar dem och fyller på med mer folk. Jag vet inte alls hur siffrorna ska tolkas, men min killgissning är att Ukraina täppt till hålen i fronten, med infanterister eller drönare, och effektivt eliminerat de smågrupper som tagit sig igenom linjen. Alternativt att ryssarna slutat försöka smyga sig igenom hålen i fronten. Oavsett så blir resultatet att ryssarna inte längre tar mark på detta viset.
Oups, råkade posta för tidigt… Länken:
https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-offensive-campaign-assessment-june-1-2026/
Det är tydligt att initiativet snabbt har skiftat till Ukrainas fördel (de senaste 2-3 månaderna). Fortsätter det på detta viset kommer den ryska fronten kollapsa någonstans de närmsta 3 månaderna…
🤬 Approximate movement of Russian missiles and drones during massive attack on Ukraine!
Plottad karta
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mnc4vobfbk27
Filmer
🚗 There is a new mini-record for queues at local gas stations in Crimea, they are now counted not by the number of cars, but by kilometers, in the video the queue reaches 3 km.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc4273yps2p
Crimea ⛽️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc4274bj22p
Fuel tankers queue for a ferry to deliver fuel to Crimea.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc4274dhk2p
Fuel tankers queue for a ferry to deliver fuel to Crimea.
På dem bara!
Krasnodar Krai, Ilsky oil refinery 🔥🔝
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc3fsk6x22p
🇺🇦 Ukrainian Air Defence shot down:
▪️602/656 UAVs;
▪️?/8 anti-ship missiles 3M22 “Tsirkon”;
▪️11/33 Iskander-M ballistic missiles;
▪️26/27 Kh-101 cruise missiles;
▪️3/5 Kalibr cruise missiles;
30 ballistic, 3 cruise missiles, 33 UAVs were recorded at 38 locations, fragments of UAVs at 15 locations.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc2twlblk2p
🔥 One or more rail fuel tank cars are likely on fire near the Slavyansk Oil Refinery in Slavyansk-on-Kuban, – ASTRA
Slavyansk Oil Refinery. The company refines oil and produces gasoline, diesel fuel, fuel oil, vacuum gas oil, and other petroleum products.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc6qc35ik23
❗️Russia launched a combined strike on one of the key facilities of Naftogaz in the Kharkiv region.
💔 Five dead in Kyiv. A person injured in the shelling died in hospital.
⛔️ Zeekr car dealership in Podil in Kyiv suspends operations
🕯️ At least 13 dead and over 100 injured
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc6io7shk23
🔥 Occupied Primorsk, Zaporizhzhia region, another fuel tanker was destroyed.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc6tk7bgc23
Extremt krigsbrott 😡
Dnipro: Russian forces pounded the city with cluster missiles that destroyed entire roads, killing 9 people, including a three-year-old child, — Mayor Filatov
Bild, ingen varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc6y7oqpk23
Den här var rolig, rysk hantering av drönarehot: https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc7pgu4mk23
Ny tråd
https://cornucopia.se/2026/06/ukraina-massiv-rysk-terrorbombning-minst-13-mordade-ryskt-raffinaderi-i-ilskij-bombat/