Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).
Börsveckan inleds positivt i de asiatiska tidszonerna, trots att USA bombar Iran igen och Iran skjuter ner amerikanska miljarddrönare. Fackförbundet IF Metal avbryter efter två och ett halvt år strejken mot Tesla och kallar det en ny taktik där arbetsgivaren tvinga betala löner till de tidigare strejkande mot att dessa arbetar.

Stockholmsbörsen backade förra vekcna och OMXS30 gick -0.26% medna OMXSPI gick -0.22%. Kronan har dock stärkts mot både dollarn och euron med runt 0.6-0.7% så totalt sett har svensk köpkraft placerad på Stockholmsbörsen stärkts. USD kostar 9:24 SEK och EUR 10:77 i skrivande stund, medan guldpriset hitas på 1 342:- SEK per gram.
I USA gick S&P-500 +1.43% och Nasdaq 100 +2.89% och steg för oss svenskar alltså trots starkare krona. Bägge indexen stängde veckan på börsrekord.
Bäst under veckan bland FANANGST gick Facebook med +.365% och sämst tick Spotify med -4.27%.
Lysaportflöljerna både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), var oförändrade på veckan med -0.00% i utveckling med gick +4.93% på en månad.
Den huvudsakliga Avanzaportföljen har gått +4.83% på en månad och +0.57% på en vecka.
Både för Avanza och Lysa släpar dock rapporteringen då flera fonder rapporterar med någon dags fördröjning och alltså inte perfekt återspeglar fredagen den 29:e maj. Hos Avanza själva klarar t ex inte Avanza Zero av att ge kurs per 29:e maj, utan anger 28:e, liksom även Robur Access Asien och Småbolagsfond Norden.
I de asiatiska tidszonerna går börserna plus, trots att fundamentalisterna USA och Iran skjuter på varandra igen enligt Financial Times. Iran sköt ner en amerikansk MQ-1 miljardddrönare, varpå USA bombade iranska radaranläggningar och drönarledningsplatser, vilket fick Iran att bomba Kuwait. Fundamentalister fundamentalistar sig, men marknaden skiter i dem.
Förmodligen är analysen att innan det är kongressval i USA kommer despoten Trump rulla över på rygg och vifta med tassarna för att säga att han som fredsfurste har slutit en deal med Iran och dra därifrån för att sänka oljepriset och använda det hela i kongressvalet.
Iaf så går ASX 200 +0.04%, HAng Seng +0.83%, KOSPI +4.26% och utan att kolla så är det säkert börsrekord, Nikkei 225 +1.09% och Straits Times +0.98%. Då är ändå oljepriserna upp ca 3% på fundamentalismandet, men kvar nere runt 90 USD, vilket marknaden anser vara okej men Ebba Busch kallar “värsta energikrisen någonsin”. För övrigt är det fortfarande inte brist på flygbränsle trots värsta krisen någonsin som tvingat regeringen att socialististk stödja flygbranschen med dina skattepengar.

Facket IF MEtall avbryter strejken mot Tesla efter 2.5 år och kallar det “ny taktik” att arbetsgivaren nu ska betala löner till anställda mot att dessa utför arbete och att detta på så vis ska sätta tryck på Tesla. Radikalt. Innovativt. Facket.
Tanken är att Tesla nu ska tvingas sparka folk, eftersom de anställt icke fackanslutna under strejken och därmed har övertalighet. Undrar vilka det är som blir av med jobbet nu? De fackligt anställda som stått och fikat i 2.5 år, eller de som jobbat och är uppdaterade på allt det senaste? Måste kännas bittert att stått som strejkvakt i 2.5 år och sedan få sparken när facket avbryter.
Radikalt. Innovativt. Facket.
Strejkstoppet gäller Malmö och Uppsala skriver Dagens Industri. Möjligt att det kan gälla på fler platser, men det är vad DI fått från källor.

Hemnet tappar marknadsandelar och 35% av all bostadsförsäljning sker nu utanför fd monopolistens plattform skriver Dagens Nyheter. Orsaken är att mäklarorganisationerna och de största mäklarbyråerna sålde till riskkapitalbolag som höjde priserna och börsintroducerade.
Ingen gråter, och alla kunder avskyr Hemnet pga priserna, så inte mer med det. Kan konstatera att floskelprodukter som Raketen knappts märks bland objektvisningar. Av 37 188 visningar på Hemnet kom 188 från Raketen för vår del, vilket kan jämföras med t ex ca 1 000 vanliga organiska visningar förra veckan och ca 400 visningar vanliga eckor.
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
89 kommentarer
God morgon.
Säkert avhandlat ordentligt för länge sedan.
Jag har dock missat. Vad hände med herr Dover som hängde här så mycket förr?
Blev bannad pga systematiskt grovt otrevlig mot andra läsare vilket ledde till trist stämning. Trist, han var kul och en trevlig person jag träffat, men det fungerar inte i längden för forumet.
Inte det att vissa läsare förtjänar kritik, men det finns också sätt det framförs på och huruvida det är allt man gör.
Ok.
Ja, han kunde vara ”vass”. Jag tyckte nog mest det var kul 🙂
Finns mycket som är kul, så länge man inte själv är måltavlan.
Trots ofta diametralt olika uppfattningar mellan mig och Ben Dover, så uppfattade jag honom som intelligent och påläst. Men som LW skriver, budskapen skuggades inte sällan av hur de lades fram.
Apropå det, har RUN DMC tagit en av sina återkommande pauser från forumet?
Japp. Det skrev han. Mycket uppskattad kommentator.
Ja, alltid trevlig även när vi tycker helt olika.
Ja, verkligen.
Ben Dover, en legend bland de som gillade smarta trollade av troll och svärjisar.
Men som LW säger, lite väl otrevlig ibland, även om en hel del förtjänade det.
Hen hade inte behövt otrevligheterna, klarade sig utmärkt ändå.
Roligast var när någon klistrade politiska epitet på hen och det slogs tillbaka med ännu vassare kommentarer. Då började det grinas om att Dover politiserade allt.
Jo, hen är saknad. Men det är ett lite snällare och trevligare kommentarsfält numera.
Framförallt gav han sig aldrig på någon som inte först hade givit sig på honom. Han orkade kämpa mot ekokammaren. Saknar.
Nu kanske Tesla skulle haft det där kollektivavtalet. Att kunna göra avsteg från §22 LAS (turordningsreglerna) är en av de stora fördelarna ett kollektivavtal ger. För övrigt lär engagemang som strejkvakt inte vara en skälig grund för uppsägning.
Japp, facket kan ju alltid förhandla bort sina anställda så de får gå utan skydd av LAS.
Vad ska för övrigt facket göra om Tesla bara sparkar folk utan hänsyn till LAS? Ta ut de som just skickades tillbaka till arbetsplatsen i strejk igen?
De får dra varje fall inför domstol, vilket tar tid och kostar pengar.
LARS WILDERÄNG: Ur egen erfarenhet som mångårig fackligt aktiv i ett tjänstemannaförbund en process i Arbetsdomstolen SALF contra ett tidigare välkänt svenskt rederi så kan en process enligt LAS §22 drivas som grupptalan och behöver ej behandlas varje enskilt individuellt fall för sig.
Samt att som Maigret härovan påpekar att för arbetsgivare som ej har kollektivavtal så gäller LAS fullt ut utan undantag.
Ett sådant flagrant brott mot §§ 7 och 22 LAS samt § 13 MBL lär ge ett ganska ordentligt skadestånd till arbetstagarna som berörs. Facket hjälper säkert gärna med det.
Hade jag varit mr Blogger hade jag pitchat “radikalt, innovativt, facket” som deras nya slogan! Den är ju i världsklass och jag är inte säker på att dom hade fångat samma ironi som jag gör…
Att något inom statlig byråkrati anses innovativt brukar vanligtvis betyda ungefär urbota dumt och så har vi aldrig gjort förr.
Ja, det är ganska slugt egentligen. Särskilt om de nu börjar göra det i omgångar och ta in och ta ut folk hela tiden.
Skulle inte Tesla bara svara med en partiell lockout mot alla fackanslutna i så fall?
KRUT OLSSON: Utan att försöka mig på snåriga resonemangskedjor rörande komplicerad juridik så lever jag i förvissningen att en sådan åtgärd omedelbums skulle strida mot den grundlagsstadgade Föreningsfriheten som beskriven i Regeringsformen. Och detta även om det inte explicit rör individens rättighet gentemot det allmänna.
En lockout får inte välja ut enskilda individer baserat på personliga egenskaper (kön, ålder, etnicitet etc.), men däremot är det helt lagligt att välja ut folk baserat på deras facktillhörighet.
Det kallas för spegellockout eller svarslockout och det händer då och då i Sverige.
En lockout måste ääven kopplas till ett fackligt krav, allts arbetsgivaren kan inte använda en lockout bara för att “spara pengar” under en lugn period eller för att bli av med obekväm personal. Det måste finnas en pågående avtalskonflikt eller ett fackligt varsel i botten. Vilket det alltså gör om IF Metall tar ut sina medlemmal i strejk.
KRUT OLSSON: Min felläsning! Jag uppfattade i hastigheten och lustigheten ditt inlägg som att det gällde selektivt avsked/uppsägning av fackanslutna. … Ber om ursäkt för felläsningen.
Musk betalar nog gärna det skadeståndet. Frågan är väl mest om Metall kommer driva stenhårt att uppsägningen ska ogiltigförklaras så att man kan köra nya rundor med nya skadestånd.
På sikt får Tesla försöka göra någon slags omorganisation och konstruera övertalighet. T.ex. genom att lägga ned och starta upp i nytt bolag på ett sätt som gör att det inte blir verksamhetsövergång.
Jag förstår inte varför inte Svenskt näringsliv inte ligger på Tesla mer. Blir det här vanligt kommer resultatet inte bli ett arbetsgivar-shangri-la av bara individuella avtal utan att staten tar kontrollen. Och i fortsättningen kommer en vänstersosse-märkt arbetsmarknadsminister bestämma arbetsvillkoren. Det kan bli som på 70-talet.
Appropå Tesla låter fackets aktion ungefär lika smart som när den gamla tanten låste in sin hund i garderoben bara för att den senare blev så glad när den fick komma ut.
Med ett visst mått av luttrad cynism undrar jag om inte anledningen är att inte en j-vel utom de inblandade har brytt sig om strejken. Det har med flera månaders mellanrum då och då kommit någon liten notis i media om att den pågår sedan si och så, sedan har den direkt glömts bort igen. LO har uppenbarligen inte lyckats mobilisera media, strejken drabbar inte allmänheten och företaget fortsätter ignorera facket.
Sedan kanske det även spelar in att det drar ihop sig till valrörelse. LO behöver sitt folk i valrörelsen, inte som strejkvakter vid någon port.
Har Teslas verksamhet drabbats svårt av strejken eller har det mest varit symboliskt?
Det verkar väl snarare som att facket gör en form av överbelastningsattack på Tesla.
Visst lär återvändarna få onda ögat och lite gliringar, men samtidigt behöver ju Tesla folk. Till bloggarens förtret är bilmodellen tillbaka någonstans högt upp i topplistan över försäljning igen.
Vet vi att det är så eller är det Tesla som friserar siffrorna? De brukar ju göra det?
Ursäkta min okunnighet på området, men kan Tesla plocka russinen ut kakan och avskeda de som strejkat?
Vad hände med sist in, först ut och alla andra trygga villkor facket förhandlat fram över åren?
De har ju inte kollektivavtal, så facket får ta varje enskilt case av uppsägning till domstol. Eller hota med att … ta ut de övertaliga i strejk.
AD kan behandla flera uppsägningar i sama fall. Annars hade det varit väldigt lätt att DDoSa AD
Finns inte kollektivavtal så gäller de vanliga lagarna. (Turordning etc). Avsked pga missköttselse, uppsägning för arbetsbrist och personliga skäl. Gott om snårig juridik och rättsfall, men om företaget har gott om pengar så är en förlust i Arbetsdomstolen förhållandevis billig.
Arbetsbrist föreligger väl för personal vars kompetens är 2.5 år gammal om övertalighet råder?
LARS WILDERÄNG: Arbetsbrist i sig och åtgärder därvid är det arbetsgivarens rätt att definiera. Avsteg från lagstadgade turordningsregler i avsaknad av avtalsturordning är det däremot arbetsgivarens skyldighet att nöjaktigt motivera i juridisk instans som i detta fall förutsättes vara Arbetsdomstolen med dess speciella sammansättning av juristdomare och arbetsmarknadens parter.
Kramer: https://youtu.be/02kujTvtXFM
Lw: något förenklat så är de enda verkliga tekniska förändringarna som skett på Tesla senaste 2.5 åren är att man stäng av några funktioner som fanns förr och bytt utseende på strålkastarna så jag tror de klarar av jobbet.
Tesla var först bäst och, well kanske inte vackrast. Nu är de omkörda av andra, vilket senaste årens prisdumpning visar.
(Jag har Tesla så har rimlig koll på dem)
Ja, jo, Tesla kan ju inte ens längre kallas premium när S/X är ute ur sortimentet. Nu är de mer nere på Skodanivå.
Lw:
Du bör prova att åka en Mercedes S-klass från samma år som din model S.
Det enda som är premium med Model S är att de kostade lika mycket som en fossilbil i fullsizeseentet och därför började jämförs med t.ex S-klass.
Komfort etc är milsvid skillnad. Vilket priset på t.ex en BMW i7 bevisar: ca 1.5 -2 MSEK för en motsvarande Model S.
En mer rättvis jämförelse är mot en Volvo S90. Vilken även den har bättre komfort än en model S…
Som sagt – jag har Tesla. Men en traktor är en traktor.
Skulle vara lite intressant om Tesla satte de som kommer tillbaka från strejken att utföra sysslor som andra fackförbund inte vill utföra pga sympatiåtgärder, ex sophantering och post
De får inte hantera sina egna sopor eftersom det är en kommunal angelägenhet. Jag ställer mig frågande till hur det görs för tillfället faktiskt
Gissar att de anställda tar dem med sig
Eftersom att kommunen är skyldig att ta hand om soporna så borde det vääl vara kommunens problem oavsett.
Gäller det även ett företags sopor?
Ja, om det är en kommunal angelägenhet som Shen skriver.
Matavfall, restavfall, förpacknignar etc. brukar väl som regel vara vara kommunens ansvar, medan verksamhetsavfall, grovavfall, farligt avfall etc. är företagets eget ansvar.
@KRUT OLSSON
tack.
På tal om kartong, nån trasig SJ-pall mm så gick kommunen från att det var ok att slänga till att läsa av företagsbilar och debitera 1500kr för varje besök vilket fick mindre företag att köra dit detta med privatbilar på vägen hem. Lika mycket avfall som tidigare..
Hade kommunen tänkt till och tagit en vettig avgift på nån hundring hade vi kört dit med fullastad firmabil och tagit kostnaden, men idiotavgifter undviker man.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rundringning-forsakrade-far-snabbare-tid-till-specialist
“Patienter med privat sjukvårdsförsäkring kan få specialisttider inom några dagar – medan regionpatienter kan få vänta i månader till samma mottagning. Det visar SVT:s rundringning till ortoped- och hudkliniker runt om i landet.”
Lite konstig artikel av SVT. Vad trodde de att folk har privat sjukförsäkring för, att man tycker om att ha extra fasta utgifter? Känns mer som opinionsbildning än nyheter.
Sjukvårdslagen innebär ju inte heller att privat sjukvård ska agera målvakter som vårdcentralerna för folk som faktiskt behöver vård.
Det var lite märklig inriktning på den artikeln också; den lastar allmänna sjukvården mer eftersom folk får diagnoser tidigare än om dom gått via allmänna sjukvården.
Har SVT någon gång gjort ett seriöst försök att ta reda på varför den offentliga vården dras med långa köer i så många regioner?
Såg början av det – till på köpet huvudnyhet i sändningen – i gårdagens nyheter. Man ställde ung svart kvinna utan privat sjukförsäkring mot äldre vit man med dylik. En så övertydlig kliche att agendasättandet blev komiskt. Svenska journalister står verkligen i en helt egen klass. Tyvärr.
Snart går väl vänsterpartiet till val på att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar, är ju inte rättvist att folk som lägger mer av sina egna pengar in i vårdssystemet ska få effektiv behandling.
Hörde en annan konstig vinkel idag från en youtuber som lägger skulden på höginkomsttagare att sjukvården inte är bättre då de lever ~7 år längre än låginkomsttagare så de använder den under en längre period och tar sjukvård från de fattiga. Men att tala om vilka grupper som främst finansierar vården för alla var inte så intressant att ta upp i videon.
I så fall kan det bli intressant att höra hur de förklarar varför deras förre partiledare utnyttjade just privat sjukförsäkring för att operera sitt knä för tiotalet år sedan. I o f s har logisk argumentation aldrig varit någon kärnkompetens inom det partiet, så man ska kanske inte har några förväntningar på det området.
ELBOW: Huruvida V går till val eller ej på förbud som av dig beskrivet är väl i skrivande stund ej helt klart. … Dock är det ingen hemlighet att partiet anser att privat sjukförsäkring ej bör ge förtur eller speciell behandling inom den offentligfinansierade vården … En åsikt som jag till fullo instämmer i!
Vanligtvis är det väl försäkringsbolaget eller arbetsgivaren som betalar besöket enligt egna avtal med vårdgivaren? Möjligt att det finns särfall där det inte är så men även där blir det ju inte fel om du får offentlig vård ibland då du också betalar in för det (och säkert mer än de flesta). Om inte hållningen är att om man ska ha privat sjukvårdsförsäkring så ska man bli 100% ute av all offentlig sjukvård men fortsätta betala skatt för det?
Sjukvård som allting annat är ju inte en oändlig resurs men det är ju inte ett nollsummespel heller, att arbetsgivare och försäkringsbolag tillför extra intäkter till sjukvården skapar ju fler resurser bara att det fördelas till dem som betalar in till det. Mycket bättre system än som i USA där medelklassen ska ruinera sig för att subventionera sjukförsäkringen till andra.
ELBOW: Som jag uppfattar Vs ståndpunkt i denna fråga så gäller den inte generellt utan endast den offentligfinansierade vården. D.v.s. att som vårdberättigad har du rätt till vård inom den offentliga vården enligt där gällande regler oavsett om du dessutom har en privat försäkring. Denna privata försäkring kan dock ge rättighet till vård enligt försäkringsvillkoren hos vårdgivare ansluten till försäkringssystemet.
M.a.o. att jag ansluter till Vs ståndpunkt i frågan utan att ge uttryck för frågan om privata försäkringar hos annan vårdgivare än den offentligfinansierade.
Redan 1992 startade kommunistregeringen Bildt en utredning som slutade i en hierarkisk etisk prioriteringslista runt 95/96:
Människovärdesprincipen: Alla människor har lika värde och samma rätt till vård oberoende av personliga egenskaper eller ställning.
Behovs- och solidaritetsprincipen: De som har de svåraste sjukdomarna och störst behov ska ges företräde till vården.
Kostnadseffektivitetsprincipen: Det bör finnas en rimlig relation mellan kostnader och effekt mätt i hälsa och livskvalitet.
Kritiken som Chiefen tar upp gäller att man frångår all punkter, framför allt ett och två. Dvs vissa får gräddfil och personer med mindre behov tar resurser från de som har större behov.
Visserligen talas det om en ny Prioriteringsutredning eftersom den gamla är svår att använda. Men med dagen prio”regler” så är V:s ståndpunkt bara ett försvar för de etiska principer som gäller.
Principen kan ju gott gälla för offentlig vård men jag förstår fortfarande inte helt ståndpunkten. Om folk kan betala för mer sjukvård genom försäkring eller arbetsgivare så betyder ju inte det att andra får mindre.
Hur är det principiellt annorlunda från att ha en tjänstepension istället för det du bara får från staten? Arbetsgivaren betalar extra för att du ska få extra resurser i pension och mer än dem som inte gjort det, är ju precis lika mycket (eller lite) orättvist som en sjukförsäkring.
Är problemet att man får diagnosen fortare så man i princip hoppar över ett steg i sjukvården? Till exempel har du cancer hjälper försäkringen dig att få en diagnos så du sedan kan påbörja behandling inom det offentliga fortare än om du måste vänta ett halvår? Du behöver ju samma vård oavsett och har avlättat diagnoskostnaden men blir ju i praktiken effektivare vård än någon som måste tampas med målvakten på sin vårdcentral.
Det är väl inte jämförbara storheter, tjänstepension och privat sjukförsäkring? I det ena fallet slåss man inte om ändliga resurser alls på samma sätt som man gör i det andra.
Man kan ju också fråga sig varför privat sjukförsäkring inte använder sig av privata vårdalternativ. Man rider de facto snålskjuts på att alla är med och betalar skatt för att man ska kunna få sjukvård vid behov – d.v.s. hela vårdapparaten är uppbyggd av skattemedel från början. Att vården i USA är så sabla dyr beror just på att den inte är skattefinansierad.
“Man kan ju också fråga sig varför privat sjukförsäkring inte använder sig av privata vårdalternativ.”
Det är ju just det den gör.
Man kan aldrig köpa sig förtur på regionens vårdinrättningar genom en privat sjukförsäkring.
Hur tänkte Hemnet?
Formulerar om till: Tänkte Hemnet öht?
Gör inte riskkapitalbolag saker mycket bättre?
Då hade jag fel…
Beror på perspektivet, bättre för vem? Anställda, kunder, bättre produkter, etc. inte nödvändigtvis. Prio 1 är att se till att man får en fin multipel när man säljer eller noterar bolaget…
Såg du T121 Spica?
Rent generellt kan jag tycka att den svenska modellen på arbetsmarknaden monteras ner, bit för bit. Den har ändå fungerat relativt bra över tiden och jag har för mig att Sverige i jämförelse med andra länder mäter sig bra i antalet förlorade arbetsdagar pga konflikt.
Om fackens inflytande över arbetsmarknaden minskas mer och mer genom att kollektivavtalens betydelse avvecklas så har de fortfarande möjligheten att starta storkonflikt (a la 1980) med att plocka ut nyckelpersoner i massiva sympatistrejker. Det kommer inte ske nu, men vi kan stå inför rätt stora konflikter framöver, inte bara i Sverige, när arbetsmarknadens villkor förändras t ex med intåg av AI. Om fördelningen av produktionsförbättringar ensidigt upplevs som att de endast tillfaller kapitalägare så lär facken börja röra på sig.
Det finns ju den här bilden från USA om förhållandet mellan produktivitetsökning och löner (avsnitt 2 i länken) från 1948 och framåt – https://www.epi.org/publication/charting-wage-stagnation/
Det är väldigt synd. Alternativet med arbetsgivare som alltid kan luta sig mot lagen och säga “jag gör minsta möjliga och det räcker” är inte bra.
T.om den ekonomiskt kompetenta generationen av Moderater anser ju att kollektivavtalen är bra. Både Reinfeldt och Borg har försvarat modellen. Tyvärr ett inflytelsemässigt utdöende släkte även om jag misstänker att de flesta läsare av den här bloggen anser att den generationens metod för att tvinga in Sverige i NATO var ytterst riskabel (rusta ner tills det inte finns något val).
Ha! Skulle det ha varit någon slags 4D mästerplan från Reinfeldt & Co hela tiden att “särintresset” egentligen inte var det? Tillåt mig tvivla. Nä, de gjorde en Sosse – de var naiva. På många olika områden.
Att kalla Reinfeldt naiv är lite väl överslätande. Själv lutar lutar jag mer åt inkompetent. Möjligen skulle man kunna komparera naiv till Reinfeldt i superlativ: naiv, Löfvén, Reinfeldt.
Ändå lyckades han bli omvald med siffror som moderaterna/högern inte sett sen demokratin infördes på riktigt. Väljarna bedömde uppenbarligen hans insatser annorlunda.
Dessutom den enda Borgerliga regering i modern tid som inte framställer Sossarna som ekonomiska genier.
Första alliansregeringen gjorde en hel del bra, bl a jobbskatteavdraget. Den andra var trött och gick vilse när den gjorde SD till centrum för politiken – i o f s gjorde alla andra partier samma misstag. Så fort han förlorat makten stack han med svansen mellan benen redan under valvakan. Kaptenen var m a o den förste i livbåten, i stället för att som traditionen bjuder vara sist.
Jag lever i den tron att den svenska modellen har gjort att vi haft en sämre löneutveckling under decennier än vad vi skulle kunna haft. Likalönprincipen är av den anledningen inte bra, jag tror det är bättre att låta några dra iväg så tids nog följer resten med.
Nja, största skälet till att vi sedan 70-talets början halkat efter torde vara de ständiga devalveringarna p g a det bristande modet att ta itu med nödvändiga strukturrationaliseringar (teko, varven m m) i kombination med att staten som grädde på moset gav krisverksamheterna konstgjord andning genom stöd.
Apropå energikris.
2008 peakade crude på 147 dollar fatet cirka, i dagens penningvärde blir det cirka 215 dollar. Vi är ganska långt från det.
Men det är alltid bra att ropa KRIS och införa undantag och krisåtgärder utan diskussion.
Se https://cornucopia.se/2026/04/kyjiv-faller-ikvall-oljepriset-sager-emot-regeringens-energikris/
Klockrent! Hade helt missat denna bloggpost. Tack
Återstår dock att se om det är lugnet före stormen. Före kriget passerade drygt 20 mpd sundet, vilket är runt 20% av världsproduktionen. En del olja kommer ut på andra vägar, men bortfallet är drygt 10 mbd. Det märktes inte i mars-april, eftersom oljan som konsumerades passerade Hormuz innan kriget, och i maj tömde USA sin strategiska reserv i en takt av 8.7 mbd (det mesta exporteras tydligen till Europa, vet Trump om det?). Att leva på lager är dock knappast långsiktigt hållbart, så vi får se vad som händer i sommar.
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Shrinking-Oil-Inventories-Raise-Fears-of-Prolonged-Energy-Crisis.html
Den verkliga smällen kommer förmodligen inte förrän efter sommaren. Som du påpekar, Thomas, tömmer man lagren nu (och just USA:s raffinaderier är inte avsedda att hantera landets egen olja, utan just – ingen cigarr eller kokosnöt för att gissa rätt svar – oljan från Mellanöstern). Plus då att naturgas- och heliumbristen (jaja, jag vet att det inte i reell mening råder brist, men i ordets gängse mening gör det det) slår hårt mot konstgödsel- och halvledartillverkning och det kommer att bli kännbart inom en mycket snar framtid. Samtidigt har kriget påverkat logistiken rent allmänt och det kommer att ta lång tid att få rättning på den.
Världen har väl gjort sig mindre beroende av olja sedan krisen 2008, men samtidigt har världsekonomin vuxit och de länder som kommer att drabbas värst är utvecklingsländerna som inte kan klarar av en fördubbling av oljepriset.
Kan undra vad Dahliafärgad Demente Don Donald kommer att hitta på nu när det kommer nya skriverier om Epstine ?
Troligen något riktigt dumt som får världens börser att rasa.
Han har fullt upp med att få in sitt tryne på 250$-sedeln. Och sen måste han vila.
Lämpligare med $3-sedeln.
Med tanke på talesättet.
Han passar väl ännu bättre på en rubelsedel?
Jahapp, ser ut som att det kan bli ont om low-end telefoner, spelkonsoler och annat smått och gott kommande period…
Ang Tesla-strejkande och icke-strejkandet. Fackets plan är såklart att dessa ska jojo-strejka, för att samma Teslas planering.
Tesla kan då såklart kontra med att skicka Malmö-extrejkande att åka upp till Umeå (med tåg såklart, tänk på miljön) för att jobba. Och Kiruna-dito ner till Tyskland för att jobba. Med tåg.
Jag har samma dåliga erfarenhet av raketen på Hemnet. Inga av de som kom på vår husvisning gjorde det från raketen. Fast det kanske är för att jag bor i en mindre ort. Raketen kanske gör mer nytta om man bor i en storstad där mängden objekt är fler?
Tittade en kort stund på Rapport 19.30 idag. Presskonferens om nån ventil. Ganska intressant att alla hade in skylt framför sig där det stod Regeringen. Är det alltså officiellt nu, smånassarna ingår i regeringen?
På regeringen.se kan du se vilka partier som officiellt ingår i regeringen.
Nämen, god dag yxskaft på dig.