Ryssland tog massiva och rekordartade förluster igår. Varningen för en förestående stor rysk terrorbombning förblir aktiv. Två ryska Tu-142 och ett Iskandersystem förstördes i ryska Taganog. Raffinaderiet i ryska Saratov Oblast har bombats.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Ryska förluster igår blev återigen massiva med sannolika rekordnivåer för transportfordon. Enligt Ukrainas generalstabs morgonsammanräkning förlirade ryssarna massiva 1 560 man, mycket svåra 57 artilleripjäser och sex ovanliga salvpjäser, ett tungt luftvärnsystem och tre enheter särskild utrustning samt massiva 524 transportfordon vilket förmodligen är ett rekord utan att kolla upp siffrorna. Man förlorade också sexton pansarfordon, varav två stridsvagnar. Nitton krypare förstördes.
DeepstateMap rapporterar inga ryska framryckningar sedan den 27:e maj.
Varningen för ett massivt rysk terrorbombningsanfall kvarstår uppger Zelenskyj på sin officiella Facebook där han säger:
“It is important that we remain alert today as well, to every threat and every air raid warning. Intelligence indicating the possibility of a massive strike remains valid. We know that partners have spoken with the Russians about this. There is no belief that anyone in Moscow will come to their senses. Make sure you stay safe – act on any threats.
Our air defense, our mobile fire groups, and our combat aviation are ready as fully as possible, given current supplies. The interception rate of “shaheds” by our warriors remains consistently above 90% – it’s 90–93%. As for cruise and ballistic missiles, we are working with all partners to secure new contributions to the PURL initiative and are exploring other ways to obtain missiles. I thank everyone who is helping!”
Ukraina förstörde i Taganrog två Tu-142, de marina verisionerna av det strategiska bombplanet Tu-95 Bear, som används för spaning och ubåtsjakt, samt ett ballistiskt Iskanderysstem med hjälp av attackdrönare visade “Magyar” Brovdi i en Youtubefilm.
Det ryska raffinaderiet i Saratov bombades i att uppger Kyiv Independent. Saratov är också platsen för det strategiska bombflygets stora bas Engels-2.
Detaljerade filmer visar på minst tre brandhärdar i raffinaderiet plus nödfackling där man bränner av gaser eller bränslen via en skorsten för att inte överbelasta systemet.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!

06:57 På tal om “Kyjiv har alltid hetat Kiev på svenska och är gamla vikinganamnet” så hette det Konugård och inte Kiev.
Det svenska språkrådet Isof rekommenderar Kyjiv som stavning. inte ryska Kiev som putinisterna på TT insisterar att det ska skrivas och som därmed övriga media följer.
“Man bör använda ukrainska former av alla ukrainska ort- och personnamn enligt ett särskilt svenskt system.”
Angående bruket av Kiev skriver språkrådet:
“Dessa äldre stavningsformer är de vanligaste i bruket och det anses fortfarande korrekt att skriva så. På sikt rekommenderar vi dock att även dessa få undantag ansluter sig till systemet och att vi då skriver Donbas, Odesa och Tjornobyl, precis som vi redan har ukrainsk-latinska former för till exempel städerna Lviv (inte Lvov) och Dnipro (inte Dnepr) och förnamnen Iryna (inte Irina), Oleksandr (inte Aleksandr) och Volodomyr (inte Vladimir). “
När den ukrainska identiteten och nationen är under attack från fascisterna i Kreml med avsikt att utplånas finns inget bättre tillfälle att byta över till ukrainsk stavning på ukrainska namn.
TT är kända för att oförblommat återpublicera rysk Kremlpropaganda och har rent av publicerat rena ryska lögner och sedan hävdat att det skulle var Utrikespolitiska Institutet som sagt dessa, men det har visat sig vara en ren lögn från TT och en falsk källhänvisning. Övriga media faktagranskar inte det TT publicerar utan papegojar utan kontroll.
Man får tyvärr inte se vem det är som skriver TT:s ryska artiklar, men man kan starkt misstänka att det finns ryska krafter bakom.
Att TT håller fast vid Kiev stärker denna bild om de ryska kopplingarna till nyhetsbyrån.
08:00 En bränsledepå i Rostov Oblast ska stå i brand 200 km från frontlinjen. Närmare film visar på intensiv brand.
08:01 Ytterligare en film på det brinnande raffinaderiet i Saratov.
08:03 Italien tidigarelägger sin planerade grupperingen av jaktflyg till Rumänien efter att ett bostadshus i landet bombats av Ryssland.
08:05 Bränslebristen på ockuperade Krym tilltar. Film på tomma bensinmackar.
08:58 Rysk media uppger att en drönarfabrik i Kiriov bombats skriver Prune60.
09:17 Närmare film på den brinnande depån i Rostov.
13:41 Film som visar avfyrandet av FP-1 eller -2 attackdrönare.
13:43 Attackdrönaranfall mot rysk logistik i ockuperade Luhanskregionen upp till 200 km från fronten.
21:27 För första gången på fyra år är festbelysingen tänd i Kyjiv på Kyjivdagen, som är idag.
21:28 Naturen gillar verkligen inte Ryssland. På denna film offrar en kanin sitt liv för att eliminera en rysk fiberoptisk drönare som står på en väg och väntar på ett mål. Ryssarna borde ta en så kallad hint.
21:30 Ryssland brandbombade en kyrka i byn Zaktine nära Sloviansk.
21:31 Rumäniens utredning konstaterar att det var en rysk Geran-2 drönarrobot som träffade bostadshöghuset i Gelati.
21:54 Lettiska basketsupporterklubbar kör talkörer “Slava Ukraini! Heroiam Slava!” till varandra under en match.
21:57 Ukrainska 413:e regementet för obemannade system ska bombat nyckelknytpunkter för rysssarnas logistik i ockuperade Donetsk skriver de på Facebook och publicerar en film. Ser återigen ut som tunga FP-1 eller FP-2 attackdrönare, så de orsakar rejält med skada.
22:14 Expressen har recenserat boken Tsaren i egen hög person – hur Vladimir Putin lurade oss alla som berättar om hans bakgrund, korruption och kopplingar till den organiserade brottslighet i Sankt Ptersburg som ledde till hans uppgång. Och summerar:
“Om jag ska välja några lämpliga beteckningar för Putin ur boken skulle det kunna vara lögnare, tjuv, hycklare, kleptoman, mutkolv, skrytmåns, horbock.”
FSB ska tagit kontrollen över knarkhandeln i Sankt Petersburg och det var grundplåten till Putins rikedomar och uppgång. Vad gäller horbock, så ska han ju varit kuddpojke hos KGB i Tyskland under kalla kriget. Vilket väl visar vad som kan hända med en person som påtvingas en annan sexualitet än dennes faktiska och den motreaktion som det traumat kan skapa. Värt att tänka på idag när flera kända debattörer och politiker gått ut och sagt att de är beredda att använda våld och tortyr och ta maximala fängelsestraff för att påtvinga andra en sexualitet.
326 kommentarer
SLAVA UKRAINI
Får bli JvM den här gången!
Grattis 🥇 🦅💫
Tack! Det var länge sedan jag ens var med i toppstriden och ännu längre sedan jag tog en första placering.
LWs förtjänst som postade tidigt, det fanns så inte så många vakna att konkurrera med! 😀
👍
Grattis till förstaplatsen!
Tack!
🏅👍
🤩
Godmorgon!
Blågula bilen.
Snyggt 👏 🚚
👍
God morgon alla kämpar!
Fantastiskt trevligt! Har följt bloggen i några år, skaffade ett inlogg för en tid sedan, och idag kom jag mig för att hälsa er alla! Mycket inspirerande.
Välkommen! 🇺🇦🇸🇪
Härligt!
2Russia’s Saratov Oil Refinery reportedly struck by Ukrainian drones. Ukraine’s military reportedly carried out a drone attack against the Saratov Oil Refinery late on May 30, Russian Telegram media channels reported.”
https://kyivindependent.com/russias-saratov-oil-refinery-reportedly-struck-by-ukrainian-drones/
Önskar författaren att krya på sig och hurrar för UAs megabonk
Hunka till bgb blir det 🚙🚕
👍
Top 10 en söndag!
“Reports around midnight indicated a fire at an oil depot in Matveyev Kurgan, Rostov Oblast, Russia.
The facility is within 200 km of the front line. ”
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3mn4nbh4hgo24
LV uppe med tuppen idag! Slava Ukraini!
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God morgon, vi ger aldrig upp!
God förmiddag!
Aldrig!
AFU rapporterar:
302 combat clashes
81 airstrikes
270 KAB/CAB
9 584 kamikaze drones
3066 shells (38 from MLRS)
Många stridssammandrabbningar, KAB och drönare.
LW har antingen fått det svårt att sova efter vaccinationen eller så gjorde vaccinet att han hamnade i en annan tidszon 4-5 timmar fram, vaccin jetlag.
Kom ihåg mors dag idag 💐, hon är en av två personer som gjorde det möjligt att ni finns till.
Om inte annat så skänk en varm tanke om hon ej är med er längre.
Jag tror att LW hälsar på Perra, och att de gemensamt researchar den ryzzka haltande ekonomin, eldunderstödda av Den Gamle som tillhandahåller ädla drycker i kräset urval.*
* Inte så obskyr kulturell referens.
Vi fortsätter att stötta. Ukrainahjälpen
😄
👍 skulle det vara!
https://kyivindependent.com/russian-brigade-that-committed-war-crimes-in-bucha-hit-by-ukrainian-drone-strike-military-says/
Russian brigade that committed war crimes in Bucha hit by Ukrainian drone strike, military says
May 30, 2026 9:00 pm
• 2 min read
by Abbey Fenbert
Ukraine’s Unmanned Systems Forces (USF) struck the training grounds and military camps of Russia’s 3rd and 36th Combined Arms Armies in an overnight drone operation on May 30, USF Commander Robert “Magyar” Brovdi reported.
@6:57
Kontaktade Språkrådet/ISOF direkt:
Hej,
Har genom många mejl försökt få TT, SVT, SR, DN och SvD att ändra stavningen av ukrainska (ukrajinska?) städer och platser, t.ex. Kyjiv och Krym.
Men de vägrar. Svarar bland annat att det varit den gamla ryska stavningen i flera hundra år.
Har förstått att det finns något som heter mediespråkrådet. Kan ni inte via det övertala media i Sverige att övergå till den korrekta svenska translittereringen av ukrainska kyrilliska alfabetet?
Måste ju vara jobbigt för de ukrainare som flytt till Sverige att se aggressorns stavning på deras städer.
Tack.
Med vänlig hälsning
Masja
Snyggt! Bra gjort.
Bra gjort!👍
Fast jag tycker att Tjernobyl skall få behålla sin stavning så att katastrofen har kvar sin jyska klang.
Du har en poäng där.
orten är en sak katasrofen en annan. Vi kan skilja dom åt genom att stava olika beroende på kontext
Vilket oerhört märkligt argument att man använt den ryska stavningen i flera hundra år. Ukraina tillhörde det ryska/sovjetiska imperiet i lite drygt 200 år. Andra delar låg under de tyska och habsburgska kejsardömen under samma period. Den synen får rätt omfattande konsekvenser över hela Öst- och Centraleuropa. Menar de således att det fortfarande är okej att kalla Ostrava för Pressburg, Wrocław för Breslau, Lviv för Lemberg o.s.v.?
Glöm inte heller Königsberg.
Ja. Själv skriver jag alltid Svea Rike. Sverige känns för nymodernt.
*Svea Rige.
Breslau heter Breslau på tyska. Jag noterade för något år sedan att det skyltades Breslau på Frankfurts flygplats, eller vilken tyskspråkig flygplats det nu var. Stettin heter så på tyska och enligt min mening också på svenska eftersom Szczecin är hopplöst. Orter och länder med historiska namn på ett språk tycker jag skall få behålla sina namn.
Och alla skånska orter, där använder jag helst den danska stavningen.
Hur stavar du Lund och Malmö då?
Ja, därför att Wrocław tillhörde Preussen i ett par hundra år. Jag tror att du missar min poäng en aning. På svenska hette staden också Breslau, helt enkelt därför att man i de allra flesta fall följer stavning/namnskick som gäller i det aktuella landet. Nu ligger inte Wrocław i Tyskland längre, alltså har man på svenska bytt till den polska stavningen/namnet. Kyjiv heter inte längre Kiev som det gjorde under Tsarryssland och Sovjetunionen, utan just Kyjiv. Då bör vi generellt köra på det och inte följa imperiet som med vapen i hand en gång erövrade delar av Ukraina från Polen.
Angående historiskt inarbetade namn antar jag att du då fortfarande säger Nizza om Nice, som länge tillhörde Savojen och Sicilien.
Ostrava har aldrig hetat Pressburg:
Ostrava = Ostrau
Bratislava = Pressburg
(säger en som jobbar i Ostrava flera månader om året)
Bra kämpat!
”Ukrainian drones hit the Lazarevo pipeline station in Kirov region overnight, built to transit Siberian oil to central Russia and the Baltic port of Primorsk. The governor confirmed the strike and banned locals from sharing any details, Exilenova+ reports.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn4vzzrihc2j
Visst får man känslan av att den 9/5, när Zelensky gav sin tillåtelse till Putte att hålla sin parad. Var den tipping point vi alla gått och väntat på. Nu bara ökar trycket dygn för dygn.
Har en vag känsla av att när griparna kommer har det hela redan kollapsat.
(Men den känslan har man haft flera gånger tidigare.)
Känns positivt.
Och att vi snart har +2000 KWIA och +1000 mjuka i raden per dygn styrker känslan.
Dessa resurser hade så klart en uppgift utföra och utan dem blir nästa dygn än mer produktivt.
Sedan flyttar Ukraina fram sina positioner och repeterar.
Skynda skicka Hripen så även SUs kommer med i demonteringen. 🦅💫
Man kan hoppas att bara vetskapen om att Ukraina snart får det tillskottet också gör att det går fortare!
Om Ryssland ger upp innan griparna kommer så är ju inget förlorat
Det kan ju hända att Ukraina blir tvungna att gå in och ockupera kanske Kursk eller Rostov oblast, för att sätta extra press på ryzzland ifall de konstrar vid framtida förhandlingar.
Så även om ryzzarna redan gett upp när Gripen kommer så är det inte säkert att det är klart allt.
Det kan vara mycket bra att ha ett ännu kraftigare militärt övertag, för att kunna sätta press.
Grankovitch skrev en utförlig How-to-Do-it för Gripen i Ukraina baserat på operation Sindoor i det senaste konventionella (inte sista) kriget mellan Pakistan-Indien publiceringtiden kanske gjorde att ni missade den ?
2026-05-31 04:03 – 04:03:18
Läste den och just därför ännu mer “Griparna nu”.
Släpp Hriperne Fria 🦅💫
här är lite artiklar som förklarar konceptet och hur SAAB Erieye användes – inget nytt för flygvapnen men för oss
https://www.key.aero/article/when-going-gets-tough
https://www.key.aero/article/afm-pakistan-understanding-rafale-kills
https://thewire.in/security/operation-sindoor-pakistan-air-force-military-balance-army
Ang. 8:58
Kiribati? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kiribati
Kirov Oblast i terroristlandet. Tror inte det är någon fabrik utan snarare den tydligen betydelsefulla pumpstation som det också rapporterats om, som hittas här: 56°51’39.6″N 50°13’03.4″E
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mn5r4lcgk22l
Godmorgon! Trevliga nyheter från norr!
https://www.sverigesradio.se/artikel/isak-rustar-upp-gammal-ambulans-ska-skickas-till-ukraina
👍
Som tidigare påpekat, utmärker Omni sig positivt på området ukrainska stavningar. Någon enstaka gång har ett ‘Kiev’ slunkit igenom, men annars är det konsekvent Kyiv och Krym; Odesa är mer 50/50 eller kanske 60/40.
#inteallamedier
”Krym” är även den ryska stavningen (enl vedertagen svensk transkribering), så det är lite roligt att just det ska bli ngt slags shibboleth.
(Strängt taget är det ryska namnet på huvudstaden Kijev, men ”Kiev” är ju klart närmre det än Kyjiv.)
https://phillipspobrien.substack.com/p/weekend-update-187-trying-to-collapse
Weekend Update #187: Trying to Collapse the Russian Army from Behind–What to Watch out for.
Is Ukrainian Now A “Nordic” State?; Russia Attacks Romania
Phillips P. OBrien
May 31, 2026
It has been fascinating watching the media catch up with the change of initiative in the war which began many months ago. Until not long ago, much of the media was talking about Ukraine having a manpower crisis compared to Russia and that during the coming period the Russians would maintain the initiative going forward. It was based on a widespread misunderstanding about what was happening (and shows how weak the reporting has been throughout)
Det här är en kul artikel med en hel del feelgood och komplimanger till svenskar.
Klart det blir lite snillen spekulerar med O’Brien men jag tycker det får en del tyngd när en såpass viktig person som Kuleba uttalar sig. (Om nordisk/ukrainsk framtida axel)
Om vi fick med Belarus i axeln skulle det korta fronten rejält. En kan drömma.
DN skriver om en säkerhetspolitisk rapport beställd av Försvarsmakten, om vad en ”stängning” av Östersjön skulle innebära.
Givetvis skulle den slå stenhårt mot rysk ekonomi och handlingsförmåga, men även Sverige och Finland skulle drabbas.
https://www.dn.se/sverige/putin-far-ekonomisk-chock-om-nato-stanger-ostersjon/
Låst artikel. Om natosjön stängs för ryzzland så drabbas ryzzland värst, helt klart värt det. Klart alla drabbas av direkt konfrontation men det är ljusare på andra sidan så jag förstår inte dessa ”det blir dåligt för oss med”.
Jag läste rapporten. Det var att ryssland skulle tappa 800 nåt miljarder om året och Sverige skulle tappa 10% av bnp.
Svårt att se att det skulle bli så, vi skulle väl inte klara oss utom ryzk olja eller gas heller? Men här är vi nu
Sverige kan till skillnad mot Ryssland leda om fartygstrafiken. Man sitter inte bara på sina händer och gnäller.
Sedan skulle Königsberg och ryska Östersjöflottan vara bortskjuten efter någon vecka om de försöker mopsa sig och blockaden mot Ryssland skulle flyttas till inre Finska Viken.
Königsbergs taktiska läge är inte direkt fördelaktigt och överlevnaden högst tillfällig.
Finland blir till 100% utan sjötransporter!!! Tror inte det skulle vara glada miner i Helsingfors.
Liksom Polen och Baltikum.
Redan idag är vad jag förstår Göteborg nordens största hamn. Säkert går mycket med omlastning till andra båtar men ett utbyggt järnvägsnät skulle här ha mycket stor betydelse.
Sen så är hamnen i Uddevalla inte liten den heller (den byggdes ut med stöd av bla Volvo pga av kommunisterna i Trasport i hamnen i Gbg var rent obstinata på 70/80-talet och införde maskningsaktioner för varje lite skitsak)
Vidare finns både motorväg och tåg till Oslos hamnar om det behövs.
Kommer bara hända om det blir storkrig. Och om det händer innan så är konsekvensen ändå storkrig.
Just det. Dvs Moskvastaten besegras pronto. Stäng gatten!
Författarna till rapporten drar bl.a. följande slutats:
“Overall, both policies in Scenario A and B have the potential to generate uniquely challenging economic conditions for Russia. We recognize that certain political and military initiatives included in the scenarios may, in specific circumstances, represent the only proportional and optimal response to a certain type of events. At the same time, Scenario B appears to lead to somewhat superior outcomes for NATO/EU; Scenario B is capable of hurting Russia without necessarily creating an unequivocal case for military escalation and is likely to be associated with lower macroeconomic costs.”
Baltic-Closure-Public-version.pdf https://share.google/wkeQHq3RdI9gBa4IW
Så – vad väntar vi på?
DET har jag undrat i över fyra år.
😍🔥 LPDS “Lazarevo”, Kirov region.
1,200 km from the State border.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn4ytpqwr22y
🔥 LPDS “Lazarevo”, Kirov region.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn4zdaqbyc2a
2️⃣
Ändå intressant att inget som hänt enligt Prune60:s text i inlägget ifrån orcerna ser ut så här 😂
Om alla papegojor får kommentarer (mejl etc) om hur de ska/bör stava så kommer de förmodligen att tröttna och rätta upp sig
Långt ifrån pallplats men glad morsdag och hoppas att nästa gång är med Ukraina utan rysk ockupation!
Angående bränslebristen:
när är det turistsäsongen väntas tillta och har man börjat gå ut med restriktioner?
Bra timing.
Nu kan Ukraina lättare fokusera på de militära målen.
Ransonering på Krym. Typ 20 liter får nan tanka.
Men oändligt många mackar är nollade
När radar bron?
Tänker att de ändå inte har bränsle rymma ifrån slakten den vägen.
Det finns säkert en del soppa på svarta börsen. Betala så slipper du bada
Haha.
Blibb blibb blubb 🫧
Deep state
Novoselivka
Befriad
Yta: 8,31 km2
🇩🇪🇺🇦 Zelensky: Ukraine received a new IRIS-T launcher from Germany yesterday.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn537yh2dk2f
In #Ukraine this week: Ukraine made several confirmed small gains, especially in the Hulyaipole direction and near Vovchansk. Ukrainian long-range strikes continued hitting Russian oil, airfields & logistics. Russian forces made slow & costly advances around Pokrovsk but are struggling elsewhere. UA deep strikes degrading Russian rear areas while frontline momentum shifting in Ukraine’s favour in multiple sectors
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2060902707087683726?s=20
Riktigt stora ryska förluster. När var det senast över 1500 KWIA?
😎 Border guards of the Chernihiv detachment shot down a “Shahed” with small arms
In total, during this day in the Chernihiv, Sumy, Kharkiv and Donetsk regions, border guards destroyed 71 Russian strike UAVs: 48 “Shaheds” and 23 “Gerbers”.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn53jayy322f
Jag såg vad du gjorde där. Upplagt 09.53, du postar 09.54 👍
😉🔥
212/229 drones shot down 🇺🇦
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn4yell2322j
🤩🔥 During 70 sorties with Dovbush T20 and DARTS drones, units of the 475th Code 9.2 Regiment destroyed Russian Buk and TOR air defense systems, Pion artillery system, Terek radar, and dozens of other targets.
❗️Code 9.2 drones are now flying up to 150 km from the frontline!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn53xkqsk22f
Sevärd film.
Bevisar att många KWIA skapas via drönare långt bakom fronten.
💥 ☠️
https://www.theguardian.com/football/2026/may/31/rinat-akhmetov-ukraines-richest-man-shakhtar-donetsk-owner-russia-interview
‘I was five seconds from death’: Rinat Akhmetov, Ukraine’s richest man, on owning Shakhtar and resisting Russia
Nick Ames in Kyiv
Sun 31 May 2026 09.00 CEST
In a rare interview the businessman discusses football, his ownership of the Azovstal steelworks and why he is optimistic about the future
🔥 SBU and the Nemesis unit hit a Russian dry cargo ship near the 4th berth in the port of Berdyansk tonight.
🛳️ This is the third ship in the Berdyansk area to be attacked by special service drones in two weeks.
🏗️ Four port cranes were also put out of action.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5745lqc22a
A Ukrainian strike drone hit an ammo-carrying cargo ship at Berdyansk port overnight, striking the bridge directly, KiberBoroshno reports. The operation was a joint SBU and 412th USF Brigade Nemesis mission.
Karta
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn56v3kfik2g
Fantastiskt 👏
🇬🇧🇮🇪 Britain raises alarm over Ireland, that has become a “back door” for Russian spies, – The Telegraph.
Dublin has issued 14,000 visas to Russian citizens – with an approval rate of 90% for the period since the start of the large-scale invasion of Ukraine.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5474y6ic2f
Ireland is a member of the Common Travel Area together with the UK, the Channel Islands and the Isle of Man. Anyone who enters Ireland effectively gains access to Britain – without additional checks.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn547amdbs2f
(Irland är med i EU, men är faktiskt inte med i Schengen)
Ytterligare ett råtthål att plugga igen.
https://omni.se/ny-ukrainska-dronarattacker-mot-rysk-infrastruktur/a/JOlym4
Ny ukrainska drönarattacker mot rysk infrastruktur
Av Tor Gasslander
Publicerad: I dag 10:50
Ukraina har återigen attackerat rysk energiinfrastruktur med drönare, skriver Reuters.
Russia fired 8,150 Shaheds at Ukraine in May. On May 13 alone, 892 in a single night.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn56jpr4yc25
😎🤩 Search and elimination of enemy forces in the Zaporizhzhia region, – 210th Regiment
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5a6kuzxs2a
😡
” Strike on Dnipro – after the impact, the city is filled with black smoke, – local media”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn57s2udvk2a
“In Dnipro, a warehouse of a logistics company and cars parked nearby are on fire due to an attack by Russia, – OVA Information about the injured is being clarified.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn57zvrapc2a
Evgen Istrebin
Strike on Saratov Refinery, 05/31/2026
Analysis of available data allows us to record at least three confirmed hits on the territory of the enterprise.
The damage was recorded on the ELOU-AVT-6 unit – one of the key units of primary oil processing, which provides the processes of desalting, dehydration and atmospheric-vacuum distillation.
51.456754,45.9375113
In addition, two tanks on the territory of the plant were hit.
[1] – 51.451792,45.942982
[2] – 51.452307,45.948109
Saratov Refinery is one of the significant processing enterprises in the Volga region. ELOU-AVT units form the basis of the technological chain: the failure of such a unit significantly limits or completely stops the entire further process of crude oil processing.
Fabian Hoffmann gör en överslagsberäkning på produktionen av ballistiska robotar i ryzzland: En produktionstakt motsvarande 600 Kinzhal/Iskander-M per år kan förmodligen uppnås under sommaren. Detta skulle möjliggöra ca 50 attacker per månad, vilket skulle behöva bemötas med ca 120 stycken PAC-3 MSE anti-ballistiska – och den volymen går inte att nå, så Ukraina måste slå hårt mot fabrikerna.
Inlägg på Bluesky (med länk till Substack):
https://bsky.app/profile/frhoffmann.bsky.social/post/3mn56v25g222o
Många nyutvecklade vapensystem är bara showcases, då de inkan produceras i nödvändiga volymer för ett krig.
Väst har fokuserat stenhårt på kvalitet och helt glömt kvantitet. Vi behöver något som kan slå ut motståndarens sobotr även om det inte är det fräckaste på marknaden. Shahed är ett typexempel där väst fortfarande efter fyrå går i sömnen och vägrar göra det som behövs.
Ligger mycket i det, det verkar märkligt nog saknas verklig krisinsikt (sense of urgency).
Det stämmer inte. Vi har kanonvapen men de kan inte ligga på hyllan varpå det produceras i takten övningsantal + beredskapsantal. Om någon hade sagt att man ska ha 100 000 patriot på hyllan vars bränsle måste bytas var tionde år samtidigt som man måste producera tiotusen till per år för att det behövs i krig, då skulle de blivit lagförda för förskingring.
Ok, så vad sätter vi in när ryssen i inledningen av anfallet fyrar av 10 tusen Shahed första veckan? Ringer vi USA och ber om just in time leveranser av 10 tusen PAC-3? Som kostar tiotals miljoner styck? Eller vad gör vi?
Mitt förslag är en egen konstruktion av drönare med jetmotor som görs för att vara lagringsbeständing och som tankas med diesel från macken. I början av jeteran ansågs diesel vara ett helt rimligt drivmedel pga dess höga energiinnehåll per kilo.
Varför skall vi basera luftförsvaret på ett svindyrt vapen där bränslet måste bytas vart tionde år när vi kan ta fram något med mindre dyrt underhåll och som snabbt kan produceras av svensk verkstadsindustri?
Dock har ingen blivit lagförd för den absoluta avrustning (nedrustning är ett för svagt ord), som genomfördes i vårt land liksom i ett flertal andra västländer under “den eviga fredens” tid. Såvitt jag vet går personer som Göran Persson, Fredrik Reinfeldt och många andra beslutsfattare fritt omkring, och har aldrig ens meddelats misstanke om brott. Men kan man invända, människor röstade på dem – jovisst, men jag kan inte erinra mig att de före valen klargjorde vilken radikal avrustning inkl. nedläggning av hela totalförsvaret, som de ämnade genomföra – dvs falsk varubeteckning kan läggas till syndaregistret.
2
Tillägg @NP: den siffra du nämner angående antal Patriotrobotar är helt orealistisk, läs nedan där Zelenskyj nämner USA:s tillverkningskapacitet till ca 60 per månad, något han betecknar som helt otillräckligt.
Det är också ett problem att inbilla sig att man ska ha en tillverkningskapacitet, som plötsligt ska gå från låga produktionsvolymer till mycket höga på kort tid i ett krisläge. Vi ser vilka enorma problem, som såväl europeisk som amerikansk tillverkningsindustri har att att komma upp i ordentliga produktionsvolymer, och detta efter drygt fyra år av rysk fullskalig terrorkrigföring.
Russia closed Manhush–Berdiansk highway in occupied south of Ukraine, part of the main Crimea–Donetsk supply corridor, after Ukrainian drone strikes
Drivers are being turned back. Truck columns are backing up at the coastal detour
https://euromaidanpress.com/2026/05/31/russia-shuts-down-part-of-its-land-corridor-from-crimea-to-occupied-donetsk-due-to-ukrainian-drones-mariupol-residents-report-in-local-group-chats/
Fegisar. !!!!!
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3mn5bersgkl26
Det som inte kan skickas via land får gå till sjöss. Ukraina får större användning för sina sjödrönare.
Och logistiken för ryssen blir dyrare med alla omlastningar som ska ske.
Om de nu har några sjöfartyg kvar… 💥
Kanske kommer RB15 till nytta. Igen.
UD skriver fortfarande Kiev, av historiska skäl. Om man kan övertyga dem att ändra sig skulle det vara viktigt.
Politikerna jagar röster nu, ligg på! Det tänkte jag göra.
Jag skickade samma text med referens till ISOFs frågelåda även till UD.
Ska bli intressant att se om jag får något svar.
🦅 Chuvashia, two FP-1s are flying to attack the Kirov region!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5caivsz22a
06:57
TT är kända för att oförblommat återpublicera rysk Kremlpropaganda och har rent av publicerat rena ryska lögner och sedan hävdat att det skulle var Utrikespolitiska Institutet som sagt dessa, men det har visat sig vara en ren lögn från TT och en falsk källhänvisning. Övriga media faktagranskar inte det TT publicerar utan papegojar utan kontroll.
Detta tycker jag är mycket allvarligt och alla borde skriva och klaga till media när de tar in TT:s klantigt formulerade notiser.
Just att felaktigheter från TT bara sprids rakt av utan kontroll är absolut skrämmande och jag misstänker att det är det gamla goda ryktet TT en gång i tiden hade som hänger kvar.
Tänk om det förhåller sig så att nyhetsredaktionerna vid de medier som väljer att publicera TT:s skeva partsinlagor delar deras värderingar och anser notiserna vara alldeles utmärkta.
Rätt störande – men långt ifrån osannolikt…
Tass Telegrambyrå
Luhansk, stämmer det?
🇺🇦 Luhansk Oblast is now under the control of Third Army Corps drones.
This specifically applies to Luhansk itself, as well as Starobilsk, Alchevsk, Bryanka, and Kadiivka.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5fi57vb22x
🇪🇺 Bloomberg: The EU is considering temporarily lifting the price cap on Russian oil as the war in the Middle East enters its fourth month.
It provides for the price of Russian oil to be set at 15% below the average market price every six months. The current price cap is $44.10 per barrel.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5fwwvzsk2x
☹️
Även du EU?
Har de någon olja att sälja då?
Dobra gen kära vänner. Jag brukar inte skriva i bloggen men läser den varje dag sedan krigets början. Fick igår besök av mina ukrainska vänner som bodde hos mig vid krigets början. De har det väldigt bra och börjar se ett nytt liv här i skandinavien. Härligt att möta deras barn som växer upp och lärt sig språket deras tacksamhet för deras motagande är enormt. De längtar förstås hem men säger att deras hem är donbas och inte i västra ukraina.
Tänker på det bloggaren skriver att alla namn skall ändras till ukrainska, alla ukrainare pratar inte så bra ukrainska men de känner sig lika eller mer ukrainska än någon från västra Ukraina.
Slava Ukraini!
Dobra gen kära vänner. Jag brukar inte skriva i bloggen men läser den varje dag sedan krigets början. Fick igår besök av mina ukrainska vänner som bodde hos mig vid krigets början. De har det väldigt bra och börjar se ett nytt liv här i skandinavien. Härligt att möta deras barn som växer upp och lärt sig språket deras tacksamhet för deras motagande är enormt. De längtar förstås hem men säger att deras hem är donbas och inte i västra ukraina.
Tänker på det bloggaren skriver att alla namn skall ändras till ukrainska, alla ukrainare pratar inte så bra ukrainska men de känner sig lika eller mer ukrainska än någon från västra Ukraina.
Slava Ukraini!
Blir bidrag till JvM sam BGB.
Förresten -mycket glädjande lottorad idag. Så höga siffror generellt. Gillar 6 MLRS.
👍
Snyggt 👏
SVT: “Under lördagen kom uppgifter om att en drönare träffat det rysk-kontrollerade kärnkraftverket i Zaporizjzja.”
Håller ryssarna på att förbereda brända jordens taktik för att lämna området ?
Hur trovärdiga är dessa uppgifter? De kommer väl från papegojan TT.
Vanliga skrämskott från ryssen, vilket är ett tecken på att de känner sig pressade.
Får jag gissa är detta kärnkraftverk inget som går att ta idrift även om de skulle lämna det idag utan att göra någon mer skada på det. Det finns väl ingen från IAEA som har inspekterat vad som försegått där under den senaste tiden efter att det tagits ur drift. Är det några ukrainska operatörer kvar där längre för att övervaka och se till att allt kyls ner som det ska?
Det är väl fortfarande i drift, mer eller mindre fullt ut(?) Eller har jag missat något?
De har el och vatten till kylning. Som jag uppfattat det är ingen av de sex reaktorerna i drift.
Ryzzarna gillar väl false flag operationer.
Slava Ukrajina!
Ps Trevlig semester Thailand?
Ryska regioner har sina skatteintäkter främst från Personlig Inkomstskatt och skatten på företagsvinster.
Det gör de extra känsliga för dels att fler och fler anställda är ” undersysselsatta”, ( minskad skiftgång, uteblivna bonusutbetslningar, påtvingad ” administrativ obetald ledighet, påtvingat deltidsarbete m m, men också självklart minskade vinster för företag i regionerna.
Förra året hade 74 regioner underskott I sina budgetar, och till skaran av de 74 sällar sig högst troligt ett par andra regioner under innevarande år
Lovande ✊👍🏻
Kan tilläggas att Ryssland har 83 regioner (plus, enl egen uppfattning, 6 till i Ukraina).
Ska man vara petnoga är det egentligen bättre att tala om 89 federala ” subjekt!
Ryssland har 24 republiker, 48 oblasts + 1 autonom oblast, 9 ” krais” 4 autonoma ” okrugs” och 3 federala städer
För några år sedan föranledde en fråga från Johan no 1 ( tror jag) gick jag kort igenom uppdelningarna, men för enkelhetens skull kallar jag dem alla tillsammans ” regioner” .
Vad de har gemensamt är någon form av regionalt självstyre, och var och en har en budget
PS
Moskva och St Petersburg förstår nog alla räknas som federala städer, men måhända vet inte alla att Sevastopol också betraktas som en federal stad
Okruger, krajer och oblaster har alla samma juridiska status, det är bara olika namn av historiska skäl. Kraj avser en gränsregion traditionellt. Som Krasnodar Kraj eller Altaj Kraj.
✈️✈️The Third Assault Brigade’s drones are now reaching deep into occupied Luhansk region.
Luhansk, Starobilsk, Alchevsk, Bryanka, and Kadiivka are all within range.
russian logistics, supply routes, and military movements are becoming increasingly vulnerable.
https://bsky.app/profile/angel-shalagina.bsky.social/post/3mn5mzmjm2c2l
☠️🔥 Safari for Russians in the so-called kill zone.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5n4jzl7k2c
😈 Sternenko: Attacks on Russian logistics led to a fuel collapse in occupied Crimea and massive whining from enemy propagandists. There will be more.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5plsrmys22
Massive whining gillar jag!
Cry me a river 🎶
😊 🎶
Hur ska Putten komma ur det här anfallskriget? Han kan ju inte erkänna sig besegrad av Ukraina. Kan han möjligen gå med på att “spela oavgjort” med Nato och nöja sig med det lilla ryssarna har kontroll över nu?
Knappast, harakiri är väl det som återstår, fast det kräver ju en viss själslig resning och det har han inte.
Kanske någon barmhärtig person hjälper honom med att öppna ett fönster och putta ut honom.
Fast det finns ju inte några fönster med höjd i bunkern.
Ovisst hur nederlaget slutar rent praktiskt.
Åk och tanka…
Men blir förmodligen ett enkelskott i huvudet.
Fegisen ber säkert om hjälp med det.
Inte ens kurage nog begå självmord.
Enlugnande kopp te gör nog susen.
Maltas putinistiska premiärminister, Labours Robert Abela, utropar sig som segrare i helgens val. Politico rapporterar:
https://www.politico.eu/article/maltas-prime-minister-declares-historic-victory-in-snap-election/
Liksom Viktor Orban vill Robert Abela föra en pro-rysk utriikespolitik:
https://share.google/fLzyZZ0kIU7NLnEp9
Malta, som väljer att stå utanför det Nordatlantiska försvarssamarbetet, utgör jämte Cypern ett viktigt europeiskt fotfäste för krigsförbrytardiktaturen i Kreml. Krafttag från EU står högt på önskelistan…
Kom igen nu Zelensky, ge ordern, sänk brohelvetet…
Kan känna att det är dags👍
Fram i natten spränger Zelensky stjärtbron åt helvete 💥
Hoppas innerligt på det
Bro bro breja, krocka och preja… 🙂
Det kommer nog inte förrän bron börjar användas till militära transporter när norra stranden av Azovsjön inte längre kan användas till logistik.
Bron håller en hel del LV, och de kan omdisponeras om bron inte längre finns.
Relevant invändning. Likt Putins datja är det bra att ryssarna slösar bort luftvärn på sådant.
❗️❗️Flash: The Russian analogue of StarLink is “Bureau 1440” project. The enemy needs a “Russian StarLink”.
The first 16 Rassvet satellites are already in orbit. For data transmission to be constant and stable, at least 200–250 satellites need to be launched.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5qwx7odk2m
Givet det ryska rymdprogrammets tillstånd kan det bli intressant att försöka hålla 200+ satelliter i fungerande i omloppsbana.
Vore fräckt om man satte en drönare i en fulltankad satellit-bärare.
Russian aviation channel Fighterbomber say Crimea’s fuel shortage is being driven by multiple logistics failures, including restrictions on rail fuel transport, damaged ferry capacity, shortages of drivers willing to move fuel through occupied territories and repeated attacks on storage sites.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mn5qtnn24s23
Krims bränslebrist beror på flera led i logistiken. Restriktioner för järnvägsbränsletransport, skadad färjekapacitet, brist på förare som är villiga att leverera bränsle genom ockuperade territorier och upprepade attacker på lagringsplatser.
Ja, vem vill frivilligt, och med samma betalning, köra bränslelast som när som helst kan bli föremål för ukrainsk vrede.
Hehe… skadeglädje!
☠️ The pilots of the Phoenix border unit continue to impress with their effective and productive combat work!
💥 During May, it was quite hot on all the front lines.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5tuuecvc2r
❗️🇺🇦Ukrainian SOF struck the “Agroproduct” oil depot in 🇷🇺Matveyevo-Kurgan, Rostov Oblast, during the night. At least three storage tanks are on fire and are expected to be completely destroyed by the blaze.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn5tsrife22j
Trump vill sänka världsmarknadspriset , för att sänka bränslepriset i USA lagom till mellanårsvalet, genom att tillåta ryssland att exportera olja.
Finns det så mycket extra kapacitet i ryska exporten att det kommer att göra någon större skillnad ?
Och kommer Ukraina att göra vad de kan för att stoppa ökad export ?
Känner på mig våldsamt höga rejäla siffror i morgondagens rad.
Nu väntar vi på dagens drönarkarta.
Våldsamt höga mordorit förluster, låter bra. Hoppas du får rätt@FiN
Om 1500 om dygnet håller i sig ett bra tag så är Ryssland på fallrepet. Då snackar vi 45 000 i månaden.
Vi siktar på +2000
De som lemlästas och dör har förmodligen någon uppgift som innebär att Ukraina sakta men säkert tar kontroll över de olagligt tillfälligt ockuperade områdena.
Slava Ukraini 💛💙
Ukraina har meddelat att ockupanternas förluster ska upp i runt 50000/månad, de effektuerar sin plan.
Tvingas inkräktarna lämna skydd för att dra sig tillbaka från ockuperad terräng kan det säkert bli mer också. Blir en lång het sommar för oönskade plundrare och våldtäktsmän i Ukraina, hoppas de uppskattar att dra sig tillbaka i ett AI-stött moln av fiendedrönare, för det är vad de har att se fram emot.
Hur många kan Ryssland utrusta per månad ?
Borde vara ont om utrustning till infanteri.
Enligt bedömare (ISW m.fl.) ligger deras nyrekryteringstakt åtminstone under 30 000 per månad. Kvaliteten på utrustningen och utbildningen av de nyrekryterade bör rimligen också vara i sjunkande.
🔥 Occupied Crimea is slowly turning into a traffic jam.
Kilometer-long queues are forming at empty gas stations across the peninsula as fuel shortages continue to worsen.
https://bsky.app/profile/angel-shalagina.bsky.social/post/3mn5uzyjcrc25
Antagligen blir dieselbristen minst lika stor
Perfekt för alla Sovjetnostalgiker. Att stå i kö blir åter en nationalsport.
Nu när ryzland står inför fullskalig kapitulation. Tänker jag de gillar landavträdelser.
Så alla regioner öster om Ukraina till Kazakstan och söderut bör lämnas till Georgien och Azerbadjan.
ryzarna ska inte få tillgång till Svarta Havet och Kaspiska havet mer.
Östersjön kan de få trafikera med skadestånd till alla länder de gjort övergrepp på de senaste 100 åren.
Lämpligen under kommande 100 år.
Nåt sånt ja. Det blir bra.
🇺🇦🇺🇸 Zelensky: We wanted to make the first Drone Deal with the US. But we still don’t have a big framework document.
The Drone Deals that we have are with some countries in the Middle East and Europe, and now we are preparing a big Drone Deal with the 🇪🇺EU.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5wdvg4sc2f
Omöjligt! Zelensky har ju inga kort på handen 🃏
Precis … Lycka till att få några vettiga dokument med pajaserna i Vita huset.
Obegripligt att de vill göra affärer med usa.
Men de vet väl vad de gör.
Detta är såklart signalpolitik på hög nivå.
Genom att prata Trumpens språk så når man fram till honom (eller i vart fall till hans väljare).
Och givetvis så väljer Ukraina vad de vill dela med sig av till sina affärspartner (jag gillar speciellt att de, enligt vår försvarsminister, är villiga att dela data med pålitlita partner som svensk försvarsindustri och svenska Försvarsmakten).
Jag tror nog att de är fullt medveten om att Trump kommer föraöka lura dem, atjäla deras IP coh sen inte betala för sig.
Så de har nog någon plan för de är väldigt mer listig än vad jag är. Jag hade bara gett fingret åt Thump tills Patriot är levererat.
Byta drönare mot robotar till patriot?
🤩💥 Watch until the end! Border guards of the “Forpost” brigade destroyed an enemy “shahed” with an interceptor
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5wkfpay22f
🇦🇲 Armenia is ready to completely redirect exports from Russia to the 🇪🇺EU if restrictions are imposed, — Minister of Economy Papoyan.
Commenting on difficulties Armenian exporters face in Russian market, he expressed confidence that some of the existing problems could disappear after the elections.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5xfct6zc2f
https://omni.se/expert-ukraina-har-skaffat-sig-overtaget-i-kriget/a/ArEVxr
Expert: Ukraina har skaffat sig övertaget i kriget
Av Patrik Dahlin
Publicerad: I dag 17:36
Ukraina har de senaste månaderna skaffat sig ett övertag över de ryska styrkorna, säger militäranalytikern Giorgi Revishvili till Newsweek. Han säger att situationen är ”märkbart bättre” än i fjol, till stor del tack vare att man med drönare lyckas nå logistiska mål på ockuperad mark, långt från frontlinjerna.
Är alla på Cornucopia experter 😆
Bloggarjäveln och kommentarsfältet har väl legat flera steg före de flesta experter och tyckare i fyra år nu.
Just så.
Experterna kommer EFTER det är ett faktum…
Typ så här.
Bla bla bla… Gripen kan absolut INTE skickas till Ukraina. 2022.
Gripen ska självklart skickas till Ukraina. 2026.
Vill bestämt hävda att jag på första årsdagen i mitt tal på Sergels torg sade att vi borde skicka Gripen.
Exakt. 🦅💫
https://www.newsweek.com/ukraine-upper-hand-over-russia-12007941
Ukraine Has Gained the Upper Hand Over Russia
Published
May 30, 2026 at 04:00 AM EDT
By Brendan Cole
Senior News Reporter
Ukrainian President Volodymyr Zelensky’s upbeat assessment that his troops were “holding more positions and inflicting more damage” to Russia points to a turnaround in their war fortunes after fears that reduced U.S. support for Kyiv would hand Vladimir Putin an advantage.
Det verkar som att 25 procent av praktisk rysk raffineringskapacitet nu är utslagen enligt en del analytiker
Till detta ska läggas att ryssarna också nu har lagrings och distributionssvårigheter av raffinerade produkter
Tack PERRAG55.
Låter bra. Skulle gärna se högre siffra.
Det kommer.
Supermys! 😊
Hur påverkar det industrin med ett sådant bortfall? Jag antar att det driver på en nedåtgående spiral med mindre produktion och färre jobb, mindre skatter.
Om Gripen av en fd pilot.
https://www.youtube.com/watch?v=M2hqErfkm3Q&t=1337s
Det här är AI-slop. Sök efter den riktige Max Villman på samma ställe
NIX, Kolla lite bättre vad ni lägger upp. Andra fakevideon på 2 dagar
Det här vietnamesisk författare THỤY ĐIỂN som kopierat Max Willmans röst . På gränsen till AI slop . Klicka på MIiton så får ni (Välkommen till vår kanal om sexualundervisning – en trygg och öppen plats där vi pratar om kroppen, relationer, känslor och hälsa på ett ärligt och respektfullt sätt.)
Oops. Tack.
🔥 SBS hit the occupiers’ logistical bases deep in the Donetsk region
Tthe warehouses in the areas of Bugas, Novoselivka, Dokuchayevsk and Signalne were destroyed.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn62xg7mis2h
Intervju med Dugin, Putins favoritideolog. Att han var överskattad och betydligt mer ytlig än han låtsas i sina ändlösa rants visste vi, men här går det ändå lite värre än befarat. De ryssar som eventuellt ser honom som en visionär för regimen blir nog förskräckta.
https://www.youtube.com/watch?v=VvOA8Fm6YHs&list=PLLWQyEN3YRo41QwWb7e8J5YjBX80WmGtG
Spoilers för de som inte orkar titta:
Kriget går illa och kommer att bli större/värre och samhället behöver anpassas till att vara i krig konstant.
Ryssland överskattade sina resurser när man attackerade Ukraina
Vem som är skyldig eller startade kriget är inte viktigt om man inte kan straffa den skyldige
1. “Nordkorea är frihet”
2. “Frihet är olika i olika länder och Nordkorea hjälpte Ryssland” (när intervjuaren påpekar att Nordkorea är ett totalitärt skithålsland, som hon dessutom personligen besökt
Stäng av internet större delen av året
Dugin virrar in sig totalt i meningslöst svammel om Trump som inte har med frågorna att göra vilket intervjuaren påpekar
Sjuk gubbjävel. Gonorré i huvudet.
Det är väl syfilis som brukar ha såna där underliga effekter?
Japp, syfilis är svaret på allt!
“There will be special places for special people”, inget nytt där då. Men surfare? 😂
Intressant att intervjun finns, hon skrattar ju åt hans trams, får man göra så i ryz och leva?
Intervjuaren är ju inte mindre än Ksenia Sobchak som ryktas ha en rätt så känd gudfar. 🤔
Värt att notera är att Dugin går rätt hårt åt Cheburashka (“Drutten” i svensk översättning) och surfare.
Tänker Putin kasta Dugin under bussen?
Det är väl knappas ett led i att byta kurs från inperalismen så frågan är vem som ska ta över. Antagligen någon som är mindre “intellektuell” och mer brutalt militaristisk.
Det kan dessutom ge Putin en chans att framstå som en modererande kraft. Ointressant inrikespolitiskt men kan funka internationellt.
Barents Observer om de två TU-142 som förstördes i Taganrog. Tydligen har de varit stillastående för reparation och uppgradering en längre tid, men hade just flyttats… och då!
”Ukrainian drones have destroyed two Russian Navy long-range aircraft, including a specialised Tu-142MR strategic communications-relay aircraft that plays a key role in maintaining contact with Russia’s nuclear-armed submarines.”
https://www.thebarentsobserver.com/security/wiped-out-tu142mr-could-be-a-significant-blow-to-the-northern-fleet/451618
Så blibb blibb blubb nu. 😀
/2. Several additional photos of the light aircraft being tested as a carrier platform for interceptor drones. https://t.me/Mykola_Kalashnyk/10325
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mn65pq2mks2q
💥 Leaving the Russians without logistics and transport is the goal set by the pilots of the Chervona Kalyna brigade.
The footage shows systematic work that is carried out constantly, systematically, and effectively.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn65s7qk7s2h
🔥 ATESH carried out a series of acts of sabotage near Perm. Agents set fire to telecommunications cabinets on several cell phone towers, where Putin’s army had installed additional electronic warfare antennas.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn66ededjc2h
21:27 För första gången på fyra år är festbelysingen tänd i Kyjiv på Kyjivdagen, som är idag.
Kände inte till Kyjivdagen, som är idag, var tvungen att läsa på.
https://unn.ua/en/amp/1544-years-of-the-capital-kyiv-the-heart-of-ukraine-celebrates-city-day
🇺🇦🎶 In the tunnel of the Kyiv metro — a grand piano, and next to it — javelin. And “How can I not love you, my Kyiv” in a performance that takes your breath away, – arikovaolga
Weapons and music — that’s exactly what the capital is like now: it lives and does not give up.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn6feeb7l22h
🦅 Drone threat in Oryol, Lipetsk, Rostov, Saratov, Tambov, Belgorod, Voronezh, Kursk, Volgograd regions and in Luhansk, Donetsk, Kherson, Zaporizhzhia and Crimea.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn6edlnfgs2n
Fantastiskt 👏
🦅🇺🇦 A-32 “Lysytsa” UAV, which acts as a carrier of interceptor drones to counter enemy “Gerbera” and “Geran”.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn67qmnzus2b
Since December 2025, Russia has been losing the initiative on the battlefield, so it is necessary to sit down and talk before the beginning of next winter, Zelensky said.
Fantastisk bakgrund i bilden! 👍🦅
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5yf673wk2r
22:14
Boken tar även upp älskarinnan Kabaeva. Här lite om ungarna
🇩🇪 Putin and Kabaeva’s children were raised by German governesses, – Sistema project.
These children concern two boys, Ivan, born in 2015, and Vladimir, born in 2019.
According to the project, at least five German citizens have worked for the family since 2017.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mn5y3j6u422r
One of the governesses taught Ivan German words while taking him on walks, fishing, and berry picking trips.
In 2019, the boy sang a Christmas song in German, not Russian.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mn5y3l7bms2r
🇺🇦Russian propaganda claims about the occupation of Ryasne in Sumy region are not true, — 14th AK
When trying to enter the village, the enemy was defeated on the approaches, and the remnants of the assault groups are being eliminated by drones of 119th OBRTR and units.
Varning.
Grafiskt innehåll, film, får ej se. Men sett på annat håll och det är varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5x5b2hzs2f
https://www.politico.com/news/2026/05/31/zelenskyy-ukraine-missiles-urgency-00943788
Zelenskyy presses US to send Ukraine more anti-ballistic missiles
“Russia attacked us by lots of ballistic missiles on our energy infrastructure, water supply, schools,” he said.
By David Cohen
05/31/2026 12:33 PM EDT
🇺🇸🇺🇦 Zelensky: The US does not have enough production of anti-ballistic missiles. 60-65 anti-ballistic missiles per month is nothing.
I asked the previous US administration and I am asking the current administration to grant Ukraine licenses to produce Patriot missiles.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn5vtk2otc2f
We can increase production of Patriot missiles. It will help us. It will help the Middle East and any other country that the United States decides to help. Until we produce a European anti-ballistic system, we will need the support of the United States.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn5vtmnyts2f
Jäkla synd att aster 30 block 1 NT verkar inte funka. Block 2 BMD måste de verkligen få klart så fort som möjligt.
23:25 | 31/05
Approximate flight routes of our UAVs:
🔴 Red arrows — directions of strike UAV movement;
According to Russian sources, around 200 drones were claimed, though these estimates and the displayed routes remain highly approximate.
Drönarkartan
https://bsky.app/profile/dronebomber.bsky.social/post/3mn6fetxpnk2s
Östliga vindar 🐝💣💥👍
Dags för månadens bidrag till Europas frihet. Det får bli en tusing till JvM. Slava Ukraini!
👍
Stabilt härligt kompakt mot sydöst 🚀🔥
*öst och sydöst
List of affected refineries for May, – Exilenova .
🛑05.05 “KINEF” – Kirishi
🛑07.05 “PNOS” – Perm
🛑08.05 “YANOS” – Yaroslavl
🛑15.05 “RNPZ” – Ryazan
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5vgod5nc2f
🛑18.05 “LUKOIL-Nizhegorodnaftoorgsintez” – Kstovo
🛑20.05 Kstovo encore
🛑21.05 “SNPZ” – Syzran
🛑27.05 “TNPZ” – Tuapse(5.0)
🛑29.05 “Lukoikl-Volgogradnaftoperobka” – Volgograd
🛑31.05 “SNPZ” – Saratov
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5vgqqr222f
It is important to note that the list includes only affected refineries that have stopped working. For example, the Moscow refinery did not receive critical damage to technical installations.
Also, in addition to the refinery, there were many targets, such as the NPS and LPDS.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5vgqqsyk2f
Dags för månadens bidrag till Europas frihet. Det får bli en tusing till JvM. Slava Ukraini!
👍 Heroiam slava!
👍
“lögnare, tjuv, hycklare, kleptoman, mutkolv, skrytmåns, horbock”
Låter som Trump, tur för västvärlden att han är en sämre skurk än Putin. Än så länge.
Låter som Kapten Haddock värmer upp.
Kapten Kolja, minsann. Varför tänker jag då på den kilt-försedde brandchefen i Nile City?
🤬 According to preliminary information, the enemy UAV hit a nine-story residential building in Odesa!
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn6hlrl4sc2h
💥 LPDS “Lazarevo”, evening
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn6h3p7kqk2h
💥 DroneBomber. Briefly about how logistics behind enemy lines work now:
They only travel at night, mobile groups have been moved closer to the roads to try to shoot down drones. They turn off the lights in the hope that a drone without a thermal imager will not find them.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn6g7nnfek2h
🇺🇦 Zelensky: We try to intercept all Russian drones, even when some of them are heading towards other countries, such as 🇷🇴Romania, 🇲🇩Moldova, 🇵🇱Poland or the Baltic states. We immediately notify our partners and try to help them.
Russia uses drones to put pressure on NATO and assess response.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5v6fuylc2f
I believe there should be a stronger response from NATO as a whole.
Putin compares this response to what he has seen in previous years. And he is also testing the air defenses of NATO countries that border Russia or Belarus. Are they able to intercept all missiles and drones?
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5v6ienfs2f
🥔 Belarus has become an important pillar of the Russian military machine, – AP.
More than 500 Belarusian enterprises are involved in the production of components for Russian military-industrial complex.
Minsk also provides training grounds and receives wounded Russian soldiers.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5srt2bck2r
Ukrainian officials note that Belarusian components are found in the wreckage of Russian missiles.
At the same time, Kyiv warns of the risk of using the territory of Belarus as a springboard for new aggressive actions by the Russian Federation.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5srwhy2c2r
😂⛽️ 4 (!) fuel tankers enter Crimea, and the occupiers react…
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn5mglgytc2l
Så du jämför alltså Agnes Wold med Putin? Skall du inte lugna ned dig lite nu.
Och lyssnar man på vad Wold faktiskt menar så finns ingen anledning till oro.
Instämmer! Om ett barn eller barnbarn (under säg 15) har problem med sin könsidentitet är det föräldrars förbannade skyldighet att hjälpa det att hitta rätt, d v s få kropp och själ att komma i samklang. Inte göra som fanatiker som vill att vården skall utföra ingrepp på underåriga som hemlighålls för föräldrarna.
Inte för att detta ämne hör hemma på denna blogg.
FN har klassat omvändelseterapi som tortyr. Det fungerade inte för homosexualitet så evidensen att det skulle fungera för könsdysfori är väldigt väldigt liten. Att gå ut och säga att man är villig att ta ett fängelsestraff för att tortera sitt barnbarn ÄR extremt, och jag undrar lite över vad barnets föräldrar hade sagt i det läget? Förhoppningsvis så ser de till barnets bästa, och inte Agnes bästa.
Nej, han jämför möjligtvis Agnes Wolds fiktiva barnbarn med Putin. Eller då KGB med Agnes Wold.
Oavsett är inte AWs uttalande något som hör hemma i Sverige. Vill hon ha den åsikten är nog Ryzzland bättre för henne. Men jag är väldigt trött på alla politiker och åsiktsmaskiner som ska lyfta över varenda kulturkonflikt från USA de kan hitta.
Så sparka henne och låt debatten dö ut. Hon är ändå pensionsmässig.
Jag kan väl säga så, att jag kommer inte mina barnbarn läsa Harry Potter 🙂 eller Mein Kampf förrän de blir äldre.
?
Åsiktsfrihet gäller bara vissa utvalda med ” rätt” åsikter?
@Wiiking: Exakt beskrivning av den syn på yttrandefrihet och åsiktsfrihet, som Botmania ger uttryck för.
Men det är ingen fara. Wold lutar sig bara mot studier som visar att uppfattningen om att vara född i fel kropp avtar med åldern. Det vill säga att könsdysforin ofta är övergående, och då är det olyckligt med oåterkalleliga kirurgiska ingrepp.
Så liknelsen med P*tin och ryzzland är väldigt långsökt. Att vilja tysta människor (t.ex. med avsked) är dock något jag mer förknippar med auktoritära stater…
Exakt.
Det finns väldigt lite evidens för att könsbyte med hormonterapi och/eller kirurgiska ingrepp skulle hjälpa dessa personers mående över tid.
Att utsätta prepubertala barn för dessa typer av behandlingar ger dem livslånga konsekvenser av karaktären att aldrig kunna ha ett sexliv öht mfl andra allvarliga konsekvenser.
Att lagstifta mot föräldrars rätt att skydda sina barn mot dessa konsekvenser är i min mening helt orimligt. Det är också en lagstiftning i totalitär anda som ger staten makt inom familjen så att familjeenheten kan splittras och lägger grunden för ett stasi-samhälle.
För många som upplever sig vara i fel kön visar det sig senare att de har antingen autismspektrumproblem eller att det är en traumarespons på sexuella övergrepp.
Låter det rimligt att kriminalisera att ta initiativ till utredning i dessa riktningar? Knappast.
Låter det rimligt att programledare inom public service intar ståndpunkten att debattörer som inte delar deras åsikter ska tystas? Knappast.
https://whatweknow.inequality.cornell.edu/topics/lgbt-equality/what-does-the-scholarly-research-say-about-the-well-being-of-transgender-people/
“21:28 Naturen gillar verkligen inte Ryssland. På denna film offrar en kanin sitt liv för att eliminera en rysk fiberoptisk drönare som står på en väg och väntar på ett mål. Ryssarna borde ta en så kallad hint.”
——————-
Jag måste faktiskt säga att jag är lite skrämd över min egen glidning, förskjutning, över människovärde, livets okränkbarhet osv, när jag inser att jag blir mer bedrövad av att denna kanin dog, än vad jag blir när ryska ockupanter dör.
Kaniner attackerar sällan människor, eller våldtar och torterar dom. Du får chilla nästa gång du ser Monty Python, spoiler: det är bara på film 😎
Hur Röda Torget fick sitt namn…..
https://bsky.app/profile/blagulabilder.bsky.social/post/3mn7awpyegk2u
Så pass 😉
Du, jag måste instämma hr Micke från Uppsala. Blev mer bedrövad av kaninens frånfälle än de femtonhundra ryssarnas öde igår.
Kanske inte nyttigt för mitt psyke i längden men….
Jag kan någonstans känna för de personer på ryzzka sidan som blivit tvingade (och inte kunnat fly osv osv.). ALLA andra som tagit värvning har gjort ett aktivt val, oaktat om de blivit lovade en tjänst långt från fronten. Just dessa känner inget alls för.
Det är väl helt naturligt att känna för något/någon som gör gott.
Vore värre att få goda känslor för de som förstör.
Liutyi drones 🦅
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn6kgflg6c2b
💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn6kgflqw22b
🤬 Russian occupiers strike Odesa.
The first and second floors were partially destroyed. A non-residential two-story building also caught fire. As of now, one injured is known.
Film
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mn6jyt42x22r
Odesa 💔
Bild
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mn6jyt4phc2r
❗️Starting from December 2025, Russia began to lose the initiative on the battlefield. Now they cannot occupy more territory in a month than we liberate, — Zelenskyy.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn5x2pprvk2j
In January 2026, the President told partners that, in his opinion, due to the growing Russian losses on the battlefield, there is a window for negotiations and it must be used. Ideally before the start of the next winter.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn5x2smqj22j
However, this depends on external and internal pressure directly on Putin.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn5x2smric2j
Russia’s doubled down on its claim that Ukraine attacks the Zaporiizhzhia nuclear plant.
Today they alleged a second attack and even showed a random hole. Yet it’s noticeable the @iaeaorg didn’t see a hole, but the organisation refuses to say ZNPP is occupied.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mn656vw5us26
Varit en del shaheds under kvällen, men jag ser än så länge inga tecken på att strategiska bombflyget är på g.
Vi väntar på resultaten av nattens demokratiinsatser. 💥
Den som väntar på något gott……………….hoppas jag!
Förväntningarna är höga 💙💛
Sena idag…..
Mycket att räkna får vi hoppas!
Mycket att räkna får vi hoppas!
Precis. Svårräknat.
Höga tal sammanställa.
Bara 384 mjuka!!!
Nog topp 5, kanske topp 3?
1410 KWIA
4 tankas
2 APV
50 artilleri
1 MLRS
1852 UAV
9 markdrönare
384 mjuka fordon
5 special
Megabonk 💥
Tack Ukraina!
En dag på jobbet……
För 1410 ryssar var det sista dagen på jobbet …
Tack Justanothernickname!
👍
Tjoflöjt det är fullkomligt fantastiskt med bonk. Putlers plan var att besegra Ukraina genom att ta makten på någon vecka. Man kan säga att det gick käpprätt. Det finns ingen chans att lyckas och den sista spiken i kistan var när lille Orbutt blev utkastad med huvudet före av ungrarna och den EU finansiering som säkrades strax därefter. Det nederlaget för Putler var nära på lika förödande som det fallerade maktövertagandet.
Instämmer att Orbans försvinnande från maktposition var oerhört viktigt. Själv hoppas jag att Ukrainas fortsatta utbyggnad av långdistanskapacitet plus fortsatta västleveranser av vapensystem (inte minst inom flygområdet men även beträffande luftvärn t.ex. ) ska skapa en allt större fördel för landet gentemot ockupanterna. Drönarutvecklingen är givetvis också av största betydelse.
Detta bör resultera i allt större logistikproblem för ryssarna och detta tillsammans med fortsatta motgångar vid fronten ska rimligen åstadkomma ett alltmer utbrett missnöje mot Putins SMO, så att någon form av förändring sker i Kreml: antingen ny president (som kan skylla på Putin och sluta någon form av fred) eller att Putin tvingas “utropa seger” dvs gå med på något avtal.
Ryssland kommer dock att förbli ett hot för överskådlig tid – detta bl.a. för att landet aldrig gjort upp med sitt förflutna, de lever en lögn.
Slakten fortsätter. Jag har inte varit på såhär gott humör sedan Ukraina rensade Dnipros högra strand. Situationen på södra fronten och Krym är lovande, samtidigt som de vinner mark runt Pokrovsk…
Vi ska ner till Azovska.
Då när vi klippt av alla försörjning till Krym är det bara kapitulera eller dö.
Helt rätt FiN! En förlust av Krym är något som Putin inte kan bortförklara inför den egna befolkningen.
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mn7b5bszl22v
Flera dagar på raken med stabilt fyrsiffrigt!
Strålande tider, härliga tider!
Haha, min rysktalande ukrainska fru meddelar att ryssarna nu börjar kratta manegen för det kommande nederlaget genom att intala sig själva “Ukrainare är ju egentligen ryssar, så det är inte så konstigt att vi inte kan vinna över dom, de är ju lika duktiga krigare (och övermänniskor) som vi är”.
Ja det måste ju vara övermäktigt att kriga mot mäktiga ryssar samtidigt som med hela EU!
Redan tidigt började Putin tala om att det var NATO, som ryssarna kämpade mot i Ukraina – detta för att försöka förklara bristen på framgångar för de ryska trupperna. Det sista regimen får brist på är nog bortförklaringar.
Att Ryssland har typ 100 miljoner fler sådana ”övermänniskor” verkar alltså inte räcka. Fast sådan trivialt kritiskt tänkande är väl gemene ryss inte kapabel till.
Ja, fatta bara – vi måste ju åtminstone berömma dem för deras tapperhet, eller vad!?
Nej, VIP får här en diskursiv betydelse: Värdelösa Inkompetenta Patrasket.
— De fick en idé om att det som var deras inte var nog, och de skulle ha mer. De satte till verket och ödelade sin framtid och orsakade tidernas värsta och destruktivaste krig i mannaminne! Ett oerhört lidande hos ett folk som bara ville sin egen väg. Men man ger sig inte ostraffat på ukranium – det bränner!
Detta skriver jag inte främst för er kära Cornucopianer där allt detta är intellektuell barnmat, utan för de korkade babianer(lat. Anus Babianus) som bara finns här för att lusläsa vad som skrivs, och som själva tror på lögnen om rysky mir! — Korkade russinhjärnor, Slava Ukraini!!
Ja, ryssen är otroligt lättlurad och naiv. Bara det faktum att en person har lett landet i över tjugo år. Under vilket mandat?
Är Putin en tsar med blått blod?
Är han rättvist vald till sitt ämbete, mandatperiod efter mandatperion?
Har han övernaturliga egenskaper som gör honom till en gud (eller halvgud)?
Vadkan och den ohämmade självömkan har gjort sitt! Förvånar mig om ryska språket äger ordet för mandat! Det har ju bara relevans för sammanhang där något är beständigt och där det är möjligt att referera till samband, och till ömsesidiga och någorlunda jämbördiga förhållningssätt.
Tänk om ryssarna kunde tänka i stil med “alla människor är människor”.
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
God morgon, vi ger aldrig upp!
Aldrig!
Inte idag heller.
Absolut!👍
AFU rapporterar:
276 combat clashes
86 aviation strikes
264 KAB/CAB
8 557 kamikaze drones
3114 shelling (55 from MLRS)
“From Frontline Trauma to the Carpathians: Inside Repower’s Recovery Program for Combat Medics
The Repower Foundation has brought 40 Ukrainian military medics and doctors to the Carpathians for a 10-day psychological recovery program aimed at restoring frontline personnel affected by war. Since 2022, nearly 2,000 participants have joined similar initiatives across Europe and Ukraine. The program combines therapy, physical practices, creativity, and nature-based activities to help participants recover, stabilize, and regain motivation to continue their service.”
https://www.kyivpost.com/post/77155
Caolan, den unge vassa reportern har ett nytt inslag på YouTube om Irlands aluminium affärer med Ryssland
https://youtube.com/shorts/ajlErs_NG8Q?is=qkqufZcLU5Ll18aJ
Evgen Istrebin
The Russian government has imposed a temporary ban on the export of aviation kerosene, which will remain in effect until November 30, 2026, the cabinet’s press service reported.
The next stage, a ban on diesel fuel exports, is awaited. The ban on gasoline exports has been in effect since April
Ja….inte förvånande, som jag förmodat, det kostar mycket i förlorade exportsintäkter och ger dessutom Siluanov mindre intäkter i form av skatter
Nya!
https://cornucopia.se/2026/06/ukraina-40-000-dronarpiloter-i-ukraina-massiva-ryska-forluster-for-tredje-dagen-frankrike-prejade-skuggflottetanker-putin-bonade-om-vapenvila-igar/
06:57
Vad är Institutet för språk och folkminnen (Isof) för klantskallar som inte förstår skillnaden mellan translitterering och transkribering? Isofs råd om svensk stavning av slaviska ortnamn ska vi nog helst inte bry oss om.
21:54
Lithuania är Litauen på svenska. Inte Lettland.