Ukraina har genomfört stora motanfall på Oleksandrivkafronten och återtagit över 50 km2 medan Ryssland tog massiva manskapsförluster.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
DeepstateMap rapporterar om en stor ukrainsk motoffensiv på Oleksandrivka/Pokrovskefronten där ryssarna tryckts tillbaka från åtminstone 50 km2 territorium och t ex by Novoselivka befriats helt. Framryckningarna har skett på ett frontsegment som är 25 km brett.

Ryssland tog massiva manskapsförluster igår enligt Ukrainas generalstabs morgonsammanräkning och förlorade 1 430 man. Man förlorade även massiva 70 artilleripjäser, hela fem ovanliga salvpjäser, ett tungt luftvärnsystem, fyra enheter ovanlig och särskild utrustning, massiva och kanske rekordet 483 transportfordon, samt låga nio pansarfordon varav två stridsvagnar. Fyra krypare slogs ut.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
06:55 Ukraina ska bombat en rysk signalspaningsanläggning i Krasnodar Kraj och förstört den framgår på detta satelitfoto. Det handlar om ett tiotal träffar och anläggningen kan betraktas som totalförstörd.
06:57 En serie filmklipp från motorvägen genom södra Donetsk- och Zaporizjzjiaregionen med nyligen utslagna ryska fordon.
06:58 Ryska FSB vidtar kraftfulla åtgärder för att skydda motorvägen och skickar ut FSB-fronten ryska ortodoxa kyrkan att välsigna vägen med heligt vatten.

07:02 Sveriges regering stöder Repowers återhämtning för ukrainska stridssjukvårdare med 12 miljoner kronor skriver man på regeringens hemsida.
Ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin säger:
“Genom att stödja Repowers verksamhet kan vi bidra till att motverka framtida psykologiska problem, ge sjukvårdarna tid för återhämtning och möjliggöra erfarenhetsutbyte i en miljö fri från frontnära stress. Detta är tillägnat de människor som kämpat i Ukraina – och därmed även skyddat svensk säkerhet.”
Regeringen påtalar också att Repowers verksamhet har stöd i vetenskapen enligt en studie av Göteborgs Universitet:
“Göteborgs universitet har studerat Repowers program och kunnat se signifikant positiva effekter på de sjukvårdare som jobbar frontnära. Studien visar också att programmet ger både akut psykologisk hjälp men också stärker den långsiktiga uthålligheten och moralen samt bygger värdefulla nätverk för utbyte och reflektion.”

08:00 Bränsledepån på Feodosia på ockuperade Krym ska bombats igen, vilket lär göra bristen på bränsle på halvön ännu värre framöver.

09:09 En intern rapport hos Försvarsmakten konstaterar det bloggen brukar påtala – är det inte klientsidekeypterat kan alltid molntjänstleverantören läsa data i klartext. Detta gäller även AI-tjänster och amerikanska bolag är på begäran skyldiga att lämna ut detta data. Vilket också sker som när FBI fick ryska spioner gripna i Colombia efter att de diskuterat över Google Translate.
All form av känslig, sekretessklassad eller privat data ska endast hanteras på egenhostad lokal AI.
13:19 Financial Times har en artikel om att Ryssland enbart på grund av kriget drar över sin statsbudget med 270 miljarder kronor (28 GUSD). Detta är alltså utöver de planerade kostnaderna för ryska krigsmakten, och man vill nu dra ner på andra utgifter.
13:23 Av Ukraina bombad tankbil i ockuperade Cherson. Tankbilarna är högvilt för ukrainska attackdrönare.
378 kommentarer
Uppe med tuppen, för Ukrainas seger!
Snyggt, snabbt inne 🙂
Grattis Umlat!
Kniper andraplatsen.
Blev visst bara brons. 🙂
Ännu en Nylander…
Slava Ukraini!
Och i lugn och ro glider jag in på femteplatsen.
Nähä, Dento gick förbi på upploppet.
Godmorgon spjutskaftshållare.
Håll i håll ut!!!
God morgon/ lunch 😎
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Slava Ukraini.
Volontärar för Caps and Candles idag på Arsenalen i Strängnäs. Idag kom förbi om ni vill träffa en Wessla.
https://www.facebook.com/share/p/1AcyviHP4w/
Tänkte komma förbi med en Red Eyes Ale. Går det att få kontakt utanför arsenalen?
Man tackar och bockar. Kul att få träffas. Du får en recension av ölen ikväll när jag kommer hem.
Härligt med ett så tidigt inlägg en lördag! Slava Ukraini!
REP. JIM HIMES: Lavrov’s threats against diplomats in Kyiv are three things. Number one, it’s a sign of utter desperation. Russians are losing ground on a net basis in Ukraine.
And the price they are paying is staggering.
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mmzlzrj5sk2g
Russian people need to look at what they are being asked to provide in the form of their own blood, their own sons, for this mad dictator, to lose ground in Ukraine.
I think in the next couple of months, you will see Ukrainian military continue to recapture territory at great expense to Russia.
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mmzlzrjcos2g
So, it’s a sign of desperation.
Number two, it’s an admission of the mindset of a person who is very comfortable committing war crimes. Threatening civilian population and diplomats in that civilian population is perfectly indicative of the comfort that Russians have with committing war crimes:
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mmzlzrjdo22g
targeting hospitals, targeting maternity hospitals, targeting NGOs who are trying to deliver aid into communities along the front lines.
And third, I’m going back to Washington with Senator Blumenthal to make sure that Lavrov’s threats result in additional resources coming to the people of Ukraine,
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mmzlzrjdo32g
because all that Lavrov represents is everything that free people need to be fighting against.
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mmzlzrjend2g
Väl skrivet av denne amerikanske politiker, i skarp kontrast till de virriga uttalanden som sittande president brukar leverera när det gäller Rysslands terrorkrig mot Ukraina. Bra om fler kongressledamöter/senatorer gör studiebesök på plats så att de kan argumentera med ännu större kraft för återupptaget stöd till Ukraina. Men visst finns det också flera europeiska länder, som gör alldeles för litet på detta område.
DN är verkligen på idag med två mycket läsvärda artiklar. Först har vi Laurén som intervjuar Nikolaj Petrov, en av medförfattarna till rapporten ”Cracks in the Kremlin walls”. Den ges ut av New Eurasian Strategies Centre, en tankesmedja finansierad av den Putinkritiska oligarken Michail Chodorkovskij.
Petrov menar bl.a att:
“Den ryska ekonomin är mycket primitiv och enkel. Men det är också det som gör den så stabil. Ryssland har ingen avancerad teknologi och det finns inga utsikter till stabil tillväxt på lång sikt. Men det betyder inte att ekonomin kommer att kollapsa inom de närmaste fem åren.”
https://www.dn.se/varlden/vastvarlden-borde-sluta-hoppas-att-ryssland-kollapsar-av-sanktioner/
Därefter har vi Lina Lund som intervjuar den framstående tyske försvarsanalytikern Carlo Massala, Professor i internationell politik vid den tyska försvarsmaktens universitet i München (Universität der Bundeswehr), som bl.a. tecknar ett framtidsscenario där:
“…Ukraina tvingats till ett förödmjukande fredsavtal. Ryska trupper går sedan in i den estniska staden Narva, varpå Natos medlemsländer akut ställs inför frågan om alliansen ska aktivera artikel 5 och därmed riskera ett nytt storkrig – eller låta en del av Estland falla under rysk kontroll.”
https://www.dn.se/varlden/forsvarsexperten-det-nato-sverige-gick-med-i-ar-redan-dott/
Som tidigare påpekat kraxar nu olyckskorparna påtagligt högt. Men med en svårt pressad krigsförbrytardiktatur i kreml och en synnerligen ansträngd ekonomi i moskvastaten kan man nog ändå – utan att vandra vilse i det bottenlösa spegelseendeträsket – med visst fog förvänta att närmast vad som helst kan inträffa…
Putinregimen kommer att falla och federationen kommer att upplösas…
Ytterligare en bra DN-artikel om teknikutvecklingen: https://www.dn.se/varlden/3d-utskrivna-dronare-och-ai-har-ar-ukrainas-svar-i-dronarkriget/
Alla ingenjörer här lär väl veta att återkoppling (feedback) är A och O i teknisk utveckling.
Vilket gör Sveriges (och Saabs) samarbetsavtal med Ukraina så väsentligt
https://news.err.ee/1610039380/security-experts-dismiss-media-speculation-about-russian-attack-on-baltic-states
Den gode Saks sätter verkligen fingret på en sårbarhet vi dras med i den fria världen:
“Saks said the Western media often picks up Russian messaging and social media posts in its reports, which is why fairly uncritical coverage of the situation often appears.”
Samma oönskade fenomen kan iakttas beträffande rapporteringen om konflikten i MÖ…
https://www.dn.se/direkt/ukraina/2026-05-30/ryssland-ukrainsk-dronare-har-traffat-karnkraftverk/
Känns oerhört mycket som en false flag från fascisterna i ryZZland.
Säkert en ryzk drönare som hamnade fel.
Tack för lästipsen Oberon. Min enda invändning är att du tycks inordna Carlo Massala under epitetet olyckskorp. Som du själv angav är han en mycket gedigen försvarsanalytiker och det är aldrig fel att försöka föreställa sig rimliga scenarios, även de mindre angenäma. Syftet med ett angrepp mot t.ex. Narva-regionen skulle vara dels att sätta artikel 5 på prov, dels att minska viljan att stödja Ukraina från olika europeiska länder.
Om NATO, efter drygt fyra års fullskaligt anfallskrig, inte lyckats förbereda sig på ett ryskt angrepp mot Baltikum, då har vi oss själva att skylla.
Precis!
My bad – lite slarvigt uttryckt av mig.
Men “olyckskorparna” refererar gärna till denne Massala och hans scenarier i egna och måhända mindre ädla syften…
Erkänner att jag inte läst artikeln, men varför skulle Ukraina tvingas in i ett förödmjukande fredsavtal nu när det går sämre för ryzzland än vad det gjort på länge? Var inte risken för detta större för text ett år sedan? Har svårt att tänka mig att Ukraina skulle gå med på något förödmjukande efter att ha kämpat så här länge och nu börjar få ett bättre läge, om det inte händer något som försämrar läget för dem dramatiskt. Men med tanke på att de nu börjar få ett övertag i drönarutvecklingen och dessutom fått finansiering av EU som räcker till en del så känns det ju mer sannolikt att det är ryzzland som kommer få det svårare
Svaret på denna berättigade fråga stavas:
K R A S N O V…
Hmm, ja. Men om han kunde tvinga Ukraina, borde han inte redan ha gjort det? Han har ju i princip redan försökt ett par gånger
Han är inte färdig än…
Ett par? Vi är väl uppe i tvåsiffrigt antal försök nu?
Man bör ha i åtanke att svensk media infiltrerades av ryssland några år efter andra världskriget. Sovjet beskrev det som en dess störsts triumfer. Dagbok från UD av Bo Theutenberg beskriver det väl
Det är därför KGB spioner som Jan Guillou tillåts få så stort utrymme i svensk media än idag….
Inte bara media – även politik, förvaltning, näringsliv, akademi och civilsamhälle…
Jag vet, tänkte det blev lite för mycket på en gång. Svårt för detta slå igenom
Jag vet, tänkte det blev lite för mycket på en gång. Svårt för detta slå igenom
Ur artikeln:
“Boken kretsar kring ett fiktivt framtidsscenario där Ukraina tvingats till ett förödmjukande fredsavtal.
…
Masala är noga med att understryka att han skissat fram ett scenario, ingen prognos.
Men vore han Putin skulle han passa på att testa försvarsalliansens svagheter nu.”
Boken gavs ut i mars 2025 och är väl därmed baserad på lägesuppfattningen 2023 och 2024.
Och är alltså inte en prognos utan ett värsta-fallsscenario som ska leda till debatt om policy och vad vi kan göra för att minska risken att detta inträffar.
Jämför kalla krigets “Third world war” av John Hackett och (kanske med mindre debattskapande avsikt) “Red Army” av Ralph Peters.
Eller i svensk kontext trilogin “Operation Garbo”.
Man har vänt sämre lägen än så här. Ryssland kan slå mot julmarknader i Tyskland och framkalla panik, samtidigt lyckas man sabotera reaktorer i Frankrike och Sverige under den kallaste vintern sedan 40-talet och europas elsystem tiltar. Då slår Ryssland till och “erbjuder” att sluta om bara EU kan nyktra till från sina “illusioner” att Ukraina är en fri stat. Samtidigt “erbjuder” Ryssland att “garantera baltikums säkerhet”. Borta i USA har Trump fått avgå av hälsoskäl och den nye presidenten är totalt ägd av techbros.
Jag tror inte heller att Ukraina kommer tvingas till ett katastrofalt beslut men det är bra att träna vår mentala förmåga att se vad som kan komma om så skulle ske.
Som tidigare påpekat har vi sedan den 20 januari 2025 en irationell och svårpredikterbar faktor att räkna in i ekvationen. Förenta staternas president och tillika överbefälhavare besitter rent institutionellt makt av en magnitud som påverkar oss alla – alldeles oavsett om vi vill eller inte…
Mjae… »vänt sämre lägen än så här». Det skulle jag nog inte hålla med om. Generellt sett är det väl så med anfallskrig att slår man inte ut fienden inom en relativt kort tid så förlorar man i det långa loppet. Dels för att det kostar så mycket mer att angripa, dels för att försvararen lär sig motståndarens taktik och utvecklar motmedel, plus att de också kan använda små medel mot ockupanter (som också kostar stort manskap). Så har det sett ut i snart sagt alla lite längre krig. När det väl vänder neråt för angriparen kommer de mycket sällan tillbaka.
En oljedepå i Armavir attackerades också samt mål i Taganrog.
Kommer väl bilder under förmiddagen
Underbart 💥
Närmar sig +1000 mjuka per dygn i raden.
Hålosten blir snart en smältost.
Innan midsommar ska de simma Azovska.
Med dessa massiva anfall överskrider Ukraina Operation Desert Storm i antalet utslagna mål per dygn.
Kuwait highway of death
Just så ☠️
Mariupol highway of death 💥🔥⛽️☠️
Bra soundtrack (åtm om man vill ha något softare än Highway to Hell):
https://youtu.be/OcW-BSEB3ng
Fantastiskt bra 👍🏻 musik 🎶
Först hoppas vi få se Gripen bita ifrån, därefter kan väl Vårtsvinen skickas in för upprensning.
De sistnämnda skulle Ukraina haft mot de ryska konvojerna krigets första dagar.
Bara tanken på A-10.
Vi bygger en gigantisk automatkanon och sen bygger vi ett flygplan runt kanonen, det blir nog spektakulärt.
Ukrainian Barracuda drone boats Russia had declared destroyed still made it to Russian positions in Kherson region and launched FPV drones to hit hidden targets. Positions destroyed, shelters burning, the 40th Marine Brigade reports.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn2e4hg2uk24
Coolt att se antennen hissas… det skulle ha varit en Jolly Roger målad på den, bara. 😁
Har inte läst något direkt av Massala, däremot allt oftare referat av hans olika scenarier. Läser mellan raderna han han verkar rätt defaitistisk. Är det kynne, eller på någons uppdrag?
Han vill antagligen väst väl och försöker påtala alla upptänkliga svårigheter och svagheter. Vi behöver den typen av analys också. Han pekar ju främst på att NATO måste vara berett och planera för att slå tillbaka.
Har följt honom sedan tidigt skede av den fullskaliga invasionen 2022 – seriös och duktig analytiker. Han har skäl att vara otålig/missnöjd med inte minst den tyska situationen på försvarsområdet. Innan nuvarande försvarsminister Pistorius tillträdde var det bedrövligt, och Scholz (ålen) var inte särskilt kraftfull. Landet är en ekonomisk stark makt (dock med ökande problem) men militärt en dvärg – hoppas på snabb bättring även om det alltid tar tid att bygga upp förmåga.
Genom att illustrera med otrevliga men tyvärr inte orealistiska scenarios vill Massala väcka politiker att agera mer beslutsamt, det är mitt intryck.
“Militärt en dvärg” – jag vet inte det.
Tyskarna besitter förmåga som i säkerhetspolitisk och strategisk mening rätt sannolikt väger väsentligen tyngre än alla svenska JAS 39 Gripen, ubåtar och framtida eventuella armébrigader sammanräknat.
Förmåga till nukelär avskräckning.
Med redan i fredstid förhandslagrade amerikanska kärnvapen (B61-12) på tyska flygbaser och stridsflygförband certifierade för att bära dem (DCA), ska den krigsavhållande effekten inte på något sätt underskattas…
Dessa kärnvapen är ju dock under amerikansk teknisk kontroll. Tyskarna kan inte själva aktivera dem.
Sen är ju inte Panavia Tornado (ska bytas ut till F35) något man flyger iväg från västra Tyskland och bombar Moskva med.
Tyskarna behöver precis som under kalla kriget förmåga att stoppa upp rysk invasion innan den kommit för långt och man behöver sätta in kärnvapen på tysk mark som en sista varning. Dock borde den förmågan idag nog idag snarare baseras i Polen eller Finland.
Eller, varför inte i Sverige?
Det återstår att se hur USA hanterar den uppkomna situationen – de har lämnat Ukraina (och Europa) åt sitt öde mer eller mindre och nu går kriget riktigt dåligt för Putin. Det jag undrar över är dock om det krävs fred/stillestånd för att angreppet ska komma.
Jag gratulerar bloggaren till en till synes snabb återhämtning från vaccinationen!
Nu kör vi!
Instämmer – eller handlar det om att ont krut inte förgås så lätt? 🙂
“Unkraut vergeht nicht” 🙂
Min tanke när jag såg att inlägget kom 06:49 på en lördag var “Stackarn orkar inte sova, krya på dig”
Samma tanke här.
Min gamle regementsläkare var väl inte helt legitimerad men ordinerade: Hälsa Tillbaka!
Bara att instämma.
Tillsammans till den oundvikliga totala segern 💛💙
Död åt slemgnomerna 💥🔥⛽️
Slava Ukraini! 💙💛
Ukraina har påbörjat återtagandet av de tillfälligt olagligt ockuperade områdena.
Och orcerna har inget sätta emot.
Så ut och simma i Azovska hem till mordor.
Blibb blibb blubb 🫧
God morgon
Vill se operation badanka v.2.0
+2
Just så, gårdagens ryska förlustsiffror var en positiv nyhet, när det gäller KWIA börjar vi klättra mot 45 000 – 50 000 per månad. Det kan man kalla en ordentlig avskjutning.
God morgon , kampen fortsätter ⚔️💪
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
During the night, 🇺🇦Ukrainian forces shot down 284 out of 297 🇷🇺Russian aerial targets.
Shot down / suppressed:
💥 5 out of 6 Kh-101 missiles
💥 279 out of 290 enemy UAVs (drones)
💥 0 out of 1 ballistic missile
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn2gbccmlk26
A drone attack hit Taganrog in Russia’s Rostov region overnight, setting fire to a tanker, fuel tank and administrative building at the port. Local officials said two people were injured when a UAV struck a private house.
Bild
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mn2ezg66xk2j
Drones attacked Armavir and Taganrog overnight, hitting the South Oil Company oil depot in Krasnodar Krai. The Lukoil oil depot in Yaroslavl continued burning for a second day.
Bild
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mn2f6bmgqk2j
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God morgon, vi ger aldrig upp!
God förmiddag!
Aldrig!
God morgon !!!
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Lyssna gärna till ett mycket intressant inslag i dagens upplaga av SR P1 Morgon.
En panel, Maria Persson Löfgren, tidigare Rysslandskorrespondent på Sveriges Radio, Jacob Hedenskog, analytiker vid Centrum för Östeuropastudier vid utrikespolitiska institutet, samt Joakim Paasikivi, tidigare överstelöjtnant och geopolitisk rådgivare på Mannheimer Swartling, resonerar kring hur krigsförbrytardiktaturen i kreml har utvecklats under senare år.
https://share.google/632ES8Xw264o71lxc
En slutsats är att den illegala och brutala militära aggressionen mot det suveräna Ukraina kommer fortgå så länge det ligger i kommunistdiktaturens i peking intresse.
Det är således tvunget att konsekvensutsätta den totalitära Xi-regimen…
Håller med, skulle Kina sätta ner foten mot Kreml så skulle Ryssland tappa all kraft, fort.
Onekligen så, samma gäller i Iran.
Men det kommer inte att ske – kommunistdiktaturen i peking har i dessa konflikter funnit alldeles utmärkta koncept för att destabilisera och försvaga den fria världen. Remember; år 2049 ska kina enligt kommunistpartiets maligna “centennial” målsättningar vara DEN ledande världsmakten…
Bra ledare om att vi på flera sätt gör rätt i att hjälpa Ukraina.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/den-ryska-ilskan-mot–sverige-ar-goda-nyheter/
Mycket bra ledare. Viktigt att lyfta fram offren för den ryska imperialismen också som här de två tonårssystrarna som mördades och vars pappa dödats vid fronten tidigare. En familjetagedi som berör på djupet 💔
Tack!
AFU rapporterar:
291 combat clashes
91 air strikes
277 KAB/CAB
8 549 kamikaze drones
2 807 Artilleri
Högt antal strider och KAB men fint att se att Ryssland inte verkar klara av att öka trycket när det gäller drönarna och artilleri håller sig också kvar på en relativt låg nivå.
Här är en bild (från Ragnars statistik) som visar utvecklingen för drönarer och artilleri.
https://johanno1.se/wp-content/uploads/2026/05/image-37-769×1024.png
Shelling ser kanske ut att ha en något minskande trend?
Jo, sakta verkar det fortsätta neråt.
Har Nordkorea svårt att hålla produktionen av granater uppe?
Börjar pjäserna gå upp i rök?
FiiN! 😉
Inte Su..men Tu är lite ok det också
Along with the tanker in the port, Ukraine’s USF “Birds” destroyed an Iskander missile system and two Tu-142 aircraft at a military airfield in Taganrog overnight on May 30.
Film
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn2iaskk3224
En Tu är värd 10 Su så detta är extremt goda nyheter.
Men lite misstänkt att de var grupperade vid Taganrog, de kanske var avlagda.
Jakt på undervattensdrönare?
Reparerationsverkstad?
Avställda?
Denys D menade att de faktum att de hade propellrar på tyder på att de är i bruk. Propellrar till Tu-95 och 142 är tydligen värdefulla, så avställda plan brukar plundras.
Var tvungen att googla Tu-142. Det är alltså en TU-95 för marin övervakning främst för ubåtsjakt. Det kan inte finnas många i aktiv tjänst.
Och nu finns det än färre, bye bye baby
29 i aktiv tjänst. Sen är frågan om dessa två ingår i den siffran. Tu-142 tillhör marinen och Taganrog ligger väldigt långt från havet. Däremot tillverkades de i Taganrog i en grå forntid. Så en gissning är att de är på väg att bli eller nyss blivit reparerade/underhållna. Alternativt på väg att bli skrotade.
Vet inte om jag ser rätt Taganrog på kartan men Taganrog airbase är ca 10 km från havet.
På YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=k2_2YrD0JU8
Jiiiiiiippppppi 😂💥💥💥💥💥💥🔥🔥🔥🔥
Frukosten blev just ännu godare 🤩
Vet inte hur mycket nytta de där gör i kriget, men alltid trevligt med lite reduktion
Varje pryl.
Varje huvud.
Som Ukraina slår ut. Skapar mer hål.
Ockupanternas organisation kommer kollapsa. 🔥
Att attackera Ukraina var hål i huvudet av Putin. Vem vet, det kanske blir det bokstavligt också
Åk tanka på närmsta bensinstation.
🔥 ⛽️ ✊
Går inte, mackarna är stängda vad det nu beror på 🤷🏻♂️
Tänkte inte på de…
ISW says Romania may sign air defense deals with Ukraine and Moldova after a Russian drone strike on Galați. The drone crossed the border just four minutes before impact, too little time to safely intercept it, Romanian Brigadier General Maxim says.
https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/russian-offensive-campaign-assessment-may-29-2026/
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn2hiyqs6k24
Precis. In i västra Ukraina avlasta med LV och gränsbevakning.
Alla Nato borde ställa upp på detta. Som enskilda statsinsatser.
Jag är lite orolig för kvällen, på tal om luftförsvar. Kanske är det nu massbombningen kommer mot Ukraina?
ryZ måste väl programmera om lite då Västs diplomater gav dem långfingret och inte tänker fly från Kyiv. ryZ vill nog undvika att diplomater mördas
Ännu bättre vore om Euro-NATO gemensamt gjorde en Balkan light och satte ner foten:
Hej pruttlerister,
Vi har flyg här i Ukraina, på legitim inbjudan/begäran av dess parlament. Vi patrullerar och skyddar civilbefolkningen i följande sektorer (inklusive norr om Kyjiv).
Allt ovänligt som närmar eller kommer över gränsen kommer bekämpas.
Om något av våra företag angrips, kom de att besvara fientligheter.
Frågor på det?
Eskalation? Varsågod, vi har sett vad ni kan och inte kan.
Noterade en ny animation på Deepstatemap.
Klicka först på Tuzla island (del av Kertjbrons sträckning). En lastbil dyker upp i Kyiv.
Klicka sen på ikonen för bron för att skicka lastbilen på ett uppdrag….
Precis som med flygplanet kan man skicka last bilen till andra saker än bron, men känner att bron är väl prio target?
Ukraina verkar trycka på ordentligt nu med att bomba logistik till Krym. Kan det vara en sommarkampanj på gång?
Förutom senaste veckans tullar på landkorridoren tog de nu Feodosia, vilket lär påverka bränsletillgången närmsta veckorna. Jag funderade också på Taganrog, kan det vara så att Taganrog numera är en stor logistikhub för landkorridoren?
Kan ju också vara så enkelt att med ryssarnas logistikproblem så får Ukraina ett övertag som är tillräckligt för att metodiskt arbeta sig söderut längs hela södra fronten…. Det skulle vara intressant att se vad som händer om Ukraina återigen etablerar ett brohuvud på västra stranden…
Precis: logistiken till Krym är och bör vara en prioritet. När halvön inte kan försörjas ordentligt är första steget till en återerövring av halvön avklarat.
Känns rätt dumt att fundera på någon återerövring av Krym förrän man återerövrat landkopplingen. Men genom att bekämpa halvön så kostar det Terroristerna mycket resurser att ersätta det.
Självklart måste landkopplingen återerövras först. Ben Hodges talar om tre steg varav isolerandet av Krym är första steget.
Kan bli en och annan rysk “turist” som blir lite avskurna söder om nedre delen av Deniprefloden.
Lyssnade på Ben Hodges och Paul Warburg uneder morgonpasset. Bägge var mycket optimistiska. Hodges var lyrisk över Gripenaffären och menade att nu hade Ukraina definitivt ett drönarövertag och att han har sagt hela tiden att drönare kommer att avgöra kriget. Paul Warburg menade att Ryzzland ändrat strategi, mer eller mindre gett upp att avancera på slagfältet och i stället försöker bomba det civila Ukraina till att tigga om att få slut på kriget. Vilket inte kommer att lyckas, han nämnde London Blitz och att de dör fler människor i trafiken är i bombningarna så de är inte så effektiva.
Nu har ju Hodges varit optimist sen 2022. Verkar trevlig, men jag hade inte satt honom att planera mina fälttåg.
Därmed inte sagt att han har fel just i detta.
Optimismen har jag nog sett som ett sätt att uppmuntra handfast stöd och investeringar i Ukrainas försvar, åtminstone till en del. Med bara en gnutta mer stöd från UZA hade ju läget kunnat vara mycket bättre, men ingen i administration nr 47 vill lyssna på det (skadskjutna) örat.
Det stämmer. Där har han gjort nytta!
Just den sista punkten där tänker jag ofta på. I ett land av Ukrainas storlek, dör cirka 1000 människor om dagen i fredstid. Tio civilister per dygn är alltid tio för mycket, men jämfört med andra krigszoner med den aktiviteten? Ett strålande arbete av Ukrainas försvar, och ett vanvettigt slöseri från moskalis sida.
Jag är inte inne här så ofta och missar en del. Vad är en krypare!?
Bandgående landdrönare
Aha, tack!
Hänger du inte med i tugget? 😎 Egentligen var väl krypare bara en land-robot vilken som helst. Jag hade personligen föredragit “krälare” framför “bandare”, men men…
“Krypare – tar sig fram på marken. Subgrupperna bandare har larvband, hjulare har hjul och strövare går på ben.”
Ofta har framdrivningsmetoden ingen betydelse, så markdrönare tycker jag funkar bra i 99 fall av 100.
Om framdrivningsmetoden av någon anledning någon enstaka gång är viktig kan man tex. skriva bandgående markdrönare.
Gillar “markdrönare” bättre än “krypare”. Krypare låter lite smått underlägsen och “diminished”.
Och vi är ett stort gäng med dyslexia light, som alltid läser ”kypare”….
Haha “jag dör”
Tillkännagivandet av Gripen till UA i förrgår har fått mig att skalda efter förmåga. Melodin är den fina gamla “Punchen kommer”
🎶
Gripen kommer, Gripen kommer,
snabb och fal.
Målen flimra, och en strimma –
ryssen gal.
Mig och SU’na singla
som höstlöv i en storm,
skadan för rysk uniform
den blir enorm!
Rajrajrajrajraj.
Gripen kommer …. osv.
🎶
Snyggt 👍
Skall sjungas på midsommarafton
Skål 🍸
👍 Gillar särskilt: “Rajrajrajrajraj”.
En till på samma tema som jag håller på men nu måste den ut:
Vi äro små Gripar vi – bzzz bzzz
Vi äro små Gripar vi -bzzz bzzz
Vi äro små Gripar som tar oss en SU
Vi äro små Gripar vi -bzzz bzzz!
Skål!
Här är en länk till en film på dutube så att ni kan få till bzzz ljudeffekten ordentligt 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=wurA98TaEr4
@OFredrik Den gamla visan har vi sjungit tillsammans många gånger. Mycket bra! Får jag ge ett förslag på en liten ändring, blir det inte lättare att sjunga om man säger »Skadan för ryss i uniform» istället?
Nej, jag får det till att det blir en stavelse för mycket då.
Jo, jag vet att det blir en stavelse för mycket, men man kan liksom dra ihop orden lättare (tycker jag, men kanske är det mitt dåliga musiköra som visar fram bockfoten)
Mycket snyggt! 👏👏
😡 The occupiers attacked the Shostka community in Sumy region at night.
Residential and non-residential buildings, administrative premises and transport were damaged due to the attack.
Russians destroyed the station building in Shostka and damaged the station infrastructure.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn2p5i5u422a
💥 Ukrainian drones struck a military airfield and other strategic targets in the city of Taganrog, Rostov Oblast. Russian occupiers suffered critical and expensive losses in aviation and missile hardware.
Read more
https://theukrainianreview.info/ukraine-destroys-two-tu-142-aircraft-and-an-iskander-system/
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn2oz2ikoc2a
🚀💥 The Iskander missile system was hit near the settlements of Mikhailovka and Efremovskaya, Rostov region. ~30 km from Taganrog and ~145 km from the frontline, – CyberBoroshno
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn2ooctzys2k
Occupied Sevastopol (Crimea) ⛽️❌
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn2oj5sbfk2k
Slut på soppa ryssar?
Ja då är det väl bara att börja använda benen och gå ho ho 😄👍
Ryssarna kör ju med hästar, så det är bara att gå (sic!) vidare med apostlahästarna
Hur rycker man fram i dessa drönartider?
1) spräng bort varje fiende med egna drönare inom ett område
2) spräng bort allt annat flera mil utanför området
3) ryck fram försiktigt
?
Jag hängde lite för länge i gårdagens tråd så jag kopierar in en intressant inlägg av
Argsomettbi om Gripen och Meteor och mitt långa något depressiva svar så att inte mödan var förgäves ….
2026-05-30 09:37 – 09:37:59
ryska nyheter!
Meteor-missilen, som avfyras från JAS 39 Gripen-jaktplan, vars leverans till Ukrainas väpnade styrkor (AFU) Sverige planerar att börja 2027, kommer att kunna förstöra ryska Su-35- och MiG-31-flygplan. Den amerikanska utgåvan av TWZ skriver om detta.
Portalen noterar att Su-35 och MiG-31 avfyrar missiler mot mål i Ukraina utanför räckvidden för ukrainska luftförsvarssystem (luftförsvar), medan räckvidden för Meteor, som avfyras från JAS 39 Gripen, gör det möjligt att utsätta ryska flygplan för risk inom räckvidden för deras egna missiler.
När det gäller räckvidd överträffar Meteor de missiler som finns tillgängliga för Ukrainas väpnade styrkor och är jämförbar med rysk ammunition som avfyras av Su-35 och MiG-31. Publikationen försäkrar att Meteor kan flyga upp till 210 kilometer, medan den ryska R-37M-missilen kan flyga upp till 200 kilometer.
————————————–Mtt svar——————————————
Vi har inte sett exporttillstånd för Gripen eller Meteor än …… ja även meteor kräver godkännande ifrån tillverkaren MBDA och dess ägarländer. Men verkar erbjudas de flesta som köper Gripen
Räckvidd – öppna uppgifter för Meteor är 200 km och det finns antydningar om ännu längre räckvidd , viktigare är kanske den stora no-escape zone som dess maöverförmåga ger. Desto senare som radarsökaren slås på desto svårare blir den att undvika , vilket är fallet om Meteor får kurskorrektioner ifrån ett radarplan.
Det finns dock alternativ på den ryska sidan med längre räckvidder , upp till 400 km. Vilket ibland anges för R-37M. Den annonserar sin ankomst tidigt om den fälls på stora avstånd då den använder sin egen radar – nån som sett ett ryskt Beriev A-50 radarplan i luften på sistone ??. No-escape zones är mindre men sannolikt har redan >6 Ukrainska flygplan skjuts ner av missilen och det finns uppgifter om att man skjuter 5-10 missiler om dan mot ukrainska flygplan.
Skulle ryssland få tag på de mer moderna kinesiska jaktrobotar beyond-visual-range air-to-air missile (BVRAAM) som kan få uppdaterade riktningsvektorer ( och nytt flygande radarplan !) så är nog situationen sådan att inget lands plan kan närmas sig gränsen.
Länken till artikeln som refereras; https://www.twz.com/air/ukrainian-gripen-fighters-to-arrive-in-2027-long-range-meteor-missiles-claimed-to-be-included
Operativa!
Oko Gora analysts say satellite imagery suggests the aircraft hit overnight at Taganrog airfield were operational and regularly flying.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn2jx5suys24
Numera inoperativa i evighet. ✊🤩💥
😀👍
Än mer fritt fram för landet utan flottas flotta drönarflotta. 🚤
Krigsförbrytardiktaturens i kreml tentakler sträcker sig långt in i den europeiska makteliten. Politico rapporterar:
“Polens president Karol Nawrocki meddelade på fredagen att han kommer att vidta åtgärder för att frånta Ukrainas Volodymyr Zelenskyj Polens högsta statliga utmärkelse.”
https://www.politico.eu/article/poland-president-karol-nawrocki-volodymyr-zelenskyy-historical-slight/
Man tar sig för pannan…
Jag hoppas att det fortfarande är politiskt självmord att vara öppen prorysk i Polen.
Husse i Kräklm har dragit i strypkopplet som sitter runt Karols pung.
😁
Tja om man kommer ihåg hans ståndpunkter längre än mannaminne som numera är 2 år så kan man rösta bort honom 2030. Han supportar är landsortsbefolkning, högerpartier och fotbollhuliganer /SIC!)
Bjuder han på gratis öl om man röstar på honom så lär han bli återvald
Inte helt okomplicerat, att uppkalla en militär enhet efter en grupp som visserligen kämpade mot ryssarna men även massakerade civila polacker är inte utan smärta i Polen. Z brukar vara mer taktisk.
Å andra sidan fanns det ett UPA redan innan dess, under Ukrainas kortvariga självständighet i början av 1920-talet. Det här är ju inte samma organisation (jmf med inbördeskriget i forna Jugoslavien där kroatiska styrkor öppet åkallade Ustasja) som den som härjade under andra världskriget och jag kan faktiskt köpa om den nya organisationen fått samma förkortning. Om jag ska gnälla lite på polackerna så är det att de ibland är lite väl snara att spela ut offerkortet – de har själva en hel del (inte minst judiskt) blod på sitt samvete, exempelvis.
Ben H har gjort en analys om hur viktigt bla Hripen paket är för 🇺🇦 vad det signalerar och vilken effekt det får. Han pratar en hel om annat än Hripen med.
Skulle säga att det är näst intill obligatoriskt att se analysen.
Har inte orkat kolla om den postats tidigare.
https://youtu.be/beNiaI9xG8k?is=5V7umOMwcDANbN2Q
Det är int den riktige Ben Hodges utan AI-genererat. Youtube svämma över av sådant här som utger sig för att vara någon känd person. De tjänar säkert pengar på det.
Du har blivit AI-aaad
Damn, AI:aad. Skyller på lite sömn i natt och medföljande kognitiv nedsättning.
Lätt hänt. Tack för att du svarar.
Bara erkänna att det blev fel 🙃. Lär vara mer kritisk granskande i framtiden.
Det har varit en del prat om Gripen de senaste dagarna och om det gör någon skillnad eller inte.
Jag har uppfattat de som att den stora skillnaden att Ukraina kan sprida osäkerhet om var och hur nära fronten det är möjligt att flyga för ryssarna och det i sin tur gör viss skillnad även om skillnaden inte är jättestor.
Så här säger Denys Davydov om Gripen.
https://www.youtube.com/watch?v=2_nsvUAGlj8
Jag för min del tror att det gör stor skillnad. Systemet är decentraliserat,svårare att slå ut lättservat med rätt långa intervall ute i fältet och mycket av tankning , beväpning mm kan göras utan utbildning. Datalinkar gör att man kan vara passiv med radar och även om man inte är Stealth så har man liten crossarea framifrån. Dessutom kan C/D uppgraders så att de blir mer “E” lik
Det jag vänder mig emot är förenklingen och man räknar hem segern innan vi ens vet något om olika exporttillstånd . Det är egentligen inget som hindrat MBDA att göra anpassningar och leverera Meteor till en “FrankenSAM” liknande lösning (Amerikanska HARM- antiradar kan idag skjutas ifrån mig 29 )för äldre plan om man velat de sista åren särskilt som all info som raketen behöver kan levereras ifrån de två Saab 340 AEW&C som Ukraina fått. Skulle tro att Tyskland kan var väl så stort problem som usa. Man har inte exporterat någon offensiv utrustning bara defensiv – Det är väl bara svenska stridsvagnar som enda Tyska vapen som varit över ryska gränsen !
Om Gripen C/D levereras med uppdaterad elektronisk störning mm (Samma EW som Gripen E) så vågar man sig nog närmare fronten alternativt gå på högre höjd. och
Gripen E spelar i en helt annan division vad det gäller att snabbt kunna uppdatera hård- mjukvara , skydd och passiva sensorer dvs kan uppträda mer agressivt – men som sagt Vi är inte där ännu sen tar det säkert något år efter man lärt sig styra planet innan organisationen kan utnyttja det taktiskt.
Vi får hoppas att man gjort mycket mer än vi vet i förberedelser och politiska överenskommelser .
Tja om man kommer ihåg hans ståndpunkter längre än mannaminne som numera är 2 år så kan man rösta bort honom 2030. Han supportar är landsortsbefolkning, högerpartier och fotbollhuliganer /SIC!)
Bjuder han på gratis öl om man röstar på honom så lär han bli återvald
till dr dan ovan
👍
Ska Ryssland få delta i ishockeymästerskap säsongen 2026/27?
Kanske, kanske inte, inget beslut är fattat, men Ryssland har överklagat ett beslut.
https://www.iihf.com/en/news/74746/update_on_russia_participation_in_2026-2027_iihf_c
ryzzland skall inte delta i någonting, överhuvudtaget, tills dess att ukraina ger sitt medgivande.
Ryzzland skall hållas kort, vad gäller internationellt sportutbyte.
Märkligt att Moskvastaten ens har rätt att överklaga saker.
Ang SD och att det ibland låter på författaren att hela partiet är putinister så finns det trotallt bevisligen undantag. Se reportaget på SVT länk nedan. Ger mig lite hopp iallafall då vi bevisligen kommer att få ännu större SD inflytande efter nästa val. Har upprepade gånger hört av mig till SD och bett om kommentarer till deras i vilket fall minst två kandidater som tillhör den kategorin men de fortsätter hävda att de är för Ukraina. Sevärt på svt https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vi-ar-vuxna-och-vi-har-valt-att-komma-hit
Mycket fint reportage, som jag hade missat. Tack för tipset! Ja, det finns hjältar i alla läger.
Problemet är inte att inte alla i SD är putinister, men att det finns tillräckligt många som i olika grad ligger i linje med Rysslands världsbild för att det ska skapa stora sårbarheter för Sveriges säkerhet om SD hamnar i regeringen. Eftersom populismen är viktigar än ideologin så svänger man ju lättare i sina åsikter för vad som för stunden är fördelaktigt och det kan ju Ryssland gärna uttnyttja. Det viktigaste är inte ideologin utan makten för dem.
Det kan man ju se på hur andra fascistiska och partier långt ut på högerkanten agerar också. Ungern, Slovakien, Österrike, Tyskland, Frankrike, Italien m.fl. De flesta stöttar ju Ryssland i olika grad antingen på grund av ideologisk samsyn och intressen, kompromat och ekonomiska bidrag osv. Det ger Ryssland många fler möjligheter att kunna undergräva systemet. Att det finns enstaka medlemmar med en ryggraden räcker knappast. Det sämsta som skulle kunna hända är att Sd kommer in i regeringen.
Det är nog snarare så att det finns enstaka medlemmar som står på Rysslands sida.
Nu skrev ju jag visserligen att “det finns tillräckligt många som i olika grad ligger i linje med Rysslands världsbild” och inte att det finns många medlemmar som rakt av står på Rysslands sida. Ganska viktig skillnad men däremot skiljer sig inte konsekvenserna jättemycket åt. Man är sårbar för påverkansoperationer, läckor och liknande pga det.
I Slovakien är Ficos ryssvänliga regeringen socialdemokratisk.
Det stämmer visst, utgick nog från att att han hade liknande partitillhörighet som Orban eftersom de stått varandra så nära. Så är det väl, finns ju partier på vänster i en del länder som också flörtar med Ryssland.
Det stämmer visst, utgick nog från att att han hade liknande partitillhörighet som Orban eftersom de stått varandra så nära. Så är det väl, finns ju partier på vänster i en del länder som också flörtar med Ryssland.
Vad är det som gör att Sportorganisationer: Har kort minne ? gillar de ryssar ? är mer öppna i sinnet , eller bara tycker om pengar ?
Om de åter tillåts så år man hoppas att andra sponsorer drar sig ur och att det blir tomt på läktarna. Fast man vet aldrig hur fotbollsupportar tex argumenterar – Det var polisens fel att det blev dålig stämning i Göteborg -Lite som Grotesco; Det är *^ögarnas fel- för att man inte fick elda upp stadion o slåss lite ….
För att sportorganisationer är som FN. Majoriteten som sitter där kommer inte från demokratier.
Många sportorganisationer är även infekterade av affärsmän som driver klubbar som företag (profit über alles).
“All form av känslig, sekretessklassad eller privat data ska endast hanteras på egenhostad lokal AI.”
Som nyansering: vad Fredrik Blix säger i artikeln:
“Samtidigt menar han att alla organisationer inte bör fokusera för mycket på ”spionrisken”. Alternativen till de amerikanska molnjättarna har kanske inte samma skydd mot vanliga cyberangrepp.
– Det blir väldigt dyrt att hålla samma säkerhet i egen drift. För verksamheter utanför försvarssektorn är min bedömning att de etablerade molnbolagen är ett fullgott alternativ.”
Jag tycker dock att det verkar lite väl lättvindligt att säga att håller man inte på med grön eller blå versksamhet kan man köra på.
Fler organisationer borde ta ordentliga funderare på vilken information de hanterar och hur känslig den är och i vilken utsträckning den är intressant för amerikanska myndigheter för att välja adekvata lösningar.
Det vore bra om vi i Europa kunde ta fram bra alternativ som kan köras på nationella datacenter. Att småmyndigheter med 35 anställda ska själva handla upp IT och drift med cybersäkerhetaspekterna täckta kommer inte att fungera. De hamnar de hos spelare som Tieto och det gick ju inte så bra sist…
På det temat passar den här in https://www.macworld.se/article/3152130/uppgifter-apple-vill-fortfarande-kora-ai-modeller-lokalt.html
Är inte säker på att säkerhet är dyrt. Ssh, reverse tunnels, proxy, segmentering, vps, suricata, cowrie osv är linux tools som står fritt att använda för alla med basic IT/OT kunskaper.
Att de är gratis att använda är inte samma sak som att kompetensen att använda dem rätt så att det inte blir säkerhetsteater är gratis.
Jag tror att du överskattar vad som är “basic” kunskaper.
För många är inte alternativet till Microsoft/Google ett Linux-baserat privat serverkluster utan en burk i “seeverrummet” som i bästa fall får säkerhetsuppdateringar året runt utom under jul- och sommarsemestern när “IT-killen” inte är där.
Det förvärras av svensk siloartad myndighetskultur med många småpåvar och ovilja till central styrning av allt utom det ekonomiska där ESV och Riksgälden har långtgående direktivrätt.
Inom industri och kritik infrastruktur kör man ofta gamla system och “vem skulle vilja hacka oss” även om det blivit en wake-up-call de senaste åren.
Bättre att köpa dyra abonemang från USA och hoppas?
Och de duger tyvärr inte för den säkerhet vi talar om….
Varför inte?
Säkerhet om man pratar tekniska lösningar är inte dyrt, relativt att hålla med kompetens och kurser, policy & uppföljning, personal (redundans!), datorhall(ar), drift, …
Däremot har vi på tok för många myndigheter som kanske borde vara en avdelning i en större myndighet, regioner och kommuner som bygger upp parallella organisationer och konkurrerar om samma ändliga lokala resurser, och även större myndigheter (och delar _i_) som borde lära sig samarbete. Osv osv.
F ö finns redan flera av gamla MSB utmärkta regelverk som om de följs, ihop med NIS 2 ger en bra grundplåt. Det är ju mest som vanligt ändå, inget av det där är mer än partiellt följt – och till slut blir det konsulter, cloud och externa beroenden utan lokal kompetens och datan hamnar lite varstans. I de fall kompetensen finns snackar vi överarbetade stackare för att de är för få – för att inte alla kan välja ett sämre betalt jobb trots att det passar sig bättre för typ barnfamiljer och pendling etc. *host* 😉
Noterade häromsistens att andra europeiska länder har *mycket större* diskussioner om det europeiska perspektivet, medan stora svenska myndigheter är i färd att teckna nya stora avtal med amerikanska bolag. Här kan politiken och dess handräckare definitivt komma med pekfingret.
Det talas ofta om hur bra allt är i Sverige, men en sak är Sverige verkligen inte bra på och det är just den här utomordentligt dåliga omvärldskollen på myndigheter och andra organ i offentlig sektor. Man kan verkligen inte hålla sig à jour om man efter 10 år med Trump i den amerikanska politiken och nu två år där cheferna för alla techjättar så uppenbart har hoppat över demokratins skaklar. Att i det här läget ens fundera på en amerikansk lösning är närmast kriminellt inkompetent.
Att inte inse att all personlig information inom folkräkning, hälsovård, fordon, adressregiter, skatteuppgifter etc. etc. är hårdvaluta för andra länders informationsinhämtning och “big data” bearbetning och att faran inte enbart omfattar försvarskritisk information är så otroligt naivt och i långa loppet en nationell säkerhetsrisk.
Ett kinesiskt ordspråk lyder: Vad en vet vet en – vad två vet – vet alla” och detta gäller i synnerhet entiteter som verkar i de länder dit Sverige mfl. så godtroget placerar sina samhällsdata. I ett av USA’s kongressförhör redogjorde en chef inom CIA att man i USA aktivt scannar så många internationella sajter som möjligt för att den vägen skaffa sig OSINT. Inhämtad data AI-bearbetas. Denna scanning sker även med översättningsfunktioner.
Jag utgår från att USA aktivt tillämpar den lagstiftning som finns för att även ta del av lagrad Svensk molndata.
Att som FM skriver avhända sig den fullständiga kontrollen över användardata är livsfarligt och jag anser att detta även gäller den civila delen av samhället. Spionen lägger pussel och navia svenska myndigheters IT-tjänster verkar uppenbarligen bjuda på detta.
Kollar lite då och då i appen Marinetraffic och det verkar inte vara någon vidare fart på trafiken i ryska oljehamnarna. Finns det någon statistik? Står massor av fartyg stilla verkar det som. Har dom Ukrainska bombningarna haft effekt.
SVT har intervjuat en 85årig rysk fredsaktivist: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryska-ljudmila-om-ukrainakriget-folk-haller-pa-att-vakna.
Ajaj, där fick jag en hemsk pollenallergi 🥲
💔 Ukrainian soldiers unexpectedly arrived from the front for their daughters’ graduation ceremonies.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn2u4oyels2j
🇺🇦
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn2u4oyhjk2j
Alltid svår pollen av dessa 💙
🇺🇸🇺🇦 US Senator Kelly: “I want to see not only a victory for Ukraine. I want to live to see the day when Putin is imprisoned… Putin has countless crimes against Ukraine on his account, and he must answer for each of them.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn2tjuxe4s2c
En med rätt syn på saker!
Kelly är jättebra. Han kunde nog bli en bra president även om Blinken fortfarande är min favorit. Ingen av dem har förstås någon chans dock. Redan Machiavelli konstaterade att vi människor tenderar att välja dåliga ledare framför bra. Det har kanske att göra med att vi (människor, men inte jag) föredrar ledare som är tvärsäkra och som ni vet är di vise aldrig tvärsäkra på någonting. Det är de för smarta för.
🔥 In Feodosia, the plume of smoke after the strike on the oil tank stretched for almost 10 km
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn2sm7yyik2c
More from Feodosia, Crimea 🔥🤩
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn2wwz7fkk2b
07:02 Sveriges regering stöder Repowers återhämtning för ukrainska stridssjukvårdare med 12 miljoner kronor
Det här fick mig på bra humör. Jag brukar ge en slant då och då till Repower som jag anser gör ett mycket viktigt arbete med 12 millar är förstås bättre. Tänk om regeringen kunde ge några miljoner till Jonas också.
🚀 The Oreshnik missile that Russia used to attack Ukraine in January this year was manufactured in 2017, — Reuters
Missile that hit Lviv consisted only of Russian and Belarusian components. Due to sanctions, Russia is increasingly replacing Western electronics with Chinese counterparts.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn2sby2p4c2u
💶🇺🇦 Ukraine’s Ministry of Finance and the World Bank have signed an agreement on a €236 million loan backed by a 🇸🇪Swedish guarantee.
The funds will be transferred to the general fund of the state budget in the near future and will be used to cover key social expenditures.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mn2s44gdhk2u
🇪🇪 Estonia installed the first anti-drone systems on the border with the Russian Federation
UAV monitoring complexes have become operational on three sections of the land border in southeastern Estonia.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn2ro3xgx226
🦅🇺🇦The commander of GUR’s long-range drone unit confirmed Ukraine’s strike drones now reach over 3,500km, putting any target up to the Urals within range, – 24tv UA
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn2vnovqh22l
🇺🇦 Zelensky: Our new long-range sanctions, and this is 500 km from our state border.
Russia could have ended its aggression long ago, but it chose to delay and continue. So another object of the Russian oil industry has been reached: Armavir, Krasnodar Krai.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn2vtapvfs2l
Kör! Bara kör!
Slå sönder allt för dem.
⛽️📉 The production of diesel in Russia fell by around 10% in May, adding to a 10% monthly drop in April as Ukrainian drone attacks on refineries forced them to reduce or halt output, – Reuters
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mn2xzjvwe22v
⛽️❌ The situation in the occupied Crimea is worsening for the illegitimate authorities, with locals reporting that there is simply no fuel at gas stations.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn32jnizfk2l
Så där ja, bensinupproret nere på Krym har lyckats, priserna nollade 👍
Antagligen valår, och dom valde rätt president 😇
⛽️😅 Gas prices in Crimea have fallen to a historic low.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn36qxp6lk2h
🤣
Det är väl sånt här som gör att Trump beundrar Putin. Bensinpriser han bara kan drömma om!
🗡 Satellite images of the Vtorovo oil pumping station (NPS), hit by drones of SBU on May 24, – Dnipro Osint
The pumping station and adjacent equipment of the station were destroyed, the reservoir and technical overpass were also damaged.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3446dhbs2l
Vad som är riktigt kul med Vtorovo pumping station är att den försörjer Moskva och, riktigt kul, Moskvas flygplatser.
Möjligen blir inte den ” extra ” effekten så stor eftersom en ” huvudleverantör ” till pumpstationen är Ryazan, vars produktion ligger nere efter Ukrainas lyckade bombning, till oss Cornucopiakämpars stora skadeglädje
Ja, jag har väl varit inne på att Ukraina slår stenhårt mot hela Moskvaringen. Även tex Jaroslavl försörjer väl Moskva?
Jo, det stämmer, Erik!
Sent i gårdagens tråd skrev jag också ett inlägg om Volgogradsraffet som ökar skadeglädjen hos oss kämpar.
Ryssarna får det svårt med ” jet fuel” för ett tag framöver.
Men… Mallis, Cypern och Marbella?!?
Det är ju snart semester!
Detta är ett verkligt samhällsproblem, nån ansvarskännande expat-/reseinfluencer borde belysa detta.
Vad gör regering och myndigheter? Vet verkligen gammelfar om detta problem?!?
🤡
Ryssarna får väl ta bussen till Turkiet?
Visst ja, nu glömde jag att det börjar bli ont om diesel också!
Hur är det med hästar och åsnor framför bussarna, eller börjar de bli uppätna ?
Siluanov förklarar en del av det hisnande underskottet I innevarande års första kvartal mer ” ospecificerade förtida betalningar “.
Jag har grävt lite , inte särskilt djupt medgiver jag, vad det rör sig om, men ser att en del gått till särskilt betryckta regioner ( inte alls oväntat) , men en hel del går också till en del statliga eller statligt affilierade företag, som helt enkelt har brist på arbetande kapital.
M a o , statligt krisstöd, för att tala ren svenska!
En del av oss riktiga gamlingar minns nog ” Doktor Åsling Akutmottagning “, den tiden det begav sig)))
Undrar om Siluanov också får ta ett varv med chefskonstruktören på Suchoj, så även dom får en Åslingen
Jaså, Du minns också Åsling, Erik !
Då minns Du också försvarsminister Roine ” Plåtshabrak” Carlsson som suckande sa någonting i stil med ” det är allt tur att vi har Finland mellan oss och Sovjetunionen “.
Det sa för övrigt försvarsminister Thunborg också, och det t o m I Riksdagen.
Och det får vi väl medge att den sanningen gäller än idag
Jag minns Roine, en av de sämsta på försvarsministerposten, någonsin.
Hmm, tyvärr var nämnde Roine den förste jag kom att tänka på då jag för första gången hörde om det tänkta inköpet av fyra fregatter. Jag kan inte släppa tanken på att Roine kan få rätt om ”plåtschabraken” postumt. Man får vansinnigt mycket lv, drönare och jaktdrönare i skärgård (mobila enheter och baserade på 100-tals mindre flytetyg från korvetter, stridsbåtar och däremellan) och runt av fienden prioriterade mål för 40 miljarder. Därmed inte sagt att fregatterna har en funktion att fylla men prio ett borde vara kvantitet av det som av Ukraina påvisats vara effektivt såväl till lands som till sjöss. Dessutom måste dessa fyra ”pjäser” besitta en djävulsk eldkraft och mängder av ammunition för att själva avvärja försök att slå ut dem.
Men inget är enkelt, allra minst krig och paradigmskiften. Se bra inlägg om detta:
https://militardebatt.com/2026/05/17/fregatter-dronare-och-armborst/
Här är ett annat inlägg i dagens SvD som har en annan åsikt som jag tycker är bra (hoppas inte bakom betalvägg);
Debatt om fregatter och drönare är skev
Sverige har nu möjlighet att bygga en marin förmåga som kan ge direkt övertag i en framtida konflikt. Då får vi inte fastna i en förenklad debatt om fregatter eller drönare, skriver Sebastian Merlöv, vd för Sweden Dynamics.
https://esvd.svd.se/shared/article/debatt-om-fregatter-och-dronare-ar-skev/MWjKnEaC
Jag tycker vi lämnar försvarsplanering och sjökrigföring till dem som besitter relevant kompetens. Fregatterna av Luleåklass kommer att bli en alldeles utmärkt och efterfrågad resurs som bidrar till ett starkare Nato.
För den som vill fördjupa sig i ämnet rekommenderas bloggaren Corporal Frisks alldeles utmärkta inlägg:
https://corporalfrisk.com/2026/05/25/a-frigate-for-sweden/
Det var intressant det där på 70-talet oavsett om det var S eller C+FP+M i regeringen så skulle det kastas skattepengar efter industrier som prisat sig ur marknaden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_G._Åsling
Sentinel-2 satellite images show progress in the construction of air defense towers at the southern sites at Alabuga, – Falcon Insight
Four new air defense towers have been confirmed, and four more are likely under construction.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3c7flwis2h
Angående semestrar i Ryssland så marknadsförs till min stora förvåning platser som Dagestan och Ingushetien i det ” egentliga ” Ryssland!
Det kan jag inte påstå att jag sett förut!
Och som ett trevligt utländskt land att semestra i anges Kyrgyzstan detta år!
Rysslands egna turistbyrå har väl svårt locka utlänningar till Ryssland antar jag 😁
📍Consequences of a drone attack on an oil depot in Feodosia, – Oko Gora
+2 tanks destroyed, +1 damaged.
3/33 tanks remain operational. 91% of the oil depot is damaged.
Satellitbilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3d63rgnc2h
Tochnyi mapped how Ukraine systematically dismantled Russian logistics in occupied territory, from HIMARS forcing depot dispersal in 2022, to FPV drones creating a 35 km kill zone, to middle-strike drones now hunting convoys 150 km deep.
https://tochnyi.info/2026/05/logistics-lockdown-disrupting-the-road-logistics-network-of-russia-in-the-occupied-territories-of-ukraine/
Infografisk kartanimering
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn35vcck2k2j
130 Russian logistics vehicles hit in May alone. Commands are now banning large convoys. Ammo depots pulled back over 100 km from the front. Every extra 50 km of supply route cuts convoy capacity by 33%.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn35vcctt22j
Kerch ferry crossings nearly paralyzed. Mariupol and Berdyansk ports reduced to minimum. Key rail routes like Donetsk-Yasynuvata shut down by direct strikes on trains.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn35vccusc2j
Russia is trying to build an “Azov Ring” via highways R-280, E58 and E105, but key nodes remain vulnerable, especially supply lines to Crimea via Chonhar and Armyansk.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn35vccwqs2j
Som ljuv musik i våra öron.
Det slutar väl med att de får skicka köttvågor med bajonett tillslut?
Skulle detta kunna vara ett (teoretiskt) sätt att rädda en viss efterlyst krigsbrottsling??
🇭🇺🇺🇳 Orban may get a position at the UN with diplomatic immunity, — VSquare.
The initiative is being promoted by representatives of the MAGA wing of the US Republican Party.
The scenario is being considered in case of possible investigations into Orban or his entourage by the Magyar government.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn3dq4xin22h
Full immunity, according to the UN convention, can only be obtained by the Secretary General, his deputies or assistants.
The Hungarian ex-prime minister himself rejected such assumptions, stating that he is not afraid of any persecution, since he “obeys the laws.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn3dq6hqlc2h
☠️🚁 The obituary of the pilots of the Russian Mi-8AMTSh helicopter, which was shot down on April 25, 2026 in Mali, has appeared.
The pilots were identified as Captain Dmitry Aleksandrovich Lobanov and Major Andrey Vasilyevich Kondratyev.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3ek2gjlk2h
“As a person who grew up in Russian military propaganda, I can say that two ideas dominate in Russia: superiority and confrontation with the West. Rebuilding USSR is Putin’s fixation. He wants both London and Paris,” — Kapustin
Read more
https://theukrainianreview.info/russia-prepares-to-attack-europe/
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn3dwbxdc22h
Mera från Senator Kelly; bekräftar det jag hört tidigare, nämligen att moskonauter i grunden är vanliga moskoviter.
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mn3fgs45n32e
Prio 1: Ge intryck av att chefa över något;
Prio 2: Ha någon att skylla på ifall något skulle gå fel;
Prio 3: Stjäla något från arbetsgivaren;
Prio 4: Faktiskt åstadkomma något konstruktivt.
Jämför eventuellt med intervjun med Terry Virts i det här avsnittet av “Ukraine: The Latest”:
https://open.spotify.com/episode/3wFt7wpuPo74lQ4RYVX8Pt
Alternativt på Youtube (intervjun börjar drygt 26 minuter in):
https://youtu.be/6_2b7qJwNSQ?t=1599
https://www.dn.se/direkt/ukraina/2026-05-30/ryssland-ukrainsk-dronare-har-traffat-karnkraftverk/
Känns oerhört mycket som en false flag från fascisterna i ryZZland.
Som jag sade ovan. Antagligen en ryzk om det ens var någon drönare där…
Varför skulle Ukraina eller någon vilja bomba ett kärnkraftverk som har varit avstängt i snart 4 år? Möjligen om det finns ryZ trupp eller andra militära mål som hänger där
Det finns rysk trupp och hårdvara där.
Men Ukraina bombar inte sitt eget verk.
Skrämsel?
False flag?
Skylla ifrån sig då dom varit väldigt nära att träffa under bombarmadorna?
Eller, en förberedelse för att smälla på skarpt under massiv bombattack?
Det syns små men tydliga tecken på att kriget har vänt till Ukrainas fördel.
Det betyder inte att man kan slappna av. Snarare tvärtom. Det är nu det är dags att skicka allt extrastöd till Ukraina man kan. Ju mer stöd, desto snabbare tar kriget slut.
Och. Det är väl verkligen som bloggaren brukar påpeka, först händer inget, sedan händer inget, sedan händer lite och sedan när det väl händer så går det VÄLDIGT snabbt!
Det är dags att börja fundera över, kommer putin att sluta med pistolen med tinningen i sin bunker (classic since 1945!), kommer han att ramla ut genom ett fönster på 13:e våningen (rysk klassiker), eller kommer Putin att dingla i en lyktstolpe för allmän beskådan? Kan man betta på detta?
Inte så små tecken, tycker jag.
Du kan betta på polymarket.com att Putin är avsatt inom en viss tid i alla fall.
Man blir ju lite sugen på att betta en slant. Putins dagar är SÅ räknade.
Lyktstolpen betraktar jag som det minst troliga – i synnerhet sedan Wagnergruppen snöpte sig själv. Pistol mot tinningen tvivlar jag också en hel del. Tror att Putin bör akta sig för höga trappavsatser, fönster över tredje våningen och elda på samovaren allt för flitigt – det kan så lätt bli ohälsosamma utfällningar.
Film på nyliga attacker av ukrainska drönarförband.
https://www.youtube.com/watch?v=QF_BZ2bJpaE (2m57s)
Jag tror när det blinkar med en röd text så handlar det om attacker mot ryska förband som var inblandade i krigsförbrytelserna i Bucha 2022.
💥 During the breakthrough, drones use airdrops on the Russian mobile fire groups.
Here, even their Yelka interceptor did not help the Russians; during the launch, it did not hit the UAV.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3gnxnqfk2i
“08:00 Bränsledepån på Feodosia på ockuperade Krym ska bombats igen, vilket lär göra bristen på bränsle på halvön ännu värre framöver.”
Här finns det film på hur det gick till:
https://www.youtube.com/watch?v=WfZ69ckdDFs (1m24s)
Kan dom inte lagra bränslet så börjar det snabbt bli knepigt.
The moment when a 🇺🇦Ukrainian interceptor drone shoots down a 🇷🇺Russian Shahed-type kamikaze drone
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn3i4ewq5226
Ukraine’s 19th Radio Intelligence Brigade mobile fire group shot down a Russian Shahed. The downed drone nearly fell on a neighboring unit but everyone made it out fine.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mn3jus7bv22j
Är det bara jag, eller har svensk media börjat bli betydligt mer Ukrainapositiva sista månaderna?
Bara en känsla från min sida, men jag såg just på TV-nyheterna där dom rapporterade att Ukraina hade slagit till mot mål rätt långt in i Ryssland.
Jag tror det. Dom har nog inte ändrat sig i grunden, dom är nog bara söliga och är nån vecka efter oss här och andra som är mer insatta.
Tror att det gäller fler media än svenska. Och inte bara media utan allmänt.
Känns också som att ryss-trollen blivit mer bitska de senaste veckorna. Väljer att tolka det positivt, att det är desperation som lyser igenom.
Instämmer. De har inte heller något nytt material. Det senaste var att FSB-anläggningen som Ukraina slog ut innehöll massa “ungdomar” (fel). Sedan dess ingenting. De kanske drar igång om biolabben snart?
Bingobrickan som Defense och Ukraine presenterar tycker jag är rätt kul 🙂
(Varning, X).
https://x.com/DefenceU/status/2060710336076890509/photo/1
😁
😅
🎯😎
Många litterära bidrag idag men få (inga?) pekuniära.
Jag går i bräschen med en hundring till Ukrainahjälpen.
Häng på, Ukraina behöver vårt monetära stöd!!
🏅👍🫡
👍
Snyggt 👏
Ukrainska underrättelsetjänstens enhet Alfa slår till mot rysk frontnära logistik. Antyds i beskrivningen att det är filmer från senaste veckan ungefär.
https://www.youtube.com/watch?v=BIIpDs_Kr9k (1m38s)
https://www.youtube.com/watch?v=0ulnNGgL690 (1m5s)
Automatöversatt del av beskrivningen:
In the Pokrovsky direction, servicemen of the 147th separate artillery brigade of the 7th rapid reaction corps of the Armed Forces of the Ukrainian SSR continue to inflict losses on the enemy.
The M142 HIMARS also joined the execution of combat missions. Together with artillery, unmanned systems and other means of destruction, it works on detected enemy targets.
Ukrainsk musik som höjer stridsmoralen.
https://t.me/poltava_serjant/822
https://youtu.be/Mmc3CVux-jE?is=oa-OOthpY7o9CySb
Med hitlåten ”Bränna ner Moskva”
Får mig att vilja spela en gammal C64 klassiker “Raid over Moscow”: https://www.youtube.com/watch?v=fg7vFZBb0mg
Fake!
🇺🇦 Defense Forces refute Russian fake about alleged strike on Zaporizhzhia NPP
After another loss at the front, a loud accusation appears against Ukraine, designed to divert the attention of the international audience. Russians traditionally does not provide any evidence.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3noroyos2t
🦅🇺🇦 The moment of preparation and launch of drones of “Bober” type (UJ-26)
The CNN group is reporting from one of the launch sites. It is from this site that GUR launches 20 such drones over the Stavropol Krai.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3mxx6ewk2t
🇺🇦 CNN is reporting from the control center, where a large monitor shows dozens of our drones flying into and over Russia, – In Factum
The monitor shows codes, coordinates, and targets — all of this is processed by AI and is constantly changing. Our system seems to be called PRIZMA.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3mgpu2ak2t
Short på YT: https://youtu.be/TCWjxg3jyr4?is=Gs8F2kZzGqakX0hp
Hela reportaget:
Russia is being beaten by robots in Ukraine:
https://youtu.be/_9GkUkIaOno?is=LxdybFGVCG0iLake
Evgen Istrebin
EU countries will respond with a united front to the Russian attack on a residential building in Romania, German Foreign Minister Johann Wadephul said. He did not specify how exactly.
In principle, they have already responded by providing Ukraine with a €90 billion loan. Even more results should be coming soon. I hope the empty gas stations in Crimea are just the beginning
Evgen Istrebin
Russian entrepreneurs are increasingly complaining on social media about dwindling customer numbers, declining sales, and businesses struggling to survive. Empty shopping malls are popping up across the country, stores are closing, and business owners admit that even aggressive sales aren’t keeping them afloat
❗️The 🇺🇦Ukrainian Dassault Mirage 2000 fighter jet is operating on the front line against 🇷🇺Russian military targets
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn3ntpwun22t
❗️A 🇺🇦Ukrainian MiG-29MU1 fighter jet, using 🇺🇸American GBU-39 guided aerial bombs, destroyed a 🇷🇺Russian base.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn3nld6sic2t
The 🇺🇦Ukrainian Dassault Mirage 2000 fighter jet is operating on the front line against 🇷🇺Russian military targets
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn3ntpwun22t
Vad är F5??
2️⃣
En onödig funktion som förhindrar nödvändig repetition som alla vet är lärandets moder 😉
Misstänker att jag skulle behöva repetera många ggr för att spaka en Mirage 😇
Du kan åka framsits med Hripen D nör jag flyger dit en av dem.
Blir som Magnus och Brasse 😂
https://open.spotify.com/track/5mZFoXqIDa4MOTAyKCLVFD?si=xbpT6FQyTv2uhnCHvwwBWg
Flygkaptenerna med Magnus o Brasse.
På en Hripen vill jag nog byta sits 😎
🦅 💫 😎
Frågan är. Kommer orcerna klara påbörja operation Azovska simmet innan 19 juni?
Vansbrosimninget är 27 juni – 4 juli i år.
Vilket kommer att hända först, Vansbro eller Azovska?
*Vansbrosimmet
Dubbel-ai numera ☹️
🦅
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3oxwxgmk2q
Enligt ryska uppgifter är det massiv drönarattack på G mot Krym och Krasnodar
Yeeeeees 😀👏💥🔥⛽️
Önskar drönarna all lycka i att träffa sina mål. 🇺🇦✊
Oh NO! Anyway…
Nu när ryssarna erbjuder, “I’ll make you an off you cant refuse”, Transnistrierna ryska pass . Är det inte dags för NATO-landet Rumänien att be Ukraina om Artikel-5 hjälp ?
Accentmannen om tjetjener.
https://www.patreon.com/posts/bad-day-for-2-159610522?utm_campaign=patron_engagement&utm_source=post_link&post_id=159610522&utm_id=ccd72a73-e1e7-46c8-ba41-4ba6796351dc&utm_medium=email#no_universal_links
Igor Strelkov-Girkin admitted that the Russian version of the attack on the college in Starobilsk “isn’t all that clear.”
He hinted that in fact there weren’t only students there, as he had seen the college before.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3q5nmhsk2j
https://www.theguardian.com/sport/2026/may/30/tearful-oliynykova-demands-shnaider-face-sanctions-for-supporting-war
Tearful Oliynykova demands Shnaider face sanctions for ‘supporting war’
Tumaini Carayol at Roland Garros
Sat 30 May 2026 17.53 CEST
Oleksandra Oliynykova has called for Diana Shnaider to face sanctions for her participation in a Gazprom-funded exhibition in Russia and the Ukrainian criticised the sport’s “hypocritical” governing bodies after her 7-5, 6-1 defeat by her Russian opponent.
Är det så att Stepnohirsk är en ritning point i kriget?
https://youtu.be/dGNM5zFalxA?is=Qm69ligdABVo1q2N
Från kommentarerna:
AI paintings, voice and face. It is still quite interesting (if true) and explains why the Russian milibloggers seem so upset about recent events in and around Stepnohirsk.
Ritning ska vara turning, alltså turning point.
https://www.theguardian.com/world/2026/may/30/russian-missiles-devastated-kyiv-cultural-sites
‘We could hear the roof collapsing’: how Russian missiles devastated Kyiv’s cultural sites
Charlotte Higgins and Mariana Matveichuk in Kyiv Photographs by Julia Kochetova
Sat 30 May 2026 08.00 CEST
Russia’s recent assault killed two people, injured 90 more and significantly damaged many of the capital’s museums
🤩💥 Matveyev Kurgan/ Taganrog, Rostov Region, probably AFU hit the oil depot.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3tytp74k2j
Run for your life… 💥
☠️ SIGNUM disposed of another batch of Russians…
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3rrjchdk2j
Kommer ju ÄN mer roliga nyheter. Det här måste svida för ryssarna!
✈️ SBS destroyed two Tu-142 aircraft at a military airfield in Taganrog.
🚀 SBS destroyed an Iskander system at a launching position in the Taganrog area.
🔥 SBS struck a shadow fleet tanker, Kurgannaftoprodukt oil depot in Taganrog, Marine oil terminal, Feodosia in Crimea.
Ukraina har fått upp en otrolig takt! En fröjd att se/läsa om.
Vilka är SBS?
Skit bakom styret är det ju knappast som de spränger rysk skit.
Spräng Bara Spräng?
Kvällens drönarkarta:s
23:25 | 30/05
Approximate flight routes of our UAVs:
🔴 Red arrows — directions of strike UAV movement;
According to Russian sources, around 200 drones were claimed, though these estimates and the displayed routes remain highly approximate.
https://bsky.app/profile/dronebomber.bsky.social/post/3mn3v2w5q4k2k
Vackert, fly little birds
👍😀
Tillägg till Fram i Natten 22:07
🔥 New from Oil depot in Matveyev Kurgan
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3woqylic2s
🔥More from oil depot in Matveyev Kurgan
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3vzoubz22d
🔥 Rostov Region
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3vljvups2d
Vet inte hur somliga av er hinner med all bevakning, eller när ni sover. Men stort tack för alla inlägg nu när bloggaren antingen är ledig eller våndas i feberdrömmar.
Ingen nämnd, ingen glömd – men kanske en extra guldstjärna till Erik14? Tror bloggaren får bjuda på lunch där snart…
Tack snälla FlaskGordon! 🇺🇦🇸🇪
Bloggaren har visat mig stor vänlighet, han är inte skyldig mig något 🫡
Tänkte posta ett reportage av CNN 15 min:
“Russia is being beaten by robots in Ukraine”
Journalisterna får gömma sig för drönare 14 gånger innan dom når fronten medans ukrainarna skjuter ned dom. De träffar soldater som kommer tillbaka från skyttegravar efter ett halvår. De får bevittna ett anfall med 6st krypare alltså bandgående robotar med automatkanoner. Sedan får dom följa med SBU som avfyrar långdistansdrönare på natten.
Postar länken som kommentar men den innehåller ordet som börjar på k och slutar uk så bloggarn behöver godkänna.
https://youtu.be/_9GkUkIaOno?is=_-7M5vCNxLgH7e6G
Kommentar väntar godkännande.
Nästan så ryssen bygger upp en false flag.
Men kanske bara ännu ett i raden av elaka hot från en av de värsta mobbarna och terroristerna
🤡 If Ukraine tries to attack the Zaporizhzhia NPP, we will destroy all nuclear power plants in Ukraine, – Medvedev.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3vpzvxpc2d
Shit vad svårt det är att förstå var saker händer på deep state, som nu med den senaste pushen
Klicka på bjällran i vänstermenyn så får du upp alla uppdateringar för kartan i datumordning, där finns länkar till städer och områden som haft någon relevant förändring.
🇩🇰 Russia may expand war beyond Ukraine, — Danish Prime Minister.
Mette Frederiksen said in an interview with Gazeta Wyborcza that the West must take the risk of a new escalation by Russia seriously.
A scenario in which Moscow would transfer aggression to other (neighboring) countries is possible.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn3ujofk322u
💬Despite the fact that I do not come from your part of Europe, I see the current threats the same way you do.💬
Frederiksen added that she understood a lot about the Russian threat from the Poles — because of their geography and tragic history.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mn3ujq33ws2u
Sovjet 2.0, välkomna till kösamhället 👍
Temporarily Occupied Yalta. Long queues at gas stations due to fuel shortage.
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mn3sjh6fak2t
Ukrainian Ministry of Defense experts examining the remnants of Russia’s Oreshnik intermediate-range ballistic missile estimate that its submunitions weigh approximately 50 kg each.
According to the analysis, the impact elements are solid cast-metal bodies made of cast iron.
Bild
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mn3opfc57s2r
Together against violence!
Saturday march
GeorgiaProtests 🇬🇪🇺🇦🇪🇺
Day 5️⃣4️⃣9️⃣
Film
https://bsky.app/profile/tatach.bsky.social/post/3mn3ikqel4k27
Day 549 of daily, uninterrupted protests in Georgia. 🇬🇪
Film
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3mn3ib37e4c2i
“We must find ways to support the people of Georgia 🇬🇪 as well – and this is a shared European task. No one can be lost.”
https://bsky.app/profile/marikamikiashvili.bsky.social/post/3mn3t3ychkc22
(Zelenskyj)
Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський
@ZelenskyyUa
Russia is now threatening other nearby countries far more openly than before. Every neighbor of Russia heard what was said about Armenia, whose people are the only ones who have the right to decide and will choose the future of their country. What Russia says about Armenia is, in truth, not about Armenia alone.
No one can be left without support – Europe has no right to lose any of its peoples, to leave any country behind. Armenia must be supported. Moldova must be supported. The Baltic states. Azerbaijan must be supported. We must find ways to support the people of Georgia as well – and this is a shared European task. No one can be lost.
Det är precis det här som folk måste begripa. Ryssland har inga som helst avsikter att låta sina grannar leva i fred.
Naturligtvis har du fullkomligt rätt!
Putin går all in för att ha ett Storryssland, det är hans hela livsluft. Minst lika stort som Sovjetunionen och Warszawapakten. Helst vill han jämföras med Peter den store
Varit några ballistiska och shaheds under kvällen, men jag har inte sett några uppgifter om strategiska bombarna. Så än så länge rätt lugnt
Ballistics threat — in Kyiv and regions where the alert has been declared
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn4246zwck2h
😍🇺🇦 Night launches of FP-1/2, – DroneBomber
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mn3zlf2wgc2h
Ibland ser vi sådana här bilder precis innan något trevligt går i luften
Greyskull
@FreudGreyskull
Russian channel describing the situation in illegally occupied Crimea as a fuel collapse
…………………………
Den kommenterade ryska kommentaren
https://pbs.twimg.com/media/HJmVY76boAAKS7B.jpg?name=orig
🇸🇪
🇸🇪 MoD Pål Jonson: Helping Ukraine is investment in our own security. I have to give it to the Ukrainians, they are very generous with data when you provide them with equipment.
We send our systems to Ukraine and get them battlefield-tested, which gives us better platforms.
Film, engelska
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mn46d2g4is2g
Working with Ukraine on innovation has been absolutely vital for us.
Because everything we send to Ukraine, whether it’s IRIS-T, artillery, or other systems, leads to innovations in weeks or months. If we tested the same things at home, it would take years or even decades.
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mn46d2ggbc2g
It has also changed whole context for us. This has inspired how we conduct our training, logistics, maintenance, and so forth.
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mn46d2gi7s2g
BOLTON: Ukraine now has the best army in Europe, enormous combat experience, drone technology that we should use. Ukrainians brought Russians to a halt. I don’t think Trump sees any of that.
It’s a shame we didn’t do more earlier to help Ukrainians. War might be over by now.
Film, engelska
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mn3nrur3322b
Instämmer helt! Men varför går inte Europa in och avslutar det?
STUBB: Ukrainians eliminating 35,000 Russian soldiers per month, launching more drones and missiles into Russia than vice versa. Ukraine reclaiming territory, striking deeper into Russia. Popularity of war in Russia is shrinking. Tides are actually turning and Ukraine is on top.
Film, engelska
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mn3jd4iaz22b
Ja, jag vet, jag vet precis hur
Jag flyger över eran mur
Å, jag vet, å jag vet
Jag vet precis hur
“I’ll be the acid spy”
Jag gör vad jag vill
Jag vet precis hur
Jag vet precis hur
Jag vet precis hu-ur
Operation Sindoor ägde rum för ett drygt år sedan, ibland kallat 88-timmarskriget, där Indien fick Pakistans militär ner i parterr. En specifik händelse i det kriget visar dock hur det svenskdonerade lyftförsvarssystemet SAAB ASC890/Gripen/Meteor onekligen kommer mota bort det ryska wunderwaffenet – glidbomberna…
Pakistans enda fullträff i kriget, nedskjutningen av ett indiskt, (franskbyggt) Rafale stridsflygplan från 200 kilometers avstånd. Attacken gjordes med en kinesisk PL-15 långdistansjsktrobot. Tack vare indirekt målstyrning med ett Saab ASC 890 flygstridsledningsplan upptäckte det indiska planet hotet alldeles för sent – med bara 9 sekunder kvar att reagera och avsaknad av effektiva stärsändare/motmedel, var nedskjutningen ett faktum.
I det ryska fallet släpps glidbomberna mot fronten från upp till 90km avstånd men för att glida den sträckan måste Su-34, det ryska tunga bombplanet upp på 10.000m höjd innan de släpper bomberna. För att inte vara sårbart mot Ukrainska F16 med AIM-120 AMRAAM, en medeldistansjaktrobot vars i strid BEVISAT EFFEKTIVA räckvidd är drygt 70km (iaf den version Ukraina i huvudsak använt) så eskorteras Su-34an normalt sett av 2st Su-35 utrustade med den ryska långräckviddiga jaktroboten R-37M, vars i strid bevisat effektiva räckvidd är dryga 200km och då förutsatt den avfyras från hög höjd, 10.000m.
När de ryska planen närmar sig fronten på 10.000m höjd, blir både Su34an och dess ledsagare Su-35, PRIME targets för det svenskdonerade luftförsvarssystemet där SAAB ASC 890 agerar stridsledningsflyg, Med Erieye-radarns räckvidd på 400km kan det ligga på säkert avstånd och spana på de ryska planen som närmar sig, Gripen utrustat med meteor kan lågsniffa osett ”under horisonten”, samt utan att aktivera sin radar, avfyra meteor 100km bakom fronten, vända och låta stridsledningsflyget leda Meteor osett mot målen via länk16 systemet. Meteor med sin ramjetmotor kan nå 200km även om den avfyras från låg höjd och dessutom bibehålla kraftig manöverförmåga i slutfasen. De ryska planen blir därmed luftburna sitting ducks.
Pakistan visade upp något liknande men den kinesiska PL-15 måste likt ryska R-37M avfyras från hög höjd för att nå sin maximala effektiva räckvidd och det indiska luftförsvaret såg de pakistanska (kinesisktillverkade JF-17) planen som avfyrade robotarna men antog att de befann sig utom räckvidd då de antagit att Pakistan använde PL-15E, Kinas exportöversion som officiellt ska nå 150km. Ett felaktigt antagande som kostade en Rafale (ev fler plan av annan typ) och inte heller såg de PL-15 komma då den indirekt (ej länk-16) guidades av det svensksålda stridsledningsflyget. Skillnaden i Ukraina blir att Länk-16 och meteor ger Gripen möjligheten att flyga och avfyra helt osett från LÅG höjd.
Glidbomberna kommer tystna likt när Ryssland ställde sina stridsflyg efter att Ukraina i maj 2023 sköt ner ett antal flyg med delar av ett tyskt mobilt patriotbatteri nära fronten. (Ryssland återupptog flygandet efter att senare slagit ut patriotbatteriet med en iskanderrobot efter att en spaningsdrönare upptäckt patriot-kolonnen tillfällligt stillastående nära fronten)
Summa summarum, dryga dussinet Gripen utan meteor eller AWACS blir tandlöst, men med dem ett effektivt luftförsvarssystem och deterrence mot ryska glidbomber.
Om och när det i sin helhet kommer till Ukraina vet vi nog först säkert genom rapporter om att ett ryskt su34 el 35 singlat tilll marken och glidbomberna tystnar.
Tack, intressant!
Tack, intressant!
Här är en utförligt artikel om hur Pakistans luftförsvar sköt ner Rafael mfl
https://www.key.aero/article/when-going-gets-tough
👍
CNN har förstått vad som har hänt:
“Ukraine, suffering for months from manpower crises and uncertain backing from the United States, has undergone a remarkable evolution. Large parts of its war effort are now unmanned, the robots, drones, and remotely piloted tanks giving it a sudden, albeit fragile, edge over a lumbering and strained Russian invader.”
https://edition.cnn.com/2026/05/30/europe/ukraine-robots-drones-russia-war-intl
1560 KWIA !!
2 tanks
14 APV
57 artilleri
6 MLRS !
1 LV
1894 UAV
19 markdrönare
524 mjuka fordon mamma mia!!
3 special
Dunderbonk igen!
KWIA och mjuka fordon sticker verkligen ut i en mycket gedigen rad! Har svårt att föreställa mig att ryssarna kan uthärda sådana förluster över tid.
Fantastiskt!
Så ska det se ut!
👍 Nytt rekord igen för mjuka fordon, tidigare rekordet från i går 483 och innan dess 403 från 1 maj.
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mn4pxqnflk2f
Megabonk! Tack Ukraina!
Hm, andra dagen på raken med såna förluster; månntro vad som händer som vi inte vet om?
Ryssen inser nog att de ligger väldigt risigt till. Logistiken måste vara skit när nya rekord för mjuka kommer nästan varje dag. Att mbt och apv har varit sällsynta har vi vetat länge, snart måste artilleri väl också finnas i så små mängder att UA inte kommer åt några större mängder att skjuta på.
Att mer än 1000 KWIA tas varje dag måste göra att orcherna inte trivs så bra i Ukraina. Heja Ukraina gör livet riktigt misserabelt för orcherna.
Tack Justanothernickname!
👍
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Ryzztrollens och dess svans av nyttiga idioter:
NATO och massaker på ryzzar i Ukraina tvingade fram kriget.
Ukraina anfaller civila mål, Ryzzland bara militära dito.
Det är livsfarligt att stödja Ukraina för det kan provocera fram att Ryzzland attackerar oss.
Ryzzland håller på att vinna kriget och det är oundvikligt!
EU begår ekonomiskt självmord genom att stödja Ukraina och bedriva sanktioner mot Ryzzland.
Ryzzlands ekonomi är robust och utvecklas positivt.
Kan man få nånlänk till vilka eller har du läst på massa olika håll så att vi slipper ?
Dessa “argument” är alla gammal skåpmat som fördes fram i början av det ryska angreppskriget — finns det verkligen fortfarande nyttiga idioter i olika svenska diskussionsforum som anför dessa (vid det här laget uppenbart felaktiga och helt upp-och-ned-vända) ståndpunkter??
Pete Hegseth besvarar journalisters frågor i samband med säkerhetskonferensen i Singapore. Mycket handlar förstås om situationen i Stilla Havsområdet och Irankriget, men man kommer även in på Ukrainakriget. En del av intresse enligt min mening.
https://www.youtube.com/watch?v=0DiBJdpqg7E
Får han betalt efter hur många gånger han nämner Taco per minut.
Landet utan kort har lärt dom att de behöver drönare!
Ryzzland får väl bara packa ihop och rulla hem, som Sovjetunionen gjorde från Afghanistan 1989.
Sovjetunionens KWIA-förluster efter tio års krig i Afghanistan, vilket var en bidragande orsak till regimens kollaps: ca 15K
Rysslands KWIA-förluster efter drygt fyra års krig i Ukraina: ca 1,4M!! Att regimen *fortfarande* inte har fallit samman visar verkligen vilket järngrepp Putins omfattande kontrollapparat har om den ryska staten och det ryska folket…
Highway of death. Här ser man hur en del av de 524 fordonen förgörs!
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mn2m5wa5qk2j
Nytt inlägg:
https://cornucopia.se/2026/05/ukraina-massiva-ryska-forluster-varning-for-stor-rysk-terrorbombning-fortsatt-aktiv-tva-ryska-tu-142-forstorda-raffet-i-saratov-bombat