Ryssland genomförde så den väntade massiva terrorbombningen i natt och minst 13 civila mördades i Kyjiv och Dnipro, inklusive ett barn. Ukraina bombade det ryska raffinaderiet i Ilskij i Krasnodar Kraj, samt även ett ryskt örlogsfartyg vid Krym.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Rysslands väntade massiva terrorbombning skedde i natt och minst nio personer mördades i storstaden Dnipro, inklusive ett barn och fyra i Kyjiv. Ukrinform skriver att nio döda påträffats i rasmassorna i Dnipro, inklusive ett barn fött 2023. 35 personer skadades och sex personer saknas fortfarande så siffrorna väntas stiga. Bombkapslar användes mot de civila i staden. Ett foto från räddningsarbetet i rasmassorna och ett förstört bostadshus.
I Kyjiv skriver Ukrinform att fyra mördades och 51 skadades varav tre barn.
Ukrainas flygvapen uppger att 729 robotar användes. Anfallet bestod av åtta hypersoniska Tsirkonrobotar, 33 Iskander-M, vilket är ett av de största enskilda anfallen med de ballistiska robotarna, 27 Ch-101 kryssningsrobotar från det strategiska bombflyget, fem Kalibr-kryssningsrobotar från ryska flottan och 656 drönarrobotar som Shaheder.
602 drönarrobotar som Shaheder sköts ner, 26 Ch-101 kryssningsrobotar, tre Kalibrkryssningsrobotar och elva Iskander-M ballistiska robotar, som därmed sköts mot Kyjiv där Patriotluftvärnet finns som kan bekämpa dessa.
Ukraina bombade Ilskijraffinaderiet i Krasnodar Kraj i natt skriver Ukrainas generalstab. Man slog även ut ett SA-22 Greyhound luftvärnssystem, en bas för ryska drönarförband, truppkoncentrationer och ett örlogsfartyg i hamn på ockuperade Krym. Det senare handlade förmodligen en om ett avmagnetiseringsfartyg, vilket användds för att minska risken för fartyg att utlösa magnetminor.
Man bekräftar också skador på raffinaderiet i Rostov Oblast, som ska ha bombats 31:a maj med hjälp av en tung Neptunrobot, samt att en av de huvudsakliga processenheterna på raffinaderiet i Saratov slagits ut i förrgår.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!

11:11 På söndag hålls en återhämtningsevent med Repower i Stenungsund och fler segelbåtar med 1 – 2 mans besättning efterfrågas. Läs mer här hos STSS Kölbåt:
“Vi behöver så många båtar med 1-2 i besättningen som möjligt. Ställ upp med din båt och du stödjer de som idag kämpar vid fronten i Ukraina. Vi hämtar upp 100 ukrainare vid Stenungsbadens brygga kl.14.00 fördelar dom på våra båtar och seglar sedan i ca 1,5 h och byter sedan gäster ombord. Vi behöver veta att du kommer och hur många din båt kan ta med ombord.”

11:17 Påminner om 1for Ukraines välgörenhetsmiddag på Spritmuseum 10:e juni nästa vecka. Man skriver till bloggen:
“Priset är 2500kr, anmälning via Swish 1239009705 eller faktura [email protected].”
Alltid en trevlig tillställning intygas.
11:33 Antalet mördade i Kyjiv har stigit till sex med 64 skadade skriver United24 Media och publicerar en film på räddningsarbete och skador.
11:34 Bland det som träffades och förstördes i bombningen mot Kyjiv var elbilsmärket Zeekrs återförsäljare i staden. Det ägs helt av Volvo Cars ägare Geely, som inte lämnar Ryssland, men nu alltså bombas av Ryssland.
11:36 Världens största bombplan, det supersoniska Tu-160 Blackjack, ska använts för att fälla kryssningsrobotar mot Ukraina i natt. Detta tyder på brist på arbetshästen Tu-95, som nog börjar bli slitna efter snart fem års fullskaligt krig, plus alla de som förlorades i Operation Spindelnät för nästan exakt ett år sedan.
11:40 Antalet mördade efter nattens terrorbombning har totalt stigit till minst sexton personer och över 100 skadade sedan antalet dödade i Dnipro stigit till elva personer inklusive två barn skriver Kyiv Post.
11:41 Direktrapport till bloggen från Kyjiv kallar natten för tung.

11:43 Film på hur det kan gå när ryssar försöker ta sig igenom en ukrainsk försvarslinje. Ser ut som en ukrainsk prickskyttegrupp finns i närheten och gör sitt jobb när ryssarna står stilla och försöker klippa upp concertinatråd.
12:52 Ockuperade Krym har drivmedelsbrist nu och försörjningen sker via Kertjsundets kvarvarande färjor, då tankbilar inte får köra på bron på grund av explosionsrisken. Då Ukraina även sänkt flera färjor är färjekapaciteten för låg och nu står det Världens Fetaste Bombmål (TM) i färjeläget i form av hundratals tätt packade tankbilar. Möjlighet till Väldigt Dålig Stämning (TM).
13:49 WarTranslated skriver att Ryssland påstår sig ha 200 hypersoniska Tsirkonrobotar, och en produktionstakt om tio i månaden, och spekulerar i att roboten har bättre precision än många andra ryska robotar eftersom det ursprungligen är en sjömålsrobot, som alltså ska klara av att träffa ett fartyg.
13:51 En rysk tankbil står i våldsam brand någonstans i ockuperade delarna av södra Ukraina efter att en attackdrönare gjort sitt.
17:08 Ukrainska attackdrönare har bombat järnvägsknutpunkten och järnvägsstationen i kritiska Dzjankoi på ockuperade Krym. Tåg kan dock fortfarande passera igenom, men passagerare kan inte byta tåg på platsen utan får köras vidare med buss. Film från nattens bombning.
17:10 Antalet mördade enbart i Dnipro har stigit till 17 och 42 har skadats skriver United24 Media. Film på hur kvarlevorna från en kvinna och en man hissas ner med kran från ruinerna.
17:12 Film på när en rysk attackdrönare träffar en byggnad i Dnipro under terrorbombningen.
20:05 En av Saint Javelins tillverkningspartners, Keep, bombades av Ryssland i natt skriver SJ i ett mailutskick
360 kommentarer
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnc7pgu4mk23
Knep den med en rolig en! Blir en slant till BGB.
🏅👍
Grattis 🥇
👍
Deeper and deeper
Slava Ukraina!
Heroiam slava!
Det blir en slant till JvM
👍
Vi ger oss aldrig!
Nylander! Äntligen bästa platsen. Blir JvM.
🏅
👍
Godmorgon alla kämpar.
Power Up Ukraine får i dag slanten, som vanligt!
👍
👍
Hej jag heter Sven. Sven Nylander.
😂
Du är sen Sven, platsen är redan upptagen 🐌
Sen Melander.
Evgen Istrebin
KAMAZ, UAZ, and URAL produce 200 vehicles per day. This is the combined output. Let’s not forget that some of these vehicles are used in the civilian sector, especially in oil and gas production areas.
Incidentally, KAMAZ has already cancelled its summer shift to a four-day workweek
Betyder det sista att man inte kommer gå ned till fyradagarsvecka, utan fortsätter med femdagarsvecka? Det är väl isf goda nyheter ur rysk synvinkel.
Nej, jag misstänker att man inte går tillbaka till femdagarsvecka
Och det sticker ju ut då man verkligen behöver mer lastbilar
Så vad betyder det? Den enda språkligt rimliga tolkningen jag kommer på är att man inte minskar arbetstiden, men det verkar ju kontextuellt osannolikt.
Tänk på att det är ett översättningssteg emellan, till engelska
Någonstans ser det ju dock ut som att man ställer in fyradagarsveckan
Med (den stora) brasklappen att översättningsverktyget dabbat sig på något sätt ser jag två potentiella tolkningar av att man går över till fyradagarveck:
1) Kapital- och/eller komponentbrist.
2) Kan sommarskift möjligen vara då man utför service och underhåll och att man istället forsätter som vanligt, men man har otillräckligt med personal för femdagarsvecka?
@El_gato_debajo_a_mesa 2026-06-02 13:38
Killgissar lite:
Bygga lastbilar är visserligen ganska “tung industri” jämfört med att göra, vad vet jag, sy T’shirts ellersnickra barbiedockor… Men det är ändå in såå TUNG “tung industri” som de jag vet om som stänger av för underhåll en månad på sommaren: Kärnkraftverk, pappersbruk, stålverk. (Skeppsvarv?)
Ett lastblischassi väger ändå bara några ton; jag föreställer mig att de kan gå på löpande band lite som i någon personbilsfabrik. (Eller kanske rulla på egna hjul när man kommit så långt att det finns sådana under?) I vilket fall som helst borde underhållet av anläggningen bli lättare, och kunna utföras s.a.s. omkring den pågående produktionen. Borde inte behövas gå ner på fyradagarsvecka för det.
Jag tolkade inlägget som jag såg någon annanstans som att de återgår till 5dagarsvecka. Jag gissar att Kreml skjutit till pengar för att hålla produktionen uppe… Alternativt bjöd in cheferna till te?
Evgen Istrebin
The number of banks in Russia could fall below 300 by the end of 2026, predicts Marina Chekurova, head of Expert RA .
Since the beginning of the year, five credit institutions have already left the market, three of which were merged with their parent companies.
However, small regional banks remain important for the economy. Furthermore, the high key rate has postponed the problem of “tired owners” who might otherwise have exited the banking business earlier for several years.
In the coming years, the number of banking licenses will likely continue to decline and may approach 270–280. According to Expert RA, the Russian economy no longer requires a market with a thousand banks.
Evgen Istrebin
Shares of Russia’s four largest publicly traded developers have lost an average of 34% in value over the past 12 months. Samolet and Etalon have suffered the largest declines, down 66% and 55%, respectively. LSR Group fell 16%, while PIK was the exception, gaining about 1%.
The bulk of the decline occurred in 2026. Since January, Etalon shares have fallen 37%, while Samolet shares have fallen 59%.
🙏 Already 6 dead in Kyiv and 64 injured!
In Shevchenkivskyi district of Kyiv, a woman with two children ran for cover when the shell hit: she died on the spot, the children were hospitalized. A woman and a man also died there.
Read about attack! 🇺🇦
https://theukrainianreview.info/russia-launches-729-aerial-targets-at-ukraine-eight-killed-in-dnipro/
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mncaxfcpc223
🔥 30/05. An oil depot in occupied Feodosia after an attack by drones.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncaeesezs23
🇺🇦🚀 Fire Point Chief Designer Shtilerman:
We are currently producing 3 FP-5 Flamingos and 300 FP-1/2s daily.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnca7hltik23
💔Strike on Dnipro: 11 dead, including two children
“Rescuers recovered the bodies of a woman and an 8-year-old boy from the ruins of a four-story building damaged by the enemy in Dnipro”, – OVA.
37 injured.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnca2xjyts23
Inte bara människor av terrorrysslands härjningar 😡
🦌🥺 In Kyiv, a baby deer, fleeing shelling, hid under a car.
💔🇺🇦 The bodies of two more victims of the massive attack on Dnipro were unblocked from under the rubble of a residential building.
Film. Kanske viss varning, djurvänner kan tycka att bilderna är jobbiga
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mnc7wrqkyc23
Har varit uppe lite på förmiddagen
Russians are back using the ferry in the Kerch Strait connecting Russia with the occupied Ukrainian peninsula of Crimea.
Imagine the firework if only one drone visits this place. Coordinates are probably here:
45°20’40.71″N 36°40’55.71″E
Film
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mnc4ulihyk22
💥 Satellite images of the results of the attack on the Volgograd Oil Refinery, – Dnipro Osint
Technological equipment of ELOU-AVT-1 unit with a capacity of 6 million tons/year was damaged.
The technical overpasses near water block No. 8 were also damaged.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncco4nmdk2s
The rectification columns, the buildings of the hot and cold pumping unit ELOU-AVT-5 with a capacity of 3.5 million tons/year were damaged.
Up to 65% of the entire oil refining plant is out of order.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnccodorg22s
Vissa vågar stå emot
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryska-ljudmila-om-ukrainakriget-folk-haller-pa-att-vakna
– Jag har gripits många gånger men jag har alltid släppts när polisen sett vilket år jag är född, berättar Ljudmila Vasiljeva.
62 procent av ryssar väljer fred när de får frågan om de anser att kriget ska fortsätta eller om fredsförhandlingar ska inledas.
Dock
Samtidigt svarar 69 procent i samma undersökning att de stöttar de ryska styrkornas agerande i Ukraina.
Heder åt sådana som Ljudmila men totalt sett får man nog beteckna den ryska befolkningen som “det sovande folket”.
Verkningarna av kriget kommer de dock inte att kunna undvika.
Long queues of 2 to 3 km at local gas stations in the temporarily occupied Crimea
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mncdelfncs2v
💔😥🤬 Vredesdonation till BGB.
Vi kämpar på och ger aldrig upp!
Razom do peremohi!
Jag hakar på där! Må putte brinna i helvetet! (var som helst går iofs bra för mig)
🏅
👍
🏅
👍
‘Officiellt” går 40 procent av den ryska federala budgeten till militären och säkerhetsapparaten, men det finns enligt min ringa mening anledning att tro att det är mer, t o m bra mycket mer!
Varför tror jag det?
Jo, 12,37 biljoner rubel går under diverse ” classified ” rubriker for ” state spending”.
Vad som går under ” classified” står det oss och den ryska befolkningen fritt att gissa, min gissning är en stor del till militära utgifter, en del till säkerhetsapparaten och en del till ” ruffen och båg”.
Men min gissning är att en hel del mer går till militära utgifter som inte redovisas öppet.
Är det inte så att oligarkerna förväntas använda privata (förskingrade) pengar på militär och säkerhetspersonal?
Jo, Magnus, jag förväntar mig faktiskt att de kommer att beskattas, de ” frivilliga ” bidragen från deras håll så här långt har inte gett mycket.
Som nog de flesta Cornucopiakämpar vet, har en hel del företag ” förstatligats” och lagts ut på ” auktion ” , men som jag tagit upp tidigare har ” budgivningarna” inte imponerat alls i antal!
Och man kan ju fråga sig varför!
Min teori är att allt fler smälrika ryssar faktisk börjar så smått tro att silovikstyret faller en vacker dag, och DÅ kommer en hel del ” förstatliganden” att juridiskt prövas!
Putin fick in en rejäl oligark-hacka igår.
Om jag ser posten under dagen lägger jag upp den
Om två månader har ” oligarkhackans” pengar rent av täckt Siluanovs bortfall av planerade intäkter från rysk oljeindustri
Man borde ta bort ryzzka som hemspråk i skolan och ersätta det men Ukrainska.
Har roat mig med att räkna ut hur stort inkomstbortfallet för Siluanovs budget de riktade ukrainska sanktionerna mot raffinaderierna innebär för maj och juni med minskad produktion på 25 procent.
Inga småpengar direkt , summan blir uppemot 120 miljarder rubel!
Jag utesluter inte att Siluanov kommer att revidera innevarande års budget i juli månad!
Det vore det klokaste han kan göra!
Preludiet till en revision tycker jag mig se genom att han uppmanar alla statliga icke militära projekt att antingen skjutas på framtiden eller skäras ner finansiellt
Om hur ryssar stjäl bruksfordon i Sverige för att användas i angreppskriget https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2815137
Moroten har väl tipsat dem om hur man stjäl Dxdge Rxm på enklaste sätt…
💥 The fire groups of the State Border Service of Ukraine are actively hunting for enemy “shaheds”
As of the morning of 2.06.36, border guards shot down almost 120 enemy strike UAVs per day.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncj3c2sr22s
Kära Ukraina,
Får vi be om en tjänst, vi skulle så oerhört gärna vilja se en film på vad som händer om man skjuter 100.000 volframkulor över en parkering full med fulltankade tankbilar. Går detta att ordna tror ni?
Stort tack för gott samarbete för ett fritt Europa såhär långt,
Sincerely
Sverige
En sådan film blir säkert snudd på viral, samt får 10.0 på IMDB 👍😃🇺🇦🇸🇪
Skulle väl bli något i stil med den stora ammunitionsdepån de klippte förra året 😎
🕯️ June 3rd declared a day of mourning for victims of Russian attack in Dnipro
Russian night strike claimed the lives of 12 people. Among the dead were two children and a rescuer.
A search and rescue operation is still underway at the site of the strike.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncirqt7bs2s
😢 In Kyiv, the number of injured of the Russian attack reached 79, – KMVA
As before, 6 deaths are known.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mnchxharts2s
A jet drone attacked an apartment building in Dnipro
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncj7ffusk2s
🤬 The moment of the strike of a jet UAV into a high-rise building in Dnipro
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnck6wsykc2s
Today’s massive attack on Ukraine has cost Russia €250 million, — Bild
Russia could have financed:
📍14 modern schools.
📍62 kindergartens.
📍10 regional hospitals.
📍5,000 ambulances.
📍50 sports complexes.
📍Gasification of 50,000 homes.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mnchhxjnq22s
Ja tänk vilken enorm summa pengar som har slösats bort på detta meningslösa kriget. De hade kunnat användas till att bygga välstånd och lycka istället. Allt pga en störd mans ego och sjuka makthunger. Världen får betala ett högt pris för alla dessa personlighetsstörda män som saknar empati
Tyvärr har män (och somliga kvinnor) med denna personlighetstyp en förmåga att tillvälla sig politisk makt även i relativt demokratiska miljöer. Glöm inte att Hitler kom till makten i ett allmänt val vars legitimitet inte har ifrågasatts..
🔥 In occupied Prymorsk, Zaporizhzhia region, AFU drone struck a fuel tanker, the operation to cut out Russian logistics in the deep rear is ongoing.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnchbucvak2s
Saratov refinery 🔥🤩
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncdvmxsh22s
🇺🇦 During May 2026, the air defense destroyed more than 57,000 air targets:
▪️ 2 Kh-47 M2 Kinzhal missiles;
▪️ 50 Kh-101 cruise missiles;
▪️ 10 Iskander-M/KN-23 missiles;
▪️ 11 Kalibr missiles;
▪️ 14 Kh-59/69 missiles;
▪️ 24 Iskander-K missiles
▪️ 5,053 Shaheds;
▪️ 1,316 reconnaissance UAVs;
▪️ 50,894 UAVs.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncdjbilnk2s
✈️ During May, the Air Force carried out 1,089 sorties, including:
▪️ over 700 – for air cover;
▪️ about 230 – for fire damage and air support of troops.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncdjbisic2s
@Magnus-6thlx
Här lite om senaste oligark-bidraget
🤡 After meeting with Putin, oligarchs sent 220 billion rubles in “donations” to the war, – portal “Electronic Budget.”
This is almost 130 times higher than the projected revenue from this type of income for the entire year (1.7 billion rubles), according to Expert.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnaremrtl22m
The reason for these “voluntary contributions” was Putin’s closed meeting with oligarchs on March 26, at which he announced his intention to continue the war against Ukraine and demanded that businesses help.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnareofhw22m
🇺🇦 The anthem of Ukraine over the completely surrounded border guard base in the Mirny-21 quarter of already occupied Luhansk.
On this day, June 2, 12 years ago, Russian proxies launched an assault on the Luhansk border guard detachment.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncjpxgqu22s
Ours had only eight wounded. But there was no reinforcement and it was not expected. Although they promised it. After two days of fighting, the detachment reached the Great Land without losses.
That is why the Luhansk detachment is now called “Pomsta”.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncjpxgznc2s
Kanske gammal dum fråga, men nu när Ukrainas drönare når så långt in i Ryssland, vad är det som gör att de inte kan förstöra Rysslands flygbaser och flygplan på marken, så de inte kan skicka bomber och missiler mot Ukraina mer?
Flygbaser består mest av landningsbanor och hangarer, som är lätta och billiga att reparera och är mer eller mindre meningslösa att angripa.
Flygplan flyttas hela tiden och är ofta maskerade, och därmed svåra att lokalisera och bekämpa med vapen som tar flera timmar att nå fram.
Tror jag, jag är ingen expert …
En fördel för Gripen ska ju vara att den inte behöver en central flygbas för service och tankning, som lätt kan slås ut. Att det ska vara en fördel för Ukraina, så ryssarna inte så lätt ska kunna slå ut dem. Men nu säger du att en flygbas inte är särskilt lätt att slå ut på håll? (För direktangrepp från flyg mot ukrainska flygbaser är ju inget ryssarna heller kan göra, utan att bli nedskjutna.) – Kan någon få det här att gå ihop för mig?
En komplicerad fråga som bl a beror på angriparens underrättelseläge och precisionen hos hans penetrerande vapen, liksom försvararens utspridning, fortifikatoriska skydd och skenmål. Mest kritiskt är kanske den mänskliga komponenten – piloter, klargöringspersonal, tekniker o s v. Svenska flygvapnet hade i sin glans dagar något i stil med 90 baser av olika dignitet, vilkas aktuella läge (OBS! Militärt “läge”, inte civil “position”!) bör ha varit tämligen jobbigt för den ryska underrättelsetjänsen att hålla koll på med den aktualitet som krävdes för en effektiv vapeninsats.
Antalet sk Flygrakor som man kör/körde förbi runt om i Sverige är väl betydligt fler än så?
En bas kan ju ha ett flertal banor och reservbanor.
Ett rejält arbetsläger för barn, men Frida ser väl inga problem med det antar jag.
Russia: “Russia should revive the Soviet practice of labor camps for schoolchildren, Olga Yaroslavskaya, the capital’s Children’s Rights Commissioner stated on the radio station “Govorit Moskva.””
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mncj3bfm2c23
The electronic budget system shows a 8.41 trillion ruble deficit as of 28 May 2026
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mnbpagqe6c24
Russia: “More than half of companies have decided not to raise employee salaries in 2026.”
Good luck with inflation!
(Do you think some of the salary may come in an envelope?)
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mnbizumd6c2a
Eftersom frågan ställdes en bit längre upp:
KamAZ, Russia’s largest truck manufacturer, reintroduced a four-day workweek for most of its civilian production divisions on June 1, 2026. The shift is an anti-crisis measure to scale back production due to a sharp slump in domestic truck sales, high interest rates, and a glut of imported Chinese vehicles
Autostat . ru
However, the company subsequently canceled these plans after securing a boost in sales and a larger order volume, enabling the factory to operate on a full five-day schedule.
🦅🇺🇦 “Now we are already flying 3,500 kilometers. That is, any territory of Russia up to the Urals is within our reach. Just 2 years ago, launching a few dozen was considered luck for us. Now we are launching hundreds,”— head of GUR drone group “Vector”.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncl3fa4cs2s
In the fall, Russia may announce a new large-scale wave of mobilization, – The Moscow Times
Andrei Gurulev, a deputy of the Russian State Duma from the United Russia party and a former member of the Defense and Security Committee said that.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnckrm7ca22s
Putin fears for his life, the threat to the stability of the regime, and after 27 years in power he will not leave, — Budanov
At the same time, Budanov believes that it is the risks to the stability of the Russian regime that may push the Kremlin to seek ways to end the war.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mnclqzedi22k
Det reella banksparandet i Ryssland växte endast med 0,4 procent 2025, ett förhållande som inte märkts förrän nu , då det klart kan påvisas att de höga räntorna gjorde att de samlade tillgodohavandena som bankspararna har ökade med 15,9 procent.
Volcano……Dina och andras kommentarer till det fenomenet och dess möjliga konsekvenser ser jag fram emot!
Jag har funderat lite kring kommentar som tydligen kommer ifrån Budanov om att det kan bli stopp på stridigheterna till vintern. Det var inget jag hade väntat mig att höra ifrån honom. Men sen sätter jag ihop det med nivån av bekämpning som Ukraina sätter in nu. Är det möjligt att Ukraina kommer att kunna få till ett genombrott på södra fronten under sommaren?
Jag har full förståelse för att Ukraina inte vill uppleva en till vinter som den de haft när de dessutom har helt slut på patriotammunitionen. Däremot så ser det inte ut som att stödet för eftergifter är särskilt stort i Ukraina och när det nu börjar framstå som att det uppnås ett övertag så kommer ju viljan till eftergifter att minska ytterligare.
Då är frågan vad som skulle kunna hända på ryska sidan som kan ge ett slut. Jag tror nog att det kan finnas intresse att avsluta om Krym hamnar i riskzonen. Men det tror jag inte att Putin kommer att agera på innan landförbindelsen faktiskt är bruten. Ska då Ryssland acceptera att stillestånd med avskuren landväg och förmodligen då också en raserad bro när Azovsjön inte längre är helt i händerna på ryssarna? Räcker det med nuvarande logistikbekymmer för att de första förhandlingarna sedan invasionen faktiskt drar igång eller behövs det att Krym faller innan det händer?
Är det kanske så att Budanov sitter på mer info kring informationslandskapet i Ryssland så det vi sett med öppen kritik mot Putin är ett led i att Putin inte längre kommer att vara den som sätter ribban? Vad innebär det i praktiken? Skulle någon ersättare till Putin acceptera ett förlorat Krym som det första han gör? Det känns för mig som högst osannolikt. Den som tar över efter Putin kommer knappast att ha lika goda förutsättningar att mobilisera landets resurser utan hänsyn till konsekvenserna. Dessutom finns det en chans att han kommer kanske inte heller att vara jättesugen på att stänga dörren för sanktionslättnader genom att fortsätta terrorn på samma nivå som idag om det nu är någon som Budanov tror kan vara öppen för ett stillestånd. Då återkommer vi till att Ukraina kommer nog att vara intresserade av att ställa ganska höga krav nu när landkorridoren äntligen är i skottgluggen på riktigt.
Oavsett hur jag vrider och vänder på det här så kan jag inte få ihop alla de olika positiva nyheter (Ukrainska styrkor och Ryska svagheter) som nu ploppar upp varje dag med Budanovs kommentar om färdigt till vintern. Antingen är det något politiskt rävspel eller så är allt det här positiva som händer bara förberedelsefas för det riktigt positiva. Eller något helt annat som jag inte har koll på men vill gärna höra förslag på vad det skulle kunna vara.
Budanov pratar alltid dit han vill att bollen ska vara.
Men sen – Zelenskys hade liknande uttalande häromdagen om att det finns ett förhandlingsfönster innan vintern och han ville pressa på för att få det gjort.
Jag tror tyvärr det är så att man måste hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att Ukraina kan ha det tufft även om Ryssland har det tufft.
Demokratiska system bygger på en ständig tävlan mellan olika politiska intressen där man håller val och det parti med flest röster får makten. Det skapar ett stabilt system så länge alla respekterar spelreglerna. Auktoritära och totalitära system saknar och skyr denna tävlan. De upprättar sin egen skenbara stabilitet som förutsätter att den eller de som sitter på makten utser sina egna efterträdare. I monarkier vanligtvis genom arv, i auktoritära republiker utser det ledande skiktet sina efterträdare. Om monarken dör barnlös eller ingen given efterträdare finns inom den auktoritära republiken riskerar det att bli en maktkamp. Ofta en blodig sådan.
Putin har styrt Ryssland alltmer enväldigt under 27 år. Han är nu en gammal man, och vad vi vet finns ingen given efterträdare. Det är inte orimligt att det finns olika grupper i Kremls närhet som inväntar hans frånfälle och då bara väntar på att gripa makten. Antagligen finns grupper med olika intressen, vissa som vill vinna kriget till varje pris, andra som tycker att det nu är nog, vissa som vill närma sig väst, andra än mer nationalistiska, några som vill öka statsmaktens kontroll än mer, andra mer liberala, vissa vill se starkare federal kontroll andra vill se mer autonomi åt periferin. Många kommer att vilja hålla sig framme för att inte förlora vad de har fått av Putin, många andra kommer att se det som sin chans att nå grytorna.
Budanov har säkert en bra insyn i vilka krafter som rör sig bakom Putins skugga. Och det vore tjänstefel av honom att inte försöka utnyttja dessa kunskaper som kommer att ha en avgörande betydelse den dagen autokraten i Kreml faller ifrån. Jag tror att han krattar manegen i väntan på ett maktvakuum i Kreml.
Intressanta synpunkter, Moralist!
Buda yttrade något att han ser Zelenskyjs uttalande som riktlinjer, dörav tidslinjen. Men att han också tror på detta.
Håller med Perra.
Man funderar ju uppriktigt på när Zelensky skall släppa lös flamingosarna? Har väl inte flugit så där gör många av dem ännu. Bör ju finnas ett lager som kan användas för att skapa fina fyrverkerier i ryslandet kan man tycka. Jag längt🦩ar!
Jag tror det viktig i det svenska flygvapnets tänk är att det inte ska gå att hitta flygplanen. Har man bara en handfull flygbaser, så är det lätt att hitta flygplanen och därmed slå ut dem. (Man kan så klart göra hål i landningsbanan, det finns speciella bomber för det, men det går snabbt och är billigt att reparera såna hål. En full ryss med en bulldozer …)
Här ska man också betänka att Ryssland har väldigt många flygbaser. Du behöver slå ut väldigt många helt och hållet under lång tid för att få en operativ effekt. Det är inte lönt. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_airbases_in_Russia
Sverige har ett annat läge, då man bara behöver slå ut rätt få baser för att få effekt.
Det var svar till Mirre ovan 🤨
Sverige har idag ett koncept där man kan ta ner, serva, klargöra och skicka upp Gripen med en styrka på typ 30 man, i princip var som helst och på säg 30 minuter från gruppering till omgruppering. Förrekade flygrakor, kommunala flygplatser, militära flygplatser, privata sportflygplanflygplatser etc. Vi har hundratalet. Det är inte längre begränsat till militära flygrakor. Går även på motorvägar som rekats för detta, dvs där det inte finns någon belysning eller skyltar som kan skada vingar, väggrenen är rensat och bred nog och det är rakt och någorlunda platt.
Jag tror inte att det egentligen är själva flygmaskinen Gripen som (i krig) är den egentliga begränsande faktorn i var och när den kan landa-servas-lyfta. Varken på längden, tvären, eller höjden då både pilot och plan har förmågan att kunna flyga genom ett brevinkast och landa på ett frimärke, vända på en femöring och lyfta igen (en smula överdrivet kanske, men det är verkligen inte många meter i någon ledd dom behöver). Jag tror att det nog mest är markservicen som är den begränsande faktorn i var och när och hur snabbt dom kan vara på plats för operationen. Det finns oräkneliga platser bara i Sverige som kan användas för just Gripen. Men våra andra plan (och våra allierades) kan nog ha god nytta av våra flygrakor och liknande.
Våra JAS-piloter är nämligen rätt kapabla (och coolast av alla) med sina maskiner.
Saab ska leverera till amerikanska armén.
https://www.dn.se/direkt/2026-06-02/saab-ska-leverera-till-amerikanska-armen/
Anledningen till att vi får sälja Gripen? Bland annat…
Väldigt litet kontrakt i sammanhanget. Tror dessutom de sålt sån utrustning till USA tidigare. Så detta var nog någon junior journalist som bara plockat upp ett pressmeddelande och skickat vidare.
På grund av branschens karaktär och kundens nationella säkerhetsintressen kommer ingen ytterligare information om ordern avslöjas.
SOCOM gillar Carl Gustaf (MAAWS) – starkt…
Fan vad less jag är på ryssarnas jävla terror. Det får bli bgb och u24.
🏅
Krossa Mordor. Snyggt!
👍
Soon, it will not be Ukraine, but Putin, who will be dreaming of peace along the 1991 borders – because things could get worse, Daniil Tulenkov, who fought in Ukraine as part of the “Storm Z” formation, delights Russian turbopatriots with an optimistic forecast.
Översatt text
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncs7wgnyk2m
Härligt att läsa!
Ta det med Putin när du ändå har kvartssamtal bunkermorfar 👍
Under förutsättning att vi i väst fortsätter stödja Ukraina tror jag att utnötningskriget utfaller till Rysslands nackdel.
Effekterna av en förlust i ett utdraget utnötningskrig blir betydligt allvarligare än en snabbare förlust i ett manöverkrig.
Ryssland kommer att få mycket svårt att resa sig till någon högre ekonomisk/kulturell nivå – till deras fördel kan man säga att de kan få igång råvaruindustrin igen så att de där har en viss bas att bygga ifrån.
Men den demografiska situationen, som var alarmerande redan före den storskaliga invasionen, är nu katastrofal.
Förlusterna av män i produktiv ålder genom förluster vid fronten och alla de som flytt landet är givetvis något som radikalt försämrar en redan dålig situation.
💥 AFU strike UAVs inflict fire damage on railway infrastructure. Unecha city, Bryansk region.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncv4uf27k2a
Putin will give a major speech on June 5, – Ushakov
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncradavqs2s
Det har läckt ut!
“The regime in Kyiv, supported and armed by Western powers, has once again demonstrated its unwillingness to seek peace. Radical nationalist and neo-fascist elements continue to hold influence over the political and military structures of Ukraine, endangering Russian-speaking people and threatening the security of our nation.
Our Armed Forces have fought with courage and honor. However, the scale of the confrontation imposed upon us requires additional manpower and resources. Therefore, I have signed a decree on partial mobilization.
We are not fighting against the Ukrainian people. We are defending Russia, our historical lands, and the right of future generations to live in security and dignity.
I would also like to express my gratitude to our brothers-in-arms in Belarus. Together, within the Union State, we stand united against those who seek to divide and weaken our peoples. Our friendship and military cooperation remain an important guarantee of stability in the region.
Russia has overcome greater challenges throughout its history. As our fathers and grandfathers defended the Motherland, so too must we fulfill our duty today.
Victory will be ours”
TYP
Obs det finns spår av ironi i det här, vill gärna vara kvar på bloggen.
Låter som något Copilot har hittat på. Ett flöde av ord utan logik eller mänsklig hand bakom.
Då vet vi. Tidningarna kommer vara fyllda med copy/paste från TT/Tass från en oväsentlig man som endast vill sprida terror.
Man skulle kunna maila och klaga nu redan kanske.
*Tidningar=media
Ah, han kanske ska meddela världen att han utvecklat en metod i att prata med arslet. Nåväl, ingen kommer märka någon skillnad.
Vänd Putin upp och ner och använd honom som brevlåda, skräppost i verkliga livet
Vänd uppochner på honom och använd honom som en sparbössa….var det inte Moltas Eriksson eller Yngve Gamlin som diktade så vackert?
Lars Ekborg!
kärringen var det väl?
📉 The Russian Finance Ministry and the Central Bank have told Putin that further financing of the war on the current scale threatens to lead to a dangerous increase in the budget deficit, – Bloomberg.
Without spending cuts, it will be impossible to stabilize state finances.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnco4nld6s2w
Due to the fall in revenues from energy exports, Russia has already set a reduction in defense spending by about 11% for 2026.
Additional pressure is created by the rapid growth of domestic debt servicing costs due to high interest rates.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnco4pydzs2w
At the same time, more than 80 regions of the Russian Federation have budget deficits and depend on subsidies or expensive loans.
The fall in oil and gas revenues, sanctions and the deterioration of the business situation are exacerbating economic problems.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnco4pyfyc2w
Myser inombords när jag läser att det går utför i Mordor.
😎🇺🇦 SBS destroyed:
🔥 “Pantsir-S1”, Vidne, Crimea,
🔥 Coastal radar “Neva-B” and “Neva-B2M”, Mariupol, Donetsk region.
🔥 Specialized tug of project 1454, Mizhvodne, Crimea,
🔥TPD 5 obu 3 AK, Shyrokyne, Donetsk region.
🔥Collection of military equipment, Shyrokyne, Donetsk region.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncmvkh3z22w
🔥Collection of command and staff vehicles, Shyrokyne.
🔥KP 1 dn 92 DnFl Black Sea Fleet Navy, Mizhvodne, Crimea,
🔥 TPD of the unit from the composition of the TB 110 omsbr 51 A, Zhelanne, Donetsk region.
🔥 UAV Workshop 589 msp 27 msd 2 A , Donetsk, Donetsk region.
🔥 Model of “Pantsir-S1”,Crimea.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncmvkhmmc2w
Detta senaste par dagarna.
På YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=C3ZjwZXtmqY (5m8s)
Tack!
Nääär ska Tjetjenerna inse att det är ett utmärkt tillfälle att åter resa sig?
Precis, ryZ är försvagat och kan knappast stävja delrepubliker som vill göra sig självständiga. Problemet är förstås korruptionen som genomsyrar styret i dessa delrepubliker. Georgien och Armenien har jag ett visst hopp om.
Man vill kanske också kunna se att det är rimligt att kunna hålla på lång sikt? Skulle det bli fred eller uppehåll i stridigheterna så skulle det nog vara svårt att bibehålla sin självständighet mot Ryssland ändå och med risk för starka reprissalier. Man måste nog känna sig ganska säker på att Ryssland inte kommer att kunna återhämta sig på många år och/eller att ett nytt styre tar över som möjliggör det.
Jag tror ryssarna är för starka i Tjetjenien för att man ska kunna vinna? Har inte sett någon organiserad motståndsrörelse?
Men det finns en del tjetjenier som slåss på Ukrainas sida som skulle kunna vara en stomme
Det är inte ryssarna som är problemet i Tjetjenien, det är deras tjetjenska allierade med Kadyrov i spetsen. Minns att Putin inte lyckades vinna 2:a Tjetjenienkriget förrän hand övertalade den förste Kadyrov att byta sida. En del av dealen var vad som i praktiken är ett mycket långtgående självstyre. Bytte kadyroviterna sida igen är Moskvas förmåga att återställa kontrollen klart diskutabel.
Så sent som för några månader sedan var ju en av Kadyrovs gubbar i ryska arktis och drillade manskap. Så de håller nog ihop ännu. Detta tillsammans med RGS.
Dom lever i symbios. Kadyrov släpper nog inte frivilligt makten, så han behöver Moskva. Och Moskva behöver Kadyrov, annars blir det krångligt.
Jag ser ännu ingen Dudajev som kan ta upp fighten mot Moskva/Kadyrov?
😡 Zelensky: We know from intelligence that a massive Russian strike may come as early as tonight.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd4hdmhrs2l
🇺🇦🙏 Zelensky: Unfortunately, the level of supply for our air defense does not allow us to shoot down a significant part of the missiles. 130 injured, 22 died, two children.
Once again, Putin, with his madness, “defeated” the lives of ordinary children, residential buildings, and a clinic in Kyiv.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd4fugzzk2l
“Shaheds” were against high-rise buildings in Dnipro and for some reason also against a car dealership with Chinese cars in Kyiv.
“Zircon” against 7 buildings at once. “Shaheds” against buildings in Kharkiv, Zaporizhzhia, Poltava region. Strikes on Chernihiv, Sumy, Kherson, Khmelnytskyi regions.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd4fwoads2l
Five “Kalibr” missiles are 145 such components. 33 “Iskanders” are 1,122 components. 650 strike drones of various types are more than 17 thousand components, without which it is impossible to produce them. Large-scale schemes to circumvent sanctions. And this absolutely real complicity in murders.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd4fwodbk2l
😢 90 injured in Kyiv from night attack by Russia, – Klitschko
“52 wounded are in hospitals. Two of them are children. Six people died,” – the mayor added.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd34wvelc2l
HERE WE GO 😎🔥🇺🇦 DroneBomber
Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd3zzndik2l
Rejält med drönare, 310 st!!
Vackert.
Nu djevlar! Ner med Mordor! 😎🎯🚀🔥
Uppföljning dag 2 på ekonomiskt forum i St Petersburg?
💔🇺🇦 Since the beginning of 2026, Russians have killed at least 815 civilians, and another 4,174 people have been injured.
These are only the confirmed data of the UN Monitoring Mission for the period January-April 2026. The real number of victims is probably much higher.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mnd5h6q4zk2c
⛽️In the Kursk and Belgorod regions of the Russian Federation, restrictions on fuel sales have been introduced amid Ukraine’s strikes on Russian refineries.
In particular, Rosneft gas stations have stopped selling fuel in canisters and are refusing to fill cars to a full tank.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd5cyvg5k2c
Limits have also been introduced in the Moscow region, where gasoline is sold in no more than 60 liters, and diesel fuel – up to 100 liters per car. Earlier there was a fuel shortage in the annexed Crimea.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd5cyvpw22c
⛽️The occupation authorities have introduced restrictions at gas stations in the temporarily occupied territories of Luhansk region – no more than 20 liters in one hand
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd3d4jnjs2l
🔥👁 Savings in human resources and equipment, and huge losses for the Russians: Ukraine has created the most effective drone-corrector for middlestrikes – Buntar-3 reconnaissance complex.
Buntar-3 uses vertical takeoff and landing. Deploying Buntar-3 requires half the resources.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd2qb6s722l
The device is resistant to electronic warfare – the operator always knows where the board is, because the primary channel does not fall at all. And the Buntar Copilot software is designed to minimize the risk of mission failure due to the “human” factor.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd2qdkly22l
🔻 Satellite images of 🇷🇺 Taganrog Yuzhny Airport as of June 1, 12:23 UTC
The airport housed 2 decommissioned Tu-142MR (Bear-J) and 2 destroyed Tu-142MK/MR.
On May 30, the Ukrainian Unmanned Systems Forces destroyed one Tu-142MK (Black 71) and one Tu-142MR.
https://bsky.app/profile/avivector.com/post/3mncqpuyj6c2d
These Tu-142 were in storage and, for the first time in a long period, changed their location in May 2026.
https://bsky.app/profile/avivector.com/post/3mncqqgiuss2d
🤡 Russian Army General, State Duma deputy Andrey Gurulev, blurted out about the mobilization that Russia is preparing for the fall, but immediately backtracked and started saying that his Telegram had been hacked.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mncz3gdohk2l
🇺🇦🇪🇺🇲🇩 According to Politico’s interlocutors, the decision to open the first negotiation cluster with Ukraine and Moldova may be made by EU countries during an intergovernmental conference in Luxembourg on June 15.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mncxim6tqs2d
🇺🇸🇱🇹 More than 1,000 American troops and their equipment have begun withdrawing from Lithuania, – Delfi
A new group is expected to replace the withdrawn troops, but the timing and size of the next contingent are still unknown, as the US is reviewing its military presence in Europe.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd6gz3ors2e
Russian tourists are increasingly stuck in Crimea, unable to refill their gas tanks and return back.
What a clever idea by some Russians to visit an area in a foreign country which has literally been a warzone for several years.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mncwcw5ih22b
Det är ju bara en speciell-militär-operations-zon! Och medelIvan tycker väl att SMOen inte har med hen att göra.
Ser fram mot ännu en video där en puckad ryss gråter över livets orättvisor. Vem hade kunnat tro att ge makten till en fascistisk psykopat skulle kunna gå ut över ens privatliv. Mystiskt.
”Vem hade kunnat tro att ge makten till en fascistisk psykopat skulle kunna gå ut över ens privatliv. Mystiskt.”
Den frågan ställer sig förmodligen även Mr and Mrs Smith på andra sidan Atlanten emellanåt! 😆🤣😂
Ryssen tror att det är västs fel och Smith att det är demokraternas fel.
Leopards, faces…
Skillnaden är nog stor jämfört med förra året. Då var det också bränslebrist, men under en rätt begränsad tid. I år blir det nog hela sommaren(?)
Dessutom har de placerat draktänder på många stränder och jag gissar att det är inte bara bränslet som har logistikproblem…
Budanov stated that a prisoner exchange could take place in the near future. At the same time, the Head of the Office of the President noted that the issue of returning civilians is significantly more complex.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mnd2zgx3rc25
“Russia is planning strikes on Ukrainian companies that demonstrate progress in the development of all types of missile technologies.” – Zelenskyy said following a report by the GUR.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mncuj7ag3225
The 🇺🇦crew of a boat shot down a 🇷🇺Russian Shahed-136 kamikaze drone with fire from its onboard gun in the sky over the Odessa coast.
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnd4i5na7s2h
Fantastiskt bra 👍🏻
Borde finnas god möjligheter skydda Odesa då det ligger vid havet.
Angående Gripen-dealen så har brittiska regeringen gått ut med ett pressmeddelande om hur bra och positivt det är. Det finns många brittiska underleverantörer. Kanske också en markering om att kungafamiljen i USA inte ska få feeling och ställa till något, för den som letar sådant.
https://www.gov.uk/government/news/major-new-swedish-fighter-jet-deal-to-strengthen-ukraine-and-boost-british-jobs
Detta gäller alltså Gripen till Ukraina.
+49×39🦅💫💿+150×39🦅💫E➡️🇺🇦
OK, ska man säga grattis till SAAB då?
“Canada Considers 30 F-35s and 60 Saab Gripens in Major Fighter Fleet Shift”
https://www.thedefensenews.com/Canada-Considers-30-F-35s-and-60-Saab-Gripens-in-Major-Fighter-Fleet-Shift/
Inget är klart där. Det som hänt konkret på sistone är att Kanada vill förhandla om att köpa GlobalEye. https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2026/kanada-valjer-saab-som-foredragen-leverantor-av-framtida-luftburen-radarspaningsformaga
En bra blandning rent operationellt men frågan för Kanada är om det politiska är värt den ekomiska kostnaden. Misstänker att det är stor risk att det totalt blir betydligt dyrare än bara F-35 trots att Gripen är billigare att flyga. Inköpet av GlobalEye låter som den vettiga medelvägen.
Du menar att de skulle köpa amerikanskt för att UZA ska få det lättare att invadera?
Den politiska risken minskar INTE med F35 så länge det oranga meth labbet i källaren är igång.
öh… du missuppfattade nog mitt inlägg totalt.
Jag menade att det politiskt var BÄTTRE att köpa ett antal Gripen men tror att det ekonomiskt är SÄMRE att flyga två olika flygplan trots att Gripen är mycket billigare att flyga.
https://www.theguardian.com/world/2026/jun/02/ukraine-war-russia-air-raids-strike-kyiv-dnipro-kharkiv
Zelenskyy asks Trump to send missiles after Russian strikes across Ukraine
Luke Harding and agencies
Tue 2 Jun 2026 12.20 CEST
At least 18 killed, dozens injured and others trapped under collapsed buildings after attacks on five Ukrainian cities
https://www.theguardian.com/world/2026/jun/02/patriot-missile-shortage-window-vulnerability-russia-exploiting-ukraine
Patriot missile shortage has created ‘window of vulnerability’ Russia is exploiting in Ukraine
Peter Beaumont Senior international correspondent
Tue 2 Jun 2026 15.26 CEST
Russia is exploiting a critical global shortage of air defence interceptor missiles as it ramps up its airstrikes against Ukraine, amid warnings that a shortfall for the Patriot system in particular is creating a “window of vulnerability” for the countries that rely on them.
Den större frågan detta väcker är “har väst inkl. USA förberett sig enbart för ett kortvarigt krig?” dvs vi har på intet sätt förberett oss för ett utdraget krig. I så fall skrämmande.
Om det kortvariga kriget mot Iran med några få dagars intensivt anfall med bl.a. robotar (inkl. avfyrade som försvar mot motståndarens motangrepp) skapar en så akut brist på luftvärnsrobotar då verkar det tyda på verklig inkompetens.
https://www.theguardian.com/artanddesign/2026/jun/02/kyiv-picks-up-the-pieces-after-another-attack-by-russia-photo-essay
Kyiv picks up the pieces after another attack by Russia – photo essay
Tue 2 Jun 2026 19.48 CEST
By Charlotte Higgins in Kyiv. Photographs by Julia Kochetova
On Monday night residents faced the third heavy assault on Ukraine’s capital in less than a month, as Putin appears to be trying to take advantage of a shortage of US-made air defence systems
Ser ut som det blir en jobbig natt i Ukraina igen. Mycket drönare i luften.
Inte sett något om ballistiska. Men dom brukar starta senare.
Jag får en känsla av att det var länge sen man såg Sjojgu och Gerasimov uppträda tillsammans med Putin. Tidigare var ju propagandan från Kreml nerlusad med filmer på dessa herrar djupt försjunkna i grubblerier över kriget. Nu är det bara Putin om nån ställer upp framför kameran.
Är känslan riktig, och vad betyder det i så fall? Går kriget så dåligt att Putin inte vill visa sig tillsamman med de högsta militärledarna?
Gerasimov dyker upp mågon enstaka gång hos putin och berättar på film om oerhörda framgångar vid fronten.
Sjojgu var på tv för någon dag sedan och körde vanliga hot
Sjojgu fick sparken om inte jag missminner mig för 2 år sedan och ersattes med en ekonom Enligt rykten så är Putler orolig för en kupp där Sjojgu är en av aspiranterna till diktators tjänsten som Rysslands nya Tsar som efterträder BunkerTsaren därför kan det vara en anledning att Putler inte vill ha Sjojgu för nära inpå sig
Inte för att Andropov eller Tjernenko charmade byxorna av nån, direkt, men halvskinkan kandiderar väl ändå till att vara en av pruttleriets minst karismatiske “ledare” i modern tid..?
https://www.politico.eu/article/ukraine-volodymyr-zelenskyy-attend-g7-summit-france/
Ukraine’s Zelenskyy set to attend G7 summit in France
June 2, 2026 7:15 pm CET
By Nicholas Vinocur, Veronika Melkozerova, Esther Webber and Clea Caulcutt
Kyiv’s wartime leader aims to discuss defenses against ballistic missile attacks.
https://www.politico.eu/article/hungary-peter-magyar-ukraine-volodymyr-zelenskyy-upcoming-talks/
Magyar signals Ukraine reset ahead of expected talks with Zelenskyy next week
June 2, 2026 5:15 pm CET
By Nette Nöstlinger
Hungary’s leader says he is optimistic he’ll reach a deal with the Ukrainian president that could unblock Kyiv’s EU membership bid.
https://www.politico.eu/article/ukraine-moldova-formal-eu-membership-talks-june/
Ukraine and Moldova on course to start formal EU membership talks in June
June 2, 2026 1:55 pm CET
By Nicholas Vinocur, Gabriel Gavin and Max Griera
Hungarian officials have signaled they intend to drop their opposition to Ukraine’s EU membership bid, diplomats told POLITICO.
https://www.politico.eu/article/russia-shadow-fleet-oil-sanctions-eu-insurance/
Russian shadow fleet enabled by EU-linked insurers, investigators say
June 1, 2026 9:45 pm CET
By Zoya Sheftalovich
Brussels wants to target the network keeping Moscow’s oil moving — but the trail may lead back to Europe.
https://www.chathamhouse.org/2026/05/how-russia-ukraine-ceasefire-could-imperil-ukrainian-and-european-security
How a Russia–Ukraine ceasefire could imperil Ukrainian and European security
Assessing risks, consequences and options for mitigation
Simon Smith
Chairman, Steering Committee, Ukraine Forum, Russia and Eurasia Programme
Orysia Lutsevych OBE
Deputy Director, Russia and Eurasia Programme; Head of the Ukraine Forum
Fem fina fynd från förespråkaren,
Bra jobbat Ombis!
Många bra punkter in summeringen, vill särskilt lyfta fram dessa två:
• There is a risk that European leaders and publics assume that their own security environment will change for the better through a ceasefire in Ukraine. In reality, the threats to Europe are likely to be more substantial. Among other dangers, a ceasefire will enable Russia to rebuild its forces and deploy them elsewhere, while not altering Russia’s long-term aims of re-establishing dominance over a wide area of Eastern Europe.
• A ceasefire will enable Russia to shift its focus of attack from the frontline to potentially more disruptive actions that target Ukraine’s political and social fabric. The Kremlin is likely to redirect its efforts to undermine the Ukrainian state, attack the electoral process and try to tear apart social cohesion. Securing the integrity of the next elections will be critical for Ukraine’s future. This will require increased measures to intercept illicit finance, defend against cyber interference, and ensure voting for displaced Ukrainians and those living abroad.
—
Jag tror för egen del att en frusen konflikt (inget fredsavtal, men ett “permanent” eldupphör utan något ömsesidigt truppavancemang) vore det absolut värsta utfallet för Ukraina och Europa; Ryssland får då möjlighet att återuppbygga sin angreppsmakt, fila vidare på de läxor kriget lärt dem, och Putin får möjlighet att fokusera på den interna kontrollen så han åter kan konsolidera sin absoluta makt, samtidigt som Ukraina/Europa fortfarande *måste* satsa på militär uppbyggnad (eftersom det bara lär vara en tidsfråga innan Ryssland anfaller Ukraina och/eller något annat grannland igen), vilket kommer bli svårt när dagens centristiska europeiska ledare och politiker tvingas bemöta ytterkantspopulister som kräver minskade militära satsningar till förmån för billig rysk fossilenergi och satsningar på “det egna folket” i stället, och i sin strävan att behålla väljarmajoriteten tvingas tillmötesgå dessa populistkrav (ihärdigt underblåsta av intensifierad rysk propaganda och desinformation). Och skulle Trump lyckas behålla sitt korrupta styre över USA (tyvärr inte alls osannolikt) kommer Europa dessutom att fortsatt vara under press från USA också.
Jag är själv fast övertygad om att den *enda* lösningen som kan ge långsiktig fred och stabilitet i Europa är att Ryssland tydligt förlorar sitt angreppskrig, försvagas ekonomiskt under lång tid (inga lyfta sanktioner från Europa!) och får en ny regim (även om den sannolikt drivs av samma nationalistiska ideologi lär näsbrännan från Ukraina-kriget göra den betydligt mindre krigsvillig framöver) — samtidigt som MAGA-rörelsen i USA kollapsar och landet återvänder till sin forna demokratiska grund.
+ + + + +
Admin får tabort detta om han vill.
Har någon sett vad som har hänt V Orban?
Han åkte väl till usa för att fly rättvisan?
Färsk artikel om vad som förhoppningsvis väntar Orbán:
“The Rise and Fall of the Mafia-State in Hungary
Today, two-thirds of Hungarians would like to see Viktor Orbán brought to justice for the crimes he committed against them, and the overwhelming and enduring euphoria coursing through the country could yet channel itself into genuine “constitutional enthusiasm”. Perhaps Hungary has yet another chance to seize that constitutional moment.”
Källa: https://verfassungsblog.de/the-rise-and-fall-of-the-mafia-state-in-hungary/
Orbans kommentar var att han inte gjort något som varit mot lagen och att han stannar kvar i landet.
Ja, han siktar nog på att bli någon form av martyr för den högerextremistiska pro-ryska rörelsen i Ungern, i (förhoppningsvis naiv!) förhoppning om att det skall ge honom mandat för en framtida återkomst på den politiska arenan. Nu gäller det att återställa domstolarnas oberoende och tillsätta seriösa (neutrala) domare och sedan hoppas att bevisen mot Orbán är så pass omfattande att han fälls och döms till ett långt fängelsestraff som verkligen är välgrundat och därmed kan motiveras för den ungerska befolkningen.
17:08 – Järnvägs-X markerar punkten.
Kan man hålla den järnvägsknuten obrukbar, så ser det ut att inte finnas någon annan järnväg från norr in till Krim
https://benjaminhusstadnedberg.substack.com/p/ukrainian-victory-is-europes-goal
UKRAINIAN VICTORY IS EUROPE’S GOAL
Each of us can help save democracy by telling the story of Ukrainian victory. We must reinforce the narrative of what we want the world to look like, after the war is over.
Benjamin Husstad-Nedberg
Mar 02, 2026
Översatt från:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/slik-kan-du-bidra-til-a-avslutte-krigen/o/5-95-2897981
Dette vil bare øke Putins appetitt på mer
Russland har lang tradisjon for å tape kriger. Å belønne aggressoren vil bare øke imperiets appetitt på mer.
Av Benjamin Husstad-Nedberg, samfunnsdebattant
Publisert: 01.03.26 23:01
Det var den här jag tänkte posta, men det var flera länkar i mejlet.
https://benjaminhusstadnedberg.substack.com/p/unprepared-for-ukrainian-victory
Unprepared For Ukrainian Victory
Europe’s slow awakening over the last four years of the Russo-Ukrainian war is not a sign of strategic clarity. It is a sign of weak leadership at the most critical security moment since World War II.
Benjamin Husstad-Nedberg
Jun 02, 2026
Evgen Istrebin
Aaaaaaaaaaa🤣
Gasoline rationing has begun at St. Petersburg gas stations on Fontanka Street. Some residents are facing a 50-liter limit per ticket, and gas stations are complaining about interruptions in the supply of AI-95 gasoline. Oil companies acknowledge the problem but attribute it to a disruption in logistics.
A new PEMF opened there today. The atmosphere is fantastic
Efter några drönare till Nyens bränslelager kommer atmosfären att bli ännu mer fantastisk. Host, host…
Rökhosta 🚬
⛽️👀 Some gas stations in St. Petersburg have introduced a limit of 50 liters per check, and some gas stations are complaining about disruptions with A-95.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mndby3o3ok2p
Logistikproblem? För en gångs skull ljuger inte pruttleristerna rakt ut. 👍
Armenien går till val på söndag, och moskoviterna gör vad de kan för att påverka folket:
https://www.dn.se/varlden/michael-winiarski-armeniens-svara-val-mellan-ryssland-och-europa/
Fast jag visste faktiskt inte att Trump-administrationen stöttar presidenten såpass…
Evgen Istrebin
DIESEL PRICE HAS REACHED ANNUAL HIGH, VOLUMES HAVE PLOPPED BY 25%, AND SHIPMENT TIME HAS INCREASED TO 30 DAYS.
According to Kommersant, the price of summer diesel fuel has risen by 3.5% in one day, reaching an annual high. Shipping times have increased to 30 days.
🔥The reason is the stoppage of shipments from the Volgograd and Saratov bases, where strikes were carried out on May 29 and 31.
🔹As a result, sales volume fell by 25%
Accentmannen kommenterar Gripen-affären.
https://youtu.be/C6i7rab4_mc?is=aVF6rfJuHCQhb-DT
🦅💥 Drone threat in Kursk, Novgorod, Tver, Rostov, Oryol, Bryansk, Smolensk, Kaluga, Moscow, Volgograd, Voronezh, Saratov, Tambov, Tula regions, the Republic of Adygea, Kuban, Crimea, as well as Luhansk and Donetsk regions.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mndf5w5l6k2p
Bra, mata på 🔥
+666
Så bra, ingen bensinkris? 😇
🐴 Center of occupied Simferopol, situation
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnddagdn3s2p
Jag tankar 95 oktan. 2 gg per vecka.
Hittils ingen ransonering 😇
Mina hästar sitter under huven 😉
Och när dom motioneras känns det lite lätt som en spark där bak 😎
🚆💥 Occupied Dzhankoy (Crimea), the moment of the attack on the railway station
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mndcjdfhec2p
💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mndcjdfn7s2p
🇺🇦🇺🇸❤️ World Central Kitchen founder and Michelin-starred chef Jose Andres appeared on Jimmy Kimmel Live wearing a Ukrainian national team jersey.
He has been helping Ukrainians since the start of the full-scale invasion and is a member of United24.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnd7wrzkpk2p
😡 Nighttime footage from local channels shows multiple large explosions in Kyiv last night!
Film
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mndhkyjz7k2b
🔥Vuhlehirsk, Donetsk region. Warehouse of ammunition!
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mndivxjohs2b
X-Warehouse of X-ammunition!
🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mndj5ihwyc2b
Rybar confrims: West-Zaporizhia direction, Ukraine has increased its presence south of Malaya Tokmachka on the N-08 highway
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2061929122906140736?s=20
Ej officiell kartändring, samt superrysk militärnära grundkälla
Är ju inte helt orimligt med tanke på att det är i detta område Ukraina tagit mark senaste tiden… Jag tror detta område äter upp väldigt mycket av det underhåll som ryssarna skickar längs landkorridoren, det är nog inte mycket som når Cherson(?)
Substation in Rovenky, Luhansk region 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mndmbok6mc26
Kvällsmys a la Sovjet
Simferopol (Crimea) 🚗❌⛽️
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mndkk6vzik2b
Röd drönarvarning i hela Moskvaregionen
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mndiieijvs2b
Russia: “Gasoline supply problems, which began in Crimea last week and then spread to New Moscow, the Ryazan, Kursk, and Belgorod regions, have reached St. Petersburg.”
En nollad bild
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mndkch6fvk2h
Musik, musik för mina öron.
Barnkulturell referens.
Russia: “Rosaviatsiya (the Federal Air Transport Agency) has grounded three of nine aircraft belonging to Azur Air, Russia’s largest charter carrier, due to engine malfunctions”
🚨 DO NOT FLY ON A RUSSIAN AIRLINE
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mndgmvpnl22h
“Dmitry Yadrov, head of Rosaviatsiya, told TASS that the problems were discovered during a borescope inspection. He also added that an order lifting the restrictions on the airline’s certificate could be signed as early as this week.”
But they’ll still be down to just 6 planes?
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mndgmxfqzc2h
Detta måste vara ett problem som eskalerar… Fler och fler plan borde fallera vilket leder till att färre och färre plan får flyga mer och mer. Planen kanske är byggda för många flygtimmar, men har ett bolag ett underskott på plan så tror jag underhållet blir ledande (speciellt i Ryssland).
Russia: “The Academy of Sciences has cancelled its forecast for an economic downturn following Putin’s demand to end the recession.”
😂
The worse it gets, the more people will try to hide it.
(This is why I keep saying to be aware of increasing volatility)
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mndgdsq2uk2h
My favorite side effect of these sort of things is that the Kremlin will end up getting faulty information too!
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mndgdvowys2h
🔥Michurinsk, Progress plant was attacked.
The plant produces high-tech equipment for aircraft and rocket control systems.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mndo276ud22h
🔥 More from Russian Michurinsk
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mndoozxxgk2h
Sen. Shaheen grills Rubio: “In 2017, you wrote as a Senator that Vladimir Putin will never be a trusted ally or a reliable, constructive partner.
But since taking office, you, President, Vice President, Steve Witkoff — not one of you has been to Ukraine.
Film
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mndeygvl4s2w
And yet, your envoys talk to Putin on regular basis. President has invited him, given him red-carpet treatment on American soil, but yet you won’t come up here and brief Congress on any of it.
Decisions Congress has made on Russia have been systematically undermined.
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mndeygvpz22w
Congress passed support for Ukraine, but administration has slow-walked it.
Instead of sanctioning Russia, administration issued oil licenses that have sent billions to Moscow. Congress has asked what this approach has produced.
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mndeygvqyc2w
Russia conducted five times more drone strikes on Ukraine since 2024. More US businesses are being directly targeted than at any point in this conflict.
Russia is providing targeting intelligence to help Iran hit our facilities and personnel in Middle East, while we’re helping them fund this war.”
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mndeygvrxk2w
Det är bra. De behöver dagligen bli påminda om sitt svek.
Verkligen.
Mycket bra, han påpekar fakta, som utmynnar i ett förräderi mot det demokratiska väst.
Tillägg: I grunden kan det handla om att Trump & Co fokuserar helt på transaktioner dvs “om jag ger dig detta, är du då beredd att ge mig det här? Då kan vi sluta ett avtal (deal)”. Vad som helt saknas i detta är värderingar, de verkar inte komma in i bilden ö.h.t. Det är denna inställning som gör att Putin, Xi och Trump kan tala med varandra och att det verkar finnas en slags sympati i detta avseende mellan dessa maffialedare.
Här behöver Europa + Kanada + Japan + S-Korea + Australien + Nya Zeeland forma en gemensam kraft där vissa grundläggande värderingar ligger i grunden – kanske önsketänkande.
Kan vi dessutom göra det på ett rättvisare sätt än tidigare (läs Usas dubbelmoral) så kanske vi får med länder som Indonesien, Malaysia, Brasilien m fl. Då blir det en riktig världsorganisation.
Problemet med nuvarande FN är att två av fem permanenta säkerhetsrådsmedlemmar är ‘rouge states’, och det är precis de länder som känner sig så mäktiga att de inte behöver bry sig om lag och rättvisa som världsorganisationen behöver hålla i tukt.
Just nu är, enligt min åsikt, tre ‘rouge states’ permanenta medlemmar i säkerhetrådet och en av dessa ‘rouge states’ leds av Apelsinmannen.
USA borde återföra sig under Brittiskt styre!
Undrar om inte britterna i så fall skulle vägra ta emot dem…
23-åriga ukrainskan Marta Kostyuk efter sin kvartsfinalvinst i Öppna Franska:
“We had a very difficult night again in Ukraine, especially in Kyiv, so many people dead. I want to give this match to the Ukrainian people and their resilience. Thank you. Slava Ukraini.”
https://edition.cnn.com/2026/06/02/sport/marta-kostyuk-french-open-quarterfinal-ukraine
Ja, det sändes till och med på SVT Sport igår kväll, hela det uttalandet. Eloge till SVT Sport!
Dessutom skall hon möta en ryska i semifinalen. Det blir intressant. Jag gissar på att hon kommer vägra skaka hand efter matchen.
Jag hoppas på två saker: att ryskan blir utbuad av publiken och får storstryk.
1130 KWIA
5 tanks
7 APV
60 artilleri
5 MLRS
3 LV
1853 UAV
6 markdrönare
437 mjuka fordon
4 special
40 missiler
Praktbonk igen!
Min amygdala sänder ut euforiska signaler till resten av min kropp när det är över tusen.
Helt otroliga förluster!
Moah! Jagga-jagga-jaggagah!
Slava Ukraini!
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mnebn6zsds2w
Bra rad igen.
Är obegripligt hur djävulskt mycket pengar och soldater mordoriterna förlorar per dag. Dessutom ökar det för varje dygn hur mycket dom ska betala i krigsskadestånd till 🇺🇦.
Allt lidande kräken skapar i 🇺🇦 för 1 liten slemgnoms bissara tanke på att han är en ny tsar är det bland det värsta (om inte det värsta) som hänt i världen sedan Stalin och Mao. Tycker personligen att det är något som borde tas upp mer i Media.
krigsskadestånd :
Ryssarna kommer att vrida det till att de vunnit och att “det nuvarande” uppfyller deras mål.
Och en vinnare betalar inte krigsskadestånd.
Väst kommer inte att återgå till tidigare handel, och ryssarnas ekonomi är körd i botten i många år, så det finns inte något utrymme för krigsskadestånd heller.
Brinn, lv, brinn! 💥💥💥
Glädjande med tre luftvärn, stabilt hög siffra för artilleri och mjuka fordon.
Fantastisk rad. Igen. Och igen. 60 artilleri. 5 (sic) MLRS. Så bra. MLRS är otäcka vapen. Att de bekämpas tillsammans med sina operatörer/terrorister är en god gärning. SLAVA UKRAINI
5 MBT I raden. Tyder väl på att terroriststaten försökte sig på ett kraftigt och mekaniserat anfall någonstans.
Kanske kommer detaljer framöver.
Svårt att greppa storheterna i detta så jag roade mig med ett snabbt överslag där jag uppskattat vikten på respektive förlustkolumn och summerat ihop det till SI:enheten “Eiffeltorn” vilket motsvarar 10 100 ton….
Det visar sig att Ukraina efter seger kan bygga 150 Eiffeltorn av skrotet
Taiwaneserna på Quemoy/Jinmen/Kinmen smidde knivar av skrotet från granaterna som Kommunistkina vällde över ön från 1949 och framåt. Bra knivar, populära knivar, legendariska knivar.
Jag försöker se mig som humanistisk, men har kommit till ett läge där jag läser 1130 KWIA och min första tanke är ”synd att var inte fler”.
Tillbaka till maximen att bästa sättet att skapa fred är att döda sina fiender.
HMS Repulse, det är inte lätt att vara mänsklig.
Du är inte ensam i att se det så. Lite krasst kan man se det som en variant på frågan om man ska vara tolerant mot intoleranta?
Jämförbart är tanken på olika måttenheter för förlusterna, likt RPM (ryss per minut). Absurt rolig, rejält cynisk och samtidigt en lättförståelig enhet.
En stupad är ett förlorat liv och har inget egenvärde i sig, oavsett sida i kriget, det är för tidig död och ett utplånat liv. Krigets vansinne kräver att Rysslands regering och militärledning ställs till svars för ett av världshistoriens mest meningslösa angrepp och med fasansfulla konsekvenser.
Kill ’em all
Megabonk igen. Tack Ukraina!
Lite om Ukrainas attacker under natten.
Tydligen har en årlig ekonomisk konferens precis dragit i gång i Sankt Petersburg och den ska tydligen ledas av bl.a. Putin. Bra timing där av Ukraina. 😄
“Russian weapons plant in flames after Ukrainian attack in Tambov Oblast”
https://kyivindependent.com/russian-weapons-plant-in-flames-after-ukrainian-attack-in-tambov-oblast/
“St. Petersburg Oil Terminal hit in major Ukrainian attack day after Russia’s mass strike on Kyiv”
https://kyivindependent.com/st-petersburg-oil-terminal-hit-in-major-ukrainian-attack-day-after-russias-mass-strike-on-kyiv/
“St. Petersburg Oil Terminal Reportedly Burns on Opening Day of ‘Russian Davos’”
https://www.kyivpost.com/post/77390
Marcus noterar också sammanträffandet…
https://marcusoscarsson.se/just-nu-sankt-petersburg-attackeras-putin-pa-plats
Vi läste också att det börjat bli bränslebrist även i St Petersburg… Är det cisterner med rafinerat bränsle som brinner så lär det nog inte bli bättre de närmsta dagarna… Fast risken är väl att det är olja ämnat för export, vilket iofs inte är ett dåligt mål det heller…
Så bra, på ryssen och Putin så det syns och känns.
Hoppas vinden ligger på i rätt riktning så lukten av brinnande olja, och gärna oljeregn, når den ekonomisk konferensen.
Givetvis har den brandgula narcississten skickat en representant till Putlers spektakel i StPetersburg.
RODNEY MIMS COOK JR.
Chairman of the U.S. Commission of Fine Arts, Cook is overseeing U.S. President Donald Trump’s controversial White House ballroom extension and is listed as leading the official U.S. delegation to the forum.
De visar hela tiden vilka idioter de är.
AFU rapporterar:
263 combat clashes
80 air strikes (73 missiles)
252 KAB/CAB
9 735 kamikaze drones
3 156 shells (55 from MLRS)
Tycker det är lite märkligt att artillerisalvorna håller sig över 3000… Många artilleriförluster borde vara på södra fronten och det borde vara lite problematiskt att ersätta dem(?)
Om det nu är salvor och inte enskilda granater.
Kan ev. även omfatta enklare granatkastare och där misstänker jag att Ryssland fortfarande har gott om både dem (enkla att nytillverka) och säkert även ammunition till dem.
Nordkorea bidrar säkert med en hel del och det har väl även florerat enstaka bilder på kinesisk ammunition.
I början av kriget rapporterades det om ändå upp till 60 000 om dagen när det var som värst och senare runt 20 000. I jämförelse med det är 3 000 ändå ganska lite. Handlar det om granater är det ungefär en miljon om året och det har pratats om att Ryssland kan tillverka upp emot 3 miljoner. Men det är förstås granaterna, artilleripjäser är det nog svårare med.
Den här från Covert Cabal är nästan ett år gammal och handlar bara om en lagringsplats (men ska ungefär innehålla hälften av alla).
https://www.youtube.com/watch?v=MSQ4UcDZh4w
I april förra året kom man fram till 2 753 pjäser av draget artilleri medan det vid krigsstart skulle ha funnits 4 839.
Nu är det där förstås inte någon exakt vetenskap, svårt att räkna och omöjligt att egentligen ha kunskap om Rysslands alla förråd.
Sedan april 2025 har Ukraina enligt deras rapporter träffat ca: 15 000 pjäser. Ukrainas siffror måste helt enkelt gälla även granatkastare annars skulle det aldrig gå att få i hop det.
Men vad de egentligen avser med rapporten ovan är svårt att veta. Salvor av tyngre artilleri, enskilda granater inklusive klenare kaliber?
Enda man egentligen kan dra slutsatser om är förändringen och trender, och tyvärr finns det inte data äldre än maj 2024. Då låg faktiskt snittet på ungefär som i dag men steg senare.
Jag tror inte att Ukraina räknar granatkastare.
Jag tror att antalet användbara pjäser hålls uppe genom att man reparerar beskjutna pjäser och genom import.
Det är svårt att förstöra en artilleripjäs lika effektivt som T-72:or, så en träff på en artilleripjäs får man nog se som en av flera träffar på samma pjäs.
Pjäsen och pjäsbesättningen blir tillfälligt obrukbar, men om 50 pjäser av 5 000 slås ut under en dag påverkar inte det så mycket.
Över tid blir det brist på framför allt riktmedel skulle jag tro, och givetvis även på nyckelpersoner. Optiska instrument och människor är betydligt ömtåligare än resten.
Jag har inte följt hur antalet skott förändrats över tid, men vill påstå att det går att kompensera förlorade pjäser genom att skjuta flera skott med de pjäser som finns kvar.
Så långt inga konstigheter.
När det över tid bekämpas tiotals pjäser dagligen påverkar inte det så mtcket på kortare sikt eftersom RuAF har flera tusen pjäser (upp mot 5000 nämns) tillgängliga vid eller nära fronten.
På sikt blir det kännbart, men fortfarande verkar det finnas kvar tusentals artilleripjäser i lager som går att renovera eller ta delar ifrån. Det hars äkert importerats ytterligare pjäser. Dessutom är en träffad pjäs inte totalt förstörd. Det är i många fall möjligt att reparera den eller använda oskadade delar från den.
Över längre tid har antalet avfyrade granater minskat mycket, har för mig att det låg på 10 000 tidigare. Varför det är så kan bero på flera saker;
– Färre fungerande pjäser.
– Färre fungerande pjäsbesättningar och artilleribefäl.
– Brist på ammunition i lager.
– Svårigheter att transportera fram ammunition.
Vid krigets början bedömdes Ryssland ha runt 25 000 artillerisystem av olika slag (mindre granatkastare oräknade). Om det går åt 20 pjäser i snitt om dagen borde dessa vara slut för länge sedan. Reparation och import är rimliga orsaker att det fortfarande finns tusentals fungerande ryska artilleripjäser och även tusentals uppställda i lager.
Jag vill säga att en salva inte har något med antalet skjutna granater att göra. En salva betyder att många pjäser avfyras samtidigt, eller möjligen att många granater slår ner i målet samtidigt.
Som artillerist i Sverige kan jag inte minnas att jag själv använt begreppet eller sett/hört någon annan använda det. Däremot förekommer det i äldre reglementen.
När jag lärde mig eldleda var det “ett lag” (en granat per pjäs) eller “en eldstöt” (en serie av två (?) granater per pjäs) som gällde. Orde salva förekom icke.
Min tanke var mest kortsiktig, det var inte om Rysslands förmåga att ersätta skadat artilleri etc. Eller om man räknar granater/salvor eller grk/haubits….
Min poäng var att siffran legat på drygt 3000 en längre tid. Med det ökade trycket på södra fronten där logistiken nu stressas borde det vara svårt att kortsiktigt få fram granater eller ersätta skadad utrustning. Detta är längs runt 30%(?) av fronten. Har de så stora lager längs södra fronten att det trots senaste veckans jakt på lastbilar etc så skjuts det fortfarande lika många granater? Eller är södra fronten ganska stillsam så en nedgång i aktivitet syns inte i statistiken? Jag gissar att det i nuläget är mest aktivitet runt Pokrovsk och Zaporizhzhia(?)
Sakta men säkert får den ryska jänrvägen allt mindre att göra.
“‼️ Russian Railways May 2026 Loading Update Thread
It looks like this may be the peak of the curve for the year
Note: Full data tables are provided in the thread.”
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mnafnd5q7224
Var är redigerknappen? “jänrvägen”, Suck.
Vapen som mode i Ukraina:
https://www.dn.se/kultur/sanna-i-vantan-pa-jas-gripen-satter-ukrainare-pa-sig-en-sidenscarf/
Lite märklig härkomst för Archer dock i artikeln. Borde inte DN veta bättre?
Sanna gör fel… Och hon använder alltid ‘missiles’ istf robotar. 🙄
Sanna/DN använder i artiklen fortfarande den ryzzka stavningen för Kyjiv.
Sanna/DN använder i artiklen fortfarande den ryzzka stavningen för Kyjiv.
Har försökt få dem att ändra sig. Tydligen bestäms det gemensamt i Medierådet. Där UD har utslagsröst. “Vi har alltid stavat så.”
Hörde precis ett inslag på P1 om hur ryzzland lurar människor att ta värvning, vilket nog är rimligt att anta faktiskt sker.
MEN sedan tog de upp en fd. militär som lovats en roll att “upprätthålla säkerheten” i okuperade delar. Nu sitter familjen hemma och väntar på livstecken.
Nu ska vi se. Mannen, som man tog som exempel, kommer från ett land som, om jag inte är helt ute och cyklar, har tillgång till internet (dvs. personen kan med lite god vilja ta reda på fakta). Mannen hade militär erfarenhet, och lockades av en lön på 28 000 svenska kronor. För mig låter det som att mannen aktivt valt bort att ta reda på fakta.
Det är SVÅRT att tycka synd om någon som vet vad han ger sig in på, och vad han riskerar gentemot sin familj.
I ett samhälle utan socialt skyddsnät, med ekonomisk osäkerhet, så kommer det ekonomiska värdet av den enskildes liv att bli lågt.
Och troligen marinerad i propaganda så kompassen är skadad.
Ja, det verkar vara den genomgående strategin från ryska myndigheter: man lockar med för vederbörande en god betalning samtidigt som man försäkrar att för hans del handlar det enbart om uppgifter långt från fronten (övervakning el. dyl.). Verkligheten visar sig snabbt vara en helt annan … Förhoppningsvis sprids dock verkligheten via djungeltelegrafen.
Att “upprätthålla säkerheten i ockuperade områden” torde väl i sig ha stor sannolikhet att kunna utgöra krigsbrott eftersom hela ockupationen strider mot internationell rätt? Så bara en sån sak borde ju kunna få en tänkande människa att dra öronen åt sig, även om man går på den lätta och tror att man inte ska skickas iväg som solrosgödning med höga knän…
Tillägg till MatsExtrude 07:51
Saint Petersburg, oil terminal was attacked 🔥
Film
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mne3amrj7c2s
Fire spreading at the Saint Petersburg oil terminal 🔥 By the way, the Petersburg Economic Forum starts today 😉
Bild
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mne4bexlv22s
🔥 An oil terminal is burning in 🇷🇺St. Petersburg after a 🇺🇦Ukrainian drone attack.
This is one of the key Russian terminals for the transshipment of petroleum products in the Baltic region.
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnehwirqwk2d
Today, an economic forum is starting in the city, where Putin is set to talk about “successes” in the economy.
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnehy4xqf22d
Bild
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnei5odyz22d
Yay!!!!
Helt underbart.
Önskar bara att vi följde upp med 70 Gripar mot målet. Om de inte kan få ner stora långsamma långdistansdrönare, hur ska de ha en chans i helvetet att få fatt i en Grip med full EW?
😂
The 🇷🇺St. Petersburg International Economic Forum opens against a beautiful backdrop of thick black smoke after 🇺🇦Ukrainian strikes
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnejfhoshs2d
😄
Kan ju symbolisera hur den ryzzka ekonomin och framtiden går upp i rök…
Kom och investera hos oss. Åh Putin, guldet blev till sand
Det svarta guldet blev till rök 🙂
Hoppas lukten är påtaglig. 🛢️👃
Antar att du tänker på Putins blöja nu? 🤷🏻♂️
Byxorna är fullständigt nere på Putin. Lite som under paraden 😎
Zelenskyy confirmed that tonight Ukrainian forces struck the St. Petersburg oil terminal (approximately 1,100 km from the border), which supplies fuel to the Russian army,
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnejmiqlis2d
military facilities at the base in Kronstadt, and an enterprise in Tambov Oblast that produces Russian weapons.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnejmiqrec2d
🔥🇺🇦 Zelensky: There are good results of our long-range sanctions. Among them is the St. Petersburg oil terminal.
Another target is an enterprise in the Tambov region, which is involved in the production of Russian weapons.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnejkd3zzk22
Givetvis har den brandgula narcississten skickat en representant till Putlers spektakel i StPetersburg.
RODNEY MIMS COOK JR.
Chairman of the U.S. Commission of Fine Arts, Cook is overseeing U.S. President Donald Trump’s controversial White House ballroom extension and is listed as leading the official U.S. delegation to the forum.
Då kan dom beundra utsikten i St Petersburg. När Ukraina bjuder upp till dans i balsalen så slår det gnistor och är en mycket varm stämning. Där bjuds inga ruttna apelsiner utan smällkarameller
Det är många fina filmer i dag! 😄🔥👍
Det är tur att det är live i St Petersburg, jag menar då drabbas folk inte av internet-nedstängningen 👍
😄
❗️Also in 🇷🇺Kronstadt, one of the Russian military ships was likely attacked. The main base of the Russian Navy (Navy of the Armed Forces of the Russian Federation) on the Baltic Sea is located there.
Bild
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnej5t3nps2d
Svar till
Erik14
2026-06-02 17:47 – 17:47:23:
Ja, då ska jag F’a honom duktigt och nästa termin ska han få en prövning som han sent ska glömma. Mouhahaha!
Visa honom ett utdrag ur Hets och säg att Caligula är rena söndagsvarianten av OFredrik
Overnight, 🇺🇦Ukrainian forces shot down 189 out of 198 🇷🇺Russian drones (UAVs).
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnehglpopc2d
Ukraine officially opens the St Petersburg Economic Forum.
Warm memories and hot impressions guaranteed.
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3mnejoqqvrs2o
Som att tända olympiska elden men med Ukrainsk touch, på ryssen bara.
🙂
Man börjar ju mer och mer förstå Budanov som ser ett slut på kriget till hösten.
Förnedringen, den totala. Detta kommer bli populärt i rysk TV tror jag.
🔥 Probably one of the warships in Kronstadt also on fire, – Exilenova
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnekeimzuc2o
🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnekeingkk2o
🛳️🔥 Kronstadt, St. Petersburg, naval base of the Baltic Fleet of the Russian Federation, fire at the facility, ships/ship are probably on fire.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnekiwcg7s2o
St. Petersburg 🎉🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnek6ojgr22o
St. Petersburg 😎
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnek6ojnls2o
😊 St. Petersburg 🎉🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnek6ojol22o
🔥 St. Petersburg oil terminal was attacked.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnejwrptl22o
🔥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnejx6zojk2o
🎉
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnejxiigys2o
🔥😊 Foreign guests of the St. Petersburg International Economic Forum will be able to fully enjoy the view of the city.
Putin’s speech coming soon 😂
Bilder
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mnekpduq3c2o
Air travel over Saint Petersburg, Russia, has been completely suspended.
Attendees of the Saint Petersburg International Economic Forum 2026 (SPIEF 2026), which is starting today, currently cannot reach the city by plane and are stuck in their home ports (Moscow etc.).
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mnedx2g4s22b
Gäller dock inte ukrainska drönare.
Putin tänkte inte på det 🤷🏻♂️
You know what is very interesting? I watched dozens of videos of the Ukrainian operation in Saint Petersburg, Russia, and not in one I can hear an air raid alarm. In other Russian cities this would be triggered, but not in Putin‘s precious home city.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mnecppb3tk2i
As if somebody was very cautious not to spoil the SPIEF 2026 party.
“Don’t mention the war!” 🙂
Ukraina har inför ryskt flygförbud i Sankt Petersburg, det är helt normalt.
Hädanefter kommer ryssarna kunna ansöka om en starttid var fjortonde torsdag jämna år för att få flyga, och då enbart till Irkutsk.
What air defense is doing? Oh yes, busy at the little slut’s datja.
Haha. Retsamt, de flyger i åttor runt S. Pitersburg 👍🔥.
Bra ljud och tryckvåg i film 3 , mys 😁
Ibland är skadeglädjen verkligen en sann glädje!
Ukrainian drones are flying circles over Saint Petersburg, Russia, showing almost absolute freedom in Russia‘s skies.
Film
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mneazgesis22
The Russian air defense in Saint Petersburg, Russia, has been completely overwhelmed. Ukrainian drones are just pouring into Russia‘s second most defended city.
Film
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mnea3f4qac22
Putlers välkomsttal borde vara synnerligen intressant att höra med den brinnande bakgrunden!
Allt går enligt plan, vi vann efter bara tre dagar och som min gode betjänt sa en gång: vi kommer att bli trötta på att vinna så mycket
🦅💥 Forum participants in St. Petersburg stand in shock and watch as unknown drones strikes!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnelms4lhc2o
😄😄😄
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnelms4w722o
Undrar var de där kulorna som skjuts mot drönaren (utan att träffa) kommer att landa någonstans i bebyggelsen…
Känns som att drönaren tog ett litet extra ärevarv där innan den valde sitt mål (och man både hör skottsalvor och ser rökmoln från misslyckade ryska nedskjutningsförsök)…
Satan vad coolt, diverse amerikanska och andra proryssar samlas för att diskutera sitt samarbete och hur de ska få igång sin handel när plundrararmén snart har vunnit (!) och så får de se det där…!!
Så jävla bra!! Showen i dagsljus är ju magnifik, rökpauserna kommer bli långa. Vem fan vill lyssna på någon korrupt fastighetsskojare eller prata med en konspirationsjournalist när man ser världshistoria utanför fönstret?
🛳️💥 Exilenova: One of the ships attacked in Kronstadt is the corvette “Boykiy”, which in 2025 repeatedly escorted the ships of the shadow fleet in the English Channel.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnelbhuh7k2o
🔥🎉 Michurinsk, another angle of one of the strikes on the Progress plant
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnel77s7fs2o
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnel77spz22o
Idag startar The St. Petersburg International Economic Forum med svarta rökpelare i skyn efter ukrainska angrepp.
Förra året gavs det uttryck för en hel del kritik mot kriget och den ryska ekonomin oväntat öppet. Det blir spännande att se/höra hur det blir i år.
Öppenhet är ju inte direkt Putins signum, så jag antar att man får läsa/lyssna långt ner melan raderna i år.
Men man bjuder besökarna på högteknologiskt luftvärn i alla fall 👍
St. Petersburg 😄💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnemi4jl2k2o
🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnemi4k5mc2o
Melitopol… BAVOVNA 🔥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnenjanfkk22
🤬 Russian drone attacks rescuers while extinguishing fire at gas station in Zaporizhzhia, – State Emergency Service
The enemy drone hit one of the fire tankers. Thanks to electronic warfare and timely detection of the air threat, the personnel managed to take cover.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnenq22y5222
Oj, TVÅ!👍🫡
🛳️🛳️💥 Minus two ships in St. Petersburg, – Fire Point co-owner Shtilerman
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mneomipsxs22
🔥 Magyar: KRONSHTADT (St. Petersburg), June 3. Birds of the 1st OC SBS hunted down and set fire to the corvette “Boykiy”, a carrier of guided missile weapons.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnep2zeit222
Det är fantastiskt.
Nästa i SUs klass.
En sådan korvett kostar säkert mer än en miljard, förutom slaget mot rysk operativ flotta 👍
När man tror essen är slut drar Ukraina fram 2 jokrar 🃏 ut ur skjortärmarna. 😇😂
Har 🇺🇦 fortfarande kvar kort 😱, hade dom inte slut kort för 2 år sen?
Nemirof SU klass ✊
🛥🔥 SBS: “Boykoy”. The project 20380 ship is a carrier of guided missile weapons and has been in service since 2013.
The corvette was used to patrol near NATO borders, escort ships of the shadow oil fleet and perform combat missions as part of the Baltic Fleet.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnesckpi422y
Tjoho och varvsarbetarna har nu fått jobben säkrade. De får helt enkelt börja om från början. Torrdockan kan bli lite svåranvänd det närmsta åren, den är s a s upptagen😎
Tala om att lägga bollen framför öppet mål.. signalerar “Vi vill inte vara med, vänlig träffa..”??
Zelenskyy: Ukraine now has cards and everyone understands that
https://bsky.app/profile/blagulabilder.bsky.social/post/3mkldevfjns2x
Här kommer det fram vilken bakgrund Zelensky har. 10 poäng!
🇯🇵🇺🇦 The Japanese parliament has called on the government to transfer air defence missiles for Patriot air defense systems to Ukraine amid Russian strikes, – Militarnyi
Matsuzawa Shigefumi, a member of the House of Councilors (upper house) of the Japanese parliament, made corresponding statement.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mneqzdyyk222
Bravo!
+ + + + +
🦅🇺🇦😎 The FP-1 maneuvers beautifully in the sky over St. Petersburg.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnequsiuh222
Idag går det åt mycket pop corn!
Haha!
Vackert och med den rutten förstår man plötsligen varför så många ändå når sina mål. Ingen normalt funtad luftvärnsskytt vågar skjuta i det läget.
Fast mitt åt, det är ju moskvastaten vi talar om….
Hör man inte en viss beundran hos åskådarna!?
De kommer bli lurade, för ingen kommer klara uppgiften att styra in det landet på rätta spår! Det är för stort och borde delas i massa små stater. Kanske Mordors Självständiga och Suveräna Små Stater – MSSsS? 😁
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2026/06/ukraina-oljeterminal-och-orlogsbas-i-sankt-petersburg-bombad-framfor-ogonen-pa-putins-ekonomiska-forum-robotkorvett-i-ostersjoflottan-traffad-stora-forandringar-i-ukraina-pa-tre-ar/