Ukraina bombade oljeexportterminalen i Sankt Petersburg framför ögonen på Putins internationella ekonomiska forum, samt örlogsbasen Kronstadt utanför storstaden där en jagare i ryska Östersjöflottan träffades. Efter att idag återvänt från en leverans av fordon och utrustning till Ukraina kan bloggaren konstatera att mycket har förändrats sedan ganska exakt tre år sedan.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Då vi suttit fast i gränskontrollerna Ukraina – Polen under hela förmiddagen med dålig täckning och tveksamma tidsfönster att jobba blev dagens Ukrainaartikel sen, och initialt avkortad, så fylls den på under dagen när det finns arbetsro. Gick upp 0530 ukrainsk tid i morse, men lyckades pressa in en ekonomiartikel iaf.

Ukraina bombade alltså oljeexportterminalen i Sankt Petersburg mitt framför ögonen på Putins propagandaspektakel och internationella ekonomiska forum och blev således inledningsanförandet.
Här går deltagare i propagandaforumet med röken från den brinnande oljeterminalen i bakgrunden. Här försöker ryska inrikestrupper skjuta ner de ukrainska attackdrönarna med hjälp av automatkarbin och visar vad för luftvärnsskydd Sankt Petersburg har. Man får fundera på var kulorna landar i slutändan.
En film på branden i oljeterminalen. Ännu en film som visar hur ytterligare en ukrainsk attackdrönare flyger an mot måltavlor. En kvinna filmar bränderna från sin lägenhet, vilket är belagt med fängelsestraff om man geolokaliserar henne. Ännu en rysk film som eldjusterar åt ukrainarna.
För övrigt verkar alla SD-incels favorit muslimen, våldtäktsmannen, hallicken, pornografen, bedragaren och kvinnohataren Andrew Tate fått betalt för att åka till ryssland och hylla Putin och Ryssland i samband med det ekonomiska forumet.
Den ryska robotkorvetten RFS BOJKIJ träffades i torrdockan i örlogsbasen i Kronstadt, “ryska flottans vagga”. Film på hur FP-1 attackdrönare träffar jagaren och en andra drönare flyger an mot torrdockan innan även den träffar. Imponerande räckvidd på dessa attackdrönare, samt deras direktstyrning. Man kan fundera på om Ukraina har piloter närmare belägna än i Ukraina eller om det är Starlink eller ryska mobilnätet som används.

Bloggaren är nu tillbaka i EU efter en leverans av fordon och utrustning till Ukraina och efter ganska exakt tre år sedan sist, kan jag konstatera att mycket förändrats på tre års krig.
Pga tidspress och alla steg i resan hinner jag inte skriva mer om detta just nu 12:54, men återkommer strax igen.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
13:20 Zelenskyj säger på Facebook att det kommer bli “allvarliga beslut i personalfrågor” om inte inköpen av Patriotsystem får fart:
“I held a meeting on additional ways to supply air defense to Ukraine – both systems and interceptors. We have an agreement at the highest political level on the purchase of Patriot systems, and this agreement is awaiting implementation at the financial, legal, and technical levels. The wait has taken too long.
[…]
Unfortunately, as of today, even the legal aspects of this contract have not yet been worked through. I have set a final deadline – one week for all preparatory steps. I expect a report on Friday: either clarity regarding the implementation of our agreement on the Patriot systems, or serious personnel decisions.”
Folk kommer få sparken om det inte blir fart på leveranser av Patriotsystem i enlighet med kontrakt.

13:22 Natos ordförande Rutte är på besök i Kyjiv och lägger här ner blommor till minne av de stupade försvararna av Ukraina tillsammans med Zelenskyj, som skriver:
“We began the visit of NATO’s North Atlantic Council to Ukraine by honoring the memory of fallen Ukrainian warriors at the Wall of Remembrance. Along with NATO Secretary General Mark Rutte, Chair of the Alliance’s Military Committee Admiral Giuseppe Cavo Dragone, as well as the permanent representatives and deputy permanent representatives of all 32 NATO member states.
We deeply appreciate this sign of respect from the Alliance representatives toward our warriors, who defended our country and all of Europe from Russian evil. It is profoundly important to remember every single man and woman thanks to whom we have the opportunity to live freely and choose our own way of life.”

13:25 Zelenskyj bekräftar bombningarna av Sankt Petersburg och skriver:
“Our long-range sanctions carried out by the warriors of the Security Service of Ukraine, the Unmanned Systems Forces, the Special Operations Forces, the Defense Intelligence of Ukraine, and the State Border Guard Service of Ukraine have yielded good results. Important facilities on Russian territory were hit last night.
Among them was the Petersburg Oil Terminal. The distance from Ukraine’s state border to this facility of Russia’s oil industry, which serves the war, is about 1,100 kilometers. Purely military targets at the Kronstadt base were also hit.”
Man bombade även en fabrik i Tambov Oblast, som tillvekrar komponenter till ryska vapensystem. Nämns inte där, men jag har sett i sociala medier att det handlar om delar till ryska kryssningsrobotar som Ch-101, Kalibr och Iskander-M, men har inte kvar länken.


13:30 KOMMENTAR FÖRÄNDRINGAR UKRAINA PÅ TRE ÅR
En av de första väldigt markanta förändringarna i Ukraina sedan jag följde med Lena och (samt finansierade) en brandbil till Ukraina i början av juni 2023, är alla gravar över stupade försvarare och minnesplatser.
År 2023 såg jag en enda begravningsplats med försvararnas typiska flaggor.
Nu i början av juni 2026 fanns de vid varje begravningsplats, utanför varje by. Allt från tre eller fyra gravar till tjogvis.
I Ukraina har man begravningsplatser, inte kyrkogårdar, vilket är ett arv från Sovjetunionen, och dessa ligger generellt en bit ut på landet fritt från bebyggelse. På några platser höll man på att röja marker med entreprenad maskiner för att bygga ut begravningsplatserna.
År 2023 såg man inte heller de stora minnesplatserna över de stupade, men nu 2026 fanns de centralt i de flesta byar eller småstäder, med foton och andra minnen över de fallna försvararna. En by hade en stor minnestavla med runt 60 foton, grovt räknat på sex rader och tio foton på varje.
2023 hade kriget hållit på drygt ett år. Nu är det inne på sitt femte, och det har också blivit blodigare och intensivare – vilket syns på de redovisade ryska förlusterna – även om Ryssland inte längre når några väsentliga framgångar. Allt annat lika kan de ukrainska förlusterna nu vara fyra gånger så höga som för tre år sedan, och det märks.
En annan orsak till att det märks kan vara – om jag får spekulera – att 2023 byggde Ukrainas försvar fortfarande till stor del på frivillig mobilisering. Därmed kan man förmoda att soldater från östra Ukraina eller från ockuperade området var överrepresentearde. Nu kommer soldaterna från hela Ukraina och det blir därmed mer påtagligt i västra och centrala Ukraina än tidigare.
Återkommer om mer förändringar.
Heroiam slava!
14:15 Irish Times uppmärksammar att EU exporterar aluminium till Ryssland, som använder det för att bygga sina robotar och annan krigsmateriel.
14:17 Vacker film som visar hur en ukrainsk drönarrobot flyger an mot oljeterminalen i Sankt Petersburg med skrytbygget Lakhta Center på 462 m i höjd i bakgrunden, och dyker ner i oljeterminalen varpå ännu sämre stämning uppstår.
14:20 Infografik över hur bränslebristen ser ut på ockuperade Krym, där nu samtliga bensinmackar infört att man bara säljer mot ransoneringskuponger, likt under Sovjetunionen. Ryssar har gnällt på att det bara är regimens hejdukar som får ransoneringskuponger.
34 bensinsstationer har helt slut på deisel, 19 slut på 92-oktanig bensin och tio eller fler har slut på 95-oktanig bensin. Och alla säljer nu alltså endast mot ransoneringskuponger. Måste vara det Ebba Busch avser med “värsta energikrisen någonsin”.
14:22 RUMINT gör gällande att de ryska oblasterna Bilhorod, Kursk, Leningrad (Sankt Petersburg), Moskva, Murmansk, Tver och Jekaterineburg nu också har bränslebrist och att restriktioner införts. Ej bekräftat, ingen källa till detta som vissa konton på sociala medier brukar utelämna. Därav RUMINT.

14:34 KOMMENTAR FÖRÄNDRINGAR I UKRAINA
En annan slående förändring i Ukraina sedan 2023 är att man nu 2026 ser militärer på permission överallt, inte bara i östra Ukraina. Tidigare lyste militärer i uniform med sin frånvaro undantaget där de stod i tjänst som vid vägspärrar eller känsliga objekt.
Nu finns det försvarare i uniform överallt, utan vapen, och ofta med en slingbag, magväska eller ryggsäck, eller eventuellt en duffelväska eller perspedelpåse. En del utan väskor alls.
Förmodligen dels ett ufall från bredare mobilisering över hela landet istället för frivillighet, men också kring direktiv att man faktiskt ska kunna få permission. Alla förband får dock inte permission, eller iaf inte all personal på alla förband, men det kan handla om en ledarskapsfråga även om reglerna formellt ska lättats.
En annan orsak kan vara att det är skadade försvarare som rehabiliterats och är på väg tillbaka i tjänst. Hårdare strider, fler skadade, fler som rehabiliteras.
Jag har naturligtvis inga foton på militärerna. Man får inte fotografera militär verksamhet i Ukraina, och det tolkar jag även som militärer på permission. Undantaget är ackrediterade journalister och det förutsätter fortfarande granskning av fotomaterialet. Så man får vara lite uppmärksam när man använder kameran.
14:37 Foto från Moskvaregionen (med rysk text översatt till engelska av WarTranslated) där restriktionen 100 liter diesel eller 60 liter bensin per kund införts.
KOMMENTAR
Inte en brutal ransonering, som kanske inte än så länge drabbar annat än hamstrande privatkunder, men kommer påverka större fordon. Antyder att ryssarna har börjat hamstra.
Rutiner för att begränsa ytterligare finns därmed också på plats, och det är bara att strypa ryska bilförare steg för steg.
Internetbekymmer kvarstår i Moskva enligt direktrapporter till bloggen, så det är lite svårt att sprida information. Utländska nyhetssajter, sociala medier som Facebook och nu även Telegram är blockerade, liksom kända VPN-sajter och det är olagligt att köra VPN.

15:00 Ryska förluster igår blev enligt Ukrainas generalstab mycket svåra 1 130 man, mycket svåra 60 artilleripjäser och fem ovanliga salvpjäser, tre tunga luftvärnssystem, massiva 437 transportfordon, fyra enheter särskild utrustning, sex krypare och tolv pansarfordon, varav sex stridsvagnar.

15:13 Leveransen av ett fordon och utrustning skedde tack vare ni kära läsare, som donerat till Lena, samt donationer direkt av kvalificerad utrustning från donatorer. Ingen nämnd ingen glömd. Denna gång stod jag inte själv för hela finansieringen, utan har bara tagit kringkostnader som bränsle, färja, tåg, flyg, andra transportmedel och övernattningar, samt service av fordon.
Som ni ser ovan var 92:a stormbrigadens drönarenhet Code 9.2 inblandad och deras första stormrote, samt 5:e avdelta territorialförsvarsbrigaden Slovzjansk, bägge enligt Wikipedia aktiva runt Charkiv. T ex nämns att 92:a stormbrigaden i maj deltog i befriandet av territorium norr om Charkiv, och tidigare även stridit i Kursk.
Code 92 har för övrigt tidigare gjort rekryteringsreklam på iaf ukrainska tåg, men jag hittar inte fotot på det, men upplägget var att om man frivilligt ansluter sig till dem får man syssla med drönare istället för att bli skyttesoldat. Argumentationen var att bättre att frivilligt jobba med drönare hos Code 92, än riskera nitlott i en mobilisering.
Stort tack till alla som donerat pengar eller utrustning. Mottagarbilder från fronten mfl platser kommer tids nog och vi återkommer då.

15:24 KOMMENTAR
Vad som inte ändrats sedan 2023 är rekryteringsannonser. Ovan för infanteriet. Skyttesoldaten är en evig konstant som alltid i slutändan – oavsett drönare, stridsflyg eller pansar – är den som faktiskt sätter punkt. Innan skyttet intagit något är det inte befriat. Så är det och har alltid varit. En stridsvagn, Gripen eller drönare kan inte hålla terräng. Det kan i slutändan bara skyttet, som kan vara på plats 24/7/365.
Det finns så många fler rekryteringsannonser i gatubilden eller längs motorvägarna, men man ska hinna ta foton på dem också. T ex gör 3:e stormbrigaden reklam med något i stil med “du vet redan vårt namn” och deras logga, samt hur man söker.
Såg för övrigt en ung soldat i tjugoårsåldern från 3:e stormbrigaden på permission tillsammans med sin flickvän, fästmö eller fru. Tygmärket går inte att ta fel på, som sagt. Du vet redan vårt namn.
17:34 Mer rysk bränsleransonering. Lukoil och Gazprom sätter gränser på 100 liter och 150 liter per kund och i Sankt Petersburg får man nu bara köpa 50 liter 95-oktanig bensin per kund.
17:35 Ukrainska Fire Point har provskjutit en FP-7 antiballistisk luftvärnsrobot, vilket visas på denna film. Uppenbarligen kan de flyga i förmodligen önskad riktning.
Återstår att integrera med radar- och ledningssystem, få fungerande målsökare, samt att en fungerande stridsspets som smäller vid rätt tillfälle. Men skott kommer iaf.
FP-7 är tänkt att ersätta Patriot genom att man ska ha egen massproduktion. Först i Ukraina, och om den fungerar där blir det en potentiell ukrainsk export till t ex Natoländer i Europa som inte vill vara beroende av fundamentalisterna i USA.



18:03 KOMMENTAR FÖRÄNDRINGAR UKRAINA
Något som påbörjats på sistone är att Polen och Ukraina bygger motorväg till och från gränskontrollen vid Hrebenne istället för smala tvåfiliga vägar. Detta trots medialt gnabb om namn på förband och liknande.
Polackerna har betydligt större budget och bygger rejält, likt de alltid gör, medan ukrainarna inte har kommit lika långt och det på delar av sträckan inte påbörjats arbete alls. Det kan också handla om olika marktvister och hur de hanteras i respektive land. Polens infrastruktur kan jag konstatera blir bättre och bättre i rasande tempo för varje gång jag besöker landet (2x 2017, 2022, 2026) och visar på hur Polen är på väg mot att bli EU:s ekonomiska motor, och att kunna vara huvudinförselpunkten för ukrainska råvaror och industriprodukter kan vara ett del i ambitionen att fortsätta ha en ekonomi som växer i raketfart. Men det får bli en separat artikel.



I alla fall ska man nog tolka den polska sidan av motorvägen som att Polen konkret börjat bygga för ett framtida ukrainskt EU-medlemskap. Kommer man väl in i Schengenzonen är det bara att riva gränskontrollen i Hrebenne och asfaltera över.
Förvisso en av de bästa övergångarna för volontärer. Vi kom igenom på bara 50 minuter denna gång utan bråk från den polska tombolan, som på andra kontroller godtyckligt kan hålla volontärer i 5-8-12 timmar utan förklaring.
Då Polens gräns mot Ukraina inte bara är Polens gräns, utan EU:s yttre gräns borde någon EU-politiker konfrontera Polen och hota med att EU:s gränsskydd Frontex kanske ska ta över verksamheten så den kan ske med transparans, enligt klara regler och utan korruption.
Det kanske är dags för att man i en del gränskontroller slutar hitta på kontanta avgifter utan kvitto för att som Ukrainavolontär komma vidare? Hm? Som det är nu har det uppstått polska agenter som man betalar pengar till och så kommer man igenom gränsen utan problem och kan hävda att man inte mutat någon, för det har agenten hanterat. Agentens kusin i gränskontrollen ville väl ha en ny bil.

Vi gled dock igenom Hrebenne utan vare sig agenter eller kontanta kvittolösa avgifter, utan drog en vinst i den polska tombolan likt för tre år sedan, men så verkar gränsövergången vara bättre än många andra. Ukrainska sidan är aldrig något problem.
Eller så bygger Polen motorvägen som uppmarsch för att gå in i Ukraina och bonka ryssen när Ryssland anfaller Nato. Trots allt var det enda anledningen till att Warszawapakten och Sovjetunionen byggde motorvägar – alltid i rak öst-västlig riktning – för att föra fram sina pansarschockarméer i det kommande anfallskriget mot de äckliga liberalernas välstånd och frihet i Väst – se bara på Belarus fortfarande. Polen vill kanske att slutstriden mot Moskva ska ske på annat territorium än det egna …
18:12 Satellitbild på bränderna i oljeterminalen i Sankt Petersburg.
22:01 En satellitbild på bombade RFS BOJKIJ i torrdockan på Kronstadt visar hur brandbekämpning pågår.
261 kommentarer
смерть Путіну!
Först?
Nåja, på pallplats. JvM får en dusör.
🏅
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
3:e plats!
1forUkraine får en slant till sjukhusutrustning.
🏅
Hepp hepp
Fan, hade ju blivit brons om jag varit inloggad…
Men en Nylander kvalificerar för en peng till JvM
🏅
Hugger som en Grip! Lika delar till BGB och Swedish Rescuers!
🏅
Vi fortsätter att stötta de som försvarar sig mot terrorist staten.
Hipperlihopp!
Man var ju lite negativ till det där ekonomiska forumet i Sankt Petersburg, med amerikanska femtekolonnare på plats dessutom, men nu har jag ändrat mig. Bästa ekonomiska forumet någonsin! Magnifik invigning!
Hur ska de toppa det, tal av den lille kleptomanen med rök och stoj i bakgrunden? Korvgrillning? Ljusshower? Flyguppvisning?
Det är inte många event som välkomnar delegaterna med så magnifika fyrverkerier.
Mycket lyckat.
Fram för ett forum i Moskva också.
Deltagarna fick iaf ett varmt mottagande och en invigningsshow som blir svår att toppa. 😀
Hörde att Bagdad Bob ska hålla en inspirerande föreläsning senare under dagen. Han jobbar numera som PR-konsult i Rus enl uppgift.
Svansjön?
Bra idé med flera forum på samma plats.
World Aviation Forum, Special Edition: Unmanned Vehiciules hade annars tagit upp plats och hotellrum (nåja) i någon annan stad. Nu är allt samlat i Sankt Petersburg, praktiskt för alla.
Flyguppvisningen stod väl Ukraina för; synd bara att de inte kunde skicka en division Gripen också för lite avancerad flygning över centrum.
😜😂🚬
😜😂🚬
Ja jisses, vad trodde ryssarna skulle ske? Att de inte höll jippot så långt österut som möjligt, utan i en stad de vet Ukraina kan bomba precis som de känner för.
Hur många tebjudningar blir det efter detta måntro?
USA vill tydligen också hjälpa till 💥
“US firing a hellfire missile into the engine room of the M/T Lexie the other day, a tanker sanctioned by the US and Ukraine for known involvement in the shadow fleet activities and facilitating the flow of oil from Venezuela and Iran to China.
https://youtu.be/qKAMmW5iAhE?si=Y5V76ZokNmq_32Xu
The National Desk
https://war-sanctions.gur.gov.ua/en/transport/shadow-fleet/819
Wizard-level, Slava Ukraini.
Andrew jävla Tate och Pruttler – it takes a pissluffare ti know a pissluffare. Kan Ukraina eldjustera så att vi slipper den gubben framför månne? 🤔
Intressant, med tanke på bilden på järnvägsstationen så gissar jag att LW2 tog tåget till Przemyśl? Hur lång tid tog gränskontrollerna med tåget?
Tre timmar tror jag.
Tack, då är snabbaste sättet alltså taxi från Lviv till gränsbyn Shehyni (1 tim), gå över gränsen (kanske 1 tim gränskontroll beroende på volymen)
Platsen för mitt första skarpa flyglarm just avstigen tåget i snögloppet. Hur gör man? 🤔 Det visade sig att man tittade upp, muttrade något och sedan fortsatte dit man var på väg…
Sympatiskt av Ukraina att förbekämpa “vår” del av ryska flottan åt oss, bara en vecka efter 39 beskedet.
Frigör resurser…
Avmilitariserar och avnazifierar Östersjön. 👍
Att stödja Ukrains är att stödja den fria världen och vår egen säkerhet.
Med lite ukrainsk hjälp så kanske NATOs flottstyrkor i Östersjön blir mer och mer överlägsna ryska Östersjöflottan över tid.
Det är högst sannolikt att Ukrainas förmåga att kunna leverera drönare in i ryska fartyg överstiger ryska varvsindustrins förmåga att reparera eller bygga nytt.
Vem vet hur många ryska fartyg det finns i Östersjön när Luleåklassen är fullt operativ…
När det inte finns fler fartyg att träffa i Svarta havet eller i Östersjön så väntar vi på att Ukraina börjar träffa enskilda fartyg på Kola halvön och i Vladivostok (du läste det här först)
Nästa steg är att man flyger ut i Finska Viken, över Östersjön på internationellt luftrum och bombar örlogasbasen i Pillau i Köningsbergexklaven.
Vågar man räkna med att Ukraina genar dit över Suvalkikorridoren om Ryzzarna skulle gå för mycket feeling på t ex Narva?
Det är polskt/litauiskt territorium, så nej.
Ryssarna har dock också drönare, och även om de inte är lika skickliga piloter som ukrainarna så är de i kraft av erfarenhet ändå väldigt farliga – särskilt mot en oövad motståndare som di svenske. Det kommer verkligen att ställas höga krav på drönarskyddet på Luleåklassen, och alla andra nya flottenheter!
Känns som om just nu, i det här skedet av den ständiga militära sten-sax-påse-leken, offensiven har övertaget över defensiven. Ingen kan försvara sig helt mot stora mängder drönare, det är alltid någon som slinker igenom.
Då skulle det vara urbota dumt av ryssarna att besätta Suwałkikorridoren för då kan Ukraina flyga över Belarus, som behöver ha godkänt, och in i Köningsbergexklaven.
Low and slow flyger drönarna över staden mot högvärdiga mål och det bästa dom har att sätta emot är sina AK.
Det ser ut som att drönaren vore ett extremt enkelt mål för en gubbe med en Igla MANPAD.
Hur kan det vara helt öppet mål, speciellt under öppnandet av årets mest prestigefyllda konferens där Putin tänkt glänsa som den ofria världen kejsare.
Han kan ju låtsas. Xi är odiskutabel kejsare över den ofria världen.
Boom, så att säga. Take that, ryska rövhattar med tillhörande lakejer från andra underutvecklade länder. Så jävla bra trollat av Ukraina – igen!
13:25
Xelensky sa också som den komiker han är, fast Taco vill nog inte förstå.
Zelenskyy: Ukraine now has cards and everyone understands that
https://bsky.app/profile/blagulabilder.bsky.social/post/3mkldevfjns2x
Tate är en vidrig människa på alla sätt och vis, så att han åker till Ryssland och hyllas känns ju helt naturligt. Han får gärna stanna där.
En annan vidrig figur är ju Steven Fiskmås, han är där också!
Onekligen har han ett passande efternamn, med tanke på hur föga omtyckt den fågeln är.
Kanske kan spela in en film med Steven Seagal som också lär vara där. Der untergang, the Russian edition?
Ärligt talat, det gör ingenting. Jag blir mest bara glad av att tänka på hur stämningen måste vara på det där forumet.
Diverse västerländska profiler har bjudits in, bland andra den tidigare Magaprofilen Candace Owens och Putins kompis Steven Seagal. Enligt AFP finns även företrädare för det tyska ytterhögerpartiet Alternativ för Tyskland (AFD) på gästlistan.
Candace Owens har ju uttalat mängder av märklig konspirationsteorier och åsikter samt karakteriserat Trump som “frälsaren” för den västerländska civilisationen. Så hon passar ju bra in i den “amerikanska delgationen”.
Ja Candace är väl den största poddaren av alla på högerkanten. Makalöst sammelsurium av rabiat antisemitism, konspirationsteorier och allmän MAGA-idioti.
Hon går all-in på ryssreklam nu ser jag, likt Tucker är hon helt tagen av Moskvas prakt.
Vad är det för fel på Tate? Månne han har brist på moral och medkänsla samt en läggning som han finner socialt svårhanterlig varvid han överkompenserar med en påhittad överdriven manlighet som blir vedervärdig underhållning på nätet?
Om det är så borde han förvisso finna själsfränder i den homofobiska och man med man sexfixerade ryska kulturen. Ibland ger den mig intrycket att den är är full med människor som inte kan älska eller bli älskade men iaf kan spöa någon. Men det är väl som vanligt, värre än jag tror även efter år av att se på medan ryssarna visar upp djupare och djupare mörker.
Önskar att unga proto tates på nätet kammar sig och skaffar ett jobb, försöker vara lite småsociala och inte djävlas medan de kanske läser sönder Tom of finland för klädseltipsen och mognar till något som inte är ruttet. Synd att Jordan Peterson inte höll ihop bättre, han hade en del rimliga råd.
För att hålla sig till kriget, vartåt borde man försöka knuffa människor som är på väg att bli imponerade av ryssland och det ryska? Om de gillar karg, hård och tyst manlighet så kanske finsk kultur? Men om de är ute efter att djävlas med andra har jag ingen bra idé för ofarligare rövhatteri än att stödja rysk slav&imperialism kultur.
Många sexförbrytare blev ju utsatta för övergrepp som unga, om du undrar vad som gått fel där.
Förklarar kanske också många incels problem med anknytning och kärlek – de fick aldrig det som barn.
Deppig tanke: Någon hann kanske bli väldigt nöjd med putins fostran när karriären tog sig.
Det är massor av fel på Tate. Värre är väl den breda högern som omfamnat honom. Trump, en fascist, spenderade omfattande politiskt kapital på att få över människohandlaren och våldtäktsmannen Tate till USA från Rumänien.
Den som inte ser linjen mellan en våldtäktsmannen Trump och hans grab-them-by-the till Tate till deras gemensamma beundran för Rysslands sätt att bara ”ta” det de vill ha har inte fattat något alls. Eller titta på senatsvalet i Texas där republikanernas kandidat, den genomkorrupte Ukrainahataren Paxton, nu har ett enda budskap och det är att demokraternas kandidat är en ”soy boy” eller ”transgender”(?)
Machismo och kvinnohat är en central del av alla fascistiska rörelser, så även den amerikanska som nu sitter vid makten.
Viktigt är också att förstå att det är en feature, not a bug. Tates och Trumps miljontals fans, inklusive den lilla klicken här på forumet, tilltalas av det.
De flesta jag är bekant med är höger och ingen av dem gillar Tate så det där med “breda högern” är nonsens.
Ah, bara USAs president, hans regim, poddosfären på högerkanten och miljontals följare men inte lilla du och ditt gäng. Solid reasoning there, bud. Spännande att du alltid vaknar och ska rida ut när det handlar om putins pojkar.
@KEYSTONE,
det där är nonsens. Samtliga bekanta oavsett V eller SD av skyr Putin utom en men han röstar inte på nåt av riksdagspartierna.
Okej, de avskyr Putin, bra så.
Jag finner det bara intressant att vissa verkar helt dela Putins, Trumps och den moderna ytterhögerns gemensamma ideologiska projekt – anti-invandring, anti-hbtq, paranoia kring ”vänstern”, förnekelse av klimatvetenskap (och annan vetenskap), en reaktionär bild av manligt/kvinnligt etc. Och samtidigt säga ”dumma Ryssland”. Ett rysk-ockuperat Sverige skulle ju innebära deras drömsamhälle, i princip.
Peterson, psykologiprofessorn som ’inte visste’ att bensodiazepiner är beroendeframkallande, tog tjuren vid hornen och sig själv i kragen genom att fly abstinensen genom narkos i Ryssland för att sedan vila upp sig i Serbien?
Men bäddade han sängen varje morgon? Eller blev det svårt i ett propofolrus.
Ukrainas hela upplägg kring Putlers “Davos” är i Spider web-klass!
Zelenskyj kan ju poängtera att han inte givit tillstånd till denna konferens i Petersburg …
hehe
+1
Jag förstår inte riktigt 13:20. Pekar Zelenskyj alltså ut inhemska ukrainska faktorer som fördröjer Patriot-systemen? Jag trodde grundproblemet var att det helt enkelt inte finns några att få tag på, att det tillverkas för få och de som har kvar inte vill släppa dem. Hade det funnits att köpa så hade väl någon i Europa redan köpt dem åt Ukraina?
Stämmer, men Ukraina har ganska länge nu begärt amerikanskt tillstånd att själva få licenstillverka robotar till Patriot.
Skulle tro att han ställer mer krav på att de ansvariga Ukrainarna i sin tur måste ställa krav på kontrakten som finns. Antingen är det kontraktsbrott från Amerikanarna eller så är kontrakten felskrivna. Jag tolkar klagomålen som att inga/få patriotrobotar anländer och Zelenskyj inte fått de papper han vill ha i händerna att jobba med som kan användas mot detta.
Zelenskyj kan nog sparka så mycket fôlk han vill, jag undrar om tidsutdräkten verkligen har inhemska orsaker. USA har redan sagt att de kommer att ta pengar som kommit in från PURL-initiativet för att fylla på de egna lagren först och dessutom vet vi ju hur mycken annan skit de håller på med för att sinka ukrainarna. Frågan är således varför de skulle springa benen av sig gör att låta Ukraina licenstillverka. Det skulle inte fylla på de amerikanska lagren.
Kontraktsbrott, schmontraktsbrott, kort sagt.
Om Ukraina får tillstånd att licenstillverka kommer detta givetvis att avlasta USA, som snabbare kan bygga upp sina egna lager igen då de inte åderlåts lika mycket genom PURL-leveranser till Ukraina. Om de inte ger sådana tillstånd måste man fundera över orsaken till detta (det kan förstås delvis handla om att man inte vill avslöja alltför mycket tekniska hemligheter, men man misstänker att de helt enkelt inte vill understödja Ukraina).
Jag är besviken på det amerikanska militärindustriella komplexets avsaknad av illuminatikrafter för bevarande av sina kundrelationer och inkomster.
Fortsätter det så här kommer både företag och ingenjörer att börja flytta utomlands och förbjuds det kommer de aldrig tillbaka.
Amerikanska militärindustriella komplexet har bara växelpengar i jämförelse med IT-jättarna.
Ja, jag tror som sagt inte att det hjälper mycket men han vill alltså ha papper han kan gå ut med officiellt OM amerikanarna har begått kontraktsbrott. Detta uttalande tyder dock på att kontrakten kanske inte är skrivna på ett för Ukraina fördelaktigt sätt, d.v.s. han är förbannad över detta.
Samtidigt inleds imorgon den två veckor långa amerikanskledda marinövningen Baltops 2026 i Östersjön.
https://share.google/vk5tnxqbHQK3IrDds
Kan vi i samband med övningen – när det nu finns potent uppbackning i området – möjligen förvänta en lite mer frammåtlutad hållning från svenska myndigheter när det kommer till prejning, bordning och visitering av fartyg ingående i den så kallade skuggflottan…
Eller ännu mer framåtlutat; återtagande av Köningsburg?
Varför inte totalt utplåna Petersburg och göra en ryss, dvs skyll på Ukraina
Spännande. Man måste nästan starta från båtar? Eller flyger man på ryskt territorium hela vägen?
Ryskt territorium.
Ang 14:20 s ger en snabbgoogling följande för att sätta saker sitt sammanhang
“Det finns i dagsläget cirka 270 till 300 bensinstationer på Krimhalvön”
Det är väl de 115 kartlagda då.
Googlade, vad det nu kan vara värt för att få ett perspektiv på hur illa det är för ryssarna. Lite skillnad om det finns 100 eller 1000 stationer och om 34 är en stor eller liten andel.
Det är 34 av 115, eller ca 30%.
Förhoppningsvis snabbt ökande %.
Visst är det fint att läsa “idag är de ryska förlusterna xxxx antal soldater”. Men varje gång skär det i hjärtat: Hur många ukrainska soldater har får betala med lem eller liv för att bekämpa dessa ryssar? Hur många barn har förlorat sina fäder och hur många änkor har det blivit.
Om det så bara var en död ukrainare för att bekämpa alla de ryssar som nedlagts så är det en för mycket.
Ja, det är HELT åt helv*te med det ryzka kriget, för ingenting, och i stort sett bara för en människas skull.
Det är värre än bara en människas glädje men jag har nogsamt försökt undvika filmer med glada våldtäktsmän och torterare som äntligen får bpde möjlighet och beröm för att göra det de helst önskar.
Precis så tänker jag varje dag. Varje dag.
Visst, världens största land. De har mer tillgångar än någon behöver. Fler gruvor än toaletter om man säger så. Varför måste dom då försöka ta även Ukraina? För att putin inte vill kliva av i lugn och ro och ägna sig åt sin familj och sina datjor?
För att känna storhet medan oligarkerna plundrar alla?
Idag är det nytt rekord av JAS överflygningar i Karlstad. Hoppas att det är rätt nationalitet på piloterna UA.
Hörde dessa nyss också.
Jag spanade upp mot himlen när jag hörde ett udda motorljud i förmiddags, och fick se en Draken.
Ljudet av draken är mysigt. Det var länge sedan jag hörde det, men bara minnet av det ljudet framkallar känslan av barnslig vördnad och hänförelse hos mig. Hittar inget bra ord på svenska men engelskans “awe-struck” ligger väldigt nära känslan det ger mig.
Nostalgi på hög nivå!
(Även Draken är en JAS)
Verkligen? Jag trodde drakar bara jagade?
J35?
Tack för att du lärde mig något nytt.
S 35 och F-35 var ju också versioner. Jag har iofs ett svagt minne av att Draken användes till spaning och att man kunde se det på noskonen.
Här flyger det svalor, ormvråkar, glador och gripar över huset varje dag!
@14:15
Så dåligt! Vi ska inte sälja aluminium till ryz.
Vi ska också expropiera aluminiumsmältverket i Sverige. Staten kan äga det.
JA!
Det borde gjorts för länge sedan.
Liksom att stänga sunden för moskovitisk sjöfart. Sen kunde ju de jädra irländarna försöka skeppa aluminiet.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnf7cu7fxs2a
Ny våg av drönare på väg ifrån våra hjältar i sydost. Mycket vackert!
Hoppas de underhåller “Davosfigurerna” med fina ljus- och ljudshower!
Uppenbarligen är Ukraina mest där för underhållningen.
🤣🤣😂😂
Hoppas de som går sydlig kurs har parkeringsytan för tankbilar i siktet😊🔥🔥🔥
Jag ser så mycket fram emot bloggarns “extremt superdupermassiva 8481 transportfordon” imorgon!
Plopp. Nemiroff.
Shot again 🚀
260 till mest norrut 🐝💥
Skulle vilja se deltagarna promenera i oljeregnet till festmiddagen. Det har dom säkert en första kvällen. Det får gärna stänka lite på Putin också.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mnf7pdo2vc2l
FP7-avfyrning. Snart i en oblast där orcher bor.
😄
Stort tack till Lars och Lena för allt ni gör för Ukraina! Jag skulle gärna själv leverera fordon eller liknande. Jag saknar dock kontakter. De gånger jag fråga organisationer tackar de nej. Förare finns det gott om har jag uppfattat svaren som. Jag tänker att det krävs att jag själv uppbringar lämpligt fordon att skänka. Finns det någon här som är villig att komma med tips?
Om du har fejjan så kolla med Caps and Candles. Vi har rätt stort kontaktnät och bilar finns det alltid behov av. Men räkna med att en resa ner och hem är minst 20-30 tusen. Vi åker från Karlskrona till Gdansk sen är det en heldag igenom Polen. Hotell nära gränsen och sen en heldag till Kyiv. Många mil blir det.
“Den ryska robotkorvetten RFS BOJKIJ träffades i torrdockan i örlogsbasen i Kronstadt, “ryska flottans vagga”. Film på hur FP-1 attackdrönare träffar jagaren och en andra drönare flyger an mot torrdockan innan även den träffar.”
Samma på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9LFv13ci5Ps (1m34s)
Övriga attacker i/kring Sankt Petersburg, delvis överlappande med ovan: https://www.youtube.com/watch?v=LWzvwEhLyVY (1m53s)
Vad är det för allvarligt fel på ryzzar som uppenbarligen verkar tycka att det är underhållande att bli bombade?
Spänning i den dynga av deprimerande tillvaro de lever att till och med döden har en dragning. Det äcklar mig att se dom. Och den där Tate! Han passar ju bra i sammanhanget.
Det kan precis tvärt om vara de sundaste ryssarna.
Det kan vara ryssar som blir glada av att se slutet på kriget, Putin och de galna propagandisterna närma sig när bomberna faller.
Givets önsketänker jag och utgår från mig själv, jag skulle inte vara lojal med sverige om sverige skall vara en diktators folkmördande, det är inte mitt Sverige. Många ryssar gillar kriget och imperiebyggande men inte alla. Och för all del finns det nog de som gillar stora explosioner oavsett vad eller varför det smäller.
Du kanske har rätt men får inte den känslan av filmerna jag ser. Mycket ungdomar som tycker det är wow.
Tyska f.d. förbundskansler är nu på besök i Moskau.
Källa Gerhard Schröder in Russland – russische Agentur Tass bestätigt – DER SPIEGEL https://share.google/mEBP2qs0zEjSpSmr9
Sanslöst. Är han där för att samla in sin veckopeng?
Han kan väl stanna kvar i ryzzland, välståndets och frihetens rike.
Drönare på rätt ställe, och det blir knepigt att flyga hem.
Tror bestämt han stavar namnet Gerhard Schlödder
“Då vi suttit fast i gränskontrollerna Ukraina – Polen under hela förmiddagen med dålig täckning och tveksamma tidsfönster att jobba blev dagens Ukrainaartikel sen, och initialt avkortad, så fylls den på under dagen när det finns arbetsro. Gick upp 0530 ukrainsk tid i morse, men lyckades pressa in en ekonomiartikel iaf.”
Jag tror jag talar för merparten av forumets läsare/kommentatorer då jag härmed uttrycker min uppskattning och respekt för bloggarens starka engagemang och höga arbetsmoral—detta nyhets- och åsiktsforum håller mycket hög klass och tas med glädje del av på daglig basis!
+1
Instämmer!
Instämmer! Min bästa (enda) information om Ukraina.
Bra talat!
+1561
“France arrests Russian captain of Moscow-linked oil tanker”
https://www.france24.com/en/europe/20260603-france-arrests-russian-captain-of-moscow-linked-oil-tanker
Bra, kan skicka han till Haag i förebyggande syfte. Så han inte hinner begå/delta i tex krigsbrott.
Lite måste vi väl ändå lära av Ryssarna och istället för självmord genom fönster är ju ett piruettdyk i atlanten ett annat alternativ.. ..
17:35: Fp-7 är väl en ballistisk robot för markmål?
Ska finnas två varianter. Denna är uppenbarligen inte för markmål utifrån sin smala kropp.
Genomförde lite googlande, “Robotmodellen (FP-7.X) har genomgått tester för att fungera som bas för det framtida anti-ballistiska systemet FREYJA”
Snyggt 👍🏻
Med så många transportfordon som går därhän varje dag hos ryssarna så borde bränslebristen snart vara ett minne blott…. tiilgång och efterfrågan jämnas ju ut….
Det hänger nog lite på andelen tankbilar också.
Med så många transportfordon som går därhän varje dag hos ryssarna så borde bränslebristen snart vara ett minne blott…. tiilgång och efterfrågan jämnas ju ut….
LW 18:03
Nord-sydliga motorvägen E65 Stettin/Szczecin-Legnica (och även söder om Legnica en bit mot Prag) är fantastisk. Önskar att svenska motorvägar vore lika bra. Hög standard och glest med trafik.
E40 väst-östlig från Legnica mot Krákow (och som går vidare bort mot Ukraina) är inte alls lika bra, väldigt högt belastad och troligen baserad på gammal tysk betongmotorväg med skarvar i Schlesien via Breslau/Wroclaw, även om delar av den är bättre och har EU-finansierade vägtullar (som dock är öppna och därmed gratis). Får erkänna att jag inte vet hur den ser ut öster om Gliwice/Chorzow där jag brukar ta av söderut
(Kan rekommendera att stanna till i Stettin för lite sightseeeing i väntan på färjan Swinoujscie-Trelleborg, staden som var huvudstad i Svenska Pommern under 70 år eller så under 1600-talet).
Polen är fantastiskt. 😍 Man kan stanna till nästan var som helst längs vägen och låta sig överraskas av gigantiska kristusstatyer, historiska städer (Legnica t.ex.), pepparkaksbagerier, gruvor och industriruiner. För att inte tala om de frukostarna som skulle gjort prosten i “Döbeln vid Jutas” grön av avund.
Bra nu, men ett gäng på väg hem från Gdansk våren -91 så åkte en av bilarna av vägen (inte värre än att vi kunde lyfta upp den) i en kurva på motorvägen. Det var mörkt, regnade och asfalten i kurvan var lagad med kullersten.
Det har varit en fantastisk utveckling sen dess.
Kan konstatera att E vägarna i Norra Finland är ok de med. Som natt och dag när man passerar gränsen. Der är ju inga stora städer som motorvägen går mellan. Så fantastiskt med det i åtanke. Som att köra E4an i Stockholm.
Tornio-Kemi video. 2 städer med ca 20 000 innevånare var.
https://youtu.be/WMPFRL3D8Jc?si=8z_ol6WZaTSauEkt
Tog som jämförelse trippen Kalix – Tornio (svenska sidan). Ett rent helvete…. Att köra… Tror till och med det haglade på samma ställe när jag körde sist.
https://www.youtube.com/watch?v=bSkkCsT9G80
Jag tror jag läste här om AI-styrda drönare som skickades till ett kartområde där de sedan fritt kunde härja runt och bekämpa lämpliga mål. Idag ett större reportage på DN.se om saken: https://www.dn.se/varlden/dronare-slapper-sma-minor-gor-ryska-lastbilar-till-enkla-maltavlor/
Artikeln försöker förenkla men blandar ihop saker. AI styrningen avser den på Swift Beat Hornet. Det är en attackdrönare som når logistiken och för AI-styrningen måste en människa välja mål. Minläggningen är sannolikt gjord med Baba Yaga. Men det är bara en av många Ukrainska drönare som har AI styrning. Fourth Law tillverkar AI modulen TFL-1 som kostar $150 och kan monteras på vilken FPV drönare som helst. Den har använts ett tag.
Är det bara jag som känner att det borde vara dags för litet mer ryska saker som sprängs och brinner upp? Visst behöver de sk. delegaterna på oekonomiskt forum litet kvällsunderhållning?
Ja. Stämmer.
Vi ser fram mot massiva explosioner och bränder 🔥 ⛽️
Det blir alltid värre fram mot (i) natten …
Fram i natten händer det allt som oftast stora grejer.
Denna natten kan vi hoppas på en sprängning av stjärtbron. 💥
Lär iaf bli en skuta i morgondagens rad, lika bra som en SU. Mycket bra av Ukraina att slå till hårt mot Nyen när slemmet ska hålla sitt ekonomiska forum. Imorgon hoppas jag Putler kan säga till sina gäster:- I Mordor har vi så mycket olja att det till och med regnar olja.
😂🤣
Oljebad?
😂 jajjemen
An explosion hit a weapons factory in Tula today, killing 3 workers. The fire broke out at the A+A plant, a Russian producer of weapons and ammunition. #Russia
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mnfqyffzz22l
Hoppas hela skiten blev till aska.
Exactlymente 💥🔥
❗️SkySat satellite imagery has captured the strike on the 🇷🇺Russian Project 20380 corvette Boykiy. Strong smoke and extensive fire damage are clearly visible on the superstructure.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnfswbpo522e
Fin rök. När räknas skepp som utslaget?
Tänker att har kommando bryggan, radar mm blivit total förstört så lär skutan inte fungera så bra i strid. Är det då utslaget men intea avskrivet? 🤔
Tar man ww2 så reparerades ju skepp som var mer vrak än skepp men vette tusan om det är lika lätt idag. Det kan framförallt vara svårt att ersätta en del avancerade system som har blivit äldre (och en del som måste runda sanktioner)
Ryska atomubåtar uppe i Murmansk förses med drönarnät. Vågar man hoppas på en fin 6:e juni-present i år? 💥🧨
https://www.thebarentsobserver.com/security/northern-fleet-deploys-antidrone-nets-over-nuclear-submarines/451711
Ukraine’s Legion operators from the 33rd Mechanized Brigade struck Russian forces on the Kupyansk axis. The drone operators hit 3 Russian soldiers, a tank, a UAZ van and a motorcycle. #Ukraine
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mnfuc3226s2l
Fuel shortages are spreading to occupied Donetsk, where local gas stations are now posting “No gasoline” instead of 20-liter purchase limits. Russian complaints point to deepening pressure on fuel supplies across occupied territories. #Ukraine
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mnfu7zuiv22l
Stackar dem… not!
The Ukrainian company Martyn Tech has developed a new heavy drone bomber called Adis
The advantage of this heavy quadcopter is its ability to be controlled via satellite communication.The drone has a combat range of 20km with a 10 kgpayload,while its flight time on a single charge is about one hour
https://bsky.app/profile/osintradar.bsky.social/post/3mnftdypxzs2y
🇺🇦🇪🇺 The idea of possibly canceling or limiting the EU’s temporary protection for Ukrainian men of military age could have been initiated from Kyiv, — Politico
In the EU, some countries support such approaches, but most consider them too harsh and politically complex.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfusmxjtk2q
🇺🇦Slavic direction: The enemy continues to methodically use heavy aerial bombs FAB-1500 on the multi-story buildings of Mykolaivka. The enemy is deliberately destroying high-rise buildings, which can be used for accommodating personnel, setting up observation points, and controlling the surrounding
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3mnfury2sgc22
God kväll alla! Jag har ubåtat i flera år utan att rega mig men nu så.
Börjar med att säga att ni är fantastiska här inne så som bloggaren! Jag ser som vanligt fram emot morgon dagens ryska förlust rad.
Välkommen in i värmen.
Välkommen hit!
❗️🇺🇦Tourette operators destroy 🇷🇺enemy vehicles, flying more than 50 kilometers deep on one of the highways in Donetsk Oblast
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnfu7absnc2e
❗️Satellite images of the damaged 🇷🇺Russian Project 20380 missile corvette ‘Boykiy’.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mnfufvrumk2e
Jag använde zoom-in and-anhance med hjälp av chatgpt och till min förvåning så såg jag att det är Budanov utklädd till en gammal dam som står och lättar på trycket mot båten!
Vad händer konkret i ett samhälle som drabbas av värsta energikrisen någonsin? Kommer folk på Krym inte kunna ta sig till sina jobb, eller finns det alternativ? Inga varor levereras till butiker? Korruptionen ökar för att få tag på bensin? Brandkåren måste fundera på ifall dom kan slösa bränsle på en åktur när det uppstår bränder från rökning? Jordbruket på Krym lär inte heller må jättebra?
Vi är inte riktigt där ännu, än så länge är det mera “lyxen” som fått stryka på foten. D.v.s. vad jag sett handlar det mest om att förhindra folk från att bunkra.
Ukraina måste slå ut de nya färjorna och bron för att det ska bli ett riktigt tryck. Nu är det “bara” dyrt och besvärligt för Terroristerna, men det är ju inte så bara heller.
Borde inte Ukrainarna passa på i sommar att köra ryssen egen medicin som de använt i århundraden? Den brända jordens taktik.
Passa på nu när kraftig El Niño kommer pågå . Använda drönare med extremt brandfarliga vätskor och skapa lite fina skogsbränder?
Synd på djuren bara. Dom har inte gjort något ont.
Ja så är det.. alltid finns det en hake..
Att elda mark bara för att jävlas nog resursslöseri.
Det finns fortfarande gott om krigsviktig teknik och infrastruktur att förstöra, som på riktigt bromsar pruttleristernas härjningar, och påtagligt tar kriget hem till moskoviterna.
Tycker det är intressant beskrivet, om bygghastighet av väg i Polen/Ukraina. Har noterat själv (OBS detta är en anekdot). Att även efter extremt långa handläggningstider, för att överhuvudtaget få bygga ny väg/motorväg i Sverige. Så går själva bygget i samma låga hastighet som sirap rinner med sen.
Jag vet inte varför allt, alltid ska gå så sakta i Sverige. Särskilt inte nu, när vi har bråttom med vissa saker.
Stockholm är som ett stort sår, av avstängda vägar pga vägarbeten. Men det är nästan aldrig någon som arbetar i dessa någon tid på dygnet.
Min observation:
En entreprenör stänger av området för nästa entreprenör.
Tar veckor, innan nästa entreprenör gör sitt 1-3 dagars arbete.
Varpå flera veckor följer utan att något händer, innan den som ska fylla igen gropen slutligen anländer.
Och således fyller igen gropen under oftast en arbetsdag.
En till två veckor senare kommer den första entreprenören och tar bort alla skyltar, och det är fri framfart igen.
Således, avstängt i 4-6 månader. För ett arbete som i effektiv arbetstid tog runt 5-9 dagar att genomföra!
Sverige i ett nötskal numer!
Och ja! Jag vet att tider och slutsats inte går ihop. Jag satt inte och räknade. Utan det är generelt ungefär så det ser ut.
Jag har svar på detta, men tar det i separat artikel.
Ser fram mot den artikeln.
Bloggarn har ofta beskrivit fenomenet utifrån Göteborgs underjordiska horisont.
Ja, har läst hans inlägg om västlänken i göteborg. Kan bara säga att jag förstår hans frustration.
Stora pengar att tjäna/dygn på att hyra ut avspärrning tex betongsuggor , staket mm. Desto tidigare de sätts ut – desto senare de tas bort = stor vinst
Men billigaste anbudet vinner ju?
Förlåt, rättar mig själv. Billigaste anbudet, som i avtalet uppfyller avtalets alla krav. Vinner alltid upphandlingen. Sen hur verkligheten ser ut?
Det är lagstadgat, för att förhindra vänskapskorruption. Men det fungerar ändå inte, i slutändan.
Inget infrastrukturprojekt håller budgeten, så “upphandling” har egentligen ingen funktion. Den som ljuger bäst vinner. Vad händer när pengarna är slut? Skattebetalarna får betala lite mer…
Du har exakt rätt i din beskrivning! Min hemstad börjar likna en enda stor byggarbetsplats.
När man i Göteborg skulle renovera delav av Älvsborgsbron för ganska många år sedan stängde man av två av tre filer i ena riktningen till en enda fil. Renoveringen skulle påbörjas efter semestern men avstängningen gjordes “i god tid” i n n a n semesterperiodens påbörjan… Folk som satt i köer blev skitförbannade när de såg de stängda filerna samt att inget arbete pågick. Saken hamnade (naturligtvis) i GP där folk hudflängde (verbalt) de ansvariga.
Avspärrningarna togs strax därpå bort.
En positiv nyhet från USA:
“Republikaner bryter med Trump igen
I ytterligare en omröstning bryter republikaner i representanthuset med president Donald Trump. Sex av ledamöterna –samt oberoende Kevin Kiley som brukar rösta med republikanerna – gick på Demokraternas linje och röstade för att ta upp ett förslag om utökade sanktioner mot Ryssland och ytterligare stöd till Ukraina.
Förslaget i sig måste nu godkännas av representanthuset och senaten innan det går vidare till presidentens bord för underskrift. Väl där kan Donald Trump välja att lägga sitt veto.”
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=76616f1b-4c20-42be-88e1-f8cf14e0d5aa
🇺🇸 The US House passed a War Powers Resolution (215-208) directing President Trump to withdraw American forces from hostilities with Iran, with four Republicans breaking ranks.
The measure is non-binding without Senate passage and carries limited immediate impact.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mng2o7dnf225
Ovanligt vinkel på träff med Swift Beat Hornet. Vingbredden är stor relativt vikten så den vinglar. Utbildningen för operatörerna tar längre tid än för FPV. Det är mer som att flyga flygplan och misstag blir dyrare.
“A russian soldier recorded the moment his KAMAZ truck was hit by a Ukrainian Hornet kamikaze drone near Berdyansk.”
https://bsky.app/profile/insideukraine.bsky.social/post/3mng37rak2k2z
Bra förslag från migrationsminister Forsell (här ett par korta utdrag ur artikeltexten):
“Johan Forssell har landat i Luxemburg inför torsdagens migrationsministermöte i EU.
Med sig har han ett svenskt initiativ som kan slå hårt mot ryssarnas semesterplaner.
– Vi måste få ett slut på ryska weekendresor runt Medelhavet med lyxshopping när ukrainska kvinnor och män samtidigt dör på slagfältet och sitter och tar skydd under rasmassorna. Det är helt orimligt att det går till såhär säger han.”
“– Hittills har det här brevet signerats av samtliga nordiska länder. Men även de baltiska staterna, Nederländerna, Tjeckien och Polen, säger han.”
“EU har länge försökt förhindra den ryska regimens möjligheter att utnyttja visumen för att ta sig in i Schengenområdet och genomföra sabotage och spionage. Forssell tror att det nya förslaget skulle försvåra ytterligare för Ryssland.”
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wv7ngj/svenska-forslaget-kan-forstora-ryssarnas-sommar-maste-fa-ett-slut
Mycket bra!
Utmärkt, undrar varför inga länder nära Medelhavet skrivit på ännu?
De gillar pengarna.
Pengar från en halv miljon rika Terrorister som shoppar runt är nog ingenting de ger upp frivilligt. (Människan är egoistisk, finns en anledning att de som skrivit under inte är de som tjänar pengar på detta)
Ukraine Armed Forces cleared RuAF positions out near Pishchany, Kupyansk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2062141078288076998?s=20
Ej officiell kartändring
Evgen Istrebin
The National Welfare Fund has authorized the allocation of another 67 billion rubles for aircraft production expansion.
Moscow, June 3. INTERFAX RU – The maximum amount of National Welfare Fund (NWF) funds that can be allocated to an investment project to expand the production of aircraft, engines, instruments, and components has been increased by 67 billion rubles, now amounting to 350.8 billion rubles.
Evgen Istrebin
Balances on treasury accounts.
Average balances for the month
01.06.2023 – 6.6 trillion rubles
01.06.2024 – 8.6 trillion rubles (+2 trillion)
01.06.2025 – 7 trillion rubles (-1.6 trillion)
01.06.2026 – 5.4 trillion rubles (-1.6 trillion)
1.6 trillion rubles = 20 billion dollars
In 2 years they spent 40 billion dollars
Det är lugnt, räcker ca 3.5 år till
🚫🇦🇫 “Respected partners” from the Taliban came to the St. Petersburg Economic Forum.
Film/flagga
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfzolfqok22
🇺🇦🇫🇮 Finland has seized Russian assets worth €3.7 million at the request of Ukraine’s Naftogaz, – Yle
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfzfrq64c22
– Hyvää!
– You speak very good Finnish, Mr. Bean!
– Gracias.
(Applikabel adaption av klassiskt filmcitat 🙂
🔥 Russian military unit struck in the center of Simferopol, – Krymskyi Veter
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfyconhzk2j
💥Drones and an explosion in GRES near Simferopol (Crimea)
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfwsntvfs2f
🤭💥 Multiple BAVOVNA in Crimea now!
Kacha, Simferopol, Hvardiyske, Fiolent
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfvfndek22q
🔥 The Defense Forces beautifully blew up a Russian ammunition depot in the occupied Donetsk region with strike UAVs.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfy2hp2ck2j
🇺🇦🇲🇩🇪🇺 Preparations have begun for the formal opening of the First Cluster in the accession negotiations of Ukraine and Moldova, – Cyprus Presidency of the Council of the EU.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfwt2kqws2f
💥 Reconnaissance of Saratov Refinery, – Exilenova
Primary oil processing unit ELOU-AVT-6, the visbreaking section, several tanks and technological platforms have been damaged.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfwlk3msc2f
☠️ “Russia’s actions are increasingly desperate. Russia is losing about 30,000 soldiers a month. That is, it is losing more in one month than the Soviet Union lost in 10 years of its time in Afghanistan. The numbers are extraordinary,” — NATO Secretary General Mark Rutte.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfw26bngk2q
Observera att vid den tiden handlade det om Sovjetunionen med ca 225 miljoner invånare och idag handlar det om ett land med ca 140-145 miljoner invånare. Den avgörande skillnaden, som förklarar frånvaron av protester i Ryssland är att Putin har ett sådant järngrepp över nyhetsflödet, som bara kan jämföras med tillståndet under Stalin-epoken. Förlusterna av män i produktiv ålder är ändå ohållbara, det kan inga falska nyhetssändningar ändra på.
🤬 Russians hit a five-story building in Pavlohrad. The city is under attack by drones.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfv4abvzs2q
❌ Russian messenger MAX removed from App Store, — Russian media
Cloudflare previously recognized it as a spy app.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfrpmha4s2t
🇺🇦🇭🇺 Ukraine and Hungary have reached a full agreement on the rights of national minorities.
“I have extremely important news for you. In 3 weeks we managed to achieve what Viktor Orban’s team failed to achieve in 10 years.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfpijidoc2y
We have reached a comprehensive agreement with Ukraine on expanding the linguistic, educational, cultural and political rights of the hundred-thousand-strong Hungarian minority,” said Peter Magyar.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfpiliyz22y
According to him, the agreement was the result of several weeks of intensive negotiations between Hungarian and Ukrainian experts.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfpilizyc2y
Något av det mest positiva, som hänt på länge – att Ungern äntligen återfått en vettig regering!
🇺🇦 Ukraine’s positions on the front are strong, we are gradually returning the occupied territory, — Zelensky
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnflbii3r22e
Zelensky: Russians are losing 30,000–35,000 soldiers every month. And the nature of these losses has changed over the past year: about 63% are killed, another 37% are seriously wounded. These are huge, irreversible losses.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mnfj7lzxss2j
De där 37% illa skadade lär väl aldrig bli fungerande igen i det ryska samhället eller militären, de kommer stärka vad bokstaven Z står för i Ryssland, Zombie och Zero.
De blir ju återskickade till fronten för att bli av med igen. D.v.s. “fungerande” i militären är att du kan kosta fienden en drönare.
🇺🇦 Zelensky: Russia has the capacity to produce about 120 ballistic missiles per month. And these are just ballistic missiles.
This means that they can carry out several large-scale massive attacks every month in addition to the constant missile terror they already carry out.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mnfiq22ibc2a
En liten notis. Tydligen var en officiell delegation från USA i St Petersburg skickad av Thump. Inte bara Owens och segal. Tydligen där för att tala kultur.
https://www.aljazeera.com/news/2026/6/3/what-is-the-st-petersburg-forum-putins-economic-outreach-to-the-world
Senast USA skickade någon var under Trumps första ämbetsperiod, en tack-gwst efter att Putin hjälpte honom till makten.
❗️ Russia presented scenarios for the future, including the capture and occupation of Kyiv, Odesa, Kharkiv and other Ukrainian cities by 2036.
At the St. Petersburg International Economic Forum, the Russians presented several options for the development of events for the country:
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfcsnfyks27
📍Among them is the creation of a fully controlled buffer state on the territory of Ukraine, the occupation of all of Ukraine or the formation of a new East Slavic state.
📍Scenarios of collapse of EU and Russia’s emergence as one of the world’s leaders in the security sector by 2050.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfcsrtvlc27
📍Options of defeat in the war by 2036 and further colonization of Russia are separately mentioned.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnfcsrtwkk27
Den gröna slajden är putinregimens våta dröm, den röda slajden är den mer sannolikt stundande krassa verkligheten…
När kriget gick allt sämre brukade Hit_er allt oftare fördriva tid med Speers modell av hur Berlin skulle omformas till Welthaubstadt Germania. Ett sätt att fly verkligheten till sitt “happy place”där allt gick som ledaren tänkte sig.
Putin har antagligen hamnat i en liknande situation där drömmar ersätter verkligheten. Putin är nog för fantasilös för att ha stora grandiosa modeller, han nöjer sig med chauvunistisk propaganda som visar på Rysslands historiska ödesrättfärdiga storhet. På samma sätt drömmen om ett “Wunderwaffe” som ska ställa allt till rätta. Hur många har inte de ryska propagandainslagen varit som visar hur väst darrar inför den ryska styrkan? Säkert intalar Putin sig själv att Oresjnik och Sarmat när som helst kan utplåna Väst och ställa allt till rätta, men att han i sin godhet inte gjort detta. Än.
En sannolikt korrekt analys. Första två meningarna leder dessutom otvunget tankarna till den orangea narcissisten i det vita byggarbetsplatshuset… (“the world’s greatest ballroom ever, it’s tremendous, no-one has ever seen anything like it…” :-).
2036 mål: “The death of the imperialist plans of western countries”
Att USA alls kan tycka detta låter som ett rimligt mål som de är med och supportar kan jag inte greppa….
Givet den genomkorrupta rörelse och dess rysk-nyttiga idiot till ledare som lyckats manipulera sig fram till makten, och deras främsta intressen och drivkrafter, framstår denna uppenbara konflikt tyvärr inte som helt obegriplig…
Russian forces have once again used banned phosphorus munitions against Kostiantynivka, in an attempt to burn Ukrainian defenders out of the city
Film
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mnfblxz7v22g
Lite relaterat 14:22
Something absolutely horrific is happening in Yekaterinburg. A Russian woman is complaining that fuel shortages have started there, and on top of that, she’s being forced to pay in cash. But she doesn’t have any. Can you imagine the horror?
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mnez62nvik2g
Mouhahaha!
🇬🇪
Sounds like a great exchange between Georgia’s unwavering advocate Rep. Joe Wilson and Marco Rubio.
Please also note that, according to Rubio, the US hopes not just for better relations with Georgia but also for change of behaviour by the Georgian Dream.
https://bsky.app/profile/marikamikiashvili.bsky.social/post/3mnfnmoluyk2y
Military analyst Michael Clarke: “On the battlefield, Russians are going nowhere. They’re losing more than they’re gaining. They’re getting pushed backwards.
And now the weather is good. We’ve got through rasputitsa, which is the wet season.
Film
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mng73ygktc2u
So this is the time — May and June — when they ought to be making gains, and they’re not. Every other year they make gains in May and June, not this year.”
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mng73ygppk2u
Rep. Keating to Rubio: “Now on Iran. Trump administration issued general license to Russia, providing billions in oil profits every month — several billion every month — fueling Putin’s war machine.
You didn’t mention that in your opening remarks.
Film
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mng4ukig5c2u
The U.S. gave its word to Ukraine that it would defend them.
And I find this amazing. In your opening remarks, as you took us all over world and mentioned 15 different incidents where you have interceded — 15, the top 15 — not once did you mention Ukraine when you were prioritizing achievements.”
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mng2vgw36c2u
Mycket välmotiverade frågor, verkligen!
Ska bli mycket intressant vilken hållning USA-delegationen (som lär ledas av Trump personligen) i det kommande NATO-mötet i Ankara kommer att inta. En gissning: kritiken från deras sida kommer till dominerande delen att vara riktad mot de europeiska alliansländerna, inte så många kritiska ord mot Ryssland är min gissning.
Håller med! Även om fascistregimen där antagligen kommer fortsätta hålla på som de gör, så är det skönt att se att någon säger rakt ut till dom exakt det som måste sägas.
Russian strike on a farm in Rokytne, Kharkiv region has killed two men, aged 29 and 63, and left 9 others injured
Russia systematically attacks Ukrainian farmers.
Bild
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3mnfc32m5pk2s
Min tid på allfarvägar är avsevärd. Den sammantagna bilden från seriösa youtube-kanaler jag hinner följa är att det går käpprätt åt helvete på alla plan(och fronter) för ryssland. Stora skador åsamkas branscher och i förlängningen hela samhällsfunktioner. Att återuppbygga något från grunden för över 140 miljoner invånare är kanske inte möjlig. Uppgifter ger dessutom vid handen att kanske över 70% av allt som byggts Sovjet och ryssland har en livlängd under 40% av europeisk standard – bilmärket Lada är en av prototyperna för standard i generell mening. Få saker som Leica finns, men i stort sett allt av kvalitet och beständighet är import.
Hoppas Europa lyckas hålla dörren stängd och ryssarna får förlita sig till generösa medömkande rika magas och fredisar från olika håll 😁. Kina kommer inte rycka in som en hjälpande biståndsnation 😁.
Måtte inget förändras därvidlag!
Äras den som äras bör! Leica är absolut inte ryskt, utan i allra högsta grad tyskt. Det ursprungliga bolaget är dock delat i flera varav en gren är i svensk ägo. Nä, ur Ryssland skulle aldrig något som blivit världsbäst ha kommit…. 😉
Ja, att en ekonomiskt katastrofal tid väntar Ryssland efter kriget står klart – bl.a. en sådan sak som den demografiska kollapsen borgar för det. Utmaningen är att knäcka landet medan kriget pågår och hela deras ekonomi är en krigsekonomi. Ukraina och de länder som seriöst stödjer landet (inkl. vårt eget) gör ett bra jobb, men det finns många länder, som kunde göra betydligt mer.
Avgörande för hur vår hållning gentemot landet efter ett avslut på kriget måste vara om Ryssland äntligen gör upp med sitt förflutna och rensar ut FSB och liknande gangsterorganisationer från makten eller inte.
Instämmer Paulke!
Otroligt viktigt just att hålla dörren stängd! Ränderna går inte ur. Mitt sinnestillstånd rubbades allvarligt igår då jag talade med en kollega. Hon talar fel- och brytningsfri svenska men deklarerade sig som serb och hade åsikten att Moskvastaten mycket väl kan ha rätt till Ukraina samt att USA och NATO är de stora skurkarna och att det värsta som gjorts var när NATO förhindrade att Serbien begick folkmord och återtog Kosovo. Denna person undervisar våra blivande barnskötare och möjligtvis förskollärare… Gah, nu blev jag riktigt arg igen.
1300 KWIA
4 tanks
3 APV
75 artilleri
4 MLRS
211 UAV
14 markdrönare
396 mjuka fordon
3 special
Bonken går!
Fortsatt höga siffror, KWIA, artilleri och mjuka t.ex. Ryssarna fortsätter att stånga sin panna blodig.
Tack Justanothernickname!
👍
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mngs7vxtvk2w
Tack Matsextrude!
Är det inte en markant minskning av UAV? De brukar ju vara fyrsiffrigt på dem?
Ser nu att det ska vara 2111, en 1 trillade bort!
4 tanks?! Bombar de armé museum? Eller var hittar de tanks
Ja, jag vill se JAS 41 Skarven härja över Ryssland!
Tills hela landet ser ut såhär:
https://static.bonniernews.se/ba/3121227e-3539-5626-8480-880b9b90a381.jpeg
Nu jobbar ju ryzzarna på själva rätt bra med samma mål, men vi kan väl hjälpa till.
Bra bonk!
Ge aldrig upp!
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
ALDRIG 🙅♂️
Aldrig!
Aldrig!
Trevligt litet reportage på TV4 Nyhetsmorgon… Frivilligorganisation som spanar på fartyg i skuggflottan och rapporterar vidare till kustbevakning etc… Kanske ett alternativ till de som bor kustnära (kanske mest SKånes västkust) och som vill engagera sig…
AFU rapporterar:
279 combat clashes
74 aerial strikes
232 KAB/CAB
10 221 kamikaze drones
3 435 shelling (57 from MLRS)
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2026/06/ukraina-ungern-och-ukraina-overens-om-minoriteter-oppnar-for-eu-medlemskap-regimradgivare-ryssland-i-krig-i-decennier-framover/
Polska motorvägsbygget ser bra ut. På 1980-talet bestod polska motorvägar av dåligt underhållna tyskbyggda vägar. Västra delen av dagens Polen låg ju i Tyskland innan 1945.