Sänkningarna av bensin- och dieselskatterna är valtaktik från Tidölaget och ett sätt att för gemensamma skattepengar köpa röster i valet, där man i valrörelsen kommer hota med kraftigt höjda bränsleskatter om socialisterna vinner. Räkna därmed med ytterligare en sänkning innan valet eller utlovad i valrörelsen och fortsatta lögner om en energikris för att måla upp fasan som uppstår när MP ska delta i regeringsbildandet.

Låt aldrig en påhittad kris gå förlorad.
I oktober 2022 var skatten på bensin 6:42 SEK per liter, plus moms på skatten och hela priset och hela bensinpriset låg på 21:57 SEK per liter enligt Svenskt Näringslivs propagandasajt Ekonomifakta*. Som högst hade bensinpriset varit 23:54 SEK uppger sajten.
Just nu är bensinskatten sänkt till 4:79 SEK oräknat moms, vilket ska vara EU:s miniminivå. Ekonomifakta uppger att bensinen kostar 19:99 SEK.
Regeringen har också gått ut med ytterligare en rejäl sänkning om 2:40 SEK per liter från första juli med dispens från EU:s regler med upprepade lögner från Ebba Busch om värsta energikrisen någonsin. Därmed når skatten 2:39 SEK per liter för bensinen.
Jämfört med den gamla socialistiska regeringens 6.42*1.25=8.025 SEK per liter i skatt och moms på skatten så blir från första juli skatten 2.39*1.25=2.9875 eller 5.0375 lägre per liter under Tidölaget. Detta är ren valtaktik och har som sagt inte med någon verklig energikris att göra, utan alla svenskar ska på detta vis via minskade skatteintäkter betala för att Tidölaget ska bli omvalda.
I valrörelsen kommer nämligen Tidölaget dels utlova en ny skattesänkning i höst efter valet (som inte ännu fått godkänt av EU, men det kommer man inte nämna) eller förlängning av de tillfälliga sänknignarna, och säga att om socialistblocket vinner valet kommer bensinpriset höjas minst fem kronor per liter och tänk på de stackars barnfamiljerna och glesbygden (som man pissar på annars).
Socialdemokraterna är beroende av MP och V för att kunna bilda regering och MP kommer oavsett vad S säger kräva ett återställande av drivmedelsskatterna. Eftersom S devis är “makten framför allt” kommer man med lämplig motivering (“tänk på de stackars barnfamiljerna och glesbygden som drabbas av klimatförändringarna!”) att gå med på att skatterna höjs igen. Eller iaf inte förlängs, då sänkningarna är tillfälliga.
Motsvarande uträkningar för diesel lämnas som en övning åt läsaren, men i valretoriken räcker det med att man skränar om bensinpriset! Du betalar.
Normalbilisten kör 1 500 mil. Med en bensinbil som drar 0.8 liter milen blir det 100 liter bensin i månaden. 5:- SEK på bensinpriset blir alltså 500:- SEK per månad för normalbensinbilisten. Man kan konstatera att läget i Sverige under Tidölaget tydligen är så svårt att många som har råd att äga en bil inte har råd med 500:- SEK per månad. Något om fattigdom och klyftor infogas lämpligen. Verkar som ett misskött land således.
*innehåller en sajts titel ord som “fakta” så vet man att det är propaganda, t ex Politikfakta, även “upplysning” brukar vara propaganda, t ex Klimatupplysningen, likt man vet att det är nazister eller fascister om titeln innehåller ord som “fri”. Eller ett partis syn på demokratin om partinamnet innehåller “demokrati”, likt Socialdemokraterna eller Sverigedemokraterna. Behöver man kalla sig för något uttryckligen, likt “Liberalerna”, så är man det sannolikt inte, likt det klimathatande Miljöpartiet som vill lägga ner fossilfri kraftproduktion. Har jag missat att sparka på någon här? Moderaterna är inte moderata och när man kallar andra människor för avskum så har Kristdemokraterna inget med kristendomen att göra. Ingen vet vad Centerpartiets partiledare heter denna veckan och Vänsterpartiets Noshit vet inte ens vad Napoleon hette i förnamn (han hette Napoleon i förnamn).
105 kommentarer
Jag tror man kan utgå från att det inte alls kommer att framställas som 500:- per månad, utan som 6000:- (!). Per år…
Ja, från den sida som vill skrämmas med saken alltså.
Bensinskattesänkningen är det enda som står mellan de svenska väljarna och zombieapokalypsen.
Såg till min förtvivlan att beredskapsbensinen som du skrev om för ett antal år sedan inte finns att tillgå.
Hur ska jag nu förbereda mig inför den stundande ***apokalypsen? Ett tag sen du hade ett inlägg på temat prepping.
Köp dunkar med vanlig alkylatbensin, de håller i ett antal år och du kan använda upp den till trädgårdsredskap som jordfräsen för potatisodlandet.
Retorisk fråga? Vad är det?
Rent anekdotiskt har jag roat mig att under någon vecka då och då räkna andelen elbilar jag möter på vägen mellan den lantliga bostaden och den jobberbjudande staden. Under förra regeringen och då bensinpriserna var som högst, kunde konstateras att andelen elbilar var betydligt högre på helgerna än på vardagarna.
Jag antar att det beror på att de som körde fossilbil då, i högre grad avstod från icke nödvändiga resor när det var dyrt.
Idag är andelen ungefär densamma vardag som helg (men högre andel elbilar än tidigare, förstås).
Så nog tror jag att de där hundralapparna ändå spelar en viss roll i folks budgetar.
Det hade varit betydligt bättre att satsa de där pengarna på extra reseavdrag (bränsleneutralt) där pendlingsavstånden är långa – men det är ju inte där de flesta rösterna finns att hämta.
Korrelation innebär inte nödvändigtvis kausalitet. Man måste komma ihåg att under den tiden rådde även pandemi, vilket innebar att fler i högre inkomstlägen arbetade hemifrån vardagar, och det var åtminstone då fler i dessa inkomstlägen som körde elbil. Dvs fler som hade elbil körde inte till jobbet vardagar eftersom de jobbade hemifrån.
Visst. Som sagt en anekdotisk iakttagelse, ingen djupare analys, så flera alternativa förklaringar är möjliga och min förklaring är ett antagande.
När jag har tråkigt någon dag tänkte jag ställa mig på typ Klarabergsbron och räkna elbilar/brännbilar på Klarastrandsleden i rusningstid. Min känsla är att det är betydligt mer elbilar än vad försäljningen avspeglar – de som köper elbil är de som kör mest och de märks därmed mer i trafiken än vad de säljer.
När jag är ute och kör, oftast med elbilen, är bilen framför ofta en elbil.
När jag kör i tjänsten på distrikt Norrland så är det max 10% elbilar, de flesta av dom är nog tjänstebilar.
Dock tillkommit elbilar i mitt bostadsområde några procent fler, nog närmare 15% av beståndet nu.
Räknar ej laddhybrid som elbil i mina antal
Betydligt enklare vore att studera utvecklingen av fossila bränsleförsäljningen i förhållande till trafikvolymen. Alla dessa siffror borde finnas någonstans i den enorma mängden offentlig statistik som vi omger oss med i Sverige.
Fast det obfuskeras av lastbilstrafiken som stiger med ekonomisk tillväxt.
Redan när jag räknade under pandemin var det ungefär 8% elbilar, men då går vägen mellan ett välmående villaområde och staden så det är klar överrepresentation. Nu är det ungefär 15%. Och stor osäkerhet i siffrorna.
Om jag minns rätt var runt 60 b% av alla bilar som nyregistrerades förra året en el-bil eller en laddhybrid och ändå var priserna på bensin och diesel ganska låga under 2025.
Tycker folk i Norrland fortfarande generellt att det inte funkar med elbil? Alltså för räckvidden på vintern. Någon som har koll?
Lägre skatt gör att statsskulden ökar. Vi lånar ju nu för att förbättra försvaret. Statsskulden innebär ränta och amortering i kommande tider. Detta skulle jag vilja att massmedia informerade mera om. Att låna till valfläsket gör att det kommer surt efter. Och tvärtom, vad bra det är att vara skuldfri. Att slippa ränta och amortering.
Rent teknisk kan man faktiskt sluta kasta pengar på skit också. Det är ett alternativ för alla utom vänsterstollar som enbart vill höja skatten och då bara för alla andra utom sig själv.
Att kasta pengar på fossila bränslens upprätthållande är att kasta pengar på skit. Skatta bort skiten.
Absolut. Samma med alkohol, godis, läsk, tobak och arbete. Allt som är skadligt för oss helt enkelt.
Det borde nog ligga en ganska hög skatt på politiker också, så vi kan minska förekomsten av dem.
Du är norsk?
Kasta pengar och kasta pengar, man minskar skatten, jag anser att MP är skadliga för Sveriges välstånd och det mesta det säger var det gäller olika typer av energi är skadligt.
De tror att Sverige kan “rädd” värdens klimat när deras förslag är som försöka tömma atlanten med en spann.
Jag förstår inte om de är så dumma att det tror att det de gör påverkar världen i stort, eller är det bara så att de vill visa att de gör vad de kan även fast det inte påverkar det stora hela och att de innerst inne själv förstår det.
Nu är du farligt nära det där ryska narrativet om att all grön omställning är humbug och att allt vore mycket bättre bara vi gav upp planer på självförsörjning av energi och började köpa rysk olja igen 😉
Vad sägs om att bokmomsen är 6%?
Mic drop 🙂
Inlägget postades alltså 13:37. Coincident i think not..
Skrev redan i morse att jag skulle posta detta 13:37.
Jag var inte vaken då.
Humblebrag.
Detta börjar likna den brända jordens taktik.
För om propagandan inte biter och Moderaternas siste statsminister måste avgå redan till hösten så krymper reformutrymmet för nästa regering ännu mer.
Detta vittnar inte direkt om självförtroende hos Tidölaget.
Krymper reformutrymmet? Det är jättelätt att höja bränsleskatter, brända jordens taktik är att ta i.
De lånar ju till skattesänkningen.
Vilken färg hade Napoleons vita häst ? 🧐
Grå.
En lite svårare fråga är vad den hette*. Det är nog ganska många möpar som inte kan svara på den frågan.
* Marengo, efter en av husses beryktade segrar.
Vad hette Napoleons häst i slaget vid Marengo?
Var hästen både vit och grå hette den Schäck.
Nej, efter husses favoritbakelse Maräng 🙂
Satan vad bedrövligt det är, undrar om någon ens kommer överleva till valdagen?
Gör man det kommer man nog inte ens ha skor som man kan ta på sig för att ta sig till röstlokalen, det blir att hasa sig fram på tandköttet för att göra sin plikt!
“Ekonomifakta uppger att bensinen kostar 19:99 SEK.”
Bensinen ligger runt 18:50.
Över 19 kronor hos lågprismackarna Q-star och Ingo när jag åkte förbi dem för en halvtimme sedan. Norra Götaland.
Större regionala skillnader än jag trodde då. Jag körde ändå Stockholm-Karlstad-Göteborg-Stockholm i helgen och då låg st1 där jag tankar runt 18:50 på alla platsen.
Det värsta är ju att vi har en högerregering som inte fattar Ekonomi 101 och inte kan låta marknaden sköta det som en marknad gör bäst. Nu kör man med traditionell sossemetodik, invasiv marknadsintervention. Man kan ju bli gaslightad av mindre, men de mest marknadsliberala förslagen jag har hört under den här krisen kommer från MP och V.
Sen har vi ju den andra aspekten, att man motarbetat elektrifieringen och försatt Sverige i en mer utsatt position än vi hade haft om elektrifieringen hade fått fortgå ostört de här fyra åren. Sverige och Danmark höll jämna steg fram till 2022, och först nu börjar det ticka uppåt igen på allvar, medan Danmark snart är ikapp Norge. Hade vi hållit jämna steg med Danmark hade vi haft 20% elbilar i bilparken istället för 10%. Då hade det blivit väsentligt mycket mer bensin och diesel kvar till övriga.
“Öh, öh, riktiga män kör begagnade dieselbilar, höhöhö” – Tidölaget
Jag känner mig manlig när jag kör min stora skåpbil. Jag sitter högt medan jag kör något stort som möjliggör städande och husrenovering så saker återvinns, återbrukas, bränns eller byggs med. Extra manligt känns det när jag skjutsar för någon förening eller kompis, riktiga män löser problem för andra! Den går f.ö. på biogas eller bensin om man tankar den var 12:e mil.
Biogas? Är du woke? Äkta fossilgas är det som gäller. Från Ryssland.
Ånglok som körs på ryskt kol borde vara grejen för magakloner!
Har funderat på om den gamla mellanbilen borde bytas till en diesel så jag kan köra på fyra olika bränslen utifall jag skulle bli prepper på riktigt. Men det blir nog en beg elkombi när jag har kommit över mitt prokrastinerande. (Vad gör jag här? Dum Magnus, gör något nyttigt i stället! )
Jag är fortfarande road över när Primagaz sålde biogasol här i Sverige, bara det att man fick gasol från fossila källor här och bolaget gjorde istället motköp av biogasol i typ Nederländerna.
Jag kör åldrad diesel lyx-SUV, ca 700 mil/år. Att byta till en lagom begagnad e-SUV av samma kvalitet skulle kosta ca 450 kkr i mellanpris som inom aktuellt tidsspann inte kan tjänas in. Jag avstår.
Man kan ju inte elektrifiera om Jan Emanuel blir ledsen i ögat.
Kör på med valfläsket, valet behöver vinnas! Säger jag som moderat.
Det är även helt rätt att göra reklam för summan av oppositionens politik, vill de inte att det skall uppfattas som skrämmande när man räknar upp förslag som skrämmer “mitten” får de se till att föreslå bättre politik.
Sedan kan man fundera på vad vinna innebär. För karriärpolitiker är det fortsatt försörjning. För mig är det viktigaste att det som är bra under Tidö fullföljs, att kärnkraftverken blir bygga, nya eldriva industrier etableras, vägnätet och järnvägsnätet underhålls ikapp, försvaret rustas, ukraina stöds rejält, ordning&reda i div myndigheter(Vart tog biometrisk folkräkning vägen?), att inkapaciterande påföljder genomförs och görs konsekventa(Borde i huvudsak bli klart under nästa mandatperiod och sedan är nyttan uttömd.), att det skjuts&sprängs mindre osv. Att vara elak mot invandrare som jobbar och betalar skatt är inte på min viktigt lista men kanske på SD:s, eller så har jag gått på oppositionens propaganda.
Om nästa val skulle få samma resultat som det förra är det bra nog för mig, om det blir något annat är jag mest rädd för MP med medföljande krav på att torpedera kärnkraftsbyggandet och skita i hur det går med klimatarbetet bara det återigen fokuserar på välsignad teknik och de företag man själv gillar oavsett om man lyckas ställa om plus allmänt flum i det mesta.
Jag är otroligt nöjd med att man nu kör kärnkraft och förnybart parallellt. Om kärnan i ett samarbete blir KD+M+SD borde det bli ungefär som nu, tumme upp! Om kärnan blir M+S lär mitt parti få stryk i nästa val och S få mest utnämningar men den praktiska politiken bli bra. Om kärnan blir SD+S lär S lura skjortan av SD i utnämningar, SD få jackopot med allt som folk utanför SD finner otrevligt men den praktiska politik som jag gillar borde klara sig hyfsat, trist men bättre än MP i mixen. Bara “allianspartier” vore förstås fint om L och C fokuserar på sådant som inte är konstigt men det är för orealistiskt och jag vill inte vara helt beroende av önskedrömmande. Bara S och V? Allt utan MP har sina fördelar. Minoritetsregering? Ok om det finns brett stöd i de flesta sakfrågor utan att MP blandas in.
Här finns det en paradox i att jag ser fördelen med att avkräva oppositionen ett regeringsalternativ och jag vill ju att det skall vara ett bra och genomarbetat alternativ om vårt förlorar medan jag samtidigt vill ha sakpolitik och att konstellationer bygger på samsyn i vad man vill göra med samhället och inte hur man känner för varandra när man odlar heta känslor.
Kunde jag med magi ändra politiken skulle jag göra den sakpolitisk men så funkar inte en stor andel av väljarna så jag får vara nöjd med om den moderna massmanipulationen inte polariserar sönder allt och att blocken pratar en hel del sakpolitik och inte bara tävlar om vem som kan kalla den andra sidan för ondast.
Men tyvärr går jag själv inte igång så mycket på lägre fossilbränsleskatter, det finns annat som jag finner roligare.
Att tagga ner låginblandningen innan allt slaktavfall från hela globen skickas hit för att kokas till biodiesel för att till hög kostnad omöjliggöra regionala kretslopp och få summa noll global klimatnytta var riktigt bra gjort, men dumheter kan bara avskaffas en gång.
Lägre skatt på el vore fint, helst samma skattesats för alla men med avdrag på elskatten om företaget betalar löneskatter.
Lägre fordonsskatt skulle underlätta när familjer experimenterar med köpa beg elbil men har kvar gammelbilen med dragkrok men det mobbar ju inte avgasbilar och får bort dem så MP skulle avsky det.
Men min tumme är lite dum, jag skulle vilja ha anti-valfläsk som låg och lika CO2 skatt för allt, låg och lika elskatt för allt och km avgift justerad för axeltryck och trängsel för att hålla väginfrastrukturen i drift och fordonsregistret borde kosta 50:- per år.
Hoppas smartare människor än mig hittar på bättre valfläsk.
Håller med om allt du skriver! Det farliga med sossarna är att de är beredda att acceptera vilken politik som helst så länge de får maximera antalet personer från de egna leden som kan förlänas olika mer eller mindre välavlönade uppdrag inom det offentliga.
Jag är helt övertygad om att de överväger att samarbeta med SD, och enbart utvärderar den möjligheten utifrån framtida maktmöjligheter och framtida utnämningar. SD kommer då att få igenom exakt vilken politik de vill eftersom sossarna inte bryr sig ett piss om vilken politik som förs. Sossarna kan lika gärna driva igenom fri invandring som att de kastar ut alla med fel hudfärg, med samma retorik dessutom, att de “tar ansvar” och “räddar demokratin”.
S har lagt sig mycket nära Tidö politiken och SD vilket underlättar sådan taktik. Så mycket av det jag önskar kan råka bevaras av bara farten även om det så att säga går på tok. Men det känns osäkert med principlöshet och jag beklagar att S inte har varit bättre på att ta fram egen politik. Samhällets styrning blir bättre med mångfald, ingen är bra på allt och alla har områden där det är svårare att agera då politiken består av människor med förmågor och svagheter och inte perfekta maskiner.
Håller med det du skriver. En sak som verkar glömmas bort är att även om det kan tyckas vara valfläsk så är det viktigt att hålla bränslekostnaderna nere för lastbilar o traktorer. Vi vill inte tillbaka till priser på 27-28kr per liter diesel. Blir det regeringsskifte vore det konstigt om S tillsammans med MP inte körde samma recept. Kanske kan då C gå över till Tidö och därmed är ordningen återställd.
Är det skattesänkningen på drivmedel du kallar för “invasiv marknadsintervention” och “traditionell sossemetodik”? Eller är det något annat?
Den här kommentaren hamnade tyvärr helt fel, och skulle vara ett svar till Emil.
En fundering om dieselpriset. Har något minne av att det toppade på 27-28kr/litern för några år sedan . Har inte riktigt klart för mig vad priset bestod av då vad som var världsmarknadspris och vad som berodde på reduktionsplikten?
Vad jag vill minnas var den dygdsignalerande, men inte genomtänkta, reduktionsplikten det som främst drog upp priset när S och MP satt vid makten.
Det tycker jag visar att inte ens MP tror på en snabb elektrifiering av bilparken vilket givetvis är helt rimligt att anta. Man skrotar inte fossilbilar bara sådär. Dessutom…….
Det finns tre saker som skaver ordentligt när man ska köpa elbil tror jag.
1) Hur länge håller batterierna?
2) Kan jag ladda min elbil någonstans i närheten av hemmet?
3) Det är ofta dyrt att köpa elbil, även på begagnatmarknaden. Eller snarare kanske att det inte finns några riktigt billiga alternativ för de som inte har hur mycket pengar som helst.
Om dessa tre punkter har en lösning så kommer nästan ingen att köpa en fossilbil är min gissning.
Batterierna håller generellt längre än bilen, dvs uppåt 50 000 mil, och då är de inte värdelösa utan bara på 80% av ursprunglig kapacitet.
1) Batterierna håller jävligt länge, utom för ett litet fåtal (läge för försäkringslösning).
2) Den enda av dina tre punkter jag ser som ett problem. Även om det finns en publik laddstolpe vid hemmet är den avsevärt dyrare än om man betalar laddbox och el själv.
3) Exempel – under 100.000 hos handlare, 8000 mil, sju år gammal bil: https://bilweb.se/skane-lan/renault-zoe-r90-41-kwh-frikopt-batteri-2019-halvkombi-12696793
Det är under 2000:- / månad för avbetalning på fyra år med 20.000 kontant. Det torde man spara in på drift/skatt/underhåll jämfört en fossilbil (om man kan lösa punkt 2).
1) Så länge det finns de som drabbas av kostsamma batterihaverier kommer det att vara en punkt att beakta för många. En försäkringslösning som du föreslår skulle ju vara ett enkelt sätt att lösa detta på.
2) Det blir långsamt bättre, men att bo i lägenhet gör det krångligt att ha elbil.
3) Det finns gissningsvis många familjer som har svårt att köpa en bil för 100 000:- kronor även om drivmedlet är billigt.
Sedan är ju inte el så billigt om man bor i lägenhet. Då betalar man kanske 6:- kr/kWh vilket blir ca. 9 kr/mil.
Att den där batterimyten lever vidare är inte bra.
Nej verkligen inte, men det är ju sådant man hör att de som är tveksamma funderar över och kanske särskilt om man köper en begagnad bil.
Nu är det ju flera tillverkare som lovar garantier att bilen klarar jättemånga varv runt jorden och annat så då bör ju den myten lösa sig någorlunda.
Hur länge håller kamkedjan i en bensinare?
Funnes det månntro en marknad för en modern variant av skjutshåll, om den tekniska förutsättningen vore standard? Utbytbara batteripackar; istället för att ladda lämnar man ett tomt batteri och sätter i ett laddat. Varför måste batteriet nödvändigtvis vara fast monterat?
Utvecklingen för mobiler kan kanske vara en indikator. I början lätt löstagbart batteri, sedan svårare och nu är fast standard, men med kommande EU-krav på längre livslängd och möjlighet att byta batteri så är vi nog snart tillbaka där vi började. En lågt hängande frukt för EU är nog att ställa samma krav på bilar i framtiden.
Utbytbara batteripackar har föreslagits många gånger och provats några gånger. Idén är död då snabbladdning är bra nog och mycket billigare att bygga på många platser.
Men det kan finnas nischer som traktordrift och att släpa med sig en vagn med batteripackar för att plöja 12 h.
Det finns flera kommersiella lösningar på det idag tex Nio har utbytbara batteri packar(man måste dock åka till Storträsk för att byta) sedan har ju Renault/Nissan sin hur modell för batterier där kapaciteten garanteras
*hyr
Kanske gäller det inte bara elbilar men jag behöver reglage och ingen skärm för att kunna hantera bilen. Dels pga intentionstremor och dels för att jag behöver byta till läsglasögon för att se vad som står på en skärm 😊
Hur gör du med din mobiltelefon som ju har skärm? Byter du till läsglasögon där också?
Håller med om att det kan vara ett problem, men fortfarande har många bilar väl kvar reglagen.
Mobilen är lätt att lösa och läsa för man behöver sällan se på långt håll samtidigt som man tittar på mobilskärmen.
Är ju ingen skillnad på elbilar och fossilbailar idag. Alla har skärmar, tar man det som argument mot elbilar har man inte tittat på en ny bil idag alls.
Jo det är lite joxigt men ja jag behöver läsglasögon till mobilen och det stämmer att jag inte tittat efter ny bil på ett tag. Misstänkte att det är lika illa oavsett el eller brännbil.
För mig är den största tveksamheten lastkapacitet. Nu har jag inte detaljstuderat marknaden men känslan är att de i många fall ser stora ut på utsidan men när man sedan öppnar bagaget så är det rejält klent, t ex Kia EV6. Sedan är de ju ofta vansinnigt dyra vilket gör det svårt, men tips mottages tacksamt. Grundkravet är att tre golfbagar med tillhörande vagn ska gå att få in utan allt för mycket strul.
Underlättar ju inte heller att jag inte vill köpa amerikanskt eller kinesiskt och VAG tar emot pga den lokala handlaren…
Men hoppet lever, Subaru E-Outback är på intågande. Om de inte har klantat sig fullständigt så blir det en riktig kombi med 1500 kg dragvikt och rejält lastutrymme. Fortfarande väldigt mycket pengar men med garanti på 10 år/20 000 mil så kanske. Får bli ett ordentligt vintertest kommande vinter.
Det var nog i oktober 2022 som priserna toppade på ungefär det du skriver.
Biodrivmedelsinblandningen kostade då ungefär 5:- kr/l och skatt plus moms ungefär 10:- kr/l.
Blott Sverige svensk blockpolitik har. Det hade varit trevligare om alla partier gick fram med sin egen politik i valet, inte någon annans.
Visst, man kan se det som bra konsumentupplysning om man är halvt om halv överens redan innan om en regeringsförklaring, men det skapar onödiga låsningar och mindre flexibilitet vid förändringar i omvärlden.
Eftersom inget parti kommer kunna få egen majoritet skulle då alla väljare köpa grisen i säcken oavsett vad de röstade på. Det du förespråkar är polsk riksdag som styresprincip.
Det är inte så ovanligt med minoritetsregeringar som man kan tro.
Jag tycker att tvåpartisystem verkar sämre än flerpartisystem och man köper inte nödvändigtvis grisen i säcken mera bara för att man inte vet exakt vilken sammansättning en regering kommer att få. De partier som ingår i regeringen kommer att få igenom ungefär så mycket politik som deras röster motsvarar för annars kommer de inte att ge regeringen sitt stöd.
I vuxna länder bildar man en minoritetsregering och så har man hoppande majoriteter i olika frågor.
Svenska politiker är lata, inkompetenta och bekväma skattepengdiare som är som sura små barn – antingen ska de få bestämma allt, eller så tänker de inte vara med och leka alls.
Spontant kan man ju tycka att det är bättre med någon sorts helhetspolitik än att söka majoriteter fråga för fråga där totalresultatet mycket väl kan bli pannkaka. Jag tycker principen att man inte plockar isär budgetmotionen utan man röstar på den som helhet har tjänat oss ganska väl.
*Budgetpropositionen, oftast.
Normalbilisten kör 1 500 mil. Med en bensinbil som drar 0.8 liter milen blir det 100 liter bensin i månaden. 5:- SEK på bensinpriset blir alltså 500:- SEK per månad för normalbensinbilisten.
Då kan man konstatera att normalbilisten får en ganska liten skattesänkning (några procent) och de som behöver köra mycket får en stor skattesänkning.
Både ja och nej. Drivmedelspriserna slår ju igenom på nästintill alla produkter då merparten transporteras på något som drivs av fossilt bränsle före det når kund. Även om jag jobbat med att ta fram lösningar där liknande räknas fram kommer jag inte killgissa mig fram hur mycket det kan tänkas bli per år för medelsvensson 🙂
Så är det ju förstås och det är ju ganska svårt att gissa hur det påverkar den enskilde och statsfinanserna.
Transportkostnaden för matvaror inom Sverige gissar jag är några procent av varans pris, så via maten får man ytterligare runt 6 000:- kronor i skattelättnad kanske.
Nu kommer det svåra skulle jag som ickeekonom säga.
Vad händer med Sveriges ekonomi (positivt och negativt) med och utan skattelättnaden?
Och vad är problemet?
Jag ser inget problem!
Jamen då så, då är vi eniga. Gör “meta-x undo” på min kommentar.
Det återstår att se konsekvenserna av att sundet är stängt. Under 1973s oljeembargo tog det tre månader av oljestopp innan börsen började vända ner, tills dess steg börsen.
Der tar lång tid innan konsekvenser hinner rinna igenom systemet.
Det tar nästan en månad för en oljetanker att gå från mellanöstern till USA eller Kina. En månad in så anläde fortfarande nya tankers med olja.
Sedan ska oljan förädlas till tex. bensin och diesel i olika raffenerier för att sedan transporteras på nytt.
Allt tar tid.
Idagsläget äts oljereserver upp. När de börjar sina så finns risken för det blir rejäla prisökningar.
Även om sundet öppnas idag så måste skeppen ta sig runt Jorden osv. samtidigt som man måste öka produktionen igen då man dragit ner den, samtidigt som oljereserver måste byggas upp igen, dvs efterfrågan kommer då vara normal+uppbyggnad av reserver.
Jag misstänker att det tar 3 – 6 månader efter att sundet öppnats till dess läget i världen kan vara normalt igen, men det är inte alls säker att det blir normalt.
Om världen hinner in i någon sorts lågkonjunktur pga. Trumps krig mot Iran så världsekonomin utvecklas (eller snarare inte utvecklas) på ett negativt vis.
Det som är positivt tror jag är att världen är rätt förberedd på hur man kan hantera kriser efter pandemin och Putins krig mot Ukraina.
DRAKEN
“Det återstår att se konsekvenserna av att sundet är stängt.”
–
Bra med någon här i kommentarerna som vågar och vill kolla vad som händer även globalt! 👍
Vi kan vara säkra på att sittande regering kommer krama varenda möjlig droppe ur beredskapsreserven och sälja till extrapris under valkampanjen. I oktober får den regering vi har då förbereda ransoneringen /nedstängning av fossilsverige. ”Sista man/kvinna ut ur Rosenbad släcker ljuset”
1973 var världen mycket mer beroende av olja från just mellanöstern än vad den är idag och då fanns dessutom effekten av att Suezkanalen stängdes efter sexdagarskriget 1967. Världsekonomin är inte lika störningskänslig idag. Efter 1978 fick vi supertankers. Nu får vi kanske fler pipelines.
Så nu bara vaskar vi olja eller vad använder vi den till om vi nu inte behöver 15-20% av all olja som nu inte levereras?
Glöm inte även att1973 så tappades bara 6-7% av oljeleveranserna. Mycket mer nu.
Givetvis är vi lika beroende av den olja vi använder idag som vi var beroiende av den vi använde för 50 år sedan även om den mängd olja som används idag i Sverige är mindre än då.
Vi är för övrigt väldigt oljeoberoende i Sverige jämfört med många andra av världens länder. Det är bra för oss, men världsekonomin kan ändå gå åt skogen och det drabbar även de länder som inte använder så mycket olja.
Vårt oljeberoende har dock ändrats till den mer globalserade världen där vi är mycket mer beroende av produkter producerade i mer oljeberoende länder.
SURTRUTN
“Vi är för övrigt väldigt oljeoberoende i Sverige jämfört med många andra av världens länder.”
–
Nej, inte direkt, för av världens 195 länder rankades Sverige som nr 47 vad gäller oljekonsumtion och det gällde för år 2024.
Se https://www.worldometers.info/sv/olja/sverige-olja/
Att sänka skatten på bensin och diesel måste ju ändå vara kanonkul, titta så glad hon är på bilden Ebba…
Närmar mig 4 år och 15000 mil med elbil/tjänstebil på Norrland , funkar hur bra som helst sommartid, aningen större utmaning vintertid, blir laddstopp vid 2 timmars körning när det är riktigt kallt.
Min nästa privata bli blir en begagnad elbil.
Extra skönt att inte en krona har använts under dessa mil till bensin/diesel som gynnar diverse diktatoriska länder och områden som USA, Ryssland och Mellanöstern.
LW
“Låt aldrig en påhittad kris gå förlorad.”?
–
Nej, det är en högst verklig global kris som är den långt värsta energikrisen i historien, men den har ännu inte slagit till med full kraft, men var så säker på att den kommer hyfsat snart även till Sverige! Situationen går att likna vid en bilkrasch i slow motion.
Att sänka priset på olja som kommer bli en bristvara, vilket den redan är på en del platser i världen , är givetvis galet, då det innebär att konsumtionen hålls igång, trots att den borde minska. Och dessutom är det våra gemensamma skattepengar som går till att subventionera fossila drivmedel, men som borde gå till bättre behövande i samhället.
Totalt sett kommer en prissänkning i detta fall som i Sverige, ändå inte ha någon större betydelse om priserna blir mycket höga samtidigt som det kan bli fråga om ransonering.
Mp föreslår höjd bensinskatt
Den höjda koldioxidskatten på bensin och diesel beräknas under 2026 dra in drygt fyra miljarder kronor. Enligt språkröret Amanda Lind innebär det ett prispåslag på 2,2 kronor vid pump. Samt skärpa kraven i reduktionsplikten.
Hur hjälper det miljön att min resa till arbetet blir dyrare?
Tidö har lärt av såssarna. Valfläsk ska vara fett och väldoftande. Vem minns inte HSBs maxtaxa på förskolan?
Om de borgliga fortsatt blivit utmanövrerade i den sporten så hade de framstått som imbicilla. Därmed inte sagt att utvecklingen är av godo – tvärt om. Jag skulle gärna se ett val-politiskt-IQ-ramverk, där valslogans måste passera en definierat lägsta IQ-nivå för att få användas i en valrörelse. Med ett val-politisk-IQ-råd som dels pekar på vad som är bra nivå på slogans, dels recenserar alla partiers tidigare prestationer.
Till min förskräckelse har jag i förra veckan sett de första valaffischerna tapetsera offentliga ytor. Helt utanför de tider för detta spektakel som våra politiker själva har beslutat att deras reklam ska drabba oss överallt. Centerpartiet var de skyldiga för detta. Men, andra partiers valafischer – som kommer att komma – är inte bättre på något vis.
Jaaag parafraserar LW – Skatta bort skiten!!!
För hälften av alla Svenskar som kör mer än 1500 mil per år är det naturligtvis välkommet att bensin och dieselpriset går ner. Och nej, jag tror det är väldigt få som kör mer bara för att bensinen blir billigare. Man åker fortfarande till jobbet, träningen eller affären fram och tillbaks. Bara att det blir lite biligare, så man har några kronor över varje månad att lägga på annat än denna extremt tråkiga utgift.
Goda nyheter!!!
(För nej, miljön blir inte bättre av att jag betalar 10 kr mer per liter de mil jag måste köra till jobbet, träningen och affären).
Det är lite som att “sporter” som innehåller namnet “sport” inte är en riktig sport (tänk hästsport, motorsport, etc) 🙂