Börserna går blandat under onsdagsmorgonen i de asiatiska tidszonerna, men kronan stärks marginellt vilket talar för börsuppgång i Stockholm. Nordeas chefsekonom fortsätter gå från klarhet till klarhet och konstaterar att regeringen ljuger och att det inte är någon kris i Sverige, och sågar Tidölagets krispolitik. SBAB sänker sina bolåneräntor inklusive den så kallade rörliga tremånadersräntan. Inga pengar har kommit in till krigshetsaren Trumps Bored of Peace från de 27 länder med demokrativariationer som anslutit sig, inte ens från USA.

Stockholmsbörsen backade igår med -0.96% för både OMXS30 och OMXSPI. Kanske kan likformigheten mellan storbolagsindex och breddindex tolkas som ett gott tecken, men det lämnas som en övning åt läsaren. Kronan stärks marginellt till 9:29 SEK för Trumpdollarn och 10:82 för vår unionsvaluta euron. Guldpriset backar till 1 340:- SEK per gram.
I USA steg dock börserna för att notera börsrekord och S&P-500 gick +0.61% medan Nasdaq 100 gick +1.76%. Kristider minsann. Bäst inom FANANGST gick återigen Spotify med +1.89% och sämst gick Netflix med -1.04%.
Borta i de asiatiska tidszonerna tar man fallande oljepriser med ro och går lite blandat. ASX 200 +0.50%, Hang Seng -1.17%, KOSPI +2.45% och förstås börsrekord med +95.65% i uppgång i år och +212.64% på tolv månader och bloggarens Asienfonder fortsätter mot himlen, Nikkei 225 går +0.21% och ligger också på börsrekord även om man är ner från öppning, medan Straits Times går -0.82%.

Nordeas chefsekonom konstaterar att regeringen ljuger slirar på verklighetsbeskrivningen när de påstår att det är kris i Sverige och bloggen håller som bekant med. Chefsekonomen konstaterar i en intervju med DN:
“Man för en krispolitik, men det är inte en kris i Sverige. Man uttrycker sig väldigt hårt om den värsta krisen på länge, men det är ju i omvärlden […] Jag kan inte påminna mig om att vi har haft så mycket tillfälliga åtgärder runt ett val som vi har nu. […] De använder ganska starka ord, men prognosen innehåller inte någon större påverkan och tittar man på hushållen har de ju kommit tillbaka.”
Inte ens regeringens egen ekonomiska prognos talar för kris.
Även Swedbanks prognoschef ansluter sig till linjen och konstaterar att man bör ifrågasätta om hushållen behöver stöd och hushållen har aldrig varit rikare idag och deras köpkraft är högre än någonsin. Prognoschefen påtalar också korrekt att politiken har väldigt små möjligheter att påverka konjukturen retoriken till trots.
Att påstå att det är kris och sedan bekämpa denna är ännu ett steg i trumpifieringen av Tidölaget, dvs man ljuger om något och sedan försöker man bekämpa denna fantasi.
Nordeas chefsekonom säger att det hela handlar om valfläsk.
Och i omvärlden noteras börsrekord efter börsrekord trots denna “värsta energikrisen någonsin”. Curious.

Marknadsräntorna faller, vilket inte heller skulle ske vid kris, och SBAB sänker sina bolåneräntor inklusive den rörliga tremånadersräntan konstaterar man i ett pressmeddelande. Rörlig bolåneränta sänks med -0.05 procentenheter och bundna räntor 0.15 – 0.20 procentenheter.
Man konstaterar att det mesta av finansieringen kommer via upplåning via obligationer, samt kundkonton, men obligationsmarknaden har alltså blivit billigare. I övrigt anger Compricer nedan att SBAB:s inlåning via konto ligger på 1.25% och tremånaders låst ränta på 2.30% att jämföra med Riksbankens styrränta på 1.75% och utlåningsräntan till bankerna på 1.85%.
Iaf, fallande räntor talar emot regeringens värsta krisen någonsin.

Krigshetsaren, USA-despoten och den kristne fundamentalisten Donald Trumps så kallade Bored of Peace har inte fått in en enda dollar av de sjutton miljarder dollar som sykofanter från demokrativarierade länder utlovade skriver Financial Times. Kontot hos världsbanken ska gapa tomt och inga pengar har kommit in.
Förmodligen vet ledarna i de demokrativarierade länderna om att man bara låtsades stödja Trump för att simpa lite för honom och leda bort hans uppmärksamhet åt annat håll än de egna länderna, och hade aldrig för avsikt att betala in något. Att USA sedan döper om sitt försvarsdepartement till krigsdepartement samt anfaller Iran kanske inte bidrar till viljan att ge pengar till Trump.
Nu kan förstås inte Trump medge floppen då det skulle störa hans narcissistiska självbild, om nu någon vågar delge situationen för honom.
Nåja, inte ens USA har alltså satt in några pengar, trots att de kan ta det på kreditkortet. Visar väl på hur seriöst Bored of Peace var till att börja med.
50 kommentarer
Amerikanska 30-åringen är ju uppe i 5%+, högsta sen 2007 om jag inte tittar krokögt på grafen. 5% garanterat börjar se ut som en ganska bra affär med tanke på de uppblåsta värderingarna på aktiemarknaderna.
Jo. Därav styrkan hos dollarn.
“The dollar is our currency, but it is your problem”. Myntat av USA’s dåvarande finansminister John Connally 1971 som svar till europeiska finansministrar som oroade sig över dollarns dominans.
Vi får se framöver om det stämmer.
Apropå energikris så är den väl riktig. Bara att vi kan bjuda över fattiglappsländer så det är de som får lida mest. Dramatiska saker ligger och pyr under ytan men det kommer ske i periferin först. Men det riskerar spridas vidare som dominobrickor och träffa oss på ett oväntat sätt.
Nuvarande oljepris är bland det lägsta de senaste fem åren? Det skriker inte kris?
Nu har jag inte nyhetsknarkat senaste tiden så kan missat en vändning. Men har snubblat över prat om energikris i Filipinerna och liknande länder. De som haft gulfen som huvudsakliga källa. De räknas väl också?
Filippinerna skadas av svensk sänkt bensinskatt, eftersom det bibehåller vår konsumtion och håller uppe priset. Således motverkar regeringens åtgärder att hjälpa Filippinerna.
Ganska måttlig påverkan eller? Vi har andra leverantörer och sannolikt fiffiga kontrakt som skyddar oss mot chocker en period. Bra politik och tur? Bensinskattesänkningens syfte är trots allt att vara en krockkudde eftersom många branscher och hushåll ännu är beroende av fossilbränsle. Chocker skadar mycket. Valtaktiskt fungerar det också som du säger, utifall att de förlorar valet. Fast jag tror du överdriver den aspekten.
@EKEN, och eftersom jag personligen är så liten i Världen så spelar det ingen roll vad jag gör utan jag kan göra precis vad jag vill.
Man kan alltid dela in sig i sån liten del att det inte ser ut att spela någon roll. Det regeringen gör är idiotiskt och huruvida vi är stora eller små för att göra en stor eller lite påverkan är orelevant. (Tyvärr gör hela EU samma sak, triggade av varandra och påverkan blir definitivt stor)
Sverige går från att ha 4ggr så hög bensinskatt som filipinerna till att tillfälligt ha 3ggr så hög skatt. Jag tycker de moraliska motargumenten faller platt. Vi fortsätter att massivt subventionera omvärlden med höga skatter.
Dessutom är det tillfälliga åtgärder för att mildra ekonomiska chocker. Det är regeringens plikt att se efter vårt land.
@Eken, din utsaga ”att vi fortsätter massivt subventionera omvärlden med höga skatter” är helt obegriplig för mig. Tror du att bränsleskatterna skickas oavkortat till Ryssland eller hur tänker du där?
Det är ju tvärtom att höga bränsleskatter driver ned oljepriset och därmed Rysslands oljeinkomster.
Det är en spegling av argumentet att våra tillfälliga skattesänkningar skulle vara ett illdåd mot Filipinerna mfl. Man hävdar att Sverige skadar omvärlden genom att trissa upp bränslepriser genom att subventionera vår konsumption. Men eftersom våra bensinskatter fortfarande är mångdubbelt högre är det motsatta sant med den logiken.
Sansa er. Detta med bränsleskatten är inte i närheten av så allvarligt som att halvera biljettpriset i kollektivtrafiken, det är skadligt på riktigt. Ett hot mot demokratin osv…
@Eken, Ah en spegling! Avancerad retorik! Imponerad!
Ändå tjänar Putin på det trots dina krumbukter.
Bara högre under ca ett halvår 2022.
Du måste räkna med och justera för inflationen.
Nej!
Oljepriset är det näst högsta de senaste fem åren. Bara i samband med att Ryssland anföll Ukraina var det högre.
Förutom 2022 har oljepriset inte varit högre på 10 år.
Jag tror att detta stämmer även om man tar hänsyn till inflationen eftersom priset idag är 50 % högre än snittet för de senaste 10 åren.
Tror gör man i kyrkan. Här har du siffror på inflationsjusterade toppar.
https://cornucopia.se/2026/04/kyjiv-faller-ikvall-oljepriset-sager-emot-regeringens-energikris/
Priset hade inflationsjusterat högre toppar juni 2008, maj 2011 och maj 2022. Tittade inte längre bak än 1997. Sedan var det förstås många fler månader där priset var högre, detta är bara topparna.
Specifikt var priset ganska exakt 50% högre i maj 2022 inflationsjusterat (1279:- SEK per fat mot 856:- per fat “nu”).
Men Ebba Busch får man ju inte ifrågasätta med fakta. Hon tror ju på låtsaskompisar och zombieguden. Det är dock intressant att folk faktiskt röstar på någon som tror på låtsaskompisar och följer vad en skäggig gubbe sade för 2000 år sedan. Kan de rösta på henne så tror de väl på vad som helst hon säger.
De senaste tio åren skrev jag, så då stämmer det att bara i samband med Rysslands fullskaliga krig mot Ukraina var oljepriset högre än idag.
50% högre. Så mycket för Busch “värsta energikrisen någonsin”. Marknaden ger henne fel.
De senaste tio åren alltså, precis som jag trodde från början.
I samband med att kriget startade alltså.
Energiministern har säkert fler aspekter att tänka på än bara bensinpriset just nu. Hotas världens energileveranser är det en ekonomiskt atombomb. Vi har förmåga att ta den här smällen just nu.
Det hon syftar på borde vara att vi är inne på vår buffert nu. Somliga länder har inte den utan tar redan skada. Regeringen varnar för att vi också kan hamna där. Proaktivt agerande.
Något nytt spännande baggböleri, kanske?
Eller podd med Cissi Wallin efter valet?
Hur länge står Trump på benen?
https://www.dn.se/varlden/trump-halsa-ifragasatts-infor-arliga-lakarkontrollen/
“Läkare som Washington Post har pratat med ser flera anledningar till att ifrågasätta hälsoutlåtandena. Bland annat ställer sig flera frågan om varför Trump vid upprepade tillfällen synts med blåmärken på händerna och vad orsaken är till presidentens svullna ben.”
Även allmänheten har börjat tveka. I september förra året ansåg 47% att han var tillräckligt mentalt skärpt för att tjänstgöra som president. I april i år var det 40%. Notera nu att det inte var om man gillar hans politik eller inte utan om han är vid sina sinnes fulla bruk.
Gissningvis har en stor andel av demokratiska väljare ansett DJT är mer eller mindre väck sedan åtminstone 2016, så de där 7 procentenheterna som bytt åsikt är förmodligen huvudsakligen republikaner.
Sedan är ju frågan vad det spelar för roll. Om han inte lyckas göra FDR så kommer han aldrig personligen ställa upp för val igen.
Fast hälften av amerikanerna (demokraterna) tycker nog inte Trump är vid sina sinnens fulla bruk när han är helt frisk.
Men säg att baslinjen är att när Trump är frisk så ligger han på 50 % och nu ligger han på 40 %. Det är trots allt en rätt tydlig nedgång från att anses vara fullt frisk av sina republikanska medborgare.
Missade lägga in denna igår, kanske någon redan kommenterat.
Från DI.SE
Historiskt rally – och det är ingen bubbla
AI-hajpen har lett till det största trendskiftet på börsen sedan it-bubblan. Men den här gången är det faktiskt annorlunda – på riktigt.
Di reder ut mekanismerna bakom det historiska rallyt.
De sju amerikanska jättarna i Magnificent 7 och övriga it-bolag i USA står nu för första gången för mer än halva S&P 500:s totala börsvärde på drygt 66.000 miljarder dollar. Det är historiskt.
Låst artikel tyvärr men nu är det bara att shoppa på, det kommer regna cash över oss, experterna har uttalat sig tvärsäkert…. eller så är det dags att sälja.
Lol
“Denna gång är det annorlunda…” Famous last words.
Åter igen blandar experter och vanligt folk ihop att tekniken är fantastisk men värderingen tokig.
+1
Nyfiken på vad Run DMC hade sagt om detta. (Jag syftar på kommentatorn här, inte hip-hop-gruppen från Queens.)
Någon som vet var han(?) tagit vägen?
Han tröttnade på idiotierna och tog semester.
Rimligt ändå.
Bra att man kan skriva artiklar som folk går på så man kan göra en pump and dump.
Nu har man ju nästan alltid fel men det finns just nu inget scenario jag kan se där AI-hypen annat än kraschlandar…
Ha, vilket struntprat! Det finns bara en enda sort historiskt rally som inte är någon bubbla.
Söte Göte …
När det gäller energi/olja är bloggens hållning “går börsen bra är krisen fejk”. När det gäller AI så är argumentationen annorlunda. Inte helt konsekvent argumentation.
Den verkliga krisen är väl hur unga skall ha råd med bostad så de kan skaffa 2.43 barn och ha en villa utan massiv skuldsättning.
Men annars ser jag ingen kris just nu. Jo en lokal kris i och med att nya Onsalavägen återigen stoppades av lagfare av den lokala aktivistgruppen.
Det finns ingen akut kris, men jag som ickeekonom tror att det trots allt finns en finess med att sockra lite ute i stugorna så att inte konjunkturuppgången kommer av sig.
Även om vi inte ser en energikris just nu, så tror jag vi kan komma att få märkbara problem framöver, inge kris, men tillräckligt för att bromsa eller stoppa en konjunkturuppgång.
Om man går lite utanför Sverige och läser vad andra ekonomer och experter än de svenska säger så finns det faktiskt anledning att befara en energikris om inte Hormuzsundet öppnas före hösten och drar det ut ännu några månader i tiden talas det om ett fördubblat råoljepris jämfört med idag.
Problemet är att Iran har en utpressnigsbomb som sakta drar åt snaran om Trumps hals och den tror inte jag man kommer att avhända sig utan att få det man vill ha av Trump. Trump är envis och lättkränkt och och det borgar inte för en snabb överenskommelse på Irans villkor.
Vi får se hur läget utvecklas, men som jag ser det är det inte alls omöjligt att vi kommer att se en kris det kommande halvåret.
När olika intressenter börja skrika om kris så är det alltid en bra idé att fundera på om respektive part har, möjligen, något personligt att vinna på att utropa krisläge…
Om man inte vill bo i dyra områden i storstäderna så är det väl ingen katastrof nu. Att bygga en ny relativt billig villa kan du få för cirka 3.5m, lägg på en tomt 10-15min utanför staden så kanske 4.5m. Är ni två vuxna och 10% egenkapital så blir det cirka 2 miljoner i lån vardera, med ränteavdrag under 7000kr per månad varav hälften är amortering. Lägg på andra kostnader så kanske 10k per person.
Även om unga ofta har lite lägre lön är det ju ingen katastrof att lägga under halva sin disponibla inkomst på boende där du får mycket tillbaka sen med prisväxt och amortering. Väldigt många andra förstavärldsländer där unga har det långt värre, Australien och Kanada till exempel är ju åt helvete.
Är det inte dags att avsluta friheten för taxipriserna ?
https://www.sverigesradio.se/artikel/allt-fler-kanner-sig-lurade-av-taxipriser-fatt-betala-5-000
Det vore kOmMe-NisM!!!
Nordeas chefsekonom konstaterar att regeringen slirar på verklighetsbeskrivningen när de påstår att det är kris i Sverige och bloggen håller som bekant med.
Gissa vad budskapet blir efter ett ev. regeringsskifte!?
Då kommer vi att se krigsrubriker om hur illa det är ställt med svensk ekonomi och hur svårt det kommer att vara att komma tillrätta med alla ekonomiska problem.
Sedan 90-talskrisen har alla regeringar tagit ansvar och hållit sig till att låta underskottet öka och minska i takt med det man tycker är aktuella behov att fylla utan att låta underskotten dra iväg. Sedan dess har Sveriges statsskuld gått lite upp och ned mellan 1 000 och 1 400 miljarder kronor.
Sedan när det är regeringsskifte så skriker den nya regeringen att allt är åt helvete.
Det vi ser från båda sidor är politisk retorik som inte har så mycket med verkligheten att göra.
Historiskt så har röda regeringar i viss mån sammanfallit med goda tider, och blå med dåliga. Inte mer än rättvist att det blir tillbakakaka nu.
Och nej, färgen på vår regering har noll att göra med olika världskriser eller högkonjunkturer, vår lilla ankdam har noll påverkan på världsekonomin.
För de som lever kortsiktigt slutar ju ekonomin spela roll när det är goda tider så då kan man lika gärna rösta för socialism.
Och på temat AI, Goldmans Ben Snider är ute och vevar och lovar guld och gröna skogar!!! För er som kommer ihåg så var Goldman en av bankerna som längst hävdade att allt var frid och fröjd i CDO träsket 2008 för att hinna ur sina egna ruttna positioner…
“Chefsekonomen konstaterar i en intervju med DN: …”
Ingen direktlänk, den där går bara till DNs ekoonomisidor rent allmänt. Just nu är artikeln högt uppe på sidan, men lär väl sjunka och om ett tag försvinna helt. Här är direktlänken: https://www.dn.se/ekonomi/ekonomen-krispolitik-men-det-ar-inte-kris/
Om (eller kanske snarast när) betalväggen kommer, arkivkopia: Nordeas chefsekonom Annika Winsth: Krispolitik utan kris
Ekonomiministern var tydligen där och försökte försvara sig… Arkivkopia på det: Elisabeth Svantesson avfärdar kritiken mot stödpaketen
(Båda: www . dn . se @ archive . org)