Börserna går blandat i Asien även om de maniska Sydkorea och Japan tokrusar som vanligt. Oljepriset har nu gått under 70 USD och Brent är tillbaka till nivåer innan Operation Epstein Fury och Ebba Busch värsta energikris i världshistorien och Tidölaagets sänkning av bränsleskatten för att fjäska för SD-väljarna, medan kronfallet verkar ta en åtminstone tillfällig paus. Riksbanken höjer risken för att de kommer höja räntan. Om du har aktiverat Googles AI-funktioner tränar tjänsten sin AI på innehållet i dina mail hos GMail, vilket kan inkludera upphovsrättskyddad eller företagskonfidentiell information och värt att notera att om mottagarens e-postdomän kör t ex Google Workspace kan dina skickade mail användas för AI-träning, t ex på bokmanus, även om du själv tackat nej.

Stockholmsbörsen steg marginellt igår med +0.04% för storbolagsindex OMXS30 och +0.24% för OMXSPI. Kronfallet har nu tagit tillfällig paus och USD står på 9:74 SEK medan euron ligger på 11:07. Snacket är väl att börsen ska stiga idag, och att därmed utländsk kapital strömmar in igen. Guldpriset är nere på 1 249:- SEK per gram.
I Europa gick CAC 40 +0.54%, DAX -0.62%, FTSE-100 +0.31% trots premiärminister Starmers avgång och det sjuttioelfte regeringschefsbytet i Storbritannien sedan Brexit sabbade landet, och Euronext 100 gick -0.10%.
Borta i USA haltade börewrna vidare md -0.10% för indexet S&P-500 och -0.43% för tekniktunga Nasdaq 100.
Bland ANGSTFANS gick Tesla sämtst med -1.59% och SpaceX verkar lugnat ner sig och föll mer normala -1.01%. Bäst gick Amazon med +0.07% som enda positiva aktie i gruppen.
Oljepriset är nu nere under 70 USD för WTI och för Nordsjöoljan Brent är priset 72 USD per fat och under nivån den låg på innan USA:s jättebebis Trump fick feeling och inledde kriget mot Iran.
Så trots Ebba Busch utspel om värsta energikrisen någonsin är nu oljepriset allts lägre än innan, men Tidölaget har ovanpå det alltså sänkt bränsleskatterna och verkar inte vilja ta bort de sänkningarna. Detta förstås för att fjäska för SD-väljarna och SD, vars själva definition av manlighet och lycka är att kunna köra bränsleslukande bilar. Allt som är bra för miljön och klimatet är dåligt enligt SD.
Skrämmande att någon fortfarande tror att Ebba Busch är kompetent när hon kommit med sådana fullständigt idiotiska uttalanden som värsta energikrisen någonsin.

Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna med -0.66% fört ASX 200, -1.58% för Hang Seng, men +0.06% för Straits Times i skrivande stund. De maniska Sydkorea och Tokyo går +5.91% för KOSPI och +4.64% för Nikkei 225.

Riksbankens ordförande Thraag höjer sannolikheten för en kommande höjning av Riksbankens styrränta vilket framgår av anteckningarna från senaste räntemötet rapporterar Nyhetsbyrån Direkt. Möjligt att detta är vad som fått stopp på kronfallet, då räntorna är vad som styr valutahandeln. Det hela sades dock den 16:e juni, och det var innan oljepriset återställdes till nivåer från före Operation Epstein Fury.

Som oftast åvnjöt vi Ciscos fantastiska grillmiddag i Almedalen, med fantastisk grillkäk och som alltid intressant sällskap. Bland bordssnacket kom vi förstås in på cybersäkerhet och det kan konstateras att en IT-miljö aldrig kan bli säker och man aldrig når en punkt där cybersäkerhetsarbete kan upphöra. Om inte annat när allt är säkrat så kommer Microsoft med en uppdatering av Windows eller så får man en nyanställning som måste utbildas och säkras, och så börjar allt om igen. Till det kommer förstås mänskliga faktorn och numera även direkt antagonistiska statsaktörer (Ryssland) som utför illvilliga angrepp hela tiden, även mot i eget tycke ointressanta måltavlor.

Sedan får man göra sin riskanalys. Är det värt risken att USA:s regering läser dina mail om du hostar arbetsplatsen på Google Workspace med i princip inga säkerhetsintrång och en upptid som är förmodligen bäst på marknaden, eller är det bättre att hosta e-posten i egen regi men med mycket större risk för intrång av antagonistisk part?


Relaterat så tränar Google sin AI på din Gmail, inklusive hela domäner och företagsverksamheter lagda hos Google Workspace. Man måste se till att de så kallade smarta funktionerna är avstängda för att undvika att konfidentiellt eller upphovsrättskyddat innehåll används för AI-träning. Se instruktioner här.


För mig som författare är detta relevant i allra högsta grad när man utbyter manus med förlaget, agent eller testläsare. Det gör att mina bokmanus kan användas för att träna Googles AI, även för böcker som inte är publicerade ännu.
Inom grundlagsskyddad media kan AI tränas på kommunikation som sker med källor som har källskydd om GMail eller Google Workplace används.
För ett företag, myndighet eller kommun kan alltså även Googles AI tränas på intern konfidentiell information om den går via e-post eller lagras i Google Drive. Detta innebär också en risk för informationsläckage när AI:n kan nyttjas för att få fram denna info.
Nu ska dessa funktioner som normal inställning vara avstängda i EU, men det betyder inte att din mottagare av e-post inte har slagit på dem eller om de ligger utanför EU hade dem påslagna automatiskt. Det räcker alltså inte att du själv stängt av AI-träningen, du måste säkerställa att mottagaren också gjort det.
Du kan inte heller automatiskt veta om någon kör GMail (eller någon annan e-posttjänst som tränar AI på din e-post) då det inte behöver stå gmail.com i e-postadressen när man kan låta hela domäner hanteras av Googles annars mycket tillförlitliga tjänst.
Rekommendationen bör landa i att känsliga dokument aldrig ska skickas via e-post utan andra tjänster ska användas för delning, t ex Proton Drive.
Proton som bloggen kör är ju dessutom klientsidekrypterat, så tjänsteleverantören kan inte läsa innehållet oavsett till skillnad mot i princip alla andra leverantörer, och således inte träna det på AI.
Jag kommer iaf sluta skicka mina manus via e-post, då det öppnar för risken att det sker AI-träning på dem, utan det får bli Proton Drive framöver, dvs en länk och lösenord för nedladdning under en begränsad tid och med klientsidekrypterat innehåll.
Som alltid gäller är det gratis är du själv produkten och med AI ökas detta ytterligare ett steg och risken för informationsläckage ökar via AI-träning förutom att Google alltså snor ditt upphovsrättskyddade material och tränar AI på det. För att inte tala om e-postklienter som sammanfattar dina mail genom att skicka upp innehållet till en molntjänst. Vad är ditt säkerhetsarbete värt när din e-post skickas till tredje part för AI-analys? Även med innehållet i mail som var krypterade för att skydda innehållet. Stäng av AI-funktioner i din e-postklient. Gäller även på din mobiltelefon.
Ej begränsat till Google. Läs det finstilta hos t ex Microsoft och bli inte förvånad om Microsoft tränar sin AI på dina Wordfiler och Excelark eller om andra e-posttjänster gör motsvarande. Facebook tränar garanterat sin AI på dina Messenger-DM och dina foton.
Cisco kör sina seminarier idag torsdag på Mellangatan 27 i Visby med start nu 09:00 och avslutar med att ungdomsförbunden och med det våra framtida makthavare ger sin syn på Molnet, makten och framtiden.
45 kommentarer
Som pedant it-nörd behöver jag påpeka att man kan slå upp mx-record i dns och se vilken operatör mottagarens domän har.
Inte facit. Jag vet mottagare som har en egen e-postserver som bara skickar vidare allt till Workspace, och för 99% av alla så kommer det inte oavsett vara aktuellt att kolla MX.
Hur ofta kollar du upp MX för en domän du mailar till? Hm?
Jag skulle säga att det är ganska vanligt, inte minst i lite mindre företag. Jag sitter nu i ett projekt där e-posten studsar på en e-postserver (som syns i MX) in till google. Vilket jag har full förståelse för, det gäller en liten firma som inte arbetar med IT och har därför begränsat med kompetens på området, de arbetar inte med känsliga uppgifter och google är smidigt och stabilt. Jag skulle nog tro att det över tid skulle vara en radikal försämring i IT-säkerheten om de skulle försöka sig på att göra det inhouse.
Ja, säkerheten är förmodligen högre att låta Google Mail hantera det hela.
Som andra redan påpekat är det inte sanningen, kan vara, men långt ifrån 100% säkert…
Men det finns 1000-tals “dolda fällor”, såna man har kontroll på och såna man inte har.
Det rätt vanligt att marknadsavdelningen har köpt in typ Exclaimer för hantering av epost-signaturer.
Där löser man det genom att skicka eposten till dom för att lägga till/tabort/ändra redan inlagd signatur.
Rätt vanligt att man har ett spamfilter, brukar vara molnbaserat nuförtiden om man inte har en fetish för manuell handpåläggning.
På jobbet har vi helt gått ifrån att använda epost för känsliga uppgifter, funkar liksom inte oavsett hur man konfigurerar det.
Men hur man än fixar och trixar för att det skall bli säkrare har man istället bara adderat till ett nytt lager av o-säkerhet, så nu skickas exempelvis styrelsematerial till en extern boardmanager portal, rätt eller fel? vem vet?
På sista raden är det en förtroendebranch molnleverantörer jobbar i.
Som när Microsoft stängde ner ICC åklagarens epost, hände inte så mycket, men det pratades mycket om det.
Hade det bara varit lite lite större påverkan för “vanligt folk, på vanliga företag” hade vi sett en migrering mot alteranativ i en aldrig tidigare skådad skala…
Detta är bara epost, rätt glad att jag inte jobbar som CISO!
Ähhhh, vi som inte gör något vettigt behöver inte bekymra oss… (apropå “vi som inte har något att dölja”)
EU har snart infört chat control med obligatoriska patchar på OS-nivå så att samtliga tangentnedtryckningar du någonsin gjort sparas i ett amerikanskt företag i ett land utan insyn. Sedan kör man profiler på dig och analyserar om du är ett hot mot samhället dvs om du verkar tänka själv.
Ifall du undrar varför du aldrig kommer någonstans….hö-hö-hö.
Men visst skall man ta IT-säkerhet på allvar. Och med tanke på hur samhället utvecklar sig skall vissa saker inte lagras på en dator.
”Allt som är bra för miljön och klimatet är dåligt enligt SD.”
Jag är inte helt säker på att detta är slutsatsen av att bensinpriserna sänkts av Tidö.
Jag tror mer slutsatsen är: Folk kör det de behöver köra men till en lägre kostnad för svensken, och miljöpåverkan av att sänka priset marginellt inte ens kommer påverka miljön marginellt.
Att ta något på skattesedeln är inte en lägre kostnad.
Exakt! Tvärt om är det i regel dyrare när betalningen tar omvägen via den ofantliga sektorn. Det är många som gillar att låtsas som att statens pengar är gratis när det egentligen är våra pengar med ett tillagt lager av extrabyråkrati.
Det är väl ingen omväg att minska en skattesats? Är alla som köper böcker och mat utan 25% moms tärande på samhället? Det är ju en diskussion som aldrig leder nånstans eftersom det kokar ned till skillnaden mellan höger och vänster: Är pengarna från början dina eller statens? Finns du till för staten eller finns staten till för dig?
Istället för att tramsa i den debatten (vilket nu även jag gjorde mig skyldig till ovan) så är det ju bättre att gå direkt på riktiga argument. Tex,
1. Vill man stödja oljeproducerande länder såsom arabvärlden, Ryssland, USA och Norge? Eller hitta en väg till självtillräcklighet.
2. Vill man som kristdemokrat prisa ut fattiga människor som i Afrika och Sydasien inte får något bränsle alls när man underlättar för svenskar att köpa mer oljeprodukter?
+1
Framför allt är skattesänkningarna på drivmedel numera obehövliga.
vi har väl skatt bla på sånt som vi (samhället) inte vill att vi ska använda för mycket?
tex sprit, tobak, bensin, mm
hur är det med arbete ? men det är klart att med skatt på arbete så stimulerar det effektiviseringar kanske ?
Jags ska inget säga med alla mina slarvfel i mina kommentarer trots att jag skriver en bråkdel så långt som bloggaren, men med ett litet morgontrött huvud tog det någon sekund att förstå att att det var riksbankschef Thedéen som åsyftades. Jaja, det motiverar en kopp kaffe til!
I sak så kan det ju påminnas om att att inflationen just nu ser lägre ut än vad den faktiskt är i.o.m. sänkta bränsleskatter, matmoms och snart månadskort. Den underliggande inflationen är alltså högre än vad som tillfälligt letar sig in till kund/kpi.
Den foilerade Pick-upen, ser ut som en Ram 1500 REV
Kommer således snart att “försvinna” till ryzzland, där den får bära geranier av alla de slag. 😏
(Ang att det är hög … omsättning på såna där tunga pickuper.)
Läste att polisen försöker hålla koll på just stora 4WD pickuper eftersom de kan användas militärt. Polisen har tagit något gäng. Men givetvis behövs bättre stöldskydd och spårningsutrustning som är svår att störa ut.
Din poäng är att det är en elbil va? Tror den poängen gick förlorad isf hos vissa läsare 😉
Med det sagt, det ser ut att vara an RAM 1500, inte RAM 1500 REV. Annan front på REV.
Vanlig RAM 1500. Förutom fronten ser man också att det saknas elkontaktsuttag framför framdörren.
Tankar sälla, kanske varannan månad, men ligge rinte fortfarand edrivmedelspriserna 2-3kr högre än innan invationen.
Är det långsamna sänkningar, eller produktionskapacitet som bidrar till att hålla uppe priserna, har även för mig att det var någon skattesänkning 1 maj på ca 0,5-1kr/l?
Nej inte katastrofpriser, snarare billigt. Vi had ebehövt priser rint 30kr/l för att få till en förändring i vårt beteende, inte skattesänkningar. Kanske snarare en långsiktigt EU mål at tdrivmedel ska kosta 30kr/l 2030, och sedan justera upp den via skatter, oavset marknadspris kommande åren.
Och ett långsiktigt mål att öka kostnaden 1kr/l varje år, så måste vi ställa om, och på lite sikt bli konkurenskraftiga.
Det är politiskt mycket bättre/enklare att underlätta för elbilar med bra stöd för produktionsanläggningar, ett bra elsystem och faktiskt också bara vänta ut att elbilarna blir så tekniskt och livscykelekonomiskt överlägsna bensinbilar att ingen vill ha dom även om bränslet är billigt.
Låt elbilarna vinna på egna meriter istället för massa folkpartistisk pekpinnepolitik, ni ska göra så här mycket gympa på morgonen, inte dricka mer än ett två glas vin i veckan, köra den och den bilen, osv. Låt folk leva, det här löser sig ändå utan politiker.
Blev verkligen fångad av cliffhangern om vem som var cateringfirman till Ciscomiddagen. Förvånad jag blev sen av svaret! All heder åt dem.
Märker att det är svårt för en själv att sluta använda mig av google/microsoft produkter, men ännu svårare att få familjen med på samma spår. Även om jag vet att min egna integritet ges bort till jättarna för att jag använder deras produkter, så sitter vanan rätt djupt i att använda deras användarvänliga tjänster.
Då jag antar att det inte låg några stora stenar i SD-pick-up:en, utgår jag från att det finns ett signalvärde med den kärran.
Det jag inte begriper är hur SD gång på gång missar ordentliga smashbollar, är onyanserade OCH har återkommande “otur” med (främst) lokala företrädare.
Oaktat vad jag anser om SD:S sakpolitik, tror jag att de skulle kunna ha varit ett 30-procentsparti om det inte vore för att de var så sjukt kassa och klantiga.
Kan bara hålla med, SD lyckas ofta göra sådana här klantiga självmål. Miljömässigt har det försumbar påverkan med det bilvalet med tanke på globala utsläppen, men symbolvärdet är stort. Att de har “otur” med lokala företrädare kan jag i viss del förstå. Ett parti som växer behöver hitta nytt folk och det har dessutom varit ganska mycket stigmatiserande kring aktivt visa sympati med det partiet.
Ja, det räckte ju med att EN väljare år 2014 skrev Thomas Wassberg* för att den gamle skidlegendaren skulle bli OFRIVILLIGT inkryssad som ersättare i kommunfullmäktige för SD. Det fanns således så få kandidater i den kommunen.
*Inget ont om Wassberg, och han var inte heller intresserad av den rollen.
Ur rent ekonomiskt perspektiv: Får se om oljepriset reagerar på jordbävningen i Venezuela.
Infrastrukturen och riggarna var väl i mycket tveksamt skick redan tidigare.
Mänskligt sett lät det tyvärr vara en mkt stor katastrof 😥
Läste någonstans att oljeinfrastrukturen skulle ha klarat sig hyffsat.
På mänsklig nivå har jag svårt att föreställa mig fasan och alla tragiska dödsfall.
https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1491534-raseri-mot-avgift-for-kontantuttag-i-bankomater
“I dag kostar det pengar att göra uttag ur 450 av landets bankomater. Förändringen har stött på hård kritik.”
“I dag finns runt 2 100 bankomater i Sverige.
1 200 drivs av Bankomat AB, 530 av Ica och 450 av Kontanten.
Sedan 29 maj 2026 tar Kontanten ut en avgift för uttag.
Avgiften är:
15 kronor för uttag om 100-200 kronor
20 kronor för uttag om 300-1 000 kronor
25 kronor för uttag om 1 100-2 000 kronor
Hos Bankomat och Ica är det fortfarande gratis att ta ut pengar.”
”– Det är aldrig ett beslut vi har velat fatta. Samtidigt hoppas vi att debatten också kan handla om den större frågan: vem ska finansiera den infrastruktur som krävs för att kontanter ska finnas kvar?
– Uttagsautomater kräver investeringar i säkerhet, service, transporter, lokaler och kontanthantering varje dag, oavsett hur mycket de används.”
Blir väl så till slut om lönsamheten går ner så måste priserna upp eller servicen bli sämre. Frågan är om politikerna gör som med posten och går in och säger att man inte får ta den avgiften och man börjar avveckla automater med mindre trafik och fyller endast på pengar vissa dagar.
Husförsäkringar i Kalifornien är ju ett annat favoritexempel.
Såg något om att Proton skulle ha lämnat ut något slags kunddata (mejlinnehåll?) till tredje part nyligen, men det kanske är omöjligt om man kör klientsidekrypterat?
Man kan efter hela processen genom schweizisk domstol lämna ut IP-nummer, men det är allt. Finns ingen annan info.
Schweiz har på senare tid börjat klämma åt Proton och de kommer behöva flytta om de skall bibehålla säkerheten.
Kan du utveckla?
Från höstens mun:
https://proton.me/legal/law-enforcement
De måste alltså samarbeta med polisen. Och detta innebär samma som för alla andra krypterade tjänster.
Sedan att man kan köra end-to-end enklare jämfört med att först kryptera lokalt är väl bra men du är alltså inte helt anonym.
En till:
https://www.independent.org/article/2026/05/07/proton-mail-law/
Flertalet politiska partier startar på någon ytterkant. Dessa kallas då “populistiska”. Allteftersom tiden går, om de etablerade inte förmår adressera och lösa de problem medborgarna upplever ökar populisternas väljarandel. Vid någon nivå är dessa partier inte längre populistiska utan anses etablerade. Ett exempel är (S) som uppstod av samma skäl. Med tiden attraherade de stora väljarskaror. När väl folkhemsbygget kunde anses etablerat övergick partiet så att mer koncentrera sig på att behålla makten och i detta strävande absorbera andra partiers åsikter. En av dom är exvis stramare m-grationspolitik. Jmf “Mitt Sverige bygger inte murar”…
Vad som sker med partier (eller länder) med starka ledare är när denne avgår. Då uppstår interna maktkamper och partiet eller landet faller sönder i fraktioner. Vänstern förökar sig ofta på samma sätt som celler genom delning. Andra partier pyser ihop som exvis NyDemokrati. Vi får se vad som händer den dagen JÅ avgår. En dominant ledare som omger sig med svaga medarbetare är ett grundrecept för framtida problem.
Gemensamt för många partier är deras attraktionskraft på inkompetent folk som kan ha färgseende men som saknar förmåga till gråskaleskeende. Fundamentalistiska åsikter om allt från marknadsekonomins frälsningsförmåga till de totalitära samhällenas förmåga att lösa alla världens problem. Svensk blockpolitik med dessa ingridienser utan varje form av eftertanke kommer att bli förödande framöver.
SD satsar 100% på “heja Jimmie”. Frågan är om inte partiet imploderar när han avgår som partiledare, eller ska han hoppas på en ministerpost i fyra år till efter valförlusten?
Church of Jimmie kan organisera Cult of Jimmie där Jimmie i online bönemöten varje lördag före grillen förklarar live inför en jublande publik att Tidö inte alls förlorade valet utan att det var en dolkstöt.
Har ju provats förr. Gäller att skapa en religiös stämning.
Jag tror du har rätt att partiet kollapsar när Jimmie slutar. På så vis är SD ett övergående problem men mycket kan ju hända under tiden.
Jag undrar jag.
C kollapsade inte efter personkulten efter Annie Lööf.
Allas våra hjältar Geely räddar nu klimatet:
https://carup.se/geely-tar-chockbillig-elbil-till-europa-fran-90-000-kr/
Blir detta startskottet på att hindra planeten från att brinna upp?
Vi borde kunna ta bort alla subventioner på förmånsbilar och använda dem till att subventionera den här.
Så kan svenne köpa en billig elbil. Kanske skulle svenska staten organisera massinköp så priset kommer ner?
Ska kolla in VW:s nya ID.1 eller vad den nu heter idag.
VW ID.Polo.
Skulle ju kosta över fyra hundra även om billigare versioner skall komma senare.