Börserna faller i de asiatiska tidszonerna trots att oljepriset backar. SpaceX noterade börshistoriens näst största värdefall på en enda handelsdag och tappade 400 GUSD i värde igår. E-handeln ökade rejält i maj och försäljningen steg med 37% jämfört med maj förra året. Boendekostnaden i Stockholm är högst i EU och tredje högst i Europa bland större städer och huvudstäder.

Stockholmsbörsen steg igår med måttliga +0.38% för storbolagsindexet OMXS30 och +0.17% för breda OMXSPI. Kronkursen faller till 9:63 SEK för USD och euron går över elva kronor för att nu kosta 11:01 SEK lagom till svenskarnas semester. Väntat fallande börser bidrar kanske när kapital lämnar landet, men kanske också att aggressivare räntepolitik väntas från ECB och Federal Reserve än Riksbanken, och det är räntorna som styr valutakurserna primärt. Räntor och flöden.
I Europa gick CAC 40 -0.25%, DAX +0.62%, FTSE 100 +0.72% och Euronext 100 -0.04%.
Borta i USA backade breda S&P-500 med -0.37% och tekniktunga NAsdaq 100 -0.19%.
Sämst inom ANGSTFANS gick världens högst övervärderade bolag räknat i miljarder USD, rövhatten och fascisten Elon Musks SpaceX, som föll -16.43% eller tappade 400 miljarder USD i marknadsvärde enligt Financial Times. Är väl fortfarande uppåt 2 000 miljarder USD till i övervärdering som ska bort dock.
Nedgången är en av de största enskilda dagens förlust av marknadsvärde och hamnar på andra plats efter Nvidia 27:e januari 2025 någonsin skriver Financial Times.
Nu får vi se om marknaden fortsätter korrigera kursen och om kultisterna sitter kvar i aktien, men som tidigare sagt: köper man SpaceX till de här värderingarna bör man omyndigförklaras och förbjudas ta finansiella och ekonomiska beslut.
Tyvärr har väl redan en del pensionsfonder köpt skiten. Men visst, det finns förstås ingen AI-bubbla trots att SpaceX försöker hävda att man är ett AI-bolag.
Bäst inom ANGSTFANS gick och kraftigt övervärderade Tesla med +1.14%. Övriga av techbroligarkernas aktier föll.

Borta i de asiatiska tidszonerna överväger det negativa. I skrivande stund är Straits Times mot strömmen med +0.25%, men ASX 200 går -0.20%, Hang Seng -1.13%, KOSPI manisk som vanligt med -5.37% och Nikkei 225 -1.65%.

Svensk Handel rapporterar att e-handeln ökade med 37% i maj jämfört med maj förra året och är en positiv konjunkturindikator som kanske visar att svensk ekonomis sorgebarn hushållen börjat få lite framtidstro igen. Svensk Handels innovationschef säger:
“Även om tillväxten får extra skjuts av förra årets svaga jämförelsetal är majsiffrorna givetvis ett rejält styrkebesked för e-handeln. Vi ser sakta men säkert hur konjunkturläget förbättras, och siffrorna vi presenterar är ett resultat av det.”
Dock går mycket av konsumtionen till “tveksamma kinesiska onlineplattformar” men man hoppas på nya tullavgifter mot Kina den första juli får effekt.

Alla stockholmares önskan att kunna jämföras med världsmetropoler som London och New York har nu uppfyllts och det är nu dyrast i EU att bo i Stockholm, med endast högre boendekostnader i London och Geneve i Europa rapporterar Euronews.
Det var väl skönt?
Snittmånadskostnaden att bo i en trea (två sovrum) i Stockholm är 2 650 EUR, endast klått av 3 050 EUR för London och 3 350 EUR för Geneve. Siffrorna avser Europas huvudstäder och största städer och har räknats om till det som kallas hyror, men alla vet att hyran inte är 2 650 EUR eller 29 176:- SEK per månad för en trea i Stockholm, utan detta baserar sig på att köpa en lägenhet och betala månadsavgifter till BRF:en samt ränta på lånet. Euronews har samlat in data från svenska mäklare framgår i metodologin.s
Stockholm är nu till och med dyrare än Oslo med 2 550 EUR eller Reykjavik och Köpenhamn med 2 350 EUR. Helsingfors kostar 1 550 EUR.

Vi gratulerar alla stockholmare som äntligen blivit den världsmetropol de alla ansett sig bo i hela tiden. Man får väl hoppas att man bräcker boendekostnaden i London också framöver, för att betala så mycket som möjligt för att bo är definitionen på lycka.
55 kommentarer
Efter att ha gjort tradiotionsenliga lisebergsbesöket med familj, kan vi nu konstatera att folk har råd att ha roligt igen.
Senaste åren har det kunnat åkas hej vilt, när som helst utan köer. I helgen var det köer och en hel del folk, så blev inte alls lika mycket åkande man lovat.
Så det var för jävligt att folk har råd att ha roligt nu igen på min bekostnad…
Fy f-n. Styrkekramar och handhjärtan.
Vi tog en hotellnatt i Köpenhamn i helgen för flyg från Kastrup och passade på att gå en dag på Tivoli med ungarna. Det var som att någon högg en med en rambokniv rakt i hj… jag menar plånboken.
Åkband för två vuxna och hamburgerlunch för 2+2 inne på Tivoli gick på 1000 SEK vardera. Hade 1 DKK varit 1 SEK hade det varit hyfsat normal-pricey men när 1 DKK = 1,5 SEK så blir man ju ruinerad ögonblickligen.
Tycker du att Tivoli är dyrt så åk inte till Legoland.
Det behövs triggervarning innan man nämner Legoland i en ekonomitråd! Många plånbokstrauman som utspelat sig där.
Haha ja, som budgettips rekommenderar jag Bakken.
Gratis inträde och t/r billjett 240 kr ifrån Malmö.
Gäller det även med eventuella inköp av LEGO borträknat?
Antar att man har räknat med LEGO köp.. Legoland kör väl på konceptet att åkande ingår i entren på ca 500, och vill man hålla nere kostnader har man väl i allafall tidagre fått ha med egen mat om man vill. Men visst det är kanske inte så mycket som alternativ för svenska turister.
Ta dina ungar till Lego House i Billund istället för Legoland.
Billigare, roligare och mer unik upplevelse för barnen (och de vuxna).
Läste i Lund fick med mig en snygg studentska och vi tog tåg till Malmö. 2kr .biljett till köpenhamnsbåt ingick. Vi hade en helväll på tivoli. Dinerade på romantisk krog och åt en fantastisk middag. Drack några öl . Senbåt och tåg hem till Lund. Vi var “fattiga studenter”. En dk kostade 75 öre. Upplevde det inte som särskilt dyrt. Men som sagt var det några år sedan.
Jag antar att du menar stadsdelen Liseberg i Sthlm 😀
23 734 ägare av Space X bara på Avanza.
Lycka till!
Hmm och de borde väl ha köpt efter IPOn, man kunde väl inte teckna sig direkt som Avanza kund?
Och i princip alla som köpt efter IPOn har köpt till ett högre anskaffningsvärde än nuvarande kurs
Muahahaha. Fuck you Muskappologeter
Jag såg följande räkneexempel på en onämnbar sajt (och länkar inte). Blogginnehavaren må väl radera om det är misshagligt; jag tyckte räkneexemplet var en underbar illustration av vad man köper om man köper SpaceX aktie.
“Pretend SpaceX is a vending machine. The average vending machine, in the USA, makes around $400 per month in sales.
What would you pay for the machine?
Think about your answer before going forward.
Would you pay $4,000 so you get your money back in a year? (not including operational costs, obviously)
would you pay $10,000?
Maybe you think the snack business is going to have a massive spike over the next 10 years, so you’re willing to pay $50,000 now to account for future growth..
..Now imagine that vending machine had an “X” on the side, and cost $100,000,000.00. But still makes $400 per month in sales, and makes no profit at all.
That’s the value of SpaceX if you boil the numbers down. Check my math.”
Jag blev så besviken på att exkrementpåsen SpaceX skulle åka snabbspår in i familjens LYSA-portföljer i augusti att jag började kolla på alternativ.
Länsförsäkringar Global, DNB Global följer båda MSCI World, som har beslutat att göra undantag för SpaceX och köpa in det efter 10 handelsdagar (på fredag).
Vem köper? Precis varenda jävel verkar det som. Förutom danska fondförvaltare för de vill skydda sina investerare.
Danskarna bryr sig inte om fondsparare mer än andra utan efter Grönlands-hoten bryr man sig om att inte över huvudtaget stödja fienden ekonomiskt.
En rimligare värdering av pyramidspelet i förlustbolaget är väl runt 20% av introduktionspriset
Noterar att Tesla säljer bra nu, verkar som om Tesla-skammen är som bortblåst. Snart är dock bensinen rekordbillig också. Så begagnade bensinbilar går väl upp i pris (?)
Jaså? Beror väl på vad man jämför med. De är långt ifrån de försäljningssiffror de hade 2024.
Juni 2024: 2919 st. nyregistreringar
Juni 2025: 919 st. nyregistreringar
Juni 2026: 637 st. nyregistreringar (hittills)
https://www.affarsvarlden.se/artikel/tesla-mer-an-dubblar-forsaljningen-i-europa
Wholesale eller retail?
Galet, begåvningsnivån ligger så lågt.
Testa lite intuition och studera frakten ifrån Beijing. Rensopat i Europa. Näst Aug/Sep.
Att ha höga bostadslån är en statusmarkör.
När människor berättar om hur de precis värderat upp sin bostad för att kunna belåna den ännu mer så görs det alltid med ett stort leende på läpparna.
Yes, skuldsättning är lycka. Ju mer, desto lyckligare.
I tillägg verkar alltfler “proffs” skeptiska till guldet framöver, DB sänker sin prognos från 4800 -> 4300. Alan Greespan har gått ur tiden 100 år gammal, har dock inte sett om Trumpsky på sedvanligt sätt “truthat” några vackra ord och Jamie Dimon ser en “liten tsunami” på väg mot den amerikanska ekonomin…
Stockholmare lägger gladeligen ut de pengarna för att vara på … *checks notes* … 28e plats över världens lyckligaste stadsboenden.
Malmö är på plats 8. Uppsala 4. Köpenhamn 1.
(Happy City index 2026)
Korea -10% nu…
Bara +90% i år nu 🙂
Jag uppfattar att hyresjämförelserna avser just hyror men på andrahandsmarknaden, har sett andra sådana jämförelser där Stockholm sticker ut med hänvisningar till just andrahandsmarknaden. Vore helt felaktigt och ovanligt att kalla kostnaden för att äga ett boende för “rent”, i synnerhet som Euronews hänvisar till Eurostat. Eurostat skriver om hyresjämförelser att “The scope of these surveys is to compare the average market rent”, skulle kunna avse just marknadshyra. Hyran ligger annars lång över SCB.s statistik över hyra.
Kollar man hyror på sajter som Hemnet för andrahandshyra så är nog 29000/månaden för en trea i Stockholm (innanför tullarna) rätt normalt.
Man får ju som bekant typ bara hyra ut i andra hand så det täcker de egna implicita kapitalkostnaderna för bostadsrätten. Så fortfarande återspeglar det bostadspriserna.
Annars finns ju https://orimlighyra.se/
som kan hjälpa till att få tillbaka för överhyra. Anar att det fler tänker sig för innan de maxar sitt hyresuttag.
Om nu inte fastighetsägaren anslutit sina hyresgäster till Föreningen för Sveriges Hyresgäster.
Då finns ingen orimlig hyra.
Bostadsrättsinnehavare (eller villaägare) kan maxa på bäst de vill. Jo, om hyresgästen går till hyresnämnden så kan hyran visserligen bedömas som oskälig, men då är det bara från det datum som nämnden fattar beslut som det ändras – inte retroaktivt.
För den som hyr ut en hyresrätt i andra hand så är det mer riskabelt att ta överhyra, då riskerar man att få betala tillbaka retroaktivt till hyresgästen.
Jo, så är det helt klart. Dessutom är det ett rimligare sätt att jämföra hyror i olika städer att ta de hyror man faktiskt kan få hyra en lägenhet för om man flyttar dit nu.
Att det i Stockholm går att få en trerummare i Vasastan för 11500 kr/månad i allmännyttan om man stått i bostadskö i 30 år är inte så relevant för den som tänkt flytta dit. Eller en paradvåning på 165 kvm för 19000kr/mån på Östermalm för 19000kr för den som stått 42,3 år i kön (rekordet från i våras).
Bostadskön i Stockholms innerstad har för övrigt börjat bli en del i en pensionsplan i Stockholm.
Man ställer sig i kö tidigt men använder aldrig sin kötid till en bostad. Man flyttar till en bostadsrätt eller villa så småningom och fortsätter betala hundralapparna i köavgift varje år ända tills man går i pension. Då säljer man sin avbetalda villa/bostadsrätt och flyttar till en fin, stor, billig, hyresreglerad lägenhet i innerstan och lever bra på pension och vinst från bostadsförsäljningen.
Tumregeln är väl 5% av bostadens värde i årlig hyra för att täcka omkostnader + lite avkastning. Nu har ju räntan gått ner dock men kommunala kostnader upp så kanske jämnar ut sig, är 7m för en trea normalt i Stockholm nu?
En bostadsrätt kan knappast kosta 29 000 för en trea om den nu inte ligger på Strandvägen. Säg att månadsavgiften ligger på runt 5 000, då måste man låna ca 15 miljoner för att räntekostnaden ska komma upp i 24 000 kr (räknat på 2,25% ränta).
Sant, men om man sträcker sig till bostadskostnad inklusive amortering så är det inte svårt att hamna där för en trea i innerstaden idag.
Oavsett kan man hyra ut bostaden för 29000 eller mer även om man inte har några lån alls på lägenheten. Man får ta ut en hyra som även omfattar kapitalkostnaden som ska beräknas som en skälig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde – “Avkastningsräntan är skälig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta”. Referensräntan är idag 2%, så 4-5% avkastningsränta vore inga problem. Därutöver får man lägga till avgift till föreningen m.m.
De senaste åren har läget på andrahandsmarknaden i Stockholm ändå dämpats något. Är nog inte alldeles lätt idag att hitta folk som vill betala 29000 i månaden i hyra för en trea i andra hand, även om den är centralt placerad.
En lärare jag hade i ekonomi på 90-taet sa att man skall ha en eget kapital som är ganska lika med ålder i förhållande till lån, dvs är du 50 år så skall du inte ha mer än 50% belåning efter allt annat är avräknat och inräknat i tillgångar/eget kapital ex värde på bostaden, kontant sparande och aktier.
Vid 60 års ålder då ska man ha max 40% belåning = 60% eget kapital (värde på bostaden, kontant sparande och aktier)
Hur ligger ni till i förhållandet mellan ålder och lån/tillgångar?
jag är inte riktigt där 🙂
Även om mer lån och mer på börsen och mer ränteavdrag är det mest ekonomisk gynnsamma så sneglar jag lite på Avanzas 50% lån för i framtiden när jag köper hus. Slipper amortering, bra ränta och säkert enkelt beviljat på den låga belåningen.
För ett hus på 6 miljoner blir det ju bara 5625kr eller cirka 4000kr efter skatt, med ett solanlägg+batteri är det nog fullt möjligt att ha driftskostnader under 10.000 då.
4000kr efter ränteavdrag* skulle det vara.
Behövde bara låna 5% av nuvarande bostads värde. Bankkvinnan tyckte att det var dårskap att låna så lite, hon sa det inte ordagrant men det var betydelsen. Eftersom avkastningen på börsen historiskt över tid ligger högre än vad bolåneräntan ligger på nu och vad man kan förvänta sig framöver, så vore det mycket bättre om jag lånade upp till 50% av lägenhetens värde och sedan köpte bankens fonder och hade på ett ISK.
Jag höll fast vid Göran Perssons devis “den som är satt i skuld är inte fri” och lånade inte mer. Hittills får jag väl ge bankkvinnan rätt, det skulle ha lönat sig att köpa fonderna.
Stal inte Göran Persson det citatet från någon annan och lät sedan folk attributera det til honom?
Man får ju inte glömma mervärdet heller i att lägre lån ger bättre mental hälsa samt att man garderat sig ifall en till 90-tals kris hade hänt. Lätt att säga i efterhand att man borde varit maxbelånad.
Min hustru och jag har amorterat av alla lån på villan sedan lång tid tillbaka. Vi har alltså 0% i skuldkvot, vilket vi tycker är lagom.
F.ö. tycker jag som Stockholmare att det är bra om fastighetspriserna faller. För att få det att hända behöver tillgång och efterfrågan möta varandra vid en lägre prisnivå. I innerstaden är det i praktiken färdigbyggt så där är det bara att konstatera att det finns människor som vill betala mycket för att bo centralt, och det tycker jag att de kan få göra. Det finns inge anledning att moralisera eller göra sig lustig över några valt att spendera sina pengar på centralt boende.
I kranskommunerna borde man däremot kunna bygga mer och mer områden borde kunna göras attraktivare med bättre kommunikationer.
Håller helt med om detta. Vore bra om bostadspriserna faller, eller åtminstone stannar i värde en längre tid. Ungdomarna ska också kunna bo någonstans utan att behöva lägga nästan all disponibel inkomst på sin bostad.
Själv tycker jag att man skulle kunna bygga bostäder på gärdet också, i vart fall halva, borde gå att använda den gräsplätten bättre. Även i övrigt är det bra med bostadsbyggande även om det framtida behovet verkar sjunka jämfört med vad man trodde för 10 år sedan.
I David H:s situation valde jag att låna ca 70% (borde ha lånat mindre än 45% enligt regeln). Så jag har mer än bostadens pris på börsen och känner mig trygg med det. MEN jag är ändå lite sugen på att storamortera bara för att veta att vi kan bo billigt oavsett vad som händer. Man kanske skulle göra en amorteringsregel utifrån hur börsen går? Då säljer man förhoppningsvis när börsen ligger över trenden. Men sånt är ju notoriskt svårbedömt i realtid.
@David H Det finns säkert massa fôlk som säger att du var dum som inte lånade för att investera på börsen, men jag tycker nog att du gjorde rätt. Tiderna känns rätt osäkra (ja, jag vet att bloggarjäveln brukar driva med oss som oroar oss i onödan) och stora lån är trots allt något av ett påhäng mentalt. Jag försöker själv att slutföra det som kommer att bli vår trygghet på äldre dar utan att ta lån för att se till att vi inte har sådana stressfaktorer i vårt liv.
Skulle säga att jag ligger väl till…
Dumt.
När man är 60+ är det omöjligt att få nya lån.
Då blir det omöjligt att nyttja värdet i huset utan att sälja.
Vet inte om det gäller 60+, jag får fortfarande en massa erbjudanden om att skuldsätta mig ytterligare – men definitivt efter pension. Hade tidigare tanken att ha huset slutamorterat till pensionen, eftersom inkomsten krymper drastiskt. Den tanken är numera skrotad… jag räknar med att inte amortera utan bara betala räntor, och den tidigare amorteringen läggs på hög som kapital för husreparationer e d efter att den gäckande pensionen slutligen påbörjats (det verkar som jag varje år kommer fram till att jag måste jobba ett år längre innan jag kan gå i pension..)
Finns ju en term för det, “the one year trap”.
Ett år till så kan man köpa en ny bil till pensionen, ett år till så kan man äta mer ute, ett år till så kan man ge handpenning till barnbarnet, ett år till så kan man ta en extra utlandssemester i året etc etc.
Är ju inte dumt att spara för framtiden men man vill väl ha lite balans på det. Man behöver ju inte leva mot extremerna, att leva på kredit och bo i hyresrätt hela livet och hamna i lyxfällan eller pensionera sig vid 70 med 20 miljoner efter att ha snålat tills dess.
Jag blir så deprimerad över svenskar, svenska börsmäklare och DI.
https://www.di.se/nyheter/svenskar-koper-space-x-aktier-i-raset-passar-pa/
Ingen jvla moral eller tanke på konsekvens.
Fn, inför 100% skatt på alla reavinster relaterade till Elon Musk.
Balanserat och väl avvägt inlägg. Much convince.
Du får väl försöka bli diktator själv, din lade drul.