FN uppger att maj 2026 var krigets dödligaste månad för ukrainska civila. Ryska förluster igår var massiva på bredden och det noterades nytt rekord med 626 transportfordon utslagna. Det ryska wunderwaffnet Tsirkon verkar enligt OSINT-analys bara vara ännu en ballistisk robot och inte en hypersonisk robot, då den saknar luftintag och drivs av raketbränsle.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Enligt FN var maj månad den dödligaste för civila ukrainare sedan den fullskaliga invasionens start 2022. 274 civila mördades och 1 763 skadades nu i maj och det är en ökning på 93% sedan maj 2025.
Det handlar främst om långräckviddiga vapen som robotar och drönarrobotar, som stod för 45% av de mördade medan 64 personer mördades av korträckviddiga drönare, 57 av flygbomber, 28 av artilleri och salvpjäser, samt tio som omkom pga OXA och minor. Flest mördades i Kyjivregionen, följt av Zaporizjzjia och sedan Cherson och Dnipro.
Att flest mördades av Ryssland i Kyjiv, långt bort från fronten, visar att Ukraina lyckats evakuera civila från frontnära områden, men också att Ryssland allt mer riktar in sig på terrorbombningar mot civila långt bort från fronten då det blev rekordmånga mördade trots evakueringarna.

Ryssland tog massiva förluster på bredden igår och ett nytt rekord i förlorade transportfordon med enligt Ukrainas generalstab 626 fordon på en enda dag. Förlusterna blev även massiva 1 390 manskapsförluster, massiva 74 artilleripjäser, en ovanlig salvpjäs, åtta enheter särskild utrustning, sju krypare och sju pansarskytte- eller motorskyttefordon. Ryska förluster av medelstora drönare på operativ- och taktisk nivå blev 1 851 farkoster.

Det ryska påstådda wunderwaffnet och hypersoniska Tsirkonroboten verkar vara en semiballistisk robot enligt en OSINT-analys. En hypersonisk robot har högre manöverförmåga och färdas på låg höjd och använder en reamotor eller ännu hellre en avancerad sk scramjet som förbrukar luft och måste därmed ha luftintag, vilket allt material kring Tsirkon visar att dessa robotar saknar. Vrakdelar visar också på en traditionell raketmotor utan luftintag, dvs som drivs av raketbränsle och har sitt eget syre i bränslet, vilket är typiskt för en ballistisk robot.
Detta påverkar vad för vapensystem som behövs mot Tsirkon, och gör också att roboten har svårare att göra undanmanövrar samt enklare att under sin korta färd förutse vad den har för mål. En ballistisk robot kan jämföras med att kasta en boll – all kraft används i början för att kasta den i en ballistisk bana varpå manöverförmågan sedan är högst begränsad, medan en hypersonisk robot accellererar med sin motor under en längre tid, vilket också gör att den inte tappar kraft vid manövrering utan kan bibehålla sin hastighet och accellerera igen efter svängar. Något förenklat förstås.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
Razom do peremohi!

09:30 You snooze, you lose. Försvaret är fortsatt populärt i Almedalen. Vi kom således inte med på ÖB:s morgonseminarium 08:30 då vi först anlände 08:05, så vi hamnade på plats 95 och 96 i kön och man släpper endast ombord 80 pers. Enligt uppgift anlände den förste besökaren för att köa ca 07:00.
Ingen rapportering eller analys av ÖB:s linjetal således då inga möjligheter ges för förtydligande eller kompletterande frågor från bloggens sida. Körs en repris 13:30 men då är vi upptagna med annat av högre prioritet.
Det kommer i övrigt vara en väldigt upptagen dag, men bloggen ska försöka rapportera i möjligaste mån ändå.
09:44 Ärorik färgfilm på hur HUR anfaller rysk logistik på vägen mot ockuperade Krym, inklusive lastbilar på pontonbron som lagts intill en av de bombade broarna till Krym.
10:12 Ett kraftverk har bombats vid Kertjsunddet och står i brand. Oklart pga språkförbistring och begreppsförvirring om det är ett värmeverk eller elkraftverk, men det uppges vara en cistern som brinner.
30 kommentarer
Etta? JVM
UkrainaHjälpen
JVM
Godmorgon
God morgon
Oj med bland 1 första?
Till min hjälte Jonas.
10 första
En fundering. Försökte kommentera ett inlägg om en Facebookprofils rapportering, men inget av tre försök till kommentar/svar lades ut. Testade att svara på ett annat inlägg. Inga problem. Nämnde “konstgjord smarthet” med det vedertagna begreppet för det – men det kan väl inte vara någon spärr?
Igår ska tilläggas.
Tror jag såg ett av dem – om “groggen” va?
Andra har gissat att han (för det är en karl) inte är så slängd i svenska språket pga anledningar, har fått detta påpekat och därför själv eller med hjälp av någon sorts redaktör städar i texterna med konstgjord assistans.
Han lär ha ett s a s brokigt förflutet men tycks ha tillgång till rätt bra info och bidrar till lägesbilden, så jag tycker han ändå ofta är läsvärd. Däremot har jag slutat skicka pengar te’n …
Vår käre värd har utfärdat varningar. Kan även vara därför texterna dyker upp redigerade här.
Korrekt. Jag kan dock inte se mina egna inlägg där. Märkligt. Var väl inget kontroversiellt med mina funderingar, mer än att jag påpekade att “Groggen” verkar använda generativ a i för analyserna.
Typisk Grogganalys som osar AIspråk (vilket också bekräftas när man frågar en genAI om det):
“Det här handlar inte bara om en halvö. Det handlar om ett strategiskt misslyckande.
Varje liter bränsle som inte kommer fram, varje strömavbrott, varje ny säkerhetsåtgärd och varje begränsning av det civila livet visar samma sak: kostnaden för den ryska ockupationen ökar för varje vecka.
Propagandan säger att Ryssland kontrollerar situationen.
Verkligheten säger något helt annat.”
Skrev du namnet? Det är blockat och inlägget läggs inte upp.
Ah! Tror dock jag undvek det, men kanske inte pga inläggsblocken! Visste inte det.
Återställa våtmarker? Störigt i vardagstrafiken? Vårt finska vänland har styrt störigheten rätt i målet!
https://www.landsbygdensfolk.fi/nyheter/unikt-forslag-vatmarker-kan-bromsa-bade-uppvarmningen-och-ryssen
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God morgon! Vi ger aldrig upp!
Lögn, förbannad lögn och statistik.
Ungefär lika många civila Ukrainare mördas per månad av ryssarna, som amerikaner i USA eller ryssar i Ryssland. (I förhållande till folkmängd)
Morsning!
Från omni
(Lade i gamla tråden)
“Transportstyrelsen har beviljat 29 ryska kaptener så kallad lotsdispens, vilket gör att de kan anlöpa svenska hamnar utan myndighetskontroll. Det rapporterar Expressen. Försvarsmakten är kritisk och varnar för att godtrogenheten kan straffa sig.”
Nu har Transportstyrelsen trampat snett. Igen!
Ska se om det går att länka.
https://omni.se/a/0p3B2E
Grrr!
Expressens original.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/viceamiralen-varnar-varfor-ger-vi-ryska-befalhavare-lotsfrihet/
Helt otroligt givet läget!
Det är väl bara att dra in lotsfriheten för dessa ryssar givet världsläget?
Vad är det som är så jävla svårt och trögt och naivt med Sverige ibland?
🔥A number of fires were reported on Kerch Peninsula, as well as in the port of Kavkaz, – Crimean Wind
▪️Oil terminal in Kerch;
▪️Position of S-300/S-400;
▪️Bagerovo, where another S-300/S-400 located);
▪️Port of Kavkaz;
Firms mm
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowxa4n4dc2h
▪️Yuzhnaya railway station in Kerch;
▪️Bridge over North Crimean Canal near Izumrudnoye;
▪️Occupier sites on the Arabat Spit;
▪️Airstrikes in Genicheskaya Gorka and Schastlivtsevo
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowxa7h75c2h
🔥Fire at the thermal power plant in Kerch confirmed, tank hit
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowwme2llk2h
🤩
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowwme365c2h
More from Kerch, Crimea 😊
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowwd5af2k2h
🔥 The seaport in Kerch is on fire after a repeated attack by the Defense Forces.
Fires were also recorded in the territory of the Kavkaz port in the Kerch Strait, the Nasosna substation in the Ichkinsky district of the peninsula and on the Arabatskaya Spit.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowu7id2zs2h
💥 A thermal power plant was also hit in Kerch.
Propagandists report a large-scale “accident” that left half of the temporarily occupied peninsula without electricity.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowu4rqgus2h
🔥 Kerch, a reservoir is burning on the territory of the CHP.
🚀 Also, right now, Russian monitors are spamming missile alerts across the regions of the Russian Federation.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowtwvg25k2h
Tillsammans kämpar vi vidare.
Aldrig ger vi upp!!
🇺🇦Hjälpen
Noterar med förtjusning att man använder spårskruvar på oresjnikroboten. Det visar hur efterblivna Ry är.
Många av de som skadas kanske aldrig blir helt återställda och kommer ha olika typer av besvär som följer dom livet ut.
Tänker ofta på detta.