Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under onsdagsmorgonen. Kronkursen fortsätter falla efter uttalanden om hög inflation i Eurozonen för lång tid framöver. Tesla har fått tillstånd att köra sin så kallade full self driving i Nacka, men tillståndet baserar sig på felaktig statistik och fantasisiffror.

Almedalsveckan fortsätter, med lite stressad rapportering i ordinarie artiklar på bloggen. Även idag blir det en upptagen dag, med bland annat möten med en minister från ett nordiskt grannland, diverse möten, mingel och middagar. Boksignering av nya Satellithjärta idag 13:00 – 15:00 hos Wessman & Pettersson på Adelsgatan i Visby. Boken släpps annars i allmän handeln nu på måndag 29:e juni, så vi ses där!

Angående Almedalsveckan så uppger 20% inte veta vilket parti de ska rösta på enligt SCB:s PSU och 15% sympatiserar inte med något parti alls. Jag hörde i folkmassan igår morse en person säga “det finns inte längre något parti att rösta på”, något som en del läsare också uttryckt.
Osäkerheten bland väljarna är väl Tidölagets enda chans till valseger och är tillräckligt stor för att valet inte ska vara avgjort även om socialisterna enligt poll-of-polls har ett försprång på 10.6 procentenheter med 54.1% mot Tidölagets 43.5%. Tidölagets siffror inkluderar dessutom Folkpartiets 1.7%, som alltså åker ur riksdagen, så underläget för Tidölaget i mandat är ännu tuffare. Hö-hö-hö.

Stockholmsbörsen föll igår med -1.41% för OMXS30 och -1.17% för OMXSPI. Kronkursen fortsätter att försvagas snabbt och dollarn kostar nu 9:74 SEK och euron 11:07 SEK vilket snabbt gör svenskens utlandssemster dyrare. Ska man hitta på en berättelse så varnar Eurozonens ECB att inflationen kan bli hög en längre tid i Eurozonen, vilket talar för räntehöjningar. Den duvaktiga kommunicerade svenska räntepolitiken försvagar därmed den svenska kronan där räntan inte förväntas höjas, iaf inte lika mycket.
Guldpriset hittas på 1 274:- SEK per gram.
Europeiska börser gick -0.71% för CAC 40, -0.98% för DAX, -0.09% för FTSE 100 och -1.29% för Euronext 100.
Borta i USA gick S&P-500 -1.44% och Nasdaq 100 rasade hårt med -3.29%. Inom ANGSTFANS föll Tesla hårdast med -5.79% följt av Nviidias -4.13 men SpaceX gick bäst med +0.98% och var enda aktien i gruppen förutom Amazons +0.57% som steg.
Över i Asien nu under morgonen går ASX 200 +0.09%, HAng Seng -0.05%, KOSPI +1.52%, Nikkei 225 -0.88% och Straits times +0.15% i skrivande stund. Svårt att säga något om en väldigt spretig bild.

Tesla ska fått tillstånd för att köra sin autopilot Full Self Driving i Nederländerna och svenska Nacka på felaktig statistik rapporterar SvD. Säkerhetsdatat som Tesla delat med sig av till Transportstyrelsen och nederländska motsvarigheten RDW ska vara missvisande. SvD skriver:
“Trafiksäkerhetsforskare som Reuters pratat med reagerar starkt på siffrorna, och menar att de är starkt vilseledande, då de enligt dem bygger på orealistiska antaganden.
Enligt Teslas data antas alla fordon i USA, inklusive lastbilar och motorcyklar som är överrepresenterade i olycksstatistiken, ersättas av självkörande Teslabilar. Beräkningarna utgår även från att varje självkörande Tesla är minst sju gånger säkrare än fordonet den ersätter.”
För att frisera siffrorna så ska alltså de olycksbenägna lastbilarna och motorcyklar ersättas av av Teslabilar, samt att det inte finns underlag för att en självkörande Tesla alls är sju gånger säkrare.
Transportstyrelsen slår ifrån sig liksom Nacka kommun som inte hört talas om det hela, men där nu robotbilar från Tesla ska köra runt med Nackas befolkning som ett levande experiment.
Tesla har inte återkommit till SvD om kommentarer.
19 kommentarer
Först?
Ändå lite passande att det är i Nacka de ska testas (ja, galghumor).
Hur kan en kommun besluta om det som normalt är en nationell standard eller egentligen ligger på EU-nivå?
BÅDE Transportstyrelsen och Nacka kommun var tvungna att ge tillåtelse för den begränsade testverksamhet som Tesla gör i Nacka. Det hade väl varit värre om Transportstyrelsen gav OK och struntade i vad kommunen tyckte?
Nej det vore rätt väg att gå. Är något homologerat på nationell nivå så är det. Då skall inte kommuner ha invändningar. Nu är det dock försök så jag köper att kommunen är med och beslutar.
Känner igen mig i kommentaren om hur många väljare känner sig uppgivna över vad fan man ska rösta på i höst.
I fjol blev det för min egen del olika partier och block i riksdags- samt region- och kommunval. I år lutar det mer mot blankt i riksdagsvalet, men att jag ska hitta ett block som känns som den mindre ondskan i de andra valen.
Några av läsarna som känner igen sig i velandet eller är allt som vanligt solklart för +20 cm & 70 000kr/mån IT-konsulterna?
Logistik-konsulten känner igen sig i att jag inte vet hur jag ska rösta. Vill hålla både V och SD så långt bort från makten som möjligt men det verkar svårt.
Instämmer. Hur har det blivit så att cirka 30 % av väljarkåren stöder “dokumenterat” antidemokratiska ideologer? Det är svårt att förstå med Sveriges självbild som en ledande demokrati i världen.
Det enda att göra då är att rösta så nära mitten som möjligt, enligt min bedömning. Blankröst är fullt rimligt, men det hjälper ju föga om ens mål är att hålla ytterkanterna borta.
Tänker kryssa mig själv på valsedeln, så det blir ett enkelt val. När jag pratat med lokala väljare är de som tidigare röstat på SD mest tveksamma att fortsätta stödja det partiet, jämfört med andra.
Inte så värst oväntat, då vi haft SD i regeringen i fyra år nu och vissa då har insett att SD-politik inte automagiskt gör att allting blir “bättre som förr”.
Det gör mig mer orolig att V och MP ska få inflytande, än om högerblocket får fortsatt förtroende.
De senaste fyra åren har varit mindre dålig än de senast 16 åren. Nuvarande regering har erkänt sådana samhällsproblem som många andra partier förnekat eller viftat undan.
Vi minns Hultqvist som vägrade NATO, innan han ändrade sig under galgen. Vi har Tovatt som gladeligen påpekade att MP låg bakom nedläggning av fossilfri kraftproduktion. Johansson, Strandhäll, Ygeman et al var en sällsynt dålig uppställning, och några av dessa kommer vi åter få se i regering efter valet i år.
Högersidan är knappast utan kritik, men de gör det hårda och tråkiga arbetet som skulle gjorts för 20 år sedan.
Hade idag en diskussion med två kollegor som sade sig röstat rött tidigare, men….
En var högst tveksam på grund av “löftet” att sänka gränsen för förmögenhets(?)skatten och den andra kollegan tvekar på grund av påverkan från minoritets grupper hen inte vill förknippas med inom det röda blocket.
Samtidigt anser de SD på lokal nivå mest vara “wannabees” med personliga utmaningar.
Ser att flera kommentarer upplever samma… kan det bli ett spännande val?
SD, på kommunnivå, delar nog ledningen med V och MP gällande vilka stolpskott man fått in i fullmäktige.
Jag kommer rösta Tidö även om jag inser att de kommer att förlora. Det är dock viktigt att göra motstånd.
Efter en mandatperiod med extremisterna/galningarna på ministerposter kommer Sverige att vara ett förstört land.
Tänker nedlagd kärnkraft, elektricitet som en intermittent lyxvara, nedlagd industri, förstörd skola som konverterats till prooagandamegafon åt Partiet, massarbetslöshet, och en alltmer totalitär stat som svarar på varje misslyckande med ökad censur och repression för de som uttrycker fel åsikter.
Enda räddningar ser är en socialdemokrati som för en gångs skull visar självförtroende och deklarerar att de kör själva och söker en hoppande majoritet för sina frågor. Och som har modet att utlysa nyval om det behövs.
Men då krävs att Thomas Baudin hålls kort och det går ju inte.
Baudins inblandning i skandalen kring ABF:s fritidsgårdar i Botkyrka gör det svårt att ta honom på allvar. Ja, utöver alla andra konstigheter då.
Jag konstaterar att ett liberalkonservativt parti, bestånde av förnuftiga människor, är alldeles för mycket begärt här i Sverige.
En möjlig taktik för valet är att acceptera att vänsterblocket kommer att vinna valet, och rösta på något av de vänsterblockspartier som inte är V eller MP (dvs S eller C), för att maximera chansen till en regering utan V/MP. Jag är inte någon jättefan av S politik, men jag tror att den blir betydligt lindrigare om de inte måste krypa för extremisterna.
Just nu saknar jag OFP (Olsons Förnufts Parti) alternativet,partiet som bara fattar förnuftiga beslut.
Olson var min lärare i samhällskunskap i mitten av -70talet.
Jag vet verkligen inte vad jag ska rösta på i höstens val.