Nacka kommun inför nu en fastighetsskatt på regnvatten, jag menar en obligatorisk avgift på regnvatten, som du som fastighetsägare i kommunen inte kan avstå. Det framgår av ett beslut i kommunfullmäktige från juni som nu i september skickats ut till fastighetsägare i kommunen.

Det hela lkallas verksamhetsområden för dagvatten, vilket innebär att kommunen därmed kan ta ut en tvingande obligatorisk avgift för regn, så kallat dagvatten. Man skriver bland annat i utskicket:
“Kommunfullmäktiges beslut innebär att din fastighet nu ingår i verksamhetsområde för dagvatten. Fastighetsägare är avgiftsskyldiga för vattentjänster inom verksamhetsområdet där fastigheten ligger. Det betyder att Nacka vatten och avfall nu kommer att börja ta ut avgifter för de dagvattentjänster som fastigheten nyttjar.”
Avgiften är t ex 756:- SEK per år för en villa med tjänsten dagvatten gata, men det finns också dagvatten fastighet med 1512:- SEK per år i avgift.
Exempelvis kan det innebära att regnvatten rinner ner i diken eller bara helt sonika försvinner via ytavrinning, dvs rinner bort. Tjänsten dagvatten fastighet, dvs att vatten rinner undan när det regnat, som tydligen är en tjänst som kommunen ordnar och inte gravitationen, beskrivs t ex så här:
“Dagvatten fastighet innebär att dag- eller dräneringsvatten från en fastighet leds till dagvattensystemet. Det sker nästan alltid via en dagvattenanslutning (dagvattenservis), men det kan också finnas andra anordningar än ledningar för bortledande av dagvatten. Exempel på detta är diken eller ytavrinning.“
Nacka kommun anser alltså att det faktum att du har en fastighet där vattnet rinner undan på marken via ytavrinning är en tjänst som kommunen erbjuder.
Frågan är om kommunen kan upphäva gravitationen om man inte betalar skatten, förlåt avgiften?
För typ 20 år sedan blev min egen kommun Marks kommun världskänd via CNN för att de skulle införa denna typ av skatt på regn. Vilket var extra kul då Marks kommun ligger i Sjuhärad med störst nederbörd i landet utanför fjällen. Man skrotade idiotin.
Själv sker min dagvattenavrinning via ytavrinning ner i en naturlig bäck. Hade jag bott i Nacka hade jag fått betala avgift till kommunen för den ekosystemtjänsten …
Nacka kommun motiverar det hela så här:
“Kommunens skyldighet att tillhandahålla tjänster och ta ut avgifter regleras i Lagen om allmänna vattentjänster. Nacka vatten och avfall ägs av Nacka kommun och har ansvaret att inom kommunen driva VA- verksamhet enligt lagen om allmänna vattentjänster och utöva kommunens ansvar för avfallshantering enligt miljöbalken.”
Man får förmoda att fler kommuner kommer följa efter och på detta sätt ta in pengar för regn och gravitation. Verkligheten är att det är en kraftig höjning av VA-avgiften samt ett sätt att beskatta fastigheter som inte är anslutna till kommunalt vatten- och avlopp, t ex kan det vara Trafikverket som betgalar underhåller vägdiket som står för avrinningen i dikesfallet.
Nu är Nacka Nacka, så man får väl säga att det drabbar ingen fattig. Ur minnet är Nacka efter Danderyd den kommun i Sverige som har högst villapriser.









