Kommunpolitiker i olika kommuner visar just nu vägen för det så kallade märket i vad löntagarna ska kräva i årets löneförehandlingar för att kompensera sig för inflationen. I Norrtälje höjdes den moderate kommunstyrelseordförandens arvode med 27% och i Nacka höjs fritidsnämndens arvoden med 81% och kulturnämnen med 34%. Det är trevligt att kommunpolitikerna på detta vis visar vägen för vad de anställda och fackförbunden ska kräva i löneökningar nu när inflationen ligger runt 10%.

Det sägs ju att man inte ska begära inflationskompensation i årets löneförhandlingar, utan stå ut med 1-2% i lönehöjningar medan KPI-inflationen ligger på 10% och var hög redan förra året med reallönesänkningar för många kollektivavtalare. Med en procent i reallönehöjningar framöver kommer det alltså ta uppåt 8 – 9 år att komma ikapp välståndssänkningen som sådana lönepåslag innebär och 2020 – 2021 kommer kommas ihåg som de åren där hushållens ekonomiska välstånd var på topp i kanske ett decennium framöver. Eller för alltid. Fast då var det pandemi också.
I Norrtälje prioriterar man alltså 27% lönehöjning för kommunfullmäktiges ordförande och i Nacka höjs arvodet upp till 81% i olika nämnder, specifikt 81% i fritidsnämnden och 34% i kulturnämnden.
Vi får väl se vad de anställda i kommunerna tycker om detta, men facken spelar väl med för att få sitta kvar vid köttgrytorna och kanske åka på en trevlig helg på spa för att förhandla de kommunalanställdas lokala löner.
Är väljarna missnöjda kan de alltid sparka politikerna i nästa val om fyra år. De fick trots allt det styre de röstade på. Tills dess är det bara att betala och vara lycklig.
Det lär dyka upp fler mediala besked om arvodeshöjningar långt över inflationen de kommande dagarna och veckorna när politikerna bestämmer sina egna löner. Du betalar och vill du inte betala hotar kronofogden och ytterst fängelse.
Riksdagsarvodena ska dock bara indexregleras utifrån den generella löneutvecklingen, om nu inte den nya majoriteten i kammaren tänker frångå den principen och kanske ge sig själva 10-27-81% i arvodeshöjning. Riksdagspolitiker är trots allt ett av de jobb med allra högst krav i Sverige – det är enklare att bli medlem i Mensa än att bli riksdagspolitiker. Inga likheter i övrigt.
Sedan – vem är förvånad över att moderata politiker roffar åt sig. Ideologiskt helt rätt. Har ni inte läst partiprogrammet?
89 kommentarer
Marionettregeringen liknar hittills ett konstprojekt av Anna Odell.
Kunde sändas som fredagsunderhållning om det inte var ett riktigt land med en riktig befolkning á 10 miljoner.
Borde garva egentligen men allt de gör är att de lägger ner Sveriges borgerlighet (ganska bra) och garanterar Sd egen majoritet nästa val (mycket dåligt).
Först duckar ministrarna medierna i en dryg vecka, sen drar de tillbaka alla vallöften och kan inte svara på någonting.
– Brottsligheten ska nu öka istället för minska.
– Elpriskompensation 1/11.
– 2 % av BNP till försvaret skjuts fram.
– Sänkt drivmedelspris VID PUMP
– Archer till UA
– Ebba försämrar elproduktion och elnät ytterligare.
Som litteraturvetare kan man också inflika att Ruben Östlund är en mycket duktig författare.
Strindberg var en jävel på elgitarr.
Parisa Liljestrand är en jävel på kultur.
Vet jag intet om men enligt kvällstidning är hon tydligen road av crossfit, kan det möjligen räknas som populärkultur?
Nja, idrotten har ju tidigare ofta legat under kulturminstern men i nuvarande regering är det socialministern – Jakob Forssmed – som fått den delen på sitt bord. Så jag tror inte crossfit räknas för kulturministern – mer än att det såklart är bra att hon håller sig i form så hon orkar med ministrandet…
Tycker tvärtom de flesta av ministrarna gjort bra ifrån sig. Kulturministern håller väl inte riktigt måttet men i övrigt en rejäl höjning jämfört med tidigare inkompetens.
Löften har jag inte mycket för när det gäller politiker överlag.
Att kommunpolitiker gonna kommunpolitika och tro att ingen ser eller bryr sig slutar man aldrig att förvånas över.
’De låga förväntningarnas rasism’
Ja, de får ju elstödet på plats 1/11, fick iväg Archer till Ukraina innan utredningen var klar och utbyggnaden av kärnkraften är ju klar 21/12 så de tunga ministrarna som försvar och så har ju verkligen levererar.
Vad tror ni, kommer Billströms Ankarabesök vara mer som The Kristet Utseendes “Club Raki Türkiye”, eller kommer det att spåra ur mer till “Under den perverse maharadjans sol” av samma grupp?
Jag tror erdogan kommer ’käfta’ med fd talmanspresidiet.
Jag tror mer på det andra Ben.
En bortrövad Billström, smutsig och skäggig, inte längre på en stol i riksdagen utan fjättrad med kedjor i en mörk sal.
Midnight Express av Alan Parker, 1978, är väl en film att rekommendera i sammanhanget. Förhållandena i turkiska fängelser lär inte vara bättre nu, 2022.
Kalabaliken i Bender 2.0 ?
“gärna få ordning på Sverige, men först en rejäl löneförhöjning”.
(Parafras på sossarnas val-motto 1958)
1957
Vad styret i N-tälje hittat på, är inget mindre än ett haveri.
Men de nya “fallskärmsjägarna” är tametusan inte ett dugg bättre 🙁
https://www.expressen.se/ekonomi/miljonregnet-over-tidigare-ministrarna/
Ah, det är inte ofta man ser äkta, outspädd whataboutism nuförtiden. Är den äkta? Vad ska du ha för den?
Att hålla rent framför egen dörr innan man börjar kacka på andra brukar ju annars inte anföras som whataboutism.
Spelar ingen roll Micsjo. Det finns iaf ingen som tar BD på allvar längre
Det gör det, men om du själv vill bli tagen på allvar bör du använda bättre argument.
Att avgående ministrar får pension är långt ifrån en nyhet.
Kollektivtrafiken i Nacka är en uppgift för regionen Stockholm, inte Nacka kommun. Det är alltså andra politiker och Saltsjöbanan kunde inte prioriteras av kommunpolitiker även om de hade velat.
Förenklat. Kommunerna förhandlar med regionen och agerar beställare av kollektivtrafiken.
Om inte jag missuppfattat något så är Region Stockholm ett undantag från hur det fungerar i resten av landet.
Som LW säger så är regioner och kommuner gemensamt ansvariga för kollektivtrafiken. I Stockholms län är dock Region Stockholm huvudansvarig och på Gotland ligger ansvaret på Gotlands kommun.
(reglerat i Lag om kollektivtrafik, 2010:1065)
Gotland är väl lite av ett särfall eftersom kommun och region omfattar exakt samma yta. När det gäller Stockholm är det naturligt att regionen hanterar kollektivtrafiken eftersom kommunerna är så sammanbyggda; tunnelbanan t.ex. går väl genom åtminstone Stockholm, Solna, Sundbyberg och Botkyrka, och kommer snart även att nå Nacka och Järfälla. (Jag har säkert glömt nån kommun). Och det är ju bara en liten del, sen är det bussar, spårvagnar, pendeltåg och diverse annat över hela länet (förlåt, regionen…)
Oppositionsrådet i Norrtälje från S gråter säkert krokodiltårar hela vägen till banken när hon kan hämta över 20000 kr extra per månad…
Om det nu var så illa kan man ju alltid avstå sin egen höjning.
Kan man verkligen det? Kommer inte facket då? Hon får väl göra en Schyman och stå utanför kommunhuset och elda upp löneökningen den 25:e varje månad.
Ger PR på köpet, annars kan partier sätta egna regler likt V och stärka partikassan i stället.
Det gjordes också. Dvs avstod.
Som alla vet är Berra i Sällskapsresan fixerad av ”procenten”.
Nu är det ju inte är det, som betyder något, utan arvodet i absoluta tal.
Och naturligtvis hur omfattande tjänsten är.
Normalt brukar en ordförandepost i en kommunal nämnd innebära halvtids tjänstgöring.
Och dessutom ofta nödvändigheten att vara anträffbar per telefon i princip 24/7/365.
Då tycker jag att 250.000:- per år är dålig ersättning.
Däremot kan man ifrågasätta om vi behöver så många ledamöter i olika nämnder och fullmäktigen.
@Nestor:
Kraven på anträffbarhet skiljer sig kraftigt mellan olika nämnder, det är egentligen bara (delar av) socialnämnden som regelbundet kallas in – för att besluta om akuta sociala åtgärder (tänk akuta omhändertaganden vid t.ex. fara för barns liv och hälsa). Krisledningsfunktioner hos kommunstyrelsen är också en funktion som kan kallas samman med kort varsel men (förhoppningsvis) inte regelbundet.
Fritidsnämnden och kulturnämnden har ingen sådan tjänstgöring, deras anställda tjänstemän ska hantera akuta problem med skador på fastigheter och liknande. De har med andra ord absolut inte krav på sig att vara ständigt anträffbara och beslutsföra (nyktra osv) utan sammanträder enligt i förväg planerat schema. Även om ordföranden har ansvar för att hålla kontakt med “sina” tjänstemän i förvaltningen och tillsammans med dessa förbereda möten mm så är det inte några akuta uppgifter.
Att hålla kontakt med sina väljare är en viktig del av uppdraget men man kan som väljare faktiskt inte kräva att ens förtroendevalda lokala politiker i nämnder eller fullmäktige ska svara i telefon mitt i natten.
Du har helt rätt i att kravet på anträffbarhet skiljer sig från olika nämnder.
Men det politiska arbetet är betydligt mer krävande och tar mer tid än de flesta tror.
Speciellt för dem, som har de riktigt beslutande posterna.
Övriga ledamöter har inte riktigt samma krav på sig att vara pålästa och dessutom kunna de lagar, som styr kommunal verksamhet.
Ersättning är definitivt inte i överkant.
Men som jag tidigare skrev, antalet ledamöter borde reduceras.
Följden av för många ledamöter i fullmäktige och nämnder och för få medlemmar i de politiska partierna har blivit att många sitter på ett flertal poster.
Ibland för många.
@Nestor:
Du har helt rätt i att man kan bli utmattad av att ha på sig för många “jackor” samtidigt. Dessutom kan det leda till att andra inte kliver fram eftersom uppdraget ändå sköts av någon.
Jag är däremot tveksam till att höjda arvoden löser problemet, bra villkor och roliga uppgifter, samarbete kamratskap tror jag är nog så viktigt, att engagera sig för att göra sin kommun till en bättre plats att leva på, inte för att göra karriär 🙂
Halvtids tjänstgöring för 250 kkr om året innan skatt? Låter väldigt lågt.
Nej tack!
Om min huvudräkning är rimligt korrekt så är det nästan precis en svensk genomsnittslön.
–
Det _fanns_ tidigare kommuner där ersättningen var på nivån “ersättning för förlorad arbetsinkomst”, dvs samma som din normala lön. Men med det sagt, hur många arbetsgivare är villiga att ge dig ledigt upp till halvtid för att vara lokalpolitiker? Inte konstigt lokalpolitiken består av de det är.
Som många kanske har märkt är jag ingen större fan av den vändning M, L och Kd tagit inför det här valet… Men jag kan ändå inte bli så upprörd. Som @Nestor skriver ovanför är det oftast ett otacksamt arbete som läggs ned och partier brottas med att finna folk som är beredda att engagera sig och fylla listorna inför kommunvalen. Är det så att man är avundsjuk på de ersättningar de lyfter är det bara att engagera sig politiskt och är man inte helt inkompetent så sitter man snart i ett fullmäktige.
Så höll han en tyst minut för sina kämpande kollegor? Uruselt att inte kunna förklara saken oavsett.
Ja det var en lite obekväm minut…
Eller som profeten Thåström sa redan 89:
“Du som hade allt att säga säger ingenting
Men dina tankar dom hörs ändå
Din tystnad säger allt som dina läppar vill
Men inte just nu kan förmå
….
Varför är du så tyst
Varför är du så tyst”
Ahhh! Undrar om det ingår i vår kultur kanon.
Klockrent!
Älskar att Svärjisarna i Sverigedemokraterna visar vad som händer när de får makten.
I Norrtälje gick de till val på delvist att sänka arvodena för politiker
En månad efter att de fått makten. Katsching. Nu ska pengarna in!
De vet att bara de skyller på invandrarna så har deras väljare glömt allt.
Intressant, här i Kungsbacka var det bara AfS som gick till val på att kraftigt sänka politikernas arvoden. SD var tysta i den frågan.
Vem fan bryr sig om va skräp går till val på?
I Daniel Golemans böcker om “Känslans Intellekt” finns mycket att hämta. Bland annat passusen “Man kan inte inte kommunicera”, dvs i allt man säger och gör kommunicerar man med sin omvärld. I det här fallet visar man en fullständig taktlöshet i en svår tid.
Att “föregå med gott exempel” är ett begrepp som tydligen far ut genom öronen alltför fort för folkets tjänare när dom bestiger sina förtroendeposter…
I en kommun med någon jävla ordning fastställer man arvodena för nästkommande mandatperiod f ö r e valet, då man ännu inte vet vem som kommer att regera!
ja det vore väl snyggt och med hyffsat jämn fördelning så kanske de tom skulle komma överens..
Tyckte nog att jag var duktig som förhandlade mig till ca 5% men ack så jag bedrog mig där. Dags att packa ihop fru och barn och flytta till Norrtälje, verkar gå bra där nu!
Ja. Detta visar med all önskvärd tydlighet hur det prioriteras.
Helt klart Liz Truss-varning på detta.
Varför har vi så många kommuner egentligen? Dags att effektivisera bort 200+ kommuner? Skottland med halva populationen jämfört med Sverige har 32 Council Areas. Tyskland med 10x så många invånare har lika många kommuner som Sverige. Slå ihop dem med regionerna helt enkelt…
Vi har snarare för få kommuner. En kommun behöver inte vara större än att den kan underhålla en egen gymnasieskola (ca 30000 invånare). Finns inga skalfördelar i verksamheten som är personalintensiv och linjär mot befolkningen. Större kommuner har ju till och med börjat med stadsdelsnämnder och ökar sin administration linjärt mot storleken. Bättre med små max 30000 -50000 invånare med mer direkt inflytande för medborgarna. Viss geografisk uppdelning kan förstås vara lämplig, så kanske blir Södermalms 100000 invånare en egen kommun, så ibland får det vara lite större. Stockholm borde bli typ Kungsholmen, Norrmalm, Östermalm, Södermalm, Järva osv. Lidingö är nog bra exempel på lämplig storlek i Stockholm.
Därav blir det fånigt med alla kommuners eviga “vi måste växa”. Nej, ni måste bli effektivare, för er ineffektiva apparater blir bara ännu mer skadliga när ni blir större.
Jag håller verkligen med LW, lagom stora kommuner fungerar ofta bra eftersom en lagom stor kommun är lättare att begripa sig på. Dessutom är tjänstemannaorganisationen inte större än att man känner varandra och därför har bra förutsättningar att samarbeta men samtidigt är resursstarka nog att kunna anställa specialister (riktigt små kommuner (inte till ytan men till antalet invånare) bildar ofta kommunalförbund för att gå ihop om just specialister).
Det är också helt missvisande att jämföra antalet kommuner med tättbefolkade länder som Tyskland eller geografiskt betydligt mindre och (faktiskt) relativt tättbefolkade Skottland (största kommunen till ytan i Skottland har 220 000 invånare, nästan lika stora Jokkmokk har 4700!).
I t.ex. Västerbottens inland blir det därför ingen vinst alls om man slår samman kommunerna eftersom avstånden ökar och blir helt ohanterliga – det funkar inte att ha 20 mil till kommunkontor, skola, vårdcentral eller bibliotek hur digitaliserade de än är.
+1
Det finns dock ett problem och det är när olika kommuner i nära anknytning får olika politiska styren så kommer samverkansfunktioner, tex avlopp, vatten, infrastruktur bli problematisk om styrena har olika ideer och planer.
Se på Lund som nyligen fick för sig att hoppa av Sjölundaverketprojektet och vägrar betala för de kostnader som uppstår när man måste göra om en stor del av projekteringen. Lund skall istället bygga ett större eget reningsverk någonstans…
Avloppsystemen är delvis ihopkopplade mellan kommunerna runt Malmö och Malmö och avsikten är att öka detta i framtiden pga strängare miljökrav gör att det blir oproportionellt stora investeringar för enskilda kommuner och här finns det skalfördelar. Samma gäller mycken annan infrastruktur.
Naturligtvis, om alla kommunpolitikerna vore rationella så skulle det inte vara ett problem men nu så är nyckelordet rationella.
Alternativet är såklart att lägga ut infrastrukturen på privata entreprenörer som kommer effektivisera den hela tiden. Ha…
@Rikkitikkitavi:
Jo kloka kommunpolitiker kanske kräver att man engagerar sig själv – både skämtsamt och allvarligt menat. Det finns aldrig för många engagerade, vare sig i en lokal förening eller i en kommun 🙂
Fast det förutsätter att byråkratin och kommunpolitikerna funkar bra och inte alla agerar för “att sätta kommunen på kartan” eller annat storhetsvansinne.
Sen blir byråkratin onödigt stor i förhållande till populationen då det finns lagstyrda krav på vad en kommun måste göra.
Så snarare färre än fler kommuner.
Gärna en viss minskning av kommuner (men 200+ låter väl drastiskt), om man samtidigt avskaffar regionerna. Vården kan förstatligas och många andra mindre uppgifter tas bort eller flyttas uppåt eller nedåt.
Ja, förstatliga vården är nog bra. Ännu längre till beslutsfattarna är bra. Då lär de lyssna ännu mer på lokala klagomål för att de “rationaliserar” något. För ärligt, om du sitter i stockholm o det är ett par hundra protester uppe i kiruna, bryr du dig? Tveksamt. Om de däremot står precis utanför ditt kontorsfönster, då är du nog mer benägen att faktiskt lyssna på dem.
Jämförelsevis har Åland (tot 30.000 invånare) hela 16 kommuner. En av kommunerna (Kökar) har 225 invånare.
Kommunen Sottunga var visst ännu mindre, med 101 invånare. Sottunga har den lägsta andelen finskspråkiga invånare av alla kommuner i Finland (2,2 %) – tur de är två i alla fall så de har någon att prata med 🙂
🙂 Någon insåg att det var obra…
Kommunstyrelsens ordförande i Norrtälje backar efter den kritiserade kraftiga lönehöjningen för politikerna i kommunen.
”Det gick för fort och jag har kommit till slutsatsen att beslutet behöver göras om, skriver Bino Drummond, i ett sms till DN.
Vet inte om en minut är fort.
A Norrtalje minute.
Hans mamma sa förresten också att det gick för fort senast, men det är VERKLIGEN inte nåt jag tänker göra om.
…inte nåt jag tänker göra om ens mot avsevärt ökad ersättning.
(Man ska alltid tänka igenom skämten 2 ggr innan man postar dem)
Du menar att du har tänkt, men inte i tid? 🙂
Skulle vara intressant med en omröstning över hur hög lön kommunstyrelsens ordförande borde ha.
Jag tycker att den kan vara exakt hur hög som helst. Vi kan säga att den exempelvis lagstadgas till att vara fyra polis- eller sjuksköteskelöner. Samma med Riksdagsarvodena, bind dom till ambulanslönerna. Skulle ju vara ett bra sätt att få upp blåljuslönerna.
Eller två snutlöner
Lite inside uppdatering om nyproduktionen i Västerås som var på tapeten för ett tag sen. Enligt den ekonomiska kalkylen så har byggbolaget sänkt priset på fastigheten med symboliska 1000 kr per lägenhet. Aviserade månadsavgiftshöjningen består uteslutande av förväntad räntehöjning på bostadsrättsföreningen lån från 2,8% till 4,2% vilket har lett till 37% månadsavgiftshöjning. Med detta svaga case så är advokaterna dock supersugna att driva talan för spekulanter som vill riva förhandsavtalen. Bra sannolikhet hävdar advokaterna att spekulanterna har.
Denna lagtext som kommer prövas:
“de avgifter som skall betalas för bostadsrätten är väsentligt högre än som angavs i förhandsavtalet och förhandstecknaren av denna anledning säger upp avtalet inom tre månader från den dag då han fick kännedom om den högre avgiften.”
Ja det låter väl rimligt att 37% är väsentligt högre?
Bortsett från att 4,2% är uselt förhandlat. Tvivlar på att det är förhandlat alls.
Det är en snittränta för olika löptider för en brf. Det är en del av en ekonomisk plan, som säkerligen har en viss marginal jämförande dagens läge. Brf kommer inte ta lån förrän H2 2023 när de ska köpa fastigheten av byggherren.
Fast frågan om det är den avgiften lagstiftningen syftar på. Insats- och upplåtelseavgift är ju på flera miljoner och de höjs ju inte. Det står t.o.m med i avtalet att månadsavgiften i den ekonomiska kalkylen kan påverkas av rådande ränteläge.
Lönerna för Svenska Riksdagsledamöter var ca 40 år sen i paritet med lärarlönerna.
Nu är Riksdagsledamöternas löner ungefär dubbelt mot lärarlönerna.
Fundering – vilken av dessa två grupper har störst betydelse för Sveriges framtid ?
Eftersom vi är med i EU och det råder fri rörlighet så är svenska skolan inte längre viktig för företagen. Därtill har du näst intill fri arbetskraftsinvandring där de flesta företag anställer personal utanför EU med lägre lön och hävdar att de hade någon specifik kompetens. Det är det enklaste sättet att tjäna pengar idag och det systemet skiter såklart i om det finns en svensk skola eller ej.
Jo tack, jag har anställt några “utanför EU” till min grupp. Den som tror det är “billigt” kan hoppa i sjön. Svindyrt på alla sätt. Både rekrytering, flytt, visumhantering och löner. För de tjänar jäklar inte lite.
@Micsjo
Tjänar de mer än samma kompetens inom EU?
Jag har anställt ex-eu i både Tyskland och Sverige. Hos mig landade de övre kvartil på “marknadsmässig lön” som det heter.
Ska man se lite bredare på det så gäller även att vid samma tid var lönerna för lärare och civilingenjörer ungefär jämförbara, vilket de inte är längre utan lärarna har halkat efter rejält. Så en slutsats man kan dra är att lärarnas löner definitivt är för låga.
Med en del undantag. Det finns vissa ämneslärargrupper där ingångslön är 40K+. Inte ovanligt men inte representativt för hela lärarkollektivet heller.
Man kan undra varför Norrtäljes moderater anser att deras kommunstyrelseordförande ska jämföras med statsministern? Det är helt ärligt en liten skitkommun (jag är både uppväxt och bor där) så är totalt löjligt att man har så höga löner som man redan har.
Egentligen kan man tycka att alla kommuner borde ha sina löner styrda centralt så de inte kan bevilja sig själva enorma löneökningar. Detsamma för riksdagsledamöterna som ju brukar rösta för att höja sina arvoden rejält var och vartannat år.
På mitt första jobb (fabriksjobb) innan jag började studera på universitetet så var facket och företagsledningen ett och detsamma, dvs. facket gjorde absolut noll för arbetarna som betalade dem. Tvärtom. Men jag är inte ett dugg förvånad. Inte mycket som förvånar mig, numera.
Ingen större skillnad mellan Sverige 1922 och 2022.
Ja det var sannerligen ingen liten höjning de drog till med, medans en USKA antagligen får nöja sig med några hundralappar, då vi “alla” ska vara med att bidra till att inte driva på inflationen. Det var oerhört osmakligt att höra dessa beslut fattas, tur att man tänkte om. Sen är det lätt för oss att raljera om att politiker har höga löner eller inte. problemet är väl snarare att de fattar beslut om löner själva, och att de inte sätts enligt något sorts riktmärke, som ministrar, riksdagsledamöter och andra.
Kan även konstatera att de avgående stadsråden inte är sena med att casha ut sin fallskärm trots att de har kvar sina jobb. Givetvis skyller alla på att “jag bryter inte mot några regler”. Det må ju vara fallet, men det kan ju vara klokt att inte spä på det politikerförakt som redan finns ännu mer kan jag tycka. Vare sig Reinfeldt, Borg, Persson, Löfven med flera hade dessutom några större svårigheter att hitta jobb när den politiska karriären tog slut…
Statsråd min herre. Råd i staten, inte i staden.
Borg tog dessutom enligt media-uppgifter inte ut någon “fallskärm”. Han är en av ett ändock icke försumbart antal som inte har gjort det. Tyvärr är de ju in minoritet.
MICSJO: Synnerligen egendomligt … enligt publicerat via Dagens Industri 15e januari 2015 cit:…-“En av de som tar ut full ersättning är tidigare finansminister Anders Borg (M). Enligt Dagens Industri, som begärt ut siffror från Regeringskansliet, fick han totalt 364 000 kronor brutto under oktober till december.”
Nacka då? Det var väl S som vann i Stockholm, fast Nacka kanske fortfarande leds av de borgliga?