Tre i samma familj mördades och tre skadades när en familjs villa bombades i Sumyregionen. Förutom stopp för försäljning av bensin och diesel till privatpersoner så är det nu rullande strömavbrott och utegångsförbud och stopp för färjetrafiken på ockuperade Krym.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Ryssland mördade tre och skadade tre i en familj i Sumy genom att bomba deras villa med drönare. Ukrinform skriver att en 13-årig pojke, hans 36-åriga pappa och 73-åriga farmor/mormor mördades. Den 31-åriga modern, en 13-årig syster och en tio-årig bror skadades.
Ukraina har inlett en förundersökning om krigsbrott. För övrigt behövs det kraftigt utökad svensk utrednings- och åklagarkapacitet när kriget kommer till Sverige, eller ska alla ryska mord på svenska civila och krigsbrott läggas ner med vändande Kivra och den vanliga “brott kan ej styrkas”, “spaningsuppslag saknas”, “brott begånget utomlands” eller “uppenbart att brottet ej kan utredas”? Lämpligen pliktutbildar Sverige civila krigsbrottsutredare och placerar dessa för mobilisering i totalförsvaret vid krig. Alternativet med vändande Kivra kommer vara extremt demoraliserande och mycket dåligt psykologiskt försvar.
Kaoset på ockuperade Krym tilltar med utegångsförbund, förbud mot försäljning av bränsle till privatpersoner och företag, stopp för färjetrafiken, rullande strömavbrott och eventuellt även vattenbrist. Militarnyi skriver bland annat att stora butiker bara får vara öppna mellan 07 och 20 och mataffärer 08 – 20. Gatubelysningen stängs av för att spara ström och rullande planerade strömavbrott införs för att spara på kraft. Stora folksamlingar förbjuds också. Kollektivtrafik kvälls- och nattetid är också inställd.
Enda vägen in och ut från Krym är nu Kertjbron, men då bara för privatpersoner då lasttrafik inte får köra över bron, utan hänvisas till de bombade broarna på landvägen där motorvägen härjas av ukrainska attackdrönare. Rena personfärjor får fortfarande också köra, men alltså inte färjor som kan ta fordon.
Även Kyiv Independent har en artikel.
I övrigt uppger RUMINT att den glesbefolkade ockuperade Chersonregionen har det värre än Krym, men pga Ukrainas norrland är det inte så mycket ljud därifrån. Speciellt som inte rysk övre medelklass turistar där. Även ockuperade Cherson är avskuret av den bombade motorvägen och har i mycket försörjts via Krym.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
Razom do peremohi!
25 kommentarer
Först? BGB!
Först? BGB!
Japp
Idag var det slött här! 😉
Pall?
3:a förpliktar,en Hammarskjöld till hospitallers.
🇺🇦👍🏻👏
När Krym faller, hur ska Ukraina hantera ev kvarvarande trupper som inte flytt eller kapitulerat? Det är ju en rätt stor civilbefolkning – två miljoner? Har de ryssifierats/blivit ryska medborgare (på papperet)? De kan ju inte gärna svältas ut, även om Ryzzen skulle göra det i motsvarande situation.
Låta de med enbart ryskt medborgarskap avsäga sig det och ansöka om ukrainskt medborgarskap?
De med dubbelt medborgarskap undantas, då jag har för mig att många tvingades på ryskt medborgarskap under ockupationen.
Wikipedia: Residents who did not accept Russian citizenship lost their right to live and work in Crimea.[13] Russia has also been accused of neo-colonialism by enforced Russification and by settling large numbers of Russians in Crimea and pushing out Ukrainians and Crimean Tatars.[14]
Man oroar ju sig för att åratal av rysk propaganda och hjärntvättning satt sig hos folket. Å andra sidan gjorde det inte det i t.ex. Norge som upplevde 5 år av tysk ockupation.
Situationen är väl inte riktigt jämförbar. På Krim såg sig många som ryssar eller som ukrainare med ryska som modersmål, och hade 200 års historia av styre från St Petersburg och Moskva. I Norge var tyskarna främlingar på ett helt annat sätt.
(Därmed inte sagt jag egentligen vet ngt om vad krimborna i gemen känner idag. Ska jag gissa så är det nog att det är väldigt splittrat.)
De mest anti-ryska har nog fått fly eller så har de gått under jorden.
Jag utgår från att förbudet mot folksamlingar och utegångsförbud är kopplat till att moskoviterna på Krym vet mycket väl vad som väntar dem när den verkliga skymningen faller. Ukraina har haft tolv år på sig att organisera motståndsrörelsen och infiltrera varje del av byråkratin förtryckarna organiserat. Det kommer inte bli nådigt.
För ganska länge sen (fast efter 2022) läste jag att de som uppehåller sig på territorier som Ukraina återtar, men inte var Ukrainska medborgare 2014 blir hemskickade, oavsett om hemmet heter Ryssland eller något annat. Det känns som en vettig utgångspunkt. Men det hjälper inte mot de man kan förvänta sig orsaka störst problem senare: tvättäkta Ukrainare med ryska hjärtan. De finns, har jag förstått, men hur många är de? Nån som vet?
Den huvudsakliga månadsdonationen närmar sig, är det några dubblar-bidraget kampanjer på gång?
Bra efterlysning Magnus! Är också intresserad av en sån. Ett dyrt tips är att arrangera en egen i bekantskapskretsen. Då får man med nya donatorer.
Jag satte ett kanske lite högt tak på min egen för att riktigt matcha min ekonomi.
Det blev rätt snålt på julbordet.
Hur många gånger har det känts som att jag saknar pengarna sen dess? Ingen gång, känns bara bra!
Mitt mest minnesvärda julbord? Japp, 2025.
Och tack för lunchtipset i Linköping. Det var bra.
Wow!
Femma?
Otroligt, snubblar över mållinjen som femma. Det blir en dusör till JvM
Dagens radiotips: Sommar i P1 med Martin Kragh!
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2815464
“Dubna (Moscow region) 💥🔥 Attack on the Dubna Space Communications Center. There’s a fire in the area. ”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mouenaa6q22f
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God morgon! Vi ger aldrig upp!
God förmiddag!
Hoppas alla haft en glad midsommar och ett fint sommarsolstånd och nu ser fram emot allt kortare dagar.
Fortsatt trevlig sommar!
Suris