Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).
Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna efter att USA:s Toddler in Chief i helgen twittrat hot mot Iran, men oljepriset faller vidare. Trots att oljepriset fortsätter falla behåller Tidölaget det kostsamma krisstödet så deras fossilbilväljare inte ska bli griniga. Miljöpartiet vill riva upp stoppet för nya stambanor som Tidölaget beslutade om och bygga mer av 1800-talstekniken järnväg när de vunnit valet i september istället för att renovera befintliga banor.

Stockholmsbörsen gick +3.73% för OMXS30 förra veckan och +2.23% för OMXSPI. Den svenska kronan har försvagats till 9:58 SEK mot USD och 10:98 mot EUR, vilket väl talar för en sur börs idag. Guldpriset hittas på 1 292:- SEK per grm.
I Europa gick CAC 40 +0.84%, DAX +1.42%, FTSE 100 -1.04% och Euronext 100 +0.57% så Sverige var bäst i klassen.
Borta i fundamentalisternas USA gick S&P-500 +1.44% och Nasdaq 100 +3.26%. Undantaget SpaceX var bästa ANGSTFANS-aktie Google med +2.87%, tätt följt av Nvidia på +2.84%. Sämst var Netflix med -4.79% följt av svenska stoltheten Spotify på -3.69%. Verkligen inget vidare för streamingbolagen i år med -17.47% respektive -19.40% sedan årsskiftet.
Kan konstatera att de egna portföljerna ligger på eller strax under rekordnivåer och Lysa privat (reklamlänk) via ISK är upp +12.73% och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk) är den upp +11.74%. Det kan jämföras med t ex +9.57% för S&P-500 i dollar eller OMXS30 på +10.26% i svenska kronor.
Toddler in Chief i USA begick Twitterdiplomati och uttalade hot mot Iran via sociala medier, samt förolämpade och spred lögner om Italiens premiärminister Meloni, som tidigare sett positivt på jättebebisen i Vita Huset. Hoten mot Iran fick landet att lämna fredsförhandlingarna med motivationen att en förlorare inte förolämpar segraren i ett krig, men ska återvänt till förhandlingarna och det kommer positiva ljud från Schweiz efter att USA:s vicepresident Vance ska suttit och direktförhandlat i 80 minuter. Till skillnad mot Trump verkar han kompetent och bedriver inte internationell stordiplomati via sociala medier, även om han också är en fundamentalistisk rövhatt.
Således reagerar de asiatiska börserna blandat. ASX 200 -0.05% i skrivande stund, Hang Seng -0.74%, KOSPI +0.33%, Nikkei 225 +1.66% och Straits Times -0.21%. Nikkei noterar börsrekord, men det gör alltså för en gångs skull inte det normalt maniska Sydkorea. Kanske ett friskhetstecken.
Oljepriset faller vidare trots att Ebba Busch utropat världshistoriens värsta energikris. WTI är ner -2.79% till 75 USD och Brent ner -2.11% till 78 USD enligt Trading Economics.
Tidölagets finansminister Svantesson vägrar ta bort krisstöden som kostar många miljarder eftersom Tidölaget är rädda att annars förlora valet, plus att man vill dumpa en kraftig prishöjning på bensin och diesel på socialisterna vid den väntade valförlusten. Kosta vad det kostar vill.
Det är du som betalar stödet på 17-5 miljarder till fossilbilisterna via skattesedeln och det finns inga “gratis stöd”. Nu är det ofinansierat idag, så du kommer betala via räntor på statsskuld plus framtida amorteringar, plus den svagare krona högre statsskuld innebär.
Man kunde istället för att stödja fundamentalistiska rövhattar i Mellanöstern eller ryska fascister via sänkt skatt på fossila bränslen möjligen gett stöd för att fasa ut fossila bränslen, istället för snuttefiltar till SD-väljare. Men SD-väljarna vill väl gynna både Ryssland och Mellanöstern, fundamentalister (=”det var bättre förr och vi hatar kvinnor, hbtq och all form av progressivitet” – detta ställer också KD, M och FP upp på eftersom gör allt för att simpa för SD och kan på inget sätt kalla sig liberala) har ju mycket gemensamt. Så länge de får brumma avgaser som de riktiga män de är.

Miljöpartiet avser att tillsammans med socialisterna riva upp stoppet för höghastighetsjärnvägsutbyggnadens nya stambanor vid valsegern i höst och sluta renovera befintliga banor rapporterar Dagens Nyheter att det så kallade språkröret Helldén säger.
Det nedlagda projektet ska således återupptas mellan Borås och Linköping samt mellan Hässäleholm och Linköping, medan nya stambanor stod kvar även under Tidölaget mellan Göteborg och Borås, och Stockholm och Linköping.
Argumentet är att det bara skiljer sex mil räls mot renoveringen av befintliga banor.
Egentligen gör det inget. 1800-talstekniken tåg är förlegad för annat än korta pendeltågssträckor eller tunga godståg och när hattandet fram och tillbaka gör att befintliga stambanor inte renoveras på fyra år tills högern vinner valet 2030 så kommer det bli dödsstöten för långväga persontransporter med tåg när det kommer bli ännu mer stokastiskt när, hur och var man kommer fram om man tar tåget.
Tåg tar dig som bekant från en plats du inte är till en plats du inte vill till på en tid som inte passar dig.
Ska man ha långa persontransporter ca 500 km likt Stockholm – Göteborg, som inte är på väg, är miljövänligt elflyg bättre, då det endast är typ 2+2 km flygplats som behöver underhåll, inte 500 km järnväg. Och pga att löner stiger med inflationen plus 2% så blir det bara dyrare och dyrare att bygga järnväg. Den lönsamhet som fanns på 1800-talet går det inte att bygga med någonsin igen då järnväg är för arbets- och underhållsintensivt.
Och ja, elflygen har en reservgenerator och bränsle till denna ombord för att kunna hantera säkerhetskraven vid omdirigering eller nödlandning. Läs på.
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
30 kommentarer
Hoppsan!
Det var länge sen jag öppnade plånboken för förstaplatsen, men gör det gärna igen.
Även om det var ekonomitråden 😉
Finns elflyget i drift idag eller kommer det om några år? Dvs är det vaporware?
Sedan om vi talar om förlegad teknik så hade redan romarna standardiserade vägar så där är tekniken minst 2000 år gammal.
Men nya höghastighetståg är ändå ekonomiskt vansinne i Sverige så troligen kommer MP tvinga igenom att kontrakten skrivs så de inte går att komma ur vilket medför att framtida skattebetalare får betala 500 miljarder i stället för bara 20 miljarder med Tidö.
Vi kör inte oxe och vagn på våra standardiserade vägar idag.
Hjulfordon med extern kraftkälla. Bara att kraftkällan har moderniserats. Fram till 40-talet var detta vad vanligt folk hade.
Ja, lever man kvar i förra seklet och kör brännbil, så förstår jag att man gillar järnväg. Kör du en 486-dator också och har ingen smartphone om du nu är emot utveckling och förbättringar?
Teletypewriter gör att man tänker innan man skriver 😇
T3 FTW.
Bästa jag läst på länge!!!😂
“Tåg tar dig som bekant från en plats du inte är till en plats du inte vill till på en tid som inte passar dig.”
Är det här elflyget med oss i rummet just nu?
Jag har hört snacket om elflyget i säkert 15 år nu, börjar kännas som fusion.
Snabbtåg behövs men i Sverige verkar man tro att den ska byggas på banvallen, det är 1800-talstekniken. Rälsen ska läggas på bro/stolpe. Blir billigare, kortare byggtiden (slipper massa markintrångsregler) och skapar inte en barriär i naturen för flora och fauna.
Det är fortfarnade markintrång att dra en högväg över någons mark. Dock har du rätt om barriär.
Huruvida högväg fungerar i vårt klimat med tjäle, snö och temperaturskillnader på uppåt 100 grader vinter/sommarsol lämnas som en övning åt civilingenjörer och billigaste entreprenör som vinner upphandlingen. Blir nog kul att åka fram i 450 km på dem. 1 cm i värmeexpansion kan bli kul i de farterna.
Offra en för att rädda hundra eller tusentals. Rimligt pris ändå.
Ska vi rädda klimatet behövs faktiskt höghastighetståg i Sverige.
Visa på dockan hur en reduktion av svenska utsläpp med några procent via höghastighetståg räddar det globala klimatet.
Svårt att veta om detta är satir eller sagt med något större allvar i rösten?
Syftade på ferroresonans kommentar, om det inte framgår
Så många bor det inte i sverige. Blir typ billigare att ge bort gratis elbilstaxi då.
Vill du veta mer om elflyg och även autonoma sådana så rekommenderar jag att lyssna på senaste avsnittet av podden “Bilar med sladd”.
Där blir det en del diskussioner om just elflyg kontra tåg!
“Tåg tar dig som bekant från en plats du inte är till en plats du inte vill till på en tid som inte passar dig.”
I jämförelse med vad? Vilken annan kollektiv transport passar detta inte in på?
Kolla inte en bra story.
Och? Whataboutism. Att andra kollektiva transportmedel är usla är inte ett motiv för järnväg. Järnväg är det sämsta av dem alla eftersom man måste bestämma 100 år åt gången hur de ska åka. En busslinje kan man ändra när som helst.
Ja det där med 100 år stämmer. Bygget av stambanorna på 1800-talet la en död hand över delar av Sverige, Kalmar län och Blekinge bland annat. Men det berodde också på järnvägsdöden en bit inpå 1900-talet samt en ovilja att satsa på ny infrastruktur.
Kan väl knappast vara whataboutism när du själv använde elflyg som ett “bättre” alternativ? Som jag då antog att den citerade meningen inte gick att applicera på…
Buss för rask transport funkar inte om man ska in och snurra i varenda stadskärna. Nu har vi ju snabbare vägar 2+1 m m, men då måste också fjärrbussarna stanna i rondellerna där lokaltrafik tar vid för transport till stadskärnan. Så långt har vi inte kommit.
Vaddå!? Det fins väl INGEN som inte älskar flygplatser!? Bara någon säger CDG, ATL eller EWR så går det ju rysningar av välbehag genom alla normala människor. Love it!
På tal om olja så finns det spaningar att kinesisk oljeimport inte kommer att komma tillbaka till samma nivåer innan operation “vad den nu hette” mot Iran. Man har helt enkelt permanent flyttat sig bort från det.
I övrigt verkar Starmers dagar räknade…
Ja, det var länge sedan GB fick en ny premiärminister nu… dags för lite nytt blod! 🤣
Argentinarna har ju gjort statsbankrutt till en nationalsport och britterna har mutat in premiärministerbytet som sin grej…
Märklig vurm Mp har för höghastighetståg i Sverige där nästan hela landet består av glesbygd och småstäder. Och där de stora städerna inte heller är särskilt stora. Man ska alltså satsa mångmiljardbelopp och miljöförstöring för att ett fåtal människor ska kunna resa på ett annorlunda sätt än de redan kan idag, men inte nödvändigtvis snabbare.
Absolut viktigast är snarare att satsa på dubbelspår/flerspår så långt det är möjligt för att öka godskapacitet och turtäthet i regionaltrafiken. Det borde vara en no-brainer även för Helldén.
Det där är myt. Kolla på sträckorna där det är tänkt att snabbtåg ska gå. Där är Sverige relativt tätt befolkat. Inget konstigt alls att lägga raskräls där. Att Sverige är glest befolkat är till stor del en villfarelse.