Kina-Volvobolaget Polestar återkallar sin nya elbil Polestar 2, då accellerationspedalen (“gaspedalen” på en fossilbil) kan förvandlas till bromspedal med tvärbromsning som resultat. Släpper man pedalen bromsar bilen också, eftersom elbilar inte frirullar utan bromsar för energiåtervinning när man inte håller nere accellerationspedalen. Då bilen (uppenbarligen) släpptes innan den var färdig, så fungerar inte mjukvaruuppgraderingar (OTA) på distans och över 2 000 bilar, varav knappt 600 i Sverige, måste nu in till verkstad för åtgärd.
Polestar 2 utmanar en Tesla Model S och vinner på buggar |
Polestar tonar ner problemet, som uppges än så länge drabbat tre bilar och skriver i ett e-brev till kunderna:
“Felet som kan beröra din bil påverkar framdrivningen, vilket resulterar i att bilen hastigt bromsar in. Om detta inträffar så påverkar det varken funktionaliteten av styrning, bromsar eller aktuella säkerhetssystem. Detta är en säkerhetsrelaterad återkallelse som kräver en mjukvaruuppdatering för att åtgärda styrenheten till batterimodulen (Battery Energy Control Module). Skulle detta inträffa kan du begära vägassistans genom att trycka på SOS-knappen i taket.”
Polestar skriver också att man gått igenom alla inrapporterade fel på bilen, vilka kallas omfattande, men bara identifierat detta fel som kritiskt:
“Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar.”
Hur man än gör tvärstannar alltså bilen när man drabbas av buggen, och det kanske inte är en tröst att bromsarna fortfarande fungerar. Åtminstone en incident ska ha skett i 100 km/h på en trefilsväg, vilket kan bli riktigt dålig stämning om bakomvarande bilar inte håller avstånd och uppmärksamhet.
Elbilar återvinner energi och kan sägas ha en motsvarande väldigt kraftig motorbroms när man inte trycker ner accellerationspedalen, så när pedalen på grund av ett mjukvarufel förvandlats till en broms går det bara att bromsa bilen, möjligen mer eller mindre om man släpper accellerationspedalen.
Bloggen skrev redan vid första åkturen i en Polestar 2 att det var en fantastisk bil, men den var inte färdig. En lång rad insålda och utlovade funktioner, inklusive mjukvaruuppdatering på distans (OTA), var inte med i bilen när den levererades. Uppenbarligen hade man inte heller testat och buggfixat mjukvaran.
Det nu aktuella kritiska mjukvarufelet är långt ifrån det enda. Bilen har även problem med larm som löser ut vid laddning eller när batterikylningen drar igång, problem med helljuset, värmesystemet och en lång rad andra fel. Eventuellt ska det vara bilar som har problem med helljuset som även drabbas av tvärbromsningarna. Utifrån kommentarer på Polestars FB-reklam så verkar det vanligaste sättet att se en Polestar 2 vara på en bärgningsbil.
Det är uppenbart att de gamla fossilbiltillverkarna blivit stressade av Tesla och forcerar ut elbilar fyllda med problem. Att Kina-Volvo släppte Polestar 2 före Volvo XC40 Recharge kanske är för att inte solka ner Volvo-varumärket.
Volvo/Polestar är inte den enda som släppt ofärdiga elbilar, utan fler av de stora fossilbiltillverkarna verkar tagit sig vatten över huvudet. mer om det i ett senare blogginlägg. Det verkar som det krävs ett decenniums erfarenhet för att leverera en stabilt fungerande färdig elbil, som Nissan och Tesla, eller Sydkoreansk kvalitetskontroll som Kia och Hyundai. Då har ändå Tesla en del icke-kritiska buggar, men med fungerande OTA kan man uppdatera på distans. För Polestar verkar det varit viktigare att få ut bilarna på marknaden före huvudbolaget Volvos elbil, än att leverera en färdig bil.
Felet sägs ta en timme att åtgärda med en mjukvaruuppdatering på verkstad, och knappt 600 bilar var registrerade i Sverige vid månadsskiftet, av drygt 2 000 levererade globalt.
27 kommentarer
Volvos nya Polestar har kommit för att stanna.
#göteborg
Man kan knappt bärga sig.
Ska man bärga sig får man trycka på SOS-knappen i taket…
Intressant. Vi köpte ju 4 Ioniq Hyundai 2017 som nu efter 52000 mil tillsammans byttes ut till Kona Hyundai samt köptes ytterligare 3 till in. Ett fel fanns, och finns tydligen fortfarande som är irriterande och har för många krävt bärgning. Det lilla 12v batteriet laddar ur varpå bilen helt enkelt dör.
I övrigt något enstaka garantifel, byte ladduttag vid service på några bilar samt något annat jag inte kommer ihåg. Överlag ett stabilt märke.
Största problemet var med fg generalagent. Det verkar dock fungera bättre med den nya.
Ja, sydkoreanerna har kvalitetskontroll. Även japanerna. Vänta till inlägget som går ut 11:12, så får du läsa om tyskarna…
Hur många blogginlägg brukar du har i kö ?
0-5 beroende på hur snabbt jag jobbar på morgonen, och om jag är upptagen med annat under dagen. Rekordet är väl uppåt 40 inlägg på kö, vilket väl varit för Mont Blanc (28 tror jag) och särskilt för Kilimanjaro (40 tror jag)
Ioniq är den elbilen jag var nära att köpa. I särklass rimligast prissättning om man inte vill ha en dvärgbil. Kona föll tyvärr bort för mig för jag tycker SUV är en meningslös löjlig bilform.
@Tim, det märks att du inte har dåliga knän. SUV är det bästa som hänt oss som hatar lowriders pga skabbiga knän och höfter.
Man undrar ju vilket geni som bestämt att man ska släppa en ny bil, med den risk för barnsjukdomar det innebär, och inte ha fungerande OTA. Lite skrattretande faktiskt.
Alla nya fossilbilar har inte heller OTA.
Handlar nog mer om marknadsavdelningen än geniavdelningen.
Kanske många vill bara har bil utan mycket software och elektronik som strular.
Lite märkligt att bilindustrin är så efterbliven att bilarna inte är uppkopplade nuförtiden. IoT är precis i början just nu, men en massa prylar är redan uppkopplade. Och kan man ha wifi-uppkoppling i en luftvärmepump, väderstation, eller LED-lampa är det ju helt obegripligt att man inte har det i alla nya bilar. Det kan knappast vara en prisfråga.
Med CI/CD pipeline ända ut till bilen, precis som Tesla, slipper man ju alla problem med det gammalmodiga återkallande av bilar till verkstad för uppgradering av mjukvara. Men det kanske säger något om biltillverkarna, att de fortfarande håller fast vid ålderdomliga metoder för utveckling av mjukvara.
Det kommer förstås inte gå att sälja en bil utan OTA/CI/CD inom några år. Debaclet med Polestar är så avskräckande att de kunder som läser om det blir avskräckta för lång tid att köpa en sån bil. Synd bara att varumärket Volvo nu måste dras i smutsen. Hoppas det återhämtar sig.
Dessutom tror biltillverkare fortfarande att de kan ta betalt för funktionalitet som idag finns gratis i varje mobiltelefon. Exempelvis kartor och GPS-navigering, etc. Bilindustrin i allmänhet är rätt efterbliven.
Likheterna med iPhone är ganska slående. Ingen av de stora europeiska eller amerikanska tillverkarna av mobiler hoppade på smartphonetåget nog snabbt eller bra. Kvar blev Apple och ett gäng asiatiska tillverkare som förstod sig på efterfrågan.
Och just nu ser jag bara Tesla, Kia och Hyundai som vettiga alternativ om man vill ha en elbil.
Inge: nja alla har haft smartphone mycket tidigare men apple köpte licenser och teknik som gjorde allt på samma enhet i ett mer naturligt vis.
Nokia Communicator är vad är ett riktigt smartphone, men det var kanske för mycket för få nerds. Som var bara smartphone men ingenting man kunde spela labyrinth eller dricka virtuell öl.
@IngeGlid Kia = Hyundai, det är deras budgetmärke.
@Yaku: Nokia Communicator en riktig smartphone? Nja…
Fanns ju elbilar före Tesla med men Tesla tog alla delar som behövdes och gjorde något vettigt.
Tim: Hyundai äger bara 33% av Kia
Tex Detroit Electric. Alltså farmor Anka bilen. Säkert ingen dålig bil på sin tid men batterierna sög.
Polestar säger att de har identifierat ett fel som berör ett fåtal bilar men väljer att återkalla över 2000. Jag tycker att de använder ordet fåtal lite felaktigt.
"Handlar nog mer om marknadsavdelningen än geniavdelningen."
(Cornus citat)
Det är så mitt i prick säger en som både jobbat på "Teknik" och "Marknad"
Såg för första gången polestar i förmiddags, serr rätt så fräck ut. Har ingen aning om den fungerade. Den var parkerad.
Tråkigt för folk som köpt Polestar 2, ser ju ut att vara en jättefin bil i övrigt men en bil har ju i grund och botten ETT jobb (att rulla mellan start och mål upprepade gånger) så det är väl lite trist att köpa en bil som inte fixar det.
Man kan väl ha en "omfattande genomgång" även om det är ett fåtal fel?
Nu har ju faktiska Tesla också haft en hel del buggar av mer allvarlig sort under flera år. Fortfarande finns det sådana som jag skulle anse lite obra. Dessutom hårdvaruproblem som är direkt livsfarliga med skruvar och muttrar i kritiska delar som lossnat och stag som gått av.
Och OTA är inte alltid trevligt, vilket alla med tegelstensteslor efter just uppdateringar.