“I now realize why they gave us an Audi umbrella when we bought the car – because you need it inside the car when it rains.” – Audi Etron på Youtube
Det är inte bara Polestar 2 som verkar stressats ut på elbilsmarknaden. Även nya VW ID.3 ska vara fylld med fel, liksom Audi E-Tron, där en brittisk köpare i Frankrike levererar dräpande Youtubefilmer om bilen. Audi verkar inte heller ge något stöd till köparen, utan ignorerar de systematiska felen inklusive konstanta mjukvarufel, odugliga kamerabackspeglar och att bilen läcker in vatten som ett såll. Och under tolv månaders ägande var bilen otroliga sex månader på verkstad.
Köparen verkar verkligen gilla bilen, bortsett från att nu efter tolv månaders ägande så har bilen varit sex månader på verkstad, ungefär hälften av den tiden för att fixa backspeglarna, vilket inte gjorts. Som lånebil har man fått en Audi 1.
Börja titta på filmen ovan från 5:50 och framåt om ni vill se några av felen ägaren har, från lack till vattenläckor. Lacken har behövt målas om tre gånger, fjädringen har bytts på passagerarsidan, kamerabackspeglarna fungerar inte och ingen vet hur de ska fixas, blåtandssystemet har behövt bytas, takantennen har bytts, spoilern bak har bytts, alla tänkbara felmeddelanden dyker upp på instrumentbrädan. Och bilen läcker in vatten när det regnar – detta är alltså inte den allmänna kritiska återkallningen av E-Tron för att det läckte in vatten i batteribanken via den otäta laddningsluckan, utan läcka rakt in i kupén.
“When it works it’s a great car.”
Den andra filmen visar alla felmeddelanden på bilen, och sedan de fortsatta vattenläckorna in på förar- och passagerarplats.
Ägaren har också en tredje film om laddning vid långdistanskörning, som väl inte direkt innehåller några andra problem än att fem av sex Ionityladdplatser inte fungerade på en station, och att bilen plötsligt antingen rapporterade fel laddning på batteriet eller laddade ur ovanligt fort och tvingade fram en oplanerad laddning.
Naturligtvis är denna specifika bil kanske ett måndagsexemplar, men det verkar alltså som att Audi inte klarar av att åtgärda problemen. Möjligt att Audi är så här generellt även mot fossilbilsköpare?
Likt för Polestar 2 talar detta för att fossilbilstillverkarna är sönderstressade av Tesla, och släpper ofärdiga elbilar utan kvalitetskontroll, bara för att finnas på marknaden.
Än så länge säljs elbilar till kapitalstarka kunder (likt den brittiske pensionären ovan på sitt slottsliknande residens på franska Rivieran), särskilt premiummodellerna, som kanske har mer tålamod givet att man får rätt bemötande och kompensation. I fallet ovan svarar dock inte Audi på e-brev och återförsäljarna eller verkstäderna kan inte fixa bilen för de får ingen hjälp från Audi och vet inte vad de ska göra.
Men det kommer inte fungera när man nu ska försöka sälja elbilar till en massmarknad. Tydligen ska VW ID.3 vara nedlusad med problem, men kanske är detta normalt för hela VW/Audi-gruppen, utsläppsfusket i färskt minne.
Tillägg: Här är en svensk fd E-tronägare som också haft vattenläckage in i kupén. Han skriver också:
“Kan bara säga att jag också hade vattenläcka i min e-tron. Fick noll support av Din Bil Helsingborg när felet uppkom 2:a gången. Det fullkomligen rann in vatten i bilen så fort det regnade. Mer eller mindre tvingades sälja tillbaka min bil med 170.000 kr i förlust på 7 månader.”
58 kommentarer
Oh no, nu måste vi titta på ineffektiva youtube videos här på sidan ? 🙂
Eller så läser du bara min text som beskriver videon, vilket tar cirka 60 sekunder. Videon behöver du bara titta på om du inte tror mig.
Dock lite roligt eftersom du hade en längre sk rant om "dumbtube"-videos som reducerar allt till citat "Det är helt enkelt fördummande, och budskapen blir också på en motsvarande nivå. A bra, B dåligt, jaja-baja."
Förutom när dumbtuben handlar om sådant som bekräftar din syn på en viss fråga? Dvs typ Audi dåligt Tesla bra? 🙂
Halmgubbe much. Jag skrev att det är fördummande låg bandbredd när det istället kan uttryckas snabbläst som text. Vilket jag gjort ovan. Sägs inget om att Tesla är bra för övrigt.
Ne precis jag tycker också du balansera det rätt bra, nu vick volvo/polestar flera gånger stryk dock ingen pratade om problem med VAG´s elbilar.
Samtidigt har speciell Tesla stor kvalitetsproblem med lackeringen, dränering byggkvalitet vid sina nya bilar. Jag undrar om det bara software, Panasonic och marketing/elon som har gjord Tesla speciell.
Alla vet väl att man ska avvakta 2-3 år för att slippa barnsjukdomarna? Dumdristigt att köpa de först tillverkade bilarna men om man värderar glädjen av att vara först kanske det är värt det.
Vem vill ha en e-tron om tre år?
Själv är jag väldigt nöjd med min Kia e-Niro, inga problem eller oväntade reparationer så här långt.
Hade inte just Kia nåt rätt grovt serviceintervall kopplat till underhåll av batteriet? Typ 15 000 kr helt plötsligt, lite snopet eftersom elbilar säljs in som billiga/enkla i service
I regel är det mycket billigare ägande med elbil.
https://cleantechnica.com/2020/09/26/its-official-consumer-reports-confirms-ev-owners-spend-half-as-much-on-maintenance/
Data is king, and when it comes to information on the frequency of repairs on automobiles, Consumer Reports has more data than anyone. For its latest report, it did a deep dive into the data from its 2019 and 2020 reliability surveys of electric and gasoline powered vehicles. After crunching all the numbers, Consumer Reports says “drivers of electric vehicles are saving an average of 50% on maintenance and repair over the life of a vehicle compared to owners of gas-powered vehicles.”
"över the life of a vehicle"
Hur mäter man det redan nu, när de flesta elbilar t.ex. ännu inte behövt byta batterier.
Förra gången Cleantechnica länkades till var det grova faktafel, så man blir ju tveksam..
Blir till att tugga Toyota ett tag till. Tråkigt kanske men stabilt.
Hyundai/Kia tycks ligga 3-5 år före här. Tesla 5-8 år.
Är det inte så att det nya ”bötessystemet” gör att tillverkarna MÅSTE sälja x % av bilar som elbilar annars få böter i miljardklassen ?
Jag vet att åtminstone Hyundai åf redovisar kvartalsvis till Hyundai centralt och det återkopplas med någon form av statistik i förhållande till böter/vite.
Mitshubishi ryktas lägga ned sin försäljning i EU pga regelverket.
Pressen är väl oerhörd på de stora märkena att sälja bilar ”en masse” för att undvika just viten?
Just det. Tesla sålde väl sin kvot till typ Peugeot eller något, som därmed får tillgodoräkna sig Teslas elbilsförsäljning i Europa och inte behöver sälja egna elbilar?
Det har jag också hört/läst för ett tag sedan, att någon form av handel /byten pågår för att undvika böter.
Intressant sätt att kringå systemet…
En av våra bilar hämtades ut 1/10… för att kvoten för kvartal 3 var fylld 🙂 övriga 20/8-5/9.
Så viktigt är det.
Intressant med kvoter.
Jag antar det är ett politiskt beslut?
Synd att biltillverkarnas rykte ska bli lidande för att politikerna är otåliga.
Det är roligt. Det är FCA som har Tesla s rätter, det betyder också att Tesslor släppa ut mycket mer än sin egen förbruk.
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/fiatchrysler-koper-teslas-utslappsratter/
Detta var en av anledningarna till att jag valde en fossilare istället. E tron såg snygg ut, men man vet att nya bilar brukar strula. Hade inte trott att audi är så illa iofs. Nån som vet om Mercedes eqc är lika bedrövlig?
Svårigheten är väl att hitta någon som köpt EQC…
Var det inte Tesla-Bjørn så var det väl nån annan som avslöjade att Daimler i sin strävan att förena disparata drivlinor i samma modell (avgas, foolcell och batteri) satt in en "motorattrapp" av stålrör under huven i elbilen. Briljant tänk där, Ola! / sarkasm
Nej, jag är rätt säker på att nästan alla "konkurrenter" är hopplöst efter. Såg nånstans att Tesla nu tjänar ca 4000 dollar på varje bil tack vare miljökrediterna som andra måste betala i EU. Därav hetsen att kränga allt man kan av compliance cars, vare sig de sedan rullar eller ej.
Alla nya bilar brukar ju vara fulla med fel eller barnsjukdomar när dom stressas ut för tidigt. Det är väl inte unikt för att det just är elbilar det handlar om. När man gör ändringar och det är generationsskifte brukar ju aldrig första årsmodellen vara speciellt bra. När BMW E60/61 kom under 00-talet var ju den plattformen proppfull med problem och inte redo för att börja säljas, men det blev ju bättre efter ett par årsmodeller.
Visar i alla fall att det är konkurrens.. Men tycker att saker som lack och tät mot vatten borde Audi ha bra vana på..
Anekdot: lämnade in min bensinaudi på verkstaden (samma ställe där bilen införskaffades helt ny) för service + kontroll för besiktning.
Fick en anmärkning senare på besiktningen att alla fyra skruvarna var borta på skyddet för oljetråget. Enl besiktingsmannen så var det garanterat verkstaden som missat då det aldrig händer att alla fyra ramlar av inom en månad.
Åkte tillbaka för klagomål, enl audi så kunde det visst hända. Jag kanske kört skumpigt? Efter långt bråk fick jag köpa fyra nya skruvar men de var väldigt generösa och monterade de skruvarna gratis.
Har också en mazda. Inga problem där både besiktning och märkesverkstad…..
Mazda är nice. Audi ger dig ju inte ens bakhjulsdrift, så skippa den och köp en Mazda till. Verkstäder kopplade till tyska märken har alltid varit och kommer alltid vara arroganta svin.
Jag hade en beg Audi 100CC, femcylindrig, för sådär 30 år sedan och konstaterade att det (efter att man lyckats beställa tid på VAG) kostade sådär 500 spänn att ta en kölapp. Räknades som pengar på den tiden. Den var dock fin att köra, ända tills styrväxeln korroderade loss från chassiet. Bytte då hastigt in den till en beg Saab V6 på Statoil med tre dagar kvar på vagnskadegarantin. Men också en kul bil! Och bättre verkstäder enligt min erfarenhet, med entusiaster som Niklas och Turbo-Nisse.
Största problemet är att de inte kommunicerar med kunden.
Alla som jobbar med service vet detta !
Vill du få kunder riktigt förbannade så ignorera dom
Väl värt att kolla hela videon.
Klassisk brittisk svart humor parat med dräpande kommentarer.
Problemet är väl att alla biltillverkare med fossilt arv ligger så långt efter t.ex Tesla vars bil är en som en iPhone. Nu försöker dom trycka in all ny oprövad teknologi i en och samma lansering.
EUs krav på totala utsläpp för biltillverkarnas hela produktion torde ha något med saken att göra, dvs tillverkarna är tvungna att skynda på lanseringen utav elmodeller trots att de inte är riktigt produktionsklara.
Billiga småbilar torde för övrigt vara ett hotat segment pga elektrifieringen.
Du är något på spåret här.
Det är nog främst politikerna som är otåliga.
Ska bli ännu intressantare om några år när vätgassatsningarna ska realiseras som EU har bestämt.
Det verkar kört för europeisk biltillverkning.
Nja, Japan satsar på bränsleceller ( vätgas ) och varifrån skall mineralerna till alla batterier tas för att de blöta drömmarna om elbilar skall kunna realiseras ? Man bör dessutom minnas att utvinningen av nämnda mineraler är den totala motsatsen till miljövänligt i Långtbortinistan där mineralerna utvinns.
Karln har ju rätt angående kondens och elektronik. Tittar man på försvaret så är ju en del av deras fordon med radio o dyl inkopplade mot torr luft när de står på förbandet för att spara elektroniken.
Så det är endast elbilar som har elektronik menar du?
Torrluft i garage är ju toppen för alla sorters metallfordon. Miljöpåverkan hade kunnat minska drastiskt km bilar vårdats väl och körts längre innan skroten.
Nej men det verkar vara lite mer elektronik än i min chevrolet. Dessutom verkar elbilar mer eller mindre vara en ipad på hjul och den tål inte vatten. Men å andra sidan har ju ett passagerarplan en hel del elektronik i sig och de åker ju på en del stryk så det borde ju gå. Eller jaktplan för den delen.
Serviceintervall, servicekostnader och komponentspecar på flygplan är i ett helt annat ekonomiskt härad än för bil och lastbil eller buss.
Ett vanligt trafikflygplan kostar ca 1 miljard i inköp, jämfört med 10 bussar som kanske kostar 40-100 miljoner. Driftkostnaderna, servicetimmar och krav på dokumentation ska vi kanske inte heller prata om.
Kommer såklart att köra bensin i minst 20 år till. Early Adopters av oprövade dyra leksaker får skylla sig själva…
Cherrypicking och går inte att jämföra med Polestars problem. Annan cherrypicking: Tidskriften Elbilens alla problem med sin långtidstestbil Tesla Model 3. Kolla senaste numret.
Hur är BMW i3? Tänker en begagnad som kanske gått 5-6000 mil… 🤔
Att han inte passade på att byta färg när han fick den ommålad. Det var ingen vacker nyans han valt precis!
"Tydligen ska VW ID.3 vara nedlusad med problem,"
Hört talas om mjukvarubuggar, har den några andra fel?
Cornu har ibland tendens att tänja på sanningen i klassisk aftonblaske-stil. Tror att det här kan vara ett sånt fall.
Nejdå. Åtskilliga månaders produktion av Id3 (hundratals ex) fick ställas upp i tält med flera lag som turades om att underhållsladda dem i månader i väntan på att rätt mjukvara skulle tas fram och installeras (likaså manuellt, en i taget). Men nu är detta kanske löst. Så långt; tror inte att de ens nu går att uppdateras OTA. Dock vill jag inte utesluta att det dyker upp nya fel. Som i så fall måste åtgärdas, en bil i taget.
Battery day lär inte göra den stressen mindre
Hur tusan misslyckas en traditionell biltillverkare med att bygga en bil som läcker??! Den delen är det ju ingen skillnad på. Eller är elbilskunder kräsnare och alla andra Audi-ägare tycker det är helt normalt att de läckar? 😉
Tvärtom, här verkar Audi ha lyckats riktigt väl med att få den att läcka 😉
Kan dock hända den bäste, jag fick stora problem med vatten efter att Tesla hade bytt min vindruta. Blev dyrt, för vattenskada går inte på försäkringen fick jag höra.
Så underbart balanserad han är i videon, snacka om självkontroll och saklighet!
Finns få saker torrare än en britt.
I en läcker bil …
#göteborrg
Var kan man läsa om dessa påstådda fel på VW ID.3?
LMGTFY: vw id3 problem
Nä förresten, du kan ju goggla själv! Rätt många träffar på första sidan.
Jag har inga problem att googla, jag är mest intresserad av att läsa källan till dem påstådda problemen och tyvärr är jag inte tankeläsare.
Jamen då är vi ju minst två! Vem kunde anat … 🙂
Tyvärr (eller vad man borde säga) äger jag ingen vw id3 så är oduglig som primärkälla.
Hittar du verkligen ingenting alls på en så simpel googling? Kändes inte motiverat att fördjupa mig å dina vägnar.
Kan ju hända att problemen är lösta nu när bilar börjat levereras, men det skrevs en hel del i våras, med bilder av ändlösa rader av hopplösa bilar i tält och på Berlins nya, också oanvändbara, flygplats, med många laptops och personliga assistenter.
Google lär kunna hjälpa till med främmande språk också. Aber Deutsch verstehe ich någotlunden. 😀
Bara för att bilar står på ändlösa rader betyder det inte att dem inte fungerar. Dessutom om dem står där innan leverans är det väl inte konstigt? Frågan är vilka fel som finns nu som är levererade till kund och inte i något trött tält i Tyskland 😉
Jaha, ja se det var ju en ny fråga — inte _var_ man kan läsa om detta.
Tyvärr har jag ingen inside info, men tydligen ansåg VW att bilarna inte gick att leverera i då befintligt skick. Man får hoppas att de mest kritiska felen är åtgärdade innan leverans till kunder, och att inte batterierna har gett upp andan under väntetiden.
Höga chefer i VW har uttalat att man har satt en massa folk på att skriva hundratusentals rader kod (antydande att det vore av godo). Undandrar sig min bedömning. En annan hög företagsledare har myntat uttrycket: The best part is no part, the best process is no process. Lite annan filosofi.
Nej det är ingen ny fråga, förstår inte för i hela världen hur du lyckas att få det till det.
I artikeln nämnen man att ID3 verkar vara fylld med problem:
"Även nya VW ID.3 ska vara fylld med fel".
Min fråga var vilken källan till detta påstående är. Anledningen till att jag vill ha källan är ju självklart för att själv kunna läsa och bedömma. Varpå jag inte kan googla fram detta. Förstår inte hur det kan vara så oklart.
Ytterligare ett sent svar med länk till twitter:
twitter.com/TSLAQQ/status/1314184339635175425