Till skillnad mot Sverige (där ju staten är delägare i skiten) så bötfäller nu Norge det så kallade flygbolaget SAS för att inte följt regelverken och betalat tillbaka pengar till resenärerna. Än så länge är det bara en symbolisk summa om en miljon norska kronor i månaden, men den kan komma att höjas om SAS inte betalat tillbaka alla i februari.
Ja, vi älskar detta landet. Honest. Pure. Raw. Ankomst Gardermoens flygplats. Researchfoto för Höstsol. |
Bötesbeloppet gäller om kunderna inte fått sina pengar i november skriver norska Luftfartsverket Luftfartstilsynet i sitt pressmeddelande.
Svenska staten verkar dock inte bötfälla SAS. Man är ju trots allt dels storägare i skiten, och dels så är ju den svenska tvisteprincipen att alla vill väl och gör sitt bästa, så det är inte ens SAS fel när det inte fungerar. Och då kan man ju inte döma ut böter.
Icke EU-landet Norge vidtar alltså åtgärder för att straffa SAS för att inte följa EU-förordningen som ger flygbolagen en tidsfrist att betala på sju dagar, inte sju månader. Sverige lyfter inte ett finger.
Fast det är klart, i Sverige är det ju mest privatpersoner och familjer som blivit av med halva sin semesterkassa, och att de alls ville flyga trots att mänskligheten då går under får de ju skylla sig själv för.
Nu återstår att se om SAS prioriterar upp de norska kunderna, så vi svenskar får vänta ännu längre. Själv är jag uppe på sex månader sedan jag avbokade mina fullt avbokningsbara och återbetalningsbara biljetter när Almedalsveckan ställdes in. En möjlighet som jag alltså betalade dyra extra pengar för, men som i verkligheten var värd exakt noll kronor och sjuttioelva mail där man ska luras att klicka på en länk för att få en värdelös voucher istället.
Nej, jag har inte dragit SAS till Kronofogden än. Jag vill se hur lång tid den här skiten tar, och blogga skiten ur SAS så länge jag inte fått mina pengar. Kronofogden kan ju lösa det hela rätt fort, alternativt så har ju de flesta som gått till fogden studsats upp till först i kön av SAS.
Aktuellt estimat utifrån att SAS nu nått april månad är att utbetalningen kommer dröja runt 18 månader och komma runt årsskiftet 2021-2022, om de nu betalar tillbaka mina pengar utifrån när flighten skulle gått i slutet av juni och inte när jag gjorde den avtalsenliga avbokningen med återbetalningsrätt.
18 kommentarer
Fick nyss tillbaka pengar från lufthansa, dock lite oklart varför det tog tid. Jag har inte läst på regelverket och om man faktiskt måste kräva återbetalning så var nog de första 2 mån mitt fel.. Sen slarvade de bort något vilket fixades efter ett samtal och sedan tog det ytterligare några veckor innan jag fick pengar. Så med god vilja skulle man nog kunna argumentera att jag stod för största delen av tiden genom att inte ligga på och ringa.. För övrigt är väl en fördel med att lämna det till fogden att man kan lägga på ränta på skulden det får man antagligen inte i SAS avtal.
Jag fick också tillbaks nyss från Lufthansa. Det tog 3 månader.
Väntar du för länge kanske SAS hinner gå i konsurs.
konkurs*
Kan bero på att SAS-resenärer inte tillhör MPs valboskap.
Jag bokade av en avbokningsbar biljett hos SAS förra veckan, pengarna på kontot dagen efter!
Kan bara notera att detta problem gäller även andra flygbolag. Väntar fortfarande på återbetalning ifrån Ryanair för en resa som de bestämde i maj att ställa in. Gjorde en ansökan om betalningsföreläggande i augusti men har inte hört någonting mer från Kronofogdemyndigheten gällande det. Kan ju inte gärna vara något tekniskt problem att betala tillbaka, antar att det är likviditet som är problemet?
Jag använde Kronofogden hösten 2019 för att få tillbaka pengar från ett bolag. Jag hörde ingenting från dem och ringde därför för att kolla att ärendet inte tappats bort. Då visade det sig att de hade 104 (!) dagars kötid innan ett ärende ens registrerades. Hela processen tog ett år. Kronofogdemyndigheten är inte vad den har varit.
Men nu har bloggaren bestämt att det bara är SAS som ska dras inför skranket. Helt oväsentligt att andra bolag gör likadant, och nämn för Guds skull inte att favoritbolaget BRA gjort ackordnedskrivning på 75% av sina skulder, bl.a. oprioriterade fordringar från passagerare
När jag i mars avbokade mina avbokningsbara och återbetalningsbara biljetter från BRA fick jag tillbaka pengarna dagen efter. SAS skrev "inom 7 dagar" enligt villkoren för de extra dyra återbetalningsbara biljetterna.
Vidare är svenska staten en stor delägare i SAS och visar därmed med all tydlighet vad de tycker om konsumenträtten i praktiken eftersom de inte bötfäller SAS de grande.
Kort sagt: SAS visar med all tydlighet varför svenska staten inte ska driva bolag.
Men (gissningsvis) Transportstyrelsen borde vara ansvarig för att bötfälla bångstyriga flygbolag medan Näringsdepartementet rimligtvis sköter statens ägande. Det finns inte (och bör väl inte finnas) någon koppling däremellan. Skulle t.ex. Vattenfall ställas inför hårdare krav än Eon eller Fortum för att staten är ägare?
Faktum är att svenska myndigheter är lika flata mot alla flygbolag just nu…en flathet som bara gäller tills det inte gäller längre. Tex Norge kom i veckan med ultimatum mot flygbolag och nu Danmark likaså (https://check-in.dk/flyselskaber-faar-en-frist-paa-45-dage/)…
Som bloggare har du ju (inte ett ansvar kanske men) i alla fall en stor påverkan på din läsarkrets så du skulle ju kunna fundera på om din "anti-SAS-bias" är särskilt fördelaktig i längden… Vad sägs om en sån där förträfflig enkät där dina läsare får ange vilka bolag de bokat med under Corona-pandemin och sammanställa respektive bolags förmåga till återbetalningar. Om man nu vill verka objektiv istället för media-drevig 😉
SAS har gjort ca 1,5-2 GSEK vinst varje år de senaste 3 åren (trots statligt ägande, inte tack vare). Vi befinner oss i en situation där INGEN kan driva ett flygbolag med vinst. Frågan är därför om värdeförstörelsen för samhället vid en kollaps i SAS inte är större än den svenska statliga nyinvesteringen. Tydligen tycker svenska och danska staten att det är värt pengarna.
Kollapsar SAS så kommer Norwegian också kollapsa (allt annat lika, vem skulle investera i ett flygbolag med sämre utgångsläge?). Då ska vi förlita oss på de "ekonomiskt effektiva bolagen" Ryanair och Wizzair för flygtransport i norra Sverige och Norge i vinterförhållanden. Personalpolitik och anställningsförhållanden i dessa bolag är ett kapitel för sig själv.
Hur ofta avbokar du planerade resor? Lönar det sig verkligen att hålla på med extra reseskydd?
Hur många resor måste du avboka och krångla med för att "En möjlighet som jag alltså betalade dyra extra pengar för" ska ge plus på året?
Aldrig. Utom nu, eftersom jag inte var säker på att Almedalsveckan skulle bli av pga corona.
#ViStöttarSAS
Om man betalat SJ-biljetter med Swish så får man återbetalning vid avbokning inom 3-10 sekunder.
Avbokade en färjetransport med bil till Baltikum med Stena line. Processen på deras hemsida var så enkel så att jag först inte trodde att det hade gått igenom. Pengarna på kontot dagen efter.
Vad tror bloggen om SAS långsiktiga existens? Kommer man låta det gå i konkurs? Eller fortsatt konstgjord andning?
Och en annan viktig fråga; vad händer om SAS konkar? Vad får det för följder?