Detta inlägg är reklam.
Dagens kunder har ett helt annat köpbeteende än för bara ett par år sedan. Då valde man mellan att handla antingen i butik eller på nätet. Idag gör man allt på en gång; googlar på en produkt hemifrån eller kollar i butiken och bestämmer sig sedan för hur man vill handla, beroende på var man hittar det bästa erbjudandet. Som handlare vill man då givetvis bli den som kunden väljer, oavsett kanal. Det här har gjort allt fler detaljhandlare går över till en omnikanal-lösning, med samma profil, sortiment, erbjudanden och kundservice i flera kanaler.
– Idag gäller det att en butiksägare ständigt finns där kunden är för tillfället, säger Linda Ahnfeldt, marknadsstrateg på e-handelsleverantören Starweb. Framtiden ligger i att utnyttja alla kanaler i sin verksamhet och att öka butikens närvaro på nätet.
Tillsammans med ekonomisystemutvecklaren Hogia Small Office har man nyligen lanserat Smart Handel, en komplett omnikanal-lösning för mindre handlare, som inte bara integrerar fysisk butik med e-handelsplats, utan även med de administrativa funktionerna för fakturering och bokföring.
Den mobila revolutionen
Den kanske viktigaste förändringen i detaljistbranschen under de senaste åren är mobilhandelns framväxt. Idag står köp från mobiler och surfplattor för mer än en tredjedel av svensk e-handel. Kunderna har alltså tillgång till i princip alla produkter, erbjudanden och handlare var man än befinner sig, vilket gör att man som butiksägare behöver vässa sina erbjudanden till det yttersta för att kunna konkurrera. Med en komplett omnikanal-lösning får butiksägaren samma sortiment, varumärke och kundupplevelse att genomsyra alla försäljningskanaler. Ett köp kan mycket väl göras på nätet och leveransen ske i butik, eller omvänt, vilket som passar kunden bäst.
Parallellt med den här “mobila revolutionen” inom detaljhandeln, har ekonomi- och bokföringsprogrammen utvecklats på motsvarande sätt. Idag är det närmast självklart att man som företagare vill kunna sköta sin administration online, med både program och data ständigt uppdaterade och lätt åtkomliga från alla enheter.
Automatiserad försäljning och administration
– Ja, allt fler vill kunna sköta sin administration i molnet, berättar Åsa Langmaid, bolagschef på Hogia Small Office. Man vill kunna hantera sitt kassasystem, kolla lagersaldo och försäljningsstatistik dygnet runt var man än befinner sig.
Med Smart Handel tar med andra ord både den fysiska butiken och detaljistföretagets administration steget helt in i den digitala och mobila världen. Det är där man både kan koordinera sin marknadsföring, öka sin försäljning och bygga ett starkt varumärke samtidigt som man spar både tid och pengar genom att sköta all sin försäljning och administration med automatik i samma system.
Med den här typen av tids- och kostnadsbesparande lösningar kan även mindre butiksägare bli mer konkurrenskraftiga och bygga starka varumärken i den nya omnikanal-detaljhandeln.
Faktaruta Dagens detaljhandelskunder är mobila och rör sig fritt mellan fysiska och digitala försäljningskanaler. Alltfler handlare går därför över till en omnikanal-lösning som ger samma profil, sortiment, erbjudanden och kundservice i flera kanaler. För att möta utvecklingen har Starweb tillsammans med Hogia Small Office utvecklat de integrerade omnikanal-plattformarna Smart Handel och Smart Handel+, skräddarsydda för mindre handlare. Smart Handel och Smart Handel+ kombinerar Starwebs avancerade e-handelssystem där bl.a. stöd för kortbetalning, olika produktvarianter, automatiskt sparad varukorg och segmenterad marknadsföring ingår, med Hogia Smart-programmen för butikskassa, bokföring och fakturering i en helt integrerad lösning. Responsiv design gör att webbplatserna automatiskt anpassar sig efter dator, mobil och surfplatta. I Smart Handel-plattformarna ingår individuell design av webbplatsen, liksom migrering från andra e-handelsplattformar och administrativa program. |
Detta inlägg är publicerat i samarbete med Hogia Small Office Smart Handel.
4 kommentarer
När uppstår det första digitala handelshuset med butiker?
Handel via nätet men med en fysisk handelsplats som beställare och som mottagare.
Fördel för leverantör-stor mindre anonym mottagare alltid öppet.
Fördel för köpare-kraftfullare köpare samt alltid öppet.
Skicka länken till Riksbanken så de förstår varför vi har deflatoriska krafter i alla led.
Är det vanligt med kombinationen 1: Prova och välj vara i butik. 2: Beställning går från butik till lager. 3: vara skickas hem till kund.
Jag har sett det på diverse mässor.
Fördel: Kunden får bättre pris då bara en varje storlek behöver finnas i butik, mindre lokal/lager centralt. Kunden kan köpa "stora" prylar utan att behöva släpa dem runt köpcenter.
Mindre antal byten pga fel storlek då kunden redan provat "postorderköpet".
Nackdel: Kunden får inte sina saker förrän tidigast dagen efter. Kunden kan inte "skryta" med sina inköp inför alla andra kunder. "Tio märkespåsar i varje hand"-fenomenet försvinner.
Tycker det är praktiskt att man kan kolla på nätet i vilken butik varan finns, finns den inte i närmaste butik så kan man beställa den dit och hämta den lite senare samma dag på vägen hem efter jobbet. Funkar på större elektronikkedjor med flera butiker i ett område, exempelvis sthlm. En annan bra sak är att vitvarutillverkare nuförtiden har webshoppar för vanliga reservdelar så får man reservdelen på posten istf att fysiskt behöva åka till affären.