Härryda Kommuns motstånd mot att bli en plats där järnvägen bara passerar och väsnas utan att stanna har betalat sig i en ny överenskommelse om en järnväg till Borås via Landvetter flygplats där Mölnlycke får behålla sin pendeltågsstation som bibana. Men landsbygden med orter som Hindås, Rävlanda och hela Bollebygds kommun står som förlorare då de blir av med sina stationer. I Sverige ska tåg bara ta folk mellan stora städer och pissa på de som bor längs järnvägen.
Järnvägens exakta sträckning är inte fastställd, men den kommer gå söder om Mölnlycke över till flygplatsen och passera genom eller under det som ska bli den nya staden Landvetter Södra, om den någonsin blir av nu när befoklningsframskrivningarna upptäckts bygga på felaktig statistik.
Spåret ska nu svänga av först efter Mölndal, förmodligen mellan Kållered och Möndlan och sedan gå genom öde skogsområden, rimligtvis med en hel del tunnlar på grund av branta berg och någonstans antagligen norr om Finnsjön och genom Benareby eller Nya Långenäs, där många nybyggda villor med fin sjöutsikt kan få sig en överraskning.
Nuvarande järnväg via Mölnlycke ska anslutas via ett bispår som nog kommer gå genom eller under Pixbo och sedan till den nya järnvägen ungefär när gamla når Landvettersjön innan Långenäs.
Sedan blir det ett stort resescentrum på Landvetter Flygplats där en ny station ska byggas och landets näst största flygplats efter över vid det laget 50 år ska få järnvägsanslutning. Sedan fortsätter järnvägen nog längs motorvägen och riksväg 26/40 bort till Borås. De nuvarande stationerna i Hindås, Rävlanda och Bollebygd läggs ner och dessa pendlingsorter blir alltså av med sina tågförbindelser. Totalt sett kommer det kanske handla om några tusen ytterligare bilar in till Göteborg dagligen. Vid det laget kommer dock elbilar dominera, så det är inte ett miljömässigt problem, men väl ett problem för trafikbelastningen på motorvägen, särskilt borta vid Mölnlycke, som kommer få längre tid med tåg in till Göteborg när tågen inte går direkt, utan via Mölndal.
Härryda Kommun vägrade acceptera det tidigare förslaget på höghastighetsbana som helt skulle ignorera kommunen annat än Landvetter flygplats, och var enda kommunen i Sverige som prioriterade sina invånare istället för att förvandlas till en genomfartskommun som alla andra snällt gjorde på vägen Göteborg – Stockholm.
Det har nu betalat sig. Mölnlycke station får vara kvar och det möjliggörs att bygga en station vid Landvetter Södra och även söder om Bollebygd, typ mellan Kullamotet och Bollekollens sällan snöbeklädda skidbacke. Oklart om Rävlandaborna tänker åka dit dock, bort från Göteborg.
Bgygstart beräknas dock till först 2029 – 2031 och givet att tidplaner håller ska det ta tio år att bygga, så sträckan är inte klar förrän tidigast 2029. Kanske kan Landvetter flygplats vara klar lagom till min pension vid 2035?
Härryda Kommuns strategi har givit frukt och centrering av kommunen till gräddhyllan Mölnlycke fortsätter. Jag bodde själv nio år i en villa i Härryda, Härryda, och kommunledningen har alltid pissat på provinserna längre österut som Härryda, Hindås, Rävlanda, Hällingsjö, Stora Bugärde och Eskilsby. Tidigare även på Landvetter samhälle, som dock tillåtits att utvecklas det senaste decenniet.
Att lägga ner järnvägsstationerna i Hindås och Rävlanda är bara ett led i den strategin och överraskar nog ingen. Med ca 3 100 respektive 1 700 invånare kan förstås kommunens politiker helt skita i vad denna minoritet bland kommunens 40 000 invånare tycker i frågan. Härryda, Härryda pissar alla på, trots att man med sin närhet till flygplatsen hade haft enorm potential för utveckling. Kommunen har dock valt att hålla en strikt förbudszon till all utveckling av bostäder runt Landvetter flygplats, på ett helt annat vis än sker runt Arlanda där tydligen buller inte är ett problem för Märsta.
Lite roligt var annars att pendeltågstrafik till Mölnlycke var en av alla idiotiska motiveringar för Västlänken, även om den skulle lägga på tio minuters restid för Mölnlyckeborna mot idag på grund av den idiotiska sträckningen, fast stationen sedan ströks när det skulle byggas supersnabb järnväg. Nu blir det väl 15 minuter extra restid pga omvägen via Mölndal också, men å andra sidan lär väl inte Västlänken stå klar år 2041 , så bara fem minuter längre …
Bollebygds Kommun var också ett argument för Västlänken, men kommunens nästan 10 000 invånare körs nu helt över – bokstavligen – men så böjde sig kommunen från början för överheten och accepterade med höghastighetsjärnvägen att man bara skulle vara en plats för buller utan station. Till skillnad mot Härryda Kommun gjorde man inte motstånd och får nu betala priset.
Min gissning är annars att man för att spara pengar inte kommer göra en planskild korsning över länsväg 156 vid Vägskillnaden, utan att alla pendlare från Hällingsjö och Mark ska få stå och vänta på tåg som passerar. Kom igen, det blir kul!
Tåg i Sverige går ut på att ta folk mellan stora städer och kommer aldrig bli vare sig populärt eller konkurrera ut bilen. Snarare ökar bilberoendet i takt med att station efter station på landsbygden läggs ner. I resten av EUfinns det järnvägsstationer överallt och då är tåg ett alternativ. Se OpenRailwayMap för detaljer.
Tids nog får vi vara glada om det finns några järnvägsstationer kvar i tätortsområden med under 100 000 invånare.
Samtidigt förväntas resten av landet ta den där kollektivtrafiken som går var femte minut likt i Stockholm eller Göteborg. Men resten av landet ska vara glada om den går var femte timmar. Vardagar, dagtid då alltså. Kvällar och helger kan man ju glömma. Men låt oss beskatta sönder bilarna, trots att det är enda alternativet för större delen av landets yta.
Men visst, Miljöpartiet kan fortsätta tjata om järnvägar och då bevisa att de är ett parti för storstadsbor och inte för de som faktiskt bor i den så kallade miljön. Men likt i Härryda kommun är landsbygden en politisk minoritet man kan skita på och i.
24 kommentarer
Här i Roslagen la man ju ner järnvbägen till Norrtälje. Vilket kompenserasdes med motorväg 50 år efter nedläggningen.
Nu när man har en lindrigt sagt explosiv befolkningstillväxt i Norrtälje kanske det hade varit bra med en järnväg för att minska miljöbelastningen.
Men nej
Sossarna såg såklart till att riva upp spåren omgående efter att hjärnvägen las ner. Så att ingen klåfingrig politiker i efterhand skulle få för sig att satsa på något annat än bilismen.
För övrigt är motorvägen mellan Sthlm och norrtälje väldigt fint och stor. Utom att man under en sträcka på två mil mitt på har 2-1 väg som alltid korkar igen.
Ungefär som att man bygde norrortsleden med fyra filer. Utom en tunbnnel mitt på med en fil i vardera riktning. Som alltid orsakar kökaos
Eller attsödra längen redan från början var underdimensioonerad mot alla byggplaner.
Men MP och Sossarna gick glatt ut och sa “det är planen. Så att så många inte tar bilen”
Tyvärr glädjs jag itne alls när jag ser samma trafikidiotier i VGR. Men där införde man ju även Millenium så man kanske kan skylla på allmän inkompetens istället för den ilvilja mot medborgarna S och MP har i Sthlm.
Där alla skall straffas som inte bor innanför tullarna.
MP i Sthlm som verkar fått allt ansvar över biltrafiken och SL har ju som agenda att aktivt förstöra för bilismen så att folk tar SL
Samtidigt som SL under MPs eleganta ledning rasat ihop totalt och nu måste sänka trafiktätheten och ta bort linjer då man trots mångmiljardtillskott från skattebetalarna backar en miljard per år.
Som sagt.
Utan politiker som kastade bort pengarna på dåligt skötta Mlllenniumsystem eller spelar bort dem på trafikideologi skulle de miljarderna kunna komma den producerande vården till godo istället
På vad baserar du att Rävlanda, Hindås och Bollebygd kommer att förlora sina stationer? Kust till kust-banan ska få pendeltåg med entimmestrafik om några år. Den kommer således i allra högsta grad att finnas kvar och vara till gagn för östra Härryda kommun och Bollebygd.
Det är bara att titta på utskicket.
Nu har jag bara sett en bild på framsidan av Trafikverkets utskick men ser inget där om att några stationer ska dras in. Baserar du det på att stationerna inte är utritade på den streckade linjen som avser den befintliga järnvägen? För så ska den inte tolkas.
“jag orkar inte läsa vad du menar. Men jag ser på omslaget att du har fel. Eventuellt”
🤪
Vad menar du? Jag har inte tillgång till utskicket förutom dess framsida, vet inte om det finns mer sidor med mer information som jag inte kunnat tillgodogöra mig. Därav frågan.
Ska vi klara klimatomställningen så måste 99% av befolkningen bo i några få stora städer med bra kollektivtrafik. På landet ska man enbart bo om man brukar jorden. På så sätt minimerar man användningen av Jordens begränsade resurser. Alla kan inte ha bil, det är bara att glömma.
Och servicen för de som brukar jorden – skolor, vårdcentraler etc? Vilka ska bemanna dem?
Vänstern och MPs andra argument är ju att man ska leva med. Att man inte bara kan ha kapitalism utan måste ha kultur, natur och livskvalitet.
Och faktum är att natur och livskvalitet sällan finns på samma sätt i städer som i en egen villa. Eller ännu mindre om man jämför städer med att bo lantligt.
Att infantilt tro att man kan lösa miljöproblem genom att på fascistiskt/kommunistiskt manér ska tvinga in folk i att leva som de inte vill. Eller försämra deras köpkraft och livskvalitet.
Tro det eller ej. men det är det som gör att helt plötsligt kan “konstiga” val som Trump vinna.
För om man jämför med miljörörelsens förslag så framstår han som mer nära många människor.
Ska vi komma till rätta med den klimatkris som faktiskt är pågående måste miljörörelsen lära sig att respektera människor med. Människor som inte är i deras lilla bubbla av åsikter och behov.
Bloggaren missar en viktig detalj: med en ny snabb järnvägsförbindelse kommer nuvarande hårt utnyttjade busstrafik på riksväg 40 mellan Borås och Göteborg att minska avsevärt. Det finns även goda skäl att tro att fler kommer att välja tåget istället för bilen mellan dessa orter.
Här kan man jämföra med med sträckan Eskilstuna – Södertälje (och vidare via nya Grödingebanan till Stockholm) som totalupprustades och anpassades från en tidigare krokig och långsam förbindelse till en ny rak bana anpassad för 200 km/h. Före upprustningen var antalet pendlare litet och många var tveksamma till nyttan med en ny järnväg här. Men genast efter invigningen överträffade resandeutvecklingen alla prognoser och fortsatte att öka år efter år. Mindre än tio år efter nystarten fick enkelspåriga avsnitt kompletteras med dubbelspår.
Visst, en del mindre orter som till exempel Ärla och Åkers Styckebruk blev av med tågförbindelserna, men den totala samhällsnyttan blev större.
Nuvarande järnväg mellan Göteborg och Borås är inte lämpad för tät pendeltrafik. Både medelhastigheten och trafikkapaciteten är låg.
Talet om att “station efter station på landsbygden läggs ner” stämmer inte. Under de senaste årtiondena har utvecklingen tvärtom stadigt gått mot att fler och fler mindre orter har fått spårburen kollektivtrafik.
Gissningen om att det blir en planskild korsning över länsväg 156 kan avfärdas. Idag byggs praktiskt taget inga nya plankorsningar, och framför allt inte på snabbtågssträckor.
… missade ett “inte” i sista stycket i mitt inlägg: Gissningen om att det _inte_ blir en planskild korsning över länsväg 156 kan avfärdas.
Eskilstuna och Södertälje är inga småorter.
Och det är bara att kolla på hur glest det svenska järnvägsnätet är så inser man hur få orter som täcks. Spelar ingen roll om det är stationer på sträckorna, när sträckorna är så få.
Nej, Eskilstuna och Södertälje är inga småorter. Eskilstuna är en ort i liknande storleksordning som Borås, som genom den upprustade järnvägen fick en snabb pendelförbindelse till storstadsregionen Stockholm. Det största resandeflödet från Eskilstuna gick till just Stockholm. Dvs en relation som i mycket påminner om Borås – Göteborg.
Och ja, det svenska järnvägnätet är glest. Detta som en följd av att vårt land är glesbefolkat. Ett heltäckande järnvägsnät som hade nått varenda mindre ort skulle ha blivit en otroligt oekonomisk skapelse, som dessutom hade dragit tillgängliga investeringsmedel från kapacitetshöjande åtgärder på betydligt samhällsviktigare järnvägssträckor.
Men mellan de två orterna finns de mindre Läggesta (Mariefred), Strängnäs och Nykvarn
Och i de fall där det finns ett finmaskigt nät så kommer snabbt de som bor inne i storstäderna fram till
“nä men då tappar jag ju tid i MIN resa. USCH. Småstationerna ska bort!!!”
Säger inte att de har fel. Men det kanske är dumt bygga projekt för hundratals miljarder som mest är till för de som bor i storstädernas stadskärnor. Samtidigt som projekten negativt påverkar i stort sett alla som de passerar.
Här finns en aspekt till: på en sträcka som även trafikeras av godståg och mer långväga persontrafik så sjunker trafikkapaciteten om samma spår även trafikeras av pendeltåg med täta uppehåll. Detta leder bland annat till att snabbtåg kan få köra långsamt på grund av restriktiva signalbesked som beroende på sträckans tillåtna hastighet kan behöva aviseras ett par kilometer i förväg. Godståg som tvingas stanna för framförvarande stillastående pendeltåg kan behöva lång tid för att komma upp i fart igen, vilket ökar energiförbrukning och bromsslitage.
Här måste en samhällsnyttig avvägning göras. Kanske kan det till exempel vara lämpligare att pendlare från vissa orter med lågt antal av- och påstigande istället får åka buss, om detta gör att istället fler långväga godståg kan få plats på spåren.
En av de vettigaste formerna av järnvägsinvesteringar är utbyggnad till fyra spår i infarterna till storstadsregioner. Då kan två av spåren reserveras för tät pendeltrafik och de övriga för godstrafik och långväga persontrafik.
Logikfel. De som bor i storstäderna drabbas inte av stoppen ute på linjen i glesbygden.
Är planen att gamla enkelspåret kommer avvecklas helt? Är det tekniskt möjligt att ha det kvar eller kommer banvallen någonstans att användas för nya dubbelspåret?
Nej, det kommer att finnas kvar. Om inte annat behövs fortfarande en förbindelse mellan Kalmar och Göteborg.
Nuvarande bana är inte lämpad för utbyggnad till dubbelspår för hastigheter på 200 km/h eller högre. Kurvradierna är tvära och på många håll går banan genom samhällen. På vissa håll, till exempel öster om Hultafors, finns inte heller plats för ännu ett spår. Från Almedal till Mölndals övre är lutningen mycket brant. Det lär sannolikt vara mest ekonomiskt att dra fram en helt ny sträcka.
Kanske VGR kan införa pendeltåg då?
Glenntåg?
“För den lilla människan som vill in te feskebörj”
Det gäller bara att bo vid ett stående attack mål gällandes järnväg, detta är sedan gammalt…
Korkat exempel med Skåne.
Över 80% av befolkningen bor inom 5 km från en station. Där det inte går tåg bor det faktiskt inte så mycket folk.
Jag är inte en av dem som har < 5 km till en station men å andra sidan har jag gratis pendlarparkering och det tar 9 min in till Malmö C och den tiden klarar inte ens en Tesla om det är tomt på vägarna och alla trafikljus är gröna oavsett hur laddat batteriet är. Annars går det runt 3 bussar i timmen fast man hamnar i ngn form av socioekonomisk utjämningsbusstrafikzon pga Malmös politiker är från vettet.
Efter fyrspårets öppnande mellan Malmö och Lund är flaskhalsen egentligen SJ (fjärrtåg) och godstrafiken norrut genom Skåne och då framför allt godstrafiken förväntas öka när man öppnar förbindelsen Ferhman sund (Danmark-Tyskland, dvs Rödby /Puttgarden) kommer denna korkas igen och antingen får fjärrtågen eller godstågen stoppas under rusningstrafik då inga Stockholmsbaserade planer på fler spår mellan Lund och Hässleholm är i pipeline så det passar.
Godstrafiken norr om Hässleholm kommer även den korka igen stambanan.
Någonstans runt 2040 krashar det längs södra Stambanan både i Skåne och norr om Skåne.
Det blir svårt att köra fjärrtåg dagtid och godstågen hänvisas till natttrafik och systemet blir extremt känsligt för störningar. Men då är jag pensionär så det kvittar. Man planerar rejält mycket längre godståg och det blir stora ombyggnader på rangerbangårdarna för att ens försöka hänga med.
https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1773263/ATTACHMENT02.pdf