Millenniumskiftet pågår i Västra Götalandsregionens Sjuhäradsområde centrerat runt Södra Älvsborgs Sjukhus (Säs), där man dragit ner på 75% av vården och i princip bara vårdar de som riskerar att akut dö. Direktörerna på VGR imiterade på en presskonferens den kände Bagdad-Bob och talade om att det var “lugn i organisationen” och sade tidigare till Borås Tidning (BT) att det hela var roligt, medan kommentarer från anställda handlar om att det är en total katastrof, personal som bryter ihop och gråter, att det inte går att skriva ut recept och att man inte ens klarar av 75% neddragen vård.
BT har haft bra upplåst liverapportering under dagen, men man måste klicka på expandera kommentarer för att se deras tidigare livenotiser, inklusive hundratals förtvivlade och förbannade kommentarer från personal inom sjukvården, som vittnar om att inget fungerar, att det inte går att skriva ut recept, boka tider mm, och att det kan ta timmar att administrativt hantera en enda patient.
Vården har gått över på krigsrutiner genom att skrivit ut bokningar på papper och bockat av, men det fungerar enligt direktuppgifter till bloggen bara en vecka, då man skrivit ut detta från det gamla IT-systemet. Att skriva ut bokningar på papper för att kunna hantera krig eller katastrof utan strömförsörjning är inte en funktion som tydligen finns i nya Millennium uppger bloggens källa.
Det konstateras lakoniskt från källan att det är bra att öva krigsrutiner. I övrigt tar Säs akut bara emot akut döende patienter, så kallade instabila patienter, enligt uppgifterna till bloggen. Saker som benbrott, njurstenar, gallstenar och annat som inte är akut livshotande utan bara extremt smärtsamt skickas sex mil vidare till Göteborg. Även en del förlossningar och gynakut sägs skickas till Göteborg istället, men det påstås att psykakuten fungerar som vanligt, vilket dock motsägs av kommentarer från personalen.
GP rapporterar från presskonferensen där de högavlönade skattepengdiande inkompetenta direktörerna sade att allt var bra, men där en överlägare från neurologmottagningen hade lyckats ta sig in och avbröt med rapporter från verkligheten. Facket var portade från presskonferensen, men överläkaren sade bland annat att man inte ens klarar av de två kvarvarande patienterna efter att Säs de senaste dagarna sett till att bli av med patienterna
“Ingenting funkar. Vi kan inte skriva ut recept. Vi har två patienter på avdelningen och mina kollegor säger att de fokuserar på administrativa saker och inte på medicinska saker […] Det är katastrof.”
Lite citat i kommentarerna till BT:s rapportering:
“Fullkomligt nedvärderande att lyssna på presskonferensen! Att påstå att allt går som planerat och över förväntan är ett slag i alla medarbetares ansikten. Folk har gråtit och varit förtvivlade av all ovisshet och stress.”
“Chefers kommentarer om att systemet fungerar och att läget är lugnt på mottagningar är helt världsfrånvänt. Hur ska det ens kunna vara möjligt att patienter inte förs över automatiskt till ett nytt system? Patienter inom psykiatrin har bara försvunnit.”
“KATASTROF!!! Detta är värre än befarat! Klart ledningen tycker det ”går bra”, de är inte på golvet och jobbar.”
Det finns hundratals sådana här kommentarer, men där var ett axplock iaf. Då skriver ändå BT att man modererar och inte tagit med de värsta utbrotten.
Sjukhusdirektören säger att det hela fungerat “över förväntan” och att det är “lugn i organisationen”.
Många kommentarer säger att de tänker säga upp sig och t ex söka jobb i Region Halland istället, och andra skriver att de är glada att de redan sagt upp sig.
Hur man nu ska arbeta av ytterligare vårdköer när 75% av all vård på Säs är inställd, givet att tidplanen håller och att allt ska bli frid och fröjd igen lämnas som en övning åt lidande eller döende patienter och deras anhöriga.
En läsare meddelar att vederbörandes dagsfärska remiss inte går elektroniskt till Säs på frågan till vårdcentralen, utan … skickas med papperspost. Därtill har inte 1177 uppdaterats med vårdåtgärden, där man tidigare kunnat läsa sin journal.
Säs är bara förspelet. Framöver ska enorma Sahlgrenska stängas ner för att lägga om till Millennium.
Vi avslutar med citat från programchefen på VGR och regionens pressmeddelande, som refererat av BT (hittar ej pressmeddelande på regionens hemsida):
“Nu är vi igång och det känns väldigt roligt […] Annars är bilden jag har fått till mig att det går bra.”
Första kommentaren i BT:s kommentarsfält från personalen på det uttalandet låter:
“Vilken jävla förolämpning att säga att allt går bra!!! Här går verkligen inte bra, det mesta strular. Vem har dom pratat med egentligen, bara chefer?? För vi som jobbar på golvet är det verkligen ingen som pratat med så ta reda på mer information från oss som verkligen jobbar innan ni kommer med såna här utlägg.”
169 kommentarer
Kommer att tänka på Krunegårds Idioter
Idioter, varför finns det inget kvoter, för idioter
Det finns verkligen närande och tärande i det här samhället och det är sjukt störande att de tärande (de högavlönade tjänstemännen) alltid kommer undan medan de närande (de lågavlönade på golvet) får stå där med skammen över en usel arbetsplats som inte fungerar.
🎯
Den gode Alvesson har några poänger här och där faktiskt…
”Helvetet är tomt och alla djävlar är här.” – William Shakespeare
” Ibland förstår man inte hur så här stora amerikanska företag fungerar” säger Boel Mörck
Boel kunde lika gärna säga “Jag förstår inte hur sjukvård fungerar” För det är skrämmande nog hennes uppenbara problem.
Häpnar. Lider med de drabbade (personal och de sjuka). Inte så lite orolig för hur det blir sedan i Gbg. Tack för bevakningen. /Göteborgare
När man i desperation övergår till att mobilfota skärmen för att spara och dela information är det då bästa att dela bilderna i en facebook grupp för avdelning/patientkategori eller är tiktok bättre?
GDPR has entered the chat. Helt klart Tiktok.
Självklart Tiktok och man kan ju också lägga till någon form av improviserad dans som gör det ännu roligare…
Även om man är härdad så blir man fortfarande förbluffad över den monumentala inkompetens som samlas när offentlig sektor ska driva IT-projekt. Och när den initiala förvåningen gått över så förbluffas man än en gång över de ansvariga som står och Baghdad Bobbar vilt och påstår att allt är finfint.
När det sedan, några miljarder senare, havererat helt och man ger upp rycker man på axlarna och äger att visst kostade det lite pengar, men vi har lärt oss mycket på det så det är en investering i framtiden. Och det gemensamma är att ingen nånsin har lärt sig nåt av det.
Påminner lite om när Paradox släpper en release. Full av buggar som sedan får rättas till i all evighet.
Skämt åsido så är det väldigt mycket som är fel här och det började med upphandlingen.
Och har man någonsin kört Ubi eller EA vid release så vet man att Paradox är småpotatis i sammanhanget dessutom!
+1
Man måste bara älska ledningar som distansierar sig från verkligheten och sitter som liten klubb för inbördes beundran med hög lön!
Lyssna bara hur Bodil Mörck svarar på frågan om de anställdas oro och lägger över ansvaret på de anställda.
Slarvigt av ledningen att inte skicka personalen på charmkurs före systembytet, tur att de har kommunikatörer! Månne det går att akuthyra kommunikatörer till alla avdelningar?
Det jag framför allt reagerar på är hur hon vid ett tillfälle närmast hånflinar åt läkarens kritik. Det är på nivån att man vill gå fram och ge henne en rungande hurring! Så beter man sig inte som chef. Några av de andra närvarande ser ut som om de helst skulle vilja omgående hämtas till himlen i en eldvagn.
Det vore klädsamt med en mer japansk inställning till chefsjobbet och hur man beter sig när det gått åt fanders.
Hjälper ju knappast patienter eller personalen… men direktörerna kanske tar till sig.
“Läkemedelsverket inleder tillsyn av Millennium”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/journalsystemet-millennium-igang-men-vgrs-hemsida-har-it-strul
Någon eller några signaturer skrev.
1 De skarpaste knivarna hamnar inte hos regionerna.
2 Det nya systemet är mest riggat till att dränera pengar ur amerikanska sjukfösäkringsbolag.
Tror haveriet beror på ovanstående.
Precis. När man översatt med “ai” helt uppenbart så är det uppenbarligen en pengafråga.
Det verkar vara olika åsikter om systemet måste köras på engelska eller svenska. Men ett engelskt system i vården där det är svenska som arbetsspråk med våra unika termer och uttryck skulle utlösa alla varningsklockor.
Jag jobbar i en bransch där det är engelska som språk i princip alla bolag. Och att säga att svensken behärskar professionell engelska är som att säga att man bryr sig om “the little people”
Jag såg ett tydligt exempel på detta med en kollega som rakt av skrev två paragrafer engelska i en ticket med stavningen som “man uttalar” det. Utan att reflektera att det ens såg tokigt ut.
Så blir det lätt om man inte använder språkfärdigheterna. Den kollegan tar sig fram hjälpligt utomlands och kan säkert tro att denne är “bra på engelska”. Men detta förklarar varför denne inte kan ta till sig skrivna instruktioner på engelska.
Inget fel i ovan såklart. Vi ÄR bra på olika saker. Men visar att i Sverige pratar vi svenska generellt. Och därmed skall UI hanteras av de med svenska på modersmålnivå och inte AI
För övrigt så var förr i tiden ett krav för att få kalla sig auktoriserad översättare just den nivån.
Hahaha, ja jävlar “the little people” – inte CHS finest moment…
Det är inte direkt unikt för offentlig sektor.
Säger bara “byte av ERP-system i storbolag”, tack och lov inga patienter som drabbas..
Är det inte SAP så är det Oracle…
Å andra sidan i storbolag så är det ägarnas pengar man “spelar” med.
I storbolag har jag sett relativt höga chefer få kicken när saker går fel.
Jag som sett båda sidor skulle säga att mängden problem med storbolag och system är ringa jämfört med offantlig sektors utmaningar
Hur många chefer i VGR kommer få kicken?
På sin höjd kommer de få 150.000 i månaden i “Älvstrandens Utvecklings AB”.
Man undviker Big Bang så långt det bara är möjligt och byter över när man testat kritiska komponenter i avgränsad produktion för att hitta de mest kritiska showstoppers och dumheterna. Det är inte rocket science. Inte lätt men nödvändigt.
Här läser jag också mellan raderna i rapporteringen att man försöker ändra processer samtidigt som man byter system. Fullständigt vansinne. Man anpassar processerna så långt det går innan bytet och ändrar så lite i processen som möjligt under övergången för att sedan göra anpassningar/buggfixar/hemtagningar i system och processer när den akuta fasen är över.
Skönt att sitta på läktaren och ge goda råd. Lider med alla inblandade på golvet, inklusive systemleverantörens personal.
100% enig
Set up to fail
Vete faen om det är medvetet. Folk i allmänhet har en helt vansinnig tendens till att tycka att ‘vi passar på att ändra allt när vi ändå byter xxxx’. Det må vara processer, hårdvara, mjukvara eller våtvara men att byta allt rakt av och tro att man landar på fötter är vansinne. Change management för H-E!
…och ursäkta det grova språket men sådant här upprör…
En bra implementation ska i grunden gå omärkt förbi. Tröskeln att ge ros är oerhört mycket högre än den för ris så frånvaron av ris, eller minimal mängd, är ett tecken på framgång i min bok. Får man ros inom IT har man antagligen att göra med användare som är så luttrade att allt annat än en blåskärm ses som nirvana.
Det som är mest förbluffande är att det fortfarande finns gott om människor som önskar att ännu fler funktioner tas över och (miss)sköts av det offentliga.
Ja, stora etablerade privata företag har inte aaaalls samma problemen som det offentliga (sarkasm)… Du är högt uppsatt chef eller hur? Eller är det bara ideologiska skygglappar?
Jo fy f*n det har de. Jag vet att du är sarkastisk men allt eftersom företagen växer och tror att one-size-fits-all är vägen till nirvana slår det stopp. Egentligen är det oerhört intressant att överväga exakt vad det är som gör att vissa större företag lyckas relativt väl med standardiserade system & processer medan de flesta (killgissning baserad på för många år i branschen) blir som en trögflytande sirap av management som flyter ovanpå en spaghetti av processer som löser problemet för dagen.
Har inte sjukvårdspersonalen varit de som fått sätta krav och önskemål hur man som användare skall hantera inkommande patienter, följa dessa genom vårdprocessen och registrera recept, terapi etc.?
(Okej, det var naivt skrivet… så dumt av mig.)
Jo det har de och enligt Bodil Mörck är det därför deras ansvar att det är så dåligt.
Det är en hel vetenskap bara att skriva en svensk upphandling. Lägg därtill att leverantörerna tydligen har tolkningsföreträde och i princip kan tolka ett krav till vad som helst bara man senare kan förklara hur man har resonerat.
Kan bli hur j*a knäppt som helst även om alla inblandade har relativ vana.
Gissar att sjukvårdspersonalen inte har vana i detta.
Exakt. Det är otroligt svårt att kravställa så att inga missförstånd uppstår. Det bör finnas folk som har det som sitt yrke inom regionen. De bör känna verksamheten mycket väl. De bör känna tekniken lika väl och de behöver ffa axla ansvaret. Det kommer bli fel ändå. Men finns förutsättningarna och dialogen åt alla håll så kan man åtminstone undvika katastrofala misstag.
Sicket haveri! Sparka ledningen och direktören omgående. Hur har den här upphandlingen gått till! Köpa system från Oracke utan kravspecifikation verkar det som. Hur är det ens möjligt att offentlig verksamhet kan bedrivas så här illa??
Kan någon journalist gräva i vilka chefer som mutat sig till det här.
De har nog god förankring hos politikerna. Det är ju inte en enda politiker som sagt något negativt utan man “Toe the Party line” på bästa Vatnik sätt.
Så inte en enda kommer få kicken tills det bytts ut politiker.
Men i VGR verkar ju alla politiker vara eniga om att det är viktiga med kaosprojekt än att underhålla det man är.
“Sthlm har ett fint system som är nytt. Det är dumt. Vi måste också ha ett nytt system. OCH vi ska minsan visa de där Stockholmarna!!! De ska få ÅNGRA SIG!!!”
Stockholmaren “det lät som det var världens minsta fiol som spelade….”
Hade någon form av tjänstemanna ansvar kunnat förhindra de värsta stolligheterna? Nu är bara o skaka på axlarna o gå vidare till nästa tjänst i den offentliga karriären.
Alltså, hur f*n kan detta släppts igenom? Det är ändå många personer inblandade.
Som nämnts ovan… Det började med upphandlingen av systemet, sen gick allt ännu mer fel….
Tack för svaret, man blir ju bara så frustrerad och upprörd när man ser detta. 🫠
Projekt chickenrace? Ingen vill sitta och vara den som talar om att man behöver skjuta driftstarten ännu en gång. Vild gissning och fri spekulation förstås. Har ingen insyn alls.
Kom ihåg gott folk att de ansvariga här även är ansvariga i ett yttre krisläge, tex krigsituation.
Det känns väl bra att processen fungerar 🙂
Jag är en så kallad “Millennium-coach” och jag kan ta några av mina erfarenheter.
1. Fick en veckas “utbildning”. Det var självstudier där man skulle gå igenom ett antal lathundar. Lathundarna stämde ej med den utbildningsmiljö man fick tillgång till. Jag blev tilldelad att träna som sjuksköterska på en kirurgisk akutvårdsavdelning, fick lathundar tilldelade i hur man dokumenterar och journalför exempelvis sätta kateter, bedriver cancervård med mera. Något som ej är relevant till min profession eller arbetsplats.
2. Utbildarna suckade en hel vecka för ingenting fungerade, det första de sa var “fake it til you make it”. Håll upp god min mot era kollegor.
3. I den skarpa miljön så fick vår mottagning möjlighet att använda en testpatient i två timmar i torsdags förra veckan. Det är all total utbildning i det riktiga programmet som har givits. Då fick man inte ens prova att skriva en anteckning eller skicka ett meddelande, än mindre prova skriva recept eller motsvarande. Bara “klicka runt” och lära känna programmet.
4. Sedan i morse då det var GO LIVE så har all personal och alla avdelningar och mottagningar fått försöka komma på hur man ska kunna använda det i sin verksamhet. Exempelvis vår mottagning inom SÄS har ca 2000 patienter. Fanns tidigare planeringsunderlag till diverse behandlingar och insatser, samt planering för årsbesök. Det gick inte att migrera över till nya systemet utan nu ligger det ca 5-6000 remisser för olika planerade insatser helt obokade både i tid och till insats. Innan det är hanterat så kan ingen vård bedrivas i någon större utsträckning. Det tar ca 10 minuter att hantera varje enskild remiss, vilket innebär ca 60.000 minuter eller 1000 timmars arbete. Innebär ca två månaders heltidsarbete för fyra sekreterare.
Idag har ca 25 personer lyckats svara på tillsammans 5-6 ärendet på 1177 samt tror vi lyckats skriva två recept.
Den genomgående attityden från ledningen och ansvariga för införandet har genomgående varit av arten “Låt dem äta kakor”, när man påpekat alla brister både i systemet och utbildningen.
– “Du är ju Millenniumcoach, du ska kunna det här”.
Vi ska införa Cosmic till våren, våra “coacher” har succesívt fått mer och mer tid till att lära sig programmet. Det har avsatts tid sedan ca 1 år tillbaka för de personerna. Sedan i tidig höst så har huvudanvändare på min arbetsplats fått avsatt tid varje vecka, gissar på 1 dag. Beroende på yrkeskategori så varierar tiden på utbildningen vi “vanliga” använder kommer att få.
Avundsjuk. Både avseende val av journalföringssystem och utbildningsinsats.
Lider med dig och dina kollegor….är fan bedrövligt.
Det var faktiskt rätt mycket väsen från användarna när Cosmic infördes, bl a i Jönköping. Jag vet bara vad jag läst i tidningar, men bl a kritik att man måste klicka mycket och hela tiden logga in på nytt.
Nu var det ett antal år sen, och systemet har uppdaterats, så det är bra om allt blivit bättre eller till och med riktigt bra.
Låter som ett misslyckande på utbildningsnivå snarare än på systemnivå?
Ja framförallt. Planering, införande, utbildning, ledning och informationshantering har varit undermålig och bristfällig, för att uttrycka mig milt. Kommer 10-15 mail per dag om “nya lathundar”, krismöten i Teams som avlöser varandra för att lösa akuta problem då man inte kommer vidare. Kollegor som “hört från annan avdelning hur de gör där”, det kanske vi kan prova.
Själva programmet i sig ser jag på sikt flera fördelar med sammanhållen vårdkedja, mer personligt anpassningsbart gränssnitt. Väldigt hierarkisk uppbyggt där det mesta bygger på läkarens roll och vad de ordinerar och bestämmer. Vården har inte riktigt samma struktur i Sverige, där många beslut tas av andra professioner.
Jag hade skickat alla patienter till ansvariga för de här. Helt sjukt. Hänvisa alla patienter till ledningen och direktören.
I vanliga fall när man inför system låter man “ambassadörerna” vara med under större delen av implementationsfasen. Så att de på allvar faktiskt kan säga att det blir bättre med det nya.
Det här låter bara som att nån skummat igenom hur man inför system och sen tänkt “jag är duktig för jag har läst industriell ekonomi i Linköping så vi köööör! JAG KAN FLYGA JAG ÄR INTE RÄDD! ”
(Life tips. Om du stöter på någon från Industriell Ekonomi som ska “fixa” nått i din organisation. Fly!)
Råkade ut för en något stöddig nyexad I-are en gång. Han hävdade att han var jätteduktig på matte och kunde lika mycket som oss gamlingar (vi var antingen tekniska fysiker eller elektroingenjörer). Jag utmanade honom, gick hem och plockade fram en integral som behövde lösas i förstauppgiften på tentan i statistisk mekanik. En standardekvation (Maxwell-Boltzmannfördelning i ideal gas), integrera över x, y, z, px, py och pz.
Han fick helgen på sig. Han misslyckades. Efter att jag visat honom hur man löser den minskade stöddigheten betydligt.
Vilket privat bolag hade kunnat göra såhär mot sin verksamhet och framförallt sina kunder utan några konsekvenser?
De här Bagdad-Bob uttalandena beskriver ju närmast ett läge som Putin har, där han bara får positiva rapporter och vägrar titta själv på nyhetskällor osv, det är ju Hitler i bunkern all-over-again!
Betänk hur stor budget detta projekt har och man har inte ens gjort iordning en rejäl test svit och en riktigt acceptanstestmiljö som motsvarar prod, det är ju för jävla amatörmässigt. Som gammal IT räv blir man ju helt matt när man läser om skiten.
Men så går det väl när nån som känner nån sätter dit sin styvson som har projektlett ett skrivarbyte på Marks kommunkansli, till att leda detta. Orden för dagen: Tänkte inte på det…..
Avgå alla!
/rant off
Kan säga att när vi haft problem med implementationer har vi suttit i War Room med ledningen
Där ledningen kommunicerat till de anställda “shit has happened. Vi ska hjälpa er”
Vi hade ett projekt där allt fungerade utom för EN anställd som fick en miserabel arbetsmiljö då denne satt i en rätt viktig planeringsfunktion. Denne personen skulle vetat hur mycekt fokus det var från management att “Lös problemen det där är både ohållbart och oacceptabelt”.
Där gick dock allt att hantera. Men man var manuellt tvungen att hitta de 10% planeringar som gick fel i efterfrågealgoritmen och rätta dem.
Jag var med om införande av en ny systemversion för det totala administrativa systemet där vi dagen efter gick runt och bad om ursäkt för allt strul och hur vi tänkte lösa det. Det var faktiskt en offentlig skattefinansierad verksamhet. Gruppen som gick runt var cheferna på olika nivåer, och så jag som fått ta över det tekniska ansvaret mot slutet av den utvecklingsetappen.
Efter det sa jag för varje ny release av systemet: “Nu skall systemet bli så bra att användarna kommer att stå här utanför med plakat där det står ´tack för den nya versionen!´”. Det hände förstås aldrig, men vi behövde aldrig mer gå runt och be om ursäkt.
Det visade sig att användarna inte var så upprörda, men att de uppskattade att vi kom ut.
Felen var sådana att de inte var lätta att upptäcka i test.
Det viktigaste är ju att användarna ALDRIG känner sig övergivna
Om de känner att man sitter i samma båt med dem och hjälper till och rättar saker brukar det gå att vända frustrationen
Sen kanske man inte ska behöva gå runt och be om ursäkt. Men det ÄR bra att visa upp sig 🙂
Tyvärr inte unikt för det offentliga. Jobbade på stort bolag där nytt dokumenthanteringssystem skulle införas. Testanvändare som gav feedback i månader efter ch fram och tillbaka. Ingenting fungerade och systemet laggade trots att de bara var 50 talet användare. Om ledningen sköt upp införandet? Nej bonusen var kopplad till att systemet gick live. Snart var 50 arga testanvändare istället 5000 ursinniga användare. Jag minns hur varje klick tog 20-30 sekunder, innan tex dropdown menyn syndes. Sen klickade du på ett val i menyn, vänta 20 sekunder. Osv. Fullständig misär. Men bonusarna betalades ut: systemet hade ju gått live!
Jag skrev ett inlägg angående VGR-fiaskot häromdagen men det tål att återupprepas (i redigerad form):
Bloggaren skrev häromdagen att kostnaden för Millenium var 3,5 miljarder, men det är bara de pengar som Oracle ska ha för licenser och konsulttid.
VG-regionen själva skriver att kostnaden för Millenium är 5,5 miljarder… https://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/vardskiftet/millennium/fakta-om-programmet/
Men de skriver även att de 5,5 miljarderna bara innehåller en delmängd av kostnaderna och att följande kostnader är utöver den summan: – Kostnaderna för arbetstiden i de förvaltningar som inför Millennium – Kostnaden för avveckling av nuvarande system (år 2027) – Kostnader för personalresurser hos berörda förvaltningar i VGR, privata vårdgivare och kommunerna i Västra Götaland för lokala implementeringsprojekt, design, förändringsledning, utbildning, upphandling, etc. 1500(!) medarbetare var tydligen delaktiga i upphandlingsarbetet – Kostnader för produktionsbortfall i förberedelsearbetet (se ovan), och förstås under införandet av det nya systemet.
För att få en känsla för storleken på kostnaden för produktionsbortfallet för hela VG-regionen så är följande ett enkelt räkneexempel för Borås sjukhus under endast de sex första veckorna av införandet. Som bekant är Borås sjukhus bara ett av många sjukhus och vårdinrättningar som finansieras av VG-regionen och som ska införa Millennium – förhoppningsvis kommer produktionsbortfallet bli något lägre på efterföljande vårdinrättningar då Borås är först ut och kan rätta till en del barnsjukdomar.
Räkneexemplet är bara till för att illustrera storleksordningen på produktionsbortfall i vården:
VG-regionen ger Borås sjukhus en budget på ca 5 miljarder kronor per år, eller ca 100 miljoner kroner per vecka, för att producera ”vård”. Ett produktionsbortfall på 75% de första tre veckorna (enligt den operativa chefen på sjukhuset) kostar således 225 miljoner. Anta att de nästkommande tre veckorna har ett produktionsbortfall på 50%, det blir 150 miljoner. Totalt 375 miljoner kronor i produktionsbortfall – bara för de första sex veckorna och bara för ett enda sjukhus.
Med följande citat i bakhuvudet får sedan var och en gissa själva vad det totala produktionsbortfallet kan landa på: första sex veckorna: ”Förhoppningen är att situationen ska ha stabiliserats efter årsskiftet”.
Genom att använda den väletablerade metodiken ”Slicka på fingret och sträcka upp det i luften” så tycker jag att det blåser mot att slutnotan för hela projektet (5,5 miljarder + övriga kostnader) landar på över 10 miljarder kr.
Och här är de ansvariga. Sicka rövhattar!
https://sas.vgregion.se/om-sas/organisation/sjukhusledning/
https://vgregion.tromanpublik.se/organisation/b37c9fdd-c3a3-41fe-9ad2-680ff4de22dd
Och kostnaden kan översättas till vårdköer+permanenta skador på patienter+dödsfall, t ex vid för sen cancerbehandling.
Folk som får gå runt med trasig höft längre.
Folk som inte ser pga försenad starrbehandling.
Det är inte “kalle får vänta på plåster”. Det är reella och stora lidanden som cheferna och politikerna i VGR aldrig hade accepterat för sig själva eller anhöriga.
Men faktum är att många av de med störst vårdbehov är fattiga och utsatta och inte riktigt kan prata för sig själva.
Ska vi gissa att en anhörig till ledarna som drabbas dessutom kommer få utmärkt transport och hjälp på regionens andra sjukhus. Utan att behöva anstränga sig.
Men en vanlig person kommer behöva kriga hela vägen och till slut åberopa vårdgarantier
Och återigen. Hur många fattiga och utsatta vet ens om sina rättigheter och vilka alternativ som finns.
Ah Oracle – det latinska ordet för “inget kommer fungera”. Helt plötsligt förstår jag…
Stofilen
Fy fanken, dags att självmedicinera med några glas vin.
Kan/förstår väldigt lite, så en fråga till er som jobbar med det. Hur svårt ska det vara att knåpa ihop ett fungerande journalsystem? Eller en skolplattform?
Folk sitter ju på egen kammare och knåpar ihop helt brutalt bra datorspel och allehanda annan gratis programvara som fungerar alldeles utmärkt.
Vad är det som gör dessa unika?
Väldigt lite om IT ska det vara. Fråga till folk i IT-sektorn.
Komplext är det. Avancerat.
Det krävs många discipliner som samverkar under kompetenta, drivna och erfarna projektledare.
Men implementationer, systembyten och uppgraderingar sker över hela världen varje dag. Och vi hör enbart om det fåtal som inte går bra.
Till det hela hör att är du duktig på ovan moment i affärssystem livscykel så har du inte sällan samma lön som en VD har.
Tror nån att landstingen skulle betala de lönerna till nån annan än ledning eller möjligtvis kommunikatörer/press-chef?
Inom IT är det väldigt mycket “you get what you pay for”.
Förutsatt att du gör vettiga rekryteringar såklart och navigerar “Are you stellar or a seller”
Min erfarenhet är ju av ERP/affärssystem. Jag har kontakter och fd kollegor som aldrig misslyckas i ett projekt som de får fullt ansvar för. Men de kostar 2000+ i timmen och är enbart tillgängliga för projekt på minst 12 månader.
De kan sätta ihop ett team som kan hantera allt som gör projekt och dyker mer in och avlastar befintlig verksamhet just i ledning och planering av systemprojektet.
Skulle säga att generellt anlitas de bara av större företag som haft ett par misslyckade projekt bakom sig och vet att nu är det dags att prata med de vuxna.
Det här är personer som är långt från Industriell Ekonomi och INTE har jobbat på varken BCG eller McKinnsey.
Dagens sanning. Den som inte anlitar dessa personer trots lön på typ 1.5 gör tjänstefel.
Problematiken brukar ligga i att få flera olika, komplexa system att samverka.
Att bygga ett isolerat system är ofta (relativt) enkelt. Affärslogik kan vara komplex osv men det är vanligtvis överblickbart. Att bygga flera system som ska utbyta data blir snabbt mycket svårare. Är det därtill flera leverantörer inblandade (host host Stockholms skolplattform) så blir det inte enklare.
Dagens sanning två. Försök bygga ett spel på egen kammare som interfacear röntgenmavkapärer, EKG, ultraljud, …
(Gärna 15 olika sorter av varje som inte klarar att kommunicera med hjälp av gängse format utan har proprietära)
Komplexitet så fort det blir många människor involverade.
Tänk dig skillnaden mellan en skyttegruppchefs uppgift och samordning mellan olika vapengrenar inom NATO.
Utmaning för sjukvården är dels att få gemensamma begrepp i diagnoser och journaler, istället för fritext.
Dels arbetsflöden så att det går lätt att planera, omplanera och följa upp, utan onödigt manuellt arbete.
Teknik är enkelt, att få människor att samarbeta är betydligt svårare.
Pressmeddelandet som bloggaren hänvisar till längst ner verkar vara detta: https://www.vgregion.se/aktuellt/nyhetslista/nu-ar-millennium-igang/
Finns också som av en händelse på Internet Archive: https://web.archive.org/web/20241112183746/https://www.vgregion.se/aktuellt/nyhetslista/nu-ar-millennium-igang/
Det här blev ju inte bra, milt uttryckt. Missförstå mig inte, jag instämmer i att Millenium verkar vara en katastrof, inte minst pga en urusel upphandling med vaga och och irrelevanta specifikationer. Dock tror jag att det hade blivit kaos oavsett hur det nya journalsystemet såg ut. Av erfarenhet är vårdpersonal inte den mest teknik- och förändringspositiva grupperingen på norra halvklotet. Det stretas alltid emot, varje mjukvaruuppdatering som ändrar minsta lilla i minsta lilla meny är fruktansvärd. När denna naturliga aversion nu kopplas med undermålig utbildning på ett system som inte har anpassats för att klara de krav det hade behövt klara så blir det en perfekt storm…
För att svära lite i kyrkan så är problemet med journalsystem att varje region och varje privat vårdgivare inte bara är fri, utan tvungen, att driva sitt eget journalsystem. På grund av lagen om offentlig upphandling så innebär det att chansen att flera regioner ska lyckas upphandla samma är liten. Men redan Sverige som helhet och det svenska sjukvårdssystemet är en relativt sett liten marknad för ett journalsystem att anpassas till. Anpassning behövs, det finns inga färdiggjorda lösningar att bara införa. Detta blir oerhört mycket värre när varje region självständigt behöver köpa in och få anpassat ett journalsystem till sitt eget sjukvårdssystem. I princip hade pengarna som VG nu lägger på Millenium varit samma summa som hade behövt läggas ut för att anpassa Millenium så det funkar för hela Sverige. Om VG som är stor region har problem, tänk på på Västernorrland eller Gotland. Något så centralt som ett journalsystem borde också upphandlas central och det borde vara ett krav att alla offentliga och privata vårdgivare är anslutna till samma system. Just i det här fallet hade det varit bättre att egenutveckla en skräddarsydd lösning, trots alla problem med drift och utveckling i offentlig miljö. Nuvarande system är det sämsta av båda världar.
Du har fel.
Det är en ledningsfråga till 100%. Även de mest “förändringsobenägna” kan fås med
Och om du vill se något ännu värre än vårdpersonal. Gå in i flygindustrin och deras olika PART reglementen. Eller medtech med FDA. Där är personalen extremt rädda för allt som kan ändra nått överhuvudtaget. Positivt eller ej 😀
Framförallt är det ju ledningens ansvar att få med alla på tåget. Människorna (användarna) är ju liksom den viktigaste delen av systemet, skiter man i den delen är datoriseringen meningslös. Har sett hur många exempel på detta, datorn står i kvar i förrådet och gör ingen nytta.
I princip alla regioner i Sverige har valt Cosmic…
https://infogram.com/journalsystem-2023-karta-2-1h1749vgqj7pq6z
Instämmer i lagen om offentlig upphandling.
Men… cambio cosmic, som jag varit med att införa i en annan region är en sommarbris jämfört med Millenium, som är en 5 gradig orkan. Värsta jag sett inom vården i avseende journalsystem; och då har jag arbetat kliniskt i 4 olika, både i kommun, heldygnsvård och öppenvård. Räknade till 20 klick för att hantera ett enda läkemedel, för att kunna signera.
Man kommer inte finna sig i detta.
”På en vårdcentral uppskattade man att de hade skickats in 250-500 felanmälningar sammanlagt inför driftstarten.”
Helt absurt att man driftsätter detta!
https://www.bt.se/boras/forsta-dagen-efter-vardskiftet-lakare-vittnar-om-livsfara-for-patienter/
Andelen fel är ju i sig irellevanta. Det är normalt i en testfas
Det är hur de hanteras och bockas av.
Har man jobbat agilt och hanterat detta löpande med fördelning på utbildningsinsatser, parametersättning eller patchningar/buggfixar är det i sig inget alarmerande.
Om majoriteten inte är besvarade/lösta är det såklart en helt annan sak. Men det svarar man ju inte på.
Agilt? Tror du på det själv?
Jag som jobbar med datasystom för och med människor kan nog säga att när du låter sådär kverulant och förenklande så har du liksom dömt ut dig från diskussionen direkt.
Ordet “agilt” är numera löjligt missbrukat och därmed meningslöst; typ “gör hur fan ni vill, vi är agila”
Scrum däremot hade varit rätt väg.
Alltså, jag menade att millenniumprojektet inte har sett agilt ens på vykort.
Bakom Millennium-skiten som lanserades i slutet av 90-talet står Oracle med säte i USA. Så vi får inte ens behålla pengarna inom Sverige.
Verksamhetssystembyte är prutt. Oftast under utvecklingsfasen plockas det ut ja-sägare till tyckargrupper inom de organisationer som ska använda systemet, och de vill inte visa sig förändringsobenägna inför chefer så de säger att allt verkar bli så bra med det nya. Det slutar alltid med en halvfärdig produkt som tar åratal av svindyr extra konsultation innan det flyter smidigt.
Upprepar
SAP är Hipplers hämd.
Oracle är Incelns hämd.
Ah jag som alltid trott det var Cerner som utveckladet det, sålde det och senare köptes hela Cerner av Oracle.. 2019 -2020 eller så
Ni har ju båda rätt. Cerner utvecklade Millennium, men eftersom Oracle köpte upp Cerner 2023 är det formellt Oracle som står bakom det nu.
Och om nån undrar över mitt engagemang så är det för att jag är professionellt upprörd över detta.
Det behöver inte vara så här.
Det här är ren och skär inkompetens.
Rentutav aktiv inkompetens.
*Går och spelar Tetris och tröstäter kakor*
Kreativ dumhet råder inte ens gudarna på. Styrkekram!
Stora IT-projekt brukar krascha, åtminstone två gånger…
Arbetare på golvet som gråter och allt är katastrof. Låter som en helt
vanligt kvinnodominerad arbetsplats.
Djävligt onödig kommentar.
Nej. Gråter personalen så är det kvinnor. Varit chef i snart 15år och vet vad jag pratar om.
Den synen du har talar om för oss andra att du är en usel chef.
Byt jobb, ströläggare på något sågverk kanske kan passa.
Eller sumprunkare måhända?
+100 Gnisten
Jag är inget troll. Jag har andra åsikter bara. Det är ett jävla gnäll inom offentlig verksamhet. Dålig lön, stress, inkompetenta chefer, dåligt stämning, dåliga arbetstider. Alla ba, va fan, är nya systemet också kasst? News Flash, det finns andra jobb där du inte begöver Klenex i fickan. För övrigt så gråter kvinnor upp till 6ggr oftare än män.
Du får det att låta som något dåligt att gråta.
Att du har tillåtits vara chef i 15 år är, om det inte är en lögn, otroligt uppseendeväckande. Dina åsikter är skadliga och direkt olämpliga för din yrkesroll.
Jag har jobbat med ledning och organisationsutveckling i 20 år, har underställda chefer med över 30 års erfarenhet och har jobbat med seniora rådgivare i karriärsutvecklande syfte. En chef eller ledare med ditt synsätt hade inte överlevt länge.
Skärp dig, se över din attityd och bli bättre!
Skulle DU få en hjärtinfarkt kan jag ge mig fan på att du som vårdtagare skulle vilja att vårdpersonalen hade möjlighet att läsa din journal och möjlighet att kunna beställa relavanta undersökningar. Om DU var medvetslös kan jag garantera att du skulle vilja att vårdpersonal skulle kunna läsa om du var allergisk mot det läkemedel som var planerat att ge dig och som skulle rädda ditt liv. Att drabbas av anafylaktisk chock är ingen höjdare.
Skola, vård och omsorg. Samma rubriker, samma chefer samma personal.
Ouch.
Slut i hela kanelen
Troll.
Pang åker ut. Jag låter postningarna stå kvar pga bra bemötanden.
Tack!
Pang och ajö. 🖐
Bra ledarskap där. 👍
Kvinnor har absolut högre poäng i negativa känslor, enligt stora undersökningar som grundlade Femfaktorteorin. Förmodligen av biologiska skäl – barnafödandet och livsviktigt anknytande till bebisen och att förutse eventuella faror i sin närhet. I genomsnitt är det inga stora skillnader, men fördelningen är formad som en Bell-kurva där du hittar de mest extrema längst ut på sidorna. En kvalificerad gissning är att bland de med allra mest tendens att känna negativa känslor som oro, hittar du övervägande kvinnor.
Vänta nu, förringar du inte alla oss män på denna bloggen och våra negativa känslor nu?
Förresten är inga känslor negativa, det kan däremot bli negativa konsekvenser om du inte lär dig använda dem rätt.
Det parti som lovar att halvera antalet byråkrater i sjukvården och även övrig offentlig sektor ska vi rösta på.
KD alltså som vill lägga ner landstingen. Verkar ha gått sådär.
Vad partier lovar ger jag inte mycket för. Om de däremot gör det, då är det en annan femma. Minns den gamla (s)-bortförklaringen “det var ett löfte att det var en målsättning” när de en gång i tiden ställdes mot väggen.
Ser inte att artikeln i DN har nämnts än… https://www.dn.se/sverige/regionen-stora-viteskrav-om-oracle-inte-lever-upp-till-det-vi-upphandlat/
Skulle nästan vilja vara en fluga på väggen när man har möte beställare/leverantör. Antar att man inte vågar gå ut publikt med vad man anser om levererad produkt så här precis vid driftsättning.
Mörck verkar ha lärt sig slingrandets ädla konst av der Ahl.
ASG. Tror ni på allvar att mupparna på VGR har skrivet ett avtal där inte amerikanernas advokater kan snacka bort alla krav på skadestånd?
Detta är ett sätt där de 1% rikaste ser till att de snor åt sig 80% av det välstånd vi arbetar ihop.
“Håll med mig annars är du en dåligt chef” Har aldrig sett en man gråta på jobbet men däremot många kvinnor. Är väl objektivt uttalande och observationen gör mig mig inte till dålig chef per se.
Jag har haft många kvinnor som anställda och aldrig har de gråtit, kan det vara ditt ledarskap som får kvinnor att gråta månne?
Det är givetvis ingenting fel på PANG, han är ju chef sedan 15 år och därmed felfri. Om han gör ett dåligt jobb (vilket han gör, eftersom hans anställda gråter) är det de anställdas fel. En typisk skattefinansierad chef inom offentlig verksamhet med andra ord.
För att förtydliga. Jag har inte någon gråtande personal utan tvärtom väldigt nöjd personal enligt årliga undersökningar. Även en sjukskrivings nivå som är mindre än hälften av rikssnittet. Jag jobbar privat men har varit anställd i Regionen tidigare på vårdenhet, mina observationer kommer därifrån. Men som jag skrev tidigare. Offentlig verksamhet, samma rubriker, samma chefer, samma personal.
Jag har varit med om ett antal driftsättningar av it-system. Något jag är lite förundrad över är varför man valde att börja med Borås sjukhus som är av kategorin länssjukhus med över 4.000 anställda. Exempelvis kunde man valt Sjukhuset i Lidköping som numera inte har någon akutverksamhet.
Eller….. EN klinik. Gärna nära där alla resurser sitter/bor så man kan vara närvarande 24/7 om det krävs.
Ja, i en liten omfattning för att läsa av hur och OM det fungerar. Testa. (Testköra är ju det man verkar göra nu, och dessutom i stor OMFATTNING. Vad kan gå fel?)
INSANE.
IN THE MEMBRANE!
Eftersom det är IT kanske “in the interface” är mer passande.
Det känns verklighetsfrånvarande när man jämför problematiken med att införa ett helt nytt IT-system, med åtföljande patientsäkerhet, med att byta ut sin smartphone.
“Boel Mörck, ordförande i Västra Götalandsregionens programstyrgrupp för Millennium och digitaliseringsdirektör på Sahlgrenska, försvarar det nya systemet i en intervju med Göteborgs-Posten.
– Vi har tagit fram systemet tillsammans med folk i vården, det vi kallar för verksamhetsexperter, så vi har haft med alla typer av specialiteter i designprocessen. Sedan kommer en tidpunkt när alla ska börja använda det, även de som kanske inte har varit så engagerade tidigare. Då är man kanske inte riktigt redo.
Han fortsätter:
– Det tycker jag själv ibland, när jag byter från en telefon till en annan – jag suckar lite över att det är något nytt igen. Det tar lite tid och därför har vi anpassat hur många patienter vi har i vården i södra området den närmaste tiden, för att man ska kunna utveckla sina egna arbetssätt, logga in och känna sig bekväm i nya systemet.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jbp8Q6/overlakaren-det-har-ar-en-mardrom
Jag tror inte att de flesta har sånna problem vid telefonbytet att de får minska sin skärmtid med 75%.
Jag vet att vi inte ska gfå till personagrepp och ha förståelse och allt
Men Boel kanske ligger på den tekniknivån. Vilket kan förklara en del.
Eller så har hon fått det citatet av en Oraclechef som gått Industriell Ekonomi i Linköping och nu är management”expert”.
Att minska skärmtid med 75% på mobilen kanske vore bra 😉
Frågan är hur många som kommenterar här, förutom Pang, som man är 1:a eller 2:a på LinkedIn.
IT-sektorn i Sverige och än mer i Göteborg är en ankdamm.
Att ha som ryggmärgsreflex att skylla ifrån sig problem, istället för att lyssna och ta ansvar för dem, är tyvärr något som alltid skiljer en chef från en ledare. Det finns alldeles för många chefer och alldeles för få ledare.
Jag skulle vilja hålla fram två saker som inte verkar nämnas regelbundet bland saker som gått fel. Jag raljerar givetvis – det tycker jag man kan göra i ett kommentarsfält, men påpekar det så ingen blir sårad 🙂
1) Inställningen i regionerna att chef, det är en egen yrkeskategori och är bara bra om denne inte har någon erfarenhet av den verksamhet som ska chefas över. Bevare oss speciellt för läkare som chefer i vården – de skulle ju kunna komma med förslag som faktiskt minskar köer och ökar andelen lyckade behandlingar…
2) Tänk om ett sånt här projekt kunde hanteras enligt Scrum-metoden på alla plan, vilket t ex innebär att man inte försöker definiera hela produkten från början, utan hela tiden jobbar mot de högst prioriterade features i den mjukvara som slutligen ska bli det nya journal-systemet. Självklart kommer denna utgå från redan existerande system, och gradvis byta ut det gamla – ett grundkrav ska förstås vara att man ska ha 0 timmar nedstängd eller på annats sätt begränsad verksamhet på grund av detta. Det innebär också att produktägare hela tiden skulle vara i kontakt med de som ska använda systemet, och får feedback om vad som behöver ändras.
Men jag förmodar att den tvångströja som heter lagen om offentlig upphandling effektivt sätter stopp för denna punkt…
Vad gäller punkt 2 så är jag enig med dig.
Det här är nog klassiskt exempel på folk som aldrig kommit längre i sin projektmetodik än vattenfallsmetoden.
Agila metoder funkar bra i förvaltning, men införande av något sprillans nytt? Eller översatt till mer vardagligt skulle ni vilja bygga ert sprillans nya hus enligt agilt förhållningssätt. Skulle ni våga det om ni inte är offantligt rika och inte behöver ha någon kostnadskontroll vare sig det gäller tid eller pengar.
2) är irrelevant.
Om man implementerar något nytt system i näringslivet, må det vara en batterifabrik, IT system eller en storskalig nerläggning av ett fungerande energisystemet så får man mer eller mindre kompanistryk om det inte fungerar.
Marknaden försvinner, verksamheten upphör.
Men regionerna har kvar sin marknad. De kommer fortfarande behövas. Så är det inom all offantlig sektor.
Man vet att man efterfrågas hur sopigt man än utför jobbet.
Det gör att det på systemnivå (inte individnivå) saknas en förståelse för att verksamheten faktiskt måste leverera.
Fast den stora merparten chefer inom sjukvården kommer från professionerna ”på golvet”. Mycket stor del sjuksköterskor och läkare är det i dessa positioner. Så den här kritiken som man ofta hör att det är ”konsult-typer” från BCG o liknande utan klinisk bakgrund som styr inom vården (o allt skulle bli så bra om cheferna bara var läkare ”som kan golvet”), stämmer ju väldigt dåligt.
Det varierar.
I region Skåne skall alla chefer vara chef på heltid vilket är ett slugt sätt att sortera bort läkare som inte helt vill tappa patientkontakt (man tappar snabbt kompetens).
Läkare är besvärliga som chefer eftersom de inte gör det för lönelyftet.
Medan det för sjuksköterskor innebär ett rejält karriärsteg och lönelyft som man sedan är rädd att förlora. Det finns utmärkta chefer som är sjuksköterskor, men på gruppnivå blir de mer lättstyrda i linjen.
På ungefär samma sätt fungerar det i industrin. Som ingenjör är det svårare att göra karriär som specialist/expert än om man blir chef. Jag har stundtals fått vägra personalansvar för att kunna fortsätta inom verksamheten. Till priset av sämre löneutveckling.
Ja.
När blev chef ett ’yrke’ snarare än ett uppdrag/funktion?
Lite ironiskt för oss som var med anno dazumal – för sisådär tjoade alla om “Milleniumbuggen”, som bidde (i stort sett) ingenting (bortsett från några strulande bankomater hos Nordea).
Och nu har Oracle helt på egen hand skapat en helt egen Milleniumbugg-katastrof!
Och säkerligen fått ohemult betalt för att göra det också!
“One
Rich
A*sh*le
Called
Larry
Ellison”
Du har ingen aning om hur mycket arbete som lades ner för ingen skulle märka av millennieskiftet va?
Det var inget hokus pokus, bara ett administrativt problem att hitta alla ställen där datum användes.
Trust me bro. Jag satt i smeten.
Om vi inte gjort vårt jobb innan Y2K hade varken kraftförsörjning, telekom och banktransaktioner fungerat under flera månader.
Agila metoder funkar bra i förvaltning, men införande av något sprillans nytt? Eller översatt till mer vardagligt skulle ni vilja bygga ert sprillans nya hus enligt agilt förhållningssätt. Skulle ni våga det om ni inte är offantligt rika och inte behöver ha någon kostnadskontroll vare sig det gäller tid eller pengar.
Jag kan bara inte hålla mig från att slänga in en lösning på de offentligas upphandlingar av system för sjukvården, skolplattformar och andra liknande system.
Låt användaren bestämma om leverantören ska få betalt eller inte. Användaren kan vara sjuksköterska eller förälder. Om systemet får ett betyg över x utgår ersättning, om inte får leverantören x tid på sig att göra förbättringar. Det skulle flytta positionerna enormt mycket och man skulle garanterat leverera rätt saker och inte bara följa kravspecen.
Man har ett ”sithskort”. Undrar om siths står för något eller om utvecklarna sett lite för mycket på Starwars. Verkar läge att sakna Yoda i sammanhanget…
Kul kommentar, men de finns :).
https://www.inera.se/tjanster/alla-tjanster-a-o/siths-identifieringstjanst/
Har vi haft i min region många år. Hon kanske precis gick redan på att de finns.
Fast helt ärligt…VGR har väl typ 800 anställda inom IT. Är inte problemet att man har anställt så pass många att de känner att det behöver göra något…
De producerar iaf väldigt fina PBI-rapporter med statistik som visar hur dåliga VGR är på att upprätthålla vårdgarantin! 😂
När sjukvårdspersonal är stressad och gråter är det sällan för att de blir sena till dagis.
Det är för att de trängts in i ett hörn där de till slut tvingas chansa/skarva/fuska med vården. Vården kan nämligen inte stå still. Inte ens när 75 % är omdirigerat till andra sjukhus.
Något som riskerar irreversibla vårdskador och hotar yrkesidentitet, yrkesetik och legitimationen.
👍
Undrar när en medicinskt ansvarig sätter ner foten och säger att vi stänger ner pga IT systemet fungerar inte.
Då kommer såklar personen bli avskiljd från sin tjönst omedelbart men det kan vara skönt att slippa ansvaret.
Är nog ett antal i sådan position som försöker göra ett sådant avgörande just nu.
Undrar om de har någon strategi för att rulla ut det gamla systemet…
Det ligger ’på rulle’ så att säga.
Idag (14 nov) hände det. Skyddsombudet beordrade skyddstopp eftersom vissa ord, bland andra “inga”, “ingen”, faller bort när man skriver journalen och den ska överföras. “Ingen blodpropp” blir bara “blodpropp” vilket kan få dödliga konsekvenser för patienterna.
Vem beställde den funktionen???? Lite ironiskt, men bara lite……
Nu tog vi nog ett beslut utan fullständig förståelse på hur illa det här blir men som referens:
Pga de redan långa kötiderna i VGR har vi redan tidigare övervägt att köpa privat vård ur egen ficka för närstående i SÄS-region. Milennium pekar på att det blir värre.
Igår la vi beställning på privat vård. Nu har man alltså först betalat skatt för att få offentlig vård, inte få det skyndsamt nog även innan milennium och nu tvingas till att betala vården med skattade pengar för att hålla lidande hos närstående på en rimlig nivå.
Avgå alla.
Ps. Den som tycker tandläkare är dyrt – hold my beer.
Region Skåne planerar tydligen att införa sin egen variant av Millenium utan någon samordning med VGR utan man kör sitt eget race.
https://www.dn.se/insandare/stoppa-inforandet-av-millennium-i-region-skane/
Det är riktigt.
Kontakten med projektansvariga präglas inte av ödmjukhet eller lyhördhet, om jag uttrycker mig diplomatiskt.
Men region Skåne hoppar över steget att efterfråga frågor/önskemål från berörd personal.
Effektivare än VGR som lade mycket tid på detta, bara för att helt ignorera.
Förslagslådan = dokumentförstörarem.
Det överhuvudtaget mest problematiska med hela soppan är att Millenium INTE är CE-märkt på europeisk nivå som medicinsk produkt och inte heller godkänd av Läkemedelsverket på svensk nivå. Det är därför totalt olagligt att använda systemet. Därför inleder LMV en granskning direkt. Väldigt talande att Oracle inte överhuvudtaget verkar ha brytt sig om att lämna in ansökningar förrän dagarna innan införandet när DN och SVT skriver om det. CE-märkningen är i fel klass och ingen extern utvärdering har gjorts av systemet, vilket är ett absolut krav när det hanterar personuppgifter. Riktiga tillstånd av korrekt typ lär ta månader om inte år att få.
VG Region säger sig inte känna till det och säger att det ligger på leverantörens ansvar, vilket väl i och för sig är helt korrekt. En intervjuad chef påpekar att om produkten inte uppfyller kraven legalt eller tekniskt så är det ett kontraktsbrott från Oracle som innebär stora skadestånd. Oracle kan således vänta sig enorma viten till VG Region eftersom man ljugit om tillstånden, alternativt varit så inkompetenta att man inte brytt sig om att ansöka. Och, vill jag tilläga, detta alldeles oavsett om systemet nu fungerar rent praktiskt. Fungerar det INTE tillfredsställande, vilket det mesta ju tyder på, blir vitena ännu större.
Kanske egentligen ganska smart av VG region att driftsätta det på ett sjukhus och observera kollapsen. Nu kan man dra sig ur och samtidigt få tillbaks stora pengar.
Smart spel om människors liv?
Liiite väl höga insatser va.
Svårbedömt väntevärde på utfall.
Det var en del ironi där.
Sedan är det inte bara offentlig sektor som gör dessa misstag, jag har sett hur man i privata företag plöjt ned miljarder i SAP och liknande lösningar för att inse att det inte fungerar och lagt ned det.
Att köpa in dessa ålderdomliga lösningar från Oracle, SAP mm tyder på en djup inkompetens. När det är så stora organisationer och så stora system så är det billigare och mycket bättre att skaffa sig utvecklarkompetens som kan vidareutveckla och skapa ett eget system med där man knyter ihop dom olika tjänsterna och använder evolution istället för revolution
Standardisera lite och dokumentera hur saker skall se ut för att kommunicera mellan olika system kanske skulle vara en början…
Vilar det en förbannelse över journalsystem?
Jag var i dag på detta seminarium om boken “Maktens maskiner. Hur stora datorer moderniserade folkhemmet”:
https://www.chalmers.se/aktuellt/kalender/teknik-och-vetenskapshistoriska-seminariet-maktens-maskiner-hur-stora-datorer-moderniserade-folkhemmet/
Mycket intressant om svensk datorhistoria ur ett brukarperspektiv. På seminariet berättades bland annat om de nästa 50 vittnesseminarier de hade på Tekniska museet där användare och utverkade hade berättat om olika system. Ett område lyckades de dock inte, och det var sjukvårdens datorisering! De hade identifierat 17 olika journalsystem, men om dem ville ytterst få berätta….
Ett intressant misslyckande som de tar upp är “LEO” som var tänkt som ett överordnat ledningsystem för försvaret av Sverige på högkvarters och Milo-nivå. Utvecklingen pågick 1965 till 2000 utan att någonsin bli klart.
Papper, penna och receptblock gäller nu på åtminstone en vårdcentral:
https://x.com/thorneby/status/1856951874118889950?s=46&t=4J6BMDwNk8mXy-DfQZLx4w
Det går bra nu….
Saxat ur DN: “Kan man tänka sig att det här är en övergångsperiod – att det blir bättre sedan?
– Det kommer aldrig att gå att arbeta i det här systemet, säger hon.”
https://www.dn.se/sverige/hundratals-protesterade-mot-millennium-skyddsstopp-infort-pa-rontgen/
Väntar med spänning på vem som kommer att sitta med Svarte Petter.
Muth är verkligen ett bra namn på VGR:s hälso- och sjukvårdsutvecklingsdirektör. 🙂
Dagens SVT Rapport: systemet pausas! Fråga om det någonsin kommer att återstartas. Kräver nog en rejäl omstart om det skall kunna införas.