Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börsonsdagen inleds negativt i de asiatiska tidszonerna. Handelsbanken tror i sin Fastighetsrapporten på stigande bostadspriser. Saab rusade på att ha missat ordern på svenska nya Luleåklassens fregatter. Svenska Kraftnät varnar inte för högt elpris i sommar utan säger att elförsörjningen är stabil och att priset kan gå upp eller ner beroende på olika faktorer men TT fokuserar på enbart riskerna på uppsidan och går ut med katastrofrubriker.

Stockholmsbörsen steg igår med +0.20% för OMXS30 och 0.37% för OMXSPI. Den svenska kronan återifnns på 10:92 SEK för vår unions valuta euron och på 9:42 SEK för Kaliforniendollarn. Guldpriset fortsätter backa till 1 353:- SEK per gram.
I USA gick S&P-500 -0.67% och Nasdaq 100 -0.61%. Sämst inom FANANGST var Google med -2.34% efter att bolaget annonserat att man ska ta bort sitt normala sökfält och ersätta med sin hallunicerande och ljugande AI. Bäst och enda positiva aktien var Apple med +0.38%.
Nu i skrivande stund är samtliga bloggens index i de asiatiska tidszonerna ner. ASX 200 -1.25%, Hang Seng -0.68%, KOSPI -1.15%, Nikkei 225 -1.42% och Straits Times -0.64%.

Saabaktien rusade +4.38% på den missade fregattaffären för Saab Kockums då det ser ut att bli svensk radar och svenska vapensystem på de franskbyggda Luleåklassen som baserar sig på Amiral Ronarch-klassens fregatter. Saab fick också en fransk order på sjutton Giraffe 1X-radar till taktiska Scancia V3P.
Verkar alltså inte som att marknaden förväntade sig att Saab Kockums skulle få en order på fregatterna i sin helhet, men att utfallet tolkades positivt för bolaget.

Handelsbanken tror på stigande bostadspriser i sin nya Fastighetsrapporten, trots geopolitisk osäkerhet, energiomställning, risk för räntehöjningar och så kallade demografiska utmaningar. Man landar i 4% högre bostadspriser i år och 6% nästa år när konjunkturen stärks ännu mer:
“Vår bedömning är att utlåningstillväxten till hushållen sammantaget stiger till strax över 4 procent mot slutet av året och att bostadspriserna ökar med 4-5 procent under loppet av 2026 och 6 procent nästa år. För att först därefter stiga något långsammare, mer i linje med inkomsterna. En viktig förutsättning för prognosen är att boräntorna inte ändras kraftigt. I vår prognos är boräntorna nära oförändrade 2026 för att därefter endast stiga svagt, men den rörliga snitträntan som stiger till omkring 3,1 procent 2028.”
Man konstaterar att Sveriges befolkning väntas fortsätta växa med 850 000 personer på 30 år trots allt gnäll ifrån okunnig media och politiker om lågt barnafödande, men antalet unga kommer inte öka. Kort sagt behövs det inte fler ingångsbostäder, men behovet av nya bostäder gäller främst i storstadsregionerna. Bostadsbyggandet “blir därför måttlig[t]” menar Handelsbanken. Däremot innebär EU:s nya krav på energiprestanda ett stort renoveringsbehov när svenska bostäder ska låtsas att de inte ligger på Grönlands och Alaskas breddgrader utan vid Medelhavet.

Svenska Kraftnät varnar alltså inte för högt elpris i sommar. En fördel med Internet är att man numera själv kan läsa ursprungsmaterialet istället för klicksökande journalisters fultolkningar. TT går ut med rubriken “Varningen: Riskf rö extra höga elpriser i sommar” men det är en extrem fultolkning av Svenska Kraftnäts artikel som inte innehåller några varningar utan bara förklarar vad som kan sänka eller höja elpriset och tvärt om säger att vattenmagasinen är normalfyllda.
Vad rapporten säger är t ex
“När produktionsanläggningar och ledningar tas ur drift påverkar det elmarknaden. Det kan leda till högre priser, men det beror på hur tillgången till annan elproduktion ser ut.”
samt
“Just nu är nivåerna i dammarna i linje med vad de brukar vara, men om de inte fylls på framöver så kommer det leda till dyrare priser på vattenkraftsproducerad el.”
Allt SVK gör är förklarar vad som påverkar elpriset, dvs det kan gå upp eller ner. Man skriver t ex:
“Framöver kan vi räkna med fortsatt varierande mycket höga och mycket låga elpriser.
“Det hänger ihop med att det finns mer sol- och vindkraftsproduktion nu, och den pressar ner priserna när det blåser och är soligt. Men när det är vindstilla och molnigt går priserna upp.””
SVK avslutar med att man inte ser någon påverkan på Sveriges elförsörjning och beskriver huvudprinciperna för elprsiet i sommar.
“Kriget i Mellanöstern och stängningen av Hormuzsundet gör att det är brist på gas och bränsle i Europa, vilket har lett till högre elpriser. Tillgången till vind- och solkraft trycker ner priserna på dagtid men på kvällar och nätter går fossilkraften igång och blir prissättande. Då går elpriset upp.”
Men någon varning existerar inte. Om man inte klickbetesjagar och plockar specifikt allt som kan höja elpriset och ignorerar det som kan sänka elpriset.
Relaterat konstaterar journalistikprofessor Strömbäck i en artikel hos Journalisten att svenska inkompetenta journalister mer än gärna papegojar politikers lögner och kallar det journalistik, dvs upprepar rent skitprat och kallar det nyheter utan att kolla fakta bakom politiska uttalanden. Men det är förstås jobbigt att granska uttalanden, samt gör att man kan paja karriärvägarna som framtida presstalesperson om man stöter sig med makthavarna.
“Dels skulle det kräva mycket mer resurser och andra arbetsrutiner. Dels skulle det innebära en risk för ökande konflikter med politiker och andra höga samhällsföreträdare och deras sympatisörer. Särskilt om vissa partier är mer benägna att sprida falsk eller missvisande information än andra kan det spä på berättelser om att medierna är partiska.
[…]
Man nöjer sig för lätt med att det ska vara balans, inte bara när det gäller åsikter, utan också faktapåståenden. Man har inte upparbetat en tillräcklig skicklighet och vana i att dra gränsen mellan vad som är åsikter och vad som är faktapåståenden.”
Trots allt jobbar fler journalister idag som kommunikatörer och pressekreterare än som journalister, så det gäller att slicka uppåt och lydigt återge makthavares lögner om man inte vill bränna karriärvägarna.
Och klick är det som säljer, så nu går det ut vitt och brett att det är kris och panik med elpriset i sommar, fast allt SVK säger är “det kan gå upp eller ner och detta är vad som kan påverka”.
Svensken är dock bara lycklig när allt är skit. Och är det inte skit får man hitta på att det är skit, t ex lyssna på politiker om krisen i vården, kriminaliteten, invandrare, ekonomin, den vidriga rika enprocenten (de flesta svenskar tillhör den rikaste procenten i världen) eller vad det nu är som man använder för att locka röster. Verkligheten i vården är att vi numera utför 43% fler operationer och fått fem års länge livslängd, samt att antalet anställda i vården ökat med t ex 89% fler läkare. Men kolla aldrig en story, det är alltid kris och panik i klickmedias Sverige. Så svensken får må som ingen annan.
Citerar mig själv från vårdartikeln i mars:
“Det är valår i år och kom ihåg att krisen inom vården, polisen, miljön, skolan eller vad fan som helst kommer blåsas upp till helt enorma proportioner helt utan koppling till verkligheten, och syndabockar kommer utpekas. Eller politik som det kallas när man lever på att dia skattepengar för verklighetsflykt. Ingen har någonsin vunnit ett val på “det är rätt okej i Sverige” fastän vi är topprankade i världen som en av världens bästa länder på punkt efter punkt. Det är som sagt för jävligt i alla fall …”
Och Ebba “Avskum” Busch målar upp värsta energikrisen någonsin fast det inte har stöd i oljepriset.

I alla fall, tror man på kris och panik med elpriserna i sommar är det bara att installera solkraft och hembatterier och bli en vinnare istället. Nu i skrivande stund 07:56 matar vi ut nästan 9 000 W på elnätet till ett pris på 109 öre per kWh.
Vill du ta in upp till fyra kostnadsfria offerter på solkraft och/eller hembatterier, kontakta Hemsol (annonslänk).
Det blev lite mulet under eftermiddagen igår så kraftproduktionen stannade på 97 kWh varav 62 kWh såldes. Netto elräkning igår blev negativav -25:- SEK trots att vi brände av 75 kWh för eget bruk pga elbilsladdning och byte av vatten i spabadet med tillhörande uppvärmning, vilket drog ca 40 kWh. Utan dessa gjorde vi väl av med ca 20 kWh igår, inklusive varmvatten.
79 kommentarer
Befriande med LWs motvikt till DN + Allt koncernens klickdravel till morgonkaffet. Uppe med solen emedan katten väckte mig pga hög ålder, hunger eller bara ensamhet?
Eftersom du pratar om en katt så glömde du alternativet “för att jävlas”.
Din eller kattens livssituation?😉
I sak är ju TTs rubrik korrekt, eftersom de bara skriver “risk” och inte hur stor den är. Något slags risk finns alltid, även om den kan vara både stor och extremt liten 😉
Det är inte så allmänheten kommer uppfatta rubriken.
Det gäller ju att jaga alla click från EPÖP’ar med obegränsat scrolltid.
Alltid napp trots att”ingen” har gått från hus och hem, enbart på grund av elräkningen.
En kommentar om Sveriges befolkningsantal framöver – en öknining men inte bland unga innebär en ytterligare skiftning mot en äldre befolkning och ett ökat vårdbehov.
I det sammanhanget beklagligt att Tidölaget utvisar vårdutbildade.
Men med stark AI-omställning så behöver många friställda skolas om mot vård, bygg, underhåll, säkerhet etc för att ta hand om befolkning och samhälle…
MEd 2% ekonomisk tillväxt om året kan vi försörja och vårda 2% fler äldre om året, inklusive kostnadsökningar (BNP justerar för inflationen), höjda pensioner och fortsatt ökat välstånd för resten av befolkningen. Ett icke-problem således.
Förutsätter förstås att det finns personal, vilket en politisk majoritet från S till SD inte vill.
Jo föder vi barn blir det mer personal. Så jag föreslår att vi underlättar för barnfamiljer.
Den andra metoden med massinvandring har ju visat sig inte vara helt problemfri.
Varför drar du massinvandringskortet när vi pratar om arbetskraftsinvandring? Massinvandring är ett svärjisbegrepp.
@Lars Wilderang 2026-05-20 13:06
Varför drar du massinvandringskortet när vi pratar om arbetskraftsinvandring?
Nu är ju inte VVV här och kan försv— eh, jo, det är hen ju. Vi börjar om: Nu är ju inte jag VVV, men jag skulle gissa att det är för att den sorts invandring Sverige haft i årtionden, och som därför är vad folk känner till som “invandring”, är massinvandring och inte arbetskraftsinvandring.
Visst, att “prata om arbetskraftsinvandring” går ju bra, men jag antar att de flesta inte ens tänker på skillnaden, eftersom det var så länge — bortåt ett halvsekel? — sedan Sverige såg ren arbetskraftsinvandring. Och av de få som tänker i de banorna tänker kanske de flesta typ “det vill jag nog se innan jag tror på´t”.
Massinvandring är ett svärjisbegrepp.
Visst. Och det måste ju medges att Svärjisarna har helt snöat in på att det är det enda stora problem som finns i Sverige, roten till allt ont. Men borde inte också Svärjisarnas motståndare medge något — nämligen att massinvandring faktiskt är (eller åtminstone har varit) ett ganska stort problem i Sverige?
Framför allt borde de inse att (åtminstone en stor del av) väljarna uppenbart tycker det, vilket ju bevisas av att Svärjisarna haft så stor framgång just för att de var först med att sätta ord — introducera just termen “massinvandring” — i svensk politik. Jag tycker det känns rätt uppenbart att så länge man vägrar erkänna att problemet ens finns, kommer man aldrig att kunna argumentera effektivt mot Svärjisarnas överförenklade “lösningar” på det.
Ok, nu är jag här och försvarar mig. Låt gå för att kalla det massiv arbetskraftsinvandring. Tittar man på Sverige har vi de senaste trettio åren haft avsevärt högre invandring per capita än andra EU-länder. Och en stor del av detta har varit relativt okvalificerad arbetskraft med låg utbildning. Detta skapar erfarenhetsmässigt problem, precis som det skapade problem på 70-talet när man lät småindustrin i småorter lägga ner och de mest okvalificerade fick flytta in i större städers nybyggda miljonprogram.
Problemet är när man får en anhopning av många lågkvalificerade i lågstatusområden men det visste vi ju redan.
Så jag hävdar att det är en bättre metod att de som redan är etablerade i landet oavsett bakgrund skaffar barn eftersom dessa lättare kommer in i samhället.
Väl medveten om en 17 år gammal hankatts beteende, gick upp då första ylandet väckte mig (men inte min fru). Omtanken om hennes sömn gick före min egen. Kattfrukost till Teddy, därefter kaffe till mig, och sedan väcka iPaden ur laddvilan. Plöjde igenom dagens rubriker i bonnierkoncernens alster, skummade av schipstedts frontsidor (klickade ej då SvD är uppsagd pga goda anledningar), och läste sedan lokaltidningen GP. Same klickshit overall. Därefter öppnade LW onsdagens ekonomiblogg, och min reflex blev att genast hylla dagens pekfinger på övrigas klickjournalistik.
Baserat på egna observationer i grannskapet verkar intresset för solceller ha avtagit efter en initiell rusch. Detta trots att priserna har fallit. Det var länge sedan man såg hantverkare med byggställningar påbörja installationer. Inte heller batterier verkar vara hett längre. Brist på bidrag? För lång återbetalningstid? Allt går på timers så att man ändå sparar el?
Eller så har en stor del av de som har intresset och kapitalet redan installerat. Jag kan se rätt fint hur det planar ut på Hemsollänkarna, och ja intresset har blivit lägre. Kanske kan köra ett blogginlägg någon dag med statistiken så ser man fint hur intresset dalar. Ingen tillväxtbransch hos bloggläsarna.
Om Busch energikris lämnar idévärlden och hamnar i sinnevärlden så kanske intresset tar fart igen. En sommar som augusti 2021 igen så betalar man ju halva installationen rakt av.
Ett par brown outs och black outs nära varandra i tid skulle nog ändra på villaägares prio för hembatterier. Någon som vet hur sannolikt det är i Sverige?
Inte hänt med brownouts än trots alla rubriker.
Inte många installationer som har stöd för ö-drift.
Heh, det trodde jag var en del av funktionen.
Det är extremt osannolikt. Sveriges elsystem är väldigt robust och klarar alla uppsatta mål med marginal.
Black out är mer sannolikt än roterande bortkoppling (båda väldigt osannolika). Då det räcker med 2 stora fel i tät följd. Elsystemet är designat att klara n-1 fallet vilket i norden idag är det nyaste finska kärnkraftverket. Faller näst största felkällan i nära anslutning så kan det eskalera till black out.
Vi har dock goda resurser att dödstarta elnätet igen så det kommer gå bra det också.
Roterande bortkoppling är mest sannolikt vid topplastimmen vilket sker på vintern. Men även där pratar vi om strömavbrott på ca 2h för ett enskilt hushåll vilket inte är nån större katastrof och något som händer ibland i mindre skala utan att det är ett stort problem. Risken är liten och det är snabbt övergående om det händer.
Tack, så för hembatteri är det i Sverige och kanske Norden bara optimering gentemot rörligt pris som är funktionen då.
Tja, för egen del med dagens elpriser o borttagande av 60-öringen är min sol cells installation mest till för att pressa sveriges dagtids priser av el under sommaren. Kalylen på återbetalning av ca 200 000:- är just nu usel. säljer runt 50% av vad jag producerar o kammar hem kanske 10 000:/år. = 20 års återbetalning, med en ny växelriktar investering på de… Jag förstår att intesset är 0 då de inte går att räkna hem om inte elpriserna 3-4 dubblas… Min lösning har varit att öka egen avnändningen av elen under sommartid (poolvärme, elbil, AC). Där kan jag öka konsumtionen då jag måste i snitt betala kanske 1,80 / kWh, men säljer i snitt för 38 öre /kWh till nätet…. + fjant summa för nätdelen
Vad gäller bostadsmarknaden så konstaterade ju Mäklarsamfundet i slutet på förra året att de räknar med att ca 300.000 villor kommer att komma ut på marknaden under de närmaste 20 åren då deras åldriga ägare checkar ut. (Siffran baseras på hur många av sveriges villor som ägs av personer äldre än 73 år.)
Dessa hus har ofta inte varit i cirkulation under flera decennier och kommer alltså att hamna på toppen av det mer eller mindre normala utbudet vi annars ser.
Många gånger har de åldriga ägarna inte ägnat åren åt underhåll vilket syns på mäklarbilder och som noterats när jag några gånger besökt visningar. I de sämsta fallen direktverkande el. Kök som verkligen passerat bäst-före-datum. Ytterväggar av trä som behöver bytas. Badrum där våtrumsbeläggningar har släppt. Jordlukt i sutterängshus BV orsakad av igensatt dränering. Listan kan göras lång. Förutom utgångspriserna får man räkna med 1+ mille i mer eller mindre akuta åtgärder för att stoppa ytterligare förfall. Dessutom tillkommer investering i energibesparande åtgärder som 3-glasfönster, värmepumpar, solceller etc. Men för en ung familj med tålamod ger dessa objekt möjligheter att skaffa egen härd som är guld värd. I min ålder orkar man inte börja om även om fastigheterna ligger i natursköna i områden som expolaterats varsamt med stora tomter INNAN de massiva villabyarnas monokulturer blev norm.
En gammal kåk blir aldrig färdig.
Bor själv i Onsala som är ett hyfsat välbeställt villaghetto. Varje morgon kör jag på väg mot jobbet Onsalavägen upp mot motorvägen och passerar ett hus i vitt Mexi med inrasat tak. Det torde vara 60-tal åtminstone men är alltså övergivet. Och då är läget bra.
Undrar när vi får Japans situation där övergivna hus ges bort för en spottstyver.
Förmodligen fastnat i någon arvstvist eller där det saknas anhöriga eller god man som kan sälja och ägaren hamnat på gruppboende med allvarlig demens. Inget blir gjort.
Tror jag vet vilket hus du menar, var väl vildvuxen tomt redan för 10+ år sedan.
Är det alla bensin-/dieselbils ägare som tvingas sälja sina hus för att flytta in i små kojor i utkanten av alla problemförorter?
Japp, det är vad bensinpriserna orsakar. De bor i kartonger nu, men har kvar sina fossilbilar.
Teslas Cybertruck är väl en slags kartong..
Som du själv skriver är det inte bensinpriset som orsakar detta. Bensinpriset gör marginellt på hushållskostnaderna.
Jag kanske var raljant och inte allvarlig.
I mitten av motorvägen och måste gå upp två timmar innan de går och lägger sig för att jobba ihop till maten.
Vilken lyx! Annat var det med min barndom….
Är det specifikt boomersarna vi pratar om eller? Vi hade ju massa 73-åringar för 20 år sedan också, tänker jag…
Ja, och de är ju idag 93 och bor fortfarande kvar i sin villa, om de lever. Största orsakerna är högre medellivslängd (även om det inte skiljer supermånga åt mot för 20 år sedan) och en kombination av bättre hälsa och hemtjänst/hemvård som gör att incitamentet att flytta till något mindre eller någon form av grupp/vårdboende inte längre är detsamma.
Gruppboende kan man bara flytta till om kommunens biståndshandläggare finner grund för det, dvs att man mår rätt kasst.
Finns även trygghetsboende, som är vanligt boende men med ökad servicenivå.
När beredskapslager av gas och fossilbränslen i EU inkl Svedala är tömda vaknar syrsorna ur sommarfirandet. Myrans gnetande kommer då till gagn före höstrusk, stormar och vinterns kyla*
Ta in en offert medan det är goda arbetsförhållanden för takmontörerna. Solcellsanläggningar finns i lager hos leverantörerna till fjolårets inköpspriser, och batteriparker som du kan välja att montera som tillägg (väderskyddat / men utomhus pga försäkringskrav) är modernare idag.
*travesterad 1600-tals Fountainefabel
Vad kostar 10kW och 16kW med och utan batteri idag månntro? Skulle vilja göra en kalkyl med blancolån men utandats kontakta försäljare för idag blir du aldrig av med dom. Alltså pris nyckelfärdigt och med bidrag inräknat.
Strejk på Samsung och Sydkoreanska regeringen lite orolig (halvledare står tydligen för 35% av Sydkoreas export) och Nvidia kommer in med rapport idag – AMD, Cerebras, Amazon och Google försöker äta sig in på deras kaka, Google och Blackstone startar AI bolag ihop och Google lanserar search AI pryttlar och i Singapore går vice premiärminister ut och peppar finansiella institutioner att inte använda AI för att ta bort jobb utan hitta på nya efter att ytterligare 7000 jobb försvunnit i ett nytt AI motiverat yxhugg…
Bra spanat, det är ju bra då att fackförbunden samlat på sig medel i åratal och investerat i konst och fastigheter; kommer väl till pass nu när AI kommer slå ut stora delar av vissa yrkesområden om det sker lika oreglerat som införandet av elsparkcyklar. Enda skillnaden är väl att det kommer ligga jurister, redovisningsekonomer, receptionister, arkitekter och journalister på botten av Strömmen isf sparkcyklar..?
Ja det är sorgligt att journalisternas kognitiva förmåga att förstå och förmedla information verkar som bortblåst. A propos AI revolutionen gör dom det ännu lättare att såga av den gren de sitter på ( om AI inte redan nu ersatt hela tidningsredaktioner lär det väl ske kommande åren). Bra morgonspaning av LW att sansa sig nu när det är valår och rubrikerna om hudcancer och fästingar lär väl ersättas av lite grövre saker som pandemier i form av Hanta och Ebolaepidemier i Torekov, vattenbrist i hela södra Sverige. Något som hamnat i skymundan om vi ska nämna lokala nyheter och inte Ukraina är annars hur AI bolagen dammsuger marknaden på halvledare vilket lett till att privatmarknaden synligt drabbas i form av rejäla prishöjningar på datorer med lite mer kraft i sig och hur elbolagen skor sig som gödgrisar på nätavgifterna. Den enda besvikelsen är väl att effekttarifferna inte fått fullt genomslag (yey..go tänkande konsumenterna som äntligen får lite belöning för installation av smarta appar, ändrade laddrutiner mm mm). För övrigt anser jag att de som nu börjar bli Ukrainavänner i elfte timmen inte har lika högt värde jämfört med de cornucopianer som redan 2022 höll rätt kurs från början i dimman med korrekt inställd värdegrundskompass – håll huvudet högt och var stolta; resten döms av historien förhoppningsvis.
Äh, vi vill väl att alla ska välja den rätta sidan även om det tar tid.
Bäst så med fregatterna. Inte så att pillemausarna på varvet någonsin levererat på tid och budget.
400 år som statlig verksamhet sätter sina spår.
Karlskronitiskt skämt “Min man har gått in i den eviga vilan. O jag beklagar. Nej inte så, han har börjat på varvet”
P.PERSSON: Pillemauset skildes ut från Staten 1989 och har sedan dess varit privatägt under diverse ägare svenska som utländska. … Anekdotiskt då att jag är född och uppvuxen de tidigaste delarna av mitt liv nere vid 17s Port och gjorde dessutom en del av min varvs- och verkstadspraktik tidigt 70-tal dels i nya skrovhallen och dels i filareverkstan vid femfingerdockorna.
Så sant så. 6 Visby skrov blev till 5 o sedan var pengarna slut. Varför det blev så lär vi kunna träta om till dödagar.
Utbildas det fortfarande något civilt sjöfolk i trakten? Är Blekingar fortfarande överrepresenterade inom sjöfarten?
California dollarn enligt AI:
1. Köpkraft och ekonomi (Slang)I ekonomiska diskussioner används ibland “California dollar” informellt för att beskriva hur mycket mindre värd en dollar är i Kalifornien jämfört med resten av USA. Eftersom Kalifornien har mycket högre skatter, dyrare boende och högre levnadskostnader, brukar man säga att 1 dollar i Kalifornien bara har en köpkraft på ungefär 87 cent jämfört med det nationella genomsnittet. Att kalla det “californiadollar” är då ett sätt att skoja om hur dyrt det är där
Varför använder LW det?
Enligt AI …
Köpkraftsmässigt för medianen så ligger väl Kalifornien rätt långt ned i listan på platser att bo i USA, spelar ju ingen roll om du tjänar $70k med vanligt jobb om halva lönen går till hyra.
Många av de rika har det väl bra men även där långtifrån alla. Hörde häromdagen att 41% av hushållen med $300k i inkomst lever lön till lön.
Oironiskt mer inkluderande att kunna bli rik genom sparande i Sverige än att man nästan måste ha hög lön för att bli rik som i USA.
Vad har EU på att vinna på 15 usa tull? Och att eu ska investera i usa?
Visst, det finns en klausul om att kunna bryta ifall usa börjar krångla…
Hade det blivit värre om de bett Trump dra?
Någon på radio sa ”nu blir det stabilitet”
Blir det det?
Vad är oddsen för att Trump håller sig till det här avtalet. Första kritiska röst eller att Spanien inte upplåter flygbaser när Trump beslutar sig för att bomba Kap Verde efter ett inlägg på Truth Social rörande kriminalitet i Kapstaden så kommer han att ensidigt lägga på 45% för att straffa Danmark som inte ger honom Island vilket han felaktigt tror är Grönland (its just a lump of Ice…)…
Vi får vara glada om Trump kan skilja Nuuk från Nuke!
Laugh out loud!
Det får tyst på jiddrandet i fem minuter.
På tal om Trump så sa han häromdagen när han höll presskonferens i byggropen där östra flygeln tidigare stod att att han bygger detta för framtida presidenter. »Jag kommer bara vara här en kort tid.» Med tanke på att han börjar se allt tröttare och skröpligare ut, beter sig alltmer ohämmat och agressivt, regelbundet åker till Johns Hopkins och på »tandläkarbesök» (trots att Vita huset har både läkar- och tandläkarmottagning) plus att det talas om att han är isolerad – läs ignoreras allt mer av medlemmarna i administrationen – undrar jag om det inte kan vara så att ridån är på väg att halas ner.
100% på ” Ingen har någonsin vunnit ett val på “det är rätt okej i Sverige” ” – min personliga favorittes är; “Den tråkiga, trygga gråzonen skapar inga politiska brandtal på barrikaderna.” trots att det är just exakt den zonen som oftast behövs om man ska styra ett helt land.
Tänk om politikerna kunde gå till val på att meddela vad de vill. Det enda jag känner till är att Sd vill slänga ut invandrare, Mp vill slänga ut kärnkraften, V vill slänga ut miljardärer och C vill slänga ut Sd.
Var finns framtidsvisionerna?
Vadå, SD har väl visionen att Sverige ska bli som Vi på Saltkråkans 60-tal – lagligt med våldtäkt inom äktenskapet, så 90% av alla våldtäkter försvinner, barnaga tillåtet, lobotomering av jobbiga kritiker, sterilisering av oönskade, bruna armbindlar på civilförsvaret och klassning av homosexualitet som en sjukdom. Samt förstås kvinnan kedjad vid spisen, sängen eller på BB.
Alltså, det är ju självklart fel att tänka så men om vi tar “lobotomering av jobbiga kritiker” och så moddar vi den till “lobotomering av jobbiga” så är jag just den här morgonen öppen för att överväga den möjligheten. Sannolikt sitter dock någon och funderar på att lobotomera mig så jag är lite kluven, alltid två sidor på myntet.
Vad gäller homosexualitet så är det ju ingen sjukdom utan måste vara ett gudomligt tillstånd för annars skulle den väl inte gå att modifiera med bön (mvh C****a Hä*****st)…
Så du säger att det enbart är Sd som har framtidsvisoner? Med andra ord bekräftar du det jag skrev, att inga andra partier talar om vad de vill.
Nu överdriver du. Naturligtvis kommer SD ersätta de ikoniska fotolamporna i ansiktet (Saltkråkan) med LED-belysning. Så lite framåt blir det nog.
Förlåt, du har rätt.
Fast nu minns jag inget om barnaga på Saltkråkan. Den enda som drabbades var väl farbror Melker som hamnade i vattnet.
Jag pratar om SD:s dröm 1960-talet.
Jag önskar att varje politiker får leva i det samhälle de propagerar för.
Att SD får leva i 60-talet – dess teknik, sjukvård och stagnerande ekonomi.
Att MP får leva i ett samhälle utan bilar.
Att V får leva i ett samhälle med höga skatter på allt och ingen får sticka ut.
Att C får leva sin Ayn Randdröm.
Att L får leva i ett förbudssamhälle på steroider.
Att KD får leva i en sekt som får Livets Ord att verka laissez-faire.
Att S får leva i ett samhälle där någon annan bestämmer allt.
Att M får.. ja, vad egentligen..?
År 2026 är den perfekta stormen av elände men då menar jag inte materiellt elände. Nej det är att den demente gubben har kommit upp i matchtempo och levererar stolligheter varje jä_la dag. Till det kommer nu dagliga bombmattor av idioti från våra politiker. Valet ska vinnas och då skyr man inga medel vad gäller valfläsk och populism.
På bästa sändningstid diskuterar man alltså söndagsöppet på Systembolaget? Är det verkligen en viktig fråga? Bara att bita ihop och mentalt försöka filtrera bort dumheterna.
Personligen kan jag tycka att spriten borde släppas helt fri. Alkisar får tag på sprit ändå alt ordnar det på de tider de är öppna.
Ungdomar dricker så lite så tillgänglighet kan man skita i. Det är vanligare att ungdomar knarkar än super numera.
Och politiker måste tycka till om det senaste ämnet för dagen. Annats blir de ju, ve och fasa, inte relevanta.
En åsikt, inte fakta ser jag.
Ca 40% av ungdomarna i åk 9 har druckit alkohol senaste året.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/andts/andts-anvandning-och-ohalsa/anvandning-och-omfattning-av-andts-i-befolkningen/alkoholkonsumtion/alkoholkonsumtion-bland-barn-och-unga/
Ca 4% av ungdomarna i åk 9 har knarkat senaste året.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/andts/andts-anvandning-och-ohalsa/anvandning-och-omfattning-av-andts-i-befolkningen/narkotikaanvandningen-och-utvecklingen/narkotikabruk-bland-unga/
Jag får det till att det är 10x vanligare att dricka alkohol än att knarka bland ungdomarna, men det är bara fakta.
Oj. Där ser man. Det var rent anektdotiskt från min sida då jag håller på med tonåriga ungdomar i malmötrakten. Många som aldrig rört alkohol men “grönt o brunt” är mycket vanligt.
Det är nog för att du jobbar i PRINCIP i Christiania.
Vänta här finns det inte ett samband mellan Trumps utspel samt att vi måste ha söndagsöppet på systembolaget. Det finns ingenting som vi i sverige kan göra åt Trump därför behöver vi mer tillgång till ordentliga supar för att kunna döva oss.
Då behöver vi nog göra som marinsergeanten i “Bill, the Galactic Hero” – plugga in en 25-liters damejeanne med ren etanol intravenöst i lagom dosering för att vara dyngrak det närmaste halvåret.
Angående vattenmagasinen så är fyllnadsgraden just nu inte ett problem men “snöreserven” i norden är bland de lägsta historiskt så vattenkraften kommer bjuda ut elen relativt dyrt så de är säkra på att ha kvar till påfyllningen kan börja igen.
Om snöreserven skulle varit normal så hade istället vattenkraften bjudit lågt för att säkra plats i magasinen.
Antar att SAAB har goda möjligheter att med sin GlobalEye ersätta ett tiotal ålderdomssvaga Boeing AWACS-plan stationerade i tyska Geilenkirchen. 🤓
*Gelsenkirchen, är jag rätt säker på.
“Geilenkirchen” skulle nämligen betyda ungefär “Kåtkyrka”.
(Men vad vet jag, det kanske var just det som var meningen?)
Antar att Geilenkirchen betyder fantastiska kyrkor. Och där är NATO:s huvudbas för AWACS-plan förlagd. Gelsenkirchen har jag ingen vad det betyder förutom att Sverige kvalificerade sig till fotbolls-VM där i en snöslaskig match mot Österrike. Ungefär lika slaskig som den tidigare kommentaren. 🤓
Sipåfan, man lär så länge man lever — hade ingen aning om att det fanns ett ställe som heter så. Men nej, hade sta´n grundats någon gång under de senaste par-tre hundra åren hade den nog inte hetat just det; åtminstone så länge tycks “geil” i första hand ha betytt “kåt”: https://de.wiktionary.org/wiki/geil . Se även det betydligt mer entydiga https://de.wiktionary.org/wiki/Geilheit
Det där med att använda det som synonym för “ganz hervorragend” (N.B: “umgangssprachlich”) tycks ha uppstått, eller åtminstone ha fått större utbredning, först under min livstid — jag skulle gissa på typ 1980-talet.
Att sta´n ändå heter som den gör beror på att den är ännu äldre än (vad åtminstone jag betraktar som) den nuvarande standardbetydelsen av ordet: Den grundades tydligen någon gång under (den tidiga?) medeltiden, och då betydde ordet ännu bara “glad, lustig”. På tyska liksom många andra germanska (och t.o.m. baltiska) språk: Det är ju den ursprungliga betydelsen även av engelskans “gay” ( https://en.wiktionary.org/wiki/gay#English ), och finns det inte ett danskt eller no… Jo, det gör det ju ja: https://en.wiktionary.org/wiki/g%C3%B8y
Lustigt att det senare — någon gång mellan senmedeltid och 18-1900-talet — fick en sexuell betydelse på tyska, och därefter även på engelska. Men jo, det är alltså den betydelse jag först kände till, och såvitt jag förstår ännu den egentliga huvudbetydelsen på tyska. Att använda ordet “geil” i betydelsen”fantastisk” är ett såpass nytt påfund att det troligen inte just grundats några nya orter i Tyskland sedan dess. Och antagligen skulle väl den “gamla” (men alltså inte heller ursprungliga) betydelsen behöva falla i glömska innan ordet åter kan komma i fråga som del av ett ortnamn.
Ja. Med tanke på uppstartstiderna för AWACS behövs det inte heller lika många.
Varför i hela friden ställer EU krav på energiprestanda? Det är väl upp till varje husägare att avgöra vad den har råd med?