Akutsjukvården i Sjuhärad och upptagningsområdet för Södra Älvsborgs Sjukhus (Säs) är på väg mot kollaps enligt direktrapporter till bloggen från vårdpersonal mitt i i patientströmmarnas riktning. Många akutfall som skulle behöva läggas in på Säs skickas istället till jourcentralen som går på knäna och inte kan behandla patienterna då Västra Götalandsregionen försöker tömma Säs på patienter inför att det nya så kallade journalsystemet Millennium tas i drift på tisdag och läget förvärras ytterligare.
Enligt vårdpersonal håller Västra Götalandsregionen på att passivt tömma SÄS på patienter, genom att omdirigera akutfall som annars skulle behöva läggas in till bland annat jourcentralen. Annars skulle dessa behöva ta upp vårdplatser på sjukhuset samtidigt som det nya så kallade journalsystemet Millenium ska införas på tisdag (fritt ur minnet om exakt datum), och man vill ha så lite inlagda patienter som möjligt.
Vårdpersonal skriver till bloggen att i fredags slutade akuten att ta emot många ambulanser och istället skickas dessa till jourcentralen. Det ska handla om patienter som annars riskerar behöva läggas in av akuten.
En källa till bloggen säger:
“Sedan i förrgår har jourcentralen fått ta emot ambulanser och hänvisningar av patienter från 112. Det rullar in svåra andningsproblem, strokemisstankar, personer med inre blödningar. Jourcentralen har två sköterskor, två läkare och en undersköterska. Vi kan inte ta några utredande prover, vi kan inte göra akuta kirurgiska insatser, vi kan inte göra så mycket mer än vanlig HLR + syrgas om en patient får hjärtstopp. Vi drunknar i patienter redan nu. Vi nekar patienter vård och måste hänvisa dem till vårdcentraler som inte kommer kunna ta emot dem på veckor pga att de också går in i Millennium.”
Detta är alltså i många fall patienter som egentligen skulle behöva läggas in. Vitsen med ett akutsjukhus är att man i huset har tillgång till vårdavdelningar och dessas specialister som bakjour och både kan få hjälp med specialiseringen, samt lägga in de svårast skadade eller sjuka patienterna. En jourcentral saknar den förmågan helt och ligger inte ens intill sjukhuset utan flera kilometer bort. En jourcentral är inte en akutmottagning, utan en vårdcentral med öppettider utanför ordinarie arbetsstid.
Ovanpå allt uppger Närhälsan VGR just nu att man har “problem med att nå din mottagning via telefon på grund av en driftstörning.”
Jourcentralen har alltså öppet kvällar vardagar 17 – 22 och dagtid 10 – 16 helger och detta innefattar alltså inte alla akutfall, utan de som söker på dessa tider. Vart de berörda akutfallen skickas övrigt tid är okänt för bloggen. Kanske Göteborg 65 km bort?
Vidare går man redan nu på knäna, trots att Millennium inte dragit igång än:
“Första timmen idag hade jourcentralen lika mycket patienter inne som man ibland annars har på ett helt arbetspass.”
Personal på jourcentralen är uppgivna och bävar inför det som komma skall. Tanken är att situationen ska fortgå en månad medan Millenium införs i Säs område:
“Känslan är att man står på tågspåret och bara ser loket komma dånande och man vet att det kommer gå illa, men ingen gör någon ansats till att hjälpa en ur spår.”
Ambulansen i Göteborg har gått upp i bemanning och personal och tanken är att många ska köras till akutvården i Göteborg, som redan innan förstås var överbelastad, men det i sig leder till längre transporttider och riskerar patientsäkerheten.
Var detta landar efter en månad av införande av Millenium återstår att se. Säs sägs vilja ha så få inneliggande patienter som möjligt under införandet och genom att neka många akutfall hoppas man uppnå detta.
Enskilda patienter vittnar till bloggen om att viktiga behandlingar mot t ex cancer hänvisas till Lidköping 107 km bort istället för Säs och injektionsbehandlingar mot starr skjuts på framtiden med försämrad syn som resultat. Tydligen är bil ett krav för att kunna få vård i Sjuhärad nu, då det inte är en enkel sak att ta sig till Lidköping med kollektivtrafik.
Sjuhärad och Säs upptagningsområde är nu ett gigantiskt experiment med människors och skattebetalares hälsa och liv under införandet, men lär vara en mild västanfläkt jämfört med när Millennium ska införas i Göteborg. Ska då en hel Göteborgsakut som Sahlgrenska stänga dörrarna och sjukhuset även där tömmas på patienter i Sveriges näst största stad?
Döda patienter är dock en vinst för Västra Götalandsregionen, då de inte kostar några pengar för vård. En större ekonomisk belastning blir dock felbehandlingar och försvårade sjukdoms- och skadefall pga försenad eller utebliven behandling under Milleniuminförandet.
Till detta kommer att patientjournalerna inte förs över till Millennium utan ska sammanfattas manuellt när en patient söker vård och att Millennium även verkar vara olagligt och inte ha godkännande. Läkare vittnar också om att läkemdelsfunktionerna i Millennium har allvarliga brister. Även Region Skåne ska införa systemet och där har man tvingats lägga in förenklade läkemedelsmallar i tusental, som sedan ska rättas av sjuksköterskorna med stor risk för felmedicinering någonstans i kedjan. Hur VG-regionen löst det hela är okänt för bloggen. I Region Skåne riskerar man jobbet om man kritiserar Millennium och källor till tidningen Sjukhusläkaren vill vara anonyma pga detta.
Millennium ska inte heller uppfylla kraven på migreringsbar patientdata i ett standardiserat format och har därmed kortare livslängd än de flesta patienter hade innan införandet av Millennium.
Undantaget Region Stockholm kommer övriga regioner i Sverige införa journalsystemet Cosmic. Ett system som har godkännande och inte är olagligt. Men tydligen vill storstadsregionerna Västra Götaland, Skåne och Stockholm ha egna separatlösningar i någon form av storstadshybris.
Boende i Sjuhärad bör rimligtvis ta det försiktigt den kommande månaden för att minska risken för behov av akutvård. Drick ordentligt och tvätta strumporna.
Om nu tidplanen att detta bara ska pågå i en månad håller, jmf Västlänken. Sedan ska resulterande vårdköer arbetas ikapp. Äh, jag bara skämtar. De kommer naturligtvis inte arbetas ikapp.
48 kommentarer
Är det inte dags att lägga ner landstingen?
Bör vi inte ha en likvärdig vård i hela landet?
Är behoven och lösningarna likartade övr hela landet?
Behöver behoven och lösningarna vara likartade över hela landet?
Nej, innevånarna i VGR förtjänar sämre vård.
(ironi)
De kunde valt det svenskutvecklade systemet Cosmic som används i de flesta regioner. Ställ ett skallkrav i upphandlingen att leverantören skall ge tillgång till svensk referenskund och där ett antal kriterier poängsätts.
Det hade kunnat standardiseras för 40 år sedan.
Amerikanerna är skickliga på att sälja in IT-system till svensk offentlighet.
Flera kommunpolitiker i Göteborg fick avgå pga mutmisstankar när det köptes 365 från Microsoft till hela administrationen. En veckas bjudresa för en skaplig grupp beslutsfattare.
Folk kommer till en akutmottagning på olika sätt:
* Genom eget initiativ utan tidigare kontakt.
* Rekommenderad av 1177.
* Via ambulans.
De flesta människor vet inte ens om att det finns jourcentraler.
Det låter märkligt om ambulanser skulle dumpa folk på jourcentralen. Det har ju gjorts en medicinsk bedömning innan man skickade ambulans.
Om man nu inte vill ha folk inlagda, så är den enklaste lösningen att bemanna akuten med bakjourerna, dvs de läkare som dagen efter skriver ut de patienter som de inte lika erfarna läkarna på akuten lagt in. När jag jobbade med sjukvårdsekonomi för drygt 40 år sen var den absolut vanligaste vårdtiden på medicinkliniken en dag. Naturligtvis har det blivit bättre nu, men det finns nog ändå många inläggningar som görs över natten för säkerhets skull. Bemanna upp!
Liksom man bemannar upp vårdpersonal skall man naturligtvis bemanna upp med läkarsekreterare/ medicinska dokumentatörer/administrativ personal. Skicka de som utbildar i systemet och andra till akutmottagningen.
Mina personliga anekdoter för mig och anhöriga är att ja, man är ute igen inom ett dygn. De flesta akuta situationer är lösta inom 24 h, det beror inte på felinläggningar, utan på att de vanligaste problemen går över normalt givet behandling. Själv lägger jag njursten och har väl haft 20-30 anfall vid det här laget (räknar inte längre), varav ett antal lett till akuten när utskriven självmedicinering inte hjälper, och en gång lett till inläggning då det var kört. Men även det löste sig till slut inom 36 h.
Även de flesta skador som behöver sys är man ju ute igen inom 24 h. Med mer personal kunde man rengjorts och sytts ihop direkt, men akuterna är ju alltid underbemannade så det kan ta tid. En gång kom akutläkaren tillbaka efter vederbörande gått av sitt pass och därmed inte kunde ryckas iväg, och sydde ihop på oavlönad fritid. Så ser verkligheten ut i vården. Fantastisk personal, usel ledning och politisk styrning.
När jag var rätt allvarligt sjuk en gång blev jhag inlangd med hänvisning i journalen att om det blev värre skulle jag hämtas med ambulans.
MEN. Det var inte för att det var dålig kapacitet. Det var för att läkaren sa “i övrigt fullt frisk., DU kommer med 99% sannolikhet må MYCKET bättre om 4-5 timmar när medicinen verkat. “och du kommer inte bli gladare här. Du komemr må bättre hemma i din säng med din tv och din mat i kylskåpet”
Sen ska tilläggas att han även sa “OM du känner dig osäker lägger jag in dig. men nu har du min rekommendation”
Har haft oförmånen att besöka akutmottagningarna här i Sthlm och generellt är vården och personalen magisk
När jag pratar med vänner och fd kollegor inom branschen så anger de att problemen främst är en äldre befolkning och multisjuka. Som “medelsvensson” kan man inte få bättre offentlig vård nåstanns i (väst)världen.
Ja utom i VGR då….
När jag eller närstående fått vård i VGR har jag inget att anmärka på. Problemet är att få vård.
Japp, du har rätt! När jag jobbade på akuten var min erfarenhet att det effektivaste sättet att inte lägga in någon var att få dem att förstå att de var lika trygga hemma, ifall de faktiskt inte behövde akutsjukvård. Exemplerna ovan ger intrycket av att sjuksköterskorna i ambulansen inte tar sitt professionella ansvar, när de kör patienter till en vårdnivå där adekvat vård inte kan ges.
De kör väl dit de dirigeras, triage och prioritering hanteras väl centralt, inte av ambulanspersonalen. Ambulanspersonal är inte läkare och ställer inte diagnoser. De rapporterar in tillståndet och någon annan tar beslutet.
De får väl inte ens ge smärtstillande utan att någon annan godkänner (självupplevt när jag tagit dygnsdosen diklo redan och hade dubbel njurstensanfall med visade det sig totalt tolv samtidiga stenar 7+5 per njure).
Nej, triage/prioritering gör sjuksköterskan på plats när hen har träffat den vårdsökande. Det vore direkt tjänstefel att köra till en vårdnivå som inte kan utföra den vård som sjuksköterskan bedömer att det behövs.
Hur menar du att ambulanspersonalen ska veta vilken vård som behövs? De kan se puls och blodtryck, att en mungipa hänger, att patienten har ont i magen, medvetandegraden osv. Men mig veterligen har de varken något laboratorium eller någon bildmedicinsk utrustning med sig som behövs för att exakt avgöra vilken vård patienten behöver. Jag arbetar själv på ett sjukhus som saknar akutkirurgi, och det är knappast ambulansens fel när en patient med brusten mjälte eller aorta hamnar hos oss. Det vet man först efter att patienten blivit ordentligt undersökt. Tjänstefelet står regionerna för som inte garanterar alla invånare en vård på lika villkor.
Nedvärdera inte ambulanspersonalen som är väldigt erfarna specialistsköterskor i de flesta fall.
Ska jag vara ärlig har jag generellt insikten att vårdpersonal som klagar på annan vårdpersonal är den sämsta personalen
Och den administrativa personalen som klagar på vårdpersonalen är de som antagligen skulle kunna sluta utan att verksamheten påverkades negativt.
@Alvaro, jag skrev inte att de vet. Jag skrev att de bedömer. Precis som du bedömer om du behöver hjälp eller inte i en vårdsituation. Du tittar på den kliniska bilden och gör en bedömning. Men du har rätt att det oftast behövs någon form av hårdvara för att ställa en medicinsk diagnos, vilken ambulanspersonalen oftast saknar.
@ sebulan, kan du förtydliga hur jag nedvärderar ambulanspersonal? Det är en yrkesgrupp, bland många, som jag har stor respekt för.
Farsan blev utkastat tre gånger med kraschad axel och med obefintliga sväljreflexer, han fick de sista åren förstörda. Har ett mycket dysfunktionellt förhållande till läkare.
En högt utbildad yrkesgrupp med god lön, men helt utan egentligt ansvar. Det höll på att sluta med en misshandel. Jag var en hårsmån att klippa verksamhetsansvarig på berörd akut.
När jag jobbade inom Region Jönköpings Län la jag ett besparingsförslag att regionen skulle avskaffa patientbegreppet. Om regionen inte har några patienter behövs varken vårdadministratörer, undersköterskor, sjuksköterskor eller läkare. Då kan ekonomi, HR och stab administrera sig själva utan krångliga utförare och personer i behov av vård. Vilken drömvärld för dem!
Geni.
Det här påminner inte så lite om SL. Det känns ju egentligen som att det är en organisation som skulle funka så himla bra, bara de inte behövde ha att göra med de där överjävliga passagerarna (och i viss mån bråkig personal som buss- och lokförare etc och vissa externa faktorer som lövhalka mm.) Tänk vad det skulle rulla på, närmast smärtfritt!!
Måste nog snart sluta läsa nyheter igen, jag blir bara deprimerad.
Känns bra det här inför införandet i Skåne. Som påpekas har jag även hört att man tysat visselblåsare.
Sydsvenskan som annars brukar smeka vänsterpolitikerna medhårs och hugga på högerpolitiskt styrda kommuner har lustigt nog inte undersökt detta djupare men man kanske avvaktar haveriet i VG regionen först innan man börjar erbjuda anonyma intervjuer med medarbetare i Region Skåne.
Det är högerstyre i Region Skåne.
Men offantlig inkompetens är partiobunden.
Vad fan får jag för pengarna?
Tiotusen tyska adminisatörer.
Frågor som både innefattar IT och sjukvård kan nog vara för svåra för vanliga journalister, som är journalister, och alltså saknar sakkunskaper i alla ämnen. När två ämnen dessutom korsas blir avsaknaden av kunskap dubbel och förståelse för problematiken och nyhetsvärdet blir därefter.
Men hur svårt kan det vara?
“Hej, har regionledningen några kommentarer till att vården totalhavererat efter införandet av det nya IT systemet” ?
“Många har blivit utan vård eller felbehandlats på senare tid, tom med dödsfall som följd. Hur planerar regionen att lösa problemen som påstås bero på det nya IT systemet”
-Insert nonsensvar från högre politiker / tjänstehjon/kommunikatör
“Jaha, det låter bra. Och hur ser tidplanen ut för detta? När kan man förvänta sig att vården fungerar igen.
Kommer man kunna behandla akut sjuka eller kommer de fortsatt behöva köras över till Köpenhamn? “.
-Insert nonsensvar där anvarigt driftkucku säger att de inte delar den bilden bla bla bla.
“Men nu handlar det inte om er bild av situationen, utan det faktum att folk faktiskt inte får tillgång till vård”
-Insert nonsensvar igen av ansvarigt driftkucku där hen säger att man visst det ger vård.
“Det har nu kommit in information att över 100 patienter fått åka till Köpenhamn akut och några har inte överlevt resan”
-Insert “vi kan inte kommentera enskilda fall”… osv osv
Så länge journalisterna bemödar sig om att undersöka orsak-effekt behöver de inte fundera på om det är fallerande IT system eller brist på sjuksköterskor som orsakar vårdproblemen. De skall inte utreda rotorsaken.
De skall rapportera skeenden och sedan ställa ansvariga mot muren med 12 frågor och en ögonbindel.
Bra metod, Rikki. Något man alltför ofta saknar.
Det hade väl varit bäst om hela Sverige hade samma typ av journalsystem? Så om man besöker en annan region och blir sjuk/skadad så kan de se hela patientens historik och medicinering?
Samma om man flyttar.
Detta låter fullständigt sanslöst!
LW, vet du vad för system som kommer att införas i Stockholmsregionen? Upplever, från mitt håll, att det de har nu fungerar bra.
Några länder har nationella journalsystem. Nu får i princip Sverige också det iom. att alla utom Stockholm, Göteborg & Malmö valt Cambio.
Sen vet inte jag om Cosmic är bäst på allt heller, men det mesta hänger egentligen på konfigurationen av systemen.
Nja. Installationen av Cosmic är väl fortfarande Regional. De har samma system och en användare känner igen sig om de byter region men patientdata delas mellan regioner genom 1177 min journal för patienten och NPÖ Nationell Patient Översikt för vårdpersonal.
Cosmic levereras just nu på två olika sätt där det ena är lokal drift i eget datacenter vilket just nu är det vanligaste (kundgrupp Cosmic med 8 Regioner). Det andra är att köpa Cosmic som en tjänst (kundgrupp SUSSA med 9 Regioner) där drift hanteras av Cambio. Örebro gick live med den lösningen för några månader sen tror jag. Som Goat skriver så är alla dessa installationer separerade men patientdata kan delas via 1177, NPÖ och andra nationella tjänster.
Lider med er som får Millenium, får uppfattningen det kommer bli totalt kaos. Bara en sån sak som läkemedels modul…. Jobbar i en region som ska få Cosmic, de på min arbetsplats som fått utbildning i Cosmic är överlag positiva.
Inom ett par år ska stockisarna också få ett nytt journalsystem då TakeCare ska pensioneras. Givetvis är inga sakkunniga inom IT tillfrågade utan det här löses på ett beslutsfattande plan ovanför verkligheten.
Lars Wilderäng, var har du läst att Stockholm inför Millennium?
https://vardgivarguiden.se/utveckling/projekt/om-de-nya-journalsystemen-och-it-stod/nytt-huvudjournalsystem/
Var har jag skrivit att Stockholm inför Millenium? Jag skrev att de inför en egen lösning.
Det står “egna separatlösningar”.
Sthlm sneglar på nya Cosmic. De ska bara vänta på att de första 9 (tror jag) regionerna går in det.
Vad jag förstått så är det ett problem på akutmottagningar när folk kommer dit med väldigt milda symtom.
Det kan vara hosta eller feber. Många blir ju sjuka på kvällar och helger och då är oftast den lokala vårdcentralen stängd – kvar blir då nästan alltid en akutmottagning på sjukhuset några mil bort.
Det händer ganska ofta att man läser arga FB-inlägg om någon som sitter på akuten eller någon som är med någon på akuten – “Nu har vi suttit här i 9 timmar och inte fått hjälp”. Det kallas Triage.
Du har rätt i det. Problemet är att många vet inte vart de ska vända sig jourtid. Sitta i telefonkö i ca en timme hos 1177 är rätt stressande för många när deras egenvårdsförmåga är låg. Information från landstingen är det ingen som lyssnar på, så länge man inte är sjuk.
Vi har en fantastisk skola på många sätt men jag önskar att de i högre grad även lärde eleverna att ta hand om sig själva, tyvärr kan inte det lämnas till föräldrarna då deras förmåga också är för låg.
Som jag förstår det är TakeCare i Stockholm bättre för läkare och sjuksköterskor än Comic, och generellt uppskattat. Och det finns nationella plattformar att dela data mellan system. Så att ha samma i hela landet leder bara till monopol och enshittification.
Hade det inte varit bättre att avlasta sjukvården med mer “egen vård” släpp fler läkemedel receptfria, efter att man kommer upp i en vis ålder. En 20 åring behöver inte ha tillgång till allt, utan reglera detta med ålder och behöver en 20åring värktabletter så får han gå till läkare som skriver ut precis som i dag.
Det var ett mysterium för mig varför mjukvara fungerar så illa inom kommun och landsting tills dess att en vän till mig kunde berätta om hur det fungerar – efter att ha hoppat av ett år in på ett försök att reda i problematiken.
Long story short:
Det är så att ingen utom de som arbetar i verksamheterna inom kommun och landsting egentligen tjänar något på att leverera god service och arbetsmiljö – jag återkommer till vad de i verksamheterna “tjänar”.
Det är givetvis viktigt att SÄGA att man eftersträvar detta, men det saknas kontrollmekanismer.
Politiker: Visst, men utbudet är begränsat och om någon föreslår något radikalt annat så föreligger en massa hinder:
1) Omöjligt att utvärdera för väljare.
2) Omöjligt att införa och antagligen olagligt eftersom allt regleras uppifrån och ned.
Tjänstemän:
Tjänstemän tjänar på att inte “åka dit”, vilket gör att det överskuggande imperativet kan sammanfattas: Håll ryggen fri.
Följaktligen, en chef arbetar främst med att hålla ryggen fri för sina överordnade.
Hur kan jag tro att de är så elaka? De kämpar för sina underordnade!
Ja, det gör en del, men de brukar antingen göra sig av med den ovanan eller bli utbrända. De avancerar heller inte för att de gör UNDERordnade glada. Det är ÖVERordnade som ser till att man blir befordrad.
Jag konstaterar bara att om man konsistent belönar A och bestraffar B så kanske man får folk som eftersträvar A… och det finns ingen logisk motsats i att A kan innebära att påstå att man eftersträvar B.
Det allra bästa är om man är lagom inbilskt formbar så att man faktiskt TROR att man eftersträvar god service när man håller ryggen fri för överordnade.
Man tjänar alltså betydligt mer på att bara anställa kommunikatörer som berättar att allt fungerar än att lägga resurserna på att få det att verkligen fungera. Annars hade man sannolikt inte gjort det. Dålig kvalitet är för övrigt en guldgruva i en befolkning som hålls under tron att den enda förklaringen är för lite resurser. Varför då åtgärda ett problem som man annars kan peka på igen längre fram för att få ÄNNU mer pengar?
Inom forskning har jag tänkt på detta länge. Det är som att alla problem skall vara svåra nog att ingen skall förvänta sig en lösning, men samtidigt viktiga nog att det skall hällas medel på dem.
Alltså, det finns ingen som tjänar på att journalsystemen fungerar särskilt bra. De måste givetvis fungera till en minimal grad på något sätt, men utöver det så är det ren altruism att börja bråka med överordnades favoriter i upphandlingar. Du belönas inte av någon för att du lyckades få in ett system byggt av någon som kan programmera och designa system! Du får kanske lite uppmuntran nedifrån, men den är inte värd någonting mer än den varma känslan.
Just upphandling av system är tydligen kort och gott korrumperad och bör egentligen skärskådas rejält av journalister – fast det är ju idag inte de som vår demokratis stöttepelare sysslar med.
Vad de oftast sysslar med är att hitta sensationsartade felaktigheter som att någon har ramlat, pressa kommunen, som därefter hittar någon att kasta under bussen för det hela… med löftet att “jobba stenhårt” och så vidare.
Så länge man utmålas som högerextrem om man undrar vad i hela helsike skattemedel används till, och så länge som identifikationen av sådant som är överflödigt och kontraproduktivt utmålas som ett hot mot demokratin, så lär vi få fortsätta på den här banan. Den slutar ju någon gång, men det kommer inte att bli särskilt roligt.
Om man betänker försvaret kan man ju alltid fundera på vad som händer om en västlig modern stat hamnar i ett snabbrörligt läge som är farligt.
Jag var med lite på olika hörn under covid-pandemin och om det (samt alla liknande krislägen som jag minns) är någon guide så lär den övre 2/3 av hierarkin omedelbart låsas fast i en skog av regler och börja bråka med varandra, medan den undre 1/3 hjälpligt räddar situationen genom att MOT reglerna ta egna initiativ.
Minns hur testningen fördröjdes 1 1/2 månad för att regionerna inte kunde komma överens med Socialstyrelsen om ett enhetligt sätt att testa i hela landet. Om det inte är lika dåligt överallt så är det inte rättvist – och då är det bättre att inte göra någonting alls.
SKR och Socialstyrelsen kommunicerade slutligen via debattsidorna i de större dagstidningarna.
Som en fingervisning…
Så skurkstater som Ryssland har sin korruption och bristande moral, men tyvärr har vi också någonting hotar vara rejält farligt. Allt går rätt till och skall så göra i varje läge. Så länge ingen tjänar på flexibiliteten så kommer den att försvinna. Jag HOPPAS på att militären har mekanismer som kör override på allt detta, men litar inte på det.
Som sagt, de enda som “får något” för att leverera är de som är direkt i verksamheterna.
Till exempel: Vårdpersonal kommer inte att bara kliva ut genom dörren när klockan är 19:15 om det ligger folk som håller på att dö i korridoren. Detta kan alla ovanför räkna med, och de vet att de kommer att fixa kvaliteten tills det absolut inte är möjligt längre, hur mycket de än rider runt på vadhelst käpphästar man gör karriär på för tillfället.
DN har huggit på Cornucopias scoop, och nu har tydligen Oracle CE-registrerat med “level 1” (självgranskning):
https://www.dn.se/sverige/journalsystemet-ce-marktes-forst-tva-dygn-fore-lansering-pa-den-lagre-sakerhetsnivan/
Fast läkemedelsverket säger sig ha haft full koll och det bara varit en tidsfråga innan de skulle inleda ett tillsynsärende… vilket de nu gjort.
Intressant att följa, läste nyss på Aftonbladet, att Västra Götalands-regionens hemsida https://www.vgregion.se/ ligger nere nu på morgonen. Jag får nu att sidan ligger nere.
Undrar om det finns något samband med det, som Aftonbladet skriver, att det kan ha med journalsystemet Millennium nu gått igång skarpt?
Ingen med insyn som kan berätta hur det går i realtid?
Tydligen fungerar ingen ting…
https://www.dn.se/sverige/facket-portat-fran-millenniums-presskonferens/
** Breaking News! **
Införandet av det kritiserade journalsystemet Millennium pausas, enligt uppgifter till DN.
Beskedet väntas offentliggöras vid en pressträff på fredagseftermiddagen.
Frågan är hur lång pausen blir???
Det var nog bara en tidsfråga.
Sorgligt att betrakta detta haveri. Kan ej vara muntert på BGRs inköpskontor eller IT-avdelning just nu.
Har för övrigt försökt kolla upp hur det gått i de andra motsvarande regionala upphandlingsprojekten i Sverige & Norge samtidigt som VGR handlade upp Millenium från Cerner (nu Oracle).
Ingen roligt historia:
Sussa verkar vara kraftigt försenade med Cosmic. Kanske försov sig?
Helse-Mitt (Norge) valde tydligen Epic (efter att Cerner, nu Oracle, dragit sig ur). De är ungefär där VGR är nu. Ej muntra heller.
Region Stockholm? Högst oklart vad jag förstår (man avbröt tydligen då aktuellt jätteupphandlingsprojekt genom att skylla på leverantörerna, utan rannsakan av sin kravställning). Satsar på något annat mer fragmenterat upplägg verkar det som.
Svår bransch det där, sjukvården.
Är säkert nåt med skall- och börkrav i förening med inköpskompetens och kunskaper inom change management.