Det har installerats nya Tesla Superchargers i Ödeshög trots den fackliga blockaden mot arbete och bygge av dessa eftersom Tesla vägrar svenskt kollektivavtal. Det intressanta är att EU har varit med och finansierat detta strejkbrott. Stödet för oppositionspartierna ökar trots Tidölagets allt desperatare stöd till bibehållen fossilbränslekonsumtion.

Tesla Supercharger i Ödeshög, som väl var den äldsta i Sverige lämpligt placerad ganska mitt emellen Göteborg och Stockholm, togs bort härom året. Men nu har nya supersnabbladdare installerats åt Tesla på platsen, delfinansierat av Europeiska Unionen, trots att elnätbolagens installatörer, montörer och elektriker ska satt Tesla i facklig blockad som sympatiåtgärd då Tesla vägrar kollektivavtal.
Intressant att EU alltså finansierar strejkbryteri. Huruvida det därtill är vettigt att EU sponsrar ett amerikanskt bolag är ytterligare en fråga. Det är inte så att det är brist på supersnabbladdare numera. Det går tretton på dussinet.
Bara i Ödeshög finns det enligt Chargefinder sex stationer, varav två norr om motet, där också en sjunde håller på att uppföras. Totalt är det 42 laddplatser plus kommande kanske 20 på den nya stationen under uppförande. De flesta laddarna gapar tomma större delen av dygnet och det är aldrig problem att hitta en laddplats.
Det är kort sagt tveksamt om det behövs fler subventionerade supersnabbladdare längs de stora motorvägarna och stöd borde istället gå till mindre trafikerade platser.
Men Tidölaget väljer att subventionera diesel och bensin åt sina SD-väljare och stöder på det viset också Ryssland med 17.5 miljarder svenska kronor ytterligare. Fast enligt Verians senaste opinionsundersökning ökar stödet istället för oppositionen som nu leder med 10.7 procentenheter, inklusive att män byter till det socialistiska blocket.
Väljarna kanske hellre vill ha stöd bort från fossila bränslen och sluta indirekt stödja Ryssland och har vid det här fattat att det är en dum idé att göra sig beroende av en råvara som till stor del levereras av fundamentalistiska diktaturer.
Och nej, Ebba Busch, detta är inte den värsta energikrisen någonsin även om dina begåvningsvarierade väljare sväljer allt du ljuger om.
Tvärt om sjunker inflationen och är rent av negativ, ekonomin ljusnar vidare och vanligt verklighetens folk går inte omkring och upplever kris. Bensinpriset är ca 18:- SEK per liter. En krona på priset blir för normalbilisten en ökad utgift på ca 75:- till 100:- SEK i månaden. Bättre då att ge stöd till glesbygdregioner och jordbrukare än subventionera medelålders högavlönade tjänstemän i storstädernas villaområden. 17.5 miljarder är mycket pengar att försöka köpa sig en valseger för.
Dags för Busch att ta sin pension kanske? Uppenbarligen har hon svårt med verkligheten. Arton kronor för bensinen. Värsta krisen någonsin …
Väljarna avgör i september.
161 kommentarer
Ebba Busch är korkad och ful!
Hennes utseende har inte med saken att göra och den genetik och tillhörande fenotyp hon är född med är inte hennes fel, lika lite som hudfärg, hårfärg eller ögonfärg är någon annans fel även om de kallas avskum av Busch. Jag låter dock din kommentar stå för att understryka att det du skriver är idiotiskt.
Skriver du nedvärderande utseendekommentarer om olika lönnfeta manliga politiker också, eller är det bara kvinnor du kommenterar utseendet på?
Du har rätt. Mest att en del manliga bekanta har uttryckt motsatt åsikt vilket för mig är helt obegripligt. Men det är såklart inte relevant. Skrev kaffe och medicin hunnit kicka in.
Rensa bort idiotiskt inlägg om du vill 🙂
Npf much? 🤣
Guilty as charged!
Skäms man inte när man skriver och postar sånt här?
Lite kanske 🙃
Bra
Jo
Men om man uttrycker sig vänligt och positivt om personens exteriörmässiga kvaliteter – godkänns det av ditt åsiktsfilter?
Utseende är irrelevant.
Tvärt om, Ebba Busch är mycket vacker. Och det får hon en del röster på, på marginalen.
Irrelevant också.
Ja. Men en väldigt vanlig åsikt som jag stör mig på. För de har FEL.
Och det borde inte spela in, men det gör det. Att folk ser fel alltså. Därav mitt halvt puckade inlägg.
Ebba är dessutom en mycket duktig politiker, som uppvisar någonting så ovanligt (bland Politiker), som ett välmöblerat hjärnkontor.
Jag har en Touran från 2017. Helt avbetald. Har inte haft några problem med den. Kommer köra den många år till. Gör av med en tank i månaden när man har familjen i Stockholms förorten.
Känner mig väldigt miljömedveten som har en bil tills den inte går att köra istället för att göda bilbranchen och köpa ny bil vart 5:e år. (Fast egentligen är jag ju bara snål…)
Att köpa en monster-elbil med ”ballt bling bling” känns som oerhört resursslöseri…och uselt för miljön i jämförelse med att köra slut på den bil jag redan har.
Bara en sak som smärtar…att man indirekt sponsrar Ryzzland genom att köpa bensin. Dock undrar jag hur pass dåligt samvete man ska ha?
Hur kan man veta att den där 1 milles el-bilen med allt lull-lull inte har mineraler och metaller som grävts upp från barnarbetare eller från ryska fångar i Sibirien?
Tycker och tror att det du beskriver är en väldigt bra fråga som jag och många med dig och mig känner likadant.
Köpa nytt är inte alltid miljövänligt.
Köpa begagnade alternativ vore att föredra.
Köra begagnat är troligen det bästa?
Vem vet? jag är ingen expert som tydligen många andra är ,men en redan byggd 245 borde vara mindre miljöpåverkan än en ny Wolksvagen….
Slava Ukraini
Men om du köper en ny bil, kommer du verkligen att skrota den?
Kommer du inte att sälja den vidare istället?
För isåfall når du exakt samma sak, även om du köper en elbil, dvs den gamla rullar vidare tills den är typ slut.
Om du ska köpa en elbil eller inte beror istället på hur mycket du kör.
Det är det bästa att de som kör mest byter till elbil, min mamma kör inte ens 100 mil om året, tankar 2 ggr om året, här kan vi snacka om slöseri att sätta en elbil, jämfört med en som kör 2000 mil om året.
Ja, med tanke på klimatet då, jag skippar alla andra parametrar i detta resonemang, även om det skulle stämma för mer saker, t.ex. hur mycket man stödjer oljediktaturer.
Det beror ju helt på hur mycket man kör. Kör du 500 mil per år så är det antagligen bättre att behålla bilen du har. Men kör du mer än så är det betydligt mer miljövänligt med en elbil.
Hon är varken ful eller korkad. Tvärtom gällande hennes utseende är hon den mest utstrålande politikern i Sverige jämfört med övriga kvinnor och män ligger hon långt över snittet. Hon är dessutom den mest distinkta och en av de absolut smartaste politikerna i Sveriges riksdag. Ja om ni inte tycker lika i sakfrågor så har det inte något med utseende eller IQ. Däremot säger det mycket om dig om hur du ser på andra.
Idiotiskt att sänka skatten på bensin och diesel! Bättre att sänka skatten på el och subventionera elbilar.
Eller höja grundavdraget, så får folk välja vad de använder pengarna till och det blir inte riktat specifikt till brännmotorbilsägare.
Skall det vara subventioner skall de gå till billiga transportmedel som vanligt folk har råd med. Och ta bort nedsättningen av förmånsvärdet.
Subvention räknas som direktstöd då staten för över en summa till bilhandlaren , bokförs som utgiften, sänkt skatt är en utebliven inkomst, blir ingen kostnad bokföringsmässigt. Alltså så bör ett elbilsstöd utformas som en skattesubvention.
Pengarna hade gjort mycket bättre nytta om det användes för att förbättra Sveriges infrastruktur.
Tåg, väg, elförsörjning är åldrande och förtjänar att rustas upp och byggas ut.
Lågt pris på bensin och diesel är viktigt ffa i transportsektorn. Höjda priser där slår igenom på det mesta i samhället vilket ökar inflationen. Än så länge har vi inte el-lastbilar i nån större omfattning…
Det går att lösa genom riktade avdrag istället.
Rimligen så bör de olika bränslena betala för sina respektive samhällskostnader och där har bensin och diesel betydligt högre kostnader än el.
Varför har vi då inte fler ellastbilar? Jo, en viktig anledning är att de låga dieselpriserna gör att ekonomin inte kan motivera eldrift.
Vet inte hur bra mätare det är men de (få) gånger jag är ute och äter i stan på aftonen i Göteborg märks knappast någon kris. Fullt ös, fullt hus.
Japp. Det är möjligen kris på regeringskansliet när man ser valförlusten rusa mot dem.
Objektivt och mätbart är det högkonjunktur i restaurang och rent av överhettning inom hotell enligt konjunkturbarometern. Många populära restauranger är fullbokade.
Jäkligt konstig kris om man inte avstår från icke nödvändigheter som att äta (dyrare) färdigserverad mat istället för blodpudding hemma.
Se konjunkturbarometern här https://cornucopia.se/2026/05/borsrusningar-i-asien-under-onsdagsmorgonen-borsrekord-i-usa-tacoonsdag-i-persiska-viken-svenska-foretag-optimistiska/
Nja, det sträcker sig nog något längre än regeringskansliet, men helt rätt annars. Krisen eller krisidentiteten består i inkompetens på diverse ledningsnivåer och i byråkratiska substrukturer, det har inte så mycket med ekonomiska realiteter att göra.
Situationen ser inte ut som de är vana vid, det går inte enkelt att riskminimera med sina standardval utan man måste bedöma de möjligheter som finns och ta de bästa. Det krävs alltså en minimal grundförståelse för den egna verksamheten, och i de privata fallen vad man faktiskt tjänar pengar på. Saknar man sådan förståelse upplevs alla förändringar som en kris och en del har lärt sig att alltid börja med att skrika efter mer pengar från regeringen.
Det man vill ha mindre av, det beskattar man. Det man vill ha mer av, det subventionerar man.
Intressant att regeringen vill att vi bränner med bensin och diesel.
Men det är klart, vi måste väl spara på elen så att Ebba har något att ge bort till Google, Meta och Microsoft.
De rödgröna vill alltså ha mindre arbete. Tack för du säger det rakt ut 🙂
…och mindre sparande.
Det är känt sedan länge. Ju fler på bidrag (bidrag innebär att man vill ha mer av något, dvs folk som inte jobbar), ju fler röstar socialistiskt.
Precis. det man vill ha mer av subventionerar man.
De rödgröna vill alltså ha fler bidragstagare eftersom att de subventionerar arbetslöshet och låga inkomster i högre utsträckning än andra partier? Detta blir bara bättre och bättre.
Hmm, tror du alltså att jag är röd-grön bara för att jag säger som det är? Intressant.
En borgerlig regering som menade allvar med sin politik borde naturligtvis sänka skatten överlag, dvs. på just arbete och sparande, istället för att springa runt och dutta med skatten på drivmedel.
Jag tror ingenting om din politiska hemvist, jag bara reagerar på det du skriver 🙂
Den borgerliga regeringen har sänkt skatten överlag under denna mandatperiod, inkl på arbete och sparande. Störst procentuell skattelättnad har riktats mot låg- och medelinkomsttagare.
@Krut Olsson 2026-05-14 11:22
“Procentuell skattelättnad”… Jo, klart några spänn blir många fler procent när basen man jämför med är mycket mindre. Total skattelättnad, i kronor och ören, fick däremot säkert höginkomsttagarna mycket mer än låg- och medelinkomsttagarna, eller hur?
Hade det nu verkligen varit så in i bänken omöjligt att se till att höginkomsttagarna helt enkelt inte fick någon skattelättnad alls?
(Det tror inte jag.)
Att justera upp bidragen handlar också om att göra livet drägligt för de som tvingas gå på dem under en övergångstid.
Folk väljer inte att bli sjuka eller arbetslösa.
Några lösryckta tankar på temat.
Arbetslöshet beror ju på att det inte finns arbetstillfällen till alla.
Sjukdom skapas ibland av själva arbetet.
Alla personer är inte anställningsbara.
Alla personer vill inte arbeta.
Det är alltså en grov och felaktig förenkling att säga att man subventionerar sådant som man vill se mer av?
@Krut Olsson
Ibland!
Så enkelt är det ändå inte. Man subventionerar ibland livsvillkoren för fattiga människor, medan dom som har råd får klara sig själva. Man ger inte socialbidrag till en fattig familj för att man vill ha fler ensamstående arbetslösa mammor eller människor i utanförskap. Man vill såklart att fler ska ha råd att köpa handsydda italienska läderskor, men subventionerar för den skull inte det – dom som har råd får klara ut det själva.
Sen är det så också att man vill ha mer av vanligt folk som har råd att åka till sina arbeten, och här och nu är lösningen billigare bilbränsle för att få det. Det gäller förstås bara på marginalen.
Hej,
Borgarna ville sänka bränsleskatten 2022 när en liter diesel kostade drygt 28:- och fick nobben av Magda och gänget.
Den nuvarande regeringen sänkte reduktionsplikten från drygt 30% till genomsnittlig EU nivå.
Nu idag är priset vid pump för diesel c:a 20:50:-/litern där jag bor.
Trots att dieseln idag är runt 8:-lägre per liter än när Magda regerade var dom först med att kräva sänkt bränsleskatt? Hur går det ihop? Vad hade priset varit med Magdas reduktionsplikt och utan sänkning av bränsleskatten idag? Priset hade varit runt 30:-/litern och ändå gnäller man på regeringen! Det är patetiskt men inte konstigt, det är ju valår.
I detta fall var Magda och S betydligt tidigare att kräva sänkt bränsleskatt.
Utebliven skatt är inte subvention.
Tack. Det behövde sägas.
På sista raden blir effekten ändå densamma allt annat lika…
Beror på vems rad du menar.
Där har du 100% fel, sänkning av skatter kan definitivt vara en del av det svenska ordet subvention. Det som har betydelse är syftet, inte typ av åtgärd.
Sluta. En spade är en spade och inget annat. Att ge nånting till någon av något skäl är inte samma sak som att ta nånting som man inte hade från början.
Det beror väl på ifall man anser att pengarna (=samhällets samtliga resurser) från början hör till staten och att individen får del av det efter statens gottfinnande, eller om man ser det tvärtom att staten tjänar individen.
Det ligger ju någonting i det. Finns en höger-vänster dimension i allt.
Subvention: “Ett ekonomiskt stöd som syftar till att sänka kostnaderna för en vara eller tjänst för att göra den billigare för konsumenter eller producenter, det fungerar som ett bidrag, skattelättnad eller prissänkning.”
Bara för att du tycker att ett ord ska betyda något annorlunda så stämmer inte det.
Och bara för att du drar citat från kända eller okända källor så ändrar det inte något.
Men fundera på om tex fastighetsskatten är en subvention.
Jag stannar där.
Effekten för oss andra är detsamma oavsett om du får ett bidrag eller ett avdrag.
Vi får betala en större del av skattekakan för att du skall få det bättre.
Sjukt att mindre bemedlade inte köper elbil och bakelser, när dom sitter med bensinbil och avsaknad av bröd.
Mindre bemedlade köper knappast nya bilar.
Däremot måste det säljas nya elbilar till bättre bemedlade så att de mindre bemedlade kan köpa dem begagnade om några år. Svårt?
Ja det finns alltid argument att subventionera rika. Det är ju även bra med omvänd progressiv beskattning så att man betalar högst andel skatt ju mindre man tjänar – så hjäper man fattiga med en bra incitamentsstruktur.
👍
Människan förbrukar fossila bränslen. Transport, mat, energi samt onödiga Rysslandsstödjande flygresor till soligare länder långt bort.
Det är ju för illa att det finns SD(och andra) väljare som kör bil med förbränningsmotor..
Och till råga på allt så vill de göra det billigare också.
Nä tvi vale!
Antar att jag är tacksam över att betala mindre när jag tankar min 10 år gamla dieselbil, som jag totalt har kört 3700 mil med. Tycker mig för närvarande inte ha råd med att köpa en elbil även om det skulle vara häftigt. Har märkt att jag mår mycket bättre av att vara ute och cykla. Som så många andra… 🤓
3700 mil på 10 år 😳 Du har kört den till besiktningen en gång om året!
Det är typ vad jag kör om året men inte ens jag ser framtiden i sänkt drivmedelsskatt.
Men, men, snart kommer socialismen och då lär The Daniel kräva en tia litern i ökad skatt för att sälja sitt stöd.
370 mil om året, 31 mil i månaden. En halv liter milen, det blir alltså 47:- SEK i månaden.
Beklagar att du verkligen lever i misär, då du inte har 47:- SEK att avvara.
Jag kör inte heller så mycket. Använder bilen mest som regnskydd eller när jag måste köpa potatis. Ca. 200 mil/år blir det. Använder cykeln mest. Det är ju så hälsosamt att röra på sig.
Om jag bara körde 31 mil i månaden så skulle jag nog räkna på vad det kostar att ta taxi i stället när jag skall någonstans.
För bara 5 år sen var bensinen uppe en bra bit över 20 SEK och dieseln snuddade väl vid 25. Folk glömmer uppenbarligen fort…
Vill minnas att jag betalade 27-28, kanske 29 någon gång. Körde jag mindre? Nä, måste ju jobba. Mjölkpriset gick upp pga ökade transport- och energikostnader, men i och med att det inte gått ner igen så har dom nog inte köpt ny diesel sedan dess.
Förvisso, men det bidrog till att jag dumpade min tidigare bil och köpte Ljuset från Framtiden-Toyota Aygo, som drar under halvlitern hur du än kör. Så visst påverkar drivmedelspriser.
Det påverkar mycket.
I inre delarna av USA kommer det garanterat bli en del modesta hushåll som nu ifrågasätter som de verkligen ska fortsätta köra sin F-250 som drar två liter per mil.
Bra effekt av krisen, man ska aldrig slösa bort en kris eller vad det nu var Churchill sa.
Inte direkt science fiction, i de europeiska länder som inte sänkt skatten kostar det ju ungefär så mycket nu. Politikerna i Sverige verkar oerhört oroliga för att låta priserna gå upp med världsmarknadspriset…
Tror det skulle vara vettigare att, om man alltså vill förbättra läget och inte bara vinna val, hjälpa bönderna en aning och även kanske pendlare genom skatteavdraget.
Priset vid pumpen borde definitivt återspegla verkligheten.
Det är alltid svårt med förändringar.
Många väljer tex. inte genast att köpa en el-bil bara för att det blir dyrt att tanka. Då skule ju väldigt många redan äga en elbil eftersom det för några år sedan var riktigt dyrt att tanka.
Lägre priser på drivmedel generellt är nog inte det bästa sättet att stötta hushållen, men det är mera träffsäkert än man först tänker. De som får mest glädje av stödet är ju inte “rika” storstadsbor som kör några mil om dagen utan de som bor så att de måste köra långt varje dag.
Exakt hur man gör för att snabba på att flera köper elbil vet jag inte, men jag tror inte att ett högt drivmedelspris är särskilt effektivt jämfört med i vilken grad det påverkar samhället negativt.
Så länge nya bilar är dyra gäller det att få de som har råd att köpa ny bil att välja en elbil.
Vill man snabba på elektrifieringen även för mindre bemedlade skulle man t.ex. kunna se till att alla hyresgäster hos kommunala allmännyttan har tillgång till laddstolpe och kan ladda till gällande elpris. I min hemkommun är det precis tvärtom. Det går att hyra garage, carport, och vanlig parkeringsruta med eller utan motorvärmarstolpe hos allmännyttan, men det finns inte en enda laddstolpe.
Ja, infrastrukturen tror jag är en riktigt viktig faktor och troligen är det viktigast att den är bra där man bor.
Det är rätt många i en stad som bor i lägenhet och många av dessa tror jag tänker både en, två och tre gånger på hur de ska få laddningen att funka i vardagen.
Det kan nog vara så att det är viktigare att det är tydligt att det fungerar att ha en elbil än att elbilen subventioneras eller att flytande drivmedel är dyra.
Noterar i min stad att allmännyttan börjat byta ut gamla motorvärmarstolpar mot nya som även har ladduttag.
Finns väl många sätt att snabba på utvecklingen. Grönt billån är ju en rätt uppenbar väg, alltså att man får lägre ränta på billån till elbil.
En långsamladdare kräver ju ingen stor insats att installera vad gäller elnät, borde bli huvudfokuset när man är klar med utbyggnaden av snabbladdningssystemet. Kommer inte att räcka till en stolpe per medborgare, men så att alla med elbil har ett hyfsat bekvämt sätt att ladda på.
Rätt svårt att installera när man bor i hyresrätt med bara gatuparkering.
Man kan ju notera att det bara är delar av oppositionen (mp) som tycker det är dåligt med sänkta fossilbränsleskatter. Magdalena Andersson (s) har sagt att det är en bra idé och att det dessutom är deras idé från början.
Så det blir sänkt skatt oavsett vem som vinner valet.
Sen kan man ju undra om storstadsmedelklass – som ändå inte drabbas så hårt av höga bränslepriser eftersom de flesta kör rätt korta avstånd – verkligen skulle rösta s istället för m/kd om skillnaden var att s livade sänkt bensinpris men m/kd inte gjorde det.
Man kan ha olika uppfattningar om priset på drivmedel, men jag tror knappast att folk kör mer bil om priset sjunker något, elfordon är fortfarande för dyra för de människor som har låga inkomster och kör begagnade bilar och då är det inte aktuellt med nya bilar oavsett drivmedel och då gäller begagnade större fordon typ Volvo och VW, och ju äldre bilen är desto kortare sträckor körs den. Hur som helst så får vi vara glada om vi slipper en regering i vilken MP och VP har inflytande.
Nu handlade ju snarare om att riktig marknadsekonomi ska se till att MINSKA efterfrågan då det är brist via högre kostnader, inte sänka skatter för att BEHÅLLA efterfrågan och förvärra bristen. (Högre kostnad gör att det först är “lyxkonsumtionen” som minskar vilket gör att bristprodukterna går dit de verkligen behövs istället för att det riskerar bli slut överallt)
Rätt intressant att en blå regering inte klarar hålla sig till marknadsekonomin…
Jag som glesbygdsnisse med sträng vinter och förhållandevis långt mellan laddplatser blev sugen på övergång till el med premien som finns. Men pga min arbetsgivares ersättningar för körning med min diesel så tjänar jag lite för mycket. Typiskt! Tror att den typen av morot är bra för att få folk att våga.
Synd.
Det är ju de som faktiskt har råd att köpa ny bil som måste stöttas i sitt beslut att välja en elbil.
Alternativet att ge bort elbilar till alla blir för kostsamt.
Det som också bidrog till mitt intresse i det här fallet var att bilen inte behövde vara helt ny för att få stöd, eftersom nya bilar nuförtiden är orimligt dyra!
Vad har egentligen Ebba Busch sagt?
Nu verkar hon ha sagt i stort sett vad som helst som stöder det någon vill vinna poäng på här på Cornucopia oavsett om det är att dumförklara EB, stötta elbilssubventioner, försvara höga bränslepriser eller något annat.
Jag trodde aldrig att jag skulle rösta rött/vänster, men som högern ser ut idag är det omöjligt att inte göra det. Så jävla besviken på Börje. Borde dra på han en smäll.
Om hög bränsleskatt är så viktigt för dig att det avgör hur du röstar så låter det som rätt beslut att rösta rödgrönt. Men jag kan inte läta bli att undra varför du inte alltid röstat rödgrönt då de alltid varit för en hög energiskatt?
Man behöver inte vara för eller emot en hög energiskatt för att se det idiotiska att minska skatten just när priset är högt p.g.a. brist. Marknadsekonomi går ut på att det faktiskt ska kosta när det blir brist för att efterfrågan ska minska och resurserna ska fördelas dit de är som viktigast.
Nu behålls efterfrågan, förvärrar bristen, ökar oljepriset ännu mera och pengarna går till Skurkarna som ställt till med problemen (Ryssland och USA). Samtidigt så sker ingen fördelning dit det är som viktigast och “onödig” konsumtion förvärrar bristen.
En helt ärlig och öppen fråga utan baktankar. Jag lever ett gott liv det ska sägas och jag är ganska nöjd med vår regering för tillfället. Vad är det mer exakt du tänker på med nuvarande regering när du byter till vänster. Jag förstår det inte riktigt helt enkelt. Kanske är det någon särskild fråga som skaver som jag missat.
Som högern ser ut? Det spelat inte så stor roll vad högern gör?
Jag tankar i genomsnitt diesel för 500 kr/månad. Känner mig som en samhällsfarlig typ med närhet till arbetet. Ett rent hot mot den globala överlevnadsmekanismen, som slipper pendla långväga.
Kostar diesel 40 kr/L förändras inget fundamentalt annat än att utgiften blir 1kkr/månad för samma mobilitet.
Förändras den långsiktiga ekonomin med längre körningar som följd byts det direkt till elbil.
Frågan är var den genomsnittliga smärtgränsen går för Svenssonsvensson? 2kkr/mån? 3kkr/mån?
Finns det några studier gjorda inom området eller höftar våra samhällsplanerare till som vanligt?
OT: Tobias (eltruckern på YT) ska köra jorden runt i en ny eldriven lasbil. Jorden runt på 80 laddningar. Jag tror att vi är snart i mål med den mobila elektrifieringen. Det är bara bekvämligheten och attityden som håller kvar de ålderdomliga drivmedelsformerna. Samma gäller uppvärmning. Ved är dyrare än el sett till effektiviteten, både återväxt av samma vedvolym och energiinnehåll. Uppvärmning av villor kommer gå samma väg som fossila energikällor för fordon vad jag förstått. Sparka gärna på mig om jag har fel.
Vartefter det praktiskt fungerar bättre och bättre att äga en elbil oavsett var och hur ma bor kommer fler och fler att välja elbil vid nästa bilköp.
Man köper inte en elbil som är praktiskt oanvändbar oavset hur billigt det är att köpa den.
Den andel av befolkningen som bor så att en elbil är praktiskt oanvändbar måste väl snart räknas i promille eller…?
Nja, det är faktiskt bökigare med elbil om man bor i stan utan egen parkering med laddplats. Men bor man inte i stan utan på landet är elbil mer praktiskt, vilket jag bloggat om för länge sedan, eftersom man slipper åka långt till närmaste mack för att tanka.
https://cornucopia.se/2020/12/elbilar-vanligare-pa-landet-vanligast-i/
Räckvidden blir som bäst på 60-70-80-vägar också, mycket bättre än i stan eller på motorväg, långt bättre än det bilarna säljs som.
Det finns förstås personer som pendlar mer än 20 + 20 mil, men de är få och får väl fortsätta köra fossilbil. För övrigt är elbil en bättre pendlingsbil. Snittpendlingen med bil är ju dessutom typ 20 km eller ngt sådant.
Absolut en flaskhals med laddning inne i stan. Kanske går att komma över med snabbladdare på parkeringar till mataffärer exempelvis. Borde ju också bli så att exv livsmedelskedjorna säljer billig el som konkurrensmedel, i längden borde laddning i stan bli billigare än laddningen längs motorvägarna.
Du bor inte i stan hör jag. Jag har 300 meter till fyra olika hyggligt stora livmedelaffärer (plus en liten ICA). Inte fan tar jag bilen. Inte fan har dessa parkeringar.
(Jag har bil men den står på landet). Men hade jag behov av bil för att ta mig till jobbet så hade den varit:
* Elbil om jaghade kunnat ladda på jobbet
* Brännbil om jag inte kunde det, för ladda i innerstan kan man inte.
Brännbilen jag har nu kommer jag köra tills jag kör slut på den, sedan blir det en “billig begagnad elbil”.
Det är bäst för alla inkl miljön om vi inte skrotar fullt fungerande bilar men att vi på sikt fasar ut brännbilar mot elbilar. Vi ska alltså inte ge subventioner för att köpa elbilar, och vi ska inte ge subventioner för att tanka bensin/Diesel. Det där ska marknaden lösa utan inblandning.
Så vad är problemet? Om du bor i stan och inte har behov av bil kommer ingen springa benen av sig för att ordna en laddstolpe. Frågan är ju om det går att få in laddstolpar i stan till de bilar som finns och behövs. Och det tror jag att det gör.
Om bensin- och dieselpriserna sjunker löser inte marknaden någonting utan inblandning. Anledningen till omställning till elbilar var inte höga bensinpriser.
Ingen har påstått att vi ska skrota alla existerande fossilbilar, bara att snabbare få upp takten i omställningen, dvs inom överskådlig tid få ned försäljningen av fossilbilar till noll.
Kommunerna föredrar att ta bort parkeringsplatser och bygga cykelställ. Inte stödja elbilar. Det är jobbigt med miljövänliga bilar när man hatar bilismen.
Hur många bensinstationer finns i stan?
Typ inga!
De flesta villor som värmdes med olja, vilket var vanligt förr, har redan bytt till något annat. Så villorna ligger flera decennier före bilarna i den gröna omställningen.
Andelen fossil energi oavsett ved och andra fossila substrat för direktuppvärmning alternativt distribuerad värme till bostäder ligger stadigt på 55-60%.
Källa?
Är ved fossil energi?
Nej, men det släpper ut koldioxid.
Skattesänkningen är märklig minst sagt, är det för att sabotera för de förmodade efterkommande regimer. Det är häftigt att netala skatt, men frågan är om ett fördubblat drivmedelspris á la de “gröna” blir så uppskattat av väljarkåren… Men kärnan i MP har väl alltid bott i Södermalm – tunnelbanan och elcyklar löser alla behov i Hagfors?
Hmm… Mitt svar hamnade på fel nivå i tråden? Menat att hamna som svar på annan kommentar. Bäst att hålla andan för klimatet.
Det är mycket på vårt klot som släpper ut koldioxid; människor, djur, diverse organismer, men så länge det sker i ett kretslopp på år eller hundra år påverkas inte nivån av koldioxid i atmosfären mer än marginellt upp och ned.
När de fossila bränslen frigörs är det också ett kretslopp, men tiden är istället många miljoner år.
@mw 2026-05-15 00:06
Ja, men bara genom att förbränningen åter oxiderar det kol som träden för några år(/tionden) sedan band från atmosfärens koldioxid med det syre träden då utsöndrade i atmosfären, så nettoökningen av atmosfäriskt koldioxid över några år(/tionden) är noll.
“ved och andra fossila substrat”
*”substitut för fossilt bränsle”?
Det är spännande att vi enligt vissa har det så otroligt bra och att allt går så bra i Sverige nu samtidigt som majoriteten av befolkningen vill byta regering.
Jag minns föregående två mandatperioder som åtta år av skenande arbetslöshet, skenande elpriser, stigande inflation, stigande matpriser, och en totalt handlingaförlamad regering som spenderade mer tid på att gyttjebrottas på twitter än på att vidta åtgärder. Vem vill inte tillbaka till det lixom!
Inflationen nådde väl 10% under Tidölaget?
Inflationen fortsatte i tangentens riktning efter valet 2022, det stämmer.
Att det inte sker en revolution vid varje maktskifte där allt ställs på sin ända är dock en feature och inte en bugg enligt mig.
LW,
Tidö fick ärva en 10% inflation från föregående regering.
En fråga dock från mig: när diesel priset var över 28:-/litern under Magdas gäng och oppositionen ville sänka bränsleskatten då var det helt omöjligt.
Nu med ett betydligt lägre bränslepris kräver Magdas parti en sänkning av bränsleskatten.
På vilket sätt gynnar Tidö Ryssland mer än S när båda vill sänka bränsleskatten och framförallt när S krävde det av regeringen långt innan regeringen diskuterade en sänkning?
Dessutom hade bränslepriserna varit c:a 8:-/liter högre med förra regeringens reduktionsplikt. MP går till val med löftet att försöka höja bränslepriserna till runt 50:-/liter.
Jag läser din blog med nöje varje dag men tycker personligen att det blir lite väl vinklat när det gäller politik.
Du skriver självklart vad du vill i din blog och en högst personlig tanke, önskar er alla en trevlig helg.
Mvh Malte
Det är sedan gammalt. I Stockholm vinner det parti som hörs minst. Då kan vi medborgare fylla ut deras agenda med önsketänkande.
Hehe, snitsig poäng! Och poäng för snits!
Eftersom alla bara får läsa kris-och-panik-rubriker som Busch lögn om “värsta energikrisen någonsin” så tror de att allt är skit.
Det finns faktiskt ett självändamål med att byta regering ofta oavsett frågor. Makt korrumperar ALLTID och det blir bara värre ju längre makten stannar i samma händer.
Det intressant i hela den här kontexten är att allt fokus hamnar på elbil och fossilälskande SD-are. Konsumtionen av fossilt bränsle är så mycket mer utbredd än så.
Fundera själv en stund så ska ni se. Kläder, resor, mat, förpackning etc.. Hand upp den som inte konsumerar sådant.
Någonstans måste vi ju alla erkänna att vi syndar på ett eller annat sätt och istället för att peka finger borde vi försöka förstå istället..
SD:s trollfabrik ser jag. Är det deltidsjobb eller projektanställning?
Ingetdera. Och så kom det ett jättefinger istället för att försöka förstå. Eller sakfrågan kanske hade varit något att kommentera?
Hejdå.
Sakfrågan diskuteras, det är bara det att det inte är svärjisnarrativet som förs. Alla vet att fossila bränslen, främst fossilgas, används i petrokemisk industri för att t ex framställa nylon och polyester, men nu sänker inte Tidölaget skatten på kläder, så …
Du åker ut innan du börjar köra “livets gas” om CO2 också.
EU investerar 200 mdr Euro i elekrifiering av trafiken i Europa, att delfinansiera laddstationer ingår i det.
Jag hoppas de skiter fullständigt om det är en elektrikerstrejk i något land, skulle de ha målsättningen att detaljstyra varje laddare skulle de uppföras en per år istället. Tvärtom borde vi vara nöjda med att de faktiskt gör något rejält och att det nu utan problem går att resa med elbil helt obehindrat i Europa.
Det slås stort på trumman för sänkningen av inflationen, men hur den ut egentligen om man tar bort momssänkningen på livsmedel? I andra länder ser inflationen inte så ljus ut, i USA skenar den för tillfället.
Det skrev jag i veckan. Den hade fortfarande varit under 1%, typ 0.7%.
Förutom en liten del personbilar gäller i övrigt fossila bränslen i hela samhällsekonomin.
Som vi har sett tidigare ger högre bränslepriser följdeffekter i flera led och risken för en sämre konjunktur blir uppenbar. Vi har testat detta.
Fordon å sin sida är en cyklisk produkt, i praktiken styr konjunkturen försäljningen. Under den här mandatperioden har såväl andelen elfordon ökat som försäljningen av nya fordon ökat pga bättre konjunktur.
Genom att nu fatta beslut om en sänkning till senare i höst då många bedömer att priserna drar iväg så blir det ett sätt att försöka stävja en plötslig konjunkturnedgång (vilket direkt skulle sänka nybilsförsäljningen).
Gott så, kanske det fungerar, kanske fungerar det också som det valfläsk det till en del också är.
Men att uteslutande se det som en kamp mellan grupper är nog att göra det för lätt för sig, väl medveten om att många älskar svartvita beskrivningar istället för gråskalor och målkonflikter som bara leder till nya målkonflikter som bara leder till… Ja, ni fattar.
F ö borde elskatten sänkas och det hade varit smart att göra det samtidigt.
Sänka elskatten? Nä, detta handlar 100% om SD:s väljare och då får man inte gynna elbilar. Att slänga 17 miljarder på sponsring av fossila bränslen däremot, inga problem. Ladorna är välfyllda tydligen.
Det hade också gett fördelen att man kunnat öka elektrifieringen i samhället generellt, inte bara transporterna.
Det förutsätter dock att man klarar av att genomföra sådant som byggandet en elledning när man har haft 10 år på sig.
Jag är för en stram migrationspolitik, men jag motsätter mig de förslag som Tidöregeringen nu driver om retroaktiv lagstiftning – alltså att tidigare beslut ska kunna rivas upp i efterhand. Att återkalla permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap med hänvisning till “bristande vandel” riskerar att bli en mycket godtycklig gummiparagraf. I praktiken öppnar det för att människor som SD ogillar ska kunna deporteras i stor skala. Därför säger jag nej till detta och väljer att rösta rött.
Kina kommer helt ta över elbilsmarknaden och priserna kommer att sjunka så alltflerkommer få råd med en elbil. Nu sett flera ex60 och är inte så imponerad. Instegspriset är över 600 tusen och med utrustning över 700 tusen. Volvo kommer bli tvungna flytta hem tillverkningen till Kina. Volvos fabriker i Göteborg är dessutom gamla. Här gäller att positionera sig för framtiden. Vi får nog räkna med större skattehöjningar på kapitainkomster och ev fastighetsskatt. En sänkning av bensinpriset och energi är felräkningspengar. Vänta med och klaga till efter valet.
Priserna kommer att sjunka men inte så mycket. Kinesiska elbilar kommer ganska snabbt att bli dyrare i takt med att de tar över mer och mer av marknaden och även att välståndet ökar i Kina.
Funderar på byta till elbil.
Min bensinbil är drygt 10 år. Går bra men är lite sliten.
Numera möjlighet ladda både hemma och på jobb.
Beslutet beror dock på att öka komforten som ny bil innebär.
Jag får se.
Bensinpriset är inte avgörande.
Har egna solpaneler hemma och generöst med laddningen på jobbet också. Typ gratis?
Min bil är 21 år och gått 29000mil. Har haft den i 20 år. Bytte förr bil vartannat år. Hittar jag en bil som som går mjukar och skönare att köra byter jag. Var ute och körde i kväll 60 k . Förbrukning 0,68 l disel per mil. 3,2 liter 205 hk. Bland de bästa bilar som någonsin byggts. Skulle jag byta ner mig till en Volvo EX60 finns inte på kartan.Läste att MÄN som köper Muskelbilar inte väljer elvarianten och jag förstår dem.Ljudet från en V8 ersätter man inte med en symaskin.
Bilar som gjordes där från 2005 och framåt är ju generellt väldigt bra, särskilt om det är mer premium. Men testa en elbil. De är fantastiska att köra. Ljudet från en V8 är trevligt men kanske passar bättre som entusiastbil?
0,68, nästan sju kwh/mil. Elbilen gör samma jobb för 2 kwh/mil. El ler, nja den gör det bättre och den kan matas med energi från det mesta. Plågsamt att åka fossil på vintern, det tar en evighet innan den blir varm, elbilen börjar bli varm innan uppfarten lämnas. Därtill är elbilen trevligare att köra och tystare. Fast jag tycker att servicen är svettig, rentutav svindyr för jag har tvingats att byta bromsbelägg både fram och bak redan vid 20 000 mil.
Jag bytte till en elbil för några år sen och kör 10+ mil varje dag, jag saknar absolut inte något motorljud. Det är lugnt och tyst, ingen symaskin, det är helt tyst, den reagerar snabbt och mjukt utan några ryck, man slipper sitta i ett rökmoln. Bromsskivorna och belägg behöver inte bytas på väldigt länge, minimalt slitage på däcken och som Note påpekar den blir varm direkt på vintern.
Vill någon absolut köra V8 så kan de betala för HVO istället och hålla sig långt från bebyggda områden och leka med sina p-förlängare där alla andra slipper se. Finns absolut ingen anledning att sänka skatten för att gynna det.
Elbilar är fantastiska att köra (och äga). Den enda nackdelen som jag ser är att de bra är så nya att priserna inte kommit ner så långt (men nyare fossilbilar är ju dyra också). Men det beror ju helt på hur man ska använda dem, men man få ha ett rätt udda beteende om inte elbil ska funka idag. Tycker lite synd om de som inte kan ladda hemma, ex de som bor i lägenhet.
Som nya bilar så håller jag med att drivlinan är fantastisk. Däremot finns det en del idiotier i många av dessa bilar också såsom en hel del bortskalning av praktiska fysiska knappar och handtag.
Det är även en del frågetecken om hur de kommer att vara att äga när/om de är 20-25 år gamla, kommer de ens att fungera då eller kommer t.ex. avsaknad av säkerhetsuppdateringar på mjukvara göra de livsfarliga?
Kan man göra hjulskifte själv när vid årstidsväxlingar på en elbil? Jag skiftar själv hjulen på bilen på mina bensin/dieseilbilar efter årstid, men har hört att det är knepigare på elbilar. Källa okänd på det påståendet.
Jag brukar tvätta av hjulen inför sommar/vinterförvaring för att spola bort salt och annat bös mellan säsongerna.
Bullshit är svaret på det okända påståendet, det går utmärkt att byta däck själv på elbil. Hjulen är generellt större och därmed tyngre, men inga konstigheter annars.
Det finns elbilar där det är ett problem men problemen jag sett är snarare kopplat till idiotiska påhitt som lika gärna kan vara kopplade till vissa moderna bränslebilar.
En vän var tidig med att skaffa en elbil som vart tvungen att ha fungerande däcksensorer om inte bilen konstant skulle “skrika” och bilen hade bara minne för en uppsättning sådana så han vart tvungen in och para om sensorerna i butik varje gång det skulle bytas däck…
Vet inte varför så många fossilbilägare biter så hårt och blint fast i argumentet att elbilar är så dyra. Man kan får en bra begagnad för 200-300 tusen.
En årsinkomst efter skatt är ju ändå en rätt stor satsning när man kan gå en bra begagnad fossilbil för 75 – 125 tusen kronor.
Det är nästan först nu som den prisbilden infinner sig. Håller med att det börjar bli rätt vettiga priser. Faktum är att för vissa bilmodeller som har både drivlina med fossil och el så kan fossila vara dyrare än el vid samma miltal och årsmodell!
För samma peng kan alla i familjen få två Aygosar var (sommar- respektive vinterAygo).
Dyraste bilen jag någonsin köpt kostade ca 100 000:-… och det tog emot men hade inget val nu när begagnatpriserna skjutit i höjden.
Jag har köpt en Volvo V50 begagnad för 149 950 kr en gång. Bra komfort och förarmiljö, men för den kostnaden får man 5 st bilar á 30 k kr som kanske inte är lika sexiga, men har mindre elektronik och kan repareras enklare om man är händig. Det är mindre krav på en dator med tillverkarspecifik mjukvara för bilar som är tillverkade innan sekelskiftet.
Att ha en snygg bil är inte status för mig, jag ser de som arbetshästar som gör ett jobb.
En V50 är kanske inte bästa referensen om man ska jämföra hur lätta de är att reparera, även om man bortser från de tillverkarspecifika dumheterna. Det enda som är lätt att göra med en V50 är att byta lampor fram, utom parkeringsljuset då…
Framförallt så använder jag ibland mina bilar på sådana kostigar att en dyr bil med fin lack inte skulle fungera psykologiskt för mig. Jag vill inte känna kalla kårar varje gång träd rispar mot sidorna. (En del säger att jag kan hålla mig borta från sådana ställen eftersom det inte är så ofta men då har jag ju definitionsmässigt skaffat en sämre bil för mitt användningsområde för mer pengar)
Tyvärr räcker inte 30k så långt längre om du vill ha något hyfsat bekvämt och rullande. Det fungerade innan covid men det har dragit iväg rejält nu.
Nu tillhör jag topp 10% förmögenhetsmässigt i Sverige, men jag skulle inte kalla 200-300 tusen för en begagnad bil som “billigt”. Kom ner lite på jorden och förstå vad vanliga människor har för referensramar.
Kan jag hålla med om. Men oavsett så ser inte jag att en fossilbil är billigare än en elbil vid liknande modellår och miltal, men det kanske beror på vad det är för typ av bil.
Nu finns ju inte elbilar i så många årsklasser och prisklasser att det går att jämföra ännu. Och min oro är framförallt säkerhetsuppdateringar av mjukvara, reservdelar när det gäller elektronik o.s.v. Detta är dock något jag oroar mig för när det gäller moderna bränslebilar också (elektroniken är det som redan är svårast att laga på äldre bilar), bara att det blir kanske ännu mera avgörande på elbilarna.
Tror du kan vara alldeles lugn.
Privatpersoners biltrafik står för cirka 25–30 procent av den totala volymen bensin och diesel.
Resterande 70–75 procent av landets flytande drivmedel förbrukas av näringslivet, industrin, jordbruket och den offentliga sektorn (godstransporter, maskiner och tjänsteutövning).
Oj, trodde inte privatbilismen utgjorde en så liten del.
Då trodde du helt rätt! Privatbilismen står nämligen för runt 30-40% av diesel- och bensinanvändningen, samt är den dominerande användningen för just bensin (runt 80%). Vägtrafiksektorn står som helhet för runt 70% av bensin- och dieselanvändningen, och där är det främst diesel som används utanför denna sektor. Jordbruket står i jämförelse enbart för 5-10% av dieselanvändningen och en helt obetydlig andel av bensinanvändningen.
Privatbilismen står för ungefär 15–20 % av Sveriges totala fossila energianvändning.
Den svenska transportsektorn står för drygt en tredjedel av de totala växthusgasutsläppen, och personbilarna står i sin tur för lejonparten (runt 60–65 %) av denna vägtrafik.
Provar skriva här i väntan på ett nytt inlägg från LW på elbilar.
Ska byta tjänstebil framåt årsskiftet och har som bäst börjat kika runt, kör på Norrland så vissa önskemål ska vara standard ex 4-hjulsdrift.
Då majoriteten av läsarna är samhällsklass 1 så finns kanske några synpunkter på just elbilar.
Vad har ni för synpunkter på bilar nedan?
Skriver dit årtal då jag menar senaste modellen/uppgraderingen och det ska vara 100% el.
BMW IX3
Volvo EX60
VW ID7
MB GLC 2027
MB GLB 2027
Audi Q4 Etron 2027