Tesla Club Sweden spräcker i en artikel myten att elbilar skulle vara ett storstadsfenomen. I själva verket är det vanligast med elbilar på landet och allra vanligast i Norrland.
Elbil på landet |
Tesla Club Sweden har tittat på alla nyregistrerade personbilar 2019, och konstaterar att andelen renda elbilar är störst utanför storstäderna.
4.3% av nyregisterade personbilar var elilar 2019, men kommunerna med störst andel elbialr hittas utanför storstäderna. Artikeln menar att det är i Jämtland, Västerbotten och Norrbottens kommuner man hittar högst andel elbilar.
När det gäller enskilda kommuner så toppade Leksand i Dalarna med otroliga 17% nyregistrerade elbilar.
Resultatet är kanske inte så förvånande. Elbil är enklare att räkna hem ekonomiskt på landet och särskilt i Norrland, där man kör längre sträckor. Räckvidden förlängs också rejält när man kör på 60-70-80-vägar och dessutom slipper storstadstrafikens (och mätkörcyklernas) alla start och stopp. Därtill bor även en högre andel i villa på lands- och glesbygden, vilket löser eventuella problem med bråkande hyresvärdar och bostadsrättsföreningar vad gäller laddplatser för elbil. Ytterligare en faktor kan vara att kreditutrymmet är större för den som bor utanför storstaden och inte bränt sina krediter på en dyrare bostad. Plus att det kryllar av småföretagare och egenföretagare på landsbygden, som då skaffar tjänstebil. Det finns även fler bilar generellt per capita på landsbygden.
Så man ska inte bli överraskad, men det är bra att få detta på papper. Det punkterar också fossilbilisternas eviga räckviddsångest. Snarare kan man tanka bilen hemma istället för att behöva åka en timme till närmaste bensinmack. Men låt nu inte fakta komma i vägen för dina fossilkänslor.
Tesla Club Swedens artikel hittar ni här.
34 kommentarer
En av de vanligaste frågorna i morgonstressen mellan mig och min sambo är: Finns det någon bensin i bilen eller måste jag sticka tidigare för att tanka?
Om jag bara har råd nåsta gång det är dags för bilbyte blir det el-bil, bara att slippa avhandla den frågan varje morgon, eller kväll, eller helg, är värt mycket. (Bor i villa med eluttag som jag tror klarar en elbil, funkar trefasuttag?)
Anledningen till min parantesfråga är att grannen ville ha ett nytt uttag till elbilen men det ville inte elektriken göra, däremot kunde han installera ett nytt uttag för motorvärmare. Som jag förstod det var det praktiskt samma sak men det var mycket mer regler om det stod elbilsuttag på beställningen. Men jag fattade inte fullt ut detaljerna.
Jag laddar direkt på trefasuttag, som sattes in i samband med ombyggnad av garaget. Inga problem. Har heller inte sökt problem. 😉
Numera får man väl statsbidrag för installation av billaddning? Fråga en annan elektriker!
En annan femma är att det kan behövas uppgradering av ledningar; vanliga 230V-uttag är ofta inte dimensionerade för hög kontinuerlig last, och DET kan bli farligt. Men det löser en kunnig fackman. På ROT … 😉
@T,
Har du ingen granne som är elektriker?
Lessmog. Det är riktigt.
Man ska vara noga med att ha anpassad laddning hela vägen.
@Anders, elektriken i fråga är både granne och har en lönsam firma så därför förbryllade hans svar lite men Lessmog svar är ju i fas med elektrikens som kunde tänka sig sätta in motorvärmaruttag så länge det inte kallades för något annat. Misstänker att det är ordklyveri bara för försäkringsbolag och myndigheter.
@T,
Underdimentionerade ledningar eller klena säkringar kan ju vara några av skälen förstås.
Är huvudsäkringarna på 16A?
Den är 20A
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Borde vara en icke-fråga, det måste vara en laddbox så kan du slappna av och slippa överhettning, snebelastning och problem med hemförsäkringen. Dessutom betalar staten halva kostnaden just nu upp till 10.000 kr. Inte så mycket mer på bilens inköpspris på +400 tkr.
SE1 och SE2 har väsentligt lägre elpriser än resten av landet vilket talar för Norrland som elbilens mecka.
Betalar 1,5 kr/kWh eller 2 kr milen i SE4. Småpengar även här alltså.
1.15 SE3.
Andel elbilar som ägs av juridisk person vore intressant, Leksand är ett småföretagarmecka. Inte så många köper en Tesla för privata, skattade pengar men kanske en Hyundai/Kia som ju är klart intressanta.
Min är i alla fall köpt och betald! (Firman tappade omsättning så det gick inte att leasa firmabil.) Tesla Model Karma — tjänat massor på att ta den på lån och satsa i TSLA i stället. Plus en del i milersättning, men det är nog hugget som stucket. Lånet nu löst, arvet säkrat.
Den är f ö till salu om ett halvår eller så, bara Berlinbygget blir klart 🙂
Läste ett test där de jmf Tesla TM3 SR+ med Kia Niro och ID3. ID3 är ju inte klar än så där fick det inte så bra, mycket plast och långt ifrån Golfkvalitet. Kia var okej, med bra räckvidd. Teslan sopade dock banan med dessa såklart. Priset, ja de är jämförbara. En beggad TM3 SR+ är idag ibland dyrare än en ny. Så än så länge har det varit en utmärkt affär, jmf med valfri annan bil
Är det inte rätt glest (och glesnande) med bensinmackar i norr? Bensinbilisterna kanske har fått räckviddsångest.
Gissar på förmögna privatpersoner och välmående företag. Vissa av skogsägarna och sågverksägarna är obegripligt förmögna och gillar bilar. Jag har stött på ett par som hade 8-9 bilar privat och där är det nog Teslans accelleration som lockar mest.
Du lär bli förvånad hur ofta det är mer en bruksbil än statussymbol på landsbyggden.
Det ÄR status att visa sig i en svindyr bruksbil av Tesla-typ. En Mercedes för samma pengar ser skrytigt och smaklöst ut. Äger man många grävmaskiner och går det iofs att dyka upp i en RAM med största motorn men de har ett elände att parkera.
De jag vet som har elbilar i mitt närområde så är det Zoey, Leaf och Niro bilar som är vanligast.
Men så klart, mina observationer är lika mycket anekdotiska som dina.
Du har nog f-n en poäng. Har spanat lite på landet-landet och det finns numera många som har en omväg på ett par mil för att tanka. Många envisas med att vara kvar när både mack och affär stängt ner och då är det ju praktiskt att ladda hemma.
Detta måste enbart vara en nyhet för stadsbor.
Kör man 1500 mil om året så är en privatleasad Renault Zoe billigare än en motsvarande Clio.
En engagerad och påläst bilförsäljare påpekar förstås detta om man är intresserad av att skaffa en så kallad pendlarbil.
Kanske bäst att tillägga, på landsbyggden har ett hushåll i regel två bilar, varav den ena är en pendlarbil.
Den andra är förstås en SUV utan lågprofilsdäck.
Varför behöver ni SUV:ar ute i spenaten, ifall den ena bilen kan vara utan? Låter inte särskilt miljösmart.
@Niklas,
Jag provocerade lite bara.
Mest SUVar finns på Östermalm, och då med lågprofilsdäck.
Men så klart en SUV på landsbyggden har sina fördelar.
I synnerhet vid en eventuell närkontakt med en älg.
Eller när vägarna inte är ordentligt snöröjda.
Min eldrivna julgran hade vält under natten trots att jag tejpat fast den med silvertejp.
Att stadsbor blir förvånade att de på landsbyggden är först med att ta till sig elbilen som bruksfordon mer än en statussymbol är lite intressant.
Något som också hade varit kul är att ha en framtidsspaning på 20 år.
Där man ska utreda om det är stad eller landsbyggd som kommer att tjäna mest på de nya tekniska framsteg som nu är på gång.
Om du har bott på plats X ett tag vet du ju hur långt du kör när du kör någonstans. Sällan det ändras egentligen, tycker du är intressant att spana på min platshistorik på Google maps, det är sällan man bryter sina mönster.
Spelar ingen roll var plats X ligger någonstans, det kommer alltid finnas någon typ av elbil som passar det behovet. Frågan är väl mest om man kommer undan med en billigare variant med sämre räckvidd eller om man behöver slå på stort. I vilket fall skönt att slippa köra förbi de på glesbygden allt mer glest förekommande drivmedelsstationerna kan jag tänka mig.
*det är intressant
Precis, alla som har elbil i mitt närområde är glada att de inte behöver tanka bilen.
Många företag på landsbyggden bjuder dessutom på laddplats.
Räckviddsångest är sällan ens med i ekvationen vid ett eventuellt bilköp längre.
Jag har en dröm om att sätta solcellspaneler på de sydvända delarna av taket och generera drivmedel till en elbil. Möjligen blir det av.
Ett förtydligande. Andelen nyregistrerade elbilar utgör 3,5% av totala antalet nybilsregistreringar i de fem norrlandslänen 2019. På sverigenivå är siffran 4,3%. Elbilar i de fem norrlandslänen utgör 6,2% av samtliga nyregistrerade elbilar i Sverige. Avseende alla bilar står norrlandslänen för 7,5% av samtliga nybilsregistreringar i landet 2019. Korrigering ang Västerbotten och Norrbotten: I endast 3 av 29 kommuner står elbilar för 6-9% av nybilsregistreringarna. Tesla Club Swedens artikel är missvisande. Källa: SCB/Fordon i län och kommun vid årsskiftet 2019/2020
Beror andelen på en totalt låg nybilsförsäljning i mindre orter. Ex. Det säljs 10 bilar varav 5 Teslor jmf Göteborg där det säljs 10000 bilar och 200 Teslor? Siffrorna är tagna ur luften bara för att exemplifiera.
Det är den totala andelen elbilar, vad jag har förstått av artikeln.
Så det är inte specifikt teslabilar.
Ser jag på mig själv och minna grannar som köpt elbil så är det mer ekonomiskt fördelaktigt med elbil i jämförelse med en likvärdig bensinbil.