Efter avslutat räddningsarbete stannade mordsiffrorna efter den ryska terrorn mot Kyjiv igår natt på 24 mördade varav tre barn och 48 skadade. Det stora ryska raffinaderiet i Rjazan bombades i natt och står i lågor.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Efter 28 timmars räddningsarbete slutade antalet mördade i Kyjiv på 24 personer varav tre barn och 48 skadades skriver Ukrinform. 3 000 kubikmeter rasmassor rensades. 400 personer fick stöd från räddningstjänstens och den nationella polisens psykologer på plats.
De mördade barnen var flickor i åldern tolv, femton och 18.

Film och reportage från räddningsarbetet här som visar vad för utmaningar som svensk räddnignstjänst står inför när kriget kommer till Sverige. Vi pratar om total kollaps av en byggnad, samtidigt som klockan tickar då det faktiskt kan finnas levande där under, och om inte annat ska för vrädighetens skulle kropparna av de mördade återfinnas.
Även det akuta psykologstödet för boende, anhöriga och närstående är något som behöver kunna hanteras – att stå i kö till BUP eller vuxenpsykiatrin i månader duger inte, utan samtalsstöd behövs direkt.
MILD VARNING: Annan film här inklusive skuggade delar när kroppar återfinns och placeras i liksäckar. Varning pga kan väcka anstöt.
Det stora ryska raffinaderiet i Rjazan bombades omfattande i natt och står i lågor från ett flertal stora olika brandhärdar. Stillbild på branden här och en film som visar minst sex brandhärdar, och man kan förmoda att minst sex drönarrobotar eller robotar träffade komplexet som enligt Ukrinform har en kapacitet på 17 miljoner ton olja om året och därmed är ett av Rysslands fem största.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
09:17 En filmsnutt till från United24 Media som visar röken över staden Rjazan.

09:21 Ryska förluster igår blev mycket svåra 1 150 manskapsförluster, mycket svåra 185 transportfordon, höga 32 artilleripjäser, en salvpjäs, en enhet särskild utrustning, sju krypare, och låga sexton pansarfordon varav fyra stridsvagnar.
09:22 Film på vad de ukrainska attackdrönararna slog mot på djupet igår, vilket inkluderar ett Be-200 amfibieflygplan, en Ka-27 helikopter, Tor-M2 och SA-22 Greyhound luftvärn, samt det enligt tidigare RUMINT rapporterade lastfartyget i Berdijansk.
KOMMENTAR
Den sista delen av filmen visar att Rysslands havsbasreade logistik i Azovsjön nu också hotas och är en måltavla för attackdrönarna.
09:40 Volontärorganisationen World Central Kitchen, som i kris- och krigszoner ser till att ordna mat till nödställda civila via lokala entreprenörer, bombades av Ryssland i Cherson och en civilperson i matkön mördades.
10:30 Ungerns nye premiärminister Peter Magyar kallade upp den ryska ambassadören efter att Ryssland bombade ukrainska Zarkarpatien nära ungerska gränsen och frågade när Putin ska sluta sitt blodiga krig. Att kalla upp ett lands ambassadör är en skarp diplomatisk markering.

10:32 De första 205 av de överenskomna 1 000 krigsfångarna har släppts, och inkluderar försvarare från Mariupol och stålverket Azovstal, som alltså suttit fyra år i rysk fångenskap. Film via United24 Media. När man ser glädjen hos de befriade är det lätt att se varför Zelenskyj skonade Putins parad på Europadagen i utbyte mot detta. Inte hög procenthalt kroppsfett på de befriade.

10:39 Flyglarm gick igång i finska Nyland i natt, på grund av varning för en möjlig drönare 03:49 i natt. Det blev delvis tekniska problem som gjorde att en del användare inte fick larmet via 112-appen vilket fördröjde faran över med 30 minuter, men larmet upphörde vid sju på morgonen.
Finska Hornet-spetsflyg gick upp och patrullerade över Nyland, men finska Försvarsmakten rapporterar att man inte hade några observationer av drönare och att “allt som skedde i morse på var på basis av en indikation” citerar Yle. Flygtrafiken ställdes även in på Helsingfors flygplats, men är öppen igen.
Finska statsministern och försvaret håller presskonferens just nu, så vi får se om det kommer mer detaljer om det inträffade.
KOMMENTAR
Man kan förstås bara spekulera i vad det handlade om, men förr eller senare kommer Ukraina bomba Königsbergexklaven i Östersjön, genom att flyga med drönarrobotar över Ryssland och sedan ut i Finska Viken och sedan ner över Östersjön mot den ryska exklaven och förslagsvis ryska Östersjöflottans hamn i Pillau.
Oavsett verkar inget kränkt finskt luftrum.

10:47 Finske statsminister Orpo kallar de finska myndigheternas agerande under natten för exemplariskt skriver Yle och konstaterar att regeringen redan har beviljat ett nytt varningsystem baserat på textmeddelanden.
12:22 Socialstyrelsen meddelar i ett pressmeddelande att Sverige så här långt tagit emot 306 patienter från Ukraina som en del av EU:s samordnade insatser. Myndighetens generaldirektör säger:
“Internationellt stöd är avgörande i sådana här situationer. Vi ser nu en tydlig ökning av akuta förfrågningar, särskilt från patienter med svåra brännskador. Här har den svenska vården gjort ett föredömligt arbete med att ta emot och erbjuda vård för Sveriges räkning.”
Akuta förfrågningar om omedelbar vård har ökat det senaste året.
12:25 WarTranslated rapporterar att över 30 ryssar ska skadats i en stor explosion i hamnstaden Kaspijsk vid Kaspiska Sjön i Dagestan. Uppgiftern är obekräftade och får väl klassas som RUMINT så länge. Det finns en örlogshamn där. Här finns film som påstås visa omfattande ryskt eldrörsluftvärn aktivt över Kaspijsk. Kaspiska Flottiljen har bland annat Buyan och Karakurt robotkorvetter som kan avfyra Kalibr-kryssningsrobotar, där vissa versioner har en räckvidd nog för att kunna slå mot Ukraina från Kaspiska Sjön. Fartygen kan även föras fram till Svarta Havet via Rysslands inre vattenvägar.

20:14 Den ukrainska militära underrättelsetjänsten HUR avslöjar rysk dokument om planerade bombningar mot Ukrainas politiska ledning, inklusive Zelenskyjs residens.
Dokumenten inkludrear uppgifter om en underjordiskt tunnelkomplex på 950 m längd i centrala Kyjiv nere på 95 meters djup och flera skyddede rum på 95 metrers djup, samt residenset och administrativa byggnader.
Oklart om Ryssland har några robotar som kan penetrera till 95 m djup, men man kan träffa nedgångar och orsaka skador ändå. Dock står och faller inte Ukraina med Zelenskyj och ett mord på honom skulle sannolikt bara göra ukrainarna mer förbannade och även legitimera att Ukraina bombar Kreml och Putins datja vid Valdajskojesjön.
Normalt anses det vara dålig stil att döda statschefen eller regeringschefen i motståndarlandet, även om hotbilden alltid existerar då om inte annat enskilda befäl alltid kan få feeling. Ryssland ska dock försökt mörda Zelenskyj ett antal gånger, liksom hans stabsche Budanov när denne var chef för HUR.
326 kommentarer
!
09:14:13: cornucopia
09:14:31: 🥇 Mr Mustard (18 s)
09:17:56: 🥈 Bengt (223 s)
09:20:59: 🥉 Bonde (406 s)
Guldmedaljen vidarebefordras till BgB i form av en halv lax.
👍
Fantastiskt 👏
Stort grattis till guldet 🥇 🦅 💫
Klämdag, hurra!
Snygg första plats donation 👍
Satans mördare! Till och med som ateist hoppas jag på karma för dessa grymheter.
+666
🇺🇦 ♥️
Nylander, slava Ukraini!
Hah! Jag hade faktiskt inte väntat mig att vara så exakt rätt på just fjärdeplaceringen, det är ju något att fira i sig – dagen till ära via JvM.
👍
‼️
Ingen skam att komma strax efter den evige fyran.
Satans mördare! Vredesdonerar till Caps and Candles.
👍
Instämmer och gör som du!
👍
Och jag gör som du. Caps and Candles sa du. OK
👍
Alla bortfintade i väntan på ekonomiposten.
Är det inte klämdag idag?
Vart är det här landet påväg?
Det är väl bra om folk klämmer på sin nära och kära åtminstone någon dag per år?
I Norge har dom ju klem ofta
😇
Bra för nativiteten. Vi borde kanske införa officiella, arbetsbefriade klämdagar, gärna med planerade elavbrott. Jag skämtar faktiskt inte här.
Hahahaha! 😀
Till Medarbetarens enkla humor…
Det här påhittet doftar ’redaktionsmedlemmarna’ lång väg.
Tio i topp
Vad bra Då blir det PowerUpUkraine
👍
09:22 Det var ju inte en drönare de satte i den båten!
Den södra fronten måste ju få en annan dynamik i år. Hela det ockuperade fastlandet utom Krim är inom porte av drönare. Kommer Ukraina anfalla eller låter man ryssen försöka hålla den delen till en enorm kostnad?
Attackdrönare, FP-1, FP-2 etc.
Jag ser tvetydigheten i meningen nu. Jag menade att det var många och att det var bra. Inte en enskild händelse.
Var väl 3-4 stycken på filmen?
Hålle till enorm kostnad för ryssen, ukraina bryr sig om sina soldaters liv, det gör inte kreml men kreml bryr sig om kostnader.
Så längre ryssarna springer fram för att kasta sig på ukrainska spjut är det bara att fortsätta.
Längre version i högre kvalitet:
https://www.youtube.com/watch?v=gxDsM6S0BJo (2m41s)
Artikel i BBC om Russkaya Obshina, ett ryskt medborgargarde som breder ut sig: https://www.bbc.com/news/articles/cq5p306l7weo
Fräscht. En rysk variant av irans basjimilis. Som om inte ryssarna var tillräckligt terroriserade av staten.
Det visar att det finns en rätt stor sinnessjuk kärna i skitlandet i öst. Det finns inte mycket att hoppas på så länge de inte besegras i grunden och sätts på avgiftning.
WELCOME HOME, HEROES 🇺🇦❤️
Bilder
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mlutslrzis2g
🇺🇦 Zelensky: 205 Ukrainians are home. Today, soldiers of Armed Forces of Ukraine, National Guard and State Border Service are returning from Russian captivity.
This is the first stage of the 1,000-for-1,000 exchange.
Most of them have been in Russian captivity since 2022.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlutihjzbk2g
Our Marines Returned from Russian Captivity 🇺🇦
They were held captive for years, the enemy tried to break them, but could not take away the main thing – loyalty to their country and strength of spirit.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mluv33gul22g
🇺🇦❤️
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mluvrh4m222k
🥹 “We’re in shock! We can’t even describe it!” – the first emotions of our defenders released from Russian captivity.
The youngest freed is 21 years old, the oldest is 62. Two of those returned today are celebrating their birthdays:
they are turning 40 and 36.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mluuqt3qzs2n
❤️ “I really missed my family… I want to see them!”
The emotions of Ukrainian defenders in the first minutes after returning from Russian captivity to their native land. Tears, genuine smiles, and calls to their loved ones… 🙏
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mluwcltkr22d
💙 💛
Fantastiskt glädjande!
🇺🇦 Ukrainian Air Defence shot down:
?/5 Kh-31P anti-radar missiles
1/1 Kh-35 anti-ship missile
130/141 attack UAVs
5 Kh-31P anti-radar missiles did not reach their targets. 7 strike UAVs were recorded hitting 6 locations, as well as the fall of downed ones in 7 locations.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mluqtpxnvs2c
💥 Something was blown up very nicely in Kaspiysk, over 30 Russians were killed, the explosions lasted for several hours. Probably a ship/ships were hit, – Exilenova
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mluuyifgic2g
Goda nyheter!
Min morgon blev genast bättre
🇩🇪🇺🇦 According to Shtilerman, Germany already purchases FP-1 and FP-2 drones for Ukraine. Berlin is also studying the possible use of the Flamingo missile as an alternative to American Tomahawk missiles.
Read more
https://theukrainianreview.info/germany-studies-ukrainian-fire-point-missiles-as-a-tomahawk-alternative/
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mluu5bpdl22g
Finns Taurus? Fungerar den? Måste den hanteras av ingenjörerna som utvecklat den?
“Strunta” i Taurus, masstillverka jetmotorn i den med en färdig motor var 15:e minut och iväg med dem till olika fabriker.
Utan att ha koll på alla flamingos så känns det inte som att det är ett 1:1 alternativ till Tomahawks, iallafall inte idag. Det är ganska stor skillnad på dem. Därmed säger jag inte att en är bättre än den andra utan att det finns olika tillfällen där den ena eller den andra är mer lämplig. Tomahawk som ett specialverktyg för vissa värdefulla mål och flamingos i större billigare mängd för massan.
Är det något som vi kan lära oss från nuvarande konflikter är det just att ha många olika alternativ för att kunna välja det lämpligaste för tillfället. (Ukraina skulle definitivt fortfarande ha stor nytta av ett Tomahawkliknande alternativ för vissa mål)
Jag skulle tro att det är den franska varianten av Flamingo som Renault har beredskap för produktion. Frankrike har hjälpt till med komponenter framförallt för styrsystem.
MBDA kommer bredda portföljen av billiga långdistansmissiler och drönare under 2026/2027. Det är bara att beställa.
🔥 A village in the Kharkiv region has been liberated.
Soldiers of the 129th separate heavy mechanized brigade completely knocked out the enemy from the village of Odradne near the border with Russia.
Filmbevis, varning
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mluu5bpdl22g
Hjältemodigt. Sådant här vill vi se mycket av.
Visst fick man intrycket att Drumpster krälade i stoftet framför Nalle Puh!? Den ende som kan rädda honom från Iranfiaskot.
Dessutom häcklades USA och Drumpster på social media i Kina, något som censuren släppte igenom.
Drumpster är en katastrof för USA och dess befolkning men det vet vi ju alla redan.
Visst krälar han rätt grovt.
Den absolut svagaste presidenten i mannaminne.
Inte ens när nu ryssarna återigen medvetet bombar amerikanska civila företag i Ukraina säger han ett endaste knyst. Makalöst svagt! Föreställ dig den republikanska ikonen Reagan i samma sits.
Vem vet, han kanske skulle säga I will outlaw Russia forever. We begin bombing in five minutes
Han sade att “Iran stängde Hormuzsundet, men vi stängde det ovanpå deras stängning! USA stronk!”
Jo, han sa väl så.
Kan ingen hitta hans napp så att det blir tyst på den ej avvande femåringen?
😄
Själv bedömer jag hans kognitiva förmåga till ungefär en 10-åring. En 10-årig hjärna med 80 års erfarenhet blir ungefär vad vi ser.
OFredrik, du håller en hög och välvillig nivå. Själv håller jag fast vid 🍊 = 5, men så är jag rätt cynisk numera 😎
10-åringar brukar i regel klara att skilja på versaler och gemener, 10-åringar står i regel inte på scen och stönar och ropar på mamma, eller simulerar handtrallor
Och tusen andra saker..
Det verkar som det börjar fastna även på amerikanerna. De fem sämsta opinionsundersökningarna för amerikanska presidenter någonsin tillhör drumpf allihop. Och är mindre än en månad gamla. Det enda sättet för GOP att fortsätta ha majoritet i kongressen är att inte ha några val…
Nej, det går inte så bra för Trump den här gången heller, faktiskt sämre än förra gången.
480 days into Donald Trump’s term
The president’s net approval rating is -21,
down 0.3 points since last week.
36% approve, 57% disapprove, 5% not sure
https://www.economist.com/interactive/trump-approval-tracker
Det finns en hel del rätt intressanta analyser i artikeln om vad olika väljargrupper tycker.
Härlig läsning, tack Trutn!
Därav den radikala omritningen av valdistrikt till representanthuset i sista sekund. Tiltar fältet ännu mer i republikanernas favör. Uppförsbacken är brant för oppositionen. Men så är det ju med “competitive authoritarianism”.
Så är det i både politik och näringsliv: Ju mer “competitive” man tror / tycker / påstår sig vara, desto mindre tycker man faktiskt om äkta competition.
Det blir tungt för den orangea idioten. Han behöver fara i skytteltrafik för att hinna knäböja för både Putler och Xi. Snart en heltidssysselsättning. Kanske bra i och för sig så hinner han inte sabba så mycket annat.
🇨🇳🇺🇸
Film 🤷♂️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mluwp3rtok2k
Xi höll inte tillbaka direkt. Total förödmjukelse av Trump när Xi refererade till Thukydides(-fällan) och Trump såg ut som sitt vanliga idiot-jag, helt desinficerad från all form av bildning, och sen pratade om snabbmat. Ett ämne han förvisso behärskar, till skillnad från grekisk historia.
Fast jag måste erkänna att jag, trots att jag läst en icke föraktlig mängd av grekisk hisoria, inte kände till detta. För en gångs skull ser jag inte just detta som en brist i Trums obefintliga bildning.
Men vad vet jag, ***** , sa prostinnan. *
* Obskyrkulturell referens.
Du är ursäktad, Ofredrik! Jag erkänner omedelbart att jag inte plockar din obskyrkulturella referens.
Det sorgliga med alltihopa är hur övriga världsledare kör med Trump, han är så ofattbart svag och de vet om det.
Vapenleveranserna till Irans proxys är stoppade och irans fabriker till viss del förstörda. Det kan snart komma nytt stort stöd från USA till Ukraina. Världen kommer bygga sig runt hormon sundet. Omställningen av energi kommer gå snabbare. Framförallt fick världen upp ögonen för Ukraina och drönarteknologi!!
Dags att vi igen börjar dela artiklar med länkar så att vi hjälps åt att klicka och hålla medias intresse uppe avseende överfallet på Ukraina. Hjälp gärna till allihop. Jag har bara koll på ett fåtal av tidningarna, men engagerar mig när det är rabiata fascistinsändare eller sjuka artiklar som behöver bemötas även i andra tidningar, om jag får kännedom om dessa, vilket främst sker genom denna blogg.
Många tidningar har bättrat sig på sista tiden och lämnat domedagsartiklarna bakom sig och står entydigt på Ukrainas sida med tydliggörande av att Ukraina har tiden på sin sida, men det kan fortfarande krävas att vi håller koll och kommenterar till tidningen när man uttrycker sig olämpligt eller återger rysk propaganda.
Bra artikel som fokuserar på den ryska meningslösa brutaliteten mot civila. Det ser nästan ut som om grunden till texten är hämtad från info på denna blog från gårdagen. Bra att det sprids dock. Till skillnad mot tidigare så får man också en glimt av de ukrainska framgångarna med attacker i ryZZlands inre:
https://www.dn.se/varlden/brutal-rysk-attack-mot-kiev-minst-24-doda/
En till bra artikel som pekar på att ryZZland aldrig var intresserade av fred utan bara ville kunna hålla sin skitparad och använde tiden för att samla i ladorna för ett större angrepp som tack för att Ukraina respekterade vapenvilan. Det tydliggörs på ett bra sätt att det är bara tomt snack när Moskva talar om fred:
https://www.dn.se/varlden/sanna-toren-bjorling-ryskt-regn-av-dronare-det-ar-en-markering/
Om att den ryzka armén fått en absurd order, vilken kommer att driva förlustsiffrorna hårt. Bra påpekanden att ryZZland inte lyckas fylla leden och att Ukraina fortsätter ta mer mark:
https://www.dn.se/varlden/ryska-armen-lovar-putin-att-ta-donbass-till-hosten/
Mer om att ryZZland inte är ett dugg intresserade av fred utan att Putlers uttalanden bara är för att ge ammunition till femtekolonnarna och fredshetsarna i väst:
https://www.dn.se/varlden/experter-ryska-fredsutspel-ett-satt-att-vilseleda/
Och slutligen att kvaliteten på den ryzka armén faller hårt, med en tilltagande andel skadade som tvingas tillbaka till fronten, samt ett utvecklat självskadebeteende för att slippa behöva dö vid fronten. Detta beteende har lett till att det krävs svårare och svårare skador för att bli undantagen från köttanfallen:
https://www.dn.se/varlden/skadade-ryska-soldater-tvingas-tillbaka-till-fronten/
Bra initiativ!
Mycket bra, och tack för intressanta artiklar!
Somliga redan låsta, andra (ännu?) olåsta. Arkivkopior:
Brutal rysk attack mot Kiev – minst 24 döda
Sanna Torén Björling: Ryslands regn av drönare är en markering
Ryska armén lovar Putin att ta Donbass till hösten
Ryska fredsutspel ett sätt att vilseleda – enligt experter
Skadade ryska soldater tvingas tillbaka till fronten
(Alla: www . dn . se @ archive . org)
Jättetack för att öppnar dem. Jag har svårt att se själv vilka som är låsta då jag har ett abonnemang.
Det är inte jag som “öppnar dem”; inte de här, i alla fall — jag bara hittade vad andra redan arkiverat. Men varsågod i alla fall! 😉
(Ibland är det jag som arkiverar någon sida, om där inte redan finns en arkivkopia och jag tänker att det är viktigt att bevara den. (Men oftast är jag för sent ute för det. 🙁 ))
Fyller på med färsk ledare,
https://www.svd.se/a/Gx08gq/putins-projekt-ligger-i-spillror
Och artikel av Liza Alexandrova-Zorina för några dagar sedan,
https://www.svd.se/a/V6QoVd/putins-paranoia-varslar-om-att-han-kan-bli-av-med-makten-i-ryssland
Risk för betalvägg.
Den av Liza var låst igår.
När det gäller kvaliteten på ryska armen så ska man ha i åtanke att det gäller en del fotsoldater vid fronten. Övriga delar har nog snarare ökat i kvalitet sen 2022, krig och “naturligt urval” gör att det givetvis skapas en hel del kompetenta grupper, även officerare. De ska definitivt inte underskattas efter 4 års krig, det är en helt annan militär nu än som invaderade Ukraina. Det Ukrainarna visade på den Gotländska övningen är något även Terroristerna har kompetens till.
(Samma sak inträffade vid ww2 då det 1945 fanns en helt annan kompetens i den då Sovjetiska armen jämfört med -41, trots de enorma förlusterna. Och även om det var många Ukrainare i den Sovjetiska armen så fanns det givetvis även kompetenta andra personer)
Engelsmännen skakade på huvudet när amerikanarna gick i krig på västfronten i WWI men de senare lärde sig snabbt.
Alla ligger efter, 500 drönare och missiler om dagen klar bara Ukraina. Dags vakna upp dagdrömmar /nattdrönare
Tänker lite på att registrerade drönarhot i Finland och baltiska länder kanske som INTE är direkta ryska, men däremot resultat av GPS störningar mot UKR som Ivan utvecklat över tid.. Lite vänliga Starlinks terminaler att erbjuda där som anflygningsfyrar..?
https://bsky.app/profile/auonsson.bsky.social/post/3mltvptpwjc2j
En fundering. Det har skrivits och rapporterats om rätt många träffar på patrullbåtar, landstigningsfartyg och andra flytetyg de senaste månaderna, men jag kan inte se att hitlistan får fler registrerade träffar. Kan det vara för att det är osäkert hur svåra skadorna blev och det saknas bekräftelse, eller vet man att fartygen inte sänktes? Jag drar mig till minnes att det bekräftas att minst en patrullbåt vid Stjärtbron förintades för någon vecka sedan, men jag kan inte se att den totala förlustsiffran är högre. Svar till “nyfiken”.
🇺🇦🎉 Today is the birthday of one of the Ukrainian defenders, who was just returned from captivity.
And today, after everything he has experienced in 4 years, he received the best gift – to finally be home, on his native land, next to his family.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mluydwyubk2a
Mariupol 👍🫡
……
🇺🇦 The youngest released today is 21 years old, the oldest is 62 years old, — Lubinets
Most of the soldiers released today were in captivity for 4 years – they are the defenders of Mariupol, soldiers and officers of the Security Forces, — Budanov
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mluxxqk6722a
🫡 As part of today’s exchange phase, 20 soldiers from the 1st Corps of the Azov National Guard were returned to Ukraine, 19 of whom are defenders of Mariupol.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mluzext5t22a
Just now a drone is flying over the center of Kyiv
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mluxhnnjbc2k
09:22
Här antyder Shtilierman två fartyg?
Men kanske räknas Kaspiysk in då?
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mluwtlhbts2k2
😁
Evgen Istrebin
Ukrainians have begun buying up Russian military and patriotic channels on messaging apps, the SVR reported. Their main goal is to spread disinformation disguised as patriotic content, the agency noted
Interfax ru
“In recent months, civilian sectors have increasingly felt the systemic cooling of the economy. We see a decline in demand from consumer sectors, and businesses are finding themselves with underutilized capacity,” said Anton Alikhanov, head of the Ministry of Industry and Trade
Evgen Istrebin
🔥Gazprom’s Astrakhan Gas Processing Plant halted motor fuel production after a fire caused by a drone attack on May 13, according to Reuters.
According to the agency, stable gas condensate processing capacity, with a capacity of up to 3 million tons per year and used to produce gasoline and diesel, has been taken offline.
Reuters sources estimate the restoration time for individual production processes to range from several weeks to several months. Damage to some equipment associated with gas purification and sulfur processing has also been reported
Evgen Istrebin
In one quarter of 2026, 80 stores opened in 52 key Moscow shopping centers, while 208 closed!
From January to March 2026, 80 stores with a total area of 21,000 square meters opened in 52 key Moscow shopping centers, a 55.8% year-on-year decrease in number and a 26.9% decrease in space occupied, according to CORE.XP calculations reviewed by Kommersant
Evgen Istrebin
According to CORE.XP calculations, 208 stores, occupying a total of 46,600 square meters, closed in 52 key shopping centers from January to March 2026.
The focus has shifted: new launches are being postponed until macro trends become clearer and customer traffic recovers, confirms Evgenia Prilutskaya, Head of Retail Space at CORE.XP
Evgen Istrebin
Convenience stores are dying out in Russia. In St. Petersburg, 22.6%, or 1,300 such stores, have already closed in the past year. Krasnodar (20.4%), Omsk (15.5%), and Moscow (13.8%) are next. This is all due to the prohibitive cost of maintaining such stores, analysts note. Employees working night shifts are being paid at least 20% more
🕯️🇺🇦 Repatriation measures also took place today. 526 bodies were returned to Ukraine, which, according to the Russian side, belong to Ukrainian servicemen.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mluzs7mugk2a
Tack snälla MickeUppsala, eka, Be Jan, Justanothernickname för er stora vänlighet 💙💛
Av bilderna från Rjazan är även denna lite småmysig. Bildbevis på att rykst lv träffar saker
Bild
https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:6y3honhec2jch2ryrbuyx5a5/bafkreid2darlp3ktj4txjreu434e7ro56snzv4ttllz3dnlxxeo3dybdmq
Fruktansvärt 😡
Och när man tänker på frun och barnens mamma så är det outsägligt tungt 💔
🕯️ Russians killed two sisters, 12 and 15 years old. Their father was a soldier of the Armed Forces of Ukraine and died in the Serebryansk Forest, – journalist Oleh Kornienko.
The girls’ mother survived and yesterday recognized her daughters.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlv2wbltjc2u
The second day of clearing the rubble of a house on the Left Bank of the capital.
24 people are known to have died. Of them, three are children.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlv2whlbik2u
😢😡
När man läser om detta fruktansvärda illdåd (och så många andra likartade) slås jag av det vämjeliga att bevittna Vladimir Putin när han ibland möter utvalda journalister såsom nyligen i samband med den s.k. segerparaden. Där står en man i dyr kostym och resonerar om politiska frågor som vilken statsman som helst. Detta när han varje dag sedan februari 2022 (åtminstone) varit orsaken till massmord. Denne man bestods en mottagning med röd matta av Trump vid Alaskamötet …
Jag har inget emot en evig carpet plan gällande bunkerpeddon
Flickornas far var dessutom barndomsvän till Tymur Vasylyshyns mamma. Tymur som många av oss känner som den som alltid inleder måndagsmötena på Norrmalmstorg med att sjunga Ukrainas nationalsång. Tymur skriver själv om detta på Facebook idag:
https://www.facebook.com/photo?fbid=2503497916832984&set=a.122816968234436
Stort tack StefanTyckare!
Ryzzland kan brinna i helvetet.
Königsbergexklaven har väl bara 4 kol- och gaskraftverken kvar för energiförsörjningen nu när Polen och Litauen klippt ledningarna.
Kan bli många måltider på kallskuret i levande ljus om det skulle hända dem något.
Eller för all del med transporterna av kol och gas till dem.
Evgen Istrebin
Since the beginning of the year, 886 billion rubles have been withdrawn from banks.
Evgen Istrebin
Marketplaces have lost 7 billion rubles due to VPN blocks since March 31, Kommersant reports. Wildberries’ mobile traffic fell by 10% in April, Ozon and Yandex Market’s by 3%, and Avito’s by 1.5%. Sellers are complaining of revenue drops of up to 30%, blaming VPN restrictions.
Evgen Istrebin börjar bli lite som Keyser Söze : Nåt att skrämma ryska ekonomer med. Finns han? Vet han vad han talar om ? – OK han har en YT kanal – Men är allt Open source? eller ? Går det så illa som han säger för rysk ekonomi ? Han är som en Matrjosjka -docka. “Erik 14 kommer att besvara alla dessa frågor i nästa program” 🤪
Haha, vänta tills du får se bästa avsnitt av Lödder 😎
(ej bekant för många av de yngre här)
Inte bästa
utan
* Nästa
“Får Burt äta upp sin smörgås?”
Bra där, du har koll 👍😁
Burt, den olycklige skoförsäljaren)))
“Komer Danny att förstå att Jody inte är ute efter hans flickvän?”
Haha, fler än väntat måste sett såpornas såpa
Jag tror väl att Eugen har skaplig koll. Han lägger ner ett oerhört arbete att analysera från flera olika källor för att få fram ett resultat.
Sedan är han lite yvig i gesterna och drar ut saker ända ut i tangentens riktning 😎
☢️ Russia is capable of launching a nuclear strike on Ukraine at any moment, but there are currently no signs of preparation for such an attack, – Budanov
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mlv52cq4bs2u
XI kommer att stänga gränsen om Ryssarna använder kärnvapen.
Troligen gäller det även testsprängningar, då ryssarna inte har sprängt något, alternativ har de inga fungerande kärnvapen.
New from Ryazan 🔥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlv4c6on3k2u
🥴 In India, Lavrov threatened an Indian journalist with a gun at a press conference.
It’s worth noting “excellent” English of the top Russian diplomat…
Film, delvis engelska
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlv4syeup22u
Nå ja, måste väl erkännas att
1) Det helt uppenbart inte var menat (alldeles) bokstavligt, utan som ett skämt (dock med en del allvar bakom); och
2) Han inte sade att han själv skulle börja panga vilt omkring sig, utan att vakterna kunde dra vapen. Kanske lika mycket varning som hot.
Någon är ev lite störande, det första man då tänker på är att ta fram pistolerna.
Inte så “ev” heller, hens telefon hördes ju tydligt i klippet. Inte bara en gång, utan flera. Då kan man faktiskt förstå att gubben blir irriterad, det skulle jag också bli. (Och då är jag långtifrån lika van att bli fjäskad för och åtlydd som han…) Skulle inte du?
RTA: Och det var ju inte det första han tänkte på heller, utan det andra. Det första var “Gå ut härifrån!”
Nja, jag hade varit grymmare, jag hade önskat störningsmomentet att dra ända till..Ryssland 😉
Borde vara värre än en pistol?
@Erik14 2026-05-15 23:59
👍🏻😁💯
Den kritiska punkten
Det är underbart att se att Ukraina har fått upp tempot och kör på hårt mot fienden nu. Men något jag funderar på är när man lyckas slå tillräckligt hårt för att ryzzarna inte längre ska kunna terrorbomba. Är det fabriker kvar? Flygplan? Förråd? Vad behöver slås ut? Uppenbarligen har ryzzland med senaste terrorvågen fortfarande resurserna.
Kanske inte blir helt slut, utan något av en pyspunka?
Så en gradvis nedtrappning måhända.
Och när kommer då den?
Jag ser att den ev redan börjat när det gäller strategiska bombflyget samt (MiG-31) Kinzjal.
Men i övrigt rullar väl allt på än så länge ☹️
Ja, så är det nog tyvärr. Bara förvånad att de fortfarande har så mkt terrorresurser. Men jag har gjort misstaget förut att underskatta Ryzzland. Förhoppningen är väl att det går snabbare nu när Ukraina har fått upp tempot rejält utan att vara beroende av Västs eviga ickedebatter om “eskalation” med mera.
Kanske är det så att det är svårt att nå direktpåverkan på tillverkning av bomber, drönare osv.
Så man får låta droppen urholka ryska stenen. Knäck ekonomi, logistik, samhälle – så når vi målet ändå, men på indirekt sätt
Men men, sådant tar tiid ☹️
Stämmer, det tar tid. Men slutresultatet blir ett grundligare nederlag än om landet hade förlorat snabbt. Infrastruktur av olika slag mals ner, mobiliseringslagren töms grundligt, massor av män i produktiv ålder dör eller skadas permanent osv. Dessutom tar det privata näringslivet grundligt med stryk. Underhållsskulden för byggnader, vägar mm var stor redan tidigare, och blir förstås ännu större.
Det är mycket bra. Det som sticker i hjärtat är att samtidigt dör ukrainare av den ryzka terrorn. Jag hoppas ändå det går att öka takten nu att slå ut Ryzzlands förmåga.
Produktionen av Geran-2 är centraliserad till Yelabugafabriken i Tatarstan. Det är ett rätt stort komplex som skyddas av luftvärn och avståndet är minst 1000 km. Det har förekommit sporadiska attacker som har stört produktionen. För att jämna byggnaderna vid marken och stoppa produktionen skulle det behövas en omfattande attack säg 50 Flamingo med antagandet att hälften skjuts ned. Det kan gå att få ned antalet om Liutyidrönate flyger framför med radarreflektorer.
Det är svårt att svara på varför en sådan massiv attack inte har utförts än. Faktorer kan vara rysk bombning av produktionen av Flamingo och att det har behövts västerländsk hjälp för komponenter till styrsystemet. Det rimliga är att en sådan massiv attack kommer under året.
Intressant! Lovande om det kan slås ut. Låter som de också behöver slå ut luftvärnen runtomkring först innan man maxar? Men som Ukraina kör på nu hoppas jag verkligen man snart kan jämna komplexet.
Taktiken består av många delar. Viktiga delar är kontinuerlig utarmning av luftvärnet med SEAD längs flygkorridorer och nära målen samt rent opportunism som att underrättelser ger att luftvärn flyttas och skapar luckor i tid och rum.
Typiskt är att vid anfallet bombas elnäten långs flygkorridorerna med grafitbomber för att strypa kommunikation och moderskeppsdrönare släpper FPV:er mot enklare mobilt eldrörsluftvärn eller vad som dyker upp. Antalet skenmålsdrönare i första vågen verkar vara proportionellt väldigt många för att låta Pantsirsystemen tömma magasinen precis innan de med laddning anländer.
Skulle säga att det inte är någon svår produktion. Även om man bombar den så är det relativt lätt att sätta upp nya produktionslinor. Den största flaskhalsen är nog tillgång till de utländska komponenterna, något som tyvärr inte stoppats.
Då gör man som med oljan. Så fort det lagats bombar man igen.
Eller så stoppar dom in tillverkningen i ett berg..
Då blockar man/spränger utgångarna från berget.
Ukrainian forces launched naval drones to strike Russian positions on the Kinburn Peninsula. Footage shows one of two naval drones used today, fitted with three Shmel launcher mounts and a compartment designed to release 6 to 8 FPV drones during an attack.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mluzxatas22e
Lars W – Ett litet problem som börjat dyka upp mer och mer. Det börjar bli svårt att förnya / ladda om sidan och att kommentera – jag får – Cornucopia stängde ner oväntat . Jobbar på MAC OS Tahoe 26.4.1 i Chrome om det är till någon hjälp.
Webbplatsen kan inte nås
cornucopia.se stängde oväntat ner anslutningen.
Testa att
• kontrollera anslutningen
• kontrollera proxyn och brandväggen
ERR_CONNECTION_CLOSED
Cloudflare har haft problem på sistone.
Cloudflare-strul. Har märkt det själv.
Inga problem här.
Använder android eller win11
Mer av rolig bild än korrekt illustration av problemet:
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fmaox7dsj812g1.jpeg
Samma. Kör iPhone 16 Pro.
Ibland fungerar det. Oftare inte.
I-landsproblem 🙃
Det verkar som det mest gäller ¨ppleprodukter så då är det väl närmare ett U-landsproblem? 🙂
😂🤣
Tänker lite så också.
Som.
”Make America Great Again!”
De påstår alltså själva de blivit ett U-land????
Har tvingas över ifrån Windatorer då mina tre senaste ;brann upp, Moderkortsfel, eller bara dina drivers är inte kompatibla med uppdateringen . Annars är Win bra .
Det har varit fruktansvärt dålig kvalitet på uppdateringarna i åtminstone 3 år.
Flera datorer som jag själv hanterat både på jobbet och hemma har totalkraschat med korrupta systemdiskar efter att uppdateringar misslyckats. Det handlar alltså inte om utslitna diskar/celler eller liknande utan uppdateringar som av någon outgrundlig anledning fipplar med partitionsinformation på diskarna och sedan misslyckas fullständigt. Datorerna är också relativt nya kvalitetsdatorer utan något speciellt konstigt installerat, diskar från flera olika tillverkare, inget gemensamt där heller. Flera kollegor har råkat ut för liknande problem och vi har även hört om det från andra företag vi samarbetar med.
Slutsatsen just nu är övergång till linux i den takt och mån som det går, det är inte perfekt heller, men microsofts arrogans inför både användarna, kvalitet och säkerhet gör det ohållbart att fortsätta använda windows. Användningen i övrigt verkar vara ganska likartad mellan systemen med de applikationer vi huvudsakligen behöver, så det är inte så att vi hatar microsoft eller windows generellt. Tröskeln är lite högre med linux, men det är inte oöverstigligt, speciellt inte om man slipper installera om system från backuper i tid och otid, speciellt avbrottstiden är ganska besvärande.
😅😂
👍
Vivaldi/Linux. Samma problem utan frukt. Så nej, det är knappast klienten, utan det är Cloudflare som har problem.
🔥 Ryazan Refinery was hit, – CyberBoroshno .
The main burning zone is significant and covers the territory where all the primary oil processing units of the Ryazan Refinery are located, AVT-1/2/3/4 and AT-6, which provided a design processing capacity of about 19–20 million tons of oil.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvafpflnk2p
In addition, a distant burning zone can be seen between the refinery and the CHP, which probably arose as a result of damage to the technological overpass connecting the CHP and the refinery.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvaft6jrc2p
Härligt att de viktigaste delarna brinner. Ryzzjävlar!
Väl talat 👏
🛰️✈️ Satellite image of the destroyed Be-200PS amphibian aircraft at the airfield in Yeisk, – AviVector
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvbbkgrjk2p
Synd. Bara några skråmor 😕
Den där fixar orcerna lätt till tyvärr med lite silvertejp.
Men, vi var väl överens om att halvskinkan knyckt merparten av silvertejpen?
Om det inte stämmer tar jag tillbaka den femhundring kungen Johan no.1 ‘lånade’ av mig 😇
Silvertejp, ståltråd och Fader vår som det allierades bombflyg fixades med under ww2.
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God eftermiddag!
Aldrig!
Angående 12:25 – Är det någon som vet om Rysslands inre vattenvägar har slussar som eventuellt skulle behöva oväntat drönarbesök?
…kanske kan man snika upp i vattenvägarna med UV-patrullbrännare och orsaka lite bränder på väl valda platser….
Första provkörning av 2S7 Pion 203mm självgående artilleri (Australia Amour Museum).
https://www.youtube.com/watch?v=ntsPxK2jZlM
Citat;
”Känns positivt positivt.”
I allt djävla elände ryzarna ställer till med.
Död åt slemgnomerna ⛽️ 🔥
När Ukraina nu närmar sig total kontroll över det tillfälliga olagligt ockuperade området. Speciellt det ner mot Azovska Sjön. Då kommer det bli svettigt för orcerna stå emot.
Rekommenderar kapitulation. Alternativ 2 är simma hem.
Alternativ 3 vända piporna mot slemgnom.
Alternativ 4 vänd pipan mot eget huvud.
Tillsammans till den oundvikliga totala segern och därefter till Nato och EU samt en massiv återuppbyggnad.
Slava Ukraini!!! 💙💛🇸🇪🇺🇦
Jag saknar det där »positivt positivt«.
Tack FiN!
Varsågod 🦅 💫
Ja, tillsammans!
Kort tips om en ny podcast (“Mildly Alarmed”) som jag sprang på häromdagen: https://open.substack.com/pub/missilematters/p/introducing-mildly-alarmed-a-new
Den drivs av fyra experter, finns just nu i två episoder, och utlovar veckovisa uppdateringar (så när ni läser detta kanske det finns ett tredje avsnitt).
Flitiga cornucopianer känner säkert till Minna Ålander (jobbar med östeuropabevakning på UI, och driver även Substacken “Northern Flank Notes”), och måhända också Fabian Hoffmann (nyligen doktorerad, och driver Substacken “Missile Matters”).
Dessutom medverkar Karen-Anna Eggen, en norsk säkerhetsforskare, och ukrainska journalisten Anastasiia Lapatina, som också har en Substack (“Yours Ukrainian”)
Jag gillar diskussionerna (Minna alltid positiv, Fabian mer pessimistisk), och den råa ofiltrerade ukrainska bilden man får från Anastasiia (som bl.a. berättar om hur Kyiv-borna just genomlidit den värsta vintern i Ukrainas historia).
Finns där poddar finns (jag lyssnar via PocketCast, men den finns också på Spotify, sök efter “Mildly Alarmed”).
🇺🇦⚡️The Ukrainian defense forces have regained control of Odrazne and its surroundings
This refers to a populated area in the Dvorichansky district of the Kharkiv region.
https://bsky.app/profile/insideukraine.bsky.social/post/3mlvfi4aruk2j
Endast inloggade
It was recaptured along with the surrounding area. Units of the 129th Separate Heavy Mechanized Brigade conducted assault operations, inflicted fire damage on the enemy and drove them out of the forest strips, fortified positions and strongholds.
https://bsky.app/profile/insideukraine.bsky.social/post/3mlvfi4bbik2j
Endast inloggade
Och här på twitter (varning)
https://x.com/FreudGreyskull/status/2055222714298937795#m
❗️At night, the 🇺🇦Unmanned Systems Forces struck one of the largest oil refineries in the Russian Federation — the 🇷🇺Ryazan Oil Refinery, owned by the company Rosneft.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlvfwa73ss2u
Samma på tuben: https://www.youtube.com/watch?v=gxDsM6S0BJo
Sträckan till Königsberg från Ukraina utan att kränka någons luftrum utom rysslands:
1900km
Så bombningar av Königsberg sker kanske inte uppenbart snart, men inte heller uppenbart aldrig.
Fulmätning på https://map.meurisse.org/.
Hyr ett godkänt fartyg. Lasta ombord ett gäng sea baby, låt dom vara drönarplattformar. Ta en kryssning i Östersjön. Le bara le. Operation Octopussy 1.0
Jag ställer upp som drönarmatros på den resan (gratis)👍😋
Och vi är säkert dessutom många som sponsrar
Skulle Ryssarna besätta Suwałki Gap så kan det bli en bra genväg.
Man kunde ju be Polen och Litauen att inrätta ett ingenmansland lngs sin gemensamma gräns… Behövs bara en remsa på något hundratal (tiotal?) meter, där de inte behöver bry sig om vad där händer — de kan ju alltid officiellt “utgå från att det var grannen, och de höll sig just på sin egen sida om gränsen”. (När de inofficiellt vet att det var en vänligt sinnad makt, alltså. Är det [Vit]Ryssland, så är i stället båda lika officiellt upprörda över kränkningen.)
Och vitryssen är ju ryss han också; han har redan flera gånger släppt igenom ryssen mot Ukraina. Så dem kan man flyga över, protesterar de så låt dem göra det då.
Då blir det, från Ukrainas nordvästra hörn (någonstans kring Shatsk / Zabolottnya / Ratne) över Vitrysslands västkant, förbi Brest till trakterna av Hrodna och sedan tråckla sig längs den här smala ingenmansremsan norr om Suwałki… Mycket kortare; tydligen bara just över femtio mil.
Den tar vi!
Dessutom hedras väl fortfarande avtalet att ryzzland får trafikera genom Suwalki-korridoren, så man kan ju liksom typ påstå att eventuella drönare också hör till den godkända ryska trafiken mellan ryzzland och Królewiec (Kaliningrad).
🚀The missile that hit a house in Kyiv yesterday contained spare parts dated January 2026
This was reported by the State Emergency Service during a visit by more than 60 heads of foreign diplomatic missions to the scene of the tragedy.
Bilder
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mlvdqyjfd22p
📉 Russia’s economy shrank by 0.3% in the first quarter of 2026, Belarus’s by 0.4%. Both countries entered the year with optimistic growth forecasts, but the result turned out to be the opposite, — Foreign Intelligence Service of Ukraine.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvcbnkxqs2p
The key reason is the Central Bank of Russia’s fight against inflation. The increase in the discount rate has sharply increased the cost of loans for business and industry, which has slowed down production.
Belarus is firmly tied to the Russian market.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvcboxx7c2p
Stagflation instead of growth. The ambitious Belarusian five-year growth plan of 15% now looks like a fiction. Instead, the country is threatened by stagflation: the economy is falling, prices are rising.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvcboxz5s2p
Kort reportage om antidrönardrönaren Sting från Radio Free Europe/Radio Liberty.
https://www.youtube.com/watch?v=CVcy3sbF6ng (2m12s)
“A Shahed runs $20,000–$50,000. The Sting costs $2,000. The math is brutal — for Russia.”
Då gäller det också att träffa de ryzka Shahed drönarna!!
Frank Media Invest
How many defaults occurred in the Russian debt market this week?
During the week of May 12-15, the Russian bond market once again faced a wave of defaults: Cbonds recorded 15 defaults and technical defaults on corporate bonds. There were almost no new names among the problematic issuers – these were mostly companies that had previously defaulted on their obligations
Foreign Intelligence Service of Ukraine:
🌾 The Russian Ministry of Agriculture is promising another record harvest – and this is probably the worst news for Russian farmers in recent years.
🚛A ton of Russian wheat now costs about $240, down $10 from a year ago. For a market where margins are already slim, this is a significant blow. Fertilizers are becoming more expensive, fuel is also becoming more expensive, and logistics is a separate expense. Producers are caught between rising costs and falling sales prices.
👉Domestic grain stocks have already reached 25 million tons – a direct result of previous “record” seasons and weak exports. The world market is oversaturated. Egypt and Turkey – traditional buyers – are reducing purchases. Added to this is the strengthening of the ruble: it makes already cheap grain even less competitive in currency terms
🔸Moscow is reacting as it is used to – with regulatory levers. The grain export quota in 2026 was initially 20 million tons, and in April it was expanded by another 5 million. Variable duties automatically increase along with world prices, that is, at a time when exporters could earn more, the state takes the difference for itself.
🤔Forecast is forecast, but some of the central, Volga and southern regions are lagging behind in sowing due to weather anomalies. If this lag cannot be caught up, the final harvest figures will differ from what the Ministry of Agriculture promises.
▪️A record harvest – if it really happens – will improve official statistics and fuel the Kremlin’s narrative of “food self-sufficiency.” But for those who actually work the land, other things are more important: how much they buy the grain for, how much it costs to grow it, and whether they will even be able to sell it abroad
📌Higher gross collection under current conditions does not mean higher revenues. It means tougher competition among Russian exporters, greater pricing pressure, and deeper dependence on government quotas.
Här bevisar ryssarna krigsbrottet och attacken mot FN!
Vill se fördömande från FN nu!
🤬 Russians publishes targeted strikes by FPV drones on UN vehicles in Kherson.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvj26spp22p
🤬 Russians officially confirmed the attack on the UN humanitarian convoy in Kherson and stated that such attacks will continue, including on ambulances and rescue workers.
Bild
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mlviioogkc2p
ryzzarna bekräftade officiellt attacken mot FN: s humanitära konvoj i Kherson och uppgav att sådana attacker kommer att fortsätta, bland annat på ambulanser och räddningsarbetare.
Uppenbara krigsbrott från ryzzarnas sida borde väl ändå kommenteras av FN med flera. VA?!
JA! 😤
Zelensky said HUR obtained documents showing Russia is preparing new missile and drone strikes against Ukraine, including targets described by Moscow as decision-making centers. The list includes nearly two dozen political centers and military points.
Dokument
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlvhgzup3k2e
En hjälte på lokalplanet, Jan Björn från Torsby har till dags dato gjort 56 resor med fullastad skåpbil till Ukraina.
https://www.senioren.se/landet-runt/gripande-om-ukraina-i-torsby/
En fylligare artikel om honom finns i senaste numret av SPF-tidskriften Senioren. Sjukvårdsutrustning, mat, akutryggsäckar med första hjälpen mm är vad denne hedersknyffel levererar.
Fantastiskt!
Så många hjältar, jag beundrar er alla 💙💛🏅🏆
Fantastiskt!
👍
Otroligt bra 👍
Avd. “Vad heter drinken?”
För ett par veckor sedan besökte jag en av stadens bättre restauranger. På drinklistan fanns vad dom kallade Kiev Mule. Vid beställningen av en sådan påpekade jag då också i all vänlighet att det där var rysk stavning på drinken, vilket nog inte uppskattas av alla.
Inför ett nytt besök i morgon på samma restaurang ser jag att drinken nu heter Kyiv Mule!
All heder åt dom, här blir det fler besök!
Vilken restaurang?
Västerås, Restaurang Djäkneberget.
https://www.djakneberget.se/
🇺🇦 Army Liberates Odradne in Kharkiv Region
The units carried out assault operations, inflicted casualties on the enemy & drove them out of forest belts, fortified positions, and strongpoints
The village of Odradne is located 4km from the border with #Russia
#Ukraine
https://militarnyi.com/en/news/ukraine-liberates-odradne-kharkiv-region/
https://bsky.app/profile/blue24world.bsky.social/post/3mlvrzcbrgc2k
🔥💀 Each sortie is minus enemy infantry, equipment and enemy plans. Pilots of the SKELYA regiment are working.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvmts4nts2p
Varning ⚠️ för dödsbilder.
“Trettiofyra europeiska stater plus Australien, Costa Rica och Europeiska unionen meddelade fredagen den 15 maj att de kommer att ansluta sig till en framtida särskild tribunal för Ukraina för att åtala Ryssland för dess invasion av landet.
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj undertecknade förra året ett avtal med Europarådet om att skapa ett rättsligt organ för att åtala “aggressionsbrottet” i samband med den invasion som Ryssland inledde 2022.” Google översättning
https://www.lemonde.fr/en/international/article/2026/05/15/special-tribunal-to-try-russia-for-invading-ukraine-backed-by-36-countries_6753492_4.html
Nu även i OMNI
“– Putin har alltid velat bli historisk. Denna tribunal kommer att hjälpa honom med det. Han kommer bli historisk som en brottsling, säger Ukrainas utrikesminister Andrij Sybiha på EU-rådets årliga utrikesministermöte, där beslutet skrevs under.”
https://omni.se/36-lander-bildar-tribunal-for-att-atala-putin/a/Ar7Mjx
Bra!
Instämmer helt! Mycket bra!
🦅 The UAV crews of the “Steel Border” border guards in the Kursk and North-Slobozhansk directions destroyed 5 shelters, a communication antenna, 3 vehicles and electronic warfare equipment.
Drone pilots also hit two occupiers.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvpko6eb22f
Åh kära nån!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvu4mqig22jhttps://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvu4mqig22j
Upp till kamp emot kvalen, sista striden det är
(Ja, det är väl AI, men känns som exakt beskrivning av verkligheten)
Något är fel med länken.
“Beklagar! Vi kan inte hitta den sida du letade efter”
Ahh, du har sammankopplat två olika länkar.
Tack Ckarice!
Ser att jag tyvärr klistrade in två gånger
Så här blir det lättare:
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvu4mqig22j
*Clarice
Går bra nu
🥴 Pyongyang condemns British sanctions against North Korean camp where abducted Ukrainian children were “re-educated” — Euronews.
DPRK has condemned sanctions against the Songdowon international summer camp, calling them “a disgusting, immoral and politically motivated provocation…”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvs2kcslk2j
12-year-old Mykhailo and 16-year-old Lisa are known to have been indoctrinated at the camp.
They learned to “destroy” Japanese militarists and met with North Korean veterans who attacked a US Navy ship in 1968, killing and wounding nine American sailors.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvs2mq66c2j
Syrskyi signed an order to scale up the recording of war crimes in the Russian Federation
According to him, the document establishes uniform standards for recording war crimes and the procedure for documenting information in the Delta Integration Platform system.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvqflovmk25
Bra, då kommer de skyldiga till krigsbrott att känna ukrainarnas andedräkt i nacken resten av sina förhoppningsvis korta liv.
Död åt slemgnomerna 🔥⛽️ ✊
The Russians will never be able to break through the bunkers of the Ukrainian leadership: they are 95 meters underground, which were built back in the USSR in case of a “nuclear attack,” – former SBU employee Ivan Stupak.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvqiok2d225
🇺🇦Right now, the Russians are looking for where we are, where we go. They want to destroy the Ukrainian leadership with strikes, — Zelensky
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvoxscb622f
Ryssarna har noll kontroll i sin egen oblast, detta efter 1542 dagar av tredagarsoperationen
🦅 The UAV crews of the “Steel Border” border guards in the Kursk and North-Slobozhansk directions destroyed 5 shelters, a communication antenna, 3 vehicles and electronic warfare equipment.
Drone pilots also hit two occupiers.
Film, mycket jakt men inget blodigt
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvpko6eb22f
🇺🇦 For all the barbarity that Russia has committed in recent days, there will be due retribution, — Budanov.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvn5yamzc2p
Bra Nudda, hoppas du gör något som svider utav bara den för mordoriterna.
Nudda ….—>Budda
Jag vet inte om detta har varit uppe någon tidigare dag i veckan, men bredvid Stora Teatern i Göteborg pågår nu en liten utställning med bilder från kriget i Ukraina. Det är “A photo exhibition-installation of the 24th separate mechanized brigade named after king Danylo.”
Lite bilder nedan som jag tog idag på eftermiddagen. Bästa läge mitt i sommarens nöjesliv.
https://ibb.co/b5wTCmYT
https://ibb.co/WWdR55rp
https://ibb.co/KjHfdqVf
https://ibb.co/wNfqgtHM
https://ibb.co/tTVpTVqs
https://ibb.co/DHYbs23Q
https://ibb.co/60WC9gw5
Här ryskt domstolsbeslut på att Pantsir träffar…ryssar (ryskor).
On January 12, 2025, the Russian media, together with the governor of the Bryansk region, published the following:
Another attack by Ukrainian terrorists on civilians, – CyberBoroshno.
As a result of the attack on the Karachev district a woman died.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvtdiw47c27
The court found that the woman died due to the fragmentation of the skull as a result of the explosion of an anti-aircraft missile with the serial number 016 (batch number 0-17) of Pantsir-S1 anti-aircraft missile and gun complex.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvtdmnemc27
At the same time, representatives of JSC Shipunov Instrument Design Bureau, which produces Pantsir-S1 air defense missile system and its ammunition, did not appear in court – as did representatives of the Russian Ministry of Defense.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvtdmngks27
Oväntat att domstolen dömde att ryska träffades, inte oväntat att det var tomt på de åtalades plats.
Halvt off-topic, men även rysk jordbrukssektor drabbas av statens järnhand. Den är typen av statliga interventioner är betecknande för en fasciststat.
Den ryska staten har tagit över kontrollen över en av landets största lantbrukskoncerner, Rusagro. Grundaren Vadim Moskovich sitter samtidigt häktad misstänkt för ekonomisk brottslighet, i ett fall som visar ökade statliga ingripanden i strategiska jordbruksföretag.
https://lantbruksnytt.se/ryssland-tar-kontroll-over-jordbruksjatte/
20:14
Finns det ens någon strategisk vinning för Ukraina om de skulle fimpa Putin? Risken är ju att någon kompetentare tar hans plats.
Har för mig att de allierade slutade med mordförsök mot Hitler eftersom man ansåg att hans inkompetens var en tillgång för kampen mot Nazityskland.
Det finns nog flera möjliga positiva utfall, liksom negativa sådana. Det blir svårt för en ny ledare att ha samma järngrepp om makten, med större chans till sprickor i regimen. Man kan få in spioner när mycket folk byts ut. Interna maktkamper kan lamslå beslutsfattandet. Militären kan stärka sin position vis-à-vis gamla FSB.
Sen undrar jag, är Putin verkligen så inkompetent? Mycket av dom ryska problemen kommer nog sig av en svårförändrad djupt ingrodd korruptionskultur, och kultur överlag, samt det faktum att Ryssland inte är en homogen nation och kanske av nödvändighet behöver en Putin-typ för att hållas ihop. Att dom gått bet i Ukraina är mycket beroende på att Ukrainarna är så tappra krigare och lyckats återuppfinna sig själva flera gånger under kriget.
Jag tror det är en dålig idé för att jag tor att omvärlden ogillar den typen av mord.
Med det sagt så tor jag det är bra om Putin försvinner på ett eller annat vis, för en ny ledning kan skylla allt på Putin och avsluta kriget utan att tappa ansiktet.
🤡 Putin signed a decree on simplified obtaining of Russian citizenship for residents of 🇲🇩Transnistria.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlw33f4ihs2s
och duman har gett Putler rätten att skydda mordoriter som bor i andra länder. Oroväckande för Moldavien när man läser FiN:s post 👆
Vi hjälper orcerna.
Utvisa alla som blir ryzka medborgare till just ryzland. Direkt.
Fri tjänstgöring vid fronten både för frivilliga och ofrivilliga 💥
❗️🇺🇦Ukrainian servicemen from the Signum battalion shot down 18 🇷🇺Russian Shahed-type kamikaze drones during the latest Russian attack.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlw3nv2nv22r
Vi väntar på massiva ukrainska attacker på orcerna. Låt försvaret löpa.
Må Mordor brinna och översvämmas av avloppsvatten.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/putins-bakslag-tva-veckor-av–bajs-apokalyps/
Väl talat 😀🔥⛽️
Karma i din länk. 🔗
💩
Massa fegisar till orcer. Bara dö med lite värdighet. Hur svårt kan det vara ☠️
Birds of Magyar 💀💀🔥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlw2dtxf4k2s
Låten är rätt najs.
Tycker inte det minsta synd om mordoriterna.
De är som pissmyror.
Kvittar hur många man ser så är de ändå fler. Huh.
Mycket intressant och pedagogisk YouTube genomgång av Chuck Pferrer Kyiv Post om det Ukrainska luftvärnets utveckling, hur de arbetar och hur olika system integrerats till att idag utgöra ett av världens mest avancerade och effektiva luftvärn. GlobalEye har en central roll naturligtvis. https://m.youtube.com/watch?v=uSZPaBiYra8&pp=0gcJCQQLAYcqIYzv&ra=m
Var det inte Pfarrer (om det är samma) som hade lite si och så med trovärdigheten?
Kanske inte sådär så att han direkt ljög, mest att han drog ut allt i tangentens riktning (ungefär som den kände finlandssvensken med skakigt förflutet som ibland citeras här på sajten)
Med det sagt så tycker jag ändå att videon var saklig och informativ, även om man nog inte ska lita för mycket på detaljer kring EW-systemet “Lima”, Sånt är ju typ det hemligaste en krigsmakt har, och detaljer ska inte spridas i öppna källor…
Chucken är inte pålitlig. Däremot behöver han inte alltid ha fel
Ukraina har inte GlobalEye. De har ASC890.
Inte dålig den heller men rätt ska vara rätt.
Chucken har inte alltid rätt
🚫💥One of Russia’s largest refineries, Kirishinefteorgsintez, has completely halted operations following a recent Ukrainian attack, – Astra
The new attack on May 5 caused far greater damage—all primary oil refining units, as well as the pipeline, storage tanks, and the main checkpoint, were damaged.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlw3uttrps2s
🤬🤬
🚨Air alert throughout Ukraine!
Takeoff of a MiG-31. Threat of Khinzhal missile launches!
https://bsky.app/profile/insideukraine.bsky.social/post/3mlw56dpbb22f
Endast inloggade
💥Strikes on Russia for the first time began to worry Russians more than the front…
According to a social survey by the Public Opinion Foundation (FOM), 18% of Russians called the Ukrainian shelling the most important topic for them last week.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlw5h76enk2f
At the same time, only 16% of respondents consider the so-called “SVO” to be the main topic.
Interestingly, back in July 2023, this topic was considered the main one by 3% to 8% of respondents, and after the massive strike on Belgorod in January 2024, the figure was 7%.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlw5haxaxk2f
Drone attack on Russia underway
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3mlw7qdkels2k
Annan utformning!
Här den vanliga drönarkartan
HERE WE GO AGAIN 🎉🎉 DroneBomber
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlw6ym3j6s2f
Vad betyder ringarna?
Har funnits olika typer av ringar. En var tex stängda flygplatser (carpet plan).
Men den där skulle kunna vara lite större positioner för ryskt lv?
Ca 210 drönare
Norr och söder men inte öst.
“The destruction of the positions of Russian infiltrators by the forces of the 210th Separate Assault Regiment in the village of Vozdvizhivka in Zaporizhia, using drones with AI.”
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3mlw7jd2dwc2k
Kan det vara 20:14 som Prutte hade i åtanke när han hävde ur sig att kriget snart skulle vara slut? Jag tror inte det vill hjälpa honom att vinna över UA.
🚫😅 One of the world’s largest producers of synthetic sapphires — the Russian “Monokrystal”, whose products are used in optoelectronics to equip missiles and drones — declared bankruptcy amid Ukrainian strikes and loss of markets, – Militarnyi
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlw6r63hd22f
💥 Ryazan Refinery. Satellite image from 15/05 shows the affected areas, – Falcon Insight
• tank farm
• catalytic cracking unit
• unit 12/1
• crude oil distillation unit 4
• crude oil distillation unit 3
Satellitbilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlw5b73dl22f
FT: Russian missiles used yesterday were manufactured in the second quarter of 2026.
They were found to contain over 100 components, manufactured in particular in the US and Europe in 2024-2025.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlvy3vsyh22s
Med andra är det sanktioner som måste skärpas, men eftersom det inte fungerar måste tillverkningen och tillverkarna slås ut.
Det står hos FT att det är bl a chip (IC), och att de identifierats visuellt – och där kan jag med säkerhet säga att kinesiska knock-offs är i en del fall helt omöjliga att särskilja från äkta vara om man inte sätter chipen i ett lab. Det står inget (ännu, iaf) om att tillverkarna identifierat dessa chip som sina äkta.
Ukraina kan säkert göra sådana tester men inte så snabbt, på alla dessa komponenter. Det står ju även “utifrån bilder identifierade” i artikeln. Latency, toleranser, die, serienummer (som dock inte finns på/i allt)- man kan inte säga bu eller bä innan riktiga tester gjorts.
Vi vet ju att Kina är enabler till Ryssarna, och jag tror nog inte att de skickar piratchip som det är kinesisk märkning på. I de fall de skickar sådana där är det med hög sannolikhet fejkbrandade för att hålla ryggen fri. (Tillika är det deras modus operandi även för chip och komponenter som kostar enstaka kronor att köpa äkta, även på “billiga nätbutiker nära dig”. Vissa av dessa chip kan du köpa i bulk med “äkta kinaexport med korrekt märkning”).
Det finns sannolikt kanaler där vi – väst – exporterar till skumma mottagare men man bör nog ha i åtanke att RU är kompis med den bästa piratkopieraren som existerat och att de nog gärna sätter griller i huvet på oss.
Värt en utredning då
Ukraine’s IRIS-T air defense system engaged targets during Russia’s mass strike on May 13-14. Footage shows the SAM system operating through the attack.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlwb7lcmn22e
In the Donetsk region, the commander of the 🇷🇺Russian “Yugra” battalion — Lieutenant Colonel Oleg Rudomiotov — was eliminated by a 🇺🇦drone.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlva5byybk2x
Day 534 of GeorgiaProtests 🇬🇪
People keep pressing for the unconditional release of political prisoners and new, free & fair elections.
As of now, the biggest achievement of these protests is that the dictatorship in Georgia cannot truly stabilize itself.
Bild
https://bsky.app/profile/marikamikiashvili.bsky.social/post/3mlvtyjm4ac2h
🇬🇪🇺🇦Georgian Dream wants one gift from the West: recognition.
GD does not want the gift Kyiv just offered: friendship.
The Yerevan handshake between Zelensky and Georgian PM Kobakhidze was not normalization. It was a strategic trap.
Here’s why GD secretly hates this opening.
Tråd
https://bsky.app/profile/terjehelland.bsky.social/post/3mlv6wfbtls2b
The AFU have cleared parts of Lyman, Vovchansk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2055332049465348214?s=20
Ej officiell ändring
🇸🇪
Angående attacken mot FN-fordonen.
Detta har jag från Exilenova
Russia officially confirmed the attack on the UN humanitarian colony near Kherson and stated that such attacks will be continued, including on Swedish aid carriages and military personnel.
Jag såg att FN själva hävdar att de inte vet säkert vem som attackerde deras fordon, efter att Ryssland både lagt ut filmbevis och bekräftat. Vågar inte FN peka ut Ryssland, eller försöker de aktivt misstänkliggöra Ukraina?
Nämen så j#vla urbota YNKLIGT av FN!!
🇸🇪 Take me home, country roads.
One more capability re-activated from the old days – country road service pads.
In short; to refuel and rearm #Gripen on a country road between a main air base and a highway ft. short tracks.
Taxi to highway or main base for take-off.
📷 Skaraborgs flygflottilj
https://bsky.app/profile/gripennews.bsky.social/post/3mlw3bmyna22a
👍😀
An air alert for the Russian region of Penza has just been lifted.
However, I’ve discovered a huge pall of smoke is hanging over the city – particularly in the Shuist district in the east of Penza.
The cause is still unknown.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlwkkv4lds24
Drumpster är ju både för korkad och okunnig för att begripa att när Xi nämnde Thucycdides trap så förde han fram budskapet att Kina som växande makt kommer att övertrumfa USA som är en makt på nedgång.
För några år sedan extrapolerade man gärna att Kinas snabba ekonomiska utveckling till att de snart skulle gå om USA i ekonomisk styrka. Men Kina råkade in i svårigheter genom att fastighetssektorn kollapsade, och det gjorde många kineser fattiga då de traditionellt satsade sin pengar där, vilket ledde till pessimism och ovilja att spenderade vilket bromsade Kinas marsch mot ekonomisk hegemoni. Det och Xis agerande när han ströp en hel del av den fria företagssamheten med mera har gjort att Kinas snabba utveckling bromsade upp och man (i varje fall jag) tvivlade på att de nånsin skulle komma i fatt USA. Men sedan dök den Svarta Svanen upp. Vi vet alla vem det är. Han har nu initierat USAs nedgång och även om Kina också ha stora svårigheter verkar ändå Xi få rätt. Sparta krossade som bekant Aten i det peloponnesiska kriget som Thucycdides har skildrat. Ironiskt nog med hjälp av Persien. och Iran hjälper ju på sitt sätt till med USAs snabba nedgång.
God Morgon Cornucopiakämpar
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Trump eller Xi…Av 2 onda ting
Valet är ändå rätt lätt, såvida den amerikanska demokratin fungerar, då Trump kommer att försvinna senast om 2½ år. Hade det däremot varit en fråga om demokratin förtvinar helt, så väljer jag Xi, för han har i alla fall en plan, och om han har en plan så kan man hålla koll på han.
Jag var upprörd nog över att Xi har noll respekt för nuvarande amerikansk president att han kan utrycka sig som han gjorde.
Sen gör förstås Trump det hela ännu värre med sin uppföljande intervju med partitrogna regim-media Fox: ”President Xi said America is a nation in decline. And I said ’you’re right’”.
Trumps, hans fasciströrelse och hans apologeter hatar verkligen USA, innerligt. Hur kan man tillåtas prata såhär om sitt land? Fyfan. Behöver infusion blodtryckssänkande nu.
Trumps popularitet, där hemma, är också i dalande…
Det stämmer. Därav den frenetiska aktiviteten för att omöjliggöra för oppositionen att vinna val framöver.
1230 KWIA
2 tanks
5 APV
48 artilleri
2 LV
1 flyg
1865 UAV
9 markdrönare
253 mjuka fordon
7 special
Storbonkeri, storbonkera! Hurra!
Tack Justanothernickname!
👍
Tackar och godmorgon
👍 God morgon!
Luftvärn är alltid bra.
Är flyget amfibieplanet som fick smaka 💥 för nån dag sedan?
Brinn, lv, brinn!
Megabonk! Tack Ukraina!
Jag gläds alltid lite extra åt plural på ”Special”.
Död åt slemgnomen! ✊
Väl talat 🔥⛽️✊
200 mjuka hur pånga dagar som helst nu. Hoppas att FPVerna fått tillräcklig räckvid för att skära av logistiken till Cherson… Vi såg båten träffas i Berdiansk av något fjärrstyrt, så hoppet lever att de kan nå allt ner till Azovska sjön….
Ja. Skär av. Sedan pressa ut dem i Azovska. Blibb blibb blubb.
Godmorgon kamrater,
Ger upp gör vi inte.
Ukrainska folkets försvarsvilja, mod och innovationsförmåga upphör aldrig att imponera. Fint YouTube reportage i NewYork Times om en grupp frivilliga som samlats kring ett gammalt flygplan och gjort det till en drönarjägare av rang. https://m.youtube.com/watch?v=d0b6ECKU_Os&ra=m
👍🙂
Varning ⚠️ ☠️
💀 The Russian occupier is filming one of the logistics roads in the Donetsk region. Millionaires are lounging on the side of the road.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlxap74rlc2r
💥 Russians lies that in occupied Shakhtarsk after a series of UAV strikes there are only 1 – dead / 8 – wounded, – Exilenova
But there was an award ceremony, and there were as many personnel per square meter as on a parade.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlxaeodscc2r
Hoppas på utbredd ☠️ och lemlästning 🩸.
🇺🇦‼️ Magyar Brovdi:
Minsk Gauleiter Lukashenko! We record the flight of every single shahed who, using the corridors of Belarus, is heading to Ukraine…
The next track: corridor for murderers = complicity = cash.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlx7bef46c2r
You can twir your mustache on camera as much as you want and lie to your intimidated people about “neutrality”, but your limbs are already up to your shoulders in the bloody stew of murders of Ukrainian civilians.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlx7bfp7tc2r
❗️Shaheds have become even more dangerous: drones carry three (!) containers with cluster munitions – they drop them anywhere along the flight route, writes eRadar.
During the last massive attack, a certain number of such strike UAVs were detected.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlxbxyf7gc2r
Dit det lutar rinner det… och Trump gör det han kan för att det ska rinna dit han vill.
Från DI
Donald Trump och hans rådgivare genomförde över 3.700 aktieaffärer under årets första kvartal – mer än 40 om dagen. Det blåser liv i debatten om intressekonflikter i Vita huset.
”Varje aktieköp får ett stort frågetecken”, säger kapitalförvaltaren Matthew Tuttle.
Halvt OT men exempel #28472949503282 på hur gubbjäveln behandlas unikt med silkesvantar av pressen sen dag 1. I princip ingen uttrycker det sakligt, vi får en ständig flod av eufemismer. Stort frågetecken! Man kan också säga “Öppen och grov korruption som för varje tidigare president hade resulterat i omedelbar riksrätt”.
“With rare exceptions, “lie” and “Trump” do not co-exist in its stories. Instead, he’s “untethered to truth” or “inverting the facts.” In NYT-speak, his lies become “unconfirmed accusations to suit his political narrative” or “a claim that is unsupported by evidence.”
https://www.stopthepresses.news/p/the-medias-weasel-wording-helps-trump
Trump vedergäller upplevda fiender och kritiker som öppet går emot honom.
Då får vi också dagens situation i landet over there…
Ukraine 🇺🇦 Army
These UGVs are increasingly used by Ukrainian forces for logistics, resupply, and engineering tasks near the front lines, helping reduce risks to soldiers by carrying loads in dangerous areas.
#Russia #Ukraine
🎥📫:
@skyoverukraine
https://bsky.app/profile/blue24world.bsky.social/post/3mlxfuwtljs2e
“The bodies of 528 fallen individuals, whom the Russian side identifies as Ukrainian servicemen, have been returned to Ukraine, the Coordination Headquarters reported.”
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3mlxg7jqkls2p
💔 💛💙 😔
❗️Drone operators of the 🇺🇦151st Mechanized Brigade of the Armed Forces of Ukraine detected and destroyed a 🇷🇺Russian 2S43 ‘Malva’ self-propelled artillery system.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlxg4vuqr22o
Putin på väg till kina. De behöver väl stämma av lite
Inköp av fler blöjor?
Kejsaren tar emot sin vasaller som får visa sin underdånighet. Först Drumpster, nu Putler. Gammal kinesisk tradition.
https://cornucopia.se/2026/05/ukraina-kreml-vill-ha-in-belarus-i-kriget-inklusive-anfall-mot-nato-kemisk-fabrik-bombad-i-sodra-ryssland/
Kallas det psykologisk spegling? Det militärexpert Jörgen Elfving gör när han i DN värderar om diktator Luka kommer att upplåta territorium för en nygammal front mot Ukraina:
”Om Lukasjenko är klok har han nog insett att det här kriget inte är någon framgångssaga för Putin. Och att då binda sig alltför hårt vid honom skulle kunna innebära nackdelar i framtiden när kriget är avvecklat, säger han.”