Härryda Kommuns motstånd mot att bli en plats där järnvägen bara passerar och väsnas utan att stanna har betalat sig i en ny överenskommelse om en järnväg till Borås via Landvetter flygplats där Mölnlycke får behålla sin pendeltågsstation som bibana. Men landsbygden med orter som Hindås, Rävlanda och hela Bollebygds kommun står som förlorare då de blir av med sina stationer. I Sverige ska tåg bara ta folk mellan stora städer och pissa på de som bor längs järnvägen.
Järnvägens exakta sträckning är inte fastställd, men den kommer gå söder om Mölnlycke över till flygplatsen och passera genom eller under det som ska bli den nya staden Landvetter Södra, om den någonsin blir av nu när befoklningsframskrivningarna upptäckts bygga på felaktig statistik.
Spåret ska nu svänga av först efter Mölndal, förmodligen mellan Kållered och Möndlan och sedan gå genom öde skogsområden, rimligtvis med en hel del tunnlar på grund av branta berg och någonstans antagligen norr om Finnsjön och genom Benareby eller Nya Långenäs, där många nybyggda villor med fin sjöutsikt kan få sig en överraskning.
Nuvarande järnväg via Mölnlycke ska anslutas via ett bispår som nog kommer gå genom eller under Pixbo och sedan till den nya järnvägen ungefär när gamla når Landvettersjön innan Långenäs.
Sedan blir det ett stort resescentrum på Landvetter Flygplats där en ny station ska byggas och landets näst största flygplats efter över vid det laget 50 år ska få järnvägsanslutning. Sedan fortsätter järnvägen nog längs motorvägen och riksväg 26/40 bort till Borås. De nuvarande stationerna i Hindås, Rävlanda och Bollebygd läggs ner och dessa pendlingsorter blir alltså av med sina tågförbindelser. Totalt sett kommer det kanske handla om några tusen ytterligare bilar in till Göteborg dagligen. Vid det laget kommer dock elbilar dominera, så det är inte ett miljömässigt problem, men väl ett problem för trafikbelastningen på motorvägen, särskilt borta vid Mölnlycke, som kommer få längre tid med tåg in till Göteborg när tågen inte går direkt, utan via Mölndal.
Härryda Kommun vägrade acceptera det tidigare förslaget på höghastighetsbana som helt skulle ignorera kommunen annat än Landvetter flygplats, och var enda kommunen i Sverige som prioriterade sina invånare istället för att förvandlas till en genomfartskommun som alla andra snällt gjorde på vägen Göteborg – Stockholm.
Det har nu betalat sig. Mölnlycke station får vara kvar och det möjliggörs att bygga en station vid Landvetter Södra och även söder om Bollebygd, typ mellan Kullamotet och Bollekollens sällan snöbeklädda skidbacke. Oklart om Rävlandaborna tänker åka dit dock, bort från Göteborg.
Bgygstart beräknas dock till först 2029 – 2031 och givet att tidplaner håller ska det ta tio år att bygga, så sträckan är inte klar förrän tidigast 2029. Kanske kan Landvetter flygplats vara klar lagom till min pension vid 2035?
Härryda Kommuns strategi har givit frukt och centrering av kommunen till gräddhyllan Mölnlycke fortsätter. Jag bodde själv nio år i en villa i Härryda, Härryda, och kommunledningen har alltid pissat på provinserna längre österut som Härryda, Hindås, Rävlanda, Hällingsjö, Stora Bugärde och Eskilsby. Tidigare även på Landvetter samhälle, som dock tillåtits att utvecklas det senaste decenniet.
Att lägga ner järnvägsstationerna i Hindås och Rävlanda är bara ett led i den strategin och överraskar nog ingen. Med ca 3 100 respektive 1 700 invånare kan förstås kommunens politiker helt skita i vad denna minoritet bland kommunens 40 000 invånare tycker i frågan. Härryda, Härryda pissar alla på, trots att man med sin närhet till flygplatsen hade haft enorm potential för utveckling. Kommunen har dock valt att hålla en strikt förbudszon till all utveckling av bostäder runt Landvetter flygplats, på ett helt annat vis än sker runt Arlanda där tydligen buller inte är ett problem för Märsta.
Lite roligt var annars att pendeltågstrafik till Mölnlycke var en av alla idiotiska motiveringar för Västlänken, även om den skulle lägga på tio minuters restid för Mölnlyckeborna mot idag på grund av den idiotiska sträckningen, fast stationen sedan ströks när det skulle byggas supersnabb järnväg. Nu blir det väl 15 minuter extra restid pga omvägen via Mölndal också, men å andra sidan lär väl inte Västlänken stå klar år 2041 , så bara fem minuter längre …
Bollebygds Kommun var också ett argument för Västlänken, men kommunens nästan 10 000 invånare körs nu helt över – bokstavligen – men så böjde sig kommunen från början för överheten och accepterade med höghastighetsjärnvägen att man bara skulle vara en plats för buller utan station. Till skillnad mot Härryda Kommun gjorde man inte motstånd och får nu betala priset.
Min gissning är annars att man för att spara pengar inte kommer göra en planskild korsning över länsväg 156 vid Vägskillnaden, utan att alla pendlare från Hällingsjö och Mark ska få stå och vänta på tåg som passerar. Kom igen, det blir kul!
Tåg i Sverige går ut på att ta folk mellan stora städer och kommer aldrig bli vare sig populärt eller konkurrera ut bilen. Snarare ökar bilberoendet i takt med att station efter station på landsbygden läggs ner. I resten av EUfinns det järnvägsstationer överallt och då är tåg ett alternativ. Se OpenRailwayMap för detaljer.
Tids nog får vi vara glada om det finns några järnvägsstationer kvar i tätortsområden med under 100 000 invånare.
Samtidigt förväntas resten av landet ta den där kollektivtrafiken som går var femte minut likt i Stockholm eller Göteborg. Men resten av landet ska vara glada om den går var femte timme. Vardagar, dagtid då alltså. Kvällar och helger kan man ju glömma. Men låt oss beskatta sönder bilarna, trots att det är enda alternativet för större delen av landets yta.
Men visst, Miljöpartiet kan fortsätta tjata om järnvägar och då bevisa att de är ett parti för storstadsbor och inte för de som faktiskt bor i den så kallade miljön. Men likt i Härryda kommun är landsbygden en politisk minoritet man kan skita på och i.
70 kommentarer
Här i Roslagen la man ju ner järnvbägen till Norrtälje. Vilket kompenserasdes med motorväg 50 år efter nedläggningen.
Nu när man har en lindrigt sagt explosiv befolkningstillväxt i Norrtälje kanske det hade varit bra med en järnväg för att minska miljöbelastningen.
Men nej
Sossarna såg såklart till att riva upp spåren omgående efter att hjärnvägen las ner. Så att ingen klåfingrig politiker i efterhand skulle få för sig att satsa på något annat än bilismen.
För övrigt är motorvägen mellan Sthlm och norrtälje väldigt fint och stor. Utom att man under en sträcka på två mil mitt på har 2-1 väg som alltid korkar igen.
Ungefär som att man bygde norrortsleden med fyra filer. Utom en tunbnnel mitt på med en fil i vardera riktning. Som alltid orsakar kökaos
Eller attsödra längen redan från början var underdimensioonerad mot alla byggplaner.
Men MP och Sossarna gick glatt ut och sa “det är planen. Så att så många inte tar bilen”
Tyvärr glädjs jag itne alls när jag ser samma trafikidiotier i VGR. Men där införde man ju även Millenium så man kanske kan skylla på allmän inkompetens istället för den ilvilja mot medborgarna S och MP har i Sthlm.
Där alla skall straffas som inte bor innanför tullarna.
MP i Sthlm som verkar fått allt ansvar över biltrafiken och SL har ju som agenda att aktivt förstöra för bilismen så att folk tar SL
Samtidigt som SL under MPs eleganta ledning rasat ihop totalt och nu måste sänka trafiktätheten och ta bort linjer då man trots mångmiljardtillskott från skattebetalarna backar en miljard per år.
Som sagt.
Utan politiker som kastade bort pengarna på dåligt skötta Mlllenniumsystem eller spelar bort dem på trafikideologi skulle de miljarderna kunna komma den producerande vården till godo istället
Den producerande vården skulle dessutom ha bättre möjligheter att producera om den inte styrdes av lokalpolitiker utan av riktlinjer som fastslogs av riksdagen och implementerades av kompetenta vårdingenjörer. Dvs inte politiker.
Haha. Jag nästan-kände en MP-politiker som efter att Rimbobanan lagts om till cykelväg (i bästa fall; rälsen riven) år efter år motionerade i landstinget om en busshållplats som skulle ha servat honom, indirekt, avgick med åldern – och si, då jädraranakka kom där en busshållplats. På en ytterst dålig plats, smalt, krön med skymd sikt och korsning. Läget var såklart alltid uselt och han hade ändå en halvmils fotmarsch.
Jag kan se det som ett utsträckt långfinger till Åke. Känner väl till platserna. Har faktiskt själv åkt tåg på smalspåret från Sth Ö på den tid det begav sig. Roligare att köra moppe 7 mil i vårvinter. Nu är visst stationen ombyggd till shopping och rondell. All fallen by the wayside. Finlandsflyget brukade gå rakt över mitt på dan. Gick att fiska kräftor i sjön eller simma tvärsöver. Konstnär på plats. Jaja, håhå. Det var tider det.
Rimbobanan har blivit en jättebra ridvägunder en lång sträcka. Någon kanske skulle starta en diligens-tjänst där?
På vad baserar du att Rävlanda, Hindås och Bollebygd kommer att förlora sina stationer? Kust till kust-banan ska få pendeltåg med entimmestrafik om några år. Den kommer således i allra högsta grad att finnas kvar och vara till gagn för östra Härryda kommun och Bollebygd.
Det är bara att titta på utskicket.
Nu har jag bara sett en bild på framsidan av Trafikverkets utskick men ser inget där om att några stationer ska dras in. Baserar du det på att stationerna inte är utritade på den streckade linjen som avser den befintliga järnvägen? För så ska den inte tolkas.
“jag orkar inte läsa vad du menar. Men jag ser på omslaget att du har fel. Eventuellt”
🤪
Vad menar du? Jag har inte tillgång till utskicket förutom dess framsida, vet inte om det finns mer sidor med mer information som jag inte kunnat tillgodogöra mig. Därav frågan.
Ska vi klara klimatomställningen så måste 99% av befolkningen bo i några få stora städer med bra kollektivtrafik. På landet ska man enbart bo om man brukar jorden. På så sätt minimerar man användningen av Jordens begränsade resurser. Alla kan inte ha bil, det är bara att glömma.
Och servicen för de som brukar jorden – skolor, vårdcentraler etc? Vilka ska bemanna dem?
År 2084, Partiet har ännu en gång utsett nya riksbrukare bland de mest hängivna anhängarna. Efter genomgången sterilisering får de ansvara för att leverera livsmedel enligt 5-års planen. De förra nådde inte upp till sin kvot och skickades till Norrland för att montera ner de stora vindsnurrorna som täcker större delen av landet, ett misslyckat projekt från början av 2000-talet. Genom att varje statsfarm bara har ett ungt sterilt par och nyinflyttning förbjöds så kunde all kommunal service avskaffas på landsbygden.
🙂
M.a.o., Orwell var en j-a optimist!
Det får väl den fria marknaden lösa, du vet precis den du anser ska lösa bostadsbristen bara vi får marknadshyror. Den som ska trolla fram bostäder till överkomliga hyror för lågbetald servicepersonal i storstäderna.
Vänstern och MPs andra argument är ju att man ska leva med. Att man inte bara kan ha kapitalism utan måste ha kultur, natur och livskvalitet.
Och faktum är att natur och livskvalitet sällan finns på samma sätt i städer som i en egen villa. Eller ännu mindre om man jämför städer med att bo lantligt.
Att infantilt tro att man kan lösa miljöproblem genom att på fascistiskt/kommunistiskt manér ska tvinga in folk i att leva som de inte vill. Eller försämra deras köpkraft och livskvalitet.
Tro det eller ej. men det är det som gör att helt plötsligt kan “konstiga” val som Trump vinna.
För om man jämför med miljörörelsens förslag så framstår han som mer nära många människor.
Ska vi komma till rätta med den klimatkris som faktiskt är pågående måste miljörörelsen lära sig att respektera människor med. Människor som inte är i deras lilla bubbla av åsikter och behov.
Jag tror att det skulle bli tvärtom. Om du envisas med att bo i en storstad blir det långt till den där raden med betor du ska kupa. När vi skurit ner konsumtionen med 85% kommer det ändå inte att finnas stå stora behov av transporter, så det kommer att vara lugnt.
Problemet med milljömuppandet är att matten inte går ihop. Du kan inte skära bort de 85% av världens energikonsumtion som är fossil utan att det märks, lika lite som du kan skala upp dagens förnybara källor 20 gånger om till år 2050. Tar du bort de fossila bränslena så kommer du att behöva ta bort konstgödseln, och då är det god natt. Du kan inte då ha 99% av befolkningen i städer sittandes framför datorer hela dagarna, istället kommer de att behöva jobba med jorden för att hålla sig vid liv, och det gör man inte från en storstad.
Miljömupparna är mycket tydliga med att de vill tillbaka till förindustriell tid, d.v.s. ungefär tidigt 1700-tal. Vad de inte vill kännas vid är att planetens hela befolkning då var mindre än en miljard. Hur har de tänkt att dagens resterande sju miljarder (och ökande) ska klara sitt uppehälle?
Bloggaren missar en viktig detalj: med en ny snabb järnvägsförbindelse kommer nuvarande hårt utnyttjade busstrafik på riksväg 40 mellan Borås och Göteborg att minska avsevärt. Det finns även goda skäl att tro att fler kommer att välja tåget istället för bilen mellan dessa orter.
Här kan man jämföra med med sträckan Eskilstuna – Södertälje (och vidare via nya Grödingebanan till Stockholm) som totalupprustades och anpassades från en tidigare krokig och långsam förbindelse till en ny rak bana anpassad för 200 km/h. Före upprustningen var antalet pendlare litet och många var tveksamma till nyttan med en ny järnväg här. Men genast efter invigningen överträffade resandeutvecklingen alla prognoser och fortsatte att öka år efter år. Mindre än tio år efter nystarten fick enkelspåriga avsnitt kompletteras med dubbelspår.
Visst, en del mindre orter som till exempel Ärla och Åkers Styckebruk blev av med tågförbindelserna, men den totala samhällsnyttan blev större.
Nuvarande järnväg mellan Göteborg och Borås är inte lämpad för tät pendeltrafik. Både medelhastigheten och trafikkapaciteten är låg.
Talet om att “station efter station på landsbygden läggs ner” stämmer inte. Under de senaste årtiondena har utvecklingen tvärtom stadigt gått mot att fler och fler mindre orter har fått spårburen kollektivtrafik.
Gissningen om att det blir en planskild korsning över länsväg 156 kan avfärdas. Idag byggs praktiskt taget inga nya plankorsningar, och framför allt inte på snabbtågssträckor.
… missade ett “inte” i sista stycket i mitt inlägg: Gissningen om att det _inte_ blir en planskild korsning över länsväg 156 kan avfärdas.
Eskilstuna och Södertälje är inga småorter.
Och det är bara att kolla på hur glest det svenska järnvägsnätet är så inser man hur få orter som täcks. Spelar ingen roll om det är stationer på sträckorna, när sträckorna är så få.
Nej, Eskilstuna och Södertälje är inga småorter. Eskilstuna är en ort i liknande storleksordning som Borås, som genom den upprustade järnvägen fick en snabb pendelförbindelse till storstadsregionen Stockholm. Det största resandeflödet från Eskilstuna gick till just Stockholm. Dvs en relation som i mycket påminner om Borås – Göteborg.
Och ja, det svenska järnvägnätet är glest. Detta som en följd av att vårt land är glesbefolkat. Ett heltäckande järnvägsnät som hade nått varenda mindre ort skulle ha blivit en otroligt oekonomisk skapelse, som dessutom hade dragit tillgängliga investeringsmedel från kapacitetshöjande åtgärder på betydligt samhällsviktigare järnvägssträckor.
Men mellan de två orterna finns de mindre Läggesta (Mariefred), Strängnäs och Nykvarn
Och i de fall där det finns ett finmaskigt nät så kommer snabbt de som bor inne i storstäderna fram till
“nä men då tappar jag ju tid i MIN resa. USCH. Småstationerna ska bort!!!”
Säger inte att de har fel. Men det kanske är dumt bygga projekt för hundratals miljarder som mest är till för de som bor i storstädernas stadskärnor. Samtidigt som projekten negativt påverkar i stort sett alla som de passerar.
Här finns en aspekt till: på en sträcka som även trafikeras av godståg och mer långväga persontrafik så sjunker trafikkapaciteten om samma spår även trafikeras av pendeltåg med täta uppehåll. Detta leder bland annat till att snabbtåg kan få köra långsamt på grund av restriktiva signalbesked som beroende på sträckans tillåtna hastighet kan behöva aviseras ett par kilometer i förväg. Godståg som tvingas stanna för framförvarande stillastående pendeltåg kan behöva lång tid för att komma upp i fart igen, vilket ökar energiförbrukning och bromsslitage.
Här måste en samhällsnyttig avvägning göras. Kanske kan det till exempel vara lämpligare att pendlare från vissa orter med lågt antal av- och påstigande istället får åka buss, om detta gör att istället fler långväga godståg kan få plats på spåren.
En av de vettigaste formerna av järnvägsinvesteringar är utbyggnad till fyra spår i infarterna till storstadsregioner. Då kan två av spåren reserveras för tät pendeltrafik och de övriga för godstrafik och långväga persontrafik.
Logikfel. De som bor i storstäderna drabbas inte av stoppen ute på linjen i glesbygden.
Är planen att gamla enkelspåret kommer avvecklas helt? Är det tekniskt möjligt att ha det kvar eller kommer banvallen någonstans att användas för nya dubbelspåret?
Nej, det kommer att finnas kvar. Om inte annat behövs fortfarande en förbindelse mellan Kalmar och Göteborg.
Nuvarande bana är inte lämpad för utbyggnad till dubbelspår för hastigheter på 200 km/h eller högre. Kurvradierna är tvära och på många håll går banan genom samhällen. På vissa håll, till exempel öster om Hultafors, finns inte heller plats för ännu ett spår. Från Almedal till Mölndals övre är lutningen mycket brant. Det lär sannolikt vara mest ekonomiskt att dra fram en helt ny sträcka.
Kanske VGR kan införa pendeltåg då?
Glenntåg?
“För den lilla människan som vill in te feskebörj”
Det gäller bara att bo vid ett stående attack mål gällandes järnväg, detta är sedan gammalt…
Korkat exempel med Skåne.
Över 80% av befolkningen bor inom 5 km från en station. Där det inte går tåg bor det faktiskt inte så mycket folk.
Jag är inte en av dem som har < 5 km till en station men å andra sidan har jag gratis pendlarparkering och det tar 9 min in till Malmö C och den tiden klarar inte ens en Tesla om det är tomt på vägarna och alla trafikljus är gröna oavsett hur laddat batteriet är. Annars går det runt 3 bussar i timmen fast man hamnar i ngn form av socioekonomisk utjämningsbusstrafikzon pga Malmös politiker är från vettet.
Efter fyrspårets öppnande mellan Malmö och Lund är flaskhalsen egentligen SJ (fjärrtåg) och godstrafiken norrut genom Skåne och då framför allt godstrafiken förväntas öka när man öppnar förbindelsen Ferhman sund (Danmark-Tyskland, dvs Rödby /Puttgarden) kommer denna korkas igen och antingen får fjärrtågen eller godstågen stoppas under rusningstrafik då inga Stockholmsbaserade planer på fler spår mellan Lund och Hässleholm är i pipeline så det passar.
Godstrafiken norr om Hässleholm kommer även den korka igen stambanan.
Någonstans runt 2040 krashar det längs södra Stambanan både i Skåne och norr om Skåne.
Det blir svårt att köra fjärrtåg dagtid och godstågen hänvisas till natttrafik och systemet blir extremt känsligt för störningar. Men då är jag pensionär så det kvittar. Man planerar rejält mycket längre godståg och det blir stora ombyggnader på rangerbangårdarna för att ens försöka hänga med.
https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1773263/ATTACHMENT02.pdf
Ja Skåne är i praktiken glesbygd jämfört med Själland.
Här är länk till Trafikverkets webbsida med fakta om den planerad järnvägen, inklusive bibana till Mölnlycke. https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/Goteborg-Boras/
Angående trafik på Kust till Kustbanan går det att läsa detta i huvudutredningen:” Kust till kustbanan: Den nya stambanan studeras oberoende av befintlig Kust till kustbana. Den nya stambanan ska trafikeras av höghastighetståg och snabba regionaltåg. Övrig regional trafik och godstrafik kommer även
fortsättningsvis att trafikeras via Kust till kustbanan. “
Efter 8 år som konsult inom en region i Sverige kan jag bara konstatera att det inte kommer bli bättre. Det är ofantliga mängder småpåvar som bevakar sina revir. Styret är politiskt och har ingen långsiktig plan än till nästa valkampanj. Kanske jag ska skriva en bok om eländet när jag pensionerar mig.
Vaggeryds kommunslogan “Ett stenkast från E4:an” låter kanske inte lockande, men det är långt bättre än “Ett stenkast från järnvägen, men utan station” som blir verklighet för allt fler orter nära järnväg.
På 1990-talet “pendlade” jag mellan Stockholm och Göteborg i några månader. Landvetter upplevde jag som en småflygplats i Brommaklass. Landvetter kanske har vuxit sen dess så att det är Sveriges tredje största flygplats numera?
Tåg är bäst på korta och medellånga sträckor. Långa distanser klaras bättre med flyg. Därför ska man inte lägga ner stationer längs järnvägssträckor.
Korta och medellånga sträckor klaras bäst med bil. Ja, det tycks finnas en liten motsägelsen i mitt budskap, men det är snarare fråga om ett överlapp.
Sett till antal passagerare så är Landvetter sisådär fem gånger större än Bromma.
Tredje, vilken skulle vara tvåa menar du? Och skulle den varit fyra el femma innan då om den “vuxit” till tredje plats?
För att klara de nationella miljömålen behöver rätt mycket godstrafik flyttas från landsväg till järnväg. Personbefordran måste därför nedprioriteras på landets järnvägsnät.
Företag kommer tyvärr gå åt andra hållet då priserna för frakt på järnväg höjs rejält av green cargo.
Järnvägsnätet räcker ändå inte till.
Där det redan är fullt så behöver det givetvis byggas ut!
I princip hela södra stambanan, alltså.
Utmärkt utpressning, man får ju andra att betala för det också. Själv bidrar man med 120 msek(av 4,4 miljarder).
Göteborgarna betalar 1,8 miljarder och boråsarna 350 msek… resten av notan tar resten av regionen.
Så ja, deras modus operandi borde såklart kopieras av alla kommuner, i hela landet, vid varje infrastrukturprojekt.
De forskare som slog fast att ägget kom före hönan ger sig nu i kast med ett större dilemma.
Vad kom först, järnvägsstationen eller samhället?
Vadstället.
Det har väl Mark Knopfler rett ut i Telegraph Road?
He built a cabin and a winter store
And he ploughed up the ground by the cold lake shore
And the other travellers came walking down the track
And they never went further, no, they never went back
Then came the churches, then came the schools
Then came the lawyers, then came the rules
Then came the trains and the trucks with their loads
And the dirty old track was the Telegraph Road
När det gäller järnväg så är vi alla väldigt enspåriga.
Varför inte skippa rälsen för lokala områden och istället införa betongbana som har hängande vagnar för lokaltrafik?
Godstrafik och expressen mellan stora städer kan köra på rälsen medan persontrafik ala Pågatåget, Boråspendeln och Landvetterpendeln kan köra ovanför naturen på billig infrastruktur.
Håller med (behöver inte vara hängbana. Men något lättviktssystem som inte pajar i kyla).
Om man skulle räkna på det misstänker jag att det mest lönsamma sträckorna för nya persontåg ligger på ganska korta avstånd runt storstäderna och regionshuvudstäderna. Det är i princip bara där man kan få upp såna volymer att pendeltåg lönar sig (i alla fall så länge bostadspriserna i närheten av städerna ser ut som de gör).
Satsningar som riktar in sig på frakttåg borde däremot gå att få lönsamma. Kollar man E4:an t.ex så går det löjligt många långtradare mer eller mindre parallellt med stora järnvägslinjer. Jag begriper inte varför det skulle vara så svårt att ha ett system med (halv?)containrar som lastas över till lastbil för den sista sträckan.
Om jag minns rätt så var lastbilstransporter rätt hårt subvensionerade vs järnväg och båt. Vänerskyttlarna klappade ihop för det inte gick att konkurrera med väg. Samma för många godslinjer på järnväg. Hade alla fått betala vad det verkligen kostade så hade båt varit billigast följt av järnväg. Problemet var att Lastbilar skyddas av LO’s tyngre förbund Transport så det kunde inte någon regering röra i.
*Volvo och Scania inte att förglömma. Mycket stora arbetsgivare och samhällsmotorer så om de hade sålt färre trucks pga politiken hade följdverkningarna på samhället blivit stora. Nu har vi följdverkningar ändå med kass infrastruktur pga detta.
Inte smart med ny Borås-järnväg.
Denna insändare fick jag in i GP 8 oktober:
Pendling Borås Göteborg
Bra förslag av Järnvägsfrämjandet att rusta upp befintlig järnväg!
Men när de skriver att den nya banan behövs så tyder det på att de inte har följt med i den tekniska utvecklingen av mobilitet.
Tåg är ett utmärkt sätt att resa hållbart på längre sträckor, över 10-15 mil, men kan för de flesta inte konkurrera med bil på kortare sträckor, som t.ex. Borås-Göteborg, eftersom resenärer väljer resesätt efter bekvämlighet och den totala restiden, t.ex. mellan hem och arbete.
När planerna på en ny järnväg påbörjades för länge sedan fanns inte möjligheterna med eldrivna förarlösa fordon för billig kollektivtrafik dörr-till-dörr.
Nu har Waymo visat att deras förarlösa teknik för Robotaxi är klar för en bredare lansering, de kör nu 100 000 betalda, förarlösa taxiresor i veckan, kör i Los Angeles, San Fransisco och Phoenix, även på Freeway och har nyligen fått tillstånd att hämta och lämna passagerare på Phoenix International Airport i Arizona.
Dessutom börjar städer planera för att ersätta en stor del av biltrafiken med autonom kollektivtrafik, Oslo leder med plan på 20 000 Shared Autonomous Vehicles som till 2030 skall halvera biltrafiken.
Att då lägga många miljarder och år på en ny lokal järnväg utan att öka resandet och dessutom störa och försämra boendemiljön för många invånare utmed den nya sträckan är inte försvarbart. När politikerna lyssnar på forskare som är insatta i den nya tekniken kommer de att förstå detta och ompröva sina beslut.
Västsverige har stor kompetens att utveckla eldrivna förarlösa fordon: CEVT (numera Zeekr Technology Europe AB) i Göteborg har utvecklat en Robotaxi för Waymo och NEVS i Trollhättan har utvecklat Sango. Det finns även en svensk patenterad lösning för kollektivtrafik som ger trygg och bekväm samåkning med okända i ett förarlöst fordon och vi har mycket goda förutsättningar att behålla en stor fordonsindustri i landet om vi satsar på den nya tekniken i stället för att bara tillverka personbilar.
Kenneth Palmestål
Mobility inventor
De förarlösa bussar som rullat på olika ställen i Sverige är bara bevis på att de har mycket, mycket långt kvar för att kunna ta någon som helst andel av spårtrafikens resenärer.
Nej, dom bussarna är inget bevis alls, de var redan då rena skämtet, jag provåkte runt Chalmers och på Lindholmen.
Bevis på att det fungerar nu är att Waymo nu kör 150 000 betalda, förarlösa taxiresor i veckan! (det var 100 000 när jag skrev insändaren) De kommer att köra dörr till dörr till lågt pris mellan Borås och Göteborg samt alla samhällen däremellan och runt om, många år innan en ny järnväg kan bli klar!
En annan anledning till att satsa på spårtrafik i stora och medelstora städer är ju att utrymmet inte räcker till om alla ska sitta en och en i varsin bil, om vi inte vill omvandla de europeiska stadskärnor vi tycker om till amerikansk sprawl. Att bilarna är förarlösa taxibilar minskar förvisso utrymmesbehovet något jämfört med privatbilar, om de inte behöver stå parkerade i stadskärnorna, men långt i från tillräckligt.
Helt rätt. Men! Det jag och t.ex. Oslo planerar är “Shared Autonomous Vehicles” eller som jag hellre kallar det RoboStaxi (Robo-Shared-taxi), alltså kollektivtrafik med plats för minst 6 passagerare. En RoboStaxi (CabiBUS) med 6 passagerare i stället för 6 personbilar minskar trafiken med 83%!
Det måste väl bygga på att det finns tillräckligt många passagerare som vill åka längs samma sträcka?
Samtidigt.
Ja, räkneexemplet med 83% bygger förstår på det, och i högtrafik morgon och eftermiddag på vardagar blir det hög beläggning. Övriga tider blir det säkert lägre beläggning, säkert ner till en passagerare på nätter, men då kan också en andel av fordonen användas för varutransporter, de flesta är hemma och kan ta emot sina e-handelspaket på önskad tid kvällar och helger.
Och på nätterna finns inget som helst behov av att minska trafiken med 83%:)
“en svensk patenterad lösning” är förstås mitt projekt CabiBUS . com
Du har alltså egenintresse av att järnvägen inte blir av. Då kan man avfärda dina åsikter i frågan, tack för klargörandet.
Ok, du kan avfärda mina åsikter, men inte de fakta jag presenterar, att tekniken finns nu i USA (och i Kina t.ex. Baidu Apollo) i stor skala.
Här är min kommentar på LinkedIn till en post av Västtrafiks VD:
Lars Backström Jag håller helt med om att det hållbara resandets konkurrenskraft måste stärkas ytterligare. Men jag är också helt övertygad om att det inte räcker att bli snabbare och punktligare för att ersätta en stor del av biltrafiken.
Tony Seba bedömde för några år sedan att 2030 kommer 95% av alla km personresor i USA att ske med anropsstyrda eldrivna förarlösa fordon.
På en fordonsmässa i München för ett år sedan såg jag en representant för kollektivtrafiken i Oslo presentera deras planer på att ersätta 50% av biltrafiken med 20 000 eldrivna förarlösa fordon för samåkning, beställningsbara från punkt till punkt dygnet runt, för att komplettera den nuvarande kollektivtrafiken.
Västsvenska Handelskammaren skrev på sin hemsida 3 februari 2021: FRAMTIDENS INFRASTRUKTUR – HUR SER DEN UT? Där tycker Handelskammarens tidigare VD Anders Källström att politikerna ska avvakta när det gäller nya satsningar.
“– Sitt still i båten är min uppmaning. Stora förändringar är på gång och under de kommande decennierna kommer vi att se en mindre revolution.”
Nu vet vi att det inte kommer att ta decennier, Waymo har i år visat att revolutionen redan är här genom att ha uppnått över 2 miljoner passagerare i förarlösa eldrivna Robotaxi! De kör 100 000 resenärer i veckan i Los Angeles, San Fransisco och Phoenix, även på landsväg.
När deras teknik används för samåkning i fordon som tar minst 6 passagerare och erbjuder billigare och effektivare resor än egen bil så får vi en betydande minskning av biltrafiken. Då först kan vi börja ta bort parkeringsplatser och en del bilfiler i staden!
Vi behöver ett bra namn för denna service och mitt förslag är RoboStaxi, (betyder Robo-Shared-taxi eller på svenska Robo-Sam-taxi). Robo står för autonom, alltså förarlös, vilket ger så låg kostnad att tjänsten blir attraktiv och möjlig för de flesta. Taxi är ett globalt etablerat namn på tjänsten att kunna beställa en resa från där du är och till dit du skall, när du vill.
Medan Robotaxi för enskilt resan riskerar att förvärra trafiken i städer, kommer RoboStaxi i stället att minska den genom att vi får en stor övergång från privatbilar.
Att nu lägga miljarder på spårväg i allén, ny järnväg till Borås och Västlänken är därför inte bra för varken klimatet eller regionens invånare.
Vi har en framstående kompetens i regionen inom trafikforskning och fordonsutveckling, låt dem göra en heltäckande utredning av pågående och planerade satsningar på infrastrukturen och ställa det mot potentialen i en ny hållbar kollektivtrafik med RoboStaxi.
Efter att i ett eget projekt följt utvecklingen av den autonoma tekniken och dess möjligheter i över 10 år är jag övertygad om att politikerna kommer att omvärdera sina beslut och planer när de får resultatet av en sådan utredning.
Min lösning CabiBUS blev utnämnd till Innovation Awards winner 2024, Shared & Public Transport & MaaS på Autonomy Mobility World Expo i Paris.