Expressen avslöjar att Lantmäteriet fullt medvetet och avsiktligt läckt säkerhetsklassad information kring fastigheter och även personer med skyddad identitet. Trots påtalanden och regelverk har bland annat kundtjänst och automatiska system lämnat ut sekretessklassad information till kunder, och det hela bör resultera i polisanmälningar, åtal och straff.
Expressens avslöjande är ordentligt och välskrivet och handlar alltså om att Lantmäteriet trots påtalanden från anställda och uppmaningar från säkerhetskyddschefen fullt medvetet och avsiktligt lämnat ut uppgifter som är säkerhetsklassad. Det handlar om skyddade personuppgifter (som fastighetsägare och deras kontaktuppgifter rimligen, vilket dock inte framgår) men framför allt om information om svenska sekretessbelagda skyddsobjekt inom försvaret.
Bland annat har tre av de högsta cheferna slutat i form av säkerhetsskyddschefen, chefsjurister och beredskapschefen, förmodligen i protest mot att förvaltningsmyndighetens generaldirektör vägrat följa uppmaningar och lagen.
Expressen sammanfattar:
“Under de snart sju år som [generaldirektören] styrt myndigheten har hon fått åtskilliga varningar om att det finns både skyddade personuppgifter och försvarshemligheter i ett arkiv som kommersiella bolag har haft egen direktaccess till.
Företagen och deras kunder har kunnat ladda ner arkivakter helt självständigt och utan någon sekretessprövning. Årligen har upp till 100 000 akter laddats ner utan kontroll. “
Det ser rent av ut att vara fullt medvetet och avsiktligt, och varningarna har varit många.
Kundtjänsten har aktivt gått runt reglerna och Expressen skriver:
“I intervjuer med anställda på kundtjänst, som säkerhetsavdelningen gjorde, framgår att kundcenters verksamhet i själva verket var uppbyggd kring att reglerna inte skulle följas.
[…]
Enligt flera källor ska delar av myndighetens ledning tvärtom talat om att myndigheten måste ha ”riskaptit” när det gäller just utlämnandet av allmänna handlingar. Riskaptit är ett uttryck som har använts bland annat på ledningsgruppens möten inför generaldirektören – enligt källorna. ”
Det är svårt att se detta som annat än avsiktligt brottslight beteende och det hela borde förutom att berörda chefer omgående ska avskedas även polisanmälas, utredas, åtalas och förhoppningsvis även dömas. De chefer som ligger bakom detta bör nog även personutredas för kopplingar till främmande makt, för detta verkar extremt grovt och avsiktligt.
Man har brutit mot säkerhetsskyddslagen, och varit fullt medveten om det, och potentiellt orsakat stor skada inklusive att ha lämnat ut detaljuppgifter om skyddsobjekt, bland annat detaljer om byggnader samt vad de ska användas till vid krig.
Och allt har skett helt öppet så berörda förmodligen kommer hävda att man bara agerat enligt sina arbetsuppgifter.
Dessutom har det slumpat sig så att Lantmäteriets loggning varit bristfällig så man kan inte se vem som fått vilka uppgifter utlämnade, bara att sekretessklassade uppgifter lämnats ut. Det var ju praktiskt att man inte loggat till vem och vi hatar alla slumpen här.
Hela Expressens artikel här. Se till att ha någon nära som kan hålla handen när du läser artikeln, för det här är otäckt. Alternativt häll upp ett glas whisky för att lugna nerverna med vid behov.
Om huvuden inte rullar på detta är det minst sagt spektakulärt. Men jag har slutat bli förvånad i dessa frågor.
Lantmäteriet är annars kända för att vara långsamma och dyra, samtidigt som deras uppgifter inte är konkurrensutsatta och några alternativ inte finns, t ex vid utsättning eller avstyckning av fastigheter för villabyggande osv. Men att lagligt och billigt köpa detaljerade uppgifter om skyddsobjekt har de varit behjälpliga med utan att logga vem som köpt uppgifterna.
112 kommentarer
Där kom den ju…
Och för övrigt, dream on att GD blir åtalad!!! Sånt händer inte i Sverige, herregud då skulle man ju kunna åtala folk i stat, region och kommun till höger och vänster och så kan vi inte ha det…
Nej, det kommer inte att hända att det blir åtal.
Ärligt talat är jag inte ett dugg förvånad över att de har talat om riskaptit.
Det finns inget folk i världen som gillar risk så mycket som svenskarna.
Det ska köpas bostad, det ska köpas aktier och hela tiden blir vi matade hur fantastiskt smarta alla är som tar hög risk.
Att det sprider sig till våra myndigheter är bara en förlängning över vår ständigt ökande riskaptit.
Blev svettig av ilska när jag läste artikeln.
Skrev att du skulle ha en närstående att hålla i handen eller en whisky.
Hade behövt en triggervarning redan i rubriken på bloggen, när jag väl kom till artikeln kände jag att redan var för sent.
Boxboll/sandsäck?
….tänkte att det inte kunde vara så illa, hade riktigt fel.
Min hemkommun har en anmälan gällande tomtgräns som dom försöker ducka eftersom det skulle kosta en halv miljon om lantmäteriet kommer och sätter ut den….
Femhundra timmars arbete a 1000:- SEK per timme, eller ca tre månaders jobb alltså. Som sagt, undrar vart pengarna tar vägen.
Nja, många av Lantmäteriets timtaxor är betydligt högre än så. Fritt ur minnet vill jag säga att seniora roller debiteras i trakten av 2000kr/h.
Ah, så bara en och en halv månads heltidsarbete för att sätta ut en gräns?
Jag har svårt att bestämma mig för vad som är värst, att de jobbar långsamt eller att de har fantasi-timpriser.
Någon borde så att säga dra en gränsjävel.
I vissa fall kan det bli extremt mycket arbete att fastställa en gräns. Gamla dokument måste kontrolleras och utredas flera hundra år bakåt. Dokumenten kan vara motstridiga.
Men i många fall tycks det snarare handla om brist på framåtanda hos handläggarna. Utan konkurrens behöver man ju inte anstränga sig.
Måste vara en stor tomt? Min granne mätte upp en stor villatomt här för under femtusen så en halv miljon låter som något extremt?
2580 kvm.
Det är kommunens uppgifter så jag vet inte om dom räknar in sina egna kostnader också.
Jag är nöjd med det som ritades upp vid söndringen i början på 1900 talet. Det är dom själva som är osäkra 🙂
Möjligen avgår någon av de ytterst ansvariga med ett fett avgångsvederlag och kan hånflina hela vägen till banken. lternativt får “nya uppgifter inom organisationen.”
Cyniker som jag är antar jag att det hela sopas under mattan med några floskelkommentarer.
Missförhållandet, senfärdigheten eller den totala avsaknaden av initiativ för att snabbstoppa uppenbara vansinnigheter inte bara i detta fallet utan även inom andra samhällssektorer verkar vara symptomatiska för Sverige. Det för osökt tankarna till boken “Anfall mot Sverige” som gavs ut för nära 40 år sedan där dåvarande sovjetunionen placerade byrokrater i svenska myndigheter för att den vägen möjliggöra en destabilisering inför ett angrepp.
Tror GD har i närheten av 135.000 i mån…
Exakt. Att några huvuden kommer att rulla pga detta kan vi bara drömma om. Den totala bristen på ansvarsutkrävande är något som verkligen kännetecknar Sverige.
Ett annat exempel som jag häpnar över är hela Thomas Quick-historien. Advokat, åklagare och polis har grovt misskött sig och låtit en drogad mentalpatient ta på sig en mängd ouppklarade mord och spelat med i hans teater. När det hela till slut uppdagades tänkte jag att NU äntligen måste man väl ändå hålla räfst och rättarting med de skyldiga. Men nej då. Det offentliga Sverige ryckte mest på axlarna och sade “Shit happens”
Priset i den soppan tas väl ändå av Lambertz – ett justitieråd som om det vore en vanlig medborgare skulle betraktas som rättshaverist.
Sverige är fantastiskt – Nej, FÖRLORAT skall det stå.
Jag blir så ledsen. Och arg.
Ledsen och arg; +1
+ alla sv-domar jag kan komma på …..
+ typiskt
Instämmer dessutom med mig själv !!!!!
Ska man inte ha en annan inlogg då? För ärlig för ditt eget bästa 🙂
Jag gjorde i en tidigare arbetssituation ett besök hos Lantmäteriet i Gävle. Jag har aldrig sett så lågt tempo på en arbetsplats, det fattades bara ett stearinljus i handen så skulle man tro att det var en Luciaprocession som gick i korridorerna.
Inte så lätt att hålla ett stearinljus när bägge händerna är upptagna med rullatorn (”arkivskåp, utrustat med hjul” på Lantmäterispråk).
Generalen>> Tack för asgarv.
Socialstyrelsen tillhör samma kategori. Var där en gång inför eventuellt konsultuppdrag. Jag har aldrig känt mig så överklädd som då, trots att jag bara hade skjorta och slips. Filttofflor, yllekofta och hasande gång var legio för de chefer jag mötte. Efter det mötet insåg jag var alla 68-hippies tagit vägen.
🤣
Vad man borde och vad man gör är två skilda saker. Konstaterar att detta påminner en hel del om transportsyrelsens hantering av känsliga personuppgifter. Där blev de inga följd verkningar och det lär inte bli det i detta fall heller. Vad man borde göra är utredda saken i detalj gå till domstol och ge ansvariga kännbara straff. Vad man gör är att få allt under mattan och det till slut glöms bort likt affären med Transportstyrelsen. Naturligtvis kan man skylla på dumhet men frågan är om man får vara hur dum som helst. Såg intervjun som expressens reporter gjorde med generaldirektören. Det som ändå är signifikant för dagens samhälle är att de ljuger som gängkrimminella.
Ja, det är märkligt att det inte ens är tal om domstol innan saker hamnar i media. Nu hoppas man kanske på i första hand att det i media snart blåser över, gör det inte det får de börja jobba på att få in skiten under mattan igen.
Det får mig att börja fundera på den sk visselblåsarfunktionen som ska vara så bra och för vilka den är bra! Kan det vara så att den snarare leder till fler undermattansopar än polisanmälningar med risk för lagföring. Vore intressant om det fanns statistik på antal ökade lagföringar och polisanmälningar hos myndigheter efter införandet av funktionen.
Perfekt för Uppdrag Granskning om än väl sent!
Om jag inte minns fel fick vd i det fallet ett bötesföreläggande på 60000 som denne accepterade. Ingen rättegång, ingen insyn, ingen möjlighet till överklagan. Perfekta sättet att sopa en jätteskandal under mattan.
Ska man se någon möjlighet i den här situationen är det kanske att rådande världsläge borde kunna leda till en kraftigare påföljd för de skyldiga än skandalen på Transportstyrelsen gjorde, när såväl GD som andra borde ha ådömts fängelsestraff och mer än oduglingen Ygeman borde ha fått avgå från sitt politiska uppdrag.
Det minsta man kan begära är åtminstone att GD i detta fall ska avskedas utan avgångsvederlag eftersom hon uppenbarligen grovt misskött sitt uppdrag och orsakat skada för rikets säkerhet. Fängelsestraff för såväl henne som övriga medskyldiga vore önskvärt men kommer dessvärre knappast att hända den här gången heller.
Höga chefer har faktiskt höga löner för att kompensera att de inte riskerar uppsägning
Re: staffantyckare att vara Generaldirektör är Sveriges säkraste och tryggast jobb. Sedan man avskaffat tjänstemanna ansvaret så är det i praktiken omöjligt att få någon utkräva straff för dåligt arbete, bara att skylla ifrån sig och förneka all kännedom. Hur uselt och felaktigt utfört arbetet än må vara. Det är nämligen inte förbjudet att vara dum. Det enda vapnet är att avskeda vederbörande och då med pension.
Vid köp av uppenbart stöldgods kan man inte hävda att “jag var dum” eller köpte i god tro. Det kryphålet är stängt så det går inte att hävda dumhet.
Likadant ska det vara för vatniks i myndigheter som serverar Kreml och kineser hemligheter.
Vilket tjänstemannaansvar är det som är avskaffat? Hur gick det till? Vad förändrades?
Vad som framför allt sopades under mattan i TS-skandalen är att regeringen var fullt informerad av GD. Att de inte visste något är en lögn i klass med när Palme blåljög om Geijer i riksdagen. GD var inte oskyldig, hon borde dragit i bromsen, men hon blev sittande med Svarte Petter för att skydda ministrarna.
Hade jag då vetat detaljerna i avtalet skulle jag sparat den interna info vi fick inför ministerbesök. Expressen hade säkert gillat en kopia av memot.
Nej, regeringen var inte informerad. Ygeman kunde ju inte hitta en tillräckligt säker lokal för att kunna berätta för Löven.
Sedan får hon lön också för all sk*t som hon är ansvarig för_
Susanne Ås Sivborg, generaldirektör för Lantmäteriet, är en av de som fick högst löneökning i år. Nuvarande lön är 129 100/mån
Nuvarande lön är 134 300 kronor i månaden
Är väl inte riktigt den gängse definitionen av riskaptit…
Nu har vi alltså tre uppmärksammade och allvarliga säkerhetsskandaler hos svenska myndigheter inom loppet av blott sju år. Gemensam nämnare för alla tre fallen är att GD:n utseddes av anti-NATO-lobbyisten Löfven.
Lantmäteriet, Transportstyrelseen men jag kommer inte på det tredje. Påminn oss!
Är det kanske den flerfaldigt utnämnde dan eliasson som menas?
Korrekt. Dan Eliasson, Maria Ågren, och nu Susanne Ås Sivborg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wW0xP/ekot-dan-eliasson-brot-mot-sakerhetsregler
Tack – den hade jag helt missat!
Samtidigt kan man inte ens hämta uppgifter om sin egna fastighet med skyddade personuppgifter.
Vilka jäkla stolpskott. Det räcker ju att ha gått grundkurs 1a i utlämning av handlingar och sekretess för att inse att de gör fel.
En GD på denna typ av myndighet lär inte anställas utan att klara en placering i högsta säkerhetsklass. Perspektivet blir då ännu mer hisnande.
GD är 65 år. Hon kommer få nån fin fallskärm/förtidspensionering så att regeringen blir av med problemet.
Ingen kommer att straffas.
Nog såg hon MINST ut som 65 år i Expressens intervjuvideo…
Tjänstemannaansvar… nåt en viss vidrig politiker tog bort.
Brottsbalk (1962:700)
20 kap. Om tjänstefel m. m.
1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar.
Om ett brott som avses i första stycket har begåtts uppsåtligen och är att anse som grovt, skall dömas för grovt tjänstefel till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen allvarligt har missbrukat sin ställning eller om gärningen för någon enskild eller det allmänna har medfört allvarligt förfång eller otillbörlig förmån som är betydande.
Den som är ledamot av en beslutande statlig eller kommunal församling är inte underkastad ansvar enligt första eller andra stycket för någon åtgärd som han vidtar i denna egenskap.
Vad som sägs i första och andra styckena skall inte heller tillämpas, om gärningen är belagd med straff enligt någon annan bestämmelse. Lag (1989:608).
Men ingen blir knappt lagförd för det, grovt tjänstefel ett fåtal i huvudsak domare, när det inte är grovt, så är det ingen som straffas.
Tjänstefel som inte är grovt kan likväl tas bort ur lagtexten då straff aldrig i princip aldrig utdöms, det skrämmer ingen tjänsteman. Snatteri är nog större risk att åka för än tjänstefel.
Är det verkligen tilltäppt? Enligt offentlighetsprincipen kan man som medborgare gå in på vilken myndighet som helst och begära ut handling på papper.
Den som lämnar ut handlingarna måste dock se till att sekretessbelagda uppgifter stryks.
Man kan ju verkligen fundera på vad denna GD hade för sig på Patent och registreringsverket. Detta verk hanterar värden av väsentlig storlek och som säkerligen andra nationer är intresserade av. Det är kanske inte är helt otroligt att vi har att göra med en person som “vandrat genom institutionerna”
Läste innan LW varning 😱
Mänsklig dumhet och universum är oändligt, men när det gäller universum är jag osäker.
Har jobbat med ledare på den nivån och kan konstatera att många ofta saknar en helhetssyn och prestige gör att de inte lyssnar på andra när det går åt skogen.
Helhetssyn saknas.
Och ’detaljsyn’.
Blindhet helt enkelt.
Total blindhet och renons på omdömesförmåga.
’Riskaptit’
Jag tänker att myndigheten nu behöver en GD med stor integritet och sakkunnighet. En person som framgångsrikt och uppskattat styrt andra myndigheter mot framgången.
Dan Eliasson är 63 och har således några arbetsföra år kvar i sig…
Den hade ju varit klockren att sätta in här!
Har det inte gått åt he…e innan lär det göra det då!!
Varför är så många svenska myndighetspersoner antingen inkompetenta eller naiva och tyvärr ofta både och…
Tror tyvärr inte att tjänstemannaansvar hjälper.
Det kanske beror på att de är politiskt tillsatta, gärna i valtider där risken finns att man förlorar regeringsmakten. Genom att placera ut sina egna lojala “partikamrater” som generaldirektörer eller chefer i olika företag och myndigheter så säkerställer man “makten” oavsett om partiet vinner eller inte, genom att vi har så kallat skydd i “ministerstyre”. Detta innebär ju att en ny regering inte kan omplacera alla nya chefer som har fått 3-4 års förordnande på sin tjänst, utan att det blir ett ramaskri i media och anmälan om ministerstyre. Men förmodligen så tänker jag fel och ber att få dra mig tillbaka igen till skuggorna, jag är nog orolig i onödan.
Stanna gärna kvar och sprid ljus.
Så är det troligtvis. Lojalitet går före kompetens i stora delar av den offentliga sektorn.
” i stora delar av den offentliga sektorn”
Gäller även storbolag/ frivilligorganisationer/ välgörenhet…
Du kan nog dra den på alla verksamheter över en viss storlek. Eller- även mindre organisationer med “starka” ledare.
Politiska tillsättningar. ett tack för lång och trogen tjänst och ingen som helst kompetens tas det hänsyn till…
Rena ocker taxor, på nya gemensamhetsanläggningar tex vägar kan styrelsen själva ändra andelstal när tex en bostad skiftar mellan fritidshus och fastboende, detta ska sen lantmäteriet “registrera” dvs skriva in i datorn, läsa ansökan, titta i lantmäteriförrättningen (är digitaliserad numera) bör väl ta 5 minuter max, 10 kanske om man ska starta datorn och hämta kaffe, för detta tar man 3250:- . Är numera inte lönt att ändra, blir billigare att ta smällen om någon inte betalar än att hålla debiteringslängden aktuell..
Det börjar bli en del år sedan jag lämnade denna myndighetens värld. Jag kan (miss?)trösta er alla med att just frågan om fastighetsregistrets innehåll och att det är så pass offentligt och varit så enkelt att hämta ut information har diskuterats längre än nuvarande GDs anställning. Om jag minns rätt så var uppmaningen att man skulle tänka efter så inte information kom i fel händer, speciellt om någon ville ha det skickat digitalt(varför det skulle vara allvarligare än analogt fick vi aldrig svar på). Och betänk att det inte är länge sedan man började hänvisas till ett kundcenter utan glatt kunde ströva in på valfritt kontor i landet och be om hjälp att hitta rätt i registret. Då behövde man inte ens skriva ut utan kunde lätt sitta enskilt och skriva av om man ville 🙂
Tjänstemannaansvar nu!
Man baxnar, Hur kan det få vara så här.
Men vissa saker har blivit liiiite bättre….
för bara ett antal år sen så var det totala svängdörrar på ännu fler saker.
Fanns nått som hette “Allmänhetens terminal”vid receptionen på många kobntor eller nått sånt där man kunde söka helt annonymt och fritt.
Bara sätta in FM:s org nummer så rasslade allt ut oavsett sekretess eller klassning.
Annonyma terminalerna är borta, bank id krävs och mängder av fastigheter är inte sökbara där av förekomna anledningar.
Tycker detta aktualiserar behov av en starkare riksrevision som även bör få i uppdrag att driva en visselblåsartjänst, och tydligare och tvingande krav på att rapportera avvikelser till SÄPO.
Är ett ganska vanligt problem att en myndighet av ett eller annat skäl. Kanske vanligaste att myndighetens chef saknar förmåga att styra verksamheten både utifrån politiskt tillsatta mål och rättsliga förutsättningar. Många högre chefer generellt sett, i synnerhet som kommer från privat sektor, är extremt mål och resultatstyrda – jag kan få frågor som “vad händer om vi bryter mot lagen” “Hur rundar vi den här lagen?”. Det finns situationer när lagstiftningen behöver utmanas men detta är inte ett sådant fall.
Känner igen typen, förstår inte riktigt teknik, förstår inte riktigt informationsförvaltning. Gillar att köra över sakkunniga med managementlingo.
Hoppas av hela mitt hjärta att hon blir dömd för åtminstone tjänstefel.
Till de politiska målen ska läggas att de är av två typer – en formell del som står i regleringsbrev mm. Denna gäller förstås. Men sedan finns en informell del, som också är viktig. Den handlar om hur politiska signaler ska tolkas. Signaler som inte alltid skrivs ut formellt utan kanske snarare handlar om vad som sägs och rörs i de nätverk man ingår i, och i hur “tidsandan” ska förstås om vad som är rätt, möjligt, eller fel. Det kanske inte är en slump att Lantmäteriet stängde ned Arken i våras och vissa delar i mars, vilket var kort efter Bohlins tal på konferensen i Sälen i februari(?) där han skickade den starkaste politiska signal jag sett, om vad som nu gäller för alla i ansvarspositioner (och alla andra) om man nu inte redan hade hajat det.
De sa på halvettekot idag att regering kallar upp henne, GDn, för att få det hela draget för sig. Regeringen har nu en chans att visa hur man kan agera vid säkerhetshot av det här slaget och till skillnad från hur det agerades under transportstyrelseskandalen under den regering (s-mp) som satt då.
Svansen viftar med hunden som det heter. Staten är ett ogenomskådligt trassel av intressen, nivåer, beroenden, agendor… så får man dra sina slutsatser.
Angående ansvarsutkrävning så pågår en utredning, kan vi hoppas på någonting därifrån?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/ett-utvidgat-tjanstemannaansvar_hb02707/
När jag klickar på din länk och läser i blå rutan bredvid ser det ut som ärendet är nedlagt!, sorry.
De klickbara länkarna skriver så här
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/offentlig-forvaltning_hb01ku8/
_———-
” Nej till motioner om offentlig förvaltning (KU8)
Riksdagen sa nej till cirka 40 förslag i motioner om offentlig förvaltning från allmänna motionstiden 2023.
Motionerna handlar bland annat om främjande av demokrati, statlig anställning, korruption och skydd av beslutsfattare.
Riksdagen hänvisar bland annat till gällande bestämmelser och pågående arbete.
Riksdagens beslutKammaren biföll utskottets förslag.Utskottets förslag till beslutAvslag på samtliga motionsyrkanden.”
Missade den, då är det inte mycket att hoppas över.
Nä, de ligger inte i de styrandes intresse, kanske är man rädd för att förlora makt, behöva ta ansvar och stå till svars oftare med hot för karriären.
Nä man vill fortsätta göra som man vill oavsett lagar, vi har ju rösträtt, det anser dem nog är en tillräckligt generös demokratisk rättighet, likhet inför lagar ingår inte i allas demokratiska värderingar.
Styrelsen säger att de inte vetat något, och GD ser onekligen ut att ha mörkat. ….men, fattar ändå inte hur styrelsen påstå att de inte varit informerade innan våren 2024 när internrevisionen påtalat problemet. Okej, man kan sitta i en styrelse och aktivt låta bli att läsa saker. Men då borde man kanske ge fan i att sitta i en styrelse? Vad missar jag?
“Lantmäteriets generaldirektör Susanne Ås Sivborg säger att det var först i maj 2024 som hon fick bekräftat att det fanns hemliga uppgifter i arkivet och hon då agerade direkt.”
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/chefen-stoppade-inte-lacka-trots-larm-om-forsvarshemligheter/
Låt oss fundera lite över vad det är Susanne Ås Sivborg egentligen säger här. Hon har varit GD för myndigheten i ca 6 år och erkänner alltså utan omsvep att hon inte hade någon aning om att Lantmäteriet lagrar hemlig data i sina system? Främmande makt har alltså bättre koll på vad för sorts data Lantmäteriet har i sina system än Lantmäteriets egen generaldirektör!?
Reporter: -“Har Lantmäteriet hemliga uppgifter i sina system?”.
GD Susanne: -“Jag vet inte. Jag får hänvisa till främmande makt. De har bättre koll än jag!”.
[Fiktiv intervjusituation]
På det här sättet inkompetensförklarar Susanne Ås Sivborg sig själv fullständigt och till en sådan låg nivå att det inte känns rimligt.
Susanne Ås Sivborg är helt klart inte bra för mitt blodtryck. Var är min virre? Jag behöver en riktigt stadig och ytterst rökig en nu!
Har man varit så KLANTIG på jobbet så som S. ÅS Sivborg har varit så skall hon
“böta” med löneavdrag på minst halva månadslönen _ idag 134 300 kr/mån.
Det här kommer ju bara sluta med bortförklaringar och en ny tjänst för GD.
Statstjänstemän är livstidsanställda.
I princip gäller inte lagen för någon statstjänsteman.
Som någon annan sa häromdagen, kommer regeringen använda ordet ‘oacceptabelt’ och inget annat.
Jag tror att de till och med kommer att dra till med HELT oacceptabelt!
Eller kanske t.o.m. FULLSTÄNDIGT oacceptabelt?
Hela det här känns så svenskt på något sätt – likaså historien om Trafikverket.
Hemliga agenter? Vi kan ju inte skapa fejkade körkort förstår ni väl? Vi måste ha riktiga uppgifter i våra register!!!!
Hemliga militära anläggningar? Tror inte ni kommer undan fastighetsregistret!!!! Vi måste ha kompletta uppgifter i våra register!!!!
Det kommer väl att rulla samma antal huvuden som efter Transportstyrelsenskandalen 2017 – noll.
Susanne Ås Sivborg, är hon renodlad tjänsteman eller gammal politiker?
Astra Zeneca (1992–2000)
Electrolux (2000–2003)
Astra Zeneca (2003–2007)
Patent- och registreringsverket (2008–2017)
Lantmäteriet (2018–)
Pensionerad (2020- )
Vad gjorde hon innan -92? Känns som att det var en sen karriärstart annars att gå igång vid 33 års ålder…
Vet inte, hon kanske hängde på KTH till 33?
Hennes CV fanns tidigare på Regeringskansliets webbplats. Nu är det bortp lockat (undrar varför?) men web.archive.org levererar: https://web.archive.org/web/20220707072015/https://www.regeringen.se/4af042/contentassets/1eaea7c57c7e4a68bfff6d8362dffe50/cv-susanne-as-sivborg.pdf
Hon blev klar på KTH 1983 och jobbade sedan i patentbranschen under 80-talet. Inga spår av direkt politisk aktivitet, men har haft regeringsuppdrag. Åtminstone ett av dem från Reinfeldts regering.
I just det här fallet ser det ju ut som om det finns alla möjligheter till både avsked med omedelbar verkan och åtal. Men vad kan man göra åt det mer generella problemet med odugliga höga tjänstemän?
Det verkar ju rätt uppenbart att det finns en överenskommelse mellan de “statsbärande” partierna i de båda blocken att man inte avsätter varandras generaldirektörer. Jag kan på sätt och vis förstå logiken – inte rimligt att hålla på och byta folk efter politisk färg vart fjärde år – men när GD verkar tillsättas bara efter politisk renlärighet och politiskt kontaktnät, när kompetens och vandel helt förbigås i utnämningarna, då blir det … inte bra. Samtidigt vill väl inte ena blocket ta initiativ och börja gå mer efter kompetens när andra sidan inte gör det, för då tappar man mark i kampen att kunna driva igenom sin egen politik “bakvägen” oberoende av valresultat, vilket båda sidor förstås gärna vill.
Att omformulera det här oskrivna avtalet mellan blocken till att även kräva kompetens och samhällsansvar i utnämningarna låter sig nog inte göras, eftersom dessa faktorer inte går att objektivt kvantifiera. Och att bara slopa avtalet riskerar att leda till kaos, när varje tillträdande regering försöker att som sin högsta prio bli av med alla de tjänstemän som andra sidan tillsatt. Så vad kan man göra?
Kan man kanske helt ta ifrån regeringen makten att utse generaldirektörer? Men vem skulle annars göra det? Kungen?
Problem med GD är att de oftast bara flyttas till någon likvärdig position tyvärr. Med höga löner.
anställningstrygghet för livet, även för landsförrädare.
Transportstyrelsen är likvärdig, bla Transportstyrelsen som gett tillstånd till skuggflottan att ligga utanför Gotland.
2) Dessa fartyg från RY o Kina försvaret måste ju ha koll på dessa misstänkta fartyg?
Borde väl inte vara så svårt att flottan kustbevakningen går ut och punktmarkerar dem när de är i närheten av viktiga kablar ?
Personligen ger jag fullkomligt f-n i vilken politisk tillhörighet just denna GD har – poängen i detta fall är att hon brutit mot lagen och orsakat skada för rikets säkerhet. Det går inte sopa undan som en “politisk fråga” utan fordrar ansvarsutkrävande.
Kan inte Cerner/Oracle kontakta VGR och tipsa om användarvänlighet, låt vara för främmande makt?
Men ändå.
*kontakta Lantmäteriet för tips om…
134 000 i månaden hade hon, och hon förhoppningsvist slarvade sådär illa? Medans PTS GD har miljonen i månaden? Och genomsnittliga GD riket runt får 87 000?
Är det inte dags att ansvarsnivån motsvarar lönen och kvaliten på det utförda arbetet påverkar slutsiffran, när det gäller ämbeten av nivå på den här höjden? Ta tillbaka retroaktivt, indriv med hårda medel, sen ta allvarlig lyckta-dörrar lag mot alla inblandade.
Hoppas att FRA har byggt en del data från det här.
Ta det lugnt alla, vår data finns redan hos alla som vill ha den – detta är vida känt, jag som utvecklare runt 2008 kunde via vårt “admin” konto få tillgång till alla fastigheter i Sverige.
Jag är mer förvånad att det tog så lång tid innan det kom fram till media.
Alla konsulter har signerat tystnad och man vill inte bita av handen som föder dig.
Det är mycket samma på flera av våra myndigheter.
Bara i år har jag jobbat med en myndighet som har som lösen ***123 till ett register där alla svenskar finns, statsminister som kung och även du, bloggaren kan kontakta mig anonymt för mer info.
Det tråkiga när de stängde ned Arken är för alla som behöver få fram underlag om fastigheter ex ledningsrätter och servitut. Allt är nedsläckt och man får skicka en fråga till Lantmäteriet för att få ut information om vad som gäller för en fastighet. Handläggningstid månader..
TVI VALE!!
Faller detta inom ramen för förräderi? Det är ju så uppenbart avsiktligt.
Här hoppas man ju att de inleder en förundersökning, även om man vet att det inte kommer leda någon vart. Det skickar en signal till övriga tjänstehjon att de inte åtnjuter immunitet inför konsekvenserna av sitt eget handlande.. Eller frånvaro av handlande i det här (och så många andra) fallet.
Att inte ta beslut är också ett beslut.
Man hoppas ju att huvuden rullar och fängelsestraff utdöms men det är väl lika troligt som att utnämningen till GD skulle bli kompetensbaserad. Politikerna skyddar de sina…
Jag sitter och bläddrar för att hitta rätt emoji för apvrål, de är lite för mesiga. Behöver lite primalskriksterapi på detta, men det gäller även för postningar i Ukrainatråden med jämna mellanrum. Promenader i barrskog ska visst vara bra.
🌲🌲🌲
Tror inlägget innehåller lite missvisande kritik.
Vad jag förstått är det inte tillåtet att ta betalt för utdrag av allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen (annat än t.ex. porto) och det är inte heller tillåtet att spara uppgifter om vem som begärt ut dem. Styrs av tryckfrihetsförordningen.
Så när det gäller just de punkterna har nog Lantmäteriet gjort helt rätt.
Fast det är förstås inte det som den huvudsakliga kritiken gäller.
Känner inget behov av vare sig whisky eller någon att hålla i handen utan ser händelser som denna och härom året på Transportstyrelsen som självklara konsekvenser av den utveckling som skett av landets förvaltning och myndigheternas roll samt dessas förvandling till kommersiella aktörer i och med exempelvis införandet av New Public Management.
De nyckelformuleringar i Expressens artikeltext som som koncentrerat beskriver rådande verklighet blir enligt min mening då: …-”Väldigt mycket avkall på regelefterlevnad till förmån för service och innovation som ger en kundnöjdhet eller publicitet.” … samt …-”för att juridiska utredningar ska anpassas till verksamhetens behov i stället för att se till lagstiftningen.”
Med detta då konstaterat att där behövs inget införande av något ytterligare Tjänstemannaansvar i lagstifningen utan detta finns till fullo upptaget i Brottsbalken och till dels i MBL.
Att leva i ett öppet samhälle har som synes sitt pris och sina risker
Offentlighetsprincipen ska vi vara rädda om, men det behövs lite uppstramning när det gäller sekretessbelagda offentliga uppgifter. Vissa tjänstemän i offentlig sektor behöver kanske läsa igenom offentlighets- och sekretesslagen lite mer regelbundet.
Problemet är ju att regimen kan göra rätt mycket för att komma runt offentlighetsprincipen.
Man kan tom gallra handlingar eller låta bli att registrera handlingar och sällsynthetsgraden för straff på det hög, hur ofta diarieförs telefonsamtal mellan tex det kommunala bostadsbolaget och kommunen tror du om någon råkas vara i tvist med båda?
Nä det finns gott om skurkar i högre positioner som överträder lagar då de vet att JO bara ger kritik för ganska grova saker idag och dessutom bara ibland. När de inte ger kritik, för de ger de långt ifrån jämt kritik även om du har rätt i din anmälan, då vann den lagbrytande myndighetspersonen eftersom JO inte ens motiverar sina beslut, vinst varje gång mot medborgana i princip.
Det är snarare en merit idag bland kommunikatörer och kommunjurister att vara behjäplig med att hjälpa och mörka skurkbeteenden mot sin befolkning. Och ja, jag har drabbats, varit hos JO, varit i diverse domstolar, fått uttalande av JO ibland, varit i media. En gång fick tjänstemännen mycket allvarlig kritik för vägran att följa domslut så jag kunde processa vidare mitt ärrande i högre instans, domstolstrots utan straff och jag kom inte vidare medans ärendet var färskt och processbart, snyggt va!
Man skyddar sina kamrater på alla vis som går och då bryter man gärna mot lagar om man ser att de ej mynnar ut straff, tex begå tjänstefel.
Nä offentlighetsprincipen har nog spelat ut sin roll i nuvarande form och bör ses över liksom tjänstemannaansvar och JO funktion som snarare skyddar tjänstemän än hjälper medborgare mot rättsövergrepp.
Har råkat ut för det själv, så fort det är politiskt pinsamt eller det är den enskilda organisationen eller tjänstemannen som har något att dölja så kan de göra det väldigt jobbigt och sätta alla skattefinansierade konsulter, kommunjurister och kommunikatörer för att mobba ner vederbörande så hen ska ge upp, även även med olagliga metoder. Nä i kommunregimerna sitter det många skurkar med dåliga demokratiska värderingar
Man vet att man går fri från straff. Nä den där offentlighetsprincipen är urvattnad eftersom tjänstemannaansvaret är svagt och vård av handling är inte lika viktig längre om saker är pinsamma. Den har långt ifrån lika höga värde som förr då den är för lätt att komma runt om man vill.
När det gäller rikets säkerhet så kan man lämna ut handlingar hur som helst, men när det gäller handlingar som kan vara pinsamma för tjänstemän och statliga/ kommunala bolag så kan man bryta mot lagar för inte lämna ut, vilken värd vi lever i!
Allt handlar tydligen om JAG och min ställning i samhället idag inte om VI och OSS.