Dags för lite fredagsmys igen. Så har jag flugit för sista gången på Bromma flygplats, nu när SAS har köpt ut BRA och flyttar inrikestrafiken till Arlanda. Bromma blir dock kvar då Försvarsmakten lagt veto mot nedläggning pga försvarets, polisens, räddningstjänstens och rikets säkerhets behov, så några bostäder blir det inte och när väl avtalet löper ut 2034 eller något kommer det väl ta 10+ år att sanera området innan det alls kan börja byggas.
Tack för den här tiden Bromma, och särskilt all fantastisk personal på BRA. Många kära minnen, och med den nyrenoverade flygplatsen under pandemin blev det ett rejält lyft också. Men den kommer gapa tom framöver.
Visserligen var det sista gången jag flög på Bromma, men också första gången i mitt liv jag nyttjat bonuspoäng. Man får ju inte ta ut bonuspoäng privat som tjänats in på resande i tjänsten, men för ambassadsmottagningen med anledningen av 1000:e dagen av det fullskaliga ockupationskriget så var det en jobbresa, och i princip alla poängen brändes av så här innan BRA slutar existera som bolag mot kunderna. Tack för kaffet.
Flygplatsen blir alltså kvar tiden ut, då Försvarsmakten lagt sitt veto på grund av rikets säkerhet. Så när kontraktet löper ut 2034 kan sedan saneringsarbetets kanske tio år ta vid och sedan 2044 någon gång så kan Stockholms Handelskammare få sina önskade bostäder.
Det kommer ta emot att ta flyget nu, vilket väl är bra. Att behöva gå några kilometer på Arlanda för att ta sig till Arlanda Express, istället för att som på Bromma gå av planet och i princip direkt ut och ombord på Flygbussen, tar emot.
Nåja, sparar in pengar på att inte längre betala för biobränsle till BRA:s snåla flyg. En flygresa Göteborg – Stockholm gav mindre utsläpp än att sätta sig i en brännbil och köra samma sträcka, men elbil eller tåg är förstås ännu bättre. Problemet är bara att ta sig till tåget. Vi har 20 minuter till Landvetter, och inklusive parkering och fast track kan man åka hemifrån en timme innan flyget går om man inte ska checka in bagage. Att ta bilen till Alingsås eller Göteborg tar en timme, grovt räknat, men det är förstås ingen security för tåget och man boardar inte 20 minuter innan avgång heller.
Så det är väl bara att gratulera Brommaborna. Färre flygrörelser, men ni slipper samtidigt nya grannar. De som bosatt sig runt Bromma på grund av arbetsplatsen eller för att de flyger ofta i jobbet drar förstås nitlotten. Pratade med en sådan på flajten, och en del mäklare hävdar att bostadspriserna nu ska stiga i området, som att det är ett självändamål Men de köpstarkaste som flyger ofta kanske hellre flyttar närmare Arlanda Express nu och de som bor där pga nära till jobbet kanske ser sig om efter ny bostad och säljer?
Och den alltid trevliga säkerhetspersonalen på Sveriges bästa säkerhetskontroll hade inte fått något besked om vart de ska ta vägen efter årsskiftet. De har inte ens blivit varslade. Men passagerarterminalen kommer de facto stängas och på Arlanda är det Avarten och inte Securitas, som sköter inpasseringskontrollen, så dit kan de inte flyttas.
En sista tanke ägnas företagarna som stod för passagerarservicen på Bromma. Undrar om det står något i deras kontrakt om kompensation om flygplatsen stängs ner, eller om de måste fortsätta betala hyran samtidigt som alla intäkter försvinner. En sista räkmacka blev det i alla fall.
Farväl Bromma. Vi ses nog aldrig igen.
Slut fredagsmys.
90 kommentarer
Sorgligt, jag nyttjade Bromma maximalt. Bara det att det går att åka med kollektivtrafik hela vägen, visst jag tog bilen ibland men när tvärbanan byggdes ut var det oerhört smidigt och miljövänligt med transporten till flyget. Undrar om någon gjort en beräkning på hur stor miljöbelastningen blir nu när alla måste åka frela mil extra, sen är ju frågan hur stor belastningen blir om man tänker bygga bostäder på Bromma.
Incheckningen, bara den i jämförelse med ARN.
Många, antagligen de flesta, som bor i västerort förstår vad som skulle hända med trafiken om de byggdes 10.000 tals nya bostäder. Det skulle bli kaos. Det skulle inte funka.
Gotland t ex hamnar nu mycket längre bort. Nu är det ett par år sedan jag åkte jobbresor till visby men planen var proppfulla i båda riktningar. Funkade som en pendlingsbuss för många som t ex jobbar på svenska spel och det del andra verksamheter som hamnat på Gotland. Å det är ju likadant för många platser runt om sverige.
Är det omöjligt för någon annan att plocka upp rutterna som nu Bra inte kommer att trafikera? Marknaden finns ju garanterat.
Numera finns det ju stora köpcenter vid Bromma som tidigare var hangerna. Blir alltid lite sorgsen när man behöver åka dit och istället för mäktiga flygplan i dessa stora hallar så ser man tråkiga köplador.
🙂 trevlig helg
Till och från Gotland borde det funka med amfibieplan, så behövs ingen regelrätt flygplats. Mycket vatten i Stockholm och mycket vatten runt Gotland.
Var hittar du passagerare plan med amfibie konstruktion i dag???
Trafiken har inte funkat på 50 år i västerort. Finns en kul grej dock och det är Norra länken. Förhoppningen är väl också att det kommer att byggas en genomfartsled tvärs över fältet, men vi får väl se.
Västerort sväljer ca 60-70000 nya människor per 10 år så på nåt sätt funkar det ändå. Västerort, sveriges tredje största stad?
Enligt modernt stadsplaneringsmode är bilar fel och fula. Antagligen inte tillräckligt identitetspolitiskt korrekta heller.
Så räkna inte med att det kommer att planeras i närheten av tillräckligt med parkeringsplatser för att tillgodose behovet när det byggs bostäder på ESSB.
För att tala om hur lite vägar som kommer att byggas för transporter till och från de nya bostäderna.
Barkarby är ett illustrativt exempel.
Jag har varit på Bromma tre gånger, två ggr 1978 och sedan 2010. 1978 fick jag skjuts dit med kvällstidningar från tryckeriet, tidningarna skulle flygas till norrland. Ja man flög runt papper på den tiden. Hursom, vi blev avsläppta på landningsbanan nära ankomsthallen och gick in där. Personalen blev väldigt förundrade, för det hade inte landat något plan. Vi förklarade och så var det klart. Hade inte funkat idag 🙂 Vi flög sedan till London och lyssnade på Patti Smith!
Flygbuss? När tvärbanan är så mycket bättre?
Synd oavsett att Bromma läggs ner, efter tvärbanans utbyggnad dit var det tveklöst Sveriges bästa flygplats.
Går tvärbanan direkt till T-Centralen från utgången i ankomsthallen?
Tillägg: Se där. Tvärbanan stannar intill ankomsthallen. Hade jag ingen aning om. Kan meddela att reklam för denna funktion har varit exakt noll till oss som inte bor i Stockholm.
Oavsett så går den inte till T-centralen.
Den informationen har varit noll även för oss som bor i Sthlm
Då regimen här i landstinget/Sthlm kommun hatar flyg (utom då de flyger själva) så tycker man att det bästa sättet att förvalta skattebetalarnas pengar är att göra det sämre för redan befintlig infrastruktur.
Sen ska man inte underskatta flygbusser eller kollektivtrafik som transportmedel till och från flygplatser. Det finns nån rolig “status” bland tjänstefolket att de ska åka expresståg eller taxi annars får det vara.
Jag som rest en jävla massa tidigare i yrkeslivet tyckte ofta att det var skönt att i lugn och ro sätta sig i den kollektivtrafik som fungerar bra i andra länder och inte sällan anlända samtidigt som kollegorna som suttit i bilkö…
Hur tänkte man med tvärbanan till Bromma, som sedan går till förorter och inte till centrum?
Man byter till T-bana vid Alvik, tar typ 30 min från Bromma till Centralen.
Tvärbanan är tänkt som en ringlinje som binder ihop närförorter, samt norr och syd utanför getingmidjan centralen och broarna mellan Norrmalm, Gamla stan och Södermalm.
20 minuter med flygbuss, utan några byten.
Det verkar dessutom som bygget av tvärbanan vidare till Kista (från Bromma) står still.
Illasinnande rykten säger att företagsflykten från Kista gör att tvärbanan dit inte … är så aktuell längre.
Företagsflykten från Kista riskerar att skapa ett mäktigt slumområde (till).
Att ge upp tvärbanebygget vore att ge upp Kista. Jag skulle hellre se omfattande åtgärder för att få områdena trygga för de som bor och arbetar där.
För oss kusiner från landet som har ärenden utanför regeringskvarteren (och andra ointressanta centrala delar av huvudstaden) så är tvärbanan en toppenlösning.
Ska man exempelvis till Globen så går Tvärbanan hela vägen. Ska man till Stockholmsmässan/Älvsjömässan så tar man Tvärbanan till Sundbyberg och sedan Pendeltåg. Ska man någonstans längs gröna eller blå tunnelbanelinjen så tar man Tvärbanan.
Ska man in i absoluta centrum så tar man flygbussen.
Men nu är det en akademisk fråga i fortsättningen tyvärr.
Ska man exakt till T-centralen och har en 100-lapp extra så tar man flygbussen. Ska man någonstans Odenplan till Vällingby, sydväst om Söder eller Sundbyberg så tar man tvärbanan “gratis” (alltså för den slant man annars betalt för SL från Centralen.
Allt beror ju på. Som sagt är det cirka 100 meter mellan avgångshallen och tvärbanan. Ska man exempelvis till Fridhemsplan eller Odenplan (relativt stora knutpunkter för tunnelbana respektive pendeltåg) så är Tvärbanan bäst.
Men se det inte som hån, utan som konsumentupplysning. Jag hade inte åkt optimal sträckning i Göteborg eller Malmö heller.
Arlanda Express går till T-centralen….
Men att gå tre kilometer till Arlanda Express från gate …
Tänk på folkhälsan! 🙂
Min första flygtur, sex år gammal från Bromma till Torslanda. Familjen reste ”hem” till Göteborg från pappas stationering i Stockholm, någon högtidsdag, eller helt enkelt starten på sommarlovet? Ny Bläser med ankarprydda mässingsknappar, pepitarutig keps och rutiga byxor (året var 1964). Känslan när piloten drog på de fyra motorerna på Asmund Viking (Linjeflyg) och planet lättade. Fick tillåtelse att besöka cockpit tillsammans med flygvärdinna, hon gav mig en Linjeflygs Vingnål att sätta på bläsern, jag glömmer det aldrig.
Såna minnen är verkligen fina
Asmund Viking var väl ett SAS-flygplan (DC-6)? Hade Linjeflyg också vikinganamn på sina flygplan?
Du har helt rätt, DC-6 med fyra bredbladiga propellrar (tvärhuggna i ytteränden) och blankpolerad aluminiumkaross som glänste i solen. Vi taxade fram på betongplattan efter landningen på Torslanda, och såg från flygplansfönstret farbror Stig som mötte upp med PV444. På den tiden skilde bara ett lågt Gunnebostaket terminalområdet från parkeringen.
👍
När jag senast flög från Bromma tror jag inte heller att det fanns någon säkerhetskontroll. Bara biljettkontroll.
Snygg bild från planet. Aldrig har Johanneshov sett så futuristiskt ut.
Lätt att snygga till bilder genom att göra dem svartvita.
Bromma i all ära men bilden med Sockholm Handelskammares skylt under Wework, två lika dysfunktionella organisationer, är ju artikelns höjdpunkt…
För övrigt ska man ge i princip all personal som jobbar med flyg i Sverige en eloge. Generellt väldigt mycket trevligare än respektive motparter i andra länder.
Annars är väl flyg det resslag där färst småpåvar verkar söka sig till då det många gånger är process och SOPstyrt. Vilket antagoniserar kränkta små män som vill låta sin bitterhet över sina livvsval gå ut över andra.
Till skillnad från tåg. Där även de som jobbar i branschen säger “ja det är ju väldigt många original som söker sig hit”. 😅
Man får tacka FM för vetot. Eftersom Bromma behöver vara kvar med tanke på rikets säkerhet eller vad det var, kan det då inte användas av lämpliga grenar inom FM redan nu? Den stora ankomsthallen med biutrymmen borde gå att använda till något och hangarer finns väl också. Har själv inte varit på Bromma sedan en förening jag var med i skötte sambandet under en flyguppvisning och det är snart ett halvt århundrade sedan. Om Bromma kan säljas, sälj det till FM för en krona.
Jo, har FM inte tillräckligt med svarta hål att stoppa sina vänner pengar i så kan dom ju alltid shoppa en öde flygplats som dom knappt lär kunna utnyttja.
Beviljat miljötillstånd för att bedriva några nämnvärda mängder militär flygning där är nog mer sällsynt än en glaciär i Sahara.
Och sen en ansenlig kostnad för att ta hand om allt miljörelaterat elände den dagen de stänger ner.
Eller glöm det sistnämnda förresten, FM slingrar sig ju i alla rättsinstanser för att slippa ta hand om allt de ställt till med…
Avtalet går ut 2038. Politiskt smart avtal av dåvarande stockholmsmoderaterna som gjorde avtalet väldigt långt (30 år) samt helt utan möjlighet för staden att säga upp. Men så blev det marknaden som la ner (det mesta) av flyget. Det hade de nog inte tänkt sig.
Lite osäker på om att ett oligopol köper bort sin största konkurrent räknas som marknaden löser allt.
Joda! 🙂
Förresten, en av landningsbanorna på Bromma har faktiskt lagts ned och på den och runtomkring byggde man en golfbana. Nu kanske man kan göra golfbana av hela rasket! Tänk er! Världens enda citygolfbana! Det kommer dra folk! (Som behöver flyga till Arlanda – höhö).
Kuriosa i sammanhanget är att landningsbanan som lades ned hade inflygningarna rakt över Drottningsholms slott. Där kungen med familj bor.
Det är många landningsbanor som lagts ned på Bromma flygplats. Jag tror det var fyra huvudbanor i olika väderstreck från början.
Mina första 18 år bodde jag med utsikt över flygplatsen även om jag inte bodde så jättenära, men tillräckligt nära för att det skulle vara underhållande att sitta i fönstret och spana på olika flygplanstyper.
Ibland startade de åt vårt håll, men oftast inte.
Jag kommer att sakna flygbullret, som ju inte längre är buller jämfört med tidigare. Hela pandemin kändes spöklik, men man vänjer sig väl. När man aldrig bott längre ifrån terminalbyggnaden än 3,5 km under 65 års tid så blir saknaden stor.
Det måste bli en sista resa även om jag inte behöver resa just dit det går att flyga från Bromma flygplats.
Så här såg det ut 1958
https://kartbild.com/#15/59.3538/17.9473/0x4
Ett ljudligt (ljuvligt?) förslag är att återupprätta F 8 Kungliga Svea Flygflottilj som tidigare var stationerad på Barkarby, MEN eftersom man byggt bostäder där ”måste” den nu förläggas till Bromma Flygplats. Lite JAS från Bromma flygplats vore hörvärt.
För övrigt anser jag att inrikes flyget från Bromma borde bevaras.
(Att åka kommunalt till Arlanda från t.ex. Hässelby med SL tar ca 2 timmar med ett otal byten. Till Bromma tar det ca 30 minuter med ett byte, om man skall med morgonflyget från Arlanda måste man åka vid 5 snåret, istället för 7:30 när man flög från Bromma.)
För er som inte vet så ligger då Hässelby 8 km från Bromma flygplats i Västerort och det tar 22 minuter med bil. Mao Long board avstånd eller 25 minuter med cykel. Det tar ca 35-40 minuter att köra till Arlanda. Ca 35 km.
Det tar 18 minuter med Arlanda pendeln till T centralen och det tar 30 minuter med SL från Bromma flygplats. Expressen går var 10:e minut. Tvärbanan går ca var 15:e minut.
Det kostar 350 kr med Taxi från Bromma till Arlanda och Express kostar 340 kr/person. Lokaltrafik från Arlanda tar 39 minuter och du kan kliva av vid Odenplan på 33 min, södermalm 44 min eller rent av åka till Södertälje om du så önskar på 90 minuter.
Västerort är ett under av dålig kommunikation. Arlanda funkar bra.
Vi skulle fira en kollega som bodde i Märsta, rätt nära Arlanda således. Jag startade från Järfälla samtidigt som en annan kollega lämnade hemmet i Umeå. Vi anlände också samtidigt trots rätt skilda avstånd.
Matarbuss, pendeltåget hade just gått åt “fel håll” så 25 minuters väntan, sen byte till annan buss på tvären. Man skulle väl helt enkelt inte åka så där, var det tänkt.
Snyggt flygfoto! Syns att det är nytaget då kranen uppe till höger i Slaktis bara varit uppe nån vecka.
Kommer sakna Bromma flyplats av anledningarna du anger…men kommer inte sakna planen som flyger över huset.
Btw. flög Landvetter-Bromma typ ~våras och satt nästan brevid Lena, tänkte hälsa och tacka för ert fantastiska jobb men blev lite starstruck så det blev inget med det 🙂
Ska bli skönt att kunna gå och lägga sig före kl 22:30. De planen de började köra med för några år sedan skakade huset fram till halv elva.
Så du bor vid världens nav, men önskar att du bor i glesbygd?😉
Äsch, i glesbygden brukar det vara hundar och lantbruksmaskiner som för oväsen 🙂
Av egen erfarenhet är det inte tiden till tåget som är problemet med tåget, utan den (oplanerade) tid tåget i sig tar. Man måste vara äventyrligt lagd, ha tålmodiga kunder och förstående chefer om det ska nyttjas till annat än rekreation.
SJ är väl nere på 70% tåg i tid. Byter man tåg en gång är man således nere under 50%.
Veto?
https://sverigesradio.se/artikel/forsvaret-inget-stort-problem-om-bromma-flygplats-laggs-ned
Men man vill kartlägga totalförsvarets behov
Sen tycker jag också att det är synd att lägga ned Bromma. Känns som att det behövs två flygplatser i Stockholm. Problemet blir väl om den ska stå oanvänd mesta tiden.
Som brommabo tycker jag det är helt ok så länge landvetter flyttar till ”Avenyn”. Det är så långt till G centrum som det är nu så det är bättre att ta tåget 🙂 för då kan jag arbeta också. 3 timmar flat.
Vad tar flyget? 3 timmar med bagage och lokaltrafik? 35-50 minuter bara med Västtrafik till centralen. 30 min lokalt till Bromma , 45 min incheckning, 15 min bagage… 1 timme flygning. Totalt 2,5 timme…
Skulle Landvetter flytta till Avenyn så då… kan vi motivera att ha bromma flyplats kvar :).
Bromma ligger lika centralt som Säve i Göteborg. Bör öppnas igen, förstås.
Lustigt. Jag har under mitt snart 60-åriga liv ALDRIG flugit till/från Bromma. Har ändå hamnat på de flesta större flygplatser i landet (dock inte Visby, och Gotland är tyvärr också det enda länet och landskapet jag aldrig varit i så det ligger högt på min Bucket list…) och en hel del mindre.
Däremot har jag förstås passerat varenda terminal på Arlanda genom åren, med eller mot min vilja. Saknar gamla T4. Trång och j-vlig, men snabb. Innan 9/11 men efter Arlanda Express invigning, en kort period om ca 2 år, kunde jag kliva ut ur huset i Luleå kl 05:30 och vara på kontoret i Farsta före alla Sthlms-kollegor om vädret var bra. Nuförtiden får man tamejtusan lägga på minst en timme på det, oftast mer.
T4 borde återupprättas. Saknar den… T5 är visst inte bra för vissa. Jag har cäl haft tur när jag flugit med Gates som varit nära.
Jag tror inte heller jag flugit från Bromma en enda gång, iaf inte sen jag flyttade till Bromma. jag har bott i Bromma i 25 år.
Är det helt uteslutet med lite inrikes konkurrenter på Bromma? Brussels Airways flög/flyger väl från Bromma redan eller är det nedlagt. För mig framstår det som ett gigantiskt slöseri att inte använda faciliteterna
Så länge du betalar är det OK. Men det är ingen som flyger till Bromma flygplats som vill betala alternativkostnaden för sin flygbiljett.
Annat än politiker som flyger med skattebetalarnas pengar. Därav nedläggning…
Märkligt att inga statliga myndigheter lämnar ut hur många bonuspoäng som deras anställda fått. Man säger att man inte har några sådana uppgifter.
Något för Skatteverket att granska?
Det bokas inte på personliga konton normalt hos myndigheter.
Skatteverket skulle kunna göra en granskning. Ta ut alla anställda på statliga myndigheter och begära ut dessa personers användande av poäng hos flygbolagen. Samtidigt begär man in hur poängen tjänats in.
Skulle något flygbolag vägra lämna ut uppgifter till Skatteverket? Då kan det bli riktigt kul. Oavsett vad man tycker om Skatteverket, så har de inte några problem att ta saker till domstol och det vet alla företag.
Skatteverket begärde ut alla uppgifter från SAS 2017 för Diamondkunder, de kontaktade mig veterligen ingen dock, det kanske blev för svårt att driva
Anar man den Svenska avundsjukan som smyger sig in i vissa kommentarer…
Det gjordes ett försök 2017, man begärde ut alla SAS Diamond kunders uppgifter.
Sen upptäckte man att det inte var så lätt att reda ut…. och gjorde inget.
Jobbar på en myndighet, inga problem med poäng där inte… står bara att “poäng som intjänats under tjänsteresor tillhör arbetsgivaren och får bara användas i tjänsten….” Brukar använda de få poäng som tjänas in till att uppgradera mina tjänsteresor till Business….
Glömde säga att den statligt anställda personen kan dra sitt bonuskort när denne gör en resa i tjänsten. Det gör man på flygplatsen, så det loggas inte på något annat sätt.
Hade helt missat att FM lagt in veto mot nedläggning – var kan man läsa om detta?
Arlanda ligger väldigt långt från Stockholm. Är väl typ Gardemoen som ligger lika långt bort från staden så vi pratar om två av världens mest glesbefolkade områden som utlokaliserar sina flygplatser.
Klart Bromma ska vara kvar och ännu bättre om de skulle kunna öka trafiken därifrån.
Fast själva transporten in till centrum tar lite kortare tid än flygbussen från Bromma. Det en del här kommer attt ogilla i framtiden är att behöva gå på flygplatsen och att taxin kommer ta längre tid
Då var en helt onödig resa från Bromma flygplats bokad, kanske den sista flygresan därifrån. Fast flygplatsen har ju varit nedläggningshotad och nedlagd tidigare, så man ska aldrig säga aldrig.
Jag har alltid bott närmare än 3,5 km från terminalbyggnaden utom mitt första levnadsår och nu är jag pensionär.
Det finns många fina stunder att minnas.
Som barn satt jag ofta i fönstret på sjunde våningen och tittade på starter och landningar.
Första resan var i sjuårsåldern när familjen flög till Schweiz på skidsemester.
Caravelleerna var otroligt bullriga, när de startade nästan rakt upp (jämfört med alla propellerplan) skakade fönsterrutorna ordentligt.
I tonåren minns jag en resa till Göteborg. Jag var ensam i turistklass långt bak och längst fram satt en massa kostymklädda herrar. När vi lyfte såg jag en portfölj glida längs hela gången och stanna längst bak vid toaletterna.
Som lite äldre tonåring och tom ännu äldre kunde man cykla till Bromma och flyga för 100:- kronor vart som helst i Sverige, det gjorde alla under 25 års ålder under en period. “Hundralappen” som det hette var ett otroligt billigt sätt att flyga eftersom ett månadskort på SL kostade 50:- eller 75:- kronor på den tiden. Det var bara i mån av plats man fick resa med har jag för mig.
Linjeflygs Focker F28 var nog nästan lika bullriga som Caravelleerna, men de startade och landade jämt och ständigt. Det var rätt skönt när Linjeflyg lämnade Bromma måste jag erkänna.
Sedan var det ju allt sportflyg som också var kull att titta på, men jag var ingen pilottyp fast det var nära att jag började ta flygcert vid något tillfälle.
När Linjeflyg lämnade Bromma öppnades det upp för ofantliga mängder sportflyg och det var nästan värre. Då blev det lite som när ungdomsgängen körde trimmade mopeder fram och tillbaks på samma väg, fram och tillbaks, fram och tillbaks. Nu var väl jag mest i åldern köra moped, så jag stördes inte så mycket, men många runt flygplatsen tyckte den perioden var riktigt jobbig.
Sedan var det några år det var tyst och trist, men så en dag 1992 kom en uppstickare, Malmö Aviation. Jag var med på andra turen för jag skulle till Malmö över dagen. Min dotter hade inte fyllt två år så han flög ju gratis, så hon fick följa med. I många år var hon helt säker på att när man flög var det röda mattor utrullade från terminalen till flygplanen och en blåsorkester spelade inför varje start och landning.
Eftersom det var premiär fick man två ToR-biljetter till priset av en ToR-biljett (1 600:- kr). Det blev inte bättre än att det aldrig föll sig så att det passade med tjänsteresa från Bromma till Malmö så jag blev tvungen att flyga till Malmö över dagen med min son några månader senare innan gratisbiljetten skulle frysa inne. Han var ju lite äldre och tyckte det var jättespännande att flyga för första gången och vi hade en fantastisk dag i Malmö, men de röda mattorna och orkestern var borta.
Under en period på 00-talet flög jag mycket till Trollhättan i jobbet. Jag kommer inte ihåg vad bolaget hette, men det flög ganska små flygplan, SAAB 360 och SAAB 2000. Helt okej flygplan och kul att de serverade frukost på Ostindiaporslin. Billigt var det också om man bokade lång tid i förväg, så jag bokade in en massa biljetter på tider som jag trodde skulle passa och de som inte behövde användas (ett par tre stycken) var ju bara att länga bort.
Men nu är det kanske dags för sista resan för mig från Bromma flygplats, men man ska ju aldrig säga aldrig som sagt.
Jo, ett minne till.
En gång hoppade jag in i bilen hemma 15 minuter före flygets avgångstid. Jag hoppades och trodde verkligen att jag skulle hinna med flyget eftersom det är så smidigt att checka in och gå igenom säkerhetskontrollen. För säkerhets skull stannade jag bilen mitt framför terminalbyggnaden och rusade in och checkade in min väska. Sedan kunde jag pusta ut lite och åka och parkera bilen i inte så lugn och ro, men ändå i tron att de inte skulle flyga ifrån mig när de lastat ombord min väska.
Jo, det gick bra och vi blev inte många minuter försenade, inte ens så att piloten bad om ursäkt. vi landade tom. i tid.
Kan ha varit Swedair du flög med. Dom hade Saab 340 och senare Saab 2000 i sin flotta, men då hade dom nog övertagits av SAS Commuter.
Golden Air var namnet.
Mina ToR-biljetter till Trolhättan kostade runt 400:- kronor.
Under ett år tvingades vi använda en företagsresebyrå och då kostade plötsligt en biljett 1000:- kronor. Efter ett år sammanställde avdelningens ledning våra ökade resekostnader och visade att det kostade oss en miljon kronor mera att använda affärsresebyrån och då slapp vår avdelning använda den. Alla insåg att det var otroligt korkat att varje anställd på avdelningen i snitt ökade dina reskostnader med 25 000:- kr/år utan att få något för pengarna. Det var tom. så att det tog längre tid att boka en flygresa mha. afförsresebyrån jämfört med om nan bokade själv på webben.
Så ungdomar kunde flyga för dubbla kostnaden av ett månadskort på SL? Det är väl vad vuxna betalar nu ungefär?
100:- kronor då motsvarar ungefär 500:- kronor i dagens penningvärde.
Det går att hitta biljetter så billigt ibland, men inte nästan alltid.
Jag tror att många yngre idag skulle tycka det var en bra deal att ta cykeln till Bromma och flyga någonstans i Sverige för 500:- kronor.
Sedan har ju flyg blivit jättebilligt jämfört med på 70- och 80-talen. Priset är ungefär det samma, så kostnaden idag är ungefär 20 % av vad det var då.
SL-kortet har istället ökat ganska mycket. Det är väl fyra gånger så dyrt i dagens penningvärde.
Surtrutn, jag hade en kompis vars föräldrar flyttade till Ronneby, och flera gånger flög jag dit från Bromma för att hälsa på. LIN. 100 spänn var överkomligt för en 20-åring redan på den tiden. Rätt små plan, kanske 30 stolar. En gång var jag enda paxet, helt överbefolkad av kabinpersonalen som bjöd på kaffe och karamell. Men som LW skriver, planet skulle ju ändå flyttas.
Fokker F28 väckte mig i ottan på någon av de första turerna som landade från mitt håll (Järfälla) med ett plötsligt helvetesvrål rakt över huset – lät som det skulle störta. Ganska exakt samtidigt hände en katastrof i Ryssland där en pilot lät sin unge ta spakarna, rätt ner i backen. Nästan som ett övernaturligt omen, tänkte jag faktiskt när det kom på morgonnyheterna. Men sånt händer väl stup i ett i det där landet.
Bra att FM har lagt in ett veto. Just nu är det av uppenbara orsaker inte läge att riva flygplatser eller fler kärnkraftverk. På längre sikt kanske, men det är bara att titta på en google maps karta, trafiksituationen är en katastrof redan idag. Tiotusentals fler bilar i området kommer inte att fungera.
Men visst, om vi ser på15-20 års sikt. Riv skiten Arlanda och bygg om den till en modern fungerande flygplats. Inte det silvertejpsbygge som det är idag. Det är bara att erkänna att Arlanda är en av europas sämsta flygplatser nu när Berlin Tegel stängts.
Det löser dock inte trafiksituationen i Bromma, här finns det helt enkelt ingen quickfix. Det kommer inte att fungera med tiotusentals fler fordon i området.
Men Miljöoartiet gillar ju inte fordon (annat än cykkat), oavsett om de drivs fram fossilftitt eller inte.
Nja vad de gillar spelar egentligen ingen roll. De tiotusentals som flyttar in i området lär ha en majoritet som vill ha en bil. Men visst jag kan ha fel, boomer som jag är. Kanske jobbpendlingen är föråldrat. Men som sagt, det är bara att titta på kartan och inse hur illa Bromma är för fler bostäder. Det finns massor av områden längs E18 vid Ullna och norrut som kan utvecklas. Områden som ägs av greve Douglas som vägrar att samarbeta.
Jo, det är klart att många kommer att vilja ha ett eget transportmedel större än en cykel.
Problemet är att när MP är med i diskussionerna så är bil uteslutet. Bilar finns helt enkelt inte i deras begreppsvärld.
Man ska inte bygga en förbifart förbi Stockholm.
Man ska inte ha parkeringsplatser.
Man ska inte göra något som gynnar ett fyrhjuligt fordon.
Jag ger mig sjutton på att de skulle ogilla även en trampbil.
Jag tycker man ska skåda framåt och konstatera att det faktiskt går att få bilar ganska miljöanpassade istället för att vilja backa tiden till 1800-talet.
Sedan kan man absolut resonera om att det kräver mera resurser att leva som vi gör idag än som man levde på 1800-talet och fundera på hur vi ska komma närmare ett mera hållbart sätt att leva, men då ska man inte fokusera på att enbart bli av med alla fyrhjuliga fordon.
Det är den kommunistiska flamman som vill förbjuda personlig frihet. Ska befolkningen göra resor så ska det vara genom Statens försorg. Man ska även ha giltigt skäl för resan.
Nu har de bytt ut klasskampen delvis mot Klimatkampen men det är i grunden samma skit.
Det är patetiskt att fokusera på att bebygga en dryg kvadratkilometer förgiftad mark i ett område med transportinfarkt när det finns så otroligt många bättre kvadratkilometrar att bebygga bara ett par, tre stenkast bort.
Fortsätt att bygga vid Barkarby där man redan börjat sanera och bygga. Här finns lätt tre gånger så mycket byggbar mark.
Med en 2 km förlängd T-bana tar det 22 minuter in till centralen och redan nu kan man ta pendel från de västra delarna av Barkarbystaden och vara på centralen på mindre än 18 minuter.
20 minuter är ungefär den tid det tar att ta sig in till centralen från Brommaplan idag och det kommer nog inte att gå så mycket fortare från “Brommastaden”. Idag tar det 30 minuter från Bromma flygplats, men det kan ju förbättras genom att bygga ut spårtrafiken.
Släpp käpphästarna på grönbete!
Att BRA flyttar från Bromma till Arlanda är ett affärsmässigt beslut, inget annat. Det är helt enkelt en sjukt olönsam flygplats som inte bär sig ekonomiskt trots enorma summor skattepengar som pumpats.
London City Airport är en förebild. En snabb titt på en karta ger vid handen att det ryms en flygplats på Ladugårdsgärdet. Det är en aning närmare Stockholms centrala delar och skulle inte störa lika många som Bromma nu antas störa.
Jag hade min sista flygning där tidigare i höst. Kändes mycket sentimentalt. Jag gör nu som kungen och vänder blad. Jag kommer dock att sakna Bromma varje gång jag nu måste utsätta mig för Arlanda.
Nu finns ju även alternativet Skavsta/Nyköping som har flygbuss till Stockholm men jag fattar ju att det blir otympligt om man flyger kortare inrikessträckor. Tillbaka i tiden (90 talet) gick det även att flyga med mindre plan tor Arlanda – Skavsta vilket gick väldigt enkelt och snabbt. Avståndet från södra delen av Stockholm är ju inte heller så jättestort tidsmässigt jämfört med Arlanda om du ska ta dig genom hela Stockholm för att nå Arlanda. Men Bromma är faktiskt guld värt och vad ska man med fler bostäder till när det redan står en massa tomma. (Möjligen kan dom behövas om det går illa för Ukraina för då lär vi behöva rätt många till alla flyktingar som lär komma)
Du nämner mindre plan. Det förvånar mig lite att ingen verkar fälla en tår för allt småflyg som gradvis förlorat alla möjligheter att trafikera centrala delar av Stockholm. Jag har som gammal nordsvensk landat hundratals ggr på Bromma i samband med flygskolning i mitten av 1990-talet. Då kunde man med en Piper själv flyga från Umeå till Bromma och kliva av planet i princip direkt ut i stan. RIP gamla Bromma!
Mellanlandning på Bromma var obligatoriskt när jag bodde i Härnösand på 70- och 80-talet och resorna började och slutade på Midlanda i Sundsvall … samt de åren på 90-talet när jag ofta flög med Malmö Aviation från och till Sturup.
Numera flygs det överhuvudtaget inte men kommer därvid också ihåg den tiden då förutom Bromma även Torslanda och Bulltofta var aktuella vid diverse resor till och från fartygen.
p.s. Kommer ihåg en gång jag hade väntetid på Bromma och gick upp i serveringen på andra våningen och blev serverad en förnämlig anrättning lammkotletter med pommes provencal.
Kommer sakna Bromma och d korta avstånden på flygplatsen. Har ibland ärenden då jag måste till Enköping, och på Bromma kan man sitta i hyrbilen 20 minuter efter man landat (endast handbagage). Inte en chans till det på Arlanda, där man först skall gå 2 km, sen transferbuss till biluthyrningen och sen en ny kö för att få ut bilen!
Bygga fler bostäder och trycka in mer “människor” i Sthlm. Suck! Tack Försvaret!
På 90 talet köpte jag en provlektion på Bromma Flygskola så jag har landat en Cessna 172 där. Gjorde nästan allt själv, instruktören skötte gaspådraget. Annars har jag alltid sponsrat Bromma vid resor till sthlm.
Synd att vänstern fick igenom sitt gamla kommunistkrav om att VIP flygplatsen för alla yuppies skulle stängas.
Intressant att försvaret lagt in veto. Har egentligen inget emot fler bostäder i Bromma, det jag har något emot är hur människor transporterar sig in till stan varje dag. Helt sinnesjukt att cykla förbi alla bilar som i princip står still över Alviksbron in mot stan. Nästan alla sitter ensamma i sina bilar. Det är så dumt att klockorna stannar. Vi borde kunna bättre än så här?