Idag offentliggjordes att SAS betalar huvudkonkurrenten på inhemska svenska flygmarknaden BRA sex miljarder för att lägga ner flygningar i egen regi. Istället kommer BRA bli en underleverantör till SAS och sluta flyga på den för affärsresenärer praktiska Bromma flygplats. Samtidigt dras antalet totala avgångar ner på de flyglinjer som blir kvar, men Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö, Kristianstad och danska Århus får sina BRA-linjer helt indragna utan ersättande linjer från SAS. Det hela börjar gälla från årsskiftet.
Det blir alltså kraftiga nedskärningar i flygtäckningen ute i Stockholms provinser med dagens besked om att SAS köper bort huvudkonkurrenten BRA. I Sverige dras flyglinjerna in helt för Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö samt Kristianstad samt för danska Århus.
De flesta kvarvarande provinsflygplatser får färre avgångar till Stockholm, när man summerar de vardagliga avgångarna för SAS plus BRA från de flygplatserna. SAS har publicerat infografik under den bedrägliga täckmanteln att SAS ökar avgångarna. Men summan avgångar på de berörda flygplatserna minskar utom för Visby, dit stockholmarna måste kunna fortsätta flyga till sina sommarhus.
Ängelholm går från en summa om sex till fem avgångar, Göteborg från summan tolv till tio, Malmö från elva till sju avgångar, Ronneby från sex avgångar till fem, och Umeå från nio till sju. Dock, Malmö tar ju med fördel tåget till en den riktiga flygplatsen Kastrup och skippar Arlanda helt.
Dessutom blir dessa avgångar alltså till Europas sämsta storflygplats Arlanda, med långa gångtider från gate till transfer, plus långsam transfer in till Stockholms Centralstation. Med färre avgångar och minskad konkurrens kan man också räkna med kraftigt höjda biljettpriser när SAS alltså köper bort konkurrenten BRA.
BRA kommer från årsskiftet sluta sälja biljetter själva, så har ni bonuspoäng måste ni flyga upp dem innan dess.
SAS inrikes är känt för sin usla service och i BRA ingick dessutom fasttrack vilket gjorde att som personlig anekdot kunde man åka hemifrån 50 minuter innan flyget gick, parkera, gå rakt genom security och direkt till gate och boarding utan att behöva vänta. Det går förstås att köpa till fasttrack på SAS, men det kommer givetvis kosta extra. Nu har iofs Landvetter också flyttat Fasttrack, så man hamnar i fel ände av flygplatsen och måste gå hela vägen tillbaka så det är tveksamt om det längre innebär någon tidsvinst. Och nej, att ta tåget är inte ett tidsmässigt alternativ – det tar längre tid att ta sig till en järnvägsstation med direktlinje till Stockholm (Alingsås en timme, men där stannar inte SJ:s snabbtåg, Göteborg 45 minuter) för oss än till Landvetter.
Brommas stora vinst var att man som småflygplats på två minuter var ute vid taxi och sedan 20 minuter senare var vid önskad dörr i centrala Stockholm, inte vid Centralstationen som man hamnar på via monopolet Arlanda Express. Arlanda lägger dörr-till-dörr lätt på en timmes total restid.
Men framför allt – vad gör Konkurrensverket åt att SAS köper bort sin största konkurrent? Förmodligen inget, även om SAS inte längre ägs av svenska staten.
Nu får vi se vad företag som gjort misstaget att etablera sig på platser som Växjö, Halmstad, Kalmar eller Kristianstad tycker om detta, för att inte tala om Sälens nya flygplats.
Förändringarna slår till vid årsskiftet.
En stilla tanke till de företagare som är etablerade på Bromma med t ex restaurangerna, som nog nu bara har konkursen att se fram emot när hyresavtalen med Swedavia kvarstår men 90% av kunderna försvinner första januari. Och förstås all markpersonal på BRA som får gå när man bara blir en operatör åt SAS.
246 kommentarer
SAS och BRAs affärer vet jag inte mycket om. Men på 17år i Stockholm har jag aldrig haft nytta av Bromma. Däremot har jag under flera år på söder upplevt lågt flygande plan slicka hustaken klockan typ 5:30 på morgonen. Så jag kommer inte sörja om Bromma flygplats läggs ner.
Å andra sidan var det knappast någon direkt hemlighet att Bromma fanns där när du flyttade in i din bostad så du kan inte precis klaga på “dolt fel”.
Som boende nära Bromma, först åtta år i Sundbyberg och nu snart 20 år i Solna, har jag däremot haft stor nytta av Bromma, och flugit både inrikes och utrikes därifrån. Åker man på “rätt” tider kan man t.o.m ta ordinarie SL-buss 152 dit på kortare tid än det tar att ta flygbussen till Arlanda, och taxi kostar heller inte mycket mer än bussen till Arlanda – floppen Arlanda Express ska vi inte tala om.
Den verkliga höjdaren var när jag bodde i Sundbyberg och vid ett tillfälle när jag reste med en lätt ryggsäck faktiskt promenerade till Bromma, vilket om jag minns rätt tog under 30 minuter.
Har iofs heller inte klagat på “dolt fel”. Men kan å andra sidan samtidigt säga att jag flyttade lite i blindo från Kanada till en lägenhet på söder och hade tidigare aldrig bott i Stockholm. Svårt problem att förutse. Men så stannade jag också kvar på söder när jag flyttade ett halvår senare. Man vänjer sig förstås.
Numera bor jag i Sollentuna, och det är ju nära till Bromma härifrån. Ändå är det 15min vs 25min till Arlanda med bil, så knappast någon större tidsvinst. Och åker man med SL så verkar det nu när jag söker så snabbare att ta sig till Arlanda (50min) än Bromma (1h 4min), vilket ändå förvånade mig. Har aldrig haft anledning att kolla hur lång tid det tar att åka till Bromma flygplats med SL förut.
Så var det förr. Tyvärr tog de bort 152, och ersatte med tvärbanan. Fler avgångar, men lite mer tidskrävande.
Från Solna Centrum är bästa bussalternativet (tyvärr) linje 129 till Karlsbodavägen (typ 28 minuter) och sedan gå ~400 meter till flygplatsen.
Om du inte bor där du bor sedan innan Bromma var en flygplats så har du inget att anföra om buller. Du kunde/borde tagit med det i val av bostad.
Med den mentaliteten kommer inga existerande problem någonsin lösas. “Så har det ju alltid varit” o.s.v.
Jag bor inte längre på söder sedan 13 år, men tycker fortfarande att buller över stan är ett problem, trots att det inte påverkar mig och min bostad sen mycket längre.
Buller över stan är ett problem? Du bor i Sveriges största stad, jag tror att buller är något du tyvärr får räkna med oaktat om det är flyg, tåg, tunnelbana, bilar eller din veckovisa gängskjutning i ett kvarter nära dig…
På samma sätt som du får räkna med att det inte ligger en flygplats nära stadskärnan vid ditt resmål om du tänker bo i ett större tättbebyggt område.
Fast nu bor jag som sagt inte i stan sedan 13 år och det här är inte mitt personliga problem. Det är bara ett problem. I största allmänhet. Det handlar inte om mig. Jag tycker bara att nattsömnen för ett par hundra tusen människor väger tyngre än att en handfull affärsresande ska ha en bekväm resa till och från flygplatsen.
Lite märkligt det här. Om det påverkar en personligen så ska man inte få ha en åsikt. Om det inte påverkar en personligen, ja då ska man inte heller få ha en åsikt. Internet i ett nötskal.
Fast nu är ju Brommas luftrum stängt nattetid (tror det är från 20 eller 21 fram till runt 6) och under den tiden flygs det inte över stan, förutom en och annan ambulanshelikopter till eller från KS som däremot kan passera rakt över mitt hem i Solna vilka tider på dygnet som helst, och det klagar jag inte på.
Nej nu tror jag du missupfattade. De som bosätter sig där det finns existerande flygplats har inte rätt att klaga på buller. Det är känt sedan tidigare.
Det hindrar dock inte att städer utvecklas, flygplatser läggs ned om de inte behövs osv. Två olika saker.
OK, då är vi överens. Jag har tyckt sen länge att Bromma flygplats ska läggas ner. Inte för att det påverkar mig, utan för att Bromma flygplats är dåligt placerad på kartan. Högattraktiv mark som kan användas till mycket bättre grejer, samtidigt som Stockholm har en utmärkt och välplacerad flygplats på Arlanda. Jag förstår historiken varför Bromma existerar, men stan ser annorlunda ut nu än när den byggdes.
Vindkraftverk!
@Emil, du har ganska många fel i det du skriver och det beror säkert på att du aldrig flugit från eller till Bromma flygplats.
Det är inga flygplan som slickar hustaken på Söder, det vet man om man flugit till Bromma. Man passerar DN-skrapan på Kungsholmen med mycket god marginal och då är det bara någon minut kvar till landning.
Det är noga reglerat hur inflygningen ska ske och vilka tider flygplatsen får användas.
Start och landning är tillåtna mellan 07:00 och 22:00 på vardagar.
På helger gäller start- och landningstider mellan 09:00 och 22:00.
Undantag kan göras för tex. ambulansflyg, men i stort gäller dessa tider strikt för att respektera omgivningens bullerbegränsningar.
Innan man flyttar är det ju ganska enkelt att konstatera om det ständigt är flygplan som slickar hustaken eller inte oavsett om man flyttar från Kanada eller från Strängnäs till Stockholm.
Mentaliteten att vilja få bort en flygplats som byggdes för nära 100 år sedan är ganska korkad. Först bygger man en flygplats, sedan flyttar en massa människor dit och då är plötsligt flygplatsen problemet.
För övrigt klagar boende i Sollentuna och Upplands Väsby på att det blir buller från Arkanda flygplats.
De flesta sover inte mellan 07 och 22, så äldigt lite sömn blir förstörd om ens någon.
Fö. bor jag i närheten av Bromma flygplats och ser och hör flyget ganska bra, men inget flyg hörs ännu.
De flesta i västerort tror jag oroar sig mera över hur 50 000 bostäder på Bromma kommer att påverka dem än hur dagens flygtrafik påverkar dem.
Arlanda är absolut inte välplanerad!
Dessutom är det svårt att bygga nya rullbanor eftersom en massa människor valt att flytta nära flygplatsen.
Nej, staden ser faktiskt inte så anorlunda ut. Mycket av bebyggelsen som passeras vid inflygning över Södermalm och Kungsholmen är densamma seda länge.
Borde inte andra aktörer etablera sig om det finns en marknad?
Finns sällan en marknad för att driva dessa flyg eller flygplatser heller för den delen som är kraftigt subventionerade av kommunerna.
Däremot så finns det många väldigt stora och viktiga företag i dessa områden som drabbas. Så det borde finnas ett intresse från staten att hålla liv i dessa linjer.
Om vi inte alla ska flytta in till Stockholm, Göteborg och Malmö. Och det kanske är där vi hamnar tillslut ändå men då gäller det att vi “outsourca” ut våra sista industrier och tillverknings företag först innan vi lägger ner linjerna.
“Om vi inte alla ska flytta in till Stockholm, Göteborg och Malmö” – nej det ska vi inte! Been there, done that, not doing it again…
Ja det låter som om Kristianstad är en onödig flygplats. Ändå har Vin och Sprit/Absolut en stor tillverkningsanläggning i Åhus strax intill vad jag förstår. Är det inte tänkt att några affärsresenärer behöver besöka anläggningen?
Kastrup ligger nära till. Det finns massor av vägar och järnvägar i Skåne.
Det är väl bara pro-ryssar som jobbar på abzolut…
Det finns lediga piloter som kan flyga dig dit du vill. Det är sådana som behöver fler flygtimmar innan de kan få anställning.
Ronneby o Kristianstad, ser inget sensationellt att en av dom ryker.
Ronneby som flygplats ska ingenstans om inte försvaret tänker börja flyga personalkärror till Tjockhult regelbundet…
Är det nån flygplats som borde läggas ner så är det ju Sturup. Vad är den ens bra för?
AMS åtgärd?
Arlanda borde bara ha matarlinjer till KAstrup för vidare befodran till Europa.
Finns ingen anledning med direktlinjer från Arlanda till Europa. Eller västerut för den delen.
Sturup är mestadels charter och avlastar Kastrup som inte har mycket ledig kapacitet längre.
Kastrup borde mata till Arlanda. Arlanda borde vara navet för Gardermoen och Helsingfors. Att ta sig ut via Kastrup är em mardröm från Stockholm. Vidare har jag inte flugit med SAS under flera år då jag inte tyckt de har någon vidare komfort och oftast dåliga slots och smalt linjenät för interkontinentala linjer och även vissa destinationer inom Europa från Stockholm. Kanske det blir tillfälle att testa SAS igen om det blir fler direktflyg från Arlanda.
Finns ju inget man till till som Arlanda är närmare än Kastrup. Luleå och Umeå borde börja flyga till London istället för Arlanda för alla internationella anslutningar.
Varför skulle Kastrup mata till ARlanda på EU flygningar?
Det är ju vansinne att flyga ett halvfullt flyg från Arlanda till EUropa och ett annat från Kastrup. Bättre dumpa av folket från Arlanda med ett byte på Kastrup.
Varför skulle Kastrup mata till Arlanda, det verkar ju helt befängt, de allra flesta flygen lär ju gå söderut (speciellt nu när Finnair inte kan flyga över Ryssland). Har också svårt förstå varför det är en “mardröm” att flyga från Arlanda via Kastrup, det är väl rimligtvis inte mer mardröm än att flyga via Kastrup från Landvetter (eller annan flygplats)?
Sen Gardemoen/Helsingfors, vad är uppsidan att de skulle flyga via Arlanda, fattar inte alls.
Att SAS avgångar är skit kan jag skriva under på…men bryr mig heller inte så mkt längre, skaffade jobb så jag slipper flyg-skiten, det är rätt själsligt dödande att kryssa runt på diverse flygplatser runt om i världen.
Håller inte med alls, det är betydligt smidigare att flyga direkt samt att risken att förlora bagaget minskar. Jag tror fler internationella bolag kommer erbjuda direktflyg om SAS drar ned. Oftast hamnar jag i Tyskland om jag ska vidare och det var nog längesedan jag mellanlandade i Danmark. Inget fel på flygplatsen, men det är sällan närmaste sträckan.
Hur skall annars stockholmarna tag sig till sina hus på Österlen?
Dom kan hålla sig borta för ingen saknar dom.
Kan hända att det blir trafikplikt på någon/några av relationerna om de anses vara samhällsviktiga.
I så fall upphandlas de och så skjuter vi skattebetalare till en slant.
Å andra sidan gick det 45 minuter från dörr till gate för mig på Arlanda senast så det är en rätt smidig flygplats nuförtiden.
Vi behöver bara få till en ny huvudcarrier efter SAS.
Ryktet säger väl att både Luftwaffe och Ryanair är sugna att basera mer på ARN när flygskatten ryker.
Så kan Götebnorg ha Wizz Air och Skåningarna ta tåget till Kastrup.
”Smidig flygplats”? Sen de lade ner Terminal 4 för inrikes är det rena h-vetet att åka inrikes via Arlanda. Man gör sitt bästa för att man ska passera varenda butik som finns innan man tar sig till sin gate.
Men det är förstås inte SAS man ska skylla på i det fallet utan Swedavia.
Arlanda är ju smidig om man vill ha sina 10 000 steg från security till gate eller 20 000 steg om man ska göra en transfer utrikes-inrikes.
Lägg ner Arlanda. Den ligger fel och fungerar uselt.
Goda nyheter ändå, ett steg närmare avskaffandet av inrikesflyget.
Du har aldrig försökt resa norrut i sverige va?
Jodå, rätt många gånger faktiskt. Hurså?
Och det gick bra att ta sig över dagen till Luleå eller Kiruna från Stockholm utan flyg?
Du får väl låta bli att villhöva åka dit.
Man får lätt intrycket i miljödebatten att flyget i Sverige brer ut sig, men det verkar väl snarare varit tvärtom rätt länge.
Metropoler som Oskarshamn och Västervik hade flyg till Bromma (nån som kommer ihåg Syd Aero?), på 1970-talet kunde man t o m flyga från Stockholm till Hultsfred med storbolaget Linjeflyg med såna här kärror http://www.linjeflyg.info/flygplan/nord2.htm
(Syd Aero tog över den linjen, vet inte när den försvann)
Linjeflyg flög förr till Kalmar och Kristianstad, som det blir nu blir bara Ronneby kvar i hela sydöstra hörnet av Sverige. KLM försvann från Växjö när pandemin bröt ut, och har såvitt jag vet inte återvänt.
SAS flyger ju också på Kalmar så det är bara BRA-linjen som läggs ned
Nu lade ju SAS ner Kalmar linjen sommaren 2023…
SAS har inte flugit till Kalmar på en bra bit över ett år!
Kalmar blir således helt utan flyg och närmsta flygplats blir då Ronneby ca 90 minuter bort. Kul😡
Kalmar har tåg till Kastrup. Tre timmar tar det.
De där tågen går allt annat än i tid. Kalmar blir ännu mer av en avkrok om det blir så här.
Lägg ner Bromma flygplats och använd marken till nåt vettigare.
Håller med, varför inte en satsning på storskalig produktion av batterier för den gröna omställningen…
Eller ännu hellre en massa vindsnurror.
Haha, det hade fan i mig varit episkt!!!
Nej, vi bör satsa på Bromma flygplats. När elflygen gör ankomst på riktigt kommer Bromma kunna bli en suverän hub för dessa.
Bostäder kanske behövs? Och markhyran för Bromma (marken ägs av Stockholms stad) för Svedavia har var 1 kr per år. Japp, ni läste rätt – 1 kr per år. Och sedan har staden fått 5 kr per passagerare. Sammantaget dock en mycket låg markränta för staden. I korthet kan man säga att stockholmarna subventionerat flygen från resten av landet. Hör jag tack? Någon? 🙂
Nä, folk som tror det tror fel. Och har aldrig spelat sim city… Usla överbelastade kommunikationer redan nu. Det går inte bygga ett hus till. Bygga hus på hela förgiftade marken där är hål i huvudet sju gånger om.
Dessutom behöver man ju kunna ställa delar av luftvärnet på “tomten” när ryssen kommer.
Höhö 🙂
Som boende i närheten av Bromma flygplats är min bedömning att just flygplats är vettigt. Få hör är intresserade av 50 000 nya bostäder i närområdet.
Det var väl ingen som kunde förutspå samhällsfientliga miljöaktivister när Bromma flygfält anlades. Annars hade man etablerat en byggförbudszon med några mils utsträckning från flygfältet.
> för att inte tala om Sälens nya flygplats
SAS flyger redan till Sälen från flera ställen i Danmark (bla köpenhamn). Volymen till sälen från BRA gissar jag på var relativt liten i jämförelse.
Nederländerna står för en betydande andel av trafiken till Sälens flygplats.
Sälen flygplats, vilket haveri. Eller förlåt, Scandinavian Mountains AirPort. Antalet avgångar/ankomster där de närmaste två dygnen enligt hemsidan? Noll, exakt noll. Och jo, jag förstår givetvis att det är mest resenärer där under december-mars, men satsningen har alltid framstått som ekonomiskt ohållbar.
Även om jag själv av praktiska skäl utnyttjat Bromma så är det naturligtvis en fördel att samla flyget på ett ställe i Stockholm. Att inrikes flugit till Bromma och sedan fått åka transfer till Arlanda för vidare transport har inte gynnat Stockholm. Det var det enda rimliga alternativet om Arlanda ska konkurrera med Helsingfors, Gardermoen och Kastrup.
Transfer är trams tyckte Fridolin och flög mellan Arlanda och Bromma.
Alla är jämlika men de progressiva är mest jämlika.
Byte inrikes/utrikes är väl egentligen det enda hållbara argumentet för att flytta trafiken från Bromma till Arlanda.
Det är ju också möjligt att knyta ihop Bromma och Arlanda med snabbtåg och den resan blir väl ungefär lika långvarig som en promenad från Terminal 2 till Terminal 5.
Bromma är en av få flygplatser i sverige som nås med lokaltrafik (Kastrup har lokaltågstariff på sin järnväg i källaren).
Ängelholm har sedan något år hållplatsen Barkåkra för lila tåget. Återstår endast att gå rullbanans längd till stationsbyggnaden, naturligtvis ingen offentlig bussanknytning.
Sammantaget kostnader och tid är flyget ett dåligt alternativ till de avskaffade nattågen.
Förstår politiken behovet av klimatsmart transport ?
Järnvägspåret är nyligen ”utbytt” mellan Hälsingborg och Ängelholm och dyrast möjliga mark löstes in. Nya stationen i Ängelholms centrum är inte färdigbyggd.
Du yrar. 583an från Märsta tar lite mer än 10 minuter till Arlanda.
Men Lars…. Vad har du ätit? 🙂 🙂
“…den riktiga flygplatsen Kastrup” 🙂
“långa gångtider från gate till transfer, plus långsam transfer in till Stockholms Centralstation” 🙂
Håller med om att det är en bit att gå numera, men transfer in till Stockholms Central går på 20 minuter. Rätt tveksam till att tunnelbanan från Kastrup är snabbare in till centrala CPH. Gardemoen till OSLO ligger väl ungefär på samma?
När det gäller nedläggning av flyglinjer, om du inte sålde några böcker, skulle du tvingas skaffa inkomst på annat sätt, eller hur? Nu verkar BRA inte se någon vidare lönsamhet i att flyga, så vad är skillnaden egentligen? Eller menar du att vi skall låta skattebetalare betala för halvfulla flygplan? I så fall, vilka är kriterierna för att staten ska pytsa in pengar? Ska vi öppna Hudiksvalls flygplats igen? (även om jag tror att HMK skulle bli lite sura)
Lars, du skriver många bra texter, men den här lät mest som en sur och grinig gammal gubbe. Statler & Waldorf… 🙂
Jag ÄR en sur och gammal gubbe.
Bra det. Det behöver vi. Vi behövde bromma också, men tydligen så är detta ett led i att avvecka flyget helt i sverige. Jahop
Kostar 36dkk med tunnelbana från kastrup. På Arlanda får man hosta upp 340sek. Där ligger det stora problemet kan jag tycka, annars är det du skriver vettigt.
Men Kastrup som flygplats är tiotals gånger bättre än Arlanda. Arlanda är tveklöst den sämsta flygplatsen som jag varit på.
Men man kan åka andra tåg också va?
Åker man från Sverige är det ju Öresundståg.
Tunnelbanan till Kongens Nytorv. Sen kan man såklart åka till Köpenhamn H med andra tåg också.
Från Arlanda till Sthlm finns väl inga tåg än Arlanda Express som kör till Sthlm C på 20 min?
Jo, en hel del av regionaltågen passerar. Men man måste ha arlandabiljett för på-/avstigning. Kostar extra.
Tja, det går ju att resa med SL om man vill lägga en halv dag på att ta sig till sta’n eller omvänt. Flygbussarna är ett spännande lotteri där man aldrig vet hur länge man kommer att sitta i köer eller vid hållplatserna innanför tullarna.
Gardermoen var också en upplevelse, fullt i klass med Stanstead. I bägge fallen mjölkpallståg, minns inga priser. Det tog längre tid att ta sig från flygplatsen till kontoret än det tog att flyga dit från Arlanda. Tack och lov slipper jag numera jobbresor till/från Norge.
Runt 300 tror jag
??
Tåget från Gardemoen till jernbanetorget är ju supersmidigt!
Förr, när man tvingades till 50-60 minuter i taxi var hemskt!
??
Tåget från Gardemoen till jernbanetorget är ju supersmidigt!
Förr, när man tvingades till 50-60 minuter i taxi var hemskt!
@MBL
Är det några andra tåg som stannar på Arlanda station?
Tycker Ståkkholmarna kan ta tåget till Kastrup. Så slipper vi tjafset om svenska utsläpp.
De flesta röstar ändå på MP men lever inte som de lär andra…
Mp fick 5.1% i senaste riksdagsvalet i region Stockholm. Knappast de flesta…
Fast typ 15% i innerstan och säkert ytterligare en del på Södermalm.
Flygplatserna i regionen är inte endast till för innerstadsbor så varför skall t ex Täbybor behöva åka tåg till Kastrup.
Tacka Mats Odell som minister i övergångsministären gav A-Train ensamrätt fram till 2040, senare förlängt till 2050, på sträckningen. Det är anledningen till stationsavgiften som andra bolag behöver betala per passagerare när de stannar vid Arlanda.
Ja, det är helt otroligt. Systemskiftesregeringen (var det väl?) och så inför de privata monopol istället!
Synd för Stockholm 😥
Fast att döma av kommentarerna är det mest lantisar som är upprörda.
Verkar som att Kalmar och Halmstad är “under consideration”:
https://www.sasgroup.net/files/Public/290/4038247/sas-routes-arn.pdf
Läs: “Om vi får skattepengar kan vi ompröva vårt beslut.”
Problemet är att ingen satsar på Bromma eftersom vänstern vill lägga ner flygplatsen. Och eftersom ingen satsar på den blir den allt mer meningslös.
Ett annat problem är att den ligger för nära Stockholm. Det är en sak att folk klagar på buller, men nu håller restriktioner om höjd för byggnation (p.g.a inflygningen) och andra begränsningar tillbaka utvecklingen i västra Stockholm. Därtill har marken för själva flygplatsen blivit väldigt värdefull i Bromma. Om man kombinerar detta med punkt 1 (att ingen satsar på flygplatsen) så är priset för en medioker flygplats väldigt högt.
+1
Japp, man skulle också kunna lägga till att när bullret och höjdregleringar minskar runt flygplatsen och marken på Bromma bebyggs kommer alla fastighetsägare i närheten att få ett ökat värde i sina fastigheter – alla blir rikare. Bör tas med när man räknar på alternativkostnader. Brommaflyget har hållit tillbaka utvecklingen i Stockholm.
Inte om det blir vindkraft, vilket vi får hålla tummarna för! 😀
“Brommaflyget har hållit tillbaka utvecklingen i Stockholm.”
Se där, ännu ett argument för att behålla flygplatsen. 🙂
Vidare verkar det inte direkt som om byggtakten i sta’n lider alltför mycket. Det är väl bara banker som är bättre på krokodiltårar än byggföretag.
Jo men byggs typ bara standardlägenheter (nåja en del är fina). Nybyggnationen av villor och radhus saknas vilket pressar upp priserna i det befintliga beståndet för alla stackars familjer. Bromma skulle kunna få fina villor och radhus så att fler med höga inkomster kan bo kvar i kommunen. (Ja, jag låter som en riktig 08 – jag hajar men likväl saknas villor och radhus i nybyggnation.)
Nej, det är inte främst flyget på Bromma som håller nere byggnaderna, det är radarn (golfbollen) som håller koll på flyget i södra Sverige och Skönhetsrådet som håller ner bygghöjderna.
Det finns enstaka höga byggnader nästan rakt i inflygningslinjen så det argumentet duger inte.
Jo, radarn spelar stor roll men det är en kombination av radar, flyg och bullerbegränsningar (och tror jag andra distansregler) i byggandet som totalt sett utgör de begränsningar som Bromma utgör. Golfbollen (radarn) ligger för övrigt väldigt när Bromma flygplats.
Men även om man flyttar radarn vilket är förhållandevis billigt och vilket skulle möjliggöra mer byggande så kommer inte lönsamheten i Bromma flygplats öka eftersom radarn i sig inte spelar någon roll när man bestämmer sig för att köpa en flygbiljett.
Sjukt bra att SL drog separat stickspår på tvärbanan till BMA. Kanske kan jetset:arna som har sin kärra hos GrafAir åka kollektivt…
Tvärbanan går väl att återanvända till den nya Air City, bostadsrätter och radhus, som kommer ploppa upp ute på slätten? Om nu inte marken döms ut p.g.a. föroreningar eller nåt sånt…
PFAS….
Gissar att det finns utrotningshotade salamandrar på Bromma, så det blir nog inga bostäder.
Kan man köpa sådana någonstans för utplantering?
Behöver stoppa ett annat bygge på en annan plats….
Det finns redan Bromma blocks (köpcentrum) där. Marken kommer självklart bebyggas. Det kommer inte vara stockspår så länge till då förlängning till Solvalla, Rissne, Ursvik, Kisra och Helenelund pågår.
*stickspår, *Kista
Nu när det inte fins vare sig Svenskt eller Norskt ägande i sas vore det klädsamt med ett namnbyte. DAS kanske?
Sen skulle man önska det fans någon flygfanatiker som skulle våga satsa och försöka konkurrera ut sas från den Svenska o Norska marknaden, med tanke på sas ointresse.
Både Ryan Air och Norwegian tittar nog på möjligheterna nu.
Men att lägga ned Bromma vore ett misstag, när kortdistansflyget gått över till el kommer Bromma behövas.
Vi har redan lagt ned flera flygplatser i Stockholm, som Tullinge, Barkarby, och södra stockholm behöver en flygplats.
För 1800-tals uppfinningen tåg kommer aldrig kunna ersätta flyget, trots vad miljövänstern säger.
Tåg funkar för (tunga) godstransporter och lokaltrafik, och där ska vi naturligtvis satsa pengar, men för längre resor kommer flyget bara öka, och eldrivna kortdistansflyg, och rena taxiresor med mindre eldrivna farkoster, är kanske ett decennium bort, prototyper finns. Att då lägga ned Bromma är ett enormt misstag som kommer stå Stockholm dyrt.
SAS är ju redan köpt av KLM/Air France så namnbytet blir nog därefter….
ASS
Miljömässigt torde brännflyget vara det mest idiotiska som finns, 4 till 5 procent av transportsektorns koldioxidutsläpp levereras uppe i luften där siten blir kvar under överskådlig framtid.
Helt omöjligt att klimatkompensera med några återplanterade träd, ända syftet är att den flygande medelklassen ska känna sig goda.
Lägg ned hele siten.😇
Avlatsbrev har alltid varit populärt bland dem som vill godhetssignalera. Man kanske skulle ge sig in i branschen, goda vinstmöjligheter till liten risk. Jag hörde att det visst finns en öppning i avfallshantering nu.
Lägga ner världens flygtrafik verkar vara en offensiv satsning!
Tur att SJ ligger i fas med sin sattsning på snabbtåg, bara två år efter….
https://www.sj.se/allt-om-resan/vara-tag/nya-snabbtag
Blir ju bara VR/MTRX som är ett rimligt alternativ GBG-STHLM närmsta tiden om man inte vill komma upp sjösjuk med X2000. Ovan lösning från SJ ska korta restiden till strax under 3h. Svårt att få den tiden om man bor centralt och ska centralt på ovan destination med flyg via Arlanda.
Fördelen med tåget är ju att man kan vara på plats 1 minut innan avgång.
Bra beslut, ingen aning, men kanske blir lite fart i byggandet med massa ny mark i Stockholm…
Tåget är riktigt bra, om man inte har en tid att passa.
Tåg hem brukar vara okej. Det blir alltid försenat, men man missar iaf inte möten eller föreläsningar. Ska man åka tåg måste man åka dagen innan och övernatta, annars är det inte säkert man hinner till avtalat tid.
Precis så är det. Det värsta är ju att tågen är i tid i säkert 80% av resorna, men just den där gången man hade bråttom så är det nån idiot som klippt ledningarna eller springer omkring på spåret. Sista gången jag åkte X2000 till Malmö, så blev jag typ 8 timmar försenad. Efter det åker jag alltid till Köpenhamn och tar tåget till Malmö. Som chefen sa: det är inte biljetterna som är dyra, det är du och din tid som kostar.
Word 😀
Nåja. Går ju att köra tåg i tid också har jag hört. Iaf i andra länder.
Det är nog bara ukrainsk propaganda.
Tåg är 1800-tals teknologi. Vi bör naturligtvis satsa på tågnätet för varutransporter. Men det är bortkastade pengar med snabbtåg.
Flyg har billigare infrastruktur, och när kortdistansflyget gått över till el kommer snabbtågen dö sotdöden.
Tack för länken:
’X 2000 ska få en stora syster.’
Älskar särskrivningar.
Hur fick SAS loss 6 miljarder helt plötsligt?
Det är inte ett uppköp. De trafikerar åt SAS, avtalet är värt 6 miljarder över 7 år. SAS säljer biljetter, förmodligen med vinst.
Om man inte kan gå med vinst när konkurrensen har upphört så skall man nog syssla med något annat.
SAS är ägt av KLM/Air France så om de vill skjuta till pengar kan de ju göra det bäst de vill.
Sen som sagts ovan så betalar inte SAS 6 miljarder.
Lustigt hur Sydsvenskan svalde infografiken från SAS med hull och hår med rubriken “Fler flyg från Malmö när BRA lämnar Bromma”.[https://www.sasgroup.net/files/Public/290/4038247/sas-routes-arn.pdf]
Glömde länken till sydis: https://www.sydsvenskan.se/2024-09-17/fler-flyg-fran-malmo-nar-bra-lamnar-bromma/
“Dessutom blir dessa avgångar alltså till Europas sämsta storflygplats Arlanda, med långa gångtider från gate till transfer, plus långsam transfer in till Stockholms Centralstation.”
Hear, hear! Finns det nån storstad i Europa som har 5 mil till sin huvudflygplats? Planerad på 50-talet efter de flygplan som fanns då. Nä helt feltänkt. Flygplatsen borde ha hamnat på Värmdö istället i Stockholms direkta närhet.
Finns ingen långsam transfer annat än i en gnällig tyckonoms blogguniversa, prova att ta dig ut till Heatrow i London så får du se vad en transfer är för något
Eh, man kan få gå nästan 2 km på Arlanda.
Vad gäller Heathrow och ännu värre CDG så är transfertiderna där något man får stå ut med, men i gengäld går det direktflyg till hela världen. Från Arlanda går det direktflyg till Heathrow och CDG … För en liten regional flygplats ska man inte behöva gå 2 km från security till gate.
Och på Heathrow och CDG städas toaletterna hela tiden istället för de pissoarstinkande och av bajs nedkletade toaletterna åp Arlanda. Man skäms fan i mig som svensk när man går in på Arlandas toaletter. Fy fan, antagligen de vidrigaste jag varit med om på en internationell flygplats.
Då har du inte varit i Kazachstan på Almatys flygplats. Fy satan, det var vidrigt.
För att inte tala om den underbara 60-talskänslan av att åka runt i glasrören på CDG 1, man kan nästan höra bossanovamusiken i lämplig dåtida kriminalthrillerkomedi i öronen 😂
Fast från Bromma går det väl inte ens direktflyg till Heathrow och CDG. Så om du vill flyga från Kalmar eller Halmstad till något mer exotiskt ställe måste det ju vara bättre att flyga till Arlanda där anslutningarna finns.
Det kanske borde gå flyg från Bromma till LHR och CDG?
Min bästa flygning från Bromma var när jag på frågan “vart ska ni resa” vid incheckningen kunde svara New York. Matarflyg med Brussels Airlines till Bryssel och därifrån Jet Airways till JFK.
Att bagaget kom fram två dagar senare är en annan sak… 🤣
Om jag kom ihåg nu sist så går flyget ftill England, Italien etc från 2an, 3an eller 4an. Där är det 50 meter mellan security och gate. Det är 5an som är jobbig, men inget mot Gatwick (ca 3 km är mitt rekord från incheckning till Gate).
Finns ju direktflyg till många fler ställen, ex Dubai men har åkt direkt till USA, Finland, Baltikum, Österrike, Portugal mfl länder.
Rekommenderar Douala International.
Gigantisk skylt:
’Persons making inappropriate comments about terrorism or bombs will be prosecuted.
Penalty: Life inprisonment’
Tydlig.
Nästan lika tydlig som Annie Lööf (som vill vara tydlig med att hon är/var en mycket tydlig politiker)
…
Billigt att muta sig förbi security och till också.
Även om kronan har tappat mot CAF.
Fast nu var det transfer in till city du själv tog upp Lars och du behöver inte gå in dit, inte ens 2 km.
Ja, funderat varför både Arlanda och Landvetter verkar spara in genom att ha sunkiga och ostädade toaletter. I bagagehallen på Landvetter så är toaletterna från 80-talet, rejält sunkiga och stinker allt möjligt. “Första intrycket” när man landar i Götet…inte topp direkt.
Prova att åka från Kennedy i New York. Hur enkelt som helst.
Dessutom blir det fel håll på vägen dit, för man ska ju nästan alltid söderut med flyget.
Hur lång flygtid motsvarar 40 kilometer?
Det handlar om samlad bränsleåtgång m.m. också. Man borde använda Skavsta mer.
När mp ville lägga ner Bromma och tänkte att flyget istället skulle gå till skavsta tror jag man nämnde 9 minuters flygtid mellan Arlanda och Skavsta. Tanken var att man skulle dra av dessa 9 minuter (som man tjänat) från den längre restiden till Skavsta med buss/bil.
Tidsmässigt är det ingen större skillnad mellan Arlanda och Skavsta relativt City. Räknar man in promenader från hållplats till gate vete 17 om inte Skavsta vinner.
En Stockholmsflygplats upptagningsområde är större än Stockholms City. Jag tror att det eventuellt bor fler potentiella flygresenärer i norra Storstockholm än i södra, men någon som vet får väl komma med lite fakta.
Mitt förslag var Barkarby dit man ni bygger Tunnelbanan, men där byggde man bostäder där ingen vill bo istället för en flygplats.
Tullinge var ju tyvärr inget alternativ pga dimman, men det hade varit praktiskt med en flygplats på varje sida om stan.
Transfern mellan Arlanda och Stockholm är väl 18 minuter? För mig tar det 50 minuter till jobbet med lokaltrafiken. Förstår ärligt talat inte vad ni gnäller på.
Folk ute i landet måste vara extremt stressade. Chilla lite.
Grejen är väl att det är billigare och snabbare att åka taxi dit man ska från Bromma. Men det går att ordna. Vi sätter en ”Brommaavgift” på taxibilarna på 500 kr som startavgift.
Jag kan tänka mig en deal. Alla västkustare betalar för att alla nära bromma flygplats får åka taxi till och från jobbet/skolan varje dag så behåller vi Bormma flygplats.
Det bor ca 350 000 människor där, så säg 2×200 000 taxiresor per dag a 500 kr. 100 MSEK per dag utlaget på 1,5 miljon västkustare.240 dagar om året.
Mao, 130 kr per vardag eller 650 kr i veckan. Billigt som fn… Deal?
Transfern från Skavsta tar inte 18 minuter. Det tar 81 minuter.
+1
Nej, inga storstäder, men även Oslo – en annan flugskit i utkanten av världen – har kastat ut sin flygplats långt ut på landet. De har i alla fall lite berg runtom att skylla på.
Det verkar som många vill ha koldioxid katastrofen brännflyget dörr till dörr, för att sedan präktigt ta elbilen till köpcentrat.👎
Du får väl lobba för zeppelinarnas återkomst. Några förväntade Hindenburg är väl inget att bråka om när klimatet ska räddas?
Elbil har inget med miljön att göra. Det är bara till för att visa att man har råd och ett sätt att se ned på andra.
Som sagt, lägg ner världens flyg. Det kan väl inte vara så svårt.
Flyget står för 2 % av världens koldioxidutsläpp. Svenskt flyg står för 1 % av vårt lands koldioxidutsläpp. Sverige står för 0.2 % av världens koldioxidutsläpp.
Om du lägger ner flyget i världen kanske du kan tänka dig att låta svenskt inrikesflyg få finnas kvar?
(Kuriosa: jordbruket står för 14 % av Sveriges koldioxiutsläpp).
Var det inte någon smart tyckare som skrev här för ett tag sen att det skulle bli fler direktlinjer överallt nu i Sverige när SAS blev privatägt istället för av svenska staten, och man började satsa på företagsekonomisk vinst istället för arbetsmarknadspolitik med vederbörandes skattepengar.
En galaxhjärna?
Att kalla ett företag ägt av danska staten för “privatägt” är väl ändå lite väl fantasifullt?
Det viktiga är att det inte är den SVENSKA staten äger något som kunde vara svensken till gagn.
Såldes inte Stockholmsbörsen till någon gulfstatstats stat, med motiveringen att stater inte ska äga börser?
+1
Aaa Svengrot, där är du ju. Danska staten är ingen offentlig organisation i Sverige, är den det? Danska staten har såvitt jag vet inga sociala ambitioner här, eller så är det kanske alltid så fort en stat är inblandad?
Förstår inte alla kommentarer från bittra Göteborgare. I andra sammanhang bedyras det ju dyrt och heligt hela tiden att Stockholm inte är något man besöker. Det borde alltså inte spela någon roll var flygplatserna ligger och var transfern sker.
Håller med, dessutom är väl 90% av trafiken bara att ta sog vifådare eller för att sitta i ett komferensrum
Så om de gör det på Arlanda så slipper de besöka Stockholm helt. Borde vara ett jätteplus för Gborgare.
Göteborgare vill inte åka till Stockholm, men de gånger som de inte åker till Stockholm vill de kunna landa på Bromma.
:D:D:D
Det kan tilläggas att Stockholm 2008 skrev ett 30-årigt avtal med Svedavia där Svedavia i princip fick låna marken gratis. I avtalet sägs också att Stockholm inte får säga upp avtalet. Endast Svedavia kan göra det. Detta var politiskt smart av stockholmsmoderaten Sten Nordin, som gärna ville ha massa flyg, gärna så stora att flygplatsen behövde begära undantag för att de skulle kunna landa och starta. Han trodde det var bra för business (det var det nog inte sammantaget sett) men oavsett var det ett politiskt beslut. Som den fria marknaden nu krossar. Så kan det gå.
Själv hoppas jag att de hundratals ballongflyg som kvällsvis seglade över staden med turister nu kan komma tillbaka. Ett mycket trevligt inslag i stadsmiljön och den businessen sysselsatte säkert fler än hela Bromma flygplats med kringservice gör. Ballongflyget fick lägga ner pga av säkerhetszon (EU-regler) kring Bromma, som nu började flyga passagerare en masse.
Så det finns en nygammal flygindustri som förhoppningsvis kan ta plats i luftrummet ovan staden, som på riktigt bidrar till att göra staden mer attraktiv istället för en olönsam och bullrig humör- och sömnförstörare.
När öppnar den första ballongflyglinjen Bromma-Malmö?
Intresset för att resa med den sortens flyg svalnade (av någon märklig anledning) rätt betydligt i början av maj 1937.
När mp griper makten så blir det nog många fina ballonglinjer!
Jag såg luftballonger över stan så sent som förra torsdagen, de flyger efter att Bromma stängt vilket sker vid 19.30-20-tiden nån gång.
Sista planet gick förut 22:30? Det är,iaf. Då fönstrena skakar så att man vaknar. Trafiken har mao minskat rejält.
Nuvarande avtal mellan Svedavia och Stockholm säger att flyget kan börja 07:00 och måste sluta kl 22:00 på vardagar. Det är lite mindre på helger.
Igår såg jag t.o.m en luftballong över Solna när jag cyklade hem från jobbet vid 17.30. Kan hända att de hade sånt väder och såna vindar att de kunde flyga utan att riskera att störa Brommas trafik, för så dags är luftrummet definitivt inte stängt.
Bara på helger. Och mycket färre ballonger än det var i början av 2000-talet.
Jaha, Bromma läggs ner. Nu får vi massor av bostäder när centrum. Fast först ska flygplatsen konkursa ihop under fem år. Två års överklaganden. Sen tio års sanering av en 100 år gammal flygplats. Sen ska kommunstyrelsen bestämma vad som ska finnas på platsen i fem år. Sen ska vi kolla om det inte finns någon unik insekt i gräset som växer upp ur asfalten på startbanan i två år. Sen kommer närboende att överklaga bygget i åtta år. Byggstart år 2056.
Hoppas. Bromma är _för_ värdefull för att läggas ner.
Som sagts tidigare: Ingen vill resa från Arlanda, pga avstånd, trafik, det ständiga köandet och de onödigt långa avstånden på flygplatsen.
Helt enig. Bromma > Arlanda.
Jag reser hellre ifrån Arlanda. Bromma är bara bra om man bor i närområdet. Bor du i stan går det snabbare till Bromma. För mig som bor i Roslagen är Bromma inte ens ett alternativ pga köer och taskig kollektivtrafik dit
Roslagsbandit!
(Så han jag före Rikki och pliktar med att prenumerera på Kombilotter)
Insekter och froddjur har de redan klarat av. Och ja, det finns sådana. + en golfbana.
Visste ni att det inte ens finns någon lokaltrafik från Brommaplan (resecentret) till Bromma flygplats?
Så Bromma flygplats har noll värde för den genomsnittlige närboenden.
Ja, men de har relativt nyligen ställt dit cykelställ, som en del i en miljösatsning 🙂 (Sant faktiskt)
Bromma är den bästa flygplatsen enligt mig för inrikes flyg. Har jobbat mycket på Gotland och helt oslagbart att ta sig dit på 1tim + 35min (inkl färd till flygpl) istället för minst 1tim + 3,5tim motsvarande båtresa.
Nu i oktober ska jag till Malmö på möte. Ska jag ta tåget tar det 5,5timme enkel väg inklusive “transfer”. Via Bromma 2,5tim enkel inklusive ta sig till Bromma och ta sig till Malmö från Skurup.
Tycker diskussionerna om Bromma och buller är knepiga, jag bor utanför Arlanda men inte ringer jag varje dag och gnäller på ljudet från flygplatsen? Men folk i Slite på Gotland, vars uppkomst beror på fabriken gnäller på fabriken för den luktar.
Hur som haver, bor man i Bromma eller under inflyg, deal with it. Bor man i Slite så bor man i en fabrik, då kan det lukta. Slut på meddelandet.
Man kan ju ha många synpunkter på flyget som företeelse, framförallt miljöaspekterna *är* viktiga. Men det verkar rätt avigt att använda det som argument för att lägga ner den enda flygplatsen som faktiskt har Stockholm som närmsta stad och istället hänvisa flygresenärer till att sitta i bilköer eller försenade tåg från Nyköping eller Uppsala.
Bullerargumentet synes mig också knepigt, sist jag kollade var Stockholm vår huvudstad med lite drygt miljonen invånare eller vad det nu är. Jag tänker att om man bor där kommer man att höra buss-slammer, tåg-gnissel, lastbilar och gud vet vad. För tillfället bor jag i Hamburg och flygplatsen här har en storleksordning mer avgångar och ungefär samma avstånd till centrum som Bromma har till Sthlm C. Har aldrig ens tänkt tanken att jag ska irritera mig på flygplan.
Arlanda blir vi väl inte av med men det är och förblir en konstig diskussion om Bromma.
Nu slipper man iofs bussar och tåg från andra ställen i landet, förutsatt att man kan ta sig till Centralen:
https://www.arlandaexpress.se/
Att det sedan kostar 6x vad pendeltåget kostar, är en annan femma.
Som sagt, flytta Landvetter till Avenyn så förstå du problemet.
Jag tror dånet från spårvagnarna på avenyn är klart jämförbart med inflygningen från ett flygplan om man bor i nåt av husen där, där har du dessutom vibrationer som fortplantar sig direkt in i huskroppen, det är iallafall min minnesbild efter några hotellnätter där.
Men som jag sa, jag har en större flygplats på samma distans som Arlanda just nu och nej, jag förstår faktiskt inte problemet. Det är en stad, den har infrastruktur och det låter. Man kan jobba för elflyg och tystare bilar etc etc såklart – men samtidigt – det är bara 7 kilometer från Skavsta till Nyköping, varför ska invånare i en landsortsstad, som rimligen har starkare argument för att slippa en massa buller, behöva ta en massa flyg som egentligen skulle till huvudstaden över sina tak??
Bromma flygfält invigdes 1936. Hur såg bebyggelsen ut runtomkring då?
Vad är motiveringen till att det är bra att lägga ned hela flyglinjer till olika städer det framgick inte?
Ja hur ser det ut med antalet affärsresenärer som vill flyga? Har Microsoft Teams tagit död på affärsmötena? Det finns säkert folk här på tråden som känner av utvecklingen.
Varierar såklart beroende på bransch men skulle nästan hävda tvärtom för egen del. Vi har mer internationella kunder som vi huvudsakligen jobbar över Teams och via VPN-lösningar med, men vi behöver vara på plats ibland och då blir det fler eller iallafall längre resor (en mix av fjärrtåg och flyg) – än tidigare när vi mestadels hade kunder på några mils avstånd. Och en förutsättning för de där kunderna på längre avstånd är ju just att vi kan ha kontakt över Teams eller liknande samt digital tillgång till diverse miljöer.
Mao, trafiken från Arlanda (internationellt) har ökat och Bromma minskat?
Anledningen till att man lägger ned är att ingen vill betala för den verkliga kostnaden. Idag kostar ordinarie pris t.ex Arlanda till Luleå 3000-5000 kr. Tur och retur ca 7000 kr.
Skulle man betala utefter alternativkostnaden eller åtminstone betala rätt marknadshyra så skulle priset 3-4 dubblas från Bromma.
+1
Inrikesflyget har dykt, den påhittade flygskammen följt av Pandemin, flygskatten flera olika orsaker vill jag påstå. Det har gjort att prisena gått upp, löjligt dyrt numera inrikes. ToR Malmö är som affärsresenär är 1-1500 kr dyrare än ARN-FCO (Rom).
Hörde nu från BRA att Stockholm är för litet för två flygplatser men. Stockholm har väl bara en? Och Uppsala en. 😉
Stockholm har 4 flygplatser. Skavsta, Bromma, Västerås och Sigtuna (även kallad Arlanda).
Halmsjön, inte Sigtuna va? Hette väl Halmsjöbanan, som arbetsnamn, när den anlades i slutet av 50-talet 🙂
Politik EU:
Hur kan det komma sig att Sverige alltid får Kommisionärer på de områden vi har haft Europas extremaste politik inrikes de senaste 12 åren (med misslyckat resultat)
Alla fötjänar en andra chans 🙂 Det kanske kommer funka den här gången?
Vad många inte förstår är hur många som bor kring Bromma Flygplats. Att landa på Bromma är som att landa på Avenyn.
Så, lägg ned landvetter och bygg en närmare flygplats på Avenyn som vi dessutom kan studsa vidare till London, Dublin, New York och Paris från.
Vill vi dessutom besöka göteborg så slipper vi ju flygbussen. Den tar ju nästan 40 minuter.
Får se hur många Göteborgare som röstar på det förslaget.
Finns det förresten nån tunnelbana från Landvetter?
Tunnelbana? Sånt är det ju bara 08:or som har, alla andra har spårvagn!
Och nä, det finns inte T-bana till Arlanda heller. Däremot Pendeltåg.
Avenyn? Snarare Mölndal.
Osmakligt att fokusera på några minuter hit eller dit i restid när Jorden är i ett klimatnödläge. Lägg ner allt flyg bara. Tåget fungerar utmärkt. Teams också.
Tåget fungerar inte utmärkt 2024. Som Västeråsbo känner jag numera att det är en 20%+ risk att jag inte kommer hem om jag tar tåget till Stockholm. Kan ha haft extra otur men de senaste 18 månaderna har jag åkt ~20 resor och 4 av dem var inställda av olika anledningar.
Bortsett från att flyginfrastruktur kostar en bråkdel att bygga och underhålla jämfört med järnväg. Högre flexibilitet. Betydligt mindre yta tas till anspråk.
Måste kunna hålla flera tankar samtidigt. Idag är eltågen bättre än flyga inrikes ur ett koldioxidperspektivet. Men satsas det på t.ex elflyg så är troligtvis plötsligt tågen sämre ur livsanalysperspektivet och uppfyller kundernas önskemål sämre.
De elflygen troligtvis gör är att sänka reskostanden drastiskt + återinför lönsamhet på korta regional flygningar (man skulle till och med junna studsa Gbg -> Halmstad-> Malmö) alltså nästan som nuvarande mjölktågen.
Jag har ett arbete som kräver att jag träffar kunder fysiskt runt om i Europa.
Tåg är oftast inte ett rimligt alternativ eftersom då skulle en stor majoritet av min arbetstid per vecka vara restid.
Hur kommer jorden ur sit klimatnödläge genom att lägga ner flyglinjer till Bromma?
Lägg ner allt flyg (i hela världen) är förstås ett radikalt förslag. Det skulle minska koldioxidutsläppen med 2 %.
Men det behövs anlägga en hel del nya järnvägslinjer mellan Europa och Amerika …
På ARN finns bara Terminal 2-5. Bromma = Terminal 1.
Undra om man kommer ångra nedläggningen av en central flygplats som Bromma om 20 år då lokalflyg kan har återinförts på bred front i Sverige pga av elflyg (elmotorn är mkt billigare i drift/service och tystare)
Även eldrivna propellerplan genererar ganska mycket ljud, ta en drönare som exempel.
Avstånd fågelvägen
Sturup-Arlanda 531 km
Sturup-Bromma 503 km
5% längre avstånd till Arlanda än Bromma
Landvetter -Arlanda 378 km
Landvetter – Bromma 381 km
Mindre än 1% kortare av till Arlanda än Bromma
Hur många hade tippat på att det är kortare avstånd mellan Landvetter och Arlanda än till Bromma.
Sedan så finns det flygkorridorer mm som gör att det verkliga avståndet blir längre.
Nä, få har nog koll på det men det är nog att de flesta människor reser i timmar och minuter inte i km och i det läget kan det skilja rätt mycket mellan arlanda och Bromma (för dörr till dörr restid) som ett exempel.
Absolut är totalt restid samt ineffektiv restid där du endast kan arbeta på distans med svårighet som är intressant.
Väldigt få människor bor också vid Arlanda Express och gör resor till Göteborgs centrum vilket de flesta beräkningar ifrån politiker och utredningar bygger på.
Oftast så går resorna ifrån någon ort i flygplatsernas närområde till en annan ort, vilket gör det extremt komplext att göra en rättvis jämförelse.
Precis flygvägssystemet lägger till rätt många miles till ARN och även till BMA men inte i samma utsträckning.
“Fågelvägen”, dvs en storcirkel, är det närmare till Arlanda från Landvetter än till Bromma. Ungefär som
Westleys siffror.
Kikade på flyg från Ängelholm. En vanlig tisdag flyger SAS 4 avgångar till Arlanda och BRA flyger 5 avgångar till Bromma. Har svårt att tro att de 9 avgångarna kommer bestå.
Har dessutom svårt att tro att det kommer lyfta plan mot Stockholm 06:25, 06:45 och 07:15 från Ängelholm. Morgonflygen brukar vara mer eller mindre fulla, oavsett om de landar på Bromma eller Arlanda.
Om det finns resenärsunderlag för de flygen, så finns det väl ingen anledning för SAS att dra in dom?
Förutom MP-journos kåtblanka glädjeögon idag så finns det en del problem. En del har redan nämnts som att SAS i princip får monopol på inrikestrafiken vilket givetvis innebär sämre service och dyrare biljetter. Ett annat problem är Arlanda i sig, en sådan misslyckad flygplats att man skäms. Har du oturen att flyget landar på en “C-gate” (T4) så kan du inte gå ut där, du måste gå drygt en kilometer till T5 för att hämta bagage eller ens gå ut. Sedan traska tillbaka till T4 där flygbussarna går. Swedavia har nämligen avskaffat T4 som ankomstterminal och betraktar den som en del av T5.
Men en annan sak som är mer problematiskt är att det av säkerhetsskäl är bra att ha en “city” flygplats. Bromma behöver inte gå med vinst lika lite som motorleder mellan mindre städer behöver det. Det finns också en samhällsekonomisk vinkel och man kan få ta att själva flygplatsen inte kan bära sina egna kostnader utan statligt stöd.
Fast det var länge sedan man drog motorleder genom städer eftersom de förstör mer än de tillför. Samma med att ha en flygplats inne i en stad – funkar dåligt både ekonomiskt och socialt. Men visst, vill man ha kvar själva flygplatsen för små skol- och sportflyg samt några regeringsplan och liknande som inte stör så ok så länge marken hyrs ut av staden på marknadsmässiga grunder. Kommer bli dyrt för skattebetalarna runt om i landet.
Det bästa som hänt pp Bromma var när sportflyget upphörde.
Det var extremt störande!
Tex Sälen kommer få det svettigt. Sen flyger mycket privat från Bromma. Oklart var de ska ta vägen om flygplatsen stänger.
Den mesta trafiken i Sälen generas av charterflyg under vintern, Skistar som äger flygplatsen har lockat ett beundransvärt antal bolag till att trafikera när snön ligger djup. Även SAS faktiskt från Danmark, CPH och AAL t.ex.
GODA NYHETER! Det är ju helt sjuka subventioner som skjuts till för dessa flyg. Argumentet är ofta att det behövs för lokalt näringsliv, jag har inte sett en enda oberoende forskningsrapport som visar på det.
Ta tillexempel Kristianstad Flygplats, de gick med 13.9 miljoner i förlust förra året, för en flygplats med 36000 resenärer per år. Det är 400kr i förlust per passagerare – eller motsvarande kostnaden att ta Snelltåget till Stockholm.
Till detta ska vi ju såklart lägga på att vi redan subventionerar flygbolagen i stor utsträckning redan. Det är inte rimligt att hålla på så.
Tackar mig för kommentarer om ifall jag någonsin försökt resa norrut, de flesta flygplatser som linjerna stänger för är sydliga. Dessutom finns idag Zoom, meet, teams som konkurrerar bort större behovet av alla dessa flygen, så tidsbesparingen kan då läggas på tåg resa istället när man reser 10% så ofta för jobbet.
Hur blev det egentligen? Bromma var riksintresse för säkerheten men visst togs den bort? Om Svedavia inte vill driva flygplats när BRA flyttar, så får staten alltså lösa det på annat sätt. Risken är att marken bara blir stående.
När Barkarby flygplats lades ner, var Järfälla kommun snabba som attan på att bebygga den, så att de aldrig mer skulle få något flyg.
Man vill väl flygbomba flygplatsen med lägenheter? I nån slags miljöpartismens och socialismens seger över de förhatliga persontransporterna.
Så gick det inte till, F8 försvann sen tog det till 2010-15 nånstans innan flygplatsen som sådan lades ned. Allmänflyget huserade där då de kastas ut från Bromma. Numera håller de till i Västerås… Minns att vi under en större övning flög där i mitten slutet på 90 talet med spetsiga maskiner.
Jo det stämmer. Vad jag försökte säga var att flygplatsen efter F8 inte användes mycket utan väldigt lite. När Linjeflyg lade ner sin verksamhet på Bromma (och uppgick i SAS) flyttade de till Arlanda. Men det kanske var en kortare period när de använde Barkarby?
Hur som, Barkarby stod som “allmän reserv” efter F8 som jag förstod det och så fort Järfälla kommun fick chansen så planlade de dem med annat och bebyggde den. De ville inte ha så extensivt använd mark i kommunen (mark som dessutom utgör en slags risk för att någon kommer på idén att lägga massor med flyg till flygplatsen, som i fallet Bromma).
Bromma stänger på vardagar 22:00, och öppnar 07:00, Lördag stänger de 17.00 och öppnar på söndagar 12:00. Så slipper ni spekulera mer 🙂
Om vi tittar bredare så är detta ett hårt slag mot flygtrafiken i ett avlångt land där det egentligen inte finns något alternativ om man inte vill åka bil lääänge. Tåg är inget alternativ. Uppriktigt sagt om den här affären godkänns av alla nödvändiga instanser så får ett danskt flygbolag köpa ett norskt flygbolag. Faktum är att vi helt saknar svenska flygbolag förutom de väldigt nischade Amapola som flyger runt i 30-35 år gamla Fokker 50. Vi blev helt enkelt blåsta av danskarna gällande SAS som vi pumpat in miljarder skattekronor i, och vad får vi tillbaka, ingenting, blev inte ens en tumme…
Att så många klagar på Arlanda är för mig ganska komiskt. Känns nästan som att de har det som svepskäl att trycka lite på stockholmare.
Att få gå några extra meter till gate (det finns även transportband) är för mig lite motion som rätt skönt innan/efter en flight. Sen gillar jag loungen i C.
Sen kan man alltid resa från T2 med antingen AY, KL, AF, BA och dessa 4 bolag tar dig nästan över hela världen. Kortare än så får man leta efter samt att loungen där är bland det bättre på Arlanda (amex är klart bäst dock).
Om det är någon flygplats jag undviker är det just Kastrup. Känns alltid som det är trångt, mörkt och dåligt med sittplatser.
Sen undrar jag hur många flygplatser folk har varit på för att jämföra…
Bromma flygplats känns även om jag som barn älskade att titta på flygen starta och landa ganska onödig. På en radie av 10mil från Stockholm finns det 3 flygplatser som kan ta emot större plan. Bromma kan bara ta mindre plan sen ligger idag många större företagen utanför Stockholms innerstad
PS. SAS cabinfaktor från Arlanda till kontinenten är hög så svårt att förstå kommentarerna om att man ska flyga via Kastrup. Flygbolagen sätter in linjer där det finns efterfrågan. Försvinner efterfrågan tas linjen bort så länge de inte flyger mycket cargo som betalar för de tomma sätena.
För mig som reser från Luleå är det bara toppen om Bromma försvinner, för vi har inga flyg dit idag. Ska man ta sig vidare till annan ort i Sverige är det alltså bara en fördel om fler avgångar hamnar på Arlanda.
Men Arlanda är oavsett nuförtiden en skitflygplats för inrikesflyg. Gamla T4 funkade fint som lokalhub men var trång. Lösningen blev tyvärr att flytta allt till T5 D-F och därmed sprida ut allt över kilometervis med terminal. Och F har inga transportband så har du en transfer mellan tex. 15 och 39 får du gott om motion.
Eller om de byter gate från Gate 10 till 37 ca 50 minuter innan avgång får man bråttom, det har också hänt mig.
@Carmindz
“Sen undrar jag hur många flygplatser folk har varit på för att jämföra…”
London City Airport är en jättebra flygplats, men den ska väl närmast jämföras med Bromma och inte Arlanda.
En (svensk) mil från Piccadilly Circus, och med mycket bra kollektivtrafik in till centrala London.
Fritt företagande är jättebra tills det inte är lönsamt, blir uppköpta och verksamheten anpassas efter utbudet, då är det jättedåligt enligt högern. Märkligt!
Ironiskt att det är just lönsamheten som blir döden för Bromma trots att så mång skoband så hårt med att försöka ha den kvar. Ironin är slående!
Bromma är fantastiskt och snabbt.
Mitt rekord är att köra hemifrån 15 minuter före flygets avgångstid och hinna med.
Lite förhöjd puls hade jag måste jag erkänna.
Konstiga föremål som tex svärdliknande ömtåliga föremål är inga problem att få med. I incheckningen tar någon hand om föremålet och bär ut det till flyget.
Funkar inte om man flyger till en storflygplats eftersom liknande service måste finnas där man landar.
I Kyoto plockade incheckningspersonalen vant fram en speciell glasfiberbehållare för mitt katana eftersom varken skjutvapen eller svärd var godkända som handbagage.
“Nu får vi se vad företag som gjort misstaget att etablera sig på platser som Växjö, Halmstad, Kalmar eller Kristianstad tycker om detta, för att inte tala om Sälens nya flygplats.”
De får väl ta samma hånskratt och “gick ni på den lätta” som alla som gick diverse yrkeshögskoleutbildningar inom IT 2021-2023 och nu möts av en totalt död arbetsmarknad med företag som uttrycker “det var ju bara prognoser och förhoppningar” får ta. Se t.ex. bloggarens egen vurm för “kompetens”invandring.
Fast företagen som etablerat sig i Växjö mfl platser har ju vetat om att Bromma vara eller icke vara diskuterats på hög politisk nivå i decennier. Så de tog väl en kalkylerad risk om de bygger sin verksamhet på att det finns flyg just till Bromma.
Brukar flyga från Arlanda men valde Kastrup i somras (var säkert 10 år sen jag flög därifrån). Till min förvåning är den flygplatsen om möjligt sämre än Arlanda. Hur är det möjligt att de två absolut sämsta flygplatserna jag varit på ligger i Norden? Varför klarar “vi” inte av bygga bättre?
Tänka sig, SAS med sin välkänt svajiga ekonomi hade råd med det ändå. Om det finns en vilja, så finns det bevisligen en väg…
Nåja, ska inte klaga över det. Den “fria marknaden” fortsätter göra det som är lönsamt och dyr mark för bostäder är säkerligen en bättre affär än amåflygplats.
Om det nu inte stämmer kommer dne osynliga handen trolla fram nya flyg…simsalabim
“långsam transfer in till Stockholms Centralstation”
Det beror väl på när på dygnet man reser? E4:an är inte överbelastad dygnet runt.
Om nån har tillgång till Helagotland.se kan man nog läsa att gutarna inte är imponerade.
https://helagotland.se/ledare/artikel/bra-och-sas-kan-flyga-och-fara/ly4oq7pl