Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna i väntan på amerikanska centralbanken Federal Reserves väntade räntesänkning idag och det stora amerikanska börsindexet S&P-500 noterade sin högsta intradagkurs någonsin igår, men stängde inte på börsrekord. Det utländska flygbolaget SAS satsar som väntat på Kastrup och förvandlar Europas sämsta större flygplats Arlanda till en regionalflygplats.
Stockholmsbörsen steg igår med +1.03% för OMXS30 och +0.76% för OMXSPI. Den amerikanska dollarn fortsätter vara svag på 10:18 SEK, men kan nog sägas vara kvar i stödområdet runt 10:20 SEK. Om det blir en dubbelsänkning från Federal Reserve idag kanske stödet faller och vi får se en dollar nedåt tian framöver, men enligt konsensusprognosen sänker Fed bara 0.25 procentenheter idag, varpå osäkerheten är borta och dollarn rimligtvis kommer stiga igen.
Euron ligger på 10:33 och guldpriset hittas på 840:- SEK per gram.
Amerikanska S&P-500 visade intradagrekord igår, dvs sin högsta indexnotering någonsin, men normalt tittar man på stängningskurser och börsen vände ner för att inte stänga på börsrekord. S&P-500 avslutade dagen oförändrad på +0.03%, men får vi en dubbelsäkning av styrräntan har vi nog nytt amerikanskt börsrekord.
Nasdaq-100 är inte å rekordnivåer och även det teknikjättetunga indexet stängde oförändrat på +0.05% inför dagens räntebesked. Sämst inom FANANGST gick Nvidia med -1.02% och var enda aktien som föll. Bäst gick Netflix med +1.49%.
Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat i skrivande stund. ASX 200 oförändrad på -0.08%, Nikkei 225 +0.29% och Straits Times -0.30%. Det verkar som KOSPI fortfarande är stängd eller så har min feed ballat ur och Hang Seng verkar också stängd.
Som väntat satsar det utländska flygbolaget SAS på kvalitetsflygplatsen Kastrup och förvandlar Arlanda till en regionalflygplats. SAS meddelar nu att man inför 15 nya rutter från Köpenhamn, inklusive till Microsofts Seattle, och man ökar frekvensen på flygningarna för att hämta eller lämna av passagerare på Arlanda.
Norska Gardermoen får en säsongsbaserad rutt med direktflight till New York, men bortsett från gårdagens besked att BRA lägger ner egen verksamhet utköpta av SAS för sex miljarder över sju år och blir operatör under SAS varumärke och flyttar sin trafik till Arlanda, lägger ner flera rutter och minskar på alla andra utom t/f Visby, så får inte Arlanda några nya flyglinjer från SAS.
SAS skriver i pressmeddelandet.
“Stockholm Arlanda, with more than 70 direct routes and 120 daily departures, will remain an important gateway for European and intercontinental travel, supported by SAS’ newly announced partnership with Braathens Regional Airways AB (BRA) which will optimize regional air services.”
Det är förstås ett korrekt beslut. Arlanda är bland Europas sämsta större flygplatser med extremt dålig planering där man kan behöva gå en halvtimme för att hämta ut sitt bagage eller vandra uppåt 2 km vid transfer om det vill sig illa. Till det är matutbudet av usel kvalitet där höjdpunkten är att det går att köpa öl på McDonalds, som annars antagligen har den mest innovativa och fantasifulla maten på flygplatsen.
Toaletterna på Arlanda är en sanitär olägenhet och något som får mig som svensk att skämmas att dessa för många besökare är det första intrycket man får av Sverige – nedpissade och nedkletade stinkande toaletter. Utomlands finns det städpersonal hela tiden vid toaletterna som hålls fräscha, men på Arlanda kanske man städar en gång om dagen? I bästa fall.
Men matartrafiken till och från Köpenhamn ökar alltså för Arlanda, liksom för Gardermoen och Helsingfors.
“Furthermore, there will be a frequency increase on 15 of the existing routes [from Copenhagen], including key destinations such as Stockholm, Oslo, Prague, Berlin and Helsinki, solidifying Copenhagen’s position as a global hub.”
De stora svenska vinnarna är förstås som alltid Malmöborna, som inte bara är en dagsresa med bil från Berlin (dit Malmöborna har närmare än till Stockholm – undrar vart man åker om man vill till en storstadsmetropol?), utan med fördel på några minuter är på Kastrup med tåget.
SAS nederländska VD säger:
“By enhancing Copenhagen as our main hub and expanding our network, we are boosting connectivity and driving economic growth not only in Denmark but across Scandinavia. As we focus on building a global hub in Scandinavia, Copenhagen will become a central gateway, bringing the region even closer together,“
Igår hyllade Stockholms Handelskammare (alltid kända för att vara fel ute) i ett pressmeddelande att BRA lägger ner sin egna verksamhet och överger Bromma, med argumentationen att det skulle göra Arlanda till en internationell storflygplats.
“Det är oerhört välkommet. […] Nu öppnas en möjlighet för Arlanda att växa och utvecklas.”
Fast nu är det KLM- och Air Franceägda SAS som bestämmer, inte Stockholms Handelskammare. Som boende på Sveriges framsida tar man ändå alltid flyget ut i världen via Kastrup, Skithål, CDG eller Heathrow, Doha eller Helsingfors, eller för den delen Öresundståg raka vägen till Kastrup utan byten om man gillar att leva farligt. Arlanda är bara ett fel i reseplaneringen och då är det bättre att ta bilen till Gardermoen för den där direktflighten till New York, än att av okända anledningar flyga via regionalflygplatsen Arlanda som alltid ligger längre bort från allt. Ska man österut är det Doha eller Helsingfors som gäller, inte Arlanda.
Sverige är och förblir ett land i Europas utkanter på samma breddgrad som Alaska, Grönland och norra Sibirien, även om Stockholms Handelskammares världsbild är att Stockholm är det samma som New York. Det finns ju inte ens dygnet runt öppna butiker i Stockholm, som det ska göra i en storstadsmetropol. Återkom med ett dygnsöppet Åhlens vid Sergels Torg så kan vi prata om det. Man ska kunna köpa en ny märkesskjorta klockan 03:30 på morgonen om den man hade blev nedsölad, så man har en ren nyuppackad skjorta till morgonmötet. Annars är man inte i en storstadsmetropol.
223 kommentarer
Poppar popcorn och väntar på den oundvikliga responsen.
För de som har lite längre till kontinenten är det här knappast att se som positivt, oavsett vad handelskammaren säger.
Flytta till Malmö eller Göteborg, så får ni minst en timme närmare med flyg, tre timmar närmare med tåg och 5-6 timmar närmare med bil.
Götet är bra, Gais är bra. Brännflyget är DÅLIGT.
Flytta till Göteborg för dess flygkommunikationer. Got it.
Fascinerande att engagement bait alltid funkar lika bra.
Jag har drivit blogg i sexton år.
Ja jag säger inte att du är dålig på det.
Sovit dåligt i natt och vaknade med mungiporna neråt men efter den mycket korrekta men ack så fyndiga sågningen av Arlanda känns livet lite lättare igen.
Åtminstone tills imorgon då jag skall flyga från Arlanda…
Styrkekram.
Hur länge behöver man vänta i kön till säkerhetskontrollen som det ser ut nu? Ska man räkna en timme?
Vi flög senast i somras och gick igenom kontrollen på ca 5-6 minuter.
Sen hann säkerhetspersonalen ifatt er och la ner er på marken..?
Haha ja, jag skulle aldrig flashat mitt visitkort som visar att jag jobbar på Effective Communication åt S…
I skrivande stund 2 minuter i terminal två, 1 minut i terminal fyra och upp till en 10-mi/en kvart i femman. https://www.swedavia.se/arlanda/sakerhetskontroll/
Max har bästa skräpmaten på Arlanda. Fight me!
Kedjorna på Arlanda drivs väl av samma skit. Den där entreprenören som är allt.
Airport Aids eller vad de nu heter.
“Jureskogs” har bästa burgaren
Max burgare består till 60% av kött och resfen bindmedel. Hamburgarvärldens Dennis Grillkorv.
De behöver dränka allt i dressing för man inte ska känna hur dåliga råvaror de har. Beställ utan dressing och du kommer munkräkas.
Det är nära till munkräks även med dressing tycker jag. Det är någon konstig bismak på burgarna som efter ungefär halva gör att man helst inte vill äta mer.
Jag ofta ett glas champagne på American Express Lounge by Pontus Frithiof Arlanda. Bra service och god mat.
Max har även i särklass sämst pommes, BK generellt de minst dåliga – när de är som bäst når de upp till medioker UK-nivå.
Du har missförstått. Dressingen ÄR snabbmaten. Ingen normal människa äter pommes utan något till, tar dressingen slut är det bara att kasta skiten. Max har bästa dressingen bland kedjorna. Jag äter min dressing med hamburgare och pommes till.
Hantverksburgare bör räknas som en annan klass, tror personligen såna ställen kommer att ha svårt att överleva. 120:- för enbart en liten burgare utan dryck som man inte blir mätt på? Pass.
Vem fan bryr sig om maten, så länge som rödvinet flödar ur tappen på skräp-loungen så är jag nöjd. Hade man behövt bota flygrädslan i valfri restaurang hade man blivit ruinerad.
Jag har aldrig flugit från Arlanda, det känns så fel att åka till södra Lappland för att sedan åka tillbaka åt rätt håll. Min fråga är om bloggen inte räknar med Landvetter flygplats eller om Arlanda faktiskt är ännu sämre?
Landvetter är ju så liten så man kommer snabbt till gate och snabbt därifrån. Mycket bra flygplats, kompakt och bra.
Nu får du vara lite mer kritiskt.
Känns som en ren matarflygplats för folk som vill lämna Göteborg och göra nått viktigt.
Dvs alla.
Ja, och? Finns väl ingen som har illusioner om att Landvetter är något annat. Det är Stockholms Handelskammare och stockholmare som blåser upp Arlanda till det bästa sedan bröderna Wright.
Landvetter är en mkt smidig och dessutom trevlig flygplats. Maten är (likt alla skandinaviska flygplatser) jäkligt dyr…men då den är så pass smidig att ta sig in i är det sällan man behöver bevista mat-faciliteterna.
Det verkar inte som du varit på en flygplats i USA på ett tag. Senast hostade jag upp 400 spänn för en dålig, liten och fabriksförpackad sallad och en öl. Hade jag velat bli ordentligt mätt hade jag behövt köpa två sallader så 700 spänn.
Ja men då så, då ska jag köpa en räkmacka för 300 spänn nästa gång och glädja mig åt att det är billigare än en räkmacka i USA.
Skämt åsido, självklart finns det dyrare flygplatser (räcker ju åka till Gardemoen), men vi råkar ju bo i Svedala och då blir ju måttstocken därutefter.
Vi ska inte glömma Sturup.
Att åka därifrån kändes som att man hamnat i yttre Sibirien.
Både på faciliteterna och resenärernas karaktärsdrag
Du har nog inte varit i Sibirien. Det har jag.
Ialla fall bortom Ural (Novosibirsk) på jobb när Ryssland fortfarande var våra vänner. Hade nog inte blivit insläppt där idag.
Det var en upplevlese. Lite som att se Rimbo.
Var på besök i Rimbo rätt ofta som liten grabb. Helt ok ställe ändå!
ICA i Rimbo är helt OK. Resten av byn är rasslar man igenom snabbt, men det finns inget uppenbart dåligt där.
Måste säga till Rimbos försvar att orten nunera kan stoltsera med en kulturscen som lockat stora internationella band och föreställningar av världsklass. Den är byggd med en väldigt hög standard och får bokningar därefter.
Sen finns såklart mycket utvecklingsarbete med orten också, men det är sådant vi får ta oss an. Rom brändes inte på en dag, eller hur nu det där uttrycket är 😛
Är det där flygplanen blir bogserade i närmare en timme innan man får gå av? Eller var det bara på sovjettiden?
Att flygplanet taxar i en timme är CDG.
På Schipol också. Där måste flygplanen dessutom korsa en motorväg.
I Frankfurt har du ju suckarnas gång.
Gibraltar har också korsande väg – den enda vägen till/från fastlandet – och flyget har förkörsrätt. Spännande flygplats, man har dumpat sten i vattnet för att kunna förlänga banan så större plan kan tas emot.
Det är för att alla plan till CDG landar på Bryssel-Zaventem och det du tror är att dom taxar är när dom tar A1 till CDG!!!
Sebulon tillhör den högt stående roslagsrasen, så man får förstå att han upplever denna diskrepans i karaktärsdragen.
Tycker både Sturup och Kastrup är svinbra. Men vi skickar handhjärta till Roslagen. Kram.
När man reser mycket KLM lär man sig uppskatta Landvetter, Linköping och andra småflygplatser. Praktiskt och väldigt snabbt.
Håller helt med.
Flyger någon/några gånger per år bara men som boende i östergötland väljer jag helst Linköping men om det inte går eller är dyrt mycket hellre Landvetter än Arlanda och då är Arlanda avståndsmässigt närmare.
Tyvärr brukar det bli Arlanda en gång var 5-6 år eller så.
KLM har gjort att jag i stort sett helt kan undvika Arlanda.
Ska man till norra Lappland, Kiruna, funkar Arlanda. Kiruna har typ inga andra flyglinjer.
Efter Bucees är ju dygnet runt öppna butiker nått man saknar i Europa.
Riktiga storstäder sover aldrig och är nått som man hör från de som vuxit upp i riktiga metropoler.
“men hur gör man om man suttit och pratat med vänner och vill gå ut och äta. I Sthlm stänger ju köken på alla bättre restauranger 22”
Franförallt Asien är ju väsentligt med levande städer.
I norden verkar livet vara jobba. Barnens dans/kulkastning. sova.
I alla fall i Japan och Sydkorea måste de nog ha öppet till väldigt sent eftersom folk är på kontoret och jobbar till sent på kvällarna.
I Hongkong är numera nästan ingen ute efter klockan 21.
Man vill ju inte bli misstagen för att vara dissident…
Ett av mina största frågetecken ang Arlanda är toaletterna vid bagageutlämningen.. det är bara några få sitt-toaletter som såklart blir nerpissade eftersom det inte finns någon pissoar i närheten, och alla män ståpissar eftersom ingen människa vid sina sinnens fulla bruk skulle sätta sig på de toaringarna om man inte är tvungen. Och vad gör de flesta när de kliver av planet? Man går direkt till bagagebanden, konstaterar att bagaget inte kommit än och passar på på att gå på toa.
Bagagehanteringen på Arlanda är dessutom under all kritik.
Trots wviga promenader för att komma dit får man vänta evigt länge på bagaget.
Där är Gardemoen fantastisk. Trots ganska snabb promenad till bagageutlämningen ligger väskorna på bandet nästan samtidigt som man själv kommer dit.
Det är okej att göra ett misstag en gång, men när man vet att det tar 30 minuter innan bagaget kommer passar man naturligtvis på att besöka de lite mindre äckliga toaleterna vid gaterna innan man hämtar bagaget. Man kan köpa något att äta eller dricka också, även det hinns med innan man går till bagagebandet.
Stanken på Arlanda och andra ställen i Sverige kommer från allergimaffian.
Det är bättre det stinker piss än minsta lilla lukt av tvål
Det värsta med Arlanda är ankomsthallen. Skitigt och nergånget. Man blir beklämd.
Instämmer, kan nog inte ens minnas någon enda gång då jag inte velat ta mig därifrån så fort som det bara går. I o f s är det sällan man dröjer kvar, men just ARN ger en verkligen den där “beam me up, Scotty”-känslan.
Blir nästan vimmelkantig av allt det här rationella agerandet från SAS. Bara en hub? Regionala matarflygplatser? Bråka inte med dansken om pengar? Fyra rätt utav tre möjliga.
Dansken vinner varje affärsuppgörelse med svensken. Det är sen gammalt.
Danskar går under beteckningen nordens araber när det gäller affärer av någon anledning, minns inte varför. 🙂
Det är kanske inte så konstigt att danska behov går före svenska i SAS heller efter som de fortfarande lägger in pengar i företaget, det känns lite typiskt svenskt också om nån skulle tro att alla finns till överallt i övrigt bara för att göra saker som räddar svenska människors väg till självförverkligande. Sverige har lämnat SAS för man vill inte betala, och smakar det så kostar det.
Probkemet är att SAS smakar skit och det var många år sedan både jag och min fru slutade flyga med SAS.
De senaste 20 åren har allt varit sämre med SAS jämfört med konkurrentrna.
I allt mörker vill jag försöka hitta en fördel med Arlanda. Jo, parkeringen är så dyr så man vid ganska kort resa kan räkna hem taxiresa för samma peng. Det är bra, så man på flyget hem kan bedöva sig med ett par stänkare för att slippa den värsta skammen när utländska resenärer tror de landat i Boksitogorsk eller dylik avkrok som befinner sig i 1900-talets första hälft…
Boksitogorsk.
Fan, nu fick jag kaffe över hela tangentbordet.
Lavja random toalettring på Arlanda då 🙂
Samma färg.
Jag parkerade i Sky City varmgarage 3 veckor en gång under solsemester. Det var inte billigt men det var fortfarande billigare än taxin 🙂
Jag tycker man brukar hitta något prisvärt alternativ beroende på resans längd och årstid.
Bäst är de kringliggande parkeringarna typ Måby som åtar sig lite allt möjligt som städning, tvättning, mm. medan man är borta. Lite osmidigt att behöva bli lämnad och hämtad, men skönt med service om man är borta lite längre tid.
Jag har för mig att det finns någon parkering som kör fram bilen om man vill.
Var i Helsingfors för ett par veckor sedan, glatt överraskad av tåget från flygplatsen i till stan kosta 4euro,
Såg att Arlanda express tar typ 300kr
Men expressen är ju ett privat monopol. Så det måste vara bättre.
Smakar det så kostar det.
Men du kan ju köpa en ToR för dubbla priset!
Arlanda expres tycker jag går så sällan at det alltid tar längre tid än bussen utom i rusningstrafik.
Tåget tar 20 minuter, bussen 40. Missar du precis går nästa 15 min senare. 20+15=35. Detta går inte ihop
Bussarna går precis utanför terminaken och gabska ofta, Arlanda express kräver ännu en promenad.
Det är inte värt extrakostnaden att vänra på ett tåg som sedan är snabbt för att tjäna några minuter tycker jag, men nan får tycka olika.
Vilken gullig och sympatisk liten text. Man känner verkligen att den som författat den tycker om hela Sverige och alla dess invånare, och att sammanhållning är viktig – just nu när vi alla står inför ett historiskt yttre hot.
Sverige är fler invånare än Stockholm. I själva verket bor typ 93% utanför Stockholms kommun och 77% utanför Stor-Stockholm.
👍
Man kan också vinkla det som att nästan en fjärdedel av Sveriges befolkning bor i Stockholmsregionen.
Nej fy så kan man inte säga, för då stämmer det ju att Stockholm och Mälardalen är Sverige ^^
Ska man utvidga det kan man konstatera att ungefär hälften av Sveriges befolkning bor i Mälardalen.
Stockholm är ingen Primate City likt Tallinn eller Bankok. Estland och Thailand är dessa städer, resten är landsbygd eller vildmark.
*Bangkok
Nej, hälften av landets befolkning bor inte i Mälardalen.
Stockholm-Mälarregionen omfattar 10 av landets 21 län och har en yta om 160 000 kvadratkilometer, varav 112 000 i landareal, vilket är 43 procent av hela Sveriges yta. Här bor omkring hälften av landets invånare, ca 5,1 miljoner.
Den regionsuppdelningen måste bygga på att man delar upp Sverige i Stockholm, Göteborg, Malmö och kolonierna.
Jag tvivlar på att medborgarna i flera av de 10 länen anser sig höra till Mälardalen. Går man t.ex söderut så skulle Östgötarna garanterat garva läppen ur led om du sa att de hörde till Mälardalen.
Klaga hos Mälardalsrådet. Det är deras definition.
Och vad har då rådet för adress? Jo, Centralplan 3 i Sthlm.
QED.
Skulle Dalarna höra till mälardalen? Hand upp alla som anser att Grövelsjön hör dit. Det är väl sisådär 20+ mil till närmsta strand av Mälaren.
Det är en bullshitdefinition. Det räcker inte att ett hörn av ett län ligger i Mälardalen för att hela befolkningen ska placeras i Mälardalen. T ex Uppsala hör hemma på Uppsalaslätten, inte i Mälardalen.
Rent nonsens.
Nej, det bor fler än 700 000 personer i Stockholms stad (kommun).
Det är nog Göteborg du tänker på.
Börjar också tröttna på det meningslösa klankandet på Stockholm. Annars en bra blogg.
Stockholmare är snöflingor.
Av frusna tårar.
En lantis bästa argument??
Jag bor också i en storstadsregion. En riktig sådan alltså.
Snöflingor? Är inte stockholmare smartare än lantisar?
Det är bara att konstatera, sunkig burgare på Arlanda, skumpa och hummer på Kastrup. Skumpa o hummer kan i någon mån trösta bort brännflyg skammen.
Saknar champagnebaren med finkaviar och riktiga räkmackor på Landvetter. Den dog pga Covid.
Börjar också tröttna på det meningslösa klankandet på Stockholm. Annars en bra blogg.
Stockholmare kanske ska sluta klanka ner på lantisar och försöka bestämma saker de inte förstår för resten av Sverige.
Tror det snarare är så att vi inte bryr oss så mycket om lantisarna, inte ens för att klanka ner på. Att vi bestämmer över alla är väl ett resultat av att majoriteten av landets medborgare bor i Stockholm och Mälardalen. Dvs demokrati, ja och/eller demografi.
Ett vanligt påstående från Stockholmare, “vi bryr oss inte”. Ändå verkar ni/de ju göra det ganska mkt, varför annars sitta här och posta….jag tror ni/de bryr sig ungefär lika mkt som andra bryr sig om övriga landsändar.
Sen att använda uttrycket “lantisar”, herregud, självbilden, självbilden….
Fast det är ju en minoritet som bor i Stockholm och Mälardalen. Nu var det er självbild som spökade igen.
Det är en ganska stor minoritet som bor i Mälardaken, upp mot 40 % av Sveriges befolkning lite beroende på vad man räknar in.
Vad är egentligen “Mälardalen”, ett sätt att få Stockholm att verka större än det är…? Kan ju kalla allt öster om Vättern för “Vänerdalen” och räkna in Värmlan Halland osv till Göteborg och få en likvärdig befolkning (typ) alt “Skånedalen” och räkna in lite allt möjligt till Malmö. Trams.
Definitionen är bullshit. Dalarnas län räknas dit, bwahaha.
Den vidare definitionen är de områden som har god kollektiv kommunikstion mellan städerna och då är det cirka 4 miljoner människir som bor där. Om man väljer just områdena runt mälaren är der vara 3,4 miljoner människor som bor där.
Dalarna räknas inte till Mälardalen.
Jag är en verklig lantis ursprungligen kommen långt uppifrån norr, men bodde senare i Stockholmstrakten i mer än 10 år
Jag tycker mycket om Stockholm, ju längre Jag är utomlands, dess mer tycker jag om Stockholm och Sverige.
Mina jobb har gjort mig vittberest, och flygplatser har jag stor erfarenhet av, och det gör att jag kan jämföra !
Arlanda tillhör inte de bästa flygplatserna jag använt, men de tillhör definitivt inte de sämsta heller, så mycket av kritiken jag ser och hör förstår jag inte alls.
Men så är jag inte den bortskämda typen heller, jag tar seden dit jag kommer
Det handlar mest om att ta chansen att gnälla på Stockholmare när den ges. Saklighet är sekundärt här…
“Stockholmare kanske ska sluta klanka ner på lantisar och försöka bestämma saker de inte förstår för resten av Sverige”.
Ja. Ungefär som att ghosta Norrbotniabanan. Trots att järnvägsplanerna för Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå vann laga kraft 7 dec 2023 har det formella byggstartsbeslutet från regeringen ännu inte kommit trots flera påstötningar. Hela projektet har motats och dragits i långbänk i årtionden. Detta blir bara dyrare ju längre tid det tar innan hela sträckningen är klar och kan börja tjäna tillbaka investeringen.
Kan tillägga ang Norrbotniabanan att Trafikverket använder siffror baserade på historik och trendframskrivningar där bilden av norra Sverige hamnar långt ifrån verkligheten. Speciellt med tanke på de gigantiska summor som näringslivet investerar i den hållbara omställningen. I stället förmedlas en bild av minskad sysselsättning både i Norrbotten och Västerbotten, med exempelvis en sjunkande efterfrågan på trä, malm och stål och med ett minskat behov av godstransporter som följd. Denna felaktiga bild av verkligheten duger inte när våra myndigheter och regeringen ska peka ut riktningen för nästa nationella infrastrukturplan.
Det riskerar också bli en självuppfyllande profetia, när politisk vilja saknas för projekt utanför Mälardalen så blir det självklart svårare för investerare att våga satsa.
Håller med. Tröttsamt med denna ständiga tribalism där det alltid skall vara alla mot Stockholm och Stockholmare från bloggaren.
Gå med i ett fotbolls/hockey -lag om det är så viktigt att göra poänger av diverse osakligheter.
Jag bor där, men flytta alla regeringsbyggnader och myndigheter till Malmö så är det ju bara pisset och skiten kvar i Stockholm.
Född i Sthlm. Har flyttat därifrån och kan inte ens tänka mig att flytta tillbaka. Det går att jobbpendla dit, men tack vare pandemin kan man numera jobba hemifrån i stor utsträckning – en bra sak den medförde.
Jag är född i Stockholm och bodde i en närförort till stan mina första två år. Följande decennier har jag bott på behörigt avstånd från Stockholm (delvis “på landet”) men tillräckligt nära för att kunna besöka “stan” på nån timme eller så. Praktiskt.
Riktiga stockholmare är koola och trevliga. Inflyttade stockholmare kan vara rätt dryga.
Jag kommer att fortsätta att inte bo i Stockholm.
Arlanda är katastrof!
– Går inte att ringa eller ladda ned en film då inomhus täckning av operatörerna är skräp!
– Man måste springa omkring kilometervis om man byter flyg och det finns ingen service för äldre som ska från C piren till F piren.
– Rullbanden står i princip stilla 50% av tiden.
– Manuell passkontroll! med jätteköer om man har lite otur.
– Bära upp och ned när man kommer till F piren.
– Springa runt hela shopping området om man ska till C-E piren
– Avlämning och upphämtning utomhus och med totalt kaos när det snöar och bara allmänt ovälkomnande om välkomnande
Urbota dumt! En riktig skamfläck som välkomnar folk till Sverige.
Ja varför har man manuell passkontroll? En dryg typ som långsamt sträcker sig efter passet och sedan skannar det för om du är efterlyst. Och sedan långsamt lämnar tillbaks det. I Singapore får du själv skanna ditt pass i en spärr när du kommer. Plus att du blir fotograferad. Inga dryga tjänstemän i burar som på Arlanda. Singapore är ändå ett kontrollsamhälle.
Samma på LHR och gott om stationer så det är sällan någon kö att tala om. På ARN får man räkna med en timmes kö i kontrollen.
Sverige. Ett land på dekis. Vi lägger ner det som är viktigt och skiter fullständigt i konsekvenserna på lång tidshorisont.
Minns detta nederlag för Göteborg: https://cornucopia.se/2015/01/save-flygplats-laggs-ner/
och särskilt nu när vi är med i NATO.
Jag föredrar CPH över Arlanda alla dagar i veckan och har gjort så hela mitt yrkesliv. Privat spelar det inte så stor roll, då kan mindre flygplatser passa bra också. Stockholms Handelskammare måste vara någon form av rekord i navelskåderi, har reagerat på det tidigare också, men det är väl det per definition.
Har varit en del till Växjö i tjänsten och det blir intressant att se vad nedläggningen av flyglinjen dit har för effekt på det +/- 150 hektar stora industriområdet de håller på att etablera ett stenkast från flygplatsen men även på företagen i stadskärnan. Antar att Visma, Fortnox och MicroPower (som för övrigt nyss färdigställt sitt nya skrytbygge i nämnt industriområde) exempelvis har en spann med personer som flyttar sig med flygen
Det blir nog inte mer dramatiskt än att de får flyga från CPH istället. Eller ha en direktflight till AMS.
Om det vore så viktigt skulle de väl flyga tillräckligt mycket, och betala tillräckligt höga biljettpriser för att hålla linjen igång?
CPH är utmärkt även om man ska österut 😊
Sant, sant.
Okej det är ganska välkänt vid det här laget att du starkt ogillar Stockholm, rentav hatar staden. Jag vill dock informera dig om att stan inte enbart består av putinister, miljöpartister och idioter.
Jag råkar vara född i Stockholm, bor i Storstockholm och älskar fortfarande min stad.
Jag ogillar dock starkt det politiska styret av staden som effektivt förstör staden mer och mer. Även mediafixeringen som alltför ofta lyser igenom i all okunskap och arrogans mot övriga landet.
Jag ogillar också Arlanda. Sjukt osmidig flygplats. Dyr som tusan. Råkar dock bo hyfsat nära vilket alltid är något de få gånger man behöver flyga. Exempelvis är det nästan billigare att ta bilen till flygplatsen och parkera där än att åka kommunalt. Sjukt mycket bekvämare.
Jag hatar denna slags tävling där Arlanda skall tävla mot Kastrup och Gardemoen. Så värdelöst. Vore bättre om man satsade på att göra flygplatsen attraktiv istället för att försöka generera maximal vinst till ägaren. Man borde ta sitt samhällsuppdrag på allvar och skapa förutsättningar för den bästa regionala flygplatsen för då kommer även andra vilja etablera sig där.
Jag gillar Stockholm och känner många jättetrevliga stockholmare. Kanske Sveriges vackraste stad.
Det hindrar inte att man kan vara elak mot Sveriges mest lättkränkta, då det alltid är att sparka uppåt när man sparkar på Stockholm.
I övrigt verkar vi ju hålla med varandra.
Det är gott att se att SAS tvålar till Stockholm och Arlanda. Särskilt efter gårdagens hyllande från Handelskammaren.
”Ska man österut är det Doha eller Helsingfors som gäller, inte Arlanda.”
Och till Doha åker man från … Arlanda?
Från Landvetter eller Kastrup.
Landvetter har ingen linje till Doha. Den ostligaste verkar vara Istanbul med Turkish Airlines.
Jag har flugit Landvetter – Doha. Möjligt att det ändrats.
Det går en daglig tur med Qatar Airways till Doha från Stockholm.
Har förståelse för att SAS som nästan alltid går med förlust måste försöka något nytt. Tiden kommer att utvisa om konceptet att fler svenskar måste flyga till CPH för att komma vidare ut i världen fungerar. Som boende betydligt närmare Arlanda än Danmark får man hoppas att några andra flygbolag ser en affärside att flyga direkt till platser i Europa.
Ett lämpligt “försök med något nytt” vore att läggas ner. Det har man inte testat tidigare.
Det är inte jättesvårt. Om du inte är konkurrenskraftig och inte har varit det på årtionden, vad har du då för existensberättigande som företag? Du är en föredetting, som en 60-årig gammal storspelare som fortfarande traskar runt på fotbollsplanen. Du har inte där att göra längre och du erbjuder ingenting av värde.
Varför gick det inte med vinst tidigare då att flyga direkt överallt från ARN?
Bloggarn tycker inte om Arlanda således. Personligen kan jag väl tycka att det känns rätt ointressant vad zombieföretaget SAS gör så länge vi skattebetalare slipper betala notan för det. De pengarna lär vi behöva för att betala kalaset för Northvolt, H2 Green Steel, Hybrit och andra så kallade satsningar i den svenska planekonomin.
Men för själva sakfrågan är SAS ointressant. Finns det efterfrågan för flygrutter på Arlanda kommer de fyllas oavsett vad SAS eller någon annan tycker om det och finns det inte efterfrågan så kan vi låta bli.
👍
Skadeglädje är den sanna glädjen!
Men som t.ex. CORNCUP skrev, vad SAS gör är ganska ointressant. Om behovet för flyg från Arlanda fortsatt finns, lär det dyka upp olika aktörer som tillfredställer behovet. Med ett par miljoner människor inom 10 mils avstånd är en hygglig marknad. Samma sak med Bromma.
Det skulle vara otroligt kul om det dyker upp lite nya aktörer på Bromma nu när det blir lediga slottider på morgon och kväll.
Det kan ju tex. bli en regiobal flygplats med lite matartrafik till Danmark, Tyskland Nederlönderna, Frankrike och Storbritannien.
Nej, inte Frankrike för guds skull!
Belgien blir bättre och någon hub i “arabien”.
Ja plötsligt uppenbarar sig magiska vägar till rikedom via Bromma som BRA aldrig förstod. Det enda som behövs är rätt vilja
Det krävs nog lite eftertanke flrutom vilha för att gå till en bra verksamhet. BRA hade det före pandemin med runt två miljoner resenärer årligen.
Det blir nog svårt att nå två miljoner, men om man tror att Arlanda kan bli en bra regional flygplats så har Bromma liknande möjligheter.
Det hela var ironi
“De pengarna lär vi behöva för att betala kalaset för Northvolt, H2 Green Steel, Hybrit och andra så kallade satsningar i den svenska planekonomin”
Hur är dessa företag planekonomiska? De är grundade av riksdagen?
Microsofts Seattle?! Amazons Seattle! Sistnämnda har ju t.o.m. ett eget flygbolag som trafikerar Seattle-Tacoma.
Amazon Air har outsourcat i stort sett hela verksamheten. Har man ens några egna flygplan?
VD:n för Handelskammaren avslöjar sina verkliga bevekelsegrunder i sin avslutande kommentar. Uppenbarligen är det rabiat Bromma flygplatshat som egentligen ligger bakom.
Arlanda kandiderar till vår tids HMS Wasa. Överbyggd och ogenomtänkt. Ett paradis för lokala byggentreprenörer som inte vet vad de gör.
Ungefär som den där trafikleden i Stockholm som vart inmätt och byggd av lokalisar och typ möttes halvvägs en meter fel åt varsitt håll…
Fick fixas av en Göteborgare…
Ja den stora flygplatsen matchas inte av antalet avgångar tycker jag. Man har byggt ut Arlanda men varje gång jag är där ser det ödsligt ut på pirarna. För dyrt att flyga för många svenskar och nysvenskar?
Ryanair är väl inte dyrt? Ett par hundra spänn bara.
Nej men dyrt när du kommer fram till typ London eller Bryssel eller Paris…
Var många år sen jag var på Arlanda.
Undviker onödiga flygningar eftersom de inte går på miljövänligabatterier och vi står inför en klimatkatastrof.
Dock är det problem att bila till Bali så där får det bli flyg.
#ansvarsfull #klimathjälte
Jag blev erbjuden att hänga med på cykelsemester till Sri Lanka en gång, men det passade dåligt och så skulle det ta 40 dagar enkel väg.
Jag blev erbju.den att hänga med på cykelsemester till Sri Lanka en gång, men det passade dåligt och så skulle det ta 40 dagar enkel väg.
SAS har alltid varit statligt ägt, tidigare av tre stater nu av en. En stat har alltid ett syfte med sitt ägande. När det gäller SAS har och är syftet att maximera antalet flyglinjer från Kastrup. I det avseendet är det ingen skillnad sedan svenska staten övergav sitt ägande i SAS. Skillnaden är dock att vi svenskar slipper lägga våra skattepengar på att upprätthålla och öka antalet linjer från Kastrup. Personligen är jag mycket nöjd med detta. En annan vinst för oss som hellre flyger direkt från Arlanda än via Kastrup (jodå, vi är några miljoner, även om det går att fantisera ihop andra föreställningar när man sitter i väst- eller sydsverige) är att i framtiden kommer förhoppningsvis passagerarunderlaget mer att styra utbudet från Arlanda än politisk hänsyn. Redan nu ser man att stora internationella flygbolag öppnar interkontinentala linjer från Arlanda. Nu i höst börjar Air Canada att flyga direkt till Toronto och Montreal och nästa år börjar Japans största flygbolag ANA att flyga direkt till Tokyo. Om jag hade varit Kastrupgroupie skulle jag lugna mig lite innan jag började räcka långnäsa mot Stockholm.
Bromma flygplats får nu ledig kapacitet så jag hoppas att det kommer några vassa entreprenärer som tar upp konkurrensen med Arlanda. 😈😈😈😈
Vad har SAS att göra med huruvida AIR Canada eller ANA flyger direkt från ARN? Fick de inte det tidigare för SAS när svenska staten var delägare också?
Att Air Canada och ANA öppnar linjer till Arlanda när SAS tydligt deklararerar att de ska flytta över ytterligare kapacitet till Kastrup visar ju väldigt tydligt vilket stort underlag för direktlinjer som finns i Arlandas upptagningsområde. Något som i sin tur motsäger det alla Kastrupgroupies i denna tråd hävdar: Att Kastrup skulle vara något slags naturligt nav samtidigt som Arlandas enda rimliga roll är att vara matarflygplats dit. Faktum är att passagerarunderlaget för Arlanda är minst lika stort som Kastrups, vilket uppenbarligen stora utländska flygbolag fattar.
Du säger att de ersätter linjer SAS stänger. Det står i öppen strid med ditt huvudsakliga påstående att nu kommer passargerarundelaget styra istället för politisk hänsyn. Resultatet blir att AC och ANA återställer situationen under politisk hänsyn som funnits med svenskt ägande fram tills nu i så fall
ACs och ANAs etablering på Arlanda medför att det går att flyga direkt till Toronto, Montreal och Tokyo grån Arlanda. Med SAS är man tvungen att byta. Alltså: När passagerarunderlaget får styra utbudet från Arlanda så blir det fler direktlinjer.
På vilket sätt har inte passagerarunderlaget fått styra detta tidigare? Var AC och ANA förbjudna av SAS att erbjuda detta tidigare alltså, men plötsligt får de det när “bara en stat” äger bolaget?
SAS har alltid haft Kastrup som huvudnav, så även när det var samägt av svenska och danska staten. För syns skull, och för att det inte skulle se alltför dumt ut, lades dock några internationella direktlinjer från Arlanda. Sverige var ju trots allt delägare och finansiärer i detta i grunden danska projekt. Sverige har därför lugnt och tyst accepterat denna konstruktion och varit lojala mot SAS trots att dess existens satt vår egen huvudstad i en sämre position än vad som skulle kunna vara fallet. När vi nu äntligen släppt detta delägarskap och SAS öppet deklararerar det som hela tiden varit uppenbart, att Kastrup är huvudnavet, och samtidigt demonstrerar det genom att flytta de långlinjer som de ändå hade på Arlanda till Kastrup, blir det uppenbart att det finns ett stort utrymme att fylla på Arlanda. Ett utrymme som nu börjar fyllas av t ex AC och ANA. Kastrupgroupies i södra Sverige försöker, tillsammans med Danmark, lura i sig själva och andra att underlaget är enormt mycket större runt Kastrup än Arlanda, men det är helt enkelt inte sant. Befolkningsunderlaget runt Arlanda är minst lika stort som runt Kastrup. Att Arlanda ska mata passagerare till Kastrup är därför ren idioti. Sedan kan ni i Sydsverige fortsätta att åka från Kastrup. Det handlar inte om er. Det handlar om alla andra svenskar som tvingas till omvägar via Kastrup. Något som vi fram till nu även fått finansiera med våra skattepengar.
Du säger emot dig själv.
Till att börja med erkänner du att det handlar om att ersätta långlinjer som flyttas, mängden sådana ökar alltså inte. Dessutom behöver du förklara logiken i att det blir uppenbart att det finns ett stort utrymme att fylla på ARN i relation till resandeunderlaget bara för att några sådana linjer stängs där av SAS som tänker börja gå med vinst.
Till sist säger du att svenskar tvingats till omvägar via kastrup till priset av deras skattepengar, trots att avsaknaden av skattepengar är hela förändringen mot tidigare vilket föranleder resultatet, -stängning av direktlinjer.
och följaktligen ökad matartrafik till CPH
Fakta:
-Svenska staten är inte längre delägare i SAS
-Svenska skattebetalare behöver inte längre pumpa in sina skattepengar i SAS
-Numera går det att flyga till Toronto, Montreal och Tokyo från Arlanda utan att byta på Kastrup
För att vara extremt övertydlig: Det gick inte att flyga direkt från Arlanda till Toronto, Montreal och Tokyo när vi var delägare i SAS och pumpade in skattepengar i bolaget men det går nu när vi inte längre gör det.
Vill du med ditt tjatande påstå att dessa fakta inte stämmer? Eller vad är det frågan om?
Hur som helst: Mot bakgrund av dessa odiskutabla fakta kan jag unte se några skäl att beklaga att vi ine längre är delägare i SAS. Jag tror också att antalet direktlinjer från Arlanda kommer att öka samtidigt som detta kommer att medföra att färre svenskar kommer att behöva flyga via Kastrup.
Min initiala fråga till dig löd enligt följande:
“Vad har SAS att göra med huruvida AIR Canada eller ANA flyger direkt från ARN? Fick de inte det tidigare för SAS när svenska staten var delägare också?”
Det är det här med att klara att förstå vad orsak och verkan är, och där jag naturligtvis förstår att frågan kan kännas tjatig om man inte vet vad det är för något. Du har fortfarande inte någonstans tillfört någon substans till påståendet att den förändrade ägarsammansättningen i SAS finns som orsaksfaktor till att ANA och CA har öppnat direktlinjer mellan ARN och deras nationella hubbar.
Menar du på allvar att huruvida svenska staten ger pengar till SAS eller påverkar ANA och CAs beslut i den frågan? I synnerhet när det ändå inte gör någon skillnad för vilken trafik SAS själv har, tidigare flög man via CPH och nu gör man det också….
Kan vi vara överens om:
1) att det finns en korrelation mellan att svenska staten inte längre är delägare i SAS och att det lanseras helt nya direktlinjer till Toronto, Montreal och Tokyo?
2) att resenärer som tidigare velat flyga från Arlanda till dessa städer varit tvungna att flyga via Kastrup?
3) att av 1 och 2 följer att svenska statens delägarskap i SAS inte medfört att det gått att flyga direkt till dessa städer?
Det finns en korrelation, ok?
Sedan kommer vi till kausaliteten som jag förstår att du hängt upp dig på. Jag kan inte visa på ett kausalt samband. Men jag tror att SAS tydliga deklaration att de ännu mer ska satsa på Kastrup som nav gör att många internationella flygbolag riktar blickarna mot en stor marknad för flygpassagerare. De förstår att den lojalitet som svenskar norr om Skåne känt med SAS kommer att avta ännu mer och säkert vara ett minne blott snart. Särskilt mot bakgrund av att de inte längre kan samla poäng i Star Alliance, vilket både AC och ANA ingår i.
Dina tre punkter är helt ointressanta. Hur skulle någon som sett dina påståenden tidigare inte hänga upp sig på kausaliteten? Det är ju det kausala sambandet som är hela din tes. Du har just medgett att du saknar täckning för allting du påstått hittills. Bra då var den frågan ur världen.
Din logik: SAS har tidigare styrts av politiska hänsyn vilket innebar att människor var tvungna att flyga till CPH för att komma till Toronto, Montreal och Tokyo från ARN, oavsett vilket bolag de bespetsade sig på. Svenska staten lämnar, SAS blir kommersiellt och ännu fler linjer förvandlas till anknytningsflyg via CPH eftersom bolaget tänker vinstmaximera utan löjlig politisering. Andra bolag förstår därigenom att ARN sitter på en otrolig marknadspotential för direktlinjer i och med att SAS minskar på just detta och gör många befintliga sådana till matarflyg istället.
Det minsta man kan begära av någon som ska hålla på och ifrågasätta ens resonemang är väl ändå att den utgår från vad personen faktiskt säger och som också stämmer med verkligheten. Jag menar inte att SAS numera är kommersiellt styrt och inte längre statligt ägt. Det är ju inte ens sant! SAS är och har hela tiden varit statligt ägt. Numera är det bara danska staten som äger SAS. Tidigare var det även svenska staten. Din tolkning av min logik utgår därför från felaktiga premisser och blir därmed en goddag yxskaft-kommentar.
Sedan är det också högst oklart hur man kan hävda att Stockholm är så litet och obetydligt att det är rätt att styra flygtrafiken via Köpenhamn och samtidigt mena att det är ovidkommande att två stora internationella flygbolag etablerar tre nya interkontinentala direktlinjer från Arlanda. Du kan tjata så mycket du vill om kausalitet, men det går inte att komma ifrån fakta:
-Internationella flygbolag etablerar internationella direktlinjer från Arlanda
-Dessa destinationer kunde inte nås när svenska staten var delägare i SAS
Det räcker för mig. Vill du fortsätta att fäkta mot halmdockor så gör det för all del.
Till att börja med gör du parodi på dig själv nu med din tillflykt till argument om halmdockor och vad som stämmer med verkligheten. Jag har aldrig sagt att du hävdat att SAS inte längre är statligt, jag skrev kommersiellt. Att du tror att dessa två saker är motsatsbegrepp har såklart enbart med din ideologiska navelskådning att göra, och som styr allt du skriver och tänker. Nummer två är din så kallade verklighetsöverenstämmelse när du påstår att danska staten äger SAS. Största ägare är ett amerikanskt investmentbolag följt av danska staten som äger blott en fjädedel samt Air france-KLM på 20%. Du tror inte att dessa två andra aktörer är där för att tjäna så mycket pengar som möjligt?
Slutligen är det faktiskt så att det är du själv som har tjatat om kausalitet, du påstod att tre nya direktlinjer till Tokyo respektive två städer i Canada berodde på att svenska staten lämnat SAS. Men uppenbarligen har du tvingats överge det anspråket.
Jag har aldrig sagt något annat än att öppnandet av nya internationella direktlinjer från Arlanda till Montreal, Toronto och Tokyo sammanfaller i tiden med att svenska staten inte längre är delägare i SAS. Det är odiskutabelt att det numera går att flyga direkt från Arlanda till dessa städer, men inte tidigare när svenska staten var delägare i SAS. Att svenska staten varit delägare i SAS har alltså bevisligen inte medfört att det gått att flyga direkt till Montreal, Toronto och Tokyo. Jag tror därför inte det gynnat Arlanda att svenska staten varit delägare i SAS, snarare tvärtom. Det är allt jag har att säga.
Danska staten är naturligtvis fortfarande delägare i SAS för att de tror att det gynnar Danmark. Om det inte hade haft någon betydelse för Danmark om det enbart varit vinstdrivna ägare som ägt SAS hade de väl inte behövt pumpa in miljarder av danska skattepengar, eller hur? Om skattepengar i ett företag påverkar om det ska betecknas “kommersiellt” eller inte vet inte jag och det saknar också helt betydelse för mitt resonemang. Det är dock ganska uppenbart att danska staten inte bara vill leka affär utan har andra icke-kommersiella syften. Själv är jag dock glad att svenska staten inte längre slänger in pengar i detta slukhål. Det är allt jag har att säga om den saken.
Du har sagt att passagerarunderlaget förhoppningsvis kommer styra mer än politisk hänsyn i framtiden på ARN nu när Sverige är ute ur SAS. Som bevis för detta påstående har du angett öppnandet av direktlinjer till tre städer nästa år. Du har alltså hävdat en kausal koppling mellan dessa två saker. Eftersom du inte kan förklara vad som hindrade någon att öppna dessa tre linjer tidigare när staten Sverige ägde andelar i SAS har du nu retirerat till att bara konstatera att de två företeelserna sammanfaller i tid. Något som helt saknar poäng.
De pumpar in pengar precis som alla andra som vill få profit från ett företag är tvungna att göra, eller hur trodde du att det fungerar? Dessutom får deras näringsliv och medborgare flyglinjer till sitt land. Något som Sverige också fick tidigare, men inte längre får i samma utsträckning eftersom man inte vill betala, från SAS. En källa till det är inte minst du själv som konstaterat att företaget nu flyttar långlinjer till Kastrup. En ganska enkel prisjämförelse visar också vad som är förutsättningen för dessa långlinjer du exemplifierar med som anekdotisk bevisföring. ANA kommer ta 11k ARN-HAN som bäst, SAS 9k för den som bokar med rätt tidsintervall, kostnadsbilden är bättre i det senare fallet helt enkelt.
Ganska enkel, trovärdig logik till skillnad från din som fungerar tvärtom, -de som inte betalar får mer att konsumera.
Det verkar vara otroligt provocerande att det finns en person som tror att det dansk-svenska samägandet i SAS inte gynnade Arlanda och Sverige norr om Skåne samt att svenska statens sorti inte kommer att missgynna Arlanda utan tvärtom. Jag har försökt förklara varför jag tror det, men mina förklaringar tycks trigga dig enormt. Jag nöjer mig med att konstatera att det fortsatt är min uppfattning. Sedan får du ha din egen uppfattning. Tids nog får vi alla se hur det kommer att bli.
Ok, nu har du gått över till att tycka olika saker om min person istället för att för diskutera sakfrågan. Det säger allt om vilken substans som fanns i dina argument.
Jag har tre enkla konstateranden som är fakta:
1) Det finns en korrelation mellan att svenska staten inte längre är delägare i SAS och att det lanseras helt nya direktlinjer till Toronto, Montreal och Tokyo?
2) Resenärer som tidigare velat flyga från Arlanda till dessa städer varit tvungna att flyga via Kastrup?
3) Av 1 och 2 följer att svenska statens delägarskap i SAS inte medfört att det gått att flyga direkt till dessa städer?
Det är odiskutabelt att det inte gick att flyga till dessa städer direkt när SAS var ägt av svenska och danska staten. Nu när SAS enbart är ägt av danska staten går det. Detta är fakta som det går att resonera utifrån. Det visar inte på orsak-verkan eller kausala samband, men det visar att det efter att svenska staten gått ur SAS skett en förändring som inte är till nackdel för Arlanda. Det går att sätta in detta i ett större sammanhang och föra ett resonemang utifrån det. Jag har försökt göra detta men du svarar (24-09-21 01:29 – 01:29): “Dina tre punkter är helt ointressanta.”
Kom med ordentliga svar på det jag försöker säga så går det att ha en diskussion. Utsagor som dessa vet jag inte vad jag ska göra med för de säger mig ingenting:
“ANA kommer ta 11k ARN-HAN som bäst, SAS 9k för den som bokar med rätt tidsintervall, kostnadsbilden är bättre i det senare fallet helt enkelt. Ganska enkel, trovärdig logik till skillnad från din som fungerar tvärtom, -de som inte betalar får mer att konsumera.”
Att du skriver samma påståenden flera gånger i ett försök att till slut få dem att verka sanna är en välbeprövad gammal teknik, men som fortfarande inte är mer än just en retorikteknik, eller trollteknik om man så vill. Att du har sammanfört dina korrelationsobservationer till en punktlista, gör fortfarande inte att du har troliggjort dina påståenden om att svenska statens delägarskap i SAS har påverkat att andra flygbolag nu driver direktlinjer från ARN som SAS inte velat göra. Det finns inget större sammanhang du lyft fram som ger trovärdighet åt det, utan din punktlista fortsätter vara exakt lika ointressant som bevis för det påståendet som tidigare, vilket du uppenbarligen sett i mina tidigare svar.
Du har inte ens lyckats svara på vad som skulle avhållit dessa flygbolag från att göra det de nu gör när SAS samägdes av svenska staten. Allt som man om möjligt tänkas kan behöva finns redan i denna tråd, det är bara att läsa och åtminstone svara på de enklaste frågorna som du vägrat ta i från och med ditt första svar i princip.
Tror ni Bromma läggs ned nu?
MP bör ju rimligen hoppa upp ur lådan rätt omgående här och 15 000st gröna bostäder komma tillbaka på bordet.
Fast det finns nog en utrotningshotad salamander på Bromma, så det blir inget med det.
Och finns det inte en så kan man fixa att det finns en.
🤣🤣 ja dom där dyker upp så fort något skall exploateras.
Det får man hoppas, vill inte bli av med flyget till förmån för 50 000 bostäder.
50 000 bostäder – 100 000 personer som ska belasta vägarna och kollektivtrafiken. Grattis, Brommabor. Brukar ju redan tjöcka ihop rätt rejält.
Då kanske det äntligen kommer bli tillräckligt med befolkningsunderlag att anlägga någon kollektivtrafik i Bromma öht. Brukar heta annars att det inte går ihop samhällsekonomiskt nu, bara med bilar tydligen.
Bromma och västerort har både spårvagn, tunnelbana, pendektåg och bussar, men biltrafiken har nan inte löst ännu.
Du förstår nog själv att den kollektivtrafiken behöver gå på fler ställen än bara en enstaka linje per trafikslag så som är fallet med tunnelbanan och tvärbanan. Åk kollektivt då med det som finns idag istället för att köra, så som jag förstår att du gör nu, så är bilkörningsbiten löst också. Man kan också riva allt annat som är i vägen och bygga trafikleder förstås. Frågan är bara vad folk utanför Bromma tycker om det, det krävs ju också om ni har tänkt att åka någon annanstans utan köer
50 000 bostäder är MP:s förslag och det blir mycket värre för oss som nu bor runt flygplatsen.
Låt di flyga! som Fram i natten skulle skrivit, eller något ditåt.
https://www.mp.se/sites/default/files/bromma_parkstad_-_rapport.pdf
Jamen det här är en klassiker, det viktiga är ju att ni har någonstans att bo. Ni kanske skulle byta med de som inte har det, och så ägnar ni er åt att resa runt istället?
Om jag får välja är det bättre med en flygplats med 2 000 000 resenärer årligen än med 50 000 bostädet.
Om det inte är bra för oss som redan bor här atg der tillkommer 50 000 bostäder är det ju troligen inte bra för de som flyttar till “Bromma flygplatsstad” heller.
Det finns fortfarande många möjligheter att bygga bostäder i stockholmsområder så det är ju inte så att byggandet och antaler bostäder står och faller med just Bromma flygplats.
Min viktigaste synpunkt är väl egentligen att om det nu finns en flygplats så är det ju dumt att ta bort den eftersom det aldrig går att skapa möjligheter att bygga en flygplats i liknande läge igen.
Jämfört med att inte ha någonstans att bo alls i Stockholmsområdet är Bromma flygplatsstad en förbättring. Samma sak i förhållande till att bo med sina föräldrar.
“Om jag får välja är det bättre med en flygplats med 2 000 000 resenärer årligen än med 50 000 bostädet.”
Ja så är det ju, fast principfrågan är ju vad som är bäst i det stora hela.
“Det finns fortfarande många möjligheter att bygga bostäder i stockholmsområder”
Det här är själva definitionen av ett NIMBY-argument
Mitt problem med Arlanda är att SJ kollapsat så man måste ta tåget dagen innan och boka två biljetter.
Blir ens tåg inställt finns det noll platser kvar att köpa.
Löses med hotell vid flygplatsen men kostnaderna har ju ökat aningen.
Vad händer rent praktiskt om man hoppar på första bästa tåg som sen kommer utan att lösa biljett och står i gången?
Om de inte ändrat på det så blir du väl tvungen att köpa biljett ombord men med en extra straffavgift (100 kr sist det hände mig) men det var många år sedan så jag garanterar inget.
Robin Hood ✊
Första bästa tåg som sen kommer är kanske inte nödvändigtvis ett SJ-tåg? Har alla järnvägsbolag samma rutiner för spontana biljettköp?
Sedan åtminstone tio år har det varit expressbuss + flygbuss som varit enda tänkbara kollektivtrafikalternativ till/från ARN. SJ har snart sämre chans att hålla tiden än man har att vinna på en trisslott.
Får väl prova flixbus framöver kanske.
Tågen börjar bli extremt smutsiga nu också och sällan badrummen fungerar.
X2000-tågen börjar bli gamla och slitna. Kollar man lite noga runt fönstren så syns en massa rost. Tågen går hela tiden 24/7 i princip. Kapital får inte bindas i extra tågsätt.
Alltså det spelar ju ingen roll var SAS flygar, man tar ju ändå Bizjeten dit man ska…
Dock tar det inte några minuter att ta sig från Malmö till Kastrup. Om det ändå vore så väl. 23 minuter från Malmö C (utan förseningar, som är mer regel än undantag). Dessutom lämnar Öresundstågen en hel del övrigt att önska. Men det snackas om att bygga ihop Citytunneln med Köpenhamn Metro. Då blir det åka av!
Flyger skitmycket över halva världen.
Håller med att Arlana är en av de sämsta flygplatserna i den utvecklade delen av världen.
Skitlångt att gå, skitigt på toaletterna, dåligt och dyrt utbud….osv.
finns en jättelång tråd om just det här på businessclass.se
https://www.businessclass.com/forum/threads/arlanda-kan-vara-den-s%C3%A4msta-flygplatsen-i-moderna-europa.10680/
Tjafsa om bra eller dålig flygplats. Flygplatser är hemska platser oavsett. Att prata om en bra flygplats är typ som att prata om att det är schysstare att äta en bajskorv för att man drar lite herbamare på. Det är fortfarande en bajskorv.
Min fossilbil däremot, alhamdullilah. Man kan pissa i valfritt dike. Äta var man vill. Tar en dit man behöver.
Problemet med Kastrup är att man “måste” ta Öresundståg dit ifrån gbg.
Om man inte har åkt Öresundståg så tänk dig en trång tub med utgången räkost och avstängda toaletter.
… vilket iofs innebär liknande komfortnivå som Arlanda.
Nej, Landvetter är och förblir en trevlig liten flygplats trots allt.
Avskyr Øresundstog.
Faller de aldrig för åldersträcket?
Visst är tågen trista, men logistiskt föredrar jag att ta tåget från Göteborg till Kastrup och åka därifrån. Med transport till Landvetter, väntetid, flyg, väntetid på Kastrup så gör det ingen skillnad tidsmässigt och inte heller kostnadsmässigt då man slipper taxikostnaden. Och på tåget kan man jobba, knata runt, ha med sig mat från centralen…
Men – det hade varit önskvärt med modernare tåg och en riktig förstaklasskupé.
20/40 regeln består i avseende Nordens Venedig. 20% av befolkningen 40% av BNP. Det kan ni försöka snacka bort i 15% arbetslöshetsstaden Malmö eller hos korruptionenshuvudstaden i Norden på framsidan som har EM i friidrott och På Spåret som höjdpunkter. Vad är Landvetter att tillgå i sammanhanget. Långt bort och snäppet större än Hbg/Äng flygplats. Bloggarens självbild börjar bli ett problem. Ska du sitta 3 h på ett undermåligt Öresundståg och hävda skalfördelar på det sättet till Kastrup ? Post medelålderskris ?
Glad att Stockholm finns och de jag känner där är supertrevliga. Det som gör att övriga Sverige kan börja gnissla tänder är främst:
1. navelskådande journalistik från Stockholmsredaktionerna vilket beror på en riktigt dålig nivå på Sveriges journalister över hela Sverige.
2. Kultureliten är 85% Stockholm och driver med framgång åsikter som avviker stort från medelsvensson.
3. Multiplicera orsak ett med två så förstår ni säkert vad jag menar😬
Du har absolut en poäng. Sen är jag lite skeptisk till att alla journalister skulle vara så dåliga i Sverige (är de bättre i t.ex. Tyskland och isf på vad och varför brister isf svenska i kvalitet?). Jag tror det är som med mkt annat, 20-60-20, dvs ca 20 % är skit, 60% är mellanmjölk och 20% är riktigt bra.
Nyss hemkommen från ARN <→ CPH tur, så några nyliga observationer:
1) Toaletten på CPH vid gaten var i vidrigt skick. Kan förvisso ha varit en engånsgföreteelse, men hade lätt blivit en botten 5% placering om jag hade ägnat mig åt att bokföra och klassificera dylika upplevelser. Har i sammanhanget inget speciellt att säga om toaletterna på ARN; dom utmärker sig på intet sätt från någon typ av mittplacering på rankingen.
2) Jureskogs på ARN leverar ypperliga hamburgare. Gasoline på CPH var helt ok, men inte riktigt i samma liga. Max och MCD ligger här långt efter.
3) Den nya säkerhetskontrollen på ARN är mycket bra, på elitnivå. CPHs dito (i varje fall den jag passerade) passerade bäst-före datum för något decennium sedan rent funktionellt.
4) ARN är en katastrof rent logistikmässigt, ur ett passagerarperspektiv, trots alla millar man har spenderat de senaste åren på ombyggnader. Märkligt att man misslyckas så kapitalt, trots att man hade guldläge under pandemiåren att verkligen fixa till det. Märkligt placerade p-hus med usel access till/från terminal byggnaderna. Någon typ av tävlan i att maximera antalet steg som krävs för att komma till/från gaten, oavsett destination. Ingen tanke på service till de som är förvisade till F-gaterna.
4) Bra taxi-logistik i CPH, usel (som alltid) på ARN.
Några generella observationer:
* stora flygplatser är usla; ju större desto sämre. Ganska lågt ställda förväntningar mao.
* batteritiden på laptop/telefon är numera så bra att den eviga jakten på ett uttag för att ladda i stort sett är över.
* flygplatspersonalen har hämtat sig från den osannolika dippen man hade post-covid (typ 2022) då all kompetent personal tydligen hade slutat samtidigt som resandet började komma igång och allting bara vara katastrof precis överallt
Toaletterna på CPH är hit n miss beroende på vem som varit och städat tidigare.
Jag brukar försöka ta de toaletterna som är en trappa ner i köpstråket i huvudbyggnaden innan man går in i en av Gate-tarmarna (A,B) för det är mycket folk genom här och de städas i princip kontinuerligt.
Kommer jag till gaten så håller jag mig tills jag är ombord och ser till att vara först på toa när piloten släckt skylten.
Säkerhetskontrollen på CPH är VANSINNIG. När man passerat utan att slås i järn skall man samla ihop alla grejor, få på sig bältet osv och det finns inte plats att göra det ordentligt om det är mycket folk som skall genom.
Den är också danskt underbemannad, fastän halva personalen är svenskar.
Nu kan jag tänka mig att för Roslagspirater mfl är det en chock att prata med danskar men för oss polyglotter och globetrotters som bor i en riktig storsstadsregion är det inte ett problem att kommunicera med lokalbefolkning.
Fast de envisas med engelska ända tills man svarar “det går fint med dansk” på en skansk dialekt.
Några myter och felaktigheter om Bromma flygplats.
Flyget stör mera än vad 50 000 bostäder kommer att göra.
Man får inte bygga höga hus i Stockholm pga. flygplatsen.
Konstigt att det då ligger en hel massa höga byggnader nästan precis i inflygningsvägen från söder.
Det är radarn (golfbollen) som flygledarna använder för att övervaka både civil och militär trafik upp till cirka 300 km bort som störs om man bygger för många höga byggnader.
Stockholms skönhetsråd gillar inte heller höga byggnader.
Alla som störs av flygplatsen flyttade hit till västerort innan Bromma flygplats byggdes.
Nattsömnen blir störd.
Nej, flygplatsen får inte användas mellan 22 och 07 på vardagar och 22 och 09 på helger.
Det finns säkert flera saker jag missat, men som boende i närområdet vill jag gärna behålla flygplatsen. När vi flyttade hit var vi medvetna om att det sedan länge fanns en flygplats, så vi valde bort några hus som kändes onödigt bullriga. Sedan dess har motorljudet dämpats betydligt, men det är klart vissa hus är utsatta för buller.
Din kommentar inväntar godkännande
Snälla LW, ta bort spärrordet ….ju.de…. som finns i typ 130 ord.
Några myter och felaktigheter om Bromma flygplats.
Flyget stör mera än vad 50 000 bostäder kommer att göra.
Man får inte bygga höga hus i Stockholm pga. flygplatsen.
Konstigt att det då ligger en hel massa höga byggnader nästan precis i inflygningsvägen från söder.
Det är radarn (golfbollen) som flygledarna använder för att övervaka både civil och militär trafik upp till cirka 300 km bort som störs om man bygger för många höga byggnader.
Stockholms skönhetsråd gillar inte heller höga byggnader.
Alla som störs av flygplatsen flyttade hit till västerort innan Bromma flygplats byggdes.
Nattsömnen blir störd.
Nej, flygplatsen får inte användas mellan 22 och 07 på vardagar och 22 och 09 på helger.
Det finns säkert flera saker jag missat, men som boende i närområdet vill jag gärna behålla flygplatsen. När vi flyttade hit var vi medvetna om att det sedan länge fanns en flygplats, så vi valde bort några hus som kändes onödigt bullriga. Sedan dess har motorljudet dämpats betydligt, men det är klart vissa hus är utsatta för buller.
Din kommentar inväntar godkännande
Snälla LW, ta bort spärrordet ….ju.de…. som finns i typ 130 ord.
Några myter och felaktigheter om Bromma flygplats.
Flyget stör mera än vad 50 000 bostäder kommer att göra.
Man får inte bygga höga hus i Stockholm pga. flygplatsen.
Konstigt att det då ligger en hel massa höga byggnader nästan precis i inflygningsvägen från söder.
Det är radarn (golfbollen) som flygledarna använder för att övervaka både civil och militär trafik upp till cirka 300 km bort som störs om man bygger för många höga byggnader.
Stockholms skönhetsråd gillar inte heller höga byggnader.
Alla som störs av flygplatsen flyttade hit till västerort innan Bromma flygplats byggdes.
Nattsömnen blir störd.
Nej, flygplatsen får inte användas mellan 22 och 07 på vardagar och 22 och 09 på helger.
Det finns säkert flera saker jag missat, men som boende i närområdet vill jag gärna behålla flygplatsen. När vi flyttade hit var vi medvetna om att det sedan länge fanns en flygplats, så vi valde bort några hus som kändes onödigt bullriga. Sedan dess har motorlju.det dämpats betydligt, men det är klart vissa hus är utsatta för buller.
En myt till.
Flygbullret är störande på Södermalm.
Nej, dagtid går det inte att särskilja från övriga ljud.
Flyget till Bromma låter ungefär lika mycket som flyget till Arlanda.
Problemet skulle jag tro är att många som bor på Södermalm ogillar flyg.
Sedan kan det säkert vara så att det händer att det krävs lite extra motorpådrag, men den vanliga inflygningen sker i princip som glidflygning.
En myt till.
Man slutade flyga varmluftsbalong pga. brommaflyget.
Njae, det är även flygtrafiken till Arlanda som påverkar möjligheterna att flyga balong och det faktum att allt flera fria ytor blir begyggda vilket givetvis påverkar möjligheterna att starta och landa med balong.
Ja vi Västerortsbor verkar inte råda bot på argumenten för att behålla flygplatsen. Jag är lika desperat som du 😂. Vi vill ju flyga smidigt till Visby och Skåne och vi vill inte ha fler bostäder och biltrafik. Så jag har ett argument som är lite mer MP-PK – det testas elflyg på Bromma fp just nu. Elflyg kommer väl vara kortdistans länge och nog vill man hålla attraktiviteten uppe för den möjligheten med en central flygplats? Jag TROR på mindre flygplatser bra placerade i städer. Kanske fler än idag istället för tex Arlanda 😊.
Jag tror också på ett framtida elflyg och då ser jag absolut Bromma som en bra flygplats för att testa och utveckla elflyget.
Jag kan lägga ut ett foto jag tog på en varmluftsballong över Stockholm i somras.
Som jag skrivit tidigare. Det finns inget Skandinavisk kvar över sas,
så ett namnbyte vore klädsamt.
Sen håller jG fullständigt med herr Wilderäng, Swedavia har totalförstört Arlanda till att bli en ren och skär mardröm.
Nu har jag iofs aldrig hämtat ut bagage på Arlanda, men bagageutlämningen på CPH måste vara långsammaste i världen. Och har man vid incheckningen ute i världen fått ‘priority’ påklistrat på bagagelappen så verkar de anställda på CPH ta det som en privat förolämpning och lägger det sist.
En av bieffekterna med att bo utomlands är att jag är rätt ointresserad av att debattera svenska flygplatser, men jag ser till min glädje att FED tog sitt förnuft till fånga och utförde en sänkning med 0,5 procentenheter. Hurra!
I..el har just visat upp ett nytt vapen – all möjlig elektronik exploderar i libanon nu 😳
Arlanda är en 60 år gammal flygplats som lappats och lagats genom decennier. Efter pandemin har den schangserat och är kanske inte en katastrof men det finns bättre flygfplatser i tredje världen. Det saknas en duglig flygplatsledning som utvecklar flygplatsen. Allting känns reaktivt och provisoriskt, ingen utveckling eller innovation. Jämför med Dubai där det hela tiden utvecklas och förbättras. Till exempel “smart tunnel”, bara gå igenom och du slipper passkontrollen. Jag testade den för ett halvår sedan, mycket smidigt och det kändes konstigt att ingen ville se mitt pass.
https://www.arabianbusiness.com/industries/transport/406044-dubai-airport-trials-smart-tunnel-that-allows-passengers-clear-passport-control-in-15-seconds
Men det är bara att inse att Stockholm har förlorat flygplatsfighten, Köpenhamn vann och det är dessutom en värdig flygplats. Vi stockisar kan se fram emot allt färre flyg till Europa och i stället vänja oss vid att flyga via Köpenhamn. Egentligen rätt logiskt om man tittar på en karta, Stockholm är inte i europas centrum.
Saken är den att en halvblind igelkott hade lyckats planera Arlanda bättre än Swedavia gjort.
F-terminalen var väl ursprungligen en renodlad SAS-utrikesterminal vill jag minnas, och planerades under den gamla goda tiden före 9/11 för SAS största kärror då. Att man flyttat över en massa inrikestrafik dit är det största misstaget. Hallen är så rymlig att man förväntar sig tumbleweed komma rullande. Flyger man inrikes kräver man att det ska vara korta restider och transfertider men båda delar omöjliggörs när man sprider ut avgångar/ankomster över hela C-F. Att man dessutom tvingas promenera genom ett butikskomplex innan man kommer till gaterna överhuvudtaget är rena storhetsvansinnet. Ingen j-vel vill väl ändå handla på en flygplats om man åker inrikes?
Ska sägas att jag skiter högaktningsfullt i Stockholmarnas resbehov, jag behöver oftast ta mig från Norrbotten till metropoler som Växjö, Helsingborg, Karlstad, Göteborg eller Malmö och saknar därför den gamla och extremt trånga men snabba T4.
De gånger man ska till Sthlm funkar Arlanda Express bra, man landar med gångavstånd till det mesta i city. Priset är inget problem, det är ändå halva kostnaden mot taxi mellan Gbg och Landvetter, där man dessutom får åka med hjärtat i halsgropen eftersom ingen i Gbg kan köra bil.
Kastrup som “hub” är en återgång till hur det var förr (1960-, 1970- och 1980-tal åtminstone) att åka SAS.
Det här var nog den mest testosteronstinna revirpinkande kommentarstråden på länge.
Bra trollat, Wilderäng! 🙂
Sist i denna fascinerande tråd ? Hur en turist som skall besöka Stockholm för första gången hittar från bagageutlämningen till Sthlm city är en gåta.